[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 144 Laatste
Acties:
  • 990.179 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:01
EVfan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:11:
Ik gebruikte nogal eens het EnbW netwerk in Duitsland. Een laadpas bemachtigen was en is onmogelijk als je niet in D, A, CH woont. Maar via de app ging het steeds redelijk tot gisteren.
Na de laatste laadbeurt kreeg ik een vriendelijk mailtje dat mijn account gedeactiveerd is, zonder reden.
Hoewel ik wel kon vermoeden wat de oorzaak was heb ik toch even met Karlsruhe gebeld.
Enfin, als je niet in genoemde 3 landen woont kan EnwB je account niet handhaven omdat ze geen afspraak met de respectievelijke overheden hebben hoe de MwSt, VAT, BTW, te verrekenen.
Jammer, goed netwerk, mooie prijzen.
Daar laden met de Shell of Maingau pas bijvoorbeeld is toch snel 20 cent per kWh duurder.
Overigens, hoe heeft Maingau dit geregeld?
En hoe zit het met Bonnet. En Tesla, of Ionity?
Misschien heeft Hachy hier wat meer zicht op?
Wat is dat voor vreemde gang van zaken?
Dit soort zaken is Europees geregeld en ten tweede wat boeit het als je met een Duitse app aan een Duitse paal staat? Dan betaal je gwoon Duitse BTW voor Duitse energie.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:44
Werkte perfect, bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:44
FJP84 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 00:01:
[...]

Met de Tesla app. Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Waar gaat de reis precies heen (afstand) en welke voiture heb je?
Werkte fantastisch. Zit richting Mont Ventoux met een Mach E. Heb standaard Newmotion pas met backup plugsurfing. Inmiddels 4 vakanties mee in het buitenland geweest En werkt top.
Note: buitenland laden etc zit allemaal in eigenbijdrage dus kies vrijwel altijd A-locaties langs de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
EVfan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:11:
Ik gebruikte nogal eens het EnbW netwerk in Duitsland. Een laadpas bemachtigen was en is onmogelijk als je niet in D, A, CH woont.
Het is niet onmogelijk, bij mij hebben ze hem gewoon opgestuurd. Ik gebruik hem af en toe voor tests en hij doet het nog steeds. In elke trotse EnbW aankondiging op Linkedin over hun Hypernetz en dat dat zo goed in NL werkt zet ik altijd in de comments altijd een beetje suggestief neer dat wij alle Duitsers met plezier verwelkomen op onze laadpalen maar dat EnbW al jaren hun Hypernetz afschermt voor Nederlanders en dat dat belachelijk is.
Maar via de app ging het steeds redelijk tot gisteren.
Na de laatste laadbeurt kreeg ik een vriendelijk mailtje dat mijn account gedeactiveerd is, zonder reden.
Hoewel ik wel kon vermoeden wat de oorzaak was heb ik toch even met Karlsruhe gebeld.
Enfin, als je niet in genoemde 3 landen woont kan EnwB je account niet handhaven omdat ze geen afspraak met de respectievelijke overheden hebben hoe de MwSt, VAT, BTW, te verrekenen.
Wat een waardeloze smoes, ze kunnen gewoon duitse BTW in rekening brengen zoals elke andere DE aanbieder doet. Er zijn nog geen wetten en richtlijnen voor (wel adviezen).
Jammer, goed netwerk, mooie prijzen.
Daar laden met de Shell of Maingau pas bijvoorbeeld is toch snel 20 cent per kWh duurder.
Overigens, hoe heeft Maingau dit geregeld?
En hoe zit het met Bonnet. En Tesla, of Ionity?
Misschien heeft Hachy hier wat meer zicht op?
Gelukkig stel je niet zoveel vragen 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Hachy op 10-06-2022 16:51 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
De jongens en meisjes van PUMP hebben een kaart gepubliceerd met de dichtheid van alle Hyperchargers met een vermogen van 100kW of meer, niet-zijnde Tesla Superchargers:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FU4ahBbWUAMjQo2.jpg

De woestijnen zijn duidelijk zichtbaar.

[ Voor 25% gewijzigd door Hachy op 10-06-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hachy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:39:
De jongens en meisjes van PUMP hebben een kaart gepubliceerd met de dichtheid van alle Hyperchargers met een vermogen van 100kW of meer, niet-zijnde Tesla Superchargers:

[Afbeelding]

Is Griekenland out-of-scope hier of zijn ze daar nog niet zover? Athene staat nou niet echt bekend om z'n schone lucht dus je zou verwachten dat de overheid daar wel wat meer EV gebruik zou promoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:22
Hachy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:38:

Wat een waardeloze smoes, ze kunnen gewoon duitse BTW in rekening brengen zoals elke andere DE aanbieder doet. Er zijn nog geen wetten en richtlijnen voor (wel adviezen).
Inderdaad, ik begreep het argument niet, dus hoopte dat jij dat wel kon verklaren, maar bullshit dus.
Daarmee zijn “al” 😁 de andere vragen obsoleet, immers die leveranciers doen wat in de EU kan, btw aan eindgebruikers in rekening brengen.
Ga mijn EnbW account weer activeren, en zien hoe lang dat goed gaat.

Pump kaartje: mooi beeld, en inderdaad in ben in Oost Frankrijk momenteel en leef ook van de SuC’s. Bedrijfszeker, en hier tenminste nog vrijwel helemaal onbezet (net geladen bij Beaune Noord, 1 Tesla, die na een minnut of wat verdween en toen stond ik er alleen met mijn Etron. 28 stations!

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Bigs schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:44:
[...]

Is Griekenland out-of-scope hier of zijn ze daar nog niet zover? Athene staat nou niet echt bekend om z'n schone lucht dus je zou verwachten dat de overheid daar wel wat meer EV gebruik zou promoten.
Te weinig Grieken kunnen een EV betalen. Zelfde situatie in Polen en ten dele Spanje.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:44
BaBoK schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:47:
[...]

Werkte fantastisch. Zit richting Mont Ventoux met een Mach E. Heb standaard Newmotion pas met backup plugsurfing. Inmiddels 4 vakanties mee in het buitenland geweest En werkt top.
Note: buitenland laden etc zit allemaal in eigenbijdrage dus kies vrijwel altijd A-locaties langs de snelweg.
Goed om te horen. Ook nog bij Ionity geladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bigs schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:44:
[...]

Als je op Chargemap kijkt zijn er sowieso maar heel weinig laadpalen in Griekenland, en er worden maar 8 getoond bij > 100 kW en de helft daarvan is ook nog eens buiten gebruik.
Ook de Shell Recharge app toont maar heel weinig palen in Griekenland.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
EVfan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:52:
[...]

Inderdaad, ik begreep het argument niet, dus hoopte dat jij dat wel kon verklaren, maar bullshit dus.
Daarmee zijn “al” 😁 de andere vragen obsoleet, immers die leveranciers doen wat in de EU kan, btw aan eindgebruikers in rekening brengen.
Ga mijn EnbW account weer activeren, en zien hoe lang dat goed gaat.

