[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 144 Laatste
Acties:
  • 991.439 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go-Charge
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-08 13:39

Go-Charge

Bedrijfsaccount Go-Charge
hartm11 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:10:
[...]

Hoi, heb de app gedownload op mijn android telefoon, maar ik kan met geen mogelijkheid een kaart toevoegen. Als ik op 'Choose a card brand' klik, gebeurt er niets. Kaartnaam vullen en kaartnummer invullen kan wel, maar dan zegt ie 'Please select card type' ...
Hi dank voor je feedback, we hebben het issue gevonden bij Android gebruikers bleek de lijst met kaarten even niet lekker te werken. We komen nog deze week met een update en dan werkt het weer.

Groet,
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go-Charge

Go-Charge

Wesco schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:50:
[...]

Misschien wel een goed idee @Go-Charge ?

Ik had vanmiddag die app ook even geïnstalleerd en een paar laadpassen toegevoegd, en ik heb zeker 5 verbeter-suggesties. Het idee is goed maar in de huidige staat heeft de app niet veel toegevoegde waarde.

Alternatief is natuurlijk om de feedback in de app te geven.
Dank voor je reactie. En alle feedback in welke vorm dan ook is welkom. We hebben een feedback knop in het profiel scherm + in de laatste update (komt deze week voor android) zit de feedback knop op elk scherm. Ik heb overigens zelf ook nog een grote lijst met dingen die we willen toevoegen en verbeteren maar helaas hebben we een klein budget om deze app door te ontwikkelen (vandaar de crowdfunding via go-crowd.nl). Voor nu is de belangrijkste taak een werkende app te hebben en te focussen op het verbeteren van de data (kaarten toevoegen en betere prijs informatie toe te voegen) zodat we de toegevoegde waarde van Go-Charge kunnen aantonen.

Voor nu: zet je feedback gerust door via de feedback knop. We nemen alles serieus! En we zijn jou/jullie erg dankbaar! _/-\o_

Groet,
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16:44
4v4t4r schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:35:
[...]

Ik ken de anwb laadpas zelf niet (geen idee wie er "achter" zit) heb zelf een laadpas van de zaak van NM - doet het eigenlijk bijna overal (afkloppen !)
Eneco

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:32
@4v4t4r Eneco E-Mobility............... een aparte bv onder Eneco die samenwerkt met ANWB voor die laadpas, maar ze hebben zelf ook een laadpas, en die werkt ook in Duitsland op veel plaatsen.
Ik heb die ANWB pas ook, maar heb 'm nog nooit gebruikt.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:18
Peter-036 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:44:
@4v4t4r Eneco E-Mobility............... een aparte bv onder Eneco die samenwerkt met ANWB voor die laadpas, maar ze hebben zelf ook een laadpas, en die werkt ook in Duitsland op veel plaatsen.
Ik heb die ANWB pas ook, maar heb 'm nog nooit gebruikt.
Bij Eneco komen er steeds meer bij in het buitenland. De info op de ANWB site loopt achter, hier de nieuwste:

https://a.storyblok.com/f...enland_update_2022-05.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:24
Even wat frustratie. Hoeveel mensen hebben geen idee van het elektrisch laden.

Bij aankomst bij een laadstation staat een Nissan Leaf bij de 175kw lader te laden met 49kw. Twee andere laadpunten zijn Max 50kw. Gelukkig was de bestuurder na een korte uitleg begripvol en konden we van plekje ruilen.

Er moet echt wat gedaan worden aan laad uitleg en mensen moeten geleerd worden dat je de juiste paal kiest. Gelukkig zijn de meeste begripvol, maar het wordt wel gedoe zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:47
Marber schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:33:

Bij aankomst daarmee station staat een Nissan Leaf bij de 175kw lader te laden met 49kw. Twee andere laadpunten zijn Max 50kw. Gelukkig was de bestuurder na een korte uitleg begripvol en konden we van plekje ruilen.

Er moet echt wat gedaan worden aan laad uitleg en mensen moeten geleerd worden dat je de juiste paal kiest. Gelukkig zijn de meeste begripvol, maar het wordt wel gedoe zo.
Ik zou me niet te veel illusies maken.
Meer is meer, en ik neem toch de dikste lader als ik daar zin in heb...

Het begint pas, en als ik met collega's of buren praat, dan kom ik wel wat mensen tegen die echt geen idee hebben, en dan spreek ik niet over de laagst opgeleide mensen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:14

Bij aankomst daarmee station staat een Nissan Leaf bij de 175kw lader te laden met 49kw. Twee andere laadpunten zijn Max 50kw. Gelukkig was de bestuurder na een korte uitleg begripvol en konden we van plekje ruilen.

Gaat aankomende vakantie ook nog leuk worden. Nieuwe rijders met caravans en vouwwagens die punten gaan blokkeren. Laden tot 100% op DC etc.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
Tommie12 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:49:
[...]

Ik zou me niet te veel illusies maken.
Meer is meer, en ik neem toch de dikste lader als ik daar zin in heb...
Die keren dat ik mensen heb gevraagd van laadplekken te ruilen was iedereen direct bereid dat te doen na uitleg. Het is puur onwetendheid.

Het zou helpen als fastned de schermpjes gebruikt om uitleg te geven, of van mij part langzaam ladende auto’s te weigeren als er een andere langzamere lader nog vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-10 20:38

Bij aankomst bij een laadstation staat een Nissan Leaf bij de 175kw lader te laden met 49kw. Twee andere laadpunten zijn Max 50kw. Gelukkig was de bestuurder na een korte uitleg begripvol en konden we van plekje ruilen.

hoe lang was die persoon aan het laden dan?

een nissan leaf e+ (met de grote accu dus) kan met 200A / 74kw laden bij zo'n 175kw lader mits de chademo stekker 200A ondersteunt (die van shell en total zijn vaak wel zo, ik weet nu niet bij wat voor laadpaal jij stond)

49kw kan de leaf nooit krijgen bij een 50kw snellader, max 45kw oid. afhankelijk van hoe lang die persoon aan het laden was ben jij juist de frustratie en mag jij ook wat begrip tonen om zomaar iemand naar een tragere laadpaal te sturen?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
Die auto stond daar net en stond toen op 20%. Aan de 50kwh lader laadde deze met dezelfde snelheid (stond naast me en kon het zien)

Het was ook een oudere leaf geen nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
ja, ok, dan mag je nog lang mensen gaan bemoeien om te schuiven met hun auto :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:19
Twee weken geleden van Nice naar NL gereden. Op een zaterdag. Zelfde ervaring: mensen staan tot 100% bij Ionity op te laden. Hebben geen idee wat een laadcurve is. Maak de borst maar nat deze zomer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Harvest2002 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:15:
Twee weken geleden van Nice naar NL gereden. Op een zaterdag. Zelfde ervaring: mensen staan tot 100% bij Ionity op te laden. Hebben geen idee wat een laadcurve is. Maak de borst maar nat deze zomer.
Die maakten van de laatste Bonnet codes gebruik denk ik :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-10 19:16

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Harvest2002 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:15:
Ik had het vorige week ook. DC Lader bezet. “Ik ben zo klaar”, zei de bestuurster, 99 pct op een DC lader. Ze zei dat ze de auto pas had, tweedehands dan zeker, en dat niemand haar dat verteld had. Zij ging weg.

In Duitsland bleef iemand gewoon in de auto doorgaan met laden. De andere laders, bij een hamburger zaak aan de autoweg, waren buiten dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
DoubleD1980 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:38:
[...]

Om er te komen is goed te doen:
[Afbeelding]

En vervolgens op locatie zijn er ook een hoop laders (gefilterd op CCS):
[Afbeelding]

[...]
Daar zit ook in de buurt, ik heb deze laadpassen:

Bonnet
Juicepass
Maingau
ANWB
Shell recharge
Travelcard
Tesla

Daarmee moet ik het prima redden toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01

PeaceNlove

Deugleuter

Jan Lelie schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:15:
[...]

