[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 136 ... 144 Laatste
Acties:
  • 990.171 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:41
Chaoss schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:30:
Als ik hier lees dat sommige mensen met 5 pasjes naar het buitenland gaan dan noem ik dat wel een drempel ja...
Niet helemaal duidelijk waar je op reageert, maar het is duidelijk dat er buiten NL de adoptiefase echt nog in volle gang is. Het kan absoluut nog beter en gemakkelijker.
Wel is het natuurlijk een kwestie van tijd. Vroeger moest je geld wisselen en nam je ook 3 soorten munten mee voor onderweg en bankpas, cheques en creditcards als betaalmiddel. Dat is minder lang geleden dan toen we allemaal massaal gingen autorijden. De eurozone leent zich inmiddels prima voor een beter laad(pas)klimaat, maar het vraagt even geduld voordat dit op een zorgeloos niveau zit.
Ik vind het pionieren leuk, maar snap heel goed dat veel mensen daar niet op zitten te wachten.

[ Voor 5% gewijzigd door The__Virus op 25-07-2022 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Kleine update. Ik heb nagevraagd hoe het zat met de borg die ik heb betaald (4 x 50,-) maar na een en week wachten is het nog niet terug. Ik heb dit als antwoord van freshmile:

Antwoord1:

Hello,

The €50 corresponds to a bank imprint, only the price of your charge is actually debited, the difference is automatically returned to your account.

If you have not made a charge, the bank fingerprint will be 100% cancelled.

You can add a balance to free yourself from the €50 bank footprint with each charge.

Antwoord2:
Hello,

Unfortunately, these deadlines do not depend on us.

Within a week you should see movement on your bank account. If this is not the case, we invite you to contact your bank.

Sincerely,

———
Ik gaf namelijk aan dat er helemaal niet is geladen maar wel afgeschreven aan borg en hoe lang het duurt voordat het geld terugkomt. Zij hebben ook aangegeven dat ik voortaan topup kan doen van 50,- . Maar dan weet ik ook niet zeker of dat goed gaat. Vooralsnog laat ik nu freshmile helemaal links liggen.

—-

Laatste update:
Het is goed gekomen. Ik heb vandaag in 1x alle 4 bedragen van 50,- teruggestort op mijn creditcard.

[ Voor 5% gewijzigd door IUser op 26-07-2022 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-08 16:48
oltk schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:34:
[...]

Pfff. Was het geen optie de EV pal naast zijn auto te zetten en dan de oplader aan te zetten terwijl hij toekijkt? Zodanig dat hij onmogelijk weg kan (of zonder opzettelijk brokken te maken). En natuurlijk een foto van de situatie.. En dan natuurlijk nog bozer worden, maar goed. Dat is zijn natuur blijkbaar. Ik ik ik ik ik ...
Ik denk niet dat dat gelukt was. Maar op dat moment kon ik niet aan zo'n scenario denken. Ik dacht alleen maar, snel even die mensen erop attenderen dat ze echt zwaar in de weg staan voordat ze het restaurant induiken.

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richair
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-08 19:03
Freshmile-update:
Van twee reeds afgeschreven bedragen op mijn credit card heb ik twee correcte (ok, niet helemaal nagerekend, maar ziet er logisch uit) terugboekingen gehad.
De rest lijkt teruggeboekt te zijn op het saldo van de kaart (zit ik eigenlijk niet op te wachten, want ik gebruik de kaart nu niet meer).

Maar goed, ze zijn dus in beweging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53

ThaDude

Hang Loose

Chaoss schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:30:
Als ik hier lees dat sommige mensen met 5 pasjes naar het buitenland gaan dan noem ik dat wel een drempel ja...
Ach ik heb 8 passen in de auto. Mijn collega's rijden met 1 pas, namelijk de MTC, dat gaat ook altijd goed 8)7
Tis maar net of je voor safe wil gaan en of je zo goedkoop mogelijk wilt laden. Als de pas het dan niet doet dat je elders moet gaan laden. Anders heb je genoeg aan 1 pas met een backup.

Die 8 zijn vanuit het verleden toen was er nog gratis of tegen erg leuke tarieven wat mogelijk. Dat is er eigenlijk allemaal wel af.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Drwho1 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:26:
Thx voor de oplijsting van apps @Card Nox, handig voor mij om eens te kijken wat nuttig is.

Welke bruikbare info haal je uit Car Scanner? Ik begrijp wat de app doet, maar ben dus eerder benieuwd of je met die informatie iets kan of is het gewoon leuk om te weten? Niet dat ik zo'n bovengemiddelde interesse heb in allerlei telemetrie van de auto...

Ondertussen ook een laadpas van EV Company besteld. Ik ben niet van plan een collectie aan passen aan te leggen omdat ik geen buitenland doe (uitgezonderd een occasionele dagtrip naar NL).
ik gebruik OBD dongle soms om ABRP te voeden met actuele verbruik/SOC informatie, daar kan ABRP dan rekening mee houden bij het plannen van de laadstops (Via EV-Notify in mijn geval, ik weet niet of Car scanner ook te koppelen is). Maar is vooral voor de leuk, zonder lukt het ook prima.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Chaoss schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:17:
Eigenlijk opvallend hoe extreem gebruiks onvriendelijk het laden is vergeleken met gewoon tanken. Eigenlijk absurd dat je niet gewoon overal kunt laden met de bankpas...

Overigens heb ik met mijn zakelijk pas in Nederland nog nooit meegemaakt dat het niet werkte, blijkbaar is de dekking van de passen hier wel 109% ?
100% mee eens en dan ook nog het puzzelen van de prijs met de ene pas €0,19 en met de andere €0,49.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Laatst online: 16:49

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Op advies van hier toch maar een backup laadpas uitzoeken naast de Shell Recharge die ik al heb. Als ik op laadpastop10.nk mijn filter instel dan kom ik op plugsurfing. Maar alsmik het goed zie ondersteund die exact dezelfde netwerken als Shell Recharge dus dat heeft dan geen toegevoegde waarde lijkt me? Iemand een tip voor een andere pas? Tarief is imho ondergeschikt, dekking is het belangrijkst.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

The__Virus schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:47:
Eén ding: als je op vakantie gaat met een PHEV, wees dan net even extra sociaal naar andere laders:
https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link

En de oproep geldt voor iedereen met een stekker: wees gewoon aardig voor een ander en haal je voertuig weg als je klaar bent. Liefst leg je zelfs een tijdschijf onder je ruit wanneer je denkt klaar te zijn, zelf ook gedaan op de camping ondanks dat ik de enige met EV was (maar een vriendelijke PHEV-rijder op de camping had). Kleine moeite, meer liefde O+
Niet alleen op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
The__Virus schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:38:
[...]

Niet helemaal duidelijk waar je op reageert, maar het is duidelijk dat er buiten NL de adoptiefase echt nog in volle gang is. Het kan absoluut nog beter en gemakkelijker.
Wel is het natuurlijk een kwestie van tijd. Vroeger moest je geld wisselen en nam je ook 3 soorten munten mee voor onderweg en bankpas, cheques en creditcards als betaalmiddel. Dat is minder lang geleden dan toen we allemaal massaal gingen autorijden. De eurozone leent zich inmiddels prima voor een beter laad(pas)klimaat, maar het vraagt even geduld voordat dit op een zorgeloos niveau zit.
Ik vind het pionieren leuk, maar snap heel goed dat veel mensen daar niet op zitten te wachten.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Het punt is dat dit niet vanzelf gaat ;) De Eurozone is er ook gekomen nadat er politici bedachten dat één munt wel handig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
ThaDude schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:54:
[...]

Ach ik heb 8 passen in de auto. Mijn collega's rijden met 1 pas, namelijk de MTC, dat gaat ook altijd goed 8)7
Tis maar net of je voor safe wil gaan en of je zo goedkoop mogelijk wilt laden. Als de pas het dan niet doet dat je elders moet gaan laden. Anders heb je genoeg aan 1 pas met een backup.

