Pak een Vattenfall kaart als er een paal in de buurt is. Prijs is 0,18-0,21€. Er staan er een paar in Rosmalen..Mrkhalil schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:13:
Zouden jullie kunnen meedenken, ik ben nieuw in het laden. Ik heb privé een Fiat 500e 42kWh besteld. Het voertuig zal alleen in Nederland gebruikt worden. Ondanks dat ik mij hier heb ingelezen heb ik toch wat vragen.
Ik woon in Rosmalen, ik heb geen oprit en ben daardoor afhankelijk van publieke laadpalen. Ik vermoed dat het geen nut heeft om een laadpaal bij de gemeente aan te vragen, aangezien er zat in de buurt zijn.
Is er iemand die mij kan adviseren/informatie kan verschaffen m.b.t laadpalen en passen.
Welke apps zijn aan te raden om laadpalen te vinden?
Welke laadpas is aan te raden? Ik begrijp dat er ontelbaar bedrijven zijn die laadpassen aanbieden.
Hoe ziet je reis eruit? Kun je tijdens de stops laden bij de accomodatie? Op zich moet je wel een eind kunnen komen in Italië tegenwoordig. Oh, en je kunt wellicht ook beter abetterrouteplanner raadplegen. Die zal meer palen kennen dan die van de ANWB wellicht.HollovVpo1nt schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:37:
Ik heb een vraag m.b.t. met de EV naar Italië. Ik heb wat posts hier bekeken met de zoekfunctie en de ANWB routeplanner geraadpleegd. Het is mij duidelijk je van Nederland naar Italië langs genoeg laadpalen komt. Waar ik mij een beetje zorgen maak zijn het aantal laadpalen in Italië zelf. Onze eerste stop in Italië redden we wel. Maar van stad tot stad zie ik in de routeplanner weinig tot geen laadpalen, en als het beperkt aantal palen bezet is door anderen... Kan iemand mij daar iets over vertellen, over beschikbaarheid laadpalen binnen Italië?
[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 23-01-2022 20:27 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Italië mag geen probleem zijn, hangt een beetje af waar precies, maar uitgaande dat je op bestemming kunt laden kun je altijd in Oostenrijk of Zwitserland op heenreis wat reserve opbouwen. Laadpastop10 kun je gewoon Italië aanvinken om te zien welke passen daar werken.HollovVpo1nt schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:37:
Ik heb een vraag m.b.t. met de EV naar Italië. Ik heb wat posts hier bekeken met de zoekfunctie en de ANWB routeplanner geraadpleegd. Het is mij duidelijk je van Nederland naar Italië langs genoeg laadpalen komt. Waar ik mij een beetje zorgen maak zijn het aantal laadpalen in Italië zelf. Onze eerste stop in Italië redden we wel. Maar van stad tot stad zie ik in de routeplanner weinig tot geen laadpalen, en als het beperkt aantal palen bezet is door anderen... Kan iemand mij daar iets over vertellen, over beschikbaarheid laadpalen binnen Italië?
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Waar in Italie ? Gardameer bijvoorbeeld steeds meer palen, ook snellaad-straten. (i.e. Peschiera)HollovVpo1nt schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:37:
@HollovVpo1nt Wat is je route in Italie? Ik ben zelf in Noord-Italie op vakantie geweest (zomer, buiten hoogseizoen) en ik merkte dat het aantal snellaadpalen inderdaad behoorlijk karig is. Gewone laadpalen zijn in de meeste dorpjes wel te vinden en eigenlijk altijd vrij (wij werden echt nagekeken met dat zoemapparaat alsof er aliens waren).
Verder weet @Hachy hier volgens mij alles van af. Schrijft er ook op zijn blog over
Verder weet @Hachy hier volgens mij alles van af. Schrijft er ook op zijn blog over
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Volgens chargemap staat er een gratis snellader bij de aldi in winterberg..eltron schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:22:
[...]
Ja, Winterberg is achtergebleven gebied qua laden, helaas. Je moet het echt van de snelladers heen en terug hebben als je binnen dag heen en weer wilt.
In dit seizoen zouden ze per P ca. 10 laadpunten moeten hebben. de realiteit komt niet in de buurt daarvan. Terwijl het verder in het algemeen in Duitsland best redelijk geregeld is.
Ja dat is ongeveer de enig optie voor 150EV/dag.gjcvro schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:45:
[...]
Volgens chargemap staat er een gratis snellader bij de aldi in winterberg..
en je wilt natuurlijk ook nog even op de piste
[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 23-01-2022 21:59 ]
Voor een goed laadpalenoverzicht in Italië zou ik de app Nextcharge installeren. Die is niet afhankelijk van één partij en daar staan dus vrijwel alle laadpunten in Italië op. Een soort Chargemap, maar dan voor Italië. Je kan via deze app ook laden en een laadpas aanvragen, maar dat kan met kaarten/apps als Maingau en Shell recharge ook. Specifieke laadapps voor Italië zijn JuicePass (voor de ENEL-palen) en Be charge (voor hun eigen palen). Verder zijn er in Noord-Italië nog wat kleinere providers.(bijvoorbeeld Alperia).HollovVpo1nt schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:37:
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
In Brabant zou Vattenfall InCharge het meest aantrekkelijke aanbod moeten hebben, vanwege de provinciale aanbesteding. Of er in je omgeving palen staan kan ik natuurlijk niet zien, maar als je er bij de gemeente een aanvraagt zou die van Vattenfall moeten zijn.Mrkhalil schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:13:
Zouden jullie kunnen meedenken, ik ben nieuw in het laden. Ik heb privé een Fiat 500e 42kWh besteld. Het voertuig zal alleen in Nederland gebruikt worden. Ondanks dat ik mij hier heb ingelezen heb ik toch wat vragen.
Ik woon in Rosmalen, ik heb geen oprit en ben daardoor afhankelijk van publieke laadpalen. Ik vermoed dat het geen nut heeft om een laadpaal bij de gemeente aan te vragen, aangezien er zat in de buurt zijn.
Is er iemand die mij kan adviseren/informatie kan verschaffen m.b.t laadpalen en passen.
Welke laadpas is aan te raden? Ik begrijp dat er ontelbaar bedrijven zijn die laadpassen aanbieden.
Nissan Leaf 2017 30 kWh
Dank, als ik zo de replies zie dan lukt het wel.wheli schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:35:
@HollovVpo1nt Wat is je route in Italie? Ik ben zelf in Noord-Italie op vakantie geweest (zomer, buiten hoogseizoen) en ik merkte dat het aantal snellaadpalen inderdaad behoorlijk karig is. Gewone laadpalen zijn in de meeste dorpjes wel te vinden en eigenlijk altijd vrij (wij werden echt nagekeken met dat zoemapparaat alsof er aliens waren).
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Daar is een kaart van, link staat in de TS: -hier-lvdmoosdijk schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:47:
[...]
In Brabant zou Vattenfall InCharge het meest aantrekkelijke aanbod moeten hebben, vanwege de provinciale aanbesteding. Of er in je omgeving palen staan kan ik natuurlijk niet zien, maar als je er bij de gemeente een aanvraagt zou die van Vattenfall moeten zijn.
Punt is dat geen van de toeristen klachten in dient bij de gemeente... dan gebeurt er dus niets.eltron schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:22:
[...]
Ja, Winterberg is achtergebleven gebied qua laden, helaas. Je moet het echt van de snelladers heen en terug hebben als je binnen dag heen en weer wilt.
In dit seizoen zouden ze per P ca. 10 laadpunten moeten hebben. de realiteit komt niet in de buurt daarvan. Terwijl het verder in het algemeen in Duitsland best redelijk geregeld is.
Ik kwam op pepper de laad schijf tegen die je bij de ANWB gratis kun aanvragen om aan te geven tot hoe laat je blijft laden:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/laadschijf

Leuk initiatief van de ANWB, maar lijkt niet goed doordacht. Als ik om 1700 begin met laden haal ik hem tegen 8:00 de volgende ochtend eraf. Dan kan je verkeerde intenties afgeven met de schijf op 8:00/20:00 met teleurstellingen als gevolg.wortelsoft schreef op maandag 24 januari 2022 @ 05:33:
Ik kwam op pepper de laad schijf tegen die je bij de ANWB gratis kun aanvragen om aan te geven tot hoe laat je blijft laden:
[Afbeelding]
Een verbetering zou zijn als je een enkel uur kan aangeven binnen de 24 uur.
Dat had ik nog niet gezien, klopt wel ik heb mijn auto om 16:30 aangesloten en haal hem ergens deze ochtend weg. Wat ook lastig is is het slimme laden hier. Eerste tijd geladen met 2,7kW en 20 uur laadtijd ergens vannacht is dat omhoog gegaan en was de auto veel sneller vol. Maar het is ook wel goed voor de bewust wording. Pakje post-its in de auto om de verkeerde tijd af te dekken is ook een oplossing.Zephyrex schreef op maandag 24 januari 2022 @ 06:39:
[...]