Pump kaartje: mooi beeld, en inderdaad in ben in Oost Frankrijk momenteel en leef ook van de SuC’s. Bedrijfszeker, en hier tenminste nog vrijwel helemaal onbezet (net geladen bij Beaune Noord, 1 Tesla, die na een minnut of wat verdween en toen stond ik er alleen met mijn Etron. 28 stations!
Ik heb begin dit jaar een EnbW account aangemaakt en pas aangevraagd. Beide verliep probleemloos en pas is keurig op mijn NL adres ontvangen. Vooralsnog geen berichten over buiten werking stellen account of zo. En pas heb ik natuurlijk netjes van tevoren betaald, dus kunnen ze ook niet zomaar afpakken lijkt mij.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
eltron schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:29:
[...]

Ik heb begin dit jaar een EnbW account aangemaakt en pas aangevraagd. Beide verliep probleemloos en pas is keurig op mijn NL adres ontvangen. Vooralsnog geen berichten over buiten werking stellen account of zo. En pas heb ik natuurlijk netjes van tevoren betaald, dus kunnen ze ook niet zomaar afpakken lijkt mij.
@eltron
Heb geprobeerd mijn account te herstellen. Dat lukt niet, het e-mail adres is kennelijk “geblacklist”. Maar een ander mail adres genomen, en de account aangemaakt. Helaas zijn de extensies van mijn mail adres .nl, dat is wel een weggever 🤨. En maar een wat “namaak” Duits adres ingevuld (je kunt alleen de account activeren met een D, A, CH adres).
We zullen zien, deze week nog een aantal keren laden met de EnbW laders dus zal snel genoeg blijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tesla is bezig met de supercharger in Maastricht. Die komt aan de Slakweg 5 bij restaurant de Dwaze Herder (A2 afslag 56 Gronsveld).
24 stalls V3, zal ongetwijfeld opengesteld worden voor niet-Tesla auto's. Goede aanvulling voor mensen die via Luxemburg terugkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/banZz-vJGK7cAj5jcG7NFDiX9v0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8pym0ZmvY4QPamyj3Geo3NlI.jpg?f=user_large

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
EVfan schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:04:
[...]

@eltron
Heb geprobeerd mijn account te herstellen. Dat lukt niet, het e-mail adres is kennelijk “geblacklist”. Maar een ander mail adres genomen, en de account aangemaakt. Helaas zijn de extensies van mijn mail adres .nl, dat is wel een weggever 🤨. En maar een wat “namaak” Duits adres ingevuld (je kunt alleen de account activeren met een D, A, CH adres).
We zullen zien, deze week nog een aantal keren laden met de EnbW laders dus zal snel genoeg blijken.
Ik heb een gmail.com adres gebruikt.
en voor de pas geloof ik gewoon Duitsland aangevinkt met NL postcode of zo, Je moet ergens zoiets doen om verder te komen, maar de posterijen lossen dat dan wel op en de pas komt gewoon aan (althans bij mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynkeroo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-12-2022
EVfan schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:04:
[...]

@eltron
Wat is er zo interessant aan de EnbW laders? Ik heb het even bekeken, maar kan het niet ontdekken. Betalen voor de pas, betalen per maand, redelijk hoge kw/h kosten. Mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:55
Lynkeroo schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:36:
[...]

Wat is er zo interessant aan de EnbW laders? Ik heb het even bekeken, maar kan het niet ontdekken. Betalen voor de pas, betalen per maand, redelijk hoge kw/h kosten. Mis ik iets?
normale prijzen voor ac/dc laders, goed netwerk. betalen per maand hoeft niet, kosten zijn normaal, pas hoef je denk ik ook niet te betalen als je een maandje betaald voor enbw+ oid (was tijdje terug zo, idk nu)

dezelfde laders van enbw zijn gewoon duurder met andere laadpasaanbieders

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 23:30
Nieuwe bonnet codeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkWsHAc55C8WNIb8YGV8PYvFVN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hYKQf24d5B9NDSZsVHYYzkF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Voor zover ik weet is deze vlak voor het Pinksterweekend uitgegeven. Alsnog dank voor het delen! :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Was op 8 juni al gemeld hier.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Klopt het dat Bonnet ook werkt met EVBox laadpalen? Vandaag ontdekt dat er een dergelijke laadpaal bij ons in het dorp is geïnstalleerd, echter nog niet in de Bonnet app, iemand enig idee hoe dat werkt en hoeveel tijd daar overheen gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Peutpeut schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:09:
Klopt het dat Bonnet ook werkt met EVBox laadpalen? Vandaag ontdekt dat er een dergelijke laadpaal bij ons in het dorp is geïnstalleerd, echter nog niet in de Bonnet app, iemand enig idee hoe dat werkt en hoeveel tijd daar overheen gaat?
As we speak ben ik aan het laden op een EVBox laadpaal.
Vandaag voor het eerst geactiveerd met Bonnet en een promotie code. (normaal met de tnm/Shell recharge pas van de lease maatschappij)
Leuk om te zien dat het activeren met de app gewoon werkt.

Weet niet hoelang het duurt voordat de paal in de app komt.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Coasterfreak schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:39:

dezelfde laders van enbw zijn gewoon duurder met andere laadpasaanbieders
Niet met mvv.chargecloud.de

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Lynkeroo schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:36:
[...]

Het basis pakket is gratis, geen laadpas, maar met een app, en al snel 15-20 cent goedkoper op DC dan op die EnbW laders met een Shell of Maingau pas. En de EnbW laders zijn betrouwbaar, en vrijwel nooit erg druk.
In Duitsland best wel een slimme keuze, want staan vaak op locaties waar geen andere snelladers in de buurt staan. Meestal wel iets van de snelweg af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
pmiddeld schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:08:
[...]

Goede tip, ik zie op Chargeprice dat mvv nog 5 cent goedkoper is dan EnbW zelf, terwijl op de door mij gekozen zuil (Kommern) Shell 19 cent duurder is dan mvv.
Even uitzoeken hoe ik aan een app of pas kom.
Als ik me niet vergis is mvv gebaseerd in München (zelfde naam als de S Bahn en U Bahn in München).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:18

KrazyJay

Hachy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:39:

[Afbeelding]

Ik heb toch sterk het idee dat het niet volledig klopt. Ik ben afgelopen week elektrisch naar Polen gereden (en terug), en heb gewoon goed kunnen laden langs de wegen met goede laadsnelheden (>150kW). Ja, de ingebouwde navigatie wist ook niet dat ze er stonden, maar ABRP samen met de Greenway en Orlen app ter verificatie waren gewoon goed up to date. Laadmogelijkheden bij beide hotels was ook gewoon aan de orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:18

KrazyJay

EVfan schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:39:
[...]

