[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 ... 144 Laatste
Acties:
  • 991.622 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:40:
[...]

Ecotap heeft het dan toch ook mis? Op zijn afrekening staat de andere locatie. Vind de "boete" wel terecht maar dan moet het wel bekend zijn. 18 uur aan een paal voor 9.5kWh. :| En maar klagen dat er in het buitenland zo weinig laadpalen zijn.
Hmm inderdaad, dat is wel raar als dat plaatje van de afrekening zo wordt getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04:27
Suicyder schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:50:
In Nederland bestaat het concept overigens ook, wel net andere vorm.
https://www.denieuwestad.nl/laadplein/
Hier mag je gratis parkeren tijdens laden, is je auto vol en blijf je toch staan, betaal je automatisch het parkeertarief van Amersfoort aldaar.
0,73 €/kWh. Halleluja!

Uitgaande van 11 kW (8,03 €/h) en vergeleken met een wat normaler tarief van 40 cent per kW (4,40 €/h) komt dat neer op 3,63 €/h extra. Dat is wel erg duur voor "gratis" parkeren, nog duurder dan het normale parkeertarief van 2,75 €/h.

Dit is groengewassen afzetterij.

[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 13-07-2022 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-10 22:26
Juerd schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 02:28:
[...]
0,73 €/kWh. Halleluja!

Uitgaande van 11 kW (8,03 €/h) en vergeleken met een wat normaler tarief van 40 cent per kW (4,40 €/h) komt dat neer op 3,63 €/h extra. Dat is wel erg duur voor "gratis" parkeren, nog duurder dan het normale parkeertarief van 2,75 €/h.

Dit is groengewassen afzetterij.
Hangt er natuurlijk ook vanaf welke laadpas je gebruikt. Maar als dit CPO is wordt het parkeren duur, tenzij je met heel lage laadsnelheid laadt. Maar wel rare prikkel om dat te doen bij een dergelijk laadplein.
Ik heb hier een paar maand geleden nog geladen voor € 0,37/kWh (maart 2022), dan is het parkeren i.d.d. ongeveer gratis.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:38
Hoi,

ik ben me voor het eerst aan het voorbereiden op vakantie met de EV in buitenland, zuid duitsland om precies te zijn. Ik heb een eneco emobility laadpas van de leasemij + een plugsurfing pas bij de auto gekregen.

Dit plugsurfing pas nog nooit gebruikt in NL, omdat de eneco pas het overal gewoon doet in NL. Maar wat zijn jullie ervaringen: kom ik daarmee ook weg in Duitsland? Of is het slim om er nog een pas bij te nemen.. (zo ja welke?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:52
Je Eneco pas werkt op heel veel plaatsen in Duitsland (ik heb 'm ook) en Plugsurfing is ook heel algemeen bruikbaar in Duitsland, ik heb 'r zelf nog de Shell recharge pas bij (gratis aan te vragen) en met die 3 kun je in Duitsland lekker uit de weg.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:38
Peter-036 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:52:
Je Eneco pas werkt op heel veel plaatsen in Duitsland (ik heb 'm ook) en Plugsurfing is ook heel algemeen bruikbaar in Duitsland, ik heb 'r zelf nog de Shell recharge pas bij (gratis aan te vragen) en met die 3 kun je in Duitsland lekker uit de weg.
goede tip... ga ik doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:43
Ben momenteel in zuid-Duitsland. Gebruik veel de ENBW pas/app. Is vaak de goedkoopste optie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mella1979
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-12-2023
Beste tweakers

Wij hebben nog geen polestar maar mijn man mag deze waarschijnlijk halen voor zijn werk. Zijn nog het een en ander aan het afwegen.
Nou heb ik op het grote polestar forum al wat dingen gevraagt. Alleen werd ik hiernaartoe doorverwezen voor het stukje laden en laadpassen.
Ik ben een totale leek op dit gebied.
Hij krijgt van zijn werk een optie laadpas NL en EU van de leasemaatschappij. Voor nederland zie ik hier het probleem niet echt. Maar hoe zit het nou in het buitenland. Wij gaan graag naar Oostenrijk en dus zal Duitsland daar ook bij zitten. Kan je nou met 1 pas alles doen of is het verstandig om meerdere passen te nemen. En hoe werkt dat dan. Is het zo dat je met alle passen dan in je hand staat om te kijken welke werkt 😳.
En hoe weet je welke lader je kan gebruiken. 11 kw snap ik maar zag ook laders met hoger capaciteit. Regelt je auto dan zelf hoeveel deze kan verorberen. Of kan je dan niet laden aan die paal. Sorry voor me vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-10 17:10
Mella1979 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:00:
Beste tweakers

Wij hebben nog geen polestar maar mijn man mag deze waarschijnlijk halen voor zijn werk. Zijn nog het een en ander aan het afwegen.
Nou heb ik op het grote polestar forum al wat dingen gevraagt. Alleen werd ik hiernaartoe doorverwezen voor het stukje laden en laadpassen.
Ik ben een totale leek op dit gebied.
Hij krijgt van zijn werk een optie laadpas NL en EU van de leasemaatschappij. Voor nederland zie ik hier het probleem niet echt. Maar hoe zit het nou in het buitenland. Wij gaan graag naar Oostenrijk en dus zal Duitsland daar ook bij zitten. Kan je nou met 1 pas alles doen of is het verstandig om meerdere passen te nemen. En hoe werkt dat dan. Is het zo dat je met alle passen dan in je hand staat om te kijken welke werkt 😳.
En hoe weet je welke lader je kan gebruiken. 11 kw snap ik maar zag ook laders met hoger capaciteit. Regelt je auto dan zelf hoeveel deze kan verorberen. Of kan je dan niet laden aan die paal. Sorry voor me vragen
Ik kan natuurlijk heel uitgebreid antwoord gaan geven... maar praktisch alles wat je vraagt staat in de startpost. Daar zou ik even beginnen.

Verder levert een rondje google of https://www.polestar.com/nl/electric-driving/ ook een schat aan informatie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:52
@Mella1979 de meeste mensen die een handvol laadpasjes hebben, kijken met welke ze het goedkoopst laden kunnen per laadpaal, ik vind dat zelf eerlijk gezegd niet het belangrijkste, ik heb naast de Eneco pas die voor mijn eigen laadpaal werkt (en tot nog toe bijna overal in Duitsland) nog een Shell recharge pasje en eentje van plugsurfing.
Dit om niet voor verrassingen te komen staan als een paal je eerste pas weigert.
Als er telefoonbereik is bij een paal waar je pasjes echt niet werken, kun je altijd nog een app downloaden van de laadpaaleigenaar om daarmee te laden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mella1979
Peter-036 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:03:
@Mella1979 de meeste mensen die een handvol laadpasjes hebben, kijken met welke ze het goedkoopst laden kunnen per laadpaal, ik vind dat zelf eerlijk gezegd niet het belangrijkste, ik heb naast de Eneco pas die voor mijn eigen laadpaal werkt (en tot nog toe bijna overal in Duitsland) nog een Shell recharge pasje en eentje van plugsurfing.
Dit om niet voor verrassingen te komen staan als een paal je eerste pas weigert.
Als er telefoonbereik is bij een paal waar je pasjes echt niet werken, kun je altijd nog een app downloaden van de laadpaaleigenaar om daarmee te laden.
Bedankt voor je antwoord. Het is dus meer voor goedkoper uit te zijn. En een beetje het praktische als de paal de pas niet accepteerd. Voor mijn man zal het dan dus qua kosten niet veel uitmaken aangezien het voor zijn werk is. Maar idd het is lullig als je daar staat en niks kunt.
Ik zag het alleen voor me dat ik daar dan met 20 passen sta te kijken welke werkt. 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-10 14:15
Mella1979 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:00:
Kan je nou met 1 pas alles doen of is het verstandig om meerdere passen te nemen.
Dat is behoorlijk afhankelijk van de pas in kwestie.

Sommige passen werken bijna overal.
Er zijn echter ook passen die nét op die ene laadpaal in the middle of nowhere in noord-Frankrijk werkt.

Het is afhankelijk van de laadpas welke je van je leasemaatschappij krijgt, bij welke laders je kan laden. Bijna elke laadpasaanbieder heeft een app of website, waarin je alle laders kan zien waar je met die aanbieder kan laden.
Ga je op vakantie, dan ga je hoogstwaarschijnlijk snelladen onderweg. De grotere snellaadstations (Fastned, Ionity), daar mag je met een EU laadpas wel vanuit gaan dat je daar sowieso kan laden.

