Franciesco schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:09:
[...]
Als je een paar keer per jaar naar het buitenland gaat, dan zou je toch eens "moeten" uitrekenen of dat Ionity Power abonnement interessant is.
Ik heb namelijk laatst eens gerekend en het omslagpunt ligt bij ca 310kWh per jaar laden (bij €13/maand en €0,29/kWh). Dat is dus helemaal niet zo veel. Bij een gemiddeld verbruik van 20kWh/100km is dit dus 1550km. Eén vakantie naar b.v. Oostenrijk waarbij je dan zoveel mogelijk bij Ionity laadt kan dus al voldoende zijn om quitte te spelen en de volgende vakantie profijt te hebben.
Edit: bij bovenstaande ben ik uitgegaan van het standaard Ionity tarief van €0,79/kWh
Natuurlijk als je Ionity's 80 cent rekent en dan 30 cent dan scheelt het 50 cnt per kWh
Maar als je de volle mep Ionity moet betalen dan laadt je dus niet bij Ionity maar alleen bij EnBW en Fastned en nog een paar
En die gebruik je met Maingau voor 54 cent.
Een gemiddeld verbruik van 20kWh/100km is ook een beetje hoog is het niet? Niet iedereen rijdt een E-tron
Maar laat ik het eens uitrekenen voor mijzelf, ik heb een Ioniq en die is erg zuinig. Maar de model 3 is net zo zuinig dus niet heel erg vreemde waarden.
Mijn referentie verbruik licht op 14,5 kWh/100km over de afgelopen 1,5 jaar bij 110km/h
:fill(white):strip_exif()/f/image/jMsWXBY2aS6PolLQMGzaQigf.png?f=user_large)
Dan kan ik dus van die 156 euro die mij Ionity kost per jaar 189kWh laden bij andere laders
Dat is dus 1900km die ik kan laden met het geld wat ik uitspaar door niet Ionity te nemen.
Dat is dus ook 1900km buiten Nederland, want die paar punten waar Ionity staat in NL moet ik voor omrijden.
Om te besparen moet ik echt heel veel kilometers maken.
725 kWh = 5000Km = 391 euro bij Maingau
725 kWh = 5000Km = 366 bij Ionity met abo
Dus om quite te spelen moet ik al 5000 km laden bij Ionity per jaar
Aan de andere kant, het zijn WEL betrouwbare laadplekken, ze staan aan de snelweg, ze staan door heel europa. Dat is ook wat waard. Dus wellicht is het de premium prijs wel waard. Iedereen moet natuurlijk zelf die afweging maken.
Ik heb afgelopen jaar 508 kWh aan de snellader gehangen (meer dan ik had verwacht) waarvan precies 1,7kWh bij Ionity
Edit: En mijn Ioniq is al blij met 70kW snelheid, nieuwere autos hebben natuurlijk veel meer aan de supersnelle 350kW laders van Ionity
Plus: Zakelijke rijders en leaserijders met een pas van de zaak zal het geen fluit intereseren.
Plus: Als ik onderweg ben en de snelladers zijn vol, en Ionity is leeg dan geef ik ook die 79 cent uit om weer snel door te kunnen, ik doe max 21 kWh erbij (kom niet leeg aan en Ioniq gaat niet verder dan 94% aan CSS) dan maar 5,25 euro meer betalen een keertje.
[
Voor 9% gewijzigd door
Philos31 op 26-11-2021 09:37
]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey