[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 144 Laatste
Acties:
  • 982.807 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:26
Inspired schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:38:
@Marko72 kun je met die app ook zien op welk SoC mensen zitten?
Nee dat niet, en dat zegt ook niet per se veel. Stond gister naast twee pannenkoeken die vrolijk boven de 90% aan het laden waren……
Wat best een dure hobby is bij Ionity in Frankrijk waar je per minuut betaalt ipv per kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:52
Marko72 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Nee dat niet, en dat zegt ook niet per se veel. Stond gister naast twee pannenkoeken die vrolijk boven de 90% aan het laden waren……
Wat best een dure hobby is bij Ionity in Frankrijk waar je per minuut betaalt ipv per kW
Ah, jammer. Zegt niet alles nee. Maar wel geinig om te zien.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
Inspired schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:47:
[...]

Ah, jammer. Zegt niet alles nee. Maar wel geinig om te zien.
Met Charge Finder kan dat wel, maar dat vond ik qua gebruiksvriendelijkheid echt zeer matige app

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Marko72 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Tsja, en dan weet je niet of ze 90+% niet nodig hebben om de volgende lader te bereiken. Oordelen is makkelijk, context erbij bedenken stukken lastiger. ;) Doe geen aannames. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marko72
daemonix schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:09:
[...]

Tsja, en dan weet je niet of ze 90+% niet nodig hebben om de volgende lader te bereiken. Oordelen is makkelijk, context erbij bedenken stukken lastiger. ;) Doe geen aannames. ;)
Die context kan ik prima bedenken hoor, mijn aanname :-) is dat het vooral onervarenheid is. In zo ongeveer alle windrichting vanaf die plek heb je wel binnen 250km de volgende lader. De auto die er stonden halen dat ook met 80%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:39
Marko72 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Die context kan ik prima bedenken hoor, mijn aanname :-) is dat het vooral onervarenheid is. In zo ongeveer alle windrichting vanaf die plek heb je wel binnen 250km de volgende lader. De auto die er stonden halen dat ook met 80%.
Wie zegt dat hij naar een volgende lader gaat? Misschien bivakkeren ze de komende weken op een locatie waar geen laadpaal is en laden ze wat extra. Misschien zijn ze wel aan het eten in een restaurant en hebben ze net een warm gevuld bord voor zich staan? Zoals eerder aangegeven zou ik zeker niet te snel conclusies trekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-04 17:08
Juancho schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:52:
Het zijn vaak, zeker in woonwijken, ook wel dezelfde auto's die je op een laadplek ziet staan. Of een laadplek die officieel nog geen specifieke laadplek is door het ontbreken van een pijl. Hadden we hier ook. Ja het mag officieel en nee het is niet echt sociaal als er verder gewoon parkeerplek genoeg is. Als je dus wat vaker dezelfde auto ziet staan kan je er natuurlijk even netjes naar toe gaan. Wellicht snapt de beste persoon dat hele bord niet. Kan gebeuren.

Op moment dat hier in de straat de 2de pijl kwam (complimenten hoe snel de gemeente dit deed!) was het ook gelijk klaar met die auto(s). Sindsdien zijn de 2 laadplekken OF leeg OF er staat een EV te laden. En ik kom er vaak langs door het uitlaten van onze pup :).

Blij dat het dus ook zo kan.
Hier is sinds kort de tweede pijl erbij gekomen maar het tweede vak heeft nog geen wit kruis (omdat er een auto stond op dat moment) en dus staat er nu elke keer weer een ICE. Op de plek met een kruis staat regelmatig een Audi die al vol is (het hele weekend) met de kabel er nog in. Nu vind ik niet dat je midden in de nacht de auto moet weghalen als het laden klaar is, maar zaterdagochtend om 10:00 kun je dat toch wel doen.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 15:20
its_me_ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:29:
[...]
Wie zegt dat hij naar een volgende lader gaat? Misschien bivakkeren ze de komende weken op een locatie waar geen laadpaal is en laden ze wat extra. Misschien zijn ze wel aan het eten in een restaurant en hebben ze net een warm gevuld bord voor zich staan? Zoals eerder aangegeven zou ik zeker niet te snel conclusies trekken.
Kan me niet schelen hoe warm en gevuld mijn bord is als er een file staat om te laden.
Dan haal ik de auto weg als ik voldoende prik heb en eet daarna mijn bord wel leeg.
Is sowieso slechte planning dan in dat restaurant. Normaal heb ik het toetje op voor ik op 80% zit. >:)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superpioneer
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 31-05-2024
pinguins schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:08:
[...]
Hier is sinds kort de tweede pijl erbij gekomen maar het tweede vak heeft nog geen wit kruis (omdat er een auto stond op dat moment) en dus staat er nu elke keer weer een ICE. Op de plek met een kruis staat regelmatig een Audi die al vol is (het hele weekend) met de kabel er nog in. Nu vind ik niet dat je midden in de nacht de auto moet weghalen als het laden klaar is, maar zaterdagochtend om 10:00 kun je dat toch wel doen.
Audi's.... Hier in de buurt kunnen ze er ook wat van. Ze hebben niet voor niks een afbeelding van rupsje-nooit-genoeg op de gril staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
pinguins schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:08:
[...]
Wit kruis? Over het hele vak? Die zie je hier niet... Bord met 2 pijlen is toch ook duidelijk voor iedereen?

Wbt de audi... Je kan toch zo even checken bij wie die hoort en gewoon netjes een babbeltje maken? Of gewoon vragen of ze de auto kunnen weghalen omdat jij graag wil laden. Misschien komt het besef dan bij ze en houden ze er voortaan rekening mee.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-04 17:08
Juancho schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:42:
[...]

Wit kruis? Over het hele vak? Die zie je hier niet... Bord met 2 pijlen is toch ook duidelijk voor iedereen?

Wbt de audi... Je kan toch zo even checken bij wie die hoort en gewoon netjes een babbeltje maken? Of gewoon vragen of ze de auto kunnen weghalen omdat jij graag wil laden. Misschien komt het besef dan bij ze en houden ze er voortaan rekening mee.
In principe is dat bord genoeg maar aangezien een van de vakken wel een kruis heeft is het makkelijk te denken dat iedereen mag staan op de plek zonder het kruis.

Wat betreft de Audi ga ik het in de gaten houden of dit consequent lomp gedrag is en wie dit dan is om even mee te praten. Persoonlijk heb ik er maar 1x last van gehad en moest toen 500m verderop aan een paal gan staan. Het was droog en een wandeling is ook niet erg.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:07
Ik heb voor de zomer op een afstand tot 750km een aantal campings in de Vogezen (Frankrijk) op de optielijst staan.

Nu ben ik met ABRP alvast aan het bekijken wat de route gaat worden met de Enyaq iV80. Aangezien we met twee kids van 2 en 4 gaan rijden willen we op de helft van de route en tussenstop maken.

Nu geeft ABRP (voorkeur ionity en fastned - minimaal 4 stalls) 2 opties.

A.) 596km door België, Luxemburg, Frankrijk - 3 laadstops
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgkRBvHahpXQomKCgrjUifN4B_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eITAzWt9vDbvf9vZoOxKnPC.jpg?f=fotoalbum_large

B.) 727km via Duitsland, Frankrijk - 4 laadstops
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veNr7qoZTSBn_kDynU7gMRqfNS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDKYKfyH7hjUIJOhn0aFAl4l.jpg?f=fotoalbum_large

Beide hebben totaal ±1,5u aan laadstops. Prima te doen alleen via Duitsland 131km langer wat neerkomt op 56min.

