[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 144 Laatste
Acties:
  • 990.010 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Inspired schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:59:
[...]

20kWh/100km haal je niet in de winter met die auto en over de autobahn. Niet bij gewoon lekker 130/140 rijden.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat er lekker is aan "gewoon" 130/140 rijden op autobahn.

Ik heb het net bij ABRP gecheckt voor mijn auto op een route van 920km naar zwitserland/wintersport in Wallis.

De enige instelling die ik verander is de snelheid van 100 naar 140.
Dat scheelt 35% meer verbruik, 1 laadbeurt meer, duurdere laders, € 50 meer laadkosten en 15 minuten eerder op bestemming.

En dan gaan we er nog van uit dat je echt 140 kunt rijden. in de praktijk is dat tegenwoordig ook op de autobahn nauwelijks meer het geval. In elk geval geen uren achter elkaar.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:44
eltron schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:32:
[...]
En dan gaan we er nog van uit dat je echt 140 kunt rijden. in de praktijk is dat tegenwoordig ook op de autobahn nauwelijks meer het geval. In elk geval geen uren achter elkaar.
Dat is volgens mij ook de reden dat ABRP bij mij altijd meer laadstops geeft dan nodig: ze gaan uit van een continue snelheid en houden geen rekening met wegwerkzaamheden, verkeersdrukte etc.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:21
pmiddeld schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:59:
[...]

Dat is volgens mij ook de reden dat ABRP bij mij altijd meer laadstops geeft dan nodig: ze gaan uit van een continue snelheid en houden geen rekening met wegwerkzaamheden, verkeersdrukte etc.
als je de max. snelheid op 100km/u zet en degradatie op 0% dan gaat het vrij goed. Bovendien kan je beter wat marge hebben (bij natte sneeuw b.v.). Door de live data integratie wordt je plan goed aangepast onderweg.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
Tja, het devies is: "ken uw eigen auto" en in ABRP zijn voldoende parameters om te veranderen totdat het aan de werkelijkheid voor jouw situatie voldoet. Rijden met ABRP vind ik nog steeds minder comfortabel/betrouwbaar dan met Google of Waze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinta
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 11:29
Brinta schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:35:
Er is twee weken geleden door Ecotap een openbare paal bij mij in de straat geplaatst. Met mijn Recharge-pas kan ik daar probleemloos laden vanaf dag 1, maar met de leasepas van Eneco gebeurt er helemaal niets als ik die er tegen houd. Aangezien ik de voorkeur geef aan 'gratis' laden met de leasepas zou ik graag willen dat die gaat werken. ;)

Weet iemand wat ik moet doen? Geduld hebben omdat die systemen automatisch synchroniseren? Eneco bellen zodat zij de paal toevoegen? Of Ecotap bellen zodat ze de paal doorgeven aan Eneco?
Heb vandaag zowel Ecotap als Eneco gebeld.

Ecotap snapte mijn verhaal geloof ik niet, en wilde een serviceteam sturen om de storing te verhelpen. Geprobeerd uit te leggen dat dat het probleem niet was. Klantenservicemedewerker zag verder niets vreemd in zijn computer, dus raadde me aan Eneco te bellen.

Eneco wist ook niet precies waar het aan lag, en raadde me aan om een nieuwe pas aan te vragen omdat soms een specifieke pas niet wordt gepakt door een specifieke paal. Ik denk dat dat het probleem ook niet is, want van de week kon een vriendin haar auto ook niet laden met haar pas (van weer een andere provider).

Heeft iemand hier nog een idee? Ik vind het zo raar dat er helemaal niets gebeurt als ik de Eneco-pas er tegen aanhoudt. Zou het kunnen dat de NFC reader van de laadpaal niet sterk genoeg is, zodat die niet werkt met mijn Eneco-laadpas, maar wel met de Recharge-druppel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:53
Sinds een maandje ofzo hebben we een E-Niro als leaseauto van mijn vrouw. Mooi ding, beetje groot wat mij betreft maar het rijdt heerlijk dus ik ga niet zeuren.

Ik heb voor onze auto dus ook maar een laadpaal aangevraagd voor mijn gemeente (Schiedam) via laadpaalnodig.nl.

Tot mijn grote verbazing hadden ze binnen een weekje gereageerd op ons verzoek en de laadpaal is gepland recht voor onze deur! Ben nog benieuwd of die er door komt omdat de parkeerdruk in onze wijk bizar is, maar de gemeente doet iig tot nog toe haar best,

Uiteindelijk is de doorlooptijd nu iets van 3 weken en we hebben al bericht gekregen dat de netbeheerder met een aansluitplan zou gaan komen dus.. so far so good!

Ik ga me nog niet rijk rekenen metaforisch gesproken maar ben wel hoopvol. :)_

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
dvdj schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:27:
Mijn excuses mocht de vraag al eerder gesteld zijn, heb de zoekfunctie tevergeefs gebruikt, en 368 pagina's is wat veel.

Ik ben van plan om tijdens de krokusvakantie op wintersport te gaan met een Ioniq 5. Van zaterdag tot zaterdag en overdag rijden. Slechtst mogelijke moment dus.

Heeft iemand dat al gedaan en is dat te doen? Of is het dan sowieso aanschuiven?

Of is het toch sterk aangeraden om 's nachts te rijden? Of om een dag vroeger te vertrekken en een dag later terug te komen?
Zelf nog niet eerder gedaan maar als ik per se in de drukte zou gaan rijden, zou ik mij eerste laadstop bewust veel te vroeg doen. Dan ontloop je met een beetje geluk de volgende logische plaatsen als je vanuit NL vol vertrokken zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:11
Geen garantie natuurlijk want dan sta je naast de man die 100 km eerder vertrokken is, of een range heeft die kleiner is dan die van jou.

Denk dat het vooral een 'tesla' probleem is omdat die bij voorkeur bij dezelfde lader willen tanken, range is nagenoeg gelijk. Zeker de oudere zullen graag gebruik maken van gratis laden en dus per se willen stoppen bij een tesla SC.

Ook toen die drama wachtrij foto's genomen zijn waren het enkele plaatsen, maar anderen gaven toen al aan nagenoeg geen last te hebben gehad. En als je dan naar de rijen keek die vroeger in Luxemburg stonden voor de pomp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ybos schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:18:
[...]

Zelf nog niet eerder gedaan maar als ik per se in de drukte zou gaan rijden, zou ik mij eerste laadstop bewust veel te vroeg doen. Dan ontloop je met een beetje geluk de volgende logische plaatsen als je vanuit NL vol vertrokken zou zijn?
Lastig goed in te schatten, ieder vertrekt vanaf ander punt met andere batterij/range.
Toch zijn er op de lange routes een aantal laadplekken die zo logisch zijn dat bijna iedereen daar wel terecht komt.

En als je vroeg wilt laden, na nog maar weinig km, is het waarschijnlijk het handigst om niet vol te vertrekken, maar dat heeft ook veel nadelen, betekent waarschijnlijk een extra laadbeurt en duurdere kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
eltron schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:54:
[...]

Lastig goed in te schatten, ieder vertrekt vanaf ander punt met andere batterij/range.
Toch zijn er op de lange routes een aantal laadplekken die zo logisch zijn dat bijna iedereen daar wel terecht komt.

En als je vroeg wilt laden, na nog maar weinig km, is het waarschijnlijk het handigst om niet vol te vertrekken, maar dat heeft ook veel nadelen, betekent waarschijnlijk een extra laadbeurt en duurdere kWh.
Duurdere kWh zou me echt niets interesseren op vakantie, zeker als ik daardoor niet zou hoeven te wachten ;)
Dat is t geld meer dan waard :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ybos schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:19:
[...]

Duurdere kWh zou me echt niets interesseren op vakantie, zeker als ik daardoor niet zou hoeven te wachten ;)
Dat is t geld meer dan waard :Y
Maar het is dus beide. Je laadt duurder dan thuis en hebt ook extra wachttijd voor de kWh die je niet thuis laadt maar onderweg (zelfs als er geen wachttijd bij de lader is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansworst1
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-08 18:24
Weet iemand toevallig wat Eneco mobility tarief voor thuislanden wordt in 2022?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:00
hansworst1 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:59:
Hetzelfde als het stroomtarief als voor je overige elektra denk ik. Mijn Eneco jaarcontract voor stroom is net ingegaan en betaal €0.27 nachttarief en €0.30,3 voor overige.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansworst1
mcmiles schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:53:
[...]

Hetzelfde als het stroomtarief als voor je overige elektra denk ik. Mijn Eneco jaarcontract voor stroom is net ingegaan en betaal €0.27 nachttarief en €0.30,3 voor overige.
Ik geloof dat ze het modelcontract tarief hanteren. Dit wordt 2 keer per jaar vast gesteld. Volgende is 1 januari 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
hansworst1 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:59:
Ja er is van de week een mailing geweest en je kan bij 'mijn laden Enedo portal' je daadwerkelijke stroomprijs invullen die je dan vergoed krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-08 22:45
Coasterfreak schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:51:
welke kaart is het voordeligst om te laden op de MRA-E palen van TotalEnergies (vroeger pitpoint)?

tot nu toe ben ik uitgekomen op chargepoint op €0.34/kwh en op laadpastop10 wordt ik er niet wijzer op. is er iets goedkopers dan chargepoint?
Kijk naar Freshmile (prepaid). 19 cent per kWh + 1 cent per minuut. In mijn voorbeeld met een AC laad snelheid van 11kW kom ik uit op ongeveer 25 cent per kWh, meer als de accu voller wordt en begint langzamer te laden. Volgens mij is dit zelfs onder het CPO tarief.

Edit: er moet wel een minimum balans van 19 euro op de kaart staan om een laadsessie te beginnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Yo!Bananas op 05-12-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansworst1
grotegok schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:42:
[...]

Ja er is van de week een mailing geweest en je kan bij 'mijn laden Enedo portal' je daadwerkelijke stroomprijs invullen die je dan vergoed krijgt.
Oké dank! Ik kan nog niet in m'n portal. Dat is nieuw voor eneco toch? Normaal bepalen zij de vergoeding toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
hansworst1 schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:24:
[...]

Oké dank! Ik kan nog niet in m'n portal. Dat is nieuw voor eneco toch? Normaal bepalen zij de vergoeding toch?
Klopt is nieuw en gaat per 1 jan in:

https://www.eneco-emobili...ijziging-stroomvergoeding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
eltron schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:28:
[...]

In elk geval mis je nog de ANWB routeplanner voor EV (maar is nog beta).

En ik gebruik meestal ABR voor globale indicatie, maar houdt mij daar meestal niet aan.
Geeft mij vooral wat gevoel bij de beschikbaarheid van laadmogelijkheden langs de route en de kritische punten om meer of minder vol te laden.
Ik zag dat de routeplanner van de ANWB de software van Chargetrip.com gebruikt. Die zijn dus allebei even waardeloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansworst1
Bijzonder dat ze het "default" tarief op e0,23 / kWh laten. Zou fijn zijn als ze dit iig aanpassen naar het modelcontract 2022. Nu moet alles geaccepteerd worden door Lease M. Of werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:29
We zijn nu een maand verder met de Tesla SuC test.
Ik heb in totaal 5 a 6x geladen bij een SuC. Telkens wanneer ik aan de lader stond, stond minimaal 60% helemaal leeg. Ik heb tot op heden alleen maar Tesla's gezien bij de SuC. Misschien is het onbekend, maar ik ergens denk ik dat weinig auto's zin hebben om naar een SuC om te rijden. Het is toch altijd even omrijden ipv een fastned.

Merken Tesla rijders iets van de extra drukte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:03

Damian

Insane Obtrusion

kx22 schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:07:
Ik heb in totaal 5 a 6x geladen bij een SuC. Telkens wanneer ik aan de lader stond, stond minimaal 60% helemaal leeg. Ik heb tot op heden alleen maar Tesla's gezien bij de SuC. Misschien is het onbekend, maar ik ergens denk ik dat weinig auto's zin hebben om naar een SuC om te rijden. Het is toch altijd even omrijden ipv een fastned.

Zijn er ook nog maar een paar toch? Dichtstbijzijnde voor mij is Duiven, en daarvoor moet ik inderdaad een industrieterrein op naar de parkeerplaats van de Van der Valk. Zou op een doorreis wellicht een keuze kunnen zijn, maar anders gewoon de Shell Recharge, die is makkelijker bereikbaar...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:29
Damian schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:19:
[...]

Zijn er ook nog maar een paar toch? Dichtstbijzijnde voor mij is Duiven, en daarvoor moet ik inderdaad een industrieterrein op naar de parkeerplaats van de Van der Valk. Zou op een doorreis wellicht een keuze kunnen zijn, maar anders gewoon de Shell Recharge, die is makkelijker bereikbaar...
Het is overal hetzelfde, je moet toch van de snelweg af en 2-3 bochten om voordat je bij een plek komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:22

Ik denk dat wel eens wat anders kan zijn: je kunt zover ik weet niet je laadtag invoeren in de Tesla app. Zakelijke rijders zoals ikzelf gaan dan niet de stroom met de eigen creditcard betalen, alleen maar om dit een keer voor de fun uit te testen. Leuker zou het zijn als ze in belgie/frankrijk open zouden gaan, dan loopt het storm denk ik, want daar heb je nog laadwoestijnen en heeft het echt zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Marko72 schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:53:
[...]
Ik denk dat wel eens wat anders kan zijn: je kunt zover ik weet niet je laadtag invoeren in de Tesla app. Zakelijke rijders zoals ikzelf gaan dan niet de stroom met de eigen creditcard betalen, alleen maar om dit een keer voor de fun uit te testen. Leuker zou het zijn als ze in belgie/frankrijk open zouden gaan, dan loopt het storm denk ik, want daar heb je nog laadwoestijnen en heeft het echt zin.
Ja, dat + het gegeven dat je met een beetje batterij in NL nagenoeg nooit een snellader nodig hebt, maar juist in buitenland wel.
Ik wil best een keertje testen en desnoods extra betalen, maar nut heeft het voor mij hier niet. Kost alleen extra tijd. En voor mij zou Gouda de logische locatie zijn om dit te testen, eventueel in combinatie met iets eten bij KFC of De Beren, maar die Tesla locatie doet helaas niet mee, terwijl op dit punt A12 en A20 samenkomen en daarmee één van de drukste punten in dit land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:45

Kju

Ze hebben met opzet de minder drukke plekken gekozen. Ik denk dat het een stuk drukker zou zijn als ze een drukke locatie zouden nemen want dan zou iedereen zonder vaste laadpaal die maar enigszins in de buurt was wel goedkoop komen laden. Ik heb afgelopen weekend mijn eerste SuC-ervaring in Meerkerk gehad. Het was helemaal verlaten. 21%-74% in 24 minuten. Het duurde best lang voor hij harder ging dan 80kW. Mijn motor was misschien niet warm genoeg (95km gereden, 3 graden). Meer dan 115 heeft hij ook niet gehaald. Handshake ging ook niet in één keer. Een tweede keer moeten proberen en dan goed aan moeten drukken.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 15:42

Ik kom in NL nooit bij een SuC. :) Nou ja, één keer bij het ophalen van de auto omdat er maar 45% in de accu zat. :| Daarna in NL alleen heel af en toe bij Shell geladen. Ik zie overigens ook vaak lege Fastned's en Ionity's in NL. Dus zo gek is het ook niet dat het rustig is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:11
Ik heb Vattenfall, maar de tariefsopbouw is vaag. Bij tarief staat dit..

