Aangezien ik over het algemeen toe kom bij andere gratis palen heb ik pas 2x met Bonnet geladen en dat was beide keren gratis.Nl-jeff schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:34:
Mijn pa heeft wel wat raars, heeft 3 vouchers(die geldig zijn) en een refill maar wordt toch gecharged. Heb hem verteld even support te contacten want das niet goed niet
Iemand anders er toevallig ook last van(gehad)
Hallo
Tijdens onze reis leken mij volgende data erg nuttig, maar kon deze niet vinden. Is dit ergens beschikbaar in een app/website?
1. Voorspellende drukte indicatie op basis van historische data om in te schatten of/wanneer de laadpaal populair is. Ik weet dat Google een 'drukte' indicator heeft, maar als de laadpaal op parking van winkel complex staat, geeft drukte mijn inziens de drukte van de parking in't algemeen weer.
2. Filteren laadpaal netwerk op CSS laders met minimaal bijvoorbeeld 4 stations, gezien lager dan dat ik graag vermijd wegens mogelijke technische problemen of drukte. In Chargemap kan ik filteren op 'meer dan 1' maar, maar is nog niet echt handig.
Bedankt!
Tijdens onze reis leken mij volgende data erg nuttig, maar kon deze niet vinden. Is dit ergens beschikbaar in een app/website?
1. Voorspellende drukte indicatie op basis van historische data om in te schatten of/wanneer de laadpaal populair is. Ik weet dat Google een 'drukte' indicator heeft, maar als de laadpaal op parking van winkel complex staat, geeft drukte mijn inziens de drukte van de parking in't algemeen weer.
2. Filteren laadpaal netwerk op CSS laders met minimaal bijvoorbeeld 4 stations, gezien lager dan dat ik graag vermijd wegens mogelijke technische problemen of drukte. In Chargemap kan ik filteren op 'meer dan 1' maar, maar is nog niet echt handig.
Bedankt!
Punt 2 kun je in ABRP netjes aangeven. En wat betreft punt 1 geeft ABRP de actuele bezetting met een abbo realtime weer en houdt daar ook rekening mee. Alleen helaas werkt dat niet bij elke paal / aanbieder uiteraard.SoulShot schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:10:
Hallo
Bedankt!
1. ABRP (betaald) doet iets met voorspellen van drukte. Echt een hele goede bron is er niet volgens mij verder.SoulShot schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:10:
Hallo
Bedankt!
2. Dit kan met ABRP standaard. Ook sites zoals schnellladepark kan dit.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
CSS laders zou ik vermijden, althans als je een auto wilt ladenSoulShot schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:10:
Hallo
Bedankt!
Je bedoelt waarschijnlijk CCS.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Moovility doet aan voorspellen drukte. Geen garanties voor kloppendheid data(!)SoulShot schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:10:
Hallo
Bedankt!
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Bedankt! Had de optie voor minimum aantal laadpunten in ABRP gemist, wel erg handig. Jammer dat de voorspellende drukte niet ergens vrij verkrijgbaar is, is immers gewoon publieke data.
Publieke data zou ik het niet willen noemen. Blijft ook lastig te voorspellen, al kun je ook naar de ANWB kalender kijken.SoulShot schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:29:
Bedankt! Had de optie voor minimum aantal laadpunten in ABRP gemist, wel erg handig. Jammer dat de voorspellende drukte niet ergens vrij verkrijgbaar is, is immers gewoon publieke data.
Met publiek bedoel ik dat je de huidige status voor de meeste laadpalen gewoon kunt terugvinden. Het zou erg handig zijn moest iemand die data opslaan en aggregeren, om op zijn minst historisch inzicht te krijgen. Voorspellen vergt dan nog wel de opdracht om een (goed) algoritme schrijven.Inspired schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:36:
[...]
Publieke data zou ik het niet willen noemen. Blijft ook lastig te voorspellen, al kun je ook naar de ANWB kalender kijken.
Haha hier nu 9 gratis laadsessies in mijn app en bij mijn vriendin ook nog 3. Binnenkort naar Italië dus hoop een paar codes te gaan gebruiken!richair schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:22:
[...]
Wie wil er een support groepje beginnen voor mensen die niet van hun bundel kWh-en af komen...
Ik heb nog geen praktijkervaring met het laden m.b.v. een app. Nu ga ik morgen naar Frankrijk en wil dan onderweg laden met de Bonnet app (inmiddels 3 gratis laadbeurten) bij Ionity.
Ik heb 2 vragen:
1. is er een bepaalde volgorde in de werkwijze (eerst stekker in de auto en dan de app opstarten en laadpaal kiezen òf eerst de app opstarten en paal kiezen, stekker vrijgeven en in de auto steken etc.)?
2. Ik heb bij Bonnet alleen 3 gratis laadbeirten en 1 x 25% korting maar geen maandelijkse abo gekozen. Kiest de app zelf de gratis laadbeurten of moet ik daar in de app actie voor ondernemen?
Ik heb 2 vragen:
1. is er een bepaalde volgorde in de werkwijze (eerst stekker in de auto en dan de app opstarten en laadpaal kiezen òf eerst de app opstarten en paal kiezen, stekker vrijgeven en in de auto steken etc.)?
2. Ik heb bij Bonnet alleen 3 gratis laadbeirten en 1 x 25% korting maar geen maandelijkse abo gekozen. Kiest de app zelf de gratis laadbeurten of moet ik daar in de app actie voor ondernemen?
[ Voor 3% gewijzigd door wimbre op 06-06-2022 08:48 ]
1. Volg de instructies in de app, dan kom je er wel uit. Eerst starten in de app, dan inpluggen en bevestigen dat je bent ingeplugd. Vervolgens start het laden. Zo is mijn ervaring bij alle Allego palen tot nu toe.wimbre schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:47:
Ik heb nog geen praktijkervaring met het laden m.b.v. een app. Nu ga ik morgen naar Frankrijk en wil dan onderweg laden met de Bonnet app (inmiddels 3 gratis laadbeurten) bij Ionity.
Ik heb 2 vragen:
2. Ik heb bij Bonnet alleen 3 gratis laadbeirten en 1 x 25% korting maar geen maandelijkse abo gekozen. Kiest de app zelf de gratis laadbeurten of moet ik daat actie voor ondernemen?
2. De app kiest automatisch de codes. Vannacht geladen met ONEFREE, deze verloopt vandaag. Zekerheidshalve daarna pas EVABNT toegevoegd omdat ik laatst het idee had dat de codes soms op alfabetische volgorde worden verbruikt. Degene met 100% korting worden als eerste gebruikt. Er is niet altijd een pijl op te trekken helaas.
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
De app is duidelijk en had daar ook op Youtube al laadsessies gezien. Maar blijkbaar komt het ook voor dat de stekker geblokkeerd is en je die dan via een app moet vrijgeven:Peutpeut schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:50:
[...]
1. Volg de instructies in de app, dan kom je er wel uit. Eerst starten in de app, dan inpluggen en bevestigen dat je bent ingeplugd. Vervolgens start het laden. Zo is mijn ervaring bij alle Allego palen tot nu toe.
YouTube: BONNET Ladeflat⚡️Die JUCR Alternative? Ausführliches Review und Prax... (vanaf 8.53) zie je de blokkade, op 13.04 zie je dat in de app bevestigd wordt dat de stekker in de auto zit (terwijl dat dus niet zo is) en op 13.24 zie je dat het scherm aangeeft dat de autorisatie ok is en dan pas de stekker in de auto gestoken kan worden. Direct daarna zie je dat de laadsessie niet gestart wordt en in de video wordt op 13.45 de oplossing geboden door de auto nogmaals van het slot te halen.
Helder2. De app kiest automatisch de codes. Vannacht geladen met ONEFREE, deze verloopt vandaag. Zekerheidshalve daarna pas EVABNT toegevoegd omdat ik laatst het idee had dat de codes soms op alfabetische volgorde worden verbruikt. Degene met 100% korting worden als eerste gebruikt. Er is niet altijd een pijl op te trekken helaas.
@Nl-jeff Als het de refills zouden moeten zijn van de code VNRAMA3 heb ik een refund gekregen voor 1 laadbeurt. De klantenservice zei:
Inmiddels heb ik al aardig wat tegoed door referrals die ik nu maar opmaak voordat die ook ineens ongeldig wordt…Hello there, thanks a lot for contacting Bonnet.
The code for three free charging session from Vanarama has been disabled, however if you contact them to give you a new, valid one - they will be happy to do so.
We have requested the refund for you, but please bear in mind that any following charging sessions will not be discounted by the code you mentioned.
Have a lovely day!
Team Bonnet
PSN: Kjujay
Ik laad normaal tussen 20%-80% omdat die 80% in de praktijk voldoende is om mijn reisdoel in één keer te halen. Nu lees ik overal dat geadviseerd wordt om laden tot 100% alleen tot lange ritten te beperken en daarna zo snel mogelijk weg te rijden.
Wat wordt in deze situatie verstaan onder “zo snel mogelijk”? Direct, binnen …. uur of kun je gerust om 19.00 uur de accu opladen tot 100% en de volgende morgen om 09.00 uur wegrijden en deze vervolgens leeg te rijden tot 20%?
Wat wordt in deze situatie verstaan onder “zo snel mogelijk”? Direct, binnen …. uur of kun je gerust om 19.00 uur de accu opladen tot 100% en de volgende morgen om 09.00 uur wegrijden en deze vervolgens leeg te rijden tot 20%?
Ah check, dank voor de toelichting. Oplossingen met een starttarief blijft lastig met een hybrid met 69Km range. Plug het meerdere keren per week in (bijna iedere dag) en kost nu 0,34 cent per kWh, alhoewel de 12 cent wel meevalt. Ik ga het in ieder geval aanvragen, thnx.Planet X schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:19:
[...]
Zoals @jaroen89 als schrijft werkt de pas maar heel beperkt in Nederland. In Duitsland heeft de pas betere dekking. En is daar ook redelijk voordelig. Je moet ook opletten met de prijzen voor Chargepoint. Zij hebben vaker hogere tarieven dan bijvoorbeeld EV Company in Nederland. 42 cent i.p.v. 27 cent bijvoorbeeld. Daarom gebruik ik in NL alleen nog mijn EV Company druppel. Is ook wel veel meer gemak. De Apple Pay optie van Chargepoint werkt helaas ook niet in Nederland.
Daar mag best een paar uur tussen zitten. Ik ga zelf uit van ongeveer een halve dag. Het gaat er meer om dat je de auto niet constant op 100% hebt staan terwijl je hem niet gebruikt, zodat je in feite alleen de "bovenste" 20-30% van de accu zou gebruiken. BMS kan de lading dan minder goed over alle cellen verdelen vermoed ik.wimbre schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:04:
Ik laad normaal tussen 20%-80% omdat die 80% in de praktijk voldoende is om mijn reisdoel in één keer te halen. Nu lees ik overal dat geadviseerd wordt om laden tot 100% alleen tot lange ritten te beperken en daarna zo snel mogelijk weg te rijden.
Het snel wegrijden is met name omdat je accu dan al warm is en het binnen al op de juiste temperatuur is (als je dat tijdens het laden hebt gedaan) en dat je wat minder verbruikt dan koud wegrijden.
[ Voor 28% gewijzigd door Kju op 06-06-2022 14:04 ]
PSN: Kjujay
Ik denk dat het hem eerder in de mechanische omgeving moet gezocht worden. Het volume van de cellen blijft niet constant, is kleiner ongeladen en groter geladen. Bij 100% zal alles in de cellen aan een nogal grote mechanische stress onderworpen zijn waardoor misschien microscheurtjes ontstaan in de materialen.eltron schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:14:
[...]
Daar mag best een paar uur tussen zitten. Ik ga zelf uit van ongeveer een halve dag. Het gaat er meer om dat je de auto niet constant op 100% hebt staan terwijl je hem niet gebruikt, zodat je in feite alleen de "bovenste" 20-30% van de accu zou gebruiken. BMS kan de lading dan minder goed over alle cellen verdelen vermoed ik.
Zeg nou maar gewoon: "we weten het niet precies" want dat is het geval. We weten wel dat lang op 100% laten staan slecht is voor je accu en dat lang laten staan op minder dan 20% dat ook is. Maar dat geldt in het lab met batterijen zonder boven- en onderbuffer. En hoe lang is lang? Hoe dat in de praktijk zit weten we niet want de fabrikanten blijven schimmig over de grootte van deze buffers en over of ze nou vooral aan de bovenkant zitten of aan de onderkant. En dan is er ook nog het feit dat af en toe tot 100% laden goed is om de cellen te laten balanceren, maar wat is af en toe? En iedereen praat elkaar na en voegt daar zijn eigen boerenwijsheid aan toe. En geeft bijna nooit een bronvermelding erbij.
Ik neem het allemaal maar met een korreltje zout, hoor.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Je zou verwachten dat het ontwerp er wel op is gericht om de mechanische stress te kunnen doorstaan gedurende de te verwachte levensduur van de autobruneelm schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:07:
[...]
Ik denk dat het hem eerder in de mechanische omgeving moet gezocht worden. Het volume van de cellen blijft niet constant, is kleiner ongeladen en groter geladen. Bij 100% zal alles in de cellen aan een nogal grote mechanische stress onderworpen zijn waardoor misschien microscheurtjes ontstaan in de materialen.
Daar kan best uren/dagen tussen zitten zolang het sporadisch is. Het is te vermijden dat de auto vaak op 100% staat te niksen.wimbre schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:04:
Ik ken genoeg mensen die standaard tot 100% laden omdat ze een kleiner accu pakket hebben en de volledige capaciteit vaker nodig hebben. Die accu's zijn echt niet na 1 jaar kapot.
Het is inderdaad allemaal onduidelijk. Wat is 80%? Mijn Audi heeft een bruto pakket van 82 kWh maar netto 76.6 kWh, waarbij aanbevolen max 80% wordt geladen dus 61.28 kWh. Dan is 80% dus eigenlijk 74,7% van het totaal?pmiddeld schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:10:
Zeg nou maar gewoon: "we weten het niet precies" want dat is het geval. We weten wel dat lang op 100% laten staan slecht is voor je accu en dat lang laten staan op minder dan 20% dat ook is. Maar dat geldt in het lab met batterijen zonder boven- en onderbuffer. En hoe lang is lang? Hoe dat in de praktijk zit weten we niet want de fabrikanten blijven schimmig over de grootte van deze buffers en over of ze nou vooral aan de bovenkant zitten of aan de onderkant. En dan is er ook nog het feit dat af en toe tot 100% laden goed is om de cellen te laten balanceren, maar wat is af en toe? En iedereen praat elkaar na en voegt daar zijn eigen boerenwijsheid aan toe. En geeft bijna nooit een bronvermelding erbij.
Mijn auto is een occasion lease uit eind 2020, die ik sinds maart 2022 gebruik. Toen ik 'm bestelde stonden er 15 hele kilometers op de teller, toen ie bij mij werd afgeleverd was dat door z'n eerste echte ritje opgelopen tot 105. De auto heeft dus ruim een jaar stilgestaan, maar de accu lijkt er niet of nauwelijks onder te hebben geleden, voor zover ik dat kan nagaan. De performance is prima, het verbruik is prima. Mocht iemand me kunnen uitleggen hoe je de SOH uitleest bij een Kia e-Soul, dan wil ik dat ook nog wel even bekijken.
Enfin, via-via hoorde ik dat elektrische auto's die zo lang bij de leasemaatschappij staan, in het algemeen gewoon op 100% gehouden worden, omdat ze geen moeite nemen de configuratie aan te passen, want dat is immers 10 seconden werk die je ook had kunnen besteden aan meer koffie.
Het schijnt ook dat Tesla specifiek adviseert een auto aan de lader te laten hangen als ie langere tijd niet gebruikt wordt, zonder daarbij iets te zeggen over dat dat beter niet op 100% zou kunnen.
Al met al geeft me dat de indruk dat we wellicht een beetje te panisch doen over de schade die veroorzaakt zou worden door een te hoge SOC.
Enfin, via-via hoorde ik dat elektrische auto's die zo lang bij de leasemaatschappij staan, in het algemeen gewoon op 100% gehouden worden, omdat ze geen moeite nemen de configuratie aan te passen, want dat is immers 10 seconden werk die je ook had kunnen besteden aan meer koffie.
Het schijnt ook dat Tesla specifiek adviseert een auto aan de lader te laten hangen als ie langere tijd niet gebruikt wordt, zonder daarbij iets te zeggen over dat dat beter niet op 100% zou kunnen.
Al met al geeft me dat de indruk dat we wellicht een beetje te panisch doen over de schade die veroorzaakt zou worden door een te hoge SOC.
Hier vind je een wetenschappelijk gestaafde uitleg die wel betrouwbaar lijkt: https://batteryuniversity...g-lithium-based-batteries. Samengevat, zowel temperatuur als elektrische spanning (% oplading) bezorgt stress aan de batterij, en vooral een combinatie van beide. Niet voor niks dat de laadstroom bij snelladers (veroorzaakt opwarming) gereduceerd wordt naarmate de batterij meer opgeladen is (hoger voltage). Er staat een interessant tabelletje op die site waarin de degradatie na een jaar te zien is ifv temperaturen en graad van oplading. Een batterij die een jaar onophoudelijk op 60°C wordt gehouden en 40% opgeladen is verliest 25% van zijn capaciteit. Eentje die 100% opgeladen is verliest bij die hoge temperatuur 40% capaciteit op slechts 3 maanden. Het verschil is dus enorm, maar dan wel bij een extreme temperatuur. Bij lagere temperaturen zijn die verschillen lang niet zo uitgesproken. Ik versta daaruit dat het dus blijkbaar helemaal niet erg is om je auto een paar uren of zelfs dagen op 100% te laten stil staan en al zeker niet als hij koel genoeg staat. Maar als je auto in het midden van de zomer in het Spaanse binnenland in volle zon staat, lijkt het me dus niet echt aan te raden om tot 100% op te laden en hem dan niet te gebruiken.pmiddeld schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:10:
@Babavers Interessant en informatief artikel. Maar een echt wetenschappelijk (peer reviewed) is het zo te zien niet met welgeteld 2 echte literatuurverwijzingen. Het is hier dus n=1. En het blijft laboratoriumwerk. Net zoals bijvoorbeeld het werk met de laadcycli. Om 1000 laadcycli te hebben worden de accu's snel opgeladen en snel weer ontladen, anders moet je minstens 3 jaar wachten voordat je resultaten hebt. In de praktijk werkt het echter niet zo. Onduidelijk is of dat verschil maakt. Net als een jaar lang de accu op 60°C houden, komt ook niet in de praktijk voor. Tien keer een week lijkt me realistischer.
