[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 144 Laatste
Acties:
  • 989.288 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sis3970
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-11-2024
Wat doen jullie eigenlijk als er voor de zoveelste keer een benzine auto op een laadpunt staat geparkeerd? (Antwerpen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:17
sis3970 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:56:
Wat doen jullie eigenlijk als er voor de zoveelste keer een benzine auto op een laadpunt staat geparkeerd? (Antwerpen)
€ 95 boete laten uitdelen (NL)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-08 20:43
sis3970 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:56:
Ik las (in geloof de blog van Hachy) dat je ook jou EV pal voor de ICE kan zetten en dan de laadkabel aansluiten. Als je lief bent doe je een briefje onder de ruitenwisser van de ICE dat je bereikbaar bent op nummer ... mocht mevrouw / mijnheer de ongetwijfeld prettige avond willen voortzetten elders.

edit: moet wel plek zijn natuurlijk. En Antwerpen heeft veel smalle straatjes.

[ Voor 7% gewijzigd door oltk op 27-04-2022 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrolzKonah
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-08 00:15
eltron schreef op woensdag 27 april 2022 @ 23:11:
[...]

€ 95 boete laten uitdelen (NL)
Niet in ons dorp. Parkeerbeheer en handhaving werken natuurlijk niet 24/7 en voor de politie heeft het geen prioriteit.
Resultaat is vaak laadplaatsen bezet door ICE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Softmore
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:10
GrolzKonah schreef op donderdag 28 april 2022 @ 00:38:
[...]

Niet in ons dorp. Parkeerbeheer en handhaving werken natuurlijk niet 24/7 en voor de politie heeft het geen prioriteit.
Resultaat is vaak laadplaatsen bezet door ICE
Ruitenwissers omhoog zetten en andere laadpalen zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Al eens eerder hier gemeld; ik kreeg van EnbW bij de laadpas een paar kaartjes waarmee je de foutparkeerder op zijn/haar gedrag kunt wijzen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEI5SN1krsQY7pnaGQwu-N8DBNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjNSmWlKmmfUY6O0l59F6GQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-BqWfzmibQ_7Y7_yTwlX0P85I0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBLkPYxPej2YDDjQNkvo08gp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWCZY143vOmg0jemmD3r6-9RW-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytdtaSy3H468qsXxf6vgtrYQ.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens mij zijn er ook wel andere varianten van dit soort kaartjes voorbij gekomen in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08 14:33
Ik had gisteren en vandaag ook wel wat van die kaartjes kunnen gebruiken. Rondom mijn werk zijn er circa 6 dubbele laadplaatsen op acceptabele loopafstand. Allen bezet, waarvan het gros al een dag of langer aan dezelfde paal staat.

Zou kom ik nooit van mijn Bonnet kortingscodes af, 5 hiervan zijn namelijk Allego palen :)

Pushmelding ingesteld, na 8u kwamen er weer diverse plaatsen vrij. Koningsdagplakkers waarschijnlijk.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-08 16:48
Peutpeut schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:22:
Ik had gisteren en vandaag ook wel wat van die kaartjes kunnen gebruiken. Rondom mijn werk zijn er circa 6 dubbele laadplaatsen op acceptabele loopafstand. Allen bezet, waarvan het gros al een dag of langer aan dezelfde paal staat.

Zou kom ik nooit van mijn Bonnet kortingscodes af, 5 hiervan zijn namelijk Allego palen :)

Pushmelding ingesteld, na 8u kwamen er weer diverse plaatsen vrij. Koningsdagplakkers waarschijnlijk.
Ik lees iets wat ik nog niet wist. In welke app kun je push meldingen krijgen zodra er een specifieke laadpaal vrij is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
GoodPeople schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:40:
[...]

Ik lees iets wat ik nog niet wist. In welke app kun je push meldingen krijgen zodra er een specifieke laadpaal vrij is?
Via de Bonnet app kan dat, of het heel accuraat en tijdig is weet ik niet maar het is een hulpmiddel wat je kan helpen. Dat kan overigens alleen met laadpalen waar je met de Bonnet app kan laden.

[ Voor 9% gewijzigd door Peutpeut op 28-04-2022 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:44
@GoodPeople In de Smoov app kun je dat ook instellen met "monitor".

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:45

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

pmiddeld schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:14:
@GoodPeople In de Smoov app kun je dat ook instellen met "monitor".
Klopt inderdaad en heb ik ook ingesteld voor "mijn" laadpaal, maar die app werkt echt heel onbetrouwbaar. Qua live de status zien werkt het goed, qua meldingen krijg ik die vaker niet dan wel.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
Goede dag.
Ik ben nieuw hier en wacht op mijn EV6.
In de tussen tijd voor levering heb ik via de gemeente een aanvraag gedaan voor een laadpaal bij mij in de buurt, op een link van de gemeente werd ik doorgestuurd naar naar laadpaalnodig.nl. Hier waren een aantal voorwaarden van toepassing. 1 daarvan was dat de dichtbijzijnde laadpaal verder weg moest staan dan 200mtr. In mijn geval staat ie iets verder weg dan 210mtr. Reactie terug gekregen en de paal is in aanvraag. Ze gaan nu samen met de gemeente een geschikte lokatie zoeken dicht bij mijn huis. De verwachte plaatsings tijd als alles door gaat is ongeveer 14wkn dit ivm chips problemen.

Dit was alleen ter info.

Vraagje en het zal best in de ruim 400 pagina tellende topic staan. Maar welke laat pas is een must-have. Ik heb er nu een paar aangevraagd.
- engie
- e-flux.

Zit ook te denk aan Shell pass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Joer schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:37:
Goede dag.

[..]

Vraagje en het zal best in de ruim 400 pagina tellende topic staan. Maar welke laat pas is een must-have. Ik heb er nu een paar aangevraagd.
- engie
- e-flux.

Welkom bij de EV club. Kijk op een vergelijkingssite als https://laadpastop10.nl welke pas goed bij jou past. Meer dan twee laadpassen is m.i. overbodig, tenzij een bepaalde pas goedkoper uitpakt voor een specifiek snellaadnetwerk dat je wilt gebruiken maar duur is voor AC laden.

[ Voor 32% gewijzigd door Bigs op 28-04-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Bigs schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:07:
[...]

Welkom bij de EV club. Kijk op een vergelijkingssite als https://laadpastop10.nl welke pas goed bij jou past. Meer dan twee laadpassen is m.i. overbodig, tenzij een bepaalde pas goedkoper uitpakt voor een specifiek snellaadnetwerk dat je wilt gebruiken maar duur is voor AC laden.
Bedankt voor het welkom heten, idd de website had ik doorgelezen. Daar is mijn pas E-flux uitgekomen. Ik was namelijk op zoek naar eentje zonder abb. Dit omdat ik niet meer dan 20 keer per maand aan de paal hoef. Dan heb ik wel een starttarief maar die 0,34ct neem ik voor lief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:10
Joer schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:37:
Goede dag.
In de tussen tijd voor levering heb ik via de gemeente een aanvraag gedaan voor een laadpaal bij mij in de buurt, op een link van de gemeente werd ik doorgestuurd naar naar laadpaalnodig.nl. Hier waren een aantal voorwaarden van toepassing. 1 daarvan was dat de dichtbijzijnde laadpaal verder weg moest staan dan 200mtr. In mijn geval staat ie iets verder weg dan 210mtr. Reactie terug gekregen en de paal is in aanvraag. Ze gaan nu samen met de gemeente een geschikte lokatie zoeken dicht bij mijn huis. De verwachte plaatsings tijd als alles door gaat is ongeveer 14wkn dit ivm chips problemen.

Dit was alleen ter info.

- engie
- e-flux.
Zeker met een KIA.... eerst even hier kijken : https://kiacharge.com/web/kia-nl/tariffs
Voor 9.99 euro per maand heb je een vast tarief van 0.25 euro per kWh op alle AC palen.

Vergeleken bij NM (37 cent) is het omslagpunt al bij 83 kWh per maand.

[ Voor 3% gewijzigd door driel24 op 28-04-2022 14:43 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-08 19:56
Joer schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:32:
[...]

Bedankt voor het welkom heten, idd de website had ik doorgelezen. Daar is mijn pas E-flux uitgekomen. Ik was namelijk op zoek naar eentje zonder abb. Dit omdat ik niet meer dan 20 keer per maand aan de paal hoef. Dan heb ik wel een starttarief maar die 0,34ct neem ik voor lief.
Elbizz kaart kan ook interessant zijn (ipv de E-flux / Engie). CPO Tarief + €0,06 starttarief per sessie (eenmalig €10,- voor de kaart zelf via laadpastop10.nl).
driel24 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:42:
[...]

Zeker met een KIA.... eerst even hier kijken : https://kiacharge.com/web/kia-nl/tariffs
Voor 9.99 euro per maand heb je een vast tarief van 0.25 euro per kWh op alle AC palen.

Daarnaast krijg je ook Ionity abbo (á €13,- p/m) eerste jaar gratis, tenminste dat was het geval zojuist toen ik aanmelden bij de Kia kaart (EV6 deze ochtend op kunnen halen 8) ). Daarmee betaal je €0,29 bij Ionity snelladen.

[ Voor 35% gewijzigd door roelwillems op 28-04-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-08 18:53
Onze vve heeft laadpalen in de parkeergarage. De provider van de laadpalen berekent tarief als volgt:

- vergoeding kosten per kWh incl btw
- opslag 2 ct
- btw

Hierdoor betaal je als particuliere gebruiker twee keer BTW.

De VvE lijkt mij vrijgesteld van BTW. Maar bij doorrekenen aan de provider komt er denk ik wel btw op de factuur, maar die kan de provider aftrekken.

Als consument dus de zure eindrekening met btw over btw.

Kan dat niet anders

Bijvoorbeeld dat het los getrokken wordt en de VvE de stroomkosten in rekening brengt en apart de factuur betaalt voor 2ct per kWh en de stroomkosten kan toekennen naar verbruik aan de bewoners?

Of dat je als gebruiker enkel direct de 2 cent als tarief krijgt en daarbij een afrekening vanuit de VvE voor de kWh

[ Voor 25% gewijzigd door Hertog_Martin op 28-04-2022 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-08 01:15

The Adder

Happy racing from Holland

[...]
Misschien gemakkelijker voor een 'beginnende' EV'er' ;) : omslagpunt ligt dan op ongeveer 475km per maand

Berekening: 83kWh van laadpaal -> laadverlies 12% -> 74 kWh in auto -> verbruik ~15.5 kWh/100km -> 477 km

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 70000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:10
The Adder schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:33:
[...]

Misschien gemakkelijker voor een 'beginnende' EV'er' ;) : omslagpunt ligt dan op ongeveer 475km per maand

Berekening: 83kWh van laadpaal -> laadverlies 12% -> 74 kWh in auto -> verbruik ~15.5 kWh/100km -> 477 km
Volgens mij maak je het juist ingewikkelder voor een beginner...

In je antwoord zitten 2 aannames die voor iedereen verschillen..

Laadverlies verschilt enorm bij diverse manieren van laden.
Als je van 10% naar 80%, 50% naar 100% of van 10% naar 50% laadt geeft grote verschillen in laadverlies.

Het verbruik dat je schetst is helemaal voor iedereen verschillend.
Winter/zomer/wind/snelheid/stadsverkeer/snelweg

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:40
Laadverlies 12% is een redelijk gemiddelde, en het verbruik is vrij laag geschat, dus de kilometers zullen NOG lager kunnen uitkomen.
Lijkt mij voor een beginner juist wel een redelijk uitgangspunt.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:24:
Onze vve heeft laadpalen in de parkeergarage. De provider van de laadpalen berekent tarief als volgt:

- vergoeding kosten per kWh incl btw
- opslag 2 ct
- btw

Hierdoor betaal je als particuliere gebruiker twee keer BTW.

De VvE lijkt mij vrijgesteld van BTW. Maar bij doorrekenen aan de provider komt er denk ik wel btw op de factuur, maar die kan de provider aftrekken.

Als consument dus de zure eindrekening met btw over btw.

Kan dat niet anders

Bijvoorbeeld dat het los getrokken wordt en de VvE de stroomkosten in rekening brengt en apart de factuur betaalt voor 2ct per kWh en de stroomkosten kan toekennen naar verbruik aan de bewoners?

Of dat je als gebruiker enkel direct de 2 cent als tarief krijgt en daarbij een afrekening vanuit de VvE voor de kWh
Vve is niet vrijgesteld van btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Wolly schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:02:
[...]

Vve is niet vrijgesteld van btw.
https://www.nederlandvve.nl/vve-informatie/vve-belastingen/

Lijkt mij van wel. Er is ook geen btw nummer.
Maar dan lijkt mij dat bij het eerste component er ook geen btw gerekend moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Hachy schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:13:
Zojuist uit betrouwbare bronnen vernomen dat de BTW verlaging op energie in Q3 en Q4 waarschijnlijk ook voor laadpalen en laadpassen gaan gelden.

Goed nieuws voor particulieren dus, de laadsessies zullen dan met 9% BTW belast worden ipv 21%.
Ja ben benieuwd hoe dat werkt. Want valt een provider die laadpalen exploiteert daar dan ook onder? Of moeten die 21% op hun factuur zetten na 1 juli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:54:
[...]

Maar dan lijkt mij dat bij het eerste component er ook geen btw gerekend moet worden.
Sorry ik zei het verkeerd, een vve kan geen btw terugvragen of rekenen. Ze betalen dus net als Jan Modaal gewoon de gehele rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
The Adder schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:33:
[...]

Met Kia EV6 haal je geen 15,5kWh/100km (als gemiddelde op jaarbasis), dat ligt dichter bij de 20kWh/100km gemiddeld. Daarmee wordt het voordeel overigens groter c.q. het omslagpunt ligt lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
[...]

Ik denk dat ik dat er niet uit ga halen. Ik rijd z’n 15.000kmpj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Wolly schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:04:
[...]

Sorry ik zei het verkeerd, een vve kan geen btw terugvragen of rekenen. Ze betalen dus net als Jan Modaal gewoon de gehele rekening.
Ja klopt, dat is wat bedoeld wordt met vrijgesteld. Dus dan zal het idd zijn dat de incl btw energiekosten het bedrag is dat vve betaald aan de energiemaatschappij en dit 1:1 doorbelast aan de exploitant laadpalen.

Maar dan lijkt het mij wel krom dat als exploitant daar dan 2 cent bovenop gooit er dan nog weer 21% btw overheen komt, voor rekening van de particulier. Zo zijn de meerkosten niet 2.4 cent maar 13 cent.

Als zzp'er kan ik die laatste btw nog wel aftrekken voor de zakelijke kilometers. Maar als rechtstreeks in mijn stopcontact had kunnen duwen dan had ik enkel de elektra kosten zonder btw*. Dus voor mij alsnog 8 cent duurder en voor particulier 20 cent bij kWh tarief van 40 cent ex BTW.

* ik lees wel dat een vve in dergelijk geval btw-plichtig kan worden en bewoner ook btw moet vragen.

[ Voor 11% gewijzigd door Hertog_Martin op 28-04-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
roelwillems schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:22:
[...]

Elbizz kaart kan ook interessant zijn (ipv de E-flux / Engie). CPO Tarief + €0,06 starttarief per sessie (eenmalig €10,- voor de kaart zelf via laadpastop10.nl).

[...]

Daarnaast krijg je ook Ionity abbo (á €13,- p/m) eerste jaar gratis, tenminste dat was het geval zojuist toen ik aanmelden bij de Kia kaart (EV6 deze ochtend op kunnen halen 8) ). Daarmee betaal je €0,29 bij Ionity snelladen.
E-Flux heeft hier bij mij in de gemeente een tarief van 0,32ct plus een start tarief. Weet ff niet meer hoeveel dat is.

Het jaar gratis abb van Kia is dat ook voor private lease of je weet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:33
Joer schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:40:
[...]
Ik denk dat ik dat er niet uit ga halen. Ik rijd z’n 15.000kmpj
Als je met kmpj kilometers per jaar bedoelt, maak je toch ergens een fout in je berekening. Je haalt het er makkelijk uit.

Uitgaande van de voorgenoemde 37 cent en een verbruik van 20 kWh/100km:

15000 km/jaar × 0,2 kWh/km = 3000 kWh/jaar = 250 kWh/maand. Dat is zeer ruim boven het genoemde omslagpunt van 83 kWh/maand.

