gaslicht deed raar, het wordt inderdaad 100% gesaldeerdgjcvro schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:11:
hoezo teruglevering een lager tarief dan levering? Salderen werkt als gewoon tegen elkaar wegstrepen.. 5 kwh leveren = 5 kwh terughalen.. betalen = 0.en alse je echt over hebt (je levert per jaar meer dan je gebruikt) krijg je iets van 6 cent per kwh
Iemand een idee van de kWh prijs voor het laden van een EV in België aan een:
- Tesla supercharger
- Tesla destinationcharger
Zit er een verschil op de prijs voor een Teslarijder en niet Tesla EV rijder?
Zijn de Tesla superchargers in België nu al toegankelijk voor niet Tesla gebruikers?
- Tesla supercharger
Zijn de Tesla superchargers in België nu al toegankelijk voor niet Tesla gebruikers?
Destination chargers zijn gratis, of een eenmalige vergoeding. Er zit geen rfid op dus kan niet per kWh afrekenen.IvoB2 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:27:
Iemand een idee van de kWh prijs voor het laden van een EV in België aan een:
- Tesla supercharger
België SuCs zijn nog niet openbaar.
Voor een Tesla rijder kost het per kWh 50 cent op dit moment in België.
In NL is het voor een Tesla rijder per kWh nu 43 cent.
Voor niet Tesla rijders is het in NL nu 69 cent zonder abonnement of 43 cent met abonnement. Abonnement is 12,99 per maand, je kunt hem ook per maand opzeggen.
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 09-05-2022 13:43 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Tegenwoordig kan jedie 6 cent wel maal 10 doen, er zijn leveranciers (Eneco) die bijvoorbeeld 60 cent geven voor je teruggeleverde kWh'tjes.gjcvro schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:11:
hoezo teruglevering een lager tarief dan levering? Salderen werkt als gewoon tegen elkaar wegstrepen.. 5 kwh leveren = 5 kwh terughalen.. betalen = 0.en alse je echt over hebt (je levert per jaar meer dan je gebruikt) krijg je iets van 6 cent per kwh
En dan kan het inderdaad aantrekkelijk zijn om je zonnepanelen opbrengst te verkopen tegen die 60 cent en je auto op straat te laden voor 31 cent.
Zie Het grote terugleververgoeding topic
Hey Eltron,eltron schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:31:
@ron65 waarom zou je op de camping een snellader nodig hebben? Je komt daar toch voor je rust?
als daar ergens een stopcontact is waar je de granny in kunt pluggen is het toch prima? 10% SOC bij aankomst lijkt mij wel oke.
En als de reis niet verder gaat dan de Veluwe zou je ook nog kunnen overwegen om voor de heen en terugreis een ICE te lenen of via Snapcar bijvoorbeeld te huren.
Andere optie: zet de caravan een halfuurtje op bijvoorbeeld een P+R parkeerplaats in de buurt van het laadstation en rijd een extra rondje met alleen de EV zonder caravan.
Nee snelladen op ene camping hoeft niet, maar waar ik heenga is 1 paal met 2 laadplekken 11kW, prima alleen zag ik al dat die constant bezet zijn door wisselende auto's.
Dan wil je buiten de camping kunnen laden end an liefst een snellader, die zit dan weer op 20 minuten rijen (de dichtsbijzijnde), maar liever 40 minuten rijden en even 20 minuten snelladen, misschien 30, dan ben ik nog geen twee uurtjes bezig en kan weer dagenlang vooruit, dan 8 uur bakken bij een camping laadpuntje dat je vooraf moet bespreken ;-)
De Granny wordt NIET geleverd door de leasemaatschappij en er staat duidelijk in het contract dat die ook niet MAG worden gebruikt. Dus zelf aanschaffen prima, zolang je hem maar niet op de auto gebruikt

Reden is de verrekening van verbruik gebaseerd op kilometers, ze zien je verbruik en weten wat je ongeveer rijdt en daar baseren ze je voorschot op. Als je tussendoor met de granny gaat laden, worden die KWh niet geregistreerd, denken ze daardoor ook dat je veel zuiniger rijdt dan werkelijk en rekenen te weinig voorschot en snijden daarmee zichzelf in de financiële vingers.
En volgend jaar weer een andere camping, wellicht staat daar een laadpaalwalhalla bij de poort
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Ga eens uit van bijvoorbeeld Ommen. Snelladers ( en dan doel ik wel op 150kW of meer) zijn daar zo goed als niet te vinden. Bij Zwolle zijn er een paar.gjcvro schreef op maandag 9 mei 2022 @ 01:06:
Maar waar op de veluwe heb je geen snellader in de buurt (binnen 20 km bedoel ik dan)?
Met caravan er achter keldert wel je range, dus ik weet niet wat je abrp verteld hebt?
Ik heb ABRP verteld dat ik een verbuik van 400 Wh per kilometer heb, dat heb ik een beetje gebaseerd op getallen die ik via anderen met een xc40 P6 las op onder andere facebook groepen, en her en der op Internet.
Ik heb ook aangegeven dat ik max 95 kmh rij, en dat er wat extra gewicht in de auto ligt aan bagage.
Dat laatste hoeft niet want al verrekend in die 400 Wh, maar even het meest ongunstige genomen dus.
Maa ja, ik zal moeten, Andere opties zijn er niet voor mij omdat ik alleen EV mag leasen, of met de prive wagen rijden maar dan krijg je alleen km vergoeding als die aantoonbaar met een EV gemaakt zijn.
Een 0-km contract wil ik beslist NOOIT meer, al eens gehad en zo de pest in gekregen toen door alle administratie en onmogelijkheden, dat ik daar nooit meer aan begin.
De vakantieauto optie is leuk, maar kost vrij veel geld nog en beperkt me in vrijheid omdat je die 3 weken tevoren moet aanvragen, en ik wil als ik woensdag denk goh, vrijdag mooi weer, ik pluk die caravan uit de stalling en zaterdag ochtend sta ik voor twee daagjes lekker op een camping. Het werk is het niet, alles zit in de caravan je moet alleen eten, drinken, wat kleding en een goed humeur meenemen bij wijze van spreken.
Met een EV die ook een caravan kan hebben red je het dan. Dan neemt de range maar af. En wat dan nog, als je steeds 2 uurtjes kunt rijden en dan 20 minuutjes laden, rijdt best wel relaxt ook nog, daar is het vakantie voor
10% is erg minimaal, je moet ook nog even boodschappen halen de eerste dag in een dorpje verderop (campingwinkels hebben weinig en wat er is is stervensduur), en dan wil ik gewoon wat buffer in die accu hebben. Daarna kan ik hem wel ergens gaan laden, liefst wel bij een snellader. Want om naar een dorpje te rijden verdrop en daar 8 uur in de auto te moeten gaan zitten wachten vind ik ook geen doen. Laden op de camping is minimaal mogelijk en vaak bezet. Een granny mag niet van de camping en niet van de leasemaatschappij.Prullenbak84 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:27:
[...]
Ik vraag me dit ook af. 10% aankomen bij de camping lijkt me meer dan genoeg.
Maar toch iets meer een antworod op je vraag @ron65 : ik zou voor snelladen onderweg met een caravan ook eens kijken naar de Tesla punten. Die staan vaak op grote(re) parkeerterreinen bij hotels e.d. Afkoppelen en het parkeerterrein over naar het laadpunt lijkt me daar veel makkelijker.
[...]
Hahhaha shell staat ertussen![]()
Yep Shell staat er tussen, en meer. Leaseplan ook, net als Arvall en ANWB.
Maar ook provincies, de rijksoverheid, diverse ingenieur/adviesbureaus....
En wat wij ook al merken, aanbestedingen van grotere werken, wordt al emissieloos rijden door de werknemers als voorwaarde gesteld.
Daarom denk ik dat EV's een grotere vlucht gaan nemen komende paar jaar dan we nu voorzien, daarom denk ik ook dat er serieus gekeken gaat worden naar mogelijkheden voor auto's met aanhangers (caravan of andere aanhangers), Het is wel zo dat een EV met caravan geen ideale situatie is, het is wel de toekomst hoezeer velen ook denken van niet. We dachten 5-10 jaar geleden ook dat EV's geen echte toekomst hadden....
Een caravan duizenden kilometers meetrekken en de rest van het jaar opslaan, als het groen rijden nog wat meer voet aan de grond krijgt is dat natuurlijk not doneron65 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:41:
[...]
En wat wij ook al merken, aanbestedingen van grotere werken, wordt al emissieloos rijden door de werknemers als voorwaarde gesteld.