Leuk initiatief van de ANWB, maar lijkt niet goed doordacht. Als ik om 1700 begin met laden haal ik hem tegen 8:00 de volgende ochtend eraf. Dan kan je verkeerde intenties afgeven met de schijf op 8:00/20:00 met teleurstellingen als gevolg.
Ik woon ook in RosmalenMrkhalil schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:13:

Tip --> huidige en toekomstige laadpalen : https://s-hertogenbosch.m...17eca4b2f87b8ae32e575906b
[ Voor 6% gewijzigd door MrBasta op 24-01-2022 08:52 ]
voor die prijzen ben je goedkoper uit dan thuisladen als je niet toevallig nog een oud contract hebt.
@HollovVpo1nt Sinds kort kun je met de Juicepass app ook bij Becharge laden en dat werkt prima. Zelf heb ik vorige week nog bij een Becharge snellader geladen met de Juicepass app. Let wel op de prijs overigens, omdat de Becharge snelladers 75 kW zijn wil de prijs nog wel eens hoog zijn met de Juicepass app (€0,79).pmiddeld schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:29:
[...]
Voor een goed laadpalenoverzicht in Italië zou ik de app Nextcharge installeren. Die is niet afhankelijk van één partij en daar staan dus vrijwel alle laadpunten in Italië op. Een soort Chargemap, maar dan voor Italië. Je kan via deze app ook laden en een laadpas aanvragen, maar dat kan met kaarten/apps als Maingau en Shell recharge ook. Specifieke laadapps voor Italië zijn JuicePass (voor de ENEL-palen) en Be charge (voor hun eigen palen). Verder zijn er in Noord-Italië nog wat kleinere providers.(bijvoorbeeld Alperia).
Met de flatrate optie die ik deze maand heb genomen betaal ik toch maar €0,31 per kWh (145 kWh voor €45,-).
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Winterberg heeft gewoon een Lidl waar een gratis snellader staat hoorgreatgonzo schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:58:
Voor degene die naar Winterberg willen met de ev.. Laden daar is geen optie, tenzij je vroeg bent.
Er zijn 4 publieke punten, en er waren er 4 in gebruik. De Tesla destination chargers bij hotels staan allemaal uit.
Sta noodgedwongen 25 km verderop te snelladen nu, anders komen we niet thuis
Rest van het gezin vermaakt zich gelukkig, maar had graag mee gegaan
Duitsland heeft veel meer gratis laadpunten bij supermarkten dan Nederland. In Winterberg kan je bij de Lidl gewoon gratis snelladen. Eigenlijk kan je Duitsland helemaal gratis door rijden als je zou willen.eltron schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:22:
[...]
Maar daar zijn de Lidl laders niet voor bedoeld. Zullen de reguliere shoppers leuk vinden dat er een Tesla de hele dag (want kom je halverwege van de piste af?) aan de paal hangt.
Signatures zijn voor boomers.
Daar hadden ze inderdaad beter over moeten nadenken. Ik heb hem wel zojuist aangevraagd. Ik schuif wel een papiertje voor het andere cijfer, of een post-it zoals Wortelsoft eerder noemdeZephyrex schreef op maandag 24 januari 2022 @ 06:39:
[...]
Leuk initiatief van de ANWB, maar lijkt niet goed doordacht. Als ik om 1700 begin met laden haal ik hem tegen 8:00 de volgende ochtend eraf. Dan kan je verkeerde intenties afgeven met de schijf op 8:00/20:00 met teleurstellingen als gevolg.
[ Voor 4% gewijzigd door royverdegem op 24-01-2022 14:27 ]
Ik geloof niet dat @fisherman zijn boodschap was dat er daar de hele dag geparkeerd moet worden. Ik denk dat hij bedoelde dat je deze snelladers wel kan gebruiken om vlak voor of juist na het skieën wat kWh's mee te pakken voor de terugreis.Maasluip schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:56:
Maar daar zijn de Lidl laders niet voor bedoeld. Zullen de reguliere shoppers leuk vinden dat er een Tesla de hele dag (want kom je halverwege van de piste af?) aan de paal hangt.
Het zou mooi zijn als de Lidl een/het Lidl pasje voor Lidl punten gaat gebruiken als laad-punten pasje oid.Maasluip schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:56:
Veel winkelen/aanschaffen bij Lidl, veel gratis laadpunten.
Dan ben je gelijk lokaal wonende die 3x per week uren laden, maar nooit kopen bij Lidl kwijt.
Wel zo eerlijk, want Lidl verdient niets aan deze laders, en hun échte klanten vangen bot.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
- Zouden ze kunnen integreren in de bestaande Lidl-App.Hansieo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:47:
[...]
Het zou mooi zijn als de Lidl een/het Lidl pasje voor Lidl punten gaat gebruiken als laad-punten pasje oid.
...
Wel zo eerlijk, want Lidl verdient niets aan deze laders, en hun échte klanten vangen bot.
- Bij 'mijn' Lidl zie ik niet direct de noodzaak, regelmatig (maar steeds vaker) is de gratis lader bezet maar na een minuut of 15 of 20 komt deze weer vrij (gemiddelde inkooptijd bij Lidl ;-) Dit is trouwens ook de enige snellader in wijde omtrek (25km) maar hebben dan ook niet zoveel toeristen hier en nog minder sneeuw....
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 70000km, [juni 2023->]
ja ik heb de lidl app en ook de Lidl echarge app omdat ik bijna altijd bij Lidl Duitsland shop.The Adder schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:56:
[...]
- Zouden ze kunnen integreren in de bestaande Lidl-App.
- Bij 'mijn' Lidl zie ik niet direct de noodzaak, regelmatig (maar steeds vaker) is de gratis lader bezet maar na een minuut of 15 of 20 komt deze weer vrij (gemiddelde inkooptijd bij Lidl ;-) Dit is trouwens ook de enige snellader in wijde omtrek (25km) maar hebben dan ook niet zoveel toeristen hier en nog minder sneeuw....
Ik zou dus graag dat (laad)punten systeem zien.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dit was vandaag ook een mooie, deze paal heeft maar 1 aansluiting en er stond doodleuk een ID.4 zonder te laden :-) Gelukkig was de plek ernaast vrij, zodat ik toch kon laden.
Binnenkort wordt deze paal uitgebreid naar 2 aansluitingen
:strip_exif()/f/image/fdZJT55bbihi81kggjyXu6C9.jpg?f=fotoalbum_large)
O ja, en dit is het bord:
:fill(white):strip_exif()/f/image/sox0PgFuzcmqMK288etCejK6.png?f=user_large)
Met als onderbord: "Uitsluitend voor en gedurende het opladen van elektrische voertuigen"
:strip_exif()/f/image/fdZJT55bbihi81kggjyXu6C9.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/sox0PgFuzcmqMK288etCejK6.png?f=user_large)
Met als onderbord: "Uitsluitend voor en gedurende het opladen van elektrische voertuigen"
[ Voor 110% gewijzigd door royverdegem op 24-01-2022 18:10 ]
Die voorbandroyverdegem schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:59:
Dit was vandaag ook een mooie, deze paal heeft maar 1 aansluiting en er stond doodleuk een ID.4 zonder te laden :-) Gelukkig was de plek ernaast vrij, zodat ik toch kon laden.
[Afbeelding]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70260708wortelsoft schreef op maandag 24 januari 2022 @ 05:33:
[Afbeelding]
Had het ook al gemeld en de schijf is ook gratis op te halen bij anwb winkel.
Ook deze:
Isheara in "Elektrische auto's - deel 5"
[ Voor 6% gewijzigd door Isheara op 24-01-2022 20:59 ]
Keep rolling sixes!
Ben me een beetje aan het inlezen op laadpassen e.d. voor als de e-auto straks geleverd is.nathalia schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:41:
[...]
Bij de snelladers van Total moet je altijd even kijken of het een Total / Greenflux / Pitpoint snellader is óf een Allego snellader is. Het CPO-tarief is namelijk verschillend.
De palen hier in de wijk (Zwaag) en bij mijn werk (Alkmaar) zijn beheerd door Pitpoint zegt de NewMotion kaart (dus Total palen).
Maar hoe vertaal ik dat nu naar een laad pas en de prijzen, zie die info niet zo snel op de laadpastop10 site.
