[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 135 ... 144 Laatste
Acties:
  • 990.184 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-09 15:51
Zit ik hier nou net een pay-as-you-go kaart aan te vragen bij E-flux, accountje aanmaken enzo, helemaal op het einde krijg ik de vraag "betaalmethode"
  • automatische incasso
  • [i]per factuur (1.50€ per factuur[/i]
Ik neem nooit incasso, ben zelf perfect in staat om mijn eigen facturen tijdig te betalen.
Maar begrijp ik nou goed dat ik per maand (per afrekening dus) 1.50€ aan mijn broek krijg voor 'opmaak' van een factuur? :?
Dit soort praktijken is een instant afknapper. |:(

Daar kan ik helemaal niets van terugvinden in hun verder o zo vrolijke FAQ.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 21:04
Voor degenen die naar Schotland willen gaan met hun EV; mijn ervaring op dit moment met onze e-Niro is niet al te best. Chargeplace Scotland realiseert en exploiteert, vanuit de overleid, bijna alle laadpalen hier.

Ik heb een MTC-pas met Europadekking van mijn werk en een Maingau en Shell recharge bij me. De MTC-pas werkte in Engeland onderweg bij Ionity en Osprey. Met de credit card kan soms ook betaald worden (bijv. bij BP).

In Schotland werkte geen enkele pas of credit card. Je zou in theorie bij Chargeplace Scotland via je telefoon met web-pay een betaling met credit card kunnen doen en dan kunnen laden; het werkte bij mij niet.
Wat wel een keer gewerkt heeft is een account aanmaken, bankrekening van de ASN-bank eraan koppelen en de app ervan installeren. Dat laatste kan niet via de Play-store of de app store van Apple, daar voor niet-ingezetenen van het VK deze app niet beschikbaar is. Als je op een Android phone de APK van hun app installeert via sideloaden (van pureapk bijvoorbeeld), dan kun je de app gebruiken. Erg blij wordt je daar niet van, daar het sideloaden van een APK toch altijd een risico is.

Met de app kun je op vergelijkbare wijze als bij Fastned een laadactie starten. Het verschil is alleen dat de laders van Fastned het bij mijn e-Niro het altijd doen, maar de snelladers van Chargeplace Scotland maar in een beperkt deel van de gevallen; de voertuig-snellader-communicatie werkt vaak niet goed. In hoeverre het aan de e-Niro zou kunnen liggen is me niet duidelijk. Het netto resultaat is dat de e-Niro nu met een granny loader hier bij ons huisje aan het laden is. Met nog 31 uur te gaan (nu 60 km range) duurt het nog effe. De granny loader wordt hier op de Orkney-eilanden waarschijnlijk hèt laadmiddel. Bij de terugreis laden we bij Perth wel weer met Ionity en daarna zijn we in Engeland en gaat het wel weer lukken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjansen04
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 09:29
ron65 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:00:
Heeft iemand enig idee wat er met ARBP aan de hand is?
Ik krijg in zowel Firefox als Chrome blanco pagina's op de desktop, dat was niet zo.

het is fijn om vooraf even op die manier te kunnen plannen, maar dat lukt nu dus niet meer.
Op de laptop deed hij het wel even, ziet er anders uit, maar na inloggen ook daar een witte pagina en niet meer te bereiken.
Hier ook. Na inloggen krijg ik alleen een blanco pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:51
bokkow schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:16:
Ik heb de voorkeur voor een account/creditcard gekoppeld aan de auto, helaas bestaat dat niet (anders dan voor Tesla’s bij Superchargers).

Er is toch al communicatie met die paal waarom dan niet dat uitlezen? Blijft vreemd dat we met allemaal verschillende pasjes/tags/apps op pad moeten en je het nog kunt meemaken dat een exoot in Frankrijk deze allemaal niet accepteert. Hier zou de EU standaarden voor moeten afdwingen mijn inziens, maar dat zal wel te makkelijk gedacht zijn..
FastNed heeft dat ook al een poos, althans, bij mijn Kia werkt het.
Het zou inderdaad voor andere DC/snelladers 'redelijk makkelijk' ge-implementeerd moeten kunnen worden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VD84
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05-2024
Zijn hier mensen die het inmiddels is gelukt om met een KIA EV6 (of vergelijkbaar platform) op een 250KW TESLA Supercharger op te laden? Ik ga over anderhalve week naar Frankrijk en het zou mooi zijn als we ook gebruik kunnen maken van de 250KW V3 oplaadstations van Tesla. Hoor het graag :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 23:30
Drwho1 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:11:
[...]

Ik overweeg ook een laadpas van E-flux te nemen zonder abonnement. Het is de bedoeling het voertuig hoofdzakelijk thuis op te laden, maar een pas voor onderweg kan geen kwaad.
5€ éénmalig en dan €0.29 + laadtarief is niet onoverkomelijk voor occasioneel laden, een abonnement zou helemaal zinloos zijn in ons persoonlijke geval.

Beetje een vreemde vraag misschien, maar wat is het handigst om te nemen een kaart of tag als je zo'n pas neemt bij een aanbieder? Heeft het ene een praktisch voordeel tov het andere?
Waarom zou je in dit geval niet kiezen voor EV Company? 0,12 cent starttarief (tijdelijk 0,11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:40
VD84 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:06:
Zijn hier mensen die het inmiddels is gelukt om met een KIA EV6 (of vergelijkbaar platform) op een 250KW TESLA Supercharger op te laden? Ik ga over anderhalve week naar Frankrijk en het zou mooi zijn als we ook gebruik kunnen maken van de 250KW V3 oplaadstations van Tesla. Hoor het graag :-).
Kun je het niet ff testen in NL?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:59
bokkow schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:16:
Ik heb de voorkeur voor een account/creditcard gekoppeld aan de auto, helaas bestaat dat niet (anders dan voor Tesla’s bij Superchargers).

Er is toch al communicatie met die paal waarom dan niet dat uitlezen? Blijft vreemd dat we met allemaal verschillende pasjes/tags/apps op pad moeten en je het nog kunt meemaken dat een exoot in Frankrijk deze allemaal niet accepteert. Hier zou de EU standaarden voor moeten afdwingen mijn inziens, maar dat zal wel te makkelijk gedacht zijn..
Als je met een cc of bc wenst te betalen dan kan er toch maar 1 tarief van toepassing zijn?
Dan komen de bezwaren van te duur te voorschijn toch of zie je dat anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 12:29
Is er iemand die ervaring heeft met laden (in (Porec) Kroatië?

Mijn zwager gaar daar heen met zijn Outlander PHEV (met Chademo aansluiting).

Ik dacht dat Frankrijk een laadpalenwoestijn is maar blijkbaar heeft men in Kroatië nog heel wat werk te verrichten😱.

Er zijn ook nog niet zoveel laadpasaanbieders die daar dekking bieden.

Ik zie wel plugsurfing maar die ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-09 08:18

mhe59

ID.5 Pro Performance

KrazyJay schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:52:
[...]

Ik heb toch sterk het idee dat het niet volledig klopt. Ik ben afgelopen week elektrisch naar Polen gereden (en terug), en heb gewoon goed kunnen laden langs de wegen met goede laadsnelheden (>150kW). Ja, de ingebouwde navigatie wist ook niet dat ze er stonden, maar ABRP samen met de Greenway en Orlen app ter verificatie waren gewoon goed up to date. Laadmogelijkheden bij beide hotels was ook gewoon aan de orde.
Vraagje, ik heb nu de Greenway laadpas aangevraagd, maar met welke laadpas kan je terecht bij Orlen en bij Tauron? Ik zit nl in september in de buurt van Siewierz waar deze laatste twee opladers zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik ga voor het eerste een langere rit maken waarbij laden noodzakelijk is bij een voor mij onbekende route. Opzicht geeft ABRP een optie waar te laden. Alleen zou ik wat anders willen qua laden.

Het betreft een retour rit waarbij ik met 53% op locatie aan kom (geen laad mogelijkheid) en aangezien het in DL is waar ik wat wil doorrijden en ik niet minimaal thuis wil aankomen wil ik op de heenweg nog bijladen tot 80%. De laadcurve van de e-tron laat dat prima toe.

Alleen wat ik mis is een overzicht van alle (snel)laders louter (!) langs de route die ik ga rijden. Welke app leent zich hier het beste voor? Als ik Smoov ofzo pak zie ik door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Dean Martin op 24-07-2022 12:59 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Dean Martin met de chargemap app kun je een route inplannen. Vervolgens klik je bovenin op ‘stations’ en stel je een filter in op >100kW. Dat geeft een aardig compleet beeld van laadpunten in de buurt van je route.

[ Voor 12% gewijzigd door Bigs op 24-07-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Bigs schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:03:
@Dean Martin met de chargemap app kun je een route inplannen. Vervolgens klik je bovenin op ‘stations’ en stel je een filter in op >100kW. Dat geeft een aardig compleet beeld van laadpunten in de buurt van je route.
Thanks! Dit is inderdaad exact wat ik zocht!

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:12
wimbre schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:10:

Ik dacht dat Frankrijk een laadpalenwoestijn is maar blijkbaar heeft men in Kroatië nog heel wat werk te verrichten😱.

Van alle bijtelling die hij (legaal) ontdoken heeft kan hij best een paar keer extra tanken? Schiet helemaal niet op met zo’n kleine accu. Woon werkverkeer is wat anders, maar op vakantie gewoon vergeten dat er een accu in zit.

Had hier op het werk ook een klagende collega over zijn kleine tank en kleine accu in zijn Mercedes plugin hybride met een caravan van 1700 kg. Die kon in Duitsland al geen laadpalen vinden…

[ Voor 26% gewijzigd door guido66 op 24-07-2022 13:21 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
guido66 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:17:
[...]

Je zwager kan toch gewoon tanken? Schiet helemaal niet op met zo’n kleine accu. Woon werkverkeer is wat anders, maar op vakantie gewoon vergeten dat er een accu in zit.
Ja hij rijd natuurlijk naar Kroatië op benzine maar wil daar, als het kan elektrisch rijden. Hij had een jaar geleden al 2 laadpassen mét € 41 abo kosten maar gebruikte het helemaal niet 8)7 . Laden doet hij altijd thuis. Hij wist niet eens waar die 2e aansluiting (chademo) voor was 7(8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-09 08:18

mhe59

ID.5 Pro Performance

Andere vraag, je hebt abrp en je hebt chargemap. Beide programma’s kunnen voor jou de route berekenen en aangeven waar je moet laden. Met de chargemap voor €19,90 heb je dan ook een pas waarbij je bij de verschillende netwerken kunt opladen. Voor abrp betaal je €4,99 per maand..

Wat zijn jullie ervaringen met Chargemap ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimbre
guido66 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:17:
[...]

Van alle bijtelling die hij (legaal) ontdoken heeft kan hij best een paar keer extra tanken? Schiet helemaal niet op met zo’n kleine accu. Woon werkverkeer is wat anders, maar op vakantie gewoon vergeten dat er een accu in zit.