Die 8 zijn vanuit het verleden toen was er nog gratis of tegen erg leuke tarieven wat mogelijk. Dat is er eigenlijk allemaal wel af.
Ik snap dat het voor jou werkt. Maar dat geldt dus niet voor iedereen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door oltk op 25-07-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Chaoss schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:26:
Op advies van hier toch maar een backup laadpas uitzoeken naast de Shell Recharge die ik al heb. Als ik op laadpastop10.nk mijn filter instel dan kom ik op plugsurfing. Maar alsmik het goed zie ondersteund die exact dezelfde netwerken als Shell Recharge dus dat heeft dan geen toegevoegde waarde lijkt me? Iemand een tip voor een andere pas? Tarief is imho ondergeschikt, dekking is het belangrijkst.
Ik kijk daar een beetje hetzelfde naar. Ik laad eigenlijk alleen publiek bij langere vakantieritten. Dan is vooral beschikbaarheid van belang en mag het wat kosten als je maar weer vlot verder kunt.
Behalve dekking voor alle mogelijke laders, is ook backup voor eventuele technische problemen van belang.
Je wilt het niet meemaken dat je bij een paal staat die je echt nodig hebt, maar dat er een technisch issue is met die ene pas die zoveel dekking had. Fijn als de andere het dan wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ok ik heb iets vreemds ontdekt bij het laden. Bij een specifieke laadpaal in Frankrijk werkte initieel geen enkel laadpas. Shell recharge, charge map, kia recharge, freshmile om een paar te noemen. Deze laadpaal ondersteunde ook een suco kabel. Tot mijn verbazing werkte dat wel met tweetal passen. Vervolgens switchde ik naar een ccs kabel en ook de laadpas tegen aangehouden. En ja hoor dat werkte gelijk. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Ik heb daarna nog een keer geprobeerd te laden. Zonder dat truukje werd anders mijn laadpas niet herkend. Daarna werkte wel mijn chargemap pas of mijn kia charge pass.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sKKAfkBTq3GR8BPL6_mjWVVMkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phi4A1sy09nITYZsYbA63RR7.jpg?f=fotoalbum_large

Op aanraden van meerdere Tweakers een lange laadkabel gekocht om publiek te laden. Kwam gisteren in Tilburg goed van pas :) 6 meter was net lang genoeg.
Op de andere plaats stond een PHEV bijna 24 uur te plakken..

Bord bij de laadplaats duidelijk genoeg toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhmNkq3aac5kXCFlDvSyhe6BHcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QabIrSvb8I8QmB8qnf9jpdlm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Peutpeut op 25-07-2022 20:18 ]

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 12:42
Onder het motto... Beter te laat dan nooit... een tripreport van september 2021!

Met de Tesla Model 3 SR+ met bagageaanhangwagen naar Istrië (Kroatië).
We gingen met een tent 10 dagen kamperen. Vandaar dus ook de bagageaanhangwagen.

Omdat het niet een alle-daagse trip was hebben we dit uiteraard 20 x laten berekenen door ABRP. Allerlei soorten opties en planningen gedaan om zo vlot en zo makkelijk mogelijk te arriveren.

Het gemiddeld verbruik over de volledige trip was 240wh/km. Best knap met een aanhangwagen.
Heb wel max 100km/h gereden over de hele heenweg. De terugweg heb ik in 110km/h gereden omdat ik 100km/h toch wel zeer traag vond.

Omwille van de 3000km gratis supercharger credits heb ik enkel bij Tesla geladen. Toen waren de prijzen ook nog een stukje voordeliger als nu. ;)

We vertrokken om 20h30 vanuit Belgisch Limburg en hadden een overnachting in Slovenië.
Dit hebben we gedaan in 8 supercharger stops.
Hier keek ik naar uit... maar in de praktijk toch enkele min-puntjes. Tesla superchargers liggen vaak op locaties waar soms niet veel te doen is. Bijvoorbeeld een parkingcomplex bij een winkelcentrum, hotels, ... 's nachts zijn ze redelijk verlaten en vaak zijn de hotels ook toe.

Door het hoge verbruik zaten we meestal in het patroon: 1 tot 2 uur rijden, 20-30 minuten laden.
's nachts zonder veel te doen, met slapende kinderen kan dit lang duren. Overdag konden we deze tijd wel nuttig gebruiken.

Verder keek ik eigenlijk ook tegenop om telkens de aanhangwagen los te koppelen. Dat viel in de praktijk eigenlijk redelijk goed mee. Het was geen grote aanhangwagen en na 2 à 3 keer loskoppelen was het binnen de minuut ontkoppeld en op een parking spot gezet.

Aangekomen in Slovenië kon ik laden aan het hotel. Dit hadden we op voorhand geregeld.
Helaas had ik dit iets beter kunnen navragen want het was dus gewoon aan een simpel stopcontact. Na 25 min laden kreeg ik ook de melding dat dit onderbroken was.. De volgende supercharger was op slechts 25km en kon hem daar in éénmaal opladen tot 90% en kon zo eindbestemming bereiken.

Het was super goed meegevallen... Maar graag zou ik deze trip eens zonder aanhangwagen uitproberen. Dan lijkt het me echt ideaal te zijn.. 1 tot 2 uur rijden maar dan korte stops van max 15 min. Ook dan aan normale snelheid rijden ipv max 100km/h.

Geen enkele keer moeten wachten bij superchargers. Èèn keer wel een melding gekregen dat we maar mochten laden tot 80% aangezien er 6/8 stalls bezet waren. Maar bij 60% stond ik er weer alleen dus dan weer goed volgeladen aangezien we aan het eten waren. Zo'n trip zou ik persoonlijk niet doen zonder de mogelijkheid te hebben om te laden bij superchargers. Bij Ionity gaat er altijd een vrees zijn dat er geen stalls beschikbaar zijn bij aankomst. Bij Tesla is dit niet zo en is het (voorlopig) relaxt reizen. Ik ben blij voor de niet-tesla rijders dat ze stilletjes aan opengesteld worden.

Terugweg gelijkaardig... Vlot en "relaxt" thuis gekomen.

Vakantie 2023 doen we hetzelfde nog eens over.
Benieuwd als er veel veranderd is t.o.v. deze trip.

+ punten
  • Superchargers
  • Snachts rijden is weinig/geen file
  • Verbruik incl aanhangwagen
- punten
  • 'S nachts aan Superchargers is vaak weinig/niks te doen
  • Max snelheid met aanhangwagen. (In Duitsland normaal zelfs 80km/h)
  • Lange laadstops omdat ik dit vaak nodig had door hoger verbruik
  • Software Tesla met gebruik van aanhangwagen --> onrealistische laadtijden, ABRP gebruikte ik om te weten tot hoeveel % ik moest laden. Hoop dat dit volgende trip fixed is.
Nog enkele foto's ;) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcUMD69h3sNvfF-MMBPgsoADB60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R2cT5Ftzc0a1obe5Xn06cCdt.png?f=fotoalbum_large
(Stukje AC is van laden op bestemming --> 4 gratis laadpalen op de camping)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpHpIiLozu45HmwlUp9HSADv-qA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bchmweP2QsqYWCkvj9e53weE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGD6CU5RUgx8UQXQT6zfs1Gf07Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IIYPObeBOKEHAq7WKG7GGVg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5wGqorTSylmNxN6yQmQ2S5UxGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N02ruNpKrD8iOfCwMNHMhRuk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door frye op 25-07-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3d27
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-05 18:55
Leuk om alle vakantie ev reizen te lezen.
Ik is mis de hoogseizoen reizen, de drukke weekenden wanneer held Europa op reis gaat.

Zelf vind ik het ook interessant om te weten of de stroomprijzen tov de benzine prijzen in betreffende landen zich ook gunstig verhouden.

Ik rijdt nu nog hybride maar ooit komt de overstap 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-09 23:47
Peutpeut schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:16:
[Afbeelding]

Op aanraden van meerdere Tweakers een lange laadkabel gekocht om publiek te laden. Kwam gisteren in Tilburg goed van pas :) 6 meter was net lang genoeg.
Op de andere plaats stond een PHEV bijna 24 uur te plakken..

Bord bij de laadplaats duidelijk genoeg toch?
[Afbeelding]
Dit is wel een rare, er staan geen pijlen op het bord en zo te zien ook geen kruizen op de grond. Wat staat er op het bord onder de "P"?
Zowel de PHEV als de Tesla zijn niet aan het laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VD84
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05-2024
Inspired schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:52:
[...]