Het basis pakket is gratis, geen laadpas, maar met een app, en al snel 15-20 cent goedkoper op DC dan op die EnbW laders met een Shell of Maingau pas. En de EnbW laders zijn betrouwbaar, en vrijwel nooit erg druk.
In Duitsland best wel een slimme keuze, want staan vaak op locaties waar geen andere snelladers in de buurt staan. Meestal wel iets van de snelweg af.
Stimmt, deze week heb ik liever bij de ENBW-palen gestaan dan die van Ionity. ENBW heeft tenminste grote schermen met veel info (inclusief grafiek met laadcurve, batterij SoC op de horizontale as en kW op de verticale as), en de 80% dip naar 6kW die er bij Ionity wel is, had ik bij de ENBW niet. En, on top of it, waren de schermen bij ENBW ook in de felle zon zeer goed af te lezen, ook met zonnebril (looking at you, Ionity).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
[...]

@pmiddeld
Hoe kom je aan een laadpas? En is er een app? Of nog algemener, ik heb een account aangemaakt, zie de laadkaart en de gewenste stations. Maar “direct laden” kan alleen met inbrengen van het station nummer. Als je dat op je telefoon doet, begint het laden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
[...]

hoeveel goedkoper is het dan? geen zin om een account aan te maken, maar voor die paar centen extra per kwh gebruik ik liever enbw pas op de enbw palen, een stukje gebruikersvriendelijkheid/gemak en gewoon geen gezeik samen met een rfid kaart mag ook wat kosten, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
@EVfan Ik weet niet of er een laadpas is. In het begin heb ik na account aanmaken via de website geladen, ging prima. Later zag ik dat er een app is, MVV emotion, maar die kan je officieel alleen met een Duitse simkaart installeren. Als je Android hebt kun je een apk downloaden en installeren. Heb ik gedaan maar nog niet gebruikt. Ga ik over een paar dagen uitproberen bij een EnBW paal.

@Coasterfreak Dan doe je het toch niet? Ik zei alleen maar dat mvv goedkoper is.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Coasterfreak schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:35:
[...]

hoeveel goedkoper is het dan? geen zin om een account aan te maken, maar voor die paar centen extra per kwh gebruik ik liever enbw pas op de enbw palen, een stukje gebruikersvriendelijkheid/gemak en gewoon geen gezeik samen met een rfid kaart mag ook wat kosten, toch?
@Coasterfreak
5 cent per kWh tov EnbW, en 15 cent tov Shell/New Motion.
Als je account wordt geannuleerd, zoals mij overkwam is mvv een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
pmiddeld schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:55:
@EVfan Ik weet niet of er een laadpas is. In het begin heb ik na account aanmaken via de website geladen, ging prima. Later zag ik dat er een app is, MVV emotion, maar die kan je officieel alleen met een Duitse simkaart installeren. Als je Android hebt kun je een apk downloaden en installeren. Heb ik gedaan maar nog niet gebruikt. Ga ik over een paar dagen uitproberen bij een EnBW paal.

@Coasterfreak Dan doe je het toch niet? Ik zei alleen maar dat mvv goedkoper is.
@pmiddeld
Ga later deze week proberen via de website te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Heeft iemand een hack/ diy om zijn laadpas om te zetten naar een druppel?
Heb zelf eentje van Mtc, is het te kopieren met simpele rfid copy paste tool van ali?
Ik heb recent ook een android telefoon en ik zie in playstore apps waar je ook zoiets kan doen - weet alleen niet of het echt werkt.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
hangt van de chip in de pas af, ga er vanuit dat het geen mifare classic is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Tazzy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:19:
hangt van de chip in de pas af, ga er vanuit dat het geen mifare classic is :)
Geen idee of het de mifare classic is of niet.
Gezien dat het moet werken in alle publiek laadpalen moet het toch een bepaalde soort zijn?
Of kan verschillende chip communiceren met verschillende type laadpal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Meer dan de helft is mifare classic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
SirLct schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:14:
Heb zelf eentje van Mtc, is het te kopieren met simpele rfid copy paste tool van ali?
Ik heb recent ook een android telefoon en ik zie in playstore apps waar je ook zoiets kan doen - weet alleen niet of het echt werkt.
https://gonium.net/post/2017-10-26-schwarzladen/

5 jaar oud en nog steeds even relevant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Ja dat bedoel ik dus (of course niet voor slechte doeleinden, puur voor mijn gemak dat ik niet elke keer mn portemonee uit de tas moet halen - maar de druppel aan mijn sleutelhanger kan gebruiken) maar ik ben een leek betr rfid en nfc dus als iemand mij de weg kan wijzen betr de juiste aparaat om een kopie te maken.. graag..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:35
Dat kan gewoon met je telefoon, mits hij een NFC reader heeft, die kunnen vaak ook gewoon schrijven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 11:47
Ff mtc een berichtje sturen, dan krijg je gratis een druppel opgestuurd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:14
Ik heb het ook geprobeerd met de Kia charge pas. Zelfde reden.

Heb deze gekocht : https://nl.aliexpress.com/item/32750649140.html

Het is mij helaas niet gelukt met Mifare Classic Tool. (via de Samsung s20fe)

[ Voor 5% gewijzigd door driel24 op 13-06-2022 13:37 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Ben zojuist gaan proberen met een android die een nfc heeft om een pasje (niet een laadpas maar een willekeurig nfc pas van de zaak om deur te openen) te kopieren.
Hij kan het wel lezen, maar kopieren niet. Heel vreemd. Overigens met NFC tool op de playstore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 14:57
Allen,

We gaan in de zomervakantie (op een donderdag) naar Frankrijk. Via ABRP komt deze route als aanbeveling. Hierbij heb ik de voorkeur voor Ionity ivm laadpas van de zaak. Zijn er nog nog laadplakken die ik absoluut moet vermijden?
Ik reken met een verbruik van 23kw/100km.

We gaan overigens met deze combi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ve1XRfMkpC4z-uqKZMuF2ZLLR_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zi4HPXUu5znLjmZqh2tD116N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5bAEhD3vcSQvwgIrg4qzQclaNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PscjKdj9BcnkiEwfRS6L6pAE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door KingsCrown op 13-06-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-09 11:53
@KingsCrown
Kloppen de tijden in de planner?
Haucancourt is een drukke plek, wellicht dat op donderdagavond het meevalt, als de nabijgelegen winkels gesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
joepie de p schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:42:
@KingsCrown
Kloppen de tijden in de planner?
Haucancourt is een drukke plek, wellicht dat op donderdagavond het meevalt, als de nabijgelegen winkels gesloten zijn.
Vertrek om 6.00uur.
Dat heb ik ingevoerd in de app.

Haucancourt beter vermijden dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:17
KingsCrown schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:56:
[...]
Vertrek om 6.00uur.