Zoals hierboven al genoemd: voornamelijk particuliere eigenaren hebben er profijt van om veel laadpassen te bezitten. De ene laadpas geeft je namelijk (soms) een aantrekkelijker tarief dan de ander.
En hoe weet je welke lader je kan gebruiken.
Zolang ze een type 2 of CCS stekker hebben, gaat het wel passen in een Polestar :)
11 kw snap ik maar zag ook laders met hoger capaciteit. Regelt je auto dan zelf hoeveel deze kan verorberen.
Ja, dat regelt de auto geheel automatisch voor je. In alle gevallen, gewoon inpluggen, pasje voor de paal houden en even geduld hebben. Thuis is het afhankelijk van je thuislader (als dat mogelijk is) vergelijkbaar.
Mella1979 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:11:
Ik zag het alleen voor me dat ik daar dan met 20 passen sta te kijken welke werkt. 🤣
No worries, dat is tegenwoordig gewoon prima voor elkaar en super makkelijk. Bij lange trips in afgelegen delen van het buitenland is het goed om je trip van tevoren te plannen langs snelladers, maar dat went echt heel snel.

[ Voor 12% gewijzigd door Richh op 13-07-2022 17:18 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mella1979
Richh schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:15:
[...]

Dat is behoorlijk afhankelijk van de pas in kwestie.

Sommige passen werken bijna overal.
Er zijn echter ook passen die nét op die ene laadpaal in the middle of nowhere in noord-Frankrijk werkt.

Het is afhankelijk van de laadpas welke je van je leasemaatschappij krijgt, bij welke laders je kan laden. Bijna elke laadpasaanbieder heeft een app of website, waarin je alle laders kan zien waar je met die aanbieder kan laden.
Ga je op vakantie, dan ga je hoogstwaarschijnlijk snelladen onderweg. De grotere snellaadstations (Fastned, Ionity), daar mag je met een EU laadpas wel vanuit gaan dat je daar sowieso kan laden.

Zoals hierboven al genoemd: voornamelijk particuliere eigenaren hebben er profijt van om veel laadpassen te bezitten. De ene laadpas geeft je namelijk (soms) een aantrekkelijker tarief dan de ander.

[...]

Zolang ze een type 2 of CCS stekker hebben, gaat het wel passen in een Polestar :)

[...]

Ja, dat regelt de auto geheel automatisch voor je. In alle gevallen, gewoon inpluggen, pasje voor de paal houden en even geduld hebben. Thuis is het afhankelijk van je thuislader (als dat mogelijk is) vergelijkbaar.

[...]

No worries, dat is tegenwoordig gewoon prima voor elkaar en super makkelijk. Bij lange trips in afgelegen delen van het buitenland is het goed om je trip van tevoren te plannen langs snelladers, maar dat went echt heel snel.
Bedankt voor je heldere antwoord. We hebben ook besloten om dit jaar ook al gaan we met de benzine auto op vakantie. En de polestar er nog niet is toch te gaan kijken wat het is om iedere keer te stoppen. En te kijken hoe het er daar uitziet met laden. Stoppen moeten we toch wel we gaan met de hond. En ook die moet zijn plasje doen.
Maar meer om een idee te hebben. Ik zie het als een soort van voorpret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-10 20:05
Mella1979 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:23:
[...]

Bedankt voor je heldere antwoord. We hebben ook besloten om dit jaar ook al gaan we met de benzine auto op vakantie. En de polestar er nog niet is toch te gaan kijken wat het is om iedere keer te stoppen. En te kijken hoe het er daar uitziet met laden. Stoppen moeten we toch wel we gaan met de hond. En ook die moet zijn plasje doen.
Maar meer om een idee te hebben. Ik zie het als een soort van voorpret.
Leuk idee om met de benzine auto alvast te gaan proberen hoe het is qua elektrisch rijden.

Je zou dan de route kunnen plannen via abetterrouteplanner.com (is ook beschikbaar als app). Daar kan je een route plannen die rekening houdt met de Polestar die jullie op het oog hebben. Dan krijg je een beetje een idee hoe zo'n route er uit ziet en welke laadplekken je tegen gaat komen.

Het loont wel om als je echt met de elektrische auto op pad gaat te verdiepen in ABRP want je kan veel zaken naar wens instellen.
Zo hebben veel mensen voorkeuren qua laad-aanbieder (bijvoorbeeld Ionity) of bijv. dat bij het laden een restaurant/eetgelegenheid zit. Ook dat kan je allemaal instellen in ABRP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mella1979
Leuk idee om met de benzine auto alvast te gaan proberen hoe het is qua elektrisch rijden.

Je zou dan de route kunnen plannen via abetterrouteplanner.com (is ook beschikbaar als app). Daar kan je een route plannen die rekening houdt met de Polestar die jullie op het oog hebben. Dan krijg je een beetje een idee hoe zo'n route er uit ziet en welke laadplekken je tegen gaat komen.

Het loont wel om als je echt met de elektrische auto op pad gaat te verdiepen in ABRP want je kan veel zaken naar wens instellen.
Zo hebben veel mensen voorkeuren qua laad-aanbieder (bijvoorbeeld Ionity) of bijv. dat bij het laden een restaurant/eetgelegenheid zit. Ook dat kan je allemaal instellen in ABRP.
Die app staat idd al geïnstalleerd op mijn telefoon. En alle tips die ik hier leer. Neem ik mee. De route heb ik idd ook al ingesteld zelfs een maand betaalde versie zodat ik kan zien of het idd klopt met de laadpalen of ze vrij zijn of niet. En zo kunnen we echt ervaren hoe het is om electrisch te gaan rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 22-10 11:25
Ik ga nu ik net een Ioniq 5 -na diverse andere EVs de afgelopen jaren- heb voor het eerst met de EV op vakantie met vouwwagen! naar Oostenrijk, heb voor onderweg Ionity Premium via Hyundai voor 29 cent/kWh en nu net de Tiwag app gedownload voor 22 cent AC op hun eigen palen. In elk geval zit er eentje vlak bij/naast onze eerste camping. As ik daar ben zal ik kijken of ik nog andere apps nodig heb voor andere aanbieders. Ik heb ook nog Elbizz en Maingau passen hoewel die laatste volgens mij niet zo interessant meer is.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:42
henkna schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:20:
Ben momenteel in zuid-Duitsland. Gebruik veel de ENBW pas/app. Is vaak de goedkoopste optie!
Had ook de EnWB app, account, tot men bij EnWB ontdekte dat ik in Nederland woon. Men claimt een probleem met het betalen van belasting. Account door EnWB verwijderd, en ik kan alleen nog op de overigens i.h.a. goede EnWB zuilen laden met bijvoorbeeld Maingau of Shell.
Dus leun niet teveel op alleen EnWB is mijn advies.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:14
Ik ga op vakantie naar Frankrijk en ik neem mee....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GI5WXX4DQSuVXLv_jLzQ112aJh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2xyvb7FuEakqNJk9EnPLHUh.jpg?f=fotoalbum_large

PS: De zwarte tag is Freshmile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@FJP84 Ook een Tesla app/abonnement? :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Check, abonnement sluit ik vanavond af of als ik weet dat ik naar een Supercharger rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 11:15
FJP84 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:51:
[...]

Check, abonnement sluit ik vanavond af of als ik weet dat ik naar een Supercharger rijd.
Ik zou morgen vrijwel hetzelfde traject als jou afleggen in de Enyaq. Helaas heb ik sinds zondag de storing met de hands-on detectie sensor in het stuur terug. Dealer kan (mag) stuur niet vervangen. Piepje komt bij perioden iedere 10 seconden, gisteren in 8 minuten 43 keer... Overigens is het stuur ook al eens vervangen.

Ga dus met een vervangende auto. Helaas een benzine :(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
basmq schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:43:
[...]

Ik zou morgen vrijwel hetzelfde traject als jou afleggen in de Enyaq. Helaas heb ik sinds zondag de storing met de hands-on detectie sensor in het stuur terug. Dealer kan (mag) stuur niet vervangen. Piepje komt bij perioden iedere 10 seconden, gisteren in 8 minuten 43 keer... Overigens is het stuur ook al eens vervangen.