Mijn voorkeur heeft de route via Duitsland qua dekking snelladers ondanks dat deze langer is, helemaal omdat we toch een tussenstop willen doen. Dat vind ik in Duitsland ook wat handiger dan in Frankrijk (waar ik niet eerder ben geweest) .

Ik dacht aan een tussenstop in de buurt van van Bad Camberg, wat ongeveer op de helft ligt.

Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:48
Maar als je een tussenstop maakt, veranderd toch je hele reispatroon? Zeker als je die nacht kunt laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:39
FJP84 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:06:
Ik heb voor de zomer op een afstand tot 750km een aantal campings in de Vogezen (Frankrijk) op de optielijst staan.

Nu ben ik met ABRP alvast aan het bekijken wat de route gaat worden met de Enyaq iV80. Aangezien we met twee kids van 2 en 4 gaan rijden willen we op de helft van de route en tussenstop maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beide hebben totaal ±1,5u aan laadstops. Prima te doen alleen via Duitsland 131km langer wat neerkomt op 56min.

Mijn voorkeur heeft de route via Duitsland qua dekking snelladers ondanks dat deze langer is, helemaal omdat we toch een tussenstop willen doen. Dat vind ik in Duitsland ook wat handiger dan in Frankrijk (waar ik niet eerder ben geweest) .

Ik dacht aan een tussenstop in de buurt van van Bad Camberg, wat ongeveer op de helft ligt.

Wat bedoel je met een tussenstop? Een overnachting in een hotel (met laadmogelijkheid) en de volgende dag weer met een volle batterij vertrekken?
In dat geval zou je ergens iets voorbij de helft kunnen stoppen en kun je misschien wel zonder laden op de 2e dag je bestemming bereiken.
Dan zou ik de route via België kiezen. Mits er natuurlijk een laadmogelijkheid is bij het hotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
600km in twee keer? Als je buiten het hoogseizoen gaat kan dat prima in één dag toch? Nu pakken wij 1000 op een dag wat het andere uiterste is maar 600 moet toch prima te doen zijn. Helemaal met een flinke accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou de kortste route nemen.
In de zomer kun je als je rustig rijdt de WLTP waarschijnlijk nog wel verslaan. En als je anders een uur moet omrijden kan je rustig een 20km lagere snelheid aanhouden om toch op zelfde tijd aan te komen.

De WLTP is van de Eniaq 510km meen ik, als je de grote batterij hebt. Met de kleine 390km.
In beide gevallen hoef je niet onderweg te laden als je tussenstop maakt en overnight in hotel weer vol voor volgende dag.

WLTP van mijn E-Niro is ruim 450km, maar met een beetje hipermilen gaat dat in de zomer wel over de 500km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je hoeft niet te laden, maar als je toch onderweg stopt voor een glas en een plas kun je net zo goed ff pluggen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:19
@FJP84 Op https://elektrischeautovakanties.nl/ staat wat links naar kaarten met hotels met laadmogelijkheid, en naar campings en/of huisjes met laadmogelijkheid. Als je daar iets leuks vindt, zou je ook een route 'binnendoor' tussen deze twee kunnen vinden, geeft je met twee ukkies ook meer mogelijkheden voor stops.
Even uit de auto, even spelen, sanitaire stop.....kies jij maar.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:36

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Twee jaar geleden heb ik ook deze reis gemaakt via Arnhem en vlak langs Straatsburg. Geladen (en gegeten) in Bad Königswinter bij een restaurant, gewone lader. En gelijk de stad en het kasteel bekeken. De Vogezen waren toen slecht voorzien van laadpalen, dus toestemming van de camping of het hotel om te laden is mijns inziens wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Inspired schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:33:
600km in twee keer? Als je buiten het hoogseizoen gaat kan dat prima in één dag toch? Nu pakken wij 1000 op een dag wat het andere uiterste is maar 600 moet toch prima te doen zijn. Helemaal met een flinke accu.
Het wordt het hoogseizoen juli/aug. Reden in 2x is dat de twee kids achterin 1,5u rijden al veel vinden :) maar met slechts 600km ben ik er wel nu over aan het denken dit in 1x te doen.

Idee van via Duitsland was ook het beperken van eventuele laadfiles aangezien je daar iets makkelijker doorrijd naar een volgende locatie. Ik meen dat Metz een van de weinige serieuze laadpunten op de kortere route.

In de zomer rijd ik met gemak 450km op een lading verwacht ik. Ik wil ondanks dat ik kan laden op locatie (waarschijnlijk aan een laadpaal, en anders de 'Granny') met 50% aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
FJP84 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:47:
[...]

Het wordt het hoogseizoen juli/aug. Reden in 2x is dat de twee kids achterin 1,5u rijden al veel vinden :) maar met slechts 600km ben ik er wel nu over aan het denken dit in 1x te doen.

Idee van via Duitsland was ook het beperken van eventuele laadfiles aangezien je daar iets makkelijker doorrijd naar een volgende locatie. Ik meen dat Metz een van de weinige serieuze laadpunten op de kortere route.

In de zomer rijd ik met gemak 450km op een lading verwacht ik. Ik wil ondanks dat ik kan laden op locatie (waarschijnlijk aan een laadpaal, en anders de 'Granny') met 50% aankomen.
Dan zou ik proberen om buiten de standaard dagen te rijden. Al is dat bij veel accommodaties lastig. Een range van 450km ga je alleen halen als je 100/110 gaat rijden. Op zich prima hoor, maar meer even iets om rekening mee te houden. Ook wil je denk ik rond de 10% wel bij een lader aankomen. Wij rijden ook met kids, wel iets ouder inmiddels, maar dan is 450km ook sowieso niet echt handig. Moet zeggen dat ik zelf ook helemaal gewend ben aan max 2 of 2,5 uur rijden. Dan zijn we ook echt aan een stop toe. We hebben echter wel de luxe (nu nog) van Tesla SuCs. Dus laden is geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:05
FJP84 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:47:
[...]

....

Ik denk dat je dat zal moeten bijstellen. rij je dan van 100% naar 0% ?? lijkt me linke boel om dat te gokken.
Maar dan nóg... 4 personen én bagage én stijgende route.

Neem éérst je "reserve" kWh, dan je (reële) verwachte verbruik bij xxkmh en je ziet een ander cijfertje voor je dagbereik verschijnen.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
Hansieo schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:27:
[...]

Ik denk dat je dat zal moeten bijstellen. rij je dan van 100% naar 0% ?? lijkt me linke boel om dat te gokken.
Maar dan nóg... 4 personen én bagage én stijgende route.

Neem éérst je "reserve" kWh, dan je (reële) verwachte verbruik bij xxkmh en je ziet een ander cijfertje voor je dagbereik verschijnen.
Ja ik was er niet helemaal bij inderdaad 8)7 Ik bedoelde inderdaad de zomerstandaard bij 100% en 110km/u.

In de eerste plaats is het idee om sowieso rond de max 2 - 2,5u te rijden steeds om dan even goed te pauzeren/laden. Ik hoop dan op 150-250km afstand tussen elke stop, files/wegwerkzaamheden daargelaten.

Ik heb ABRP ingesteld op 15% SoC bij laden en 50% bij aankomst. Waar mogelijk wil ik wel 120-140km/u rijden.

Range anxiety heb ik niet echt, het is meer de laadfile die ik zou willen kunnen vermijden.