Kun je het niet ff testen in NL?
Ja, is denk ik ook het meest logisch. In de buurt zit een 150KW, dus ga ff zoeken voor een 250KW variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 12:42
Fr3d27 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:44:
Ik is mis de hoogseizoen reizen, de drukke weekenden wanneer held Europa op reis gaat.
Zelf nooit echt op vakantie gegaan tijdens hoogseizoen...
Maar nu Tesla stilletjes aan hun superchargers open stelt voor niet-tesla's zijn er gigantisch veel laadpunten bijgekomen.

Ook wat er op de planning staat voor Q3, Q4 bij Tesla is gewoon knap.

Was ook aan het twijfelen door heel het bonnet verhaal om tijdens vakanties bij Ionity of Fastned te laden.
Dat was in de periode met gratis codes en 0,25 eur/kw tov 0,55.

Maar 4 of 6 stalls t.o.v. de soms wel +16 stalls op één locatie...
Laden kan voor vele al tijdverlies zijn... Maar wachten om te kunnen laden is 100% tijdverlies & frustratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Nou, als voorbereiding op een tripje Duitsland/Oostenrijk/Italie en via Frankrijk/Belgie terug heb ik de Shell Recharge(zakelijke pas), ANWB, Kiwhi en Maungau pas aangevraagd. Daarnaast de Tesla app vast geinstalleerd. Lijkt me (meer dan) voldoende toch?

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 09:08

The Adder

Happy racing from Holland

Wilde schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:43:
Nou, als voorbereiding op een tripje Duitsland/Oostenrijk/Italie en via Frankrijk/Belgie terug heb ik de Shell Recharge(zakelijke pas), ANWB, Kiwhi en Maungau pas aangevraagd. Daarnaast de Tesla app vast geinstalleerd. Lijkt me (meer dan) voldoende toch?
Lijkt mij inderdaad voldoende.
Ik zie trouwens steeds meer laadpalen waar je direct met de CC kan betalen. Dit d.m.v. een QR code (heb je wel data nodig en ontvangst nodig) of soms zelfs d.m.v. een ingebouwde Card reader! Je betaalt dan direct aan de provider en heb geen roaming kosten e.d.
Eventuele pakket kortingen gaan dan natuurlijk niet werken....

suc6 met je trip(je)

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
royverdegem schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:46:
[...]

Dit is wel een rare, er staan geen pijlen op het bord en zo te zien ook geen kruizen op de grond. Wat staat er op het bord onder de "P"?
Zowel de PHEV als de Tesla zijn niet aan het laden?
Uitsluitend opladen elektrische voertuigen, staat op het onderbord. Bij nader inzien is het een vreemde eend in de bijt, deze laadplaats. Inderdaad geen pijlen en het bord staat ter hoogte van het eerste parkeervak. Daar waarde PHEV staat te laden, de Tesla is niet ingeplugd.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• royverdegem
Peutpeut schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:47:
[...]

Uitsluitend opladen elektrische voertuigen, staat op het onderbord. Bij nader inzien is het een vreemde eend in de bijt, deze laadplaats. Inderdaad geen pijlen en het bord staat ter hoogte van het eerste parkeervak. Daar waarde PHEV staat te laden, de Tesla is niet ingeplugd.
Het blijft een wildgroei met onderborden, iedere gemeente "doet maar iets". Onbegrijpelijk dat het niet landelijk wordt bepaald. In Zoetermeer hebben ze nu deze onderborden geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aeg6EAZKnqAOWkm8VHwQL7M_1G0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/XJTteDKKGNRfDTXjuGgCvpuI.gif?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat iedereen wel weet wat er bedoelt wordt, maar formeel staat er dus dat je een volgeladen auto ergens tussen 8 en 22 moet verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
royverdegem schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:07:
[...]

Het blijft een wildgroei met onderborden, iedere gemeente "doet maar iets". Onbegrijpelijk dat het niet landelijk wordt bepaald. In Zoetermeer hebben ze nu deze onderborden geplaatst:

[Afbeelding]

Ik vermoed dat iedereen wel weet wat er bedoelt wordt, maar formeel staat er dus dat je een volgeladen auto ergens tussen 8 en 22 moet verplaatsen.
Ergens wel logisch toch?: je bent na 22:00 officieel geen klever meer tot 8:00. Sommigen werken 's nachts zodat dit niet zo handig kan zijn. Maar voor de meesten geldt toch dat ze op een oor liggen en geen zin hebben om de auto te verplaatsen om (pak m beet) 2:00. Wat ik overigens wel eens deed (ik woon ook in Zoetermeer) ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kuijpie.
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-09 17:52
royverdegem schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:07:
[...]

[Afbeelding]

Vervelend als je om 7u naar je werk moet. Volgens het bord moet je tot 8u wachten om je auto te verplaatsen. :?
Dan maar laden tot 90% vol en mag je wel de auto verplaatsen. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royverdegem
oltk schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:18:
[...]

Ergens wel logisch toch?: je bent na 22:00 officieel geen klever meer tot 8:00. Sommigen werken 's nachts zodat dit niet zo handig kan zijn. Maar voor de meesten geldt toch dat ze op een oor liggen en geen zin hebben om de auto te verplaatsen om (pak m beet) 2:00. Wat ik overigens wel eens deed (ik woon ook in Zoetermeer) ;)
Ik snap de bedoeling wel, je mag 's nachts (22-8) je auto laten staan als deze volgeladen is. Maar de tekst op het bord is mijns inziens niet eenduidig. Er zou iets moeten staan in de trand van "dat je je auto DIRECT moet verplaatsen als deze volgeladen is, behalve als dat tussen 22 en 8 is"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 15:24
Hmmm, Bonnet is ook gestopt met korting op je volgende laadbeurt als je een aantal dagen niet hebt geladen.
Zouden ze mij niet meer missen? 😭

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuijpie.
royverdegem schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:21:
[...]

Ik snap de bedoeling wel, je mag 's nachts (22-8) je auto laten staan als deze volgeladen is. Maar de tekst op het bord is mijns inziens niet eenduidig. Er zou iets moeten staan in de trand van "dat je je auto DIRECT moet verplaatsen als deze volgeladen is, behalve als dat tussen 22 en 8 is"
In Den Haag zie je dit onderbord geregeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTWoqQ5qIbEwNnXQDdz2RavIOss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jK1XJW1LQE4EyeofsnvULsMX.jpg?f=fotoalbum_large
Less=more, lijkt me duidelijk zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kuijpie. schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:52:
[...]

[Afbeelding]
Daar mag een ICE auto dus tussen 2200 en 1000 parkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuijpie.
Wolly schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:54:
[...]

Daar mag een ICE auto dus tussen 2200 en 1000 parkeren?
Ja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-09 22:11
Bixby schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:35:
Hmmm, Bonnet is ook gestopt met korting op je volgende laadbeurt als je een aantal dagen niet hebt geladen.
Vorige week nog 1 gekregen, gisteren gebruikt. Maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VD84
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05-2024
Wilde schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:43:
Ik heb ongeveer hetzelfde, echter geen Maungau. Heb dan weer wel E-FLUX en de Kia Charge. De KiWhi kaart moet ik nog wel op tijd binnen krijgen. Ben heel benieuwd, aangezien dit mijn eerste EV Europa ervaring wordt :-o!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Hoe gek moet het worden: 4 onderborden voor 1 verkeersbord... Ik heb hem 2x bekeken voordat ik begreep wat er bedoeld werd.
Niet echt "less" dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:22
Franciesco schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:11:
[...]

Hoe gek moet het worden: 4 onderborden voor 1 verkeersbord... Ik heb hem 2x bekeken voordat ik begreep wat er bedoeld werd.
Niet echt "less" dus ;)
Volgens mij kun je er nog steeds alle kanten mee op, hoog tijd voor eenduidige borden die overal gelden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:14:
[...]

Volgens mij kun je er nog steeds alle kanten mee op, hoog tijd voor eenduidige borden die overal gelden.
Eenduidige onderborden die overal gelden bestaan gewoon hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Bixby schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:35:
Ze hadden me vorige week nog 25% korting beloofd, maar bij de daarop volgende laadbeurt is dat niet gebeurd....

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
[...]

[Afbeelding]
Dit is ook wel meervoudig interpetabel:
Je mag er tussen 10-22 laden, daarna niet.
Je mag er tussen 10-22 elektrisch staan, daarna niemand.
Je mag er tussen 22-10 met je normale auto staan.
Etc.

