Klever kun je niet zo heel veel tegen doen, (ik wordt trouwens ook wel eens aangesproken op kleven, maar dan ben ik een paar uur weggeweest en dan staat ie weer op dezelfde plaats te laden, dus een kwestie van weer en niet nog steeds). Voor de plofmotor kun je de lokale bonnenmachine van de gemeente informeren.Jaapio_B schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:02:
Het gaat al goed hier met de laadpaal.
Het ding staat er nog geen 24 uur en we hebben al een laadpaalklever, waarschijnlijk de persoon die het ding in eerste instantie heeft aangevraagd, op de ene gereserveerde plaats en de andere, ook gereserveerde, plaats is al ge-ICE-ed.
In afwachting van de MTC storing hier maar eens aangemeld bij Bonnet, wel tamelijk bizar eigenlijk dat je met een paar codes gewoon 5 keer gratis kan laden. Geluk dat de paal op kantoor een Allego paal blijkt te zijn die dus wordt ondersteunt door Bonnet.
Het werkt op zich prima, al faalde het starten van de sessie de eerste keer (de melding om de kabel aan te sluiten verscheen niet in de app). Bij de tweede poging werkte het wel.
Ik blijf het wel een heel gedoe vinden om met zo'n app staan te klooien en dan pas op precies het goede moment de kabel te kunnen aansluiten. Het hele proces duurt ook gewoon best lang. Normaal is het kabel aansluiten, pasje / druppel swipen en dan werkt het gewoon meteen. Maar goed het is gratis dus ik zal niet klagen
Het werkt op zich prima, al faalde het starten van de sessie de eerste keer (de melding om de kabel aan te sluiten verscheen niet in de app). Bij de tweede poging werkte het wel.
Ik blijf het wel een heel gedoe vinden om met zo'n app staan te klooien en dan pas op precies het goede moment de kabel te kunnen aansluiten. Het hele proces duurt ook gewoon best lang. Normaal is het kabel aansluiten, pasje / druppel swipen en dan werkt het gewoon meteen. Maar goed het is gratis dus ik zal niet klagen
[ Voor 65% gewijzigd door ik222 op 12-05-2022 11:10 ]
Ik kreeg deze reactie van EV-Company over de MTC storing:
Dus bedankt voor de BONNET tipDank voor uw melding. De storing is bij ons bekend.
Het heeft te maken met het roaming netwerk van uw laadpas in combinatie met het laadpunt.
Wij kunnen helaas nog geen indicatie geven wanneer het probleem verholpen is.
Het verschilt per kaart of u openbaar kan laden, ons advies is om dit als eerste te proberen. Mocht ook daar de storing optreden kunt u te allen tijde met uw creditcard bij Fastned opladen.
Vriendelijke groet, Kind regards,
EV Company Support Team
Hier hetzelfde probleem met de MTC voor het laden van de EV.
Ook de Bonnet app geinstalleerd: krijgen jullie het voor elkaar om je creditcard te koppelen? Hij blijft bij mij hangen in de beveiligde checkout (zowel via Android als IOS) en geeft daarna aan dat het mislukt is.
Ook de Bonnet app geinstalleerd: krijgen jullie het voor elkaar om je creditcard te koppelen? Hij blijft bij mij hangen in de beveiligde checkout (zowel via Android als IOS) en geeft daarna aan dat het mislukt is.
Ik heb betaling via Apple Pay ingesteld, maakt ook niet zo heel veel uit omdat ik hem puur en alleen gebruik voor gratis laden.Beaub schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:52:
Hier hetzelfde probleem met de MTC voor het laden van de EV.
Kennelijk ligt het aan de Credit Card van ING. ING ondersteund ook nog geen Google Pay. Nu ABN card gepakt en die werkt wel..ik222 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:53:
[...]
Ik heb betaling via Apple Pay ingesteld, maakt ook niet zo heel veel uit omdat ik hem puur en alleen gebruik voor gratis laden.
Nu valt er inderdaad gratis te laden
Klinkt bekend.Erasmo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:37:
[...]
Klever kun je niet zo heel veel tegen doen, (ik wordt trouwens ook wel eens aangesproken op kleven, maar dan ben ik een paar uur weggeweest en dan staat ie weer op dezelfde plaats te laden, dus een kwestie van weer en niet nog steeds). Voor de plofmotor kun je de lokale bonnenmachine van de gemeente informeren.
Een week lang 2x heen en weer naar locatie iemand afzetten en weer terug.
Dus ja bij aankomst thuis weer aan de laadpaal.
Na een aantal dagen een briefje of ik plaats wou maken voor medeladers

Mijn ervaring is anders.Beaub schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:04:
[...]
Kennelijk ligt het aan de Credit Card van ING. ING ondersteund ook nog geen Google Pay. Nu ABN card gepakt en die werkt wel..
Nu valt er inderdaad gratis te laden
Heb de CC van ING en zonder problemen bij Bonnet ingevoerd
[ Voor 46% gewijzigd door Rdestructo op 12-05-2022 12:56 ]
VW egolf 2020
Ook voor laadpaalklevers kan je Handhaving inschakelen, het is een verkeersovertreding. De klever parkeert immers ergens waar dat niet mag, hij/zij laadt immers niet (meer).Erasmo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:37:
[...]
Klever kun je niet zo heel veel tegen doen, (ik wordt trouwens ook wel eens aangesproken op kleven, maar dan ben ik een paar uur weggeweest en dan staat ie weer op dezelfde plaats te laden, dus een kwestie van weer en niet nog steeds). Voor de plofmotor kun je de lokale bonnenmachine van de gemeente informeren.
Je mag vanzelfsprekend zo vaak en zo lang laden als je wilt, indien je de auto maar verwijderd als deze niet meer laad.Rdestructo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:50:
[...]
Klinkt bekend.
Een week lang 2x heen en weer naar locatie iemand afzetten en weer terug.
Dus ja bij aankomst thuis weer aan de laadpaal.
Na een aantal dagen een briefje of ik plaats wou maken voor medeladers.
Dat ligt dus aan het bord wat bij de laadpaal staat.royverdegem schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:55:
[...]
Ook voor laadpaalklevers kan je Handhaving inschakelen, het is een verkeersovertreding. De klever parkeert immers ergens waar dat niet mag, hij/zij laadt immers niet (meer).
In België is de terugleververgoeding alleszins veel lager dan wat je betaalt als je van het net neemt. Scheelt zo'n 10 tot 20ct per kwh. Dus in België is het beter om je auto te laden met je zonneproductie ipv terug op het net te steken.One-eye864 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:58:
[...]
Die 7ct is erg achterhaald. De hele discussie hier voeren is misschien wat off-topic maar als je het niet geloofd kijk maar eens in Het grote terugleververgoeding topic. Er zijn daarom genoeg mensen waarbij het voordeliger is om publiek te laden en de stroom van de panelen terug te leveren. Het gaat zelfs zo ver dat mensen nu tweede meters aanvragen om zo voor 59ct naar Eneco terug te kunnen leveren op de tweede meter en goedkoper zelf afnemen op de eerste meter.
Ik zie het zo dat de zonnepanelen niet zijn om de auto op te laden maar om energie op te wekken. Die opgewekte energie kan je dan verkopen of in je auto stoppen. Het resultaat van in de auto stoppen is dus het mislopen van de terugleververgoeding. Omdat je geld misloopt door het in de auto te stoppen in plaats van terug te leveren vind ik dat het je inderdaad geld kost.
Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"
Als hij steeds vol aan de paal stond zou ik het briefje begrijpen.royverdegem schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:56:
[...]
Je mag vanzelfsprekend zo vaak en zo lang laden als je wilt, indien je de auto maar verwijderd als deze niet meer laad.
Zodra hij vol is haal ik hem bijna altijd weg (mits ik op 1 oor lig).
VW egolf 2020
Banden oppompen, vogelpoep wegspoelen in de wasbox, snelladen. Meh, waarom kan dat niet allemaal bij de snellader om tijd te besparen...
Zou het veilig genoeg zijn, om snellader en wasbox te combineren?
Zou het veilig genoeg zijn, om snellader en wasbox te combineren?
Ik denk dat als je het met beleid zou doen het prima gaat maar er zitten natuurlijk altijd een paar idioten tussen
Inderdaad, in België mag je met een EV bij de meeste laadpalen gewoon parkeren ZONDER te laden. Niet erg netjes en ook niet echt logisch naarmate er steeds meer EV's rond rijden, maar (voorlopig) is het dus niet strafbaar. (https://www.politie.be/54...or-elektrische-voertuigen)Erasmo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:07:
[...]
Dat ligt dus aan het bord wat bij de laadpaal staat.
Beste allen, vraagje,
Ik ga over een aantal weken naar Italië op vakantie. Ik heb via abetterrouteplanner een route uitgestippeld, waar ik moet laden etc. Onder andere de volgende laadpaal operators komen langs:
- EnBW
- EWE Go
- Liikennevirta
- Enel X
- BeCharge
Het zal grotendeels snelladen zijn. Ik moet zeggen, ik heb de TS en de site LaadpasTop10 bestudeerd, maar ik word er niet perse wijzer van. Ligt vast en zeker aan mij omdat deze materie volledig nieuw is voor mij. Ik rij normaal gesproken Lease met een Oplaadpas van de zaak dus heb er vaak geen ommekijken naar, het is dus puur voor deze rit naar het buitenland.
Welke aanbieder zou het voordeligst zijn voor mijn route naar Italië en hoe kom ik daarachter?
Ik ga over een aantal weken naar Italië op vakantie. Ik heb via abetterrouteplanner een route uitgestippeld, waar ik moet laden etc. Onder andere de volgende laadpaal operators komen langs:
- EnBW
- EWE Go
- Liikennevirta
- Enel X
- BeCharge
Het zal grotendeels snelladen zijn. Ik moet zeggen, ik heb de TS en de site LaadpasTop10 bestudeerd, maar ik word er niet perse wijzer van. Ligt vast en zeker aan mij omdat deze materie volledig nieuw is voor mij. Ik rij normaal gesproken Lease met een Oplaadpas van de zaak dus heb er vaak geen ommekijken naar, het is dus puur voor deze rit naar het buitenland.
Welke aanbieder zou het voordeligst zijn voor mijn route naar Italië en hoe kom ik daarachter?
Ik begrijp de weerstand tegen laadpaalklevers. Maar dat is een mes dat aan 2 kanten snijdt.Babavers schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:01:
[...]