Totaal variabele leveringskosten enkeltarief (0 - 10.000 kWh)
7.318 kWh * € 0,225847 per kWh (20% Blijven Loont)

Variabele leveringskosten enkeltarief: € 0,144426 per kWh
Overheidsheffing: € 0,081421 per kWh

Moet ik bij de terugleververgoeding (van mijn werk) dan beide optellen? (dus 0.22xxx en 0,08xxx). Dan kom ik op 31 cent uit, voorheen kreeg ik maar 23..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:06
jantje112 schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:57:

7.318 kWh * € 0,225847 per kWh (20% Blijven Loont)

Variabele leveringskosten enkeltarief: € 0,144426 per kWh
Overheidsheffing: € 0,081421 per kWh
Nee
Het tarief van 22 cent is al de som van de andere twee genoemde tarieven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
voor de mensen in omgeving amsterdam:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1WHrotP.png

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
een gewenste aanvulling als je bedenkt dat de enige "grote" laadplein Fastned tafelbergweg is in zuid-oost en EVGO bij riekerhaven.

2 rechargepalen in west, nieuw west en westpoort en de paar total pitpoints laders in zuid-oost/oost en noord.

gewoon in een klap 44 22 palen (2 stekkers per paal/wss alpitronics) erbij op voor mijn gevoel de blackspots van amsterdam. zeer fijn dit

[ Voor 4% gewijzigd door Simply1337 op 06-12-2021 14:56 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:51
Gratis kennismaken tot 10 januari is natuurlijk interessant als je in die buurt wilt snelladen.

Dat zijn serieuze aantallen snelladers per laadplein van bp, misschien zelfs nogal overkill voorlopig. Aan de overkant van de ringweg bij bp Kadoelen staan ook al een aantal snelladers van Totalenergies.

Wat ik dan weer niet snap is waarom ze de snelladers bij bp Nieuwe Hemweg alleen openstellen voor geselecteerd bp pulse fleet partners? Daarmee wordt het er niet overzichtelijker op voor elektrische rijders.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansworst1
Prijs van thuisladen was voor de energie prijsstijging iets van 21 ct per kWh en openbaar laden iets van 36ct per kWh. Tegenwoordig gaat thuisladen richting de 36ct per kWh of hoger en is openbaar laden nog hetzelfde. Zal de prijsstijging voor openbaar laden niet snel volgen?

Thuisladen zou toch altijd een stuk goedkoper moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-09 22:05
Sinds gisteren een blije bezitter van een EV (Lease). Zelf geen laadpaal helaas in verband met parkeergarage. Ik vroeg mij alleen af of jullie alle momenten gebruiken om te laden of niet? Dus zelfs al is het percentage hoog.

Even een voorbeeld: vandaag ga ik naar een klant waar ik kan laden. Accu is 70% dus op zich niet nodig. Vrijdag ga ik weer naar een klant met een laadpaal maar onzeker of deze wel vrij is. In principe zou ik dus zeggen: elke keer laden als je de kans krijgt. Is dit ook de meest gangbare methode?

Bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
Tweakx schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 07:14:
Sinds gisteren een blije bezitter van een EV (Lease). Zelf geen laadpaal helaas in verband met parkeergarage. Ik vroeg mij alleen af of jullie alle momenten gebruiken om te laden of niet? Dus zelfs al is het percentage hoog.

Even een voorbeeld: vandaag ga ik naar een klant waar ik kan laden. Accu is 70% dus op zich niet nodig. Vrijdag ga ik weer naar een klant met een laadpaal maar onzeker of deze wel vrij is. In principe zou ik dus zeggen: elke keer laden als je de kans krijgt. Is dit ook de meest gangbare methode?

Bedankt alvast!
Ik hoor veel mensen hier altijd zeggen. Stoppen is laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 15:24
aschja schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 07:45:
[...]

Ik hoor veel mensen hier altijd zeggen. Stoppen is laden.
Of zoals Bjorn Nyland altijd zegt: ABC: Always Be Charging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:23
@Verwijderd het is enorm afhankelijk van je type gebruik. Ik rij naar m'n werk met een 77kwh batterij en kan prima 5 keer heen en weer. Dus ik laad 1x per week ongeveer. Het scheelt dat ik weet dat er een laadpaal vrij is.
Gewoon proberen wat goed voelt. Maar laadstress in Nederland heb je niet snel.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

Bedankt alvast!
Stoppen is laden geldt vooral als je dat ook nodig hebt.
En hiermee wordt bedoeld dat je op die manier geen tijd verliest. De auto staat toch stil en wordt ondertussen geladen. Als je voldoende prik hebt hoef je dus niet te laden, ook als dat wel kan. Het is naar verluidt ook niet optimaal om steeds op de top van je batterij te laden zodat die voortdurend rond de 100% zit. Als je degeneratie wilt beperken kun je dat beter rond de 80-90% houden en tot 100 als je het echt nodig hebt.
Overigens wordt dit bij veel auto's ook deels ondervangen doordat de echte capaciteit hoger is dan de bruikbare capaciteit. De batterij heeft dan een buffer van een paar % en het BMS regelt dat de lading optimaal wordt verdeeld. Maar ook in die situatie kan iets meer marge geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
hansworst1 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 01:30:
Prijs van thuisladen was voor de energie prijsstijging iets van 21 ct per kWh en openbaar laden iets van 36ct per kWh. Tegenwoordig gaat thuisladen richting de 36ct per kWh of hoger en is openbaar laden nog hetzelfde. Zal de prijsstijging voor openbaar laden niet snel volgen?

Thuisladen zou toch altijd een stuk goedkoper moeten zijn?
Vanaf januari zal thuisladen voor de meeste weer voordeliger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired

Bedankt alvast!
Zal inderdaad afhangen van hoe makkelijk je een vrije paal thuis kunt vinden. Ik laad doorgaans maar 1 keer per week omdat ik een paal op de oprit heb. Als ik publiek zou moeten laden zou ik hem zeker vol gooien als ik ergens zou komen waar een paal staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:23
@Inspired ik laad gewoon publiek maar er zijn zo verschrikkelijk veel palen in Nederland, ik heb me nooit zorgen gemaakt. Meestal zijn de beste parkeerplaatsen voor EV :D

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Inspired schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:59:
[...]

