[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 ... 144 Laatste
Acties:
  • 989.410 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:05
@nannoe dank!

Onhandig met het uit- en inchecken op de tolwegen zeg! Daar had ik nog helemaal niet bij stilgestaan als je een dergelijke lader wil gebruiken :X stom dat zo'n geintje dan 12 euro kost. Goed om me daar nog even op te wijzen :)

Ik had ook gezien dat er aan de oostkant ook een lader is, maar de kans op werking is natuurlijk een stuk kleiner bij die unit. We gaan het hoe dan ook wel proberen.
De Ioniq 28kWh doet sowieso maar max 70 kW, dus 50 kW is prima.

Bij hypermilen voel ik me niet heel prettig; ik heb de auto pas 1.5 maand en het wordt de eerste échte lange trip. Ik weet dat het in principe wel moet kunnen (heb wel vaker >175km uit de accu geperst, met kouder weer) maar zeker in het buitenland wil ik dat risico liever niet nemen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Richh schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:22:
@nannoe dank!
Bij hypermilen voel ik me niet heel prettig; ik heb de auto pas 1.5 maand en het wordt de eerste échte lange trip. Ik weet dat het in principe wel moet kunnen (heb wel vaker >175km uit de accu geperst, met kouder weer) maar zeker in het buitenland wil ik dat risico liever niet nemen.
Wees niet te bang; de classic Ioniq is extreem zuinig én er rijden zo belachelijk veel trucks op die route waar je geweldig achter kan schuilen: cruise-control op kortste afstand aan, en zweven maar. Ook kan je op de dag zelf je plan nog aanpassen; langs de hele staan windmolens, dus je ziet snel genoeg hoe de wind staat. Als je bij Dourges redelijk vol vertrekt, zit je aan 112 km tot Ressons (Ouest)

Overigens: kom niet te leeg in Parijs aan. Vaak genoeg meegemaakt dat apparatuur kapot/geblokkeerd is, of bijna volle auto met chauffeur die weg is. Afgelopen maand met @fewips in Parijs geweest, waar we de Metropolis Recharge hebben getest: YouTube: My fastest charging session in Paris EVER w/ the IONIQ5! - die palen waren prachtig en laden snel, maar moet je wel goed weten waar ze staan (check de foto's op Chargemap)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:10
Ik heb nu al 2x gehad dat ik met bonnet de laadsessie stop op een evbox en de box vervolgens mijn kabel niet loslaat. Of het signaal komt niet door. Geen telefoonnummer of enige vorm van identificatie te vinden op de paal zelf. Ook geen sticker binnen in het klepje. Via de parkeergarage geprobeerd te unlocken. De eerste keer duurde dat 2,5 uur en toen zat ik al in de trein. Ik heb de auto toen maar laten staan een treinkaartje is goedkoper dan zo een kabel (dag voor koningsdag). Bonnet kan de lader ook niet op afstand unlocken. Zij probeerden met evbox te bellen maar die hebben die palen niet in beheer. Dat word door de parkeergarage gedaan.

Mijn kabel zit nu weer vast (dit is op mijn werk dus ze hebben nog even). Maar geen evbox icm. Bonnet meer voor mij.
//Update: los na 1 uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-09 23:31
Richh schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:44:
[...]

Veel dank hiervoor!!
Ik ga volgende week (dus wel net buiten de vakantie) met een 28kwh Ioniq richting Parijs, dus ik heb enige afhankelijkheid van de stops die je noemt. :P ik heb ook de reis al een tijdje gepland en een Maps lijstje gevuld met relevante laadstops, en de nodige laadpassen geregeld (verwacht met Shell Recharge en Kiwih eigenlijk voldoende te hebben, maar toch).

Even ter dubbelcheck...
De eerste stop die je hebt gedaan was: https://goo.gl/maps/HeX7TSgfHiRaS9259, toch?
Want dan wordt dat voor ons de eerste stop. :)

Over de tweede stop ben ik een beetje huiverig. Ik heb al voldoende negatieve verhalen gelezen over die Total laadpunten. Echter; het is op de A1 een van de weinige laadpunten in dat gebied en met mijn kleine accu heb ik 'm gewoon 'nodig' vrees ik.
Ik kom helaas in de omgeving weinig andere laadpunten bezig en/of zie niet echt (betrouwbare!) mogelijkheden om het anders te plannen. Daarvoor zou Ionity Saint Witz een oplossing kunnen zijn, maar helaas is die nog steeds niet af.

Je geeft aan dat het niet handig is, omdat je de tolweg af en weer op moet. Neem aan dat het dan om deze laadpunten gaat: https://goo.gl/maps/2EzvEr58ZoDE4y3P9 ?
Klopt het dat je, om je reis richting Parijs te vervolgen, je helemaal zo om moet rijden? Of kan je over de 'parkeerplaats' wel gewoon weer terug om de reis richting het zuiden te vervolgen?
Dat kan voor mij bepalende kilometers schelen, namelijk.
Ja eerste stop correct, even naast de snelweg maar verder geen probleem (2 laders).
2de stop, idd voor de 150 kW lader moet je oversteken maar je kunt wel weer direct (via een omweg op het truck parkeer terrein) richting Parijs. Je hoeft dus niet via Lille om te rijden. Wellicht dat dit een goed alternatief is. PROVIRIDIS Charging Station
https://goo.gl/maps/2yVE2ENCob56uT658

Geduld maar er komen laders bij,
https://www.google.com/ma...gnNojK5WxfT-D40dyAuKRvO5L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
EVdriver schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:44:
[...]

Ja eerste stop correct, even naast de snelweg maar verder geen probleem (2 laders).
2de stop, idd voor de 150 kW lader moet je oversteken maar je kunt wel weer direct (via een omweg op het truck parkeer terrein) richting Parijs. Je hoeft dus niet via Lille om te rijden. Wellicht dat dit een goed alternatief is. PROVIRIDIS Charging Station
https://goo.gl/maps/2yVE2ENCob56uT658

Geduld maar er komen laders bij,
https://www.google.com/ma...gnNojK5WxfT-D40dyAuKRvO5L
Ik zou die total compleet negeren. Laad files en gedoe als je heen gaat. Vaak storingen aan laadpunt. Dit zou ik inderdaad ook aanrader:
PROVIRIDIS Charging Station

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:05
fewips schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:21:
[...]

Kennelijk zijn ze (Aabenraa) aan het verbouwen. Dat niet even aankondigen is echt een grof schandaal.
Ik was 4 weken terug bij Aabenraa. Toen al 3 stalls buiten gebruik, zowel heen als paar dagen later terug. Ook steeds wachtenden, maar ik had steeds geluk en kon direct aansluiten. Blijkbaar reparatie nodig. Slechte communicatie inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 07:32
Ik gebruik nu sinds enkele dagen de BMW Charging Active abonnement. Moet zeggen dat deze wel heel voordelig is.
Betaal nu 27c per kWh ipv 41c bij mijn dichtsbijzijnde pitpoint. Dat scheelt voor mij al iets van 1200 euro per jaar op basis van 40.000km.
Daarnaast betaal ik 41c bij Fastned, terwijl je met een GOLD abonnement van Fastned zelfs 45c per kWh betaald.

Aangezien je een pasje krijgt, mag je elke andere voertuig mee laden (ja dat zeggen ze telefonisch). Enige nadeel is dat je bij 2 EV's of meer, het pasje moet delen. Je kan namelijk geen 2e pasje krijgen. Per contract/abonnement krijg je 1 pasje.

Ben wel benieuwd wanneer ze de prijzen gaan aanpassen, want dit lijkt mij niet houdbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:57
kx22 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:38:

Aangezien je een pasje krijgt, mag je elke andere voertuig mee laden (ja dat zeggen ze telefonisch). Enige nadeel is dat je bij 2 EV's of meer, het pasje moet delen. Je kan namelijk geen 2e pasje krijgen. Per contract/abonnement krijg je 1 pasje.
Of pasje zelf klonen/kopiëren.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
eltron schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:47:
[...]

Lijkt me niet legaal, maar ook geen idee hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:19
Bij sommige palen hoef je niet eens een pasje te klonen, maar kun je "gewoon" het nummer in de app invullen en dan via dat contract betalen. (Sinds ik dit weet, heb ik een plakkertje over het nummer heen zitten om 'm af te schermen... :)) Zie bijv. de app Smoov.

Ik heb geen idee wat er zou gebeuren als je hetzelfde pasnummer tegelijkertijd op meerdere palen zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
De BMW Charging app werkt sowieso niet bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:36
eltron schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:47:
[...]