Ik had het vorige week ook. DC Lader bezet. “Ik ben zo klaar”, zei de bestuurster, 99 pct op een DC lader. Ze zei dat ze de auto pas had, tweedehands dan zeker, en dat niemand haar dat verteld had. Zij ging weg.

In Duitsland bleef iemand gewoon in de auto doorgaan met laden. De andere laders, bij een hamburger zaak aan de autoweg, waren buiten dienst.
Ze zouden de DC-laders gewoon moeten begrenzen op 80 of 90% SOC. En uiteraard een boete tarief als je er 5 minuten later nog staat. Lijkt me niet heel moeilijk.

Sterker nog, CCS kan je auto herkennen, dus theoretisch zou je recidivisten zelfs kunnen weigeren >:)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:23
PeaceNlove schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:57:
[...]

Ze zouden de DC-laders gewoon moeten begrenzen op 80 of 90% SOC. En uiteraard een boete tarief als je er 5 minuten later nog staat. Lijkt me niet heel moeilijk.

Sterker nog, CCS kan je auto herkennen, dus theoretisch zou je recidivisten zelfs kunnen weigeren >:)
Ben nu in Frankrijk (via Italië) en heb onderweg ook een paar keer tot 100% geladen bij Ionity. Wie ben jij om te bepalen dat ik dat niet zou mogen? Met twee kleine kids die moeten eten/drinken/spelen ben je met een stop al snel een uur bezig. Dan laad ik de auto lekker aan de lader staan zodat hij ook boven de 80% laadt. Ook wel tot 100% geladen om met zoveel mogelijk range aan te komen bij de eindbestemming waarbij het laden wat onzeker was én een laadbeurt te skippen. En die gratis Bonnet codes he.. zoveel mogelijk waar voor je geldcode.

Overigens was het bij alle stops onderweg rustig en waren er altijd nog laadplekken vrij. Ik laad dus niet structureel tot 100% maar soms komt het gewoon zo uit of is het even nodig.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Inspired
DoubleD1980 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:13:
[...]

Ben nu in Frankrijk (via Italië) en heb onderweg ook een paar keer tot 100% geladen bij Ionity. Wie ben jij om te bepalen dat ik dat niet zou mogen? Met twee kleine kids die moeten eten/drinken/spelen ben je met een stop al snel een uur bezig. Dan laad ik de auto lekker aan de lader staan zodat hij ook boven de 80% laadt. Ook wel tot 100% geladen om met zoveel mogelijk range aan te komen bij de eindbestemming waarbij het laden wat onzeker was én een laadbeurt te skippen. En die gratis Bonnet codes he.. zoveel mogelijk waar voor je geldcode.

Overigens was het bij alle stops onderweg rustig en waren er altijd nog laadplekken vrij. Ik laad dus niet structureel tot 100% maar soms komt het gewoon zo uit of is het even nodig.
Als je er niemand staat te wachten prima. Als het druk is vind ik een uur een snellader bezet houden mega aso. Maar nee, je overtreed geen wet. Gelukkig heb ik er bij Superchargers geen last van. Boven de 80% begint de teller te lopen en dan is laden tot 100% ineens niet meer nodig. :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-10 23:00
Even zitten twijfelen maar doe het toch, ik verbaas me eigenlijk toch wel een beetje over de bitterheid en acties van sommigen in dit topic. Mensen actief naar een andere lader dirigeren, bepalen hoe lang of hoe vol je mag laden.

Uiteraard heeft iedereen recht op zijn of haar eigen ergernissen maar er wordt wel heel erg vanuit “IK” geredeneerd. Misschien heeft hij of zij wel een hele goede reden waarom ze tot 90% of zelfs 100% moeten laden omdat de afstand tot de bestemming het nou eenmaal vereist of om de dag erna ook nog ergens te kunnen komen of misschien waren alle andere palen al bezet waardoor de snelste lader de enige beschikbare was.

Het is geen verworven recht omdat je sneller kan laden of toevallig een voorliefde voor techniek hebt dat je dan automatisch de snelste lader mag en die andere rijder mogelijk nog een keer extra start kosten mag dragen op een toch al dure laadbeurt? Je weet als EV rijder dat je soms pech hebt, dat een laadpaal het even niet doet, niet beschikbaar is of dat het net even beter uitkomt om wat langer te blijven staan.

Dit moet toch kunnen zonder daar direct verantwoording over af te hoeven leggen ter plekke of op dit forum?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55
PeaceNlove schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:57:
[...]

Tesla doet dit actief: als het druk is op bepaalde superchargers laat de Tesla app dit weten en zet hij de auto automatisch naar max 80% charge - je mag hem wel overriden als je de charge echt nodig hebt - maar de default wordt dan 80%. Echter: als je de ingestelde charge hebt behaald en je blijft langer aan de lader hangen dan betaal je idle fees. Best een prima systeem om ruimte te creeren op drukkke punten.
Daarnaast routeert hij dynamisch en weet je van tevoren hoe druk het bij een charger is. Als het op een bepaald punt druk is, stuurt hij je vanzelf naar een minder drukke supercharger.

Ik zou heel graag een soort generieke standaard zien die zulke dingen ook ondersteunt:
- limiteren tot een percentage als het druk is
- correct werkende 'live' drukte indicatoren en real time status. Ik ben meer dan eens bij een Ionity geweest waar dan 3 palen gewoon gecrasht waren - maar wel als beschikbaar werden gemeld. Die health checks moeten beter.

En als we dan toch de wensenlijst maken: Het zou mooi zijn als ABRP meehelpt om reizigers een beetje te spreiden over verschillende laadpunten op basis van drukte.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Inspired
TWFpa2Vs schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:28:
Even zitten twijfelen maar doe het toch, ik verbaas me eigenlijk toch wel een beetje over de bitterheid en acties van sommigen in dit topic. Mensen actief naar een andere lader dirigeren, bepalen hoe lang of hoe vol je mag laden.

Uiteraard heeft iedereen recht op zijn of haar eigen ergernissen maar er wordt wel heel erg vanuit “IK” geredeneerd. Misschien heeft hij of zij wel een hele goede reden waarom ze tot 90% of zelfs 100% moeten laden omdat de afstand tot de bestemming het nou eenmaal vereist of om de dag erna ook nog ergens te kunnen komen of misschien waren alle andere palen al bezet waardoor de snelste lader de enige beschikbare was.

Het is geen verworven recht omdat je sneller kan laden of toevallig een voorliefde voor techniek hebt dat je dan automatisch de snelste lader mag en die andere rijder mogelijk nog een keer extra start kosten mag dragen op een toch al dure laadbeurt? Je weet als EV rijder dat je soms pech hebt, dat een laadpaal het even niet doet, niet beschikbaar is of dat het net even beter uitkomt om wat langer te blijven staan.

Dit moet toch kunnen zonder daar direct verantwoording over af te hoeven leggen ter plekke of op dit forum?
Je zet het wel wat overdreven neer imho. Het "dirigeren" naar andere laadpalen is meer een advies als mensen met een auto die niet snel kan laden aan een 150kW+ paal hangt. Dat is gewoon onnodig en waarschijnlijk ontwetendheid. Daar is toch niks mis mee? En verder vind ik juist dat mensen die (onnodig) tot 100% aan een SNELlader gaan hangen egoistisch. Voor 9 van de 10 auto's is dat niet nodig en zorg je (in drukke periodes) voor onnodige laadfiles. Dus nee, ik vind dat niet vanuit "ik" redeneren maar juist een sociale inslag. Zo kun je ook wel laadpaalklevers gaan verdedigen die een PHEV met een 10kWh accu voor een heel weekend aan een AC paal laten staan. Want ja, ik wil hem maandag als ik vertrek toch nog even voorverwarmen met stroom uit de laadpaal. Dat scheelt me weer 2km bereik.

Ik hoop dan ook dat aanbieders snel met dynamische tarieven komen. Bij 50%+ bezetting een toeslag per minuut oid. Anders hoef je in de nabije toekomst in de vakantieperiodes niet meer op pad met een BEV.