Jouw conclusies zijn uiteindelijk wel ook de mijne, maar alleen maar in termen als "niet te lang" of "niet te warm" maar op zoek naar bruikbare cijfers hebben we hier niet veel aan.
Jouw conclusies zijn uiteindelijk wel ook de mijne, maar alleen maar in termen als "niet te lang" of "niet te warm" maar op zoek naar bruikbare cijfers hebben we hier niet veel aan.
Zoals al aangegeven, App installeren, (tip Doe bonnet app dan ook meteenM@cer schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:31:
[...]
Hoe verzamel je met wat rondfietsen??? Dat spreekt me heel erg aan
een paal x Km van je vandaan selecteren, en dan kijken hoe je daar heen fiets langs zo veel mogelijk palen
foto's maken (ook voor bonnet bij allego palen, rewards tikken ook best aan daar)
en dan terug fietsen via andere route weer zoveel mogelijk palen op die route pakken
Mensen kijken je af en toe wat raar aan maar goed, dat was ik al gewend
Paar uurtjes fietsen, is hier in de buurt meestal een Paal of 15-20 (ivm prive laders die ook tevoorschijn komen)
kan dus hard oplopen als je in een "hoge paal dichtheid" omgeving zit.
(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)
Gister een vreemde situatie waarvan ik niet weet of ik de schuld bij de auto (Renault Zoe 2021), de kabel, de laadpaal (straat paal in R'dam) of Bonnet moet leggen:
Hevige regenbui -> sluit de auto aan -> open Bonnet, paal beschikbaar -> start met laden
Resultaat na 2 min wachten: Een rood laadlicht voor op de auto en een fout melding in de auto over het aarde van de paal en dat de auto niet veilig kon gaan laden. Bij 2 palen exact dezelfde situatie + foutmelding.
Uiteindelijk maar een andere paal gepakt met Plugsurf en dat werkte wel gewoon probleemloos, maar de 2 originele palen kreeg ik ook met Plugsurf niet meer aan de praat.
Mijn theorie zelf is dat de laadkabel wat nat was door de hoosbui en toevallig bij poging 3 niet. Heb de auto nu 2 maanden en dit nog niet eerder gezien bij .. 15 andere palen (altijd droog)
Hevige regenbui -> sluit de auto aan -> open Bonnet, paal beschikbaar -> start met laden
Resultaat na 2 min wachten: Een rood laadlicht voor op de auto en een fout melding in de auto over het aarde van de paal en dat de auto niet veilig kon gaan laden. Bij 2 palen exact dezelfde situatie + foutmelding.
Uiteindelijk maar een andere paal gepakt met Plugsurf en dat werkte wel gewoon probleemloos, maar de 2 originele palen kreeg ik ook met Plugsurf niet meer aan de praat.
Mijn theorie zelf is dat de laadkabel wat nat was door de hoosbui en toevallig bij poging 3 niet. Heb de auto nu 2 maanden en dit nog niet eerder gezien bij .. 15 andere palen (altijd droog)
Die aardeproblemen bij de Zoe zijn toch typisch Renault Zoe? Wat ik ervan gelezen heb is dat model erg kritisch en tref je dan een minder kritische laadpaal dan werkt het niet.ex87 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:09:
Gister een vreemde situatie waarvan ik niet weet of ik de schuld bij de auto (Renault Zoe 2021), de kabel, de laadpaal (straat paal in R'dam) of Bonnet moet leggen:
Ah interessant, dat wist ik niet bedankt voor de tip! Zal me er even op inlezen zodat ik er iig rekening mee kan houden. Vreemde is dat ik het in de 2000 km ervoor niet heb mee gemaakt en echt de meest random straatpalen pak.Wolly schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:13:
[...]
Die aardeproblemen bij de Zoe zijn toch typisch Renault Zoe? Wat ik ervan gelezen heb is dat model erg kritisch en tref je dan een minder kritische laadpaal dan werkt het niet.
Zou door de regen het beïnvloed kunnen zijn?
[ Voor 15% gewijzigd door ex87 op 07-06-2022 11:17 ]
** Dubbelpost en hier offtopic. **
[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 09-06-2022 21:29 ]
** Knip, zowel quote als reactie zijn hier offtopic. **
[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 09-06-2022 21:30 ]
Let op:tjerkpolle schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:04:
ADVIES LAADPAAL ZAKELIJK / VAMIL MIA
Hallo allemaal, ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Wij willen een laadpaal aanschaffen voor onze nog te leveren nieuwe elektrische auto.
...
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Opel Ampera-e (2020)
ow oeps. Zal daar eens kijken. ThnxWesco schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:03:
[...]
Let op:
Als je een bundel van Bonnet aankopt vb. 200 kwh, krijg je dan voor die 60 Pond 200 Kwh inbegrepen ?
Ja, maar voor commerciële vragen over specifieke producten van specifieke bedrijven kun je denk ik beter rechtstreeks contact opnemen met de verkoopafdeling van het bedrijf in kwestie. De mensen die daar werken krijgen wel betaald voor het beantwoorden van je vragen...
Vragen om en delen van kortingscodes of referrals is niet toegestaan op het forum.
[ Voor 58% gewijzigd door deepbass909 op 08-06-2022 00:40 ]
Meestal als je ergens iets koopt, krijg je de inhoud van wat je koopt ookSpike schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:43:
Als je een bundel van Bonnet aankopt vb. 200 kwh, krijg je dan voor die 60 Pond 200 Kwh inbegrepen ?
Je krijgt voor die 60 pond 200kWh die je dus kan gebruiken om te laden.Prullenbak84 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:05:
[...]
Meestal als je ergens iets koopt, krijg je de inhoud van wat je koopt ook
60 pond? Bij mij in de app is het nog steeds 50 pond voor 200kwhJoskevanT schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:22:
[...]
Je krijgt voor die 60 pond 200kWh die je dus kan gebruiken om te laden.
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen: zoals ik het lees op de website van Tesla is de Pilot voor non-tesla rijders nog niet actief in Duitsland. Alleen voor Duitse inwoners die willen laden in landen waar de Pilot actief is. Alleen las ik ook een artikel dat de pilot ook actief is in Duitsland. Iemand hier die met succes met een non-tesla bij een supercharger in Duitsland heeft geladen?
Stukje tekst van de website:
General
Where is the pilot currently live?
The Non-Tesla Supercharger pilot is currently available for Supercharging stations in the following countries:
France
The Netherlands
Norway
UK
Spain
Sweden
Belgium
Austria
Can I Supercharge if I am visiting the Netherlands, France, Norway, UK, Spain, Sweden, Belgium and Austria?
The Non-Tesla Supercharger pilot is currently limited to EV drivers who live in the following countries:
The Netherlands
France
Norway
Germany
UK
Spain
Sweden
Belgium
Austria
Tesla drivers from any country can charge as they normally would at these sites.
General
The Non-Tesla Supercharger pilot is currently available for Supercharging stations in the following countries:
France
The Netherlands
Norway
UK
Spain
Sweden
Belgium
Austria
Can I Supercharge if I am visiting the Netherlands, France, Norway, UK, Spain, Sweden, Belgium and Austria?
The Non-Tesla Supercharger pilot is currently limited to EV drivers who live in the following countries:
The Netherlands
France
Norway
Germany
UK
Spain
Sweden
Belgium
Austria
Tesla drivers from any country can charge as they normally would at these sites.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Vandaag op weg gegaan naar Normandië. Gestart met 100% en de eerste geplande stop was bij “Air de Baralle” langs de A26 van Arras -> Reims waar 3 IONITY laadunits stonden. Aankomst met 26%.
Gereden 270 km. en verbruik van 18,3/100 km.