Ik zou wel een druppel willen hebben. Klote pas ;)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
driel24 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:19:
[...]

Ik zou wel een druppel willen hebben. Klote pas ;)
Zou toch mogelijk moeten zijn met zoiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:38

paularts

Paulux !!!!!!

eltron schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:25:
[...]

Zou toch mogelijk moeten zijn met zoiets
Ik mag hopen van niet.

Anders kun je straks laadpassen op de zwarte markt kopen waar jij je CC aan gekoppeld hebt :+
dat lijkt me alles behalve ideaal.

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
paularts schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:19:
[...]

Ik mag hopen van niet.

Anders kun je straks laadpassen op de zwarte markt kopen waar jij je CC aan gekoppeld hebt :+
dat lijkt me alles behalve ideaal.
het is al jaren bekend dat dit eenvoudig kan: https://www.autoblog.nl/n...voudig-te-kopieren-133710

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-09 10:27
Ben ik nou heel gek dat ik het vreemd vind dat een laadpas niet gekoppeld is aan een serienummer van een auto of kenteken? Zo moeilijk moet het toch niet zijn om er voor te zorgen dat een auto alleen pas opladen met een bepaalde pas?

Als je dan een leenauto hebt kan er gewoon een pas bijgeleverd worden van die auto wat doorberekend wordt aan degene die de auto leent.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hoe wil je dat koppelen? Dan moet de laadpaal dus controleren wat voor auto er aan hangt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-09 10:27
Ik ging er eigenlijk wel vanuit dat er iets van communicatie tussen de auto en de laadpaal aanwezig was, maar waarschijnlijk was dat te simpel gedacht. Ik kan me voor werkgevers die de laadkosten voor hun werknemers betalen hier niet zo blij mee zijn, want met kleine bedragen en veel meer laadbeurten lijkt me dat gevoeliger voor fraude en moeilijker te controleren dan het met een tankpas was.

[ Voor 3% gewijzigd door M@cer op 04-05-2022 11:49 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:37
De enige communicatie in een type2 stekker is volgens mij de laadstroomhoeveelheid die afgenomen/afgegeven kan worden.

In CCS2 wordt het VIN nummer gecommuniceerd, op die manier werkt bijvoorbeeld autocharge van Fastned ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M@cer schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:48:
Ik ging er eigenlijk wel vanuit dat er iets van communicatie tussen de auto en de laadpaal aanwezig was, maar waarschijnlijk was dat te simpel gedacht. Ik kan me voor werkgevers die de laadkosten voor hun werknemers betalen hier niet zo blij mee zijn, want met kleine bedragen en veel meer laadbeurten lijkt me dat gevoeliger voor fraude en moeilijker te controleren dan het met een tankpas was.
Maar met een tankpas pak je ineens 100+ EUR. Met een sessie bij een laadpaal kost je dat wat meer tijd. Ik zie het probleem niet zo. Het is nog steeds mogelijk om gewoon te kijken wat het verbruik is en of dit een beetje strookt met de verwachting.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• mathske1
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-08 20:53
Voor de Bonnet gebruikers, er is weer een nieuwe code, bruikbaar tem 8/5: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJ0VNE588odUK9id4FY1IC0Ca_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLytgiDp1Ci21KqsHIoBtmY7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:24
Maasluip schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:44:
Hoe wil je dat koppelen? Dan moet de laadpaal dus controleren wat voor auto er aan hangt.
Het kan wel, bijv bij Fastned kun je autocharge activeren omdat iedere auto over CCS blijkbaar een unieke code meestuurt: https://support.fastned.n...s/115012747127-Autocharge
Voor normale laadpalen is het volgens mij inderdaad gewoonweg niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:34

Damian

Insane Obtrusion

Nou "Let the battle begin!".

De openbare paal is na +/-9 maanden na aanvraag eindelijk geplaatst voor de deur. Er was wat tegenstand vanuit enkele buurtbewoners, maar kennelijk niet voldoende om hem tegen te kunnen houden.

De paal staat er sinds gisteren, maar nog zonder bordje o.i.d. Ik vermoed dat de gemeente deze later plaatst. Voorlopig staan er sinds plaatsing 2 oude ICE wrakken voor de paal, dus heb de paal niet kunnen testen nog...

Hopelijk komt er snel een bordje bij... Heb de gemeente al gevraagd tijdens de aanvraag hoe het zit qua foutparkeren. Ik kon volgens de mevrouw gewoon de politie bellen als er een ICE staat... Ben benieuwd hoe het gaat lopen...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Laatst online: 02-09 17:13
Damian schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:22:

De openbare paal is na +/-9 maanden na aanvraag eindelijk geplaatst voor de deur. Er was wat tegenstand vanuit enkele buurtbewoners, maar kennelijk niet voldoende om hem tegen te kunnen houden.

De paal staat er sinds gisteren, maar nog zonder bordje o.i.d. Ik vermoed dat de gemeente deze later plaatst. Voorlopig staan er sinds plaatsing 2 oude ICE wrakken voor de paal, dus heb de paal niet kunnen testen nog...

Hopelijk komt er snel een bordje bij... Heb de gemeente al gevraagd tijdens de aanvraag hoe het zit qua foutparkeren. Ik kon volgens de mevrouw gewoon de politie bellen als er een ICE staat... Ben benieuwd hoe het gaat lopen...
Wat een armoede… sterkte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:22

Bekend verhaal.... Maar goed zonder verkeersbord kan handhaving of politie niet veel doen.. Hier stond zelfs na plaatsing bord gewoon een ICE... even afgewacht en daarna handhaving gebeld... Was een auto van iemand die niet eens in de wijk woont.... Daarna nooit meer meegemaakt...
Veel sterkte in ieder geval want met tegenstand van de buurt word het er niet leuker op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-09 13:50
Hallo, druk bezig om de aanstaande zomervakantie te plannen. De vraag is nu of we elektriek gaan of met een huurauto,

De route is als volgt:
Rotterdam - Dolomieten. Via Duitsland en Oostenrijk.
Dolomieten - Mestre
Mestre - Volterra (Toscane)
Volterra - Rotterdam (via Zwitserland).

Laden in de Dolomieten en Mestre is geen probleem.
Ik maak me zorgen of ik in Toscane kan laden, er is geen laadgelegenheid bij de accomodatie en chargemap geeft heel weinig laders in de streek.
Ook vraag ik me af hoe het stuk Zuid-Duitsland-Oostenrijk-Italie te doen is.

heeft iemand dat stukje of die streek al eens bezocht ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:56
@LastSamurai Ik vraag me af of dit het goede topic is voor deze vraag.
Wellicht moet je deze vraag even stellen in een generiek 'Electrisch rijden' topic.

Wat geeft ABRP aan als je deze route plant?

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-08 12:45
mathske1 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:15:
Voor de Bonnet gebruikers, er is weer een nieuwe code, bruikbaar tem 8/5: [Afbeelding]
Met al die gratis laadbeurten en extra Kwh-rewards kom ik nooit van mijn opgebouwde tegoed af :*) oOo
Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:18
LastSamurai schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:26:
Hallo, druk bezig om de aanstaande zomervakantie te plannen. De vraag is nu of we elektriek gaan of met een huurauto,

De route is als volgt:
Dolomieten - Mestre

Ik maak me zorgen of ik in Toscane kan laden, er is geen laadgelegenheid bij de accomodatie en chargemap geeft heel weinig laders in de streek.

In Oostenrijk en Noord-Italië zijn voldoende snelladers.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:23
Gekke henk schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:22:
[...]
Veel sterkte in ieder geval want met tegenstand van de buurt word het er niet leuker op
Ja, dat vooral! Je kan wel telkens de politie bellen. Maar dat is geen fijne manier van wonen.

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
en anders neem je een thuislader mee, geef je hotel 10 a 20 euro voor een stopcontact, laad je tot 90% en je kun weer 350km verder.

even serieus: gewoon ervoor zorgen dat je niet met 10% aankomt bij je hotel, maar 50% ofzo, heb je nog genoeg ruimte om in een straal van 150-200km ergens te kunnen laden

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:21

sterkte inderdaad, bij mij kwam het bordje binnen een week na plaatsing van de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sopkip
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-04 08:41
LastSamurai schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:26:

De route is als volgt:
Dolomieten - Mestre

Vorig jaar gedaan, Mechelen => Toscane (tourtje Lago Maggiore, Genua, Pisa, Florence) ; Geen enkel probleem met laden.Op de meeste plaatsen zijn er laadpalen van EnelX (app = must) en aan de accomodatie kon ik laden met granny (er was ook een industriële stekker (blauw) op de boerderij)
Reken extra stops en tijd maar verder géén gedoe (behalve laadfile aan Hauconcourt )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
sopkip schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:38:
[...]