Hauconcourt is nu wel uitgebreid van 4 naar 6 snelladers (voor twee richtingen) maar zal nog steeds wel druk zijn in de zomer, omdat er in die omgeving verder weinig snelladers zijn.

Er zijn wel twee grote Tesla Superchargers opengesteld in de buurt (Laxou bij Nancy in Frankrijk en Arlon in België) dus dat zal de druk wel wat spreiden, maar daar kun je niet met laadpassen laden maar alleen via de Tesla app en je bankrekening of creditcard.

In je ABRP-planning staat nu dat je met 5% aankomt bij Hauconcourt, dus dan heb je geen alternatief meer achter de hand. Als je Hauconcourt wel wilt gebruiken zou ik bij de voorgaande laadstop niet tot 63% maar tot 80% laden, om eventueel te kunnen uitwijken. Sowieso is 5%SoC bij aankomst wel krap aan: er kan ook een storing bij een Ionity station zijn of een wegafsluiting, waardoor je dan meteen in de problemen komt.

23 kWh/100 km lijkt mij ambitieus met passagiers, bagage en een aanhanger, dan moet je voorzichtig aan met het gaspedaal denk ik?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
Wesco schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:36:
[...]

Hauconcourt is nu wel uitgebreid van 4 naar 6 snelladers (voor twee richtingen) maar zal nog steeds wel druk zijn in de zomer, omdat er in die omgeving verder weinig snelladers zijn.

Er zijn wel twee grote Tesla Superchargers opengesteld in de buurt (Laxou bij Nancy in Frankrijk en Arlon in België) dus dat zal de druk wel wat spreiden, maar daar kun je niet met laadpassen laden maar alleen via de Tesla app en je bankrekening of creditcard.

In je ABRP-planning staat nu dat je met 5% aankomt bij Hauconcourt, dus dan heb je geen alternatief meer achter de hand. Als je Hauconcourt wel wilt gebruiken zou ik bij de voorgaande laadstop niet tot 63% maar tot 80% laden, om eventueel te kunnen uitwijken. Sowieso is 5%SoC bij aankomst wel krap aan: er kan ook een storing bij een Ionity station zijn of een wegafsluiting, waardoor je dan meteen in de problemen komt.

23 kWh/100 km lijkt mij ambitieus met passagiers, bagage en een aanhanger, dan moet je voorzichtig aan met het gaspedaal denk ik?
Deze week bij Hauconcourt geladen. Bij aankomst alle stations (inclusief de triple 50) bezet op 1 na. Was rond 12.30 uur op een dinsdag. Van de Etron was de accu in 20 minuten weer vol, en toen waren er inmiddels 4 plekken vrij. Het stroomt snel door daar, de meesten laden niet meer dan een half uur. Let op tot 01-07-2022 betaal je per minuut (wat voor de Etron dus heel gunstig is).
Mijn gevoel is dat behalve op feestdagen, wintersport wisseldagen en de zaterdag pieken in de zomer bij Hauconcourt je soms wel moet wachten, maar het is doenlijk. Als je op genoemde piektijden komt kan het uren betekenen. Kijk ook even naar de station details en bezetting op PUMP of Chargemap. Op Chargemap zie je ook reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:35
SirLct schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:52:
Ben zojuist gaan proberen met een android die een nfc heeft om een pasje (niet een laadpas maar een willekeurig nfc pas van de zaak om deur te openen) te kopieren.
Hij kan het wel lezen, maar kopieren niet. Heel vreemd. Overigens met NFC tool op de playstore.
Pas niet beveiligd tegen schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Vandaag in de bus… mijn numobi laadpassen. (Auto komt pas in Januari… 8)7 )

In de omslag een druppel en een kaart.
Uit de omschrijving begrijp ik dat enkel de druppel zou werken bij de openbare laadpalen.
De kaart is voor de thuislader en om op het werk te laden.

Klopt dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:54
KingsCrown schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:56:
[...]

Vertrek om 6.00uur.

Enige Ionity vorige zomer waar ik op zowel de heen- als terugreis heb moeten wachten. Nu wel twee extra laadplekken.

Uiteindelijk was dat wachten ook wel gezellig en is het een beetje wat je ervan maakt. Bij ons begint de vakantie als we thuis vertrekken en niet pas als we op de bestemming aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
KingsCrown schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:22:
Allen,

We gaan in de zomervakantie (op een donderdag) naar Frankrijk. Via ABRP komt deze route als aanbeveling. Hierbij heb ik de voorkeur voor Ionity ivm laadpas van de zaak. Zijn er nog nog laadplakken die ik absoluut moet vermijden?
Ik reken met een verbruik van 23kw/100km.

We gaan overigens met deze combi:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weet je zeker 230wh/km met aanhang?
Is niet echt hetzelfde maar hier een test met Skoda Enyaq (ook niet zelfde als iD4 maar dichtbij) + caravan.
YouTube: Living with an electric car? The TRUTH!
Op 100km/u komt ie op 1.3mi/kwh oftewel 500wh/km.
Ik zou dus meer marge inbouwen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
SirLct schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:17:
[...]

Weet je zeker 230wh/km met aanhang?
Is niet echt hetzelfde maar hier een test met Skoda Enyaq (ook niet zelfde als iD4 maar dichtbij) + caravan.
YouTube: Living with an electric car? The TRUTH!
Op 100km/u komt ie op 1.3mi/kwh oftewel 500wh/km.
Ik zou dus meer marge inbouwen als ik jou was.
Dit was de vorige rit met de aanhanger, naar Denemarken in de herfstvakantie. Grotendeels met stoelverwarming aan...

Denk dat 23kw/100km moet lukken.

De aanhanger is behoorlijk compact en rolt geveerd makkelijk mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6whBiV8jrvbEiyoUIP5JNjqK6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0uyGkKEqw59hVNTF5EanEl8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Laatst online: 23:37
Tommie12 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:06:
Vandaag in de bus… mijn numobi laadpassen. (Auto komt pas in Januari… 8)7 )

In de omslag een druppel en een kaart.
Uit de omschrijving begrijp ik dat enkel de druppel zou werken bij de openbare laadpalen.
De kaart is voor de thuislader en om op het werk te laden.

Klopt dit?
Als dat erop staat, zal t wel, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:44

Damian

Insane Obtrusion

Ik ga einde van de week rijden richting Frankrijk en Spanje. Ik heb een Shell Recharge pas, ANWB pas en de Bonnet app. Red ik het daar mee of zijn er meer passen/apps aan te raden?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Prullenbak84 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:59:
[...]

Als dat erop staat, zal t wel, toch?
Tja, hoe meer contact ik heb met Numobi, hoe meer ik tot de conclusie kom dat ze het zelf amper weten.

Ik vraag een lijst met laadaanbieders die ze ondersteunen... geen antwoord. Kijk in de map.
Ondersteunen jullie Ionity... geen idee...

