[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 144 Laatste
Acties:
  • 989.994 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Komend weekend weer een reis met de Ioniq 28 kWh vanuit het midden van het land naar Le Mans (Frankrijk) gepland. Ik ga deze in drie delen rijden, vrijdagavond 3 uur naar een hotel net onder Lille, zaterdag een kleine 3 uur naar een plaatsje 20km onder Parijs en maandag 2 uur naar Le Mans. Ik ben het meest benieuwd hoe druk het is met EVs bij de Franse laders.
Na kerst weer terug naar NL en dan in een keer of eventueel twee delen. Dat zal een beetje afhangen van de kleine jongen achterin. Ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:13
Kodess schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:19:
[...]

Ik zou hem in ieder geval niet op 16 zetten. Behalve als je weet dat het stopcontact niet op de groep zit van de vaatwasser/wasmachine/oven/inductie of andere verzwaring en je echt snel wilt laden.

10A zou gewoon moeten kunnen. Ik heb zelf een granny die ik op 13A kan zetten, en doe dat dus ook
Ik had het eerst op 8A gezet en dat ging goed. Later iets verhoogt naar 10A en ook dat ging goed. Dus daar zo'n 20 uur op laten staan en de auto was voor vertrek netjes op 95%. Viel me reuze mee!

Zo'n granny kan ik bepaalde situaties dus best handig zijn, top!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enahs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 21:00
Juancho schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:53:
[...]

Ik had het eerst op 8A gezet en dat ging goed. Later iets verhoogt naar 10A en ook dat ging goed. Dus daar zo'n 20 uur op laten staan en de auto was voor vertrek netjes op 95%. Viel me reuze mee!

Zo'n granny kan ik bepaalde situaties dus best handig zijn, top!
Mag ik vragen welke granny charger je hebt die op zoveel manieren ingesteld kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Enahs schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:56:
[...]

Mag ik vragen welke granny charger je hebt die op zoveel manieren ingesteld kan worden?
Gewoon een standaard van Volvo. De instellingen doe je in de auto zelf, in het oplaadmenu. Daar kan je het amp aanpassen van 8 tot max 32.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

@Hachy 100-maal dank voor de BP tip in de nieuwsbrief, ik woon vlak bij die BP. Gaat een goedkope maand worden qua stroom hier,

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mas-
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-07-2024

Mas-

Alsof het niets kost!

Domme vraag misschien, maar ik rij morgenochtend naar België met mijn ID3. Die lease ik via mijn werk, en ik bedacht mij gisterenavond pas dat mijn oplaadpas alleen in Nederland werkt. Stomstomstom! Ik heb toen een ANWB oplaadpas besteld, maar die is nog niet binnen. Weten jullie een oplossing waarbij ik ofwel in de stad ergens een laadpas kan kopen/ophalen, ofwel een of andere oplaadoplossing die via een app ofzo werkt? Dank voor de tips!

Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines. Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mas- schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:26:
Domme vraag misschien, maar ik rij morgenochtend naar België met mijn ID3. Die lease ik via mijn werk, en ik bedacht mij gisterenavond pas dat mijn oplaadpas alleen in Nederland werkt. Stomstomstom! Ik heb toen een ANWB oplaadpas besteld, maar die is nog niet binnen. Weten jullie een oplossing waarbij ik ofwel in de stad ergens een laadpas kan kopen/ophalen, ofwel een of andere oplaadoplossing die via een app ofzo werkt? Dank voor de tips!
Bij Fastned en Ionity kun je in elk geval een account aanmaken, je bankrekening of creditcard koppelen en dan kun je in elk geval op een aantal locaties snelladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-09 15:30
@Mas- Met de Shell recharge app kun je betalen zonder dat je een laadpas of token moet hebben. Overigens heb ik daar (nog) geen ervaring mee, maar zo heb ik het wel begrepen.

Zie https://www.shell.nl/consumenten/recharge.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Franciesco schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:49:
@Mas- Met de Shell recharge app kun je betalen zonder dat je een laadpas of token moet hebben. Overigens heb ik daar (nog) geen ervaring mee, maar zo heb ik het wel begrepen.

Zie https://www.shell.nl/consumenten/recharge.html
Volgens mij werkt dat alleen maar bij een beperkt aantal palen in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Even snelladen vlak voor de grens? En kan je op locatie, als je er lang bent niet met een Granny wat bijladen en dan later terug weer snelladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Diverse apps kun je ook het laden mee starten bij veel palen, al is het altijd wel even spannend of het lukt. En wat boodschappen doen bij Lidl kan ook helpen als daar een (gratis) DC lader staat.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
ik222 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:03:
[...]

Volgens mij werkt dat alleen maar bij een beperkt aantal palen in België?
Dat heb ik nergens gelezen. Als je betaald via de app, dan betaal je eigenlijk via je creditcard.

https://www.shell.nl/consumenten/recharge/laadpalen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Franciesco schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:27:
[...]

Dat heb ik nergens gelezen. Als je betaald via de app, dan betaal je eigenlijk via je creditcard.

https://www.shell.nl/consumenten/recharge/laadpalen.html
Nou ja als ik de app open en even willekeurig rondklik is de knop om het laden te starten maar bij een beperkt aantal Belgische laadpunten beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Zou kunnen hoor! Zoals gezegd heb ik er geen ervaring mee, had het enkel gelezen toen ik de app wilde downloaden.

Als @Mas- in kan schatten waar hij denkt te willen laden, dan zou hij nu al kunnen kijken of die laadoptie via de Recharge app mogelijk is op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:57
Bij de laders van Total Energies kan je volgens mij ook een QR code scannen en dan zo betalen. Je kan hier ook filteren op betaalmethode: https://services.totalene...ergies-tankstation-belgie, maar weet niet of dat dan ook geldt voor de snelladers :o

[ Voor 3% gewijzigd door unex154 op 15-12-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03 16:30
Nieuw fenomeen, elektrische deelauto's en publieke laadpalen.
Hier in de buurt is nu zo'n mywheels ev auto neergezet. Die auto kan je huren en het beleid is dat als de soc onder de 80% komt je hem aan de lader zet. Het is een auto met een kleine accu, dus na elke rit wordt de auto aan de oplader gezet maar omdat het een deel auto is blijft die ook na 100% de laadplek bezet houden. (Niemand gaat hem van de plek weghalen).