Hoi net in dit topic en het Elektrische auto's deel 5 topic gezocht naar ervaringen met betrekking tot elektrisch rijden naar, in en terug vanuit de Vogezen. Maar ik ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn. Ik vond mijn vraag in dit topic passender dus bij deze:
Ik wil dit jaar mogelijk voor het eerst naar Frankrijk op vakantie. Ik heb een Skoda iV80 en zelf ga ik uiteraard bij voormeur met deze auto op pad. Maar ik ben niet alleen en met mij zijn nog een partner en twee kinderen van 2 en 4 jaar dan. Daarom liever ook max 750km enkele reis. Ik zag dat de route naar de Vogezen ook via Duitsland kan wat wel mijn voorkeur zou hebben. Ik ben ook benieuwd of er reden tot range anxiety is als je er eenmaal bent en wat dagen er in de buurt op uit wil.
Ik wil sowieso een 'granny' charger aan schaffen (10mtr) mij nog verdiepen in de juiste set laadpasen. Verder ben ik al wat campings aan het contacteren of ik deze kan gebruiken om vanuit de mobile home te laden. Is dit goed te doen volgens jullie?
Offtopic: tips voor leuke familiecampings waarbij uit ervaring is gebleken dat je er prima kan laden zie ik graag tegemoet eventueel via PB en tot slot is het een beetje goed vakantie vieren daar in juli/augustus
?
Ik wil dit jaar mogelijk voor het eerst naar Frankrijk op vakantie. Ik heb een Skoda iV80 en zelf ga ik uiteraard bij voormeur met deze auto op pad. Maar ik ben niet alleen en met mij zijn nog een partner en twee kinderen van 2 en 4 jaar dan. Daarom liever ook max 750km enkele reis. Ik zag dat de route naar de Vogezen ook via Duitsland kan wat wel mijn voorkeur zou hebben. Ik ben ook benieuwd of er reden tot range anxiety is als je er eenmaal bent en wat dagen er in de buurt op uit wil.
Ik wil sowieso een 'granny' charger aan schaffen (10mtr) mij nog verdiepen in de juiste set laadpasen. Verder ben ik al wat campings aan het contacteren of ik deze kan gebruiken om vanuit de mobile home te laden. Is dit goed te doen volgens jullie?
Offtopic: tips voor leuke familiecampings waarbij uit ervaring is gebleken dat je er prima kan laden zie ik graag tegemoet eventueel via PB en tot slot is het een beetje goed vakantie vieren daar in juli/augustus
@FJP84 twee jaar geleden een mobile home aan de Franse kust gehad. Kon daar prima met de granny laden. Vrij nieuwe caravans met eigen parkeerplek ernaast. (Siblu) Granny op 10A en voldoende range steeds. Neem aan dat je ook geen honderden km’s gaat afleggen per dag op bestemming met twee jonge kids. Verder destijds ook nergens anders geladen. Was ook niet veel in de buurt aan palen maar ook geen noodzaak toe. Richting vertrek weer naar 100% geladen en met volle accu vertrokken.
Je kunt ook al zoeken op campings/hotels/appartementen met een oplaadpunt ;-)
Die heb je ook steeds meer.
Leuk initiatief.wortelsoft schreef op maandag 24 januari 2022 @ 05:33:
[Afbeelding]
Zelf vind ik het toch wel jammer dat de app (in mijn geval MyOpel) geen notificatie stuurt als het laden klaar is.
Dat zou voor mijzelf toch een mooie herinnering zijn om mijn auto weer van de publieke paal af te halen en elders te zetten. (Nu zet ik meestal zelf een reminder ergens later op de dag)
Wat mij betreft kunnen de fabrikanten en app bouwers hier ook hun steentje aan bijdragen.
Ik denk dat het vooral een lokkertje is. Als jij op doorreis besluit een half uur voor een Lidl te gaan staan, in plaats van bij een tankstation, wat ga je dan doen? Eten/drinken kopen, toch?Hansieo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:47:
[...]
Het zou mooi zijn als de Lidl een/het Lidl pasje voor Lidl punten gaat gebruiken als laad-punten pasje oid.
Veel winkelen/aanschaffen bij Lidl, veel gratis laadpunten.
Dan ben je gelijk lokaal wonende die 3x per week uren laden, maar nooit kopen bij Lidl kwijt.
Niet op zondagfisherman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:05:
[...]
Winterberg heeft gewoon een Lidl waar een gratis snellader staat hoor
Voor mensen die alleen openbaar kunnen laden zou het fijn zijn als je 'm er tijdig vanaf haalt.Zephyrex schreef op maandag 24 januari 2022 @ 06:39:
[...]
En dat geldt zeker voor de plug-in hybrides.
In een poep-en-een-scheet vol, maar wel de hele dag een paal claimen....

Via de ANWB site bijvoorbeeld: https://www.anwbcamping.n...%2F%2Fwww.symbaloo.com%2Fgjcvro schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:41:
Je kunt ook al zoeken op campings/hotels/appartementen met een oplaadpunt ;-)
Ik had begrepen dat je bij de Lidl in Duitsland alleen met een app kan laden die alleen werkt op een duitse telefoon/profile?Hansieo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:17:
[...]
ja ik heb de lidl app en ook de Lidl echarge app omdat ik bijna altijd bij Lidl Duitsland shop.
Ik zou dus graag dat (laad)punten systeem zien.
Is dat gewijzigd?
nee, klopt, maar via APK kan je 'm toch installerenWolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:32:
[...]
Ik had begrepen dat je bij de Lidl in Duitsland alleen met een app kan laden die alleen werkt op een duitse telefoon/profile?
Is dat gewijzigd?

Helemaal waar, je kan als overheid/bedrijf nog zoveel verzinnen, het komt uiteindelijk neer op het fatsoen van de mensen. Bij mijn vrouw op haar werk zijn twee publieke aansluitingen, 1 collega met een Outlander laat hem altijd de hele dag aan de paal staan, terwijl die na een uurtje echt vol is. De ander is vaak bezet door een bewoner met een echte EV. Sinds wij een Enyaq hebben heeft die collega pech, mijn vrouw begint eerderpimk schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:22:
[...]
Voor mensen die alleen openbaar kunnen laden zou het fijn zijn als je 'm er tijdig vanaf haalt.
En dat geldt zeker voor de plug-in hybrides.
In een poep-en-een-scheet vol, maar wel de hele dag een paal claimen....
Wat ik nu zelf doe is een A4-tje onder de voorruit leggen met: "Ik laad tot ..:..", dan weet een volgende EV-rijder iig wanneer hij het kan proberen, in plaats van elke 15 minuten naar buiten lopen om te checken
Als ik kijk in de app van Chargeprice (een soort van prijsvergelijker) dan zie ik dat de Pitpoint palen (AC-laders) veelal € 0,34 per kWh kosten met een Chargepoint US pas. Dit is een soort van prepaid-pas waar automatisch eerst € 10,- op wordt gezet. Iedere keer dat je onder de € 5,- komt, wordt het tegoed weer aangezuiverd met € 10,-. Het tegoed krijg je overigens wel weer terug als je het account sluit.hjs schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:06:
[...]
Ben me een beetje aan het inlezen op laadpassen e.d. voor als de e-auto straks geleverd is.
De palen hier in de wijk (Zwaag) en bij mijn werk (Alkmaar) zijn beheerd door Pitpoint zegt de NewMotion kaart (dus Total palen).
Maar hoe vertaal ik dat nu naar een laad pas en de prijzen, zie die info niet zo snel op de laadpastop10 site.
Ook met een EV-Company pas zie ik een tarief van € 0,34 per kWh, maar dan komt er een starttarief van € 0,12 bij.
Met een pas van Ecotap betaal je € 0,35 per kWh.
[ Voor 8% gewijzigd door nathalia op 25-01-2022 10:54 ]
Mazda MX-30
Naar buiten lopen is niet nodig. Je kunt in de meeste app's gewoon zien of een paal bezet is of vrij.royverdegem schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:05:
[...]
Wat ik nu zelf doe is een A4-tje onder de voorruit leggen met: "Ik laad tot ..:..", dan weet een volgende EV-rijder iig wanneer hij het kan proberen, in plaats van elke 15 minuten naar buiten lopen om te checken
Maar komt op zelfde neer natuurlijk.
Je zou ook daar een notificatie van willen krijgen.
Naast het tijdig weghalen door degenen die klaar zijn met laden.
Van mij mag er over het begrip "klaar" dan ook nog wel wat intelligentie bij. Daar zijn voor mij twee betekenissen van:
- Voldoende geladen voor volgende rit
- Geladen wat ik maximaal wilde\kon laden in de tijd dat de auto stil staat.
Toevallig zag ik dat je bij de ANWB hier (tijdelijk) gratis een schijf voor kan aanvragen.royverdegem schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:05:
[...]
Dit is eigenlijk hetzelfde als een parkeerschijf, je geeft er op aan tot wanneer je verwacht te gaan laden.
Dit zijn nou van die voorbeelden dat ik direct pen en papier erbij pak en even een nette maar doch dringend verzoek opschrijf en op de ruit plak. Super irritant en asociaal dit. Je zou van een EV rijders toch wel mogen verwachten dat dit soort prakijken voor je mede EV rijders echt gruwelijk vervelend zijn.royverdegem schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik had het hier al eerder gepost (10 posts hierbovenSeeSharpDev schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:29:
Toevallig zag ik dat je bij de ANWB hier (tijdelijk) gratis een schijf voor kan aanvragen.