Inderdaad, in België mag je met een EV bij de meeste laadpalen gewoon parkeren ZONDER te laden. Niet erg netjes en ook niet echt logisch naarmate er steeds meer EV's rond rijden, maar (voorlopig) is het dus niet strafbaar. (https://www.politie.be/54...or-elektrische-voertuigen)
Wat als je je EV inplugt en hij is om 2 uur 's nachts vol? Dan maar gaan verplaatsen? En zo ja tussen welke uren ben je dan een ongewenste laadpaalklever en vanaf wanneer niet?
En bij iedere EV (zeker niet bij de al wat "oudere" modellen") of laadpaal kan je opvolgen wanneer je EV precies stopt met laden.
Het pijnpunt (en zeker in België) is dat er gewoon onvoldoende laadpalen zijn. Men wil wel dat de consument zo vlug mogelijk de transitie maakt maar de overheid werkt dat zelf tegen ipv het voorbeeld te geven. Zorg eerst dat je infra optimaal is en maak dan de consument warm voor de transitie. Niet omgekeerd.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 12-05-2022 17:16 ]
Hoe het er nu naar uitziet lijkt me Bonnet op dit moment het voordeligste met de huidige prijzen. Zeker ook met die kortingscodes die nu te vinden zijn kan je er mss gratis geraken. 😃HollovVpo1nt schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:03:
Beste allen, vraagje,
- EnBW
- EWE Go
- Liikennevirta
- Enel X
- BeCharge
Je kan dan in ABRP bepaalde netwerken van laders als voorkeur instellen. Bv: Fastned en Allego.
Helaas heeft Bonnet geen dekking in Italiëfrye schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:16:
[...]
Hoe het er nu naar uitziet lijkt me Bonnet op dit moment het voordeligste met de huidige prijzen. Zeker ook met die kortingscodes die nu te vinden zijn kan je er mss gratis geraken. 😃
Je kan dan in ABRP bepaalde netwerken van laders als voorkeur instellen. Bv: Fastned en Allego.
Dan lijkt me beste Bonnet voor In Duitsland.
En voor Zwitserland en Italië de Shell Recharge pas?
Misschien nog een specifieke pas voor Italië: Enel X.
Al zie ik dat Shell recharge ook Enel X heeft.
heeft bij mij nu ineens een einddatum van 07/02/2022commichael schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:17:
Voor wie de Bonnet app gebruikt: VNRAMA3 geeft je als bestaande gebruiker 3 gratis ladingen.
Dat was een feestje van korte duur, misschien dankzij de twitteraars en pepper.nljaroen89 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:22:
[...]
heeft bij mij nu ineens een einddatum van 07/02/2022
Let op dat dit Engelse notatie is, dus voor 2 juliWolly schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:35:
[...]
Dat was een feestje van korte duur, misschien dankzij de twitteraars en pepper.nl?
Ik heb alles met EnBW gedaan vorig jaar.HollovVpo1nt schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:03:
Beste allen, vraagje,
- EnBW
- EWE Go
- Liikennevirta
- Enel X
- BeCharge
Erboven staat bij mij de code Potofgold die geldig is tot 22/03/22.ik222 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:36:
[...]
Let op dat dit Engelse notatie is, dus voor 2 juli
Hoe werkt die notatie precies?
Vreemd, dat heb ik niet dus dat kon ik niet zien. Maar ik neem aan dat verlopen promoties net als gebruikte uit het overzicht gehaald worden toch?Wolly schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:38:
[...]
Erboven staat bij mij de code Potofgold die geldig is tot 22/03/22.
Nee, ze blijven staan als je ze niet gebruikt.ik222 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:54:
[...]
Vreemd, dat heb ik niet dus dat kon ik niet zien. Maar ik neem aan dat verlopen promoties net als gebruikte uit het overzicht gehaald worden toch?
Ik ben toevallig eerder vandaag bij Fastned geweest, ging van de Refill/Credit balans af.ik222 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:36:
[...]
Let op dat dit Engelse notatie is, dus voor 2 juli
Heb ik ook nog staan, was een dag te laat met gebruiken. Dat zou helaas betekenen dat de datum notatie de voor ons gebruikelijke is (ik dacht dat maand-datum alleen in de VS wordt gebruikt en niet in GB). Dat zou betekenen dat VNRAMA3 met terugwerkende kracht de nek om is gedraaid. Ik heb er 1 gratis lading gebruik van kunnen maken.Wolly schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:38:
[...]
Erboven staat bij mij de code Potofgold die geldig is tot 22/03/22.
Jammer, ik hoop dat ze het nog terugdraaien.
lovebonnet is expired op 16/01/22, dus de notatie is inderdaad "gewoon" dd/mm/jij. Vnrama3 lijkt dus met terugwerkende kracht terug te zijn gedraaid per 07/02/22.jaroen89 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:15:
[...]
Ik ben toevallig eerder vandaag bij Fastned geweest ging van de Refill/Credit balans af.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Nou ja toch een keer gratis kunnen laden vandaag, was wel handig met de storing bij MTC. Inmiddels is de storing bij MultiTankCard opgelost dus dan ga ik die maar weer gewoon gebruiken
Als er niet het juiste bord staat, is er geen sprake van laadpaalkleverErasmo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:07:
[...]
Dat ligt dus aan het bord wat bij de laadpaal staat.

Maar dan zou ik wel de gemeente een berichtje sturen, met het verzoek een correct bord te plaatsen.
Op mijn werk is er bewust voor gekozen enkel "P met een elektrische auto" borden te plaatsen bij laadpalen, daar mag je dus met je EV gewoon parkeren, zonder te hoeven laden.
Dan is een briefje inderdaad onbegrijpelijk, je bent tenslotte aan het laden. Gebeurd bij ons ook wel eens, toevallig weet ik dat die persoon idd veel kilometers maakt. Maar hij haalt hem wel altijd netjes weg als hij vol is. Als dan niemand gaat laden en hij komt terug, hangt hij weer aan de laadpaal, prima toch.Rdestructo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:38:
[...]
Als hij steeds vol aan de paal stond zou ik het briefje begrijpen.
Zodra hij vol is haal ik hem bijna altijd weg (mits ik op 1 oor lig).
Wel luxe dat je een paal kon aanvragen en dat die nog geplaatst is ook!!!!Jaapio_B schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:02:
Het gaat al goed hier met de laadpaal.
Het ding staat er nog geen 24 uur en we hebben al een laadpaalklever, waarschijnlijk de persoon die het ding in eerste instantie heeft aangevraagd, op de ene gereserveerde plaats en de andere, ook gereserveerde, plaats is al ge-ICE-ed.
Hier in Haarlemmermeer kun je voorlopig geen laadpalen meer aanvragen, ze moeten eerst nieuw beleid opstallen, kan maanden duren, en dat staat er dus ook al maanden nu.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Het is denk ik ook wel zuur als je met een EV aankomt die zo goed als leeg is en er staat een hybride die na 2 uur al vol was, de rest van de avond en nacht de paal bezet te houden.
Zo'n hybride kan nog op brandstof verder, de EV niet.
Overigens las ik het al eerder ergens hier, maar iemand had een goed idee: maak de laadplekken snachts gewone parkeerplekken voor EV's. Overdags zijn het dan echt laadplekken.
Bijvoorbeeld van 23.00-8.00 is het een EV parkeerplaats de rest laadplek.
Dat geeft je de rust om als het ding om 02.00 vol is legaal te blijven staan tot je je bed uitkomt of tot het 8 uur is.
Ik heb zelf het gevoel van als ik over een poosje mijn bestelde EV krijg, dat ik dan als hij erg leeg is twee dingen kan doen:
1- ik pak een snellader en kom met ongeveer 80% lading thuis, en kan zonder laden de volgende dag gewoon weer rijden
2- ik plaats hem tegen middernacht bij de laadpaal en dan is hij tegen 8 uur klaar met laden, ben je geen laadpaal klever.
De laatste kan nu vaak wel, ik loop savonds laat een rondje en zie dan regelmatig dat er zeker een plek of 3 a 4 niet bezet zijn rond die tijd in onze wijk. Vaak zelfs alle 8 niet bezet.
Veel mensen komen thuis, pluggen hem in, en aan het eind vand e avond halen ze hem weg om geen laadpaalklever te zijn. Dan kan ik er mooi terecht.
Maar het wordt drukker komende jaren met EV's, dus uiteindelijk gaat ook dat wel spaak lopen als de gemeente blijft volhouden in het niet plaatsen van palen vanwege nieuw beleid in de maak.
Zo'n hybride kan nog op brandstof verder, de EV niet.
Overigens las ik het al eerder ergens hier, maar iemand had een goed idee: maak de laadplekken snachts gewone parkeerplekken voor EV's. Overdags zijn het dan echt laadplekken.
Dat geeft je de rust om als het ding om 02.00 vol is legaal te blijven staan tot je je bed uitkomt of tot het 8 uur is.
Ik heb zelf het gevoel van als ik over een poosje mijn bestelde EV krijg, dat ik dan als hij erg leeg is twee dingen kan doen:
1- ik pak een snellader en kom met ongeveer 80% lading thuis, en kan zonder laden de volgende dag gewoon weer rijden
2- ik plaats hem tegen middernacht bij de laadpaal en dan is hij tegen 8 uur klaar met laden, ben je geen laadpaal klever.
De laatste kan nu vaak wel, ik loop savonds laat een rondje en zie dan regelmatig dat er zeker een plek of 3 a 4 niet bezet zijn rond die tijd in onze wijk. Vaak zelfs alle 8 niet bezet.
Veel mensen komen thuis, pluggen hem in, en aan het eind vand e avond halen ze hem weg om geen laadpaalklever te zijn. Dan kan ik er mooi terecht.
Maar het wordt drukker komende jaren met EV's, dus uiteindelijk gaat ook dat wel spaak lopen als de gemeente blijft volhouden in het niet plaatsen van palen vanwege nieuw beleid in de maak.
De laadpaal was al door een van mijn buren aangevraagd ver voordat ik mijn auto had besteld, ergens in september 2021 volgens mij.
Door dat Allego zou stoppen met plaatsen van laadpalen heeft dit waarschijnlijk vertraging opgelopen al is de paal die nu geplaatst is toch van Allego.
Hier is het beleid van de gemeente in de tussentijd ook veranderd.
