[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 144 Laatste
Acties:
  • 989.966 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
Maasluip schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Wordt allemaal beschreven in de WKR.

[...]

Lees: mag gratis aangeboden worden.
Dus het principe is hetzelfde: het valt onder de WKR en de belastingdienst vindt er iets van.
Voor opladen van EV's geldt in principe dat het tegen kostprijs doorgeleverd mag worden. Maar de casus is: moet dat ook als het een gratis laadpaal is, en is er verschil of die laadpaal gratis is voor iedereen of alleen de werknemers.
In mijn geval staan er 10 laadpalen bij mijn werkgever. Dit zijn geen publieke palen. Ik ga binnenkort in onderhandeling en vroeg me af of ik gratis zou kunnen laden als secondaire arbeidsvoorwaarden kan vragen met een privé auto. Want vooralsnog staan er alleen zakelijke leaseauto's aan. In de avond gaat de poort dicht en dus niet toegankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
aschja schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:47:
[...]

In mijn geval staan er 10 laadpalen bij mijn werkgever. Dit zijn geen publieke palen. Ik ga binnenkort in onderhandeling en vroeg me af of ik gratis zou kunnen laden als secondaire arbeidsvoorwaarden kan vragen met een privé auto. Want vooralsnog staan er alleen zakelijke leaseauto's aan. In de avond gaat de poort dicht en dus niet toegankelijk.
Het lijkt mij dat dit dan onder WKR (werkkostenregeling) vallen, en dat jij (of eerder je werkgever) daarover belasting zal moeten betalen.

Vrijgesteld onder WKR:
abonnementen voor openbaar vervoer;
reiskosten tot € 0,19 per kilometer;
verhuiskosten vanwege werk;
maaltijden bij overwerk;

Al het overige mag volgens mij vanaf 2022 maximaal 1,7% bedragen van de loonsom. Het bedrag boven dit percentage hoort de werkgever 80% (ja, echt!) belasting te betalen.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

rmathijssen schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:52:
[...]

Het lijkt mij dat dit dan onder WKR (werkkostenregeling) vallen, en dat jij (of eerder je werkgever) daarover belasting zal moeten betalen.

Vrijgesteld onder WKR:
maaltijden bij overwerk;

Al het overige mag volgens mij vanaf 2022 maximaal 1,7% bedragen van de loonsom. Het bedrag boven dit percentage hoort de werkgever 80% (ja, echt!) belasting te betalen.
Ja klopt, heb dit bij een klant tot 2 jaar geleden ook gezien, maar die hebben dat omwille van exact dit afgeschaft en de laadpalen betaald gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:12
jdbiggelaa schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:31:
Heeft iemand hier ervaring met laden in Engeland? Ik ga met mijn BEV in juni drie weken naar Noord Engeland: North York Moors, Yorkshire Dales en Lake District. Ik heb al met de bekende apps gezocht, maar kan geen snelladers vinden, zelfs niet in of bij de steden. Wie helpt mij verder?
Er zijn wel snelladers in dat gebied maar max 50kW. Check Zap-map, daar staan er redelijk wat in. Grofweg tussen Leeds en Newcastle zul je helaas geen laders van meer dan 50kW vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-09 15:28
Ik was afgelopen maandag bij Total Bijleveld om bij Fastned te laden en ben daarbij naar het Total station gelopen om te kijken hoe ver men daar was met de snel-laders. En ze waren klaar! 2 stuks 175 ABB laders.
Wat ik alleen niet kon uitvinden hoe je moest betalen (pas? Aan de kassa?) en wat het tarief was.
Weet iemand dat al wel?
Fastned heeft er al wel een concurrent bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:21
Lijkt me toch gewoon een pasje ervoor en klaar?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
rmathijssen schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:52:
[...]

Vrijgesteld onder WKR:
maaltijden bij overwerk;

80 procent erbovenop is hetzelfde als 44,44% van je bruto inkomen belasting moeten betalen. Het verschil is de richting (netto-bruto vs bruto-netto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-08 22:45
_--[]--__ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:33:
[...]

Er zijn wel snelladers in dat gebied maar max 50kW. Check Zap-map, daar staan er redelijk wat in. Grofweg tussen Leeds en Newcastle zul je helaas geen laders van meer dan 50kW vinden.
Net zoals bij BP Pulse kan je bij Osprey en Instavolt gewoon met je contactless bankpas (credit of debet) betalen. Van Osprey zijn er minstens 2 in Hull als je daar aankomt.

Zap-map is idd je vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Henno Keers schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:59:
Ik was afgelopen maandag bij Total Bijleveld om bij Fastned te laden en ben daarbij naar het Total station gelopen om te kijken hoe ver men daar was met de snel-laders. En ze waren klaar! 2 stuks 175 ABB laders.
Wat ik alleen niet kon uitvinden hoe je moest betalen (pas? Aan de kassa?) en wat het tarief was.
Weet iemand dat al wel?
Euhhh, pasje? Het lijkt mij wel heel bijzonder dat je met een laadpaal bij een kassa af moet gaan rekenen :)

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Charge Assist app downloaden. € 0,67/kWh + € 0,30/sessie.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:21
Henno Keers schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:59:
Weet iemand dat al wel?
Bij de snelladers van Total moet je altijd even kijken of het een Total / Greenflux / Pitpoint snellader is óf een Allego snellader is. Het CPO-tarief is namelijk verschillend.

Echter, als je de mvv.chargecloud.de app gebruikt, is het bij beiden € 0,45 per kWh. Als je de Maingau-pas gebruikt, is het bij beiden € 0,54 per kWh.

Maar ja, aan de A12 bij Bijleveld (Harmelen) heb je sowieso genoeg keuze: snelladers van Fastned, Shell Recharge, Allego/Total en nog een 11 kW lader van EV Box.

[ Voor 8% gewijzigd door nathalia op 07-01-2022 14:14 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@nathalia Die van Shell staan niet bij Bijleveld, maar Hellevliet. Dat is aan de andere kant van de snelweg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Gisteren de rit van Aosta(Italië) via Zwitserland gedaan. De gehele reis duurde uiteindelijk 14 uur en ik heb nagenoeg exact ABRP aangehouden qua laadlocaties en laadtijden. (met als voorkeur voor EnBW, Ionity). Hopelijk krijgt VW snel de Navi goed voorelkaar dat je zonder dit soort apps kan navigeren.

Onderweg bij Eon geladen waarbij iets later een Nederlander aankwam met gezin in een E-soul. Die stond iets meer te kloten want 1 paal deed het niet en daarna kwamen 2 andere auto's aan die de andere laders pakte, pech voor hem want hij moest even wachten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WykvRSGT-N4uH-uvPKIA-ZC12E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlDa3Ch7iArv50HWs8Fii7fF.jpg?f=fotoalbum_large

Laadsnelheden waren overal behoorlijk goed, op 17% accu in Duitsland bij Ionity net geen 100kW met de ID.3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wtyx5XaEaqw8-qDGr51K49yoW-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2VTPqdnczaUy9lG2mQ2fboX.jpg?f=fotoalbum_large

Ionity heeft mijn voorkeur maar soms staan er op dezelfde locatie gloednieuwe Enel of EnBW 350kW snelladers waarbij ik die dan gewoon pak ipv de oudere Ionity laders. Puur uit de gedachte dat ik erop gok dat nieuwer sneller/stabieler laden is.