Bij 9,99 €/maand + 0,25 €/kWh komt dat dus op 72,49 €/maand. Dat is een stuk minder dan als je alleen 0,37 €/kWh betaalt (evt. starttarief negeer ik voor het gemak): 92,50 €/maand. Zelfs al zou je 0,30 €/kWh zonder starttarief en zonder abonnementskosten betalen, dan nog is dat Kia-abonnement van 9,99 €/maand met 0,25 €/kWh maandelijks nog enkele euro's goedkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 28-04-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Juerd schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:29:
[...]

Als je met kmpj kilometers per jaar bedoelt, maak je toch ergens een fout in je berekening. Je haalt het er makkelijk uit.

Uitgaande van de voorgenoemde 37 cent en een verbruik van 20 kWh/100km:

15000 km/jaar × 0,2 kWh/km = 3000 kWh/jaar = 250 kWh/maand. Dat is zeer ruim boven het genoemde omslagpunt van 83 kWh/maand.

Bij 9,99 €/maand + 0,25 €/kWh komt dat dus op 72,49 €/maand. Dat is een stuk minder dan als je alleen 0,37 €/kWh betaalt (evt. starttarief negeer ik voor het gemak): 92,50 €/maand. Zelfs al zou je 0,30 €/kWh zonder starttarief en zonder abonnementskosten betalen, dan nog is dat Kia-abonnement van 9,99 €/maand met 0,25 €/kWh maandelijks nog enkele euro's goedkoper.
Zo had ik het allemaal niet berekend. Nog te nieuw in de ev wereld is m’n eerst.

Is die 25ct incl btw? En op alle laadpalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hertog_Martin schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:54:
[...]

Ik zou deze redenering omdraaien. Als de VVE btw in rekening brengt op haar factuur, dan moeten zij daar ook een btw-nummer op zetten en die btw netjes afdragen. Uiteraard kunnen zij dan ook de btw die op de inkoop rust in aftrek brengen zodat zij alleen over het netto kostenbedrag en hun opslag daarop btw rekenen.
Per saldo komt dan alleen de 2ct als toegevoegde waarde extra met btw belast ten opzichte van de btw op de inkoop van de elektriciteit.

Overigens lijkt mij een discussie over thuisladen, ook als een VVE betrokken is, meer bij het thuisladen topic horen. Tenzij het laden bij VVE helemaal een publieke aangelegenheid is en iedereen daar op dezelfde condities kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Zijn er gebruikers van de EV-company laadpas? Deze zojuist gebruikt bij een laadpaal in het dorp, staat op geen enkele app of kaart dus wil deze toevoegen aan Chargemap. Echter weet ik de CPO niet, bij wijze van test dacht ik dus te laden met de EV-company pas om zodoende achter het CPO tarief en hopelijk ook de CPO te komen.

Er verschijnt echter geen transactie in de app en in de online portal, laadsessie is nu een uurtje geleden afgerond. Meer geduld hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelwillems
Joer schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:43:
[...]

E-Flux heeft hier bij mij in de gemeente een tarief van 0,32ct plus een start tarief. Weet ff niet meer hoeveel dat is.

Het jaar gratis abb van Kia is dat ook voor private lease of je weet?
Ik heb mijn EV6 via Kia PL en daar zit het eerste jaar Ionity voor €0,29 per kW bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:47
Iemand hier toevallig een idee welke pas ik het beste voor een BP pulse snellaadpaal kan pakken? Zo te zien is hun app uk only, maar hebben hier in NL wel een aantal stations staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:33
Joer schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:01:
[...]
Zo had ik het allemaal niet berekend. Nog te nieuw in de ev wereld is m’n eerst.
De berekeningen zijn hetzelfde als bij benzine-auto's, alleen reken je af per kWh (kilowattuur) in plaats van per liter. Het verbruik van een auto wordt in principe aangegeven in kWh per 100 km, net zoals het bij brandstof in liter per 100 km wordt aangegeven. Verder is een euro nog steeds een euro, een kilometer nog steeds een kilometer... :)

Het enige bijzondere ten opzichte van een brandstoftank volgooien is dat er eventueel maand- en starttarieven bij komen kijken, maar dat zijn wel de simpelste rekensommetjes natuurlijk: gewoon bij elkaar optellen. En het is misschien even wennen dat je tarief anders kan zijn afhankelijk van welke pas je gebruikt, maar dat bestaat bij brandstof ook!
Joer schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:01:
Is die 25ct incl btw? En op alle laadpalen?
Staat allemaal op hun site. Ik voel d'r eigenlijk weinig voor om nog meer reclame voor ze te maken of supportwerk voor ze te doen, maar wilde je vooral op weg helpen met de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Juerd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 00:32:
[...]

De berekeningen zijn hetzelfde als bij benzine-auto's, alleen reken je af per kWh (kilowattuur) in plaats van per liter. Het verbruik van een auto wordt in principe aangegeven in kWh per 100 km, net zoals het bij brandstof in liter per 100 km wordt aangegeven. Verder is een euro nog steeds een euro, een kilometer nog steeds een kilometer... :)

Het enige bijzondere ten opzichte van een brandstoftank volgooien is dat er eventueel maand- en starttarieven bij komen kijken, maar dat zijn wel de simpelste rekensommetjes natuurlijk: gewoon bij elkaar optellen. En het is misschien even wennen dat je tarief anders kan zijn afhankelijk van welke pas je gebruikt, maar dat bestaat bij brandstof ook!

[...]

Staat allemaal op hun site. Ik voel d'r eigenlijk weinig voor om nog meer reclame voor ze te maken of supportwerk voor ze te doen, maar wilde je vooral op weg helpen met de berekening.
In ieder geval super bedankt voor je uitgebreide uitleg. Zal me bij hun verder ingaan lezen. En wie weet bieden ze je wel een baan aan :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:20

greatgonzo

schit-te-rend!

Peutpeut schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:10:
Zijn er gebruikers van de EV-company laadpas? Deze zojuist gebruikt bij een laadpaal in het dorp, staat op geen enkele app of kaart dus wil deze toevoegen aan Chargemap. Echter weet ik de CPO niet, bij wijze van test dacht ik dus te laden met de EV-company pas om zodoende achter het CPO tarief en hopelijk ook de CPO te komen.

Er verschijnt echter geen transactie in de app en in de online portal, laadsessie is nu een uurtje geleden afgerond. Meer geduld hebben?
Ik vind EV company wisselend in de overzichten. Ik heb wel eens dat sessies er meteen in staan, soms pas na een week. Maar ik heb ook al twee gratis laadsessies gehad waarvan ik nooit een afschrift heb gezien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Juerd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 00:32:
[...]

Als je vergelijkt met brandstofauto is er nog een bijzonderheid: Laadverliezen, met name bij AC laden.
Je rekent 50kWh af maar je batterij is slechts 44kWh voller (bijvoorbeeld). Dit heeft te maken met zaken als omzetting van AC naar DC, weerstand in de bedrading, verbruik van de auto tijdens het laden etc.
zie ook de berekening van @The Adder hiervoor.

[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 29-04-2022 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
eltron schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:00:
[...]

Als je vergelijkt met brandstofauto is er nog een bijzonderheid: Laadverliezen, met name bij AC laden.
Je rekent 50kW af maar je batterij is slechts 44kW voller (bijvoorbeeld). Dit heeft te maken met zaken als omzetting van AC naar DC, weerstand in de bedrading, verbruik van de auto tijdens het laden etc.
zie ook de berekening van @The Adder hiervoor.
Daar staat wel tegenover dat een elektrische motor ~80% van de energie uit de accu omzet naar aandrijving. Van de brandstof die je verstookt wordt veruit het grootste deel restwarmte (<40% wordt omgezet naar aandrijving)*. Een ICE heeft geen laadverlies (of je moet knoeien bij het tanken), maar is wel inefficient bij het gebruiken van de energie uit de brandstof. Dat moet je ook tot verlies rekenen.

Maar inderdaad belangrijk om bewust te zijn dat niet elke kW ook 1 op 1 in de accu terecht komt.

* voor het gemak aandrijflijn verliezen even buiten beschouwing gelaten. In de praktijk gebruikt een BEV z'n energie nog efficiënter vs ICE.

[ Voor 4% gewijzigd door roelwillems op 29-04-2022 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:30
roelwillems schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:25:
[...]