Volgens het oude beleid kon ik zelf geen laadpaal aanvragen omdat ik de beschikking heb over een parkeerplaats in een parkeergarage.
Volgens het nieuwe beleid zou ik wel een laadpaal aan mogen vragen omdat de gemeente het laden in een parkeergarage wil ontmoedigen.
Bij het indienen van de aanvraag kreeg ik te horen dat ik niet in aanmerking kwam omdat ik kan parkeren in een parkeergarage
.
Er is kans dat ik de paal niet eens zo veel zal gaan gebuiken aangezien we over een paar weken een VvE vergadering hebben waar het realiseren van laadvoorzieningen in de parkeergarage op de agenda staat.
Door dat Allego zou stoppen met plaatsen van laadpalen heeft dit waarschijnlijk vertraging opgelopen al is de paal die nu geplaatst is toch van Allego.
Volgens het oude beleid kon ik zelf geen laadpaal aanvragen omdat ik de beschikking heb over een parkeerplaats in een parkeergarage.
Volgens het nieuwe beleid zou ik wel een laadpaal aan mogen vragen omdat de gemeente het laden in een parkeergarage wil ontmoedigen.
Bij het indienen van de aanvraag kreeg ik te horen dat ik niet in aanmerking kwam omdat ik kan parkeren in een parkeergarage

Er is kans dat ik de paal niet eens zo veel zal gaan gebuiken aangezien we over een paar weken een VvE vergadering hebben waar het realiseren van laadvoorzieningen in de parkeergarage op de agenda staat.
Aan alles komt een eind.
Hier weer heel andere ervaring; ik heb aanvraag gedaan terwijl ik al een eigen paal had en 3 auto's op de oprit kwijt kan. Die is gewoon gehonoreerd, hoewel de doorlooptijd van aanvraag tot plaatsing wel ongeveer 9 maanden was.Jaapio_B schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:30:
De laadpaal was al door een van mijn buren aangevraagd ver voordat ik mijn auto had besteld, ergens in september 2021 volgens mij.
Bij het indienen van de aanvraag kreeg ik te horen dat ik niet in aanmerking kwam omdat ik kan parkeren in een parkeergarage.
Volledigheidshalve moet ik er bij zeggen dat er in de wijk door meerdere mensen een aanvraag was gedaan en mij was verzocht om die te ondersteunen. Betrof een uitbreiding van 2 naar 4 laadpunten, de eerste paal stond er al op 50 meter en de volgende is geplaatst op 100 meter.
Heb wel medelijden met @ron65 en de andere Haarlemmermeerders. Het duurt maanden tot er beleid is en vervolgens waarschijnlijk nog een flinke periode voor een aanbesteding voor een nieuwe provider en dan nog een klein jaar tussen aanvraag en plaatsing van de paal (als dat in het nieuwe beleid überhaupt nog kan). Ongelofelijk dat zoiets nog kan anno 2022.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Hoe was het gesprek? Ben wel benieuwd, zeker nu het ineens afgelopen is met de huidige codes.Hachy schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 01:10:
[...]
Ik ga op Fully Charged Live even met de ceo kletsen, ben oprecht benieuwd hoe lang hij denkt dit vol te blijven houden. Als je nog een leuke/interessante vraag hebt...
@commichael Dank voor de tip, even op Twitter gedeeld.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Op de meeste plaatsen zal een P-bord met onderbord "opladen elektrische voertuigen" staan, wat betekent dat je daar alleen mag parkeren als je een elektrisch voertuig oplaadt. Is de accu vol, dan is ie dus niet meer aan het laden, en mag je daar niet meer parkeren. De boete voor blijven staan is momenteel 100 € exclusief administratiekosten. Er is, tenzij anders aangegeven, geen uitzondering voor bijvoorbeeld nachtelijke uren of andere slaaptijden.IvoB2 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:14:
[...]
Ik begrijp de weerstand tegen laadpaalklevers. Maar dat is een mes dat aan 2 kanten snijdt.
Wat als je je EV inplugt en hij is om 2 uur 's nachts vol? Dan maar gaan verplaatsen?
Hou er dus rekening mee dat je hypothetische "wat als" helemaal niet hypothetisch is, maar op veel plekken gewoon de daadwerkelijke huidige praktijk.
Dat betekent dat je je voordat je gaat slapen je auto moet weghalen van de laadplek als je langer slaapt dan dat je auto kan laden. Daarbij is er geen onderscheid tussen of je overdag slaapt, of 's nachts, want er is simpelweg geen uitzondering voor slapen. Het idee dat de regels rekening houden met wanneer men slaapt, is vooralsnog op de meeste plekken volledig denkbeeldig - al bestaan er gemeenten waar de laadplek 's nachts niet gereserveerd is. Ook dat mes snijdt aan twee kanten: enerzijds mag je dus blijven staan, anderzijds mag iemand met een brandstofauto er dan ook parkeren.
Ik slaap doorgaans tot 12:00 a 13:00, want ik ga ook laat naar bed. Ik hoop dat die uitzondering voor 's nachts er hier niet komt, want dat zou voor mij betekenen dat als ik rond middernacht thuiskom, niet nog even een paar uurtjes kan laden voordat ik rond 4 a 5 uur ga slapen, omdat dan ALLE laadplekken bezet zullen zijn. Nu zijn er gelukkig nog mensen die wel hun auto niet asociaal de hele nacht laten staan, en kan ik daardoor wel gewoon 's nachts laden. En ik ben niet de enige die 's nachts laadt en dan de auto weer netjes weghaalt zodat de volgende erbij kan. Denk nou niet dat de wereld stilstaat als je 's nachts slaapt...
Wanneer er uren zijn dat je mag parkeren zonder te laden, dan zal dat zijn aangegeven op een onderbord.IvoB2 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:14:
En zo ja tussen welke uren ben je dan een ongewenste laadpaalklever en vanaf wanneer niet?
NB: deze antwoorden zijn de situatie in Nederland; hoe het werkt in België, weet ik niet.
Dat vind ik helemaal geen goed idee. Het klinkt heel logisch vanuit het idee dat de wereld stilstaat wanneer de meeste mensen gaan slapen, en weer begint als de meute wakker wordt. Maar zo werkt het niet; terwijl de meeste mensen slapen, zijn er ook nog een heleboel mensen wakker en velen van hen [voor jou] aan het werk. Er zijn ook mensen die overdag slapen, en ook onder die groep zijn er EV-rijders. Ik kom 's nachts bij de paal wel eens elektrische taxi's en bezorgauto's tegen, maar ook willekeurige andere auto's van mensen die duidelijk nog even 's nachts laden en de laadplek dan weer vrijmaken voor een ander. Op enkele klevende slaapkoppen na, is het gebruik van de laadpaal in deze straat 's nachts niet veel anders dan overdag.ron65 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:47:
Bedenk dat mensen die 's nachts werken vaker een auto hebben dan mensen die overdag werken, omdat er 's nachts geen openbaar vervoer rijdt. Een groot deel van ieder etmaal de laadplek onbeschikbaar maken is ondoordacht en ook nergens voor nodig. Je kan gewoon je auto verplaatsen voordat je gaat slapen, ook als de accu nog niet vol is.
Suggestie voor een 3e optie: je auto aan de paal hangen wanneer dat uitkomt, en weer weghalen als de accu vol is of als je gaat slapen. Verreweg de meeste mensen hebben niet continu 100% van de actieradius nodig. Als een volle lading van een nieuwe EV 8 uur duurt, heb je waarschijnlijk een flinke actieradius van zo'n 450 km. Het lijkt me vreselijk om dagelijks zó veel te rijdenron65 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:47:
Het kan wel eens voorkomen dat je met 'n redelijk lege accu thuiskomt, en meteen na het slapen weer moet vertrekken met een redelijk volle accu, en ook nog eens geen tijd hebt om te snelladen. Voor zulke noodgevallen zou je een lekker trage 1 fase 16A-laadkabel kunnen aanschaffen om onder een boete uit te komen, maar ik hoop toch dat dat geen gemeengoed wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door Juerd op 13-05-2022 05:29 ]
Als de auto ‘s nachts laten staan al een probleem is dan zijn er simpelweg te weinig laadpalen. Ik zou na 21.00 of 22.00 uur in de avond echt niet meer naar buiten gaan om de auto te verzetten hoor, dan blijft hij maar mooi hangen tot de volgende ochtend. Los van de theorie is er ook echt geen handhaver die daarvoor dan een boete gaat uitschrijven op dat tijdstip natuurlijk.
We moeten zo snel mogelijk toe naar een systeem waar gewoon iedere parkeerplaats een laad aansluiting heeft maar waar ICE voertuigen ook gewoon mogen parkeren. En dan de beschikbare capaciteit loadbalancen over de aangesloten auto’s. Dan kan iedereen normaal parkeren en EV’s kunnen de volgende ochtend met een volle accu weer vertrekken. Alleen op die manier is het haalbaar om iedereen aan de elektrische auto te krijgen, elke keer je auto verzetten is voor de meeste mensen veel te veel gedoe dan gaat men liever tanken.
We moeten zo snel mogelijk toe naar een systeem waar gewoon iedere parkeerplaats een laad aansluiting heeft maar waar ICE voertuigen ook gewoon mogen parkeren. En dan de beschikbare capaciteit loadbalancen over de aangesloten auto’s. Dan kan iedereen normaal parkeren en EV’s kunnen de volgende ochtend met een volle accu weer vertrekken. Alleen op die manier is het haalbaar om iedereen aan de elektrische auto te krijgen, elke keer je auto verzetten is voor de meeste mensen veel te veel gedoe dan gaat men liever tanken.
Zou ook even de juicepass app van enel-x installeren. Afgelopen maand deed bij mij geen enkele pas het bij enelx was blij dat ik die app had (reggen duurde zelfs 24h! Vandaar even vooraf doen)(en pas aanvragen zou ik laten zitten want dat duurt 8weken)HollovVpo1nt schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:03:
Beste allen, vraagje,
- EnBW
- EWE Go
- Liikennevirta
- Enel X
- BeCharge
De situatie in Vlaanderen is dat juist door zo'n kortzichtige maatregelen (de wereld staat niet stil als je 's nachts slaapt, enz...Juerd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 05:10:
[...]