Ga dus met een vervangende auto. Helaas een benzine :(.
Dat is zuur! Toch een goede reis gewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-10 21:47
henkna schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:20:
Bonnet en MVV eMotion zijn goedkoper toch?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-10 19:16

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

FJP84 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:37:
Ik ga op vakantie naar Frankrijk en ik neem mee....
Voor Zuid-Oost Frankrijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se9ox3fcEcKirb8844XPF5HhGn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gwjOrCSOIPI5ARyZdTCEeQd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-10 19:16

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

[quote]Jan Lelie schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:17:
[...]

Voor Zuid-Oost Frankrijk

Hun app kreeg ik aanvankelijk niet gedownload, website werkte wel. Pas aangevraagd en binnen een week in huis. App werkt nu ook, en in het Nederlands… . Na 23.00 tot 7.00 12ct / kWh bij AC-laders. Overdag 23 ct / kWh en na 2 uur 2,5 ct / min. Zou ook werken in andere delen van Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-10 10:42
Hi,

Komende donderdag gaan wij naar Frankrijk. We verblijven in de buurt van Valence. Op de heenweg pak ik de Ionity en Tesla (Metz) palen. Op de camping kan ik laden op m'n plekje.

Nu heb ik voor de rest wat laadpasjes;
-mtc
-plugsurfing
-shell pas
-ev company laadpas

De kosten interesseren me niet zo heel veel, het gaat vooral voor gemak. Adviseren jullie nog een ander app/pasje te downloaden?

Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

AC laden blijft toch wel echt een wild west volgens mij. Ook laadpastop10 is lang niet altijd up to date ben ik ondertussen wel achter...

Recharge app geeft op zich een goede indicatie van de prijzen, maar is helaas lang niet altijd correct. En ook daar ontbreken toch wel weer een aanzienlijk aantal laadpalen, die chargemap weer wel heeft.

Met als toppunt de Mahler garage op de zuidas. Er zijn daar in het "premium" gedeelte een 60-tal laadpalen geplaatst, wat op zich prima is als abonnementshouder. Alleen betaal je daar rustig 60 cent per kWh voor AC laden... Terwijl het straattarief gemiddeld 36 cent is. Plugsurfing geeft weer een veel lagere prijs weer, terwijl de paal een shell community paal is.

Schiet mij dan maar lek hoe plugsurfing daar een veel lagere prijs kan aanbieden dan de native aanbieder van de laadpaal. Toch jammer dat er geen generieke app is met de CPO tarieven van laadpalen, zodat je zelf kan uitvinden wat de beste manier is en met welke laadpas je dan het beste kan opladen.

* Hooglander1 is blij dat hij eigenlijk uitkan met thuisladen. Dit soort scenario's kan best veel mensen afschrikken. Tegen 60 cent per kWh, dat is tenslotte vergelijkbaar met een redelijk zuinige diesel rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Hooglander1 op 15-07-2022 10:34 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Hier in Gouda verschijnt sinds gisteren in onder andere de Shell-app op de exacte plek van de EVbox-palen nu ook een LMS-paal. Dit gaat om de publieke laadpalen aan de straat. Weet iemand wat er aan de hand is met deze EVbox AC-laadpalen die in het verleden via aanbesteding in Zuid-Holland zijn geplaatst? Deze aanbesteding is een paar jaar later naar LMS / Engie gegaan, die nu overal de nieuwe palen plaatst. De 'oude' EVbox palen met soms een capaciteit van 3.7 kWh staan er uiteraard nog en werken prima. Het lijkt er nu op dat LMS de EVbox palen over gaat nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 20:30
KingsCrown schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:12:
Hi,

Komende donderdag gaan wij naar Frankrijk. We verblijven in de buurt van Valence. Op de heenweg pak ik de Ionity en Tesla (Metz) palen. Op de camping kan ik laden op m'n plekje.

Nu heb ik voor de rest wat laadpasjes;
-mtc
-plugsurfing
-shell pas
-ev company laadpas

De kosten interesseren me niet zo heel veel, het gaat vooral voor gemak. Adviseren jullie nog een ander app/pasje te downloaden?

Thx!
Lijkt me prima. Helemaal als je op de camping kan laden. Dan zul je toch geen andere AC paal gebruiken lijkt me. Ik heb tot nu toe alleen mijn TravelCard tag gebruikt. Ook in Frankrijk/Spanje. In Spanje heb ik wel eens wat anders nodig maar dat werkt dan via een app prima.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
FJP84 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:37:
Ik ga op vakantie naar Frankrijk en ik neem mee....[Afbeelding]

PS: De zwarte tag is Freshmile
Ik nam iets vergelijkbaars mee. Eindconclusie was dat ik overal uiteindelijk met Shell Recharge kon laden :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Richh schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:41:
[...]

Ik nam iets vergelijkbaars mee. Eindconclusie was dat ik overal uiteindelijk met Shell Recharge kon laden :+
Op de een of andere manier denken mensen dat Frankrijk een achterlijk gebied is qua laadpalen, in mijn ervaring is het daar redelijk op orde met zelfs vrij veel gratis AC laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Wolly schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:52:
[...]

Op de een of andere manier denken mensen dat Frankrijk een achterlijk gebied is qua laadpalen, in mijn ervaring is het daar redelijk op orde met zelfs vrij veel gratis AC laadpalen.
Achterlijk is een zwaar woord, maar de ANWB heeft volgens mij in 1 van de laatste edities van de Kampioen toch een groot aantal gaten in de dekking gevonden in Frankrijk. Op belangrijke routes zijn gedurende 200 km geen laadpalen te vinden. Daardoor is het overvol bij de "laatste" en "eerstvolgende" laadpaal langs die wegen. 200 KM moeten overbruggen in een vreemd land met een volle auto met bagage, zal ik hem toch ook wel gaan knijpen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sircuri schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:00:
[...]

Achterlijk is een zwaar woord, maar de ANWB heeft volgens mij in 1 van de laatste edities van de Kampioen toch een groot aantal gaten in de dekking gevonden in Frankrijk. Op belangrijke routes zijn gedurende 200 km geen laadpalen te vinden. Daardoor is het overvol bij de "laatste" en "eerstvolgende" laadpaal langs die wegen. 200 KM moeten overbruggen in een vreemd land met een volle auto met bagage, zal ik hem toch ook wel gaan knijpen.
Achterlijk betekent “achter in ontwikkeling”, dat lijkt mij geen zwaar woord :?

Voor wat betreft je voorbeeld, het zal wellicht zo aanvoelen als je auto geen range heeft van 300-400 kilometer?

Heb je voorbeelden van dergelijke routes? En wat helpen 4, 5 of meer laadpasjes in zo’n geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Wolly schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:08:
[...]

Voor wat betreft je voorbeeld, het zal wellicht zo aanvoelen als je auto geen range heeft van 300-400 kilometer?
Ook bij range van meer dan 400km gebruik je tussendoor vooral het stuk tussen ca. 10-15% en 70-80%.
Voor het gemak even ca. 65% van 400km = 260km. En dan moet je niet hard rijden en ook niet teveel stijgen, of tegenwind etc.
Dan heb je gewoon ook met deze range die twee laadpunten nodig als dat de enige zijn op 200km afstand.
Als er dan 6 stalls zijn waarvan 4 bezet en 2 defect, is het toch wel balen.

Dus ik probeer dit soort situaties simpelweg te vermijden, ook al kom ik in de zomer wel ca. 500km op een volle batterij.
[...]
Heb je voorbeelden van dergelijke routes? En wat helpen 4, 5 of meer laadpasjes in zo’n geval?
Zelfs 100 laadpasjes helpen niet als er geen laadpaal staat.

[ Voor 18% gewijzigd door eltron op 15-07-2022 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:18
[...]

Voorbeeld:

Van Lille naar Le Havre.
De eerste paal aan de snelweg was bij Bolleville. Lille - Bolleville = 278 km !
Ik zet er altijd 50 km speling op.
Laatste keer met die hele erge storm dus niet gehaald. Een dorpje in gegaan aan een 3 kw paaltje.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29

ThaDude

Hang Loose

@Usta @richair zojuist voor het eerst afschrijvingen ontvangen van laadessies van Freshmile. Ze zijn dus eindelijk wakker geworden. Hebben bijna een jaar zo geladen..