Daarom denk ik dat EV's een grotere vlucht gaan nemen komende paar jaar dan we nu voorzien, daarom denk ik ook dat er serieus gekeken gaat worden naar mogelijkheden voor auto's met aanhangers (caravan of andere aanhangers), Het is wel zo dat een EV met caravan geen ideale situatie is, het is wel de toekomst hoezeer velen ook denken van niet. We dachten 5-10 jaar geleden ook dat EV's geen echte toekomst hadden....
hahaha, inderdaad :-)Wolly schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:44:
[...]
Een caravan duizenden kilometers meetrekken en de rest van het jaar opslaan, als het groen rijden nog wat meer voet aan de grond krijgt is dat natuurlijk not done
maar we krijgen een nieuwe voertuigcategorie, de zelfrijdende caravan, die is al in ontwikkeling. De caravan heeft dan een eigen accupack en motorisch aangedreven wielen, volgt op basis van sensoren de auto door op de trekhaak een bepaalde trek/duw druk te houden en daarmee neemt de range van de auto niet meer af.
De caravan kan dan ook op de camping eigen energie voorzien, solarpanelen op het dak want accuvermogen zat om energie in op te slaan.
Nee, geen gein, Dethleffs is er al mee bezig. Duurt nog wel een jaartje of 10, maar zit in de pen.
En duizenden kilometers doe ik er ook niet mee hoor, ik blijf in of vlakbij Nederland, al jaren. Ik reis voor de baas de hele wereld over, dus voor vakantie hoef ik niet zo ver. Bovendien heb ik reisgenoten die na een uurtje al zuchten "is het nog ver?????" Dus naar zuidfrankrijk met de sleurhut? neuh... dat niet.
@ron65 In Ommen stikt het van de AC palen (zie Chargemap). Na aankomst op de camping (bijvoorbeeld camping de Roos, waar half Nederland met Hemelvaart staat) boodschappen doen in Ommen, biertje drinken op het terras en je kan alweer 100 km verder. Als je dat in 1-2 dagen op krijgt dan ben je ondertussen vast wel langs een andere laadpaal/snellader gekomen. En wie weet zijn er tegen de tijd dat jij je auto krijgt en het weer lekker weer wordt weer wat snelladers in de buurt bijgebouwd.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Dat lage bedrag voor teruglevering is hardnekkig oud nieuws. Met de huidige hoge prijzen en een leverancier die basisprijs+btw betaalt voor teruglevering kan openbaar laden goedkoper zijn dan met de eigen panelen simpelweg omdat teruglevering meer oplevert. Terugleveren van overschot na salderen dus. Wil er niet te veel op ingaan hier omdat het maar net aan on topic is, maar het kan echt de moeite zijn om uit te zoeken voor de eigen situatie.gjcvro schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:11:
Om het nog een beetje on topic te houden, ik schat in dat de kosten voor energie maar een beperkt deel van de kosten zijn van uitbaters van openbare laadpalen. Ze zullen niet het kleinverbruikerstarief betalen maar veel minder. De kosten voor plaatsen, onderhouden, dataverbinding en back office zijn opgeteld wellicht nog hoger dan de energie. De huidige hoge energieprijzen hebben dus zeker wel een invloed op hun kosten en we zien dan ook dat de prijzen stijgen voor openbaar laden. Maar die invloed is een stuk kleiner dan de stijging van de kosten die we zelf thuis moeten betalen. Zo kan dus de situatie ontstaan dat thuis laden duurder is dan openbaar laden, zelfs met zonnepanelen met overschot.
Ik kan je gerust stellen: dit is een ongegronde angst. Je zult erachter komen dat dit niet is hoe je een EV gebruikt. Je hoeft geen 8 uur te gaan staan wachten. Een uurtje boodschappen doen is juist een kans om er weer ruim 60 km bij te doen. En je gaat niet naar een dorpje “om te laden”, maar je gaat ergens heen en dan terwijl jij ergens vakantie viert en een ijsje eet, staat je auto te laden. En in t ergste geval stop je op de heen- of terugweg naar een dagje uit even bij de snellader.ron65 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:41:
[...]
10% is erg minimaal, je moet ook nog even boodschappen halen de eerste dag in een dorpje verderop (campingwinkels hebben weinig en wat er is is stervensduur), en dan wil ik gewoon wat buffer in die accu hebben. Daarna kan ik hem wel ergens gaan laden, liefst wel bij een snellader. Want om naar een dorpje te rijden verdrop en daar 8 uur in de auto te moeten gaan zitten wachten vind ik ook geen doen.
Ik ben nog nooit ergens heen gereden speciaal om te gaan laden. Wel expres ergens anders geparkeerd ofzo, omdat er een paal staat, maar niet van huis of camping weg “want ik moet de auto opladen”. Dat deden we vroeger zo met benzine 😉
Granny mag niet van de lease-maatschappij? Wat is dat nou weer voor gekkigheid…Laden op de camping is minimaal mogelijk en vaak bezet.
Een granny mag niet van de camping en niet van de leasemaatschappij.
[ Voor 8% gewijzigd door Prullenbak84 op 09-05-2022 19:05 ]
@ron65 Leasemij heeft daar denk ik weinig over te zeggen. Of ben je akkoord gegaan met die voorwaarde?
Typisch VW / Duits.
Pas moet via App worden aangevraagd. App is van VW en alleen op Duitse mobieltjes te instaleren....Yoade75 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:44:
Iemand al het nieuwe Elli abonnement?
Typisch VW / Duits.
Nou ja dat was in November al bij de betrokken gemeentes kenbaar gemaakt. Ligt denk ik voornamelijk aan de trage besluitvorming op provinciaal/gemeentelijk niveau.Basket Kees schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:13:
Wordt hier veel gemopperd op gemeentes en wellicht terecht, maar ik denk dat het in veel gevallen om dit probleem gaat waar de gemeentes niks aan kunnen doen:
https://tweakers.net/nieu...ederlandse-gemeenten.html
Ze hebben tijd nodig om een nieuw contract af te sluiten met een nieuwe leverancier. Of, hopelijk als ze een beetje vooruitziend zijn, ze bedenken zich dat het anders moet en dat er plannen gemaakt moeten worden om het op grotere schaal uit te rollen. In beide gevallen in elk geval heel redelijk dat er wat tijd nodig is lijkt mij.
[ Voor 18% gewijzigd door Hachy op 09-05-2022 20:42 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Ja, ommen is inderdaad wel een gatron65 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:31:
[...]
Ga eens uit van bijvoorbeeld Ommen. Snelladers ( en dan doel ik wel op 150kW of meer) zijn daar zo goed als niet te vinden. Bij Zwolle zijn er een paar.
Ik heb ABRP verteld dat ik een verbuik van 400 Wh per kilometer heb, dat heb ik een beetje gebaseerd op getallen die ik via anderen met een xc40 P6 las op onder andere facebook groepen, en her en der op Internet.
Ik heb ook aangegeven dat ik max 95 kmh rij, en dat er wat extra gewicht in de auto ligt aan bagage.
Dat laatste hoeft niet want al verrekend in die 400 Wh, maar even het meest ongunstige genomen dus.
Maa ja, ik zal moeten, Andere opties zijn er niet voor mij omdat ik alleen EV mag leasen, of met de prive wagen rijden maar dan krijg je alleen km vergoeding als die aantoonbaar met een EV gemaakt zijn.
Een 0-km contract wil ik beslist NOOIT meer, al eens gehad en zo de pest in gekregen toen door alle administratie en onmogelijkheden, dat ik daar nooit meer aan begin.
De vakantieauto optie is leuk, maar kost vrij veel geld nog en beperkt me in vrijheid omdat je die 3 weken tevoren moet aanvragen, en ik wil als ik woensdag denk goh, vrijdag mooi weer, ik pluk die caravan uit de stalling en zaterdag ochtend sta ik voor twee daagjes lekker op een camping. Het werk is het niet, alles zit in de caravan je moet alleen eten, drinken, wat kleding en een goed humeur meenemen bij wijze van spreken.
Met een EV die ook een caravan kan hebben red je het dan. Dan neemt de range maar af. En wat dan nog, als je steeds 2 uurtjes kunt rijden en dan 20 minuutjes laden, rijdt best wel relaxt ook nog, daar is het vakantie voor
En zelfs als je b.v. uit eten gaat, er een uurtje of 2 zit heb je al snel weer 22kwh geladen. Het is inderdaad niet ideaal, ev en caravan gaat nog niet echt goed samen, al is het wel fijn dat er steeds meer ev's komen met een trekgewicht.
Het is een passage in het leasecontract dat door werkgever via de leasemij wordt gegeven, de leasemij heeft zelfs een FTE gereserveerd om voor ons de leasezaken te regelen, die werkt nauw samen met onze wagenpark beheerders. Zodra je een account krijgt voor de selectie tool krijg je alleen die wagens voor je neus die binnen de leaseregeling vallen, en als je er een uitzoekt is er maar 1 keuze: je gaat akkoord of niet. En in die stukken staat dit helder verwoord:Hachy schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:41:
@ron65 Leasemij heeft daar denk ik weinig over te zeggen. Of ben je akkoord gegaan met die voorwaarde?