Ik slaap doorgaans tot 12:00 a 13:00, want ik ga ook laat naar bed. Ik hoop dat die uitzondering voor 's nachts er hier niet komt, want dat zou voor mij betekenen dat als ik rond middernacht thuiskom, niet nog even een paar uurtjes kan laden voordat ik rond 4 a 5 uur ga slapen, omdat dan ALLE laadplekken bezet zullen zijn. Nu zijn er gelukkig nog mensen die wel hun auto niet asociaal de hele nacht laten staan, en kan ik daardoor wel gewoon 's nachts laden. En ik ben niet de enige die 's nachts laadt en dan de auto weer netjes weghaalt zodat de volgende erbij kan. Denk nou niet dat de wereld stilstaat als je 's nachts slaapt...
Puur theoretisch heb je uiteraard volkomen gelijk. Maar als je denkt dat je met zo'n uitgangspunten veel mensen over de streep gaat trekken om een transitite te bewerkstelligen gaat het nog heeeeeeel lang duren en nog veeeeeel meer weerstand opwekken. Om mensen te overtuigen moet je ze zoveel mogelijk faciliteren, niet tegen je in het harnas jagen door uit te gaan van een individueel slaappatroon.
Belonen werkt op termijn nog altijd beter dan kortzichtige boetes uitdelen omdat het nu eenmaal de regel is.
Ik begrijp uit je reactie dat het er in NL heel anders aan toe gaat en dat men daar - toch de mensen met een normale nachtrust - met de wekker gaat slapen om in het holst van de nacht zijn volgeladen auto te verplaatsen en dan bij de buurman gaat aanbellen dat het tijd is om op te staan want dat het zijn beurt is om de vrijgekomen plek in te nemen.
Weet je wat er in de praktijk gaat gebeuren? Men stelt zijn EV gewoon in op (super)traag laden. Geen boete en je staat er de hele nacht te laden. In de praktijk dus net hetzelfde resultaat dan wanneer de EV er nog een uurtje staat terwijl het laden al afgelopen was. Of ga je dan een onderbord plaatsen met een verplichte laadsnelheid?
Het is eenvoudig hoor: wens je dat mensen overschakelen faciliteer dit dan tijdig ipv ze te dwingen met fiscale strafmaatregelen en allerhande boetes omdat je zelf niet tijdig een visie hebt ontwikkeld en al helemaal niet in de praktijk kan brengen.
[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 13-05-2022 09:10 ]
ik begrijp uit de reactie van @Juerd dat hij voorstelt dat je de auto gewoon weghaalt voordat je gaat slapen. In de meeste gevallen zal voor de volgende rit echt geen volle batterij nodig zijn. Dat zijn uitzonderingen. En daarbij is het niet van belang of je overdag of 's nachts slaapt (of iets daar tussenin). Dat is voor iedereen verschillend. Je kijkt gewoon voordat je gaat slapen of je genoeg hebt voor de volgende rit en of je anders langdurig aan de paal staat zonder te laden. In dat geval haal je hem weg en anders laat je hem staan.IvoB2 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:54:
[...]
Ik begrijp uit je reactie dat het er in NL heel anders aan toe gaat en dat men daar - toch de mensen met een normale nachtrust - met de wekker gaat slapen om in het holst van de nacht zijn volgeladen auto te verplaatsen en dan bij de buurman gaat aanbellen dat het tijd is om op te staan want dat het zijn beurt is om de vrijgekomen plek in te nemen.
Zoals ik schreef wat er in de praktijk dan gebeurt: dan stel je de EV gewoon in op een trage laadtijd zodat hij de volgende ochtend nog staat te laden of net klaar is. Dan ben je een ladende laadpaalklever.
Punt is, rol eerst een performant laadnetwerk uit zodat mensen (en dat zijn en nu relatief gezien nog heel weinig) niet moeten dringen voor een laadplek en geen boete riskeren als het laden niet eens volledig strookt met hun andere bezigheden.
Het is inherent aan menselijk gedrag dat ze moeilijk aan te zetten zijn tot gedragsverandering. Dat moet je dan faciliteren en positief benaderen. Niet het nog moelijker maken en afdreigen met boetes.
En voor alle duidelijkheid, ik spreek hier niet voor eigen winkel. Ik heb in 95% van de gevallen geen openbare laadpalen nodig (gelukkig want de dichtsbijzijnde trage AC laadpaal staat op 2;5 km en DC snellaadpalen ergens op een 20 km) en al helemaal nooit wanneer ik thuis aanwezig ben.
Punt is, rol eerst een performant laadnetwerk uit zodat mensen (en dat zijn en nu relatief gezien nog heel weinig) niet moeten dringen voor een laadplek en geen boete riskeren als het laden niet eens volledig strookt met hun andere bezigheden.
Het is inherent aan menselijk gedrag dat ze moeilijk aan te zetten zijn tot gedragsverandering. Dat moet je dan faciliteren en positief benaderen. Niet het nog moelijker maken en afdreigen met boetes.
En voor alle duidelijkheid, ik spreek hier niet voor eigen winkel. Ik heb in 95% van de gevallen geen openbare laadpalen nodig (gelukkig want de dichtsbijzijnde trage AC laadpaal staat op 2;5 km en DC snellaadpalen ergens op een 20 km) en al helemaal nooit wanneer ik thuis aanwezig ben.
[ Voor 66% gewijzigd door IvoB2 op 13-05-2022 10:34 ]
Helaas, dat MAG dus niet, en het kan niet!Juerd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 05:25:
[...]
Voor zulke noodgevallen zou je een lekker trage 1 fase 16A-laadkabel kunnen aanschaffen om onder een boete uit te komen, maar ik hoop toch dat dat geen gemeengoed wordt.
mag niet:
Leaseauto, en in de leaseregeling is juist dit nadrukkelijk verboden.
Ten tweede betekent dit een snoer over de stoep, dat is in de APV verboden op straffe van boete
kan niet:
Ten derde moet je dan je auto in bereik van dat snoer krijgen, en die parkeerplekken worden bij ons door een overburuman hardnekking met zijn auto's bezet gehouden, als hij met 1 weg moet wordt er even snel de ander voor in de plaats gezet 9autotje wisselen) en bij terugkomst weer teruggewisseld. Meneer heeft namelijk in zijn eentje 3 autos en zijn vriendin waar hij bij inwoont heeft er ook 1.
De leaseregeling verbiedt het omdat dan energiekosten niet kunnen worden geregistreerd en gedeclareerd. Omdat er hier ook nog een leasemaatschappij tussen zit die op basis van kilometerstanden ook berekend hoeveel kWh er gebruikt moet zijn afgelopen maand, wil men de declaraties daarmee kunnen vergelijken om afwijkingen op te merken en zo eventuele fraude tegen te gaan (zou niet weten hoe, maar dat is de uitleg)
Los daarvan wil men het ook niet toestaan omdat niet iedere WCD van 16a ook echt langdurig 16A aankan. Wat jij bij de bouwmarkt haalt is wel 16a geschikt maar niet gedurende 8 uur of langer. Dat zetten ze er nergens bij, maar dat is nu wel het verschil tussen professionele WCD en die van de bouwmarkt.
Men schat de kans klein dat het ook echt misgaat, maar wel veel hoger dan met professionele WCD. Bovendien is dan ook vaak de kabel erheen eigen aanleg, en als dat niet conform NEN1010 en NEN3140 is aangelegd zit ook hier een kansje in dat kabel of aanleg daarvan niet tegen de continue belasting tot 16A kunnen.
Het is een gering maar wel aanwezig brandrisico, en dat gaf onze werkgever de stok achter de deur om de grannies te verbieden via de leaseregeling! Men heeft ook geen zin in allerlei individuele gevallen van keuring en certificeren van WCD en aanleg etc, want die granny kan ook elders gebruikt worden als die er is, en ook daar geldt weer dat brandrisico.
Heel verleidelijk om als je op vakantie bent dat ding in te zetten op een camping of in een vakantiehuisje, maar ik ken zat campings die bijv een elektrisch kacheltje verbieden omdat hun electriciteitsnet niet op langdurig hoge belastingen is berekend (verouderde installaties vaak), en dar krijg je met kachels wel, en met een granny op je auto ook.
Dus zegt de werkgever: Gebruik van een granny op een reguliere WCD thuis of elders is wat ons betreft niet toegestaan, wat je met je eigen EV doet is jouw zaak, maar onze lease EV gaat niet aan de granny ;-)
Wat een gedoe, als je met je leaseauto niet kan laden omdat die plek altijd bezet is dan pak je toch een snellader?
Als de baas dat niet goed vindt dan zoek je een laadplek bij je werkplek?
Het lijkt me dat @Juerd bedoelt dat mensen een 1-fase 16A kabel kopen zodat ze aan een publieke paal ook met 3.7 kW kunnen laden in plaats van met 11 kW als ze de 3-fase kabel zouden gebruiken. Op deze manier kan je eenvoudig je benodigde laadtijd met een factor 3 verhogen. Het gaat hier dus niet over een granny (die over het algemeen ook niet op 16A maar max op 12A kan laden)ron65 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:54:
[...]
Helaas, dat MAG dus niet, en het kan niet!
mag niet:
Ten tweede betekent dit een snoer over de stoep, dat is in de APV verboden op straffe van boete
Probleem daarbij is de praktische ruimte.ik222 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:37:
Als de auto ‘s nachts laten staan al een probleem is dan zijn er simpelweg te weinig laadpalen. Ik zou na 21.00 of 22.00 uur in de avond echt niet meer naar buiten gaan om de auto te verzetten hoor, dan blijft hij maar mooi hangen tot de volgende ochtend. Los van de theorie is er ook echt geen handhaver die daarvoor dan een boete gaat uitschrijven op dat tijdstip natuurlijk.
Een trotoir moet een bepaalde breedte aanhouden zodat minder validen met rolstoelen en mensen met kinderwagens er nog langs kunnen. Vaak is die ruimte er al niet eens, laat staan als er an ook nog bij elk parkeervak een laadpaal uit de grond schiet. Met name in oudere dorpskernen en in steden is dit het geval.
Maar op zich geen slecht idee.
Het vrijgeven van de laadplekstatus voor snachts is ook een prima alternatief, ik weet dat dan mensen die snachts werken er niets aan hebben, maar niemand werkt het hele jaar door elke werkdag snachts. De meesten werken overdags en ook nachtdiensten zijn eens in de zoveel tijd een paar nachten.
Die kun je dan ook wel doorkomen door overdags te laden en dan ga je eerst maar slapen en als je wakker wordt de wagen aan een paal hangen. Net zoals al wordt aangegeven, hoeft niet 100% vol, en dat gelldt ook dan!