Dit is eigenlijk hetzelfde als een parkeerschijf, je geeft er op aan tot wanneer je verwacht te gaan laden.
Keep rolling sixes!
Je weet toch niet genoeg om hier een oordeel over te vellen? Wellicht was een ander aan het laden en is de ID4 er alvast gaan staan om te kunnen laden zodra de paal vrij kwam?Juancho schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:56:
[...]
Dit zijn nou van die voorbeelden dat ik direct pen en papier erbij pak en even een nette maar doch dringend verzoek opschrijf en op de ruit plak. Super irritant en asociaal dit. Je zou van een EV rijders toch wel mogen verwachten dat dit soort prakijken voor je mede EV rijders echt gruwelijk vervelend zijn.
Kijk even op de foto? De laadpaal werkt aan twee kanten...dus hij staat gewoon zonder te laden...Wolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:08:
[...]
Je weet toch niet genoeg om hier een oordeel over te vellen? Wellicht was een ander aan het laden en is de ID4 er alvast gaan staan om te kunnen laden zodra de paal vrij kwam?
Keep rolling sixes!
Ik kijk liever in de post van de persoon die de foto heeft gemaakt.Isheara schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:10:
[...]
Kijk even op de foto? De laadpaal werkt aan twee kanten...dus hij staat gewoon zonder te laden...
Volgens de plaatser van het originele bericht is dat dus niet het geval:Isheara schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:10:
[...]
Kijk even op de foto? De laadpaal werkt aan twee kanten...dus hij staat gewoon zonder te laden...
Oeps, net te laat...royverdegem schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:59:
ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red
Ook al was de laadpaal bezet door een auto op een andere parkeerplek, of was de laadpaal buiten gebruik wegens een storing of wat dan ook, dan mag je technisch gezien je auto dus niet op die plek neer zetten.Wolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:08:
Je weet toch niet genoeg om hier een oordeel over te vellen? Wellicht was een ander aan het laden en is de ID4 er alvast gaan staan om te kunnen laden zodra de paal vrij kwam?
Het zijn twee plekken. Poster heeft niet aangegeven dat er een pijl op het onderbord staat welk parkeervak het betreft.JeroenE schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:49:
[...]
Ook al was de laadpaal bezet door een auto op een andere parkeerplek, of was de laadpaal buiten gebruik wegens een storing of wat dan ook, dan mag je technisch gezien je auto dus niet op die plek neer zetten.
Je komt aan en er staat een auto te laden, conform het bord.
Ben je dan technisch gezien illegaal bezig als je je auto parkeert zonder te laden (wat technisch niet mogelijk is want het is een laadpaal voor 1 plek)?
Volgens jouw theorie moet er dus altijd 1 plek vrij zijn?
of hij was nét even naar binnen om de hond weg te doen,Wolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:08:
[...]
of hij was nét even zijn laadkabel aan het pakken,
of hij was nét even een boodschappentas aan het pakken om weg te gaan,
of hij was nét even zijn kinderen aan het halen omweg te gaan....
m.a.w. er zijn nog wel -100- ándere redenen te bedenken....
waarom hij niét aan het laden was en dat

van ongewenst gedrag weg heeft (die enkele % dat er iets ernstigs was schuif ik even aan de kant)
Laten we niét het verkeerde padje op gaan om dit gedrag gelijk te bagatelliseren.
Laten we állen ons best doen om dit gedrag gelijk te benoemen....
om daarmee erger in de nabije toekomst te voorkomen
if it walks like a duck, if it quacks like a duck, it most probably IS A DUCK

(ik zeg EENS met @Juancho )
Bij deze betreffende paal is dat helaas met de appjes niet te zien, volgens bv Charge Assist is de paal altijd bezet.eltron schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:22:
[...]
Naar buiten lopen is niet nodig. Je kunt in de meeste app's gewoon zien of een paal bezet is of vrij.
Maar komt op zelfde neer natuurlijk.
Je zou ook daar een notificatie van willen krijgen.
Naast het tijdig weghalen door degenen die klaar zijn met laden.
Van mij mag er over het begrip "klaar" dan ook nog wel wat intelligentie bij. Daar zijn voor mij twee betekenissen van:
- Voldoende geladen voor volgende rit
- Geladen wat ik maximaal wilde\kon laden in de tijd dat de auto stil staat.
Wat betreft "klaar", dat is toch aan de berijder in het geval van AC-laders. Bij DC-laders zou je idd de max moeten zetten op 80-90%, maar ook dat is lastig. Als iemand bv net 92% nodig heeft om volgende laadpunt te halen, wat dan?
Die heb ik inderdaad aangevraagd en dan met een papiertje (Post-it) één van de cijfers afdekkenSeeSharpDev schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:29:
[...]
Toevallig zag ik dat je bij de ANWB hier (tijdelijk) gratis een schijf voor kan aanvragen.
Mijn idee (ID), ik was naar huis gelopen voor pen en papier, kom ik terug-> ID.4 weg. Vermoed schuldgevoelJuancho schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:56:
[...]
Dit zijn nou van die voorbeelden dat ik direct pen en papier erbij pak en even een nette maar doch dringend verzoek opschrijf en op de ruit plak. Super irritant en asociaal dit. Je zou van een EV rijders toch wel mogen verwachten dat dit soort prakijken voor je mede EV rijders echt gruwelijk vervelend zijn.
Correctie, laadpaal heeft maar 1 aansluiting. Het worden er binnenkort twee, aanvraag is inmiddels goedgekeurdIsheara schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:10:
[...]
Klopt, en als je als EV rijder je auto daar neerzet, is het EERSTE wat je doet, je auto aan de lader hangenHansieo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:56:
[...]
of hij was nét even naar binnen om de hond weg te doen,
of hij was nét even zijn laadkabel aan het pakken,
of hij was nét even een boodschappentas aan het pakken om weg te gaan,
of hij was nét even zijn kinderen aan het halen omweg te gaan....
m.a.w. er zijn nog wel -100- ándere redenen te bedenken....![]()
waarom hij niét aan het laden was en datals EV rijder JUIST zou moeten weten dat dit alles
van ongewenst gedrag weg heeft (die enkele % dat er iets ernstigs was schuif ik even aan de kant)
Laten we niét het verkeerde padje op gaan om dit gedrag gelijk te bagatelliseren.
Laten we állen ons best doen om dit gedrag gelijk te benoemen....
om daarmee erger in de nabije toekomst te voorkomen
if it walks like a duck, if it quacks like a duck, it most probably IS A DUCK
(ik zeg EENS met @Juancho )
Ja, bij AC kan 100% best zinnig zijn als je dat nodig hebt.royverdegem schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:01:
[...]
Bij deze betreffende paal is dat helaas met de appjes niet te zien, volgens bv Charge Assist is de paal altijd bezet.
Wat betreft "klaar", dat is toch aan de berijder in het geval van AC-laders. Bij DC-laders zou je idd de max moeten zetten op 80-90%, maar ook dat is lastig. Als iemand bv net 92% nodig heeft om volgende laadpunt te halen, wat dan?
Maar als je genoeg hebt om op je volgende bestemming (met laadmogelijkheid) te kunnen komen, dan zou het ook prima zijn als een ander die het harder nodig heeft de kans zou kunnen krijgen.
Misschien ook teveel vanuit mijn use case gedacht waarbij ik publiek laden niet of nauwelijks nodig heb. en die keren dat het voor mij wel handig is hoeft het niet per sé naar de maximale lading (althans zo lang ik thuis nog voordeliger laad). Dus stel ik ga ergens een dag heen, paar 100 km verderop. Dan is wel fijn om voor de terugreis er weer wat prik bij te hebben, maar ik hoef niet per sé 10u aan die lader, al zou dat wel kunnen.
Top, ook net aangevraagd!SeeSharpDev schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:29:
[...]
Van de week ook iets geks meegemaakt: bij een ziekenhuis in Den Haag staan er in de parkeergagage 16 fonkelnieuwe laadpunten. Prachtig! Maar... ze werken volgens mij allemaal niet. Ik heb er twee geprobeerd, en die gaven allebei een foutmelding. Toen ik wat verder keek zag ik ook dat alle ingeplugde auto's op een gele/groene ring stonden, in plaats van een blauwe. Die waren dus allemaal ingeplugd, en komen van een koude kermis thuis vrees ik.
Toen ik het bedrijf erachter belde, toen leek het was alsof zijzelf niet eens wisten dat hun laadpalen daar stonden...