[ Voor 5% gewijzigd door AMARONE|IA op 07-01-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:48

greatgonzo

schit-te-rend!

o, dan heeft de ID3 weinig last van Coldgate dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
JeroenE schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:09:
@nathalia Die van Shell staan niet bij Bijleveld, maar Hellevliet. Dat is aan de andere kant van de snelweg.
Met het viaduct dat er bij ligt, rij je toch zo van Hellevliet naar Bijleveld en v.v.?

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@nathalia Nee. Ik weet niet waarom men dat zo heeft aangelegd, maar dat is overal (althans van waar ik het weet) in Nederland zo. Als je de afslag neemt (om bij het viaduct te komen) dan kom je niet bij het tankstation en als je naar het tankstation gaat dan ben je al "voorbij" de afslag en kan je die niet meer nemen en moet je de snelweg op om verder te rijden (en dan kan je pas bij een volgende afslag keren).

Het kan alleen als er een laadstation is waar je echt de afslag voor moet nemen. Bijvoorbeeld verderop richting Utrecht heb je afslag De Meern en als je die neemt kan je naar de La Place/Burger King rijden en daar zijn ook veel laadpalen. Maar dat is echt "de snelweg af" en dus sowieso langer rijden (het is maar een paar minuten, maar toch). Dat zijn vaak plekken waar dan goedkopere tankstations staan, maar voor snelladers heb je nog niet zo veel verschil in de tarieven als men heeft voor tankstations.

Edit: Bovendien is het bij veel verzorgingsplaatsen ook nog zo dat als je via het tankstation rijd je niet meer bij Fastned kan komen (of vice versa) zonder ergens tegen het verkeer in te rijden.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenE op 07-01-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:32
Ik heb via Alphabet een MTC gekoppeld met Eneco voor laden.
Kan ik deze pas ook in een app koppelen om te kunnen laden via app, maar ook om laadsessies in te zien? Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 10% gewijzigd door Isheara op 08-01-2022 12:26 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beurms
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-09 11:25
Nu op een 10-tal plaatsen in Nederland de Tesla Superchargers al een tweetal maanden beschikbaar zijn voor niet-Tesla laders zou het leuk zijn om hier wat recente praktische ervaringen te delen, zowel door Tesla- als door niet-Tesla-rijders.
PS. Sorry als ik dit beter ergens anders had gepost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39

Kju

Binnen Nederland heb ik niet het idee dat ik wat mis. Gevoelsmatig moet je wat meer de snelweg af voor een supercharger t.o.v. Fastned of Ionity en de locaties die nu voor non-Tesla’s beschikbaar zijn komen voor mij niet gunstiger uit of zo. Ik zou het handig vinden voor mijn trips buiten Nederland, met name in Frankrijk, en dat is toch vaak meerdere keren per maand. Ik zit in de regio Den Haag en er is genoeg ander aanbod. Misschien dat ik wel een abo zou overwegen als ik thuis niet kon laden en de locatie in Den Haag open zou worden gesteld, maar dat zou echt alleen maar zijn omdat ik er in 5 minuten zou zijn.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Beurms schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:27:
Nu op een 10-tal plaatsen in Nederland de Tesla Superchargers al een tweetal maanden beschikbaar zijn voor niet-Tesla laders zou het leuk zijn om hier wat recente praktische ervaringen te delen, zowel door Tesla- als door niet-Tesla-rijders.
PS. Sorry als ik dit beter ergens anders had gepost
Ik heb voorlopig de Tesla chargers nog niet nodig gehad omdat er zeker in NL genoeg Fastned en Shell recharge opties zijn die mijn voorkeur nog hebben.

Maar als het wel een keer kan/moet zal ik het zeker even posten hier! Ik heb de app iig al wel maar 1 heel groot nadeel is dat je geen leasepas kan koppelen. Dus voor mij sowieso super onhandig omdat je dan weer moet declareren etc. Wat mij betreft wel echt een groot nadeel dus.

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 09-01-2022 11:47 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:37
Zijn er hier mensen met ervaringen betreffende de GRATIS laders van Lidl en Aldi Duitsland?

Ik laad nu af-en-toe bij Lidl laders (50kW) en dat gaat prima.
Sommige zeggen dat je een pas/app nodig hebt (zoals op de laadzuil staat) maar dat hoeft dus niet.
Pluggen, selecteren en laden maar.

Maar ik heb géén ervaring met de Aldi zuilen.
Deze staan over het algemeen wat zuidelijker in Duitsland en daar ben ik nog niet geweest met mijn EV.

Zijn er mensen met Aldi ervaringen richting Neurenberg? (of nog verder) Oostenrijk?
Pas e/o App nodig?

Hartelijk dank voor jullie input.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:10
Bij Aldi sued staan meer en meer 150kW (2*75kW) laders. Sommige zijn 24/7 open en/of ook op zondag. Sommige schakelen automatisch af na een bepaalde tijd en volgens een mede gebruiker zijn er die op 80% SOC afschakelen.
Je hebt (nog) geen pas of app nodig maar ze worden druk gebruikt (soms 2 wachtenden) zeker tijdens de ogenblikken dat men normaal winkelt, op vrijdag al vanaf 14u

Gebruiksinfo van half november 21

[ Voor 5% gewijzigd door bruneelm op 09-01-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
bruneelm schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:27:
Bij Aldi sued staan meer en meer 150kW (2*75kW) laders. Sommige zijn 24/7 open en/of ook op zondag. Sommige schakelen automatisch af na een bepaalde tijd en volgens een mede gebruiker zijn er die op 80% SOC afschakelen.
Je hebt (nog) geen pas of app nodig maar ze worden druk gebruikt (soms 2 wachtenden) zeker tijdens de ogenblikken dat men normaal winkelt, op vrijdag al vanaf 14u

Gebruiksinfo van half november 21
dank voor de input.. _/-\o_

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
nathalia schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Bij de snelladers van Total moet je altijd even kijken of het een Total / Greenflux / Pitpoint snellader is óf een Allego snellader is. Het CPO-tarief is namelijk verschillend.

Echter, als je de mvv.chargecloud.de app gebruikt, is het bij beiden € 0,45 per kWh. Als je de Maingau-pas gebruikt, is het bij beiden € 0,54 per kWh.

Maar ja, aan de A12 bij Bijleveld (Harmelen) heb je sowieso genoeg keuze: snelladers van Fastned, Shell Recharge, Allego/Total en nog een 11 kW lader van EV Box.
Ik betaalde bij de Total Pitpoint in Barendrecht € 0,35 per kWh incl. BTW + € 0,12 starttarief met m’n EV Company pas. Leuke meevaller want de lader stond niet in de app dus ik had geen idee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:46
https://twitter.com/elect.../1479868738727989252?s=20

Hoop dat Ionity (en andere aanbieders) bij drukte ook max 80% gaan invoeren als de dekking goed genoeg is. Lange file en dan diverse rijders die lekker naar 100% druppelen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Inspired schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:03:

Hoop dat Ionity (en andere aanbieders) bij drukte ook max 80% gaan invoeren als de dekking goed genoeg is. Lange file en dan diverse rijders die lekker naar 100% druppelen.
Het is jammer dat het moet maar wat je zegt, dat druppelen naar 100% slaat helemaal nergens op als je praat over een snellader. En om het verhaal nog mooier te maken... laat fabrikanten een update doen zodat EV's dan ook tot 80% de volle snelheid erin kunnen rammen en weer door. Zijn anderen ook sneller aan de beurt _/-\o_ :).