Had hier op het werk ook een klagende collega over zijn kleine tank en kleine accu in zijn Mercedes plugin hybride met een caravan van 1700 kg. Die kon in Duitsland al geen laadpalen vinden…
Geen bijtelling omdat het een in privé aangeschafte auto betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Bigs schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:03:
Je kunt ook https://www.schnellladepark.app gebruiken, dan kun je zelf bepalen hoeveel laders per laadpunt er moeten zijn.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
wimbre schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:23:
[...]

Ja hij rijd natuurlijk naar Kroatië op benzine maar wil daar, als het kan elektrisch rijden. Hij had een jaar geleden al 2 laadpassen mét € 41 abo kosten maar gebruikte het helemaal niet 8)7 . Laden doet hij altijd thuis. Hij wist niet eens waar die 2e aansluiting (chademo) voor was 7(8)7.
Voor laden in Kroatië is de Elen app handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:55

doe eens de plugshare/chargemap app/website openen, ga naar kroatie, kijk naar alle laadpalen die beschikbaar zijn, kijk wie deze laadpalen beheert (vaak beschreven in de beschrijving van elke punt), navigeer daar de website/app van de operator indien dat bestaat, lees mogelijk de comments die zijn geplaatst bij veel van deze laadpunten, herhaal voor elk nieuw land die je wilt ontdekken wat er is qua ev-laadinfra

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
Prullenbak84 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:21:
[...]
Jammere vind ik vooral dat nu toch dat Shell Recharge met de eigen pas nu weer de goedkoopste snellaad-optie is binnen Nederland is (toch?).
MVV eMobility €0,45 bij Allego snelladers.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:18

KrazyJay

mhe59 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:33:
[...]

Vraagje, ik heb nu de Greenway laadpas aangevraagd, maar met welke laadpas kan je terecht bij Orlen en bij Tauron? Ik zit nl in september in de buurt van Siewierz waar deze laatste twee opladers zitten.
Voor Orlen met de Orlen-app zelf. Werkt gewoon goed met creditcard. Ik denk dat je er ook met de Shell Recharge-pas terecht kunt. Voor Tauren heb ik geen idee, want die ben ik niet tegengekomen. In Polen zelf was het vooral Ionity (werkt met Shell Recharge), Orlen (eigen app, maar misschien ook Shell) en Greenway (zowel eigen app als Shell) dat ik gezien heb. Ik ben vooral te spreken over Orlen, die hebben wel redelijk wat laadinfrastructuur en de palen werkten bij mij altijd. Greenway was niet overal werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
juwlez schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:08:
[...]

Waarom zou je in dit geval niet kiezen voor EV Company? 0,12 cent starttarief (tijdelijk 0,11)
Kende ik nog niet, ziet er goed uit.

De app blijft wel wat achter in gebruik tov E-Flux of Chargemap, maar kan ik ervan uitgaan dat laadpalen op de kaart gevonden waar een tarief bij staat bruikbaar zijn met EV Company?

Als ik op hun site kijk naar beschikbaarheid in België dan staat er

Blue Corner laadpalen
The New Motion laadpalen
Het interoperabele netwerk (dit zijn laadpalen van o.a. EV-Box, Eneco en Electric Fuel).
Een groot aantal parkeergarages van o.a. Interparking en Q-Park

Iemand ervaring met hen in BE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lichtblauw
  • Laatst online: 07-03-2024
juwlez schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:08:
[...]

Ah ik ben wel benieuwd naar de ervaringen met EV company. Veel punten en betrouwbaar? is het kostenmodel hetzelfde als bij e-flux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-09 22:44
lichtblauw schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:05:
[...]

Ah ik ben wel benieuwd naar de ervaringen met EV company. Veel punten en betrouwbaar? is het kostenmodel hetzelfde als bij e-flux?
Over het algemeen goed tevreden met evcompany, de kaart werkt wel beter dan de app. Ik gebruik ze met name op de pitpoint palen hier in de stad. Facturatie loopt ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:17
We gaan binnenkort op vakantie naar Frankrijk. ABRP plant op de heenweg als laatste laadstop een Lidl-lader. Hoe werkt laden bij Lidl in Frankrijk? Kan iedereen daar gewoon laden, of is het alleen voor klanten? Heb je een speciale pas of app nodig?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Gisteren voor het eerst Ionity Oosterhout bezocht, voorwaarts met de ID.4 kon ik niet koppelen, toch maar de vouwwagen eraf en omdraaien.
Vervolgens werkte mijn Athlon/Vattenfall-pas voor het eerst niet op een Nederlandse openbare paal. Gelukkig werd mijn vandebron-backup-pas wel geaccepteerd, vervolgens zie ik daar niks in de historie staan, misschien gratis geladen?..

Edit: na 6 dagen staat i dan toch in mijn overzicht, Ionity communiceert dit blijkbaar met postduif of fax.

[ Voor 13% gewijzigd door aardbeix15 op 29-07-2022 21:28 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 23:30
lichtblauw schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:05:
[...]

Tot nu toe prima ervaring (gebruikt in Almere, Zeist en Amsterdam). App is niet meest fancy maar pas werkt snel en makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:12
Venomer schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:50:
We gaan binnenkort op vakantie naar Frankrijk. ABRP plant op de heenweg als laatste laadstop een Lidl-lader. Hoe werkt laden bij Lidl in Frankrijk? Kan iedereen daar gewoon laden, of is het alleen voor klanten? Heb je een speciale pas of app nodig?
Vanmorgen bij een Lidl lader in Frankrijk (Gap) geladen. Moest wachten want er was iemand al met de chademo lader aan het laden. Uiteindelijk kon ik de CCS lader starten en kon ik mijn boodschappen gaan doen. De laadsnelheid was beperkt op ongeveer 18 kW en de laadtijd beperkt tot ongeveer een half uur. Daarna zou je de sessie wel weer opnieuw kunnen starten. Al met al, prima om een aantal kWh te laden tijdens het boodschappen doen, maar op een doorreis zou ik deze laders absoluut vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41

In Porec is het niet top. Twee laadpalen. Beide staan op een parkeerterrein. Een Elen paal net iets buiten het centrum en een paal (niet Elen) op een van de grootste parkeerplaatsen in het centrum.

Bij die laatste waren wij dinsdag. Avondje Porec en dacht gelijk even op te laden. De paal deed het helaas niet. En die parkeerplaats is tevens betaald.

Edit: zoals aangegeven door andere Tweakers is de betreffende paal te gebruiken als je je meldt bij de kassa van het parkeerterrein. Laden is dan tevens gratis.

Geen ervaring met de specifieke Elen paal in Porec maar deze staat ook op een parkeerterrein. Mogelijk dus ook parkeerkosten. Daarnaast heb je bij Elen te maken met een blockingfee die in gaat na 60 minuten.
De paal daar is 50KW maar lijkt me niet dat de PHEV dat trekt, dus lang(er) laden.

Hier in Pazin staan 2 Elen palen naast elkaar. Een enkele en een dubbele. De dubbele is al zeker een half jaar defect. De enkele paal werkt prima met de APP.

Indien mogelijk lekker de granny (+ verlengkabel) meenemen en bij het vakantieverblijf laden.

[ Voor 5% gewijzigd door WOWZERZ op 25-07-2022 21:58 ]

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Frij5fd schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 23:10:
Voor degenen die naar Schotland willen gaan met hun EV; mijn ervaring op dit moment met onze e-Niro is niet al te best. Chargeplace Scotland realiseert en exploiteert, vanuit de overleid, bijna alle laadpalen hier.

Ik heb een MTC-pas met Europadekking van mijn werk en een Maingau en Shell recharge bij me. De MTC-pas werkte in Engeland onderweg bij Ionity en Osprey. Met de credit card kan soms ook betaald worden (bijv. bij BP).

In Schotland werkte geen enkele pas of credit card. Je zou in theorie bij Chargeplace Scotland via je telefoon met web-pay een betaling met credit card kunnen doen en dan kunnen laden; het werkte bij mij niet.
Wat wel een keer gewerkt heeft is een account aanmaken, bankrekening van de ASN-bank eraan koppelen en de app ervan installeren. Dat laatste kan niet via de Play-store of de app store van Apple, daar voor niet-ingezetenen van het VK deze app niet beschikbaar is. Als je op een Android phone de APK van hun app installeert via sideloaden (van pureapk bijvoorbeeld), dan kun je de app gebruiken. Erg blij wordt je daar niet van, daar het sideloaden van een APK toch altijd een risico is.

Met de app kun je op vergelijkbare wijze als bij Fastned een laadactie starten. Het verschil is alleen dat de laders van Fastned het bij mijn e-Niro het altijd doen, maar de snelladers van Chargeplace Scotland maar in een beperkt deel van de gevallen; de voertuig-snellader-communicatie werkt vaak niet goed. In hoeverre het aan de e-Niro zou kunnen liggen is me niet duidelijk. Het netto resultaat is dat de e-Niro nu met een granny loader hier bij ons huisje aan het laden is. Met nog 31 uur te gaan (nu 60 km range) duurt het nog effe. De granny loader wordt hier op de Orkney-eilanden waarschijnlijk hèt laadmiddel. Bij de terugreis laden we bij Perth wel weer met Ionity en daarna zijn we in Engeland en gaat het wel weer lukken...
Ik kom via Zap-Map meer laders tegen in Charchem dan via Charchemap. Pod point heeft in Schotland ook snelladers, waarvan er ook bij de Lidl staan. Na een account daar aangemaakt te hebben (met credit card) Kon ik daar laden. Vreemd genoeg moet er eerst geld op het account gezet te worden vanaf de credit card, dan kan er geladen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
WOWZERZ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:44:
[...]

In Porec is het niet top. Twee laadpalen. Beide staan op een parkeerterrein. Een Elen paal net iets buiten het centrum en een paal (niet Elen) op een van de grootste parkeerplaatsen in het centrum.

Bij die laatste waren wij dinsdag. Avondje Porec en dacht gelijk even op te laden. De paal deed het helaas niet. En die parkeerplaats is tevens betaald.

Geen ervaring met de specifieke Elen paal in Porec maar deze staat ook op een parkeerterrein. Mogelijk dus ook parkeerkosten. Daarnaast heb je bij Elen te maken met een blockingfee die in gaat na 60 minuten.
De paal daar is 50KW maar lijkt me niet dat de PHEV dat trekt, dus lang(er) laden.

Hier in Pazin staan 2 Elen palen naast elkaar. Een enkele en een dubbele. De dubbele is al zeker een half jaar defect. De enkele paal werkt prima met de APP.

Indien mogelijk lekker de granny (+ verlengkabel) meenemen en bij het vakantieverblijf laden.
Ik zie er ook 1 (50kw) bij een Lidl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
WOWZERZ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:44:
[...]
Geen ervaring met de specifieke Elen paal in Porec maar deze staat ook op een parkeerterrein. Mogelijk dus ook parkeerkosten.
Ik zie bij de commentaren in de Nextcharge app dat de eerste drie uur laden geen parkeerkosten worden gerekend. Om te activeren moet je bij de nabije kassa vragen. Verder 5 sterren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSS95
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-06-2024
Volgende week vertrek ik op reis met mijn EV6. Ga de volgende landen passeren: Duitsland, Oostenrijk, - Slovenië, Kroatië- OF Hongarije, en dan Servië en Kosovo eindbestemming.

Momenteel heb ik de Kia laadkaart, met als back-up charge map en chargepoint.

Iemand nog tips and tricks voor deze landen? Laadkaaren die ik mis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Vandaag tussenstop gepland bij Bourges. Voldoende laders en snelladers, zie onder meer Google. Helaas op zondag allemaal achter het hek can de dealer. Opladen is hier nog steeds een gadget. In de buurt van een Leclerc mer zeker 7 beschikbare en te bereiken laders, 22 kWh is prima voor een avondje. Echter, werken volgens de instructie alleen met een Leclerc pasje en niet ook met credit card. Dat laatste was me verteld door een Van de Franse maatschappijen, dat dat zou werken. bij opnieuw navraag schijnt het te liggen aan de achterliggende leverancier.

Dan op zoek naar een openbare laadpaal. Erg achteraf. Display beschadigd - door vuur vam een sigaretten aansteker - maar reageerde wel op de laadpas. Deurtje open en … daarachter een wespenest. Gebeld en, na lang wachtern, te horen gekregen dat de laadpaal niet zou werken. Probeer het vijf km verderop…. . Inmiddels na 22.00. Morgen maar weer verder. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DFwFyQWPBjD-gevNsVSjEnWT-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLdoVAQeCKUMwRIkKKN7IoHQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Jan Lelie op 24-07-2022 23:28 . Reden: Per ongeluk vertiurd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:33
mhe59 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:24:
Andere vraag, je hebt abrp en je hebt chargemap. Beide programma’s kunnen voor jou de route berekenen en aangeven waar je moet laden. Met de chargemap voor €19,90 heb je dan ook een pas waarbij je bij de verschillende netwerken kunt opladen. Voor abrp betaal je €4,99 per maand..

Wat zijn jullie ervaringen met Chargemap ?
Ik vind de Chargemap app handig om foto’s en comments te zien van laadpalen of snellaad-locaties, maar de Chargemap laadpas rekent naar mijn indruk nogal hoge tarieven en heb ik dus niet. De laadpas zou evt. handig kunnen zijn als alternatief in Frankrijk, maar dan heb je ook de Freshmile en Kiwhi laadpassen als optie.

Je kunt ABRP trouwens ook zonder Premium abonnement gebruiken, vooral handig om je route te plannen. Je kunt dan de route delen met je favoriete navigatie zoals Google maps voor onderweg. De navigatie van ABRP schijnt niet zo goed te zijn.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
pmiddeld schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:06:
[...]

Ik zie bij de commentaren in de Nextcharge app dat de eerste drie uur laden geen parkeerkosten worden gerekend. Om te activeren moet je bij de nabije kassa vragen. Verder 5 sterren.
Held die je bent! De laadpaal staat inderdaad recht tegenover de bemande kassa.

De Nextcharge app net gedownload ook maar gedownload en volgens de commentaren zou het laden dan gratis zijn. Altijd mooi meegenomen. Komende week maar eens proberen.

Zijn ook zo wat nog de beste parkeerplaatsen van het hele terrein.

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
SSS95 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:15:
Volgende week vertrek ik op reis met mijn EV6. Ga de volgende landen passeren: Duitsland, Oostenrijk, - Slovenië, Kroatië- OF Hongarije, en dan Servië en Kosovo eindbestemming.

Momenteel heb ik de Kia laadkaart, met als back-up charge map en chargepoint.

Iemand nog tips and tricks voor deze landen? Laadkaaren die ik mis?
Ik zou nog even goed nazoeken wat er in al die landen voor laadpassen geaccepteerd worden. Bv. door in de apps van die laadpassen te kijken langs de routes die je in gedachten hebt, of in dit topic te zoeken op die landen. Zeker Oost-Europa is toch wel meer pionieren met een EV, is mijn indruk uit de verhalen.

Laadpassen uit andere landen krijg je mogelijk/waarschijnlijk niet meer op tijd binnen, maar vaak kun je ook uit de voeten met een bijbehorende laad-app.

Voor wat extra zekerheid zou je nog snel een gratis Shell Recharge laadpas kunnen bestellen, die heeft een goede internationale dekking.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
Jan Lelie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:26:...
In de buurt van een Leclerc mer zeker 7 beschikbare en te bereiken laders, 22 kWh is prima voor een avondje. Echter, werken volgens de instructie alleen met een Leclerc pasje en niet ook met credit card. Dat laatste was me verteld door een Van de Franse maatschappijen, dat dat zou werken. bij opnieuw navraag schijnt het te liggen aan de achterliggende leverancier.
...
Ik dacht gelezen te hebben dat je zo’n Leclerc pasje gewoon ter plekke bij de klantenservice kon krijgen na het invullen van een formuliertje. Dan is het snel geregeld!

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Denken jullie dat het voor de vakantie verstandig is om meer dan 1 laadpas te hebben?

Heb nu voor de vakantie een Shell Recharge pas genomen omdat die een goede dekking heeft. Hebben jullie meerdere passen voor het geval dat?

We gaan naar Denemarken en zullen in de toekomst vaker door Duitsland reizen.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Chaoss schreef op maandag 25 juli 2022 @ 00:04:
Denken jullie dat het voor de vakantie verstandig is om meer dan 1 laadpas te hebben?

Heb nu voor de vakantie een Shell Recharge pas genomen omdat die een goede dekking heeft. Hebben jullie meerdere passen voor het geval dat?

Meer dan 1 laadpas is zeker verstandig. Ook al kun je tegenwoordig ook vaker via een app het opladen starten, dat helpt niet als je op een plek met slecht mobiel bereik staat. Dan lukt het downloaden, registreren, betaalwijze koppelen en het opladen starten vaak maar heel moeizaam of helemaal niet. Met een fysieke laadpas heb je dat probleem niet.

Voor Duitsland kun je bv. denken aan een tweede Nederlandse laadpas met goede dekking in Duitsland, voor Denemarken is Clever volgens mij de grootste.

Zie ook https://laadpastop10.nl/ , daar kun je filteren op ‘meer dan 80% dekking in [land X]’.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 14:33
Richh schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:40:
[...]
[...]

Als je met een 28kwh Ioniq naar Parijs wil, is dat toch best even puzzelen met de tolweg over de A1. Met deze Proviridis lader icm Ionity Saint Witz lukt ook dat tegenwoordig prima mits je max 110-120 gaat rijden op de snelweg. Een paar maanden geleden was dat Ionity laadpunt er nog niet, en moest je eigenlijk omrijden, of hopen dat de enkele brakke 50kwh paal bij Aire de Ressons Ouest het deed.
[...]
Ik ben gisteren van onder Parijs naar NL gereden. En ik ben geweest bij Ionity Saint Witz. Er stonden 7 wachtenden voor me. Het was een chaos met auto's en aangezien het laadstation zich op het terrein van een hotel bevindt, heeft de eigenaar het hek dicht gedaan. Het was al met al niet heel klantvriendelijk en ik ben doorgereden naar het volgende laadstation op de 1. Hier stond een rij van 8 auto's. Ook toen maar doorgereden (met 90 km/per uur) en toen terecht gekomen bij een BP met één laadpaal en één iemand die bezig was. Met een half uurtje wachten was ik aan de beurt. Dit heeft met tot Hazeldonk gered en toen heerlijk bij een Shell staan opladen.
Al met al is de 1 een drama qua laadstations vind ik, gezien het verkeer dat er rijdt en de afstand.

De heenreis was een drama met Totals die het niet deden en ik in de problemen kwam met snelladers en langzaam moest gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 09:09
@Burns wat een ellende zeg... Blijkt dus dat er een aanzienlijk verschil zit in hoog en laagseizoen. Toen ik de post schreef die je citeerde stond ik met 2 auto's daar.

Een EV vakantie in de zomervakantie is misschien voorlopig nog niet ideaal dus. Al helemaal met minder bereik :(

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Wesco schreef op maandag 25 juli 2022 @ 00:03:
[...]

Ik dacht gelezen te hebben dat je zo’n Leclerc pasje gewoon ter plekke bij de klantenservice kon krijgen na het invullen van een formuliertje. Dan is het snel geregeld!
Klopt, ik heb dat gedaan. Bij de klantenservice van Leclerc klantenkaart aanvragen en tevens een laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 18:51
Frij5fd schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:57:
[...]

Ik kom via Zap-Map meer laders tegen in Charchem dan via Charchemap. Pod point heeft in Schotland ook snelladers, waarvan er ook bij de Lidl staan. Na een account daar aangemaakt te hebben (met credit card) Kon ik daar laden. Vreemd genoeg moet er eerst geld op het account gezet te worden vanaf de credit card, dan kan er geladen worden
Niet zo vreemd: zo weten ze zeker dat je niet met een gevonden of gestolen creditcard komt laden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:52
Peter-036 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:02:
[...]

Niet zo vreemd: zo weten ze zeker dat je niet met een gevonden of gestolen creditcard komt laden.
Ik ken geen andere laadpas waar ik wél met creditcard betaal maar eerst nog geld op een account moet zetten. Juist alleen maar andersom. Waarom zou dit met een gestolen creditcard niet ook gewoon kunnen?

Ik hoor al even niets meer over de JuicePass app/pas van Enel-X. Ik heb daar 3 weken terug goed van geprofiteerd: een 145kWh bundel aangeschaft a 45eu (geen NL-BTW, maar Roemeense BTW?) en hiermee bij Ionity en Allego geladen op vakantie. Resultaat: snelladen voor zo'n 31ct/kWh. Was voor mijn reis precies afdoende, op het laden op de camping na met de granny (tevoren gebeld en dat mocht).
De app is niet altijd even stabiel. Op een AC-paal gebruik ik deze liever niet vanwege het risico dat je je kabel niet kunt ontgrendelen, als de app een storing heeft. Zodra DC-laden eenmaal gestart is, kan ik dit vanuit de auto evt. stoppen. Eén keer nodig gehad omdat de app aangaf 'error' toen de laadpaal startte. Vervolgens bleef de laadpaal keurig leveren, maar kun je de sessie dus niet op reguliere wijze stoppen. Gelukkig stopt het laden bij de opgegeven maximum laadpercentage en die kan ik tijdens een laadsessie nog aanpassen, waardoor de auto direct stopt zodra ik deze instel onder het huidige accupercentage. Daarna ontgrendeld de kabel en is de sessie gewoon netjes afgesloten.
Deze specifieke laadsessie werd trouwens niet afgeschreven tot nu toe, de rest allemaal wel binnen enkele uren.

Als je net als ik nooit met een app hebt geladen:
Bij meeste DC-palen de sessie starten in de app, waarna de connector oplicht en je daarna kunt inpluggen en laden.
Bij Ionity eerst even op het start-knopje drukken naast het scherm en dan in de app starten.

