eltron schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:13:
door alle ontwikkelingen rond laadtarieven, brandstofprijzen etc. begin ik mij langzamerhand ook wel af te vragen hoe aantrekkelijk het is om met EV op vakantie te gaan.
Daarbij heb ik de luxe dat we keuze hebben uit meerdere auto's. Afgelopen kerstvakantie zijn we met drie van de 5 auto's op vakantie gegaan. Een EV (één van de 2 e-Niro's), een LPG en een diesel. Een vergelijking kosten heen en terugreis:
Kosten voor de EV 2.000 km, gemiddeld snellaadtarief 0,6/kWh en verbruik 20 kWh100/km=>€ 240
Kosten voor LPG 2.000 km, verbruik 1 op 15, kosten gemiddeld € 0,85/l => € 113
Kosten voor Diesel 2.000km, verbruik 1 op 20 kosten gemiddeld € 1,60/l => € 160
(De benzineauto hebben we thuis gelaten maar zou uitgekomen zijn op ongeveer € 200)
En ik maar denken dat elektrisch rijden voordelig is
(de rest van het jaar is de balans wel iets beter, maar begint ook te schuiven)
Eén
specifieke rit uitrekenen met de keuze van verschillende type aandrijvingen (Elektro,LPG,Benzine,Diesel) geeft áltijd een andere rangorde dan bv een stadsrit met dezelfde auto's.
Heb je idd 4 types, 365 dagen, voor de deur staan, dan kan je idd PER RIT je optimale laagste-energie-kosten voertuig kiezen, overduidelijk.
Het "probleem" is, dat het grootse deel van de Nederlandse rijders, géén 4 of 3 of zelfs 2 auto's op de oprit hebben staan en dus een keuze moeten maken wat voor hún situatie het beste/voordeligste uitkomt.
Dat is wel even een héééél andere benadering dan zomaar even een 2.000km ritje te pakken en dan alleen de energiekosten neer te plakken.
Zou deze zelfde rit door de sahara gaan, dan zou ik wellicht voor een drommedaris

gaan

maar die heb ik óók niet op de oprit.
3 van de 4 door jouw gekozen voertuigen hebben geen énkele mogelijkheid om (als particulier) zélf je verplaatsings-energie op te wekken waarbij je "lokale" verplaatsingsenergie per (15.000km-2.000km) verreweg minder is dan de ietwat hogere kosten op die éne specifieke rit.
Ik sta er dan ook van te kijken dat juist jij dit zo brengt.
(ps: ga je deze rit langs alle GRATIS laders van Lidl-Aldi-Kaufland-Market etc,
dan wint de EV cum laude

dat zie ik je graag proberen met de overige 3 auto's

)
[
Voor 3% gewijzigd door
Hansieo op 16-01-2022 08:53
]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)