Hoe is het bij jullie verlopen?

[ Voor 4% gewijzigd door ThaDude op 15-07-2022 14:31 ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Wolly schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:52:
[...]

Heb je voorbeelden van dergelijke routes?
Als je met een 28kwh Ioniq naar Parijs wil, is dat toch best even puzzelen met de tolweg over de A1. Met deze Proviridis lader icm Ionity Saint Witz lukt ook dat tegenwoordig prima mits je max 110-120 gaat rijden op de snelweg. Een paar maanden geleden was dat Ionity laadpunt er nog niet, en moest je eigenlijk omrijden, of hopen dat de enkele brakke 50kwh paal bij Aire de Ressons Ouest het deed.
En wat helpen 4, 5 of meer laadpasjes in zo’n geval?
Niks. Tegenwoordig is de boel wel redelijk op de grotere laadpasnetwerken aangesloten, gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-10 13:35
ThaDude schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:30:
@Usta @richair zojuist voor het eerst afschrijvingen ontvangen van laadessies van Freshmile. Ze zijn dus eindelijk wakker geworden. Hebben bijna een jaar zo geladen..

Ik kreeg een paar weken geleden van Freshmile stuk of acht reserveringen van 50 euro op mijn CC. Een week later was alles weer ingetrokken. Nu net weer twee reserveringen van 50€ en nu ook eentje met een realistisch bedrag voor een laadsessie. Nog niks afgeschreven, ben benieuwd.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:58

Ontving er hier net ook een van een laadsessie bij een Allego snellader in Duitsland. Tarief klopt van geen kant, zelfs met de huidige tarieven (van na 15 juni) klopt het niet (te hoog). Toch maar eens een vraag stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@pmiddeld Die 2 van vandaag zijn van mijn 20,- tegoed afgeschreven die ik op de pas had staan. Mijn CC die eraan hing is inmiddels verlopen.. Dus ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Staat wel vaag zinnetje op die facturen moet ik zeggen:
Forfaitair bedrag
Conform de Franse wet n°2012-387 Article 121-II, kan er een boete van € 40 worden opgelegd vanwege te late betaling.
Daarnaast was het altijd 0,19 per kwh en 0,01 cent per minuut. (Weet niet meer exact tot wanneer dit was het is nu 0,03 cent per minuut geworden)
Ofwel bij 11 kwh laden denk ik dan aan:
0,26 cent per kWh bij 0,01 cent
0,35 cent per kWh bij 0,03 cent

Factuur 1: 16,63 kWh en een bedrag van 6,35 ofwel 0.38 cent per kWh
Factuur 2: 22,86 kWh en een bedrag van 8,69 ofwel 0,38 cent per kWh :?

Stuk duurder dan ik me had voorgesteld. Ik weet dus niet wanneer die 0,03 cent is ingegaan. Dan kan het overigens nog wel enigszins kloppen als ik die 11 niet gehaald zou hebben.

Exact @rreijnhoudt klopt dus van geen kant.. 8)7

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
ThaDude schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:08:

Daarnaast was het altijd 0,19 per kwh en 0,01 cent per minuut. (Weet niet meer exact tot wanneer dit was het is nu 0,03 cent per minuut geworden)
Nieuwe tarieven zijn vanaf 15 juni 2022 ingegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JasperXIII
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-09-2022
Idem hier: Freshmile begint plots aan te rekenen. De bedragen kloppen, al rekenen ze het nieuwe tarief (+ 0.03/min.) aan, ook voor de sessies van voor 15 juni. Ik nam al contact met ze op, benieuwd of ik antwoord zal krijgen.

Ik werkte via hun prepaid-systeem om budget in het oog te houden. Mijn kredietkaart was evenwel ook geregistreerd, dus alles boven mijn prepaid bedrag wordt nu daar aangerekend. Meer dan een half jaar aan opladen in 1x betalen zal even pijn doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperXIII
ThaDude schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:08:
Factuur 1: 16,63 kWh en een bedrag van 6,35 ofwel 0.38 cent per kWh
Factuur 2: 22,86 kWh en een bedrag van 8,69 ofwel 0,38 cent per kWh :?

Stuk duurder dan ik me had voorgesteld. Ik weet dus niet wanneer die 0,03 cent is ingegaan. Dan kan het overigens nog wel enigszins kloppen als ik die 11 niet gehaald zou hebben.
Als ze gerekend hebben aan het nieuwe tarief van 3 cent/min. kan dit wel kloppen:
Factuur 1: laadsessie zou dan 1u46 geduurd hebben, wat kan kloppen aan een 11kW-lader
Factuur 2: laadsessie zou dan 2u24 geduurd hebben, wat eveneens kan kloppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@JasperXIII Hoe heb je contact gezocht?

Terug gemaild op factuur from (support@freshmile.com) adres

[ Voor 46% gewijzigd door ThaDude op 15-07-2022 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JasperXIII
Ik gebruikte het contactformulier op hun website. Vermoedelijk komt dat wel op hetzelfde adres terecht. Als ik geen antwoord krijg binnen pakweg 1 week, zal ik telefonisch contact opnemen.

Dat er uiteindelijk betaald zou moeten worden, is logisch en was te verwachten. Maar dan wel aan de correcte tarieven die op dat moment van toepassing waren!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ron Leppers
  • Laatst online: 15-08-2022
eltron schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:07:
[...]

Je bent een echte verzamelaar (?)
Met (minder dan) de helft van dit lijstje kom je Duitsland en Noorwegen makkelijk door, er van uitgaande dat je een EV hebt met een (inmiddels vrij gebruikelijke) range van rond de 400km WLTP of meer.
Ik ben nu 2 weken op vakantie in Noorwegen en het valt me toch wel behoorlijk tegen. Genoeg laadpunten, maar mijn met mijn Shell en Plugsurfin chip kan ik op veel aangegeven/geaccepteerde plaatsen gewoon niet laden. Ook de providers die zij ondersteunen accepteren de chip niet. We hebben ondertussen 8 apps gedownload en gekoppeld aan onze creditcard, dat werkt dan weer wel (hoewel ik vandaag een kwartier met de dienstdoende dame van de service aan de lijn hing, in de regen, omdat toevallig deze laadpaal het niet deed en moest gereboot). Ik zie ook verrassend veel Noren bellen en hannessen bij de laadpalen...
Morgen naar Zweden, daar schijnt het nog lastiger te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richair
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-08 19:03

Hier ook oude laadsessies met nieuwe tarieven (0,03 cent per minuut). Vervelend om hiervoor weer in de pen te moeten klimmen, maar ik hoop dat dit een eerlijke fout is.

[ Voor 38% gewijzigd door richair op 15-07-2022 18:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 19:13

Bij mij zijn ook een aantal facturen van oude laadsessies bij Allego laadpalen (AC) binnengekomen van Freshmile, tot aan december 2021 aan toe. Eentje is van mijn saldo op de laadpas afgeboekt, voor de rest is een reservering voor gemaakt op mijn creditcard.

Het vervelende is inderdaad dat ze alle oude sessies tegen het nieuwe tarief gerekend hebben. Dat pakt voor mij behoorlijk ongunstig uit, met een 1-fase ladende auto en een aantal sessies met overnachting. Ruwweg zijn al die sessies nu onterecht voor bijna het dubbele gefactureerd ten opzichte van het destijds geldende tarief.

In totaal gaat het bij mij om ruim € 110 aan facturen, waardoor ik er ruim € 50 bij in zou schieten. Dat laat ik natuurlijk niet gebeuren, dus ik ga ook maar eens even aan de bel trekken.

Ik heb mijn sessies even nagerekend met de csv-download bij de geschiedenis van je sessies. Daar zie je ook het aantal seconden van de laadsessie staan en kun je dus een precieze berekening maken: ((aantal seconden/60) * minuut-tarief) + (aantal kWh * € 0,19). De prijs die in die download staat is trouwens excl. BTW (is 20% in Frankrijk).

Het valt mij op dat ik dan altijd (los van de sessies waarbij per abuis het nieuwe tarief is gerekend) iets lager uitkom dan het werkelijk gefactuurde bedrag, iets van een paar cent tot 20 cent ofzo. Dat beschouw ik dan maar als een afrondingsprobleem, maar dat klopt natuurlijk ook niet helemaal.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-10 10:42
.