"Het is niet toegestaan de auto op te laden via een regulier stopcontact. Dit in verband met
het mogelijke risico dat het stroomnetwerk wordt overbelast. Daarnaast staan niet alle
fabrikanten volledig garant wanneer auto’s worden opgeladen via een regulier stopcontact.
Tot slot is het niet mogelijk de gemaakte stroomkosten adequaat te controleren"
Zodra je de bestelling akkoord verklaart ga je hier ook mee akkoord, dus ja, ik ben daar (er is geen andere keuze) mee akkoord gegaan.
Lol, en dan boek je een hotel met gratis lader voor de deur zonder pas en gaat alsnog die hele redenatie naar de knoppen. Domme mensen domme regels?ron65 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:16:
[...]
Hey Eltron,
Nee snelladen op ene camping hoeft niet, maar waar ik heenga is 1 paal met 2 laadplekken 11kW, prima alleen zag ik al dat die constant bezet zijn door wisselende auto's.
Dan wil je buiten de camping kunnen laden end an liefst een snellader, die zit dan weer op 20 minuten rijen (de dichtsbijzijnde), maar liever 40 minuten rijden en even 20 minuten snelladen, misschien 30, dan ben ik nog geen twee uurtjes bezig en kan weer dagenlang vooruit, dan 8 uur bakken bij een camping laadpuntje dat je vooraf moet bespreken ;-)
De Granny wordt NIET geleverd door de leasemaatschappij en er staat duidelijk in het contract dat die ook niet MAG worden gebruikt. Dus zelf aanschaffen prima, zolang je hem maar niet op de auto gebruikt![]()
Reden is de verrekening van verbruik gebaseerd op kilometers, ze zien je verbruik en weten wat je ongeveer rijdt en daar baseren ze je voorschot op. Als je tussendoor met de granny gaat laden, worden die KWh niet geregistreerd, denken ze daardoor ook dat je veel zuiniger rijdt dan werkelijk en rekenen te weinig voorschot en snijden daarmee zichzelf in de financiële vingers.
En volgend jaar weer een andere camping, wellicht staat daar een laadpaalwalhalla bij de poort
Volgens mij is de reden anders, nl. in het geval je gaat declareren accepteren ze geen bonnetje van de camping of B&B eigenaar. Is ook veel logischer aangezien veel leaserijders ook tanken in het buitenland zelf moeten betalen, dan zou daar hetzelfde issue optreden en dat heb ik nog nooit gehoord."Het is niet toegestaan de auto op te laden via een regulier stopcontact. Dit in verband met
het mogelijke risico dat het stroomnetwerk wordt overbelast. Daarnaast staan niet alle
fabrikanten volledig garant wanneer auto’s worden opgeladen via een regulier stopcontact.
Tot slot is het niet mogelijk de gemaakte stroomkosten adequaat te controleren"
Ik ga het wel zien.gjcvro schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:24:
[...]
Ja, ommen is inderdaad wel een gatmaar er zitten wel veel gewone laders in de buurt, dus wellicht kun je hem daar aan hangen en dan terug wandelen of fietsen naar de camping?
En zelfs als je b.v. uit eten gaat, er een uurtje of 2 zit heb je al snel weer 22kwh geladen. Het is inderdaad niet ideaal, ev en caravan gaat nog niet echt goed samen, al is het wel fijn dat er steeds meer ev's komen met een trekgewicht.
het is een kwestie van goed mee omgaan. We gaan wel eens ergens heen om lekker in een stadje of dorpje rond te hangen, wat drinken, eventueel meteen wat eten..., sta je ook zomaar 3 a 4 uur aan een laadpaal als dat zo uitkomt.
Supermarkt sta je hooguit 30 min, en die hebben ook geen laadpalen in de buurt daar.
Daarom kom ik graag met tenminste 50% aan, als je dan de dag erop inderdaad lekker ergens 2 uurtjes vertoeft en intussen 22 Kw erin kan pompen, zit je al aan de 75% bijna. komt wel goed :-)
Waar het mij om ging is, kan ik met auto+caravan wel laden langs de snelweg zonder af te koppelen.
Fastned zegt JA. volgens een antwoord dat ik vandaag kreeg op mijn mail (Fast reaction) kun je op heel veel van hun laadstations de voorste lader die je tegenkomt pakken, dan sta je niet met de caravan voor een andere laadplek en niet in de weg. Er zijn uitzonderingen waar dat lastig wordt door beperkte ruimte, die Willemsbos is daar nu juist net een voorbeeld van. De daaropvolgende (de andere foto) heeft beperkte doorrijdhoogte, 2,75 meter, dat is het oude type overkapping. Als de caravan 2,55 is zoals de mijne kan dat gewoon goed gaan zegt men.
Zij richten hun laadstations ook meer en meer in voor voertuigen met aanhangers, omdat ook zij weten dat dit in de toekomst steeds vaker zal gebeuren!
Blijft dat er staat dat het niet is toegestaan, eigenlijk doet de reden er dan niet eens zoveel meer toe.Wolly schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:32:
[...]
[...]
Volgens mij is de reden anders, nl. in het geval je gaat declareren accepteren ze geen bonnetje van de camping of B&B eigenaar. Is ook veel logischer aangezien veel leaserijders ook tanken in het buitenland zelf moeten betalen, dan zou daar hetzelfde issue optreden en dat heb ik nog nooit gehoord.
Ze hadden die uitleg ook weg kunnen laten, maar ze geven ook aan dat de garantie van sommige fabrikanten ook een probleem kan zijn in die zin, en dan hebben ze al snel iets van "dan gewoon niet toestaan, geen zinj om per wagen uit te zoeken of dat de garantie schaadt".
Overigens vraag ik me af waar die vandaan komt, want als een fabrikant een granny meelevert, dan is het duidelijk dat die in garantie blijft bij gebruik daarvan lijkt mij.
Hoop onzin imho. Het maakt een BEV niks uit of de stroom nu uit een laadpaal komt of granny. Komt bij dat elk merk ook wel een granny verkoopt. Zet er dan in dat de stroomkosten niet vergoed worden via granny. Daar kan ik inkomen.
Inderdaad!!gjcvro schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:30:
[...]
Lol, en dan boek je een hotel met gratis lader voor de deur zonder pas en gaat alsnog die hele redenatie naar de knoppen. Domme mensen domme regels?
maar zoals iemand hier ook al aangaf kan het zijn dat ze declaraties dan niet kunnen honoreren (bijv bij thuis op een gewoon stopcontact laden en dan willen delcareren).
Andere reden die ze opgeven is volgens mij ook een drogreden, garantie zou kunnen vervallen. Als een fabrikant de granny kabel meelevert lijkt mij dat je die dan ook mag gebruiken binnen garantie.
Je slaat de spijker op de kop!Inspired schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:55:
Hoop onzin imho. Het maakt een BEV niks uit of de stroom nu uit een laadpaal komt of granny. Komt bij dat elk merk ook wel een granny verkoopt. Zet er dan in dat de stroomkosten niet vergoed worden via granny. Daar kan ik inkomen.
Ach. onze wagenparkbeheerder die onlangs met pensioen ging maakte het nog bonter hoor, die beweerde dat reservelampen voor de dimlichten niet via de tankpas kunnen omdat die alleen via het onderhoudsbedrijf vervangen mogen worden. er wordt dan 1 reserve in de auto gelegd.
Dus als je onderweg een koplampje uit ziet gaan, dan kun je die gebruiken. Dat had ik gedaan en een week later ging de andere koplamp stuk, nog geen nieuwe reserve kunnen regelen via die weg.
Werd toevallig ook nog aangehouden bij een grotere controle en kon kiezen: vervangen of boete. Dus naar een tankstation gewandeld, lampje gekocht en vervangen, en de lamp gedeclareerd.
Afgewezen, dan had ik maar even naar het onderhoudsbedrijf moeten rijden.
Om 23 uur? en kilometers bij d eplek van staandehouding vandaan? betaalt hij de boete dan?
nee, dat ook niet, boetes zijn voor eigen rekening.
Toen kwam het: "Maar waarom ging die tweede lamp zo snel stuk? dat gebeurt nooit, ze hebben toch allebei andere branduren?"
Tuurlijk, je wisselt het gebruik van rechter en linker dimlicht af.... dat is heel logisch...

En die heeft meegewerkt aan deze regeling voor zijn pensioen nog. Zegt wel iets denk ik ;-)
Volledig waar! Voor de Android-liefhebbers is die app echter zo geïnstalleerd ;-)Hachy schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:41:
[...]
