[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 144 Laatste
Acties:
  • 989.302 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-08 21:44
@Inspired Je bedoelt de vraag naar snelladen is toegenomen, er zijn inderdaad veel meer EV's gekomen natuurlijk. Je zou het inderdaad aanbod van EV's bij snelladers kunnen noemen, vanuit de snelladers gezien ;). Ik kan me voorstellen dat er op sommige Ionity-locaties op de zwarte zaterdagen nog steeds laadfiles staan. Maar die staan er dan ook voor de benzinepompen.

Wij hebben afgelopen zomer de zwarte zaterdagen omzeild, door op die dagen twee leuke steden in Frankrijk te bekijken (Lyon en Straatsburg). Dan kan de auto ook 's nachts opladen in de parkeergarage.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:41
Wesco schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:20:
@Inspired Je bedoelt de vraag naar snelladen is toegenomen, er zijn inderdaad veel meer EV's gekomen natuurlijk. Je zou het inderdaad aanbod van EV's bij snelladers kunnen noemen, vanuit de snelladers gezien ;-) . Ik kan me voorstellen dat er op sommige Ionity-locaties op de zwarte zaterdagen nog steeds laadfiles staan. Maar die staan er dan ook voor de benzinepompen.

Wij hebben afgelopen zomer de zwarte zaterdagen omzeild, door op die dagen twee leuke steden in Frankrijk te bekijken (Lyon en Straatsburg). Dan kan de auto ook 's nachts opladen in de parkeergarage.
Ja, doelde hoofdzakelijk op toename van BEVs inderdaad. :) Ook zal het dit jaar sowieso wat drukker zijn als het allemaal zo de goede kant op blijft gaan qua COVID.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-09 09:10
Over twee weken wil ik in Frankrijk met de Niro bij Tesla gaan laden.
Novotel Valenciennes in Rouvignies.

Nu zie ik dat je ook een Sepa kunt toevoegen.
Werkt dit ook voor "non-tesla-laden" ?

Helaas kan ik zelf niet testen. Wij wonen te ver weg.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeeSharpDev
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-09 12:25
driel24 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:25:
Over twee weken wil ik in Frankrijk met de Niro bij Tesla gaan laden.
Novotel Valenciennes in Rouvignies.

Nu zie ik dat je ook een Sepa kunt toevoegen.
Werkt dit ook voor "non-tesla-laden" ?

Helaas kan ik zelf niet testen. Wij wonen te ver weg.
Ja dat werkt, ik heb ook SEPA gekoppeld staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:55
Zijn er hier mensen die laadpassen gebruiken en maandelijks daarvoor betalen en daardoor een gegarandeerd vast tarief per kWh hebben?
Een pas zoals die van Coolblue, wat gebeurt er dan als je laadt bij een Allego paal die bv op 38.5ct/kWh staat? Want het tarief voor de EV-rijder is 37 cent. Dan schiet Coolblue daar aan in?
Of is dat afgeregeld doordat de pasjes van Coolblue alleen werken op CPO/MSP's waar de prijs beter op voorhand gekend is en daardoor ook "vast" per jaar ofzo is?

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 03-02-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuijpie.
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-08 21:14
HyperBart schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:20:
Zijn er hier mensen die laadpassen gebruiken en maandelijks daarvoor betalen en daardoor een gegarandeerd vast tarief per kWh hebben?
Een pas zoals die van Coolblue, wat gebeurt er dan als je laadt bij een Allego paal die bv op 38.5ct/kWh staat? Want het tarief voor de EV-rijder is 37 cent. Dan schiet Coolblue daar aan in?
Of is dat afgeregeld doordat de pasjes van Coolblue alleen werken op CPO/MSP's waar de prijs beter op voorhand gekend is en daardoor ook "vast" per jaar ofzo is?
Sinds kort de Charge-MyHyundai-pas, die is alleen voor bezitters van een Hyundai :)
9,99 per maand, 0,25 per kWh, ongeacht welke AC-laadpaal je in NL neemt.
In Den Haag is het tarief normaliter 0,33 per kWh. Hoe Hyundai dat met de gemeente of Engie (beheerder van de laadpalen) regelt, weet ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door kuijpie. op 03-02-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-09 19:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb de gratis versie van de MyHyundai pas aangevraagd. En Maingrau app Gebruik beide als backup als mijn E-Flux kaart van mijn werkever niet functioneert.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-09 22:50
Franciesco schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:37:
[...]

Je kunt in de Tesla app wel degelijk SuC locaties zien waar je niet in de buurt bent. Dus bij wijze van spreken vanuit je Nederlandse woning de Franse lokaties bekijken. Verschuif hiervoor het kaartje en druk dan bovenaan op "zoeken in deze regio".
Ahh, dank voor de tip, ik had wel het kaartje verschoven, maar niet gerefreshed.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08 23:11
kuijpie. schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:29:
[...]

Sinds kort de Charge-MyHyundai-pas, die is alleen voor bezitters van een Hyundai :)
9,99 per maand, 0,25 per kWh, ongeacht welke AC-laadpaal je in NL neemt.
In Den Haag is het tarief normaliter 0,33 per kWh. Hoe Hyundai dat met de gemeente of Engie (beheerder van de laadpalen) regelt, weet ik niet.
wat een gelijkenis met Kia Charge ;) https://kiacharge.com/web/kia-nl/tariffs
Maar goed om te lezen dat dit er ook voor Hyundai is, echt een dikke +plus om voor deze merken te kiezen als je afhankelijk bent van openbaar laden!

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-09 22:31
Ron!n schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:29:
[...]

wat een gelijkenis met Kia Charge ;) https://kiacharge.com/web/kia-nl/tariffs
Maar goed om te lezen dat dit er ook voor Hyundai is, echt een dikke +plus om voor deze merken te kiezen als je afhankelijk bent van openbaar laden!
Vind het zo gek dat al die merken dezelfde aanbieder hebben en dat ik bij audi e-tron charging een veel hoger tarief betaal :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:37

HollovVpo1nt

I like gadgets

Erg informatieve topic en TS. Ik heb een vraagje, ik moet zaterdag naar België en op de terugweg moet ik zeer waarschijnlijk laden in België. Ik ben bang dat een laadpas niet meer op tijd binnen komt. Vandaar mijn vraag : kan iemand mij een app aanbevelen waarmee ik op zo veel mogelijk locaties in België een laadsessie kan starten en ook via de app kan afrekenen? Ik heb zelf Smoov gevonden, waarmee je schijnbaar bij Allego sessies kunt starten en betalen met app.

[ Voor 12% gewijzigd door HollovVpo1nt op 04-02-2022 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 00:37:
Erg informatieve topic en TS. Ik heb een vraagje, ik moet zaterdag naar België en op de terugweg moet ik zeer waarschijnlijk laden in België. Ik ben bang dat een laadpas niet meer op tijd binnen komt. Vandaar mijn vraag : kan iemand mij een app aanbevelen waarmee ik op zo veel mogelijk locaties in België een laadsessie kan starten en ook via de app kan afrekenen? Ik heb zelf Smoov gevonden, waarmee je schijnbaar bij Allego sessies kunt starten en betalen met app.
Je kunt sowieso ook de Fastned en Ionity app installeren, bij beide kan je ook je bankrekening / creditcard koppelen en dan direct sessies starten en betalen met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuijpie.
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-08 21:14
syntesia schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:33:
[...]