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Als er geen pijl bij staat dan heeft een bord wat precies tussen twee parkeervakken staat ook geen betekenis. Want dan weet je dus niet op welke plek(ken) het bord betrekking heeft.Wolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:53:
Het zijn twee plekken. Poster heeft niet aangegeven dat er een pijl op het onderbord staat welk parkeervak het betreft.
Ik ging er in ieder geval van uit dat er 1 plek is aangewezen, conform het feit dat er maar 1 aansluiting is. Bij ons in de stad is dat in ieder geval heel gebruikelijk, zelfs bij laadpalen die wel 2 aansluitingen hebben. Dan is er gewoon maar 1 plek gereserveerd voor laden en de andere plek is gewoon een standaard parkeerplek waar iedereen mag staan.
Ja, want je mag daar dus enkel staan als je aan het laden bent. Als je dat niet doet (om welke reden dan ook) dan mag dat niet.Ben je dan technisch gezien illegaal bezig als je je auto parkeert zonder te laden (wat technisch niet mogelijk is want het is een laadpaal voor 1 plek)?
Ik heb dat ook diverse keren meegemaakt. Heb je een laadpaal met identificatienummersticker en alles: nee, dat nummer kent ons systeem niet. Dus dan maar een plaats+straatnaam: nee, die staat ook niet in ons systeem. Bovendien was het overduidelijk geen nieuwe laadpaal, dus dat ze achterliepen met de administratie was ook onwaarschijnlijk.Jeroenneman schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:09:
Toen ik het bedrijf erachter belde, toen leek het was alsof zijzelf niet eens wisten dat hun laadpalen daar stonden...
Heeft iemand een telefoonnummer van de helpdesk van de Avia snelladers? Dit staat niet op de paal bij mij in de buurt en kan online ook geen specifiek nummer vinden hiervoor. Anders dan een contact formulier.
Kan ineens twee van mijn drie passen niet meer gebruiken. Zowel mijn Shell Recharge als mijn MTC druppel geven ongeautoriseerd aan, terwijl dit een aantal weken geleden nog werkte. Mijn Kia Charge kaart werkt dan weer wel dus aan de kaartlezer lijkt het mij niet te liggen.
Iets dergelijks ook al eens gehad bij een E-Flux snellader, daar werkte mijn Shell kaart niet meer, maar mijn MTC dan weer wel. Was om 1.00 's nachts dus had ook geen zin om dan moeilijk te doen met bellen.
Of komt bovenstaand iemand bekend voor?
Kan ineens twee van mijn drie passen niet meer gebruiken. Zowel mijn Shell Recharge als mijn MTC druppel geven ongeautoriseerd aan, terwijl dit een aantal weken geleden nog werkte. Mijn Kia Charge kaart werkt dan weer wel dus aan de kaartlezer lijkt het mij niet te liggen.
Iets dergelijks ook al eens gehad bij een E-Flux snellader, daar werkte mijn Shell kaart niet meer, maar mijn MTC dan weer wel. Was om 1.00 's nachts dus had ook geen zin om dan moeilijk te doen met bellen.
Mijn post was blijkbaar niet zo duidelijk als ik dacht, excuus. Hierbij de foto van de plek:JeroenE schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:40:
[...]
Als er geen pijl bij staat dan heeft een bord wat precies tussen twee parkeervakken staat ook geen betekenis. Want dan weet je dus niet op welke plek(ken) het bord betrekking heeft.
Ik ging er in ieder geval van uit dat er 1 plek is aangewezen, conform het feit dat er maar 1 aansluiting is. Bij ons in de stad is dat in ieder geval heel gebruikelijk, zelfs bij laadpalen die wel 2 aansluitingen hebben. Dan is er gewoon maar 1 plek gereserveerd voor laden en de andere plek is gewoon een standaard parkeerplek waar iedereen mag staan.
[...]
Ja, want je mag daar dus enkel staan als je aan het laden bent. Als je dat niet doet (om welke reden dan ook) dan mag dat niet.
[...]
Ik heb dat ook diverse keren meegemaakt. Heb je een laadpaal met identificatienummersticker en alles: nee, dat nummer kent ons systeem niet. Dus dan maar een plaats+straatnaam: nee, die staat ook niet in ons systeem. Bovendien was het overduidelijk geen nieuwe laadpaal, dus dat ze achterliepen met de administratie was ook onwaarschijnlijk.
:fill(white):strip_exif()/f/image/K6TmHDuBmaQFPAkPKLftksvD.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door royverdegem op 25-01-2022 13:02 ]
Stoute ID4royverdegem schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:01:
[...]
Mijn post was blijkbaar niet zo duidelijk als ik dacht, excuus. Hierbij de foto van de plek:
[Afbeelding]
Wel fijn dat ze ook dat kruis hebben geplaatst, duidelijker kan je het niet krijgen denk ik.
Tsja, als hij later wel wil gaan opladen staat hij er wel voor het opladen, dus technisch gezien doet hij niets foutroyverdegem schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:01:
[...]
Mijn post was blijkbaar niet zo duidelijk als ik dacht, excuus. Hierbij de foto van de plek:
[Afbeelding]
Maar goed, lijkt me duidelijk dat die tekst niet zó bedoeld is....
Die discussie is al vaak gevoerd en gepolled. Meningen verschillen heel erg tussen de 80-100%, 80% lijkt wel een beetje de morele norm te worden, dat er meer lading nodig is, is steeds vaker een uitzondering.royverdegem schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:01:
[...]
Bij deze betreffende paal is dat helaas met de appjes niet te zien, volgens bv Charge Assist is de paal altijd bezet.
Zo is het inderdaad een stuk duidelijker. "Leuke" van deze situatie is ook wel, dat het gevolg is dat jij op een normaal parkeervak staat te laden.royverdegem schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:01:
[...]
[Afbeelding]
Als de ID4 dan weggaat, is naast jou dat echte laad-vak leeg. Er komt dan een andere auto aan en die denkt "jemig wat een asociale chauffeur weer, waarom ga je neit gewoon op dat voor jou gereserveerde vak staan? Nu heb ik geen keuze, maar ik moet wel op dat vak met dat kruis parkeren!"
And repeat...
Vraagje: ik heb sinds kort een audi A3 e-tron plugin hybride, 8,5kWh nu ong 30km range
Ik kan thuis laden, dat was voor 0,24ct/kWh, sinds 1-1-2022 is dat voor 0,34ct/kWh dag en 0,24ct/kWh nacht. Zoveel mogelijk overdag als de PVs genoeg opbrengen, anders 's nachts
Om zoveel mogelijk electrisch te rijden zit ik een laadpas te overwegen, maar ik heb het idee dat dat eigenlijk weinig zinvol is:
Bij 0,35ct/kWh kost het 8,5 * 0,35 = € 2,975 voor een volle lading. Gedeeld door €1,95 = 1,52L benzine. Mijn auto rijdt ong 1:20 als ik puur op benzine rijdt, range: 30km
Bij veel laadpassen zijn de tarieven volgens mij véél hoger
https://www.e-flux.nl/laa...%20de%20laadpaalaanbieder.
Volgens mij maakt het niets uit
Is mijn redenatie fout? (ik weet nog niet of mijn auto DC of AC laadt - d.w.z. thuis op AC 220v 10A)
Ik kan thuis laden, dat was voor 0,24ct/kWh, sinds 1-1-2022 is dat voor 0,34ct/kWh dag en 0,24ct/kWh nacht. Zoveel mogelijk overdag als de PVs genoeg opbrengen, anders 's nachts
Om zoveel mogelijk electrisch te rijden zit ik een laadpas te overwegen, maar ik heb het idee dat dat eigenlijk weinig zinvol is:
Bij 0,35ct/kWh kost het 8,5 * 0,35 = € 2,975 voor een volle lading. Gedeeld door €1,95 = 1,52L benzine. Mijn auto rijdt ong 1:20 als ik puur op benzine rijdt, range: 30km
Is mijn redenatie fout? (ik weet nog niet of mijn auto DC of AC laadt - d.w.z. thuis op AC 220v 10A)
[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 25-01-2022 13:30 ]
Ja ik denk dat je de batterijcapaciteit niet goed hebt(gaat het om de 2015 / 2016 serie?), ik heb deze auto ook gehad en heb nooit meer dan 6,4 kWh kunnen ladenStefke schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:30:
Vraagje: ik heb sinds kort een audi A3 e-tron plugin hybride, 8,5kWh nu ong 30km range
@Stefke Het heeft wel zin voor het milieu, maar prijstechnisch dan waarschijnlijk niet.
Kan je ook echt daadwerkelijk 8,5 kWh laden of gaat er bijvoorbeeld maar 7 kWh in je accu?
Het is een afhankelijk van je energiemaatschappij hoe die het salderen precies doet (plus het normale verbruik/de opbrengst van je PV etc) om te weten of het handig is om overdag te laden of juist 's nachts.
Kan je ook echt daadwerkelijk 8,5 kWh laden of gaat er bijvoorbeeld maar 7 kWh in je accu?