Daar staat wel tegenover dat een elektrische motor ~80% van de energie uit de accu omzet naar aandrijving. Van de brandstof die je verstookt wordt veruit het grootste deel restwarmte (<40% wordt omgezet naar aandrijving)*. Een ICE heeft geen laadverlies (of je moet knoeien bij het tanken), maar is wel inefficient bij het gebruiken van de energie uit de brandstof. Dat moet je ook tot verlies rekenen.

Maar inderdaad belangrijk om bewust te zijn dat niet elke kW ook 1 op 1 in de accu terecht komt.

* voor het gemak aandrijflijn verliezen even buiten beschouwing gelaten. In de praktijk gebruikt een BEV z'n energie nog efficiënter vs ICE.
Helemaal juist.
En dat is ook precies wat, in het aantal topics terug, aangegeven is bij het verschil in verbruik tussen die Tesla en de Polestar.

De Polestar liet zeer nauwkeurig het te laden verbruik zien.... wel zo eerlijk, en de M3 niet.

En ja, dan lijkt de M3 nóg veel zuiniger.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
Hansieo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:58:
[...]

Helemaal juist.
En dat is ook precies wat, in het aantal topics terug, aangegeven is bij het verschil in verbruik tussen die Tesla en de Polestar.

De Polestar liet zeer nauwkeurig het te laden verbruik zien.... wel zo eerlijk, en de M3 niet.

En ja, dan lijkt de M3 nóg veel zuiniger.
Ken die details niet, maar een goede inschatting qua laden/verbruik en verwachte range is wel echt een pluspunt voor een elektrische auto. Liever realistisch dan mooie cijfers die in de praktijk (vooral tijdens het rijden) tegen vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
roelwillems schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:25:
[...]

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat de ICE veel minder efficiënt is.

Echter bij de vergelijking hoever je komt op een kWh voor de BEV en een liter voor de ICE, zit die inefficiëncy er bij de berekening voor de ICE al in meegenomen terwijl je bij de BEV moet opletten dat je het juiste aantal kWh neemt, namelijk niet wat je auto als verbruik aangeeft, maar wat je bij de paal afrekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
greatgonzo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:43:
[...]

Ik vind EV company wisselend in de overzichten. Ik heb wel eens dat sessies er meteen in staan, soms pas na een week. Maar ik heb ook al twee gratis laadsessies gehad waarvan ik nooit een afschrift heb gezien
Dank, ik wacht het gewoon even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Gelukkig hoef ik niet veel te snelladen, maar wat mijn grootste ergernis is dat sommige aanbieders per minuut ipv per kWh afrekenen. Gaat dan lekker met de Hyundai en Kia en coldgate. Heb je een auto die wel snel weg is, betaal je dus minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:35
@greatgonzo : een snellaadtarief per minuut is vaak (veel) goedkoper dan per kWh. Ook als je niet heel snel kan laden.

Voorbeeld:
Skoda Enyaq kan volgens het boekje in 38 minuten van 5-80% laden met een netto batterijcapaciteit van 77kWh. Dus dat is 77*0,75=57,75kWh.

57,75*€0,79 (standaard Ionity tarief als voorbeeld) = €45,62 voor deze laadbeurt bij een tarief per kWh.
Dit zou bij €0,79/min (standaard Ionity tarief Frankrijk): 38*0,79 = €30,02 zijn

Stel je doet er geen 38 minuten over, maar 50 minuten: €0,79*50=€39,50. Nog steeds goedkoper dan betalen per kWh. Het omslagpunt ligt in dit voorbeeld om en nabij 1 uur laden voor 57,75kWh. Dus ongeveer 50% trager laden dan optimaal/volgens het boekje. Dat is een ruime marge (ook bij coldgating).

Uiteraard is het e.e.a. afhankelijk van hoe lang je blijft laden en hoe snel je auto daadwerkelijk kan laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:29
Franciesco schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:20:
@greatgonzo : een snellaadtarief per minuut is vaak (veel) goedkoper dan per kWh. Ook als je niet heel snel kan laden.

Voorbeeld:
Skoda Enyaq kan volgens het boekje in 38 minuten van 5-80% laden met een netto batterijcapaciteit van 77kWh. Dus dat is 77*0,75=57,75kWh.

57,75*€0,79 (standaard Ionity tarief als voorbeeld) = €45,62 voor deze laadbeurt bij een tarief per kWh.
Dit zou bij €0,79/min (standaard Ionity tarief Frankrijk): 38*0,79 = €30,02 zijn

Stel je doet er geen 38 minuten over, maar 50 minuten: €0,79*50=€39,50. Nog steeds goedkoper dan betalen per kWh. Het omslagpunt ligt in dit voorbeeld om en nabij 1 uur laden voor 57,75kWh. Dus ongeveer 50% trager laden dan optimaal/volgens het boekje. Dat is een ruime marge (ook bij coldgating).

Uiteraard is het e.e.a. afhankelijk van hoe lang je blijft laden en hoe snel je auto daadwerkelijk kan laden.
Als de prijs per minuut of de prijs per kWh gelijk is, is het vrij logisch dat het omslagpunt bij een laadsnelheid van rond de 60kW ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Prullenbak84 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:41:
[...]

Als de prijs per minuut of de prijs per kWh gelijk is, is het vrij logisch dat het omslagpunt bij een laadsnelheid van rond de 60kW ligt ;)
Maar aangezien de laadsnelheid niet een uur lang lineair is, hangt het dus van de laadcurve af waar het omslagpunt ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Franciesco schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:20:

Voorbeeld:

ja, ok. Maar wat vind jij er dan van dat je met de Skoda €39,50 betaald en met de Porsche Taycan of Kia EV6 maar €20 voor 58 kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@greatgonzo : daar heb ik zelf niet zo'n moeite mee. Want ik denk dat de tijd dat een laadpaal bezet is een grotere kostenpost is of kan zijn dan het aantal kWh dat geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
eltron schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:17:
[...]

Maar aangezien de laadsnelheid niet een uur lang lineair is, hangt het dus van de laadcurve af waar het omslagpunt ligt.
Ok t woordje “gemiddeld” ontbrak in mijn reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
greatgonzo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:36:
[...]

ja, ok. Maar wat vind jij er dan van dat je met de Skoda €39,50 betaald en met de Porsche Taycan of Kia EV6 maar €20 voor 58 kWh?
Die Porsche-rijder heeft meer betaald om snel te kunnen laden. Dus tja.

En blijkbaar vind in deze situatie de laadpalen-operator het belangrijker dat iemand kort staat te laden. In de toekomst, als snellaadpalen drukker bezet worden, is het wellicht veel rendabeler om zo veel mogelijk mensen zo snel mogelijk te laten laden. Dus als jij dan een beetje met je traag ladende auto de boel op staat te houden, moet je meer betalen.

Overigens is dit een hypothetisch probleem toch? Ik heb nog nergens gezien dat je bij een (dc) laadpunt (alleen) per minuut betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Prullenbak84 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:56:
[...]

Ok t woordje “gemiddeld” ontbrak in mijn reactie :)
en het hangt er vanaf wat je onder "omslagpunt" verstaat. Als bedoeld wordt het punt waarbij tarief per kWh dezelfde rekening oplevert als tarief per minuut, dan is dat bij een gemiddelde laadsnelheid 60kW vermogen, dus na 60 minuten, zoals jij aangeeft.
Als je onder "omslagpunt" verstaat het punt waar je beter kunt stoppen omdat laden per minuut duurder wordt dan per kWh dan ligt dat bij de meeste auto's (veel) eerder.
Je hebt ook best een grote (en lege) batterij nodig om een uur lang met gemiddeld 60kW te kunnen laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Prullenbak84 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:00:
[...]
Overigens is dit een hypothetisch probleem toch? Ik heb nog nergens gezien dat je bij een (dc) laadpunt (alleen) per minuut betaalt.
In Frankrijk is dat volgens mij standaard zo, dus niet alleen theoretisch.
Ook in Finland schijn je per minuut te betalen.