In de JuicePass app werkt bij mij (Android telefoon) de NFC nooit, evenals de QR-codes. Het enige wat goed werkt is de 'view list' functie op locatie gebruiken en op de paal zoeken naar het juiste serienummer. Meestal eindigt het op de stekkernummer (bijv. 1 of 2) die niet altijd in het serienummer zitten. De weergave op de kaart klopt vaak niet: waar de laadpalen keurig op rij staan van 1 t/m 6 bij Ionity en wat in de app op de kaart ook zo lijkt te zijn, is het in de app vaak toch een andere volgorde. Dus de serienummers kijken is de enige betrouwbare manier.
De app is traag, soms laadt de kaart niet en de gebruiksvoorwaarden geeft ook altijd lege pagina. Support heeft me trouwens wel eenmaal binnen 24u geholpen per e-mail. Eén sessie was namelijk in de app gestart, maar niet op de laadpaal. Die bleef keurig autoriseren en ik kon zien dat deze na een uur nog steeds 'bezet' was danwel in storing stond. De sessie is uiteindelijk door gebruik te maken van de feedback knop in de app gestopt door Enel-X, kreeg ik keurig een bericht van. Dat was op mijn laatste laadbeurt en was geen Allego of Ionity paal. Vandaar op de terugweg besloten alleen nog via Ionity te laden, omdat dat betrouwbaar werkte met de app (want scheelde toch aanzienlijk met andere passen qua tarief).

De bundel activeert officieel binnen 24u, bij mij was dat na enkele minuten al het geval. Hij loopt volgens mij iets van 30 dagen standaard, gewoon vanaf het moment dat je het aanzet. Zodra de bundel op is, heb ik deze weer op pay-as-you-go gezet en was het na enkele minuten al geregeld (melding in de app en staat ook keurig weer in de betaalmethode).
Je kunt hierna ook weer direct omschakelen naar een prepaid bundel lijkt het. Iemand anders heeft dat volgens mij in dit topic al eens gedaan, waardoor je dus bundel na bundel kunt kopen, meer dan eens per maand. Dat heb ik zelf niet nodig gehad dus niet geprobeerd, maar het lijkt aannemelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door The__Virus op 25-07-2022 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:25

100% meerdere passen en apps. Ik heb iets van 8 (gratis) pasjes en 20 apps (niet allemaal laden gerelateerd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHvi7rO9eduOm-rIZYkYc5IzJXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzJidiOOGNuwMNqKeflp9aKN.jpg?f=fotoalbum_large

Denemarken Clever app installeren, die worden daar het meest gebruikt. Ben daar zelf 3 weken geleden 2 weken op vakantie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:44

Damian

Insane Obtrusion

Ik heb het met 1 pas prima kunnen redden in Spanje, Frankrijk en Duitsland. Ik had de Shell ReCharge pas...

Maar het is nooit onverstandig om wat extra passen bij de hand te hebben. Ik heb zelf de ANWB pas er naast just in case en de BONET app.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Card Nox schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:27:
[...]

100% meerdere passen en apps. Ik heb iets van 8 (gratis) pasjes en 20 apps (niet allemaal laden gerelateerd).

[Afbeelding]

Denemarken Clever app installeren, die worden daar het meest gebruikt. Ben daar zelf 3 weken geleden 2 weken op vakantie geweest.
Waar gebruik je dat in vredesnaam allemaal voor? Ik zoek laadpalen altijd via google map, heb verschillende apps geprobeerd maar google maps is imho toch het gemakkelijkst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-09 11:53
The__Virus schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:10:
[...]

Ik hoor al even niets meer over de JuicePass app/pas van Enel-X. Ik heb daar 3 weken terug goed van geprofiteerd: een 145kWh bundel aangeschaft a 45eu (geen NL-BTW, maar Roemeense BTW?) en hiermee bij Ionity en Allego geladen op vakantie. Resultaat: snelladen voor zo'n 31ct/kWh.
Inderdaad was bij mij ook even naar de achtergrond geraakt. Met €0,31 bij Ionity klinkt het als een aantrekkelijk aanbod voor de zomerreis naar het Zuiden. In de app staat dat het een maandabonnement is. Je moet het dus snel weer opzeggen anders heb je de maand erop weer een bundeltje gekocht. Ik wilde de user terms bekijken maar die pagina laadt niet in de app.

BTW: Op laadpastop10 komt het app-voordeel niet zo goed naar voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
Ja de gebruiksvoorwaarden die van belang zijn (eigen ervaring) heb ik nog even aan de post hierboven toegevoegd.
Net als BonneT verwacht ik dat het voordeel niet te lang meer zal standhouden, maar we zullen zien!

[ Voor 31% gewijzigd door The__Virus op 25-07-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSS95
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-06-2024
Wesco schreef op maandag 25 juli 2022 @ 00:27:
[...]

Meer dan 1 laadpas is zeker verstandig. Ook al kun je tegenwoordig ook vaker via een app het opladen starten, dat helpt niet als je op een plek met slecht mobiel bereik staat. Dan lukt het downloaden, registreren, betaalwijze koppelen en het opladen starten vaak maar heel moeizaam of helemaal niet. Met een fysieke laadpas heb je dat probleem niet.

Voor Duitsland kun je bv. denken aan een tweede Nederlandse laadpas met goede dekking in Duitsland, voor Denemarken is Clever volgens mij de grootste.

Zie ook https://laadpastop10.nl/ , daar kun je filteren op ‘meer dan 80% dekking in [land X]’.
Ah oké super bedankt zal ik zeker bekijken!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Card Nox
Chaoss schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:43:
[...]

Waar gebruik je dat in vredesnaam allemaal voor? Ik zoek laadpalen altijd via google map, heb verschillende apps geprobeerd maar google maps is imho toch het gemakkelijkst.
Zal niet zeggen dat ze allemaal even nuttig zijn. Maar heb ze geïnstalleerd voor onze vakantie naar Denemarken (eerste verre rit met onze eNiro) en het laatste wat mij ging gebeuren is dat ik zonder sap kom te staan met 2 kleine kids achterin.

De pasjes kun je aanvragen en zitten geen kosten aan, die liggen dus in de auto en doen geen 'pijn'.

Ga de apps ook wat uitdunnen want tijdens onze reis gemerkt dat het allemaal niet zo spannend was als ik van te voren had gedacht, maar zou sowieso meer dan 1 pasje aanraden just in case. Pasje kapot, account geblokt, pasje gestolen, etc etc.

Auto
  • Car Scanner = App om ODBE data uit te lezen
  • Hiltermann = lease app
  • Kia Connect = App voor contact met de auto
  • Mijn KIA = App voor KIA
Laadpaal zoeken
  • ABRP
  • Chargemap = App met alle laadpunten, kwam van pas omdat we een stel tegenkwamen die met 0km aankwamen (Smart) en de laadpaal niet werkte, dankzij de app wist ik dat de weg over ook 2 palen stonden (kon je niet zien vanaf de weg).
  • Chargeprice = App om te kijken met elke apps/pasje je het goedkoopst kunt laden
  • Plugshare
Laden
  • Bonnet = gratis laden in DE bij Inioity
  • Clever = App voor Denemarken, wordt daar veruit het meest gebruikt
  • Go-Charge
  • Kia Charge
  • Maingau
  • MVV eMotion (was vaak goedkoop in Denemarken)
  • Plugsurfing
  • Shell recharge
  • Spirii Go
  • Tesla
  • Vattenfall
Overig
  • Easypark = parkeren met kenteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Thx voor de oplijsting van apps @Card Nox, handig voor mij om eens te kijken wat nuttig is.

Welke bruikbare info haal je uit Car Scanner? Ik begrijp wat de app doet, maar ben dus eerder benieuwd of je met die informatie iets kan of is het gewoon leuk om te weten? Niet dat ik zo'n bovengemiddelde interesse heb in allerlei telemetrie van de auto...

Ondertussen ook een laadpas van EV Company besteld. Ik ben niet van plan een collectie aan passen aan te leggen omdat ik geen buitenland doe (uitgezonderd een occasionele dagtrip naar NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Damian schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:37:
[...]

Ik heb het met 1 pas prima kunnen redden in Spanje, Frankrijk en Duitsland. Ik had de Shell ReCharge pas...

Maar het is nooit onverstandig om wat extra passen bij de hand te hebben. Ik heb zelf de ANWB pas er naast just in case en de BONET app.
Ik dacht voor onze vakantie in het VK met 3 passen uit te komen (MTC, Shell en Maingau), maar dat deed bleek onvoldoende te zijn. Het is inderdaad verstandig om een backup te hebben en afhankelijk van een land misschien wel een hele ruime backup. Ik heb me tijdens deze vakantie nu ook via en app en credit card/bankrekeningnummer aangemeld bij Tesla, Chargeplace Sccotland en Podpoint. Mijn credit card gegevens zijn daardoor weer wat breder bekend helaas, maar de rust dat er altijd geladen kan worden is ook wat waard.

Ik had me voor deze vakantie ook nog aangemeld voor ABRP-premium, maar na 3 dagen heb ik dat weer gecanceld. De meerwaarde van de garits versie was erg beperkt. Navigeren gaat beter via andere apps en autonavigatie (betere live file-info ook) en user interface van de Android-app is wat mij betreft ook zo irritant dat ik het liefst zo min mogelijk gebruik. Het aanpassen van de SOC op de startlocatie bijvoorbeeld vereist twee keer ingeven van een cijfer om tot een getal te komen. De Android auto integratie werkte ook niet goed; deze bleef op een bepaalde SOC-waarde hangen terwijl aan de smartphone kant een andere was ingevoerd

[ Voor 26% gewijzigd door Frij5fd op 25-07-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Drwho1 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:26:
Welke bruikbare info haal je uit Car Scanner? Ik begrijp wat de app doet, maar ben dus eerder benieuwd of je met die informatie iets kan of is het gewoon leuk om te weten? Niet dat ik zo'n bovengemiddelde interesse heb in allerlei telemetrie van de auto...
Nerd stats. Had zo'n dingen liggen en heb het 1x geprobeerd, gebruik het dus niet dag dagelijks. Wellicht dat ik me ooit de moeite ga nemen om een coole template te zoeken / maken.

De interesse is ontstaan nadat ik 2j geleden zelf een electrische scooter 'iets' harder heb laten lopen door zelf een nieuwe motor en regelaar te plaatsen en daarvoor zelf een accu te bouwen van losse cellen. Om te kijken of ik mijn werk goed had gedaan wilde ik elke serie apart kunnen controleren via een bluetooth BMS..like i said: nerd stats :+

ps. you're welcome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Card Nox schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:27:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb de Clever app net geïnstalleerd. Alleen gericht op Denemarken inderdaad (hetgeen prima is als je naar Denemarken gaat :9 ) met de Deense taal als je 'm configureert. Maar ik zie nergens opties hoe je kan betalen? Of wordt dat pas gevraagd als je een paal selecteert en zegt "start met laden"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
oltk schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:08:
[...]

Maar ik zie nergens opties hoe je kan betalen? Of wordt dat pas gevraagd als je een paal selecteert en zegt "start met laden"?
Ja dat is het verwarrende, de betaalmogelijkheid wordt inderdaad pas aangeboden om het moment dat je wilt gaan laden. Dit is echter snel op te zetten dus zolang je een internet verbinding hebt moet dat geen probleem zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Card Nox op 25-07-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Wil ik net op een afspraak gaan laden aan een Allego paal, 1 in gebruik de andere vrij. Open hun 'smoov' app en zegt dat er niets beschikbaar is. Ik zie toch wel duidelijk dat er nog eentje beschikbaar is. Bel met hun helpdesk, sluit app & open opnieuw, nog steeds hetzelfde. Heeft u al met een andere app geprobeerd?