Het zal wachten en ervaren worden zeker...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driel24
Damian schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:18:
Ik ga einde van de week rijden richting Frankrijk en Spanje. Ik heb een Shell Recharge pas, ANWB pas en de Bonnet app. Red ik het daar mee of zijn er meer passen/apps aan te raden?
Je gaat het zeker redden, ALS je bij palen gaat laden waar deze passen geaccepteerd worden. 8)7
Klinkt heel dom, maar zo is het wel.

Kort geleden met de passen, Kia Charge, Shell, Kiwhi, Freshmile, Bonnet, Maingau, Eins, Iberdrola etc etc.
naar Frankrijk geweest.
De snellaad stations geen problemen. Maar in een dorpje 3 AC palen waar ik echt niet kon laden. :F

Plan je route met apps zoals ABRP. Check in je laad apps of de gegeven stations geaccepteerd worden en gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door driel24 op 14-06-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Tommie12 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:20:
[...]

Tja, hoe meer contact ik heb met Numobi, hoe meer ik tot de conclusie kom dat ze het zelf amper weten.

Ik vraag een lijst met laadaanbieders die ze ondersteunen... geen antwoord. Kijk in de map.
Ondersteunen jullie Ionity... geen idee...

Het zal wachten en ervaren worden zeker...
Precies. Gewoon proberen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

driel24 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:36:
[...]

Je gaat het zeker redden, ALS je bij palen gaat laden waar deze passen geaccepteerd worden. 8)7

Kort geleden met de passen, Kia Charge, Shell, Kiwhi, Freshmile, Bonnet, Maingau, Eins, Iberdrola etc etc.
naar Frankrijk geweest.
De snellaad stations geen problemen. Maar in een dorpje 3 AC palen waar ik echt niet kon laden. :F

Plan je route met apps zoals ABRP. Check in je laad apps of de gegeven stations geaccepteerd worden en gaan.
Ik wil die Maingau pas er nog wel bij hebben eigenlijk, echter hoe kan ik dat ding in godsnaam aanvragen als Hollander. Postcode bijlft ongeldig, zal wel zijn omdat het geen DE postcode is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
driel24 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:36:
[...]

naar Frankrijk geweest.

In veel dorpjes moet je gewoon goed om je heen kijken, ik heb best vaak een (gratis) laadpaal op die manier gevonden waar je de kaart alleen maar gebruikt om het klepje van de paal vrij te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Damian schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:28:
[...]

Ik wil die Maingau pas er nog wel bij hebben eigenlijk, echter hoe kan ik dat ding in godsnaam aanvragen als Hollander. Postcode bijlft ongeldig, zal wel zijn omdat het geen DE postcode is...
Die instructies staan op laadpastop10.nl, wij hebben de pas al een tijdje in huis en afgelopen week voor het eerst gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Peutpeut schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:31:
[...]

Die instructies staan op laadpastop10.nl, wij hebben de pas al een tijdje in huis en afgelopen week voor het eerst gebruikt.
Ja die spatie, maar dat werkt ook niet (meer). Ik heb zelfs een willekeurige DE postcode ingevuld en die pakt hij ook niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Wolly schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:30:
[...]

In veel dorpjes moet je gewoon goed om je heen kijken, ik heb best vaak een (gratis) laadpaal op die manier gevonden waar je de kaart alleen maar gebruikt om het klepje van de paal vrij te geven.
Klopt helemaal. Maar in Magny le Hongre staan 2 (!) palen.
Bij deze twee moet je je eerst registreren bij https://www.clem.mobi
Daarna moet een tijd reserveren. Op de PC lukt dat allemaal wel. Maar als je daar staat met een mobiel om 23:30 heb je geen zin meer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:11
Net weer terug uit Italië, wat een gedoe met die symbolen bij alle tankstations soms. Hadden ze hier in Europa niet 1 symbool voor kunnen verzinnen?

De Duitse is wel het meest onduidelijk, hetzelfde als benzine maar de slang is een piepkleine stekker. Dan is een symbool met auto en stekker veel duidelijker imo als je net van de snelweg komt en wil weten waar de laders staan... (zoals Frankrijk en Portugal doen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7tsLyZvpvl9kFB6o88EbEKKbl8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KFIheZQ3Jo5fkyVlcn2IgKDa.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
AMARONE schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:27:
Net weer terug uit Italië, wat een gedoe met die symbolen bij alle tankstations soms. Hadden ze hier in Europa niet 1 symbool voor kunnen verzinnen?

De Duitse is wel het meest onduidelijk, hetzelfde als benzine maar de slang is een piepkleine stekker. Dan is een symbool met auto en stekker veel duidelijker imo als je net van de snelweg komt en wil weten waar de laders staan... (zoals Frankrijk en Portugal doen)

[Afbeelding]
Zoveel mensen zoveel meningen, ik vind juist die van frankrijk totaal niet duidelijk. Je moet het net weten maar van ver lijkt het een muis en van dichtbij kan de kabel alsnog wordt gezien als rook - dus mileuzone oid dacht ik eerst.

Van het plaatje vind ik dat in het midden waar je groen heb gemarkeerd het duidelijkste. Tern? wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
driel24 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:17:
[...]

Klopt helemaal. Maar in Magny le Hongre staan 2 (!) palen.
Bij deze twee moet je je eerst registreren bij https://www.clem.mobi
Daarna moet een tijd reserveren. Op de PC lukt dat allemaal wel. Maar als je daar staat met een mobiel om 23:30 heb je geen zin meer :)
Als je weet dat je daar rond die tijd aankomt kan je natuurlijk prima reserveren ;) Het is nou niet zo dat dat een random gat is, met Eurodisney ernaast.

Grappig trouwens, ik wist niet dat je soms laadpalen moet reserveren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
AMARONE schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:27:

(N)EU :F

[Afbeelding]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Had toch powerpoint open, dus maar even zo gemaakt :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-dQShv07VWSLJH-BzFBc2f-wow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2ZrnxCvBuM3FCLPvLKm2L9m9.png?f=fotoalbum_large

Vind handig als ze ook de kw vermelden namelijk

[ Voor 29% gewijzigd door SirLct op 14-06-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 12:29
Ik ben zondag teruggekomen uit Frankrijk en heb alleen Bonnet en Freshmile nodig gehad. Heb ook Shell recharge en ANWB maar dacht extra Franse backups kan nooit geen kwaad.

Ik kon zelfs in een parkeergarage laden (die stond niet in Bonnet). Dus soms is er meer dan verwacht. Gewoon goed om je heen kijken.

Bonnet overigens via de app geïnformeerd en zij gingen kijken.

Goede reis!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-09 10:11
Ik vraag mij af waarom geen enkele grote navigatie-app een goede integratie heeft van laadplekken. Als ik op weg ben wil ik gewoon heel snel kunnen zien welke laders er op de route (of iets daar vanaf) zitten, hoeveel stalls er zijn, welk vermogen en idealiter ook nog of ze bezet zijn of niet.