Vind het zo gek dat al die merken dezelfde aanbieder hebben en dat ik bij audi e-tron charging een veel hoger tarief betaal :')
Dat is dan extra vervelend, aangezien de e-tron niet echt zuinig is.

Waarschijnlijk heeft Audi minder onderhandeld over de prijs. Het bedrijf achter Kia/Hyundai-laadpas heeft vestigingen in Duitsland https://digitalchargingsolutions.com/web/dcs-global/contact dat maakt het nog wat vreemder.

[ Voor 26% gewijzigd door kuijpie. op 04-02-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:37

HollovVpo1nt

I like gadgets

ik222 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:55:
[...]

Je kunt sowieso ook de Fastned en Ionity app installeren, bij beide kan je ook je bankrekening / creditcard koppelen en dan direct sessies starten en betalen met de app.
Met Smoov, Ionity en Fastned zou ik denk ik wel een laadpaal moeten kunnen vinden waar ik met de app een laadsessie kan starten en afrekenen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvm001
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-08 20:47
Heeft er iemand ervaring hoe de laadinfrastructuur in Frankrijk is? We zijn van plan om met de elektrische wagen naar Val Thorens te gaan, enige ervaringen die gedeeld kunnen worden?

Volgens ABRP zijn er voldoende laadmogelijkheden onderweg maar had graag ervaring gehoord van iemand die de trip reeds gedaan heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
LeasePlan doet met een verkapte marketingcampagne in ieder geval hun best om hun EV rijders op te voeden. Kreeg zojuist deze 'laadschijf' plus een pamflet met uitleg over laadetiquette in de bus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUhQ_rc1oqwBnE7PBBNiWIMb_38=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/JnrVmixrWoxTBTZ2WUIfeiSk.gif?f=fotoalbum_large

Leuk idee, maar een schril contract met de BMW iX die zojuist niet ingeplugd mijn favo laadpaal bezet stond te houden. Een NEVD'tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Ik heb nu een aantal maanden de Shell Recharge laadpas, maar op een aantal laadpalen in de buurt staat er nooit een bedrag bij het laden en betaal ik dus nergens voor. Zelfs sessies van september staan op 0 euro. Iemand hier ervaring mee?

Het gaat om 2 locaties en de exploitant is bij beiden LMS. Totaal is ruim 275 kWh dus het begint nu aardig op te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 09:06
bvm001 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:03:
Heeft er iemand ervaring hoe de laadinfrastructuur in Frankrijk is? We zijn van plan om met de elektrische wagen naar Val Thorens te gaan, enige ervaringen die gedeeld kunnen worden?

Volgens ABRP zijn er voldoende laadmogelijkheden onderweg maar had graag ervaring gehoord van iemand die de trip reeds gedaan heeft.
lees het draadje even door op trefwoord Frankrijk; daar is genoeg te vinden.
Voor Val Thorens moet je flink klimmen terwijl de temperatuur daalt. Dus je GOM is dan niet veel waard omdat je verbruik keer 2 of 3 gaat. Dus zorgen voor voldoende SOC als je naar boven gaat.
En je staat daar waarschijnlijk een weekje stil in de parkeergarage bij min zoveel. Maak in elk geval niet de fout om daar naar vol te laden, op de terugweg komt er weer flink wat bij in de afdaling.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Stefmeister8 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:52:
Ik heb nu een aantal maanden de Shell Recharge laadpas, maar op een aantal laadpalen in de buurt staat er nooit een bedrag bij het laden en betaal ik dus nergens voor. Zelfs sessies van september staan op 0 euro. Iemand hier ervaring mee?

Het gaat om 2 locaties en de exploitant is bij beiden LMS. Totaal is ruim 275 kWh dus het begint nu aardig op te lopen.
Interessant, zo'n laadpaal zoek ik ook nog >:)

Ik heb de pas al paar jaar maar nooit zoiets meegemaakt helaas. Alles wordt normaal binnen ca. een maand afgerekend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-09 18:04
Albert Heijn gaat honderden snelladers voor elektrische auto's plaatsen op de parkeerplaatsen bij zijn supermarkten.

In 2025 hoopt de supermarktketen minimaal tweeduizend laadpunten te hebben. Volgens Albert Heijn gaat het om 225 kW-laders. De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.

Albert Heijn werkt voor de aanleg samen met Eneco eMobility.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...en-snelladers-bij-winkels

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
nathalia schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:27:
Albert Heijn gaat honderden snelladers voor elektrische auto's plaatsen op de parkeerplaatsen bij zijn supermarkten.

In 2025 hoopt de supermarktketen minimaal tweeduizend laadpunten te hebben. Volgens Albert Heijn gaat het om 225 kW-laders. De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.

Albert Heijn werkt voor de aanleg samen met Eneco eMobility.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...en-snelladers-bij-winkels
"... het is vooral bedoeld voor onze klanten die boodschappen doen..."
Dan zal het wel net als de Lidl zijn? Gratis dus.
Of ietsje duurder zoals de meeste producten bij AH >:)

Mooie ontwikkeling, en ik moet daar bij zeggen dat wat mij betreft het prijsniveau best zodanig mag zijn dat de serieuze lader die wil winkelen, of andersom hier niet te lang hoeft te wachten alvorens aan de beurt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Van mij mag er ook gewoon een net tarief per kWh gerekend worden, dan voorkom je dat iedereen die prima thuis kan laden hem toch maar daar gaat laden omdat het gratis is.

Want dit is in potentie vooral een perfecte oplossing voor mensen die niet thuis kunnen laden en waarbij er ook een gebrek aan openbare laadpalen is, 1 of 2 keer per week tijdens het boodschappen doen de auto voor 20 a 30 minuten aan zo'n lader is voor veel mensen genoeg om de week door te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-09 18:04
Van mij mag er ook best een tarief per kWh gerekend worden. Ik zou een standaard tarief van bijv. € 0,60 per kWh voorstellen.

Sessies alleen met de AH app laten starten en stoppen. De app weet namelijk of je in de tussentijd ook boodschappen hebt gedaan. Als dat niet het geval is, betaal je het standaard tarief van € 0,60 per kWh en als je wél boodschappen hebt gedaan, betaal je bijv. € 0,25 per kWh.

Mazda MX-30

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-09 19:44
Bigs schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:05:
Leuk idee, maar een schril contract met de BMW iX die zojuist niet ingeplugd mijn favo laadpaal bezet stond te houden. Een NEVD'tje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov5Rt-JmAutlWc-jb50kh4uwly4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5MyoRTPXajmQp2XsbddzeW4.jpg?f=fotoalbum_large

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:27

Kju

Stefmeister8 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:52:

Met Shell heb ik op zichzelf al vaker gehad dat de laadsessies na het verbinden gelijk stoppen, dat mijn pas niet wordt herkend en dat alleen de app werkt. Ik ben vermijd Shell daarom het liefst.
Soms heb je ook aadsessies die gewoon niet worden afgerekend. Plugsurfing heeft niets afgerekend van mijn laadsessies in Italie en toen ik er zelf om vroeg zeiden ze dat het niet meer ging komen omdat de exploitant geen kosten heeft doorgegeven. Vorige week heb ik twee keer (eerste sessie ging niet snel genoeg) een sessie gestart (Fastned Knorrestein A12) en beide sessies gaven iets in de zin van 'connection error-session ended' aan in de Bonnet app ondanks dat de sessies wel waren gestart en ik zo'n 45kWh heb geladen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-08 20:09
statusupdate nieuwste ionity locatie in nederland: tolnegen zuid, 60 dagen na aankondiging locatie

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OjrDzlk.jpg

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-08 22:34
Ik overweeg in twee weken rond mei/april richting Côte d'Azur in Frankrijk te gaan met de Seat Mii. Bereik is typisch 200km, snelladen tot ~40kW. Codewoord zal dus geduld zijn. Natuurlijk dien ik nog het e.e.a. uit te zoeken qua laadpassen.