..Op de meeste plaatsen zijn er laadpalen van EnelX (app = must) ..
Aangezien ik van de zomer ook richting Italie ga met de ID.3 had ik inderdaad al even zitten zoeken qua laadproviders.
Die van Enel X, is dat deze app?: https://play.google.com/s...com.enel.mobile.recharge2
Want die staat ook niet echt al te best omschreven, gezien de meest recente reviews.

:|

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edkreuk
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-06-2023
DonJunior schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:56:
[...]

Aangezien ik van de zomer ook richting Italie ga met de ID.3 had ik inderdaad al even zitten zoeken qua laadproviders.
Die van Enel X, is dat deze app?: https://play.google.com/s...com.enel.mobile.recharge2
Want die staat ook niet echt al te best omschreven, gezien de meest recente reviews.

:|
Kom elk jaar in Italie, vorig jaar voor eerst met ID, alle EnelX laders werken met de Shell Recharge pass, maar ook de BeCharge. Heb nooit een app ergens nodig gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@edkreuk Kijk dat lees ik graag, toevallig twee weken geleden de Shell Recharge pas ontvangen en geactiveerd. Heb wel een laadpas van MTC van de zaak maar mocht die niet werken dan heb ik graag wat achter de hand.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 15:11
Bixby schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:47:
[...]

Met al die gratis laadbeurten en extra Kwh-rewards kom ik nooit van mijn opgebouwde tegoed af :*) oOo
Thanks
Hetzelfde hier! Heb er nog een aantal open staan :)
Net geprobeerd bij twee Allego palen, helaas niet gelukt om te starten via de Bonnet app. Vorige week bij dezelfde paal wel vlot gelukt.

Iemand deze combi vandaag wel gelukt te laden?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopkip
  • Laatst online: 07-04 08:41
edkreuk schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:11:
[...]

Kom elk jaar in Italie, vorig jaar voor eerst met ID, alle EnelX laders werken met de Shell Recharge pass, maar ook de BeCharge. Heb nooit een app ergens nodig gehad
Klopt, Shell werkt meestal ook. In mijn ervaring echter niet overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:29
*knip, niet goed gelezen*

[ Voor 96% gewijzigd door Maurice- op 05-05-2022 15:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-09 22:17
Ik ga begin juni met de ID.3 via Zwitserland naar Iseo. Kan mijn ervaringen weer delen hier / laadtopic.

Het grootste gedeelte is Ionity en in Italië idd EnelX. Geen zorgen daar, ik ben ook naar Lissabon gereden wat ook prima ging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:23

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Wat voor bord gaan ze er bij zetten dan? Want ik ben nu ook net bezig met een aanvraag voor een laadpaal, maar afhankelijk van het soort bord twijfel ik. Ik zou het namelijk best ruk vinden om mijn auto te moeten verplaatsen nadat het laden klaar is voor m'n eigen huis, waarbij ik dan moet hopen dat er ergens anders plek is..

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-08 10:57
Vandaag iets bijzonders beleeft en wellicht iets waarmee je rekening moet houden wanneer je Bonnet gebruikt in combinatie met Allego.

Auto aan de publieke Allego paal gezet en geactiveerd met Bonnet (wel zo voordelig).
Tijdens de lunch dacht ik, auto op 80%.. ophalen dat ding.
Alleen bleek dat de laadpaal de stekker niet wou vrijgeven terwijl de transactie al was gestopt via Bonnet.

Uiteraard Allego bellen hierover maar die konden de paal maar niet resetten (meerdere medewerkers hadden dit geprobeerd) dus werd er mij verteld dat ik de kabel kon laten liggen en dat er met spoed een monteur heen werd gestuurd die vervolgens de laadkabel naar mij toe zou brengen.

Vandaag om half 8 toch maar even gebeld wat de status was (hiervan zou ik telefonisch op de hoogte worden gehouden, nadrukkelijk gevraagd). Bleek dat mijn gegevens niet compleet waren ingevuld door de medewerker waardoor de monteur mij niet kon bellen. De monteur was inmiddels met de laadkabel van het noorden richting het zuiden van Nederland gereden en zou de laadkabel wel via post versturen. Niet bepaald fijn wanneer je afhankelijk bent van je laadkabel en dit tevens ook meermaals medegedeeld (geen eigen lader of 220v mogelijkheid). Monteur kon hier uiteraard ook niks aan doen.

Tot maandag/dinsdag dus alleen Fastned, lekker praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Dat is een vervelende ervaring @Vaatdoek82, onze auto staat as we speak op te laden, aan een Allego paal, via Bonnet :) Uiteindelijk toch gelukt, hopelijk wordt het straks gewoon vrijgegeven en kan ik naar huis na mijn late dienst ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 12:58
MueR schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:09:
[...]

Wat voor bord gaan ze er bij zetten dan? Want ik ben nu ook net bezig met een aanvraag voor een laadpaal, maar afhankelijk van het soort bord twijfel ik. Ik zou het namelijk best ruk vinden om mijn auto te moeten verplaatsen nadat het laden klaar is voor m'n eigen huis, waarbij ik dan moet hopen dat er ergens anders plek is..
Tenzij voor je eigen huis echt op eigen grond is, zal je hem idd (en terecht) moeten verwijderen als het laden klaar is. Het is immers geen privé laadpaal, maar een publieke :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]
Het mooiste is natuurlijk als je gewoon van plek kunt wisselen met een collega EV-rijder als jij genoeg hebt geladen (of andersom als hij/zij genoeg heeft geladen). Dan heb je allebei geen parkeerprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

royverdegem schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:11:
[...]

Tenzij voor je eigen huis echt op eigen grond is, zal je hem idd (en terecht) moeten verwijderen als het laden klaar is. Het is immers geen privé laadpaal, maar een publieke :-)
True, maar daarom twijfel ik. Het is al een drukke parkeerplaats met regelmatig geen plek vrij (want park naast de deur), dus als ik dan vervolgens nergens kan parkeren en dus enkele straten verder moet gaan zoeken naar plek, dan hou de laadpaal maar lekker :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

eltron schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:36:
[...]

Het mooiste is natuurlijk als je gewoon van plek kunt wisselen met een collega EV-rijder als jij genoeg hebt geladen (of andersom als hij/zij genoeg heeft geladen). Dan heb je allebei geen parkeerprobleem.
Mjah die zijn er dus niet. Hooguit een Prius. De ene tesla rijder in de straat heeft een laadpaal (ook openbaar), maar geen bord er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
MueR schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:41:
[...]

Mjah die zijn er dus niet. Hooguit een Prius. De ene tesla rijder in de straat heeft een laadpaal (ook openbaar), maar geen bord er bij.
Kwestie van tijd. Bij mij in de buurt is het aantal EV de afgelopen 3 jaar al geëxplodeerd, (van 2 naar 20 ongeveer), in de rest van het land zal dat de komende jaren ook wel gebeuren. Vanaf 2030 mogen sowieso geen (nieuwe) plofauto's meer verkocht worden en veel merken stoppen er al eerder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

eltron schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:59:
[...]

Kwestie van tijd. Bij mij in de buurt is het aantal EV de afgelopen 3 jaar al geëxplodeerd, (van 2 naar 20 ongeveer), in de rest van het land zal dat de komende jaren ook wel gebeuren. Vanaf 2030 mogen sowieso geen (nieuwe) plofauto's meer verkocht worden en veel merken stoppen er al eerder mee.
Maybe. Maar dan wordt de situatie van "alleen parkeren indien je aan het laden bent" helemaal onhoudbaar. Dan krijg je, zeker hier bij mij, met een park naast de deur waardoor er regelmatig wildgeparkeerd wordt omdat er gewoon echt nergens plek is, een onhoudbare stoelendans.

Ik zou het best fijn vinden om een laadplek voor de deur te hebben, maar niet wanneer dat betekent dat als ik 's avonds laat thuis kom, mn auto inprik, en dan 2 uur later moet bedenken dat ik mijn auto weg moet halen voor mijn eigen deur. Dan doe maar geen laadpaal.

[ Voor 16% gewijzigd door MueR op 05-05-2022 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 15:34

Damian

Insane Obtrusion

[...]

