@
freyja19 My two cents.
Ik heb ook op papier de keuze gemaakt tussen een aantal toestellen waaronder de P30Pro en S20.
Sommige mensen vinden een echt sprankelende blauwe lucht mooi, hoe blauw die moet zijn is dan de vraag. Huawei had vroeger ook te felle kleuren (oververzadigd) en heeft dat terug gebracht, alhoewel op mijn oude Huawei Mate 10 Pro kun je kiezen hoe zwaar de kleuren worden aangezet.
Samsung had vroeger ook felle kleuren maar heeft bij de S20 de kleuren behoorlijk teruggebracht zodat ze beter overeenkomen met de werkelijkheid.
Het zal echter altijd voor kunnen komen dat een camera betere of slechtere kleur weergave heeft afhankelijk van de gebruikte sensor, belichting etc.
De S20 heeft een goede camera die nog steeds verbeteringen krijgt. Focus was een probleem maar is zo goed als mogelijk opgelost. Ook de kwaliteit van de zoom foto's is verbeterd vooral de 3x en 4x zoom.
De P30Pro is een prima smartphone echter ik verwacht dat hij in de komende jaren minder updates krijgt dan de S20. Toch denk ik dat hij een goede koop is, ook op camera gebied.
Als je zoom foto's belangrijk vind dan denk ik dat de P30pro meer detail in de foto's heeft dan de S20 omdat deze een 5x optische zoom heeft. Als je de verschillen wil zien kun je dat op YouTube wel vinden. Bv
YouTube: Galaxy S20 VS Huawei P30 Pro VS LG G8X - Camera Comparison!
Je kunt ook eens kijken op DXOMark die de S20+ en ook de P30pro hebben getest en vergeleken met een aantal smartphonecamera's.
Samsung heeft daartegen een vrij goede wide angle-camera. Ook de Night view mode is sterk verbeterd. Op Huawei was die reeds goed.
Een ander belangrijk verschil zal de grootte zijn, aangezien de S20 kleiner en handzamer is (de S20+ is wel weer ongeveer even groot als de P30pro.)
De SOT is misschien iets hoger bij de Huawei aangezien die toestellen standaard vrij agressief power savings beleid hebben. Echter dit kun je bij de Samsung ook instellen en dan kun je een nette SOT bereiken.
Het scherm van de Samsung kan worden ingesteld op een verversingssnelheid van 60/90/120 Hz. Kost wel wat energie maar is wel fijn.
De S20 is een moderner toestel echter als je (zoom) foto's belangrijk vind dan kan de P30pro beter voor jou zijn. Beide toestellen hebben hun voor en tegens ;-)