Blijft altijd zo pijnlijk... lekker met 150kW laden tot je rond de 50% bent en dan zakt de hele boel als een pudding in elkaar en ga je al snel richting de helft.

[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 09-01-2022 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:16

Edit: zie net dat het Langres is daar is het inderdaad niet nodig om naar 100% te laden en is dat gewoon irritant als mensen dat doen, maar de fabrikant van de ev is daar ook verantwoordelijk die zouden fatsoenlijke navigatie moeten inbouwen die aangeeft hoeveel je moet laden voor je trip.

Daarentegen is het bij Langres edit: Hauconcourt nodig om hoger dan 80% te gaan als je naar het zuiden rijdt, er mist een snelladder bij Nancy om korter te kunnen laden. Tweede probleem bij die Ionity is dat deze voor zowel de noordelijke als de zuidelijke rijrichting is en dan is 4 + 1 snelladers gewoon te weinig.

[ Voor 20% gewijzigd door wortelsoft op 10-01-2022 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 14:03

Eens met je punt over die 80%, maar lijkt mij hier niet zozeer aan de orde. Als je al meer dan een uur staat te wachten tot je kunt laden ga je niet een half uur of meer extra doen voor die laatste 20%.

Het is meer een punt waar ik al wat langer zorg over heb, namelijk dat als iedereen op hetzelfde tijdstip van vakantie naar huis en vice versa gaat, je nooit genoeg snelladers hebt en dus een keten van zwarte zaterdagen voor EV krijgt.
Oplossing: Spreiden; niet meer die min of meer vaste wisseldagen van vrijdag of zaterdag, maar elke dag van de week ongveer evenveel. En dan nog gaat het klemmen als alle (school)vakanties tegelijk vallen.
Dus schoolvakanties nog meer spreiden en als je er niet aan vast zit die ook zoveel mogelijk mijden.
En bijkomend voordeel; accommodaties minder duur als de pieken lager zijn en minder druk op de piste.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
eltron schreef op maandag 10 januari 2022 @ 07:35:
[...]

Eens met je punt over die 80%, maar lijkt mij hier niet zozeer aan de orde. Als je al meer dan een uur staat te wachten tot je kunt laden ga je niet een half uur of meer extra doen voor die laatste 20%.

Het is meer een punt waar ik al wat langer zorg over heb, namelijk dat als iedereen op hetzelfde tijdstip van vakantie naar huis en vice versa gaat, je nooit genoeg snelladers hebt en dus een keten van zwarte zaterdagen voor EV krijgt.
Oplossing: Spreiden; niet meer die min of meer vaste wisseldagen van vrijdag of zaterdag, maar elke dag van de week ongveer evenveel. En dan nog gaat het klemmen als alle (school)vakanties tegelijk vallen.
Dus schoolvakanties nog meer spreiden en als je er niet aan vast zit die ook zoveel mogelijk mijden.
En bijkomend voordeel; accommodaties minder duur als de pieken lager zijn en minder druk op de piste.
Nou ja, zoals je kunt zien staan er diversen tot ver boven de 90 te laden. Wist overigens niet dat te zien zou zijn. Wel geinig.

Verder zeker eens met je opmerking. Ik zie het ook somber in. Komt bij dat het zelfs op vrijdagen en zondagen al flink druk is. We rijden aankomende zomer op dinsdag en woensdag. Met schoolgaande kinderen zitten we toch aan de drukke vakantieperiode vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op maandag 10 januari 2022 @ 07:58:
[...]

Nou ja, zoals je kunt zien staan er diversen tot ver boven de 90 te laden. Wist overigens niet dat te zien zou zijn. Wel geinig.
Had ik niet gezien, omdat het lager in de tweets van Electric Felix staat, maar is idd waanzinnig. En een simpele laadboete/tijdstraf is waarschijnlijk onvoldoende om dat soort idioten van dit gedrag af te houden.
Ik voorzie dat er nog ongelukken gaan gebeuren omdat de wachtenden dit niet pikken en een lynchpartij organiseren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:01
eltron schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:12:
[...]

Had ik niet gezien, omdat het lager in de tweet van Electric Felix maar is idd waanzinnig. En een simpele laadboete/tijdstraf is waarschijnlijk onvoldoende om dat soort idioten van dit gedrag af te houden.
Ik voorzie dat er nog ongelukken gaan gebeuren omdat de wachtenden dit niet pikken en een lynchpartij organiseren.
Aan de andere kant...leef je even in,in de persoon die net 1,5 uur heeft staan wachten, en op 80% zijn eindbestemming niet haalt, maar op 100% wel.

Die heeft dus de keus: Hier langer laden, of op de volgende stop weer 1,5 uur aanschuiven. Tja...Egoistisch is het misschien wel, maar ik kan ze in dit geval ook niet écht ongelijk geven.

Al zijn er waarschijnlijk vooral gewon een hoop bij, die zonder na te denken altijd tot 100% denken te moeten laden :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Prullenbak84 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:19:
[...]
Aan de andere kant...leef je even in,in de persoon die net 1,5 uur heeft staan wachten, en op 80% zijn eindbestemming niet haalt, maar op 100% wel.

Die heeft dus de keus: Hier langer laden, of op de volgende stop weer 1,5 uur aanschuiven. Tja...Egoistisch is het misschien wel, maar ik kan ze in dit geval ook niet écht ongelijk geven.

Al zijn er waarschijnlijk vooral gewon een hoop bij, die zonder na te denken altijd tot 100% denken te moeten laden :F
Aan de foto te zien zijn het vooral Hollanders op de thuisreis. Die halen de eindbestemming ook met 100% niet
(Langres -Utrecht is 625km) en moeten gewoon genoeg laden om de volgende snellader te halen).
Waar het dan ook wel druk zal zijn; dus daar heb je wel een punt, echter binnen ca. 300km wel meer keus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
Voor de volgende snellader op de thuisreis heb ik met mijn E-Niro rond de 84% lading nodig om bij Ionity Hauconcourt te komen waar je weer met hetzelfde probleem zit. Hopelijk wordt er snel bij Nancy nog een station gebouwd zodat het probleem verminderd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
eltron schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:40:
[...]

Aan de foto te zien zijn het vooral Hollanders op de thuisreis. Die halen de eindbestemming ook met 100% niet
(Langres -Utrecht is 625km) en moeten gewoon genoeg laden om de volgende snellader te halen).
Waar het dan ook wel druk zal zijn; dus daar heb je wel een punt, echter binnen ca. 300km wel meer keus.
Oh ja, ik had in dit geval de precieze locatie niet bekeken (en wist ook niet of dit voor Nederlanders de heen- of terugweg was.)

Maar in algemene zin blijft mijn punt wel staan denk ik: Keihard laadsessies afkappen op 80% is ook niet echt een eerlijk optie. Garandeert overigens ook niet dat mensen dan wel gelijk de auto weghalen. Misschien staan ze wel in de rij voor het toilet. Het schijnt er nogal druk te zijn ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:36
Prullenbak84 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:01:
[...]

Oh ja, ik had in dit geval de precieze locatie niet bekeken (en wist ook niet of dit voor Nederlanders de heen- of terugweg was.)