:strip_exif()/f/image/BpHyhjTVgT355oXAddyjYYoS.jpg?f=fotoalbum_large)
Middels de Bonnet app de 1e sessie opgestart maar kreeg een foutmelding. Rode lamp op de auto en stekker vast. Gebeld met IONITY en kreeg de tip de auto 3x op slot/van slot te doen om de stekker weer los te krijgen. Dat werkte idd. Hij vroeg ook waarmee ik werkte (Bonnet) en hij gaf daarop als tip om eerst te betalen met Bonnet en daarna de sessie te starten. Omdat mij niet duidelijk was hoe ik eerst moet betalen in de app heb ik daarna maar gebruik gemaakt van Freshmile en dat liep vlekkeloos. Door de lunch opgeladen tot 91%. Beginsnelheid was 120kW
Daarna weer op pad op weg naar mijn 2e IONITY laadpunt “Aire de Bolleville Quest” langs de A29. Ook kreeg ik hier weer een rode lamp op de auto (en een rode waas voor mijn ogen) terwijl ik gelijk had gekozen voor Freshmile. Daarna 1 paal opgeschoven en met exact dezelfde werkwijze werkte deze laadpaal gewoon goed. Aankomst met 16% en opgeladen tot 60%. 251km. gereden en gemiddeld verbruik 19,9/ 100km. Het was nog wel een dingetje omdat bij aankomst bij de aire deze was afgesloten. Toen doorgereden en via viaduct weer terug naar het station (lag namelijk aan de andere kant van de weg). Omweg 16km.
Daarna door naar 3e IONITY laadpunt Giberville Nord langs de A13 (net voor Caen). Nu weer de Bonnet app gebruikt en alles liep nu vlot. Bewust opgeladen tot 90% zodat ik bij aankomst 80% had die ik de volgende dag dan kon gebruiken om rond te rijden. Ook hier weer een mooie laadsnelheid 122,5. Van 2e naar 3e laadpunt circa 100 km. gereden wat ik normaal niet zou doen maar zoals gezegd wilde ik morgen een 80% accu hebben.
:strip_exif()/f/image/CUYcer1JYmWtzH8ke8nLuScG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik merk wel dat je tijdens zo’n 1e reis, zeker in de “laadpalenwoestijn”, erg bezig bent met verbruik, matigen snelheid etc. omdat er weinig alternatieven zijn.
Nu aan een biertje
:strip_exif()/f/image/BpHyhjTVgT355oXAddyjYYoS.jpg?f=fotoalbum_large)
Middels de Bonnet app de 1e sessie opgestart maar kreeg een foutmelding. Rode lamp op de auto en stekker vast. Gebeld met IONITY en kreeg de tip de auto 3x op slot/van slot te doen om de stekker weer los te krijgen. Dat werkte idd. Hij vroeg ook waarmee ik werkte (Bonnet) en hij gaf daarop als tip om eerst te betalen met Bonnet en daarna de sessie te starten. Omdat mij niet duidelijk was hoe ik eerst moet betalen in de app heb ik daarna maar gebruik gemaakt van Freshmile en dat liep vlekkeloos. Door de lunch opgeladen tot 91%. Beginsnelheid was 120kW
Daarna weer op pad op weg naar mijn 2e IONITY laadpunt “Aire de Bolleville Quest” langs de A29. Ook kreeg ik hier weer een rode lamp op de auto (en een rode waas voor mijn ogen) terwijl ik gelijk had gekozen voor Freshmile. Daarna 1 paal opgeschoven en met exact dezelfde werkwijze werkte deze laadpaal gewoon goed. Aankomst met 16% en opgeladen tot 60%. 251km. gereden en gemiddeld verbruik 19,9/ 100km. Het was nog wel een dingetje omdat bij aankomst bij de aire deze was afgesloten. Toen doorgereden en via viaduct weer terug naar het station (lag namelijk aan de andere kant van de weg). Omweg 16km.
Daarna door naar 3e IONITY laadpunt Giberville Nord langs de A13 (net voor Caen). Nu weer de Bonnet app gebruikt en alles liep nu vlot. Bewust opgeladen tot 90% zodat ik bij aankomst 80% had die ik de volgende dag dan kon gebruiken om rond te rijden. Ook hier weer een mooie laadsnelheid 122,5. Van 2e naar 3e laadpunt circa 100 km. gereden wat ik normaal niet zou doen maar zoals gezegd wilde ik morgen een 80% accu hebben.
:strip_exif()/f/image/CUYcer1JYmWtzH8ke8nLuScG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik merk wel dat je tijdens zo’n 1e reis, zeker in de “laadpalenwoestijn”, erg bezig bent met verbruik, matigen snelheid etc. omdat er weinig alternatieven zijn.
Nu aan een biertje
:strip_exif()/f/image/PglDaWmhMmpTqi7btt3ekL5K.jpg?f=fotoalbum_large)
Met het eerst betalen bedoelen ze waarschijnlijk dat je de laadsessie eerst moet opstarten in de app, voordat je de laadkabel in de auto stopt. De app vraag zelf om te bevestigen dat je de kabel ingeplugd hebt.wimbre schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:55:
Proost
Alsjeblieftervh schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:58:
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen: zoals ik het lees op de website van Tesla is de Pilot voor non-tesla rijders nog niet actief in Duitsland. Alleen voor Duitse inwoners die willen laden in landen waar de Pilot actief is. Alleen las ik ook een artikel dat de pilot ook actief is in Duitsland. Iemand hier die met succes met een non-tesla bij een supercharger in Duitsland heeft geladen?
General
France
The Netherlands
Norway
UK
Spain
Sweden
Belgium
Austria
The Netherlands
France
Norway
Germany
UK
Spain
Sweden
Belgium
Austria
https://www.tesla.com/nl_...3928&zoom=6&filters=party
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik las een Duits bericht van iemand dat de SuC bij Limburg(D) open was voor non-Tesla's en stond ook zo op de kaart van Tesla, alleen dat heeft niet lang geduurd en was snel weer verdwenen. Kennelijk een foutje.ervh schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:58:
General
France
The Netherlands
Norway
UK
Spain
Sweden
Belgium
Austria
The Netherlands
France
Norway
Germany
UK
Spain
Sweden
Belgium
Austria
Een ander foutje, denk ik, is in Spanje bij Cambrils. Als je uitzoomt zie je dat de SuC beschikbaar is maar bij inzoomen wordt die grijs als zijnde in aanbouw. Klik je erop dan is die wel operationeel en ook voor non-Tesla's. Vreemd.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Hier ook maar begonnen met wat foto's in te sturen. Het valt op dat sommige foto's vrij vlot worden geaccepteerd en sommige heel lang duurt of na een week nog steeds niet. Wat is jouw ervaring met de doorlooptijd?4v4t4r schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:47:
[...]
installeer de app, kijk bij challenges of je veel laadpalen in de buurt ziet, stap op de fiets en maak fotos
Ik had de mazzel (of pech) dat ik in 3 jaar tijd 4x verhuist ben en heb toen echt veel kunnen doen.
Ik woon in (nu naast) een grote stad met veel laadpalen, dus het ging echt hard.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Peutpeut op 08-06-2022 04:37 ]
Ik heb hier echt geen probleem met Bonnet en Ionity, het enige probleem is dat ik een stall moest kiezen, 1,2,3 of 4 en ik geen idee had welke het moest zijn (stond op de parkeerplek een grote 2 maar daar stond mijn auto overheen)wimbre schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:55:
Vandaag op weg gegaan naar Normandië. Gestart met 100% en de eerste geplande stop was bij “Air de Baralle” langs de A26 van Arras -> Reims waar 3 IONITY laadunits stonden. Aankomst met 26%.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu aan een biertje [Afbeelding]
Verder zie ik dat je een audi hebt, ik kom onderweg in Duitsland wel vaker Audi's tegen die niet kunnen laden aan zuilen waar anderen wel gewoon kunnen laden. Geen idee waarom. Heb verschillende keren aan (vooral) EnBW laadzuilen gemerkt dat het dan voor Audi niet of moeilijk gaat.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Ja het lijkt een beetje random.. maar uiteindelijk worden ze geaccepteerd hoor. Duurt soms langer dan anders.Peutpeut schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 04:37:
[...]
Hier ook maar begonnen met wat foto's in te sturen. Het valt op dat sommige foto's vrij vlot worden geaccepteerd en sommige heel lang duurt of na een week nog steeds niet. Wat is jouw ervaring met de doorlooptijd?
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Even gezocht in het topic, maar nog niets over kunnen vinden. Ik laadt al een paar maanden bij mijn werkgever (paal van E-Flux) en gebruik daarbij de Vandebron pas. Al enige maanden zonder issue. Vorige week ineens melding ongeldige pas. Vreemde was dat ie het een paar uur later wel deed. Maar toen had ik al nieuwe pas aangevraagd. De oude nog een paar dagen gebruikt en toen toch de nieuwe maar geactiveerd. Gisteren zonder probleem geladen, van morgen weer melding ongevldige pas. Als alternatief nu maar Coolblue pas gebruikt die wel werkt. Kan dit aan de laadpaal liggen? Ik wil toch het liefst de Vandebron pas gebruiken, aangezien ik daarmee het laagste tarief betaal.
Komt doordat de communicatiecontacten geen goede verbinding hebben, je moet dan de stekker even aandrukken totdat die gaat laden. Komt vaak voor bij Ionity.Philos31 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:14:
[...]