En verder kiezen mensen er zelf voor om het hier op het forum te melden. Dan kun je ook reactie verwachten toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 10:38
TWFpa2Vs schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:28:

Het vertrekpunt was de onwetendheid van veel (nieuwe) EV rijders.
Als je wel weet wat je doet en bewust en sociaal gedrag vertoont zal niemand dat raar vinden.

Ik denk persoonlijk dat een min of meer verplichte of sterk aanbevolen cursus voor beginnende EV rijders erg zou kunnen helpen. De Vereniging Elektrische Rijders biedt dat geloof ik aan en sommige automerken, maar is nu nog erg vrijblijvend. M.i. is het een must voor de beginnende rijder, om jezelf goed door die eerste fase te helpen en anderen niet onnodig en onbewust tot last te zijn.

Een goede youtube instructiefilm zou ook al veel helpen als bijvoorbeeld de autobedrijven die op een stickje meegeven of een link sturen. Een weekje voor de aflevering of zo.
(dan mis je alleen nog degenen die 2e hands kopen van een particulier, maar die kan natuurlijk ook wat kennis overdragen).

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 01-07-2022 09:41 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
eltron schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:38:
[...]

Als je wel weet wat je doet en bewust en sociaal gedrag vertoont zal niemand dat raar vinden.

Ik denk persoonlijk dat een min of meer verplichte of sterk aanbevolen cursus voor beginnende EV rijders erg zou kunnen helpen. De Vereniging Elektrische Rijders biedt dat geloof ik aan en sommige automerken, maar is nu nog erg vrijblijvend. M.i. is het een must voor de beginnende rijder, om jezelf goed door die eerste fase te helpen en anderen niet onnodig en onbewust tot last te zijn.

Een goede youtube instructiefilm zou ook al veel helpen als bijvoorbeeld de autobedrijven die op een stickje meegeven of een link sturen. Een weekje voor de aflevering of zo.
Precies. Dat je met laden tot 100% de capaciteit van snelladers halveert weten ze waarschijnlijk niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

(dan mis je alleen nog degenen die 2e hands kopen van een particulier, maar die kan natuurlijk ook wat kennis overdragen).
Info aanbieden OK, maar weer iets extra verplichten.... nee dank U.

Tesla doet alvast iets gelijkaardig als je een testrit boekt.
Maar of je leer krijgt als je een auto koopt....

Bij mijn laaste auto's die ik nieuw mocht afhalen was er zowat een uur ingepland om elk knopje uit te leggen.
Ik heb die mevrouw gezegd dat ik wel wat vragen zou stellen, en dat we waarschijnlijk wel met 20 min klaar zouden zijn.
Telefoon koppelen doe ik dan, even door de instellingen, zetel goed zetten, en dan ben ik weg.
Ik heb geen uitleg nodig over elk knopje of hendeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Net een laadsessie gestart aan de AC paal met Total / Pitpoint met de ChargePoint app voor € 0.31 inclusief 9% BTW zonder start tarief. Wordt dus keurig doorberekend zonder prijsverhoging. Netjes. Zeker voor een pas zonder abonnement.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Tommie12 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:46:
[...]

Info aanbieden OK, maar weer iets extra verplichten.... nee dank U.

Tesla doet alvast iets gelijkaardig als je een testrit boekt.
Maar of je leer krijgt als je een auto koopt....

Bij mijn laaste auto's die ik nieuw mocht afhalen was er zowat een uur ingepland om elk knopje uit te leggen.
Ik heb die mevrouw gezegd dat ik wel wat vragen zou stellen, en dat we waarschijnlijk wel met 20 min klaar zouden zijn.
Telefoon koppelen doe ik dan, even door de instellingen, zetel goed zetten, en dan ben ik weg.
Ik heb geen uitleg nodig over elk knopje of hendeltje.
prima toch, zo doe ik dat meestal ook.

maar gaat hier niet over de auto, maar over het verschil tussen laden en tanken voor iemand die nog nooit heeft geladen. En liefst niet bij het afleveren van de auto, maar een week daarvoor.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 01-07-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
eltron schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:48:
[...]

prima toch, zo doe ik dat meestal ook.

maar gaat hier niet over de auto, maar over het verschil tussen laden en tanken voor iemand die nog nooit heeft geladen. En liefst niet bij het afleveren van de auto, maar een week daarvoor.
Hoort er bij toch dacht ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:50
Begin deze week een paar daagjes naar Parijs geweest :) deels om de vorige trip naar Disney met de Aire de Ressons-hel goed te maken.

Tegenwoordig staat er namelijk een Ionity bij Saint-Witz! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lm9sOms6G0dXmd8sWxSyqhbQxgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKRKZrJcBNSQq8ybabwGqpY2.jpg?f=fotoalbum_large

Naar Parijs is daarmee tegenwoordig, zelfs met zo'n kleine accu / een range van zo'n 200km, gewoon heel goed te doen.

Overigens heb ik tweemaal voor €0 geladen bij Proviridis, deze zit hier: https://goo.gl/maps/Q9qK9yJY9eseozG58
Geen idee wat het normale tarief hier is, maar met Shell Recharge heb ik dus tweemaal gratis kunnen laden. Sowieso, hier staan gewoon snelle en betrouwbare laders, dus hoe dan ook een aanrader.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-10 10:48
[...]

Naast onwetendheid zal er ook een stukje "range-anxiety" zijn en de gewoonte om net als bij regulier tanken je auto helemaal vol te gooien.
Ik ben in mei naar Italië geweest en heb in Duitsland maximaal tot 60% geladen, omdat daarna de snelheid inzakt. Dan maak ik liever meer korte/snelle stops (elke keer 15-25 minuten), wetende dat er palen zat zijn. Maar straks in het hoogseizoen kan ik me goed voorstellen dat men de auto idd meer oplaad. Daarbij zou het inderdaad handig zijn de snelladers te maximeren op 80%, daarna kan je het met geen mogelijkheid snelladen meer noemen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:20
royverdegem schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:13:
[...]

Daarbij zou het inderdaad handig zijn de snelladers te maximeren op 80%, daarna kan je het met geen mogelijkheid snelladen meer noemen :-)
Is misschien handig als een een 100kWh accu hebt maar met een 20/30kWh accu zit je daar niet op te wachten. :(

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
PeterZ(on) schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Is misschien handig als een een 100kWh accu hebt maar met een 20/30kWh accu zit je daar niet op te wachten. :(
Misschien niet, maar wellicht kan je dan ook beter de cruise control wat lager zetten dan onnodig lang bij de lader te staan. En het gaat natuurlijk om de laadcurve.
Wat mij betreft mag het ook daaraan gekoppeld worden, de paal kan de auto/type herkennen dus dat moet te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
eltron schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:24:
[...]

Misschien niet, maar wellicht kan je dan ook beter de cruise control wat lager zetten dan onnodig lang bij de lader te staan. En het gaat natuurlijk om de laadcurve.
Wat mij betreft mag het ook daaraan gekoppeld worden, de paal kan de auto/type herkennen dus dat moet te doen zijn.
Ik denk dat die bij de meesten al laag staat. En dan nog, ik bepaal altijd nog zelf hoeveel stroom ik in welke situatie nodig heb. Mensen informeren lijkt mij een betere oplossing, ook omdat je dan ook nog een het snelst onderweg bent.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
PeterZ(on) schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Die van mij is ook maar 60kWh, met een 20kWh accu op pad is ook wel erg dapper. Range is dan 170km max?
Van 100% naar 0% en dat doe je natuurlijk niet. Met een 30kWh kan je nog wel naar Duitsland op je gemak, en daar zijn zoveel palen dat laden tot 80% geen issue is. Andere landen zijn wellicht meer een uitdaging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
royverdegem schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:32:
[...]