Maar in algemene zin blijft mijn punt wel staan denk ik: Keihard laadsessies afkappen op 80% is ook niet echt een eerlijk optie. Garandeert overigens ook niet dat mensen dan wel gelijk de auto weghalen. Misschien staan ze wel in de rij voor het toilet. Het schijnt er nogal druk te zijn ;)
Als berijder van een Hyundai Ioniq 28 kWh zou ik zeker niet blij zijn met het afkappen op 80%. Soms heb ik die extra procenten gewoon nodig om in Frankrijk bij een volgende lader aan te kunnen komen.

Normaal gesproken laad ik enkel wat ik nodig heb om bij de volgende snellader aan te komen.
Gelukkig nog niet dit soort perikelen meegemaakt, want dat zou ik wel echt goed zuur vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 21:31

tomic

Smexylittlebabe!

Daar kan ik zeker inkomen @its_me_ . Ik heb zelf ook Ioniq Classic gereden en in de winter is 80% best wel weinig als je een lange rit wil maken. Het zou m.i. ook moeten gelden voor autos met een capaciteit boven de 50kWh en alleen bij drukte.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
its_me_ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:27:
[...]

Als berijder van een Hyundai Ioniq 28 kWh zou ik zeker niet blij zijn met het afkappen op 80%. Soms heb ik die extra procenten gewoon nodig om in Frankrijk bij een volgende lader aan te kunnen komen.

Normaal gesproken laad ik enkel wat ik nodig heb om bij de volgende snellader aan te komen.
Gelukkig nog niet dit soort perikelen meegemaakt, want dat zou ik wel echt goed zuur vinden.
Exact. Het is ook een beetje een oplossing die niet genoeg gaat zijn.

Je zit dit soort taferelen ook altijd in deze tijd. Veel nieuwe ev's (dus wellicht onervaren ev-rijders), in de winter (dus kortere actieradius/meer laadstress), drukke wintersport-dagen, etc. In december zijn er een recordaantal ev's afgeleverd in Nederland. De snellaadinfrastructuur is daar - zeker in frankrijk - nog niet op berekend. Ook niet als iedereen maar tot 80% mag laden (of bijvoorbeeld tot een max aantal kWh, zoals @tomic hierboven toevoegt).

De oplossing is bijbouwen. Maar het wordt spannend of dat voor onze "zwarte zaterdagen" ooit genoeg gaat zijn. Met je benzine-auto op wintersport, sta je soms ook gewoon 10 minuten aan te sluiten op drukke tankstations...Dus hoeveel laadstations moeten er wel niet komen om dit op te vangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:24
wortelsoft schreef op maandag 10 januari 2022 @ 04:12:
[...]
maar de fabrikant van de ev is daar ook verantwoordelijk die zouden fatsoenlijke navigatie moeten inbouwen die aangeeft hoeveel je moet laden voor je trip.
Als die navigatie dan ook je vermogen en snelheid mag beperken om te kloppen bij de berekening zal het nog wel gaan. Zolang er iemand 1 van de vele parameters die er zijn kan beïnvloeden zal het toch glazen bol kijken blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:20
* knip

Edit: ik heb deze reactie bij nader inzien in het Grote thuisladen topic geplaatst.

[ Voor 81% gewijzigd door joepie de p op 10-01-2022 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
joepie de p schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:47:
Vlaardingen (niet mijn woonplaats) motiveert waarom zij geen laadkabels van particulieren naar parkeerplaatsen wil hebben.

https://www.schiedamsnieuws.nl/2-233/
En het zijn allemaal gemakkelijk te weerleggen motivaties. Jammer. Gelukkig woon ik niet in Vlaardingen, maar hoop vooral dat andere gemeenten beter na gaan denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
gjcvro schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Als die navigatie dan ook je vermogen en snelheid mag beperken om te kloppen bij de berekening zal het nog wel gaan. Zolang er iemand 1 van de vele parameters die er zijn kan beïnvloeden zal het toch glazen bol kijken blijven.
Als ze iets met de functionaliteit van abrp zouden inbouwen dan zou het al veel helpen, die geeft ook eventueel een maximum snelheid aan en kan dynamische aanpassen aan de hand van de omstandigheden. Het zal nooit helemaal kloppen, maar de boodschap in mijn e Niro je kunt de bestemming niet halen met je huidige accu niveau en de oplossing die geboden wordt is ver onder de maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinta
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:29
Brinta schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:58:
[...]

Heb vandaag zowel Ecotap als Eneco gebeld.

Ecotap snapte mijn verhaal geloof ik niet, en wilde een serviceteam sturen om de storing te verhelpen. Geprobeerd uit te leggen dat dat het probleem niet was. Klantenservicemedewerker zag verder niets vreemd in zijn computer, dus raadde me aan Eneco te bellen.

Eneco wist ook niet precies waar het aan lag, en raadde me aan om een nieuwe pas aan te vragen omdat soms een specifieke pas niet wordt gepakt door een specifieke paal. Ik denk dat dat het probleem ook niet is, want van de week kon een vriendin haar auto ook niet laden met haar pas (van weer een andere provider).

Heeft iemand hier nog een idee? Ik vind het zo raar dat er helemaal niets gebeurt als ik de Eneco-pas er tegen aanhoudt. Zou het kunnen dat de NFC reader van de laadpaal niet sterk genoeg is, zodat die niet werkt met mijn Eneco-laadpas, maar wel met de Recharge-druppel?
Nog even terugkoppeling op mijn eigen bericht, voor het geval iemand hetzelfde probleem heeft. De leasemaatschappij heeft mij een NewMotion-druppel opgestuurd ter vervanging van mijn Eneco-pas en nu werkt het wel.

Niet een heel bevredigende oplossing, maar ik kan in ieder geval dichtbij huis laden nu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

https://www.tesla.com/nl_NL/support/non-tesla-supercharging

Iemand enig idee of dit een beetje werkt? En of ze een soort plan hebben liggen voor de uitbreiding? Viel mij vooral tegen dat je dus niet een eigen laadpas kan koppelen, maar alleen SEPA en Credit Card. Interesseert me niet zoveel dat het Tesla is, maar naast het FastNed netwerk langs de snelweg is het Europese Supercharger netwerk mij meer dan welkom als optie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@N1ckk Er zijn alleen een stuk of 10 superchargers in NL die bij wijze van experiment open staan. Lijkt me niet maatgevend voor welke conclusie dan ook gezien de dichtheid van snelladers in Nederland. Los daarvan is de aansluiting gericht op Tesla, dat maakt het bij andere auto's lastig om te laden omdat de laadpoort op een andere plek zit. Worst case blokkeer je 2 laadplaatsen om je auto te kunnen laden.

[ Voor 33% gewijzigd door daemonix op 10-01-2022 15:45 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Welke app gebruiken jullie voor de beschikbaarheid van openbare laadpalen? Is er uberhaupt een app die 100% van de openbare (niet-snel-laad) palen dekt? Wanneer ik de ingebouwde KIA app gebruik krijg ik het idee in de Balkan te zijn. (vaak meer dan 10 km afstand terwijl er minstens 10 binnen 2 km afstand zitten). Snellaad stuurt KIA je vaak naar de volgende provincie 8)7 |:(

Ik ben op zoek naar een app waar ik real-time op kan zien welke laadpalen bezet zijn. eventueel alarm instellen als de betreffende paal vrij is zou een pre zijn.
daemonix schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:44:
@N1ckk Er zijn alleen een stuk of 10 superchargers in NL die bij wijze van experiment open staan. Lijkt me niet maatgevend voor welke conclusie dan ook gezien de dichtheid van snelladers in Nederland. Los daarvan is de aansluiting gericht op Tesla, dat maakt het bij andere auto's lastig om te laden omdat de laadpoort op een andere plek zit. Worst case blokkeer je 2 laadplaatsen om je auto te kunnen laden.
Geld die CCS (oid) plicht niet voor Tesla?