Voorbeeld bron:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_cMgCKHyc2Nnbd84Jd55M7VO28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1qyTToOUSEFFjNqpZAwDQrj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Duitsland ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:19
Coasterfreak schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:32:
[...]

voor totalenergy palen kun je het beste chargepoint gebruiken, 34 cent kwh geen starttarief. werkt wel alleen op basis van saldo die elke keer van je betaalmethode automatisch wordt genomen dus je zit altijd met een x aantal euro aan saldo op je account, maar je merkt er verder niks van sinds het allemaal automatisch van je betaalmethode gaat

verder ook een leuke app met realtime informatie hoeveel % het is en hoeveel er is geladen wanneer je een sessie start
Update vanuit mijn kant: voor totalenergy kan je het beste de app Charge assist downloaden, 28 cent p/kWh en 25 cent start tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
eltron schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:10:
[...]

en het hangt er vanaf wat je onder "omslagpunt" verstaat. Als bedoeld wordt het punt waarbij tarief per kWh dezelfde rekening oplevert als tarief per minuut, dan is dat bij een gemiddelde laadsnelheid 60kW vermogen, dus na 60 minuten, zoals jij aangeeft.
Als je onder "omslagpunt" verstaat het punt waar je beter kunt stoppen omdat laden per minuut duurder wordt dan per kWh dan ligt dat bij de meeste auto's (veel) eerder.
Je hebt ook best een grote (en lege) batterij nodig om een uur lang met gemiddeld 60kW te kunnen laden :)
Hoeveel minuten je laadt maakt toch niet uit?

Als een provider zou zeggen: wij rekenen geen 50 cent/kWh meer, maar 50 cent/minuut…dan is iedereen die gemiddeld sneller dan 60kW kan laden blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Franciesco schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:16:
[...]

In Frankrijk is dat volgens mij standaard zo, dus niet alleen theoretisch.
Ook in Finland schijn je per minuut te betalen.

Voorbeeld bron:
[Afbeelding]
Ok. Ik dacht altijd dat dat een combinatie was. Weer wat geleerd. Maar 29ct per minuut is wel een koopje voor de meesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-08 16:22
juwlez schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:03:
[...]

Update vanuit mijn kant: voor totalenergy kan je het beste de app Charge assist downloaden, 28 cent p/kWh en 25 cent start tarief.
Tnx voor het uitzoeken!
Krijg straks een paal van hun pal voor de deur.
Baalde eerst een beetje dat Bonnet bij hun niet werkt maar dit is ook een prima tarief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:04
[...]

De app Charge Assist is toch ook speciaal door/voor GreenFlux / PitPoint / Total Energy gemaakt?

Bij ons zijn de PitPoint palen overigens allemaals € 0,29 per kWh + € 0,25 starttarief....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZk3pAZs9PY5eehIccQv7vcNb3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nm8SiY2lz9xqu5crSSk9QCDv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door nathalia op 30-04-2022 12:33 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juwlez
nathalia schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:27:
[...]

De app Charge Assist is toch ook speciaal door/voor GreenFlux / PitPoint / Total Energy gemaakt?

Bij ons zijn de PitPoint palen overigens allemaals € 0,29 per kWh + € 0,25 starttarief....
Dat wist ik niet. Ik had destijds hier info ingewonnen dus dacht iig even laten weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eC9ktkRkPlQejQAmwi5KYC9LjKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9rNPbD7LCPYCmP4nSxrXYdz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nathalia
Nl-jeff schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:52:
Iemand hier toevallig een idee welke pas ik het beste voor een BP pulse snellaadpaal kan pakken? Zo te zien is hun app uk only, maar hebben hier in NL wel een aantal stations staan
Volgens mij:
  • via de mobiele site mvv.chargecloud.de voor € 0,45 per kWh
  • via de pas van Chargepoint US voor € 0,47 per kWh
  • binnenkort met de app van Bonnet voor minder dan bovenstaande twee

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-08 14:54
Heb ik weer. Paal is uitgegaan tijdens het opladen. Dus kabel blijft nu gelocked in de laadpaal. Allego kan er op afstand ook niet meer bij. Wordt nu monteur gestuurd. Iemand ervaring hoelang dit kan duren? Geen zin om m'n laadkabel achter te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peejeehuu
  • Laatst online: 14:09
juwlez schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:59:
[...]

Dat wist ik niet. Ik had destijds hier info ingewonnen dus dacht iig even laten weten.

[Afbeelding]
29 cent met 0 % BTW is hetzelfde als 34 cent met 21% BTW. Dat betaal je bij Chargepont en E-flux.

Hoe kunnen zij met 0% BTW rekenen? Verlegd uit het buitenland zeker? Als het 29 cent is en daar dan de BTW nog af gaat, dan is het wel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-08 20:09
[...]

Coasterfreak in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"

inderdaad van op de hoogte. maar ja tarief exclusief btw. dus is chargepoint nog steeds de betere keus, hoef je tenminste niet te klooien met een app en geen starttarief

de mensen van greenflux zijn verdomd vaag over hoe iemand een laadpas kan aanvragen. lijkt alleen mogelijk voor business to business klanten en de particulieren mogen het doen met de app

[ Voor 4% gewijzigd door Coasterfreak op 30-04-2022 12:53 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Kanter schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:05:
Heb ik weer. Paal is uitgegaan tijdens het opladen. Dus kabel blijft nu gelocked in de laadpaal. Allego kan er op afstand ook niet meer bij. Wordt nu monteur gestuurd. Iemand ervaring hoelang dit kan duren? Geen zin om m'n laadkabel achter te laten.
Monteur seintje laten geven als hij de kabel los heeft.
En Allego zo nodig aansprakelijk stellen als e.e.a. onverhoopt lijdt tot verlies van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

eltron schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:19:
[...]

Met Kia EV6 haal je geen 15,5kWh/100km (als gemiddelde op jaarbasis), dat ligt dichter bij de 20kWh/100km gemiddeld. Daarmee wordt het voordeel overigens groter c.q. het omslagpunt ligt lager.
Als je de RWD versie op kleine bandjes zet en gemiddeld door de stad gaat of lokale 80-wegen pakt, zou me dat echter niks verbazen, dat je dichtbij 150Wh/km kan komen. Is maar net afhankelijk van je profiel. Volgens mij haalde @nannoe met de IONIQ 5 in UK ook uitstekende cijfers lokaal. (WeDriveSolar RWD huurbak).

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZk3pAZs9PY5eehIccQv7vcNb3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nm8SiY2lz9xqu5crSSk9QCDv.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik 'm zo lees, dan betaal je gewoonweg € 0,29 per kWh en wordt er geen BTW gerekend.

Anders had er toch moeten staan "Prijzen exclusief 21% BTW"?

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 18:45
nathalia schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:18:
[Afbeelding]

Als ik 'm zo lees, dan betaal je gewoonweg € 0,29 per kWh en wordt er geen BTW gerekend.

Zou je wel zeggen ja. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 18:45
fewips schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:20:
[...]

Als je de RWD versie op kleine bandjes zet en gemiddeld door de stad gaat of lokale 80-wegen pakt, zou me dat echter niks verbazen, dat je dichtbij 150Wh/km kan komen. Is maar net afhankelijk van je profiel. Volgens mij haalde @nannoe met de IONIQ 5 in UK ook uitstekende cijfers lokaal. (WeDriveSolar RWD huurbak).
Maar als jaargemiddelde is het nog steeds een flinke kluif. Helemaal als je een stukje laadverlies meeneemt en sluimerverbruik. Met die auto is het voor een gemiddelde bestuurder eerder 20kWh/100km dan 15kWh/100km.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Uitzonderingen houdt je altijd, en natuurlijk is het goed mogelijk om zuiniger te rijden dan gemiddeld.
EV database geeft een praktijkverbruik aan van 18,1kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peejeehuu
  • Laatst online: 14:09
nathalia schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:18:
[Afbeelding]

Een bedrijf kan er niet voor kiezen om iets met 0% BTW te leveren. Alleen buitenlandse bedrijven kunnen voor zakelijke klanten de BTW verleggen. Dat doet Vattenfall bijvoorbeeld.

Het is dus 29 cent inclusief of exclusief 21% BTW. Het eerste is een enorm mooi tarief. Het tweede is niet spectaculair. Maar… het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:20
Hier in Purmerend is het nog iets goedkoper en ook geen start tarief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9NoewG62Fla1UvsA9E17qtb5Go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYicWTcE6tR9M4lpqa1ObgIJ.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: met Apple Pay is er wel een start tarief van 25 cent.

[ Voor 6% gewijzigd door M@cer op 30-04-2022 18:15 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
M@cer schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:13:

[Afbeelding]

0,28/kWh is mooi, maar zolang ik thuis nog voor 0,22 laadt....