Maar kan ik de conclusie trekken dat omrijden via Duitsland anno 2022 niet perse nodig is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
@FJP84 denk dat het nog wat lastig te voorspellen is. De laatste jaren waren er flink wat minder auto's op de weg ivm Corona en mensen die dus in NL bleven. Ook in andere landen, en Frankrijk, nemen de BEVs toe. Plus, als je gedurende een "zwart" weekend de weg op gaat kun je zomaar eens in een laadfile belanden. Zie ook de post eerder deze maand van de drukte tijdens de wintersport in Frankrijk. In de zomer verwacht ik nog wel wat meer auto's. Kun je rijden op maandag/dinsdag/woensdag/donderdag dan is er al een heel stuk minder drukte te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
Inspired schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:02:
@FJP84 denk dat het nog wat lastig te voorspellen is. De laatste jaren waren er flink wat minder auto's op de weg ivm Corona en mensen die dus in NL bleven. Ook in andere landen, en Frankrijk, nemen de BEVs toe. Plus, als je gedurende een "zwart" weekend de weg op gaat kun je zomaar eens in een laadfile belanden. Zie ook de post eerder deze maand van de drukte tijdens de wintersport in Frankrijk. In de zomer verwacht ik nog wel wat meer auto's. Kun je rijden op maandag/dinsdag/woensdag/donderdag dan is er al een heel stuk minder drukte te verwachten.
Zwart weekend probeer ik te vermijden inderdaad en verschillende accommodaties heb ik gevraagd naar de mogelijkheid om op een doordeweekse dag te arriveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

Franciesco schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:35:
[...]

12 aansluitingen: dat zou mooi zijn voor diverse laadstations! Hopelijk gaat dat ook gelden voor b.v. de in aanbouw zijnde locatie bij Saint-Witz (net boven Parijs).
Daar geloof ik helemaal niks van, ik ben naar de bouw gaan kijken in december, als het zes stalls worden mag je in je handjes knijpen. Héle Novotel-parkeerterrein (achter een hek, jaja) stond overigens al totaal vol geparkeerd met (ICE) Porsches (van de dealer ernaast) dus ik verwacht hier massaal blokkage-feestje bij elk Taycan (en straks Macan, etc) event.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_XoM6IeU414RLLiJ4cbKOlUxXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkmCcJhuuuovLEJlGlUScqnV.jpg?f=fotoalbum_large

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:14
fewips schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Daar geloof ik helemaal niks van, ik ben naar de bouw gaan kijken in december, als het zes stalls worden mag je in je handjes knijpen. Héle Novotel-parkeerterrein (achter een hek, jaja) stond overigens al totaal vol geparkeerd met (ICE) Porsches (van de dealer ernaast) dus ik verwacht hier massaal blokkage-feestje bij elk Taycan (en straks Macan, etc) event.
[Afbeelding]
Ok, jammer. Afwachten maar wat het uiteindelijk gaat worden.
Maar sowieso: elk extra laadstation is er een die welkom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Franciesco schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:06:
[...]

Ok, jammer. Afwachten maar wat het uiteindelijk gaat worden.
Maar sowieso: elk extra laadstation is er een die welkom is.
Ik laat me graag verrassen. Waar ik het meest benieuwd naar ben dit jaar is of ze 350kW gaan loslaten zoals de website sinds kort impliceert. Dat zou zoveel opleveren maar alsnog moet je elke site verbouwen en da's wel even een klus met 401 stations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Bedoel je met “loslaten” dat Ionity vooral 350kW laders gaat plaatsen en de huidige gaat ombouwen naar 350kW? Of dat ze juist gaan stoppen met 350kW laders? Dit laatste heb ik (gelukkig) niet gelezen, ze lijken eerder in te zetten op 350kW laders (wat jij misschien ook bedoeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Juancho schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:42:
[...]

Zou je denken? Die parkeerplek was een betaalde optie bij Audi dus die plek is van hem.
Hier staat er ook een BMW e 3 serie vanaf gistermiddag, je zou toch denken dat hij vol zit zo langzamerhand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:25
Is toch normaal t zijn de NEVD (new EV drivers) en geen pioneers meer.
Ze komen aan, pluggen in, en de volgende keer dat ze aan hun bolide denken is wanneer ze terug vertrekken.
Doen ze ook met hun smartphone trouwens, toekomen, kabel aan de lader, enkel loskoppelen wanneer ze de smartphone nodig hebben en de kabel niet lang genoeg is. Of de batterij volgeladen is doet er niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 14:19
bruneelm schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:37:
Is toch normaal t zijn de NEVD (new EV drivers) en geen pioneers meer.
Ze komen aan, pluggen in, en de volgende keer dat ze aan hun bolide denken is wanneer ze terug vertrekken.
............
Alleen is het aantal "stopcontacten" nog wat beperkt, en als niemand ze daarop wijst gaan we daar mogelijk allemaal 'last' van en/of mee krijgen.
Helaas zitten hier alleen de 'nette' gebruikers, dus die anderen lezen dit niet :P ;)

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:43
Een aantal Tesla Chargers in Frankrijk zijn nu ook voor niet-Tesla geopend.

:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXRIE0k5Ttcue0pSdoIUIOsss5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAEM5TXywNnBQIqdrLLGBpvL.jpg?f=fotoalbum_large

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:38

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja, ik had het net op Twitter geknald, je kunt ze zelf ook raadplegen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:43
driel24 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:11:

[Afbeelding]
Whoop, whoop! O.a. 28 Supercharger snelladers opengesteld bij Nancy in de Noord-Franse laadwoestijn, dat gaat helpen om de bottleneck bij Ionity Hauconcourt flink te verminderen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
Wesco schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Whoop, whoop! O.a. 28 Supercharger snelladers opengesteld bij Nancy in de Noord-Franse laadwoestijn, dat gaat helpen om de bottleneck bij Ionity Hauconcourt flink te verminderen.
Lekker dan! En zo te zien ook gewoon betalen per kW en niet per minuut zoals vaak in FR. Overigens is dat laatste wel gunstig als je heel snel kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zag ook een paar Tesla Chargers in Tilburg die nu open zijn voor non-Tesla auto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzJWk-l1EE5DpDtAlZOTAV_zbGU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yz8MRRokSU7EPQlTeYWr4cuB.jpg?f=user_large

/edit: er zijn er nog wel meer in Nederland dus (volgens de Tesla website):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYqaIhyrbd-50_D6ARC978yZE1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yQZp2EN0Y8z5viRE2FrI7adm.png?f=user_large

[ Voor 86% gewijzigd door zonoskar op 31-01-2022 18:15 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@zonoskar klopt. Is al een paar maanden het geval. :)

https://www.tesla.com/nl_NL/support/non-tesla-supercharging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-05 11:33

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
driel24 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:11:

[Afbeelding]
Maar ze worden nog niet aangeboden op de route als optie bij ABRP?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05
Novadecasa schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:43:
[...]

Rustig aan...
Tesla heeft het vanmiddag om 3 uur pas aangegeven.
Die ABRP werknemers zitten 2 tijdzones eerder dan ons. Moesten ze vanuit huis meteen die chargers handmatig toevoegen? Morgen staan ze er wel in.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:49

Kju

Novadecasa schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:43:
[...]

Je kan ze handmatig als tussenstop toevoegen bij ABRP.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 14:47

greatgonzo

schit-te-rend!