Die van mij is ook maar 60kWh, met een 20kWh accu op pad is ook wel erg dapper. Range is dan 170km max?
Van 100% naar 0% en dat doe je natuurlijk niet. Met een 30kWh kan je nog wel naar Duitsland op je gemak, en daar zijn zoveel palen dat laden tot 80% geen issue is. Andere landen zijn wellicht meer een uitdaging.
Als er in Duitsland zoveel palen zijn dat het geen issue is dan maakt het ook niet uit dat er eens iemand wat langer staat te laden.

Laten we het eens omkeren. Omdat er tegenwoordig zoveel EV's met een grote accu zijn staat men ook veel langer te laden dan iemand met een kleine accu. Laten we dan maar de laadduur beperken tot max 20min of 20kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
PeterZ(on) schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:45:
[...]

Als er in Duitsland zoveel palen zijn dat het geen issue is dan maakt het ook niet uit dat er eens iemand wat langer staat te laden.

Laten we het eens omkeren. Omdat er tegenwoordig zoveel EV's met een grote accu zijn staat men ook veel langer te laden iemand met een kleine accu. Laten we dan maar de laadduur maar beperken tot max 20min of 20kWh.
En het lukt mij dan weer niet om in 20 min te lunchen. :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
eltron schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:53:
[...]

Dus gewoon vrijlaten hoeveel iemand wil laden en mensen informeren wat de snelste/beste strategie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 16:49
royverdegem schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:32:
[...]

Hangt af van je snellaad snelheid, en dan niet in kW, maar in km/h dus ook de zuinigheid van de auto meegerekend.
ioniq laad met 66kW op een snelheid van 420 km/h
Kia Niro uit die tijd laad met dezelfde kW op met een snelheid van 350 km/h.
Na de eerste etappe voordeel voor de niro (je eerste etappe zal iets van 2x zo lang zijn) valt het voordeel van een grote accu weg (in ieder geval in mijn geval, waarbij je elke 2 uur wel een pauze wilt nemen)
voorbeeldje van vorig jaar: Felix naar spanje voor de laatste keer met de OG ioniq (28kWh)
https://www.polarsteps.com/electricfelix/4055625-ioniq-classic-amsterdam-to-begur-es

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
eltron schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:53:
[...]

Dan beperk je de laadsnelheid toch tot 50 kW....
Maar alleen op plaatsen die niet overbezet zijn hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:03
Ik vind het vooral een kwestie van aanbod. De 50kW palen zouden zo snel mogelijk moeten worden uitgefaseerd, want er zijn maar weinig auto's die niet al sneller kunnen laden. Dan wordt het puur een kwestie van voldoende laders hebben. Het was een passende early oplossing voor early EV's (uitgezonderd Tesla), maar die zijn onderhand ruim in de minderheid.
Ik zou niet graag de discussie willen voeren over percentages en laadcurves en wat al niet meer. Ga je dan ook de accutemperatuur van mensen uitlezen om te zien of ze de optimale snelheid wel gaan halen?
Los van de gekheid: het onnodig bezet houden van laadpalen vindt niemand fijn. Alleen wat we bestempelen als onnodig, zal iedereen verschillend beoordelen. Diverse apps en pasjes hanteren nu een limiet van 60 minuten in totaal DC laden per keer, met daarna een opslag per minuut. Vind ik een prima systeem, alleen zou ik het liefst zien dat de opbrengsten afvloeien naar de laadpaaloperator en niet de pasjesoperator, zodat er geïnvesteerd kan worden in uitbreiding van het aantal palen.
Uiteindelijk is er maar 1 oplossing en dat is meer palen. Dan is nl. een keer een 'asociale' uitschieter van iemand ook veel minder impactvol, want procentueel gezien worden er minder palen geblokkeerd. Ik verwacht eerder in de toekomst meer van dit soort uitschieters dan minder (want meer mensen die EV gaan rijden, die minder passen in de groep enthousiastelingen en/of mensen bij wie het goed past in hun schema's/levensstijl), maar dat we dat opvangen met idle fees en vooral meer palen, zodat het minder tot gedoe leidt.
In alles in het leven hebben we 'uitschieters', daar hebben we allemaal mee om te gaan, hoe lastig we het ook vinden. Ik hoop alleen dat de groei van het laadnetwerk voor gaat lopen op de groei van de EV-rijders om dit zoveel mogelijk te voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door The__Virus op 01-07-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
PeterZ(on) schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:45:
[...]

Laten we het eens omkeren. Omdat er tegenwoordig zoveel EV's met een grote accu zijn staat men ook veel langer te laden iemand met een kleine accu. Laten we dan maar de laadduur maar beperken tot max 20min of 20kWh.
Dat is helemaal geen gek idee in het hoog seizoen als er files ontstaan bij de palen. 20-30 minuten laden max en weer door. Want er zijn (in Duitsland) wel veel plekken met palen, maar op die plekken staan vaak maar 4-5 aansluitingen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:07
The__Virus schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:03:
Ik vind het vooral een kwestie van aanbod. De 50kW palen zouden zo snel mogelijk moeten worden uitgefaseerd, want er zijn maar weinig auto's die niet al sneller kunnen laden. Dan wordt het puur een kwestie van voldoende laders hebben. Het was een passende early oplossing voor early EV's (uitgezonderd Tesla), maar die zijn onderhand ruim in de minderheid.
Ik ben er juist voor om per snellaad-locatie minimaal 1 zo'n triple charger met 50 kW Chademo, 50 kW CCS en 43 kW AC te laten staan: deze zijn namelijk hard nodig voor de mensen met een Nissan Leaf (Chademo) en oudere Renault Zoë (22 kw AC of 43 kW AC).

Juist deze modellen worden nu voor redelijke prijzen aangeboden op de tweedehands markt, en kunnen helpen om electrisch rijden ook voor mensen met een kleinere beurs mogelijk te maken. Technisch zijn die auto's nog prima, en als je maar incidenteel hoeft te snelladen is die lagere laadsnelheid ook geen ramp.

Als je snelladen praktisch onmogelijk maakt voor deze auto's met een oude snellaad-aansluiting, dan worden deze auto's minder goed bruikbaar, juist ook door de vaak kleinere range, en worden ze beperkt tot boodschappen-auto of voor woon-werkverkeer binnen de range.

Daarnaast zijn er ook nog veel EV's met CCS die prima toekunnen met een 50 kW laadsnelheid, denk aan de Kia's en Hyundai's met 38 kWh accu's, de Opel Ampera-e, de nieuwe Dacia Spring etc. Door alleen maar te denken aan de nieuwste EV's met hogere laadsnelheden sluit je een hele groep uit.
Los van de gekheid: het onnodig bezet houden van laadpalen vindt niemand fijn. Alleen wat we bestempelen als onnodig, zal iedereen verschillend beoordelen. Diverse apps en pasjes hanteren nu een limiet van 60 minuten in totaal DC laden per keer, met daarna een opslag per minuut. Vind ik een prima systeem, alleen zou ik het liefst zien dat de opbrengsten afvloeien naar de laadpaaloperator en niet de pasjesoperator, zodat er geïnvesteerd kan worden in uitbreiding van het aantal palen.
...
De laadpaaloperator (CPO) kan ook prima een tijdstarief instellen na bv. 60 minuten DC laden. Alleen dan is het vervolgens aan de laadpasaanbieder (MSP) om dat al dan niet door te berekenen, en idem voor de lease-maatschappijen en werkgevers.

Om laadpalen (zowel AC als DC) zo goed mogelijk te benutten pleit ik voor een extra tijdstarief na 12 uur AC-laden of 1 uur DC-laden.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 15:24
Ach, naar mate er meer EV-rijders komen, zal het gedrag van sommigen net als bij ICE rijders nu, misschien wat minder sociaal worden.
Als we allemaal zoveel mogelijk het goede voorbeeld geven, zal het allemaal wel min of meer goedkomen. En ik ben ook niet zo voor verplichten, tenzij iemand volgeladen is, dat er dan een idle fee oid wordt berekend, helemaal prima. En je weet niet altijd waarom iemand juist soms wel tot 100% wil/moet laden. Ik kan me voorstellen dat EV-rijders die naar Frankrijk gaan, wat meer zekerheid in willen bouwen, door het mindere laadnetwerk.
Bij lege laadpleinen, laad ik ook nog wel eens door tot 90%, maar vaak wint mijn ongeduldigheid het van de geduldigheid van de accu.