Effectief gezien is de publieke laadplek nu van 2 plekken naar 1 plek gegaan en het was al een druk bezochte plek. Iemand een idee hoe hier mee om te gaan of extra capaciteit aan te vragen?

[ Voor 0% gewijzigd door Ybox op 15-12-2021 11:10 . Reden: Blijkbaar geen nieuw fenomeen wel irritant ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ik zou om te beginnen eens contact opnemen met de partij achter die deelautos want dit slaat natuurlijk nergens op. Ik weet ook niet of je iets van handhaving kan inschakelen als een auto duidelijk en veelvuldig die plek bezet houdt maar niet laadt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Wat vaak ook wel wil helpen is die partij, als ze het blijven negeren, op social media aan te pakken. Vaak komen ze dan opeens wel in actie want.... negatieve publiciteit.

[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 15-12-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
Is niet een echt nieuw fenomeen want hier herhaaldelijk besproken. Oplossingen zijn:
1. Telefoontje naar de deelauto organisatie.
2. Zelf lid worden en zelf de auto verplaatsen.

Optie 1 schijnt goed te werken.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ybox
pmiddeld schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:09:
Is niet een echt nieuw fenomeen want hier herhaaldelijk besproken. Oplossingen zijn:
1. Telefoontje naar de deelauto organisatie.
2. Zelf lid worden en zelf de auto verplaatsen.

Optie 1 schijnt goed te werken.
Als ik ze bel wat doen ze er aan dan ?
Daarnaast lijkt mij dit een probleem wat alleen maar erger wordt met meer ev deelauto's (zeker als het al zo veelvuldig besproken is)
- edit - ok heb het even nagelezen, bij bellen halen ze hem weg na 1 dag en er schijnt een lokale beheerder te zijn. Voor de rest allemaal oplossingen van "wordt zelf lid en verplaats hem".
Vind het een beetje gemakkelijke van mywheels, als bedrijf een auto er neerzetten zonder bijbehorende infra en de wijk lost het maar op. :(

[ Voor 24% gewijzigd door Ybox op 15-12-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Zie bijvoorbeeld het draadje op 15 september 2020. Meestal heeft zo'n auto een lokale beheerder. Die kan 'm wegzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunnassy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-08 13:03
Dit blijft natuurlijk een probleem dat toch een structurele oplossing moet hebben. Een lokale beheerder zou dan eigenlijk die auto's moeten verplicht monitoren en verplaatsen wanneer geladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:21
Gunnassy schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:23:
Dit blijft natuurlijk een probleem dat toch een structurele oplossing moet hebben. Een lokale beheerder zou dan eigenlijk die auto's moeten verplicht monitoren en verplaatsen wanneer geladen.
Zou niet te veel verwachten van een lokale beheerder..... Mijn eigen ervaring met Mywheels is dat ze er geen @%$# om geven. Na tig keer vragen toch maar handhaving een paar keer ingeschakeld, dat hielp! De deelauto is inmiddels de wijk uit. Wat mij betreft een niet werkend model zonder een vaste paal/parkeerplek of een echt actieve beheerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enahs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 21:00
Ybox schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:55:
Hier in de buurt is nu zo'n mywheels ev auto neergezet. Die auto kan je huren en het beleid is dat als de soc onder de 80% komt je hem aan de lader zet. Het is een auto met een kleine accu, dus na elke rit wordt de auto aan de oplader gezet maar omdat het een deel auto is blijft die ook na 100% de laadplek bezet houden. (Niemand gaat hem van de plek weghalen).

Effectief gezien is de publieke laadplek nu van 2 plekken naar 1 plek gegaan en het was al een druk bezochte plek. Iemand een idee hoe hier mee om te gaan of extra capaciteit aan te vragen?
Bij mij in de wijk ook. Was voorheen niet een mega groot probleem (1 plek van de 4 bezet), maar er komen steeds meer EVs bij. Ik heb laatst 's-avonds een bericht verstuurd via het contactformulier en de volgende ochtend kreeg ik reactie en werd de auto verzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Het lukte mij bij diverse Fastned palen niet meer om met Maingau te laden. De locaties staan ook niet meer in de Maingau app. Lukt het anderen nog wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ybox schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:55:

Lid worden van mywheels, ontkoppelen levert je dan €2,50 op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ybox
Erasmo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:58:
[...]

Lid worden van mywheels, ontkoppelen levert je dan €2,50 op.
Aan credits bij hun waar ik niets aan heb.
Ja het is een “oplossing”. Leuk voor nood maar niet standaard, het is verkeerd gebruik van een publieke voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ybox schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:48:
[...]

Ja het is een “oplossing”. Leuk voor nood maar niet standaard, het is verkeerd gebruik van een publieke voorziening.
Je kan ze gebruiken? :P Als ik eens wat groters nodig heb pak ik een MW en dat kost me dan niks.

En gelijk zelf inpluggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Erasmo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:17:
@Hachy 100-maal dank voor de BP tip in de nieuwsbrief, ik woon vlak bij die BP. Gaat een goedkope maand worden qua stroom hier,
Ik ben er vandaag geweest en vorige week ook een keer. Wat mij niet duidelijk is welke knop je moet selecteren. Aan de voorkant zie je goed stekker 1,2 en 3 staan maar op het schem zag ik dat niet staan . Al de twee keer dat ik er ben geweest drukte ik de verkeerde knop in . Of zie ik iets over het hoofd? Voor de rest mooie laders.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Laatst online: 20-07 21:34
wheli schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:39:
@Verwijderd het is enorm afhankelijk van je type gebruik. Ik rij naar m'n werk met een 77kwh batterij en kan prima 5 keer heen en weer. Dus ik laad 1x per week ongeveer. Het scheelt dat ik weet dat er een laadpaal vrij is.
Gewoon proberen wat goed voelt. Maar laadstress in Nederland heb je niet snel.
Yep zo doe ik het ook, 1 x per week op mijn werk.
Of indien echt nodig / handig parkeerplekje is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Tweakx schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 07:14:
Sinds gisteren een blije bezitter van een EV (Lease). Zelf geen laadpaal helaas in verband met parkeergarage. Ik vroeg mij alleen af of jullie alle momenten gebruiken om te laden of niet? Dus zelfs al is het percentage hoog.