Ik had daar allemaal geen tijd meer voor en heb het maar gelaten voor wat het was. Maar in een andere app was er nog wel netjes 1/2 beschikbaar op die locatie. Hun eigen app faalt daar dus op schitterende wijze. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Eigenlijk opvallend hoe extreem gebruiks onvriendelijk het laden is vergeleken met gewoon tanken. Eigenlijk absurd dat je niet gewoon overal kunt laden met de bankpas...

Overigens heb ik met mijn zakelijk pas in Nederland nog nooit meegemaakt dat het niet werkte, blijkbaar is de dekking van de passen hier wel 109% ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
Chaoss schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:17:
Eigenlijk opvallend hoe extreem gebruiks onvriendelijk het laden is vergeleken met gewoon tanken. Eigenlijk absurd dat je niet gewoon overal kunt laden met de bankpas...

Overigens heb ik met mijn zakelijk pas in Nederland nog nooit meegemaakt dat het niet werkte, blijkbaar is de dekking van de passen hier wel 109% ?
Als de ambitie van de EU (2030 elke nieuwe auto een EV) echt moet gaan werken is betalen met een VISA / Bankpas etc inderdaad het enige haalbare als je het acceptabel wil maken. Die pasjesrimboe is hemelschreiend. Iedere pasjesaanbieder hoopt dat hij de facto standaard wordt en dus het meeste geld binnenharkt. Ik dacht dat @Hachy zich hier ook sterk in maakte. Misschien heeft hij een idee wanneer (of :| ) dit gaat gebeuren??

ps: publieke laadpalen die op afsluitbare terreinen staan die vrolijk 's avonds dicht gaan getuigd natuurlijk ook van een amateurisme waarbij het woord "stuitend" vriendelijk is (iemand noemde het hier: laden is een gadget)

[ Voor 18% gewijzigd door oltk op 25-07-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Ik dacht met vol vertrouwen de komende zomertrip (mijn eerste met EV) te gaan doen met mijn MTC van werkgever. Staat gewoon EU laden en moet toch voldoende zijn dacht ik (tot nu toe in NL nooit problemen) Maar nu hier te hebben gelezen, lijkt dat onvoldoende te zijn? Sowieso idd om eentje bij de hand te houden voor "het geval dat" e.g. pas gestolen, kwijt, oid

Ik ga geen waslijst aan pas aanvragen en ik ga toch meer richting FR/ CH/ IT/ HR dan Scandinavie of VK.
Welke raden jullie aan? ShellRecharge? Maingau?
Laadkosten boeit mij niet (toch declareren) maar ik wil geen abbo kosten maandelijks oid. Want het is echt puur voor het geval dat.

Edit: ik heb al tesla supercharger met cc gekoppeld dus eigenlijk heb ik al 2, maar de fastned met mijn mtc, of tesla suc met de app zijn dan weer niet de 2 combi's waar ik zorgen over maken, die werken toch.

[ Voor 14% gewijzigd door SirLct op 25-07-2022 11:42 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:05
bruneelm schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:07:
[...]

Als je met een cc of bc wenst te betalen dan kan er toch maar 1 tarief van toepassing zijn?
Dan komen de bezwaren van te duur te voorschijn toch of zie je dat anders
Mwa, hoeft niet één tarief te zijn, met de verschillende aanbieders (Fastned, Shell, Ionity, Allego, Tesla, etc) zijn er ook verschillende tarieven mogelijk natuurlijk. En dan moeten ze ook met elkaar concurreren in plaats van een lock-in met abo waardoor het met aanbieder A goedkoper is op eigen laadpalen. Bij tankstations heb je toch ook verschillende tarieven afhankelijk van het gemak/afgelegenheid bij zo'n station?

En dan uiteraard wel gewoon een betaalmethode aan de auto gekoppeld zodat je niet meer met pasjes hoeft te klungelen...

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03

Die bankpas is/was relatief duur. Voor snel laders is het een goede toevoeging.
Met paar pasjes kan je eigenlijk overal terecht. En de apps zijn goede aanvulling, vooral bij het zoeken van palen.
Alleen als je het allergoedkoopste wilt laden heb je veel pasjes nodig.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
@bokkow bij Fastned wordt m’n auto automatisch herkent.
Maar als ik de laagste kosten wil kan ik eerst de sessie starten met bonnet

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

Burns schreef op maandag 25 juli 2022 @ 00:55:
[...]

Ik ben gisteren van onder Parijs naar NL gereden. En ik ben geweest bij Ionity Saint Witz. Er stonden 7 wachtenden voor me. Het was een chaos met auto's en aangezien het laadstation zich op het terrein van een hotel bevindt, heeft de eigenaar het hek dicht gedaan. Het was al met al niet heel klantvriendelijk en ik ben doorgereden naar het volgende laadstation op de 1. Hier stond een rij van 8 auto's.
Al met al is de 1 een drama qua laadstations vind ik, gezien het verkeer dat er rijdt en de afstand.
Saint-Witz ken ik mensen die 18 EV's hebben geteld: Novotel sloot het hek.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Prijs maakt me weinig uit, ik heb vakantie dan ga ik echt niet zoeken naar de goedkoopste paal/pas combinatie. Ik wil gewoon laden en klaar of ik nu 20 of 40 cent per kw/h betaal maakt me niet uit :P

Heb voor Shell Recharge gekozen omdat die volgens laadpas top10.nl een dekking heeft van 80% in Denemarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvis289
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-07 16:38
Dan zou dit topic geen 539 pages lang zijn.

Tja, Europese vrije markt. Ideaal. Alle belanghebbenden zijn blij met dit systeem, en voor ons als consumenten is het echt het goedkoopste en het beste. Echt waar.

(Waar ik me ook zo over kan verbazen is dat er bij iedere laadpaal een verkeersbord geplaatst wordt. Om bureaucratische redenen schijnt het niet mogelijk te zijn om die twee te combineren.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

arvis289 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:11:
[...]

Tja, Europese vrije markt. Ideaal. Alle belanghebbenden zijn blij met dit systeem, en voor ons als consumenten is het echt het goedkoopste en het beste. Echt waar.
Wat hierboven ook ergens staat ik mag toch hopen dat de EU hier wel verandering in gaat brengen... Dit is echt zo hopeloos onhandig ten opzichte van brandstof tanken.

Als electrisch rijden echt een alternatief moet zijn voor ice dan moet dit nog stukken beter. Elke paal zou verplicht met bankpas moeten werken. Dat ik dan met een pasje van Shell minder betaal bij een paal van Shell is imho acceptabel.

Ik vindt het eerlijk gezegd al mateloos irritant dat ik over dit soort zaken moet nadenken voor mijn vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

fewips schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:07:
[...]

Saint-Witz ken ik mensen die 18 EV's hebben geteld: Novotel sloot het hek.
Dit soort berichten zorgt er wel voor dat ik niet met de EV naar Frankrijk zou gaan. Valt me op dat ik ook veel verhalen lees over defecte palen in Frankrijk.

Ik heb privé ook nog een benzine auto maar dat is voor een land als Frankrijk stukken aanlokkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 14:06
Chaoss schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:16:
[...]

Wat hierboven ook ergens staat ik mag toch hopen dat de EU hier wel verandering in gaat brengen... Dit is echt zo hopeloos onhandig ten opzichte van brandstof tanken.
Wat je daarmee dus zegt is dat je niet het makkelijkste en goedkoopste wil hebben. Dan ben je misschien toch geen Hollander. :)

Bepaalpasjes gebruiken voor gewone stand-alone laadpalen in de straat is totaal geen optie. Dit maakt een laadpaal twee keer zo duur in aanschaf en exploitatie. Voor snelladers is het niet zo'n probleem, die zijn toch al minstens 10 keer zo duur, dus daar zijn de kosten van het pinapparaat te rechtvaardigen.

Het probleem is alleen dat het buitenland een paar jaar achterloopt op Nederland. In Nederland is het mogelijk om met 1 pasje op alle palen te laden, afgezien van storingen. In het buitenland is er nu nog de situatie van een paar jaar gelden in Nederland, waar je ook meerdere pasjes nodig had omdat de aanbieders onderling niet goed samenwerkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
BarryH schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:00:
[...]

Die bankpas is/was relatief duur. Voor snel laders is het een goede toevoeging.
Met paar pasjes kan je eigenlijk overal terecht. En de apps zijn goede aanvulling, vooral bij het zoeken van palen.
Alleen als je het allergoedkoopste wilt laden heb je veel pasjes nodig.
het punt is vooral dat je met pasjes de drempel erg hoog legt voor generiek gebruik door de gemiddelde EV rijder. Nu zijn EV rijders nog vooral enthousiastelingen die zelf de keuze hebben gemaakt een EV te leasen (via het werk) of te kopen. Ze hadden een alternatief. Straks is er geen alternatief. Mogelijk keert dan de wal het schip en wordt er snel korte metten gemaakt met de uitzinnige verzameling aan laadpassen en zal één uniform betaalsysteem worden afgedwongen. Maar ik zie dit graag liever vandaag gebeuren dan morgen.

Verschillende tarieven door verschillende aanbieders is geen probleem uiteraard. Ik zie nu ook benzinestations die op een afstand van 200 meter soms 5 cent in prijs verschillen omdat de een een pasjessysteem hanteert en zo vaste klanten trekt. Maar ik kan er wel gewoon tanken zónder dat pasje. En ja: shell (e-motion) is redelijke dekkend in heel Europa. Maar willen we een onafhankelijk systeem of een lock-in? Ik weet het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
oltk schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:35:
[...]

het punt is vooral dat je met pasjes de drempel erg hoog legt voor generiek gebruik door de gemiddelde EV rijder.
Kan jij uitleggen waarom je vindt dat er een hoge drempel is? In de twee jaar dat ik mijn EV heb heb ik 1 pasje gebruikt voor de openbare laadpalen, gemiddeld 2 keer per maand, werkte altijd.
Voor de rest kan ik thuis opladen. Ik zie niet in waarom er in Nederland een drempel zou zijn voor het gebruik van een EV.

Bij lange reizen in het buitenland gaat het meer over snelladers, dan werkt de creditcard meestal wel, maar inderdaad niet bij de Tesla laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arvis289 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:11:
[...]

Dan zou dit topic geen 539 pages lang zijn.

(Waar ik me ook zo over kan verbazen is dat er bij iedere laadpaal een verkeersbord geplaatst wordt. Om bureaucratische redenen schijnt het niet mogelijk te zijn om die twee te combineren.)
Ik ben het hier erg mee oneens. Een ondoorgrondelijk systeem dat (opzettelijk extreem gesteld) alleen voor adepten en nerds te volgen is zal nooit brede acceptatie kennen.
gewoon met je pasje betalen is helemaal niet persé duurder dan wat je nu ziet. Maar wel makkelijker voor iedereen.

