[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 144 Laatste
Acties:
  • 989.578 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-09 15:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Door wegwerkzaamheden ben ik de afgelopen dagen afhankelijk van openbare palen. Een foto bij terugkomst en aankomst, wat een genot is het publiek laden weer ;w . Even #zelfnadenken over de impact van je eigen gedrag is er niet bij en die audi rijder.... blijft een audi rijder :+.

Er was overigens parkeerruimte genoeg, het wordt echt tijd dat gemeentes actief gaan handhaven.
De bebording laat in dit geval overigens ook te wensen over en ik vraag mij af of die überhaupt rechtsgeldig is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mCY2MJn.jpeg

[ Voor 54% gewijzigd door revolution-nl op 17-01-2022 22:33 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-09 16:56
Die Q4 rijder is vast onwetend…eerste BEV is altijd beetje wennen.. en nee: ik ben het niet _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Isheara op 17-01-2022 22:54 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-09 11:53
revolution-nl schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:20:
Door wegwerkzaamheden ben ik de afgelopen dagen afhankelijk van openbare palen. Een foto bij terugkomst en aankomst, wat een genot is het publiek laden weer ;w . Even #zelfnadenken over de impact van je eigen gedrag is er niet bij en die audi rijder.... blijft een audi rijder :+.

Er was overigens parkeerruimte genoeg, het wordt echt tijd dat gemeentes actief gaan handhaven.
De bebording laat in dit geval overigens ook te wensen over en ik vraag mij af of die überhaupt rechtsgeldig is.
Wat doet die audi-rijder precies verkeerd? Ik zie toch een kabel ernaar toe lopen (op de 2e foto in ieder geval). We hebben verder maar het niet over de KIA met #zelfnadenken op zijn auto?

En dit is inderdaad qua verkeersborden ook wel weer een onduidelijk verhaal...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Dat bord zegt toch alleen maar dat er een laadpunt is, niet dat je daar alleen mag parkeren tijdens laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rich_eee
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-03-2024
BarryH schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:22:
@rich_eee ontgrendelen in de zin van de auto van slot af?
Inderdaad, auto op slot en van het slot af. (Hoewel er ook in het menu onder instellingen van laden een optie zit om de stekker te ontgrendelen, maar deze werkte ook niet) - slechts het hard aandrukken van de stekker tijdens "het op slot zetten" " en weer van het slot afhalen" van de auto zorgde ervoor dat de kabel loskwam. NM / Shell medewerker zei dat dit noodzakelijk was tijdens dit proces om de juiste electrische communicatie voor ontgrendeling door de kabel te laten plaatsvinden tijdens dit proces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-09 21:05

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Vraagje over de (voor de leek) ondoorzichtige wereld van laadpassen. Hebben ondertussen een aantal elektrische auto’s voor medewerkers. VW en Skoda. Nu hebben wie via onze gebruikelijke tankpas partij (multitankcard) een laadpas. Echter werkt die alleen binnen NL.

Ze bieden een pas aan van New Motion (Shell Recharge). Echter begrijp ik dat je hierbij een starttarief van €0,35 betaal voor de eerste 20 laadsessies per maand?

Voor snelladers begrijp ik dit, hoe werkt dit echter op de laadlocaties van ons zelf (EVbox)? Moeten we voor onze eigen laadpalen (die openbaar staan) ook gaan betalen dan?

Wat is slim om te doen? Voor Nederland voldoet de pas die we nu hebben. Voor het buitenland zou ik wel graag een oplossing aanbieden. Wat is hierbij handig om te doen? Wil voorkomen dat mensen met 6 verschillende passen rondlopen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Tortelli schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:19:
Voor snelladers begrijp ik dit, hoe werkt dit echter op de laadlocaties van ons zelf (EVbox)? Moeten we voor onze eigen laadpalen (die openbaar staan) ook gaan betalen dan?
Het geldt voor iedere laadsessie die je start met die laadpas. Dus als dit bij jullie zelf ook is dan gaat het daar dus ook gebeuren. Als je in jullie laadpalen de eigen passen gratis kan maken dan is het vaak niet zo, omdat het laden dan gewoon wordt vrijgegeven zonder dat de laadpasprovider daar een berichtje van krijgt. Maar dat zou je dan even moeten proberen of navragen.
Wil voorkomen dat mensen met 6 verschillende passen rondlopen….
Hoewel de Shell Recharge pas wel een grote dekking heeft kan het soms toch makkelijk zijn om ook andere mogelijkheden te hebben om te laden. Maar dat verschilt dus ook weer per land/regio.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
eltron schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:09:
[...]

Start in 2019. Tarief in 2021 33% hoger?!
Vanuit huidig perspectief nog laag, maar in verhouding tot de aanbesteding veel meer dan inflatie/indexering
Wie wordt hier belazerd?
Dat is contractueel zo afgesproken met de provincies. De aanbesteding wordt gewonnen en er wordt de eerste paar jaar een laadtarief onder kostprijs bedongen. De CPO mag per jaar maximaal zoveel procent indexeren dus dat doen ze natuurlijk ook want het kost ze geld. Nu begint hun terugverdien periode pas. CPO's zijn geen liefdadigheidsorganisaties maar commerciele bedrijven. Linksom of rechtsom willen ze die kosten toch terugverdienen, of die inflatie nu 0 of 5% is.

Dat de overheid een tijdelijke lening neemt op de laadtarieven is prima, maar niet zeuren als die dan een keer moet worden ingelost. De krantenkop 'goedkoopste laadpaal van Nederland' is toch een jaar ofzo meegegaan, het doel van de ambtenaar die die deal maakte was denk ik de early adopters stimuleren met scherpe tarieven, en de transitie aanjagen, aan jou het oordeel of dit goed gelukt is.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-09 23:43

[Afbeelding]
Na even zoeken krijg ik dit: Dit bordt geeft alleen aan dit er een oplaadpunt voor elektrische auto’s aanwezig is. Omdat de P ontbreekt heeft het geen enkele wettelijke status.

Niemand doet hier wettelijk iets fout dus, en het lijkt me dat de gemeente niet moet handhaven, maar beter moet beborden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-09 18:53
Hachy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:50:
[...]

Dat is contractueel zo afgesproken met de provincies. De aanbesteding wordt gewonnen en er wordt de eerste paar jaar een laadtarief onder kostprijs bedongen. De CPO mag per jaar maximaal zoveel procent indexeren dus dat doen ze natuurlijk ook want het kost ze geld. Nu begint hun terugverdien periode pas. CPO's zijn geen liefdadigheidsorganisaties maar commerciele bedrijven. Linksom of rechtsom willen ze die kosten toch terugverdienen, of die inflatie nu 0 of 5% is.

Dat de overheid een tijdelijke lening neemt op de laadtarieven is prima, maar niet zeuren als die dan een keer moet worden ingelost. De krantenkop 'goedkoopste laadpaal van Nederland' is toch een jaar ofzo meegegaan, het doel van de ambtenaar die die deal maakte was denk ik de early adopters stimuleren met scherpe tarieven, en de transitie aanjagen, aan jou het oordeel of dit goed gelukt is.
Ik begrijp de gedachte en ook dat het een positief effect heeft gehad op de transitie naar EV.

Dat gezegd hebbend heb ik altijd moeite met lokkertjes waarbij niet duidelijk wordt gemaakt dat het slechts tijdelijk is. In de juichende teksten uit 2018/19 lees ik niets over dat het tarief in de eerste jaren met een veel hoger percentage mag stijgen dan de inflatie.
Dan maakt de ambtenaar/provincie mooie sier met een scherp contract, terwijl het in feite een lening is zoals jij aangeeft, die gewoon moet worden terugbetaald. Door de niets vermoedende gebruiker welteverstaan.

Doet mij een beetje denken aan de werkwijze van banken. Boden allerlei diensten "gratis" aan om te verdienen op gratis saldi en renteverschillen. Ook steeds meer door cliënten zelf laten doen onder het motto gemak dient de mens, maar ondertussen besparing administratieve lasten. En inmiddels mogen we voor alles betalen tot en met aan de bank te betalen rente over spaargeld en met jaarlijks sterk stijgende tarieven van eigenlijk een nutsvoorziening waar we niet meer buiten kunnen.

Voor de EV is naast de stijging van de stroomtarieven, het invoeren van kilometerheffing de volgende stap, al lijkt dat in de plannen van het nieuwe kabinet niet meer alleen over EV te gaan. Maar ik moet de uitwerking nog zien. Overigens boeiend dat het argument is dat de opbrengst van de autobelastingen daalt door EV's, maar ons elektriciteitstarief voor meer dan de helft uit belasting bestaat (oftewel in mijn geval ongeveer tweederde, dus de kale stroomprijs gaat drie keer over de kop door belastingen).

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 18-01-2022 10:40 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

the-hyrax schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:03:
[...]

Na even zoeken krijg ik dit: Dit bordt geeft alleen aan dit er een oplaadpunt voor elektrische auto’s aanwezig is. Omdat de P ontbreekt heeft het geen enkele wettelijke status.