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 30-04-2022 18:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 31-08 08:54
Deze week naar Frankrijk gereden, Polestar 2, een samenvatting.
Eerste stop, net na Lille, Access - TotalEnergies Avelin, paar min van de weg af weg maar okay (geen toilet).
Tweede stop, A1 voor Parijs, Total bij Ressons. Als je vanuit het noorden komt niet heel handig, moet de tol weg af, weer op, over het viaduct en de laadpalen het tank station zoeken, zelfde verhaal om de reis naar Parijs te vervolgen. Dit was niet handig, volgende keer een slimmere stop plek uitkiezen. De eerste paal stopte na 2 min met laden, net toen ik even koffie aan het halen was, zonde van de tijd, auto verplaatsen, andere paal werkte wel. Volgens een lokale deskundige is dit vakere het geval bij Total (geen stabiel netwerk).
Derde stop na Parijs, Janvry, prima, lunch en laden.
Vierde stop, Tesla Vierzon, ABRP wilde deze “opeens”, in tegenstelling tot eerdere keren niet opnemen in het reisplan. De Tesla app gaf wel aan dat deze opengesteld was. Bij aankomst waren ze bezig een dakconstructie te plaatsen, kon nog net tussen de stalen balken laden maar dat was echt mazzel.
Vijfde en laatste stop bij Ionity Boismande, prima plek, Ionity is vaak goed geregeld.

Verdere nuttige info
ABRP gebruikt, de app in de auto is te langzaam en beperkt, op de telefoon iets beter. Handig om met ABRP een global reisplan te maken. De diverse laadpalen opties had ik als favoriet in maps gezet, scheelt zoek werk tijdens het rijden. Charger finder app is handig, met filter functie en route. De native Google maps app is super accuraat qua verbruik, ook beter met het vinden van snellaadstations etc. Verbruik wisselende van hoog bij vertrek (koude accu) tot gunstig bij alle werkzaamheden en laag met flinke wind in de rug laatste deel. Het wisselde verbruik is tricky, even goed doorrekenen welke Vmax je moet aanhouden om niet onder de 10% te duiken bij aankomst. Gemiddelde snelheid 98 km/h, tussen de 110 en 130 km/h gereden, ongeveer 1000 km, zo’n 12 uur incl 2 uur laden.
De beschikbaarheid van laadpalen is niet te vertrouwen, apps (en sites) geven verschillende resultaten. Nergens hoeven te wachten maar dit is geen aanrader op een drukke Nederlandse reis dag, daar is te weinig capaciteit voor.

Geen enkele snellader hier in de buurt maar de Leclerc Supermarkt hier werkt nu ook met de Shell Recharge pas, NewMotion (voorheen was dit niet het geval), verder ook alle lokale palen (tot nu toe en als ze werken, sommige buiten gebruik), eventueel heb ik nog een Kiwhi pass en wat andere opties mee.

Er word oa door Total enorm geïnvesteerd in upgrades van allerlei stations, ook word de laad woestijn boven Parijs aangepakt, https://www.facebook.com/groups/520274018746513/?ref=share

Deze trip is prima te doen als je weet hoe het werkt (voorbereiding en inlezen), beetje een puzzeltocht qua laden en hoeveel om de volgende stop te halen. Reisduur is iets langer, al met al ging het erg relax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
M@cer schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:13:

[Afbeelding]

Welke betaalmethode gebruik jij? Ik krijg zowel bij een Visa Card als bij Google Pay een starttarief van € 0,25 én een laadtarief van € 0,29 per kWh. Zelfs als ik net zoals jij Oranjefontein 26 te Purmerend invul!

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juwlez
nathalia schreef op zondag 1 mei 2022 @ 00:28:
[...]

Welke betaalmethode gebruik jij? Ik krijg zowel bij een Visa Card als bij Google Pay een starttarief van € 0,25 én een laadtarief van € 0,29 per kWh. Zelfs als ik net zoals jij Oranjefontein 26 te Purmerend invul!
Ja heb ik dus ook, vaag gedoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
eltron schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:18:
[...]

0,28/kWh is mooi, maar zolang ik thuis nog voor 0,22 laadt....
huh? € 0.22 ...je hebt toch panelen?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:20
nathalia schreef op zondag 1 mei 2022 @ 00:28:
[...]

Dat is gek, bij Apple Pay krijg ik 28 cent en ik weet bijna zeker dat het nog niet zo lang geleden ook zonder start tarief is. De versie zonder start tarief is mijn E-Flux kaart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPrcVEKnDJacdFgwhdEWvLj3caE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtOzpNZRD7N9uQCxhgcBkUWH.jpg?f=fotoalbum_large

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Hansieo schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:00:
[...]

huh? € 0.22 ...je hebt toch panelen?
Dat kan toch prima de terugleververgoeding zijn? Terugleveren kan bij de huidige prijzen (ruim) meer dan 30 cent per kWh opleveren en in die gevallen is het dus zelfs duurder om eigen stroom te gebruiken dan openbaar laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Basket Kees schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:46:
[...]

Dat kan toch prima de terugleververgoeding zijn? Terugleveren kan bij de huidige prijzen (ruim) meer dan 30 cent per kWh opleveren en in die gevallen is het dus zelfs duurder om eigen stroom te gebruiken dan openbaar laden.
Gezien de enorme prijsverschillen in de huidige "dagprijzen" van elektra denk ik niet dat je uit moet gaan van "dagprijs", want dan zien we hier ontelbaar verschillende getalletjes voorbij komen.

Wat is gebruikelijk en wat is een redelijk gemiddelde.(ook gezien de langere lopende kontrakten)
Als iemand 0.80 ct betaald en 0.75 terug krijgt is dat naar mijn idee een "randgeval" en niet echt wat gangbaar is voor de meeste.
Kan wél zijn dat dit een minimale teruglevering gaat worden in de toekomst, gezien de oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Basket Kees schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:46:
[...]

Dat is bij ons inderdaad het geval, we hebben een contract bij Eneco, TLV van 58 cent. Nu ik openbaar laad kost het me ongeveer 35 cent en ik heb nog 5 gratis ladingen van Bonnet tegoed. Voorlopig blijf ik dus even openbaar laden, dat wil niet zeggen dat ik thuis niet laadt. Maar ik heb er geen haast mee. De Zappi is binnen en zal zeker geïnstalleerd worden binnenkort. Voorlopig scheelt het ons een kleine 1000 euro per jaar met de huidige TLV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Peutpeut schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:52:
[...]

Dat is bij ons inderdaad het geval, we hebben een contract bij Eneco, TLV van 58 cent. Nu ik openbaar laad kost het me ongeveer 35 cent en ik heb nog 5 gratis ladingen van Bonnet tegoed. Voorlopig blijf ik dus even openbaar laden, dat wil niet zeggen dat ik thuis niet laadt. Maar ik heb er geen haast mee. De Zappi is binnen en zal zeker geïnstalleerd worden binnenkort. Voorlopig scheelt het ons een kleine 1000 euro per jaar met de huidige TLV.
Volgens mij valt die 58 cent TLV binnen de salderingsregeling dus die betaal of krijg je niet echt. Als je meer opwekt dan verbruikt ga je echt die 58 cent niet krijgen maar iets van maar 7 cent. Dus als jij buitenshuis gaat laden voor 35 cent en vervolgens meer terug levert dan je verbruikt schiet je er mooi 28 cent mee in.

Edit. Gevonden bedragen.

Hoogste terugleververgoeding

Greenchoice vergoedt € 0,11 per kWh, Qurrent vergoedt € 0,10 per kWh en Vandebron vergoedt € 0,105 per kWh voor de energie die je meer produceert dan je eigen energie verbruik. Pure Energie vergoedt over de eerste 1500 kWh overschot € 0,12 en daarna het kale leveringstarief.

[ Voor 16% gewijzigd door PeterZ(on) op 01-05-2022 10:13 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Supershiva
PeterZ(on) schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:11:
[...]

Volgens mij valt die 58 cent TLV binnen de salderingsregeling dus die betaal of krijg je niet echt. Als je meer opwekt dan verbruikt ga je echt die 58 cent niet krijgen maar iets van maar 7 cent. Dus als jij buitenshuis gaat laden voor 35 cent en vervolgens meer terug levert dan je verbruikt schiet je er mooi 28 cent mee in.

Edit. Gevonden bedragen.