Ik ben meer benieuwd of er mensen zijn die gelijk zouden zeggen dat deze trip niet mogelijk is of iets dergelijks. In het algemeen zouden we alles op het laatste moment pas boeken, dus als de heenreis langer duurt is dan geen probleem.

Ik ben van plan om de heenreis in 2,5 etappes te doen. Vrijdagavond vertrekken, zodat we na een kilometer of 300 (één keer snelladen) weer hem rustig kunnen opladen tot 100% bij een hotel o.i.d.. De overige twee dagen kunnen dan ongeveer 500km beslaan (4 keer snelladen).

Rapidgate is een realistisch risico. De ervaringen die ik lees spreken over heftige rapidgate (max 8kW) na 5 keer laden. Was vooral het geval bij een wat hogere temperatuur (30°C+). In mei zou het ongeveer 20°C moeten zijn, dus zou de accu nog enigszins moeten kunnen koelen op een rustige cruise snelheid.

Ik woon ergens in het westen oosten en rij dus een stuk via Duitsland. Snelladen per minuut zou echt funest zijn voor het budget, maar daar heeft Frankrijk geen last van toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:20
Ik heb sinds kort een A3 etron uit 2018. Ik laad m altijd thuis op de panelen, maar als ik ergens heen moet is het meestal 100km heen en 100km terug. Zou dan toch wel graag bijv op bedrijventerreinen (tijdens de werkdag) willen laden voor de terugreis. Onderweg laden is niet interessant omdat het veel te langzaam gaat.
Volgende week zit ik een week in een hotel in NL dus ook fijn als ik daar aan de lader kan.

Dus ik moet een pas, heb de OP doorgenomen, en ook https://goedkoperrijden.b...zo-goedkoop-mogelijk.html waar ik zag staan: neem gewoon een stel gratis passen, altijd één die werkt.
Dus ik probeer een beetje een selectie te maken, maar er zijn er zo veel.

Ik denk gewoon het beste is om op https://laadpastop10.nl/ te filteren op "geen abo" en dan enkele met de laagste kWprijs?
Dan kom ik op Shell Recharge, Coolblue, Anwb, greenchoice misschien (zit zelf bij greenchoice), E-flux

Is dat handig? Of misschien a bit too much, ik heb geen enkele ervaring verder met laadpalen

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 04-02-2022 18:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-08 14:08
Thomqa schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:05:
Ik overweeg in twee weken rond mei/april richting Côte d'Azur in Frankrijk te gaan met de Seat Mii. Bereik is typisch 200km, snelladen tot ~40kW. Codewoord zal dus geduld zijn.
Helaas kan ik je geen advies geven, maar ik wil je wel zeggen dat ik het tof vind dat je zo'n reis wil/gaat maken _/-\o_ . Veel mensen zijn snel geneigd te zeggen dat je zoiets niet moet doen, maar dit soort buiten de gebaande paden dingen vind ik gaaf.

Succes met de voorbereiding en alvast een goede reis gewenst :)

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Laatst online: 01-09 22:31
kuijpie. schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:02:
[...]

Dat is dan extra vervelend, aangezien de e-tron niet echt zuinig is.

Waarschijnlijk heeft Audi minder onderhandeld over de prijs. Het bedrijf achter Kia/Hyundai-laadpas heeft vestigingen in Duitsland https://digitalchargingsolutions.com/web/dcs-global/contact dat maakt het nog wat vreemder.
Ja waarschijnlijk maar goed Audi is ook 1 van de grote investors van IONITY dus had wel wat betere prijzen verwacht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Coasterfreak
Ik overweeg in twee weken rond mei/april richting Côte d'Azur in Frankrijk te gaan met de Seat Mii. Bereik is typisch 200km, snelladen tot ~40kW. Codewoord zal dus geduld zijn. Natuurlijk dien ik nog het e.e.a. uit te zoeken qua laadpassen.

Ik ben meer benieuwd of er mensen zijn die gelijk zouden zeggen dat deze trip niet mogelijk is of iets dergelijks. In het algemeen zouden we alles op het laatste moment pas boeken, dus als de heenreis langer duurt is dan geen probleem.

Ik ben van plan om de heenreis in 2,5 etappes te doen. Vrijdagavond vertrekken, zodat we na een kilometer of 300 (één keer snelladen) weer hem rustig kunnen opladen tot 100% bij een hotel o.i.d.. De overige twee dagen kunnen dan ongeveer 500km beslaan (4 keer snelladen).

Rapidgate is een realistisch risico. De ervaringen die ik lees spreken over heftige rapidgate (max 8kW) na 5 keer laden. Was vooral het geval bij een wat hogere temperatuur (30°C+). In mei zou het ongeveer 20°C moeten zijn, dus zou de accu nog enigszins moeten kunnen koelen op een rustige cruise snelheid.

Ik woon ergens in het westen en rij dus een stuk via Duitsland. Snelladen per minuut zou echt funest zijn voor het budget, maar daar heeft Frankrijk geen last van toch?
eigenlijk heel simpel te doen. ben zelf met een zoe richting turkije gegaan dus zo'n trip is echt wel te doen hoor.

ook al zegt abrp om via duitsland/zwitserland/italie te rijden richting de franse riviera raad ik dat niet aan. abrp neemt verkeer/wegwerkzaamheden niet mee en het duurde wel minimaal paar uur langer om via du/ch/it te gaan dan gwn door be/fr. italie had belachelijk veel wegwerkzaamheden.

nl/be spreekt voor zich, fastned waar mogelijk.

frankrijk gewoon route de soleil volgen

in frankrijk heb je eigenlijk maar 4 smaken qua snelladen: ionity, fastned, allego en tesla superchargers. total laat ik opzij sinds hun netwerk onbetrouwbaar is.

ionity tik je af per minuut in frankrijk - afhankelijk van de pas die je gebruikt, MAAR bij elke ionity laadplein heb je altijd zo'n 50kw lader staan. die kost 35 cent/minuut ipv de 80 cent/minuut voor de 350kw laders. uurtje laden ben je 20 euro oid armer.

fastned spreekt voor zich, op een paar goeie locaties recent geopend

hetzelfde voor tesla superchargers op een paar handige plekken. eerst even proberen of het werkt in nederland voordat je blind daarop vertrouwt in frankrijk.

allego opent ook op steeds meer plekken snelladers in frankrijk, is ook een goeie keus.

protip: hotels beste novotel/ibis kiezen die VIRTA laadpunten hebben. met de virta app/pas kun je redelijk voordelig laden (€1/u) en als de laadsessie start tussen 12-14 en 19-21 uur zelfs volledige sessie gratis laden (alleen virta dus)

dus gewoon met abrp route plannen en dan exclusief de hierboven genoemde snellaadaanbieders aanvinken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-08 12:45
Thomqa schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:05:.

