kx22 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:24:
Vanuit de een facebook groep claimt iemand dat de energieleverancier in Utrecht, alle palen heeft afgeknepen qua snelheid. Dit omdat stroom zo duur is. Ze willen het niet leveren tegen de gestelde tarieven.
Iemand die hier iets van kan bevestigen?
Dit lijkt me een sterk verhaal, ik heb er zelf hier in Utrecht nog niks van gezien. Sowieso zijn er in Utrecht meerdere aanbieders van laadpalen zoals Vattenfall, WeDrivesolar/LomboxNet en NewMotion. Die bepalen zelf hun net-aansluiting, en daarmee ook de laadsnelheid.
De laadpaal van Vattenfall hier vlakbij mij in Utrecht levert 11 kW, eentje van WeDriveSolar 22 kW, en een andere van WeDriveSolar iets verder weg 17 kW. En dan kan het er ook van af hangen of je alleen staat te laden of de aansluiting met een andere auto moet delen.
Eventueel kunnen ze misschien de laadsnelheid elektronisch nog afknijpen, zoals Allego bijvoorbeeld doet. Ik denk ook dat het weinig helpt om de laadsnelheid af te knijpen om in totaal minder kWh te hoeven leveren, want uiteindelijk willen mensen toch hun accu volladen, en laten hun auto dan dus langer aan de laadpaal hangen. Het aantal mensen dat noodgedwongen met een halfvol geladen auto weer afkoppelt zal denk ik weinig verschil maken.
Maar ik zal er de komende dagen eens op letten, of ik iets merk van een lagere laadsnelheid. Ik snap wel dat de CPO's (laadpaalbeheerders) in de problemen kunnen komen als ze lange concessies hebben met vastgestelde tarieven, en dit financieel niet goed hebben afgedekt.
Waar zag je dit verhaal dan precies op Facebook @
kx22 ?