Vanaf januari zal thuisladen voor de meeste weer voordeliger zijn.
Inderdaad, ik heb nu al een aanbieding gekregen voor verlenging volgend jaar à 24 ct/kWh (excl. vaste kosten). Gas wel wat duurder (82 ct/m3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
pmiddeld schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:48:
[...]

Inderdaad, ik heb nu al een aanbieding gekregen voor verlenging volgend jaar à 24 ct/kWh (excl. vaste kosten). Gas wel wat duurder (82 ct/m3).
Dat is een nette kWh prijs. Of is dat met de tegemoetkoming van de overheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterloo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-08 20:10
Misschien is dit al meerdere malen gevraagd maar ik kan het zo niet vinden:

Is er een goede app (met gebruik van NFC/RFID) ter vervanging van je laadpas/tag?

Ik zou graag een app willen gebruiken die ik via nfc kan aanbieden aan de laadpaal ipv elke keer de laadpas/tag te moeten pakken.

alvast bedankt voor jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Oosterloo schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:07:

Is er een goede app (met gebruik van NFC/RFID) ter vervanging van je laadpas/tag?

Ik zou graag een app willen gebruiken die ik via nfc kan aanbieden aan de laadpaal ipv elke keer de laadpas/tag te moeten pakken.

is er niet.

chargepoint bied de optie aan om de pas op te slaan in de apple wallet zodat je zoals apple pay je telefoon kunt aanbieden bij een laadpaal; maar dat werkt niet hier lijkt het.

als je zin hebt kun je je android telefoon rooten, al je passen lezen en zo je rfid tag beamen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
Inspired schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:53:
[...]

Dat zal sws met verlaging energiebelasting zijn. De prijzen (van de aanbieders die klanten willen) lopen weinig uiteen, rond 29-32 cent / kWh, min de verlaagde energiebelasting op stroom wordt rond 24-25 cent in 2022. Dit staat los van de verhoogde teruggave energiebelasting, want dat is een fixed bedrag en dus niet verbruiksafhankelijk.

Natuurlijk zijn er ook nog zat mensen met 3 jaarscontracten met goed tarieven, eigen zonnepanelen enz die de daadwerkelijke kwh prijs thuis nog verder drukken.

Daar staat tegenover dat ik met Freshmile pas voorlopig nog steeds bijzonder aantrekkelijk kan laden bij Allego palen ;) Op andere palen komt dat overigens rond de 29 cent/kwh uit (25 cent als mn onboard lader 3-phase 11kw ipv 2-phase 7 kw zou zijn) mits je 'm op tijd loskoppelt.

[ Voor 3% gewijzigd door davidov2008 op 07-12-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Inspired schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:53:
[...]

Dat stond er niet bij ;)
Maar het is in ieder geval voor vanaf begin maart 2022, dan zal de gas-schaarste van de winter wel zo'n beetje voorbij zijn. Geldt die tegemoetkoming voor het hele jaar 2022?
Ik kan overigens ook hier op straat voor 25 ct/kWh bij Allego laden (voor zolang het nog duurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik kan het helaas met de niet terugvinden in dit topic, maar hoe laden Tesla leaserijders bij Tesla Supercharges wanneer ze een laadpas van de zaak hebben? Bijvoorbeeld bij ALD en een Shell laden tanken kaart krijgen?

Op de Shell site kan ik er niets over vinden, de chat wist het niet en verwees mij door naar Newmotion, daar zijn Supercharges ook niet terug te vinden dus ik vrees het ergste, maar misschien weet iemand of het wel kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
GloriX schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:20:
Ik kan het helaas met de niet terugvinden in dit topic, maar hoe laden Tesla leaserijders bij Tesla Supercharges wanneer ze een laadpas van de zaak hebben? Bijvoorbeeld bij ALD en een Shell laden tanken kaart krijgen?

Op de Shell site kan ik er niets over vinden, de chat wist het niet en verwees mij door naar Newmotion, daar zijn Supercharges ook niet terug te vinden dus ik vrees het ergste, maar misschien weet iemand of het wel kan?
Ik weet dat er een aantal lease maatschappijen zijn die het voor je betalen. Maar bij die van mij moet ik het declareren. Ik vind het zelf niet zo een probleem omdat ik de SuC onwijs makkelijk in gebruik vind. Ik spaar dan een aantal laadsessies op en declareer alles in 1 keer.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CecaTriplet
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-08 20:57
Oosterloo schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:07:

Dit zal voorlopig nog utopie zijn vrees ik. iPhones en voor zover ik weet de gangbare Android toestellen blokkeren apps toegang tot je NFC ID. Soms kun je het met een NFC reader wel uitlezen, maar omdat dit dan telkens een nieuw random ID is, heb je er niets aan.

Met Android zou je een protocol kunnen afspreken met laadpalen waardoor je niet alleen ID uitleest (=waardeloos), maar ook berichten (NDEF) heen en weer stuurt (app: "hallo, ik ben die-en-die", laadpaal: "ok, ik start je sessie"). Dan moet je alle nieuwe bestaande en nieuwe laadpalen nieuwe hard- en software geven. Met iPhones gaat dit vooralsnog ook nog niet werken, die verdienen veel te veel geld aan Apple Pay en houden NFC-betaaltoepassingen dus lekker voor zichzelf.

Jammer he!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

Ik rijd vooralsnog geen Tesla, maar als ik het goed heb begrepen gebruik je als Teslarijder helemaal geen pas bij de superchargers. De laadpaal herkent de auto en belast de laadbeurt door aan de eigenaar, in dit geval dus de leasemij. Problem solved zou ik denken. Mits je dat maar goed hebt ingesteld. De laadpas van de leasemij gebruik je dan alleen bij andere laadpalen.
Een dergelijke mogelijkheid is er volgens mij ook bij Fastned, maar heb ik ook nog niet geprobeerd. Als het syysteem je auto kan herkennen, heb je geen pas nodig. Het VoertuigIdentificatie Nummer (VIN) van elektrische auto's kan door laadpalen worden herkend en gekoppeld aan het betreffende account (als je account hebt).

[ Voor 14% gewijzigd door eltron op 07-12-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ik laad bij de SuC zonder laadpas, de Tesla is daar mijn 'laadpas', stekker erin en hij gaat laden. De Leasemij (Arval) en Tesla verrekenen dat (althans in mijn geval) onderling dus ik hoef niks te declareren of een credit card oid te koppelen. Mijn NewMorion laadpas gebruik ik alleen thuis en bij niet-Tesla laders.

[ Voor 5% gewijzigd door noo op 08-12-2021 11:29 . Reden: naam leasemij toegevegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
noo schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:18:
[...]

Ik laad bij de SuC zonder laadpas, de Tesla is daar mijn 'laadpas', stekker erin en hij gaat laden. De Leasemij en Tesla verrekenen dat (althans in mijn geval) onderling dus ik hoef niks te declareren of een credit card oid te koppelen. Mijn NewMorion laadpas gebruik ik alleen thuis en bij niet-Tesla laders.
Ah top! Dat klinkt helemaal goed. Bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:05
GloriX schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:23:
[...]

Bij mijn zakelijke Model 3 werkt het net zo als @noo beschrijft (auto is van Leaseplan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis014
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-01-2024
GloriX schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:23:
[...]