[ Voor 99% gewijzigd door KingsCrown op 15-07-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:15
Ik zie zo gauw toch geen nieuwe locaties, misschien in het westen van Frankrijk maar niet aan de Route du Soleil.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvries
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-07 00:14
driel24 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:24:
[...]

Voorbeeld:

Van Lille naar Le Havre.
De eerste paal aan de snelweg was bij Bolleville. Lille - Bolleville = 278 km !
Ik zet er altijd 50 km speling op.
Laatste keer met die hele erge storm dus niet gehaald. Een dorpje in gegaan aan een 3 kw paaltje.
Dat gaat fastned met de gewonnen tender hopelijk eind 2022 fixen.

Tussenwoning 112 m2, 1936, na geïsoleerd, hr++, vergrote radiatoren met heatfan, 6kW luchtwaterWP, aurora2, douchepijpwtw, boiler op klok van 80 liter. Gasloos,. Tesla Y. Alfen laadpaal.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
bedanktjoh schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:45:
Vandaag met Bonnet geladen , kom ik er achter ( na het laden) dat al m’n promo codes weg zijn?
Ja klopt die van mij zijn ook verdwenen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:55

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

IUser schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:06:
[...]

Ja klopt die van mij zijn ook verdwenen :|
Mijn HELLO code (1 maand gratis refill) heb ik nog de rest is weg. Hopelijk blijft ie staan tot ik op vakantie ga (in Nederland voor de duidelijkheid ;) ), scheelt toch 36ct/kWh betalen via Shell :p

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Laatst online: 26-07 15:09
Is het iemand gelukt om bonnet toe te voegen in abrp? Zodat je deze kunt selecteren als gewenste laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron Leppers
  • Laatst online: 15-08-2022
In Zweden nu aan het laden bij een Tesla laadpunt, als niet-Tesla rijder. Het werkt.
Via de Tesla app kun je zien of er bij jou op reis in de buurt een laadmogelijkheid is. Dat is wel fijn, want zoveel laadpunten als in Noorwegen, verwacht ik niet in Noord-Zweden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-10 21:28
Wesco schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:39:
[...]

Bij mij zijn ook een aantal facturen van oude laadsessies bij Allego laadpalen (AC) binnengekomen van Freshmile, tot aan december 2021 aan toe. Eentje is van mijn saldo op de laadpas afgeboekt, voor de rest is een reservering voor gemaakt op mijn creditcard.

Het vervelende is inderdaad dat ze alle oude sessies tegen het nieuwe tarief gerekend hebben. Dat pakt voor mij behoorlijk ongunstig uit, met een 1-fase ladende auto en een aantal sessies met overnachting. Ruwweg zijn al die sessies nu onterecht voor bijna het dubbele gefactureerd ten opzichte van het destijds geldende tarief.

In totaal gaat het bij mij om ruim € 110 aan facturen, waardoor ik er ruim € 50 bij in zou schieten. Dat laat ik natuurlijk niet gebeuren, dus ik ga ook maar eens even aan de bel trekken.

Ik heb mijn sessies even nagerekend met de csv-download bij de geschiedenis van je sessies. Daar zie je ook het aantal seconden van de laadsessie staan en kun je dus een precieze berekening maken: ((aantal seconden/60) * minuut-tarief) + (aantal kWh * € 0,19). De prijs die in die download staat is trouwens excl. BTW (is 20% in Frankrijk).

Het valt mij op dat ik dan altijd (los van de sessies waarbij per abuis het nieuwe tarief is gerekend) iets lager uitkom dan het werkelijk gefactuurde bedrag, iets van een paar cent tot 20 cent ofzo. Dat beschouw ik dan maar als een afrondingsprobleem, maar dat klopt natuurlijk ook niet helemaal.
ik had mijn creditcard verwijderd uit de app dus gelukkig kunnen ze bij mij niet meer afschrijven dan nodig, maar wel vervelend inderdaad dat ze nu voor het nieuwe tarief gaan factureren. Omdat er nooit een factuur kwam in januari gelukkig al gestopt met het gebruik ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@jaroen89 ik had idd ook geen CC meer gekoppeld. Maar dan krijg je gewoon te zien dat je opstaande facturen hebt. Ik heb hierna wel weer een CC gekoppeld en alles is gereserveerd. Toch ineens 100,- armer. Prijzen kloppen niet, betalen moeten we uiteindelijk natuurlijk wel.

Staat regeltje in als je niet tijdig betaald 40,- boete

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
De Ideale Man schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:10:
Is het iemand gelukt om bonnet toe te voegen in abrp? Zodat je deze kunt selecteren als gewenste laadpaal?
Bonnet staat (nog) niet als optie bij de Charge cards (beta). Het is natuurlijk geen laadpaal (Charge Point Operator) maar een Laad-app aanbieder (Mobility Service Provider).

Lijkt me ook handig, dus ik heb er meteen maar even een verzoek voor ingediend bij ABRP.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 15:16
Wesco schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:39:
[...]

In mijn ervaring rond Freshmile het aantal kWh af naar boven toe. Voorbeeld: begin juni een laadsessie gehad van 2h48m22s = 168 minuten = €1,68 (oude tarief toen). Daarbij 28.57 kWh geladen. Totaal €7,19 in rekening gebracht = €1,68 + (29*0,19cent) = €1,68 + €5,51

'Afwijking' is dus max 0,99kWh oftewel €0,19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hartm11
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-05 16:57
Gisteren voor het eerst m'n i3 aan de snellader gehad. Dat was de Fastned 300 kW snellader.
Zou met de Maingau laadpas gaan gebeuren, want ik had flink wat km gespaard met &Charge en was benieuwd of dat zou werken in de praktijk. Had de Maingau kaart al sinds juni in mijn bezit, en toen ik een account aanmaakte en even later de kaart daadwerkelijk binnen was, kon ik zien dat in de Maingau app netjes een customer nummer, contract nummer, een E-mobility account ID (EMAID) en een laadpasnummer was toegevoegd.

Eenmaal bij Fastned aangekomen, kreeg een foutmelding op het scherm dat mijn pas niet geldig zou zijn. Paar keer opnieuw geprobeerd, maar steeds dezelfde melding. Fastned gebeld en de dame in kwestie stelde voor om een reset van de laadpaal te doen en zei me dat het probleem dan wel opgelost zou zijn. Niet dus, heb toen maar een EV Company pas gebruikt wat prima werkte.

Eenmaal thuis kwam ik erachter dat je in de Fastned app een betaalmethode moet toevoegen. Wist niet dat dat de methode was om te kunnen laden!? Maar goed, geprobeerd om via een laadpas mijn kaartnummer handmatig toe te voegen. Format is NL-ABC-00000-1, maar ik zag al snel dat dit een andere format is nl DE*MEG*C00680326. Iemand anders had al gezegd dat in dat geval automatisch dat streepje/asterisk aangevuld zou worden. Niet dus, laadpas niet geldig. Toen opnieuw Fastned gebeld en de meneer daar probeerde ook dat Maingau pasnummer nog eens, maar ook hij kwam er niet uit. Kreeg het advies om het vooral met Maingau op te lossen.

Iemand een idee wat ik fout doe/over het hoofd zie?

24x Solar Frontier SF-170S @ StecaGrid 3600 @ ZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 24-10 11:41
Ron Leppers schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:31:
[...]

Ik ben nu 2 weken op vakantie in Noorwegen en het valt me toch wel behoorlijk tegen. Genoeg laadpunten, maar mijn met mijn Shell en Plugsurfin chip kan ik op veel aangegeven/geaccepteerde plaatsen gewoon niet laden. Ook de providers die zij ondersteunen accepteren de chip niet. We hebben ondertussen 8 apps gedownload en gekoppeld aan onze creditcard, dat werkt dan weer wel (hoewel ik vandaag een kwartier met de dienstdoende dame van de service aan de lijn hing, in de regen, omdat toevallig deze laadpaal het niet deed en moest gereboot). Ik zie ook verrassend veel Noren bellen en hannessen bij de laadpalen...
Morgen naar Zweden, daar schijnt het nog lastiger te zijn.
We gaan het meemaken over 3 weken. Ik heb zelf:
Kia Charge (ionity 0,29)
Fortum Charge NO (+token)
MER Sverige
Vattenfal Incharge
Shell recharge als backup

Clever gebruik ik in Denemarken

Probleem zit hem vaak in de laadpaal, daar doe je behalve bellen, weinig aan.
Ik laad eigenlijk altijd ionity onderweg

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 17-07-2022 10:53 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-10 09:50
hartm11 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:25:

...