Even een voorbeeld: vandaag ga ik naar een klant waar ik kan laden. Accu is 70% dus op zich niet nodig. Vrijdag ga ik weer naar een klant met een laadpaal maar onzeker of deze wel vrij is. In principe zou ik dus zeggen: elke keer laden als je de kans krijgt. Is dit ook de meest gangbare methode?

Bedankt alvast!
En wat heb je gedaan uiteindelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-09 22:05
Kaaschef schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:03:
[...]

En wat heb je gedaan uiteindelijk?
Ik laad hem maar overal op! Tenzij boven de 90%+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

evtje schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:46:
[...]

Ik ben er vandaag geweest en vorige week ook een keer. Wat mij niet duidelijk is welke knop je moet selecteren. Aan de voorkant zie je goed stekker 1,2 en 3 staan maar op het schem zag ik dat niet staan . Al de twee keer dat ik er ben geweest drukte ik de verkeerde knop in . Of zie ik iets over het hoofd? Voor de rest mooie laders.
Geen idee, heb chademo dus vrij weinig keuze qua stekker. Als het goed is staan boven de stekkers nummers die corresponderen met het scherm.

De taxi's hebben het trouwens ook ontdekt, super vol! Maar voor BP uiteindelijk niet zo duur voor veel mond op mond reclame en een goede test van alle systemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:40
Erasmo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:04:
[...]

Geen idee, heb chademo dus vrij weinig keuze qua stekker. Als het goed is staan boven de stekkers nummers die corresponderen met het scherm.

De taxi's hebben het trouwens ook ontdekt, super vol! Maar voor BP uiteindelijk niet zo duur voor veel mond op mond reclame en een goede test van alle systemen.
He bah. Mond-op-mond-reclame. Corona heerst nog he!?

;)

Geintje natuurlijk, maar het is dus mond-tot-mond-reclame :P

• Kaaschef
Tweakx schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:38:
[...]

Ik laad hem maar overal op! Tenzij boven de 90%+ :P
Mij teveel werk. Heb al paar keer gehad dat een laadpaal niet werkte.pff sta je 5 min. te klooien, terwijl.ik bv alleen ff bij een supermarkt naar binnen wilde. ,( Was druk op de parkeerplaats)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 14:01
@Ybox bij ons in de wijk staat er ook een. Ik ben om deze reden beheerder geworden. Moet zeggen: in de app wordt je echt begeleid om het in de zone te zetten en als hij vol is om hem niet aan de laadpaal te zetten.
Het concept van minder auto's die heen veel stil staan is wel tof vind ik. In onze wijk wordt hij veel gebruikt. En we hebben een oude hele dure laadpaal bij een flat met sociale huurwoningen. Daar zet in hem altijd meer, heb niet het idee dat iemand er dan last van heeft. Maar wisselt natuurlijk per wijk. Uiteindelijk is niet de deelauto het probleem maar het tekort aan laadpalen.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-09 22:05
Kaaschef schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:57:
[...]

Mij teveel werk. Heb al paar keer gehad dat een laadpaal niet werkte.pff sta je 5 min. te klooien, terwijl.ik bv alleen ff bij een supermarkt naar binnen wilde. ,( Was druk op de parkeerplaats)
Ja, wel als ik langer dan 2 uur kan laden hoor. Of het moet een snellader zijn :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 01:25
Kan het niet zo vinden in dit topic - weet iemand of een Ioniq 38kw kan laden bij de Tesla SuC's?
Ik zie wel dat iemand met het vorige model heeft kunnen opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:55
prothello schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:35:
Kan het niet zo vinden in dit topic - weet iemand of een Ioniq 38kw kan laden bij de Tesla SuC's?
Ik zie wel dat iemand met het vorige model heeft kunnen opladen.
Bij de 10 SuC's van Tesla in Nederland die zijn opengesteld voor andere modellen zou dit moeten kunnen, de Ioniq 38 kWh heeft een standaard CCS aansluiting. Je moet hiervoor wel de Tesla app downloaden en een account aanmaken.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prothello
Wesco schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:46:
[...]

Bij de 10 SuC's van Tesla in Nederland die zijn opengesteld voor andere modellen zou dit moeten kunnen, de Ioniq 38 kWh heeft een standaard CCS aansluiting. Je moet hiervoor wel de Tesla app downloaden en een account aanmaken.
Top, dank je wel.
Die heb ik inderdaad al klaar en een abbo afgesloten, dit ging niet meteen goed maar lijkt nu goed te staan.
Morgenochtend maar even bij Eemnes of Naarden proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@prothello Het schijnt wel dat er bij de laadpoort van de auto een LEDje in de weg zit. Die moet je met een tangetje iets verbuigen. Dus neem wat gereedschap mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

Ybox schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:48:
[...]

Er zijn nooit genoeg laadpalen (tot ze er wel zijn). MyWheels tot het probleem bombarderen is niet de weg vooruit. (Welke betere introductie is er beschikbaar voor mensen: GRATIS beginnen met elektrisch rijden).

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
fewips schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:06:
[...]

Er zijn nooit genoeg laadpalen (tot ze er wel zijn). MyWheels tot het probleem bombarderen is niet de weg vooruit. (Welke betere introductie is er beschikbaar voor mensen: GRATIS beginnen met elektrisch rijden).
Waarom is dat niet de weg? Als ze langdurig op een laadplek staan zonder te laden ben je gewoon hufterig bezig. Dat vinden we ook van andere EV rijders toch? Soort code? Je haalt je auto weg als de auto vol is.

