Onder het motto... Beter te laat dan nooit... een tripreport van
september 2021!
Met de Tesla Model 3 SR+ met bagageaanhangwagen naar Istrië (Kroatië).
We gingen met een tent 10 dagen kamperen. Vandaar dus ook de bagageaanhangwagen.
Omdat het niet een alle-daagse trip was hebben we dit uiteraard 20 x laten berekenen door ABRP. Allerlei soorten opties en planningen gedaan om zo vlot en zo makkelijk mogelijk te arriveren.
Het gemiddeld verbruik over de volledige trip was 240wh/km. Best knap met een aanhangwagen.
Heb wel max 100km/h gereden over de hele heenweg. De terugweg heb ik in 110km/h gereden omdat ik 100km/h toch wel zeer traag vond.
Omwille van de 3000km gratis supercharger credits heb ik enkel bij Tesla geladen. Toen waren de prijzen ook nog een stukje voordeliger als nu.
We vertrokken om 20h30 vanuit Belgisch Limburg en hadden een overnachting in Slovenië.
Dit hebben we gedaan in 8 supercharger stops.
Hier keek ik naar uit... maar in de praktijk toch enkele min-puntjes. Tesla superchargers liggen vaak op locaties waar soms niet veel te doen is. Bijvoorbeeld een parkingcomplex bij een winkelcentrum, hotels, ... 's nachts zijn ze redelijk verlaten en vaak zijn de hotels ook toe.
Door het hoge verbruik zaten we meestal in het patroon: 1 tot 2 uur rijden, 20-30 minuten laden.
's nachts zonder veel te doen, met slapende kinderen kan dit lang duren. Overdag konden we deze tijd wel nuttig gebruiken.
Verder keek ik eigenlijk ook tegenop om telkens de aanhangwagen los te koppelen. Dat viel in de praktijk eigenlijk redelijk goed mee. Het was geen grote aanhangwagen en na 2 à 3 keer loskoppelen was het binnen de minuut ontkoppeld en op een parking spot gezet.
Aangekomen in Slovenië kon ik laden aan het hotel. Dit hadden we op voorhand geregeld.
Helaas had ik dit iets beter kunnen navragen want het was dus gewoon aan een simpel stopcontact. Na 25 min laden kreeg ik ook de melding dat dit onderbroken was.. De volgende supercharger was op slechts 25km en kon hem daar in éénmaal opladen tot 90% en kon zo eindbestemming bereiken.
Het was super goed meegevallen... Maar graag zou ik deze trip eens zonder aanhangwagen uitproberen. Dan lijkt het me echt ideaal te zijn.. 1 tot 2 uur rijden maar dan korte stops van max 15 min. Ook dan aan normale snelheid rijden ipv max 100km/h.
Geen enkele keer moeten wachten bij superchargers. Èèn keer wel een melding gekregen dat we maar mochten laden tot 80% aangezien er 6/8 stalls bezet waren. Maar bij 60% stond ik er weer alleen dus dan weer goed volgeladen aangezien we aan het eten waren. Zo'n trip zou ik persoonlijk niet doen zonder de mogelijkheid te hebben om te laden bij superchargers. Bij Ionity gaat er altijd een vrees zijn dat er geen stalls beschikbaar zijn bij aankomst. Bij Tesla is dit niet zo en is het (voorlopig) relaxt reizen. Ik ben blij voor de niet-tesla rijders dat ze stilletjes aan opengesteld worden.
Terugweg gelijkaardig... Vlot en "relaxt" thuis gekomen.
Vakantie 2023 doen we hetzelfde nog eens over.
Benieuwd als er veel veranderd is t.o.v. deze trip.
+ punten- Superchargers
- Snachts rijden is weinig/geen file
- Verbruik incl aanhangwagen
- punten- 'S nachts aan Superchargers is vaak weinig/niks te doen
- Max snelheid met aanhangwagen. (In Duitsland normaal zelfs 80km/h)
- Lange laadstops omdat ik dit vaak nodig had door hoger verbruik
- Software Tesla met gebruik van aanhangwagen --> onrealistische laadtijden, ABRP gebruikte ik om te weten tot hoeveel % ik moest laden. Hoop dat dit volgende trip fixed is.
Nog enkele foto's

.
/f/image/R2cT5Ftzc0a1obe5Xn06cCdt.png?f=fotoalbum_large)
(Stukje AC is van laden op bestemming --> 4 gratis laadpalen op de camping)
[
Voor 4% gewijzigd door
frye op 25-07-2022 20:32
]