Pas moet via App worden aangevraagd. App is van VW en alleen op Duitse mobieltjes te instaleren....
Typisch VW / Duits.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
In mijn leasecontract staat iets over dat ik als berijder de auto 'uitsluitend met de juiste stroom' mag laden. Het was me eerst niet duidelijk wat dat betekende, hoe kun je dat verkeerd doen tenslotte? Maar toen ik laatst deze DC V2G paal tegen kwam weerhield dat zinnetje me toch van het aankoppelen van m'n auto voor de lol (aangezien de Model 3 officiëel geen V2G ondersteunt).ron65 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:40:
[...]
Blijft dat er staat dat het niet is toegestaan, eigenlijk doet de reden er dan niet eens zoveel meer toe.
Ze hadden die uitleg ook weg kunnen laten, maar ze geven ook aan dat de garantie van sommige fabrikanten ook een probleem kan zijn in die zin, en dan hebben ze al snel iets van "dan gewoon niet toestaan, geen zinj om per wagen uit te zoeken of dat de garantie schaadt".
Overigens vraag ik me af waar die vandaan komt, want als een fabrikant een granny meelevert, dan is het duidelijk dat die in garantie blijft bij gebruik daarvan lijkt mij.
:strip_exif()/f/image/ZjmE0PjhW55Ma8OtVYcVbSjO.jpg?f=fotoalbum_large)
Gespot in Helmond bij de geplande 'slimme wijk'. Stond alleen een deelauto aangekoppeld en verder kon ik er weinig over vinden.
Lijkt wel een soort selfmade paal. Je kunt die metalen kasten overal leeg kopen, de stekkers zijn achter een deurtje geplaatst en daar is dan een sleuf in uitgezaagd, komt niet heel professioneel over zo :-)Bigs schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:28:
[...]
In mijn leasecontract staat iets over dat ik als berijder de auto 'uitsluitend met de juiste stroom' mag laden. Het was me eerst niet duidelijk wat dat betekende, hoe kun je dat verkeerd doen tenslotte? Maar toen ik laatst deze DC V2G paal tegen kwam weerhield dat zinnetje me toch van het aankoppelen van m'n auto voor de lol (aangezien de Model 3 officiëel geen V2G ondersteunt).
[Afbeelding]
Gespot in Helmond bij de geplande 'slimme wijk'. Stond alleen een deelauto aangekoppeld en verder kon ik er weinig over vinden.
Als je nog beter kijkt lijkt het wel een soort photoshop, een beetje een esscher effect.
[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 10-05-2022 10:28 ]
Die stekkers hangen aan de zwarte kast.ron65 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:26:
[...]
Lijkt wel een soort selfmade paal. Je kunt die metalen kasten overal leeg kopen, de stekkers zijn achter een deurtje geplaatst en daar is dan een sleuf in uitgezaagd, komt niet heel professioneel over zo :-)
Als je nog beter kijkt lijkt het wel een soort photoshop, een beetje een esscher effect.
Je ziet het op de foto niet goed, maar de straatkast staat twee meter erachter. Er steekt inderdaad een dun plaatje uit die kast met de stekkerhouders. Niet heel erg hufterproof, en dat op een verlaten weggetje achter een station..
[ Voor 11% gewijzigd door Bigs op 10-05-2022 10:42 ]
Ach ja, ze hebben de subsidie binnen.Bigs schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:42:
Je ziet het op de foto niet goed, maar de straatkast staat twee meter erachter. Er steekt inderdaad een dun plaatje uit die kast met de stekkerhouders. Niet heel erg hufterproof, en dat op een verlaten weggetje achter een station..
Lijkt mij een prima lader, de definitie van “juiste stroom” staat verder ook niet benoemd(?) dus laden maar!Bigs schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:42:
Mee eens.Inspired schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:55:
Ik heb mijn Alfen laadpaal zelfs nu standaard ingesteld op 12A en dan "denkt" de EV dat hij aan de "granny" hangt. (Toevallig achter gekomen omdat ik de laadsnelheid via de EV vanaf dan via de optie "draagbaar" moet instellen en niet meer op "vast" zoals toen de laadpaal nog op +18A stond ingesteld.)
@Hachy De app is toch van Elli zelf?fewips schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:09:
[...]
Volledig waar! Voor de Android-liefhebbers is die app echter zo geïnstalleerd ;-)
VW, Skoda en Cupra hebben hun eigen versie.
Wat een rare logica. Ze weten je km's toch ook gewoon van de kilometerstand dus dit komt (uiteindelijk) prima weer goed.ron65 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:16:
Mag je dus ook niet laden als het ergens gratis is en je geen pasje hoeft te gebruiken?
Of mag je dat soort "gemiste kansen" in mindering brengen op het maandbedrag?
Ook het later door jouw genoemde geval van garantie slaat natuurlijk nergens op. Als de autofabrikant een granny charger meelevert dan kan je er gewoon van uit gaan dat je die moet gebruiken. Als de autofabrikant daar geen garantie op wil geven moeten ze dat niet meeleveren.
Maar goed, autofabrikanten weten er ook raad mee. In mijn boekje staat dat er enkel Kia goedgekeurde laadkabels gebruikt mogen worden. Maar toen ik vroeg welke snelladers In Nederland ze dan hadden goedgekeurd hadden ze geen antwoord. Zucht.
Wellicht heeft je collega iets soortgelijks gelezen in een boekje van een andere fabrikant en dat heel letterlijk genomen.
Aan de ene kant snap ik het wel, als er gerommeld wordt met de stroomdraden en het klopt niet dan kan er vast van alles stuk gaan. Maar dat is natuurlijk net zoiets als mensen die verkeerde brandstof tanken. Toch stond er vroeger vast niet in de regeling dat je alleen bij bemande stations mocht tanken om dat risico te vermijden?
ik neem aan dat ze dan ook de weersomstandigheden doorrekenen in hun voorschot, en dat je dan in de winter meer voorschot krijgt ivm meer laden vanwege hoger verbruikron65 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:16:
[...]
Reden is de verrekening van verbruik gebaseerd op kilometers, ze zien je verbruik en weten wat je ongeveer rijdt en daar baseren ze je voorschot op.
Nog even over met de EV naar Italie. Lijkt erop dat ik bij de meeste accomodaties kan laden.
Alleen nog de heenreis. Ik zou de eerste zaterdag van de zomervak (9 juli) vroeg vertrekken en dan door Duitsland en Oostenrijk via de Brenner italie inrijden.
Volgens ABRP 6 laadstops (met 50% aankomen) en 2 uur laadtijd. Lijkt me prima te doen.
Maar weten jullie hoe druk het zal zijn bij de laders in DLD ? Op een zaterdag ? Zo te zien heeft aleen Noordrijn-Westfalen dan zomervakantie. De andere regio's pas vanaf 25-7.
Alleen nog de heenreis. Ik zou de eerste zaterdag van de zomervak (9 juli) vroeg vertrekken en dan door Duitsland en Oostenrijk via de Brenner italie inrijden.
Volgens ABRP 6 laadstops (met 50% aankomen) en 2 uur laadtijd. Lijkt me prima te doen.
Maar weten jullie hoe druk het zal zijn bij de laders in DLD ? Op een zaterdag ? Zo te zien heeft aleen Noordrijn-Westfalen dan zomervakantie. De andere regio's pas vanaf 25-7.
Be Lach Elijk Druk.LastSamurai schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:13:
Nog even over met de EV naar Italie. Lijkt erop dat ik bij de meeste accomodaties kan laden.
Zorg dat je voor elke geplande ABRP-lader zelf een alternatief hebt bedacht, pak zo vaak mogelijk een lader net-niet-aan-de-snelweg, is wat ik mijn leden meegeef. (Fastned Hilden als helderste voorbeeld, tov Ohligser Heide).
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Lol, ja je zou het zeggen he..greatgonzo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:44:
[...]
ik neem aan dat ze dan ook de weersomstandigheden doorrekenen in hun voorschot, en dat je dan in de winter meer voorschot krijgt ivm meer laden vanwege hoger verbruik
Ik heb weinig op met die leaseregeling, 5 jaar geleden verhinderde de toenmalige regeling dat ik hybride kon gaan rijden en noodgedwongen in een diesel terecht kwam, collega's die 3 maanen eerder of 6 maanden na mij betselden hadden nog (en weer) betere keuzes en gingen allemaal hybride en toen ik aan de beurt was hadden ze een scheitregeling die alles onmogelijk maakte.
5 jaar daarvoor was het niet andere, en nu was ik de eerste die aan de beurt was in de regeling dat we alleen nog maar EV mogen nemen. Met lede ogen aanzien hoe je collega;s van dezelfde afdeling allemaal fatsoenlijke autos leasen en als jij aan de beurt bent kun je haast niets, het is al 10 jaar het probleem. ik zit net in de verkeerde flow.