Niemand doet hier wettelijk iets fout dus, en het lijkt me dat de gemeente niet moet handhaven, maar beter moet beborden.
Dan nog vind ik dit asociaal gedrag als er voldoende parkeergelegenheid aanwezig is |:(

Dergelijke situaties lijken mij niet wenselijk voor de adoptie van elektrische rijden, de sfeer in de buurt en het gebruik van middelen. Het is natuurlijk belachelijk dat er twee laadplekken bezet zijn terwijl er niet geladen wordt. Ik zou niet vrolijk worden als ik wekelijks geconfronteerd wordt met dit soort taferelen :X

Ik heb de gemeente inmiddels aangeschreven.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
eltron schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:36:
[...]

Ik begrijp de gedachte en ook dat het een positief effect heeft gehad op de transitie naar EV.

Dat gezegd hebbend heb ik altijd moeite met lokkertjes waarbij niet duidelijk wordt gemaakt dat het slechts tijdelijk is. In de juichende teksten uit 2018/19 lees ik niets over dat het tarief in de eerste jaren met een veel hoger percentage mag stijgen dan de inflatie.
Dan maakt de ambtenaar/provincie mooie sier met een scherp contract, terwijl het in feite een lening is zoals jij aangeeft, die gewoon moet worden terugbetaald. Door de niets vermoedende gebruiker welteverstaan.

Doet mij een beetje denken aan de werkwijze van banken. Boden allerlei diensten "gratis" aan om te verdienen op gratis saldi en renteverschillen. Ook steeds meer door cliënten zelf laten doen onder het motto gemak dient de mens, maar ondertussen besparing administratieve lasten. En inmiddels mogen we voor alles betalen tot en met aan de bank te betalen rente over spaargeld en met jaarlijks sterk stijgende tarieven van eigenlijk een nutsvoorziening waar we niet meer buiten kunnen.

Voor de EV is naast de stijging van de stroomtarieven, het invoeren van kilometerheffing de volgende stap, al lijkt dat in de plannen van het nieuwe kabinet niet meer alleen over EV te gaan. Maar ik moet de uitwerking nog zien. Overigens boeiend dat het argument is dat de opbrengst van de autobelastingen daalt door EV's, maar ons elektriciteitstarief voor meer dan de helft uit belasting bestaat (oftewel in mijn geval ongeveer tweederde, dus de kale stroomprijs gaat drie keer over de kop door belastingen).
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
eltron schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:36:
[...]

Ja, dat ben ik met je eens, ik bekijk de lokkertjes dan ook een beetje opportunistisch (maak gebruik ervan zo lang het kan). Technisch mag het allemaal maar moreel kun je je afvragen stellen of de tijdelijke verlaging van de tarieven het gewenste effect had of dat mensen er daadwerkelijk op zijn gaan budgetteren. Het lijkt inderdaad wel een beetje op de werkwijze van Banken. Of drugsdealers, zo je wilt. Free sample, dan dokken.

Toch denk ik dat het wel een doel heeft gehad, er is ongetwijfeld ergens in de kleine lettertjes gezegd dat de prijs maximaal zoveel maanden gelijk mocht zijn of zoveel procent verhoogd mocht worden maar daar staan de beleidsmakers natuurlijk niet mee te adverteren. In die zin vind ik de prijsverhoging van de CPO in deze kwestie wel verdedigbaar, de oorzaak ligt voornamelijk op bestuurlijk niveau.

Dat je het gevoel hebt steeds meer 'genaaid' te worden door een opeenstapeling van allerlei maatregelen ligt niet specifiek aan deze deal, omdat je hier zo fel op reageerde probeer ik daar wat nuance in aan te brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:59:
Dan nog vind ik dit asociaal gedrag als er voldoende parkeergelegenheid aanwezig is |:(
Maar heb je al eens aan de bestuurder van die auto gevraagd of er niet 1 plek verder geparkeerd kan worden zodat jij kan laden?
Dergelijke situaties lijken mij niet wenselijk voor de adoptie van elektrische rijden, de sfeer in de buurt en het gebruik van middelen.
Meestal vinden de andere bestuurders dat ook als hun parkeerplekken worden "afgepakt" voor een paar EV's.

Het ligt er natuurlijk aan hoe jij naar die plek kijkt. Was het de parkeerplek waar je al 30 jaar parkeert die nu verdwijnt of ben jij degene die de laadpaal nodig heeft om te kunnen rijden.

Jij gebruikt die laadpaal nu (tijdelijk); wellicht was het voor die tijd (en daarna?) helemaal geen probleem omdat er alleen een Audi is die af te toe wil laden. Of wanneer een andere buurman wil laden dat die dat even roept in de straat-app of gewoon even aanbelt bij de Kia of Audi eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:25
The Adder schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:09:
[...]

O ja dat was het, ik kwam niet verder en vervolgens via de chat gevraagd hoe dit op te lossen, en toen was mijn account verdwenen :+
Wel slim om dan maar te vertrouwen op een postbedrijf, lijkt echt "intelligent" te zijn _/-\o_
Met postcode blijkbaar geen probleem gehad, D is 5 cijfers (CH en A weet ik niet, maar lijkt te werken)
Ga morgen eens een aanvraag proberen, bedankt!
is op dit moment toch (nog) één van de voordeligste :)
Ik had ongeveer hetzelfde, maar ik had NL- vóór de postcode ingevuld. Misschien was dat te opvallend.... ;)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Ik weet niet of het al ergens gemeld is, maar in de "Fastned Trading Update Q4 2021" webcast meld Fastned (rond 10 min. in de presentatie) dat ze voor de zomer al hun laders willen hebben voorzien van bankpas lezers.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-09 13:10

Kju

Ik hoop niet dat het zoals Allego gaat. Ik stond vandaag bij van der Valk Wassenaar en de Allego pakte uitsluitend bankpassen of QR voor Smoov. Tarief nergens te bekennen. Gelukkig kon de EnBW app de sessie ook starten.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
jvhaarst schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:46:
Ik weet niet of het al ergens gemeld is, maar in de "Fastned Trading Update Q4 2021" webcast meld Fastned (rond 10 min. in de presentatie) dat ze voor de zomer al hun laders willen hebben voorzien van bankpas lezers.
Mooie ontwikkeling.
Wordt dan een beetje de Tango of Tinq.
Dan nog een mooi bord er bij met voortdurend wisselende laadtarieven, dolle donderdagen of happyhours in de daluren. Kan ieder dan weer zijn of haar voordeel mee doen. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

jdbiggelaa schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:34:
[...]

Dankje voor deze praktische tips Jan! De Shell app had ik al, maar die heeft nauwelijks laders in Noord Engeland. Ik ga ermee aan de slag, boot en accommodaties zijn geboekt 👍
Misschien ook nog interessant : https://www.joinbonnet.com/, interview op YouTube: EV Charging Made Easy - BONNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-08 01:15

The Adder

Happy racing from Holland

Mooi en interessant initiatief, één app voor vele (snellader) aanbieders waaronder Allego, FastNed en Shell voor een vaste prijs van 35p/kWh (~40 euro cent/kWh). Tevens heb je de mogelijkheid om een soort prepaid te nemen waarbij je voor een vast bedrag per maand minimal x kWh kan laden, kom je er boven dan ga je een bepaald (laag) bedrag per kWh betalen. Zitten in de UK, maar dat moet geen probleem zijn.

Heeft iemand hier al ervaring mee?

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 70000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
Ik heb me aangemeld met de code voor een gratis lading, dus zal ze eens gaan proberen :)
@Hachy jij al getest met deze app?

[ Voor 17% gewijzigd door Isheara op 20-01-2022 00:58 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nee, dank voor de tip. Heb recent wel JUCR en PrePoint gechecked maar aan beide heb je in NL niet zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:51

[Afbeelding]
Dit is toch een perfecte foto om eens naar je gemeente te sturen (betreffende verkeers afdeling)? Ik vind het een vreselijk idioot bord waarbij ik me heel goed kan voorstellen dat niet EV rijders/kenners denken dat ze gerust mogen parkeren. Of het netjes is of niet... dat is een ander verhaal maar ik denk dat wij EV rijders daar veel en veel meer op letten. Je moet het ook van de andere kant bekijken natuurlijk en in dit geval is het bord gewoon heel erg slecht. Snap ook niet goed welk bureau mannetje/vrouwtje heeft besloten dat er zo'n bord moest komen 8)7

En verder, is dit bij jouw in de buurt/straat? Dan ken je de autos wel lijkt me? Dan is even een praatje met de rijder toch zo gemaakt? Misschien begrepen hun het bord ook niet, of was er nooit een probleem omdat jij zoals iemand hierboven ook al zei nooit stond. Kan meer achter zitten.

Ik heb ook een hekel aan laadpaal klevers of brandstof autos die op een overduidelijke EV laadplek gaan staan. Maar in dit geval is er meer dan genoeg ruimte voor gesprek gezien het vage bord.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Juancho schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:43:
[...]

Dit is toch een perfecte foto om eens naar je gemeente te sturen (betreffende verkeers afdeling)? Ik vind het een vreselijk idioot bord waarbij ik me heel goed kan voorstellen dat niet EV rijders/kenners denken dat ze gerust mogen parkeren. Of het netjes is of niet... dat is een ander verhaal maar ik denk dat wij EV rijders daar veel en veel meer op letten. Je moet het ook van de andere kant bekijken natuurlijk en in dit geval is het bord gewoon heel erg slecht. Snap ook niet goed welk bureau mannetje/vrouwtje heeft besloten dat er zo'n bord moest komen 8)7

En verder, is dit bij jouw in de buurt/straat? Dan ken je de autos wel lijkt me? Dan is even een praatje met de rijder toch zo gemaakt? Misschien begrepen hun het bord ook niet, of was er nooit een probleem omdat jij zoals iemand hierboven ook al zei nooit stond. Kan meer achter zitten.

Ik heb ook een hekel aan laadpaal klevers of brandstof autos die op een overduidelijke EV laadplek gaan staan. Maar in dit geval is er meer dan genoeg ruimte voor gesprek gezien het vage bord.
Ik heb de foto's inderdaad verstuurd naar de gemeente met de vraag of ze dit soort situaties mee willen nemen in beleidsoverwegingen. Ik wil iedereen aanmoedigen hetzelfde te doen als ze dit soort situatie tegenkomen.

Buurtgenoten heb ik (nog) niet aangesproken, inmiddels is mijn oprit weer toegankelijk en kan ik weer zorgeloos laden _/-\o_. Ik ben overigens van mening dat dit ook niet dé oplossing is. Uiteindelijk gaat het om de inrichting en het beleid waar het hier fout gaat. Er stond gisteren weer een unplugged Polestar |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
revolution-nl schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:00:
[...]

Ik heb de foto's inderdaad verstuurd naar de gemeente met de vraag of ze dit soort situaties mee willen nemen in beleidsoverwegingen. Ik wil iedereen aanmoedigen hetzelfde te doen als ze dit soort situatie tegenkomen.

Buurtgenoten heb ik (nog) niet aangesproken, inmiddels is mijn oprit weer toegankelijk en kan ik weer zorgeloos laden _/-\o_. Ik ben overigens van mening dat dit ook niet dé oplossing is. Uiteindelijk gaat het om de inrichting en het beleid waar het hier fout gaat. Er stond gisteren weer een unplugged Polestar |:(
Tja volgens de huidige aanwijzingen mag het toch ook? Waar ik hier in de straat parkeer staat een bord met 2 pijlen en duidelijk dat het bedoelt is voor EV's om te laden. En je ziet er dan ook alleen EV's die aan het laden zijn. In het begin was er maar 1 pijl op het bord en toen zag je ook gelijk dan brandstof autos er ook gingen parkeren. Nu heb ik dat iig in een paar maand tijd nooit meer gezien.

Duidelijkheid van borden is echt heel belangrijk hoor, ik zou dus eerder echt de fout bij je gemeente leggen. Die zorgen zelf voor onduidelijkheid.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Juancho schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:15:
[...]
Tja volgens de huidige aanwijzingen mag het toch ook? Waar ik hier in de straat parkeer staat een bord met 2 pijlen en duidelijk dat het bedoelt is voor EV's om te laden. En je ziet er dan ook alleen EV's die aan het laden zijn. In het begin was er maar 1 pijl op het bord en toen zag je ook gelijk dan brandstof autos er ook gingen parkeren. Nu heb ik dat iig in een paar maand tijd nooit meer gezien.

Duidelijkheid van borden is echt heel belangrijk hoor, ik zou dus eerder echt de fout bij je gemeente leggen. Die zorgen zelf voor onduidelijkheid.
Bij ons niet alleen het bord, maar ook het parkeervak, belegd met groene stenen zodat het duidelijk anders is dan de overige parkeervakken. Plus een bord "alleen laden elektrische auto's"
Staat nooit een ICE.
Wel soms een klever (meestal PHEV).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
revolution-nl schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:00:
[...]

Toch wel TRIEST dat een Polestar rijder zich hier schuldig aan maakt.
Voor mijn "gevoel" zijn Polestar rijders van een andere mentaliteit dan-die-paar-andere-merken.

Zo zie je maar....

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
Hansieo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Toch wel TRIEST dat een Polestar rijder zich hier schuldig aan maakt.
Voor mijn "gevoel" zijn Polestar rijders van een andere mentaliteit dan-die-paar-andere-merken.

Zo zie je maar....
Hij maakt zich helemaal nergens schuldig aan. Hij parkeert op een parkeervak. Het bord zegt vrij weinig, en staat niet eens bij een vak. Je zou kunnen zeggen "hij zou beter moeten weten en het vak vrij moeten houden", maar dan had die kia er misschien 10 minuten later weer gestaan. Er zijn natuurlijk altijd plekken en mensen waar dit mis blijft gaan, maar in mijn ervaring is dat aanzienlijk minder vaak als er gewoon duidelijke en kloppende borden staan..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Prullenbak84 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Hij maakt zich helemaal nergens schuldig aan. Hij parkeert op een parkeervak. Het bord zegt vrij weinig, en staat niet eens bij een vak. Je zou kunnen zeggen "hij zou beter moeten weten en het vak vrij moeten houden", maar dan had die kia er misschien 10 minuten later weer gestaan. Er zijn natuurlijk altijd plekken en mensen waar dit mis blijft gaan, maar in mijn ervaring is dat aanzienlijk minder vaak als er gewoon duidelijke en kloppende borden staan..
Het is 't #zelf nadenken dat op de auto staat én dat een (volledige) EV rijder dóndersgoed weet wat de bedoelings is.

Dat het niet "aan de regels" voldoet, en je er dus "gemakkelijk" onderuitkan, doets niets aan het gedrag af.

Vraag jezelf (en ook andere lezers hier) eens af, zou JIJ je auto er neer zetten ZONDER te laden?

Ik weet van mijzelf 100% NIET, al moest ik er een stuk voor verderop lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Hansieo Je draait het nu wel echt om. Die mensen doen helemaal niets verkeerd en houden zich prima aan de regels die er zijn.

Ik snap wel dat het fijner zou zijn als de gemeente dit als laadplek zou aanwijzen, maar dat is gewoon (nog?) niet zo. Maar dat is geen overtreding of fout van de mensen die hun auto parkeren op een plek waar dat gewoon mag.

Als de gemeente echt "de bedoeling" heeft dat dit een laadplek zou zijn dan moeten ze daar gewoon de borden voor plaatsen zodat mensen dit weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:03
Moet zeggen dat bij ons (op 1 plek na, dicht bij winkels, en die laadplek is formeel alleen van 17-06uur een laadplek) iedereen zich netjes gedraagd. Dan heb ik het overigens over ICE die niet op de laadplekken parkeert. Waar het wel fout gaat is de PHEV (of soms EVs) die nu door corona kleine stukje rijden, na een uurtje al volzitten en ze gewoon vanaf moment van thuis komen (zeg 1800 uur) tot de volgende dag erin zitten. Ik heb op acceptabele afstand (500m) ongeveer 5 a 6 dubbele palen, als ik om 9 uur savonds een rondje doe staan ze allemaal op geel. Als ik dan de hond uit laat rond middennacht staan ze er nog.

Het is gewoon een dingetje, er is plek zat, haal hem gewoon weg als je weet dat hij vol is. Ik kom soms redelijk leeg thuis, en dan is het best frustrerend als er niets vrij is, maar feitelijk niemand staat te laden. Ik ben dus wel voorstander van het voorstel wat hierboven ergens werd gemaakt over boete tarieven na een bepaalde tijd kleven (rekenign houdende met bepaalde situaties)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-08 11:01
JeroenE schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:39:
@Hansieo Je draait het nu wel echt om. Die mensen doen helemaal niets verkeerd en houden zich prima aan de regels die er zijn.

Ik snap wel dat het fijner zou zijn als de gemeente dit als laadplek zou aanwijzen, maar dat is gewoon (nog?) niet zo. Maar dat is geen overtreding of fout van de mensen die hun auto parkeren op een plek waar dat gewoon mag.

Als de gemeente echt "de bedoeling" heeft dat dit een laadplek zou zijn dan moeten ze daar gewoon de borden voor plaatsen zodat mensen dit weten.
JeroenE, ik snap jou reactie maar.
Het gaat hier niet om of het wel of niet zo mogen.
Het punt is dat je op die plek niks te zoeken hebt als je niet hoeft te laden.
Uiteraard zijn er altijd egoïsten het mag dus ik doe het, waarmee je dus eigenlijk zegt iedereen die wel moet laden zak maar in de .....

Zo moeten wij niet met elkaar omgaan vind ik.

VW egolf 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

jvhaarst schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:46:
Ein-de-lijk!

Dat hele laadpas geneuzel was vanaf het begin al gedoemd te mislukken. Als particulier wil je toch geen Excel sheet hoeven bijhouden om te bepalen bij welke paal je met welke laadpas moet laden?

Gewoon één prijs op de paal, pinpasje ervoor en afrekenen. Hallelujah.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eltron
Rdestructo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:51:
[...]
JeroenE, ik snap jou reactie maar.
Het gaat hier niet om of het wel of niet zo mogen.
Uiteraard zijn er altijd egoïsten het mag dus ik doe het, waarmee je dus eigenlijk zegt iedereen die wel moet laden zak maar in de .....