Hier nog andere eigenaren van de EV-company pas?

Ik was benieuwd hoeveel EV company af ging schrijven van een Vattenfall sessie. Maar nu 5 weken staat het nog niet in het overzicht, en geen rekening..

Kan zijn dat ik een gratis paal heb ontdekt natuurlijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
greatgonzo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:30:
Hier nog andere eigenaren van de EV-company pas?

Ik was benieuwd hoeveel EV company af ging schrijven van een Vattenfall sessie. Maar nu 5 weken staat het nog niet in het overzicht, en geen rekening..

Kan zijn dat ik een gratis paal heb ontdekt natuurlijk >:)
In principe het CPO-tarief + € 0,12 per laadsessie. Het CPO-tarief bij Vattenfall verschilt per regio ivm. verschillende concessies.

In de app van EV Company kun je de laadpaal opzoeken en dan zie je het tarief.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kodess
Kju schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:43:
[...]

Je kan ze handmatig als tussenstop toevoegen bij ABRP.

Of gewoon plannen, sinds vanochtend staan ze 4:30 staan ze erin.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Wesco schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:56:
[...]

In principe het CPO-tarief + € 0,12 per laadsessie. Het CPO-tarief bij Vattenfall verschilt per regio ivm. verschillende concessies.

In de app van EV Company kun je de laadpaal opzoeken en dan zie je het tarief.
In dit geval dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_90JhI_UYMX6kn9_xzdMTHbvTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3IWaE4fBMxHzbz7Ncxcg0Zo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ve9w-YNjJ4cgR5BO9wUD4-kjaiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25FfrFeFMrmj81zOZ61OLxpp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WKRLUgQpgOq9MpN_h0WW-FeBPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNie7bw9Oze81yywW5rbnmm1.jpg?f=fotoalbum_large

boven: EV company
midden: Kia charge
onder: Vattenfall app.

Bij EV company en KIA betaal je dus 34 en 36 cent, bij Vattenfall rechtstreeks 21 cent
Zowel EV company als KIA zou CPO tarief moeten zijn. Maar dat kan ik dus niet controleren, omdat ik geen afschrift krijg :)

[ Voor 7% gewijzigd door greatgonzo op 01-02-2022 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scifoflux
  • Laatst online: 21-05 12:18
Cedje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:02:
Hoi,

Leuke topic & forum hier :)! Heb me gisterenavond wat ingelezen (vanaf p. 65) en handig dat reiservaringen met een EV worden gedeeld.

Ik heb zelf een iX3 en ga deze zomer voor het eerst naar Zuid-Frankrijk rijden met een EV. Ik ben er vroeg bij om alles al even te bekijken, maar dat ligt vooral aan het feit dat we de reis zullen doen met onze pasgeboren baby (2-3maand oud) als alles goed gaat uiteraard!

We zouden vertrekken op een donderdagochtend en een tussenstop doen in Dijon. Aangezien ons kindje mee zal reizen, heb ik alvast enkel Ionity, Allego en FastNed geselecteerd als ‘preferred’ laadstations. Ik weet dat het wat duurder zal zijn, maar ik ben bereid om voor extra comfort te betalen.

Via ABRP, krijg ik de suggestie om 3 keer te laden (Wellin, Hauconcourt & Langres Perrogney). Oh ja, ik ben een Belg! Ik lees dat Hauconcourt een echte ramp kan zijn in de zomer. Zijn er alternatieven die jullie ons kunnen aanraden of is het hopen op een goed moment te arriveren? Ik zie op de kaart niet meteen alternatieven in de nabije buurt. Voor het tweede deel van de trip maak ik me minder zorgen. Vanaf Dijon zijn er veel laadpunten van Ionity, Fastned & Allego, met allemaal goede reviews.

Ik lees ook dat er vaak iets misloopt bij Ionity? Zijn er gebruikers waarbij het laden vlekkeloos is verlopen op hen doortocht? Ik heb zelf nog maar 1 keer moeten laden bij Ionity en dat verliep vlot (via de BMW Charging App, met ‘gratis’ abo van Ionity).

Voor het laden zelf: ik zou de BMW Charging App gebruiken (heb ook een kaart) en ik denk eraan om een KiWhi laadpas aan te schaffen (om in nood in Frankrijk te kunnen laden). Ik heb ook een Shell ReCharge kaart maar ik merk dat de coverage van BMW Charging quasi identiek is. Achten jullie dit voldoende?

Een beetje overload aan vragen, maar moet rekening houden met mijn wederhelft en de baby :) en in nood nog een ‘fuel’ car regelen, maar zou het liever doen met mijn eigen (elektrische) wagen.
Heb zelf nog geen EV.
Maar als ik met een ICE naar het zuiden van Frankrijk ga.
Neem ik niet graag Metz etc..
Veel controle op snelheid en 90km/h ...

Het kost u meer péage, maar je kan wel vlotjes doorrijden en snelweg is daar leeg.
Maar je kan rijden via Reims.
ABR geeft die route ook aan voor mij als ik vanuit BXL vertrek.

Ter hoogte van Langres rij je verder via de A5 naar Troyes. Dan rij je door naar Reims laad erop en drink je een glasje champagne. :) (Champagne streek) en rij je via Charlerio zo België binnen.
Denk dat je ook minder heuveltjes moet bedwingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
greatgonzo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:28:
[...]

In dit geval dus niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

boven: EV company
midden: Kia charge
onder: Vattenfall app.

Bij EV company en KIA betaal je dus 34 en 36 cent, bij Vattenfall rechtstreeks 21 cent
Zowel EV company als KIA zou CPO tarief moeten zijn. Maar dat kan ik dus niet controleren, omdat ik geen afschrift krijg :)
EVCompany is toch gewoon LMS? In de LMS app met NLMAB (zelfde tarieven als EVCompany) staat gewoon 0,34 per kWh.

Vattenfall CPO is 0,34, dat kan je vinden op hun website.
Vattenfall biedt via zijn eigen app/pas een betere prijs dan hun CPO tarief.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Kodess schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:35:
[...]

Vattenfall biedt via zijn eigen app/pas een betere prijs dan hun CPO tarief.
Dan heb ik daar de verklaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peejeehuu
  • Laatst online: 23-05 17:39
Het is alleen de vraag of dat lage tarief van 21 cent per kWh ook echt gefactureerd wordt. Vorige zomer stond dat voor “mijn” laadpaal ook in de app, maar er werd gewoon 31 cent per kWh afgerekend. Dat was toen hun tarief, nu is het 34 cent. Ik heb er nog een belletje aan gewaagd. Lang in de wacht gestaan en ze zouden het uitzoeken. Nooit meer iets gehoord. Ik vond het ook de moeite niet waard om er nog eens over te bellen. Het was daarna wel aangepast. Ik denk dus dat die 21 cent gewoon een foutje is, maar probeer het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Peejeehuu schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:02:
Het is alleen de vraag of dat lage tarief van 21 cent per kWh ook echt gefactureerd wordt. Vorige zomer stond dat voor “mijn” laadpaal ook in de app, maar er werd gewoon 31 cent per kWh afgerekend. Dat was toen hun tarief, nu is het 34 cent. Ik heb er nog een belletje aan gewaagd. Lang in de wacht gestaan en ze zouden het uitzoeken. Nooit meer iets gehoord. Ik vond het ook de moeite niet waard om er nog eens over te bellen. Het was daarna wel aangepast. Ik denk dus dat die 21 cent gewoon een foutje is, maar probeer het.
wordt bij mij iig wel gefactureerd .. 21 cent is in limburg en brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Vraagje als toekomstig EV rijder.
Ik heb in dit topic gezocht, maar kon maar 1 voorbeeld vinden dus wilde het toch even checken.

