pmiddeld schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:22:
[...]
Ik zal wel een minderheid zijn, maar als privé EV rijder met 3,7 kW wallbox op eigen terrein zie ik mij sinds een paar maanden genoodzaakt om alleen nog publiek te laden (2 á 3 keer per week) wegens 50% goedkoper dan thuis. Daar heb ik geen enkele moeite mee met een laadpaal op 50 m lopen en het laden gaat 3x zo snel als thuis. En als die bezet is pak ik een andere op 200 m lopen, poehpoeh wat een eind weg zeg! Misschien gaat jouw verhaal op in België waar de laadpaaldichtheid lager is dan in NL?
In bv. Amsterdam staan waarschijnlijk meer laadpalen dan in heel Vlaanderen.
Mijn verhaal, wat betreft openbaar AC laden, gaat inderdaad op voor al de autogebruikers die geen openbare laadpaal op 50 tot 200 meter lopen hebben staan, in een gewoon rijhuis zonder eigen parkeerplek wonen (hier zijn er nu al steden die de
eigen parkeerplek voor de woning uitroepen tot een zone waar het verboden is te parkeren, dus de omgekeerde beweging) en in een bedrijf zonder eigen laadmogelijkheden. Dat gaf ik al aan.
Daar mag toch ook even op gewezen worden?
Mij gaat het om de mogelijkheden om een algemene doorbraak van EV aan de man te brengen. Niet om die gelukkigen met een eigen laadpaal aan huis of een AC op 50 m lopen van het eigen huis.
Uiteraard is er nu geen groot probleem. EV's zijn nl. (toch in België) een grote minderheid binnen het wagenpark van individueel personenvervoer. Ofwel stagneert de verdere groei dus door praktische problemen ofwel moet men wel heel vlug een inhaalbeweging maken o.a. in verband met laadinfrastructuur.
Jouw verhaal is, zoals je zelf al aangeeft, exemplarisch. Net zoals trouwens het mijne niet de regel is. Ik verdien nl. nog geld toe aan het gebruik van een EV. En openbaar laden kost voor mij ook niet minder dan thuis laden. Ik betaal nl. thuis 25 c€/kWh (toch als het niet van de PV-installatie komt want dan is het slechts 6,4 c€/kWh) en krijg er 28 tot 52 c€/kWh voor terug terwijl openbaar laden gewoon aan 0 c€/kWh is.
Maar daarom ga ik er nog niet van uit dat mijn uitgangspunt ook geldt voor iedereen en "poehpoeh, wat makkelijk, wat loopt iedereen nu te zeuren over de nadelen van EV?". Het tegendeel zal meer de regel zijn.
Dat EV zijn voordelen heeft daar ben ik al jaren van overtuigd. Maar dat moet je niet blind maken voor de soms gerechtvaardige weerstand van anderen die niet een gelijkaardig luxe uitgangspunt hebben.
Laten we het er dus maar op houden dat EV in Nl een no brainer is en dat het in België voor een groot deel van de bevolking (waar ik dus niet toe behoor maar het wel kan begrijpen) nog altijd problematisch is om over te schakelen. Moest EV voor iedereen alleen maar voordelen hebben dan was het nu geen minderheid tov het gehele wagenpark van individueel personenvervoer.
[
Voor 19% gewijzigd door
IvoB2 op 17-05-2022 09:35
]