Ik heb ook (net als veel anderen hier) een Maingau pasje. Ooit mijn creditcardnummer toegevoegd in de Maingau portal / website. Mijn pasnummer is zover ik verwacht gekoppeld aan mijn Maingau account.

Ik zou dus vooral in de Maingau portal de zaken regelen, en niet bij Fastned. Alleen: hoe kom je in de Maingau portal!! Na een kwartier rommelen kom je in een webshop, een energieklanten portaal etc etc die allemaal niet werken omdat elke dienst een ander account nodig lijken te hebben.

Je kan deze proberen. Dat is de link nadat ik ben ingelogd, via een "password vergeten" procedure...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@hartm11
1. Ik zou het nog een keer proberen bij een andere Fastned. Bij mij werd laatst de Maingau pas ook geweigerd. De keer daarop ging het weer goed.
2. Je hoeft niet per se de Fastned app te gebruiken als je daar wil laden, gewoon de Maingau pas (of een andere) voor de lezer houden en het zou moeten werken. Ik meen me overigens te herinneren dat het niet mogelijk is om de Maingau pas in de Fastned app te koppelen.
3. Aangezien het met je andere pas wel lukte, ligt het waarschijnlijk aan de Maingau pas. Dus contact opnemen met Maingau lijkt mij de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hartm11
oltk schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:01:
[...]

Ik heb ook (net als veel anderen hier) een Maingau pasje. Ooit mijn creditcardnummer toegevoegd in de Maingau portal / website. Mijn pasnummer is zover ik verwacht gekoppeld aan mijn Maingau account.

Ik zou dus vooral in de Maingau portal de zaken regelen, en niet bij Fastned. Alleen: hoe kom je in de Maingau portal!! Na een kwartier rommelen kom je in een webshop, een energieklanten portaal etc etc die allemaal niet werken omdat elke dienst een ander account nodig lijken te hebben.

Je kan deze proberen. Dat is de link nadat ik ben ingelogd, via een "password vergeten" procedure...
Klopt, ik ben ook aangemeld via die link. Het enige wat je daar ziet is wat basisgegevens en de mogelijkheid om een 'Zahlungsart' te bekijken of aan te passen. Staat bij mij op PayPal. Wil je deze aanpassen, draait ie rondjes om op dezelfde betaalwijze uit te komen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hartm11
pmiddeld schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:07:
@hartm11
1. Ik zou het nog een keer proberen bij een andere Fastned. Bij mij werd laatst de Maingau pas ook geweigerd. De keer daarop ging het weer goed.
2. Je hoeft niet per se de Fastned app te gebruiken als je daar wil laden, gewoon de Maingau pas (of een andere) voor de lezer houden en het zou moeten werken. Ik meen me overigens te herinneren dat het niet mogelijk is om de Maingau pas in de Fastned app te koppelen.
3. Aangezien het met je andere pas wel lukte, ligt het waarschijnlijk aan de Maingau pas. Dus contact opnemen met Maingau lijkt mij de beste optie.
Komende woensdag opnieuw bij een Fastned charger, eens zien wat er dan gebeurt.Ik vermoedde al dat de Fastned app niet al te veel van doen heeft met de Maingau app. Intussen al een mailtje naar Maingau gestuurd in mijn beste duits!

Wat opviel was dat de kWh prijs van in dit geval EV Company behoorlijk afwijkt wat Chargeprice roept in de app: 70 cent plus de 2% Flat rate en 98% Flat rate. EV Company rekent 10 cent opstarttarief en 58 cent per kWh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Wat je fout doet weet ik niet, maar ik heb zelf Maingau bij Fastned ook nog nooit zien werken.
Ik heb Maingau al ca. 3 jr en Fastned mijd ik gewoon. Heb er verder geen last van.

Het schijnt dat er een soort van handmatige procedure is om Maingau accounts in te laten voeren door Fastned in hun systeem. Als dat niet goed gaat heb je een probleem.
Ik heb het er bij laten zitten omdat ik prima zonder Fastned kan. Geen idee of het nog steeds zo is, maar lijkt daar wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanKoen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-10 16:31
eltron schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:40:
[...]

Wat je fout doet weet ik niet, maar ik heb zelf Maingau bij Fastned ook nog nooit zien werken.
Ik heb Maingau al ca. 3 jr en Fastned mijd ik gewoon. Heb er verder geen last van.

Het schijnt dat er een soort van handmatige procedure is om Maingau accounts in te laten voeren door Fastned in hun systeem. Als dat niet goed gaat heb je een probleem.
Ik heb het er bij laten zitten omdat ik prima zonder Fastned kan. Geen idee of het nog steeds zo is, maar lijkt daar wel op.
Gewoon met je KIA charge pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
eltron schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:40:
[...]

Ik kan al meer dan vier jaar met Maingau laden bij Fastned, geen enkel probleem. Het bedrag schrijven ze ook gewoon automatisch af van mijn Rabo rekening. Verder gebruik ik alleen de kaart en geen app. Of Maingau toevoegen aan de Fastned app werkt weet ik niet, vroeger kon het iig niet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
JanKoen schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:48:
[...]
Gewoon met je KIA charge pas.
Maingau met KIA Charge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanKoen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-10 16:31
eltron schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:09:
[...]

Maingau met KIA Charge?
Ik bedoel Fastned met KIA charge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
Yo!Bananas schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:23:
[...]
In mijn ervaring rond Freshmile het aantal kWh af naar boven toe. Voorbeeld: begin juni een laadsessie gehad van 2h48m22s = 168 minuten = €1,68 (oude tarief toen). Daarbij 28.57 kWh geladen. Totaal €7,19 in rekening gebracht = €1,68 + (29*0,19cent) = €1,68 + €5,51

'Afwijking' is dus max 0,99kWh oftewel €0,19.
Ik heb nog even zitten rekenen met de csv-download van mijn Freshmile laadsessies en zie inderdaad dat ze zowel de tijd in seconden afronden naar boven in hele minuten en het aantal kWh ook altijd naar boven afronden in hele kWh.

Dat ze de laadtijd in hele minuten altijd naar boven afronden kan ik wel inkomen, maar dat ze de kWh ook altijd naar boven afronden is toch wel raar. Volgens mij rekenen alle andere MSP's gewoon de precies geladen kWh door (met twee cijfers achter de komma)?

Op deze manier verdienen ze per laadsessie gemiddeld toch zo'n € 0,10 extra. Als een benzinepomphouder alle getankte liters ook altijd naar boven in hele liters zou afronden zou het land te klein zijn.

Inmiddels ook uitgerekend dat ik minstens € 64 teveel betaald heb voor de 9 later gefactureerde laadsessies bij Allego met de Freshmile-pas (geladen tussen mid December en mid Juni), plus nog een paar euro voor een korte laadsessie bij een Allego snellader waar ik het oude tarief van voor 15/6/2022 niet meer kan achterhalen (voor de mede-Freshmile gebruikers: het Interop Freshmile rapide tariff).

Het lijkt erop dat ze een klassieke IT-fout gemaakt hebben, namelijk het oude tarief gewijzigd hebben in het nieuwe tarief zonder met de periode rekening te houden. Hier hadden ze natuurlijk het oude tarief een einddatum moeten geven en het nieuwe tarief een startdatum, maar mogelijk kan hun systeem dat niet aan.

Omdat ze normaal gesproken elke laadsessie direct afboeken van je prepaid saldo of direct chargen op je creditcard is dit misschien ook niet zo'n groot probleem, totdat ze alsnog oude laadsessies van voor de tariefswijziging gaan factureren.

Ik heb ze gemaild dat ik het verschil graag op mijn creditcard teruggestort wil zien, omdat de nieuwe laadtarieven niet meer interessant zijn voor onze 1-fase Opel Ampera-e.

To be continued!

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-10 09:50
PeterZ(on) schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:49:
[...]

Ik kan al meer dan vier jaar met Maingau laden bij Fastned, geen enkel probleem. Het bedrag schrijven ze ook gewoon automatisch af van mijn Rabo rekening. Verder gebruik ik alleen de kaart en geen app. Of Maingau toevoegen aan de Fastned app werkt weet ik niet, vroeger kon het iig niet.
Zelfde voor mij. Als ik bij Fastned laad, doe ik dat met de Maingau card. Dat wordt keurig afgeschreven van mijn creditcard (via Paypal) zoals ik dat heb ingesteld bij Maingau.