Stel je hebt een laadpaal die gratis is qua laden, maar je hebt een pas (bijvoorbeeld gratis e-flux) die een starttarief rekent.
Heb je dan bij een gratis laadpaal dat starttarief van de pas ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
gri- schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:00:
Ik heb in dit topic gezocht, maar kon maar 1 voorbeeld vinden dus wilde het toch even checken.

Stel je hebt een laadpaal die gratis is qua laden, maar je hebt een pas (bijvoorbeeld gratis e-flux) die een starttarief rekent.
ja

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hmm, heb ik toch weer zitten slapen. Ik dacht dat de pilot nog niet gestart was en toen ik TeslaBjorn's filmpje zag dacht ik dat de pilot ook in NL gestart was. Anyways, wel cool van Tesla dat de pilot in NL eerder begonnen was dan in Noorwegen, wat toch eigenlijk wel het EV land bij uitstek is. Ook goed dat Frankrijk erbij zit, de infrastructuur daar is niet zo betrouwbaar als zou kunnen voor non-Tesla rijders.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peejeehuu
  • Laatst online: 23-05 17:39
greatgonzo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:26:
[...]

wordt bij mij iig wel gefactureerd .. 21 cent is in limburg en brabant
Daar wel, maar dit was in Noord Holland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
zonoskar schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:57:
[...]

Hmm, heb ik toch weer zitten slapen. Ik dacht dat de pilot nog niet gestart was en toen ik TeslaBjorn's filmpje zag dacht ik dat de pilot ook in NL gestart was. Anyways, wel cool van Tesla dat de pilot in NL eerder begonnen was dan in Noorwegen, wat toch eigenlijk wel het EV land bij uitstek is. Ook goed dat Frankrijk erbij zit, de infrastructuur daar is niet zo betrouwbaar als zou kunnen voor non-Tesla rijders.
Voor niet Tesla eigenaren mooi, voor Tesla eigenaren het einde van een mooi tijdperk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richair
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-02 18:52
Inspired schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:15:
[...]

Voor niet Tesla eigenaren mooi, voor Tesla eigenaren het einde van een mooi tijdperk. :)
Zolang er geen laadfiles ontstaan door niet-Tesla's, blijft het tijdperk voor Tesla-rijders ook mooi O+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-05 16:16
Uit eigen ervaring? Ik dacht van niet namelijk (waar vind je nog een gratis laadpaal tegenwoordig....).
@gri- @Hachy

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Soms. Meestal niet.

Hangt van de implementatie af. Bij newmotion bijvoorbeeld zie je €0,37 in de app maar betaal je niets. Bij een BMW pas bijvoorbeeld moet je wel dokken, ook al krijgt de eigenaar niets. Bij 0-tarief palen kan je precies zien wie met algoritmes werkt en wie met goede databases en juiste bronnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 01-02-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:27
[...]

Het is dan ook nog steeds een pilot, en ik denk dat dat uitgebreid wordt evenredig met het aantal superchargers en de bezetting.

Komt vast goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:06
Hachy schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:18:
Bij een BMW pas bijvoorbeeld moet je wel dokken, ook al krijgt de eigenaar niets.
BMW Charging heeft toch geen starttarief? Alleen per kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Prullenbak84 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:20:
[...]

Het is dan ook nog steeds een pilot, en ik denk dat dat uitgebreid wordt evenredig met het aantal superchargers en de bezetting.

Komt vast goed.
Als het hier eerst bij blijft is het prima. Skip ik die in de zomer wel. :) Vind het persoonlijk ook weer jammer hoe Tesla het aanpakt. De helft van de auto’s kan niet aan de “juiste” stall laden dus bij drukte gaat dat allemaal irritaties geven. Had eerst de kabels gefixed. Maar goed, beetje de Tesla manier van dingen doen zullen we maar zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-05 16:19

Aldmar

Niks...

Misschien een stomme vraag. Maar waar moet ik mijn (zakelijke Athlon MTC) laadpas houden om het laden te starten? Een collega is het paar weken geleden gelukt om te laden maar hij weet niet meer waar hij zijn pas heeft gehouden… :P Op de paal staat ook een NFC tekentje.
Dus zou al met al zeggen dat het moet werken maar ik kreeg het niet aan de praat.

Het gaat om een New Motion paal bij Van der Valk in Apeldoorn.

Is er überhaupt een app beschikbaar waar ik de Athlon MTC kan toevoegen om laadsessies te starten/stoppen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GteVzgPj_42dV8q6TnDOHjieaU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ge44rp9VJkckIP86DTg0bend.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
Aldmar schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:42:
Misschien een stomme vraag. Maar waar moet ik mijn (zakelijke Athlon MTC) laadpas houden om het laden te starten? Een collega is het paar weken geleden gelukt om te laden maar hij weet niet meer waar hij zijn pas heeft gehouden… :P Op de paal staat ook een NFC tekentje.
Dus zou al met al zeggen dat het moet werken maar ik kreeg het niet aan de praat.

Het gaat om een New Motion paal bij Van der Valk in Apeldoorn.

Is er überhaupt een app beschikbaar waar ik de Athlon MTC kan toevoegen om laadsessies te starten/stoppen?

[Afbeelding]
Rechts bovenaan net boven het lampje. Staan ook een paar kringen als het goed is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GmXRt0Qt2K0_rZsIopfnDP8tJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JvPg3yVoFOo9Lnvnx8Xy0w3E.png?f=fotoalbum_large

Het is niet heel lastig maar echt duidelijk is het ook niet. :) Helemaal niet bij de donkere variant van de paal wellicht.

[ Voor 19% gewijzigd door Inspired op 01-02-2022 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Overspark schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:24:
[...]

BMW Charging heeft toch geen starttarief? Alleen per kWh?
Wat ik bedoel is dat je daar je laadsessie gewoon moet afrekenen, dus starttarief (indien van toepassing) en kWh tarief. Terwijl het bij veel passen dus echt gratis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:45:
[...]

Rechts bovenaan net boven het lampje. Staan ook een paar kringen als het goed is.

[Afbeelding]

Het is niet heel lastig maar echt duidelijk is het ook niet. :) Helemaal niet bij de donkere variant van de paal wellicht.
Als je het weet is het nog best duidelijk inderdaad maar ik heb bij dit type paal ook de eerste keer 5 minuten rond het laadpunt staan zwaaien met mijn laadpas :X :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-05 21:54

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:24
[...]

Ik heb nog geen niet-tesla bij een supercharger gezien. Najah, 1x een enyaq die na een paar minuten prutsen weer wegreed en bij de naastgelegen allego snellader ging laden. Valt allemaal reuze mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 16:11

cooper_s1

MINI&#039;s rule

stylezzz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:08:
[...]

Ik heb nog geen niet-tesla bij een supercharger gezien. Najah, 1x een enyaq die na een paar minuten prutsen weer wegreed en bij de naastgelegen allego snellader ging laden. Valt allemaal reuze mee....
Ik heb t ook geprobeerd met m'n Ioniq 5 maar dat lukte niet helaas. 3 laadpalen geprobeerd bij Meerkerk maar geen van allen start het laden helaas, terwijl die locatie opngesteld zou zijn voor niet Tesla auto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-05 16:19

Aldmar

Niks...

