Reisverslag:
Afgelopen zaterdag ben ik terug gereden vanuit de Dordogne naar Nederland. Sochtends 7 uur vertrokken, savonds 22.20 thuis over 1050 km. Auto Volvo xc40 P8 met dakoffer en vrouw naast me en 3 kids achterin.
Ik had zelf de complete heen en terug route gepland met ABRP en dat geexporteerd naar Google maps (en excel als backup). Dit kwam vanuit een tip uit dit topic, dat werkte echt zeer goed, wel alles ingesteld en een redelijk conservatief verbruik gekozen en laadpunten die snel en meer dan 3 palen hebben. Ik heb vervolgens alle laadpunten opgeslagen in Google maps en ben zo van laadpunt naar laadpunt gereden. Dat beviel mij
veel beter dan de hele route plannen in de auto zelf (Android Car) omdat je dan eigenlijk niet de laadpunten zelf kan selecteren want je moet altijd kiezen uit de beperkte suggesties van de auto. Heb het nog even geprobeerd door de route in google maps op te slaan maar ik kreeg hem vervolgens met geen mogelijkheid in de auto ingeladen..
Al met al werkte dat van laadpunt naar laadpunt rijden zeer prettig, je weet gewoon waar je aan toe bent en je gaat niet onderweg nog kijken of het sneller kan. Dat je dan wellicht over de gehele reis genomen misschien 60 - 90 minuten langzamer bent weegt wmb niet op tov het gemak en stressvrij rijden. Dat had ik namelijk vorig jaar, dat was absoluut niet fijn, ook omdat de rest van je gezin niet goed weet waar ze aan toe zijn (wanneer stoppen we nou? Wanneer eten we wat? Hoelang stoppen we? Etc.)
Qua laadpunten noem ik even mijn 'knelpunten'.
Saint Witz: Laatste Ionity voor Parijs, druk, maar gelukkig zowel heen als terug net geen wachtrij ervaren. Maar er is alleen een hotel daar, dus echt iets eten kon niet. Ik heb daar op de terugreis maar iets van 20% geladen (welkome plaspauze) en ben toen naar het noorden doorgereden naar aire de ressons est (Total) want, MacDonalds.
Aire de ressons est: ook al zijn daar iets van 7 laadpalen (4x175 en 3x50) er zijn maar 4 parkeerplekken... niet echt over nagedacht voor wanneer het druk is)
Orleans Nord Saran (ionity). Heenreis prima, onlangs dat er geen enkele winkel oid in de omtrek is. Terugreis; DRAMA. 3 van de 6 ionities waren kapot...
toen we aankwamen 6 auto's wachtend voor ons. Getwijfeld, rijden we door? Maar alternatief noordwaarts lijkt alleen een enkele total paal te zijn, dat risico ga ik niet nemen of Teslsa Supercharger links van Parijs. Uiteindelijk 45 minuten gewacht, toen konden we laden. Maar toen we vertrokken stonder er 11 autos te wachten (?!). Het enige leuke daar was dat er een
NL Ionity monteur een poging waagde de drie palen te maken, al lukte dat nog niet echt helaas, was het wel interessant om mee te kijken.
Positieve punten
Tesla super charger. Drie keer bij gestaan, (Vierzon twee keer en 1 keer bij Lille). Werkte bij mij als een trein, wat een verademing tov plekken met maar 2 of 4 palen. Even de app downloaden, cc toevoegen en gaan. (prijs heb ik maar niet naar gekeken).
Mijn conclusie, de reis ging veel prettiger dan vorig jaar, er valt echter nog veel te verbeteren / winst te behalen qua laadpaal dichtheid en hoeveelheid laadpalen en vooral ook qua softwaremogelijkheden in mijn auto (wat een ellende is dat zeg...) en om te zien of en wat wachttijd is (zou zoveel helpen). Daarnaast ook hele stukken in Frankrijk waar het mocht, 125 - 130 gereden, impact op verbruik was minimaal. Tot slot. Tesla superchargers opengesteld voor niet Tesla's, DANK U!
Bedankt, dit waren mijn two cents.
PS: Ik had maar 1 pas bij me, werkte overal waar ik ben geweest (New Motion / Shell recharge) en Tesla app voor Tesla. Check thuis of de app werkt, er stond iemand bij de Tesla Supercharger waarbij we met geen mogelijkheid de app werkend kregen, die bleef maar zwart scherm tonen, sta je dan, gelukkig hadden ze nog een telefoon bij zich waar het uiteindelijk wel op werkte.
[
Voor 7% gewijzigd door
bakbakbak op 25-07-2022 13:22
]