Zo moeten wij niet met elkaar omgaan vind ik.
Eens, gewoon rekening houden met elkaar o.b.v. fatsoensnormen.
Dan hoeft het ook niet door verboden, geboden en boetes geregeld te worden.

Ik ga toch ook niet bij een druk tankstation met mijn EV bij pomp nr 3 staan (zonder te tanken uiteraard) en dan een halfuurtje koffiedrinken in de shop? Ook al staat nergens dat dat verboden is. Dat doe je gewoon niet.
(en zelfs voor een aankoop van 1-2 minuten zet ik de EV niet bij een pomp maar op een andere parkeerplaats)

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 20-01-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:52
4v4t4r schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:48:
Moet zeggen dat bij ons (op 1 plek na, dicht bij winkels, en die laadplek is formeel alleen van 17-06uur een laadplek) iedereen zich netjes gedraagd. Dan heb ik het overigens over ICE die niet op de laadplekken parkeert. Waar het wel fout gaat is de PHEV (of soms EVs) die nu door corona kleine stukje rijden, na een uurtje al volzitten en ze gewoon vanaf moment van thuis komen (zeg 1800 uur) tot de volgende dag erin zitten. Ik heb op acceptabele afstand (500m) ongeveer 5 a 6 dubbele palen, als ik om 9 uur savonds een rondje doe staan ze allemaal op geel. Als ik dan de hond uit laat rond middennacht staan ze er nog.

Het is gewoon een dingetje, er is plek zat, haal hem gewoon weg als je weet dat hij vol is. Ik kom soms redelijk leeg thuis, en dan is het best frustrerend als er niets vrij is, maar feitelijk niemand staat te laden. Ik ben dus wel voorstander van het voorstel wat hierboven ergens werd gemaakt over boete tarieven na een bepaalde tijd kleven (rekenign houdende met bepaalde situaties)
Kleefboete! <3

Hier afgelopen weekend weer hetzelfde. Ik heb ook in een straal van 500 meter circa 5 dubbele palen, 8 met PHEV die vol zaten. 2 met een daadwerkelijke BEV die nog wel aan het opladen waren. Zondagmiddag waren alleen de BEV's weg en de PHEV stond nog vrolijk te pruttelen. Ik kon gelukkig nog een klein stukje (geen privé laadpaal dus hou altijd wat marge) rijden en naar een lege plek waar eerst een BEV stond.

Wanneer komt de kleefboete? :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Rdestructo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:51:
Nee, dat klopt niet. Het is een parkeerplaats voor alle auto's en die mensen willen hun auto parkeren. Die hebben er dus wel wat te zoeken.

Als ik boodschappen ga doen parkeer ik de auto ook op een voor mij handige parkeerplek. Dan ga ik niet aan het eind van de parkeerplaats staan omdat er misschien anderen komen die slechter ter been zijn.

Dan is er echt geen gemeente die mij een boete gaat geven omdat ik parkeer op een plek waar ik mag staan, maar die zij "bedoeld" hadden als invalidenplek. Want als ze dat hadden "bedoeld" dan hadden ze er wel een bord bij gezet. Dan had ik dat geweten en mijn auto op een andere plek gezet.
eltron schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:00:
In een utopie willen we allemaal wel wonen. Maar zo is het nu eenmaal niet en daarom hebben we dus wel verkeersregels en -borden.
Ik ga toch ook niet bij een druk tankstation met mijn EV bij pomp nr 3 staan (zonder te tanken uiteraard) en dan een halfuurtje koffiedrinken in de shop? Ook al staat nergens dat dat verboden is. Dat doe je gewoon niet.
Maar al zou je dat wel doen dan krijg je dus geen boete voor foutparkeren.

Het is trouwens ook al irritant als mensen dit doen terwijl ze wel getankt hebben en dat kwam ik vroeger ook regelmatig tegen op tankstations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
JeroenE schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:30:
[...]
Nee, dat klopt niet. Het is een parkeerplaats voor alle auto's en die mensen willen hun auto parkeren. Die hebben er dus wel wat te zoeken.

Als ik boodschappen ga doen parkeer ik de auto ook op een voor mij handige parkeerplek. Dan ga ik niet aan het eind van de parkeerplaats staan omdat er misschien anderen komen die slechter ter been zijn.

Dan is er echt geen gemeente die mij een boete gaat geven omdat ik parkeer op een plek waar ik mag staan, maar die zij "bedoeld" hadden als invalidenplek. Want als ze dat hadden "bedoeld" dan hadden ze er wel een bord bij gezet. Dan had ik dat geweten en mijn auto op een andere plek gezet.
Zoals ik al schreef, dat is het punt niet.
Het gaat er om omgangsnormen iets zoals goed fatsoen.
Maar aan jou reacties te lezen neem ik aan dat jou dat vreemd is?

een betere sociale wereld begint bij jezelf d:)b

VW egolf 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Rdestructo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:50:
Zoals ik al schreef, dat is het punt niet.
Het gaat er om omgangsnormen iets zoals fatsoen.
Wat is er dan precies onfatsoenlijk aan om je auto te parkeren op een parkeerplaats?
Maar aan jou reacties te lezen neem ik aan dat jou dat vreemd is?
Ik vind het eerlijk gezegd onfatsoenlijk om bestuurders aan de schandpaal te nagelen terwijl zij gewoon netjes de verkeersregels volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdestructo
eltron schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:00:
[...]

(en zelfs voor een aankoop van 1-2 minuten zet ik de EV niet bij een pomp maar op een andere parkeerplaats)
Ik vind het een mooi voorbeeld _/-\o_
Helaas probeer ik aan een verkeersbord fatsoensnormen uit te leggen alleen vat hij het niet.
Iets van in een regeltjeswereld leven, word er jammer genoeg niet socialer van ;(

Gelukkig zijn er nog een hoop mensen die het wel snappen oOo

VW egolf 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Hansieo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:04:
[...]

Het is 't #zelf nadenken dat op de auto staat én dat een (volledige) EV rijder dóndersgoed weet wat de bedoelings is.
Nee dat #zelfnadenken was op de kia rio, niet de polestar.
Dat het niet "aan de regels" voldoet, en je er dus "gemakkelijk" onderuit kan, doets niets aan het gedrag af.
Maar dat wil niet zeggen dat hij zichzelf ergens schuldig aan maakt. Dit bord is onduidelijk, betekent niks, en staat niet eens bij een parkeervak. Dit bord zegt niks meer dan "hey mensen, hier staat een laadpaal".

De Kia-rijder weet dat misschien niet eens, of het interessert hem niet. En ergens is dat zijn goed recht, maar misschien zou 'ie anders handelen als ie het wel weet.

En de polestar-rijder zou inderdaad misschien beter moeten weten, maar ik weet de situatie niet op het moment dat hij aankomt.
Vraag jezelf (en ook andere lezers hier) eens af, zou JIJ je auto er neer zetten ZONDER te laden?

Ik weet van mijzelf 100% NIET, al moest ik er een stuk voor verderop lopen.
Wellicht wel. Ligt erg aan de situatie. Als er verder geen plek is, sowieso. (misschien zou ik zelfs voor de zekerheid mijn auto inpluggen, want dan is het ineens wél, goed, toch??) Als er vrij dichtbij een andere plek is, waarschijnlijk niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 20-01-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Rdestructo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:00:
[...]

Ik vind het een mooi voorbeeld _/-\o_
Helaas probeer ik aan een verkeersbord fatsoensnormen uit te leggen alleen vat hij het niet.
Iets van in een regeltjeswereld leven, word er jammer genoeg niet socialer van ;(

Gelukkig zijn er nog een hoop mensen die het wel snappen oOo
Het gaat alleen niet om wat wij zouden doen. Het gaat erom of wat de mensen in dit voorbeeld doen, en of dat onfatsoenlijk is, en daarbovenop nog een keer de vraag of het bewust onfatsoenlijk is.

Ik denk het deels onfatsoenlijk is, maar verre van echt fout, en in veel gevallen niet bewust.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ervaring leert mij, vaak bewust onfatsoenlijk. Jaloezie, ''laat ze maar ergens heen gaan met die electrische zooi" e.d. Als ik dan zeg dat ik ook een EV heb is het vaak gelijk 'ow fijn he, hoe ver kan ie" en allerlei geslijm.
Maar zoals je hier ook leest, iedereen geeft zn eigen mening eraan. Zal in de komende tijd nog wel gaan verharden, aantal EVs stijgt sneller dan het aantal laadpalen. Hier in de staat 4 nieuwe laadpalen gelukkig, waarvan telkens 1vd2 enkel voor EV's is'. 1e boete al uitgedeeld aan niet EV rijder op de plaats van de EV.
Zeer scherpe handhaving - kudos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
JeroenE schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:53:
[...]
Wat is er dan precies onfatsoenlijk aan om je auto te parkeren op een parkeerplaats?