Verschilt denk ik een beetje per leasemaatschappij. Ik heb een CC van de zaak die gekoppeld is aan mijn Tesla account. Dus ik kan gewoon naar de supercharger, laden en de kosten komen automatisch op de CC van de zaak.
Enige wat ik dan nog hoef te doen is af en toe de rekeningen van Tesla downloaden en doorsturen naar de administratie.

SR+ Deep Blue| 19"sport | Black | TH | Besteld: 04-10 | RN:26-11 via LM | VIN:28-11 | Levering: 12/12/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Ik zit bij Arval en heb van deze club ook een chipkaartje om te laden. In nederland gaat dat tot nu toe uitstekend. In belgie op het vliegveld (zaventem) was het al een probleem en was er een app (en veel te hoge tarieven).

Ik heb niet het hele topic door kunnen nemen, maar kan ik er van uitgaan dat de arval pas het overal doet bij de grotere 'merken' laadpaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:26
@Spanky79 , hier even verder:
Als je bijtelling betaalt mag je alle brandstof terugvragen. Anders zou je tenslotte de auto alleen in nl mogen gebruiken. Dus ik zou om een Europese laadpas vragen, dat is voor de LM waarschijnlijk goedkoper en makkelijker dan steeds jouw declaraties te verwerken.

Je mag als het goed is je rekeningen voor laden in het buitenland namelijk gewoon declareren. Dat mag met gewone brandstof trouwens ook.

Europese pasjes zijn net iets duurder dan Nederlandse, dus als mensen zelden buiten nl komen dan is de declaratie vaak goedkoper. Maar voor een EV is dat gezien de lagere tarieven die een LM betaalt zeker niet zomaar het geval.
Je zegt het heel stellig, dus is het iets van wetgeving dat je ALLE brandstof kosten mag terugvragen? Lijkt mij namelijk sterk en is toch volledig afhankelijk van de regeling van je werkgever? Wij hoeven niet naar buitenlandse klanten te reizen, dus daarom hebben we een tank/laadpas alleen voor Nederland. Mocht je toch een keer voor het werk naar het buitenland moeten, natuurlijk declareer je dat. Maar als ik privé op vakantie ga en ik moet laden in het buitenland... dan mag ik dat volgens mij echt niet declareren.

Dus kan je wat toelichting geven voor ik het na ga vragen bij mijn werkgever? ;)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:05:
@Spanky79 , hier even verder:

Dus kan je wat toelichting geven voor ik het na ga vragen bij mijn werkgever? ;)
Het is belangrijk om te beseffen dat het hier over 2 verschillende dingen gaat: de fiscale behandeling en dat wat de werkgever voor jou wil vergoeden.

De bijtelling is een forfaitair bedrag dat jij betaalt voor het prive mogen gebruiken van het voertuig terwijl alle kosten die er mee samenhangen als zakelijk behandelt mogen worden.
Dat gaat om brandstof en onderhoud, maar bijvoorbeeld ook parkeren, auto-accesoires of zelfs een ticket voor de veerboot.

Als jij betreffende bonnetjes aanlevert voor deze kosten bij de werkgever, mag de werkgever deze als zakelijke kosten opvoeren. Dat is gunstig voor de werkgever, want daarmee kan hij zorgen dat de fiscale winst van de onderneming lager wordt (en dus minder belasting betaalt).
De werkgever kan vervolgens een keuze maken: deze kan of deze kosten voor jou vergoeden en dus zelf op zich nemen, maar hij kan ook zeggen: ik wil dat jij deze zelf betaalt.
Bij dat laatste, is het fiscaal gunstigste als deze extra kosten worden bijgehouden dat dit door jou persoonlijk betaalde kosten zijn (dus: een eigen bijdrage) voor de auto en het autogebruik. Deze kosten mag jij dan vervolgens in mindering brengen op je bijtelling.

De accountant van je werkgever kan wellicht helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:51
Spanky79 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:30:
Ik zit bij Arval en heb van deze club ook een chipkaartje om te laden. In nederland gaat dat tot nu toe uitstekend. In belgie op het vliegveld (zaventem) was het al een probleem en was er een app (en veel te hoge tarieven).

Ik heb niet het hele topic door kunnen nemen, maar kan ik er van uitgaan dat de arval pas het overal doet bij de grotere 'merken' laadpaal?
In principe werken alle Nederlandse laadpassen op alle publieke laadpalen en snelladers in Nederland. Buitenland is een ander verhaal, dan is het afhankelijk van eventuele roamingovereenkomsten tussen de pas-aanbieder (MSP) en buitenlandse laadpaal-exploitanten (CPO).

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 17:21
Zijn er nog veel Tweakers die DC laden via de site (https://mvv.chargecloud.de) van MVV eMotion?

Het valt me op dat hun prijzen nog steeds best aantrekkelijk zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyZdLaZzgeUInkeDflIU-LyDmhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ON1d68EKODbFyx9hMcJNzD1R.png?f=fotoalbum_large

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 18:32

The Adder

Happy racing from Holland

nathalia schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:04:
Zijn er nog veel Tweakers die DC laden via de site (https://mvv.chargecloud.de) van MVV eMotion?

Het valt me op dat hun prijzen nog steeds best aantrekkelijk zijn:

[Afbeelding]
Mooi overzicht, wilde ook al een keer maken i.c.m. mijn eigen laadpassen, of eigenlijk wilde ik een app maken die zit zelf doorrekende en vervolgens z'n mooi tabelletje maakt. Nu gebruik ik chargeMap maar staat nog een beetje op de to do list (misschien tijdens de kerstdagen ;-)

Even een vraagje over MMV: heb je je eenvoudig geregistreerd via de site en kan je dan in-app laden of heb je een laadpas aangevraagd (want de (huidige) tarieven zijn wel interessant)?

Ik zie dat chargecloud.de een laadplatform is waarop zeer vele aanbieders laadstroom aanbieden, heeft iemand hier meer informatie/ervaring mee?

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Bedankt voor de tip. Ik kwam er vandaag langs en ben er even gaan laden. Ziet er netjes uit wat me opviel was het komen en gaan van ev taxi's.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Wilde morgen even Leaseplan bellen, maar wellicht heeft iemand hier al het antwoord. Ik stond net voor een publieke Allego fastcharger, maar kreeg helaas de error dat mijn pas ongeldig is. Bij een ander Allego (niet fastcharge) punt geprobeerd en dat ging prima.

Ik heb mijn auto sinds maandag en een tijdelijke Travelcard gekregen van Leaseplan. Het oplaadpunt staat gewoon in de Travelcard app.

Weet iemand daarnaast toevallig of je charges bij een Tesla punt kan decalareren bij Leaseplan? :+

Bedankt alvast.

[ Voor 13% gewijzigd door Tweakx op 08-12-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tweakx schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:42:
Wilde morgen even Leaseplan bellen, maar wellicht heeft iemand hier al het antwoord. Ik stond net voor een publieke Allego fastcharger, maar kreeg helaas de error dat mijn pas ongeldig is. Bij een ander Allego (niet fastcharge) punt geprobeerd en dat ging prima.

Ik heb mijn auto sinds maandag en een tijdelijke Travelcard gekregen van Leaseplan. Het oplaadpunt staat gewoon in de Travelcard app.