Maar.. waarom zou een Maingau card moeten werken op een Fastned account?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
JanKoen schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:27:
[...]

Ik bedoel Fastned met KIA charge.
o maar met diverse passen kan het wel, alleen Maingau (bij mij) niet.
Destijds was dat een aantrekkelijk aanbod en sindsdien gebruik ik nog steeds Maingau, maar Fastned sla ik altijd over. Dat is ook geen enkel probleem omdat er genoeg alternatieven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:53

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
<knip> Maar goed, geprobeerd om via een laadpas mijn kaartnummer handmatig toe te voegen. Format is NL-ABC-00000-1, maar ik zag al snel dat dit een andere format is nl DE*MEG*<knip>
Niet je hele pasnummer hier vermelden.

Wbt je andere post over Chargeprice; zij hebben de 9% BTW niet verwerkt in hun pricing.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Laatst online: 26-07 15:09
eltron schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:33:
[...]

o maar met diverse passen kan het wel, alleen Maingau (bij mij) niet.
Destijds was dat een aantrekkelijk aanbod en sindsdien gebruik ik nog steeds Maingau, maar Fastned sla ik altijd over. Dat is ook geen enkel probleem omdat er genoeg alternatieven zijn.
Bij mij lukt het bij Fastnet ook niet met Maingau. Bonnet werkt wel. Heb Maingau bij Total geprobeerd en daar werkt hij wel. Hierdoor heb ik dus meerdere passen dat je altijd kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Wesco schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:43:
[...]

Ik heb nog even zitten rekenen met de csv-download van mijn Freshmile laadsessies en zie inderdaad dat ze zowel de tijd in seconden afronden naar boven in hele minuten en het aantal kWh ook altijd naar boven afronden in hele kWh.

Dat ze de laadtijd in hele minuten altijd naar boven afronden kan ik wel inkomen, maar dat ze de kWh ook altijd naar boven afronden is toch wel raar. Volgens mij rekenen alle andere MSP's gewoon de precies geladen kWh door (met twee cijfers achter de komma)?
Volgens mij doet Bonnet dit ook. Vandaag AC geladen, volgens de auto is er 21,76 kWh in gekomen. Bonnet geeft aan 27 kWh geladen, Bonnet geeft altijd hele getallen. Zou 24% laadverliezen betekenen. Terwijl dat meestal 15-20% is bij AC laden. En dan had ik ook nog 25% korting moeten krijgen die ze me beloofd hadden omdat ik al een tijdje niet bij ze geladen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:01:
[...]

Volgens mij doet Bonnet dit ook. Vandaag AC geladen, volgens de auto is er 21,76 kWh in gekomen. Bonnet geeft aan 27 kWh geladen, Bonnet geeft altijd hele getallen. Zou 24% laadverliezen betekenen. Terwijl dat meestal 15-20% is bij AC laden. En dan had ik ook nog 25% korting moeten krijgen die ze me beloofd hadden omdat ik al een tijdje niet bij ze geladen had.
Dan doen Maingau en ShellRecharge het netter, Maingau met 4 cijfers achter de komma en Shell 3 cijfers. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:26
Gisteren naar Europapark gereden met mijn Maingau pas (die eergisteren binnenkwam, net op tijd) en mijn &charge kilometers gebruikt. Resultaat 2 keer snelladen voor 0,00 en 350 kilometer ingeleverd. Nogmaals bedankt voor de tip.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04
Moet ik Enelx toch nageven - via facebook contact met ze gehad over waar mn pasje bleef (wel betaald niets gezien) ze gaven netjes aan dat post buiten italie veel vertraging heeft maar zn hun uiterste best gingen doen er "gratis" nog 1 op te sturen en zowaar - van het weekend ontvangen :) en dinsdag op vakantie.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
4v4t4r schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:11:
Moet ik Enelx toch nageven - via facebook contact met ze gehad over waar mn pasje bleef (wel betaald niets gezien) ze gaven netjes aan dat post buiten italie veel vertraging heeft maar zn hun uiterste best gingen doen er "gratis" nog 1 op te sturen en zowaar - van het weekend ontvangen :) en dinsdag op vakantie.
Die tweede pas kwam niet via de post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04
Wolly schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:23:
[...]

Die tweede pas kwam niet via de post?
jawel - ze hadden geen ideee waar de eerste pas is gebleven... ik denk nu al 6-8 weken geleden betaald.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-10 12:35
M@cer schreef op maandag 18 juli 2022 @ 07:47:
Gisteren naar Europapark gereden met mijn Maingau pas (die eergisteren binnenkwam, net op tijd) en mijn &charge kilometers gebruikt. Resultaat 2 keer snelladen voor 0,00 en 350 kilometer ingeleverd. Nogmaals bedankt voor de tip.
Gaat het verrekenen met de kilometers vanzelf mocht je voldoende in je &charge account hebben?

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:26
Peutpeut schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:58:
[...]

Gaat het verrekenen met de kilometers vanzelf mocht je voldoende in je &charge account hebben?
Wordt gelijk verrekend. En bij user account zie je precies hoeveel km je nog over hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYyoPPINmyBmTqL1m333WX_Fj_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcjlD3AzcnD21BYeuLwqo0aV.jpg?f=fotoalbum_large

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48

Damian

Insane Obtrusion

Ik heb de eerste vakantie met de E-niro er op zitten. 4200 kilometer gereden, Van Gelderland naar Dijon -> Ardeche -> Barcelona -> Carcassone -> St. Raphael -> Bourg en Bresse -> Staatsburg en vanaf daar weer terug en eigenlijk nooit problemen gehad met laden. ABRP met lichte voorkeur voor Ionity, BT4.0 adapter in de auto zodat ABRP met de auto praat en gaan met die banaan. ABRP kan iets beter routeplannen af en toe, maar verder prima bevallen zo.

Nu zijn we dus in het voorseizoen gegaan, en had ik eigenlijk altijd een vrije paal beschikbaar. Het is echter wel voorgekomen dat we aan het laden waren en terug kwamen bij de auto dat er ineens 1 of 2 BEV's te wachten stonden. Ik moet er niet aan denken dat ik hier in het hoogseizoen geweest zou zijn, dan sta je denk ik zo een aantal uur te wachten met wat pech...

Toen bedacht ik mij echter ineens dat wij eind december (24 t/m 30) op wintersport gaan naar Oostenrijk (Kaltenbach).

Hier zie ik eigenlijk wel tegenop, want ik vermoed dat het dan nog wel eens druk kan gaan worden aan de palen in Duitsland.

Iemand hier ervaring mee? I.v.m. corona zijn we al ff niet geweest, en de laatste keer meen ik mij toch echt een slinger Tesla's in de wachtrij gezien te hebben onderweg bij een paal. Dat is dan al wel wer +/-3 jaar terug, dus er zijn hopelijk palen bij gekomen, maar toch :P

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Damian in Duitsland is er heel veel bij gekomen. Ook denk ik dat na de zomer veel Tesla locaties wel open staan voor andere merken. Al blijft slim om met een BEV de drukte te mijden denk ik. Het blijft ook wat gokken en geluk hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreijnhoudt
Wesco schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:43:
[...]

plus nog een paar euro voor een korte laadsessie bij een Allego snellader waar ik het oude tarief van voor 15/6/2022 niet meer kan achterhalen (voor de mede-Freshmile gebruikers: het Interop Freshmile rapide tariff).
Dat was €0,19/kWh + €0,22/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[b]Damian in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"

Nu zijn we dus in het voorseizoen gegaan, en had ik eigenlijk altijd een vrije paal beschikbaar. Het is echter wel voorgekomen dat we aan het laden waren en terug kwamen bij de auto dat er ineens 1 of 2 BEV's te wachten stonden. Ik moet er niet aan denken dat ik hier in het hoogseizoen geweest zou zijn, dan sta je denk ik zo een aantal uur te wachten met wat pech...

Toen bedacht ik mij echter ineens dat wij eind december (24 t/m 30) op wintersport gaan naar Oostenrijk (Kaltenbach).