[...]
Ik vind het eerlijk gezegd onfatsoenlijk om bestuurders aan de schandpaal te nagelen terwijl zij gewoon netjes de verkeersregels volgen.
En als er een invalide bord staat ZONDER pijl?
Zet jij gewoon je auto er neer, wat het is niet "wettelijk" 100% dicht.
verder laat ik het erbij, want ik denk niet dat we op één lijn komen.. :')

[ Voor 7% gewijzigd door Hansieo op 20-01-2022 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Hansieo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:50:
En als er een invalide bord staat ZONDER pijl?
Bij zo'n bord hoeft geen pijl te staan. Dat is alleen nodig als de situatie niet duidelijk is. Bijvoorbeeld als men 1 bord wil gebruiken voor meerdere plekken.

Maar het probleem in dit geval is niet het ontbreken van een pijl, maar het feit dat het enkel een informatiebord is wat verder niets ge- of verbied.

Als je er alleen mag als je aan het laden bent dan moet er minstens een grote witte P op staan, zoals op bord E4.

Volgens mij is dan nog enige discussie of plaatjes genoeg zijn of dat er duidelijk iets bij moet staan als "opladen elektrische auto's" (wat ik persoonlijk dan weer discriminatie vindt voor elektrische motoren). Je hebt trouwens ook nog de variant waarbij enkel "elektrische auto's" staat en dan mag je er dus ook met een Polestar staan ook al ben je niet aan het opladen.

Maar zolang de witte P ontbreekt gaat het dus zeker niet om een plek waar je alleen onder voorwaarden mag parkeren.

Als er dus een bord zou hangen met enkel een plaatje van een rolstoel (en dus geen P) dan mag je daar rustig parkeren ook als je geen gehandicaptenkaart in je auto hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
tis toch niet zo moeilijk?

1. als mede EV rijder weet je echt wel hoe en wat, ondanks dat het bord niet OK is. Dus uit netheid zou ik er niet gaan staan en ik denk vele andere EV rijders ook niet.
2. als brandstof rijder zou ik er wel lekker gaan staan. Jammer voor EV rijders maar het is gewoon een vrije parkeerplek. En hier staat het zo onduidelijk en vaag en mag ik er zelfs staan. Dus doe ik dat. En als een buurtgenoot daar last van heeft, mijn deur staat open en ik haal met liefde de auto weg.

Zo denk ik dan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 20-01-2022 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
JeroenE schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:53:
[...]
Bij zo'n bord hoeft geen pijl te staan. Dat is alleen nodig als de situatie niet duidelijk is. Bijvoorbeeld als men 1 bord wil gebruiken voor meerdere plekken.

Maar het probleem in dit geval is niet het ontbreken van een pijl, maar het feit dat het enkel een informatiebord is wat verder niets ge- of verbied.

Als je er alleen mag als je aan het laden bent dan moet er minstens een grote witte P op staan, zoals op bord E4.

Volgens mij is dan nog enige discussie of plaatjes genoeg zijn of dat er duidelijk iets bij moet staan als "opladen elektrische auto's" (wat ik persoonlijk dan weer discriminatie vindt voor elektrische motoren). Je hebt trouwens ook nog de variant waarbij enkel "elektrische auto's" staat en dan mag je er dus ook met een Polestar staan ook al ben je niet aan het opladen.

Maar zolang de witte P ontbreekt gaat het dus zeker niet om een plek waar je alleen onder voorwaarden mag parkeren.

Als er dus een bord zou hangen met enkel een plaatje van een rolstoel (en dus geen P) dan mag je daar rustig parkeren ook als je geen gehandicaptenkaart in je auto hebt liggen.
Je hebt helemaal gelijk, maar in sommige situaties kan het zijn dat mensen je een hufter vinden, zelfs al heb je je aan alle regels gehouden. Gezien de discussie die hier ontstaan is kan je concluderen dat deze situatie er 1 is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
Juancho schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:16:
tis toch niet zo moeilijk?

1. als mede EV rijder weet je echt wel hoe en wat, ondanks dat het bord niet OK is. Dus uit netheid zou ik er niet gaan staan en ik denk vele andere EV rijders ook niet.
Zoals eerder gezegd ben ik t daarmee eens (mits er ergens anders plek is, dan)

Maar mijn extra probleem dan dus nog: wáár eigenlijk zouden wij precies niet gaan staan?

Want dit hele bord in kwestie staat niet eens op een fatsoenlijke plek dat duidelijk is waar t op doelt. Dat, in combinatie met het ontbreken van een P bord, zorgt ervoor dat het hele bord - en ik heb even gerekend - precies nul komma niks over een parkeerplaats zegt.

Ik denk daarom dat we t allemaal eens zijn. Als EV rijder houd je gewoon - als je zelf niet laadt- zoveel mogelijk zo goed en kwaad als het redelijkerwijs gaat, laadplekken vrij. Of ze nou wel of niet verboden zijn voor andere parkeeracties, sociaal zijn en vrij laten.

Maar we kunnen niet verwachten dat iedereen dat doet, zeker niet van mensen die hier helemaal geen weet van hebben en zich gewoon netjes aan de regels houden. en de vooroordelen van “o dan is het een aso”, daar pas ik ook voor.

Ik vind t heel netjes om als het regent te stoppen voor voetgangers en fietsers die geen voorrang hebben. Maar ik doe dat niet altijd. Ook vind ik niet iedereen asociaal die dat niet doet, en gewoon netjes de voorrangsregels volgt.

[ Voor 34% gewijzigd door Prullenbak84 op 20-01-2022 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Om te proberen het iets meer feitelijk te maken : waar is eigenlijk geregeld dat het verboden is om te parkeren met een ICE auto op een wel goed beborde laadplek (P bord met onderbord) ?
Ik kan zo snel geen wetstekst vinden, en in mijn eigen gemeente alleen een document dat al een afgelopen periode omvat.

Ah, hier :
https://wetten.overheid.n...1#HoofdstukII_Paragraaf10

En qua borden :

https://laatmeladen.nl/parkeren-bij-laadplaats/

(dat bord hierboven is dus zonder juridische status)

[ Voor 25% gewijzigd door jvhaarst op 20-01-2022 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Pierz schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:08:
Je hebt helemaal gelijk, maar in sommige situaties kan het zijn dat mensen je een hufter vinden, zelfs al heb je je aan alle regels gehouden.
Dat concept ken ik wel, maar ik vind dat hier niet echt van toepassing. Ik bedoel, dit is geen situatie dat iemand weet dat in artikel 783, lid 352, subsectie d, punt 86 iets staat waardoor ze een voordeel hebben terwijl dit verder geen algemene kennis is.

Het is toch vrij duidelijk geregeld op welke plekken je wel en niet mag parkeren in Nederland? Ik kom niet dagelijks in alle andere EU landen, maar volgens mij is het daar toch ook allemaal hetzelfde ingericht?
Gezien de discussie die hier ontstaan is kan je concluderen dat deze situatie er 1 is.
Persoonlijk vind ik het minder netjes dat je op een forum plaatjes gaat posten en daarna gaat zeggen dat die mensen asociaal zijn. Ze houden zich gewoon netjes aan de verkeersregels en ze doen helemaal niets fout. Het is toch niet de fout van die mensen dat de poster niet weet hoe de Nederlandse verkeersborden werken?

Ik weet natuurlijk ook niet wat de bedoeling van de gemeente was. Misschien was de situatie wel zoals ze hebben beoogd, misschien zijn ze vergeten juiste borden te plaatsen, misschien wilde ze eerst kijken hoe het ging of verzin maar wat anders. Als je dan gaat navragen wat de bedoeling is of aangeven dat dit niet handig is omdat de laadpaal nu niet gebruikt kan worden om op te laden snap ik dat volkomen.

Maar dat is iets heel anders dan gelijk gaan roepen dat het asociaal is en dat de gemeente moet gaan handhaven. Dat laatste vind ik minder netjes en valt in mijn optiek meer in de al eerder genoemde beleving van autorijders die denken dat "elektrische rijders pakken onze parkeerplekken af".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
JeroenE schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:59:
[...]
Dat concept ken ik wel, maar ik vind dat hier niet echt van toepassing. Ik bedoel, dit is geen situatie dat iemand weet dat in artikel 783, lid 352, subsectie d, punt 86 iets staat waardoor ze een voordeel hebben terwijl dit verder geen algemene kennis is.

Het is toch vrij duidelijk geregeld op welke plekken je wel en niet mag parkeren in Nederland? Ik kom niet dagelijks in alle andere EU landen, maar volgens mij is het daar toch ook allemaal hetzelfde ingericht?

[...]
Persoonlijk vind ik het minder netjes dat je op een forum plaatjes gaat posten en daarna gaat zeggen dat die mensen asociaal zijn. Ze houden zich gewoon netjes aan de verkeersregels en ze doen helemaal niets fout. Het is toch niet de fout van die mensen dat de poster niet weet hoe de Nederlandse verkeersborden werken?
To be fair, @revolution-nl heeft er zelf ook meteen bij gezet "De bebording laat in dit geval overigens ook te wensen over en ik vraag mij af of die überhaupt rechtsgeldig is."