Weet iemand daarnaast toevallig of je charges bij een Tesla punt kan decalareren bij Leaseplan? :+

Bedankt alvast.
Laden bij Tesla Superchargers bedoel je? Dat gaat automatisch als je ook een laadpas via LP hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
evtje schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:50:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik kwam er vandaag langs en ben er even gaan laden. Ziet er netjes uit wat me opviel was het komen en gaan van ev taxi's.
GRATIZZZZZ

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Inspired schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:44:
[...]

Laden bij Tesla Superchargers bedoel je? Dat gaat automatisch als je ook een laadpas via LP hebt.
Oh fijn om te weten. Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 21:27
evtje schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:50:
[...]

Welke locatie?
BP Oude Haagseweg is wel OK voor mij maar weet niet of deze open is.

What's in the case?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

Ron!n schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:55:
[...]

Welke locatie?
BP Oude Haagseweg is wel OK voor mij maar weet niet of deze open is.
Het gaat over BP Kadoelen, maandagavond lag de hele boel overigens plat maar dat lijkt weer voorbij.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeVre
  • Laatst online: 16:54
The Adder schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:50:
[...]

Mooi overzicht, wilde ook al een keer maken i.c.m. mijn eigen laadpassen, of eigenlijk wilde ik een app maken die zit zelf doorrekende en vervolgens z'n mooi tabelletje maakt. Nu gebruik ik chargeMap maar staat nog een beetje op de to do list (misschien tijdens de kerstdagen ;-)

Even een vraagje over MMV: heb je je eenvoudig geregistreerd via de site en kan je dan in-app laden of heb je een laadpas aangevraagd (want de (huidige) tarieven zijn wel interessant)?

Ik zie dat chargecloud.de een laadplatform is waarop zeer vele aanbieders laadstroom aanbieden, heeft iemand hier meer informatie/ervaring mee?
Afgelopen zomer geprobeerd te registreren en een laadpas aangevraagd bij MVV. Is helaas niet gelukt, ze verzenden niet naar NL en een Nederlands IBAN werd ook niet geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Voor de ABRP gebruikers een vraagje.. morgen gaan wij een weekend naar de Ardennen dus ik ben even de rit aan het plannen qua stops (we komen uit het oosten dus met een max range van 300km met dit weer hoop ik het met 1 laadstop op een enkele reis af te kunnen).

Ik heb alleen heel irritant dat ABRP met een extra laadstop komt terwijl dat helemaal niet nodig is. Situatie:

1. Woonplaats (vertrek 100%, ga uit van verbruik van 28kWh, dan zit ik altijd goed)
2. Fastned/Shell Swentibold in Geleen (tot hier is 260km rijden, dus dat lukt zeker op 1 acculading).
3. Eindbestemming Ardennen
4. Ergens snelladen in NL
5. Woonplaats (aankomen met 5% is prima

Ik wil dus gewoon even weten tot hoeveel % ik moet laden bij punt 2 hierboven om uiteindelijk weer thuis te komen via punt 4 en hoelang ik dus daar moet laden.

Dat moet lukken met 1 stop per enkele rit, maar ABRP plant dan steeds zelf een extra stop in die helemaal niet nodig is. Super irritant.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 09-12-2021 14:05 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:09
Juancho schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:02:
Voor de ABRP gebruikers een vraagje.. morgen gaan wij een weekend naar de Ardennen dus ik ben even de rit aan het plannen qua stops (we komen uit het oosten dus met een max range van 300km met dit weer hoop ik het met 1 laadstop op een enkele reis af te kunnen).

Ik heb alleen heel irritant dat ABRP met een extra laadstop komt terwijl dat helemaal niet nodig is. Situatie:

1. Woonplaats (vertrek 100%, ga uit van verbruik van 28kWh, dan zit ik altijd goed)
2. Fastned/Shell Swentibold in Geleen (tot hier is 260km rijden, dus dat lukt zeker op 1 acculading).

Ik wil dus gewoon even weten tot hoeveel % ik moet laden bij punt 2 hierboven om uiteindelijk weer thuis te komen via punt 4 en hoelang ik dus daar moet laden.

Dat moet lukken met 1 stop per enkele rit, maar ABRP plant dan steeds zelf een extra stop in die helemaal niet nodig is. Super irritant.
Welke settings heb je ? Snelheid, aankomst % en bij laden welk %, degradation? Weer? Extra gewicht?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:17

Je kunt in ABRP aangeven of hij het minst aantal ladingen moet plannen of de snelste laadtijd. Soms is het efficienter om bij 1 lader ff kort aan te tikken om daarna de "plankgas"-lader te kunnen halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 16-09 23:01

En als dat niet werkt:

Plan alleen de terugrit met met als start percentage 80%, kijk of hij snellaad in NL, zo ja, zet het percentage 10% lager. Zo nee dan moet je het vorige percentage onthouden.

Daarna plan je je heen reis in en geef je aan dat je bij je eindbestemming aan wilt komen met het percentage wat je uit de vorige planning hebt gehaald.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

RodeVre schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:24:
[...]

Afgelopen zomer geprobeerd te registreren en een laadpas aangevraagd bij MVV. Is helaas niet gelukt, ze verzenden niet naar NL en een Nederlands IBAN werd ook niet geaccepteerd.
Mijn account daar is al jaren oud, ik kan alleen een creditcard toevoegen als betaalmiddel.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
RodeVre schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:24:
[...]

Maar via hun website/app werkt het gewoon prima volgens mij. Ze hebben dan wel alleen creditcard als betaaloptie.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld

Naast eerder genoemde opties kun je ook nog het standaardverbruik (let wel, bij 110 km/h en 20 gr.C) vastzetten op een door jou gewenst getal (wel een beetje realistisch blijven, maar dat zie je vanzelf aan de afstand tussen de stops).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeVre
  • Laatst online: 16:54
Kodess schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:02:
[...]

Maar via hun website/app werkt het gewoon prima volgens mij. Ze hebben dan wel alleen creditcard als betaaloptie.
Gelukt, ik kan mijn CC als betaalmiddel toevoegen in de app _/-\o_ . Mooie optie voor de doorreis door Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgzHW-qaZJnCP99DTFzQE6eH3KU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ke3KVr0znz8u9cOR63ekIFL4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4J3wMXvhPGAGjjXdf5Kbj7cUjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wfNrTVG09QS2xPAbuw8chfIg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAaK11f1Lv5mIbROWQK8ffAQ6wE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XO9DwQbA1AoKpMHG2rVEPnny.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door bruneelm op 09-12-2021 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Allego ook lekker bezig:

The latest about Allego

Entering into a strategic partnership with Nissan
We entered into a long-term partnership with Nissan. Through this partnership we will expand and manage the DC charging network at dealerships over 600 locations in 16 countries in the coming years. We will take care of the realisation, service and maintenance of the chargers for the next 5 years.
Read more

Extending our network in France with Carrefour
We are closing the first-of-its-kind special purpose project finance vehicle for EV charging infrastructure in conjunction with Meridiam. Financing the development of more than 2,000 fast and ultra-fast EV charge points between over 200 charging locations across France with Carrefour.
Read more

Building hundreds of new fast charging locations at REWE
We are expanding our partnership with REWE Nord to build hundreds of new charging locations across Germany. We first partnered back in 2018 to build 14 charging locations.
Read more

Fast charging coming to over 50 Van der Valk hotels
We are enhancing our existing partnership with Van der Valk hotels by offering a large number of fast charging facilities at over 50 hotels across the Netherlands and Belgium.
Read more

Welcome to the world of EU labels for EV-charging
As the electric vehicle adoption rate in Europe is growing at an unprecedented speed, the need for further standardisation is increasing. In the first quarter of 2021 the EU introduced a harmonised set of labels for electric vehicles and charging stations. The labels aim to help EV-drivers identify the different types of charging systems.
Read more

New HPC Locations
We are rapidly extending our network of ultrafast (HPC) charging locations across Europe! We strive to always have an Allego HPC location available on your route. With the perfect facilities for you to use during charging. As many as 25 new HPC locations have recently been opened! In Germany (10), the Netherlands (2), France "(8)", Denmark (4) and Sweden (1).
Find all HPC locations

Launching in Denmark and Sweden
As part of our European rollout, we recently launched our first ultra-fast charging locations in Denmark and Sweden. We offer a top of the line payment solution in the Scandinavian markets with our direct payment options. Many new locations are planned for both countries in 2022!