Waarom is dit al niet eerder gedaan? Ik heb het vermoeden dat ze bij het aanleggen van de laadpalen opportunistisch alleen uitgingen van een paslezer. En dus dat een betaal-infrastructuur toevoegen (paslezers) te hoge kosten zal geven voor de aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
RJan61 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:42:
[...]

Kan jij uitleggen waarom je vindt dat er een hoge drempel is? In de twee jaar dat ik mijn EV heb heb ik 1 pasje gebruikt voor de openbare laadpalen, gemiddeld 2 keer per maand, werkte altijd.
Voor de rest kan ik thuis opladen. Ik zie niet in waarom er in Nederland een drempel zou zijn voor het gebruik van een EV.

Bij lange reizen in het buitenland gaat het meer over snelladers, dan werkt de creditcard meestal wel, maar inderdaad niet bij de Tesla laders.
Moet ik dit serieus uitleggen? Laat 1x tijdens een feestje vallen dat jij EV rijdt. 9 op de 10 keer krijg je te horen "beperkte acieradius" en als goede 2e is "het oerwoud aan pasjes". Fijn dat het voor jou werkt overigens ;) Maar kan jij uitleggen waarom jij jezelf representatief vindt voor het gemiddelde publiek? >:)

[ Voor 8% gewijzigd door oltk op 25-07-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
RJan61 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:33:
[...]

Wat je daarmee dus zegt is dat je niet het makkelijkste en goedkoopste wil hebben. Dan ben je misschien toch geen Hollander. :)

Bepaalpasjes gebruiken voor gewone stand-alone laadpalen in de straat is totaal geen optie. Dit maakt een laadpaal twee keer zo duur in aanschaf en exploitatie. Voor snelladers is het niet zo'n probleem, die zijn toch al minstens 10 keer zo duur, dus daar zijn de kosten van het pinapparaat te rechtvaardigen.

Het probleem is alleen dat het buitenland een paar jaar achterloopt op Nederland. In Nederland is het mogelijk om met 1 pasje op alle palen te laden, afgezien van storingen. In het buitenland is er nu nog de situatie van een paar jaar gelden in Nederland, waar je ook meerdere pasjes nodig had omdat de aanbieders onderling niet goed samenwerkten.
Waarom is een betaalpassysteem 2x zo duur in de exploitatie? heb je hier voorbeelden van? (ik laat me graag informeren, en als ik het fout heb geef ik dat ruiterlijk toe)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-08 16:48
Reisverslag:
Afgelopen zaterdag ben ik terug gereden vanuit de Dordogne naar Nederland. Sochtends 7 uur vertrokken, savonds 22.20 thuis over 1050 km. Auto Volvo xc40 P8 met dakoffer en vrouw naast me en 3 kids achterin.

Ik had zelf de complete heen en terug route gepland met ABRP en dat geexporteerd naar Google maps (en excel als backup). Dit kwam vanuit een tip uit dit topic, dat werkte echt zeer goed, wel alles ingesteld en een redelijk conservatief verbruik gekozen en laadpunten die snel en meer dan 3 palen hebben. Ik heb vervolgens alle laadpunten opgeslagen in Google maps en ben zo van laadpunt naar laadpunt gereden. Dat beviel mij veel beter dan de hele route plannen in de auto zelf (Android Car) omdat je dan eigenlijk niet de laadpunten zelf kan selecteren want je moet altijd kiezen uit de beperkte suggesties van de auto. Heb het nog even geprobeerd door de route in google maps op te slaan maar ik kreeg hem vervolgens met geen mogelijkheid in de auto ingeladen..

Al met al werkte dat van laadpunt naar laadpunt rijden zeer prettig, je weet gewoon waar je aan toe bent en je gaat niet onderweg nog kijken of het sneller kan. Dat je dan wellicht over de gehele reis genomen misschien 60 - 90 minuten langzamer bent weegt wmb niet op tov het gemak en stressvrij rijden. Dat had ik namelijk vorig jaar, dat was absoluut niet fijn, ook omdat de rest van je gezin niet goed weet waar ze aan toe zijn (wanneer stoppen we nou? Wanneer eten we wat? Hoelang stoppen we? Etc.)

Qua laadpunten noem ik even mijn 'knelpunten'.

Saint Witz: Laatste Ionity voor Parijs, druk, maar gelukkig zowel heen als terug net geen wachtrij ervaren. Maar er is alleen een hotel daar, dus echt iets eten kon niet. Ik heb daar op de terugreis maar iets van 20% geladen (welkome plaspauze) en ben toen naar het noorden doorgereden naar aire de ressons est (Total) want, MacDonalds.

Aire de ressons est: ook al zijn daar iets van 7 laadpalen (4x175 en 3x50) er zijn maar 4 parkeerplekken... niet echt over nagedacht voor wanneer het druk is)

Orleans Nord Saran (ionity). Heenreis prima, onlangs dat er geen enkele winkel oid in de omtrek is. Terugreis; DRAMA. 3 van de 6 ionities waren kapot... toen we aankwamen 6 auto's wachtend voor ons. Getwijfeld, rijden we door? Maar alternatief noordwaarts lijkt alleen een enkele total paal te zijn, dat risico ga ik niet nemen of Teslsa Supercharger links van Parijs. Uiteindelijk 45 minuten gewacht, toen konden we laden. Maar toen we vertrokken stonder er 11 autos te wachten (?!). Het enige leuke daar was dat er een NL Ionity monteur een poging waagde de drie palen te maken, al lukte dat nog niet echt helaas, was het wel interessant om mee te kijken.

Positieve punten
Tesla super charger. Drie keer bij gestaan, (Vierzon twee keer en 1 keer bij Lille). Werkte bij mij als een trein, wat een verademing tov plekken met maar 2 of 4 palen. Even de app downloaden, cc toevoegen en gaan. (prijs heb ik maar niet naar gekeken).

Mijn conclusie, de reis ging veel prettiger dan vorig jaar, er valt echter nog veel te verbeteren / winst te behalen qua laadpaal dichtheid en hoeveelheid laadpalen en vooral ook qua softwaremogelijkheden in mijn auto (wat een ellende is dat zeg...) en om te zien of en wat wachttijd is (zou zoveel helpen). Daarnaast ook hele stukken in Frankrijk waar het mocht, 125 - 130 gereden, impact op verbruik was minimaal. Tot slot. Tesla superchargers opengesteld voor niet Tesla's, DANK U!

Bedankt, dit waren mijn two cents.

PS: Ik had maar 1 pas bij me, werkte overal waar ik ben geweest (New Motion / Shell recharge) en Tesla app voor Tesla. Check thuis of de app werkt, er stond iemand bij de Tesla Supercharger waarbij we met geen mogelijkheid de app werkend kregen, die bleef maar zwart scherm tonen, sta je dan, gelukkig hadden ze nog een telefoon bij zich waar het uiteindelijk wel op werkte.

[ Voor 7% gewijzigd door bakbakbak op 25-07-2022 13:22 ]

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
oltk schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:50:
[...]

Waarom is een betaalpassysteem 2x zo duur in de exploitatie? heb je hier voorbeelden van? (ik laat me graag informeren, en als ik het fout heb geef ik dat ruiterlijk toe)
Als je het over het commentaar op feestjes hebt, dan heb je het alleen over de vooroordelen die de mensen hebben. Niet over de werkelijke ervaringen. Nogmaals, in mijn beleving is het in Nederland heel goed mogelijk om met een enkel laadpasje je auto opgeladen te krijgen. Als er al problemen zijn met palen die niet werken, helpt het toch niet om een ander pasje aan te bieden, het is gewoonde paal die niet goed werkt. Maar daar zijn er genoeg van, behalve misschien op sommige landelijke plekken.

Voor het gebruik van een bankpaslezer heb je een abonnement nodig. Omdat een laadpaal maar zeer weinig laadsessies per paal heeft (hooguit enkele per dag) zijn de kosten per sessie hoog. Daarbovenop komen de kosten per transactie, die ook relatief hoog zijn, omdat de bedragen van de transactie klein zijn.

Daarnaast (ook zonder bankpaslezer) is er een data verbinding nodig, bijvoorbeeld vis GSM. Hierbij zijn goedkope deals mogelijk zijn, omdat de hoeveelheid data die overgestuurd wordt minimaal is.

Het is niet zozeer dat bij het ontwerp van de palen de betaalpas vergeten is, er is bewust gekozen voor een ander systeem, omdat dat de kosten van de laadpaal drastisch zou verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
RJan61 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:06:
[...]

Als je het over het commentaar op feestjes hebt, dan heb je het alleen over de vooroordelen die de mensen hebben. Niet over de werkelijke ervaringen. Nogmaals, in mijn beleving is het in Nederland heel goed mogelijk om met een enkel laadpasje je auto opgeladen te krijgen. Als er al problemen zijn met palen die niet werken, helpt het toch niet om een ander pasje aan te bieden, het is gewoonde paal die niet goed werkt. Maar daar zijn er genoeg van, behalve misschien op sommige landelijke plekken.

Voor het gebruik van een bankpaslezer heb je een abonnement nodig. Omdat een laadpaal maar zeer weinig laadsessies per paal heeft (hooguit enkele per dag) zijn de kosten per sessie hoog. Daarbovenop komen de kosten per transactie, die ook relatief hoog zijn, omdat de bedragen van de transactie klein zijn.

Daarnaast (ook zonder bankpaslezer) is er een data verbinding nodig, bijvoorbeeld vis GSM. Hierbij zijn goedkope deals mogelijk zijn, omdat de hoeveelheid data die overgestuurd wordt minimaal is.

Het is niet zozeer dat bij het ontwerp van de palen de betaalpas vergeten is, er is bewust gekozen voor een ander systeem, omdat dat de kosten van de laadpaal drastisch zou verminderen.
GSM of ander soortig data verbinding is er al. Immers, de pasjes moeten worden gevalideerd, sessie verrekend met jou, etc. Ook kun je daardoor veelal starten met een app. Dus dat argument gaat niet op. Blijft wel het argument staan van een betaalautomaat die in de paal moet zitten met vaak bijbehorend abonnement inderdaad. Kleine blik online op wat een pinautomaat kost geeft een indicatie waarom dat niet is meegenomen: https://www.geldburger.nl/kosten-pinautomaat-8-aanbieders/

M.i. blij toe, moet er niet aan denken dat die kosten ook nog door de consument gedragen moeten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door The__Virus op 25-07-2022 13:26 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20

Reinier

\o/

bakbakbak schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:00:
Reisverslag:
met dakoffer en vrouw naast me
Kon die dakkoffer niet gewoon op het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
The__Virus schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:24:
[...]

GSM of ander soortig data verbinding is er al. Immers, de pasjes moeten worden gevalideerd, sessie verrekend met jou, etc. Ook kun je daardoor veelal starten met een app. Dus dat argument gaat niet op. Blijft wel het argument staan van een betaalautomaat die in de paal moet zitten. Kleine blik online op wat een pinautomaat kost geeft een indicatie waarom dat niet is meegenomen: https://www.geldburger.nl/kosten-pinautomaat-8-aanbieders/
Het gaat zoals ik al schreef niet alleen om de dataverbinding, maar ook om het abonnement bij de instantie die de betalingen verwerkt. Je betaalt om daar gebruik van te mogen maken, niet alleen per transactie,maar ook een abonnement. En dat maakt de exploitatiekosten van een laadpaal met betaalautomaat veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Ja dat zeggen we beide...