De huidige regeling rammelt dus ook weer aan alle kanten, je zult zien dat er over 6 maanden een evaluatie volgt en de zaak weer wordt aangepast en verbeterd.
Doe je niets aan helaas.
Tesla lijkt door te blijven gaan met het verhogen van de tarieven. Met name de prijs met abonnement is omhoog gegaan.
Gisteren was het in NL 69 cent zonder abonnement of 43 cent met abonnement. Nu is het 70 cent zonder en 52 cent met. Omslagpunt lag op 50kWh per maand, nu op 72kWh.
Gisteren was het in NL 69 cent zonder abonnement of 43 cent met abonnement. Nu is het 70 cent zonder en 52 cent met. Omslagpunt lag op 50kWh per maand, nu op 72kWh.
Ik heb sinds 2 maanden een Renault Zoe R135. Tot nu toe kon ik bij elke openbare laadpaal laden, behalve de EVboxen bij ons kantoor. Het laden start wel, maar dan verschijnt de melding 'bezig met controleren' en na een minuut of 2 begint de EVbox rood te knipperen. Andere auto's kunnen wel bij deze EVboxen laden.
Ik heb al gelezen over specifieke problemen met Zoe's mbt de aarding en/of minimum start ampere waar de Zoe critischer op zou zijn dan andere EV's. De EVboxen schijnen bekend te staan om hun lage start ampere / ramp up.
Zijn jullie hier ook bekend mee en weten jullie hoe ik kan zien of het probleem met de aarding of start vermogen te maken heeft?
Ik heb al gelezen over specifieke problemen met Zoe's mbt de aarding en/of minimum start ampere waar de Zoe critischer op zou zijn dan andere EV's. De EVboxen schijnen bekend te staan om hun lage start ampere / ramp up.
Zijn jullie hier ook bekend mee en weten jullie hoe ik kan zien of het probleem met de aarding of start vermogen te maken heeft?
Ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld. Ja, de energieprijzen stijgen. Maar belasting ging omlaag, of wat dat alleen voor particulieren? Hoe dan ook, Fastnet, Shell en Allego zullen wel volgen.Inspired schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:11:
Tesla lijkt door te blijven gaan met het verhogen van de tarieven. Met name de prijs met abonnement is omhoog gegaan.
Het verbaast mij nog steeds dat voor AC laden Vattenvall in het zuiden nog zo goedkoop blijft, en dat Kia ook hun kWh prijs voor abonnementen ook nog niet heeft aangepast, daar laad je nog voor 0,25
Sowieso, particulieren betalen nu ongeveer 0,43. De meeste CPO tarieven zitten denk ik nog steeds op 0,35-0,38 toch, of ben ik niet helemaal up te date?
[ Voor 3% gewijzigd door greatgonzo op 10-05-2022 16:45 ]
Ok, bedankt. Jammer, ik had verwacht omdat DLD nog geen vakantie heeft dat het wel mee zou vallen.fewips schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:28:
[...]
Be Lach Elijk Druk.
Zorg dat je voor elke geplande ABRP-lader zelf een alternatief hebt bedacht, pak zo vaak mogelijk een lader net-niet-aan-de-snelweg, is wat ik mijn leden meegeef. (Fastned Hilden als helderste voorbeeld, tov Ohligser Heide).
Hopelijk blijven de tarieven van Bonnet nog even zoals ze zijn. Zeker met laden bij Fastned, nog steeds zeer interessant.Inspired schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:11:
Het is vooral dat er per laadgelegenheid meestal maar enkele laders staan. Dan heb je aan een handvol auto's al genoeg voor een laadfile. En als het tegenzit kom je dezelfde meute weer tegen bij de volgende laadgelegenheid als je ongeveer in dezelfde flow in dezelfde richting rijdt.LastSamurai schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:45:
[...]
Ok, bedankt. Jammer, ik had verwacht omdat DLD nog geen vakantie heeft dat het wel mee zou vallen.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Say whatBigs schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:28:
[...]
In mijn leasecontract staat iets over dat ik als berijder de auto 'uitsluitend met de juiste stroom' mag laden.
Ja, dat klopt alleen die app is dus geofenced maar je hebt hem wel nodig om de RFID aanvraag te kunnen doen.Yoade75 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:19:
[...]
@Hachy De app is toch van Elli zelf?
VW, Skoda en Cupra hebben hun eigen versie.
Over dit probleem weet ik van alles. Bij de EV-Boxen moet ze softwarematig de 'phase-current-min (0-800) op 130 gezet worden (13A).Apolopo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:37:
Ik heb sinds 2 maanden een Renault Zoe R135. Tot nu toe kon ik bij elke openbare laadpaal laden, behalve de EVboxen bij ons kantoor. Het laden start wel, maar dan verschijnt de melding 'bezig met controleren' en na een minuut of 2 begint de EVbox rood te knipperen. Andere auto's kunnen wel bij deze EVboxen laden.

schets een route die je wilt nemen en kijk via plugshare of chargemap of goingelectric of iets anders naar alle mogelijke snelladers die je mogelijk wilt gebruiken om genoeg uitwijkmogelijkheden te hebben.LastSamurai schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:13:
denk dat aral pulse / allego / fastned laders bij de autohofs wel een betere keuze is in duitrland terwijl de meeste mensen snel naar een ionity/enbw gaan
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Dit is trouwens wel een grappige vraag. Nog een paar keer achteraan gevangen voordat ze toegaven dat het gewoon een standaard zinnetje was wat ze 'vertaald' hebben uit een brandstof-kia handleiding?JeroenE schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:39:
[...]
Maar goed, autofabrikanten weten er ook raad mee. In mijn boekje staat dat er enkel Kia goedgekeurde laadkabels gebruikt mogen worden. Maar toen ik vroeg welke snelladers In Nederland ze dan hadden goedgekeurd hadden ze geen antwoord. Zucht.
Beetje bijzondere vertaling uit het ICE tijdperk? Als er nu nog de juiste "brandstof" stond.Bigs schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:28:
[...]
In mijn leasecontract staat iets over dat ik als berijder de auto 'uitsluitend met de juiste stroom' mag laden.
Deze dame probeert dat in elk geval te doen https://www.youtube.com/watch?v=aS0UwExGQXc
(wel nog even de tankdop vinden natuurlijk).
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dank je! Nu nog de beheerder van deze palen zover zien te krijgen om deze instelling aan te passen. Weet je ook wat de default instelling is voor de phase-current-min van EVbox palen? 8 ampere?Hachy schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:52:
[...]
Over dit probleem weet ik van alles. Bij de EV-Boxen moet ze softwarematig de 'phase-current-min (0-800) op 130 gezet worden (13A).
[Afbeelding]
Wellicht 8 of 10A ja, ik weet het niet zeker.Apolopo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:14:
[...]
Dank je! Nu nog de beheerder van deze palen zover zien te krijgen om deze instelling aan te passen. Weet je ook wat de default instelling is voor de phase-current-min van EVbox palen? 8 ampere?
Ondanks de omslachtige manier om aan zo'n pasje te komen heb ik besloten toch toe te voegen. Op een oude iPhone heb ik een Duits Apple ID aangemaakt en de app getest + laadpas aangevraagd.Yoade75 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:44:
Iemand al het nieuwe Elli abonnement?
Is hij maandelijks opzegbaar?
Dit zijn de tarieven bij het "Drive Highway" tarief (12,99 per maand)
https://www.elli.eco/down...y_charging_conditions.pdf
Gunstige tarieven in het buitenland en Ionity.
@Hachy
https://laadpastop10.nl/c...79/Elli%20Drive%20Highway
Voor wie de Bonnet app gebruikt: VNRAMA3 geeft je als bestaande gebruiker 3 gratis ladingen.
Echt, die lui blijven maar weggeven. Redelijk bizar...commichael schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:17:
Voor wie de Bonnet app gebruikt: VNRAMA3 geeft je als bestaande gebruiker 3 gratis ladingen.
Ik ga op Fully Charged Live even met de ceo kletsen, ben oprecht benieuwd hoe lang hij denkt dit vol te blijven houden. Als je nog een leuke/interessante vraag hebt...Juerd schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 01:06:
[...]
Echt, die lui blijven maar weggeven. Redelijk bizar...
@commichael Dank voor de tip, even op Twitter gedeeld.
[ Voor 8% gewijzigd door Hachy op 11-05-2022 01:18 ]
Je gaat toch niet tegen die man zeggen "hey je geeft wel érg veel weg!" ?Hachy schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 01:10:
[...]
Ik ga op Fully Charged Live even met de ceo kletsen, ben oprecht benieuwd hoe lang hij denkt dit vol te blijven houden. Als je nog een leuke/interessante vraag hebt...