You can find our chargers in Mariestad (SE), Odense (DK), Nørre Alslev (DK), Slagelse (DK) and Aarup (DK).
Read More

[ Voor 64% gewijzigd door eltron op 09-12-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
4v4t4r schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:16:
[...]

Welke settings heb je ? Snelheid, aankomst % en bij laden welk %, degradation? Weer? Extra gewicht?
Begin: 100%
Snelheid 110 (+10%)
Verwacht verbruik: 280
Extra gewicht: 40 kilo (geen idee of dat beetje goed is, gewoon 2 koffers, zakken hout en andere dingen
Weer: 4 graden
Aankomst Ardennen: wil ik 50/60 % zitten om veilig en daar nog wat te rijden en weer terug naar NL te kunnen om daar ergens te laden (kan dezelfde Fastned zijn bij Geleen).
Charging stops: Fewer stops

Maar ABRP gooit er steeds een extra laadstop tussen die helemaal niet nodig is. Als ik die verwijder wordt er weer een andere aan de planning toegevoegd. Super irritant. Want de rit van huis naar Fastned Geleen is 220km en dat haal ik makkelijk op 1 acculading. Maar ABRP gooit er steeds een extra laadsessie tussen. Alsof ik die rit dus NIET zou redden op 1 lading. Heb geen idee wat er fout kan staan.

Voor de liefhebber die eens wil proberen: de route is: Zwolle - fastned Swentibold Geleen - Durbuy - laadstop - Zwolle.

[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 09-12-2021 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@Juancho en als je het verbruik wat lager zet? En/of SoC bij laadpunt op 1% zetten. Hij zal toch verwachten dat je moet laden. Hij staat standaard ook op 5% degradatie. Dus 75*0,85 is een kleine 64kWh. 2,2x28 is al 61,6kWh. Hij zal met de input (4 graden) nog een iets hoger verbruik rekenen denk ik. Anders even als vertrekpunt een dorp in de buurt pakken en even de ABRP route delen.

Bij 4 graden en snelheid op 110% komt hij op 31,8 uit. Dus vandaar dat ABRP de 220 km niet denkt te halen met 85% accu.

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 09-12-2021 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Inspired schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:33:
@Juancho en als je het verbruik wat lager zet? En/of SoC bij laadpunt op 1% zetten. Hij zal toch verwachten dat je moet laden. Hij staat standaard ook op 5% degradatie. Dus 75*0,85 is een kleine 64kWh. 2,2x28 is al 61,6kWh. Hij zal met de input (4 graden) nog een iets hoger verbruik rekenen denk ik. Anders even als vertrekpunt een dorp in de buurt pakken en even de ABRP route delen.

Bij 4 graden en snelheid op 110% komt hij op 31,8 uit. Dus vandaar dat ABRP de 220 km niet denkt te halen met 85% accu.
Dan heb ik dus niks aan ABRP en kost het me te veel moeite. Het verbruik ligt echt niet zo hoog (31,8kW) en met 100% lading is er al degradatie inbegrepen hé. En dan haal je makkelijk die 220km. Zelfs inclusief mijn grens van 5%, daaronder wil en ga ik niet rijden als het niet hoeft.

Ik gebruik maps wel van AAOS, die is normaal heel nauwkeurig. Het gaat ook maar om 1x laden per enkele rit dus dat lukt wel. Heb het net al in de auto gezet in Maps en dan klopt mijn voorspelling ook. Met 1 stop in Geleen zit je mooi laag in % (snellere laadsnelheid en we nemen dan toch ff een langere break). Dus een 2de stop is nergens goed voor.

Misschien is ABRP dan meer geschikt voor een langere rit met meerdere stops.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 09-12-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Juancho schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:58:
[...]

Dan heb ik dus niks aan ABRP en kost het me te veel moeite. Het verbruik ligt echt niet zo hoog (31,8kW) en met 100% lading is er al degradatie inbegrepen hé. En dan haal je makkelijk die 220km. Zelfs inclusief mijn grens van 5%, daaronder wil en ga ik niet rijden als het niet hoeft.

Ik gebruik maps wel van AAOS, die is normaal heel nauwkeurig. Het gaat ook maar om 1x laden per enkele rit dus dat lukt wel. Heb het net al in de auto gezet in Maps en dan klopt mijn voorspelling ook. Met 1 stop in Geleen zit je mooi laag in % (snellere laadsnelheid en we nemen dan toch ff een langere break). Dus een 2de stop is nergens goed voor.

Misschien is ABRP dan meer geschikt voor een langere rit met meerdere stops.
Je moet dan ook het referentieverbruik niet aanpassen. Default staat die op 21,6 bij de XC40 zie ik bij 110. Dat klopt altijd wel redelijk, tenminste bij mijn Tesla wel. Dan kun je prima de temp op 4 graden zetten en referentiesnelheid op 110% als je vMax +10 rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:16
Op pepper.com staat dat je tot 10 januari gratis kan snelladen bij een aantal BP Pulse laadpleinen bij Amsterdam.

Oh ja en Ionity Troyes sud is een weekje open en ABRP rekent er nu ook mee. Route du Soleil is langzamer dan via Luxemburg maar er is nu wel een tweede optie.

[ Voor 41% gewijzigd door wortelsoft op 10-12-2021 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:11
Juancho schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:06:
[...]

Begin: 100%
Snelheid 110 (+10%)
Verwacht verbruik: 280
Extra gewicht: 40 kilo (geen idee of dat beetje goed is, gewoon 2 koffers, zakken hout en andere dingen
Weer: 4 graden
Aankomst Ardennen: wil ik 50/60 % zitten om veilig en daar nog wat te rijden en weer terug naar NL te kunnen om daar ergens te laden (kan dezelfde Fastned zijn bij Geleen).
Charging stops: Fewer stops

Maar ABRP gooit er steeds een extra laadstop tussen die helemaal niet nodig is. Als ik die verwijder wordt er weer een andere aan de planning toegevoegd. Super irritant. Want de rit van huis naar Fastned Geleen is 220km en dat haal ik makkelijk op 1 acculading. Maar ABRP gooit er steeds een extra laadsessie tussen. Alsof ik die rit dus NIET zou redden op 1 lading. Heb geen idee wat er fout kan staan.