Ik woon ergens in het westen en rij dus een stuk via Duitsland. Snelladen per minuut zou echt funest zijn voor het budget, maar daar heeft Frankrijk geen last van toch?
Misschien een gekke vraag, maar waarom zou je via Duitsland reizen als je in het westen woont. Ik zou zelf de route de soleil gaan, of via Troyes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron

Misschien eens informeren bij @JayPe die deed volgens mij dit soort dingen een paar jaar geleden met een e-Up (en de laadmogelijkheden zijn inmiddels beslist verbetert, al kost het ook meer).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hou er rekening mee dat die 40kw ook alleen aan het begin van de curve is:

Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360009531118/mceclip0.png

Dat wil niet zeggen dat het nog steeds een leuke trip kan worden, helemaal als je in Frankrijk een route kan vinden met wat snelladers in de buurt van de n-wegen en dan wat snels en leuks doet in de buurt, maar het is wel handig niet pas bij de tweede laadstop opeens met deze curve geconfronteerd te worden.

Edit: Over vakantie rijden gesproken. Binnenkort zitten we een weekje op Madeira en ik wil er graag een Zoë oid huren, maar ik heb eigenlijk geen idee of de passen die op het Portugese vasteland wel zouden moeten werken het op Madeira doen. Heeft iemand daar wat zinnigs over te zeggen?

[ Voor 23% gewijzigd door Erasmo op 04-02-2022 23:03 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-08 21:33
Iemand ervaring met BMW Charging bij Fastned? Of een andere DCS kaart.

Volgens de prijslijst valt die onder DC laden aan 0,5 euro per kWh wat het goedkoper maakt dan Fastned zelf (zonder abonnement)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-09 18:08

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Zo lang je geduld hebt ga je het redden. Ik ga je helpen met alles wat je nodig hebt. Hou alles goed bij dan maken we er samen een mooie blog van. Of misschien doe je dat al op Polarsteps ofzo. Tof idee en absoluut doen!

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Stefke schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:34:
Ik heb sinds kort een A3 etron uit 2018. Ik laad m altijd thuis op de panelen, maar als ik ergens heen moet is het meestal 100km heen en 100km terug. Zou dan toch wel graag bijv op bedrijventerreinen (tijdens de werkdag) willen laden voor de terugreis. Onderweg laden is niet interessant omdat het veel te langzaam gaat.
Volgende week zit ik een week in een hotel in NL dus ook fijn als ik daar aan de lader kan.

Dus ik moet een pas, heb de OP doorgenomen, en ook https://goedkoperrijden.b...zo-goedkoop-mogelijk.html waar ik zag staan: neem gewoon een stel gratis passen, altijd één die werkt.
Dus ik probeer een beetje een selectie te maken, maar er zijn er zo veel.

Ik denk gewoon het beste is om op https://laadpastop10.nl/ te filteren op "geen abo" en dan enkele met de laagste kWprijs?
Dan kom ik op Shell Recharge, Coolblue, Anwb, greenchoice misschien (zit zelf bij greenchoice), E-flux

Is dat handig? Of misschien a bit too much, ik heb geen enkele ervaring verder met laadpalen
Let erop dat dat blog artikel bijna 5 jaar oud is. De wereld ziet er inmiddels wel wat anders uit.

Een belangrijke regel die nog steeds geldt is dat in principe ALLE Nederlandse laadpassen op ALLE Nederlandse laadpalen werken.

De prijsverschillen bij regulier laden zijn in Nederland klein, echt enkele eurootjes op een volle e-tron, max. Bestel er twee en ga lekker wat uitproberen. Waarschijnlijk heb je er aan één al genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
@Hachy Nou, een volle etron, de mijne heeft een accu van 8,x kWh (t is de plugin hybride 😉 ) laadt ws. maar net 6,5-7kWh (dat heb ik nog niet kunnen meten, heb m pas net en tot nu toe alleen thuis geladen aan een stekker)

Maar tnx ik zal gewoon er 1 aanschaffen en eens zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
ANWB levert de E-Mobility pas (voor leden?) gratis bij 1,95 euro verzendkosten.
Die van Shell recharge heb ik ook, en werkt hier in NL prima!

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
Erasmo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:22:

Edit: Over vakantie rijden gesproken. Binnenkort zitten we een weekje op Madeira en ik wil er graag een Zoë oid huren, maar ik heb eigenlijk geen idee of de passen die op het Portugese vasteland wel zouden moeten werken het op Madeira doen. Heeft iemand daar wat zinnigs over te zeggen?
https://www.miio.pt/en

app waarmee jij overal kunt laden in portugal

overzicht met waar je kunt laden:
https://www.mobie.pt/en/redemobie/procurar-posto

overzicht van welke providers ondersteund worden als het goed is:
https://www.mobie.pt/en/r...cializadores-e-operadores

en dat alles in een app

[ Voor 20% gewijzigd door Coasterfreak op 05-02-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Coasterfreak schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:14:
[...]

https://www.miio.pt/en

app waarmee jij overal kunt laden in portugal

overzicht met waar je kunt laden:
https://www.mobie.pt/en/redemobie/procurar-posto

overzicht van welke providers ondersteund worden als het goed is:
https://www.mobie.pt/en/r...cializadores-e-operadores

en dat alles in een app
Top. Zag dat het het met de NL passen vies tegen valt qua ondersteuning dus ik ga maar eens de app downloaden en registreren. Qua laders (en snelladers) ziet het er iig wel redelijk goed uit in Madeira. Misschien neem ik wel de granny charger mee om in overleg met de Airbnb host lekker op de oprit te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomqa
Bedankt voor al jullie aanmoedigende woorden! Ik ben er zelf al enthousiast van geworden haha. Ik bedoelde trouwens oosten ipv westen van NL.

Ah, ja zelfs de 40kW is wat optimistisch inderdaad. Afrekenen per minuut is dus van toepassing bij Ionity. Dat is wel heel onaantrekkelijk voor mij. Kijken of er een route mogelijk is zonder.

Goeie tip van de VITA hotels! Misschien loont het toch om wat zaken van tevoren te boeken ipv op de dag zelf nog.

Het plan plezier kan beginnen!

Bedankt @Hachy @Mitchell2.24v @Coasterfreak @Bixby @eltron @Erasmo !

[ Voor 3% gewijzigd door Thomqa op 05-02-2022 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Thomqa schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:29:
Bedankt voor al jullie aanmoedigende woorden! Ik ben er zelf al enthousiast van geworden haha. Ik bedoelde trouwens oosten ipv westen van NL.

Ah, ja zelfs de 40kW is wat optimistisch inderdaad. Afrekenen per minuut is dus van toepassing bij Ionity. Dat is wel heel onaantrekkelijk voor mij. Kijken of er een route mogelijk is zonder.

Goeie tip van de VITA hotels! Misschien loont het toch om wat zaken van tevoren te boeken ipv op de dag zelf nog.

Het plan plezier kan beginnen!