Ik moet straks wel met enige regelmaat een volle accu hebben sochtends. Ik krijg een EV die in de winter 250 en zomer 350 km actieradius heeft, WLTP kijk ik al niet eens naar, en ik moet regelmatig ritjes vanuit omgeving Amsterdam naar plaatsen als Groningen, Maastricht en ook Middelburg maken. Niet alleen die, maar ik geef er even mee aan dat ik regelmatig aan ritjes van 250 km zit, dan is een volle accu wel heel prettig, zeker in de winter! En ja dat kost 8 uur volgens de fabrikant aan een 11 kw laadpaal. Meer dan 11 kw kan niet, de ingebouwde lader is niet groter. Snelladen kan wel tot 150 kw.
Ik heb een vraag voor Elbizz laadpas gebruikers. Ik heb de laadpas nu twee keer gebruikt (nog maar recent de EV voor de deur en laad voornamelijk thuis). De eerste keer tijdens een bezoek aan de Ikea waar het laden gratis is en de tweede keer op kantoor (ook gratis).
Nu zie ik in het klantportaal wel een "transactie" voor de Ikea sessie. Echter geeft het klantportaal aan dat er 0kW is geladen voor €0 (terwijl er wel wat stroom de accu in gegaan is). De laadsessie gisteren op kantoor is helemaal niet zichtbaar.
Uiteraard geen groot bezwaar dat deze sessies niet (goed) zichtbaar zijn, maar vraag me af of het klopt dat gratis laadsessies niet of niet volledig worden geregistreerd bij gebruik van bijv. de Elbizz pas.
Nu zie ik in het klantportaal wel een "transactie" voor de Ikea sessie. Echter geeft het klantportaal aan dat er 0kW is geladen voor €0 (terwijl er wel wat stroom de accu in gegaan is). De laadsessie gisteren op kantoor is helemaal niet zichtbaar.
Uiteraard geen groot bezwaar dat deze sessies niet (goed) zichtbaar zijn, maar vraag me af of het klopt dat gratis laadsessies niet of niet volledig worden geregistreerd bij gebruik van bijv. de Elbizz pas.
Dat zou kunnen natuurlijkOne-eye864 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:02:
[...]
Het lijkt me dat @Juerd bedoelt dat mensen een 1-fase 16A kabel kopen zodat ze aan een publieke paal ook met 3.7 kW kunnen laden in plaats van met 11 kW als ze de 3-fase kabel zouden gebruiken. Op deze manier kan je eenvoudig je benodigde laadtijd met een factor 3 verhogen. Het gaat hier dus niet over een granny (die over het algemeen ook niet op 16A maar max op 12A kan laden)
Maar je kunt ook de maximale laadstreoom in de wageninstellingen omlaag zetten, dan hoef je geen 1 fase kabel aan te schaffen :-) Is een goedkopere oplossing. Ik vind hem alleen niet netjes tav andere laadgegadigden ;-)
is die er altijd dan, bij je werkplek?Wolly schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:57:
Wat een gedoe, als je met je leaseauto niet kan laden omdat die plek altijd bezet is dan pak je toch een snellader?
Laats een collega gehoord die echt even met samengeknepen billen smiddags een snellader wist te bereiken, bij de werkplek bleek in de verste verten geen laadpaal aanwezig.... Had ie wel op gerekend.
Mits je auto dit ondersteunt. De mijne heeft deze optie bijvoorbeeld niet.ron65 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:12:
[...]
Dat zou kunnen natuurlijk
Maar je kunt ook de maximale laadstreoom in de wageninstellingen omlaag zetten, dan hoef je geen 1 fase kabel aan te schaffen :-) Is een goedkopere oplossing. Ik vind hem alleen niet netjes tav andere laadgegadigden ;-)
Wat is daar dan niet netjes aan?ron65 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:12:
[...]
Dat zou kunnen natuurlijk
Moet iemand met een "oudere" 1F EV die dan ook maar terug inruilen omdat hij niet snel genoeg openbaar kan laden zodat hij andere gebruikers niet te lang in de weg staat?
De meeste openbare AC laders zijn hier nog van het 11 kW type. Dat betekent dat je met een 1F EV al blij mag zijn dat je 3 kW haalt op max. ingestelde laadsnelheid.
En de meeste EV's moet je dan ook al niet AC boven de 80% kan laden (dus nog minder range) want vanaf dan gaat het echt niet meer vooruit.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 13-05-2022 12:00 ]
Weet iemand waarom met de ene laadpas ik 37cent per KWH betaal en de andere 74cent?
En is er dan ergens een overzicht waar welke laadpaal met welke pas het goedkoopste is
De laadpas boeren hebben iig geen complete lijsten op hun website staan.
Voorbeeldje: Ik had gebruikte altijd de Shell Recharge, maar we laden nu vaker buiten de deur dus dacht goedkoper uit te zijn met die van E-Flux.
Op de zaak is er een paal van Last Mile Solutions met de Shell pas voor 37cent per kwh en met e-flux 72cent.. vind ik nogal een verschil. E-Flux geeft aan dat zij niks berekenen en de tarieven van de laadpaal exploitant hanteren maar dat is dus een behoorlijk verschil!
En is er dan ergens een overzicht waar welke laadpaal met welke pas het goedkoopste is
Voorbeeldje: Ik had gebruikte altijd de Shell Recharge, maar we laden nu vaker buiten de deur dus dacht goedkoper uit te zijn met die van E-Flux.
Op de zaak is er een paal van Last Mile Solutions met de Shell pas voor 37cent per kwh en met e-flux 72cent.. vind ik nogal een verschil. E-Flux geeft aan dat zij niks berekenen en de tarieven van de laadpaal exploitant hanteren maar dat is dus een behoorlijk verschil!
Nee, als je auto een maximale laadstroom aankan die lager ligt dan is dat zo. Maar iemand die wel sneller kan maar de laadstroom omlaag gooit om vooral maar langer te kunnen blijven staan, dat vind ik niet heel netjes.IvoB2 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:58:
[...]
Wat is daar dan niet netjes aan?
Moet iemand met een "oudere" 1F EV die dan ook maar terug inruilen omdat hij niet snel genoeg openbaar kan laden zodat hij andere gebruikers niet te lang in de weg staat?
De meeste openbare AC laders zijn hier nog van het 11 kW type. Dat betekent dat je met een 1F EV al blij mag zijn dat je 3 kW haalt op max. ingestelde laadsnelheid.
En de meeste EV's moet je dan ook al niet AC boven de 80% kan laden (dus nog minder range) want vanaf dan gaat het echt niet meer vooruit.
Gewoon een semantische discussie want in de praktijk maakt het geen verschil en je kan het als buitenstaander niet eens zien.ron65 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:03:
[...]
Nee, als je auto een maximale laadstroom aankan die lager ligt dan is dat zo. Maar iemand die wel sneller kan maar de laadstroom omlaag gooit om vooral maar langer te kunnen blijven staan, dat vind ik niet heel netjes.
En hoe doe je dat dan met gedeelde laadpalen? Je plaatst je EV aan een laadpaal waar hij x uren zal laden tegen y laadsnelheid. Als (letterlijk) wakkere burger hou je daar rekening mee zodat je tijdig kan gaan loskoppelen en verplaatsen. Inmiddels begint er een ander gedeeld te laden waardoor je laadsnelheid halveert en je aanvankelijke berekening niet meer uitkomt (en niet iedere EV is voorzien van een op afstand uitleesbare app).
De enige regel die voor iedereen hetzelfde geldt is dan dat je maar x aantal uur achter elkaar op dezelfde parkeerplek mag laden. Houdt iedereen dezelfde plek max. evenlang bezet.
Of je zou ook genoeg laadpalen kunnen plaatsen zodat je van in het begin van al dat gehannes verlost bent.
Zit in het laadpaal-ev protocol geen SoC & laadsnelheid status update? Dan zou de chargeproviderapp je de status van laden kunnen laten zien. En dan zie je bv ook, wat mij soms overkomt, dat het laden gestopt is voordat ie vol is.
Niet bij AC alleen bij DCPTR schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:57:
Zit in het laadpaal-ev protocol geen SoC & laadsnelheid status update? Dan zou de chargeproviderapp je de status van laden kunnen laten zien. En dan zie je bv ook, wat mij soms overkomt, dat het laden gestopt is voordat ie vol is.
Met je eens hoor, ik geef alleen maar aan dat het kan, maar dat ik het op zich niet netjes tegenover anderen vind. Ikzelf zou het dus niet willen gebruiken.IvoB2 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:34:
[...]
Gewoon een semantische discussie want in de praktijk maakt het geen verschil en je kan het als buitenstaander niet eens zien.
En hoe doe je dat dan met gedeelde laadpalen? Je plaatst je EV aan een laadpaal waar hij x uren zal laden tegen y laadsnelheid. Als (letterlijk) wakkere burger hou je daar rekening mee zodat je tijdig kan gaan loskoppelen en verplaatsen. Inmiddels begint er een ander gedeeld te laden waardoor je laadsnelheid halveert en je aanvankelijke berekening niet meer uitkomt (en niet iedere EV is voorzien van een op afstand uitleesbare app).
De enige regel die voor iedereen hetzelfde geldt is dan dat je maar x aantal uur achter elkaar op dezelfde parkeerplek mag laden. Houdt iedereen dezelfde plek max. evenlang bezet.
Of je zou ook genoeg laadpalen kunnen plaatsen zodat je van in het begin van al dat gehannes verlost bent.
Maar snachts de auto verplaatsen is ook niets, dus zorg ik er dan eerder voor dat ik met een snellader op 80% kom door savonds even naar zo'n ding te rijden (zitten er 4 op 7 km afstand gemiddeld) en daar een half uurtje te laden (intussen kan ik mooi wat mails e.d. verwerken via een laptop die ik dan meeneem en waarvoor ik anders boven zou gaan zitten), en dan terug voor de deur zetten.
Ik zou dan niet in plaats daarvan naar een AC lader gaan en daar de wagen neerploffen, laadsnelheid op 40% zetten of wat nodig is om pas om 08.00 vol te zijn.
Maar je kunt ook thuisgekomen meteen de wagen aan de lader hangen, dan is ie tegen middernacht wel vol zat, haal je hem weg en gaat slapen. Er kan van alles, zonder dat laden vetragen om er maar te kunnen blijven staan nodig is. Dat bedoelde ik te zeggen.