Inspired schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:45:
[...]

Aha! Weer wat geleerd! :P De regen en dat ik er van de andere kant op keek, zal dan ook niet geholpen hebben… :D 8)7 Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:24
cooper_s1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:12:
[...]

Ik heb t ook geprobeerd met m'n Ioniq 5 maar dat lukte niet helaas. 3 laadpalen geprobeerd bij Meerkerk maar geen van allen start het laden helaas, terwijl die locatie opngesteld zou zijn voor niet Tesla auto's
In nederland heb je ook al zoveel snelladers dat er sowieso weinig vraag zal zijn om ook nog eens die van tesla te kunnen gebruiken. Zeker als je ook nog met een app in de weer moet wat blijkbaar niet zo vlekkeloos werkt. Je wil eigenlijk gewoon die stekker erin knallen, je kaart er langs swipen en even rustig het nieuws gaan lezen ofzo...

Wellicht dat dit in het buitenland anders is, maar daar heb ik weinig ervaring mee. De eerste 100% gevulde SuC moet ik nog tegenkomen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
In Nederland zit je natuurlijk ook met best veel lease rijders die een ev hebben. En laat de Tesla app nou geen leasepas accepteren in de app. Dus zou je met declaraties etc waar niemand op zit te wachten. Ik iig niet. Helemaal niet als er genoeg snelladers zijn waar het wel kan.

Maargoed, voor het buitenland natuurlijk wel top, helemaal als ze ook gewoon werken 😁

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
stylezzz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:08:
[...]

In Nederland is er ook weinig noodzaak natuurlijk. Sta zelf ook nooit aan een SuC in NL. Denk <5 keer per jaar een snellader nodig en dan pak ik liever een Shell paal. In Frankrijk zullen er genoeg van gebruik willen maken. Locals en vakantieverkeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
cooper_s1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:12:
[...]

Zonder problemen geladen bij Tesla Hengelo met zowel mijn Kia eNiro en onze Audi Etron Quattro 55.
Gestart met de app. Belangrijk is dat je de hele registratie inclusief de koppeling van een credit card voltooid. Werkt echt fijn.
Ik ben heel blij met deze beslissing van Tesla, vooral voor stations als Hauconcourt (F), waar nogal eens laadfiles ontstaan, doordat er maar 4 snelle laders zijn voor verkeer van zowel N-Z en omgekeerd.

Eens met de eerdere opmerking dat de kabel van de stations voor de auto’s kort kan zijn. In elk geval voor onze Audi het geval. En dan is het even passen met parkeren en als het echt druk is een beetje lastig. Gelukkig laadt de Audi met hoge snelheid en ben ik meestal in 10-15 minuten weer klaar. Voor de Kia werkte het wel ok.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marko72
EVfan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:56:
[...]

Zonder problemen geladen bij Tesla Hengelo met zowel mijn Kia eNiro en onze Audi Etron Quattro 55.
Gestart met de app. Belangrijk is dat je de hele registratie inclusief de koppeling van een credit card voltooid. Werkt echt fijn.
Ik ben heel blij met deze beslissing van Tesla, vooral voor stations als Hauconcourt (F), waar nogal eens laadfiles ontstaan, doordat er maar 4 snelle laders zijn voor verkeer van zowel N-Z en omgekeerd.

Eens met de eerdere opmerking dat de kabel van de stations voor de auto’s kort kan zijn. In elk geval voor onze Audi het geval. En dan is het even passen met parkeren en als het echt druk is een beetje lastig. Gelukkig laadt de Audi met hoge snelheid en ben ik meestal in 10-15 minuten weer klaar. Voor de Kia werkte het wel ok.
Voor iedereen die deze zomer op excursie gaat: niet de laders bij Hauconcourt staan open, maar iets verderop bij Nancy (Laxou). Daar hebben ze een site met maar liefst 28 oplaadboxen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Marko72 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:45:
[...]

Voor iedereen die deze zomer op excursie gaat: niet de laders bij Hauconcourt staan open, maar iets verderop bij Nancy (Laxou). Daar hebben ze een site met maar liefst 28 oplaadboxen :)
Kan Ionity nog een voorbeeld aan nemen. Op zich heel leuk dat strak aan de snelweg laden, maar dan liever 28 paaltjes op 10 minuten omrijden dan maar 4 aan de snelweg die vol staan. Al is Hauconcourt ook wat van de snelweg af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPU
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-07-2023

TPU

Hoi mensen, ik lees al een tijdje mee op dit forum, dank voor alle info die gedeeld wordt. Voor komende zomer ben ik aan het puzzelen hoe ik het beste met mijn EV (niet Tesla) naar Zuid-Frankrijk (Perpignan) kan rijden. ABRP geeft aan dat via Parijs-Clermont-Ferrand bijna een uur sneller is dan de route du soleil (Lyon). Meerdere keren gecheckt op verschillende dagen. Ook nu Tesla het netwerk deels heeft opengezet. Alleen twijfel ik aan de planner aangezien je via de A75 dwars door de bergen rijdt. Zou ABRP i.c.m. gebergte/range betrouwbaar zijn? Iemand ervaring met deze twee routes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
TPU schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:02:
Hoi mensen, ik lees al een tijdje mee op dit forum, dank voor alle info die gedeeld wordt. Voor komende zomer ben ik aan het puzzelen hoe ik het beste met mijn EV (niet Tesla) naar Zuid-Frankrijk (Perpignan) kan rijden. ABRP geeft aan dat via Parijs-Clermont-Ferrand bijna een uur sneller is dan de route du soleil (Lyon). Meerdere keren gecheckt op verschillende dagen. Ook nu Tesla het netwerk deels heeft opengezet. Alleen twijfel ik aan de planner aangezien je via de A75 dwars door de bergen rijdt. Zou ABRP i.c.m. gebergte/range betrouwbaar zijn? Iemand ervaring met deze twee routes?
Zou even op google maps kijken wat de tijden zijn. ABRP is qua verkeer veel te positief. (Neemt niks geen vertraging mee.) Helemaal door Parijs.

Verbruik van ABRP is wel redelijk prima. Ook door bergen wel.

Daarnaast zou ik ook even kijken hoeveel opties je hebt per route qua laden. Route du Soleil heeft wellicht wat meer? Ook nu een paar Fastned locaties? Meer opties is altijd prettig. Niet door Parijs en meerdere snellaad opties zou mijn wel 45-60m waard zijn. Op zo'n lange rit kun je zomaar ergens een uur vertraging pakken dus echt inschatten blijft toch lastig.

[ Voor 19% gewijzigd door Inspired op 02-02-2022 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
TPU schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:02:
ABRP houdt rekening met de effecten van hoogteverschillen.
En met een EV is het nog belangrijker dan met een ICE om de zwarte zaterdagen (en andere drukke dagen) te mijden. Dan is de route via/door Parijs ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40
Private

Privé laadpunten zijn over het algemeen niet bedoeld om zomaar aan te sluiten, tenzij ze als publiek staan aangemeld. Dat gebeurt ook bewust, de eigenaar meldt zijn of haar laadpunt als 'publiek beschikbaar' aan, hij wordt zichtbaar in allerlei laad-apps en je mag daar als gast komen laden, met je eigen laadpas of soms gratis of voor een donatie. Hierbij parkeer je dus soms zomaar op een oprit van iemand.