@commichael Dank voor de tip, even op Twitter gedeeld.
Zit je er meteen voor 12 maanden aan vast of maandelijks opzegbaar?Hachy schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:36:
[...]
Ondanks de omslachtige manier om aan zo'n pasje te komen heb ik besloten toch toe te voegen. Op een oude iPhone heb ik een Duits Apple ID aangemaakt en de app getest + laadpas aangevraagd.
https://laadpastop10.nl/c...79/Elli%20Drive%20Highway
Vraag hem maar of er plannen zijn om Vattenfall laadpalen te gaan ondersteunen.Hachy schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 01:10:
[...]
Ik ga op Fully Charged Live even met de ceo kletsen, ben oprecht benieuwd hoe lang hij denkt dit vol te blijven houden. Als je nog een leuke/interessante vraag hebt...
Ze zijn hier voor de deur begonnen met het plaatsen van laadpaal.
Dit zou eerst een Allego paal worden maar als het goed is wordt dat er nu eentje van Vattenfall.
Sinds Allego hier van 25ct naar 42ct is gegaan en Vattenfall op 30ct zit is dat op zich niet erg, alleen is het wel jammer dat ik een laadpaal voor de deur heb staan waarbij ik geen gebruik kan maken van al die gratis laadsessies die Bonnet uit deelt.
Aan alles komt een eind.
Ik verwacht dat hij de Nederlandse traditie wel in ere houdt en vraagt of er nog meer gratis codes komen en meer ondersteunde laadpalen zodat 'the Dutch' er nog meer van kunnen profiterenPrullenbak84 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:58:
[...]
Je gaat toch niet tegen die man zeggen "hey je geeft wel érg veel weg!" ?
Met al die gratis laadsessies die ze weggeven bouwen ze wel snel een groot klantenbestand op.
Dat zal wel weer een voordeel zijn als ze met de diverse laadnetwerken moeten onderhandelen over de prijzen.
Dat zal wel weer een voordeel zijn als ze met de diverse laadnetwerken moeten onderhandelen over de prijzen.
Aan alles komt een eind.
Nee, dat hebben ze nooit toegegeven. Volgens de verkoper kon ik natuurlijk wel gewoon bij alle snelladers laden. Die beste man heeft alleen nul invloed op wat er in het boekje staat en je kan zelf niet bij de importeur terecht want die wil alles via de dealer laten lopen.Hachy schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:56:
Dit is trouwens wel een grappige vraag. Nog een paar keer achteraan gevangen voordat ze toegaven dat het gewoon een standaard zinnetje was wat ze 'vertaald' hebben uit een brandstof-kia handleiding?
Ik had verder geen zin om hier heel veel energie in te gaan stoppen, ik heb het aangegeven en als ze er niets mee doen dan ligt dat bij hun. Ik snap ook wel dat ik niet rechtstreeks met de vertaler van het boekje kan bellen, maar ze maken dit allemaal zo bureaucratisch dat voor de hand liggende fouten gewoon niet opgelost worden. Nouja, misschien is dit in latere boekjes van andere modellen wel aangepast.
Ach, ik heb ook ooit een Peugeot gehad waarbij nog minstens 10 keer in het boekje "uw Citroen" stond. Dat was een zuster-model wat door twee fabrikanten werd geleverd en blijkbaar was de "search and replace" niet over ieder hoofdstuk uitgevoerd. Volgens de dealer was ik de eerste die het had gemeld
Ik ben heel benieuwd naar het businessplan van Bonnet, want ze investeren naar mijn gevoel idioot veel geld aan marketing met al die gratis codes en lage bundeltarieven. Ergens willen ze dat een keer terugverdienen.Jaapio_B schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:56:
Met al die gratis laadsessies die ze weggeven bouwen ze wel snel een groot klantenbestand op.
Het lastige met de laadpassen/laadapps is natuurlijk dat je niet exclusief aan één aanbieder vastzit zoals bij je electriciteitsleverancier of je zorgverzekering. Dus als Bonnet de gratis codes afbouwt en/of de bundeltarieven gaat verhogen, laten prijsbewuste klanten ze net zo makkelijk weer liggen.
En onderhandelen met laadnetwerken, ik weet niet hoe happig die zijn om korting te verlenen op hun CPO-tarieven met de huidige energieprijzen. Sowieso denk ik dat ze bv. bij Vattenfall in Nederland weinig kans maken op korting: die paar Britten die naar Nederland rijden met hun EV zal Vattenfall niet echt interessant vinden, en Nederlanders die bij Vattenfall willen laden kunnen daarvoor elke willekeurige Nederlandse laadpas gebruiken.
Opel Ampera-e (2020)
Naast al die kortingen kunnen ze die prijzen ook niet lang hanteren denk ik. Ik heb mijn refill nu al maanden op max staan, om zolang mogelijk goedkoop te kunnen hamsteren.
Het enige probleem wat ik heb is dat ik al 3x gehad heb dat mijn kabel vast blijft zitten in de paal bij het stoppen van de sessie. En dat is een gedoe (zeker bij evbox) om die weer los te krijgen.
Het enige probleem wat ik heb is dat ik al 3x gehad heb dat mijn kabel vast blijft zitten in de paal bij het stoppen van de sessie. En dat is een gedoe (zeker bij evbox) om die weer los te krijgen.
Wellicht ook een kwestie van subsidie opstrijken?
Jij pakt dus maandelijks de 200Kwh voor 50 britse ponden om zo kWh's te stashen in je Bonnet account?Magnat schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:54:
Naast al die kortingen kunnen ze die prijzen ook niet lang hanteren denk ik. Ik heb mijn refill nu al maanden op max staan, om zolang mogelijk goedkoop te kunnen hamsteren.
Wat betaal je dan grofweg per Kwh? 0.29 EUR?
FIRSTCHARGE2, ONEFREE, VNRAMA3, allemaal cumulatief.commichael schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:17:
Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)
Dat denk ik ook, vooral al ze geen laadpas of druppel uitbrengen, want met de app laden blijft wel een gedoe.Wesco schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:28:
Het lastige met de laadpassen/laadapps is natuurlijk dat je niet exclusief aan één aanbieder vastzit zoals bij je electriciteitsleverancier of je zorgverzekering. Dus als Bonnet de gratis codes afbouwt en/of de bundeltarieven gaat verhogen, laten prijsbewuste klanten ze net zo makkelijk weer liggen.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik betaal nu 0.31 EUR per kWh. Stashen was niet de bedoeling maar met 5x gratis laden deze maand gaat dat wel gebeurenMarkprinsen schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:13:
[...]
Jij pakt dus maandelijks de 200Kwh voor 50 britse ponden om zo kWh's te stashen in je Bonnet account?
Het aanvragen van extra netwerken loopt via hun upvoty site: https://bonnet.upvoty.com/Jaapio_B schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:46:
[...]
Vraag hem maar of er plannen zijn om Vattenfall laadpalen te gaan ondersteunen.
Ze zijn hier voor de deur begonnen met het plaatsen van laadpaal.
Dit zou eerst een Allego paal worden maar als het goed is wordt dat er nu eentje van Vattenfall.
Sinds Allego hier van 25ct naar 42ct is gegaan en Vattenfall op 30ct zit is dat op zich niet erg, alleen is het wel jammer dat ik een laadpaal voor de deur heb staan waarbij ik geen gebruik kan maken van al die gratis laadsessies die Bonnet uit deelt.
Voel je vrij om de Nederlandse netwerken wat extra te pushen
Aha, ik laad thuis tegen 22,8 cent daltarief maar met die 5 gratis laadbeurten via Bonnet is het wel even lachen rijden natuurlijk.
ik heb met al die promotions nu 11 gratis laadbeurten in de app staan...Markprinsen schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:11:
Aha, ik laad thuis tegen 22,8 cent daltarief maar met die 5 gratis laadbeurten via Bonnet is het wel even lachen rijden natuurlijk.
FIRSTCHARGE
FIRSTCHARGE2
FREECHARGE1
FREECHARGE2
ND3FB
ONEFREE
VNRAMA3
FIRSTCHARGE - werkt niet meer1Mark schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:56:
[...]
ik heb met al die promotions nu 11 gratis laadbeurten in de app staan...
FIRSTCHARGE
FIRSTCHARGE2
FREECHARGE1
FREECHARGE2
ND3FB
ONEFREE
VNRAMA3
FIRSTCHARGE2 - alleen voor nieuwe users (1 x te gebruiken)
FREECHARGE1 - expired
FREECHARGE2 - werkt!
ND3FB - expired
ONEFREE - werkt nog
VNRAMA3 - werkt nog
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eTIdtUyZ2vaNGsvvL65efNWL.jpg?f=user_large)
Goed nieuws voor diegene die via Luxemburg naar Zuid-Frakrijk afreizen!