Zolang Mywheels dat niet goed voor elkaar hebben regelen ze maar wat. Ik zou ze juist blijven stalken en als ze niks doen, dan maar via social media. Als je aan zo'n project begint, prima, maar neem dan ook dit soort voorspelbare dingen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 19:29
Dat is een code zolang de overheid niet voldoende laadplaatsen aanlegt. Maar in een ideaal geval is dat natuurlijk niet nodig, en zijn er voor iedere elektrische auto die op de openbare weg parkeert, laadplaatsen voor laden 's nachts en rond de middag tegen een goedkoop tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DDDikkiedik schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:44:
Dat is een code zolang de overheid niet voldoende laadplaatsen aanlegt. Maar in een ideaal geval is dat natuurlijk niet nodig, en zijn er voor iedere elektrische auto die op de openbare weg parkeert, laadplaatsen voor laden 's nachts en rond de middag tegen een goedkoop tarief.
Tja, het duurt nog een poosje, maar het eindplaatje zou toch moeten zijn dat iedere, of bijna iedere parkeerplek, ook een laadplek is. Als er vanaf 2030 alleen nog maar EV verkocht mogen worden en men hier en daar die ambitie al heeft vanaf 2025, dan zal het hard moeten gaan, ook met de laadpalen.

Mijn zorg zit overigens meer bij de laadinfarct die we een paar keer per jaar gaan krijgen rond de schoolvakanties, als een paar honderdduizend EV allemaal tegelijk willen snelladen op enkele tientallen laadpleinen langs de doorgaande routes in Europa.
Er is denk ik geen businesscase te maken voor voldoende capaciteit op die paar zwarte zaterdagen.
Misschien helpt het om op dat soort dagen het tarief te verdubbelen zodat iets meer geïnvesteerd kan worden en meer mensen die piek gaan mijden.

[ Voor 26% gewijzigd door eltron op 18-12-2021 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Erasmo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:17:
:>

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
evtje schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:46:
[...]

heel simpel

op het scherm zie je keuzes van links naar rechts gaan

als je de meest linker knop indrukt, selecteer je de meest linker stekker. spreekt voor zich eigenlijk.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Juancho schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:29:
[...]

Waarom is dat niet de weg? Als ze langdurig op een laadplek staan zonder te laden ben je gewoon hufterig bezig. Dat vinden we ook van andere EV rijders toch? Soort code? Je haalt je auto weg als de auto vol is.

Zolang Mywheels dat niet goed voor elkaar hebben regelen ze maar wat. Ik zou ze juist blijven stalken en als ze niks doen, dan maar via social media. Als je aan zo'n project begint, prima, maar neem dan ook dit soort voorspelbare dingen mee.
Dat is ook de reden dat sommige laadplekken je ook geld vragen voor het gekoppeld zijn aan de laadpaal. Ongeacht of je nu nog aan het laden bent of niet. Maar ja, 50 cent per uur zet dan ook niet echt zoden aan de dijk.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:36
Sircuri schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:02:
[...]

Dat is ook de reden dat sommige laadplekken je ook geld vragen voor het gekoppeld zijn aan de laadpaal. Ongeacht of je nu nog aan het laden bent of niet. Maar ja, 50 cent per uur zet dan ook niet echt zoden aan de dijk.
Nou bij Tesla is het 50 cent PER MINUUT en als ze allemaal bezet zijn zelfs 1 euro per minuut.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:46
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:05:
Nou bij Tesla is het 50 cent PER MINUUT en als ze allemaal bezet zijn zelfs 1 euro per minuut.
Volgens mij heb jij het hier over het boete tarief bij de Tesla SuC als je je auto aangekoppeld laat staan wanneer je niet meer laadt/vol geladen bent. Dat is heel wat anders dan het betalen van parkeer kosten terwijl je aan het laden bent.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:36
Isheara schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:11:
[...]

Volgens mij heb jij het hier over het boete tarief bij de Tesla SuC als je je auto aangekoppeld laat staan wanneer je niet meer laadt/vol geladen bent. Dat is heel wat anders dan het betalen van parkeer kosten terwijl je aan het laden bent.
Volgens mij ging het @sicuri er om dat 50 ct niet echt voorkomt dat er een laadplek bezet wordt gehouden, boetetarief dus en is dus wat anders dan een parkeertarief.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
nathalia schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:04:
Zijn er nog veel Tweakers die DC laden via de site (https://mvv.chargecloud.de) van MVV eMotion?

Het valt me op dat hun prijzen nog steeds best aantrekkelijk zijn:

[Afbeelding]
Je kun dit lijstje weer aanpassen . Ik kom net vandaag bij de snellader vandaan (E-flux) waarbij ik met de Evcompany pas met vorig keer nog met 31ct kWh geladen heb nu naar 73ct start en 69ct kWh is gegaan zonder enige melding. Kijk ik op de app bij een andere E-flux lader is het daar van 31ct naar 60ct kWh met een start van 13ct Zou ook zomaar kunnen dat het bij de andere merken snelladers waar ze goedkoop waren nu ook is aangepast?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanF
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:02
Halleluja, de tarieven van doodnormale Park'n'Charge AC laders zijn ook flink verhoogd de afgelopen weken.
De 'Smooth' kant (1 fase max 32A), bedoeld voor langzaam laden is van 25ct/kWh enkele weken naar 35ct gegaan en nu zelfs naar 42ct (allen +25ct/uur). Met een PHEV (16A laden) kost een kWh daardoor circa 50ct :o
Net zo duur als 1 op 23 rijden met benzine a 1,94/liter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 18:32

The Adder

Happy racing from Holland

JohanF schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:17:
...
Nog steeds wel, zelfs in nu in de wintermaanden, ruim 60% minder CO2 uitstoot t.o.v. een ICE!
Geld is niet de enige reden om een BEV te rijden, toch?

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanF
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:02
The Adder schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:31:
[...]