Antwoord: "nee, het bord zegt inderdaad niks over die parkeerplekken", zoveel mag inmiddels duidelijk zijn.
Ik weet natuurlijk ook niet wat de bedoeling van de gemeente was. Misschien was de situatie wel zoals ze hebben beoogd, misschien zijn ze vergeten juiste borden te plaatsen, misschien wilde ze eerst kijken hoe het ging of verzin maar wat anders. Als je dan gaat navragen wat de bedoeling is of aangeven dat dit niet handig is omdat de laadpaal nu niet gebruikt kan worden om op te laden snap ik dat volkomen.
Naar de bedoeling van de gemeente kan je alleen maar gissen, maar uiteindelijk zouden de borden dat moeten uitwijzen. In het geval van een duidelijk aangegeven 30-km zone is de bedoeling diudelijk dat je niet harder dan 30 rijdt. In het geval van een verboden-in-te-rijden-bord, is het de bedoeling dat je er niet in rijdt. Als er een goed bord staat met "alleen parkeren voor gehandicapten" dan is dat ook voor iedereen duidelijk.

In dit specifieke geval kan je eigenlijk niet anders concluderen dat de bedoeling van de gemeente was, om mensen te informeren "hier is een laadpunt". Als je denkt dat de gemeente dat niet bedoelt, dan zou je dat na moeten vragen. Nogmaals: al had hier op dezelfde plek een helemaal correct bord, met P en onderbord enzo, gestaan, dan nog vraag ik me af wat daar dan mee bedoeld werd. Want dat moet dan wel netjes bij het/de betreffende vak(ken) staan.
Maar dat is iets heel anders dan gelijk gaan roepen dat het asociaal is en dat de gemeente moet gaan handhaven. Dat laatste vind ik minder netjes en valt in mijn optiek meer in de al eerder genoemde beleving van autorijders die denken dat "elektrische rijders pakken onze parkeerplekken af".
:Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-09 19:30
Ik heb alleen even gekeken bij de Nederlandse snelladers. Volgens mij werkt de app van Bonnet in Nederland goed bij snelladers van Allego, EV-Box en Fastned. Bij Shell Recharge snelladers lijkt het alleen te werken als de laders van Allego zijn, dus niet bij de eigen Shell (New Motion) laders.

De standaardprijs van £ 0,35 staat ongeveer gelijk aan € 0,42 per kWh, dus dit is een uitstekend tarief voor de bovengenoemde snelladers. Je kunt ook abonnementjes krijgen:

Voor £ 15,- / € 18,- per maand kan je 50 kWh krijgen. Dat is € 0,36 per kWh.
Voor £ 35,- / € 42,- per maand kan je 120 kWh krijgen. Dat is € 0,35 per kWh.
Voor £ 50,- / € 60,- per maand kan je 200 kWh krijgen. Dat is € 0,30 per kWh.

Tegoed dat je over houdt, gaat naar de volgende maand.

/edit: persoonlijke referral verwijderd

[ Voor 22% gewijzigd door nathalia op 22-01-2022 00:22 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:23:
To be fair, @revolution-nl heeft er zelf ook meteen bij gezet "De bebording laat in dit geval overigens ook te wensen over en ik vraag mij af of die überhaupt rechtsgeldig is."
Ja in het eerste bericht met plaatje wel.

Maar nadat is uitgelegd dat er verder helemaal niets verkeerd is dat mensen daar gewoon parkeren zonder te laden wordt het wel asociaal genoemd. Zie revolution-nl in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"
Nogmaals: al had hier op dezelfde plek een helemaal correct bord, met P en onderbord enzo, gestaan, dan nog vraag ik me af wat daar dan mee bedoeld werd. Want dat moet dan wel netjes bij het/de betreffende vak(ken) staan.
Als de gemeente het correct doet dan moet er ook een onderbord met pijl(en) zijn om duidelijk te maken op welke plek(ken) dat bord betrekking heeft. Bijvoorbeeld bord "OB504" in deze link. Ik kon zo snel geen officiële onderbordenoverzicht vinden op wetten.nl, maar ik neem aan dat het wel klopt. Die borden zie ik vaak genoeg in het straatbeeld.

Ik weet niet hoe die parkeerplaats er verder uit ziet, maar ik vermoed dat je die paal wel duidelijk kan zien als je bij die hoek komt aangereden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Het werkt. Vanmiddag even bij Fastned geladen. Heb de pas al toegevoegd aan de top10 en ook op Twitter al wat herrie gemaakt. Bedankt voor de tip @jvhaarst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skle5u7MdQPxBAVsg--cMz0M6nA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j708CChpEK7yiSkHhx8vtxMU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZPDLimwyOQlWt9z923Ga5_ANYw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qSOVGAlziCJ4Guo16QX5Oqry.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Hachy op 21-01-2022 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Nee, jij bedankt voor het testen en al je werk voor de top10 !
Ik heb alleen maar een YT video gekeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvdk1966
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-08-2023
Heeft iemand ervaring. met de Kia Charge pas waar je voor 0,24 oveal kunt laden op publieke laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-09 13:18
robvdk1966 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:02:
Heeft iemand ervaring. met de Kia Charge pas waar je voor 0,24 oveal kunt laden op publieke laadpalen.
Ja dat werkt. Volgens mij is het trouwens 0,25 cent? En €10 per maand abonnementskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvdk1966
BaSsDruM schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:02:
[...]

Ja dat werkt. Volgens mij is het trouwens 0,25 cent? En €10 per maand abonnementskosten.
Vond het wel een hele goede aanbieding als ik de andere laadprijzen zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
jvhaarst schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Nee, jij bedankt voor het testen en al je werk voor de top10 !
Ik heb alleen maar een YT video gekeken...
Zonder je quote had ik het niet geweten. Ik had de video mooi gemist :) Dus nogmaals bedankt :) En jij ook @Isheara voor de mention.

[ Voor 5% gewijzigd door Hachy op 21-01-2022 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Hachy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:02:Het werkt. Vanmiddag even bij Fastned geladen. Heb de pas al toegevoegd aan de top10 en ook op Twitter al wat herrie gemaakt. Bedankt voor de tip @jvhaarst
Gratis eerste lading met de code FIRSTCHARGE?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik heb deze codes succesvol gebruikt:

FIRSTCHARGE
FULLYCHARGED

/edit: persoonlijke referrals verwijderd.

[ Voor 75% gewijzigd door Hachy op 21-01-2022 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
nathalia schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:31:
[...]

De standaardprijs van £ 0,35 staat ongeveer gelijk aan € 0,42 per kWh, dus dit is een uitstekend tarief voor de bovengenoemde snelladers. Je kunt ook abonnementjes krijgen:

Voor £ 15,- / € 18,- per maand kan je 50 kWh krijgen. Dat is € 0,36 per kWh.
Voor £ 35,- / € 42,- per maand kan je 120 kWh krijgen. Dat is € 0,35 per kWh.
Voor £ 50,- / € 60,- per maand kan je 200 kWh krijgen. Dat is € 0,30 per kWh.

Tegoed dat je over houdt, gaat naar de volgende maand. Met de code RAJP5 krijg je £ 15,- korting op een abonnement. Invoeren doe je in de app bij Settings - Promotions - Add. Handig dus als je gratis 50 kWh wilt krijgen. Na een paar dagen kan je het abonnement gewoon opzeggen. Het blijft de rest van de maand uiteraard wel geldig. Daarna ga je terug naar het standaardplan zonder abonnement.
Als ik het goed begrijp, is het nog veel mooier. Als je boven je kWh abo komt is het meerdere ook tegen het abo tarief, dus 400kWh is geheel obv 0,30/kWh ook het stuk boven de 200kWh.

Of het fijn is om zoveel/lang aan de snellader te staan is een andere afweging.

[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 21-01-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
eltron schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:00:
[...]

Als ik het goed begrijp, is het nog veel mooier. Als je boven je kWh abo komt is het meerdere ook tegen het abo tarief, dus 400kWh is geheel obv 0,30/kWh ook het stuk boven de 200kWh.

Of het fijn is om zoveel/lang aan de snellader te staan is een andere afweging.
Je kunt het ook gebruiken op AC-laders van Allego of EV-Box hoor :)

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 14:59
Hachy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:58:
Ik heb 3 code's succesvol gebruikt:

** Referrals **

Die laatste uit de post hierboven via @nathalia
Die laatste is dus de persoonlijke referral van nathalia.
Geen probleem natuurlijk, maar ik weet dat er op tweakers soms iffy over wordt gedaan.
Ook omdat je hem met die referral op twitter hebt gedeeld, is wel netjes om door te geven dat nathalia dan een kickback krijgt.

(als ik het fout heb hoor ik het graag nathalia, en anders mogen mensen mijn referral gebruiken ** Referrals zijn niet toegestaan ** :+ )

[ Voor 34% gewijzigd door Taro op 21-01-2022 20:07 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Haal maar even weg. Dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:47
robvdk1966 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:02:
Dit abonnement gebruik ik voor mijn e-Niro, ik heb tot nu toe 100% publiek geladen voor €0,25 per kWh (en €9,99 p/m), komt netto bij mijn gebruik op +/- €0,28 per maand. Tevreden mee :)

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Morgen wil ik een dagje naar Keulen; iemand tips waar te laden? Want als ik 't zo zie op de verschillende apps, dan word ik er niet vrolijk van

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Met zo weinig informatie kun je natuurlijk nooit een nuttig antwoord verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvdk1966
Ron!n schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 00:38:
[...]