Goede voorbereiding helpt natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Wesco schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:37:
[...]

Ik ben er juist voor om per snellaad-locatie minimaal 1 zo'n triple charger met 50 kW Chademo, 50 kW CCS en 43 kW AC te laten staan: deze zijn namelijk hard nodig voor de mensen met een Nissan Leaf (Chademo) en oudere Renault Zoë (22 kw AC of 43 kW AC).

Juist deze modellen worden nu voor redelijke prijzen aangeboden op de tweedehands markt, en kunnen helpen om electrisch rijden ook voor mensen met een kleinere beurs mogelijk te maken. Technisch zijn die auto's nog prima, en als je maar incidenteel hoeft te snelladen is die lagere laadsnelheid ook geen ramp.

Als je snelladen praktisch onmogelijk maakt voor deze auto's met een oude snellaad-aansluiting, dan worden deze auto's minder goed bruikbaar, juist ook door de vaak kleinere range, en worden ze beperkt tot boodschappen-auto of voor woon-werkverkeer binnen de range.

Daarnaast zijn er ook nog veel EV's met CCS die prima toekunnen met een 50 kW laadsnelheid, denk aan de Kia's en Hyundai's met 38 kWh accu's, de Opel Ampera-e, de nieuwe Dacia Spring etc. Door alleen maar te denken aan de nieuwste EV's met hogere laadsnelheden sluit je een hele groep uit.

[...]

De laadpaaloperator (CPO) kan ook prima een tijdstarief instellen na bv. 60 minuten DC laden. Alleen dan is het vervolgens aan de laadpasaanbieder (MSP) om dat al dan niet door te berekenen, en idem voor de lease-maatschappijen en werkgevers.

Om laadpalen (zowel AC als DC) zo goed mogelijk te benutten pleit ik voor een extra tijdstarief na 12 uur AC-laden of 1 uur DC-laden.
Voor Chademo en type 2 AC laden helemaal eens, die palen zeker laten staan. Ik doelde alleen op CCS-palen. Chademo en type 2 AC zijn andere laadaansluitingen, die zou je nog moeten blijven ondersteunen (maar niet actief uitbreiden, want er worden in de EU nauwelijks auto's meer geleverd met die aansluitingen). Voor CCS daarentegen is het zinniger te investeren in snellere palen. Ook de oudere EVs (die ik zelf ook heb) doen het prima op 300kW palen. Dan vergroot je de bruikbaarheid van zo'n paal enorm.

Met CPO ook eens, maar de laadpasoperator kan zijn eigen prijsmodel hanteren en doet dat meestal ook. Er zijn passen die rekening houden met de CPO-tariefstructuur en -tarieven, maar veel ook niet. Vooral die laatste categorie krijgt steeds vaker een idle fee tarief, wat ik toejuich, maar ik betwijfel of de CPO hier profijt van heeft.
En anders naar het Franse systeem toe: betalen per minuut voor DC. Maar dat zie ik als een minder eerlijk systeem, je wilt liever dat men voor energie betaalt dan voor tijd mijns inziens.

Een tijdslimiet op AC van 24 zou ook prima zijn. Is wat langer dan wat je nu vaak gehanteerd ziet worden, nl. soms slechts 4u. Kom ik aan met mijn 1-fase EV... Met geluk 7.4kW maar meestal slechts de helft, dan heb ik heel wat meer tijd nodig. Dan zou 24u zeker beter zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door The__Virus op 01-07-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
royverdegem schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:36:
[...]

Dat is helemaal geen gek idee in het hoog seizoen als er files ontstaan bij de palen. 20-30 minuten laden max en weer door. Want er zijn (in Duitsland) wel veel plekken met palen, maar op die plekken staan vaak maar 4-5 aansluitingen.
Juist wel. Als je langer laadt op een locatie, hoef je minder vaak te laden of minder lang bij de volgende. Uiteindelijk gaat het erom hoelang je totaal een laadpaal bezet houdt en dat houdt nauw verband met de hoeveelheid kWh's die je verbruikt en kWh's die je vervolgens weer moet laden. Dat je meestal de eerste 20-30 minuten het snelste laadt is natuurlijk waar. Maar je kent de planning van de ander niet. Ik plan mijn laadstops met ABRP en kan vaak een stop overslaan door rond lunchtijd of dinertijd aan te geven langer te gaan laden. Ja dan gaat het uiteindelijk langzamer, maar dan heb ik voor mijzelf wel de tijd nuttig gebruikt. Ik zou me wel opgelaten voelen indien het erg druk op die locatie zou zijn, maar wij plannen onze vakantietrips zo dat we gaan rijden op wat rustiger dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:26
Wesco schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:37:
[...]

[...]

ik vind 50kW paal prima (kan max 150kW aan) als ik ga lunchen. Laat maar lekker staan die palen, zijn vaak onbezet en ik hou een snellader paal niet onnodig bezet.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Nu online
Net bij Ionity voor 27,9 cent kWh kunnen snelladen door de belastingverlaging (met Audi jaar gratis Transit Tariff). Jammer dat er maar zo weinig plekken in Nederland zijn! Betaal met mijn nieuwe energiecontract thuis bijna 50% meer 🥲

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Kodess schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:56:
[...]

Hangt af van je snellaad snelheid, en dan niet in kW, maar in km/h dus ook de zuinigheid van de auto meegerekend.
ioniq laad met 66kW op een snelheid van 420 km/h
Kia Niro uit die tijd laad met dezelfde kW op met een snelheid van 350 km/h.
Na de eerste etappe voordeel voor de niro (je eerste etappe zal iets van 2x zo lang zijn) valt het voordeel van een grote accu weg (in ieder geval in mijn geval, waarbij je elke 2 uur wel een pauze wilt nemen)
voorbeeldje van vorig jaar: Felix naar spanje voor de laatste keer met de OG ioniq (28kWh)
https://www.polarsteps.com/electricfelix/4055625-ioniq-classic-amsterdam-to-begur-es
Ook dit is wel genuanceerder. die 350km/h gaat uit van een vrij hoog gemiddeld verbruik, ik zit in praktijk een stuk lager (en ook hogere range dan WLTP in de zomer) daarmee komt ook de laadsnelheid hoger uit dan 350km/h.
Ik zou dat eens moeten uitpuzzelen maar indicatief: EV-database geeft aan 380km/h bij gemiddeld verbruik van 17,1/100km. Mijn verbruik ligt rond de 13kWh in de zomer, maar kan ook lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-10 11:40
Maurice- schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:33:
[...]

Die maakten van de laatste Bonnet codes gebruik denk ik :')
Ik heb ook al tot 100% doorgeladen, soms heb je die laatste % nodig om je bestemming te halen om een extra laadstop over te slaan. Maar meestal stop ik bij 80% of 85%: te ver doorladen in DC "zou" niet zo goed zijn voor je batterij (is dat wel waar: AC wordt toch ook omgezet naar DC vooraleer de stroom in je batterij gaat??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:36
xjs678qr schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:31:
[...]
Ik heb ook al tot 100% doorgeladen, soms heb je die laatste % nodig om je bestemming te halen om een extra laadstop over te slaan. Maar meestal stop ik bij 80% of 85%: te ver doorladen in DC "zou" niet zo goed zijn voor je batterij (is dat wel waar: AC wordt toch ook omgezet naar DC vooraleer de stroom in je batterij gaat??)
AC wordt inderdaad omgezet naar DC. Verschil is dat het met een lagere snelheid gaat en je er niet even daarvoor 100kW ingeduwd hebt en hoge temperaturen hebt veroorzaakt.