Bedankt @Hachy @Mitchell2.24v @Coasterfreak @Bixby @eltron @Erasmo !
Als je in het oosten woont zou ik overwegen om niet alleen door Duitsland, maar ook door Zwitserland en eventueel Italië te rijden. ook een prachtige route, door de Alpen, vooral rond het meer van Geneve.
En in Zuiden Frankrijk ook relatief meer laadmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomqa
eltron schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Als je in het oosten woont zou ik overwegen om niet alleen door Duitsland, maar ook door Zwitserland en eventueel Italië te rijden. ook een prachtige route, door de Alpen, vooral rond het meer van Geneve.
Zo'n route zou niet echt korter zijn (volgens Google maps en abrp) wel mooier inderdaad. Het leek me eigenlijk te spannend, door hoogteverschillen kan het lastig zijn je bereik goed in te schatten. Ik heb ook niet scherp of er dan ook voldoende laadmogelijkheden zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
eltron schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Als je ergens ter hoogte van Dijon weer Frankrijk in komt dan heb je vanaf daar volop Fastned, Allego, Ionity en andere grotere stations.

Een site die ik de laatste tijd veel gebruik om de grotere stations te vinden is Schnelladepark

aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:41

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

protip: hotels beste novotel/ibis kiezen die VIRTA laadpunten hebben. met de virta app/pas kun je redelijk voordelig laden (€1/u) en als de laadsessie start tussen 12-14 en 19-21 uur zelfs volledige sessie gratis laden (alleen virta dus)
Goede tip! Werken die Virta laadpalen ook met andere pasjes? Ik las nl dat de Virta app werkt met een soort pre paidconstructie met een 1e storting van 30 eu.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Thomqa schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:15:
[...]
Zo'n route zou niet echt korter zijn (volgens Google maps en abrp) wel mooier inderdaad. Het leek me eigenlijk te spannend, door hoogteverschillen kan het lastig zijn je bereik goed in te schatten. Ik heb ook niet scherp of er dan ook voldoende laadmogelijkheden zijn.
Hangt ook een beetje vanaf waar je wilt zijn aan de Côte d'Azur.
en bij hoogte verschillen is per saldo het effect op het bereik beperkt, het gaat erom dat je de top haalt. Naar beneden lukt altijd wel en laadt je ook weer bij via regenereren. Ik had afgelopen kerstvakantie bij terugrit van wintersport de eerste 50km per saldo 0 verbruik. En ons chalet stond maar 850m hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram2700
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-03 17:04
Hachy schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:48:
[...]

Als je ergens ter hoogte van Dijon weer Frankrijk in komt dan heb je vanaf daar volop Fastned, Allego, Ionity en andere grotere stations.

Een site die ik de laatste tijd veel gebruik om de grotere stations te vinden is Schenlladepark

aanrader!
Handige tip, dank daarvoor. Na het openen in mijn computer zag ik .app staan, dus ik had verwacht dat dit ook als app beschikbaar is (handig onderweg :) ) maar voor de iPhone in de AppStore elk geval (nog) niet.... Wel vond ik daar de schellladen mobile-app, een Zwitsers initiatief dat soortgelijke functionaliteit lijkt te bieden. Data zijn afkomstige van de GoingElectric.de database. Standaard geeft het alleen laders in Zwitserland aan, maar je kunt landen simpel toevoegen door ze rechtsonderaan in de instellingen actief te maken.

PS: zie dat beide dezelfde database gebruiken, alleen de schellladepark.app filtert alleen de 'echte' snelladers eruit..., maar in de Zwitserse app kun je hetzelfde bereiken door de filterinstellingen aan te passen (je kunt ook inclusief de defecte er uit filteren, ben benieuwd hoe dat in de praktijk werkt ...).

[ Voor 14% gewijzigd door bram2700 op 05-02-2022 16:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-08 19:30

Ik woon ergens in het westen oosten en rij dus een stuk via Duitsland. Snelladen per minuut zou echt funest zijn voor het budget, maar daar heeft Frankrijk geen last van toch?
Gewoon rustig aan, je bent op vakantie en niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-07 12:22
Zijn er hier mensen met een Maingau laadpas?

Ik wil goedkoper lader bij Fastned, en heb een account aangemaakt.

Nu dien ik een laadpas te bestellen, echter kan ik alleen een lever adres in Duitsland opgeven.

Ben dus wel nieuwsgierig hoe deze pas bij jullie terecht is gekomen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
-jann schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:18:

Nu dien ik een laadpas te bestellen, echter kan ik alleen een lever adres in Duitsland opgeven.

Ik heb hem al bijna 3 jaar en destijds gewoon naar NL laten sturen. Ook recent met EnbW gedaan. Desnoods verkeerd land opgeven met juiste adres en waar mogelijk toelichten. De postbedrijven komen daar wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-07 22:57

Ik heb destijds op het aanmeldformulier voor postcode "NL" gezet en achter plaatsnaam "/ Nederland" toegevoegd. Dat is prima gegaan.

Voor goedkope Fastned-tarieven kun je ook eens naar Bonnet kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Gisteren de Bonnet app geprobeerd, werkt an sich prima bij Fastned. Wat langzaam met het starten, maar voor een gratis snellaadbeurt best prima. Zonder maandelijkse betaling zou het 35 pence per kWh zijn.

Ik vond overigens een kortingscode (SPEAKEVBNT) waarmee je 1 maandbundel gratis kan nemen. Dus in feite 200kWh gratis snelladen. Bundel gaat daarna wel door, dus wel weer uitzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrmzwcn_-YHsZtJduHfGTJd5gHs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/djgeZOaEELfdUgn2pgHdhsmn.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Staat ook in de mail/brief (weet ik even niet meer) dat je Duitsland moet invullen maar dat het goed komt.
En ik heb van de week inderdaad de pas gewoon ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
sevalo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:21:

Volgens de prijslijst valt die onder DC laden aan 0,5 euro per kWh wat het goedkoper maakt dan Fastned zelf (zonder abonnement)
DCS heeft wat verschillende Fastned tarieven door oude contracten. Bij 'BMW Charging Flex' staat nu voor DC laden in Nederland 'Variabel' op hun tarievenblad, dit zal binnenkort dan ook wel wijzigen.
Ophidian schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:30:
Gisteren de Bonnet app geprobeerd, werkt an sich prima bij Fastned. Wat langzaam met het starten, maar voor een gratis snellaadbeurt best prima. Zonder maandelijkse betaling zou het 35 pence per kWh zijn.

Ik vond overigens een kortingscode (SPEAKEVBNT) waarmee je 1 maandbundel gratis kan nemen. Dus in feite 200kWh gratis snelladen. Bundel gaat daarna wel door, dus wel weer uitzetten.
Getest, de code doet hetzelfde als de code FULLYCHARGED. (1 bundel gratis). Je kunt de codes helaas niet stapelen voor 2 gratis bundels. Ik heb de code toegevoegd op de pagina van Laadpastop10 over Bonnet, dank voor het delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
bram2700 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:15:
[...]

Handige tip, dank daarvoor. Na het openen in mijn computer zag ik .app staan, dus ik had verwacht dat dit ook als app beschikbaar is (handig onderweg :) ) maar voor de iPhone in de AppStore elk geval (nog) niet.... Wel vond ik daar de schellladen mobile-app, een Zwitsers initiatief dat soortgelijke functionaliteit lijkt te bieden. Data zijn afkomstige van de GoingElectric.de database. Standaard geeft het alleen laders in Zwitserland aan, maar je kunt landen simpel toevoegen door ze rechtsonderaan in de instellingen actief te maken.