Dit abonnement gebruik ik voor mijn e-Niro, ik heb tot nu toe 100% publiek geladen voor €0,25 per kWh (en €9,99 p/m), komt netto bij mijn gebruik op +/- €0,28 per maand. Tevreden mee :)
Zo wil ik de pas ook gaan gebruiken omdat de stroomprijzen flink omhoog ⬆️ gaan bij mijn volgende verlenging nl 0,50 per kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:08

timovd

Voorsprong door techniek

the-hyrax schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 01:44:
Morgen wil ik een dagje naar Keulen; iemand tips waar te laden? Want als ik 't zo zie op de verschillende apps, dan word ik er niet vrolijk van
In de winkelstraat. Daar heb je veel Laden in Duitsland.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hachy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:58:
Ik heb deze codes succesvol gebruikt:

FIRSTCHARGE
FULLYCHARGED

/edit: persoonlijke referrals verwijderd.
Met FULLYCHARGED zet je wel een maandelijks abonnement van GBP 35 euro per maand aan dus als het je alleen maar is te doen om 200 kWh gratis te laden moet je dat abo wel tijdig stopzetten.

Weet iemand wat de opzegtermijn is van je abonnement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:52
Wat heb je zelf al onderzocht?

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Waar wordt je niet vrolijk van?
Dat het er zoveel zijn?
Of dat het zo veel kost?
tenzij je kaufland, lidl of aldi gratis laadt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-09 11:55

greatgonzo

schit-te-rend!

We willen morgen ff naar Winterberg, maar bij de p1 en p2 zijn Tesla destination chargers.

Kun je daar ook terecht als niet Tesla rijder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
greatgonzo schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:29:
We willen morgen ff naar Winterberg, maar bij de p1 en p2 zijn Tesla destination chargers.

Antwoord op deze vraag weet ik niet. Maar kom wel regelmatig in Winterberg. Vorige week nog geweest.*)
De laadinfra is abominabel. Weinig laadpunten en reken er maar op dat die net niet vrij zijn als jij ze nodig hebt.
Dus ik laad bij hotel of ga voor dagje heen en weer met ICE.
Geen zin om op een rit van (2x) 3,5u ook nog op de heenweg en terugweg 0,5u snellader te pakken halverwege.

PM in weekend skiën is daar wel erg druk dus ga ik meestal door de week. En je moet de skipas reserveren.
Je kunt dat doen via Internet. Wij gebruiken zelf keycards (skidata en starjack) waar je de ticket al op kunt zetten zodat je niet langs de kassa hoeft.

PM Willingen is alternatief daar stonden we vorige week woensdag (met ICE) op de parkeerplaats bij de piste (K1 Köhlerhagen) naast een laadpunt dat de hele dag niet bezet is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

eltron schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:21:
[...]

PM Willingen is alternatief daar stonden we vorige week woensdag (met ICE) op de parkeerplaats bij de piste naast een laadpunt dat de hele dag niet bezet is geweest.
Ik wilde net zeggen;
In Willingen kun je zelfs de splinternieuwe Bonnet-app gebruiken om wat gratis/goedkoop te laden :>Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OghCr3qazyHLgXaQxmUBAaZ0tYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jS5PqJnA9qqYGlktnPWXEig0.jpg?f=fotoalbum_large

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
eltron schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Waar wordt je niet vrolijk van?
Dat het er zoveel zijn?
Of dat het zo veel kost?
tenzij je kaufland, lidl of aldi gratis laadt?
Dat er nergens in 't centrum parkeergarages met laadpunten schijnen te zijn? Ik heb er twee gevonden met 2 punten maar that's it. Kosten maken me niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

eltron schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:21:
[...]

Antwoord op deze vraag weet ik niet. Maar kom wel regelmatig in Winterberg. Vorige week nog geweest.*)
De laadinfra is abominabel. Weinig laadpunten en reken er maar op dat die net niet vrij zijn als jij ze nodig hebt.
Dus ik laad bij hotel of ga voor dagje heen en weer met ICE.
Geen zin om op een rit van (2x) 3,5u ook nog op de heenweg en terugweg 0,5u snellader te pakken halverwege.

PM in weekend skiën is daar wel erg druk dus ga ik meestal door de week. En je moet de skipas reserveren.
Je kunt dat doen via Internet. Wij gebruiken zelf keycards (skidata en starjack) waar je de ticket al op kunt zetten zodat je niet langs de kassa hoeft.

PM Willingen is alternatief daar stonden we vorige week woensdag (met ICE) op de parkeerplaats bij de piste (K1 Köhlerhagen) naast een laadpunt dat de hele dag niet bezet is geweest.
We gaan alleen sleeën met de kids.. Beetje sneeuw gevoel.

Ik zie wel 3 palen bij p6. Maar eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
greatgonzo schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:34:
[...]

We gaan alleen sleeën met de kids.. Beetje sneeuw gevoel.

Ik zie wel 3 palen bij p6. Maar eens kijken.
Meestal vrij druk daar.
Wij stonden donderdag bij P3 waar we meestal parkeren. Geen laders gezien, maar ook niet op gelet.

En idd voor sneeuwgevoel Kids moet je vanwege de klimaatverandering verderop; komt in NL nauwelijks meer voor. Of je moet de indoorbaan op. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door eltron op 22-01-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
the-hyrax schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:27:
[...]

Dat er nergens in 't centrum parkeergarages met laadpunten schijnen te zijn? Ik heb er twee gevonden met 2 punten maar that's it. Kosten maken me niet uit.
Ik zie op Chargemap 164 laadpunten in Keulen. https://nl.chargemap.com/cities/koln-DE Dat moet dan toch wel lukken?
Niet allemaal in centrum, maar stukje lopen is ook goed voor de gezondheid. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 22-01-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
greatgonzo schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:29:

Op 1 van de 2 plekken ja. Ik heb daar jaren geleden een keer mogen laden met m'n Zoë. Gewoon gevraagd en er was nog 1 plekje vrij. Maar ik zou er niet op gokken dat er voldoende parkeergelegenheid is, er staan ook een paar publieke laadpunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Wolly schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:47:
[...]

Met FULLYCHARGED zet je wel een maandelijks abonnement van GBP 35 euro per maand aan dus als het je alleen maar is te doen om 200 kWh gratis te laden moet je dat abo wel tijdig stopzetten.

Weet iemand wat de opzegtermijn is van je abonnement?
Anytime aldus hun FAQ

https://intercom.help/bon...how-do-i-cancel-my-refill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Op veel laadpalen in Keulen kan je alleen laden met de app van RheinEnergie

Daar kan je overigens ook met &charge kilometers betalen, als je de app gelinked hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__rRKL6nzmctDnSpiTU1mRBoHhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q26yDaWDGziNd1h8F6KvFyrc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Hachy op 23-01-2022 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Thanks, die had ik nog niet gevonden.
You can cancel your Refill anytime in the app under Settings > My Pricing > Cancel Subscription (bottom of the page).

When you cancel your Refill, the electricity you've purchased upfront, your Refill electricity rate and credit will still be valid until your next Refill renewal date. This allows you to use up as much of your kWh and credit before they expire.

If you wish to cancel your Refill immediately, please get in touch with our support team.

After your Refill runs out on your next Refill renewal date, you will just automatically be placed on the Pay As You Go plan and no more direct debits will be taken from your account. You can continue to charge your car with Bonnet and your credit card will be charged after each charging session for the exact amount of energy used at our Pay As You Go rate.
Wat bedoelen ze nu met het dikgedrukte? Zoals ik het lees wordt een Refill niet verlengd maar dat komt dan niet overeen met 'Monthly Refill' zoals het in de app staat en ook niet met het verhaal erboven dat je een refill kan annuleren met behoud van de gekochte energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

Wolly schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:54:
[...]
Wat bedoelen ze nu met het dikgedrukte? Zoals ik het lees wordt een Refill niet verlengd maar dat komt dan niet overeen met 'Monthly Refill' zoals het in de app staat en ook niet met het verhaal erboven dat je een refill kan annuleren met behoud van de gekochte energie.
Er staat dat je een refill kan annuleren en als je dat doet, dat je op de datum dat ie afloopt automatisch wordt "teruggezet" naar Pas-as-you-go. Oftewel 35p/kWh per sessie, afgerekend als je geladen hebt.
De monthly refill kun je dus op elk gewenst moment annuleren met behoud van kWh, "tot de deur" oftewel de kWh's vervallen als je refill afloopt, helder gezien de reactie hieronder.
Zolang je een bundel actief hebt, neem je kWh's wel mee naar de volgende maand.

[ Voor 12% gewijzigd door fewips op 22-01-2022 20:27 . Reden: aanpassing gezien reactie onder mij ]

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-09 08:21
fewips schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:57:
[...]

Er staat dat je een refill kan annuleren en als je dat doet, dat je op de datum dat ie afloopt automatisch wordt "teruggezet" naar Pas-as-you-go. Oftewel 35p/kWh per sessie, afgerekend als je geladen hebt.
De monthly refill kun je dus op elk gewenst moment annuleren met behoud van kWh, (vraag me af hoe lang die geldig blijven, maar dat staat er niet as far as I can see).
Als ik het goed begrijp moet je een abonnement hebben om je kWh te behouden, wat je dus zou kunnen doen is naar het laagste abonnement gaan voor ongeveer 18 euro per maand voor 50 kWh, om je overgebleven kWh mee te nemen naar de volgende maand.