Voor de liefhebber die eens wil proberen: de route is: Zwolle - fastned Swentibold Geleen - Durbuy - laadstop - Zwolle.
heb je bij de terugreis wel gezegd dat je dan maar 10% of zo hoeft te hebben?

Edit: laatmaar, verkeerd gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom Swentibold? Dat ligt aan de verkeerde kant van de A2, daar moet je voor terugrijden.
Als ik een route Zwolle - Durbuy - Zwolle met een XC40 met standaard instellingen doe komt hij met laden in Urmond op de heenweg en Swentibold op de terugweg.
https://abetterrouteplann...fe-48f3-ba6a-2462b0cf3f09

WaypointArrival SoCDepart SoCCostCharge durationDistanceDrive durationArrivalDeparture
Zwolle, Overijssel, Netherlands100%214 km2 h 17 min08:30 am
Ultra E Urmond Charger 1 [allego]42%63%5 €11 min100 km1 h 11 min10:47 am10:59 am
Durbuy, Luxemburg, Wallonia, Belgium35%35%101 km1 h 13 min12:10 pm12:10 pm
Swentibold [Fastned]8%61%13 €21 min209 km2 h 8 min01:23 pm01:44 pm
Zwolle, Overijssel, Netherlands5%03:52 pm
7 h 22 min32 min624 km6 h 50 min

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:21
@Juancho
De laadsnelheid van de XC40 neemt af met de SoC. om met 50-60% aan te komen in de ardennen moet je bij de tussenstop naar 78-88% laden.
Dat duurt (te) lang, dus extra stop, zodat je 2x snellaad in een lagere SoC range met een hogere laadsnelheid.

Als je minder laadstops wil kan je ook de vaste tijd per laadstop instellen op een hoger # minuten.

de laadcurve:
https://support.fastned.n...e-Volvo-XC40-C40-Recharge

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
BarryH schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:09:
@Juancho
De laadsnelheid van de XC40 neemt af met de SoC. om met 50-60% aan te komen in de ardennen moet je bij de tussenstop naar 78-88% laden.
Dat duurt (te) lang, dus extra stop, zodat je 2x snellaad in een lagere SoC range met een hogere laadsnelheid.

Als je minder laadstops wil kan je ook de vaste tijd per laadstop instellen op een hoger # minuten.

de laadcurve:
https://support.fastned.n...e-Volvo-XC40-C40-Recharge
Klopt, de enige reden om evt een extra lange stop te plannen is als je dit toch al van plan was voor bijv een lange lunch, benen stekken, alle kids naar de wc enzovoort. Je kan hier in ABRP ook voor kiezen met de optie Plan a long break at this charger. Wil je snel reizen dan geld voor de meeste EVs laden tot Max 70% doorgaans. Er zijn een paar uitzonderingen waar tot 80-90% weinig tijdverlies oplevert (zoals eTron).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Vraagje, als je via de stopcontact Granny stekker bij een vakantie huisje wil laden... Op hoeveel ampère kan je de setting dan het best doen zodat het veilig blijft? 8?16?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Juancho schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:27:
Vraagje, als je via de stopcontact Granny stekker bij een vakantie huisje wil laden... Op hoeveel ampère kan je de setting dan het best doen zodat het veilig blijft? 8?16?
Kijkt in zijn glazen bol en roept: 6A

Ik zou dat daar ter plaatse navragen en niet hier. Daarnaast verwacht ik dat vakantieparken tegenwoordig overal in het park wel laadpalen hebben staan. Kan me zelfs indenken dat de eigenaar van zo'n vakantiepark het niet eens toestaat om je auto op te laden via een stopcontact van een vakantiehuisje. Wellicht kan dit in een nieuw park, maar niet in de oudere bestaande parken. Daar zijn de leidingen richting de huisjes niet op voorbereidt.

[ Voor 40% gewijzigd door Sircuri op 11-12-2021 13:58 ]

Signature van nature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Dat hangt helemaal van het huisje af, op welk vermogen aangesloten? wat zijn de grootverbruikers en op welke groepen zitten die? wat is de kwaliteit van de leidingen en van de Schuko?
In het algemeen zou mijn advies zijn om overdag niet of op lage stand te laden en in de nacht mag het wel een onsje meer zijn als alle grootverbruikers dan uit staan. Maar ook dan zou ik het beperken tot 12A als je in een ouder huisje zit, je wilt niet door de rook gewekt worden, of helemaal niet meer wakker worden vanwege koolmonoxide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:14
Ik moet bij Plugsurfing in de nieuwe app opnieuw een betaalmethode opgeven en kan nu alleen nog maar voor creditcard kiezen en niet meer voor een SEPA incasso. Zijn er meer mensen die dat hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
_--[]--__ schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:58:
Ik moet bij Plugsurfing in de nieuwe app opnieuw een betaalmethode opgeven en kan nu alleen nog maar voor creditcard kiezen en niet meer voor een SEPA incasso. Zijn er meer mensen die dat hebben?
bij mij staat ie nog steeds op bank transfer. maar als ik het wil wijzigen kan ik alleen voor cc kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Coasterfreak schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:06:
[...]
bij mij staat ie nog steeds op bank transfer. maar als ik het wil wijzigen kan ik alleen voor cc kiezen
Ik had het op paypall staan, maar dat kan niet meer. Gebruik het toch niet meer nu overeenkomst met Kia is beëindigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
_--[]--__ schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:58:
Ja met de update van de app en site is bij mij iDeal vervallen en kan alleen een CC.
Mijn laadsessies t/m november zijn ook verdwenen.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:14
Waterblok schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:48:
[...]

Ja met de update van de app en site is bij mij iDeal vervallen en kan alleen een CC.
Mijn laadsessies t/m november zijn ook verdwenen.
Bij mij ook de oude laadsessies verdwenen en ik heb nu een schuld van de laatste paar laadbeurten maar mag deze dus alleen met een CC betalen. Voorheen ging dat gewoon via een Sepa incasso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
Ben begin november naar Frankrijk geweest en Plugsurfing heeft die laadbeurten gewoon van de bank afgeschreven. (iDeal was mijn betaalmethode voorheen)

In de nieuwe app moest ik een betaalmethode toevoegen en kon alleen CC, de oude was verdwenen.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:46
Omdat ik regelmatig in landen kom die geen EURO hanteren heb ik een zeer fijne REVOLUT app /debit card.

Ik was bang dat deze niet gebruikt kon worden ipv mijn iDEAL instelling, maar lijkt gewoon door te komen, en alles is nog zoals het is.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Ik zou hem in ieder geval niet op 16 zetten. Behalve als je weet dat het stopcontact niet op de groep zit van de vaatwasser/wasmachine/oven/inductie of andere verzwaring en je echt snel wilt laden.

10A zou gewoon moeten kunnen. Ik heb zelf een granny die ik op 13A kan zetten, en doe dat dus ook

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:38
Kodess schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:19:
[...]
Ik zou hem in ieder geval niet op 16 zetten. Behalve als je weet dat het stopcontact niet op de groep zit van de vaatwasser/wasmachine/oven/inductie of andere verzwaring en je echt snel wilt laden.

10A zou gewoon moeten kunnen. Ik heb zelf een granny die ik op 13A kan zetten, en doe dat dus ook
In Engeland ging 13A bij mij niet goed, daar werd het voltage onstabiel en zette de auto het zelf lager.
Pagina: 1 ... 93 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.