Het is een afhankelijk van je energiemaatschappij hoe die het salderen precies doet (plus het normale verbruik/de opbrengst van je PV etc) om te weten of het handig is om overdag te laden of juist 's nachts.
Dat zou kunnen, de batterij is wel die capaciteit (maar ik weet niet hoeveel er daadwerkelijk van benut wordt), dat zou ik eens kunnen nazoeken. Als ik die 30km op 6,4kwh haal dan is dat natuurlijk al een stukje zuiniger ten gunste van EV
Ik verwacht in de zomer tegen de 40 te halen (heb de auto pas sinds eind november)
(Hij rijdt overigens het fijnste in EV modus, dus op zich zou dat al een reden zijn om toch te laden als het dan geen financieel voor-/nadeel oplevert)
Hij is van 2018. Er is nu een nieuwere versie van de A3 etron die geloof ik 12 of 13kwh batterij heeft
edit: ik kan nu gewoon salderen, maar ik probeer vast te wennen aan straks
Ik verwacht in de zomer tegen de 40 te halen (heb de auto pas sinds eind november)
(Hij rijdt overigens het fijnste in EV modus, dus op zich zou dat al een reden zijn om toch te laden als het dan geen financieel voor-/nadeel oplevert)
Hij is van 2018. Er is nu een nieuwere versie van de A3 etron die geloof ik 12 of 13kwh batterij heeft
edit: ik kan nu gewoon salderen, maar ik probeer vast te wennen aan straks
[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 25-01-2022 13:47 ]
Mijn woon/werk verkeer was totaal 20km per dag en kon destijds bij mijn werkgever gratis laden, dan was de batterij iedere dag wel leeg hoor, ook in de zomerStefke schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:38:
Dat zou kunnen, de batterij is wel die capaciteit (maar ik weet niet hoeveel er daadwerkelijk van benut wordt), dat zou ik eens kunnen nazoeken. Als ik die 30km op 6,4kwh haal dan is dat natuurlijk al een stukje zuiniger ten gunste van EV
Hij is van 2018. Er is nu een nieuwere versie van die geloof ik 12 of 13kwh batterij heeft
Ik ben direct terug gegaan met een A4 voor de ID rijder, maar die was al weg. Dus heb ik direct mijn auto verplaatst naar de laadplekPrullenbak84 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:24:
[...]
Zo is het inderdaad een stuk duidelijker. "Leuke" van deze situatie is ook wel, dat het gevolg is dat jij op een normaal parkeervak staat te laden.
Als de ID4 dan weggaat, is naast jou dat echte laad-vak leeg. Er komt dan een andere auto aan en die denkt "jemig wat een asociale chauffeur weer, waarom ga je neit gewoon op dat voor jou gereserveerde vak staan? Nu heb ik geen keuze, maar ik moet wel op dat vak met dat kruis parkeren!"
And repeat...

Lol, lezer van dit forum??royverdegem schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:34:
[...]
Ik ben direct terug gegaan met een A4 voor de ID rijder, maar die was al weg.
Dus heb ik direct mijn auto verplaatst naar de laadplek
Haha. Of hij stond er écht maar heel even en alle vooroordelen waren weer eens niet terecht. Wie zal het zeggen
àls ik het goed zag waren er nog 2 plekken L en R van die witte auto.Prullenbak84 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:01:
[...]
Haha. Of hij stond er écht maar heel even en alle vooroordelen waren weer eens niet terecht. Wie zal het zeggen
En dan nog wat niet in beeld was? (alleen @royverdegem zou dat nog kunnen weten)
Maar ook nét "eventjes" zet je de auto toch niet neer? want je zal zien dat iemand naar die "vrije" paal navigeert en denkt %^$%^$# nou moet ik ergens anders heen en gaat naar de volgende paal.
Oók niet leuk en vooral onnodig.
Ik vraag mij af hoe hij dit zélf zou ervaren die id.4 als híj die paal nodig had en dit aantrof.
Ook daar "even" staan zonder de intentie om te laden is niet handig en hij ging niet laden, want dan zet je je auto achteruit (zoals hij/zij) altijd doet bij laden. Er is dus geen excuus om daar te staan, ook niet voor heel even, zonder te laden. Laten we niet meteen iemand beboeten of afbranden, maar we moeten wel duidelijk afspreken en het erover eens zijn dat dit ongewenst gedrag is.Prullenbak84 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:01:
[...]
Het is heel simpel, sta je op een laadplek, dan ga je direct laden (of je loopt even naar binnen om je laadpas te halen, maar dat was hier niet aan de orde. Ik stond er lang genoeg om dat uit te sluiten). Ben je niet van plan te gaan laden, dan ga je ergens anders staan. Plek genoeg
De ID4 was netjes aan het laden, is vol en hij haalt de kabel er af, legt hem in de kofferbak. Ziet dan dat hij zijn tas vergeten is, loopt nog snel even naar huis om de tas te pakken en hop weg is hij..
Mogelijk ja. drama nee, totdat iemand er wat van vind. Oh wat worden we goed in conclusies trekken, zelfs al kennen we er helemaal niets van.
Mogelijk ja. drama nee, totdat iemand er wat van vind. Oh wat worden we goed in conclusies trekken, zelfs al kennen we er helemaal niets van.
Conclusies of niet. Facts don't lie.gjcvro schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:46:
De ID4 was netjes aan het laden, is vol en hij haalt de kabel er af, legt hem in de kofferbak. Ziet dan dat hij zijn tas vergeten is, loopt nog snel even naar huis om de tas te pakken en hop weg is hij..
Er staat een auto, ID 4 of niet, op een laadplek, die niet staat te laden.
Dat willen we niet. Toch?
Einde discussie wat mij betreft.
Hoi buurmanMrBasta schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:50:
[...]
Ik woon ook in Rosmalen- het aller voordeligst is Vattenfall (EUR 0.21 per kWh) bij hun palen. Anders een van de Allego palen pakken (die staan er helaas ook veel) - daarop ben je met Freshmile het goedkoopste uit als je de auto direct na het laden weghaalt (EUR 0.19 per kWh + 0,01 per minuut).
Tip --> huidige en toekomstige laadpalen : https://s-hertogenbosch.m...17eca4b2f87b8ae32e575906b

Ten eerste ben ik het met je eens: Je hoort daar niet te parkeren, en je mag er niet parkeren, als je niet aan het laden bent. Ook niet voor heel even, punt.Hansieo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:11:
[...]
àls ik het goed zag waren er nog 2 plekken L en R van die witte auto.
En dan nog wat niet in beeld was? (alleen @royverdegem zou dat nog kunnen weten)
Maar ook nét "eventjes" zet je de auto toch niet neer? want je zal zien dat iemand naar die "vrije" paal navigeert en denkt %^$%^$# nou moet ik ergens anders heen en gaat naar de volgende paal.
Oók niet leuk en vooral onnodig.
Ik vraag mij af hoe hij dit zélf zou ervaren die id.4 als híj die paal nodig had en dit aantrof.
Maar daarnaast ben ik het gewoon niet zo eens met de openbare schandpaal die hier zo af en toe op het dorpsplein wordt opgetuigd, en dat we daar dan met zijn allen omheen gaan staan en met tomaten gaan staan gooien. Terwijl niemand iets weet van de situatie.
ik vraag me, zeg maar, af hoe jij het zélf zou ervaren als we ieder foutje dat jij maakt - in het verkeer of wat dan ook - breed uit zouden meten op een internetforum.
[ Voor 7% gewijzigd door Prullenbak84 op 26-01-2022 08:21 ]
Als ik een aso zou zijn... zou ik mij er geen ree~ van aantrekkenPrullenbak84 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:15:
[...]
Ten eerste ben ik het met je eens: Je hoort daar niet te parkeren, en je mag er niet parkeren, als je niet aan het laden bent. Ook niet voor heel even, punt.
Maar daarnaast ben ik het gewoon niet zo eens met de openbare schandpaal die hier zo af en toe op het dorpsplein wordt opgetuigd, en dat we daar dan met zijn allen omheen gaan staan en met tomaten gaan staan gooien. Terwijl niemand iets weet van de situatie.
ik vraag me, zeg maar, af hoe jij het zélf zou ervaren als we ieder foutje dat jij maakt - in het verkeer of wat dan ook - breed uit zouden meten op een internetforum.
ik ben echter juist het tegenovergestelde, en zal er nóg beter op letten als ik zo iets zou flikken wat niet netjes was/is, en als ik iets niet wist, ervan leren.
Dat het hier regelmatig "getoetst" is (en er zullen nog wel vaker plaatjes komen.. gelukkig) met ándere gebruikers, is denk ik goed.
Méérdere meningen kan leiden tot een uniforme gedragscode (vanuit verschillende standpunten)
die u-i-t-e-r-s-t belangrijk is, willen de EV rijders die afhankelijk zijn van dit soort laadmogelijkheden niet in de problemen komen.