Ik heb hier echt geen probleem met Bonnet en Ionity, het enige probleem is dat ik een stall moest kiezen, 1,2,3 of 4 en ik geen idee had welke het moest zijn (stond op de parkeerplek een grote 2 maar daar stond mijn auto overheen)
Verder zie ik dat je een audi hebt, ik kom onderweg in Duitsland wel vaker Audi's tegen die niet kunnen laden aan zuilen waar anderen wel gewoon kunnen laden. Geen idee waarom. Heb verschillende keren aan (vooral) EnBW laadzuilen gemerkt dat het dan voor Audi niet of moeilijk gaat.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
wellicht proberen om de stekker in de laadpoort vast te houden / duwen tijdens de handshake? kan zijn dat de laadkabel te losjes hangt waardoor het niet wilt beginnen met laden? dit is een veelvoorkomend probleem en wellicht dat dit de laadsessies wat betrouwbaarder startwimbre schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Ik ga vanavond naar Italie met de ID3 maar ben toch even benieuwd naar jullie ervaringen.
Vorig jaar gereden via Duitsland en Zwitserland, nu geeft ABRP aan om via Belgie, Lux en Frankrijk te rijden. De tol is dan maar €10,- volgens mij en er zijn veel Ionity's. Dit klinkt interessant daar mij bijstaat dat het in Duitsland qua laders en het gemakkelijk vinden ervan toch ingewikkelder is dan gedacht.
Of gewoon via Duitsland racen?
Vorig jaar gereden via Duitsland en Zwitserland, nu geeft ABRP aan om via Belgie, Lux en Frankrijk te rijden. De tol is dan maar €10,- volgens mij en er zijn veel Ionity's. Dit klinkt interessant daar mij bijstaat dat het in Duitsland qua laders en het gemakkelijk vinden ervan toch ingewikkelder is dan gedacht.
gewoon via duitsland. de keuze is reuze tussen enbw, aral pulse, ionity, fastned en allego voor duitsland.AMARONE schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:06:
Ik ga vanavond naar Italie met de ID3 maar ben toch even benieuwd naar jullie ervaringen.
smart fortwo electric drive 17.6kWh
&Charge accepteert uiteindelijk alle foto's wel, maar geeft niet altijd gratis kilometers. De laadpaal moet nl. in de lijst met challenges staan, anders krijg je er geen kilometers voor.Peutpeut schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 04:37:
[...]
Hier ook maar begonnen met wat foto's in te sturen. Het valt op dat sommige foto's vrij vlot worden geaccepteerd en sommige heel lang duurt of na een week nog steeds niet. Wat is jouw ervaring met de doorlooptijd?
Ik heb een bepaalde status, kan dus ook laadpalen reviewen, verplaatsen en zelf toevoegen (klinkt heel speciaal, maar wellicht heb je deze status al na 5 fotos, geen ideepmiddeld schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:13:
[...]
&Charge accepteert uiteindelijk alle foto's wel, maar geeft niet altijd gratis kilometers. De laadpaal moet nl. in de lijst met challenges staan, anders krijg je er geen kilometers voor.
Reviewen is wel apart, is namelijk wereldwijd - alsof ik even naar het buitenland vlieg om te checken (@Hachy mocht je nog connecties hebben daar is dat wel een dingetje. Ik vind het prima om controles te doen en eventueel palen aan te passen (vaak klopt het adres niet, locatie paal wel) maar dit is echt random
Hi @4v4t4r, ja ik kan wel e.e.a. doorgeven maar dat zijn niet de mensen die ook daadwerkelijk die aanpassingen gaan doen. Ik zou dan net als jij een mailtje naar support@ gaan sturen dus ik denk dat zelf doen de snelste weg is om je feedback te delen en dit te verbeteren.
Begrijp ik het goed dat je random review verzoeken krijgt van laadpalen waar je ooit geweest bent?
Begrijp ik het goed dat je random review verzoeken krijgt van laadpalen waar je ooit geweest bent?
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Oef, Allego heeft per 1 juli een nieuw tarief op haar AC-laadpalen in de concessie Groningen-Drenthe vanwege de hogere energieprijzen, nl. € 0,528 per kWh:
https://www.allego.eu/nl-nl/laadtarief-groningen-drenthe
Wel een beetje flauw dat ze de schuld in de schoenen van de energieleverancier schuiven vanwege de afwijkende concessie-structuur. Dat wisten ze natuurlijk toen ze er aan begonnen.
Hopelijk gaat de btw-verlaging naar 9% op energie per 1 juli door, dan gaat er tijdelijk weer een cent of vijf van het bovengenoemde tarief af.
Gelukkig kun je met de Bonnet-app vooralsnog tegen een beter tarief laden bij Allego, al is het ook maar de vraag hoe lang Bonnet dat vol kan houden.
https://www.allego.eu/nl-nl/laadtarief-groningen-drenthe
Wel een beetje flauw dat ze de schuld in de schoenen van de energieleverancier schuiven vanwege de afwijkende concessie-structuur. Dat wisten ze natuurlijk toen ze er aan begonnen.
Hopelijk gaat de btw-verlaging naar 9% op energie per 1 juli door, dan gaat er tijdelijk weer een cent of vijf van het bovengenoemde tarief af.
Gelukkig kun je met de Bonnet-app vooralsnog tegen een beter tarief laden bij Allego, al is het ook maar de vraag hoe lang Bonnet dat vol kan houden.
Opel Ampera-e (2020)
eh wrm? deze "Aire"/rustplaats is bestemd voor 2 richtingen waarbij ze in het midden rijrichtingen hebben afgeschermd van elkaar.wimbre schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:55:
Het was nog wel een dingetje omdat bij aankomst bij de aire deze was afgesloten. Toen doorgereden en via viaduct weer terug naar het station (lag namelijk aan de andere kant van de weg). Omweg 16km.
Je hebt op deze locatie aan beide zijde 2x 350kw ionity palen en 1x 50kw triple.
Maps laat 1 locatie zien totdat je ver genoeg inzoomt, zelfde voor plugshare en nog andere apps
edit: of was nou de afrit voor de aire afgesloten? en daarom je moest omrijden?
[ Voor 6% gewijzigd door Simply1337 op 08-06-2022 13:08 ]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Welk gebied van Italie ga je precies? Ben benieuwd naar je ervaringen.AMARONE schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:06:
Nee gewoon echt random palen waar ik nooit geweest bent (als je op de review knop drukt)Hachy schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:42:
Hi @4v4t4r, ja ik kan wel e.e.a. doorgeven maar dat zijn niet de mensen die ook daadwerkelijk die aanpassingen gaan doen. Ik zou dan net als jij een mailtje naar support@ gaan sturen dus ik denk dat zelf doen de snelste weg is om je feedback te delen en dit te verbeteren.
Nu net weer even gedaan, of ik even in Berlijn wil checken
:strip_exif()/f/image/OVIHjteXzXGVBqMjBYVn2vwQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zal ze wel even mailen !
Dank, dan wacht ik rustig af. Het gebeurt inderdaad random. De foto's die ik tot nu toe heb ingediend zijn op basis van een challenge en een aantal bij een laadpaal die ik heb toegevoegd in het dorp.pmiddeld schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:13:
[...]
&Charge accepteert uiteindelijk alle foto's wel, maar geeft niet altijd gratis kilometers. De laadpaal moet nl. in de lijst met challenges staan, anders krijg je er geen kilometers voor.
In het overzicht onder Bijdragen staan er een aantal nog in de wacht.
Ja sommige fotos worden auto approved heb ik het idee - andere gaan door een review process heen. Maar maak je geen zorgen - ineens zijn ze approved. ik heb nu bijna 1000 fotos geupload, alleen een stuk of 20 van afgelopen week staan nog open (769 solved challengesPeutpeut schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:28:
[...]
Dank, dan wacht ik rustig af. Het gebeurt inderdaad random. De foto's die ik tot nu toe heb ingediend zijn op basis van een challenge en een aantal bij een laadpaal die ik heb toegevoegd in het dorp.
In het overzicht onder Bijdragen staan er een aantal nog in de wacht.
@4v4t4r Lekker bezig! Helaas is de laadpaaldichtheid hier niet zo hoog, gelukkig kom ik dagelijks in de stad en is er onderweg genoeg te zien
Ik ga binnenkort met een Enyaq 60 naar Italië, en hoewel ABRP soms ook Frankrijk aangeeft, kies ik er toch voor om via Duitsland/Oostenrijk te gaan. Totaal onterecht, maar van sommige verhalen hier over Frankrijk vind ik het toch spannend om daar heen te gaan.AMARONE schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:06:
Het zou niet meer uit moeten maken hoe je reist, maar voor een eerste lange EV rit speel ik het toch liever safe.
Even mijn ervaringen: ik heb afgelopen maand 2 reizen gemaakt en hier wat ervaringen:
Over het algemeen kan ik zeggen: binnen dit stuk van europa is het laden voldoende afgedekt, hoewel Duitsland opviel in negatieve zin.
- NL-DE-FR-CH-LI-IT:
In duitsland viel me de dichtheid van de laadpalen erg tegen. In zwitserland daarentegen had vrijwel elke rustplaats een fastcharger (heerlijk!)- en stond het superduidelijk aangegeven voordat je de rustplaats op ging. In Noord-Italie waren relatief weinig fast chargers.
- NL-BE-FR:
Prima supercharger netwerk onderweg. In frankrijk geprobeerd bij een IONITY te laden, maar wat een verschrikkelijke ervaring: druk (rij wachtende ev's), 3 palen van de 8 in storing. Ik ben doorgereden naar een supercharger en dan weet je meteen weer waarom: 12 vrije palen: inpluggen en weglopen.
Later nogmaals via IONITY geladen en dat ging prima. Ik denk dat ik voor IONITY wel een conclusie mag trekken: als je de grote palen met groot display aantreft is de kans op storing groot (zelf helaas al meerdere keren ervaren, ook in youtube filmpjes zie je dat). De slanke palen "met hoedje" daarentegen werken uitstekend.
Algemene indruk: de tarieven zijn flink omhoog gegaan: ik heb een combinatie van Bonnet, shell recharge, maingau en Tesla Supercharger gebruikt: Bonnet is top voor gratis/goedkoop Ionity/fastned , superchargers zijn het makkelijkst in gebruik. Shell recharge en maingau voor de rest. Maingau is echter niet heel voordelig meer, dus ik ga daar waarschijnlijk weg.
Positief: op een aantal plaatsen in Frankrijk (e. leclerc en een aantal kleine gemeentes was het laden zelfs gratis!)
Over het algemeen kan ik zeggen: binnen dit stuk van europa is het laden voldoende afgedekt, hoewel Duitsland opviel in negatieve zin.
- NL-DE-FR-CH-LI-IT:
In duitsland viel me de dichtheid van de laadpalen erg tegen. In zwitserland daarentegen had vrijwel elke rustplaats een fastcharger (heerlijk!)- en stond het superduidelijk aangegeven voordat je de rustplaats op ging. In Noord-Italie waren relatief weinig fast chargers.
- NL-BE-FR:
Prima supercharger netwerk onderweg. In frankrijk geprobeerd bij een IONITY te laden, maar wat een verschrikkelijke ervaring: druk (rij wachtende ev's), 3 palen van de 8 in storing. Ik ben doorgereden naar een supercharger en dan weet je meteen weer waarom: 12 vrije palen: inpluggen en weglopen.
Later nogmaals via IONITY geladen en dat ging prima. Ik denk dat ik voor IONITY wel een conclusie mag trekken: als je de grote palen met groot display aantreft is de kans op storing groot (zelf helaas al meerdere keren ervaren, ook in youtube filmpjes zie je dat). De slanke palen "met hoedje" daarentegen werken uitstekend.
Algemene indruk: de tarieven zijn flink omhoog gegaan: ik heb een combinatie van Bonnet, shell recharge, maingau en Tesla Supercharger gebruikt: Bonnet is top voor gratis/goedkoop Ionity/fastned , superchargers zijn het makkelijkst in gebruik. Shell recharge en maingau voor de rest. Maingau is echter niet heel voordelig meer, dus ik ga daar waarschijnlijk weg.
Positief: op een aantal plaatsen in Frankrijk (e. leclerc en een aantal kleine gemeentes was het laden zelfs gratis!)
[ Voor 3% gewijzigd door stfn345 op 08-06-2022 15:35 ]
Ik ben alleen met de Tesla door Duitsland gegaan en dan ga je makkelijk van Supercharger naar Supercharger. Als die worden opengesteld en je kan er terecht raad ik die zeker aan.
Als je de superchargers of grotere laadpleinen niet opzoekt struikel je in Duitsland langs de snelweg niet zomaar over de snelladers, dat viel mij persoonlijk wel tegen. Ik kwam 1x toevallig een verdwaalde EnBW tegen achteraan een parkeerplaats maar die was defect en bij een tankstation aan de A52 stond een (ook echt maar 1) Innogy/e-on HPC, die overigens wel goed werkte. Voor grotere laadfaciliteiten moet je (net als voor de Supercharger) toch al snel uitwijken naar een Autohof. Wat qua voorzieningen ook wel een betere keuze is over het algemeen.
Als je de superchargers of grotere laadpleinen niet opzoekt struikel je in Duitsland langs de snelweg niet zomaar over de snelladers, dat viel mij persoonlijk wel tegen. Ik kwam 1x toevallig een verdwaalde EnBW tegen achteraan een parkeerplaats maar die was defect en bij een tankstation aan de A52 stond een (ook echt maar 1) Innogy/e-on HPC, die overigens wel goed werkte. Voor grotere laadfaciliteiten moet je (net als voor de Supercharger) toch al snel uitwijken naar een Autohof. Wat qua voorzieningen ook wel een betere keuze is over het algemeen.
Ik heb eigenlijk nooit veel onderweg hoeven laden, maar omdat we nu tijdelijk niet thuis zijn maar wel veel onderweg wordt het toch wat belangrijker.
Nu heb ik de Bonnet app geïnstalleerd en probeer ik de kortingscodes in te voeren, maar bij alle codes krijg ik de melding dat deze verlopen zijn. Heeft iemand een actueel overzicht van de bruikbare codes? Of werken de codes alleen als ik een maandabonnement heb genomen en krijg ik daarom deze melding?
Nu heb ik de Bonnet app geïnstalleerd en probeer ik de kortingscodes in te voeren, maar bij alle codes krijg ik de melding dat deze verlopen zijn. Heeft iemand een actueel overzicht van de bruikbare codes? Of werken de codes alleen als ik een maandabonnement heb genomen en krijg ik daarom deze melding?
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Zelf vorige week pas Bonnet geïnstalleerd. Afgelopen week heb ik de volgende codes toe kunnen voegen:ArnoudN schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:49:
Ik heb eigenlijk nooit veel onderweg hoeven laden, maar omdat we nu tijdelijk niet thuis zijn maar wel veel onderweg wordt het toch wat belangrijker.
SPEAKEV20 - £20,- korting op eerste REFILL
Referral CODE voor £15,- credit voor komende REFILL
FIRSTCHARGE2 - Gratis laadsessie
FREECHARGE2 - Gratis laadsessie
EVABNT - Gratis laadsessie
JUBILEE - 25% Korting op laadsessie/minder verbruik van REFILL
Deze codes heb ik toe kunnen voegen. Bij alle andere kreeg ik ook de melding dat deze zijn verlopen.
Met twee accounts (Mijn vriendin en mijn eigen) zou heen en terug naar Kroatië voor nop erin moeten zitten. Dat is zolang deze codes het uithouden tot eind juli.
Zo niet jammer dan en zal ik nog steeds via Bonnet laden. DC laden voor €0,29 kWh zie ik nog steeds als een Win
[ Voor 18% gewijzigd door WOWZERZ op 09-06-2022 09:47 ]
Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl
Zo lang dat Bonnet topic er nog niet is, maar even hier verder.
Weet iemand hoe het zit met de foto's toevoegen?
Ik zie bij sommige locaties foto's maar zelf lukt het niet om ze toe te voegen.
In de app staat bij mij ook nog "coming soon" bij rewards.
Ben ook benieuwd wat het oplevert.
Weet iemand dit?
Weet iemand hoe het zit met de foto's toevoegen?
Ik zie bij sommige locaties foto's maar zelf lukt het niet om ze toe te voegen.
In de app staat bij mij ook nog "coming soon" bij rewards.
Ben ook benieuwd wat het oplevert.
Weet iemand dit?
Ben wel voor een apart topic. Merk dat ik dit topic minder bezoek omdat het hier (te)veel over Bonnet gaat.
Ik vind het een lastige. Kortingscodes vind ik persoonlijk prima en zelfs erg wenselijk. Een simpel berichtje met daarin 1 woord in hoofdletters en wat uitleg maakt al een boel mensen blij en neemt weinig ruimte in, dat is m.i. helemaal niet storend. Maar hoeveel mensen dit topic gebruiken als laagdrempelige Bonnet-helpdesk (of eigenlijk: ueberhaupt specifiek-bedrijf-helpdesk) staat me tegen. Als je Bonnetdingen afsplitst, hou je alsnog een topic met de leuke en stomme dingen (respectievelijk kortingscodes en supportvragen) door elkaar. Ik blijf erbij dat vragen over features en facturatie van specifieke bedrijven, waarschijnlijk beter rechtstreeks aan de betreffende bedrijven gesteld kunnen worden, dus helemaal niet op 'n forum. Dat lijkt me te verkiezen boven afsplitsen in verschillende topics, want als iemand die geïnteresseerd is in koopjes lijkt mij 10 aanbiederspecifieke topics afstruinen op zoek naar de krenten in de pap ook niet prettig.
Gebruik 'n forum voor dingen die aanbiederoverstijgend zijn (vergelijkingen! technische dingen! reisverslagen!) en voor dingen waar veel mensen wat aan hebben (kortingscodes! praktische tips!). Dat is leuk en kan ik maanden of jaren volhouden. Maar als forumgebruikers eigenlijk worden ingezet als gratis helpdeskmedewerkers voor commerciële toko's, vind ik het moeilijker vol te houden.