Volgens mij bedoelt @Juerd dit helemaal niet. Volgens mij ga jij in op het gebruik van een granny terwijl hij het heeft over een trage 16A type II kabel. Die hang je gewoon aan een reguliere paal en ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen. Technisch geen probleem en je laadtijd wordt hierdoor veel langer waardoor je technisch gezien geen laadpaalklever meer bent. Het effect is natuurlijk hetzelfde, namelijk dat je langer onnodig een publieke laadpaal bezet houdt. Alleen is dat lastiger vast te stellen omdat je technisch gezien nog wel aan het laden bent en daarmee een mogelijke boete vermijdt. Maar of dit nu zo'n goede businesscase is, gezien extra investering laadkabel en extra laadverlies bij traag laden, is de vraag.ron65 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:54:
[...]
Helaas, dat MAG dus niet, en het kan niet!
mag niet:
kan niet:
Ten derde moet je dan je auto in bereik van dat snoer krijgen, en die parkeerplekken worden bij ons door een overburuman hardnekking met zijn auto's bezet gehouden, als hij met 1 weg moet wordt er even snel de ander voor in de plaats gezet 9autotje wisselen) en bij terugkomst weer teruggewisseld. Meneer heeft namelijk in zijn eentje 3 autos en zijn vriendin waar hij bij inwoont heeft er ook 1.
De leaseregeling verbiedt het omdat dan energiekosten niet kunnen worden geregistreerd en gedeclareerd. Omdat er hier ook nog een leasemaatschappij tussen zit die op basis van kilometerstanden ook berekend hoeveel kWh er gebruikt moet zijn afgelopen maand, wil men de declaraties daarmee kunnen vergelijken om afwijkingen op te merken en zo eventuele fraude tegen te gaan (zou niet weten hoe, maar dat is de uitleg)
Los daarvan wil men het ook niet toestaan omdat niet iedere WCD van 16a ook echt langdurig 16A aankan. Wat jij bij de bouwmarkt haalt is wel 16a geschikt maar niet gedurende 8 uur of langer. Dat zetten ze er nergens bij, maar dat is nu wel het verschil tussen professionele WCD en die van de bouwmarkt.
Men schat de kans klein dat het ook echt misgaat, maar wel veel hoger dan met professionele WCD. Bovendien is dan ook vaak de kabel erheen eigen aanleg, en als dat niet conform NEN1010 en NEN3140 is aangelegd zit ook hier een kansje in dat kabel of aanleg daarvan niet tegen de continue belasting tot 16A kunnen.
Het is een gering maar wel aanwezig brandrisico, en dat gaf onze werkgever de stok achter de deur om de grannies te verbieden via de leaseregeling! Men heeft ook geen zin in allerlei individuele gevallen van keuring en certificeren van WCD en aanleg etc, want die granny kan ook elders gebruikt worden als die er is, en ook daar geldt weer dat brandrisico.
Heel verleidelijk om als je op vakantie bent dat ding in te zetten op een camping of in een vakantiehuisje, maar ik ken zat campings die bijv een elektrisch kacheltje verbieden omdat hun electriciteitsnet niet op langdurig hoge belastingen is berekend (verouderde installaties vaak), en dar krijg je met kachels wel, en met een granny op je auto ook.
Dus zegt de werkgever: Gebruik van een granny op een reguliere WCD thuis of elders is wat ons betreft niet toegestaan, wat je met je eigen EV doet is jouw zaak, maar onze lease EV gaat niet aan de granny ;-)
Klopt, daar was ik al op gewezen ;-)eltron schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:31:
[...]
Volgens mij bedoelt @Juerd dit helemaal niet. Volgens mij ga jij in op het gebruik van een granny terwijl hij het heeft over een trage 16A type II kabel.
Een snellader is per kWh minimaal 2 keer zo duur en bovendien slijt je accu veel sneller als je vrijwel altijd gaat snelladen. Dat lijkt me dus niet zo’n goed alternatief. Veel werkgevers vinden terecht onnodig veel snelladen dus ook niet tof vanwege de hoge kosten. Bij mijn werkgever zal niemand er wat van vinden maar dan nog is het gewoon common sense om alleen naar een snellader te gaan als het niet anders kan lijkt mij.ron65 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:15:
[...]
Met je eens hoor, ik geef alleen maar aan dat het kan, maar dat ik het op zich niet netjes tegenover anderen vind. Ikzelf zou het dus niet willen gebruiken.
Maar snachts de auto verplaatsen is ook niets, dus zorg ik er dan eerder voor dat ik met een snellader op 80% kom door savonds even naar zo'n ding te rijden (zitten er 4 op 7 km afstand gemiddeld) en daar een half uurtje te laden (intussen kan ik mooi wat mails e.d. verwerken via een laptop die ik dan meeneem en waarvoor ik anders boven zou gaan zitten), en dan terug voor de deur zetten.
Ik zou dan niet in plaats daarvan naar een AC lader gaan en daar de wagen neerploffen, laadsnelheid op 40% zetten of wat nodig is om pas om 08.00 vol te zijn.
Maar je kunt ook thuisgekomen meteen de wagen aan de lader hangen, dan is ie tegen middernacht wel vol zat, haal je hem weg en gaat slapen. Er kan van alles, zonder dat laden vetragen om er maar te kunnen blijven staan nodig is. Dat bedoelde ik te zeggen.
Snelladen gebruik ik echt alleen voor de vakanties en misschien een enkele keer tussendoor voor een ongeplande langere rit.
[ Voor 8% gewijzigd door ik222 op 13-05-2022 14:27 ]
Hangt er van af wat het risico op een boete voor laadkleven is en hoe ver je woont van een AC of DC paal.eltron schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:31:
[...]
Maar of dit nu zo'n goede businesscase is, gezien extra investering laadkabel en extra laadverlies bij traag laden, is de vraag.
Wanneer je door trager te gaan laden een kleverboete vermijdt lijkt me dat een uitstekende businesscase.
Wanneer je dicht bij je woning zowel een AC laadpaal als een DC laadpaal hebt staan en de tarieven ontlopen elkaar niet ga je uiteraard even langs de snellaadpaal. Maar de tarieven daar kennende (in vergelijking met AC laden) lijkt me dat dan ook niet precies het beste verdienmodel.
En wanneer de dichtstbijzijnde openbare laadpaal op +2 km van je woning ligt lijkt het me ook nogal evident dat de meeste mensen het na een tijdje wel beu worden om hun voertuig telkens na een paar uur terug te gaan verplaatsen en vervolgens een nieuwe parkeerplek moeten zoeken.
Wanneer het allemaal zo gemakkelijk oplosbaar was en voor de hand liggend had de term laadpaalklever nooit bestaan en lag er ook niemand wakker van.
Het zijn niet de mensen die uit principe al met een EV rijden (en de ongemakken er met plezier bijnemen) die je moet zien te overtuigen. Het is de meerderheid die sowieso toch al tegen elke vorm van grote verandering is die je mee moet krijgen. En met al die "work-arounds" die hier worden opgesomd geef je ze alleen maar meer munitie om hun weerstand extra te voeden.
eltron schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:19:
ik begrijp uit de reactie van @Juerd dat hij voorstelt dat je de auto gewoon weghaalt voordat je gaat slapen.
Beide correct geïnterpreteerdOne-eye864 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:02:
Het lijkt me dat @Juerd bedoelt dat mensen een 1-fase 16A kabel kopen zodat ze aan een publieke paal ook met 3.7 kW kunnen laden in plaats van met 11 kW als ze de 3-fase kabel zouden gebruiken.
Dat is inderdaad niet netjes naar andere EV-rijders toe. Vandaar ook dat ik al aangaf dat ik hoop dat zoiets geen gemeengoed wordtron65 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:12:
Niet elke auto is overigens even flexibel in te stellen. Huidige Kia's kunnen bijvoorbeeld alleen 60%, 90% en 100% aan (ik neem even aan dat alle modellen dezelfde niveaus aanhouden). 60% van 11 kW is nog steeds "te snel".
Bij een Hyundai Kona (technische broertje van de Kia Niro) kan je enkel percentages van je laadDOEL instellen. Dus maximaal 90% volle accu, niet de snelheid.Juerd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:51:
[...]
Dat is inderdaad niet netjes naar andere EV-rijders toe. Vandaar ook dat ik al aangaf dat ik hoop dat zoiets geen gemeengoed wordt
Niet elke auto is overigens even flexibel in te stellen. Huidige Kia's kunnen bijvoorbeeld alleen 60%, 90% en 100% aan (ik neem even aan dat alle modellen dezelfde niveaus aanhouden). 60% van 11 kW is nog steeds "te snel".
Even de slaap uit mijn ogen wrijven
[ Voor 3% gewijzigd door One-eye864 op 13-05-2022 15:13 ]
Hangt gewoon van het bouwjaar af.
Ik gebruik bv. nog een stokoude EV geleverd begin 2020 en daar is 11 kW AC laden aan 100% gelijk aan zo'n 3 kW. Rekening houdende met 15% laadverlies bij zo'n laadvermogen zou je dus +20 uur kunnen paalkleven zonder een boete te krijgen.
Ik gebruik bv. nog een stokoude EV geleverd begin 2020 en daar is 11 kW AC laden aan 100% gelijk aan zo'n 3 kW. Rekening houdende met 15% laadverlies bij zo'n laadvermogen zou je dus +20 uur kunnen paalkleven zonder een boete te krijgen.
Zijn ze er dan op achteruitgegaan?One-eye864 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:07:
[...]
Bij een Hyundai Kona (technische broertje van de Kia Niro) kan je enkel percentages van je laadDOEL instellen. Dus maximaal 90% volle accu, niet de snelheid.
Ik heb zowel de Kona EV 2019 als de Kia e-Niro 2019 gereden en de instelling voor laadvermogen was er identiek. Je kan het laden voor zowel AC draagbaar en AC vast op drie niveau's instellen (waarbij er dan ook nog eens een afwijking is tussen het ingestelde deelvermogen tussen draagbaar en vast.
[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 13-05-2022 15:12 ]
Weet je het zeker? Even snel googlen levert bijvoorbeeld dit op: https://www.handleidi.ng/...-ev-2019/handleiding?p=36 en die beschrijft beide opties.One-eye864 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:07:
[...]