En is dát niet één van de doelen van tweakers? proberen problemen te tackelen voordat ze écht uit de klauwen gaan lopen? door te tweaken in gedrag ...... zijnde aso of gewoon leermomenten?
Het zijn vaak, zeker in woonwijken, ook wel dezelfde auto's die je op een laadplek ziet staan. Of een laadplek die officieel nog geen specifieke laadplek is door het ontbreken van een pijl. Hadden we hier ook. Ja het mag officieel en nee het is niet echt sociaal als er verder gewoon parkeerplek genoeg is. Als je dus wat vaker dezelfde auto ziet staan kan je er natuurlijk even netjes naar toe gaan. Wellicht snapt de beste persoon dat hele bord niet. Kan gebeuren.
Op moment dat hier in de straat de 2de pijl kwam (complimenten hoe snel de gemeente dit deed!) was het ook gelijk klaar met die auto(s). Sindsdien zijn de 2 laadplekken OF leeg OF er staat een EV te laden. En ik kom er vaak langs door het uitlaten van onze pup
.
Blij dat het dus ook zo kan.
Op moment dat hier in de straat de 2de pijl kwam (complimenten hoe snel de gemeente dit deed!) was het ook gelijk klaar met die auto(s). Sindsdien zijn de 2 laadplekken OF leeg OF er staat een EV te laden. En ik kom er vaak langs door het uitlaten van onze pup
Blij dat het dus ook zo kan.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Kwam deze vanmorgen tegen: https://www.ad.nl/den-haa...net-dat-wel-aan~a7b8a741/
Is premium maar wat me dus opviel:
Is premium maar wat me dus opviel:
[…] Wie bang is dat er met de verdubbeling van het aantal laadpalen op straat nauwelijks meer plek over blijft voor reguliere auto’s, kan ook opgelucht ademhalen. Den Haag gaat de bestuurders van elektrische wagens zeker niet alleen op reguliere parkeerplekken bedienen. Er komen juist speciale laadpleinen bij waar veel auto’s tegelijk van elektriciteit voorzien kunnen worden.
[…]
In totaal investeert Den Haag 2,3 miljoen euro in haar plan om snel veel meer laadpalen in de stad neer te zetten. Ze komen ook bij kort-parkeerterreinen. Daar worden het vanwege de tijdsdruk zogeheten snellaadpunten. Op een plek waar alleen maar geparkeerd wordt om zo snel mogelijk op te laden, denkt de gemeente ook aan ultra-snelladers, zogeheten high power charge-laders.
PSN: Kjujay
Hoi,
Leuke topic & forum hier :)! Heb me gisterenavond wat ingelezen (vanaf p. 65) en handig dat reiservaringen met een EV worden gedeeld.
Ik heb zelf een iX3 en ga deze zomer voor het eerst naar Zuid-Frankrijk rijden met een EV. Ik ben er vroeg bij om alles al even te bekijken, maar dat ligt vooral aan het feit dat we de reis zullen doen met onze pasgeboren baby (2-3maand oud) als alles goed gaat uiteraard!
We zouden vertrekken op een donderdagochtend en een tussenstop doen in Dijon. Aangezien ons kindje mee zal reizen, heb ik alvast enkel Ionity, Allego en FastNed geselecteerd als ‘preferred’ laadstations. Ik weet dat het wat duurder zal zijn, maar ik ben bereid om voor extra comfort te betalen.
Via ABRP, krijg ik de suggestie om 3 keer te laden (Wellin, Hauconcourt & Langres Perrogney). Oh ja, ik ben een Belg! Ik lees dat Hauconcourt een echte ramp kan zijn in de zomer. Zijn er alternatieven die jullie ons kunnen aanraden of is het hopen op een goed moment te arriveren? Ik zie op de kaart niet meteen alternatieven in de nabije buurt. Voor het tweede deel van de trip maak ik me minder zorgen. Vanaf Dijon zijn er veel laadpunten van Ionity, Fastned & Allego, met allemaal goede reviews.
Ik lees ook dat er vaak iets misloopt bij Ionity? Zijn er gebruikers waarbij het laden vlekkeloos is verlopen op hen doortocht? Ik heb zelf nog maar 1 keer moeten laden bij Ionity en dat verliep vlot (via de BMW Charging App, met ‘gratis’ abo van Ionity).
Voor het laden zelf: ik zou de BMW Charging App gebruiken (heb ook een kaart) en ik denk eraan om een KiWhi laadpas aan te schaffen (om in nood in Frankrijk te kunnen laden). Ik heb ook een Shell ReCharge kaart maar ik merk dat de coverage van BMW Charging quasi identiek is. Achten jullie dit voldoende?
Een beetje overload aan vragen, maar moet rekening houden met mijn wederhelft en de baby
en in nood nog een ‘fuel’ car regelen, maar zou het liever doen met mijn eigen (elektrische) wagen.
Leuke topic & forum hier :)! Heb me gisterenavond wat ingelezen (vanaf p. 65) en handig dat reiservaringen met een EV worden gedeeld.
Ik heb zelf een iX3 en ga deze zomer voor het eerst naar Zuid-Frankrijk rijden met een EV. Ik ben er vroeg bij om alles al even te bekijken, maar dat ligt vooral aan het feit dat we de reis zullen doen met onze pasgeboren baby (2-3maand oud) als alles goed gaat uiteraard!
We zouden vertrekken op een donderdagochtend en een tussenstop doen in Dijon. Aangezien ons kindje mee zal reizen, heb ik alvast enkel Ionity, Allego en FastNed geselecteerd als ‘preferred’ laadstations. Ik weet dat het wat duurder zal zijn, maar ik ben bereid om voor extra comfort te betalen.
Via ABRP, krijg ik de suggestie om 3 keer te laden (Wellin, Hauconcourt & Langres Perrogney). Oh ja, ik ben een Belg! Ik lees dat Hauconcourt een echte ramp kan zijn in de zomer. Zijn er alternatieven die jullie ons kunnen aanraden of is het hopen op een goed moment te arriveren? Ik zie op de kaart niet meteen alternatieven in de nabije buurt. Voor het tweede deel van de trip maak ik me minder zorgen. Vanaf Dijon zijn er veel laadpunten van Ionity, Fastned & Allego, met allemaal goede reviews.
Ik lees ook dat er vaak iets misloopt bij Ionity? Zijn er gebruikers waarbij het laden vlekkeloos is verlopen op hen doortocht? Ik heb zelf nog maar 1 keer moeten laden bij Ionity en dat verliep vlot (via de BMW Charging App, met ‘gratis’ abo van Ionity).
Voor het laden zelf: ik zou de BMW Charging App gebruiken (heb ook een kaart) en ik denk eraan om een KiWhi laadpas aan te schaffen (om in nood in Frankrijk te kunnen laden). Ik heb ook een Shell ReCharge kaart maar ik merk dat de coverage van BMW Charging quasi identiek is. Achten jullie dit voldoende?
Een beetje overload aan vragen, maar moet rekening houden met mijn wederhelft en de baby
Ik heb een vervelende ervaring met Ecotap. Half december kreeg ik een factuur. Ik had alleen helemaal niet met hun pas geladen. Ik zag dat er een tweede pas in mijn account stond. Die had ik nooit aangevraagd en dus ook nooit gekregen. Met die pas was alleen wel geladen. Ik heb ze meteen gebeld, laadpas geblokkeerd en ik zou een creditfactuur krijgen.
Vandaag is er opnieuw een bedrag afgeschreven. Dat zijn de laadsessies totdat die pas geblokkeerd is. Ik had over die factuur ook al gemaild, maar geen reactie gekregen.
Vandaag is er opnieuw een bedrag afgeschreven. Dat zijn de laadsessies totdat die pas geblokkeerd is. Ik had over die factuur ook al gemaild, maar geen reactie gekregen.
Moet toch te achterhalen zijn waar die pas heen is gestuurd en waar en wanneer en met welke auto is geladen?Peejeehuu schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:15:
Ik heb een vervelende ervaring met Ecotap. Half december kreeg ik een factuur. Ik had alleen helemaal niet met hun pas geladen. Ik zag dat er een tweede pas in mijn account stond. Die had ik nooit aangevraagd en dus ook nooit gekregen. Met die pas was alleen wel geladen. Ik heb ze meteen gebeld, laadpas geblokkeerd en ik zou een creditfactuur krijgen.
Kan iemand te goeder trouw met jouw (2e) pas laden? Of is dit gevalletje diefstal en melden bij de politie?
Ik vroeg ook om even te kijken waar die pas heen gestuurd is, maar als hij aan mijn account hing, was hij ook naar mijn adres gestuurd.