Ik vermoed deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3drGbpT46fuddujKgUfeq4z3_OI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4uC34nKuTe9jOlQQ4i4ajV2e.png?f=fotoalbum_large

Dit is de paal waar ik hem nu aan zet, 300 meter verder.

Paal is af en toe vol, er staat trouwens ook heel vaak gewoon een ICE voor, aan beide kanten :X. Ik vermoed wel dat mensen hem hier gewoon 's avonds na werk aanzetten en dan pas 's ochtends weer weghalen. Hierdoor ben ik eigenlijk gewoon hetzelfde gaan doen. Heb ook het vermoeden dat ie daar niet druk genoeg voor is om een probleem te zijn. Helemaal nu er voor de deur dus een paal bij komt, waar ze in eerste instantie wel maar 1 pijltje neerzetten, dus niet 2 zoals het bord hierboven. Mocht het drukker worden ging de gemeente pijl nummer 2 plaatsen.

En anders... >:)

[ Voor 34% gewijzigd door Damian op 06-05-2022 08:39 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:34

greatgonzo

schit-te-rend!

eltron schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:36:
[...]

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/laadschijf

Telefoonnummer erbij en afstemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
VW ID4 Pro

Ok, ik ga dus deze zomer naar Toscane. Ik zie in de omgeving eigenlijk een paar 11kw laders en bijna niks sneller dan dat. Omgeving van Pomarance, Pisa.
is dat ook jullie ervaring ? Is het dan een kwestie van met een granny bij het appartement laden en zoveel mogelijk 11kw laders onderweg pakken ? is dat niet een heel gedoe ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LastSamurai schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:04:
VW ID4 Pro

Ok, ik ga dus deze zomer naar Toscane. Ik zie in de omgeving eigenlijk een paar 11kw laders en bijna niks sneller dan dat. Omgeving van Pomarance, Pisa.
is dat ook jullie ervaring ? Is het dan een kwestie van met een granny bij het appartement laden en zoveel mogelijk 11kw laders onderweg pakken ? is dat niet een heel gedoe ?
Hoeveel denk je te rijden op locatie dan? Een 11kW lader in de buurt is voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Inspired schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:11:
[...]

Hoeveel denk je te rijden op locatie dan? Een 11kW lader in de buurt is voor mij voldoende.
Nou, dagje strand, uurtje heen en weer. Dagje Volterra uurtje heen en weer en een dagje Siena uurtje heen en weer. Dan gaat er toch aardig wat kwh doorheen. En ik moet daar ook nog weg om thuis te komen.

En die 11kw lader is ook al niet in de buurt en ook niet in de buurt van een supermarkt.
En om nou een paar uur naast een 11kw lader te gaan staan met niks te doen is ook niet mijn ding.
Een grannycharger heb ik niet en ook nog nooit gebruikt, is dat dan wat jullie gebruiken op vakantie in de wat minder geelectrificeerde gebieden ?

Dit is voor mij de eerste keer dat ik op vakantie zou gaan met de EV, laadpassen heb ik al, alleen worstel ik met de 'laadstrategie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LastSamurai schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Nou, dagje strand, uurtje heen en weer. Dagje Volterra uurtje heen en weer en een dagje Siena uurtje heen en weer. Dan gaat er toch aardig wat kwh doorheen. En ik moet daar ook nog weg om thuis te komen.

En die 11kw lader is ook al niet in de buurt en ook niet in de buurt van een supermarkt.
En om nou een paar uur naast een 11kw lader te gaan staan met niks te doen is ook niet mijn ding.
Een grannycharger heb ik niet en ook nog nooit gebruikt, is dat dan wat jullie gebruiken op vakantie in de wat minder geelectrificeerde gebieden ?

Dit is voor mij de eerste keer dat ik op vakantie zou gaan met de EV, laadpassen heb ik al, alleen worstel ik met de 'laadstrategie'.
Als je kunt (en mag) laden bij je accomodatie is dat natuurlijk top. Al wil de stroomvoorziening wel eens wat tegen vallen in Italië.

Met een BEV is het meer gezeur en plannen. Dus, volgende keer vooraf onderzoek doen. ;) Of accomodatie waar je kunt laden, of iets in de buurt van een paal. Tenminste, dat is wat wij doen. Ook kun je wellicht laden op bestemming als je naar strand gaat of stadje oid. Maar goed, in Italië valt het nog wel tegen met de laadpalen. Suc6!

[ Voor 15% gewijzigd door Inspired op 06-05-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-09 11:53
[...]

Dan is het zaak om niet alleen bij je accomodatie te kijken, maar ook bij het strand, in volterra en in siena. (weet niet of daar iets is, natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-09 19:44
[...]

Ik zou de app Nextcharge downloaden, dat is de "Chargemap" voor Italië. Dan kun je goed zien welke laadpalen er in de buurt van je verblijf of je strand of bezienswaardigheid staan en of ze werken. Je kan er ook mee laden eventueel. Overigens als je in een stad laadt hoef je niet naast de auto te blijven staan, een terrasje pikken ijsje eten of wat shoppen is allemaal niet zo moeilijk in Italië. Bijkomend voordeel is dat je voor parkeren niet hoeft te betalen als je in Italië laadt (tenminste zo was het twee jaar geleden).

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeeg88
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-05 02:51
Kan het zijn dat Bonnet de promocodes FULLYCHARGED en FREECHARGE1 heeft beeindigd/teruggetrokken? Ik heb zojuist een account aangemaakt en deze geprobeerd toe te voegen, maar de melding dat de 'code expired' is.

Meer mensen hier last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is zo'n bord wat officieel niets betekent over wie er mag staan of niet. Het gaat om een onderbord met al tekst "alleen laden elektrische voertuigen". Dan moet je de EV weghalen als je niet meer aan het laden bent en mag je er met een ICE dus helemaal niet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
jandeeg88 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:53:
Kan het zijn dat Bonnet de promocodes FULLYCHARGED en FREECHARGE1 heeft beeindigd/teruggetrokken? Ik heb zojuist een account aangemaakt en deze geprobeerd toe te voegen, maar de melding dat de 'code expired' is.

Meer mensen hier last van?
Dat klopt, kwam ik laatst ook achter. Ik was er nog niet aan toe gekomen om de codes voor de bundels te gebruiken omdat ik nog steeds teer op de gratis ladingen die ze best vaak weggeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Jammer de BMW Charging card gaat de prijzen ophogen: 0,32 voor AC en 0,55 voor DC. Dan is het voor DC niet meer aantrekkelijk per volgende maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:05
LastSamurai schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:04:
VW ID4 Pro

Ik heb vorig jaar ook op vakantie alleen met een Granny geladen, dat ging prima.
Vrijwel elke dag tripjes gemaakt en vaak rond de 100 km enkele reis.
Als je steeds weer consequent aan de lader hangt dan pak je toch steeds 10-12 km/u met de lader, en dat houdt je echt wel op de been. Eventueel gecombineerd met een 11kW in een plaatsje als je er toch bent.
Zelf niet gedaan want niet nodig. Wel even vooraf navragen bij het appartement of het net ervoor geschikt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
Ik kom er niet heel erg uit met AbetterRouteplanner

Over 3,5 week ga ik vanuit Utrecht naar Parijs met de EV (iPace met 380km bereik).
Totale trip is 470km. Het liefst wil ik 2x stoppen omdat mijn kinderen nog erg jong zijn.
Waar ik het liefst stop is een winkelcentrum waar ook een restaurantje en eventueel een speeltuintje is.
De 2e stop hoeft geen lange te zijn. Ergens in FR bij een snellader is genoeg.

Ik kom er met ABRP er niet uit. Ze geven mij de raarste winkels en restaurants weer. Allemaal in buurt van Kortrijk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eltron
Systemadmin schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:06:
Weet iemand of ik de aardlekautomaat voor mijn laadpaal achter de aardlekautomaat van mijn zonnepanelen mag plaatsen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het gaat hier om de DS203NC (helemaal links), hier achter zou ik nog een DS203NC op willen aansluiten en van onder op elkaar willen doorlussen.
Lijkt mij een vraag voor het draadje over thuisladen https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:18
[...]

Een blik op de beschikbare laadpalen in de buurt leert mij dat het lastig wordt om ter plekke te laden. Er zijn enkele CCS laders (en als er één lader is, is dat al snel "geen" lader vanwege: uitvallen, niet beschikbaar, italiaans "weg" en bezet). De grotere steden zoals Florence, Empoli, Pisa etc hebben wel veel laders.