Te vol, te leeg, te snel, te hoge temperatuur, te lage temperatuur, etc. Allemaal dingen die een accu minder leuk vind. Iets sneller degraderen zal gebeuren. Maar van een paar keer tot 100% laden omdat dat praktisch is op dat moment zal je niet direct iets van merken.

[ Voor 11% gewijzigd door RaymondD op 01-07-2022 15:56 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrstylo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-10 13:00
Hoi allen. Ik kan even met zoeken niet vinden. Maar waar voegen jullie de laadpas ( Shell card in dit geval) aan de tesla app, zodat ik bij de superchargers kan laden? Ik heb zelf de tesla model 3 maar net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mrstylo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:27:
Hoi allen. Ik kan even met zoeken niet vinden. Maar waar voegen jullie de laadpas ( Shell card in dit geval) aan de tesla app, zodat ik bij de superchargers kan laden? Ik heb zelf de tesla model 3 maar net.
Begin hier maar
https://www.tesla.com/nl_nl/supercharger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:45
Ik heb sinds 2 maanden de Bonnet app en heb al aantal keren daarmee geladen. Het is mij niet duidelijk hoe het werkt met referal codes. Als ik code XYZ heb en Pietje heeft code ABC, wanneer krijg ik dan de korting berekend? Op het moment dat ik Pietje zijn code ABC invoer of pas nadat Pietje een refill heeft gekocht met mijn XYZ code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 20-10 16:22

Kju

Maurice- schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:32:
Net bij Ionity voor 27,9 cent kWh kunnen snelladen door de belastingverlaging (met Audi jaar gratis Transit Tariff). Jammer dat er maar zo weinig plekken in Nederland zijn! Betaal met mijn nieuwe energiecontract thuis bijna 50% meer 🥲
Het kan erger. Nadat het gratis abonnement afliep heb ik na een maand te zijn gestopt opnieuw een abo a € 17,50 per maand genomen. Een maand later werd Ionity aan Bonnet toegevoegd.. |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Kju op 01-07-2022 17:09 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
Apolopo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:07:
Ik heb sinds 2 maanden de Bonnet app en heb al aantal keren daarmee geladen. Het is mij niet duidelijk hoe het werkt met referal codes. Als ik code XYZ heb en Pietje heeft code ABC, wanneer krijg ik dan de korting berekend? Op het moment dat ik Pietje zijn code ABC invoer of pas nadat Pietje een refill heeft gekocht met mijn XYZ code?
vraag het aan bonnet?

https://www.joinbonnet.com/contact-us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
xjs678qr schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:31:
[...]

ja klopt, AC naar 100% is ook niet zo goed voor je batterij, maar meeste batterijen zijn daar al op geproportioneerd 100% is in werkelijkheid maar 97% of zo. Daardoor wordt de schade beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-10 19:26
Apolopo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:07:
Jij stuurt jouw referal code naar Pietje, Pietje installeert de app via jouw referal. Als Pietje dan na een maand een refill heeft gekocht, en dus niet meteen cancelt, krijg jij €17,55 en hij ook.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Inspired schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:24:
[...]
Je zet het wel wat overdreven neer imho. Het "dirigeren" naar andere laadpalen is meer een advies als mensen met een auto die niet snel kan laden aan een 150kW+ paal hangt. Dat is gewoon onnodig en waarschijnlijk ontwetendheid. Daar is toch niks mis mee?
En toch heeft het een neveneffect. Op een Fastned als Watering heb je 8 laders met enkel CCS en twee 50kW Triples. Dus als er twee E-golfs aan de Triples staan is er geen plek meer voor een Leaf terwijl er 6 CCS laders vrij zijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-10 21:19
Om een route op vakantie uit te stippelen ben ik een beetje aan het stoeien met ABRP en Chargemap. Zijn beide goed? Zie namelijk dat veel gebruikers ABRP prefereren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:48

uFx

henkna schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:25:
Om een route op vakantie uit te stippelen ben ik een beetje aan het stoeien met ABRP en Chargemap. Zijn beide goed? Zie namelijk dat veel gebruikers ABRP prefereren!
Ik vind ABRP verschrikkelijk en gebruik daarom altijd Chargemap >:)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:36
ABRP is handig om thuis op de PC een route te plannen inclusief laadstops. De App en de navigatie werkt niet fijn vind ik.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
RaymondD schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:49:
[...]

ABRP is handig om thuis op de PC een route te plannen inclusief laadstops. De App en de navigatie werkt niet fijn vind ik.
Heb ik ook wel een beetje. Leuk voor de oriëntatie vooraf. Tijdens het rijden heb ik hem vaak ook nog wel aan staan en gekoppeld met EV-notify en daarmee actuele data van de OBDII dongle. Maar ik houd me verder niet aan de ABRP planning. Het geeft mij vooral wat inzicht in de laadmogelijkheden onderweg, maar ik kijk gewoon wanneer ik er aan toe ben om even te stoppen en/of te laden en pak dan de meest logische stop in de buurt, voor de duur die mij uitkomt voor de stop en/of voor de hoeveelheid die ik wil laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 09:28
uFx schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:30:
[...]

Ik vind ABRP verschrikkelijk en gebruik daarom altijd Chargemap >:)
Ah, ben dus niet de enige :) had premium ABRP genomen maar voegde niet veel toe, ben totaal niet onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 20-10 16:22

Kju

eltron schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 23:06:
[...]

Heb ik ook wel een beetje. Leuk voor de oriëntatie vooraf. Tijdens het rijden heb ik hem vaak ook nog wel aan staan en gekoppeld met EV-notify en daarmee actuele data van de OBDII dongle. Maar ik houd me verder niet aan de ABRP planning. Het geeft mij vooral wat inzicht in de laadmogelijkheden onderweg, maar ik kijk gewoon wanneer ik er aan toe ben om even te stoppen en/of te laden en pak dan de meest logische stop in de buurt, voor de duur die mij uitkomt voor de stop en/of voor de hoeveelheid die ik wil laden.
Heb je dan in ABRP wel realtime laadniveau en locatie? Tronity is niet realtime.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Kju schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Heb je dan in ABRP wel realtime laadniveau en locatie? Tronity is niet realtime.
Ja, maar ik doe dat via EV-Notify en OBDII dongle. Het schijnt bij Kia ook wel mogelijk te zijn om het rechtstreeks via de KIA server te verbinden waarmee de auto met 4G in verbinding staat, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Hallo,

Ik heb ondertussen een 10-tal apps verzameld die mij de locatie en beschikbaarheid van laadpalen tonen. Ik zou er daar graag nog een stuk of 2 van over houden. Vragen welke de beste is, gaat wellicht niet helpen want iedereen heeft wel zijn eigen voorkeur.

Ik heb ergens gelezen dat veel van die apps dezelfde database gebruiken, ik dacht van een NL bedrijf. Als een resem apps dezelfde bron gebruiken, hoef ik maar 1 zo'n app te houden natuurlijk. Er zijn sowieso verschillende diensten want ik zie soms ook verschillende resultaten.

Weet iemand of er een overzicht is van welke app welke dienst gebruikt?

Ter info: ik ga deze zomer testen met ABRP en Pump als navigatie + beschikbaarheid. Qua laadpaal zoeken heb ik Shell Recharge, Mobility+ (EnBW), Maingau, Plugsurfing, Chargemap, Charge Assist, Smoov, Moovility, PlugShare, ChargeFinder, ChargePoint, EVBox Charge. Dat kan dus wel wat minder ;-)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:29
Je mist Tesla ;) Hier ook zo’n grote verzameling apps. Heb het maar in een folder gegooid. Veel van die apps kan je ook weer gebruiken om mee te betalen bij een paal in het buitenland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The__Virus
Zwlf wel fan van ABRP premium op vakantie. Sinds laatste update zou het stabieler moeten zijn, dat was grootste bezwaar in het verleden. De combinatie met OBDII stick en het realtime zien van beschikbaarheid en vermogen van laadpalen op Android Auto maakt het voor ons zorgenvrij reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-10 19:16

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Ik gebruik ABRP voor de planning van de route, vooral vanwege de vele opties om in te stellen. Ik noteer de plekken waar ik zou kunnen soms en gebruik onderweg google maps met “charging station” wanneer plek bezet is, niet werkt, we van de route afwijken (file in Duitsland) of verbruik tegenvalt.

De optie om laadstations in onze Kona te vinden, vind ik tegenvallen buiten Nederland. Zo werd ik een keer een fietspad op gestuurd en bleek een spoorwegovergang afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Hyena schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:47:
Net een laadsessie gestart aan de AC paal met Total / Pitpoint met de ChargePoint app voor € 0.31 inclusief 9% BTW zonder start tarief. Wordt dus keurig doorberekend zonder prijsverhoging. Netjes. Zeker voor een pas zonder abonnement.
Bij Evcompany is het ook 31ct. Vandaag even een testje gedaan voor laadpas top10. Was ik bij een nieuwe geplaatste paal gegaan en nu op de rekening zie ik pfff 62ct per kWh . Ik heb Evcompany maar even een mail gestuurd dat het niet klopt. Alle palen van Pitpoint/Total is 31ct behalve de nieuwe.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Go-Charge

Go-Charge

** Spam/reclame is hier niet toegestaan. **

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 04-07-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

leejoow schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:58:
[...]

@MxMayne1
Ook ik heb vorige week een pas ontvangen. Deed het niet, gebeld met Vattenfall en er schijnt een IT probleem te zijn waardoor ze de passen niet geactiveerd krijgen. Via de app zou het wel moeten werken.
Ik quote hier mijzelf even, maar zijn er meer mensen die problemen met de Vattenfall pas en app hebben? De pas doet het nog steeds niet, maar via de app krijg ik ook geen sessies gestart. De helpdesk lijkt mij ook niet verder te kunnen helpen. App opnieuw geïnstalleerd, credit card opnieuw gekoppeld maar niets. Ik zie wel reserveringen op mijn credit card komen.

[ Voor 9% gewijzigd door leejoow op 04-07-2022 09:14 ]

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Jan Lelie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:37:
[...]

Ik gebruik ABRP voor de planning van de route, vooral vanwege de vele opties om in te stellen. Ik noteer de plekken waar ik zou kunnen soms en gebruik onderweg google maps met “charging station” wanneer plek bezet is, niet werkt, we van de route afwijken (file in Duitsland) of verbruik tegenvalt.

De optie om laadstations in onze Kona te vinden, vind ik tegenvallen buiten Nederland. Zo werd ik een keer een fietspad op gestuurd en bleek een spoorwegovergang afgesloten.
ABRP gaat toch re-routen wanneer een gepland station bezet is tijdens het er naartoe rijden, klopt? Zo heb ik het toch begrepen.

De Pump app doet dit namelijk niet. De interface hiervan is wel een pak beter dan ABRP. Je kan wel niet koppelen met een dongle, enkel via de API van sommige merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
dvdj schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:16:
[...]

ABRP gaat toch re-routen wanneer een gepland station bezet is tijdens het er naartoe rijden, klopt? Zo heb ik het toch begrepen.

De Pump app doet dit namelijk niet. De interface hiervan is wel een pak beter dan ABRP. Je kan wel niet koppelen met een dongle, enkel via de API van sommige merken.
Ik vraag me af of dit echt (goed) werkt in ABRP Premium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubke81
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17-10 12:09
Inspired schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:28:
[...]

Ik vraag me af of dit echt (goed) werkt in ABRP Premium.
Afbeeldingslocatie: https://forum.abetterrouteplanner.com/uploads/monthly_2021_05/C988B7FD-510F-4815-8F25-F09FB311636C.jpeg.e2225b18dcd105742b95eb1c1378ced8.jpeg

Ik ga het volgende week zelf ondervinden maar ik vond bovenstaande. Dus iets van re-routing gebeurd er wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
rubke81 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:56:
[...]

[Afbeelding]

Ik ga het volgende week zelf ondervinden maar ik vond bovenstaande. Dus iets van re-routing gebeurd er wel.
Mja. Ik kan met niet voorstellen dat het mega goed werkt. Traffic is al lastig voor ze. :) Plus, wanneer wil je dan rerouten? 30 minuten van tevoren? 5 minuten? Als je vroeg reroute kan de laadfile weg zijn, en juist zitten bij de nieuwe locatie. Als je kort voor aankomst wil rerouten kan het qua SoC misschien niet. Nee. ik zie het niet gebeuren. Moet ook zeggen dat ik het liever zelf in de hand wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wij gaan dit jaar voor het eerst tijdens de zomervakantie weg met de auto, omdat onze oudste nu op de basisschool zit.
Ik dacht prima te zitten in augustus (aan het eind van de NLse zomervakantie), maar nu blijkt dat dus juist zwarte zaterdag te zijn.

Onze eerste camping dag is zaterdag 6 augustus (31 juli schijnt de ergste te worden).
Bestemming: Granville (Normandië), dus door de laadwoestijn.

Tips? :'(

[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 04-07-2022 14:46 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Vrijdag of zondag vertrekken.... 's Nachts rijden...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
_eLMo_ schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:46:
Wij gaan dit jaar voor het eerst tijdens de zomervakantie weg met de auto, omdat onze oudste nu op de basisschool zit.
Ik dacht prima te zitten in augustus (aan het eind van de NLse zomervakantie), maar nu blijkt dat dus juist zwarte zaterdag te zijn.

Onze eerste camping dag is zaterdag 6 augustus (31 juli schijnt de ergste te worden).

ICE huren. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJ2EkS2TAKIzAFDtUWZLm_ucEbA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yskEbrPRJT7JwX6ZPIXEwixD.png?f=user_large

Vrijdag en zondag zal het ook druk zijn. Als je zaterdag weg wilt zou ik pas laat gaan. Zeg 11 uur weg. Met wat geluk zit je dan achter de files aan.

Je hebt nog een Tesla? Of niet? Tesla heeft flink wat SuCs geopend in Frankrijk. Ook die kant op volgens mij. Die staan ook nog niet open dacht ik. Dus wellicht heb je nog een jaar geluk.

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 04-07-2022 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:32
@_eLMo_ Voor Granville zul je vermoedelijk niet heel veel last hebben van het 'zwarte zaterdag-effect', maar je moet inderdaad wel door een laadwoestijntje.
Maar hier ( https://elektrischeautova...rische-auto-in-normandie/ ) staat een verslag van iemand die die kant uitgeweest is met een Ionic....dus een kleinere accu dan in jouw auto.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• cnsmr
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:24
Na alle Bonnet free charges, is het nu tijd voor gratis laden bij Vattenfall InCharge.

Op donderdag 7 en vrijdag 8 juli kun je gratis laden bij de snelladers van Vattenfall InCharge. Die staan bij McDonald’s restaurants door heel Nederland.

Voor je gaat laden, nog even dit:
Om te kunnen laden heb je wel een laadpas nodig; we zullen alleen niets in rekening brengen.

[ Voor 16% gewijzigd door cnsmr op 04-07-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Tja, Parijzenaars zijn "Aoussiens", die gaan in Augustus op vakantie.
Vooral tussen Parijs en Normandie zal het verkeer zwaar zijn.

Vertrek gewoon een dag eerder, en zet je nog een dagje in de buurt van Cap Gris Nez Bv.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvries
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-07 00:14
Naar Normandië kan je ook via Veurne, Calais, Abbeville, bolleville. De concurrentie om de laders zijn de Nederlanders en Engelsen.

Tussenwoning 112 m2, 1936, na geïsoleerd, hr++, vergrote radiatoren met heatfan, 6kW luchtwaterWP, aurora2, douchepijpwtw, boiler op klok van 80 liter. Gasloos,. Tesla Y. Alfen laadpaal.,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01
Is er hier iemand die een franse type 3 kabel heeft naar type 2..?