Hier zie ik eigenlijk wel tegenop, want ik vermoed dat het dan nog wel eens druk kan gaan worden aan de palen in Duitsland.

Iemand hier ervaring mee? I.v.m. corona zijn we al ff niet geweest, en de laatste keer meen ik mij toch echt een slinger Tesla's in de wachtrij gezien te hebben onderweg bij een paal. Dat is dan al wel wer +/-3 jaar terug, dus er zijn hopelijk palen bij gekomen, maar toch :P
Ik ga zelfde week, maar dan naar Zwitserland.
Afgelopen jaren geen serieuze problemen mee gehad, maar drukte neemt wel toe. Dat geldt echter ook voor laadmogelijkheden, waaronder Tesla.
Maar zit ook niet op laadfiles te wachten. Kunst zal zijn om een beetje in te schatten waar en wanneer de pieken te verwachten zijn en die dan te vermijden. Dat kan op diverse manieren.
De eerste keer wintersport naar Oostenrijk met tussenovernachting in Duitsland, op vrijdag vertrokken.
Dat beviel eigenlijk uitstekend. Maar 1,5 keer laden tot hotel, overnight vol en nog één keer laden op de Fernpas.
Je kunt ook vrijdagnacht rijden, of juist zaterdag laat vertrekken en achter het verkeer aanrijden. Ik overweeg om dat deze keer te doen. Gewoon op ons gemak om een uur of tien in de ochtend vertrekken en rond een uur of 10 in de avond aankomen. Zal ook een beetje van weersverwachting afhangen, we moeten aan het eind wel de berg op.

In geval van Oostenrijk speelt ook nog een rol dat je waarschijnlijk op zo'n piekdag het laatste stuk in Duitsland last hebt van vakantiefiles zoals voor de tunnel bij Lermoos (blokabfertigung).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-10 17:10
Het is zeker drukker aan het worden. Vorig jaar doordeweeks in het hoogseizoen door Frankrijk en overal alleen aan de snelladers. Dit jaar weer en vandaag nergens hoeven wachten, maar overal meerdere voertuigen aan de laders (merendeel NL). Als dit in het buitenland straks ook zo'n vlucht neemt dan wordt plannen echt nog veel belangrijker, en ontkom je er niet aan om op de minder populaire dagen en tijden te gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
RandomNick schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:07:
Het is zeker drukker aan het worden. Vorig jaar doordeweeks in het hoogseizoen door Frankrijk en overal alleen aan de snelladers. Dit jaar weer en vandaag nergens hoeven wachten, maar overal meerdere voertuigen aan de laders (merendeel NL). Als dit in het buitenland straks ook zo'n vlucht neemt dan wordt plannen echt nog veel belangrijker, en ontkom je er niet aan om op de minder populaire dagen en tijden te gaan rijden.
Welke route heb je gehad? Ik ga zelf over twee weken op maandag & dinsdag. Denk dat ik toch maar SuCs pak. Ionity is wat praktischer maar toch wel wat meer risico op volle bezetting. Ook omdat er in Frankrijk toch flink wat BEVs verkocht zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 24-10 15:10
Wellicht een vraag die misschien niet voor iedereen relevant is maar stel hem toch.
Zijn er ook laadpassen die beschikbaar zijn in de Apple Wallet?
Heb zelf enkel Chargepoint voorbij zien komen (die wellicht niet altijd de voordeligste is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-10 22:15
Inspired schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:24:
[...]

Welke route heb je gehad? Ik ga zelf over twee weken op maandag & dinsdag. Denk dat ik toch maar SuCs pak. Ionity is wat praktischer maar toch wel wat meer risico op volle bezetting. Ook omdat er in Frankrijk toch flink wat BEVs verkocht zijn.
Zolang er nogsteeds ruimte is, wat is dan het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
gremsems schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:49:
[...]

Zolang er nogsteeds ruimte is, wat is dan het probleem?
Het is de vraag of er dus overal plek is. Ik kan slecht tegen wachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-10 15:13
Hachy schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:23:
[..]
In de binnenlanden van Italie zie je af en toe nog een AC 3a connector. Deze laatste is de Italiaanse variant van de blauwe CEE stekker (max 3,7kW) en wordt gebruikt voor o.a. elektrische (deel)scooters. Vrijwel al die laadpalen hebben OOK een type2 socket. Type3 verdwijnt beetje bij beetje uit het Frans/Italiaanse straatbeeld.
[..]
Dank voor deze toelichting in de TS.
Ik ga binnenkort richting Italie met de ID.3 en las nu ineens op de website van ANWB:
"Als je naar een van deze twee (Frankrijk/Italie) landen op vakantie gaat, kan het handig zijn een Type 3-laadkabel voor je auto aan te schaffen."

Dus ik ging al op zoek naar zo'n kabel. Amper te vinden en als ze er wel zijn, knetterduur .. zeker omdat het maar voor een enkele keer vakantie betreft.

Toch maar eens rondneuzen op Tweakers en vervolgens las ik jouw post. Fijne gedachten. Ik heb een Type2 en in geval van nood een grannycharger in de kofferbak.

*sowieso

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zit nu in Italië met de ID.3, via Zwitserland gegaan en heb gelukkig geen enkele keer moeten wachten op een vrije paal. Alleen in Italië werkte de laadpaal niet met mijn passen gek genoeg(Shell/ANWB/maingua) maar gelukkig kon ik die uiteindelijk met de Juicepass app opstarten. Route gepland met ABRP welke gekoppeld is met ODB aan de auto, ik was telkens net wat zuiniger dan dat ABRP aangaf terwijl ik toch wel redelijk doorreed (120/130). Totaal 5 stops gehad op 1400km, ik denk dat ik met een ice ook wel ongeveer zo vaak zou zijn gestopt. Op de camping ook 4 laadpalen welke gratis zijn. Hopelijk gaat de terugreis ook zo voorspoedig :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:12:
[...]

Ook middenop de dag op maandag, zoals nu, is Ionity Hauconcourt vol (0/6 beschikbaar), terwijl even verderop de Tesla SuC Metz Sud open for all er nog ruimte zat is (26/28 beschikbaar).

Helemaal met een Tesla zoals jij hebt, waarom zou je Ionity pakken? Even los van eventueel prijsverschil... :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik hou Hauconcourt nu denk ik een dag of tien in de gaten en in het weekend is die nagenoeg doorlopend bezet behalve de vroege ochtend en nacht. Door de week zijn er wel wat meer rustigere momenten maar is het toch ook wel druk te noemen. Wat mij opvalt is dat lader 06 het al die tijd niet schijnt te doen. En wat ook opvalt is dat nagenoeg iedereen tot boven de 90% laadt en vaak nog tot 100%, en dan ook nog rustig een tijdje blijft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Hauconcourt was vorig jaar ook altijd erg druk. Ik durf dat dit jaar niet aan met meer elektrische auto's op de weg en meer mensen die met de auto op vakantie gaan. Ik zet mijn kansen mooi in bij de Tesla laders. Dan maar wat meer betalen, maar wel onbezorgd kunnen laden en niet hoeveel wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
JanHenk schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:28:
[...]

Ook middenop de dag op maandag, zoals nu, is Ionity Hauconcourt vol (0/6 beschikbaar), terwijl even verderop de Tesla SuC Metz Sud open for all er nog ruimte zat is (26/28 beschikbaar).

Helemaal met een Tesla zoals jij hebt, waarom zou je Ionity pakken? Even los van eventueel prijsverschil... :)
Nadeel(tje) van de SuCs is dat je van de tolweg af moet en soms ergens bij een saai Hotel staat. Ionity's staan gewoon lekker aan de tolweg en daar heb je veel meer faciliteiten. Maar goed, grote voordeel van de SuCs is dat die veel meer stalls hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-10 22:15
Inspired schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:12:
[...]

Dan pak je toch lekker een Tesla Supercharger... Die komen in rijen van 20 ofzo. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
vinom schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:58:
Hauconcourt was vorig jaar ook altijd erg druk. Ik durf dat dit jaar niet aan met meer elektrische auto's op de weg en meer mensen die met de auto op vakantie gaan. Ik zet mijn kansen mooi in bij de Tesla laders. Dan maar wat meer betalen, maar wel onbezorgd kunnen laden en niet hoeveel wachten.
Op dit moment alle laders vrij en ook de triple.

Pagina: 1 ... 133 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.