Dus less=more niet helemaal wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
pmiddeld schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:04:
[...]

Ze hadden me vorige week nog 25% korting beloofd, maar bij de daarop volgende laadbeurt is dat niet gebeurd....
Ik zat op 100% korting. Zoals gezegd gisteren gebruikt, 38 kWh geladen. Is niet van mijn tegoed afgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Laatst online: 15:35
@Go-Charge De app wil bij mij op Android niet updaten. Is dat een bekend probleem?

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 12:05
[...]

Die x% kortingen hebben ook een vervaldatum, misschien dat de korting bij jou al vervallen was. Vorige week heeft de 25% korting bij mij nog gewerkt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Laatst online: 16:53

ThaDude

Hang Loose

@arvis289 @rreijnhoudt @wasco @richair Vannacht een nieuwe factuur ontvangen van een laadsessie in 13 december 2021. Helaas ook weer tegen verkeerde tarieven.

Direct maar weer gemaild..

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 05:54
ThaDude schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:13:
@arvis289 @rreijnhoudt @wasco @richair Vannacht een nieuwe factuur ontvangen van een laadsessie in 13 december 2021. Helaas ook weer tegen verkeerde tarieven.

Ik kreeg gisteren twee e-mails dat ik laadsessies zou willen starten, maar dat niet kon omdat ik onvoldoende tegoed heb. Dat waren laadsessies van jun-21 en dec-21 bij Allego, die ik ook daadwerkelijk gemaakt heb. Geen factuur van gezien nog, kennelijk stopte hun workflow bij het falen van het 'starten' van de laadsessie wegens onvoldoende tegoed.

Zag overigens ook dat een aantal verkeerd gefactureerde sessies gecrediteerd waren, nog niet nagerekend of het klopt. Er is dus wel beweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 05:54
Harvest2002 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:53:
[...]

Ik zat op 100% korting. Zoals gezegd gisteren gebruikt, 38 kWh geladen. Is niet van mijn tegoed afgeschreven.
Hier ook 100% korting, 38kWh geladen, voor gratis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
ThaDude schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:13:

Ik kreeg gisteren ook een plotselinge reservering van € 50 op mijn creditcard door Freshmile, terwijl ik die helemaal niet gebruikt heb de laatste weken. Kreeg vannacht een mailtje dat mijn laadsessie voltooid was, dit bleek een oude sessie van 25 december 2021 te zijn geweest. Inmiddels is die sessie ook afgeschreven op mijn creditcard, maar inderdaad weer tegen het verkeerde (nieuwe) tarief.

Eerdere verkeerd berekende sessies lijken wel gecorrigeerd te zijn op mijn creditcard en saldo op de pas.

Ik ga het na mijn vakantie allemaal nog even nalopen, want mogelijk komen er nog meer oude (Allego) laadsessies uit de hoge hoed bij Freshmile.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ARR63
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-09 18:58
Yoade75 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:38:
[...]

Zit je er meteen voor 12 maanden aan vast of maandelijks opzegbaar?
Ik ben NIET in bezit van VW EV.
Ik heb via Apple app store ELLI app gedownload.
Laadpas via NL-adres besteld en ontvangen.
Looptijd is voor 1 jaar en niet tussentijdse opzegbaar
Wel vaste prijzen gedurende de looptijd
Drive Highway 12.99 € monthly
AC 0.37 € / kWh
DC 0.47 € / kWh
IONITY 0.35 € / kWh
12 months price guarantee

LET OP => Prijzen kunnen per land verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-01-2023
Iemand ervaring met de Electromaps tag/token?
Ik wil hem activeren waarbij er wordt gevraagd om een code van 6 tekens.
Bij de tag/token die ik heb gekregen is een code geleverd maar die telt 7 tekens.
Van alles geprobeerd en een mail naar de klantenservice gestuurd, maar in afwachting daarvan dacht ik misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:57
ARR63 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:22:
[...]

Ik ben NIET in bezit van VW EV.
Ik heb via Apple app store ELLI app gedownload.
Laadpas via NL-adres besteld en ontvangen.
Looptijd is voor 1 jaar en niet tussentijdse opzegbaar
Wel vast prijzen gedurende de looptijd
Drive Highway 12.99 € monthly
AC 0.37 € / kWh
DC 0.47 € / kWh
IONITY 0.35 € / kWh
12 months price guarantee

LET OP => Prijzen kunnen per land verschillen
Bedankt! We hebben de info op onze site aangepast.

Cupra Born

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
oltk schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:50:
[...]

Waarom is een betaalpassysteem 2x zo duur in de exploitatie? heb je hier voorbeelden van? (ik laat me graag informeren, en als ik het fout heb geef ik dat ruiterlijk toe)
Dit zit hem hoofdzakelijk in de hardware: een betaalterminal kost al snel € 500 euro vs een paar euro voor een RFID reader. Daarbovenop komen ook nog eens maandelijkse kosten voor de payment provider (en/of transactiekosten).

Hierdoor is het voor AC-laadpalen in verhouding erg duur om dit aan te kunnen bieden (500 euro op enkele duizenden euros). Ook nog eens omdat het om relatief kleine bedragen gaat en om slechts een paar transacties per dag (bij een drukke laadpaal). In het geval van een laadplein (bijvoorbeeld in een parkeergarage), zou je wellicht iets kunnen doen met een centrale betaalterminal. Maar dat maakt het in mijn ogen een stuk omslachtiger dan met een RFID-pas bij de laadpaal zelf.

Let wel, al deze kosten zullen natuurlijk worden doorberekend aan de klanten. Dus je moet je als klant afvragen of dit wel zo wenselijk is.

Bij DC-snelladers zou zoiets logischer zijn: grotere bedragen, meer transacties per dag, meer gastgebruik, dure installatie, etc

Tot slot speelt er voor mij ook nog een privacy argument: banken krijgen in mijn ogen al veel te veel informatie over wat we doen en waar we ons geld uitgeven. De bank weet van zo'n transactie namelijk precies wanneer hij is gestart (https://en.wikipedia.org/wiki/Authorization_hold) en wanneer hij is gestopt. En dus kunnen ze jouw rijgedrag daarmee heel nauwkeurig volgen. Denk daarbij ook nog even aan PSD2.

Meerdere pasjes in het handschoenenkastje is inderdaad niet superhandig, maar het werkt super snel en bespaart een hoop kosten. Nee voor mij ook geen app inderdaad, kan niet op tegen het gemak van een RFID-sleutelhanger. :)

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MadMan81 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:24:
Tot slot speelt er voor mij ook nog een privacy argument: banken krijgen in mijn ogen al veel te veel informatie over wat we doen en waar we ons geld uitgeven. De bank weet van zo'n transactie namelijk precies wanneer hij is gestart (https://en.wikipedia.org/wiki/Authorization_hold) en wanneer hij is gestopt. En dus kunnen ze jouw rijgedrag daarmee heel nauwkeurig volgen. Denk daarbij ook nog even aan PSD2.
En waarom zouden diverse andere bedrijven die een laadpas aanbieden wel deze informatie mogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
PolarBear schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:37:
[...]

En waarom zouden diverse andere bedrijven die een laadpas aanbieden wel deze informatie mogen?
Je ontkomt er niet helemaal aan omdat je niet met contant geld kunt betalen. Het gaat er mij om dat er niet te veel informatie bij 1 partij komt te liggen. Hierdoor kunnen ze makkelijker en beter een profiel van jou maken. Door het te verspreiden bij verschillende instanties, wordt dat lastiger.

Maar uiteraard mag iedereen die keuze zelf maken :)

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Laatst online: 16:49

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik heb zakelijk een RFID sleutelhanger van NewMotion via internet kom ik er achter dat dit door Shell Recharge is overgenomen.

Nu wil ik mijn zakelijke pas/sleutelhanger aan de Shell Recharge app toevoegen maar dan krijg ik de melding dat de pas reeds geactiveerd is (en dat klopt). Als ik via de site van Shell Recharge de pas wil toevoegen dan wordt het nummer niet herkent.

Mijn prive pasje is wel succesvol toegevoegd aan de Shell Recharge app

Iemand een idee?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
MadMan81 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:24:
[...]