Ik ben daar meermalen op vakantie geweest (ICE) en "een uurtje naar het strand én Volterra" kan je wel vergeten. Van Montaione naar het strand was bijna 2,5 uur doortuffen over kleine weggetjes, kruisingen, knollenwegen etc. Doe de reistijden x 2 en je kan het beter plannen. En vergeet San Gimignano niet!!! Must see. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
Iemand al het nieuwe Elli abonnement?
Is hij maandelijks opzegbaar?

Dit zijn de tarieven bij het "Drive Highway" tarief (12,99 per maand)
https://www.elli.eco/down...y_charging_conditions.pdf
Gunstige tarieven in het buitenland en Ionity.
@Hachy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
kx22 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:27:
Jammer de BMW Charging card gaat de prijzen ophogen: 0,32 voor AC en 0,55 voor DC. Dan is het voor DC niet meer aantrekkelijk per volgende maand.
Met 55 cent (en mogelijkheid tot BTW-verleggen voor ondernemers) zijn ze relatief nog steeds aantrekkelijk t.o.v. concurrentie toch? En ook de optie voor Ionity-abonnement is voor sommigen aantrekkelijk.

Ikzelf laad voornamelijk AC. Wel jammer dat de prijs verhoogd wordt, maar andere kant ben ik blij dat er duidelijkheid is over het nieuwe tarief, want het had een stuk slechter gekund.

Bij KIA zie ik nog geen nieuwe prijzen vermeld staan, die vragen nog steeds 25 cent bij AC laden. Als die prijs blijft loont het om te switchen van de BWM naar de KIA pas... Hoewel ik verwacht eigenlijk dat die toch ook wel spoedig de prijs zullen gaan verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
da_Mastah schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:45:
[...]

Met 55 cent (en mogelijkheid tot BTW-verleggen voor ondernemers) zijn ze relatief nog steeds aantrekkelijk t.o.v. concurrentie toch? En ook de optie voor Ionity-abonnement is voor sommigen aantrekkelijk.

Ikzelf laad voornamelijk AC. Wel jammer dat de prijs verhoogd wordt, maar andere kant ben ik blij dat er duidelijkheid is over het nieuwe tarief, want het had een stuk slechter gekund.

Bij KIA zie ik nog geen nieuwe prijzen vermeld staan, die vragen nog steeds 25 cent bij AC laden. Als die prijs blijft loont het om te switchen van de BWM naar de KIA pas... Hoewel ik verwacht eigenlijk dat die toch ook wel spoedig de prijs zullen gaan verhogen.
Ja maar 32c AC (en btw verleggen) is niet heel interessant. Met mijn andere pas heb ik 34c incl btw, dus excl btw is 27c. Ik laad voornamelijk AC. DC hooguit op vakanties en als ik echt slecht heb gerekend qua bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-07 08:44
Iemand enig idee hoelang het duurt voordat je de fysieke RFID kaart van Enel X Juicepass (die van eenmalig €16) in NL ontvangt? Ik heb ‘m begin april besteld, maar nog niks binnen. Enel reageert totaal niet op mailtjes….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:21
mrdop schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:28:
Iemand enig idee hoelang het duurt voordat je de fysieke RFID kaart van Enel X Juicepass (die van eenmalig €16) in NL ontvangt? Ik heb ‘m begin april besteld, maar nog niks binnen. Enel reageert totaal niet op mailtjes….
ongeveer 6 weken, had ook een mailtje gestuurd, heb er nu 2 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MueR schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:42:
[...]

Maybe. Maar dan wordt de situatie van "alleen parkeren indien je aan het laden bent" helemaal onhoudbaar. Dan krijg je, zeker hier bij mij, met een park naast de deur waardoor er regelmatig wildgeparkeerd wordt omdat er gewoon echt nergens plek is, een onhoudbare stoelendans.

Ik zou het best fijn vinden om een laadplek voor de deur te hebben, maar niet wanneer dat betekent dat als ik 's avonds laat thuis kom, mn auto inprik, en dan 2 uur later moet bedenken dat ik mijn auto weg moet halen voor mijn eigen deur. Dan doe maar geen laadpaal.
Zoveel mensen zoveel gedachten.

Ik probeer juist een laadplek voor de deur te laten inrichten. Helaas heeft onze fabeltastische gemeente de aanvraag laadpalen voorlopig gestopt in afwachting van nieuw beleid op dat gebied. Prima getimed nu veel mensen op een EV overstappen gooi je de aanvraag voor laadpalen op slot. Echt over nagedacht!

Maar voor de deur, graag! Reden? ik heb nu last van een langparkeerder, iemand aan de overkant heeft in zijn eentje 3 auto's waarvan 1 cabrio oldtimer. Dat ding staat met een overmaatse vulleszak eroverheen wekenlang stil op de ene plek, de andere plek staat een van zijn andere auto's. Gaat ie daarmee weg, dan wordt de andere auto eerst vlak ervoor gezet op de rijbaan, wordt de geparkeerde wagen eruit gereden ook op de rijbaan, dan zet ie de eerste wagen in het vakje stapt in de andere en rijdt weg. Als hij terugkomt volgt een omgekeerd ritueel van autotje wisselen.

Maak er maar laadplekken van, dan ben ik die verrotte vuilniszak voor mijn uitzicht kwijt. Dan wel wisselende laders, maar dat boeit niet. En mijn auto kan ik daarna ook aan de zijkant van het huizenrijtje kwijt, dat is als ik via de achtertuin ga misschien 10 meter verder lopen.
Ik hoop dat me dat gaat lukken, maar dan moet wel die belachelijke laadpaalstop van de gemeente er eerst af.
Ik heb al voor elkaar dat zowel mijn werkgever als leasebedrijf de gemeente gaan mailen hierover, want ja... ZIJ verplichten mij een EV te nemen en er staat letterlijk in het contract dat dan de leasemij (volgens extra afspraken met mijn werkgever) verplicht is mee te werken aan een laadplek binnen 200 meter als dat niet op eigen terrein kan. Daaraan voldoe ik dus ze moeten wel.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ron65 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:36:
[...]

Zoveel mensen zoveel gedachten.

Ik probeer juist een laadplek voor de deur te laten inrichten. Helaas heeft onze fabeltastische gemeente de aanvraag laadpalen voorlopig gestopt in afwachting van nieuw beleid op dat gebied. Prima getimed nu veel mensen op een EV overstappen gooi je de aanvraag voor laadpalen op slot. Echt over nagedacht!

Maar voor de deur, graag! Reden? ik heb nu last van een langparkeerder, iemand aan de overkant heeft in zijn eentje 3 auto's waarvan 1 cabrio oldtimer. Dat ding staat met een overmaatse vulleszak eroverheen wekenlang stil op de ene plek, de andere plek staat een van zijn andere auto's. Gaat ie daarmee weg, dan wordt de andere auto eerst vlak ervoor gezet op de rijbaan, wordt de geparkeerde wagen eruit gereden ook op de rijbaan, dan zet ie de eerste wagen in het vakje stapt in de andere en rijdt weg. Als hij terugkomt volgt een omgekeerd ritueel van autotje wisselen.

Maak er maar laadplekken van, dan ben ik die verrotte vuilniszak voor mijn uitzicht kwijt. Dan wel wisselende laders, maar dat boeit niet. En mijn auto kan ik daarna ook aan de zijkant van het huizenrijtje kwijt, dat is als ik via de achtertuin ga misschien 10 meter verder lopen.
Ik hoop dat me dat gaat lukken, maar dan moet wel die belachelijke laadpaalstop van de gemeente er eerst af.
Ik heb al voor elkaar dat zowel mijn werkgever als leasebedrijf de gemeente gaan mailen hierover, want ja... ZIJ verplichten mij een EV te nemen en er staat letterlijk in het contract dat dan de leasemij (volgens extra afspraken met mijn werkgever) verplicht is mee te werken aan een laadplek binnen 200 meter als dat niet op eigen terrein kan. Daaraan voldoe ik dus ze moeten wel.
Wonderlijke gemeente heb jij. Prima om na te denken over nieuw beleid, maar zolang dat er niet is heb je het huidige beleid toch? En dat opschorten is alleen verantwoord als er heel snel ander beleid komt dat naar verwachting fundamenteel beter is.
En heel ingewikkeld hoeft dat beleid niet te zijn. Hoef ik maar 10 seconden over na te denken: "meer EV dus meer laadmogelijkheden". Dan kan je nog eindeloos nadenken over hoeveel en waar en welke vorm etc. maar het alvast plaatsen van de nu noodzakelijke palen staat dat beleid niet in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01-09 14:47
mrdop schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:28:
In mijn gebal 8,5 week... geduld helpt, en in de tussentijd kan je gelukkig met de juicepass app laden(als t netwerk mee werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

eltron schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:20:
[...]