Bij een Hyundai Kona (technische broertje van de Kia Niro) kan je enkel percentages van je laadDOEL instellen. Dus maximaal 90% volle accu, niet de snelheid.
[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 13-05-2022 15:11 ]
Als jij me kan laten zien waar het (in ieder geval in MY2020) kan op de Kona dan houd ik me aanbevolen
Nevermind ik moet wat beter lezen
[ Voor 8% gewijzigd door One-eye864 op 13-05-2022 15:12 ]
Ik heb hier Bonnet even naar gevraagd. Hun antwoord:jaroen89 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:22:
[...]
heeft bij mij nu ineens een einddatum van 07/02/2022
Yes, the code has been creating some issues, so they are supposed to send a new one shortly. Not sure if it's today or through the weekend, but they already have a new one ready 😊
Ik vind het geen gekke strategie, denk dat je beter hier marketing budget aan spenderen dan aan dure tv reclames etc. Je krijgt op deze manier snel een groot netwerk aan (tevreden) klanten.
Ik denk dat bonnet binnenkort ook bij IONITY te gebruiken is, als ik onderaan de pagina CPO partners kijk op de nieuwe website, staat IONITY er al bij in de banner.
[ Voor 5% gewijzigd door jaroen89 op 13-05-2022 21:38 ]
Hebben er meer gemerkt dat er een aantal Allego palen ineens “unavailable” zijn geworden in Bonnet app? Heel random
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Ja bij mij in de buurt ook 2 verschillende allego palen die ik regelmatig gebruik, 1 staat nu 7 dagen offline en de ander 2 dagen, met een laadpas wel te gebruiken, maar krijg geen notificaties meer als de paal beschikbaar komt in een andere app.bokkow schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:03:
Hebben er meer gemerkt dat er een aantal Allego palen ineens “unavailable” zijn geworden in Bonnet app? Heel random
Twee zaken, het zou niet voor het eerst zijn dat het toevoegen van IONITY ervoor zorgt dat de bundel niet meer zo soepel "overal" werkt als nu het geval is (maar dat IONITY een eigen tarief krijgt).jaroen89 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:37:
Ik denk dat bonnet binnenkort ook bij IONITY te gebruiken is, als ik onderaan de pagina CPO partners kijk op de nieuwe website, staat IONITY er al bij in de banner.
Maar, dit gerucht gaat al langer rond (en die banner is helemaal bizar) het is inmiddels maanden later en voorlopig wachten we op lucht. In Nederland natuurlijk helemaal niet boeiend, hier hebben we 100+ fastned locaties om van te genieten ;-)
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Sja, niet mijn keuze om een EV te gaan rijden, en ook niet mijn keuze om dan van laadpalen afhankelijk te worden. Ja tuurlijk beiden ze een laadpaal op eigen terrein aan, voor 1500 euri wel te verstaan. Leuk hebbedingetje, alleen kun je er bij mij nooit bijkomen met welke auto dan ook. Waardeloos dus.ik222 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:23:
[...]
Een snellader is per kWh minimaal 2 keer zo duur en bovendien slijt je accu veel sneller als je vrijwel altijd gaat snelladen. Dat lijkt me dus niet zo’n goed alternatief. Veel werkgevers vinden terecht onnodig veel snelladen dus ook niet tof vanwege de hoge kosten. Bij mijn werkgever zal niemand er wat van vinden maar dan nog is het gewoon common sense om alleen naar een snellader te gaan als het niet anders kan lijkt mij.
Snelladen gebruik ik echt alleen voor de vakanties en misschien een enkele keer tussendoor voor een ongeplande langere rit.
Dus heb ik er hollandse maling aan dat die snellaadpalen duurder zijn.ze zijn er nog altijd goedkoper mee uit dan wanneer ik nu een equivalent per km aan diesel tank.
Los daarvan, ik wil ook niet dagelijks naar de snellaadpaal, ook liever gewoon hier verderop bij de gewone paal. Maar als dat niet lukt dan is de snellaad paal de oplossing. Ik moet toch iets!
Ik had liever hybride gehad, als je dan een keer niet kunt laden heb je nog altijd de brandstof. Maar dat mag gewoon niet meer.
Ik heb geen medelijden met ze, ik ben dik 120 euro per maand duurder uit aan eigen bijdrage en bijtelling dan wat een vergelijkbare plofmotorwagen me zou hebben gekost, en zij zijn goedkoper uit vanwege de lagere 'brandstof' prijzen dan met vloeibare brandstoffen. En de leaseprijs is voor hun dezelfde in beide gevallen, want ik ga in beide gevallen over budget heen en alles wat ik eroverheen ga is voor mijn rekening! dus ze zijn zelf verzekerd van een leaseprijs die nooit hoger wordt dan 600 euro, de rest betaalt de werknemer maar.
Snap je nu dat die prijs me "aan mijn derriere kan oxideren" ?
En die accu degradatie? ik heb her en der gehoord en gelezen dat die best meevalt, zeker de eerste 5 jaar. En dan gaat de wagen toch uit de lease. Zit ik dus ook niet echt mee ;-)
Hier in de buurt staan er ook een aantal Allego palen op unavailable, zowel in Bonnet als in Smoov.bokkow schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:03:
Het lijkt dus een probleem bij Allego te zijn.
Aan alles komt een eind.
@ron65 denk dat het verschil tussen een dieseltje en een BEV laden bij Ionity nog best eens tegen kan vallen. Niet dat ik je ongelijk geef maar het voordeel met snelladen is wel een beetje weg. Bij mij gaat er zo 22kWh voor 100km. Komt neer op 1 op 11 voor een diesel. Dat moet volgens mij wel lukken.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Hier in Leiden ook. Misschien dat ze de groei met palen niet bij kunnen houden met onderhoudspersoneel?Jaapio_B schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 00:37:
[...]
Hier in de buurt staan er ook een aantal Allego palen op unavailable, zowel in Bonnet als in Smoov.
Het lijkt dus een probleem bij Allego te zijn.
Ben benieuwd. Ik heb die code ook gebruik en de 3 gratis ladingen staan netjes vermeld, maar nog niet hoeven te laden, dus geen idee of deze toch nog werkt.Tuby schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:30:
[...]
Ik heb hier Bonnet even naar gevraagd. Hun antwoord:
Yes, the code has been creating some issues, so they are supposed to send a new one shortly. Not sure if it's today or through the weekend, but they already have a new one ready 😊
Op laadpastop10 staat bij zowel shell recharge als ANWB een 100% groene stroom indicatie.
Echter zie ik op site shell recharge alleen dat hun eigen laadpalen van groene stroom voorzien zijn.
ANWB stelt dit:
En heeft het echt impact die GVO's?
Want dan ben ik wel bereid een cent meer per kWh te betalen
Echter zie ik op site shell recharge alleen dat hun eigen laadpalen van groene stroom voorzien zijn.
ANWB stelt dit:
Shell heeft dit denk ik niet he?Hoe kan de ANWB garanderen dat er groene stroom wordt geladen?
Iedere kWh die je laadt met je ANWB Laadpas is gegarandeerd groene stroom. Dit werkt door middel van GVO’s (Garanties van oorsprong). Een GVO is een digitaal certificaat waarmee bewezen wordt dat de stroom is opgewerkt met groene energie. ANWB bekijkt achteraf hoeveel kWh’s er zijn geladen door alle laadpashouders bij elkaar en koopt voor die hoeveelheid GVO’s in. Daarbij kan het voorkomen dat we groene stroom nogmaals vergoenen, bijvoorbeeld wanneer een laadpaalbeheerder ook al groene stroom levert. Wij kopen echter toch ook voor alle geladen kWh GVO’s in.
Het is dus niet het geval dat je op het moment van laden altijd 100% groene stroom laadt. Maar de ANWB vergroent de stroom achteraf door het inkopen van GVO’s. Daarbij kiezen we voor GVO’s in de vorm van Europese wind. Hiermee maken we indirect het plaatsen van windmolens aantrekkelijker, omdat er meer vraag komt naar de windcertificaten dat de prijst opdrijft.
Mij hebben ze geantwoord:Bixby schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:44:
[...]
Ben benieuwd. Ik heb die code ook gebruik en de 3 gratis ladingen staan netjes vermeld, maar nog niet hoeven te laden, dus geen idee of deze toch nog werkt.
"There has been an issue with that code and it has been discontinued. Please contact Vanarama for the new code. "
Blijkbaar komt die code dus van die lease-maatschappij. Dus als iemand de nieuwe code van hen verneemt horen we het graag
Ja contractduur 12 maanden, zonder automatische verlenging.Yoade75 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:38:
[...]
Zit je er meteen voor 12 maanden aan vast of maandelijks opzegbaar?
in mijn geval dan voor het 0 euro abonnement. Je kunt het type abonnement ('tariefplan' volgens de iOS app) tussentijds wijzigen.
De kaart is al opgestuurd naar mijn Duitse alter ego, Rudi Carell. Had eigenlijk David Hasselhoff moeten nemen bedacht ik me later, al zou dat misschien toch wel erg opvallen. De aanhef die in alle mailtjes die ze sturen staat maken me elke keer weer aan het lachen
Zal ik vragen. Was zelf ook al van plan om te vissen naar nieuwe netwerken.Jaapio_B schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:46:
[...]
Vraag hem maar of er plannen zijn om Vattenfall laadpalen te gaan ondersteunen.
Ze zijn hier voor de deur begonnen met het plaatsen van laadpaal.
Dit zou eerst een Allego paal worden maar als het goed is wordt dat er nu eentje van Vattenfall.
Sinds Allego hier van 25ct naar 42ct is gegaan en Vattenfall op 30ct zit is dat op zich niet erg, alleen is het wel jammer dat ik een laadpaal voor de deur heb staan waarbij ik geen gebruik kan maken van al die gratis laadsessies die Bonnet uit deelt.
Goed puntWolly schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:49:
[...]
Ik verwacht dat hij de Nederlandse traditie wel in ere houdt en vraagt of er nog meer gratis codes komen en meer ondersteunde laadpalen zodat 'the Dutch' er nog meer van kunnen profiteren
Ja die is erBoertje schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:01:
Weet iemand waarom met de ene laadpas ik 37cent per KWH betaal en de andere 74cent?
En is er dan ergens een overzicht waar welke laadpaal met welke pas het goedkoopste isDe laadpas boeren hebben iig geen complete lijsten op hun website staan.