[ Voor 26% gewijzigd door The__Virus op 25-07-2022 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-09 23:47
RJan61 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:42:
[...]

Leuk dat jij kan thuis laden, maar het merendeel van de bevolking heeft geen mogelijkheid thuis te laden en is dus afhankelijk van publieke palen. Dat alleen al is een drempel voor velen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
RJan61 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:06:
[...]

Dank voor je antwoord. Zover ik kan beoordelen lijkt jouw antwoord ook op "een mening". Of je moet in die branche zitten en spreek je uit jouw kennis / ervaring dat voor de infrastructuur bewust is gekozen voor een bepaald systeem omdat het exploitatiekosten bespaart. Dan accepteer ik dat ook. :)

Overigens gaat acceptatie precies over het overwinnen van vooroordelen. Wie laat zich nog informeren en is op zoek naar feiten? Volgens mij zijn we in een post-truth samenleving gekomen waarbij mensen vooral anderen nablaten voor de keuzen die ze (zouden moeten) maken.

Dat gezegd hebbende (ik ben wetenschapper en heb nogal last van slecht onderbouwde meningen, waar ik me vast ook aan schuldig maak): bewust kiezen voor het nalaten van een generiek (betaalpas)systeem dat voor alle mensen drempelloos werkt, wil nog niet zeggen dat het gekozen systeem goed is voor de gebruiker. Ik accepteer daarentegen direct dat het vooral goed is voor de aanbieder :)

ps: drempelloos = gebruik maken van wat mensen al hebben is drempelloos. Pasjes aanvragen op nieuwe accounts is wél een drempel. Al was het maar voor mensen die geen digitale skills hebben en dit lastig vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
royverdegem schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:33:
[...]

Leuk dat jij kan thuis laden, maar het merendeel van de bevolking heeft geen mogelijkheid thuis te laden en is dus afhankelijk van publieke palen. Dat alleen al is een drempel voor velen.
Maar ook als je niet thuis kan opladen werken de palen in Nederland gewoon met een enkele laadpas. Ik heb nog steeds geen argument gehoord dat dit een hoge drempel op zou werpen. De hoge drempel is waarschijnlijk meer de onwil van mensen om iets te veranderen. Een EV vereist een andere manier van reizen: opladen als je kunt, snelladen als het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
RJan61 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:36:
[...]

Maar ook als je niet thuis kan opladen werken de palen in Nederland gewoon met een enkele laadpas. Ik heb nog steeds geen argument gehoord dat dit een hoge drempel op zou werpen. De hoge drempel is waarschijnlijk meer de onwil van mensen om iets te veranderen. Een EV vereist een andere manier van reizen: opladen als je kunt, snelladen als het moet.
Mijn post werd tegelijk verstuurd met die van jou. In mijn opinie is het al een drempel als mensen accounts moeten aanvragen en hieraan betaalpasjes of creditcards moeten koppelen. Wij op Tweakers zijn redelijk tech-savvy en velen kunnen zich niet indenken dat je het voor anderen onnavolgbaar is hoe wij tijdens de koffiepauze even een accountje maken, 2FA erop zetten of een lastig password als het niet anders kan. Je gooit dat in Keepass of varianten hierop en pasje / druppel aanvragen. Dat is niet meteen iets dat veel anderen nadoen. En (zonder namen te noemen of relaties): ik zie en ken dat uit mijn directe omgeving. Ik ben vaak degene die het moet regelen voor de ander. Mooi toch dat we hulp kunnen bieden waar het lastig wordt voor de op tech-gebied minder bedeelde (en op ander vlak wel goed belegde) personen? Maar zo zou het natuurlijk niet moeten zijn en dat blokkeert echt een bredere acceptatie.

En ja. Even klikken. Toch niet moeilijk? totdat je merkt dat de anderen dat wél moeilijk vinden.

edit: kromme taal rechtgezet

[ Voor 3% gewijzigd door oltk op 25-07-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-09 23:47
RJan61 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:36:
[...]

Het ging in eerste instantie ook niet specifiek over Nederland, maar laadpassen en laden in het algemeen. Tuurlijk kan je ondertussen in Nederland met 1 laadpas overal laden. In het buitenland is het een totaal ander verhaal.
De mens is überhaupt wars van verandering, zit in ons DNA. Je ziet dat velen met de hakken in het zand staan en zonder enige ervaring totale onwaarheden verkondigen, als zou een reis naar Italië 4 dagen duren en je per dag 3 uur aan het laden ben (laatst op Facebook tegengekomen).
De drempel is puur dat het met een EV minder gemakkelijk reizen is en dat vinden mensen niet prettig. En deels hebben ze natuurlijk gelijk. Daarom is het des te belangrijker dat men zelf een keuze behoud, dwingen werkt alleen averechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:14
Het "systeem" Benzine of Elektriciteit is volgens mij anders, waardoor betalen met een bankpas ingewikkelder is.
Een Shell station verkoopt benzine die Shell heeft ingekocht. Shell is dan uitbater én leverancier.
Bij een Allego paal koop je geen stroom van Allego. Allego faciliteert het laden.
Zie het meer als je stroom aansluiting thuis. Daar heeft de ene Eneco stroom en de ander Greenchoice. Gaat toch echt door hetzelfde kabeltje. Via Eneco betaal je een totaal andere prijs dan bij Greenchoice. Hoor je niemand over.
Betalen per bankpas zou één prijs op de paal kunnen opleveren. Maar is dat nu wel wenselijk. De een betaald een abonnement per maand en heeft hierdoor een lager tarief per kWh. Een ander laadt incidenteel en heeft liever "Pay as you go"

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 21:03
oltk schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:41:
[...]

Mijn post werd tegelijk verstuurd met die van jou. In mijn opinie is het al een drempel als mensen accounts moeten aanvragen en hieraan betaalpasjes of creditcards moeten koppelen. Wij op Tweakers zijn redelijk tech-savvy en velen kunnen zich niet indenken dat je het voor anderen onnavolgbaar is hoe wij tijdens de koffiepauze even een accountje maken, 2FA erop zetten of een lastig password als het niet anders kan. Je gooit dat in Keepass of varianten hierop en pasje / druppel aanvragen. Dat is niet meteen iets dat veel anderen nadoen. En (zonder namen te noemen of relaties): ik zie en ken dat uit mijn directe omgeving. Ik ben vaak degene die het moet regelen voor de ander. Mooi toch dat we hulp kunnen bieden waar het lastig wordt voor de op tech-gebied minder bedeelde (en op ander vlak wel goed belegde) personen? Maar zo zou het natuurlijk niet moeten zijn en dat blokkeert echt een bredere acceptatie.

En ja. Even klikken. Toch niet moeilijk? totdat je merkt dat de anderen dat wél moeilijk vinden.

edit: kromme taal rechtgezet
Nu noem je alleen de praktische aspecten, maar het deel ervoor is minstens zo lastig: waarom zijn palen en passen gescheiden, waarom zie je geen tarief op een paal staan, waarom zit mn stekker nog vast, welke EV is het beste, waarom heeft die auto zo'n dunne kabel en jij zo'n dikke? (hint: laadsnelheid >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Arnout schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Nu noem je alleen de praktische aspecten, maar het deel ervoor is minstens zo lastig: waarom zijn palen en passen gescheiden, waarom zie je geen tarief op een paal staan, waarom zit mn stekker nog vast, welke EV is het beste, waarom heeft die auto zo'n dunne kabel en jij zo'n dikke? (hint: laadsnelheid >:) )
Zeker. En dat zullen mensen (die over de drempel zijn gestapt) dan vanzelf leren. Mijn grote voorbeeld is toch echt hoe Testa dit heeft geregeld. De navigatie rekent zelf uit welke supercharger je naartoe moet rijden, reserveert een plek voor je (die gemiddels gesproken vrij is op het moment dat jij kan aankomen). Een groot deel van het "anders zijn" dan benzine wordt ontzorgd voor je. Zet er een foodrestaurant naast en een goede koffietent en Jan en Miep zijn blij.

Tesla is helaas onbetaalbaar, ook nog als 4e hands. En dan krijg je meteen ook angsten "de batterijen gaan straks stuk als ik een oude auto koop". Er moet nog heel veel meer overwonnen worden. Maar een oorlog win je veldslag voor veldslag. En als we alles maar uit de weg blijven gaan komen we er nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
driel24 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:50:
Het "systeem" Benzine of Elektriciteit is volgens mij anders, waardoor betalen met een bankpas ingewikkelder is.
Een Shell station verkoopt benzine die Shell heeft ingekocht. Shell is dan uitbater én leverancier.
Bij een Allego paal koop je geen stroom van Allego. Allego faciliteert het laden.
Zie het meer als je stroom aansluiting thuis. Daar heeft de ene Eneco stroom en de ander Greenchoice. Gaat toch echt door hetzelfde kabeltje. Via Eneco betaal je een totaal andere prijs dan bij Greenchoice. Hoor je niemand over.
Yep. Sterker nog: ik krijg via Eneco een percentage "groene stroom", afhankelijk van mijn contract. Dat zijn echt geen andere electronen. Het is een verdeling die Eneco breed organiseert en faciliteert omdat er klanten voor betalen. En ik krijg alleen die percentages door. Ik zorg ervoor dat het kan omdat ik heb gekozen voor dat contract.
Betalen per bankpas zou één prijs op de paal opleveren. Maar is dat nu wel wenselijk. De een betaald een abonnement per maand en heeft hierdoor een lager tarief per kWh. Een ander laadt incidenteel en heeft liever "Pay as you go"
Ik vraag me af of betalen per bankpas betekent dat de prijzen altijd hetzelfde zijn. Ik betaal ook hier niet voor de electronen die naar mijn EV lopen, ik betaal de aanbieder / facilitator van de electronen. En de ene aanbieder heeft een andere overeenkomst met producenten dan andere aanbieders. Dat kan zelfs op een locatie verschillen omdat het aanleggen zo duur bleek te zijn. En daar kan je best voor betalen (aanname dat dit differentieren niet te lastig is al dat per paal anders wordt ingezet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 21:03
oltk schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:04:
[...]

Zeker. En dat zullen mensen (die over de drempel zijn gestapt) dan vanzelf leren
Eigenlijk moet je beginnen met het kopen van een EV en het dan gewoon leren. Helaas is het overgrote deel daar te angstig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Arnout schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:11:
[...]

Eigenlijk moet je beginnen met het kopen van een EV en het dan gewoon leren. Helaas is het overgrote deel daar te angstig voor.
Kost niets >:) ;)

Maar ik ben het wel met je eens. Al moet het wel "kloppen" in jouw persoonlijke situatie en mobiliteitspatroon. En je moet het geld hebben (al zie ik mensen in auto's rijden waaraan prijzen zitten waar ik akelig van wordt, en waarbij ik mezelf dan maar voorhoudt dat het vast allemaal leasebakken zijn)

Onze auto stortte in afgelopen december. Kaduuk. Acuut een andere nodig. We keken al een paar maanden naar vervangers. De benzine prijzen begonnen net skyhigh te worden (en electriciteitsprijzen waren laag, voor de inval van Rusland). Een excelletje leerde ons dat electrisch rijden ons 400 euro per maand scheelde (onze bak reed 1:12). Daar heb je wel wat leerongemak voor over. Nu is dat nog steeds 250 euro overigens.