De laadsessies zijn in Enkhuizen, ik woon in de Zaanstreek. Waar er geladen is, kan ik wel zien, maar met welke auto uiteraard niet. Ik had gehoopt dat de gebruiker van die pas wel met Ecotap zou bellen nadat zijn pas geblokkeerd was. Misschien is dat ook wel gebeurd, maar Ecotap vind het niet nodig om mij op de hoogte te houden. Behalve het afschrijven uiteraard, maar die heb ik nu terug laten boeken.
De laadsessies zijn in Enkhuizen, ik woon in de Zaanstreek. Waar er geladen is, kan ik wel zien, maar met welke auto uiteraard niet. Ik had gehoopt dat de gebruiker van die pas wel met Ecotap zou bellen nadat zijn pas geblokkeerd was. Misschien is dat ook wel gebeurd, maar Ecotap vind het niet nodig om mij op de hoogte te houden. Behalve het afschrijven uiteraard, maar die heb ik nu terug laten boeken.
De laadpaal moet de auto kunnen herkennen aan het VIN (Voertuig Identificatie Nummer) dat als het goed is bij het laden wordt uitgewisseld. De exploitant van de paal moet dat kunnen zien dacht ik.Peejeehuu schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:55:
Ik vroeg ook om even te kijken waar die pas heen gestuurd is, maar als hij aan mijn account hing, was hij ook naar mijn adres gestuurd.
Het is ook de manier waarop bijvoorbeeld Tesla laders en Fastned kunnen werken door het voertuig te herkennen en er geen pas nodig is.
Dat geld alleen voor CCS, en dan ook niet voor alle laders en auto's. AC laden kan de paal alleen zien dat er een gebruiker aan hangt die zoveel A wil.eltron schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:08:
[...]
De laadpaal moet de auto kunnen herkennen aan het VIN (Voertuig Identificatie Nummer) dat als het goed is bij het laden wordt uitgewisseld. De exploitant van de paal moet dat kunnen zien dacht ik.
Het is ook de manier waarop bijvoorbeeld Tesla laders en Fastned kunnen werken door het voertuig te herkennen en er geen pas nodig is.
Vreemde gang van zaken. Lijkt me ook security technisch vanuit Ecotap het onderzoeken waard.Peejeehuu schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:55:
Ik heb een reactie van Avia, zie DM voor meer info.Dartlink schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:48:
Heeft iemand een telefoonnummer van de helpdesk van de Avia snelladers? Dit staat niet op de paal bij mij in de buurt en kan online ook geen specifiek nummer vinden hiervoor. Anders dan een contact formulier.
Hauconcourt is inderdaad een beetje een bottleneck, een van de weinige locaties in die regio en weinig snelladers voor twee richtingen. Hopelijk komen er voor de zomer nog wat Ionity-laders bij daar, of bij andere aanbieders in de buurt.Cedje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:02:
...
...
Met onze reis naar Zuid-Frankrijk afgelopen zomer hebben we op doordeweekse dagen gereisd, dat scheelt wel. Probeer vooral de zwarte zaterdagen te vermijden. Op de heenreis hadden we Hauconcourt niet nodig. Op de terugreis konden we er zonder problemen terecht, wel waren meerdere EV-rijders tegelijk aan het laden.
Wij hebben bij meerdere Ionity-snelladers in Frankrijk geladen en eigenlijk geen problemen gehad. Eén keer een laadpaal die het niet deed, maar toen kwam er net een andere vrij.
Wij hadden naast enkele Nederlandse laadpassen die we al hadden ook een Freshmile-laadpas aangevraagd (heeft op sommige plekken in Nederland ook mooie tarieven) voor € 5, en last-minute een KiWhi-pas met een kortingscode voor € 1 (just in case...). Ik heb ze beide wel gebruikt maar heb niet echt uitgebreid gecheckt of ik ook zonder had gekund.
Opel Ampera-e (2020)
@Cedje Afhankelijk van waar in België je vertrekt, zou je ook een stukje via Duitsland kunnen rijden, daar zijn de laadmogelijkheden ruimer.
Eventueel pas bij Strassbourg of zelfs Fribourg Frankrijk weer in.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Bedankt voor jouw ervaring te delen. Terugrit zal starten op zaterdag maar pas zondag het stuk van Dijon naar huis. Hopelijk valt het ook dan wat mee.Wesco schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:53:
[...]
Hauconcourt is inderdaad een beetje een bottleneck, een van de weinige locaties in die regio en weinig snelladers voor twee richtingen. Hopelijk komen er voor de zomer nog wat Ionity-laders bij daar, of bij andere aanbieders in de buurt.
Met onze reis naar Zuid-Frankrijk afgelopen zomer hebben we op doordeweekse dagen gereisd, dat scheelt wel. Probeer vooral de zwarte zaterdagen te vermijden. Op de heenreis hadden we Hauconcourt niet nodig. Op de terugreis konden we er zonder problemen terecht, wel waren meerdere EV-rijders tegelijk aan het laden.
Wij hebben bij meerdere Ionity-snelladers in Frankrijk geladen en eigenlijk geen problemen gehad. Eén keer een laadpaal die het niet deed, maar toen kwam er net een andere vrij.
Wij hadden naast enkele Nederlandse laadpassen die we al hadden ook een Freshmile-laadpas aangevraagd (heeft op sommige plekken in Nederland ook mooie tarieven) voor € 5, en last-minute een KiWhi-pas met een kortingscode voor € 1 (just in case...). Ik heb ze beide wel gebruikt maar heb niet echt uitgebreid gecheckt of ik ook zonder had gekund.
Ik heb alvast een mailtje gestuurd naar Ionity met de vraag of ze van plan zijn dat punt uit te breiden. Zeker ook omdat er een Tesla punt met ca. 10 superchargers naast staat. Antwoord: ze hebben het doorgegeven aan het Operations Team om het te bekijken. Ze kon wel niks zeggen van wat er op de planning staat, maar gaf wel aan dat alle bestaande punten met hoge ‘charging demand’ een upgrade krijgen. Nieuwe faciliteiten krijgen standaard 6 tot 12 aansluitingen.
Ik vertrek uit regio Gent. Goede tip, ik bekijk de mogelijkheden.Peter-036 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:50:
@Cedje Afhankelijk van waar in België je vertrekt, zou je ook een stukje via Duitsland kunnen rijden, daar zijn de laadmogelijkheden ruimer.
12 aansluitingen: dat zou mooi zijn voor diverse laadstations! Hopelijk gaat dat ook gelden voor b.v. de in aanbouw zijnde locatie bij Saint-Witz (net boven Parijs).Cedje schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:30:
[...]
Nieuwe faciliteiten krijgen standaard 6 tot 12 aansluitingen.
Ben zelf voor de wintersport in Portes du Soleil ook door Duitsland en Zwitserland gereden (via Montreux).
Was wel iets van 40km om, maar dan kan je wel om de haverklap overal laden.
In Frankrijk is Allego momenteel ook flink aan het uitrollen, maar ik weet niet of dat de gaten in Noord Frankrijk voldoende dicht. Zie ook https://www.allego.eu/nl-...t-highway-location-france
https://www.allego.eu/nl-...casino-cooperation-france
Ook in België trouwens https://www.allego.eu/nl-...ighway-charging-locations
Was wel iets van 40km om, maar dan kan je wel om de haverklap overal laden.
In Frankrijk is Allego momenteel ook flink aan het uitrollen, maar ik weet niet of dat de gaten in Noord Frankrijk voldoende dicht. Zie ook https://www.allego.eu/nl-...t-highway-location-france
https://www.allego.eu/nl-...casino-cooperation-france
Ook in België trouwens https://www.allego.eu/nl-...ighway-charging-locations
[ Voor 30% gewijzigd door eltron op 27-01-2022 14:43 ]
Ik doe regelmatig die trip (tot iets boven Langres). Ionity Hauconcourt is altijd druk en er zijn nog maar weinig alternatieven, ik zou er in de zomer liever niet komen. Goede nieuws is dat er wel steeds meer alternatieven komen. De overheid heeft er nu twee jaar over gedaan om een paar paaltjes langs de snelweg te zetten, maar die lijken het te doen.Cedje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:02:
Hoi,
Een beetje overload aan vragen, maar moet rekening houden met mijn wederhelft en de babyen in nood nog een ‘fuel’ car regelen, maar zou het liever doen met mijn eigen (elektrische) wagen.
In Luxemburg lijkt het ook de goede kant op te gaan met Chargy laadpunten. In jouw geval misschien wel beter, sla je Wellin over en laad je zo leeg als je durft in Luxemburg.
Chargemap geeft in mijn ervaring het beste overzicht met reviews.
Plus sinds kort heb ik de Pump-app die echt heel mooi realtime inzicht geeft in wat er gebeurt bij Ionity (dus ook hoe lang mensen al staan te laden bijv), is ook een aanrader.
@Marko72 kun je met die app ook zien op welk SoC mensen zitten?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.