Nog steeds wel, zelfs in nu in de wintermaanden, ruim 60% minder CO2 uitstoot t.o.v. een ICE!
Daar heb je gelijk in, maar het was wel mooi meegenomen als extra pluspunt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
The Adder schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:31:
[...]
@JohanF heeft het niet over BEV maar over PHEV. Dan is de millieuplus er nog wel voor het deel dat electrisch gaat, maar de prijsprikkel niet meer en de PHEV rijdt nu eenmaal ook op benzine.
Zou toch mooi zijn als de prijsprikkel ook zou helpen om het aantrekkelijk te maken om te stekkeren.
Voor hen die thuis laden blijft dat nog wel denk ik, zeker al je ook nog zonnepanelen hebt. Maar als je bent aangewezen op openbare laders wordt dat spannender, al denk ik dat ook daar nog wel mogelijkheden zijn om lagere kWh prijs te betalen, echter als dat samengaat met abonnement is PHEV wel in het nadeel omdat je vrij veel moet laden om dat er uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:43
Halleluja, de tarieven van doodnormale Park'n'Charge AC laders zijn ook flink verhoogd de afgelopen weken.
De 'Smooth' kant (1 fase max 32A), bedoeld voor langzaam laden is van 25ct/kWh enkele weken naar 35ct gegaan en nu zelfs naar 42ct (allen +25ct/uur). Met een PHEV (16A laden) kost een kWh daardoor circa 50ct :o
Dit vink ik echt jammer, want PnC was toch goedkoper dan Allego (37ct/kW). Dit maakt een EV Company laadpas te duur op deze laadpalen... ;w
Het is dus beter om een laadpass gebruiken die vaste prijzen heeft (zoals Shell Recharge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prothello
pmiddeld schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:05:
@prothello Het schijnt wel dat er bij de laadpoort van de auto een LEDje in de weg zit. Die moet je met een tangetje iets verbuigen. Dus neem wat gereedschap mee.
Hm.. heb je daar meer info over?
Zit dat ledje in de weg waardoor de stekker niet goed ingeplugd kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Zijn er vorig jaar nog mensen na kerst richting italie gegaan?

Vooral benieuwd qua drukte hoewel ik verwacht dat dit meevalt en helemaal als ik in de nacht via Zwitserland richting Turijn trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Dank voor deze update!

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 17:21
evtje schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:10:
[...]

Je kun dit lijstje weer aanpassen . Ik kom net vandaag bij de snellader vandaan (E-flux) waarbij ik met de Evcompany pas met vorig keer nog met 31ct kWh geladen heb nu naar 73ct start en 69ct kWh is gegaan zonder enige melding. Kijk ik op de app bij een andere E-flux lader is het daar van 31ct naar 60ct kWh met een start van 13ct Zou ook zomaar kunnen dat het bij de andere merken snelladers waar ze goedkoop waren nu ook is aangepast?
Pffff, lekker dan ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAo6L-p8_dJdrms8jemE7iSTumI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSGHXwnis5Nuh8FbdhcFs0R1.jpg?f=fotoalbum_large

Laat maar weten als het ergens goedkoper kan!

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
nathalia schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:57:
[...]

Pffff, lekker dan ;)

[Afbeelding]

Bedankt ik heb er meteen even een afdruk van gemaakt. Altijd handig voor onderweg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
[...]

Pffff, lekker dan ;)

[Afbeelding]

Klopt de prijs van Tesla wel? Dacht dat die veel lager was.

Edit: op de Tesla site staat: 0,24

[ Voor 3% gewijzigd door bones op 21-12-2021 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:35
bones schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:16:
[...]

Klopt de prijs van Tesla wel? Dacht dat die veel lager was.

Edit: op de Tesla site staat: 0,24
Die prijs geldt als je een abonnement neemt, anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
JeroenV_ schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:52:
[...]

Die prijs geldt als je een abonnement neemt, anders niet.
Met abonnement bedoel je het premium connectivity abo? Of dien je bij Tesla voor het laden nog een aanvullende abo te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:35
bones schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:55:
[...]

Met abonnement bedoel je het premium connectivity abo? Of dien je bij Tesla voor het laden nog een aanvullende abo te hebben?
Als je een Tesla hebt weet ik het niet, maar voor andere ev's die nu willen laden bij 1 van de 10 opengestelde laders geldt dat tarief van zo'n 0.57 zonder abo, of 0.24 met abo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Pffff, lekker dan ;)

[Afbeelding]

Als ik kijk naar de prijs die je opgeeft moet volgens mij bij Kuster Energy de eerste keus EV Company zijn en de tweede keus Maingau. Precies andersom dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgoes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 14:54
JeroenV_ schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:36:
[...]

Als je een Tesla hebt weet ik het niet, maar voor andere ev's die nu willen laden bij 1 van de 10 opengestelde laders geldt dat tarief van zo'n 0.57 zonder abo, of 0.24 met abo.
Als je zelf een Tesla hebt dan betaal je 24 cent per kWh in Nederland, sommige locaties & landen zijn afwijkend. Bijvoorbeeld 30 cent per kWh in Duitseland.
Ik ga er hier even vanuit dat je geen gratis km's meer hebt van referals of omdat je een oude Tesla hebt die nog onbeperkt gratis supercharge heeft, als dit überhaupt nog een ding is.

Voor niet Tesla auto's is het tarief anders:
Vanuit de Tesla app:
Supercharger Naarden 64 cent/kWh zonder abo, met abo 27 cent/kWh. Met up to 1 euro/min idle fees.

[ Voor 8% gewijzigd door bartgoes op 21-12-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bartgoes schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:05:
[...]

Als je zelf een Tesla hebt dan betaal je 24 cent per kWh in Nederland, sommige locaties & landen zijn afwijkend. Bijvoorbeeld 30 cent per kWh in Duitseland.
Ik ga er hier even vanuit dat je geen gratis km's meer hebt van referals of omdat je een oude Tesla hebt die nog onbeperkt gratis supercharge heeft, als dit überhaupt nog een ding is.

Voor niet Tesla auto's is het tarief anders:
Vanuit de Tesla app:
Supercharger Naarden 64 cent/kWh zonder abo, met abo 27 cent/kWh. Met up to 1 euro/min idle fees.
Duitsland is al een paar keer verhoogd. https://www.electrive.net...-preise-auf-045-euro-kwh/

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@bartgoes : ook voor Tesla eigenaren varieren de tarieven in Nederland per Supercharger locatie (en wellicht zelfs per tijdstip). Ik heb in ieder geval €0,24 tot €0,28/kWh gezien.