Meer mensen die maand op maand de laadpaalklevers ziet toenemen? (mensen die meer dan 6 uur overdag hun auto aan een openbare laadpaal laten staan terwijl deze al vol is). Zou graag zien dat er 'vol'tarief komt dat je bijv na 30 minuten nadat de accu vol is je een boete tarief gaat betalen om mensen te bewegen minder te kleven.

[ Voor 47% gewijzigd door eL_Jay op 10-01-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:25

cooper_s1

MINI's rule

N1ckk schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:16:
https://www.tesla.com/nl_NL/support/non-tesla-supercharging

Iemand enig idee of dit een beetje werkt? En of ze een soort plan hebben liggen voor de uitbreiding? Viel mij vooral tegen dat je dus niet een eigen laadpas kan koppelen, maar alleen SEPA en Credit Card. Interesseert me niet zoveel dat het Tesla is, maar naast het FastNed netwerk langs de snelweg is het Europese Supercharger netwerk mij meer dan welkom als optie :).
Ik heb gisteren de supercharger van Tesla bij Meerkerk geprobeerd met mijn Ioniq 5, bij 1 paal lukte het helemaal niet en bij 2 anderen sloeg hij gewoon meteen weer af zonder maar 1 Watt in de accu's te krijgen.
Toen hield ik het maar even voor gezien... wel vreemd in elk geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
eL_Jay schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:17:

[...]

Geld die CCS (oid) plicht niet voor Tesla?
Gaat niet over de aansluiting. Tesla Superchargers hebben (ook) allemaal CCS (of in europa iig). Maar over de plek van de paal en de lengte van de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Bij Tesla's zit de aansluiting aan de linker achterzijde als ik het me goed herinner. Als je dan een port op dezelfde plek hebt of in het midden aan voor- / achterzijde - haalt dit toch niet uit? Wellicht dat nieuwe(re) superchargers langere kabels hebben of krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

En die worst case wordt eenvoudig "opgeheven" door bijna elke andere EV die komt laden en toch al de andere kant weer nodig heeft, dus ook bij tien "vreemde" bezoekers, hoeft dat maar "11 spots in gebruik" op te leveren voor aanstomende Tesla-rijders. Hoe dan ook wordt het experiment alleen maar uitgevoerd bij weinig interessante locaties, de gemiddelde (Nederlandse) Supercharger doet niet eens mee. Goedkoop is het wel!

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
N1ckk schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:49:
Bij Tesla's zit de aansluiting aan de linker achterzijde als ik het me goed herinner. Als je dan een port op dezelfde plek hebt of in het midden aan voor- / achterzijde - haalt dit toch niet uit? Wellicht dat nieuwe(re) superchargers langere kabels hebben of krijgen?
Tesla heeft de laadpoort linksachter, en hier zijn de laadlocaties op ingericht. Als je een laadpoort linksachter of rechtsvoor hebt, kun je dus in het vak parkeren wat bij de paal hoort. Als je je laadpoort rechtsachter of linksvoor hebt, moet je in het vak ernaast gaan staan (en daarmee sta je dus op de plek voor een andere paal, waardoor je nu effectief 2 palen bezet houdt, en er maar 1 gebruikt). Als je een laadpoort midden-voor hebt, heb je soms sowieso pech gehad, zo kort zijn die kabels.

Dit is, toen de proef begon, uitgebreid besproken in dit topic en op de rest van het internet, dus dat kan je nog wel terugzoeken ;). Het is ongetwijfeld onderdeel van de test en ze zullen best kijken of dit een probleem is, en of er langere kabels moeten komen, of dat het hele feest niet door gaat verder. De tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Laadpoort op andere plek is de ene helft van het probleem. Superkorte kabels bij de Tesla laders is de andere helft. Door de combinatie van die twee krijg je het door jou beschreven probleem dat je twee plekken nodig hebt om met niet Tesla te laden.
De simpelste oplossing is dus: langere kabels. Enkele meters volstaat in de meeste gevallen.
Ah, ik zie dat er al reacties zijn op dit punt en zoals @fewips al aangeeft kom je er ook als er 10 auto's zijn die allemaal op de "verkeerde" plek gaan staan en je dan met zijn 10en maar 1 plek extra gebruikt.
Een kleine kansberekening leert wel dat de kans dat dit gebeurt ook weer niet heel groot is.

[ Voor 15% gewijzigd door eltron op 10-01-2022 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Prullenbak84 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:08:
[...]

Tesla heeft de laadpoort linksachter, en hier zijn de laadlocaties op ingericht. Als je een laadpoort linksachter of rechtsvoor hebt, kun je dus in het vak parkeren wat bij de paal hoort. Als je je laadpoort rechtsachter of linksvoor hebt, moet je in het vak ernaast gaan staan (en daarmee sta je dus op de plek voor een andere paal, waardoor je nu effectief 2 palen bezet houdt, en er maar 1 gebruikt). Als je een laadpoort midden-voor hebt, heb je soms sowieso pech gehad, zo kort zijn die kabels.

Dit is, toen de proef begon, uitgebreid besproken in dit topic en op de rest van het internet, dus dat kan je nog wel terugzoeken ;). Het is ongetwijfeld onderdeel van de test en ze zullen best kijken of dit een probleem is, en of er langere kabels moeten komen, of dat het hele feest niet door gaat verder. De tijd zal het leren.
Excuus, ik zocht op "Tesla" in dit topic dacht ik. Alleen in m'n browser history valt me nu op dat niemand er iets over had gezegd - maar bleek op "Telsa" en daarom vond ik niets. 8)7 De rest van het internet heb ik niet afgestruind, ook een beetje passief agressief antwoordje Prullenbak.

Eigenlijk jammer dat de plek van de laadkabel niet is gestandaardiseerd in deze casus, alsmede de casus voor die robotarm die de kabel in zou kunnen prikken.

[ Voor 6% gewijzigd door N1ckk op 10-01-2022 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
N1ckk schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:46:
[...]

Excuus, ik zocht op "Tesla" in dit topic dacht ik. Alleen in m'n browser history valt me nu op dat niemand er iets over had gezegd - maar bleek op "Telsa" en daarom vond ik niets. 8)7 De rest van het internet heb ik niet afgestruind, ook een beetje passief agressief antwoordje Prullenbak.
Teruglezend snap ik deels dat t zo opgevat kon worden, maar zo was het oprecht niet bedoeld. Ik bedoelde het vriendelijk, als in: als je meer informatie en voorbeelden wil, moet je hier even zoeken. Verder niks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@Prullenbak84 Dan heb ik niets gezegd. Vrees overigens dat Tesla of al haar laadpalen moet aanpassen of dat ze slechts bepaalde auto’s kunnen toelaten. Ik vraag me af hoeveel auto’s afwijken can rechts voor of linksachter.