Natuurlijk kan het voorkomen dat een bedrijf slechte support heeft en een onbruikbaar antwoord geeft. Dan kun je daar natuurlijk alsnog over komen zeuren, want samen zeuren over bedrijven is de hobby van vrijwel elke Nederlander, en het is m.i. voor iedereen waardevolle info om te weten dat de support-afdeling van een bedrijf kansloos is.
Gebruik 'n forum voor dingen die aanbiederoverstijgend zijn (vergelijkingen! technische dingen! reisverslagen!) en voor dingen waar veel mensen wat aan hebben (kortingscodes! praktische tips!). Dat is leuk en kan ik maanden of jaren volhouden. Maar als forumgebruikers eigenlijk worden ingezet als gratis helpdeskmedewerkers voor commerciële toko's, vind ik het moeilijker vol te houden.
Natuurlijk kan het voorkomen dat een bedrijf slechte support heeft en een onbruikbaar antwoord geeft. Dan kun je daar natuurlijk alsnog over komen zeuren, want samen zeuren over bedrijven is de hobby van vrijwel elke Nederlander, en het is m.i. voor iedereen waardevolle info om te weten dat de support-afdeling van een bedrijf kansloos is.
[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 08-06-2022 22:32 ]
Ik ben tegen. In afwachting van nieuwe codes steek ik altijd wat op van de andere berichten hier.Inspired schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:39:
Ben wel voor een apart topic. Merk dat ik dit topic minder bezoek omdat het hier (te)veel over Bonnet gaat.
Daarnaast is veel aandacht voor bepaalde codes ook de nekslag gebleken. (VNRAMA3 op Pepper bijvoorbeeld). Dan liever verdekt tussen de posts.
Bedankt. Alles kunnen toevoegen, net te laat voor deze rit maar dat komt de volgende keer wel goedWOWZERZ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:59:
[...]
Zelf vorige week pas Bonnet geïnstalleerd. Afgelopen week heb ik de volgende codes toe kunnen voegen:
SPEAKEV20 - £20,- korting op eerste REFILL
Referral CODE voor £15,- credit voor komende REFILL
FIRSTCHARGE2 - Gratis laadsessie
FREECHARGE2 - Gratis laadsessie
EVABNT - Gratis laadsessie
JUBILEE - 25% Korting op laadsessie/minder verbruik van REFILL
Deze codes heb ik toe kunnen voegen. Bij alle andere kreeg ik ook de melding dat deze zijn verlopen.
Met twee accounts (Mijn vriendin en mijn eigen) zou heen en terug naar Kroatië voor nop erin moeten zitten. Dat is zolang deze codes het uithouden tot eind juli.
Zo niet jammer dan en zal ik nog steeds via Bonnet laden. DC laden voor €0,29 kWh zie ik nog steeds als een Win
Toevoeging: wellicht niet gek om 'Het EV Bonnet topic' te starten met daarin een lijst met (in)active codes. Geen idee wat de regels zijn op Tweakers dus het starten daarvan blijf ik bij uit de buurt. Wellicht een idee voor de beter geïnformeerde en doorgewinterde Tweaker.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Het klopt dat de laadstations aan de andere kant van de snelweg stonden maar de hele afrit was afgezet dus ik kon er niet heen rijden. Daarom doorgereden en omgekeerd en die afslag was gewoon open.Simply1337 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:05:
[...]
edit: of was nou de afrit voor de aire afgesloten? en daarom je moest omrijden?
Dit zijn hele valide punten. Zoals je zegt is er met dit topic een gecentraliseerde plek voor het uitwisselen van informatie over een zeer gedecentraliseerd laadpaal landschap.Juerd schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:31:
Ik vind het een lastige. Kortingscodes vind ik persoonlijk prima en zelfs erg wenselijk. Een simpel berichtje met daarin 1 woord in hoofdletters en wat uitleg maakt al een boel mensen blij en neemt weinig ruimte in, dat is m.i. helemaal niet storend. Maar hoeveel mensen dit topic gebruiken als laagdrempelige Bonnet-helpdesk (of eigenlijk: ueberhaupt specifiek-bedrijf-helpdesk) staat me tegen. Als je Bonnetdingen afsplitst, hou je alsnog een topic met de leuke en stomme dingen (respectievelijk kortingscodes en supportvragen) door elkaar. Ik blijf erbij dat vragen over features en facturatie van specifieke bedrijven, waarschijnlijk beter rechtstreeks aan de betreffende bedrijven gesteld kunnen worden, dus helemaal niet op 'n forum. Dat lijkt me te verkiezen boven afsplitsen in verschillende topics, want als iemand die geïnteresseerd is in koopjes lijkt mij 10 aanbiederspecifieke topics afstruinen op zoek naar de krenten in de pap ook niet prettig.
Maar op het moment dat ±50% van de posts over één aabieder gaan zou ik zeggen dat het een goed moment is om dat in een eigen topic te zetten. Of breid in ieder geval de TS uit. Nu staat er 0 info in inzake Bonnet. Er komen wel steeds dezelfde vragen. In een eigen topic is dat allemaal veel makkelijker in een TS bij te houden. Met de actieve codes etc. Er zijn genoeg die een laadpas hebben omdat het een lease auto is. Ik heb dat zelf ook en heb dus 0 interesse in Bonnet. Ik vind het jammer dat dit topic daarvoor voor mij gewoon niet meer interessant is om te bezoeken.WOWZERZ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:45:
[...]
Dit zijn hele valide punten. Zoals je zegt is er met dit topic een gecentraliseerde plek voor het uitwisselen van informatie over een zeer gedecentraliseerd laadpaal landschap.
Ach, het is even nieuw en erg vertegenwoordigd. Het is ook een tijdje gegaan over laden bij Tesla en de plek van aansluitingen. Een tijdje over het aanvragen van een Maingau pas. Over JuicePass of Enbnw of weet ik het allemaal. Zijn gewoon fases. Bonnet is volgens mij gewoon een "laadpas" en in die zin hoort het ook gewoon bij dit topic. Ja er zijn mensen die niet goed lezen in de app en hier dan komen vragen/klagen over heo het werkt en in welke volgorde je dingen meot doen. Nou dan help je die mensen of je negeert ze.
Het gaat nu al tig berichtjes over of Bonnet in dit topic thuis hoort of niet. Kunnen we anders een apart "offtopic klagen over semi-on-topic-onderwerpen-topic" openen?
Het gaat nu al tig berichtjes over of Bonnet in dit topic thuis hoort of niet. Kunnen we anders een apart "offtopic klagen over semi-on-topic-onderwerpen-topic" openen?
Vandaag ook geladen bij IONITY laadpunt Giberville Sud. Stond toevallig ook een Franse versie te laden. Er zijn 7 parkeerplaatsen maar 5 laadpalen aanwezig.wimbre schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geladen met de Bonnet app en alles liep vlekkeloos.
:strip_exif()/f/image/fNe6NE0HoJcHBuYCaHzevleq.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds een maand rij ik ook elektrisch (Volkwagen ID4)
Ik moet zeggen dat ik momenteel een haat-liefde verhouding heb met de laadpalen.
Ik maak gebruik van publieke laadpalen omdat ik nog geen eigen laadpaal in gebruik heb.
Bij de eerste keer opladen kreeg ik mijn stekker niet uit het laadpunt.
Ik heb het nummer moeten bellen op de paal en na een reset kwam hij los.
Deze paal heb ik hierna nog meerdere malen moeten gebruiken. En telkens hetzelfde probleem.
(bij het aanbieden van de badge om te stoppen bleef hij gewoon doorladen, uiteindelijk via de auto het laden gestopt en de paal laten resetten)
Andere laadpalen gingen wel goed.
Me andere ervaring is dat ik aankom bij een publieke laadpaal in een woonwijk.
De boel aansluit en hij gewoon weg niet begint met laden en in storing gaat staan.
En tot slot bij een hele andere laadpaal gooit hij me soms van het laden af na bv een uur geladen te hebben. Zonder enige reden.
De andere 80% van de keren gaat het goed en ervaar ik geen problemen.
Meer mensen met dit soort ervaringen? of heb ik gewoon pech?
Ik moet zeggen dat ik momenteel een haat-liefde verhouding heb met de laadpalen.
Ik maak gebruik van publieke laadpalen omdat ik nog geen eigen laadpaal in gebruik heb.
Deze paal heb ik hierna nog meerdere malen moeten gebruiken. En telkens hetzelfde probleem.
(bij het aanbieden van de badge om te stoppen bleef hij gewoon doorladen, uiteindelijk via de auto het laden gestopt en de paal laten resetten)
De boel aansluit en hij gewoon weg niet begint met laden en in storing gaat staan.
En tot slot bij een hele andere laadpaal gooit hij me soms van het laden af na bv een uur geladen te hebben. Zonder enige reden.
[ Voor 3% gewijzigd door C6DL op 09-06-2022 12:25 ]
Ook al in een ander topic gepost, zag nu pas dit topic, excuses..
Goedemiddag allen,
Over een aantal weken vertrekken wij met een Seat cupra borne (400 km range) naar het Zwarte Woud en de Elzas. Ik heb vanochtend veel gegoogled, maar zit nog met een vraag.
Op dit moment heb ik een Eneco laadpas (zakelijk), maar ik zou graag nog een laadpas/app als back-up hebben, omdat ik het idee heb dat de dekking van Eneco in Duitsland en Frankrijk niet optimaal is.
Tot nu toe heb ik plugsurfing gevonden als goede optie.. Zouden jullie daar ook voor kiezen als back up laadpas?
Alvast dank en een fijne dag gewenst.
Goedemiddag allen,
Over een aantal weken vertrekken wij met een Seat cupra borne (400 km range) naar het Zwarte Woud en de Elzas. Ik heb vanochtend veel gegoogled, maar zit nog met een vraag.
Op dit moment heb ik een Eneco laadpas (zakelijk), maar ik zou graag nog een laadpas/app als back-up hebben, omdat ik het idee heb dat de dekking van Eneco in Duitsland en Frankrijk niet optimaal is.
Tot nu toe heb ik plugsurfing gevonden als goede optie.. Zouden jullie daar ook voor kiezen als back up laadpas?
Herkenbaar ja, zo heb ik met mijn eGolf eens in Diemen gestaan waar de paal alle dienst weigerde (pogingen met 4 verschillende pasjes en 1 app) die vervolgens wel mijn laadkabel vergrendelde... Gebruik je de meegeleverde kabel? (Neem aan van wel..) Sinds ik een losse gekocht had (de meegeleverde zit permament aan mijn eigen laadpaal in mijn garage) heb ik geen problemen meer gehad.C6DL schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:24:
Persoonlijk gebruik ik Shell Recharge als back-up pas. Heeft me (helaas) al meerdere keren uit de brand geholpen.tcc90 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:50:
Ook al in een ander topic gepost, zag nu pas dit topic, excuses..
Goedemiddag allen,
Ja zeker, alles origineel.Tomba schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:04:
[...]
Herkenbaar ja, zo heb ik met mijn eGolf eens in Diemen gestaan waar de paal alle dienst weigerde (pogingen met 4 verschillende pasjes en 1 app) die vervolgens wel mijn laadkabel vergrendelde... Gebruik je de meegeleverde kabel? (Neem aan van wel..) Sinds ik een losse gekocht had (de meegeleverde zit permament aan mijn eigen laadpaal in mijn garage) heb ik geen problemen meer gehad.
Voor nu probeer ik de palen te ontwijken die mij problemen geven.
Alleen soms ontkom ik er niet aan en heb ik weer frustatie.
Zou het niet kunnen liggen aan mijn badge? (lease zakelijk)
Het is een beetje paal afhankelijk en er zitten absoluut rotte appels tussen die de EV ervaring behoorlijk kunnen verpesten.C6DL schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:24:
[..]
Hier in de buurt staan twee wat oudere palen van EVnet, waarbij ik inmiddels weet dat ik het beste eerst de stekker uit de auto kan halen (niet alleen ontgrendelen, maar ook echt eruit halen ivm het PP signaal) en een beetje tegen de stekker moet duwen als ik de pas scan zodat hij zeker in 1x goed ontgrendelt. Echt belachelijk. en vooral erg vervelend als je voor de zoveelste maal door je partner wordt gebeld dat ze de kabel niet afgekoppeld krijgt (al is die inmiddels ook een aardige laadpaalfluisteraar geworden).
Verderop in de wijk staan nieuwere palen van Allego en Vattenfal, daar heb ik werkelijk nog nooit problemen mee gehad. Die zijn daarnaast ook via een app aan te sturen. Zelfde geldt voor de ecotap palen op de parkeerplaats bij m'n werk. Het liefst zou ik zien dat die oude palen vervangen worden, maarja dat is vanuit CPO en gemeente oogpunt natuurlijk kapitaalvernietiging.
Je hebt gewoon een ID4.C6DL schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:24:
Veel sterkte daarmee.
(VAG moest vanwege dieselschandalen acuut over op alternatief/EV, maar werkt nog niet altijd goed).
[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 09-06-2022 19:59 ]
Wat een dom antwoord.eltron schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:56:
[...]
Je hebt gewoon een ID4.
Veel sterkte daarmee.
(VAG moest vanwege dieselschandalen acuut over op alternatief/EV, maar werkt nog niet altijd goed).
Beste tweakers,
Een vraag die ik heel erg zeker kan terug vinden maar ik stel hem toch omdat ik morgenochtend richting Frankrijk ga met het gezin..
Hoe kan ik bij Tesla laadpalen laden?
Met Newmotion/Shell pas?
Een vraag die ik heel erg zeker kan terug vinden maar ik stel hem toch omdat ik morgenochtend richting Frankrijk ga met het gezin..
Met Newmotion/Shell pas?
Je google is overleden?BaBoK schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:25:
Beste tweakers,
Met Newmotion/Shell pas?
https://www.anwb.nl/auto/...appenplan-laden-bij-tesla
Dat is inderdaad prima online te vindenBaBoK schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:25:
Beste tweakers,
Met Newmotion/Shell pas?
Je kan niet bij Tesla laders laden met een Shell pas. Sterker nog, als je zelf geen Tesla hebt, zijn er maar een beperkt aantal Superchargers waar je überhaupt terecht kan in het buitenland.
Je hebt de Tesla app nodig, in ieder geval.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Vertrouwen in tweakers is hoger als in googleWolly schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:27:
[...]
Je google is overleden?
En ook hoger dan in de site van tesla?
Met de Tesla app. Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Waar gaat de reis precies heen (afstand) en welke voiture heb je?BaBoK schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:25:
Beste tweakers,
Met Newmotion/Shell pas?
Ik gebruikte nogal eens het EnbW netwerk in Duitsland. Een laadpas bemachtigen was en is onmogelijk als je niet in D, A, CH woont. Maar via de app ging het steeds redelijk tot gisteren.
Na de laatste laadbeurt kreeg ik een vriendelijk mailtje dat mijn account gedeactiveerd is, zonder reden.
Hoewel ik wel kon vermoeden wat de oorzaak was heb ik toch even met Karlsruhe gebeld.
Enfin, als je niet in genoemde 3 landen woont kan EnwB je account niet handhaven omdat ze geen afspraak met de respectievelijke overheden hebben hoe de MwSt, VAT, BTW, te verrekenen.
Jammer, goed netwerk, mooie prijzen.
Daar laden met de Shell of Maingau pas bijvoorbeeld is toch snel 20 cent per kWh duurder.
Overigens, hoe heeft Maingau dit geregeld?
En hoe zit het met Bonnet. En Tesla, of Ionity?
Misschien heeft Hachy hier wat meer zicht op?
Na de laatste laadbeurt kreeg ik een vriendelijk mailtje dat mijn account gedeactiveerd is, zonder reden.
Hoewel ik wel kon vermoeden wat de oorzaak was heb ik toch even met Karlsruhe gebeld.
Enfin, als je niet in genoemde 3 landen woont kan EnwB je account niet handhaven omdat ze geen afspraak met de respectievelijke overheden hebben hoe de MwSt, VAT, BTW, te verrekenen.
Daar laden met de Shell of Maingau pas bijvoorbeeld is toch snel 20 cent per kWh duurder.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Oh wel apart zeg. Zelf ook echt fan van EnBW en de Mobility+ app. Vooral 'auto charge' is een super toevoeging (mogen meer CPO's overnemen van Tesla).EVfan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:11:
Ik gebruikte nogal eens het EnbW netwerk in Duitsland. Een laadpas bemachtigen was en is onmogelijk als je niet in D, A, CH woont. Maar via de app ging het steeds redelijk tot gisteren.
Dat van de laadpas verbaasd me wel. Heb zelf vorige week de EnBW pas ontvangen. Handig voor als het mobiele netwerk niet dekkend is. Ik heb deze pas gewoon via de Mobility+ app aan kunnen vragen en in NL (Limburg) ontvangen.
0? Ik heb in Frankrijk nooit wat anders nodig gehad dan Tesla/Ionity & mijn Travel Card van het werk. En dat opladen kan redelijk snel toch? Zou het pas doen als je het echt nodig hebt.FJP84 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 00:03:
Voor de zomer heb ik o.a. KihWi en Freshmile, waar ik tegoed moet op waarderen. Hoeveel euro is slim? Het zijn fallback passen naast: MTC New Motion, Plugsurfing, Skoda Powerpass met Ionity korting.
Vraag me af hoeveel @BaBoKjes ik tegen kom deze zomer bij SuCs die helemaal niet openbaar zijn.Wolly schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:27:
[...]
Je google is overleden?
[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 10-06-2022 10:49 ]
En maar swipen met een laadpas op elke vierkante cm van die paalInspired schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:48:
[...]
Vraag me af hoeveel @BaBoKjes ik tegen kom deze zomer bij SuCs die helemaal niet openbaar zijn.Sta je dan op een afgelegen SuC locatie met 8% SoC.

Dit topic is gesloten.
Let op:
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.