Edit: Onderstaand lijstje heb ik een tijdje terug gemaakt (voor Tesla rijders). Waarbij het tarief dus kan varieren per tijdstip en per locatie en dus iets anders kan zijn dan hier onder genoemd. Maar het geeft in ieder geval een beeld.
  • Nederland: €0,24/kWh - €0,28/kWh
  • Duitsland: €0,40/kWh
  • Belgie: €0,32/kWh - €0,34/kWh
  • Oostenrijk: €0,37/kWh
  • Zwitserland: CHF0,38/kWh - CHF0,45/kWh
  • Frankrijk: €0,36/kWh
  • Italie: €0,38/kWh - €0,43/kWh

[ Voor 63% gewijzigd door Franciesco op 21-12-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:31
[...]

Pffff, lekker dan ;)

[Afbeelding]

Top zo'n lijstje _/-\o_
Is er misschien ook een lijst met de tarieven van AC laders?
Of word dat een immense opgave? :?

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Rdestructo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:25:
[...]
Top zo'n lijstje _/-\o_
Is er misschien ook een lijst met de tarieven van AC laders?
Of word dat een immense opgave? :?
zie keuzehulp van laadpastop10.nl
(welke pas past het best bij welke paal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:55
eltron schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:44:
[...]

Nog even los van de dramatische user interface, maar ik heb de indruk dat die keuzehulp-pagina al lang niet meer is bijgewerkt.

Het is natuurlijk ook best lastig om dit goed bij te houden met alle veranderingen in enerzijds de CPO-tarieven en anderzijds de tariefswijzigingen van de MSP's. Plus dat je persoonlijke laadpatroon (hoe vaak, hoe veel, welke laadpalen) ook een rol speelt om de goedkoopste laadpas te vinden, vanwege eventuele eenmalige aanvraagkosten en/of abonnementskosten.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:31
eltron schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:44:
[...]

Bedankt voor de link!
Alleen voor de AC paal bij mij in de straat klopt de info al niet (via Engie goedkoper).
Heb al diverse passen en gaat mij meer om als ik ergens anders wil laden welke pas ik uit mijn houder kan trekken 8)

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Rdestructo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:30:\Bedankt voor de link!
Alleen voor de AC paal bij mij in de straat klopt de info al niet (via Engie goedkoper).
Heb al diverse passen en gaat mij meer om als ik ergens anders wil laden welke pas ik uit mijn houder kan trekken 8)
Probeer eens de Chargeprice App, daarin kun je veelal de tarieven per laadpaal zien van de verschillende aanbieders.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 17:21
pmiddeld schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:53:
[...]

Als ik kijk naar de prijs die je opgeeft moet volgens mij bij Kuster Energy de eerste keus EV Company zijn en de tweede keus Maingau. Precies andersom dus.
Oeps, foutje. Bij Kuster is Maingau het goedkoopst met € 0,54. Je kunt er ook met EV-Company laden, maar dan kost het € 0,73 + € 0,12 starttarief.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimbox
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik woon in Groningen en verwacht mijn EV eind januari.
Het leek me dus slim om ook direct een openbare laadpaal aan te vragen via openbaarladen.nl
Helaas ben ik nog geen steek verder..

01/10/2021 - Aanvraag gedaan via www.openbaarladen.nl
25/10/2021 - Status opgevraagd via de mail.
02/11/2021 - Reactie op mijn mail: Ze hebben een kabelcheck uitgezet bij de netbeheerder, zij hadden gereageerd met "locatie niet ideaal". Nemen contact op met gemeente om tot een geschikte locatie te komen.
08/11/2021 - Automatisch gegenereerde mail: "Uw aanvraag voor een openbare laadvoorziening is geaccepteerd" Uw openbare laadlocatie zal binnen 6 weken geplaatst worden.
23/11/2021 - Nog maar eens gemaild, vraag waarom er nog geen publicatie was geweest voor mijn aanvraag via officielebekendmakingen.nl
03/12/2021 - Reactie Allego, Zij hadden ook nog geen publicatie gezien. Nogmaals het verzoek naar de gemeente gestuurd.
08/12/2021 - Zelf contact gezocht met de gemeente.
09/12/2021 - Reactie gemeente Groningen; Zij hadden allang een tegen voorstel gedaan voor een andere locatie. Nog maar eens die mail naar Allego met het verzoek om hier z.s.m. naar te kijken.
17/12/2021 - Status update gevraagd bij Allego, daarbij de reactie van de gemeente doorgegeven.
06/01/2022 - Telefonisch contact gehad met support van Allego, een hoop onduidelijkheid over locatie a of b. Zij geven aan dat ze op de gemeente wachten.
11/01/2022 - Mail gestuurd naar de contactpersoon van de gemeente.
11/01/2022 - * Vandaag.. nog altijd in afwachting van een reactie van Gemeente en van Allego

Doorlooptijd is inmiddels bijna 15 weken, en na verwachting gaat dit nog wel even duren.

Ik was erg benieuwd naar anderen die ervaringen hebben met het aanvragen van een laadpaal via Allego.
Wellicht met tips om ze in beweging te krijgen.

Ps. op 08/11/2021 ook een laadpaal aangevraagd voor op het werk. Hier nog geen reacties op ontvangen. |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Kimbox op 11-01-2022 12:53 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-08 16:43
Voor degene die het nog niet gemerkt hebben, de Gamma en Karwei gaan bij alle locaties snelladers plaatsen.

https://www.ad.nl/auto/bo...380-vestigingen~a9f7a21d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:26

timovd

Voorsprong door techniek

Facenoise schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:07:
Voor degene die het nog niet gemerkt hebben, de Gamma en Karwei gaan bij alle locaties snelladers plaatsen.