Wonderlijke gemeente heb jij. Prima om na te denken over nieuw beleid, maar zolang dat er niet is heb je het huidige beleid toch? En dat opschorten is alleen verantwoord als er heel snel ander beleid komt dat naar verwachting fundamenteel beter is.
En heel ingewikkeld hoeft dat beleid niet te zijn. Hoef ik maar 10 seconden over na te denken: "meer EV dus meer laadmogelijkheden". Dan kan je nog eindeloos nadenken over hoeveel en waar en welke vorm etc. maar het alvast plaatsen van de nu noodzakelijke palen staat dat beleid niet in de weg.
Gemeente Haarlemmermeer.

https://haarlemmermeergem...en-voor-elektrische-autos

"U kunt geen verzoek meer indienen voor een (extra) openbare laadpaal. Dat komt omdat de gemeente hiervoor nieuw beleid maakt. Dit duurt zeker nog een paar maanden. Zodra we meer weten over het nieuwe beleid, leest u dat op deze pagina."

En daarna volgt nog wat geblaat dat er voldoende palen zijn als er nog 16 worden bijgeplaatst. Daarna moeten we maar gaan laden bij winkelcentra en benzinestations staat er o.a.

Ze slaan de plank echt volledig mis, en inderdaad, zet dan het huidige beleid gewoon door tot je wat nieuws bepaald hebt.
Maar goed, ze slopen ook het raadhuis dit jaar voor nieuwbouw, terwijl de begroting zulke gaten vertoont dat ze de gemeentelijke lasten omhoog gooien. Overal bezuinigen ze op, groenbeleid, afvalbeleid, maar dat stupide plan voor een raadhuis moet en zal doorgaan. Onbegrijpelijk.
Ik denkd an ook dat die laadpalenstop meer een geldkwestie is dan een beleidskwestie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
@ron65 De gemeente hoeft er geen geld in te steken, de investering doet de laadpalenboer die een concessie heeft. Die laadpalenboer wordt nu feitelijk ook benadeeld door de gemeente door het "0 nieuwe laadpalenbeleid", zij kunnen nu ook niets bijplaatsen terwijl zij daar waarschijnlijk wel het contractuele recht toe hebben. Tenzij contract inmiddels is beëindigd.

Misschien kan je een aanvraag doen voor vervoer door de gemeente aangezien zij in gebreke blijven t.a.v. plaatsen laadpalen en jij daardoor je EV niet kunt gebruiken. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Wordt hier veel gemopperd op gemeentes en wellicht terecht, maar ik denk dat het in veel gevallen om dit probleem gaat waar de gemeentes niks aan kunnen doen:

https://tweakers.net/nieu...ederlandse-gemeenten.html

Ze hebben tijd nodig om een nieuw contract af te sluiten met een nieuwe leverancier. Of, hopelijk als ze een beetje vooruitziend zijn, ze bedenken zich dat het anders moet en dat er plannen gemaakt moeten worden om het op grotere schaal uit te rollen. In beide gevallen in elk geval heel redelijk dat er wat tijd nodig is lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

eltron schreef op zondag 8 mei 2022 @ 00:09:
@ron65 De gemeente hoeft er geen geld in te steken, de investering doet de laadpalenboer die een concessie heeft. Die laadpalenboer wordt nu feitelijk ook benadeeld door de gemeente door het "0 nieuwe laadpalenbeleid", zij kunnen nu ook niets bijplaatsen terwijl zij daar waarschijnlijk wel het contractuele recht toe hebben. Tenzij contract inmiddels is beëindigd.

Misschien kan je een aanvraag doen voor vervoer door de gemeente aangezien zij in gebreke blijven t.a.v. plaatsen laadpalen en jij daardoor je EV niet kunt gebruiken. :+
Dat laatste gaat natuurlijk niet op. Ja ze blijven in gebreke met plaatsing van laadpalen, maar het is natuurlijk nooit zo dat de EV daardoor onbruikbaar is.

Met een beetje gezond omgaan met laden, kun je het een poosje uitzingen zonder thuis te kunnen laden,

Dagje kantoor: terrein is voorzien van dik 140 laadpalen dus 280 laadplekken. Veel zijn er leeg dus daar kun je de hele dag aan de lader staan. Daar tot 100% laden is geen probleem, daarna naar huis en dan met iets meer dan 80% aankomen (schat ik obv wat ik her en der over verbruiken lees in) is realistisch. Daar zet ik hem dan mee voor de deur en is voldoende voor de volgende dag.

Dagje klant: ook vaak genoeg laadpalen in de buurt beschikbaar. Wat verder lopen soms, en bij volle accu de auto tijdens je klantbezoek verplaatsen (dus je werkzaamheden afbreken, en aangezien ik vaak klanten heb met strenge toegangsprotocollen, weer opnieuw door de toegangsprocedure, soms met metaaldetectie en xray voor spullen, zijn dan kleine ongemakjes.

Grotere afstanden: snellader zoeken onderweg

Thuiskomen met bijna lege accu en geen laadpaal vrij volgens oplaadpalen.nl: snellaadstation op 7 km afstand bezoeken en laden tot 80% in een half uurtje ongeveer, incalculeren.

Als je er zo een beetje mee omgaat zing je het wel uit, is wat omslachtiger, maar het kan wel. Dus onbruikbaar zijn van de EV doordat er geen laadpaal in je straat staat kun je nooit aanvoeren helaas. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ron65 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Dat laatste gaat natuurlijk niet op. Ja ze blijven in gebreke met plaatsing van laadpalen, maar het is natuurlijk nooit zo dat de EV daardoor onbruikbaar is.

Met een beetje gezond omgaan met laden, kun je het een poosje uitzingen zonder thuis te kunnen laden,

Dagje kantoor: terrein is voorzien van dik 140 laadpalen dus 280 laadplekken. Veel zijn er leeg dus daar kun je de hele dag aan de lader staan. Daar tot 100% laden is geen probleem, daarna naar huis en dan met iets meer dan 80% aankomen (schat ik obv wat ik her en der over verbruiken lees in) is realistisch. Daar zet ik hem dan mee voor de deur en is voldoende voor de volgende dag.

Dagje klant: ook vaak genoeg laadpalen in de buurt beschikbaar. Wat verder lopen soms, en bij volle accu de auto tijdens je klantbezoek verplaatsen (dus je werkzaamheden afbreken, en aangezien ik vaak klanten heb met strenge toegangsprotocollen, weer opnieuw door de toegangsprocedure, soms met metaaldetectie en xray voor spullen, zijn dan kleine ongemakjes.

Grotere afstanden: snellader zoeken onderweg

Thuiskomen met bijna lege accu en geen laadpaal vrij volgens oplaadpalen.nl: snellaadstation op 7 km afstand bezoeken en laden tot 80% in een half uurtje ongeveer, incalculeren.

Als je er zo een beetje mee omgaat zing je het wel uit, is wat omslachtiger, maar het kan wel. Dus onbruikbaar zijn van de EV doordat er geen laadpaal in je straat staat kun je nooit aanvoeren helaas. :-)
Je hebt natuurlijk gelijk, maar mijn opmerking was uiteraard sarcastisch bedoeld en om de gemeente te laten voelen dat zij wel een probleem veroorzaken en daar ook wat pijn van mogen voelen.

En als jouw gemeente valt in de groep waar @Basket Kees op doelt, met een door Allego opgezegd contract, dan ligt het ook weer anders.
Heb overigens wel moeite met dat Allego beleid en begrijp dat ook niet helemaal. Kennelijk gaat het daar nu om de aandelenbeurs en het grote geld en focussen zij op marktaandeel in snelladers. Terwijl natuurlijk het volume meer zit in de AC-laders die je veel meer en structureler gebruikt dan snelladers als je niet thuis kunt laden.

[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 08-05-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSS95
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-06-2024
Vraagje

Ik plan binnenkort een reis door Frankrijk waar ik waarschijnlijk gebruik ga maken van Tesla superchargers. Na wat onderzoek ben ik er achter gekomen dat het zelf voor 1x te laden het goedkoper is om een abonnement af te sluiten voor 1maand.