PS: zie dat beide dezelfde database gebruiken, alleen de schellladepark.app filtert alleen de 'echte' snelladers eruit..., maar in de Zwitserse app kun je hetzelfde bereiken door de filterinstellingen aan te passen (je kunt ook inclusief de defecte er uit filteren, ben benieuwd hoe dat in de praktijk werkt ...).
De site zelf is in elk geval prima te openen in Chrome op iPhone. Dat is voor mij vooralsnog wel voldoende, voor de losse laadpuntjes gebruik ik meestal toch iets anders zoals Shell/Newmotion of Chargemap.

Ik zag dat ze de opengestelde Superchargers van ome Elon er al bij hadden gezet. Zag ineens een '28' staan bij Nancy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

sevalo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:21:

BMW Charging is een van de mooiste laadpassen die ons land rijk is, als je iX/iX3/i4 gaat rijden krijg je een jaar alle betaalde opties voor niks, dat betekent op dit moment 41ct/kWh bij Fastned (en 27 cent bij elke AC-lader v/h land(!)

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
fewips schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:25:
[...]

BMW Charging is een van de mooiste laadpassen die ons land rijk is, als je iX/iX3/i4 gaat rijden krijg je een jaar alle betaalde opties voor niks, dat betekent op dit moment 41ct/kWh bij Fastned (en 27 cent bij elke AC-lader v/h land(!)
Ja ik denk dat ik die veel ga gebruiken. Net voor 0,28 per kWh gaan laden bij ionity. Goedkoper dan thuis laden 8)7

AC laden vandaag was aan 0,3 hier, staat ook zo op tarievenblad

[ Voor 6% gewijzigd door sevalo op 05-02-2022 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

sevalo schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:32:
[...]

Ja ik denk dat ik die veel ga gebruiken. Net voor 0,28 per kWh gaan laden bij ionity. Goedkoper dan thuis laden 8)7

AC laden vandaag was aan 0,3 hier, staat ook zo op tarievenblad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CGJMmlyaqTGAs46sgJR6b1cFU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVRYL2KqQZ9ZHZhCzUxFhR2i.jpg?f=fotoalbum_large
28 cent! Laat je niet zo afzetten!!

[ Voor 4% gewijzigd door fewips op 05-02-2022 23:36 ]

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sevalo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hi-Sintar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 20:15

Als je PayPal hebt kan je de PayPal-checkout gebruiken, dan pakt hij direct je PayPal-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-06 19:47
Freshmile heb ik al een aantal keren gebruikt en mijn saldo van 25€ de facto helemaal opgebruikt. In de app staat echter nog steeds 25€, er is dus nog niets afgerekend.
Weet er iemand wanneer Freshmile afrekent ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
mm.kool schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:35:
[...]

Goede tip! Werken die Virta laadpalen ook met andere pasjes? Ik las nl dat de Virta app werkt met een soort pre paidconstructie met een 1e storting van 30 eu.
werkt met andere pasjes, maar dan betaal je lekker 20 cent per minuut.

daarom dat ik ook zei, met een virta pas/app...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bedankt voor de bonnet tip! Handig als backup en 200kWh gratisch is altijd :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmiles
  • Laatst online: 31-08 22:24
Marc Groms schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:28:
Freshmile heb ik al een aantal keren gebruikt en mijn saldo van 25€ de facto helemaal opgebruikt. In de app staat echter nog steeds 25€, er is dus nog niets afgerekend.
Weet er iemand wanneer Freshmile afrekent ?
Dit heb ik ook ongeveer een jaar lang gehad. Maar ik kreeg wel per laadbeurt een afrekening op mijn cc. Saldo veranderende niet. Maar opnieuw €20 opgewaardeerd en het wordt nu aangepast.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Eerste gratis sessie met bonnet ging goed bij Fastned bij een 150Kw lader. Tweede sessie bij een 50Kw lader ging niet. Er kon geen sessie tot stand worden gebracht. Eerst lader selecteren, toen " plugged in" knop. Toen daadwerkelijk ingeplugd. Maar niet werkend te krijgen. Maingau pas werkt wel op dezelfde lader.

Even voor de duidelijkheid een 200kWh bundel geeft het recht om 200kWh (of meer daarna per maand) af te nemen tegen 30p. Het is niet 200kWh gratis laden.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:46
Even een n00b vraag :+ Klopt het dat als een auto vol is en het laden stopt de openbare paal op groen springt en je de kabel er dus gewoon uit kan trekken zonder je pas er eerst voor te houden?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-09 19:35
VidaR-9 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:32:
Even een n00b vraag :+ Klopt het dat als een auto vol is en het laden stopt de openbare paal op groen springt en je de kabel er dus gewoon uit kan trekken zonder je pas er eerst voor te houden?
Het klopt dat hij op groen springt maar je kunt niet de stekker uit de paal trekken voordat je eerst je pas of telefoon tegen de paal hebt gehouden, je krijgt dan een geluidje en je hoor de pin terug trekken dan kun je de stekker uit de paal halen.

bij de kia is dat anders als je instelt dat je kabel vrijgeeft als hij klaar is met laden dan kun je wel de kabel uit de auto halen maar niet uit de laadpaal.

Zoals ik het doe eerst stekker in de laadpaal dan stekker in de auto dan pas tegen laadpaal.

auto klaar met laden eerst pas tegen laadpaal wachten op piepje en geluid van terug trekken pin dan stekker uit laadpaal en dan pas uit de auto .

[ Voor 14% gewijzigd door pecari op 06-02-2022 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hyena schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:19:
Eerste gratis sessie met bonnet ging goed bij Fastned bij een 150Kw lader. Tweede sessie bij een 50Kw lader ging niet. Er kon geen sessie tot stand worden gebracht. Eerst lader selecteren, toen " plugged in" knop. Toen daadwerkelijk ingeplugd. Maar niet werkend te krijgen. Maingau pas werkt wel op dezelfde lader.

Even voor de duidelijkheid een 200kWh bundel geeft het recht om 200kWh (of meer daarna per maand) af te nemen tegen 30p. Het is niet 200kWh gratis laden.
Wel met de juiste kortingscodes hierboven. De eerste bundel is dan gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
VidaR-9 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:32:
bij veel laadpalen stopt de sessie moment dat de kabel unlockt aan de autozijde (dus je drukt op unlock op je sleutel oid). als je dan de kabel eerst uit je auto haalt hoef je vaak niet je laadpas aan de paal te scannen om de kabel eruit te halen.

bij sommige ev;s is de instelling gekozen om de laadkabel direct te ontgrendelen moment dat de auto is volgeladen. dan stopt de sessie en kan de kabel uit de auto en in meeste gevallen uit de paal getrokken worden ook zonder laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:46
@pecari @Coasterfreak thanks. Ik had de vraag omdat er een ID4 aan de paal stond te lurken sinds gisteravond en ik wou laden. Kon zijn kabel er gewoon uit trekken.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
scenarios zijn:
auto volgeladen en zo ingesteld dat kabel moet ontgrendelen moment dat ie vol is

paal in storing gegaan, sessie afgebroken

lading nooit gestart om zo daar toch te parkeren met laadkabel en al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:34
VidaR-9 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:16:
@pecari @Coasterfreak thanks. Ik had de vraag omdat er een ID4 aan de paal stond te lurken sinds gisteravond en ik wou laden. Kon zijn kabel er gewoon uit trekken.
Kan ook een bug in de ID4 zijn. Eenzelfde bug is ook door verschillende Polestar en XC40 eigenaren gemeld.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Coasterfreak schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:13:
bij sommige ev;s is de instelling gekozen om de laadkabel direct te ontgrendelen moment dat de auto is volgeladen. dan stopt de sessie en kan de kabel uit de auto en in meeste gevallen uit de paal getrokken worden ook zonder laadpas.
Wat sterk af te raden is i.v.m. diefstal van je kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
De enige keer dat ik dat automatisch ontgrendelen aangezet heb was op vakantie. Het hotel had 2 tesla destination chargers tactisch geplaatst in de parkeergarage met lange kabels eraan zodat bij beide laders 4 parkeerplekken bereikt konden worden. Je EV kon je gewoon permanent op 1 van die 8 plekken laten staan (relatief klein hotel, er waren lang geen 8 EV’s) en dan is het een hele handige optie dat zodra het laden klaar is iemand anders gewoon de kabel kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Voor de wintersport vakantie in Oostenrijk met onze 2e EV toch nog even wat vragen hier:

- Wat is de meest voordelig snelllader in Duitsland?
- SuC voor Non-Tesla is niet beschikbaar in Duitsland?
- Tips voor non-Tesla auto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:32
Momenteel gebruik ik Elec2go (zakelijk).
Ik heb een maandelijkse abbo van 2 euro waardoor ik altijd voor de normale laadtarieven betaal.
Pluspunten voor mij:
1 account voor 2 EV's.
99% palen accepteren mijn RFID.
1 factuur voor alle laadsessies.

Nadeel is dat je enorme bedragen betaald bij FastNed of Allego.
Nu gebruik ik ongeveer 1x per maand een snellader, maar ik weet ook bij 2 sessies had ik de abbo al eruit.

Mocht iemand een betere optie weten, hou ik me aanbevolen!
Het belangrijkste voor mij is dus:
1 factuur en op meedere EV's te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Hachy schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:59:
[...]

Wel met de juiste kortingscodes hierboven. De eerste bundel is dan gratis.
Ah ok, verkeerd begrepen ik dacht dat je voor het bedrag een lagere prijs kreeg. Ik heb alle kortingscodes welke ik heb kunnen vinden gebruikt. Hopen dat het werkt. :-)

Edit: Even in mijn laadhistorie in de Bonnet app gekeken en de AC Allego sessies lijken idd niet te zijn berekend. Net even weer Fastned 50kW geprobeerd en het lukte vlekkeloos in 1 keer 8)7 Shoot me maar lek. :) Dat wordt nog een voordelige maand. _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door Hyena op 06-02-2022 23:17 ]

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:11
Chips, verkeerde topic. Deze mag weg :-)

[ Voor 94% gewijzigd door sunib op 06-02-2022 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Novadecasa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:42:
Voor de wintersport vakantie in Oostenrijk met onze 2e EV toch nog even wat vragen hier:

Meest voordelig zijn de gratis snelladers bij Lidl, Kaufland, Aldi Süd etc.
Met Goingelectric.de kun je een selectie maken van de gratis laders op je route

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06:54
Ben van plan komende (begin Jul) zomer naar Florence te reizen, wat is de beste optie qua Duitsland route (vertrek Den haag).
Optie A: Keulen, --> Frankfurt --> Basel (Gotthard tunnel)--> Milaan --> Florence
Optie B: Keulen, --> Frankfurt --> Stuttgart --> Innsbruck --> Verona --> Bologna --> Florence

Optie B is qua km's vergelijkbaar, qua tijd 50 min langer (Oostenrijk ipv Zwitserland). Weet niet wat lage file risico heeft en betere laadvoorzieningen.
In Italie lijkt het me vergelijkbaar qua laadvoorzieningen.

Plan is om ergens in Zuid-Duitsland te overnachten (en op te laden), iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:27

Kju

Ik ben afgelopen zomer van Nootdorp naar Florence gereden met een overnachting in Basel, route leek op je optie A. Was prima te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Kju op 07-02-2022 13:19 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:56
Novadecasa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:42:

De kosten hangen af van de laadpas die je hebt.

SuC voor Non-Tesla is er nog niet in Duitsland.

Je kunt met https://abetterrouteplanner.com/ je route langs geschikte laadpunten plannen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
EVdriver schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:22:
Ben van plan komende (begin Jul) zomer naar Florence te reizen, wat is de beste optie qua Duitsland route (vertrek Den haag).
Optie A: Keulen, --> Frankfurt --> Basel (Gotthard tunnel)--> Milaan --> Florence
Optie B: Keulen, --> Frankfurt --> Stuttgart --> Innsbruck --> Verona --> Bologna --> Florence

Optie B is qua km's vergelijkbaar, qua tijd 50 min langer (Oostenrijk ipv Zwitserland). Weet niet wat lage file risico heeft en betere laadvoorzieningen.

Plan is om ergens in Zuid-Duitsland te overnachten (en op te laden), iemand nog tips?
Laadvoorzieningen zijn beide situaties prima.Ik zou hem over Oostenrijk pakken want dan voorkom je de monsterfiles bij de Gotthard tunnel. In Noord Italie zijn de laadvoorzieningen wel goed. Tussen Verona en Florence staan ook wel wat snelladers, zou wel een NextCharge of Enel-X pasje meenemen of toch minimaal de apps. Overnacht in Fussen, naast de Mcdonalds staat een 50kW Allego. (die bij mij in storing viel maar dat lag aan mijn Zoé) Zie mijn EV trip Italië avontuur --> hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
@EVdriver deze heer heeft iets dergelijks gedaan (wel Duitstalig): YouTube: YouTube
Alleen begint hij in de buurt van Stuttgart, maar voor laden in Italië geeft het (mij) wel vertrouwen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:42
De afgelopen 2 weken met drie personen in onze volgepakte KIA E-Soul, inclusief dakkoffer naar Noord Italië geweest. De reis heeft geen enkele wachttijd opgeleverd om te kunnen laden.. We ondervonden wel een kleine beperking van de laadsnelheid in Oostenrijk bij lage termperaturen waarbij de wintermodus nog geen effect had, de lader moest dan eerst de accu bijverwarmen..

De reis was ongeveer 2250 km met een gemiddeld gebruik van 21,60 op de heenreis en 20,00 op de terugreis.

Ik heb gebruik gemaakt van de volgende laadpassen/app's:
  • MVV Emotion app (met name bij ENBW en ARAL), kosten 0,45 kwh met nog een correctie voor laadverlies (80% gefactureerd)
  • Enel X juice app: maandabbo 145 kwh gekocht voor €45 (gebruikt in Italië en terugreis in Duitsland bij ENBW)
  • Shell Recharge in Oostenrijk (snelladers Heiterwang en Europabrücke)
  • Bonnet app: gratis laadsessie bij Fastned in Duitsland via code FIRSTCHARGE, aanvullend terugreis in Nederland nog 1 keer bij Fastned voor 35p (ongeveer €0.42)/ kwh
  • Een keer gratis bijgeladen bij het overnachtingshotel (ongeveer 30 kwh)
Overigens wel verrast door de nieuwe ARAL laadstations, een goede toevoeging in Duitsland dicht bij de Autobahn.

De totale kosten zijn uitgekomen op € 122 = 5,4 cent per km

Met een klein beetje uitzoekwerk kun je toch nog vrij voordelig laden onderweg. Het laadabonnement bij Enel X is wel een hele voordelige, ook bij Ionity te gebruiken (wij hebben dan niet geladen bij Ionity, maar was wel een optie). Het abonnement moet je na de reis wel weer stopzetten als je er verder geen gebruik meer van maakt.