..die dit mega-karwei mogelijk maakt.
Die grap moest gemaakt worden. Het was al bekend dat Shell enorm wilde uitbreiden buiten de snelwegen. Persoonlijk weet ik niet of er een doelgroep is voor snellader bij een bouwmarkt. Vaak ben je er voor een ritje heen en weer naar huis en kun je de auto daar aan de AC-lader hangen. En zakelijke klanten gaan volgens mij meer naar een groothandel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara

Gratis? Zoals bij Lidl/Aldi/Kaufland in DE? Zal wel niet....

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
Misschien niet gratis, maar wel zonder bijvoorbeeld starttarief, en voordelen met je gamma/karwei pas zou al mooi zijn, anders heeft het voor dat kwartier dat ik er ben niet veel zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Facenoise
  • Laatst online: 22-08 16:43
timovd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:15:
[...]

[...]

Die grap moest gemaakt worden. Het was al bekend dat Shell enorm wilde uitbreiden buiten de snelwegen. Persoonlijk weet ik niet of er een doelgroep is voor snellader bij een bouwmarkt. Vaak ben je er voor een ritje heen en weer naar huis en kun je de auto daar aan de AC-lader hangen. En zakelijke klanten gaan volgens mij meer naar een groothandel.
Ligt een beetje aan de prijs denk ik. Ik merk dat de snelladers bij de McDonalds in ieder geval redelijk worden gebruikt.

Of ik er in de praktijk veel gebruik van ga maken vermoed ik van niet, maar de optie hebben is altijd handig natuurlijk!
Isheara schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:15:
[...]

Gratis? Zoals bij Lidl/Aldi/Kaufland in DE? Zal wel niet....
Helaas staat het er niet bij, ik weet bijvoorbeeld wel dat Eijerkamp in Zutphen(geen snellader) ook gratis laden heeft bij hun eigen palen, het zou wel erg mooi zijn mocht het gratis zijn. Ik ben in ieder geval wel te spreken erover, soms heb ik ook dat alle publieke palen thuis bezet zijn, dan zou even snelladen a 15minuten voor je ergens heen moet ook nog een optie zijn, in plaats van een paal 2-3KM verder op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
Het grote voordeel van een MC Donalds is dat ze veelal op snel bereikbare plaatsen zitten vanaf de snelweg, je kunt iets te eten halen en ze zijn goed aangegeven op de snelweg en dan toch een "redelijk" tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Gamma en Karwei is leuk maar helpt nauwelijks.
Binnen NL is alles heen en terug bereikbaar met thuisladen op zonnestroom. Veel makkelijker en goedkoper gaat dat niet worden.

Wat interessanter is dat zij voor 2025 naar 500.000 laadpalen willen en voor 2030 naar 2,5 miljoen wereldwijd. Als alle huidige fosielen dat doen dan begint het ergens op te lijken. o.a. BP, Total en zelfs Tango zijn ook al lekker bezig. Dan heb je ook op lange afstanden (> 400km) wat meer opties.

(En ze moeten wel als in groot deel van de wereld vanaf 2030 geen fosiel meer verkocht mag worden)

[ Voor 17% gewijzigd door eltron op 22-12-2021 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 06:44
Ik zie meer in 22kW palen bij restaurants die eigen parkeerplaatsen hebben. Zeker als je op vakantie bent in eigen land kan het prettig zijn om 2 uurtjes te laden tijdens het dineren.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
guido66 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:27:
Ik zie meer in 22kW palen bij restaurants die eigen parkeerplaatsen hebben. Zeker als je op vakantie bent in eigen land kan het prettig zijn om 2 uurtjes te laden tijdens het dineren.
Dat is ook de bedoeling zoals ik het begrijp. Die 2,5 miljoen zijn niet allemaal DC hyperchargers. En ik zie dat zelf meer voor het buitenland. In dit land weet ik geen restaurants waar ik zou willen laden, (tenzij het gratis is).
Thuis laad ik over het algemeen veel voordeliger (rond de 7ct heb ik wel eens berekend) en om thuis te komen is het ook niet nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door eltron op 22-12-2021 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-08 14:27
Mijn nieuwe Ioniq 5 heeft veel problemen met Shell Recharge snelladers, registratie werkt en daarna start de sessie en dan niks. De leds op de laadpoort beginnen te knipperen. Lijkt op protocolfouten in de handshake. Wie herkent dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Volgens mij zijn dit soort issues met Recharge ook gemeld in het EV6 topic. Dus ik denk dat je niet de enige bent.
Heb je de dealer al benaderd voor een mogelijke software-update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
Naaldhak schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:06:
Mijn nieuwe Ioniq 5 heeft veel problemen met Shell Recharge snelladers, registratie werkt en daarna start de sessie en dan niks. De leds op de laadpoort beginnen te knipperen. Lijkt op protocolfouten in de handshake. Wie herkent dit?
ipv dat je de stekker erin steekt en zo laat moet je even de stekker erin douwen en zo vasthouden totdat het laden start

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 20:12
eltron schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:29:
[...]

Dat is ook de bedoeling zoals ik het begrijp. Die 2,5 miljoen zijn niet allemaal DC hyperchargers. En ik zie dat zelf meer voor het buitenland. In dit land weet ik geen restaurants waar ik zou willen laden, (tenzij het gratis is).
Thuis laad ik over het algemeen veel voordeliger (rond de 7ct heb ik wel eens berekend) en om thuis te komen is het ook niet nodig.
Maar niet iedereen kan thuisladen. En dan is het wel handig als je toch ergens voor een bezoek geparkeerd staat dat je dan nog even wat kan bijladen. Nu laad ik hem op als hij bijna leeg is of als er een grote rit ophanden is. Als dat makkelijker bij de supermarkt, bouwmarkt en zo kan; dan zou ik hem gewoon daar wat bijladen als ik daar toch al ben. Wanneer het enigszins betaalbaar is uiteraard.

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:47

Damian

Insane Obtrusion

Is er een kaartje waarop specifiek gratis palen te zien zijn?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:14
Kimbox schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:29:
Ik woon in Groningen en verwacht mijn EV eind januari.
Het leek me dus slim om ook direct een openbare laadpaal aan te vragen via openbaarladen.nl
Helaas ben ik nog geen steek verder..

01/10/2021 - Aanvraag gedaan via www.openbaarladen.nl
25/10/2021 - Status opgevraagd via de mail.
02/11/2021 - Reactie op mijn mail: Ze hebben een kabelcheck uitgezet bij de netbeheerder, zij hadden gereageerd met "locatie niet ideaal". Nemen contact op met gemeente om tot een geschikte locatie te komen.
08/11/2021 - Automatisch gegenereerde mail: "Uw aanvraag voor een openbare laadvoorziening is geaccepteerd" Uw openbare laadlocatie zal binnen 6 weken geplaatst worden.
23/11/2021 - Nog maar eens gemaild, vraag waarom er nog geen publicatie was geweest voor mijn aanvraag via officielebekendmakingen.nl
03/12/2021 - Reactie Allego, Zij hadden ook nog geen publicatie gezien. Nogmaals het verzoek naar de gemeente gestuurd.
08/12/2021 - Zelf contact gezocht met de gemeente.
09/12/2021 - Reactie gemeente Groningen; Zij hadden allang een tegen voorstel gedaan voor een andere locatie. Nog maar eens die mail naar Allego met het verzoek om hier z.s.m. naar te kijken.
17/12/2021 - Status update gevraagd bij Allego, daarbij de reactie van de gemeente doorgegeven.

22/12/2021 - * Vandaag.. nog altijd in afwachting van een reactie van Gemeente en van Allego

Doorlooptijd is inmiddels bijna 12 weken, en na verwachting gaat dit nog wel even duren.

Ik was erg benieuwd naar anderen die ervaringen hebben met het aanvragen van een laadpaal via Allego.
Wellicht met tips om ze in beweging te krijgen.

Ps. op 08/11/2021 ook een laadpaal aangevraagd voor op het werk. Hier nog geen reacties op ontvangen. |:(
Mijn ervaring met het aanvragen van een openbare laadpaal (Allego) in Nieuwegein.
We praten hier wel over 2019.

Aanvraag gedaan in september 2019.
Na 4 weken reactie dat de bezwaar periode van 6 weken ingegaan is.
Na 8 weken reactie dat er geen bezwaar gemaakt is, laadpaal gaat geplaatst worden.
Na 16 weken zelf contact opgenomen met gemeente, gemeente geeft aan alles is goedgekeurd maar de partij die de laadpaal daadwerkelijk dient te installeren is druk.
....wachten
....wachten
Februari 2021 laadpaal is daadwerkelijk geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:02
Rotterdam stapt over op de slimme laadpaal: https://www.rotterdam.nl/nieuws/slimme-laadpaal/

Op zich juich ik dit soort initiatieven toe en is het geen slecht idee om te load balancen (net als dat je dat met een privé paal ook al kan doen) maar ik zie nergens een mogelijkheid om aan te geven hoe laat je verwacht weer weg te gaan met de auto en de accu dus vol(ler) moet zijn. Als je dat niet aan kan geven en puur afhankelijk ben van of er stroom 'beschikbaar' is wordt het wel een beetje een tombola of je een volle accu hebt wanneer je terug komt bij je auto.

/post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Sand0rf Zoiets zal er wel moeten zijn, net zoals ze ook niet noemen hoe het V2G op die laadpalen precies gaat werken. Want misschien wil jij wel 100% vol laden en helemaal niet terugleveren omdat je morgen naar Zuid-Spanje wil rijden.

Er wordt ook niets vermeld over tarieven. Is het laden goedkoper omdat je niet gegarandeerd stroom krijgt?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:43
@Sand0rf klopt, maar daardoor kunnen er wel extra palen komen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:31
Sand0rf schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:17:
Rotterdam stapt over op de slimme laadpaal: https://www.rotterdam.nl/nieuws/slimme-laadpaal/

Op zich juich ik dit soort initiatieven toe en is het geen slecht idee om te load balancen (net als dat je dat met een privé paal ook al kan doen) maar ik zie nergens een mogelijkheid om aan te geven hoe laat je verwacht weer weg te gaan met de auto en de accu dus vol(ler) moet zijn. Als je dat niet aan kan geven en puur afhankelijk ben van of er stroom 'beschikbaar' is wordt het wel een beetje een tombola of je een volle accu hebt wanneer je terug komt bij je auto.
Lijkt mij heel mooi aansluiten bij deelauto's, maar inderdaad, voor veel gebruikers is dit geen optie. Ik wil ook vaak zekerheid van een volle accu als ik in de ochtend in mijn auto stap.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

• Juancho
Sand0rf schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:17:

Dit kan in de app. Of het werkt weet ik niet, heb het nog niet gebruikt. Meestal laad ik overdag als ik thuiswerk en dan is de snelheid vaak maximaal.

• JeroenE
  • Niet online
@Juancho Welke app?
rmathijssen schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:21:
[...]

Lijkt mij heel mooi aansluiten bij deelauto's, maar inderdaad, voor veel gebruikers is dit geen optie. Ik wil ook vaak zekerheid van een volle accu als ik in de ochtend in mijn auto stap.
Dat kan toch makkelijk? Volgens mij is het juist net na inpluggen een issue qua capaciteit. Dus zeg van 17 tot 20 uur oid. Als je vanaf 21 uur weer 11kW krijgt zit (bijna) elke auto wel weer vol.

V2G zal nog wel even gaan duren. Volgens mij is er nog niet eens een standaard voor Type 2. Dus ook qua BEVs is er nog niet veel die dat kan.

Stedin geeft aan dat een standaard opzet 300 woningen op een 400kW trafo is. Dan zul je op termijn wel naar slim laden moeten. Als 15 bewoners om 18 uur inpluggen en 11kW willen zit je al op de max. Helemaal als we ook nog eens van het gas af moeten, en dus koken en verwarmen meer capaciteit gaat vragen.

[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 23-12-2021 14:23 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Voor een lange rit richting het buitenland, plannen jullie alle laadstops als tussenstop in of plan je dat bij elke laadstops pas naar de volgende?

[ Voor 8% gewijzigd door AMARONE|IA op 23-12-2021 14:31 ]

Pagina: 1 ... 94 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.