Maar het komt ook voor dat de eigenaar niet bewust is van het feit dat zijn laadpunt publiek gelist is en dat hij er toch niet op zit te wachten. De oplossing ligt voor de hand, je laadpunt niet meer op public instellen of dit laten doen door de backoffice beheerder van je laadpunt.
Sinds kort heb ik een laadpaal in dienst gesteld en in beheer genomen via E-Flux voor een familielid. Reuze interessant om "de achterkant van laadpalen" eens te zien. Die laadpaal staat publiek gemarkeerd. Per toeval zag ik op de laadkaart van mijn werkgever dat de laadpaal zichtbaar was (en dat was echt pakweg 5 min na het aanmaken van het laadpunt in E-Flux) maar op heel veel andere maps komt ie nog niet tevoorschijn.

Ik zie op sommige maps (zoals ChargeMap) dat je ook manueel kan aanmaken, maar dat lijkt me nie echt elegant. Weet iemand hoe snel zo een laadpunt "ontstaat" op kaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cedje
  • Laatst online: 22-05 13:45
scifoflux schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:33:
[...]

Heb zelf nog geen EV.
Maar als ik met een ICE naar het zuiden van Frankrijk ga.
Neem ik niet graag Metz etc..
Veel controle op snelheid en 90km/h ...

Het kost u meer péage, maar je kan wel vlotjes doorrijden en snelweg is daar leeg.
Maar je kan rijden via Reims.
ABR geeft die route ook aan voor mij als ik vanuit BXL vertrek.

Ter hoogte van Langres rij je verder via de A5 naar Troyes. Dan rij je door naar Reims laad erop en drink je een glasje champagne. :) (Champagne streek) en rij je via Charlerio zo België binnen.
Denk dat je ook minder heuveltjes moet bedwingen.
Thanks, had even gekeken naar alternatieve routes en lijkt me ook een meer aangename route.
ABRP geeft ook sinds gisteren deze route als meest geprefereerde route nu Tesla een deel van zijn netwerk gaat openzetten. Ik merk ook op dat er nog een Ionity laadpunt in Baralle zal bijkomen (werken zijn 70 dagen geleden gestart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 19:59
Ik ben benieuwd of iemand iets weet van verhoogde tarieven van Allego, Elec2go of Ecotap. Hier in de wijk (Zandweg Oostwaard in Maarssen) is er ineens een prijsverhoging doorgevoerd, waar het tot vorige week nog 37 of 38ct/kwh is zijn deze nu verschillend voor diverse palen in de wijk, varierend van 41 tot 45 cent, te zien in de apps van beide, ik kan er niet echt iets van terugvinden? Ook bij mijn ouders in omgeving Gouda is het tarief 'ineens' van 38ct naar 41 gegaan. Het zijn allemaal laadpalen van Allego. Die van Vattenfall hier in de straat staat nog wel op 37ct.
Gebruik nu de gratis passen van Elec2go en Ecotap waarbij het CPO+1ct/kwh is, maar hoe kan het dan ineens verschillend zijn? Op die manier loont het om de Shell pas te gaan gebruiken (met starttarief) voor onze phev

[ Voor 4% gewijzigd door marccom op 02-02-2022 11:49 ]

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

stylezzz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:18:
[...]

In nederland heb je ook al zoveel snelladers dat er sowieso weinig vraag zal zijn om ook nog eens die van tesla te kunnen gebruiken. Zeker als je ook nog met een app in de weer moet wat blijkbaar niet zo vlekkeloos werkt. Je wil eigenlijk gewoon die stekker erin knallen, je kaart er langs swipen en even rustig het nieuws gaan lezen ofzo...

Wellicht dat dit in het buitenland anders is, maar daar heb ik weinig ervaring mee. De eerste 100% gevulde SuC moet ik nog tegenkomen... :)
Verbazingwekkend genoeg heeft Tesla zelfs sites met 8 stalls geopend voor "ieder" dus deze zomer zullen in Frankrijk de SuC's (op sommige locaties) op zéker vollopen. Mooi, goede benutting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
fewips schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:05:
[...]

Verbazingwekkend genoeg heeft Tesla zelfs sites met 8 stalls geopend voor "ieder" dus deze zomer zullen in Frankrijk de SuC's (op sommige locaties) op zéker vollopen. Mooi, goede benutting!
Misschien biedt juist dat ook wel de mogelijkheid voor ze om deze locaties flink uit te breiden ;) Dan is iedereen blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:25
marccom schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:45:
Ik ben benieuwd of iemand iets weet van verhoogde tarieven van Allego, Elec2go of Ecotap. Hier in de wijk (Zandweg Oostwaard in Maarssen) is er ineens een prijsverhoging doorgevoerd, waar het tot vorige week nog 37 of 38ct/kwh is zijn deze nu verschillend voor diverse palen in de wijk, varierend van 41 tot 45 cent, te zien in de apps van beide, ik kan er niet echt iets van terugvinden? Ook bij mijn ouders in omgeving Gouda is het tarief 'ineens' van 38ct naar 41 gegaan. Het zijn allemaal laadpalen van Allego. Die van Vattenfall hier in de straat staat nog wel op 37ct.
Gebruik nu de gratis passen van Elec2go en Ecotap waarbij het CPO+1ct/kwh is, maar hoe kan het dan ineens verschillend zijn? Op die manier loont het om de Shell pas te gaan gebruiken (met starttarief) voor onze phev
Het shell recharge tarief is meestal ook afhankelijk van het tarief van de aanbieder van de laadpaal.
Dus daar heb je ook geen vast tarief (naast het vaste start tarief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
fewips schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:05:
[...]

Ze zullen al naar de bezetting gekeken hebben neem ik aan. De ene 8 stall SuC locatie is de andere ook niet. Een locatie als Nîmes zullen ze nog niet snel open gooien. Die zit nu al vaak vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
Marko72 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:45:
[...]

Uiteraard bedoelde ik de Tesla SuC faciliteit bij Nancy. Is zeker wel een mooie backup voor de overbelaste laders van Ionity bij Hauconcourt.
Komende van het noorden moet je dan wel de gok nemen dat je de Tesla laders aan de praat krijgt.
Was voor mij nooit een probleem, enfin we gaan het de komende tijd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
EVfan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:09:
[...]

Uiteraard bedoelde ik de Tesla SuC faciliteit bij Nancy. Is zeker wel een mooie backup voor de overbelaste laders van Ionity bij Hauconcourt.
Komende van het noorden moet je dan wel de gok nemen dat je de Tesla laders aan de praat krijgt.
Was voor mij nooit een probleem, enfin we gaan het de komende tijd zien.
Ik zou het sowieso even testen in NL als je van plan bent ze te gebruiken. Nou neem ik aan dat iedereen dat ook wel doet, maar toch wel even het vermelden waard misschien. Sommige auto's hebben toch wat last bij de SuC begreep ik. Ook kun je dan mooi even de app goed zetten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Laatst online: 22-05 22:03

Hmm mijn ervaring is dat als een laadpaal gratis is (heel vaak gratis geladen in Italië vorig jaar), je gewoon je auto hoeft aan te sluiten en op start moet drukken, geen pasje nodig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI&#039;s rule

Inspired schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:26:
[...]

Ik zou het sowieso even testen in NL als je van plan bent ze te gebruiken. Nou neem ik aan dat iedereen dat ook wel doet, maar toch wel even het vermelden waard misschien. Sommige auto's hebben toch wat last bij de SuC begreep ik. Ook kun je dan mooi even de app goed zetten etc.
Vwb de app, wat zou je daar verder goed moeten zetten?
En zou je als niet Tesla rijder wel support krijgen mbt de SuperCharger laders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
cooper_s1 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:30:
[...]

