The__Virus schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:03:
Ik vind het vooral een kwestie van aanbod. De 50kW palen zouden zo snel mogelijk moeten worden uitgefaseerd, want er zijn maar weinig auto's die niet al sneller kunnen laden. Dan wordt het puur een kwestie van voldoende laders hebben. Het was een passende early oplossing voor early EV's (uitgezonderd Tesla), maar die zijn onderhand ruim in de minderheid.
Ik ben er juist voor om per snellaad-locatie minimaal 1 zo'n triple charger met 50 kW Chademo, 50 kW CCS en 43 kW AC te laten staan: deze zijn namelijk hard nodig voor de mensen met een Nissan Leaf (Chademo) en oudere Renault Zoë (22 kw AC of 43 kW AC).
Juist deze modellen worden nu voor redelijke prijzen aangeboden op de tweedehands markt, en kunnen helpen om electrisch rijden ook voor mensen met een kleinere beurs mogelijk te maken. Technisch zijn die auto's nog prima, en als je maar incidenteel hoeft te snelladen is die lagere laadsnelheid ook geen ramp.
Als je snelladen praktisch onmogelijk maakt voor deze auto's met een oude snellaad-aansluiting, dan worden deze auto's minder goed bruikbaar, juist ook door de vaak kleinere range, en worden ze beperkt tot boodschappen-auto of voor woon-werkverkeer binnen de range.
Daarnaast zijn er ook nog veel EV's met CCS die prima toekunnen met een 50 kW laadsnelheid, denk aan de Kia's en Hyundai's met 38 kWh accu's, de Opel Ampera-e, de nieuwe Dacia Spring etc. Door alleen maar te denken aan de nieuwste EV's met hogere laadsnelheden sluit je een hele groep uit.
Los van de gekheid: het onnodig bezet houden van laadpalen vindt niemand fijn. Alleen wat we bestempelen als onnodig, zal iedereen verschillend beoordelen. Diverse apps en pasjes hanteren nu een limiet van 60 minuten in totaal DC laden per keer, met daarna een opslag per minuut. Vind ik een prima systeem, alleen zou ik het liefst zien dat de opbrengsten afvloeien naar de laadpaaloperator en niet de pasjesoperator, zodat er geïnvesteerd kan worden in uitbreiding van het aantal palen.
...
De laadpaaloperator (CPO) kan ook prima een tijdstarief instellen na bv. 60 minuten DC laden. Alleen dan is het vervolgens aan de laadpasaanbieder (MSP) om dat al dan niet door te berekenen, en idem voor de lease-maatschappijen en werkgevers.
Om laadpalen (zowel AC als DC) zo goed mogelijk te benutten pleit ik voor een extra tijdstarief na 12 uur AC-laden of 1 uur DC-laden.