Hoogste terugleververgoeding

Greenchoice vergoedt € 0,11 per kWh, Qurrent vergoedt € 0,10 per kWh en Vandebron vergoedt € 0,105 per kWh voor de energie die je meer produceert dan je eigen energie verbruik. Pure Energie vergoedt over de eerste 1500 kWh overschot € 0,12 en daarna het kale leveringstarief.
Wat betreft TLV…

Het grote terugleververgoeding topic

Je TLV bij Eneco is momenteel echt tegen dal tarief

Zeer verstandig op dit moment als je panelen hebt om lekker terug te leveren aan Eneco en openbaar te gaan laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Supershiva schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:44:
[...]

Wat betreft TLV…

Het grote terugleververgoeding topic

Je TLV bij Eneco is momenteel echt tegen dal tarief

Zeer verstandig op dit moment als je panelen hebt om lekker terug te leveren aan Eneco en openbaar te gaan laden
Volgens mij zijn die TLV bedragen binnen de saldering en niet die je netto terug levert, waardoor de verwarring ontstaat. Toevallig moet ik deze week de jaarafrekening krijgen waarbij ik 700kWh meer heb terug geleverd dan verbruikt. Maar ik ga daarvoor echt geen 700*0,58ct krijgen. Zou ook zeer vreemd zijn want ik kreeg gisteren een email van Eneco met de nieuwe stroomtarieven waarbij ik per 10 mei € 0,41789 per kWh moet gaan betalen. Maar we zullen zien.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:en graag weer ontopic vanaf nu.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
M@cer schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:38:
[...]

Dat is gek, bij Apple Pay krijg ik 28 cent en ik weet bijna zeker dat het nog niet zo lang geleden ook zonder start tarief is. De versie zonder start tarief is mijn E-Flux kaart.

[Afbeelding]
Is dat de versie met abonnement 2,95 per maand?

Ik zie op hun site staan dat je dan alleen het tarief van de laadpaal aanbieder betaald.
Volgens mij is het normale tarief 34 cent per kw

Ik zie het op je screenshot staan, maar snap er de ballen van dat wanneer je een pas van e-flux koppelt je geen start tarief betaald en maar 28 cent per kw.

[ Voor 20% gewijzigd door Supershiva op 01-05-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
knip knip, zie modbreak...

[ Voor 117% gewijzigd door teacher op 01-05-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-07 19:37
Geen BTW, dus prima prijs hoor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgycoywYkN6JeIED9TZz3qwv2sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wpDWqE1uhBioF63xzq0X92x.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5eWLlzGQ37RPirjXVXlAUt6lYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xfaSVjqPz6EJxIRFmWvyupD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nathalia
Even een resumé over de app Charge Assist. Deze is opgezet door Total Energies / Greenflux / Pitpoint.

In de app zie je in principe (bijna) alle laadpalen die in NL staan. Als je een paal aantikt van een andere aanbieder dan Total / Greenflux / Pitpoint dan zie je wel of een paal beschikbaar is, maar verder kan je er helemaal niets mee. Je kunt het laden aldaar niet starten met de app, ook al heb je een betaalmethode als Google Pay, Apple Pay of credit card ingesteld.

Kortom, als je wilt laden met de app dan kan dit alleen bij laadpalen van Total / Greenflux / Pitpoint. Als je als betalingsmethode Google Pay, Apple Pay of credit card hebt ingesteld, dan krijgt de ene gebruiker bij deze laadpalen een tarief van € 0,28 per kWh te zien, terwijl de andere gebruiker bij dezelfde laadpaal een tarief van € 0,29 per kWh te zien krijgt. Beiden gebruikers betalen wel een starttarief van € 0,25. Heel raar allemaal...

Het mooie van de app is echter dat je ook laadpassen van een andere aanbieder kan toevoegen. Ik heb mijn pas van NewMotion (Shell) en van EV-Company toegevoegd. Nu kan ik bij de laadpalen van Total / Greenflux / Pitpoint laden voor € 0,28 per kWh zonder een starttarief!

Normaal betaal ik bij een Pitpoint laadpaal met m'n EV-Company pas € 0,34 per kWh met een starttarief van € 0,12. Met m'n NewMotion (Shell) pas betaal ik bij een Pitpoint laadpaal € 0,37 per kWh met een starttarief van € 0,35.

Kortom, vraag me niet hoe dit werkt, maar je kunt dus opeens goedkoper laden door een Nederlandse laadpas van een andere aanbieder aan de app toe te voegen. Jammer genoeg werkt het alleen bij de laadpalen van Total / Greenflux / Pitpoint.

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:43

PeaceNlove

Deugleuter

nathalia schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:58:

Kortom, vraag me niet hoe dit werkt, maar je kunt dus opeens goedkoper laden door een Nederlandse laadpas van een andere aanbieder aan de app toe te voegen. Jammer genoeg werkt het alleen bij de laadpalen van Total / Greenflux / Pitpoint.
Dat truukje kon ook al een tijdje met de Smoov App en Allego-laadpalen. Daar heb ik ook mijn EV-Company laadpas aan toegevoegd. Voordeel was dat je dan ook vanuit de app de voortgang van het laden kon zien. Wat hier wel anders lijkt te zijn is dat de tarieven verschillen en dat je via de app andere tarieven hebt. Dat is bij Smoov bij mij niet voorgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:10
Wolly schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:09:
Klever krijgt boete na twee uur kleven.
.

[...]

[...]

https://www.ad.nl/auto/ge...is-anders-boete~a9b1470e/

Officiele uitspraak hier.
Om dit maar weer eens op te rakelen. Het lijkt alsof het bij mij lokaal toch een andere mindset heeft bereikt... De afgelopen weekenden heb ik geen klever meer geconstateerd bij de laadpaal bij mij in de straat. Stukje bewustwording denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
nathalia schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:58:
Even een resumé over de app Charge Assist. Deze is opgezet door Total Energies / Greenflux / Pitpoint.

In de app zie je in principe (bijna) alle laadpalen die in NL staan. Als je een paal aantikt van een andere aanbieder dan Total / Greenflux / Pitpoint dan zie je wel of een paal beschikbaar is, maar verder kan je er helemaal niets mee. Je kunt het laden aldaar niet starten met de app, ook al heb je een betaalmethode als Google Pay, Apple Pay of credit card ingesteld.

Kortom, als je wilt laden met de app dan kan dit alleen bij laadpalen van Total / Greenflux / Pitpoint. Als je als betalingsmethode Google Pay, Apple Pay of credit card hebt ingesteld, dan krijgt de ene gebruiker bij deze laadpalen een tarief van € 0,28 per kWh te zien, terwijl de andere gebruiker bij dezelfde laadpaal een tarief van € 0,29 per kWh te zien krijgt. Beiden gebruikers betalen wel een starttarief van € 0,25. Heel raar allemaal...

Het mooie van de app is echter dat je ook laadpassen van een andere aanbieder kan toevoegen. Ik heb mijn pas van NewMotion (Shell) en van EV-Company toegevoegd. Nu kan ik bij de laadpalen van Total / Greenflux / Pitpoint laden voor € 0,28 per kWh zonder een starttarief!

Normaal betaal ik bij een Pitpoint laadpaal met m'n EV-Company pas € 0,34 per kWh met een starttarief van € 0,12. Met m'n NewMotion (Shell) pas betaal ik bij een Pitpoint laadpaal € 0,37 per kWh met een starttarief van € 0,35.

Dus als ik je goed begrijp kun je starten met de Evcompany pas of Newmotion pas dus zonder de app te gebruiken? En op de rekening van Evcompany/Newmotion staat alleen een lager bedrag?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:29
Ionity blijft toch iets waar je niet echt op kunt vertrouwen. In Denemarken liggen nu locatie Abenraa en Fredericia er beiden volledig uit. Dan blijven vanaf de Duitse grens hier en daar een 50kW Clever triple charger over. Dat zorgt voor laadfiles. Ik had er zelf enigszins rekening mee gehouden door in Duitsland te laden maar ook daar was al een probleem met 5 wachtenden voor u bij de laatste Allego HPC voor de Deense grens. Uiteindelijk gisteren met wat langzamer rijden en 20 minuten AC laden met nog 2% op bestemming aangekomen.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

RaymondD schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:52:
Ionity blijft toch iets waar je niet echt op kunt vertrouwen. In Denemarken liggen nu locatie Abenraa en Fredericia er beiden volledig uit. Dan blijven vanaf de Duitse grens hier en daar een 50kW Clever triple charger over. Dat zorgt voor laadfiles. Ik had er zelf enigszins rekening mee gehouden door in Duitsland te laden maar ook daar was al een probleem met 5 wachtenden voor u bij de laatste Allego HPC voor de Deense grens. Uiteindelijk gisteren met wat langzamer rijden en 20 minuten AC laden met nog 2% op bestemming aangekomen.
Kennelijk zijn ze (Aabenraa) aan het verbouwen. Dat niet even aankondigen is echt een grof schandaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:09
fewips schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:21:
[...]