Eindelijk Hauconcourt voorzien van 6 Ionity laadpalen. Gezien de drukte hier hadden 12 palen ook niet misstaan...
Inderdaad zeg.. twee erbij. Nou nou.TOMm1e schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:32:
[Afbeelding]
Goed nieuws voor diegene die via Luxemburg naar Zuid-Frakrijk afreizen!
Eindelijk Hauconcourt voorzien van 6 Ionity laadpalen. Gezien de drukte hier hadden 12 palen ook niet misstaan...
Ik heb nog een vraagje over die Bonnet codes.
Heb er nu 2 (FIRSTCHARGE2 & ONEFREE).
Die ONEFREE is geldig t.e.m. 6/6/2021.
FIRSTCHARGE2 heeft geen vervaldatum.
Neemt hij dan eerst degene die vervalt of...?
[ Voor 9% gewijzigd door frye op 11-05-2022 13:45 ]
Ik vermoed dat het weggeven van referrals en kortingscodes laagdrempeliger is en misschien zelfs een stuk goedkoper uitvalt dan gelijk investeren in een marketingbureau en een reclamecampagne.Wesco schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:28:
[...]
Ik ben heel benieuwd naar het businessplan van Bonnet, want ze investeren naar mijn gevoel idioot veel geld aan marketing met al die gratis codes en lage bundeltarieven. Ergens willen ze dat een keer terugverdienen.
En onderhandelen met laadnetwerken, ik weet niet hoe happig die zijn om korting te verlenen op hun CPO-tarieven met de huidige energieprijzen. Sowieso denk ik dat ze bv. bij Vattenfall in Nederland weinig kans maken op korting: die paar Britten die naar Nederland rijden met hun EV zal Vattenfall niet echt interessant vinden, en Nederlanders die bij Vattenfall willen laden kunnen daarvoor elke willekeurige Nederlandse laadpas gebruiken.
PSN: Kjujay
Klopt ja, thuis laad ik gratis door zonnepanelen. Maar voor onderweg is het handig. En zover ik het begrijp verlopen deze kwh's niet.Markprinsen schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:13:
[...]
Jij pakt dus maandelijks de 200Kwh voor 50 britse ponden om zo kWh's te stashen in je Bonnet account?
Ze vervallen zodra je het maandelijkse abonnement stopt.Magnat schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:07:
[...]
Klopt ja, thuis laad ik gratis door zonnepanelen. Maar voor onderweg is het handig. En zover ik het begrijp verlopen deze kwh's niet.
Daarnaast is laden via zonnepanelen natuurlijk niet gratis. Je had de stroom ook terug kunnen leveren. Bij Eneco bijvoorbeeld kan dat voor 59ct per kWh dan kost laden van de zonnepanelen je dus 59ct - 29ct = 30ct ;-)
Het feest met Bonnet codes zal wel weer snel ten einde zijn nu mensen ze op twitter en pepper gaan delen vrees ik
Dat is nogal een groter publiek dan de lezers hier.

Dat is nogal een groter publiek dan de lezers hier.
Volgens mij pakt ie ze op basis van de invoerdatum. Ik heb daar nog over gechat met een medewerker maar ze zeggen dat ze daar niks aan kunnen veranderen.frye schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:44:
Ik heb nog een vraagje over die Bonnet codes.
Niet mijn ervaring, hij pakt gewoon de eerst verlopende code.Markprinsen schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:21:
[...]
Volgens mij pakt ie ze op basis van de invoerdatum. Ik heb daar nog over gechat met een medewerker maar ze zeggen dat ze daar niks aan kunnen veranderen.
Yes, ook mijn ervaring. Laatst ingevoerde code had een vervaldatum voor afgelopen weekend, bij de laadbeurt vrijdag werd deze code dan ook als eerste gebruikt.Wolly schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:23:
[...]
Niet mijn ervaring, hij pakt gewoon de eerst verlopende code.
Ik probeer net de code FREECHARGE2 toe te voegen in Bonnet maar de app meldt dat de code alleen voor nieuwe gebruikers is.
Aan alles komt een eind.
Weggeven van referrals en kortingscodes is natuurlijk ook een vorm van marketing, en waarschijnlijk wel effectiever dan een brede reclamecampagne inderdaad.Kju schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:49:
[...]
Ik vermoed dat het weggeven van referrals en kortingscodes laagdrempeliger is en misschien zelfs een stuk goedkoper uitvalt dan gelijk investeren in een marketingbureau en een reclamecampagne.
Verder zie ik dat Bonnet veel aan PR doet, wat natuurlijk ook handig is om (al dan niet gratis) publiciteit te genereren. Zie bv. deze recente advertentie (staat heel vaag bovenaan) vermomd als interview op een Engelse site voor startups: https://techround.co.uk/i...ith-patrick-reich-bonnet/.
Je merkt dat ze zich heel sterk op gebruiksgemak richten in hun uitingen, misschien is dit nu in de UK meer een issue dan in Nederland waar je met één Nederlandse laadpas bij alle Nederlandse laadpalen kunt laden. Ik denk dat ze met een gelikt verkoopverhaal flink wat geld hebben binnengehengeld bij Venture Capitalists, maar nog geen goed idee hebben hoe ze hun business op lange termijn winstgevend gaan maken.
Maar misschien is dat momenteel ook helemaal niet van belang en gaat het Bonnet nu vooral om het opbouwen van naamsbekendheid en een klantenbestand (handig te meten in aantal downloads
Opel Ampera-e (2020)
Bij mij geeft FREECHARGE2 aan dat dit alleen voor nieuwe gebruikers is als ik de code probeer toe te voegen.Markprinsen schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:06:
[...]
FIRSTCHARGE - werkt niet meer
FIRSTCHARGE2 - alleen voor nieuwe users (1 x te gebruiken)
FREECHARGE1 - expired
FREECHARGE2 - werkt!
ND3FB - expired
ONEFREE - werkt nog
VNRAMA3 - werkt nog
Ik heb nu nog een paar van die verlopen codes in de app staan (+ VNRAMA3), vraag me af of die automatisch worden overgeslagen en verwijderd en of die dan de laatste pakt...
Dan denk ik dat ik nog niet gewend ben aan de engelse datum annotatie. Ik heb een code openstaan (FC22BONNET) met use by 09/05/2022. Ik dacht dat dat 9 mei was maar dat zal dan wellicht 5 september zijn?roelwillems schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:28:
[...]
Yes, ook mijn ervaring. Laatst ingevoerde code had een vervaldatum voor afgelopen weekend, bij de laadbeurt vrijdag werd deze code dan ook als eerste gebruikt.
Helaas denk ik niet dat het zo is. Bij m’n bundel staat ook dag/maand/jaar namelijk.Markprinsen schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:20:
[...]
Dan denk ik dat ik nog niet gewend ben aan de engelse datum annotatie. Ik heb een code openstaan (FC22BONNET) met use by 09/05/2022. Ik dacht dat dat 9 mei was maar dat zal dan wellicht 5 september zijn?
Niet gebruikte vervallen codes blijven gewoon in de Bonnet app staan.
Ik heb nog de BEKIND code er in staan met geldigheidsdatum tot 22/02/22
Heb na die tijd al meerdere andere codes gebruikt was voor de BEKIND code net te laat met laten.
Ik heb nog de BEKIND code er in staan met geldigheidsdatum tot 22/02/22
Heb na die tijd al meerdere andere codes gebruikt was voor de BEKIND code net te laat met laten.
Aan alles komt een eind.
Die was ook tot 9 mei, ik heb hem “ingeleverd” op 8 mei omdat het de eerstvolgende code was die zou verlopen.Markprinsen schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:20:
[...]
Dan denk ik dat ik nog niet gewend ben aan de engelse datum annotatie. Ik heb een code openstaan (FC22BONNET) met use by 09/05/2022. Ik dacht dat dat 9 mei was maar dat zal dan wellicht 5 september zijn?
Al met al al 326 Kw geladen en nog 77 Kw tegoed en slecht 1 keer een refill abo betaald à £15 (ca. €19). En met die laatste code ook weer 3 laadbeurten tegoed hebben. Je zou er bijna wat extra voor om gaan rijden, om maar weer te kunnen laden.1Mark schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:56:
[...]
ik heb met al die promotions nu 11 gratis laadbeurten in de app staan...
FIRSTCHARGE
FIRSTCHARGE2
FREECHARGE1
FREECHARGE2
ND3FB
ONEFREE
VNRAMA3
"VNRAMA3" Heeft deze code een vaste vervaldatum voor iedereen of is dit bij moment van ingave dat dit bepaald wordt?