Het enige nadeel van de reis was dat we de terugreis naar Friesland in 1 keer hebben gedaan, de laatste twee laadsessies zijn dan toch wel vervelend te noemen omdat je dan gewoon naar huis wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb een Shell Recharge/new motion. pas aangevraagd, maar die krijg ik pas volgende week. Ik heb wel in de app al een digitale laadpas, maar hoe gebruik je die? Staat niks over bij.
Moet ik mijn telefoon met NFC langs de laadpal halen of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:49
@Stefke Nee, in de app de laadpaal selecteren en laden starten.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
o duh..., tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Welke betaalmethode is aan te raden voor bonnet? Had ING, maar was me niet helemaal duidelijk wat die zouden rekenen voor buitenlandse betalingen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

In Italië lijkt het me vergelijkbaar qua laadvoorzieningen.

Minor detail wellicht, maar er is ook verschil in tol vignetten tussen Zwitserland en Oostenrijk.
Zwitserland is duurder dan het 10 dagen of 2 maanden vignet Oostenrijk, maar wel jaar geldig.
Dus afhankelijk hoe lang je gaat en of je vaker gaat, kan dat ook nog een afweging zijn.
En er van uitgaande dat je heen en terug zelfde route neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
eltron schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:35:
[...]

Minor detail wellicht, maar er is ook verschil in tol vignetten tussen Zwitserland en Oostenrijk.
Zwitserland is duurder dan het 10 dagen of 2 maanden vignet Oostenrijk, maar wel jaar geldig.
Dus afhankelijk hoe lang je gaat en of je vaker gaat, kan dat ook nog een afweging zijn.
En er van uitgaande dat je heen en terug zelfde route neemt.
Ja dat is een goed punt, echter we gaan op de terugreis naar de Vogezen, dan moeten we wel door Zwitserland.
Ik maak me een beetje zorgen om Gotthard tunnel en de drukte op zaterdagochtend 9 jul.

Wellicht dat het alternatief (iets om rijden) via Oostenrijk (Innsbruck), slim is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-08 14:08
EVdriver schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:45:
[...]
Ik maak me een beetje zorgen om Gotthard tunnel en de drukte op zaterdagochtend 9 jul.
Met mijn ICE (de BEV is nog in productie) ga ik altijd over de Gotthard Pas in plaats van door de tunnel. Dat is volgens mij niet (veel) langer, en wel rustiger en vooral veel mooier. Hoe dat met een EV werkt weet ik nog niet, maar zal ik t.z.t. zeker eens uitproberen.

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]
Ja dat is een goed punt, echter we gaan op de terugreis naar de Vogezen, dan moeten we wel door Zwitserland.

Wellicht dat het alternatief (iets om rijden) via Oostenrijk (Innsbruck), slim is.
Bij Oostenrijk via Innsbruck heb ik dan weer een lichte buikpijn bij de Fernpass die op drukke dagen ook nogal eens vast staat met soms uren vertraging tot gevolg. Je kunt dan wel omrijden via Bregenz maar daar loopt het dan ook vaak vast.

Ik vond zelf overigens de laadvoorzieningen in Zwitserland beter dan in Oostenrijk, maar dat kan ook te maken hebben dat mijn ervaringen Zwitserland van recentere datum zijn (afgelopen kerst) en dit soort zaken de neiging hebben om zich verder te ontwikkelen.

@Hachy vindt beide gelijkwaardig maar is daar ook wat bijdehanter in dan de gemiddelde EV rijder. >:)

[ Voor 22% gewijzigd door eltron op 07-02-2022 18:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld

Ik ben afgelopen zomer over Florence naar Zuid-Italië gereden met een Ioniq 28kWh. Route kwam overeen met jouw optie A. Echter niet de Gotthardtunnel maar de wonderschone Gotthardpas genomen. Ondanks dat de Ioniq28 elke 100-150 km een snellader moest aandoen, geen problemen gehad met snelladers vinden langs de route. Ik heb overnacht aan de Duitse kant van Basel (Weil am Rhein). Mijn reis staat op Polarsteps https://www.polarsteps.co...ef-4edd-80e3-873307855a46

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
@Hachy vindt beide gelijkwaardig maar is daar ook wat bijdehanter in dan de gemiddelde EV rijder. >:)
:>
[...]
Mitchell2.24v schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:48:
[...]

Met mijn ICE (de BEV is nog in productie) ga ik altijd over de Gotthard Pas in plaats van door de tunnel. Dat is volgens mij niet (veel) langer, en wel rustiger en vooral veel mooier. Hoe dat met een EV werkt weet ik nog niet, maar zal ik t.z.t. zeker eens uitproberen.
De Gotthard pas is zeker goed te doen en een goed alternatief met BEV. In 2018 1x gedaan, ook op een zaterdagmorgen. 2 uur file ontweken en 20kW regeneratie bergaf :-)

ziet er trouwens zo uit: Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-iLURZXdPUWs/W0mjiENyiOI/AAAAAAAABA8/QgvX31fdRR0liVblgx1A9sjYSgpVHXJTwCLcBGAs/s1600/file.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Hachy op 07-02-2022 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Hachy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:38:
[...]

[...]

[...]

De Gotthard pas is zeker goed te doen en een goed alternatief met BEV. In 2018 1x gedaan, ook op een zaterdagmorgen. 2 uur file ontweken en 20kW regeneratie bergaf :-)

ziet er trouwens zo uit: [Afbeelding]
Wel effe zorgen dat je genoeg sap hebt voor je de pas op gaat. Ik heb daar van begin tot top meer dan 70 km verloren, in de afdaling 'maar' 25 km erbij (maar de zuidkant van de pas ligt hoger dan de noordkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
Hachy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:38:
[...]

[...]

[...]

ziet er trouwens zo uit: [Afbeelding]
De Gotthard pas is leuk (reis met een Polestar 2), kost idd niet heel veel meer tijd, +30 min en meer als er geen files staan.

Het zal ongeveer op hetzelfde uitkomen qua reistijd en laad gemak of via Brenner pas of Gotthard (al dan niet de tunnel), dan afzakken naar Florence. Eerste week juli kan het al flink druk zijn bij de Gotthard, ik denk dat ik via de Brenner reis. Na Florence gaan we naar de Vogezen, dat word dan wel de Gotthard (pas) denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
pmiddeld schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:37:
[...]

Ik ben afgelopen zomer over Florence naar Zuid-Italië gereden met een Ioniq 28kWh. Route kwam overeen met jouw optie A. Echter niet de Gotthardtunnel maar de wonderschone Gotthardpas genomen. Ondanks dat de Ioniq28 elke 100-150 km een snellader moest aandoen, geen problemen gehad met snelladers vinden langs de route. Ik heb overnacht aan de Duitse kant van Basel (Weil am Rhein). Mijn reis staat op Polarsteps https://www.polarsteps.co...ef-4edd-80e3-873307855a46
Leuk reisverslag!
Misschien stomme vraag en ook eigenlijk off topic, maar kun je op die Polarsteps website ook zoeken naar andere reisverhalen met een BEV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
@Franciesco Je kan op bijvoorbeeld Google zoeken met o.a. Polarsteps in de zoekterm. Wel handig om de app te installeren maar hoeft niet.

Pagina: 1 ... 102 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.