Die LMS paal zal op 72 cent ingesteld staan, je krijgt 37 cent bij Shell omdat zij op alle AC palen (behalve die van hunzelf) 37 cent in rekening brengen. Dit kost Shell dus 35 cent per geladen kWh op dat laadpunt. Op andere laadpunten maken ze winst. 37 cent is een sweet spot wat in Nederland financieel (nog) uit kan, de vraag is voor hoe lang want alle CPO's zijn aan het verhogen nu.
Shell doet precies hetzelfde als de ANWB en koopt voor alle geladen kWh's ook Europese Wind CVO's. Bewijs hiervan hebben zij ook aangeleverd om op Laadpastop10 deze indicatie te ontvangen. Geen bewijs = geen 100% groen label. Waarom ze dat niet op hun website zetten weet ik niet.Hertog_Martin schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:46:
Op laadpastop10 staat bij zowel shell recharge als ANWB een 100% groene stroom indicatie.
ANWB stelt dit:
[...]
Shell heeft dit denk ik niet he?
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Waar kan ik dat overzicht vinden van Laadpalen/laadpas tarieven?
Ik heb op jou sites gekeken maar kan het niet vinden.
disclaimer, m’n zoek skills zijn niet al te best 😕
Nou het is ook wel een beetje verstopt, onderaan op de top10 bij 'keuzehulp laadpas'.
As-is, dus geen garanties, maar een indicatie. Als je zelf een goedkopere aanbieder vind dan graag doorgeven
As-is, dus geen garanties, maar een indicatie. Als je zelf een goedkopere aanbieder vind dan graag doorgeven
Oh ja nog een tip voor Zoe rijders met dergelijke problemen,op 1-fase spelen deze problemen niet. Als je een 1-fase laadkabel gebruikt van 16A of 32A dan is er geen check op de 13A startvermogen en dan werkt het nagenoeg altijd, zoals het hoort dus zeg maar. Je laadt dan wel op 1/3e van het vermogen; 3,7-7,4 kW maar er komt in elk geval stroom je auto in.Apolopo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:14:
[...]
Dank je! Nu nog de beheerder van deze palen zover zien te krijgen om deze instelling aan te passen. Weet je ook wat de default instelling is voor de phase-current-min van EVbox palen? 8 ampere?
Had om die reden dan ook altijd een klein en goedkoop 1F16A kabeltje onder de bijrijderstoel liggen wat me een aantal keren heeft gered, vooral bij kleine installaties zoals ev-boxen op campings of op oude newmotion lolo's. (lolo1/2)
Goede tip! Ga ik meteen regelen. Ik heb zeker een aantal keer issues gehad bij vervelende palen.Hachy schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:03:
[...]
Oh ja nog een tip voor Zoe rijders met dergelijke problemen,op 1-fase spelen deze problemen niet. Als je een 1-fase laadkabel gebruikt van 16A of 32A dan is er geen check op de 13A startvermogen en dan werkt het nagenoeg altijd, zoals het hoort dus zeg maar. Je laadt dan wel op 1/3e van het vermogen; 3,7-7,4 kW maar er komt in elk geval stroom je auto in.
Had om die reden dan ook altijd een klein en goedkoop 1F16A kabeltje onder de bijrijderstoel liggen wat me een aantal keren heeft gered, vooral bij kleine installaties zoals ev-boxen op campings of op oude newmotion lolo's. (lolo1/2)
Nog een tip voor een goede site/merk?
Ik heb geen ervaring heb met laadpassen (heb een druppel van de zaak) maar ik heb er voor de komende zomervakantie in Denemarken wel 1 nodig.
Mijn druppel hier in Nederland werkt overal en bij elke aanbieder. Is het betaal systeem in het buitenland ook universeel? Kan ik gewoon een random laadpas nemen en er vanuit gaan dat die overal werkt?
Het is voor 2.5 week zomervakantie dus zonder abbo was ik dan al achter, maar daarna wordt ik niet veel wijzer. Prijs per kw is ook niet super belangrijk, heb liever een pas die overal werkt
Mijn druppel hier in Nederland werkt overal en bij elke aanbieder. Is het betaal systeem in het buitenland ook universeel? Kan ik gewoon een random laadpas nemen en er vanuit gaan dat die overal werkt?
Het is voor 2.5 week zomervakantie dus zonder abbo was ik dan al achter, maar daarna wordt ik niet veel wijzer. Prijs per kw is ook niet super belangrijk, heb liever een pas die overal werkt
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
https://laadpastop10.nlChaoss schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:54:
Ik heb geen ervaring heb met laadpassen (heb een druppel van de zaak) maar ik heb er voor de komende zomervakantie in Denemarken wel 1 nodig.
en een druppel is overigens ook gewoon een laadpas, dus wellicht kun je achterhalen van wie en of die ook in Denemarken werkt.
[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 15-05-2022 20:21 ]
Mijn leasedruppel kan technisch gezien wel werken in niet buitenland. Maar volgens mij is dit beperkt door de leasemaatschappij, buitenland moet ik privé doen en achteraf declareren.
Met benzine had dat te maken met hoge transactiekosten in het buitenland die de tankpasleverancier in levering brengt, maar volgens mij is dat met laden niet meer..
Met benzine had dat te maken met hoge transactiekosten in het buitenland die de tankpasleverancier in levering brengt, maar volgens mij is dat met laden niet meer..
Ik heb contact gehad met de camping waar wij medio juli een tussenstop hebben. Zij hebben een laadpaal en ik vroeg of mij passen o.a Freshmile en Kihwi compatible zijn.
Zij gaven aan van niet en ik zou kunnen laten die de IZIVIA app the downloaden. Hier zou ik mee kunnen laden.
Iemand ervaring met deze app? Klopt het dat ik een account aan moet maken om via de app te kunnen laden? En kan dit gewoon met het free of charge abonnement (eenmalig 15EUR).
Zij gaven aan van niet en ik zou kunnen laten die de IZIVIA app the downloaden. Hier zou ik mee kunnen laden.
Iemand ervaring met deze app? Klopt het dat ik een account aan moet maken om via de app te kunnen laden? En kan dit gewoon met het free of charge abonnement (eenmalig 15EUR).
Wij vertrekken over een goede maand, toch niet de berichten die ik wil lezenRaymondD schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:52:
Ionity blijft toch iets waar je niet echt op kunt vertrouwen. In Denemarken liggen nu locatie Abenraa en Fredericia er beiden volledig uit. Dan blijven vanaf de Duitse grens hier en daar een 50kW Clever triple charger over. Dat zorgt voor laadfiles. Ik had er zelf enigszins rekening mee gehouden door in Duitsland te laden maar ook daar was al een probleem met 5 wachtenden voor u bij de laatste Allego HPC voor de Deense grens. Uiteindelijk gisteren met wat langzamer rijden en 20 minuten AC laden met nog 2% op bestemming aangekomen.

Dit weekend voor het eerst Bonnet gebruikt bij een Allego-paal. Heb er een kwartier over gedaan om een sessie te startenbokkow schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:03:

Als het niet gratis was had ik er niet zo veel tijd aan besteed. M'n vrouw had minder geduld en zei dat we gewoon maar onze eigen druppel moesten gebruiken. Ik gaf het niet zo snel op, maar ik hoop dat de volgende ervaringen beter zijn.
Ja het vergt even wat oefening. Ik heb de laatste keer mijn telefoon in de kofferbak zijn ding laten doen (wachten op groene confirm plugin knop) terwijl ik de kabel alvast uitrolde en aan de auto-kant inplugde. Dat was redelijk efficient. Maar het is eigenlijk vooral jammer hoe lang je moet wachten voor je in kan pluggen bij de paal.RodeStabilo schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:49:
[...]
Dit weekend voor het eerst Bonnet gebruikt bij een Allego-paal. Heb er een kwartier over gedaan om een sessie te startenToen ik ineens punt 2 zag knipperen terwijl ik toch echt 1 had gekozen daarin gestoken en toen begon het laden.
Als het niet gratis was had ik er niet zo veel tijd aan besteed. M'n vrouw had minder geduld en zei dat we gewoon maar onze eigen druppel moesten gebruiken. Ik gaf het niet zo snel op, maar ik hoop dat de volgende ervaringen beter zijn.
Zo zie je maar hoe relatief alles kan zijn.
Stel je voor dat je bij de pomp niet meer overal zou kunnen betalen met een pinpas maar per merk een eigen pas zou moeten hebben en het een kwartier zou duren voor je nog maar kon beginnen tanken. Je moet ook eerst op het internet opzoeken wat de prijs per liter nu precies is op de locatie waar je zou moeten gaan tanken en de rekening krijg je pas enkele tijd later effectief te zien. Enz.
Om maar te duiden: was het nu echt zo moeilijk om bij openbare laadpalen van in het begin een effectief en duidelijk betalingssysteem toe te passen zoals het al jaren wordt toegepast bij brandstoffen?
Dus gewoon de prijs per kWh duidelijk aangegeven op de laadpaal, om het even welke pinpas erin en laden maar en bij ontkoppelen zie je gewoon het totaal in € en kWh?
Bij DC lukt dat blijkbaar wel.
Moest tanken zo omslachtig werken als bij laden er zou nogal wat herrie over gemaakt worden. Bij laden vindt blijkbaar iedereen dat gehannes best normaal en aanvaardbaar.
Stel je voor dat je bij de pomp niet meer overal zou kunnen betalen met een pinpas maar per merk een eigen pas zou moeten hebben en het een kwartier zou duren voor je nog maar kon beginnen tanken. Je moet ook eerst op het internet opzoeken wat de prijs per liter nu precies is op de locatie waar je zou moeten gaan tanken en de rekening krijg je pas enkele tijd later effectief te zien. Enz.
Om maar te duiden: was het nu echt zo moeilijk om bij openbare laadpalen van in het begin een effectief en duidelijk betalingssysteem toe te passen zoals het al jaren wordt toegepast bij brandstoffen?
Dus gewoon de prijs per kWh duidelijk aangegeven op de laadpaal, om het even welke pinpas erin en laden maar en bij ontkoppelen zie je gewoon het totaal in € en kWh?
Bij DC lukt dat blijkbaar wel.
Moest tanken zo omslachtig werken als bij laden er zou nogal wat herrie over gemaakt worden. Bij laden vindt blijkbaar iedereen dat gehannes best normaal en aanvaardbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 16-05-2022 09:17 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.