Hier weer terug van een trip Amersfoort - Parijs. Korte EV ervaring:
Vertrek uit NL met volle EV accu door thuislaadpaal. In Frankrijk rondom Lille de eerste stop ergens op een industrieterrein. Half uurtje gestaan, prima. Daarna door naar Parijs en nog 15% (100km) over.
Terugweg iets uitdagender omdat je start met relatief lege accu. Daarom op ringweg Parijs uit al gestopt bij de Total met 2 snelladers. Waarvan één kapot en dus even wachten. Ik kon vrij snel laden maar ontstond wel een rij. Na 75% door.
Tweede laadpunt rondom Kortrijk gepland, ook hier bij een TotalEnergies. Aangekomen bleken alle 3 (!) de palen buiten gebruik. Stonden drie auto's die al meer dan 2 uur bezig waren hulp te regelen en te zoeken naar geschikte laadpaal. Ook in omgeving waren er geen beschikbare palen. Die moesten nu een hotel zoeken en worden weggesleept

Echt balen zoiets.
Ik had nog 100k te gaan, dus doorgereden naar een laadpaal voor Gent. Tip voor goede laadpalen is: Nazareth op E17. Daar weer opgeladen tot de eerste Fastned Shell over de grens bij Breda.
De derde stop dus net over de grens in Nederland om het laatste stuk tot Amersfoort te kunnen volbrengen.
Al met al de leerpunten met zo'n trip:
- Voorbereiden is cruciaal, evenals een goede app. Ik gebruikte Chargemap voor navigatie en Shell Recharge voor betaling. De ideale app voor real time navigatie voor zoeken nog niet gevonden - het blijft toch veel handmatig zoeken en kijken welke laadpaal handig is op de route. Soms onhandig;
- Leuk de contacten met andere EV bestuurders op de laadlocaties. Iedereen heel behulpzaam;
- Zorg in Frankrijk/ het buitenlanddat je altijd marge hebt op je kilometers en ga bij voorkeur laden als je nog 100 kilometer hebt. Zo heb je altijd voldoende marge uit te wijken als laadpalen defect zijn;
- In Nederland zijn we echt verwend met Fastned en andere EV faciliteiten. Andere landen lopen daarin echt sterk achter. Helaas.
---
Mbt zoeken naar laadpalen. Eigenlijk wil ik als EV bestuurder een bestemming in typen en dan alle laadpalen met categorie en soorten in lijstvorm zien, met km afstand, evenals reviews , afstand tot snelweg, faciliteiten en beschikbaarheid. Makkelijker zoeken dan visueel op een kaart waarbij je de route niet ziet. Dit heb ik nog niet in één app gevonden. Iemand een tip?
[
Voor 24% gewijzigd door
MaStar op 02-01-2022 17:08
]