Dat moet toch niet zo heel moeilijk zijn? Als ik nu een geplande stop wil skippen dan moet mijn bijrijder maar opzoeken waar de volgende is, wat voor vermogen ze leveren en eventueel of ie bezet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:40
macmellow schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:01:
Ik vraag mij af waarom geen enkele grote navigatie-app een goede integratie heeft van laadplekken. Als ik op weg ben wil ik gewoon heel snel kunnen zien welke laders er op de route (of iets daar vanaf) zitten, hoeveel stalls er zijn, welk vermogen en idealiter ook nog of ze bezet zijn of niet.

Dat moet toch niet zo heel moeilijk zijn? Als ik nu een geplande stop wil skippen dan moet mijn bijrijder maar opzoeken waar de volgende is, wat voor vermogen ze leveren en eventueel of ie bezet is.
Volgens mij kan ABRP dat redelijk ok toch? Kan qua navi wel wat beter maar ze komen een heel eind volgens mij.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
Inspired schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:04:
[...]

Volgens mij kan ABRP dat redelijk ok toch? Kan qua navi wel wat beter maar ze komen een heel eind volgens mij.
Ik vind het vreemd dat het nog niet in Google Maps, Waze en Apple Maps zit. Zo moeilijk moet het niet zijn. ABRP gaat natuurlijk nog een stapje verder door de huidige SoC mee te nemen, maar dat zou voor mij niet eens perse hoeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
SirLct schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:50:
Had toch powerpoint open, dus maar even zo gemaakt :D
[Afbeelding]

Vind handig als ze ook de kw vermelden namelijk
Als ik nog een suggestie mag doen, dan graag ook aantal stalls er bij en hoeveel er vrij zijn en van welke operator (ivm prijs)
Moet het wel een digitaal bordje worden, maar dat wordt voor fossiel ook gedaan dus moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
macmellow schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:11:
[...]

Ik vind het vreemd dat het nog niet in Google Maps, Waze en Apple Maps zit. Zo moeilijk moet het niet zijn. ABRP gaat natuurlijk nog een stapje verder door de huidige SoC mee te nemen, maar dat zou voor mij niet eens perse hoeven.
In apple maps zit wel het een en ander, maar werkt alleen met "supported vehicles" en volgens mij is die lijst nog niet zo lang.

https://support.apple.com...e/iphone/iphc5e3a4b4b/ios

Het is inderdaad allemaal nog niet fantastisch.

[ Voor 4% gewijzigd door Prullenbak84 op 14-06-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
Prullenbak84 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:13:
[...]

In apple maps zit wel het een en ander, maar werkt alleen met "supported vehicles" en volgens mij is die lijst nog niet zo lang.

https://support.apple.com...e/iphone/iphc5e3a4b4b/ios

Het is inderdaad allemaal nog niet fantastisch.
Dat werkt volgens mij alleen met een Mach-E. En dit is weer gefocussed op de SoC en route berekenen, terwijl ik enkel openbaar beschikbare data wil inzien op een intuïtieve manier.

Ik denk dat dit vanzelf komt als ze in de VS ook meer elektrisch gaan rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Die borden zijn wel een beetje ouderwets imho. Stop liever de tijd (&geld) in goede integratie. Maak een centrale DB met alle laders die anderen dan weer kunnen gebruiken. Met live bezetting/prijs etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 08:01
[...]

Waze heeft niet eens bij voertuiggegevens rekening gehouden met een elektrisch voertuig 8)7

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:57
[...]

Google maps (in AAO) in mijn volvo werkt het prima. maar snap dat je wellicht een optie op je tel/laptop zoekt in Maps waar je aan kan vinken "ik heb een EV" en dat hij daar automatisch rekening mee houd.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 12:21
Eerste Tesla SC in Duitsland is open voor andere merken: https://twitter.com/electricfelix/status/1536671982955405312

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:59
Die was al eerder open maar was de dag erna alweer van de kaart verdwenen. Ik denk dat het een foutje is, want waarom alleen die open en niet meerderen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:01
PeterZ(on) schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:06:
[...]

Die was al eerder open maar was de dag erna alweer van de kaart verdwenen. Ik denk dat het een foutje is, want waarom alleen die open en niet meerderen.
Klopt, hij zit ook alweer dicht.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Damian schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:28:
[...]

Vorige maand ook aangevraagd en inmiddels in huis.
Had ook wat problemen om de aanvraag te doen, maar wat was het ook alweer....
volgens mij als postcode NL1234 en dan spatie er achter.

Bij land kies je duitsland, maar dan in het opmerkingen veld 'Niederlande' gezet.

@Peutpeut gaf ook al aan waar de instructies staan, die zijn niet helemaal kloppend, maar het moet ermee lukken.
Makkelijk is helaas anders 8)7

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:47
Ff voor mijn noob idee...

Maar is de Maingau app ook prima of is een pas veel handiger/beter?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 16:07
Zit momenteel in Zuid-Frankrijk waar ik met een Kona heen been gereden.
Was van tevoren toch wel zenuwachtig hoe het zou gaan, en vanwege alle berichten hier. 100 laadpassen en apps en weet ik het wat…
Ik ben met twee overnachtingen heen gereden omdat er ook een klein meisje van bijna twee mee is. En qua verbruik uitgegaan van 19 kWh/100km. Stuk minder dan wat ik hier zie maar ik bleek zelfs niet boven de 17kWh uit te komen.
Ik heb niets anders gebruikt dan de Bonnet app en bij bijna alleen maar Ionity laders.

Dag 1
Alkmaar - Aire de Tignée Nord in Belgie (300km).
Tignee - Centre E.Leclerc in Frankrijk (210km).
E.Leclerc - Nancy bij de airbnb (75km). Hier mocht ik met de granny charger laden, heel chill.

Dag 2
Nancy - Autoroute du Soleil, Aire de (325km). Klein foutje gemaakt, ik wilde wat verder dan abrp mij stuurde, omdat ik zuiniger reedt, maar deze fastned palen stonden aan de andere kant van de weg 😂. Shit. Met 28km op de teller aangekomen.
Aire de - Valence (230km). Hier geen granny charge, maar de dag erna wilden we dit stadje verkennen en vlakbij was een gratis laadpaal.

Dag 3
Valence, hier bij een gratis paal gestaan, deze had alleen nadat ik weggelopen was met 3 kWh staan laden. Daar had ik niet veel aan gehad. Totaal 11 bijgeladen, maar ik hoefde niet ver meer.
Valence - Aire de Morières Ouest (130km)
Aire de Morières Ouest - Camping La Pierre Verte (185km) met nog 186km op de teller.