Als je niet verlengd (en dus naar payg gaat) vervallen de overgebleven kWh op de dag dat je zou moeten verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
Het is hier al vaak aangehaald: de app waarin je erg veel laders kunt vinden, is Chargemap. Veel mensen gebruiken deze app om een laadpaal te vinden en gebruiken dan een andere app of pas om te laden.

Nu kwam ik de app ChargeFinder tegen. Ook deze biedt (voor Nederlandse laders) een goed overzicht van alle laadpalen.

Chargemap en ChargeFinder zijn mijn twee favoriete apps voor een goed overzicht. Hebben jullie nog andere tips?

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
nathalia schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:35:
Het is hier al vaak aangehaald: de app waarin je erg veel laders kunt vinden, is Chargemap. Veel mensen gebruiken deze app om een laadpaal te vinden en gebruiken dan een andere app of pas om te laden.

Nu kwam ik de app ChargeFinder tegen. Ook deze biedt (voor Nederlandse laders) een goed overzicht van alle laadpalen.

Chargemap en ChargeFinder zijn mijn twee favoriete apps voor een goed overzicht. Hebben jullie nog andere tips?
In mijn ervaring heeft (in in ieder geval in Nederland) EV Charging van NewMotion het meest complete overzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQiewXMNPZJPvuCw55HcTOpV6vw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sj1VZZbrX4lQh2nLaAUjZwdL.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Voor degene die naar Winterberg willen met de ev.. Laden daar is geen optie, tenzij je vroeg bent.

Er zijn 4 publieke punten, en er waren er 4 in gebruik. De Tesla destination chargers bij hotels staan allemaal uit.

Sta noodgedwongen 25 km verderop te snelladen nu, anders komen we niet thuis :(

Rest van het gezin vermaakt zich gelukkig, maar had graag mee gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkhalil
  • Laatst online: 02-02-2022
Zouden jullie kunnen meedenken, ik ben nieuw in het laden. Ik heb privé een Fiat 500e 42kWh besteld. Het voertuig zal alleen in Nederland gebruikt worden. Ondanks dat ik mij hier heb ingelezen heb ik toch wat vragen.

Ik woon in Rosmalen, ik heb geen oprit en ben daardoor afhankelijk van publieke laadpalen. Ik vermoed dat het geen nut heeft om een laadpaal bij de gemeente aan te vragen, aangezien er zat in de buurt zijn.

Is er iemand die mij kan adviseren/informatie kan verschaffen m.b.t laadpalen en passen.

Welke apps zijn aan te raden om laadpalen te vinden?

Welke laadpas is aan te raden? Ik begrijp dat er ontelbaar bedrijven zijn die laadpassen aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 07:07
greatgonzo schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:58:
Voor degene die naar Winterberg willen met de ev.. Laden daar is geen optie, tenzij je vroeg bent.

Er zijn 4 publieke punten, en er waren er 4 in gebruik. De Tesla destination chargers bij hotels staan allemaal uit.

Op dit soort trips kun je ook beter net voor aankomst snelladen. Er zijn gewoon al teveel BEVs (&PHEVs) om te verwachten dat je op bestemming kunt laden. Heb je nu niks meer aan maar voor de volgende keer, en anderen die het gaan doen. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:22
the-hyrax schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:49:
[...]

In mijn ervaring heeft (in in ieder geval in Nederland) EV Charging van NewMotion het meest complete overzicht
[Afbeelding]
lol, die app hoort niet eens meer te werken sinds het shell recharge is, dat is de meest actuele app tegenwoordig van newmotion
Mrkhalil schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:13:
Zouden jullie kunnen meedenken, ik ben nieuw in het laden. Ik heb privé een Fiat 500e 42kWh besteld. Het voertuig zal alleen in Nederland gebruikt worden. Ondanks dat ik mij hier heb ingelezen heb ik toch wat vragen.

Ik woon in Rosmalen, ik heb geen oprit en ben daardoor afhankelijk van publieke laadpalen. Ik vermoed dat het geen nut heeft om een laadpaal bij de gemeente aan te vragen, aangezien er zat in de buurt zijn.

Is er iemand die mij kan adviseren/informatie kan verschaffen m.b.t laadpalen en passen.

Welke apps zijn aan te raden om laadpalen te vinden?

Welke laadpas is aan te raden? Ik begrijp dat er ontelbaar bedrijven zijn die laadpassen aanbieden.
wat heb je allemaal tot nu toe gevonden? elke degelijke app is genoeg om laadpunten in omgeving te zien is.

wat voordeligst is hangt af van wie de palen beheert

best case ff kijken op laadpastop10.nl/

[ Voor 45% gewijzigd door Coasterfreak op 23-01-2022 16:05 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrkhalil
Coasterfreak schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:04:
[...]

lol, die app hoort niet eens meer te werken sinds het shell recharge is, dat is de meest actuele app tegenwoordig van newmotion

[...]

wat heb je allemaal tot nu toe gevonden? elke degelijke app is genoeg om laadpunten in omgeving te zien is.

wat voordeligst is hangt af van wie de palen beheert

best case ff kijken op laadpastop10.nl/
Zojuist EV Charging by NewMotion gedownload. Ik ga kijken op laadpastop10.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:22
die app gaat je weer doorsturen naar shell recharge, kun je ev charging weer verwijderen.

met elk nederlands pasje zit je wel goed. plugsurfing, shell recharge, vattenfall incharge en wie er allemaal nog meer worden aangeboden zullen altijd goed genoeg zijn.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkhalil
Coasterfreak schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:33:
die app gaat je weer doorsturen naar shell recharge, kun je ev charging weer verwijderen.

met elk nederlands pasje zit je wel goed. plugsurfing, shell recharge, vattenfall incharge en wie er allemaal nog meer worden aangeboden zullen altijd goed genoeg zijn.
Dank, ik ga bovenstaande passen aanvragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Coasterfreak schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:33:

De app werkt gewoon, is 1mo geleden nog geüpdatet en wijst je niet door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-09 15:27
Mrkhalil schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:42:
[...]
Dank, ik ga bovenstaande passen aanvragen!
In principe is één pas genoeg in Nederland. Het is ook handig om even te kijken bij welke laadpalen (bv. thuis en/of op het werk, plekken waar je regelmatig komt) en eventueel snelladers je vaak verwacht te laden.

Dan kun je daar rekening mee houden om de goedkoopste laadpas(sen) voor die laadpalen aan te vragen. Bijv. bij Vattenfall laadpalen in de wijken en hun snelladers bij McDonalds kun je iets goedkoper laden met hun eigen laadpas, maar bij andere laadpalen zijn ze dan weer relatief duur.

Als je veel gaat rijden kun je evt. ook kijken naar laadpassen met een maandabonnement, waarbij je voor een vast bedrag per maand lagere laadtarieven hebt.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkhalil
the-hyrax schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:28:
[...]

De app werkt gewoon, is 1mo geleden nog geüpdatet en wijst je niet door.
Dit klopt. Alleen ik denk dat het binnenkort niet meer kan i.v.m naamswijziging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrkhalil
Wesco schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:36:
[...]

In principe is één pas genoeg in Nederland. Het is ook handig om even te kijken bij welke laadpalen (bv. thuis en/of op het werk, plekken waar je regelmatig komt) en eventueel snelladers je vaak verwacht te laden.

Dan kun je daar rekening mee houden om de goedkoopste laadpas(sen) voor die laadpalen aan te vragen. Bijv. bij Vattenfall laadpalen in de wijken en hun snelladers bij McDonalds kun je iets goedkoper laden met hun eigen laadpas, maar bij andere laadpalen zijn ze dan weer relatief duur.

Als je veel gaat rijden kun je evt. ook kijken naar laadpassen met een maandabonnement, waarbij je voor een vast bedrag per maand lagere laadtarieven hebt.
Hmm goede tip. Ik heb nu Shell Recharge aangevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
greatgonzo schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:58:

Ja, Winterberg is achtergebleven gebied qua laden, helaas. Je moet het echt van de snelladers heen en terug hebben als je binnen dag heen en weer wilt.
In dit seizoen zouden ze per P ca. 10 laadpunten moeten hebben. de realiteit komt niet in de buurt daarvan. Terwijl het verder in het algemeen in Duitsland best redelijk geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik heb een vraag m.b.t. met de EV naar Italië. Ik heb wat posts hier bekeken met de zoekfunctie en de ANWB routeplanner geraadpleegd. Het is mij duidelijk je van Nederland naar Italië langs genoeg laadpalen komt. Waar ik mij een beetje zorgen maak zijn het aantal laadpalen in Italië zelf. Onze eerste stop in Italië redden we wel. Maar van stad tot stad zie ik in de routeplanner weinig tot geen laadpalen, en als het beperkt aantal palen bezet is door anderen... Kan iemand mij daar iets over vertellen, over beschikbaarheid laadpalen binnen Italië?
Pagina: 1 ... 99 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.