Een argument was ook: we hebben zonnepanelen, maar als die saldering wordt verminderd krijgen we geen cent meer voor het teruggeleverde geld. Dus is het logisch om overdag (3 dagen per week) een EV te hebben en die op te laden op zonnepanelen.

Als je dan vervolgens een 2e hands Ionic classic (29kWh) op de kop kan tikken voor een bedrag die we in gedachten hadden voor een vervangende auto is het makkelijk. Ook als je je realiseert dat ons vervoer grotendeels woon-werk is (25 km) of stukjes naar Utrecht / Haarlem / Antwerpen (55 - 112 km). Allemaal zonder grote problemen, op te lossen met een thuislader en sporadisch publiek laden. Eigenlijk laadt mijn dochter nog het meeste met de auto bij de McDonalds met Vattenval pasje als ze weer eens met haar vriendje onderweg is en de auto leent.

edit: en dan kom je erachter (ander topic) dat een thuislader aanschaffen ook een wild-westen is met vele aanbieders en mogelijkheden. Ik vind dat leuk en verdiep me erin (en dan nog kies ik niet optimaal met een Zappi v2 die niet kan terugladen)

[ Voor 82% gewijzigd door oltk op 25-07-2022 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:17
its_me_ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:05:
[...]

Vanmorgen bij een Lidl lader in Frankrijk (Gap) geladen. Moest wachten want er was iemand al met de chademo lader aan het laden. Uiteindelijk kon ik de CCS lader starten en kon ik mijn boodschappen gaan doen. De laadsnelheid was beperkt op ongeveer 18 kW en de laadtijd beperkt tot ongeveer een half uur. Daarna zou je de sessie wel weer opnieuw kunnen starten. Al met al, prima om een aantal kWh te laden tijdens het boodschappen doen, maar op een doorreis zou ik deze laders absoluut vermijden.
Ik heb mijn route inmiddels uitgestippeld, zonder Lidl-lader. Het zou moeten lukken met Shell, Fastned en Ionity.

Voor de zekerheid heb ik nog gauw een granny besteld, want even lekker opladen in de buurt van het vakantiehuisje lijkt er niet in te zitten.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 09:08

The Adder

Happy racing from Holland

Venomer schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:26:
[...]

Ik heb mijn route inmiddels uitgestippeld, zonder Lidl-lader. Het zou moeten lukken met Shell, Fastned en Ionity.

Voor de zekerheid heb ik nog gauw een granny besteld, want even lekker opladen in de buurt van het vakantiehuisje lijkt er niet in te zitten.
Zojuist terug uit Frankrijk, 3 weken en ruim 2000 km gereden. Mijn ervaring is dat bij Lidl de CCS (snellaad) aansluitingen niet (meer) werken, de type 2 wel. Er staan stickers op dat ze 25ct/kwh gaan kosten, echter nu doen de CSS het dus even helemaal niet.

Op de campings zijn ze wel huiverig t.o.v. granny lader e.d. Als je de dunne bovenleiding naar sommige campings bekijkt kan je je ook voorstellen waarom....

Voor de rest echt relax kunnen laden, soms gratis maar meestal tegen een zeer schappelijk tarief tussen de 19ct en 35ct (Type 2 en CCS) en altijd wel op de route (al je je route maar goed uitzoekt ;-).
P.S. En als de laadpaal bezet was, wat zelden was, stond daar in 99% van de gevallen een NL auto ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door The Adder op 25-07-2022 14:46 ]

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The__Virus
Eén ding: als je op vakantie gaat met een PHEV, wees dan net even extra sociaal naar andere laders:
https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link

En de oproep geldt voor iedereen met een stekker: wees gewoon aardig voor een ander en haal je voertuig weg als je klaar bent. Liefst leg je zelfs een tijdschijf onder je ruit wanneer je denkt klaar te zijn, zelf ook gedaan op de camping ondanks dat ik de enige met EV was (maar een vriendelijke PHEV-rijder op de camping had). Kleine moeite, meer liefde O+

[ Voor 9% gewijzigd door The__Virus op 25-07-2022 14:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:40
Van mij mogen PHEV gaan weren. Er zullen best een paar sociale zijn maar ik kom alleen maar klevers tegen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-08 16:48
The__Virus schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:47:
Eén ding: als je op vakantie gaat met een PHEV, wees dan net even extra sociaal naar andere laders:
https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link

En de oproep geldt voor iedereen met een stekker: wees gewoon aardig voor een ander en haal je voertuig weg als je klaar bent. Liefst leg je zelfs een tijdschijf onder je ruit wanneer je denkt klaar te zijn, zelf ook gedaan op de camping ondanks dat ik de enige met EV was (maar een vriendelijke PHEV-rijder op de camping had). Kleine moeite, meer liefde O+
Man man, zo irritant maar vooral ook dom.. Als het iedere dag zou zijn, zou ik een briefje onder zijn ruit leggen met een vriendelijk verzoek.

Mijn anekdote:
Wij gingen op de terugreis vanuit Frankrijk laden bij Ionity Bois-Mande Est. Kwamen aangereden, alle vier de palen bezet :(.. of toch niet? Liep precies een al wat ouder Nederlands stel weg van een Ionity snellaadplek, waar hij dus gewoon geparkeerd had met een niet EV peugeot. Maar het was druk dus ik kon er niet gelijk naartoe rijden (we zaten nog in de auto). Ik een kleine tikje op de toeter, man kijkt naar mij. Ik zwaai en doe mijn raam open. Vervolgens negeert hij me (zijn vrouw ook). Ik roep, "meneer, meneer". Reed hem inmiddels tegemoet. Zegtie tegen zijn vrouw, "gewoon doorlopen". Ik nog een keer "meneer, u mag daar niet staan, dat is een oplaad plek". Stel reageert niet. Ik toen wat luider en was inmiddels met de auto stil gaan staan aan de kant. "Meneer, meneer! U mag daar niet staan, dat is een oplaad plek." Toen moest hij wel reageren. Zegtie: ja, euh ik heb gewoon een parkeerplek nodig. Dus ik zeg, ja euh, dan moet je iets doorrijden ofzo, daar is vast plek. Nou hij werd duidelijk nijdig maar ging wel naar zijn auto om te verzetten. Ik zeg vervolgens, nog, "ja sorry, maar bedankt hoor" (ik denk ik blijf beleefd). Zegtie: "Nee jij bedankt met je getoeter en geschreeuw!" (hij spuugde nog net niet naar me). Ik was echt flabbergasted. Gelukkig zegt mijn vrouw tegen hem (was inmiddels ook uitgestapt). "Nou jah zeg, doe ff normaal man!". Vervolgens stapt hij in rijdt hij achteruit, tegen het verkeer in (allemaal mensen toeteren) en parkeert hij hem serieus op het zebra pad waarover mensen de hele tijd oversteken van de parkeerplaats naar het tankstation. Iedereen keek van WTF doet die gast! En hij sluit zijn auto af en loopt met zijn vrouw naar het tankstation. We (en andere NL'ers die stonden te laden) stonden echt met open mond te kijken. Was echt zo bijzonder.... gelukkig ( of jammer?) konden de auto's nog wel passeren, maar echt alle voetgangers moesten vervolgens om die auto heenlopen. Bizar. 15 minuten later keerden ze terug en reden ze weg. Echt een voorbeeldburger... man man man. 3 minuten later rijdt er een Gendarmerie langs, ik had zo genoten als die 5 minuten eerder waren langsgekomen. Zo bizar..

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Als ik hier lees dat sommige mensen met 5 pasjes naar het buitenland gaan dan noem ik dat wel een drempel ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
bakbakbak schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:24:
[...]

Man man, zo irritant maar vooral ook dom.. Als het iedere dag zou zijn, zou ik een briefje onder zijn ruit leggen met een vriendelijk verzoek.

Mijn anekdote:
Wij gingen op de terugreis vanuit Frankrijk laden bij Ionity Bois-Mande Est. Kwamen aangereden, alle vier de palen bezet :(.. of toch niet? Liep precies een al wat ouder Nederlands stel weg van een Ionity snellaadplek, waar hij dus gewoon geparkeerd had met een niet EV peugeot. Maar het was druk dus ik kon er niet gelijk naartoe rijden (we zaten nog in de auto). Ik een kleine tikje op de toeter, man kijkt naar mij. Ik zwaai en doe mijn raam open. Vervolgens negeert hij me (zijn vrouw ook). Ik roep, "meneer, meneer". Reed hem inmiddels tegemoet. Zegtie tegen zijn vrouw, "gewoon doorlopen". Ik nog een keer "meneer, u mag daar niet staan, dat is een oplaad plek". Stel reageert niet. Ik toen wat luider en was inmiddels met de auto stil gaan staan aan de kant. "Meneer, meneer! U mag daar niet staan, dat is een oplaad plek." Toen moest hij wel reageren. Zegtie: ja, euh ik heb gewoon een parkeerplek nodig. Dus ik zeg, ja euh, dan moet je iets doorrijden ofzo, daar is vast plek. Nou hij werd duidelijk nijdig maar ging wel naar zijn auto om te verzetten. Ik zeg vervolgens, nog, "ja sorry, maar bedankt hoor" (ik denk ik blijf beleefd). Zegtie: "Nee jij bedankt met je getoeter en geschreeuw!" (hij spuugde nog net niet naar me). Ik was echt flabbergasted. Gelukkig zegt mijn vrouw tegen hem (was inmiddels ook uitgestapt). "Nou jah zeg, doe ff normaal man!". Vervolgens stapt hij in rijdt hij achteruit, tegen het verkeer in (allemaal mensen toeteren) en parkeert hij hem serieus op het zebra pad waarover mensen de hele tijd oversteken van de parkeerplaats naar het tankstation. Iedereen keek van WTF doet die gast! En hij sluit zijn auto af en loopt met zijn vrouw naar het tankstation. We (en andere NL'ers die stonden te laden) stonden echt met open mond te kijken. Was echt zo bijzonder.... gelukkig ( of jammer?) konden de auto's nog wel passeren, maar echt alle voetgangers moesten vervolgens om die auto heenlopen. Bizar. 15 minuten later keerden ze terug en reden ze weg. Echt een voorbeeldburger... man man man. 3 minuten later rijdt er een Gendarmerie langs, ik had zo genoten als die 5 minuten eerder waren langsgekomen. Zo bizar..
Pfff. Was het geen optie de EV pal naast zijn auto te zetten en dan de oplader aan te zetten terwijl hij toekijkt? Zodanig dat hij onmogelijk weg kan (of zonder opzettelijk brokken te maken). En natuurlijk een foto van de situatie.. En dan natuurlijk nog bozer worden, maar goed. Dat is zijn natuur blijkbaar. Ik ik ik ik ik ...
Pagina: 1 ... 135 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.