Mercedes valt al af zie ik (eqa). Volvo ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
N1ckk schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:08:
@Prullenbak84 Dan heb ik niets gezegd. Vrees overigens dat Tesla of al haar laadpalen moet aanpassen of dat ze slechts bepaalde auto’s kunnen toelaten. Ik vraag me af hoeveel auto’s afwijken can rechts voor of linksachter.

Inderdaad. Als ze dit door willen zetten moeten er eigenlijk langere kabels. Ik zie ze dat eigenlijk niet zo snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Nu online

OMX2000

By any means necessary...

Lekker dan. De SuC in Tilburg is alleen toegankelijk via slagboom, want van der Valk. Dat was tot kort gewoon gratis. Slagboom ging automatisch open, zonder dat je een kaartje hoefde te trekken.

Nu moest ik gisteren wel een kaartje trekken, en ik was in de veronderstelling dat ik nu weer gratis weg mocht. Maar helaas een rekening van 15 euro werd me gepresenteerd. Na wat gevloek achteruit gereden, auto geparkeerd en me gemeld bij de receptie. “Ja klopt, je moet voortaan even binnenkomen. Dan kunnen we je kaartje activeren, en kun je weer gratis weg.” Eeeh yeah, vraag me af hoe lang ze dat gaan volhouden.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
OMX2000 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:47:
Lekker dan. De SuC in Tilburg is alleen toegankelijk via slagboom, want van der Valk. Dat was tot kort gewoon gratis. Slagboom ging automatisch open, zonder dat je een kaartje hoefde te trekken.

Nu moest ik gisteren wel een kaartje trekken, en ik was in de veronderstelling dat ik nu weer gratis weg mocht. Maar helaas een rekening van 15 euro werd me gepresenteerd. Na wat gevloek achteruit gereden, auto geparkeerd en me gemeld bij de receptie. “Ja klopt, je moet voortaan even binnenkomen. Dan kunnen we je kaartje activeren, en kun je weer gratis weg.” Eeeh yeah, vraag me af hoe lang ze dat gaan volhouden.
Tja. Onder het laden gewoon even meteen naar binnen dus. Komt in het buitenland ook af en toe wel voor. Soms een code maar soms moet je ook naar binnen. Of betalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik wilde zeggen: mailtje naar Tesla sturen, maar die doen blijkbaar niet aan mail. Maar toch moet je dit op de een of andere manier bij Tesla onder de aandacht brengen, al is het maar dat ze bij aankomst op de supercharger je de mededeling geven dat je je kaartje moet laten valideren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39

Kju

Ik denk dat je daar sowieso rekening mee moet houden als je ergens gaat laden waar je langs een poort of hefboom moet. Bij van der Valk Antwerpen moet je ook even langs de receptie. In Eindhoven stond er iemand bij de uitgang die open deed nadat ik vertelde dat ik had geladen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:29
N1ckk schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:08:

Bij mijn Volvo zit de laadplek prima hoor, linksachter.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@ArnoudN Oh grappig, een XC40 heeft ogenschijnlijk de tank-klep rechts en de elektrische variant de laadklep links. Ik had snel 2 modellen opgezocht, maar even iets grondiger:

Tesla Model 3: links achter
Mercedes EQA: rechts achter
Volvo XC40 Recharge: links achter
Hyundai Ioniq 5: rechts achter
VW ID4: rechts achter
Audi E-tron Sportback: links midden / voor
Jaguar iPace: links midden / voor
Kia EV6: rechts achter (bumper)
Mustang Mach-e: links midden / voor
Kia e-niro: midden / rechts voor
VW Golf GTE Hybrid (die we hiervoor hadden): midden voor

Dikgedrukt lijken me compliant?

[ Voor 5% gewijzigd door N1ckk op 11-01-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-09 23:43
Meer mensen die maand op maand de laadpaalklevers ziet toenemen? (mensen die meer dan 6 uur overdag hun auto aan een openbare laadpaal laten staan terwijl deze al vol is). Zou graag zien dat er 'vol'tarief komt dat je bijv na 30 minuten nadat de accu vol is je een boete tarief gaat betalen om mensen te bewegen minder te kleven.
Yup, het begint frustrerend te worden, vooral als het van die hybrides zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:51
N1ckk schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:50:
@ArnoudN Oh grappig, een XC40 heeft ogenschijnlijk de tank-klep rechts en de elektrische variant de laadklep links. Ik had snel 2 modellen opgezocht, maar even iets grondiger:

VW Egolf = Rechts achter

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 09:16
Wij hadden een soortgelijke ervaring bij de VanderValk Antwerpen. Gelukkig ging de slagboom daar wel gewoon open zonder te betalen. Maar ik ga me wel twee keer bedenken om daar nog een keer te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
the-hyrax schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:51:
[...]

Yup, het begint frustrerend te worden, vooral als het van die hybrides zijn.
Dan gaan ze gewoon de max laadstroom in de auto lager instellen.
Aso=ASO> blijft ASO

(max laadtijd wellicht oplossing? en daarna BOETE..? maar dan gaan ándere goede onder deze kwade oplossing geraakt worden.)

[ Voor 18% gewijzigd door Hansieo op 11-01-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Hansieo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:58:
[...]

Dan gaan ze gewoon de max laadstroom in de auto lager instellen.
Aso=ASO> blijft ASO
Wat ik daarnaast niet snap is dat als de andere auto aan de laadpaal vol is; waarom wordt er dan nog steeds load balancing gedaan? Zonder auto aan de andere laadpaal krijg ik 10.5kW, met een andere auto (vol of niet) krijg ik 8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
Pff, toch even dit posten. Maingau heeft een boetetarief (standzeit) doorgevoerd. "Maingau hanteert na een uur (DC) snelladen een boete tarief van 10 cent per minuut, bij normale (AC) laadpunten na 240 minuten. De tijd gaat in vanaf het begin van de laadsessie."

Ik had dit kunnen weten, maar even niet bij nagedacht toen ik onze auto 's nachts in Belgie aan de AC lader hing. Resultaat: € 66,80 bovenop het kwh tarief in rekening gebracht!

Ik ben nog in discussie met de klantenservice, maar het eerste antwoord is, dikke pech, want technisch correct gefactureerd. Ik snap dat ze paalkleven willen voorkomen, maar dit is toch wel een heftige praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Narc schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:04:
Pff, toch even dit posten. Maingau heeft een boetetarief (standzeit) doorgevoerd. "Maingau hanteert na een uur (DC) snelladen een boete tarief van 10 cent per minuut, bij normale (AC) laadpunten na 240 minuten. De tijd gaat in vanaf het begin van de laadsessie."

Ik had dit kunnen weten, maar even niet bij nagedacht toen ik onze auto 's nachts in Belgie aan de AC lader hing. Resultaat: € 66,80 bovenop het kwh tarief in rekening gebracht!

Ik ben nog in discussie met de klantenservice, maar het eerste antwoord is, dikke pech, want technisch correct gefactureerd. Ik snap dat ze paalkleven willen voorkomen, maar dit is toch wel een heftige praktijk.
Ouch. Vraag me trouwens af of als je leaserijder bent of dat wordt doorberekend, of dat de LM dat niet door heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heel goed, dit zouden meer providers moeten invoeren, zoals hierboven al genoemd begint het aantal laadpaal klevers in combinatie met de steeds minder toereikende infrastructuur wel een dingetje te worden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
1) een 100% sluitende / eerlijke oplossing tegen aso-laden gedrag IS er niet en kán er ook nooit komen.