Dit zit hem hoofdzakelijk in de hardware: een betaalterminal kost al snel € 500 euro vs een paar euro voor een RFID reader. Daarbovenop komen ook nog eens maandelijkse kosten voor de payment provider (en/of transactiekosten).

Hierdoor is het voor AC-laadpalen in verhouding erg duur om dit aan te kunnen bieden (500 euro op enkele duizenden euros). Ook nog eens omdat het om relatief kleine bedragen gaat en om slechts een paar transacties per dag (bij een drukke laadpaal). In het geval van een laadplein (bijvoorbeeld in een parkeergarage), zou je wellicht iets kunnen doen met een centrale betaalterminal. Maar dat maakt het in mijn ogen een stuk omslachtiger dan met een RFID-pas bij de laadpaal zelf.

Let wel, al deze kosten zullen natuurlijk worden doorberekend aan de klanten. Dus je moet je als klant afvragen of dit wel zo wenselijk is.

Bij DC-snelladers zou zoiets logischer zijn: grotere bedragen, meer transacties per dag, meer gastgebruik, dure installatie, etc

Meerdere pasjes in het handschoenenkastje is inderdaad niet superhandig, maar het werkt super snel en bespaart een hoop kosten. Nee voor mij ook geen app inderdaad, kan niet op tegen het gemak van een RFID-sleutelhanger. :)
Helder, dank! (y)
Je hebt me overtuigd (of iemand moet weer een beter tegenargument weten). Ik weet hier niet voldoende vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
MadMan81 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:45:
[...]

Je ontkomt er niet helemaal aan omdat je niet met contant geld kunt betalen. Het gaat er mij om dat er niet te veel informatie bij 1 partij komt te liggen. Hierdoor kunnen ze makkelijker en beter een profiel van jou maken. Door het te verspreiden bij verschillende instanties, wordt dat lastiger.

Maar uiteraard mag iedereen die keuze zelf maken :)
Wat ik (vanuit mijn werk) dan weer wel weet is dat persoonsgegevens een gewild artikel zijn. Er is een levendige handel in gegevens waarbij er (voor ons grotendeels onbekende) bedrijven zijn -denk aan Cambridge Analytica- die alle gegevens opkopen en combineren tot een profiel van groepen mensen op basis van zo compleet mogelijke individuele profielen. Daarom krijg jij 's avonds een berichtje van een reclameburo of netflix "we dachten dat jou dit zou interesseren" terwijl collega's of vrienden dit niet krijgen. Omdat jij in een bepaalde categorie zit.

Moraal van het verhaal: die gegevens worden gewoon doorverkocht en gecombineerd, Het komt toch wel in handen van een partij, al is dat niet de ING of RABO of whatever, die ik eerder zou vertrouwen omdat we hier regels en toezichthouders op hebben dan op schimmige amerikaanse bedrijven die lukraak combineren.

Aanname is uiteraard dat de laadpaal aanbieders gegevens verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Laatst online: 00:20
MK89 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:49:
Iemand ervaring met de Electromaps tag/token?
Ik wil hem activeren waarbij er wordt gevraagd om een code van 6 tekens.
Bij de tag/token die ik heb gekregen is een code geleverd maar die telt 7 tekens.
Van alles geprobeerd en een mail naar de klantenservice gestuurd, maar in afwachting daarvan dacht ik misschien heeft iemand hier ervaring mee?
Heb voor Spanje vorig jaar juli ook dat ding besteld. Gewoon kunnen activeren en uiteindelijk nooit gebruikt daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK89
DoubleD1980 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:55:
[...]

Heb voor Spanje vorig jaar juli ook dat ding besteld. Gewoon kunnen activeren en uiteindelijk nooit gebruikt daar.
Thnx voor je reactie. Bedoel je daarmee dat je via de app op je telefoon alles hebt kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 18:02
MK89 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:08:
[...]

Thnx voor je reactie. Bedoel je daarmee dat je via de app op je telefoon alles hebt kunnen doen?
Waar zit je in Spanje? Wij twee keer naar de Costa Blanca gegaan. Daar heb je veel Iberdrola palen en die kun je gewoon met de Iberdrola app starten. Maar kan in een andere regio weer anders zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik ben een tripje naar Duitsland aan het plannen, o.a. deze snellader heb ik nodig;

https://abetterrouteplanner.com/?charger_id=20883924

Die is van Allego. Ik kan niet vinden of ik daar met mijn LMS pasje kan laden, iemand enig idee?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TucanoItaly schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:45:
Ik ben een tripje naar Duitsland aan het plannen, o.a. deze snellader heb ik nodig;

Die is van Allego. Ik kan niet vinden of ik daar met mijn LMS pasje kan laden, iemand enig idee?
De Ecotap app kent hem, was dat ook niet LMS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Laatst online: 00:20
MK89 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:08:
[...]

Nee, heb heel die electromaps nooit gebruikt. Bij Barcelona Ionity gebruikt en daarna kwam ik in Miami Platja een paal tegen waar je de EVcharge app voor nodig had. Vervolgens die app gebruikt om andere palen op de route te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 00:55
TucanoItaly schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:45:

Ik zie hem staan in mij app van EV Company, die ook op de LMS (Last Mile Solutions) backbone zit.

Sowieso kun je met elke Nederlandse laadpas opladen bij elke laadpaal/snellader in Nederland, met uitzondering van de Tesla Superchargers (daar heb je de Tesla app voor nodig).

Alleen als je zo goedkoop mogelijk wilt laden kan het handig zijn om meerdere passen en/of apps te gebruiken. In het buitenland is dat soms een must.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK89
Inspired schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:41:
[...]

Waar zit je in Spanje? Wij twee keer naar de Costa Blanca gegaan. Daar heb je veel Iberdrola palen en die kun je gewoon met de Iberdrola app starten. Maar kan in een andere regio weer anders zijn.
Wij zitten aan de Costa Brava, we gaan rond 17 augustus rijden. Ben benieuwd! Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:44
Vraagje, ik zit de vakantieblanans op te maken en ik heb tijdens de vakantie 3x geladen bij Tesla met Skoda Enyaq. Nu zie ik dat er ook 3x 10,00EUR is ingehouden. Klopt het dat dit een soort borgstelling is en dat dit dus uit eindelijk niet wordt afgeschreven van de creditcard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@FJP84 Waarschijnlijk wel. Ik kan in de app van de creditcard zien dat het een 'reservering' is. Dat is geen feitelijke afschrijving maar inderdaad een borg. Kun jij niet zien dat het een reservering is?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
JanHenk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:29:
@FJP84 Waarschijnlijk wel. Ik kan in de app van de creditcard zien dat het een 'reservering' is. Dat is geen feitelijke afschrijving maar inderdaad een borg. Kun jij niet zien dat het een reservering is?
Ja inderdaad een reservering. Vroeg me af of het daarbij zou blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
FJP84 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:38:
[...]

Ja inderdaad een reservering. Vroeg me af of het daarbij zou blijven.
Het wordt toch gewoon berekend? Waarom zou je gratis kunnen laden daar met een niet Tesla?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
daemonix schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:43:
[...]

Het wordt toch gewoon berekend? Waarom zou je gratis kunnen laden daar met een niet Tesla?
Dat zegt ie toch niet...

@FJP84 Zijn er meer zaken in rekening gebracht? Ik neem aan de kosten van de laadsessies zelf. De reservering blijft waarschijnlijk staan tot de laadsessie zelf in rekening wordt gebracht.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:24
Ik zal ook eens een reisverslagje typen om men wat referentiekader te geven. Wij zijn sinds enkele dagen met het gezin (mijn vrouw, twee kinderen en ikzelf) een paar weken op tour door België, Frankrijk en Zwitserland met de Peugeot e208. Wat we bij hebben is een Shell Recharge pas, Bonnet app, Freshmile pas, Tesla app en VandeBron pas. Tot zover gaat het vlekkeloos. Voor de lange stukken gebruik ik ABRP Premium icm Tronity. Dit werkt echt bizar goed, zo zou het eigenlijk altijd moeten werken. ABRP houdt goed rekening met je verbruik, soc, drukte bij laadstations enz. Ik heb dan gekozen voor meerdere korte laadstops (want kinderen :) )

Eerste tour vanuit West Brabant naar Zuid Limburg om vrienden te bezoeken, vanuit daar met een korte laadstop bij Fastned (Bonnet!) naar de Ardennen. Het hotel daar had twee 22kW laadpalen waarvan 1 defect. Soms stonden er ICE's op de plekken terwijl er ruimte zat was. Beetje jammer. EV eigenaren waren wel heel relaxt, netjes auto weghalen wanneer vol enzo.