Al met al prima verlopen. Alleen de eerste stop in belgie was druk, maar heb nergens hoeven wachten en kon overal als ik wilde nog boven de 80% laden. Met de Bonnet app echt makkelijk en goedkoop. Kortingscodes maar ook een refill van 200kWh. Op de camping een verlengsnoer naar de auto en granny chargen werkt goed.
Voor de rest laadt ik bij winkels en parkeerplekken gratis bij met de kiwhi pas.

Het valt me alles mee en kan het prima aanraden. Vergt alleen wat planning en ik rij dus niet overal 140 maar 110 en als ik weet dat ik het makkelijk red naar een laadpunt dan rij ik 120.

Ps, toen ik nog weinig over had ivm een laadplek aan de andere kant van de weg, ben ik achter een vrachtwagen gaan zitten. Het is bizar hoe ver je dan nog kunt komen.

Ps2,
Bijna vergeten (verdrukt uit mijn herinneringen), maar wat is abrp een waardeloze app als het gaat om de route wijzen. Hij stopt er random mee waardoor je zonder kaart rijdt, zet je ineens op een andere baan neer zonder blauwe lijn… dus ik ben een paar keer fout gereden de eerste dag. Ook omdat ik gewoon puur op navigatie rij, maar ik heb daarna abrp alleen gebruikt voor markeringspunten waar ik ongeveer moest laden. Daarna alles via google gedaan of apple maps, omdat de bonnet app die gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Krilo_89 op 14-06-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:54
Hoe ver ga je Spanje in? Vorig jaar had ik vooraf een druppel van Electromaps besteld maar uiteindelijk niet gebruikt. Wel de EVcharge app nadat ik een laadpaal tegen kwam die die app nodig had. Via die app kan je dan de laadpalen zoeken. Zijn over het algemeen triple chargers waarvan sommige gratis. Kijk ook goed om je heen want niet alle laders staan in de bekende apps. Verder ook regelmatig gratis laders bij supermarkten gezien.

Goeie reis! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:44
Na de vele berichten hier over Bonnet ook maar geïnstalleerd voor aankomende vakantie richting Frankrijk. Nogal een Noob vraag, maar welk abonnement hebben jullie qua refill. Ik denk nu aan geen periodieke refill maar de variant Pay As You Go. Is dit de goede?

Update: Creditcard via Google Pay toegevoegd en heb nu Pay as you go. Verder 3 laadbruggen gratis via promotiecodes. Toch eens proberen bij wat Ionity's medio juli.

[ Voor 24% gewijzigd door FJP84 op 15-06-2022 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
Ik hoop dat het nog niet voorbij gekomen is, want ik kan het niet vinden op dit forum (maar ik kan beter zoeken dan vinden…)

Is er een mogelijkheid om de ABRP route te delen met je auto? Ik krijg het niet voor elkaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
pimk schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 06:34:
Ik hoop dat het nog niet voorbij gekomen is, want ik kan het niet vinden op dit forum (maar ik kan beter zoeken dan vinden…)

Is er een mogelijkheid om de ABRP route te delen met je auto? Ik krijg het niet voor elkaar…
Als je auto op Google zit wel. Naar een Tesla niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 23:11
Ik vroeg mij af wanneer je bijvoorbeeld een laadpas van de ANWB bezit, dan betaal je een bepaald bedrag per kwh. Maar wie betaalt het verschil als je dan laad bij een AC laadpaal waar de prijs bijvoorbeeld 50 cent is? Dan schiet de anwb er toch dik bij in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
BoerFrits schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:55:
Ik vroeg mij af wanneer je bijvoorbeeld een laadpas van de ANWB bezit, dan betaal je een bepaald bedrag per kwh. Maar wie betaalt het verschil als je dan laad bij een AC laadpaal waar de prijs bijvoorbeeld 50 cent is? Dan schiet de anwb er toch dik bij in?
Dat klopt, maar ze pakken ergens anders weer voordeel: bij AC palen met een lager CPO tarief, maar ook met flinke opslagen bij DC laden en AC laden in het buitenland. Dat laatste is in ieder geval bij Shell Recharge wel opvallend.

Ik gebruik daarom Shell Recharge als ik niet wil nadenken, maar check bijvoorbeeld bij ziekenhuizen, bedrijven of in het buitenland altijd even de EV Company app om te kijken of ik daar met die pas soms voordeliger kan laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Laatst online: 19-09 14:08

Mad-Matt

TheDoctor#2181

wij gaan vrijdag onze eerste elektrische auto ophalen en dan begint ons laadavontuur.
We hebben een Shell Recharge pas aangevraagd en ook al binnen.

Alleen als ik de app en andere sites bekijk staan daar veel palen op die helemaal niet openbaar zijn. Zo staan er bij mij in de directe omgeving 4 laadpalen aangegeven;
1 is openbaar
1 is bij iemand op de oprit
2 zijn van een bedrijf achter een slagboom.

Aangezien dit bij mij in de buurt is weet ik dit, maar als ik aan de andere kant van Nederland zou zitten zou dit wel erg vervelend zijn als je ineens voor een slagboom staat.

Zijn er apps of kaarten die echt alleen maar publieke laadpalen aangeven en geen prive/zakelijke palen?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-08 22:45
Ter herinnering: vandaag de laatste kans om tegen het oude tarief met Freshmile te laden. Ben benieuwd wat de prijzen gaan doen morgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
Mad-Matt schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:27:
wij gaan vrijdag onze eerste elektrische auto ophalen en dan begint ons laadavontuur.

Alleen als ik de app en andere sites bekijk staan daar veel palen op die helemaal niet openbaar zijn. Zo staan er bij mij in de directe omgeving 4 laadpalen aangegeven;
1 is openbaar

Aangezien dit bij mij in de buurt is weet ik dit, maar als ik aan de andere kant van Nederland zou zitten zou dit wel erg vervelend zijn als je ineens voor een slagboom staat.

Zijn er apps of kaarten die echt alleen maar publieke laadpalen aangeven en geen prive/zakelijke palen?
Is inderdaad een lastig punt dat je niet altijd weet of een laadpunt echt beschikbaar/toegankelijk is. Dat gaat dan over de langzame AC laders. Als je aan de andere kant van het land zit houd je altijd nog het alternatief van de snelladers over, en dan niet om van leeg naar vol te gaan zoals bij tanken, maar om in een paar minuten er genoeg kWh bij te doen om thuis te komen of op het volgende punt waar je zeker weten laden kunt.
Verder is het natuurlijk ook afhankelijk van de omvang van de batterij/bereik van de auto en de zwaarte van je rechtervoet. Zelf heb ik in NL eigenlijk nooit onderweg een lader nodig en ik rijd regelmatig meer dan 400km op een dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 18:40

1 is openbaar

In NL hoef je die AC laders nooit te gebruiken - er vanuitgaande dat je thuis gewoon kan laden op de oprit of in de buurt. Vrijwel elk benzinestation aan de snelweg heeft wel een Fastned/Allego/Shell Recharde snellader, dus zou me hier iig binnen NL nooit zorgen over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84

1 is openbaar

Bij chargemap kun je wel zien of een punt publiek is of alleen voor klanten/leden/etc.