2) dus dient er een zo eerlijk mogelijke oplossing te komen (niet iedereen zal 100% happy (kunnen) zijn.

3) wachten tot het GIGANTISCH uit de klauwen gaat lopen is NIEMAND bij gebaat

4) Overheden/gemeentes dienen ASAP in overleg te gaan met diverse auto partijen om ZSM
een landelijk / EU (rotflmao) protocol op te zetten betreffende laden / verbaliseren
én HANDHAVING.
Alleen op deze manier heb je nog enige tijd-speling om bij te sturen en een volgende economische ramp af te buigen.

Gaat dat de politiek lukken?
Ik zeg 99% NIET.. resultaten uit het verleden zijn in de politiek een GARANTIE voor de toekomst.

Helaas pindakaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:24
revolution-nl schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Heel goed, dit zouden meer providers moeten invoeren, zoals hierboven al genoemd begint het aantal laadpaal klevers in combinatie met de steeds minder toereikende infrastructuur wel een dingetje te worden.
Ik vind 240 minuten ná starten sessie bij AC laden vrij snel. Als ik oplaad van 10% -> 90% ben ik al snel minstens 6 uur onderweg bij 11kW laden, laat staan als er een tweede auto bij komt waardoor het terugzakt naar 8kW. Dan zou ik dus 12 euro bovenop de normale kWh prijs moeten betalen.

66 euro bovenop de kWh prijs vind ik dan wel vrij veel en lijkt haast op kleven. 4 uur + 11 uur kleefboete? Laadt je auto zo langzaam op dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Dartlink op 11-01-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
revolution-nl schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Haha, en bedankt. Ik ben op zich niet tegen maatregelen om paalkleven tegen te gaan. Maar het zou wel fijn zijn als het een beetje proportioneel is wat je als boete krijgt. Met een of twee tientjes was de boodschap ook duidelijk geweest zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42

Zoiets? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCLzeCmbxOD6H6T14ocxqudWuxs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zlCWc1KDHSJVliHGHRrEYu0N.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
Dartlink schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:15:
[...]

Ik vind 240 minuten ná starten sessie bij AC laden vrij snel. Als ik oplaad van 10% -> 90% ben ik al snel minstens 6 uur onderweg bij 11kW laden, laat staan als er een tweede auto bij komt waardoor het terugzakt naar 8kW. Dan zou ik dus 12 euro bovenop de normale kWh prijs moeten betalen.

66 euro bovenop de kWh prijs vind ik dan wel vrij veel en lijkt haast op kleven. 4 uur + 11 uur kleefboete? Laadt je auto zo langzaam op dan?
Een stukje context. Onze auto laadt met 1 fase en heeft een 60kwh accu. Volgens mij was het een verouderde 11kw drie fase paal. Dit was op een vakantiepark met zes palen waar er geloof ik nog eentje in gebruik was. Ik heb eind van de middag de auto eraan gehangen en hem de volgende (kerst)ochtend weer meteen verplaatst. Je gaat dan ook niet echt om 4am de wekker zetten. Goed, ik had het kunnen weten, eigen schuld. Maar dit lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:57
Iemand ervaring met het melden van defecte laadpalen? Er staat bij mij in de straat een Vattenval paal waarvan al maanden 1 van de 2 aansluitpunten de laadsessie na 5min tot 15min afbreekt. Ik heb dit al meerdere keren gemeld via het telefoonnummer dat op de paal staat, maar verder dan een reset op afstand (wat niets helpt) komt het niet. bijkomend probleem is misschien dat de sticker met QRcode/laadpunt nummer niet overeenkomt met het laadpunt, links en rechts zijn verwisseld.

Iemand misschien een tip om Vattenval echt in actie te laten komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Narc schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:22:
[...]

Een stukje context. Onze auto laadt met 1 fase en heeft een 60kwh accu. Volgens mij was het een verouderde 11kw drie fase paal. Dit was op een vakantiepark met zes palen waar er geloof ik nog eentje in gebruik was. Ik heb eind van de middag de auto eraan gehangen en hem de volgende (kerst)ochtend weer meteen verplaatst. Je gaat dan ook niet echt om 4am de wekker zetten. Goed, ik had het kunnen weten, eigen schuld. Maar dit lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Dan snap ik de verontwaardiging helemaal! :) En geef ik je gelijk hoor! :)

Hier afgelopen weekend weer raak, weer een Tesla van niet in de buurt die rustig vrijdagmiddag tot en maandagochtend een laadpaalplek in gebruik houdt. Naast een andere paal die al maanden kapot is en EVnet "dit zo snel mogelijk oplost" was er dus praktisch nog maar één paal over op loopafstand :(

En zoals hierboven, er is geen goede oplossing, ik zou dan alleen kunnen bedenken dat als je langzamer dan 3kW aan het laden bent (zodat je de 1 fase auto's even tegemoet komt) je een "kleefboete" krijgt en 0,10 cent/minuut is denk ik dusdanig genoeg dat het wel interessant wordt om het echt weg te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Maar stel je prikt je Smart in de nearby stall ipv de dedicated stall, mag dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:44

Dit heeft Maingau volgens mij al meer dan twee jaar, en het staat ook duidelijk vermeld bij hun tarieven.

Samen met het vrij ongunstige AC-tarief van € 0,44 per kWh maakt dat de Maingau-laadpas eigenlijk ongeschikt voor AC laden. Maar voor incidenteel snelladen is Maingau nog steeds een goedkope laadpas.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:51
Wesco schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Dit heeft Maingau volgens mij al meer dan twee jaar, en het staat ook duidelijk vermeld bij hun tarieven.

Samen met het vrij ongunstige AC-tarief van € 0,44 per kWh maakt dat de Maingau-laadpas eigenlijk ongeschikt voor AC laden. Maar voor incidenteel snelladen is Maingau nog steeds een goedkope laadpas.
Dat is als de Maingau pas werkt, heb er afgelopen Vrijdag bij Tango proberen snel te laden.
Laadproces starten maar werd daarna meteen weer afgebroken (bij 2 palen).
Mijn E-flux druppel werkte wel probleemloos :Y

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Dartlink schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:15:
[...]

Zoals aangegeven zal nóóit 100% van de laders de ideale situatie hebben.
Wat let je om, indien jouw /auto/situatie langer nodig heeft, om na 4 uur een nieuwe sessie te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo

toevoeging:

Polestar L-Achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Narc schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:22:
[...]

Deze situatie is eerder al besproken,
en de oplossing was/is bv tussen 23:00 en 06:00 de counter tijdelijk stop zetten. Wel zo eerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Dartlink schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:27:
[...]

Dan snap ik de verontwaardiging helemaal! :) En geef ik je gelijk hoor! :)

Hier afgelopen weekend weer raak, weer een Tesla van niet in de buurt die rustig vrijdagmiddag tot en maandagochtend een laadpaalplek in gebruik houdt. Naast een andere paal die al maanden kapot is en EVnet "dit zo snel mogelijk oplost" was er dus praktisch nog maar één paal over op loopafstand :(

En zoals hierboven, er is geen goede oplossing, ik zou dan alleen kunnen bedenken dat als je langzamer dan 3kW aan het laden bent (zodat je de 1 fase auto's even tegemoet komt) je een "kleefboete" krijgt en 0,10 cent/minuut is denk ik dusdanig genoeg dat het wel interessant wordt om het echt weg te zetten.
Kleefboete... lol, mooie benaming, zullen we deze er in houden?? d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimbox
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-12-2024
Kaaschef schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:24:
[...]