Heb nog gratis supercharger (Tesla) credits tot einde juni.
Zou leuk zijn als ik ze dan ergens kan activeren zodat ik weer gratis laadbeurten heb na juni.
Zou leuk zijn als ik ze dan ergens kan activeren zodat ik weer gratis laadbeurten heb na juni.
Geldt voor mij niet, krijg de melding dat ik de code al gebruikt heb. Dat is niet zo, maar wel de code ND3FB die ook 3 ladingen gratis bevat.commichael schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:17:
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Ik ben in de meivakantie met de EV op en neer gereden naar Spanje met de Bonnet app en heb bijna volledig gratis op de kortingscodes kunnen laden. Ik had volgens mij 6 of 7 gratis laadsessies.
De app past automatisch de code toe die het eerst verloopt.
Heb ook nog de eerste gratis refill genomen voor 200kWh, waarvan ik nu nog een deel over heb.
En nu weer 3 nieuwe gratis laadsessies met de VNRAMA3 code. Gaat lekker hoor met die Bonnet app.
De app past automatisch de code toe die het eerst verloopt.
Heb ook nog de eerste gratis refill genomen voor 200kWh, waarvan ik nu nog een deel over heb.
En nu weer 3 nieuwe gratis laadsessies met de VNRAMA3 code. Gaat lekker hoor met die Bonnet app.
[ Voor 7% gewijzigd door MitchAngelo73 op 11-05-2022 18:52 ]
Ik zie in de Bonnet app geen einddatum staan, dus ik vermoed dat deze voorlopig geldig is en blijft.frye schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:25:
"VNRAMA3" Heeft deze code een vaste vervaldatum voor iedereen of is dit bij moment van ingave dat dit bepaald wordt?
Ik heb de VNRAMA3 code ingevoerd en bij pakt hem wel. Ik had ook de ND3FB code al gebruikt. Echter had ik al mijn gratis laadsessies van de ND3FB al verbruikt voordat ik de VNRAMA3 code heb ingevoerd. Misschien ligt het daaraan.Peutpeut schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:02:
[...]
Geldt voor mij niet, krijg de melding dat ik de code al gebruikt heb. Dat is niet zo, maar wel de code ND3FB die ook 3 ladingen gratis bevat.
Ah ik lees het nu inderdaad, over het verlopen van. Als de stapel te groot word switch ik wel naar het goedkope plan en maak ik het allemaal zo snel mogelijk op.One-eye864 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:17:
[...]
Ze vervallen zodra je het maandelijkse abonnement stopt.
Daarnaast is laden via zonnepanelen natuurlijk niet gratis. Je had de stroom ook terug kunnen leveren. Bij Eneco bijvoorbeeld kan dat voor 59ct per kWh dan kost laden van de zonnepanelen je dus 59ct - 29ct = 30ct ;-)
We hebben geen variabel tarief en verbruiken meer dan we opwekken. Dus geld verdienen met 9 cent de kwh is er niet echt bij.
Ja net als ons Kwabbinet Rutte dat de laatset twee jaar door minder uitgeschreven boetes (het was rustiger op de weg) minder geld binnenkreeg en dat verkoopt als "dit kost ons geld".One-eye864 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:17:
[...]
Ze vervallen zodra je het maandelijkse abonnement stopt.
Het is andersom, je moet niet op dat geld rekenen en als het komt is het een meevaller. Al zouden ze 1 euro in een heel jaar aan boete opbrengsten binenkrijgen, dan is dat nog 1 euro winst en geen miljoenen verlies zoals ze nu roepen.
Met terugleveren net zo, ik heb geen zonnepanelen en koop een standaard hoeveelheid kWh per jaar in.
Als ik een EV krijg en die op eigen terrein zou kunnen laden (kan niet maar ok), zou die me geld kosten aan energie.
Bovendien vraag ik me af hoe je aan die 59 cent terugleveren komt, ik hoor eerder bedragen als 7 cent, en die nemen zelfs af. ;-)
Als ik dan zonnepanelen neerleg en daaruit laad, dan kost die energie me een stuk minder (even los van aanschaf of huur zonnepanelen bekeken), en kun je rustig zeggen dat je die stroom gratis krijgt.
Dat je en-passent ook nog wat kunt verdienen aan terugleveren is meegenomen, maar niet gaan roepen dat wanneer je die stroom zelf gebruikt dat het het geld kost dat je anders met terugleveren zou kunnen verdienen.
Dat vind ik erg krom geredeneerd namelijk, per saldo laad je je auto op en daartussendoor kun je wat terugleveren ook nog, is altijd winst tov laden zonder solarpannelen, geen verlies!
[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 12-05-2022 00:14 ]
Meer mensen hier ervaren dat laden met de MultiTankCard momenteel niet werkt? Ik kan met die zakelijke laadpas nergens opladen sinds gisterenavond, contact gehad met de LM en volgens hen is er momenteel een landelijke storing.
Ik ben in elk geval blij dat ik nog eigen laadpassen heb als backup...
Die 7ct is erg achterhaald. De hele discussie hier voeren is misschien wat off-topic maar als je het niet geloofd kijk maar eens in Het grote terugleververgoeding topic. Er zijn daarom genoeg mensen waarbij het voordeliger is om publiek te laden en de stroom van de panelen terug te leveren. Het gaat zelfs zo ver dat mensen nu tweede meters aanvragen om zo voor 59ct naar Eneco terug te kunnen leveren op de tweede meter en goedkoper zelf afnemen op de eerste meter.ron65 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 00:05:
[...]
Bovendien vraag ik me af hoe je aan die 59 cent terugleveren komt, ik hoor eerder bedragen als 7 cent, en die nemen zelfs af. ;-)
Als ik dan zonnepanelen neerleg en daaruit laad, dan kost die energie me een stuk minder (even los van aanschaf of huur zonnepanelen bekeken), en kun je rustig zeggen dat je die stroom gratis krijgt.
Dat je en-passent ook nog wat kunt verdienen aan terugleveren is meegenomen, maar niet gaan roepen dat wanneer je die stroom zelf gebruikt dat het het geld kost dat je anders met terugleveren zou kunnen verdienen.
Dat vind ik erg krom geredeneerd namelijk, per saldo laad je je auto op en daartussendoor kun je wat terugleveren ook nog, is altijd winst tov laden zonder solarpannelen, geen verlies!
Ik zie het zo dat de zonnepanelen niet zijn om de auto op te laden maar om energie op te wekken. Die opgewekte energie kan je dan verkopen of in je auto stoppen. Het resultaat van in de auto stoppen is dus het mislopen van de terugleververgoeding. Omdat je geld misloopt door het in de auto te stoppen in plaats van terug te leveren vind ik dat het je inderdaad geld kost.
Het gaat al goed hier met de laadpaal.
Het ding staat er nog geen 24 uur en we hebben al een laadpaalklever, waarschijnlijk de persoon die het ding in eerste instantie heeft aangevraagd, op de ene gereserveerde plaats en de andere, ook gereserveerde, plaats is al ge-ICE-ed.
Het ding staat er nog geen 24 uur en we hebben al een laadpaalklever, waarschijnlijk de persoon die het ding in eerste instantie heeft aangevraagd, op de ene gereserveerde plaats en de andere, ook gereserveerde, plaats is al ge-ICE-ed.
Aan alles komt een eind.
Jup hier sinds gistermiddag al. Dacht dat het aan mijn auto lag. Ben nu op zoek naar een backup kaart die ik kan betalen met een creditcardik222 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:33:
Meer mensen hier ervaren dat laden met de MultiTankCard momenteel niet werkt? Ik kan met die zakelijke laadpas nergens opladen sinds gisterenavond, contact gehad met de LM en volgens hen is er momenteel een landelijke storing.
De reactie die ik kreeg is dat het momenteel laadpaal roulette is. Het ligt aan de beheerder van de palen maar dan moeten andere passen er ook last van hebben.ik222 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:33:
Nou ja bij beide palen waar mijn MTC niet meer werkt doet bijvoorbeeld een Shell Recharge kaart het wel gewoon (die heb ik privé als backup samen met nog een paar). Een van die palen is overigens mijn thuislaadpaal die gekoppeld zit via EV Company / Last Mile Solutions.
Ik heb tot op heden geen paal gevonden waar de MTC het nog wel doet, dus volgens mij ligt het issue gewoon bij hen. Ook de Fastned app waar ik mijn MTC gekoppeld heb geeft nu aan dat de kaart ongeldig is.
Ik heb tot op heden geen paal gevonden waar de MTC het nog wel doet, dus volgens mij ligt het issue gewoon bij hen. Ook de Fastned app waar ik mijn MTC gekoppeld heb geeft nu aan dat de kaart ongeldig is.
[ Voor 10% gewijzigd door ik222 op 12-05-2022 09:59 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.