Kennelijk zijn ze (Aabenraa) aan het verbouwen. Dat niet even aankondigen is echt een grof schandaal.
Werd nochtans gemeld op 19 april in de Deense FB
https://ms-my.facebook.co...ytter-u/1025374741403633/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Dankjewel! Ik weet niet wat het over mij zegt dat ik niet op de hoogte was van een IONITY Nordic (op facebook).
Nordic heeft 5K facebook "fans". IONITY globaal heeft er 7K. Op Twitter en LinkedIn is IONITY veel groter qua bereik, (40K) en hier geen woord over deze sluiting. JUIST op Twitter waar ze constant goede sier maken met upgrades vind ik het een grof schandaal dat van deze sluiting (van weken!) geen melding is/wordt gemaakt. Ik zal ze hier morgen op aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
fewips schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:23:
[...]

Dankjewel! Ik weet niet wat het over mij zegt dat ik niet op de hoogte was van een IONITY Nordic (op facebook).
Nordic heeft 5K facebook "fans". IONITY globaal heeft er 7K. Op Twitter en LinkedIn is IONITY veel groter qua bereik, (40K) en hier geen woord over deze sluiting. JUIST op Twitter waar ze constant goede sier maken met upgrades vind ik het een grof schandaal dat van deze sluiting (van weken!) geen melding is/wordt gemaakt. Ik zal ze hier morgen op aanspreken.
Waarom laten ze niet gewoon op de overzichtskaart op hun site zien welke locaties wel/niet beschikbaar zijn, moet toch niet zo moeilijk zijn. Bij Fastned doen ze dat ook. Maar nu ik die eens goed bekijk vraag ik mij af of ze die wel goed bijhouden. Zo is Knuvelkes onder Maastricht op de kaart buiten gebruik maar op de infopagina pas op 16 mei, dus wat is het nu. En zo zijn er meerdere locaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

[...]

Beetje offtopic: @eltron
Ja, de Ioniq5 72 kWh RWD, zo'n 1400 km mee gereden:

Wel goed weer; airco hoefde nauwelijks te werken, banden die warmer zijn, droog asfalt. Max 66 mph/110 km/u in Engeland gereden op de paar M-wegen waar we overheen gingen, maar grootste deel van de reis was op de lokale A-wegen met max 55-60 mph en local lanes 30-40 mph altijd lager. Onderweg altijd echt druk en Britten die niet om kunnen gaan met rotondes. Het verbruik zat rond de 180 Wh/km als ik terugreken naar laadsessies. Voor zo'n grote auto (2 m bij 4,80 m en 2100 kg plus nog vier volwassenen en de bagage) en niet een aero ontwerp best een prestatie.

Maar ook daarna op de weg terug vanaf eurotunnel, volle snelheid (Vmax gps +5) door Frankrijk, België en Nederland, met recht 4 Bft wind tegen en tegen die tijd een graad of 11, rond 225 Wh/km.

On-topic: die laders in UK is echt ZapMap goed voor. Sommige laders hebben directe koppeling met API van ZapMap, zodat je kan zien wanneer voor het laatst gebruikt, of hij in gebruik is, en recensies/foto's aan gekoppeld. Die app werkt zoveel beter dan Chargemap, waar het voelt alsof je beta-tester bent voor hun settings: elke keer wijzigt er van alles zonder dat het makkelijker wordt. ZapMap voelt gelijk volwassen.

Met ZapMap kan je ook ZapPay gebruiken, zodat je laadsessies kan starten. Werkt ook met een Nederlandse creditcard. Is vaak een lagere prijs dan je creditcard/bankkaart met contactless payment gebruiken, scheelt soms tot 10 pence per kWh.

[ Voor 20% gewijzigd door nannoe op 03-05-2022 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:21
EVdriver schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:24:
Deze week naar Frankrijk gereden, Polestar 2, een samenvatting.
Eerste stop, net na Lille, Access - TotalEnergies Avelin, paar min van de weg af weg maar okay (geen toilet).
Tweede stop, A1 voor Parijs, Total bij Ressons. Als je vanuit het noorden komt niet heel handig, moet de tol weg af, weer op, over het viaduct en de laadpalen het tank station zoeken, zelfde verhaal om de reis naar Parijs te vervolgen. Dit was niet handig, volgende keer een slimmere stop plek uitkiezen.

De eerste paal stopte na 2 min met laden, net toen ik even koffie aan het halen was, zonde van de tijd, auto verplaatsen, andere paal werkte wel.
Veel dank hiervoor!!
Ik ga volgende week (dus wel net buiten de vakantie) met een 28kwh Ioniq richting Parijs, dus ik heb enige afhankelijkheid van de stops die je noemt. :P ik heb ook de reis al een tijdje gepland en een Maps lijstje gevuld met relevante laadstops, en de nodige laadpassen geregeld (verwacht met Shell Recharge en Kiwih eigenlijk voldoende te hebben, maar toch).

Even ter dubbelcheck...
De eerste stop die je hebt gedaan was: https://goo.gl/maps/HeX7TSgfHiRaS9259, toch?
Want dan wordt dat voor ons de eerste stop. :)

Over de tweede stop ben ik een beetje huiverig. Ik heb al voldoende negatieve verhalen gelezen over die Total laadpunten. Echter; het is op de A1 een van de weinige laadpunten in dat gebied en met mijn kleine accu heb ik 'm gewoon 'nodig' vrees ik.
Ik kom helaas in de omgeving weinig andere laadpunten bezig en/of zie niet echt (betrouwbare!) mogelijkheden om het anders te plannen. Daarvoor zou Ionity Saint Witz een oplossing kunnen zijn, maar helaas is die nog steeds niet af.

Je geeft aan dat het niet handig is, omdat je de tolweg af en weer op moet. Neem aan dat het dan om deze laadpunten gaat: https://goo.gl/maps/2EzvEr58ZoDE4y3P9 ?
Klopt het dat je, om je reis richting Parijs te vervolgen, je helemaal zo om moet rijden? Of kan je over de 'parkeerplaats' wel gewoon weer terug om de reis richting het zuiden te vervolgen?
Dat kan voor mij bepalende kilometers schelen, namelijk.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

@Richh "Klopt het dat je, om je reis richting Parijs te vervolgen, je helemaal zo om moet rijden? Of kan je over de 'parkeerplaats' wel gewoon weer terug om de reis richting het zuiden te vervolgen?"

Nee, er is een rotonde, daarmee kan je richting Parijs wel weer de autoroute péage op. Je wordt wel op het terrein helemaal over de truck parking gestuurd om terug te kunnen. Gewoon 'A1 Paris' volgen, en dan moet je op de rotonde complete ronde maken om over het viaduct te geraken. Daarna weer uit- en inchecken bij de tolpoortjes.

Overigens hóef je er niet vanaf; je kan ook het tankstation Ressons Ouest pakken. Daar staat een triple 50 kW. Met de classic Ioniq kan je dan in 20 minuten voldoende meepakken om Parijs te halen (en scheelt je ~12 euro tol voor in-uitchecken). Die paal is niet altijd even betrouwbaar: hou de web-app van EV Charge Total in de gaten. Even de link favoriten op je mobiele browser: https://apps.total-ev-cha...rge-points/TOTAL-NF080294

Andere oplossing is bij ZEN Providis Dourges helemaal volgooien (voordeel: ook nog eens redelijk goedkoop met 39 cent/kWh) en dan hypermilen. Als je geen harde tegenwind hebt kan je Parijs met de classic Ioniq halen. Eerste HPC in Parijs is de Allego/Smoov paal bij Charles de Gaule: 175 km vanaf ZEN Dourges.

[ Voor 9% gewijzigd door nannoe op 03-05-2022 12:49 ]

Pagina: 1 ... 116 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.