Vwb de app, wat zou je daar verder goed moeten zetten?
En zou je als niet Tesla rijder wel support krijgen mbt de SuperCharger laders?
Betaalmiddel toevoegen en zorgen dat het werkt. Wil nog wel eens mis gaan dacht ik. Zou niet heel veel support verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Nu online
Inspired schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:36:
[...]

Betaalmiddel toevoegen en zorgen dat het werkt. Wil nog wel eens mis gaan dacht ik. Zou niet heel veel support verwachten.
Ik vind de app erg logisch en transparant. Zoals eerder aangegeven, het toevoegen van een credit card is essentieel, wel even weten, lijkt de minst simpele stap in het completeren van de app. Gewoon bij de laadpaal uitproberen.
Je ziet in de app ook alleen de locatie waar je bent. Even op de kaart zoeken in de Tesla app naar andere locaties is dus niet beschikbaar. Daarvoor bijvoorbeeld Chargemap gebruiken.
En als @Inspired aangeeft, probeer het zeker eerst hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI&#039;s rule

EVfan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:01:
[...]

Ik vind de app erg logisch en transparant. Zoals eerder aangegeven, het toevoegen van een credit card is essentieel, wel even weten, lijkt de minst simpele stap in het completeren van de app. Gewoon bij de laadpaal uitproberen.
Je ziet in de app ook alleen de locatie waar je bent. Even op de kaart zoeken in de Tesla app naar andere locaties is dus niet beschikbaar. Daarvoor bijvoorbeeld Chargemap gebruiken.
Dat betaalmiddel had ik inderdaad al toegevoegd, helaas kon mijn Multi Tank Card er niet in... maar goed.
Ik had in elk geval 3 pogingen gedaan maar zonder goed gevolg. Het laden leek te starten maar stopte direct weer. In elk geval stonden er wel 3 reserveringen van elk €10,- op m'n credit card. Na navragen via mail zei men dat het alleen een reservering was en inderdaad na een maand was dat gewoon weg gelukkig.
Ik ga het nog wel eens een keer proberen en dan de stekker wat aandrukken tijdens het starten met laden, schijnt af en toe een dingetje te zijn met de Ioniq 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
Cedje schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Thanks, had even gekeken naar alternatieve routes en lijkt me ook een meer aangename route.
ABRP geeft ook sinds gisteren deze route als meest geprefereerde route nu Tesla een deel van zijn netwerk gaat openzetten. Ik merk ook op dat er nog een Ionity laadpunt in Baralle zal bijkomen (werken zijn 70 dagen geleden gestart).
Jij komt meer van West- & Oost-Vlaanderen dan.
Dan is het een interessante.
Ben geen EV-rijder, maar toekomstige.
Maar mijn tactiek gaat zijn om in de vakanties zo min mogelijk drukke snelwegen te gaan opzoeken.
Je rijdt misschien langer, maar je staat hoogstwaarschijnelijk niet in de laadfile.
Dus einde streep kan je misschien sneller zijn. Je zal dan ook wel meer betalen, maar is trade-off waarmee ik kan leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
scifoflux schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:42:
[...]

Jij komt meer van West- & Oost-Vlaanderen dan.
Dan is het een interessante.
Ben geen EV-rijder, maar toekomstige.
Maar mijn tactiek gaat zijn om in de vakanties zo min mogelijk drukke snelwegen te gaan opzoeken.
Je rijdt misschien langer, maar je staat hoogstwaarschijnelijk niet in de laadfile.
Dus einde streep kan je misschien sneller zijn. Je zal dan ook wel meer betalen, maar is trade-off waarmee ik kan leven.
Maar snelladers zitten doorgaans vaak aan de "drukke" snelwegen. Ook zijn er weinig andere opties in een land als Frankrijk. Dus weet even niet of je strategie veel op gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
Inspired schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:51:
[...]

Maar snelladers zitten doorgaans vaak aan de "drukke" snelwegen. Ook zijn er weinig andere opties in een land als Frankrijk. Dus weet even niet of je strategie veel op gaat leveren.
Denk niet dat veel Belgen & NL langs Reims rijden.
Is nieuw stukje snelweg dat pas open is van 2018.
Is 1 van de snelwegen waar ik altijd braaf 130km/h cruise control rij en soms moeite heb om niet in slaap te vallen.
Omdat er echt niemand is & puur velden zijn rondom.

Als ik snel kijk dan zou ik mee doen tot Langres. En dan scheiden onze wegen om terug naar huis te gaan van Zuid frankrijk.
Daarna laad ik op in Troyes Sud (Ionity) , Gueux (Ionity).
En kan je perfect ook naar laadstation Peutie in BE & ben je zo in NL.

[ Voor 3% gewijzigd door scifoflux op 03-02-2022 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:49

Kju

Ik denk niet dat je je druk moet maken om laadfiles maar om de drukte in het algemeen. Ook toen ik nog gewoon op benzine reed vertrok ik in het hoogseizoen altijd op zondag of maandag om drukte te vermijden.
Ik heb afgelopen zomer in ieder geval niet meegemaakt dat ik ergens moest wachten en dat op een trip met 6000 km.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
EVfan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:01:
[...]

Je kunt in de Tesla app wel degelijk SuC locaties zien waar je niet in de buurt bent. Dus bij wijze van spreken vanuit je Nederlandse woning de Franse lokaties bekijken. Verschuif hiervoor het kaartje en druk dan bovenaan op "zoeken in deze regio".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
scifoflux schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:42:
...
Ik denk dat er dit jaar veel minder laadfiles in Frankrijk zullen zijn, vooral nu Tesla 16 Superchargers ook voor niet-Tesla rijders heeft geopend. Niet zozeer vanwege het aantal locaties maar vooral ook door het grote aantal snelladers per locatie.
Bv. de nagelnieuwe SuC-locatie Laxou bij de afrit Nancy: 28 snelladers! Dat is vergelijkbaar met vijf of zes Fastned- of Ionity-locaties. En ook zij openen nieuwe locaties en breiden drukbezette locaties uit.

Daarmee worden bottlenecks zoals de Ionity-locatie Hauconcourt bij Metz (4 snelladers) in één klap opgelost, en is de bekende Noord-Franse laadwoestijn een stuk relaxter te doorkruisen. Met een fijnmaziger netwerk van grote snellader-locaties langs de snelwegen wordt de laadbehoefte ook beter gespreid.

Maar ook binnendoor zijn er wel snelladers te vinden, al zijn het dan vaak wel langzamere triple-chargers. Als je de tijd hebt (en/of een minder snel ladende EV, I'm looking at you Opel Ampera-e!) is dat een prima alternatief, en leuker om te rijden. Wel uitkijken voor de snelheidscamera's in de dorpjes...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gw5iB0CKzgEdf3HaQxEo_mvzgbw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wxSGg1tevJIaUnDcmc3ET6pe.jpg?f=user_large

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Wesco we gaan het zien. Aanbod is nu natuurlijk ook een stuk groter. Ik kwam ook veel meer Franse Tesla's tegen bij de SuCs afgelopen jaar. Daar zijn de verkopen ook flink in de lift. Het blift slim om de zwarte dagen te skippen denk ik. Maar goed, dat is met een ICE niet anders.

Pagina: 1 ... 101 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.