Gisteren vanuit de Ardennen naar de Vogezen gereden. Gezien de drukte (ook toen weer) op Ionity Hauconcort hebben we de luie keuze gemaakt en 2 x 7 minuten geladen bij Tesla SuC's. Dit is wel top geregeld hoor. Alle ruimte en werkt vlekkeloos. Ja het is wat duurder maar dat betaal ik graag voor de zorgeloze ervaring. Bij een pauze in Metz nog een uurtje gratis geladen bij een rijtje Tesla wallchargers die het winkelcentrum ter beschikking heeft gesteld.

In het minidorpje hier in de Vogezen staat een Freshmile laadpaal om de hoek met een 100kW CCS, 43kW ChaDeMo en 22kW type 2 lader. Niet toevallig natuurlijk, heb ik er op uitgekozen. Was een week of 2 geleden nog kapot door vandalisme maar nu weer gerepareerd. Werkt goed.

Morgen gaan we door naar Zwitserland. Tussen de Vogezen en Zwitserland zijn nauwelijks snelladers. Dus het wordt waarschijnlijk in één ruk door naar Zwitserland en daar ergens even een half uurtje laden. Het hotel daar ligt hoog en heeft geen laadpaal in het dorp. We zouden met ~50% moeten aankomen en mogen daar met de granny laden 's nachts. Moet goedkomen. Daarna door de Alpen in richting de Mont Blanc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 21:08
Silvin schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:37:
Ik zal ook eens een reisverslagje typen om men wat referentiekader te geven. Wij zijn sinds enkele dagen met het gezin (mijn vrouw, twee kinderen en ikzelf) een paar weken op tour door België, Frankrijk en Zwitserland met de Peugeot e208. Wat we bij hebben is een Shell Recharge pas, Bonnet app, Freshmile pas, Tesla app en VandeBron pas. Tot zover gaat het vlekkeloos. Voor de lange stukken gebruik ik ABRP Premium icm Tronity. Dit werkt echt bizar goed, zo zou het eigenlijk altijd moeten werken. ABRP houdt goed rekening met je verbruik, soc, drukte bij laadstations enz. Ik heb dan gekozen voor meerdere korte laadstops (want kinderen :) )

Eerste tour vanuit West Brabant naar Zuid Limburg om vrienden te bezoeken, vanuit daar met een korte laadstop bij Fastned (Bonnet!) naar de Ardennen. Het hotel daar had twee 22kW laadpalen waarvan 1 defect. Soms stonden er ICE's op de plekken terwijl er ruimte zat was. Beetje jammer. EV eigenaren waren wel heel relaxt, netjes auto weghalen wanneer vol enzo.

Gisteren vanuit de Ardennen naar de Vogezen gereden. Gezien de drukte (ook toen weer) op Ionity Hauconcort hebben we de luie keuze gemaakt en 2 x 7 minuten geladen bij Tesla SuC's. Dit is wel top geregeld hoor. Alle ruimte en werkt vlekkeloos. Ja het is wat duurder maar dat betaal ik graag voor de zorgeloze ervaring. Bij een pauze in Metz nog een uurtje gratis geladen bij een rijtje Tesla wallchargers die het winkelcentrum ter beschikking heeft gesteld.

In het minidorpje hier in de Vogezen staat een Freshmile laadpaal om de hoek met een 100kW CCS, 43kW ChaDeMo en 22kW type 2 lader. Niet toevallig natuurlijk, heb ik er op uitgekozen. Was een week of 2 geleden nog kapot door vandalisme maar nu weer gerepareerd. Werkt goed.

Morgen gaan we door naar Zwitserland. Tussen de Vogezen en Zwitserland zijn nauwelijks snelladers. Dus het wordt waarschijnlijk in één ruk door naar Zwitserland en daar ergens even een half uurtje laden. Het hotel daar ligt hoog en heeft geen laadpaal in het dorp. We zouden met ~50% moeten aankomen en mogen daar met de granny laden 's nachts. Moet goedkomen. Daarna door de Alpen in richting de Mont Blanc.
Hier ook een e-208 rijder en al verschillende tripjes gemaakt (Italië en Denemarken), de auto heeft geen data verbinding in Zwitserland dus houd er rekening mee dat de verbinding met Tronity wegvalt, fijne vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
daemonix schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:43:
[...]

JanHenk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:47:
[...]

@FJP84 Zijn er meer zaken in rekening gebracht? Ik neem aan de kosten van de laadsessies zelf. De reservering blijft waarschijnlijk staan tot de laadsessie zelf in rekening wordt gebracht.
Naast de 10EUR reservering zijn uiteraard de kosten van de laadsessie wel daadwerkelijk in rekening gebracht.

[ Voor 33% gewijzigd door FJP84 op 28-07-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Even een vraagje aan de Kihwi pass bezitters. Moet je deze kaart na ontvangst nog opwaarden voor je hem kunt gebruiken? Of wordt dit achteraf gefactureerd?

Ik probeer het met m’n beste Frans te achterhalen, maar kom daar niet echt uit. De pas is echt voor nood/backup dus ik zet er liever niks op..

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Wilde schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:41:
Even een vraagje aan de Kihwi pass bezitters. Moet je deze kaart na ontvangst nog opwaarden voor je hem kunt gebruiken? Of wordt dit achteraf gefactureerd?

Ik probeer het met m’n beste Frans te achterhalen, maar kom daar niet echt uit. De pas is echt voor nood/backup dus ik zet er liever niks op..
Ik heb de pas via de tolbadge van Mango Mobilités gekregen. Ik word voor kiWhi via Mango Mobilités gefactureerd.

PS Inmiddels verschillende keren in FR geweest maar kiWhi nog niet gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Harvest2002 op 28-07-2022 18:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 15:24
[...]

Ze missen mij toch wel een beetje. Heb net een 50% korting op mijn volgende laadbeurt ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:22
Zou het toeval zijn dat, nu de Fransen de komende maand massaal met vakantie gaan, de Ionity laders in Hauconcourt sinds vanmiddag weer alle zes in bedrijf zijn?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
PeterZ(on) schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:10:
Zou het toeval zijn dat, nu de Fransen de komende maand massaal met vakantie gaan, de Ionity laders in Hauconcourt sinds vanmiddag weer alle zes in bedrijf zijn?
Heeft wel even tijd nodig gehad idd. Begrijp het ook niet. Mijn plan is om daar maandag te laden dus ik ben wel blij dat ze weer werken. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 28-07-2022 21:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:39:
[...]

Heeft wel even tijd nodig gehad idd. Begrijp het ook niet. Mijn plan is om daar maandag te laden dus ik ben wel blij dat ze week werken. :)
Tipje: de tesla laders bij Arlon, Metz en Nancy zijn een verademing en heel goed alternatief voor de druk bezette Ionity laders bij Hauconcourt

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Montalbano schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:46:
[...]

Tipje: de tesla laders bij Arlon, Metz en Nancy zijn een verademing en heel goed alternatief voor de druk bezette Ionity laders bij Hauconcourt
Ik kom uit Duitsland en moet rond Metz laden. Metz Sud heeft tot 10 uur geen faciliteiten dus vandaar de keuze voor Hauconcourt. Heb een Tesla dus kan anders ook bij de SuC daar laden. Dat is echter v2 dus pak dan liever Ionity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
Montalbano schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:46:
[...]

Dit dus. En even duur. Tenzij je een abo hebt bij VW, Ionity of Bonnet gebruikt natuurlijk (ja of een Tesla rijdt :p ). Maar voor die paar euro verschil vond ik deze laders de perfecte oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Silvin op 28-07-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Silvin schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:54:
[...]