Ik heb de app gedownload, betaal gegeven etc ingegeven maar ik zie nergens de optie om een abonnement af te sluiten. Iemand Enig idee waarom dit is? Misschien omdat ik uit België kom?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-09 20:48

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

SSS95 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:47:
Ik heb de app gedownload, betaal gegeven etc ingegeven maar ik zie nergens de optie om een abonnement af te sluiten. Iemand Enig idee waarom dit is? Misschien omdat ik uit België kom?
Open de app
Klik rechtsboven op het account icoon
Kies voor ‘account’
Kies voor ‘opladen’
Kies voor ‘lidmaatschap voor niet tesla’s’

Zo werkte het bij mij.

Ben recent van NL naar Spanje gereden en alleen maar bij Tesla geladen. Probleemloos.
https://gathering.tweaker...message/71320686#71320686

[ Voor 6% gewijzigd door mm.kool op 08-05-2022 15:58 ]

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSS95
mm.kool schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:57:
[...]

Open de app
Klik rechtsboven op het account icoon
Kies voor ‘account’
Kies voor ‘opladen’
Kies voor ‘lidmaatschap voor niet tesla’s’

Zo werkte het bij mij.

Ben recent van NL naar Spanje gereden en alleen maar bij Tesla geladen. Probleemloos.
https://gathering.tweaker...message/71320686#71320686
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruH7LIzv1ap_psIhD6_Rb0qcwbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkCflGF9yFaoQdIqAuZrCdDV.jpg?f=fotoalbum_large

Staat er spijtig genoeg niet op bij me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchAngelo73
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:37
SSS95 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:40:
[...]

[Afbeelding]

Staat er spijtig genoeg niet op bij me
Lijkt er inderdaad op dat het komt doordat je in België woont.

Ik krijg precies wat @mm.kool aangeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfWWRh5LA2O9IIuWrUzZ73NqDKQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7JHkLrEEuJwzg9jLzlTElaB6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-09 20:48

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Wat vreemd. Volgens Tesla:

The Non-Tesla Supercharger pilot is currently limited to EV drivers who live in the following countries:
The Netherlands
France
Norway
Germany
Belgium

Zie: https://www.tesla.com/sup...arging#selected-countries

Zou dus ook voor u @SSS95 moeten werken.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSS95
mm.kool schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:09:
Wat vreemd. Volgens Tesla:

The Non-Tesla Supercharger pilot is currently limited to EV drivers who live in the following countries:
The Netherlands
France
Norway
Germany
Belgium

Zie: https://www.tesla.com/sup...arging#selected-countries

Zou dus ook voor u @SSS95 moeten werken.
Inderdaad heb dit ook gezien. En kan ook effectief de app gebruiken (en zover ik zie ook de super chargers gebruiken) maar misschien is er een extra limiet op de abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-09 10:22
kx22 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:37:
Ik kom er niet heel erg uit met AbetterRouteplanner

Over 3,5 week ga ik vanuit Utrecht naar Parijs met de EV (iPace met 380km bereik).
Totale trip is 470km. Het liefst wil ik 2x stoppen omdat mijn kinderen nog erg jong zijn.
Waar ik het liefst stop is een winkelcentrum waar ook een restaurantje en eventueel een speeltuintje is.
De 2e stop hoeft geen lange te zijn. Ergens in FR bij een snellader is genoeg.

Ik kom er met ABRP er niet uit. Ze geven mij de raarste winkels en restaurants weer. Allemaal in buurt van Kortrijk
Op basis van je route en betrouwbaarste netwerken zou ik via Fastned Peutie-West Brussel en Tesla Supercharger Valenciennes gaan, maar volgens mij zijn dit geen gezellige stops. Wel heb je genoeg en betrouwbare laadpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Stockbaard schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:51:
[...]

Op basis van je route en betrouwbaarste netwerken zou ik via Fastned Peutie-West Brussel en Tesla Supercharger Valenciennes gaan, maar volgens mij zijn dit geen gezellige stops. Wel heb je genoeg en betrouwbare laadpunten.
ja dan sta ik in de middle of nowhere met mijn 2 kleine kinderen.
Ik denk dat ik zowat alle stops uit mijn hoofd ken, maar ik zie nergens stops die op de weg liggen met een grote winkelcentrumpje ernaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vraagje.

Ik zie hier mensen met veel ervaring met laadpalen.
Zelf heb ik die nog totaal niet, en mijn nieuwe EV wordt pas November verwacht (was oorspronkelijk Juni).
Dus dit jaar kan ik de vakantie nog lekker in de oude vervuilende Dieselbak doen.

Maar, ik ga op vakantie met caravan.
Als ik bijvoorbeeld van regio Amsterdam maar een camping omgeving noord Veluwe ga, krijg ik vanuit ABRP te zien dat ik het best op de A28 bij Willemsbos 11 minuten kan laden om op die camping met 40% aan te komen, daar is in de wijde omgeving geen snellader dus is dat wel een minimale waarde.

So far so good, nu komt de vraag:
Hoe gaat het met een caravan bij een snellader, bij het type op Willemsbos sta je hoe dan ook met de combinatie voor tenminste 2 laadplekken of je staat de ingang te blokkeren.
Caravan afkoppelen is niet echt te doen want er is geen plek om die neer te zetten (hebben ze niet echt bij nagedacht). Zet je die op de parkeerplaats verderop, zul je met de auto nog weer tegen de richting in terug moeten rijden om bij de laadpalen te komen. (heel slim bedacht toch?)

Wordt er moeilijk gedaan als je, zeg pakkembeet 15 minuten, met een combinatie auto-caravan gaat laden zonder af te koppelen, waarbij je mogelijk twee laadposities blokkeert (1 gebruik je de ander staat je sleurhut half voor)?
Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Ik probeer voor 2023 alvast wat oriënterend te kijken hiernaar.
Overigens heb je ook snellaadstations waarbij de laadposities naast elkaar staan en je er tussendoor rijdt, die zijn beter maar die hebben een hoogtebeperking door de toegepaste carpoort eroverheen. Daar kan de caravan aangekoppeld blijven zonder iemand in de weg te staan maar zit je weer met die max 2,75 terwijl de caravan 2,55 is. Past wel, maar is toch wat griezeliger :-)

Ik heb hier twee fotos, Willemsbos en een ander, die laatste heeft wel mijn voorkeur, zal alleen spannend worden of het past onder dat dranghek aan de ingang, die hangen doorgaans iets lager dan de werkelijke doorrij hoogte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6x1Wkh3Ej_me2ldVohQEWKod1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9FeFSTV63KaQUwLBTmVmfv9.jpg?f=fotoalbum_large
Willemsbos, geen echte hoogtebeperking (4 m, meer dan zat) maar laadposities achter elkaar ipv naast elkaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvy_F1a3Ra7jO2qIzm3pIxf1HQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUSRk0Gpq8ITwq5MaDaEyO9n.jpg?f=fotoalbum_large
Bornheim Fastned, hier wel naast elkaar maar hoogtebeperking 2,75

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hangt van de situatie af, als het rustig is met voldoende laadplekken vrij zal niemand het raar vinden dat je even 2 plekken bezet.

Echter als het druk is dan is dat echt not done en zal het je überhaupt niet lukken waarschijnlijk als elke plek steeds direct bezet is. Dan moet je dus echt afkoppelen of anders een andere laadplek zoeken.

Een caravan is gewoon niet heel handig met een EV. Het kan prima maar wel met wat beperkingen dus.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 08-05-2022 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ik222 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 23:24:

Een caravan is gewoon niet heel handig met een EV. Het kan prima maar wel met wat beperkingen dus.
Vertel mij wat, maar ik heb gewoon geen keuze, we moeten EV rijden.

Allerlei andere opties variërend van vakantiewagen tot en met eigen wagen en declareren zijn al uitvoerig aan bod gekomen, dat ga ik niet herhalen, EV is gewoon de enige optie en daar zal de caravan achter moeten!
Ik had veel liever plugin hybride gaan rijden, dan kun je op brandstof verder. maar dat mag echt niet.

Ons bedrijf is nu eenmaal aangesloten bij een club bedrijven die emissieloos willen rijden, je vind ze op https://www.andersreizen.nu

afkoppelen wil ik best doen, maar niet als ik dan daarna tegen de richting in terug moet rijden naar de laadpaal. En met een EV kun je niet zeggen ik sla over, ga wel op brandstof verder want dat zit er niet in. je MOET laden.