Zou er eentje willen lenen, overnemen of huren.

https://www.evchargeking.com/nl/t3-laadkabels-voor-frankrijk

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 04-07-2022 22:33 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Lijkt me wel te overzien. Afstand is niet al te groot en je kunt in de zomer meer dan 500km op een batterijlading halen als je niet te hard rijdt.
Ik zou de timing een beetje kiezen of voor de meute uit, of er achteraan. En als je echt op safe wilt spelen, een overnachting en daar vol laden. Dan heb je verder onderweg niets nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Stef87 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:33:
Is er hier iemand die een franse type 3 kabel heeft naar type 2..?

Zou er eentje willen lenen, overnemen of huren.

https://www.evchargeking.com/nl/t3-laadkabels-voor-frankrijk
Heb daar nog geen probleem gehad met de standaard laadkabel die bij de auto zat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01
Wolly schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:43:
[...]

Heb daar nog geen probleem gehad met de standaard laadkabel die bij de auto zat :?
Je hebt deze alleen “nodig” In Frankrijk. Ik ga naar Frankrijk en overal kunnen laden als moet zou top zijn.

Niet noodzakelijk persé maar daar is het een standaard (die gekke stekker)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Stef87 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 02:11:
[...]

Je hebt deze alleen “nodig” In Frankrijk. Ik ga naar Frankrijk en overal kunnen laden als moet zou top zijn.

Ik begrijp dat het een Frans ding is, ik geef alleen aan dat de laadpalen die ik daar ben tegengekomen ook gewoon de normale laadstekker hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-10 15:05

Lagune

Its time for warp

Wolly schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:32:
[...]

Ik begrijp dat het een Frans ding is, ik geef alleen aan dat de laadpalen die ik daar ben tegengekomen ook gewoon de normale laadstekker hebben.
ik ga vrijdag naar spanje met tussenstops in frankrijk maar krijg nu wel angst, sommige palen hebben echt alleen een type3??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stef87 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 02:11:
[...]

Ik zou daar geen moeite voor doen. Tenzij er op je vakantieadres zo'n aansluiting is die je gratis kunt gebruiken. Als je op Chargemap kijkt zijn er heel veel minder type3 dan type2, waarbij die type3 ook nog eens vaak op storing staan en/of er ook type2 beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Lagune schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:45:
[...]

ik ga vrijdag naar spanje met tussenstops in frankrijk maar krijg nu wel angst, sommige palen hebben echt alleen een type3??
Ben je van plan om bij een trage paal te laden dan? Ik plan mijn stop bij een snellader. In Frankrijk zijn de laders nou niet bepaald te vertrouwen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2700
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-03 17:04
Na mijn recente ervaring in Engeland waarbij IONITY niet wilde laden via de Bonnet app (er waren 'issues' zei support), toch nog maar even hen gecontact omdat we volgende week naar Frankrijk gaan en in Normandië en Bretagne is er geen overvloed aan laadpalen zoals hier al gemeld, dus het zou handig zijn als Bonnet het daar weer zou doen.
Helaas, er zijn nog steeds problemen met Bonnet en Ionity, die er op neerkomen dat het volstrekt onvoorspelbaar is of een laadsessie kan worden gestart of niet.

Ik ga maar een 'plan B' maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
bram2700 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:29:
Na mijn recente ervaring in Engeland waarbij IONITY niet wilde laden via de Bonnet app (er waren 'issues' zei support), toch nog maar even hen gecontact omdat we volgende week naar Frankrijk gaan en in Normandië en Bretagne is er geen overvloed aan laadpalen zoals hier al gemeld, dus het zou handig zijn als Bonnet het daar weer zou doen.
Helaas, er zijn nog steeds problemen met Bonnet en Ionity, die er op neerkomen dat het volstrekt onvoorspelbaar is of een laadsessie kan worden gestart of niet.

Ik ga maar een 'plan B' maken...
Volgens mij kun je met bijna elke app of kaart bij Ionity laden. Is het niet kunnen laden niet het bekende connectie probleem waarbij je tijdens de handshake de laadstekker moet aandrukken? Ben in België trouwens ook het tegenovergestelde tegengekomen, daar moest je er aan trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Laatst online: 16:57
Half offtopic maar zou het misschien een idee zijn om apart een topic aan te maken met ervaringen naar de vakantiebestemmingen zoals Frankrijk etc. Ik ben zelf vooral benieuwd hoe het is richting ZO-frankrijk. Onderweg en daar ter plekke qua oplaadplekken. Misschien dat mensen die gaan dit daar dan kwijt kunnen als ter info voor mensen die dat willen volgen (qua ontwikkeling laadplekken). Ik zag laatst een video van de ANWB waarin ze naar de Vogezen gingen. Ze noemden het gebied achter Nancy een laadwoestijn. Eentje had wel een apparaat waarmee hij op de camping kon opladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
martwoutnl schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:34:
Half offtopic maar zou het misschien een idee zijn om apart een topic aan te maken met ervaringen naar de vakantiebestemmingen zoals Frankrijk etc. Ik ben zelf vooral benieuwd hoe het is richting ZO-frankrijk. Onderweg en daar ter plekke qua oplaadplekken. Misschien dat mensen die gaan dit daar dan kwijt kunnen als ter info voor mensen die dat willen volgen (qua ontwikkeling laadplekken). Ik zag laatst een video van de ANWB waarin ze naar de Vogezen gingen. Ze noemden het gebied achter Nancy een laadwoestijn. Eentje had wel een apparaat waarmee hij op de camping kon opladen.
Die is er:

Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
martwoutnl schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:34:
Het is ook allemaal zo persoonlijk en situatie afhankelijk. Op een rode/zwarte vrijdag/zaterdag/zondag ga je gewoon files krijgen bij de drukke laadpunten. Iemand met een Tesla kan dan best eens minder/geen problemen hebben. Iemand anders gaat 's nachts weg of na de files. Die heeft geen problemen. Heb je een 30kWh accu of een 80kWh etc etc. Verder kun je veel in apps vinden of iets als ABRP. Het is toch een kwestie van plannen en op drukke dagen er rekening mee houden dat er wel eens een paar auto's voor je kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Laatst online: 16:57
Inspired schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:42:
[...]

Het is ook allemaal zo persoonlijk en situatie afhankelijk. Op een rode/zwarte vrijdag/zaterdag/zondag ga je gewoon files krijgen bij de drukke laadpunten. Iemand met een Tesla kan dan best eens minder/geen problemen hebben. Iemand anders gaat 's nachts weg of na de files. Die heeft geen problemen. Heb je een 30kWh accu of een 80kWh etc etc. Verder kun je veel in apps vinden of iets als ABRP. Het is toch een kwestie van plannen en op drukke dagen er rekening mee houden dat er wel eens een paar auto's voor je kunnen staan.
Gaat me vooral om oplaadplekken rond de vakantiebestemming. Ik volg weleens de websites en kijk daarop waar ik weleens kom. Bijvoorbeeld in Sainte Maxiime is het nog mager. Maar door zo'n topic kan je dan met name ook ervaringen geven rond je vakantiebestemming zoals bij supermarkten etc. Die ervaringen wil ik graag lezen zodat je de ontwikkeling kan volgen. Puur op de autoroute zal het wel werken. En klopt bij drukte zal je soms even moeten wachten. Gelukkig ga ik niet in hoogseizoen maar pas einde augustus normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Hoe stel ik ABRP toch in dat hij vooral laadpunten langs bijvoorbeeld een snelweg pakt? Ik heb er geen problemen mee om een stukje af te wijken, maar de opties waar hij bij mij vaak mee komt zo echt totaal niet handig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/KOU8qkl3vpK1h6jhD1cWe0Ge.png

Anders stuur me je naar Milaan Centraal, zal vast geen vertraging oplopen zo 8)7 |:( .

Dit doet hij in Duitsland ook, me telkens een stad/dorp insturen terwijl er vlak voor of na gewoon een lader langs de snelweg zit. Je zou bijna zweren dat ik het express zo heb ingesteld.
Pagina: 1 ... 130 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.