Dit dus. En even duur. Tenzij je een abo hebt bij VW, Ionity of Bonnet gebruikt natuurlijk (ja of een Tesla rijdt :p ). Maar voor die paar euro verschil vond ik deze laders de perfecte oplossing.
Ik betaal de stroom niet zelf maar in Frankrijk is Ionity voordeliger. Zelf als Tesla rijder. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 18:57
Silvin schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:37:
Wellicht voor jou te laat maar in bergachtig gebied met een hotel of bestemming op de berg, je auto niet volladen. 70-80% vol dan kun je dmv regeneratie behoorlijk richting 100% komen. Wanneer je op de berg tot 100% laad, dan heb je geen recuperatie wanneer je afdaalt. Been there done that 😉

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Appie Heijn schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:24:
[...]

Wellicht voor jou te laat maar in bergachtig gebied met een hotel of bestemming op de berg, je auto niet volladen. 70-80% vol dan kun je dmv regeneratie behoorlijk richting 100% komen. Wanneer je op de berg tot 100% laad, dan heb je geen recuperatie wanneer je afdaalt. Been there done that 😉
Als ik het goed begrijp rijdt hij door naar de Mont Blanc en hoger kun je in de alpen niet komen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 12:29
Ik ga eind augustus op vakantie naar Zuid-Frankrijk en de reisafstand naar de eindbestemming is 1.300 km. Nu ben ik begin juli naar Normandie geweest en daar via ABRP de laadpalen bepaald en steeds ingevoerd als tussenstop.

Dat ging allemaal prima.

Nu denk ik er over om een ODB 2 dongel te kopen om zo real time data te hebben in ABRP.

Vraag 1:
Voegt het, gelet op jullie praktijkervaringen, echt "iets toe" aan jullie routeplanning/reiservaring?

De kosten zijn het niet maar mijn ervaring tijdens de 1e langere reis was dat ik "erg bezig was" met %accu in de gaten houden, snelheid, verbruik etc. In Nederland ben ik daar helemaal niet mee bezig maar in het buitenland weet je het nooit :-).

Als ik een ODB 2 dongel koop zit ik ook naar ABRP te kijken (wat ik normaal alleen bij de voorbereiding gebruik).

Vraag 2:
Onderstaande lader van Audi kost € 785 en laadt met een maximum laadvermogen van 11 kW (driefase) of 7,2 kW (eenfase). Het laadvermogen is handmatig in te stellen op 50 of 100%.
https://www.audi.nl/nl/we...ek_infolayer.MLDBNW1.html

Er is een andere Audi-lader en die kost € 199.
https://shop.audi.nl/auto...dkabel-type-2-230v-mode-2?

Deze laadt met een maximum van 2,3 kW.

Ik twijfel of die laatste iets is voor op de camping. Ik lees dat je moet laden als het kan en als je de auto om b.v. 18.00 uur aan de lader aansluit en de volgende morgen om 10.00 uur weer afkoppelt kan die toch 16 uur laden al is het maar tegen 2,3 kW.

Zijn hier al ervaringscijfers van in dit forum?

Als er voldoende "vrije palen" zijn in de buurt (Grimaud) ga ik het sowieso niet gebruiken maar ik zie het meer als een "backup".

[ Voor 4% gewijzigd door wimbre op 29-07-2022 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:44
Zo net even 23 pagina's doorgenomen om Bonnet wat meer te doorgronden voor onze roadtrip GE-CH-IT-SL-AT-GE. En als ik het goed begrepen heb:

- kan ik mijn land op Duitsland zetten in de app, creditcard koppelen en een maand lang goedkoper laden
- moet ik dit voor 1 augustus doen gezien de aanstaande verhogingen
- kan ik na de 200 kWh die maand nog gebruik maken van 0,30c per kWh
- betaal ik in de andere landen dan 0,41c per kWh (mits die tarieven in augustus dan omhoog gaan)

Ik moet met name veel laden op de heen en terugweg in/door Duitsland.
De andere landen kunnen we bij de accomodaties laden.

Mocht ik ernaast zitten hoor ik het graag haha, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
iRenik schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:59:
Zo net even 23 pagina's doorgenomen om Bonnet wat meer te doorgronden voor onze roadtrip GE-CH-IT-SL-AT-GE. En als ik het goed begrepen heb:

- kan ik mijn land op Duitsland zetten in de app, creditcard koppelen en een maand lang goedkoper laden
- moet ik dit voor 1 augustus doen gezien de aanstaande verhogingen
- kan ik na de 200 kWh die maand nog gebruik maken van €0,30c per kWh
- betaal ik in de andere landen dan 0,41c per kWh (mits die tarieven in augustus dan omhoog gaan)

Ik moet met name veel laden op de heen en terugweg in/door Duitsland.
De andere landen kunnen we bij de accomodaties laden.

Mocht ik ernaast zitten hoor ik het graag haha, thnx!
Dat is wel interessant. Ik heb hem ook op Duitsland staan en ga in augustus op vakantie. Als je dus nu koop voor 0.30 (200) blijft dat tarief bestaan tot het op is? En de rest van de landen wordt dan €0.55?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
Wesco schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:11:
[...]

Bonnet staat (nog) niet als optie bij de Charge cards (beta). Het is natuurlijk geen laadpaal (Charge Point Operator) maar een Laad-app aanbieder (Mobility Service Provider).

Lijkt me ook handig, dus ik heb er meteen maar even een verzoek voor ingediend bij ABRP.
Heb je nog reactie gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrolzKonah
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-09 23:23
Inspired schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:54:
[...]

Ik kom uit Duitsland en moet rond Metz laden. Metz Sud heeft tot 10 uur geen faciliteiten dus vandaar de keuze voor Hauconcourt. Heb een Tesla dus kan anders ook bij de SuC daar laden. Dat is echter v2 dus pak dan liever Ionity.
Metz Sud (Tesla) en Hauconcourt (Ionity) is hetzelfde parkeerterrein. Laadpalen staan 200 meter uit elkaar. De keren dat ik er kwam was er wel veel meer plaats bij de Tesla's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:19
wimbre schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:53:

Nu denk ik er over om een ODB 2 dongel te kopen om zo real time data te hebben in ABRP.

Vraag 1:
Voegt het, gelet op jullie praktijkervaringen, echt "iets toe" aan jullie routeplanning/reiservaring?

Vraag 2:
Onderstaande lader van Audi kost € 785

Er is een andere Audi-lader en die kost € 199.
https://shop.audi.nl/auto...dkabel-type-2-230v-mode-2?

Ik twijfel of die laatste iets is voor op de camping. Ik lees dat je moet laden als het kan en als je de auto om b.v. 18.00 uur aan de lader aansluit en de volgende morgen om 10.00 uur weer afkoppelt kan die toch 16 uur laden al is het maar tegen 2,3 kW.

Zijn hier al ervaringscijfers van in dit forum?
Antwoord 1: ik vind het zelf niet veel toevoegen, maar het is wel leuk/informatief. Uiteindelijk doe ik het op de ouderwetse manier van plannen met ABRP en navigeren met google maps

Antwoord 2: Die goedkopere is een zogenaamde 'granny' lader. Had je die niet al bij je auto gekregen? Erg handig voor het camping-scenario dat je schetst. Wel even checken bij de campingbaas of dat toegestaan is.
Die duurdere is nogal specifiek en zelden geschikt bij een vakantiebestemming voor de hogere wattages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
GrolzKonah schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:46:
[...]

Metz Sud (Tesla) en Hauconcourt (Ionity) is hetzelfde parkeerterrein. Laadpalen staan 200 meter uit elkaar. De keren dat ik er kwam was er wel veel meer plaats bij de Tesla's
Uhm, nee. :) Dat is “gewoon” Metz. Metz Sud is een paar kilometer verder. Nieuwe locatie met 28 v3 stalls die ook open is voor andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRenik
De Ideale Man schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:58:
[...]

Dat is wel interessant. Ik heb hem ook op Duitsland staan en ga in augustus op vakantie. Als je dus nu koop voor 0.30 (200) blijft dat tarief bestaan tot het op is? En de rest van de landen wordt dan €0.55?
Je hebt hm dus ook sec op Duitsland gezet voor je vacay kilometers? Ik moet 6-8x laden dus die 200 kWh ga ik wel redden.

Ik neem aan (maar weet dit niet zeker) dat als je dit afsluit voor dit bedrag dat je iig die 200 tegen dat tarief behoudt, of je je extra kWh daarna dan nog steeds tegen 30 cent kunt laden of dat ze dan de verhoging aanhouden weet ik niet. Dan nog komt het wel uit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
iRenik schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:21:
[...]