Ik heb dan ook fastned maar eens een mail gestuurd met dezelfde vraag inmiddels, en de vraag hoe ze daarmee omgaan in de toekomst want het is zeker dat er meer en meer mensen met een caravan achter een EV bijkomen. ICE wordt na 2030 niet meer verkocht nieuw, en dat duurt nog wel even, maar die andersreizen club gooit echt roet in het eten en dwingt velen eerder over te gaan op een EV.
En geloof me, daar komen heel snel meer bedrijven bij! Niet in het minst daartoe aangespoord door de leasemaatschappijen, die zie je ook al tussen de deelnemers staan.
https://www.andersreizen.nu/deelnemers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:20
Maar waar op de veluwe heb je geen snellader in de buurt (binnen 20 km bedoel ik dan)?
Met caravan er achter keldert wel je range, dus ik weet niet wat je abrp verteld hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
@ron65 waarom zou je op de camping een snellader nodig hebben? Je komt daar toch voor je rust?
als daar ergens een stopcontact is waar je de granny in kunt pluggen is het toch prima? 10% SOC bij aankomst lijkt mij wel oke.

En als de reis niet verder gaat dan de Veluwe zou je ook nog kunnen overwegen om voor de heen en terugreis een ICE te lenen of via Snapcar bijvoorbeeld te huren.

Andere optie: zet de caravan een halfuurtje op bijvoorbeeld een P+R parkeerplaats in de buurt van het laadstation en rijd een extra rondje met alleen de EV zonder caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-09 23:11
Toch nog een vraag voor de routeplanning (Enyaq Iv80) richting Parijs van de zomer. Het houdt me nog steeds bezig, die laadwoestijn daar :)

Ik heb verschillende planningen gemaakt alleen nu is de vraag of ik op een vrijdag medio juli beter via Antwerpen - Gent - Lille of via Antwerpen - Brussel - Bergen richting Parijs kan gaan rijden.

Via Brussel lijkt Ionity beter vertegenwoordigd en dat is met de Powerpass die korting geeft wel interessant. Ik zit o.a te kijken naar Ionity Brussel Living Tomorrow, maar daar zit qua (sanitaire)voorzieningen een nogal te chique restaurant bij. Verder er zit een goede Tesla Supercharger. Wat de betreft dus de voorkeur. Alleen zijn de voorzieningen er omheen wat minder goed geregeld.

Via Gent is het meer Total wat de klok slaat. Ionity Wetteren, Ionity Froyennes, Baralle zijn ook opties. Tesla dan weer niet.

Verder ben ik benieuwd wat qua vakantiedrukte de slimste route is. Total Ressons Est wil ik gezien de ervaringen het liefst overslaan.

Dit is dan hopelijk zo de laatste vraag in deze kwestie _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door FJP84 op 09-05-2022 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-09 11:53
eltron schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:31:
@ron65 waarom zou je op de camping een snellader nodig hebben? Je komt daar toch voor je rust?
als daar ergens een stopcontact is waar je de granny in kunt pluggen is het toch prima? 10% SOC bij aankomst lijkt mij wel oke.
Ik vraag me dit ook af. 10% aankomen bij de camping lijkt me meer dan genoeg. Je kan de hele vakantie bijladen bij supermarkten/winkels/bezienswaardigheden, etc en misschien zelfs op de camping. Campings genoeg die tegenwoordig daar voorzieningen voor hebben en campingbazen willen je anders vaak genoeg ook helpen als je t vriendelijk vraagt.

Maar toch iets meer een antworod op je vraag @ron65 : ik zou voor snelladen onderweg met een caravan ook eens kijken naar de Tesla punten. Die staan vaak op grote(re) parkeerterreinen bij hotels e.d. Afkoppelen en het parkeerterrein over naar het laadpunt lijkt me daar veel makkelijker.
Hahhaha shell staat ertussen _O- _O-

[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 09-05-2022 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
FJP84 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:08:
Toch nog een vraag voor de routeplanning (Enyaq Iv80) richting Parijs van de zomer. Het houdt me nog steeds bezig, die laadwoestijn daar :)

Ik heb verschillende planningen gemaakt alleen nu is de vraag of ik op een vrijdag medio juli beter via Antwerpen - Gent - Lille of via Antwerpen - Brussel - Bergen richting Parijs kan gaan rijden.

Via Brussel lijkt Ionity beter vertegenwoordigd en dat is met de Powerpass die korting geeft wel interessant. Ik zit o.a te kijken naar Ionity Brussel Living Tomorrow, maar daar zit qua (sanitaire)voorzieningen een nogal te chique restaurant bij. Verder er zit een goede Tesla Supercharger. Wat de betreft dus de voorkeur. Alleen zijn de voorzieningen er omheen wat minder goed geregeld.

Via Gent is het meer Total wat de klok slaat. Ionity Wetteren, Ionity Froyennes, Baralle zijn ook opties. Tesla dan weer niet.

Verder ben ik benieuwd wat qua vakantiedrukte de slimste route is. Total Ressons Est wil ik gezien de ervaringen het liefst overslaan.

Dit is dan hopelijk zo de laatste vraag in deze kwestie _/-\o_
Ik denk dat het sowieso slim is om de situatie pas een week voordat je gaat te bekijken en dan te kiezen. Zeker in Frankrijk wordt er echt flink gebouwd aan snellaadstations namelijk momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
kx22 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:00:
[...]

Ja maar 32c AC (en btw verleggen) is niet heel interessant. Met mijn andere pas heb ik 34c incl btw, dus excl btw is 27c. Ik laad voornamelijk AC. DC hooguit op vakanties en als ik echt slecht heb gerekend qua bereik.
Ja, het is stuk minder interessant.

Ik heb er nu maar voor gekozen om toch maar te switchen naar een KIA abonnement op het moment dat de nieuwe prijzen actief worden. Dat is nog steeds gunstiger dan het CPO-tarief, en ik vind het gemak van 1 kaart zonder verrassingen qua startkosten e.d. in heel NL nog steeds erg fijn.

De gemeente Den Haag heeft mij wel bevestigd dat het CPO-tarief (dat je met Ecotap-passen zonder roamingkosten kunt gebruiken hier) €0,33 blijft tot ten minste februari 2023.
Dus als KIA ook de prijs verhoogt, kan ik altijd nog een Ecotap-pas voor de rest van het jaar kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Mijn vraag kan ik verdelen over drie topics: thuisladen, publiek laden of elektriciteit opwekken thuis :)

Wij hebben een PV installatie, goed voor een opbrengst van ongeveer 5500 kWh.
Mijn gegevens van de looptijd apr21-apr22:
levering:7885 kWh
teruglevering: 5444 kWh
Thuisladen: 4800 kWh

Het betekend dat ik ongeveer 3000 kWh afneem wat niet de auto ingaat.
En dat betekend dat er vanuit de zonnepanelen 2400 kWh de auto ingaat.

Met de gestegen energieprijzen overweeg ik openbaar te gaan laden. Zie ik het goed dat ik het beste vanaf nu openbaar kan gaan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@greatgonzo Dat hangt helemaal af van de prijzen die je betaalt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

daemonix schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:48:
@greatgonzo Dat hangt helemaal af van de prijzen die je betaalt.
tot 31 juli nog 0.28. Daarna wil ik kijken welke aanbieder een vast maandbedrag levert.
Ik schat in dat ik 0.43 per kWh ga betalen. Terwijl teruglevering straks 0.29 is.

Ik denk dat ik niet echt hoef te rekenen nu ik het zo zie. Want als de terugleververgoeding echt maar 0.29 is, moet ik zorgen dat die gewoon "op" is, en de rest publiek laden. Kan prima op het werk, met een EV box.

Nu nog een aanbieder zoeken die zo goedkoop mogelijk is, CPO op het werk is 0.31 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:20
hoezo teruglevering een lager tarief dan levering? Salderen werkt als gewoon tegen elkaar wegstrepen.. 5 kwh leveren = 5 kwh terughalen.. betalen = 0.en alse je echt over hebt (je levert per jaar meer dan je gebruikt) krijg je iets van 6 cent per kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

SSS95 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:47:
Vraagje

Ik plan binnenkort een reis door Frankrijk waar ik waarschijnlijk gebruik ga maken van Tesla superchargers. Na wat onderzoek ben ik er achter gekomen dat het zelf voor 1x te laden het goedkoper is om een abonnement af te sluiten voor 1maand.

Kwestie van een Nederlandse account aanmaken.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Pagina: 1 ... 117 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.