Overigens is het volgens mij zo dat een punt bij iemand op de oprit ook alleen op de kaart(en) komt als ie ook als publiek staat ingesteld. Dan is het nog steeds wel vreemd om je auto op iemand zijn oprit te parkeren, maar als de nood hoog is, kan aanbellen geen kwaad. Nou is die nood echt zeeeer zelden (lees: nooit) zo hoog, maar het kan een laatste redmiddel zijn.
sbin schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:07:
[...]

In NL hoef je die AC laders nooit te gebruiken - er vanuitgaande dat je thuis gewoon kan laden op de oprit of in de buurt.
In de buurt is toch juist een AC lader?
Vrijwel elk benzinestation aan de snelweg heeft wel een Fastned/Allego/Shell Recharde snellader, dus zou me hier iig binnen NL nooit zorgen over maken.
Echt vreemd advies om te geven dat je beter (duur) kan gaan snelladen en kan gaan staan wachten, in plaats van aan een AC lader terwijl je vrolijk andere dingen doet. Daarnaast is "Vrijwel elk benzinestation" echt schromelijk overdreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Laatst online: 19-09 14:08

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Bedankt voor de reacties. We gaan het ervaren. Onze nieuwe auto heeft een bereik van ca. 250km (volgens tests, dus niet WLTP) wat voor ons doorgaans meer dan voldoende is aangezien we in de straat kunnen laden en vlak voor onze afrit zit een tankstation met snellader, dus die zouden we snel kunnen pakken als het echt nodig is. (Mijn zus woont alleen in Limburg, ruim 160km rijden enkele reis en daar zijn geen laders in de directe omgeving. Dus ik denk dan maar een bakkie doen langs de snelweg en ff bij laden)

(Het is even een omschakeling in mindset qua rijden)

[ Voor 26% gewijzigd door Mad-Matt op 15-06-2022 10:22 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 18:40
In de buurt is toch juist een AC lader?
Uiteraard
Echt vreemd advies om te geven dat je beter (duur) kan gaan snelladen en kan gaan staan wachten, in plaats van aan een AC lader terwijl je vrolijk andere dingen doet. Daarnaast is "Vrijwel elk benzinestation" echt schromelijk overdreven.
Tja, als jij voor een paar cent meer liever de stad in wil rijden om ergens uren lang aan een AC lader wil hangen. Ieder zijn ding. Ik ben liever na een half uur weer weg. Tenzij ik ergens in een parkeergarage in kan prikken. En vrijwel overal snelladers schromelijk overdreven? Kom je wel eens op de snelweg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

1 is openbaar

Ik kijk veel op oplaadpalen.nl maar die gaat ook hard achteruit. Steeds meer palen worden lichtblauw aangegeven en dan de opmerking dat er geen data beschikbaar is. Je ziet ze dan ook info in lichtgrijs geven, en kunt niet meer zien of de paal vrij is of niet.
Voorheen was dit een uitzondering, maar tegenwoordig...... ook de layout is knudde geworden, letters lopen door elkaar tenzij je Chrome gebruikt. En laat ik die nou net afgezworen hebben vanwege de security breaches die ik erin vond (google is your best spy). Firefox is echt beter maar dan lopen bij deze site dus alle letters door elkaar.

Lichtblauw = geen actuele informatie van de paal bekend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5uHWxsCstUcTNINGF0uKa6NC8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/490F9p8lxMh4Hkyt4gM92x2H.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

Yo!Bananas schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:51:
Ter herinnering: vandaag de laatste kans om tegen het oude tarief met Freshmile te laden. Ben benieuwd wat de prijzen gaan doen morgen.
Oei. Ik ga nog snel even laden. Hebben ze dat nog niet aangekondigd?

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het is misschien een erg specifieke vraag maar misschien heeft iemand dit ook al een keer gehad.

Ik heb een lease-auto + laadpaal via Leaseplan / Allego. Mijn vrouw heeft sinds kort een hybride lease-auto (Skoda Superb Combi IV) via Alfabet. Het zou mooi zijn als zij ook thuis kan laden.

Ik kan natuurlijk gastgebruik aanzetten of mijn eigen pas gebruiken maar dat is ook niet bedoeling aangezien haar werkgever dit ook vergoed.

Dus idealiter krijgen we dus twee overzichten van Allego: eentje voor leaseplan (as-is) en eentje voor alfabet (nieuw).

Heeft iemand ervaring met het verrekenen of met een zelfde constructie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
sbin schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:29:
[...]

Uiteraard

[...]

Tja, als jij voor een paar cent meer liever de stad in wil rijden om ergens uren lang aan een AC lader wil hangen. Ieder zijn ding. Ik ben liever na een half uur weer weg. Tenzij ik ergens in een parkeergarage in kan prikken.
Is natuurlijk per situatie afhankelijk, en of je een lange rit aan t maken bent, maar normaal gesproken is in je eigen wijk of op bestemming laden goedkoper en kost ook minder tijd. Snelladen is voor onderweg als je je bestemming niet haalt. Maar nogmaals: situaties verschillen.
En vrijwel overal snelladers schromelijk overdreven? Kom je wel eens op de snelweg?
Zeker. We zijn in Nederland inderdaad ruim bedeeld en als we fastned gisteren mogen geloven gaat t nog veel harder binnenkort. En om zonder stroom te komen staan op de Nederlandse (snel)wegen wordt bijna moeilijk, maar het is nog steeds schromelijk overdreven om te zeggen dat "vrijwel elk benzinestation" ook een laadmogelijkheid heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
smesjz schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:57:
Het is misschien een erg specifieke vraag maar misschien heeft iemand dit ook al een keer gehad.

Ik heb een lease-auto + laadpaal via Leaseplan / Allego. Mijn vrouw heeft sinds kort een hybride lease-auto (Skoda Superb Combi IV) via Alfabet. Het zou mooi zijn als zij ook thuis kan laden.

Ik kan natuurlijk gastgebruik aanzetten of mijn eigen pas gebruiken maar dat is ook niet bedoeling aangezien haar werkgever dit ook vergoed.

Dus idealiter krijgen we dus twee overzichten van Allego: eentje voor leaseplan (as-is) en eentje voor alfabet (nieuw).

Heeft iemand ervaring met het verrekenen of met een zelfde constructie?
Kan je hem niet als publieke paal instellen? Dan krijg jij gewoon jouw tarief uitgekeerd van Allego en betaal jij of je vrouw met je laaddruppel van de leasemij alsof je bij een openbare paal staat..

Lijkt mij de oplossing, wg betaald en jij krijgt het geld.
Pagina: 1 ... 125 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.