Je hebt hm dus ook sec op Duitsland gezet voor je vacay kilometers? Ik moet 6-8x laden dus die 200 kWh ga ik wel redden.

Ik neem aan (maar weet dit niet zeker) dat als je dit afsluit voor dit bedrag dat je iig die 200 tegen dat tarief behoudt, of je je extra kWh daarna dan nog steeds tegen 30 cent kunt laden of dat ze dan de verhoging aanhouden weet ik niet. Dan nog komt het wel uit…
Ben je momenteel geabonneerd op een Refill, dan wordt je elektriciteit na 01/08/2022 aangerekend aan het nieuwe Refill-tarief per kWh. Als u een 50kWh Refill heeft, wordt de 20kWh Refill-prijs per kWh in rekening gebracht. Als u een 120kWh Refill gebruikt, wordt de 100kWh Refill-prijs per kWh in rekening gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Wesco schreef op maandag 25 juli 2022 @ 00:03:
[...]

Ik dacht gelezen te hebben dat je zo’n Leclerc pasje gewoon ter plekke bij de klantenservice kon krijgen na het invullen van een formuliertje. Dan is het snel geregeld!
Inderdaad, maar niet op zondag….had ik niet bij stil gestaan in ontkerkelijkt (of zijn het de Franse vakbonden) Nederland. Ze willen wel alles van je weten en het pasje heeft een pin-code, maat ze beloven er niets van te gebruiken…. . Bleek ook in een ander filiaal, Aurillac, waar ik geen scanner kon krijgen met mijn pasje. Opladen wel, maar die deed het sowieso niet. Technische storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Ik gebruik hier in Zuid-oost Frankrijk het pasje van Reveo, gunstigere tarieven https://reveocharge.com/fr/tarifs/ dan geen abonnement (1,50): vooral in de nacht (12 ct/kWh). Ook snelladers, schaars, maar goedkoop. In Montsalvy (D920, mooie rustige weg) vond ik er twee naast elkaar. Goede app, met duidelijke tarieven. Ook de instructie op de 22kW laadpalen die ik trof was helder (en geen moeilijk leesbare displays).

Ik merkte wel, dat je je eigen AC stekker er bij 22kW heel stevig in moet steken, een voelbare klik, anders sluit het deurtje niet, en krijg je geen stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.Hou
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-08 10:29
1Mark schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:15:
[...]

Antwoord 1: ik vind het zelf niet veel toevoegen, maar het is wel leuk/informatief. Uiteindelijk doe ik het op de ouderwetse manier van plannen met ABRP en navigeren met google maps

Antwoord 2: Die goedkopere is een zogenaamde 'granny' lader. Had je die niet al bij je auto gekregen? Erg handig voor het camping-scenario dat je schetst. Wel even checken bij de campingbaas of dat toegestaan is.
Die duurdere is nogal specifiek en zelden geschikt bij een vakantiebestemming voor de hogere wattages.
Toevoeging op antwoord 2:
Denk er aan een extra adapter mee te nemen, eurostekker naar contrastekker. Anders moet je via je kampeermiddel laden. Op 2 campings onderweg naar Frankrijk geen probleem. De volgende dag €10,- extra betaald.

Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
L.Hou schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:37:
[...]

Toevoeging op antwoord 2:
Denk er aan een extra adapter mee te nemen, eurostekker naar contrastekker. Anders moet je via je kampeermiddel laden. Op 2 campings onderweg naar Frankrijk geen probleem. De volgende dag €10,- extra betaald.
Zo één?
https://www.berkellandver...tekker-contrastekker-220/

Waarom die €10 extra? Als compensatie voor de stroom?

[ Voor 6% gewijzigd door wimbre op 29-07-2022 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.Hou
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-08 10:29
wimbre schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:45:
[...]

Zo één?
https://www.berkellandver...tekker-contrastekker-220/

Waarom die €10 extra? Als compensatie voor de stroom?
Ja, zo één.
Idd als vergoeding. Ik blij, camping blij.

Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
L.Hou schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:54:
[...]

Ja, zo één.
Idd als vergoeding. Ik blij, camping blij.
Bedankt voor de aanvulling! Idd het hoeft allemaal niet gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
Appie Heijn schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:24:
[...]

No worries, het laden werkt hier in het geheel niet. Geen idee waarom, vermoedelijk iets met de aarde want zodra ik de auto aansluit met de granny gaat het ding in safety mode en schakelt zichzelf uit. Wel een Spanjaard ontmoet met een Tesla, maar met zijn Tesla granny gebeurt hetzelfde. Ach, we hebben nog 30% dus de bergen af eindigen we wel op 50 en zoeken we ergens een lader op. Wel heel de avond met deze bijzondere vriendelijke Spanjaard zitten praten. Zo'n stekkerauto zorgt, met name in het buitenland, toch best voor wat verbinding heb ik al meermaals gemerkt. Anyway, vrij off topic dit.

Vanmiddag geprobeerd te laden in Zwitserland. Prachtige laadpaal (evpass by greenmotion). Pakte geen enkele pas, maar geen nood! Grote sticker met QR-code ("Pay and charge, no subscription needed!"). QR code verwijst naar niet bestaande pagina. App gedownload. Die kent deze laadpaal niet eens. Eerste hobbel pas deze vakantie.

Nog een tip (mocht het nog niet bekend zijn); Freshmile is in Frankrijk een hoop nieuwe laadpalen aan het plaatsen. Vaak met 50kW of 100kW CCS aansluiting voor erg lage prijzen. Vanmiddag slechts €0,20 + €0.005 per minuut betaald voor 50kW laden. En ergens anders €0,25 + €0,02 per minuut voor 100kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
De Ideale Man schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:09:
[...]

Ben je momenteel geabonneerd op een Refill, dan wordt je elektriciteit na 01/08/2022 aangerekend aan het nieuwe Refill-tarief per kWh. Als u een 50kWh Refill heeft, wordt de 20kWh Refill-prijs per kWh in rekening gebracht. Als u een 120kWh Refill gebruikt, wordt de 100kWh Refill-prijs per kWh in rekening gebracht.
Met dien verstande dat wanneer je lopende refill doorloopt tot in augustus, je ook dat gedeelte in augustus nog tegen de oude prijs kunt laden.
Lijkt me anders ook erg ingewikkeld. Stel je hebt 60 euro betaald voor 200 kWh en je hebt op 1 augustus nog 100 kWh over. Hoe ga je die dan verrekenen met de nieuwe prijs per kWh? Moet je per kWh het verschil bijbetalen?
Daarnaast heb je een contract afgesloten tegen een bepaalde prijs. Daar kan dan tussentijds niet iets aan veranderd worden, tenzij je het contract kan opzeggen en het resterende bedrag terug kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRenik
pmiddeld schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:32:
[...]

Met dien verstande dat wanneer je lopende refill doorloopt tot in augustus, je ook dat gedeelte in augustus nog tegen de oude prijs kunt laden.
Lijkt me anders ook erg ingewikkeld. Stel je hebt 60 euro betaald voor 200 kWh en je hebt op 1 augustus nog 100 kWh over. Hoe ga je die dan verrekenen met de nieuwe prijs per kWh? Moet je per kWh het verschil bijbetalen?
Daarnaast heb je een contract afgesloten tegen een bepaalde prijs. Daar kan dan tussentijds niet iets aan veranderd worden, tenzij je het contract kan opzeggen en het resterende bedrag terug kan krijgen.
Dus morgen m’n eerste refill 200 aanschaffen met het land op Duitsland dan zit ik de komende weken goed lijkt me…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
iRenik schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:35:
[...]

Dus morgen m’n eerste refill 200 aanschaffen met het land op Duitsland dan zit ik de komende weken goed lijkt me…
Denk het wel ja maar pin me er niet op vast hè! 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 10:26
Nog even en dat zal ook ik aan het laden moeten. In principe grotendeels via de thuislader (alhoewel dat lang niet altijd het goedkoopst is..)

Toch een vraagje; is er een app waar op prijs per kWh gezocht kan worden? Gratis is soms wel te filteren, maar verder dan dat kom ik niet (ja of je moet alle laadpalen in een willekeurig gebied/buurt aanklikken)

Iemand die het antwoord weet?
Pagina: 1 ... 136 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.