Volgens mij heb je hoge verwachtingen van het aanvragen van een publieke laadpaal. Het is eerder dat je 'geluk" hebt als er niet al een paal in de buurt is, en dan nog gaat (logischerwijs) de gemeente de beste plek zoeken, vaak is dat niet voor jouw deur. Immers moet een publieke laadpaal gedeeld worden met andere gebruikers.
Mijn aanvraag van de laadpaal voldoet volledig aan de eisen die gesteld zijn. De aanvraag daarom ook goed gekeurd. Mijn verwachtingen zijn lager dan de verwachtingen die zowel vanuit de gemeente als die van Allego worden geschept via verschillende info kanalen.
Ik stel geen eisen aan de plaatsing van de paal, maar verwacht dat zij deze binnen de gestelde termijn opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

N1ckk schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Maar stel je prikt je Smart in de nearby stall ipv de dedicated stall, mag dat?
Het is niet netjes want je blokkeert de nearby stall voor auto's die de laadpoort aan de goede kant hebben zitten. Zijn er weinig auto's aan het laden dan is het niet zo'n probleem, maar als het net de laatste open plek is en er komt een Tesla aan dan ben je wel een lul (en ik zou er iig iets van zeggen, maar ook de reactie "bemoei je met je eigen zaken" verwachten, want zo gaan we tegenwoordig met elkaar om).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:30
@Maasluip Als er nog maar 1 laadplek beschikbaar is, dan kan de niet-Tesla met de laadpoort aan de "verkeerde" kant meestal helemaal niet laden, en is er dus ook geen probleem voor de Tesla eigenaren. ;) Het probleem kan wel/ook ontstaan als er nog maar 2 laadplekken naast elkaar vrij zijn.

Overigens ben ik (als Tesla rijder) van mening dat in bovenstaande situatie met nog maar 2 laadplekken beschikbaar ook de niet-Tesla rijder gewoon een laadplek/stall mag pakken. Hij/zij heeft dezelfde rechten als de Tesla eigenaar. En van de Tesla eigenaar zou je dus hypothetisch ook kunnen zeggen dat hij/zij asociaal is door de op één na laatste laadplek te pakken zodat een niet-Tesla rijder niet meer kan laden.

Daarnaast is er bij een SuC geen enkele indicatie welke stall bij welke laadplek hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Franciesco schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:48:

Het probleem kan wel/ook ontstaan als er nog maar 2 laadplekken naast elkaar vrij zijn.
Dat bedoel ik dus. En daarna is er maar één plek vrij die niet gebruikt kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nathalia
Ik krijg zojuist een mailtje van Maingau dat ze vanaf 1 februari door de stijgende energieprijzen nieuwe tarieven gaan hanteren:

AC: 49 ct/kWh
DC: 59 ct/kWh

Mazda MX-30

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:01

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Hansieo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:12:
1) een 100% sluitende / eerlijke oplossing tegen aso-laden gedrag IS er niet en kán er ook nooit komen.
Wel hoor. Een uur nadat je auto vol is het tarief naar EUR10 per uur opvoeren. Deze teller staat wel stil van 22:00 - 07:00 uur. Dan bestaan er heel rap geen klevers meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gupper
  • Laatst online: 07-08 10:57
beschuit schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:43:
[...]

Wel hoor. Een uur nadat je auto vol is het tarief naar EUR10 per uur opvoeren. Deze teller staat wel stil van 22:00 - 07:00 uur. Dan bestaan er heel rap geen klevers meer.
En de laadkabel lock aan de laadpaal kan te verwijderen wanneer de auto niet meer laad / vol is. Dan kan de SOC gebruikt worden door aan andere auto mits deze dicht genoeg bij de paal kan komen (dit is in veel gevallen wel mogelijk)

Natuurlijk wel de kosten laten doorlopen op de Klever :) tot hij zich afmeld met zijn laadpas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
[...]

En de casus van bijvoorbeeld iemand die om 23.00 thuis komt na een avonddienst? :) Die komt dan bij laadpalen die potentieel al vol zitten? Advocaat van de duivel hoor :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mats
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
[...]

En wat dan voor de mensen die nachtdiensten draaien en overdag slapen? Lijkt me dus ook niet 100% eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:01

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Niet in problemen denken, mensen. Nachtdiensten etc ondervangen met abonnementsvorm. Er is wel wat voor te bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@beschuit Je gaat dan vanzelf krijgen dan mensen hun auto instellen op met 6A te gaan laden om geen boete te krijgen. Daar schiet je dus niet veel mee op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
[...]

ik hoop niet dat dit bij normale laadpalen in woonwijken ingevoerd gaat worden, zal de veiligheid ook niet ten goede komen als je na een paar biertjes nog de auto gaat verzetten.

meer laadpalen lijkt mij een betere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

nathalia schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:14:
Ik krijg zojuist een mailtje van Maingau dat ze vanaf 1 februari door de stijgende energieprijzen nieuwe tarieven gaan hanteren:

AC: 49 ct/kWh
DC: 59 ct/kWh
Geen mail te bekennen hier. Raar. Thanks!

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
Wat denk k wel een aardige oplossing is:

Na 100% vol, moet je auto binnen 4 uur weghalen.
Als dat tussen 21:00 en 03:00 valt, heb je tot 12:00
Als t tussen 3:00 en 07:00 valt, heb tot 18:00.

dus:

maandag om 12:00 aan de lader, 16:00 vol? dan om 20:00 weg.
maandag om 17:00 aan de lader, 21:30 vol? dan dinsdag om 12:00 weg die auto.
maandag om 23:00 aan de lader, 3:00 vol? dan dinsdag om 12:00 weg die auto.
maandag om 01:00 aan de lader, 5:00 vol? dan voor dinsdag om 18:00 weg.
etc.

zo niet, dan boetetarief ofzo.

Zoiets. Je hebt dan wel vrij veel ruimte, ook voor nachtdiensten etc. En de meeste mensen zullen m sowieso de volgende dag mee naar het werk nemen. Maar de echte klevers worden wel gestraf..eh...opgevoed :)

[ Voor 15% gewijzigd door Prullenbak84 op 11-01-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
JeroenE schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:17:
@beschuit Je gaat dan vanzelf krijgen dan mensen hun auto instellen op met 6A te gaan laden om geen boete te krijgen. Daar schiet je dus niet veel mee op.
dat kunnen ze doen, maar dan moet je wel mazzel hebben dat de auto vol is als je weg wilt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
fewips schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:34:
[...]

Geen mail te bekennen hier. Raar. Thanks!
Ik heb ook geen mail gehad, maar zag het op het goingelectric forum.

https://www.maingau-energie.de/e-mobilitaet/autostrom

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkermoon
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
pmiddeld schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:26:
[...]

Ik heb ook geen mail gehad, maar zag het op het goingelectric forum.

https://www.maingau-energie.de/e-mobilitaet/autostrom
Hier zat ie in de spam-folder van Gmail.

Zit een PDF'je bij met dit overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdHGsUu4uYaYKqrih7tfxs1HJHQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/32nyt6YCd0ZFSD8zsU0VqnRM.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 97 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.