m0ridin schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:05:
Ik heb de laatste nachten eens de batterij getest van mijn s20 op de verschillende refresh rates... (en ook mijn S10+ meegenomen)
Daarbij heb ik PCMark (v2.0.3716) Work 2.0 battery life benchmark gebruikt:
https://play.google.com/s....pcmark.android.benchmark
Deze test je batterij tot je batterij nog 20% over heeft door allerlei standaard taken te emuleren. Heb de telefoon elke keer opgeladen tot 100% en hem op dezelfde brightness gezet en plek gelegd. SW versie is ATD3. (Standaard S20 exynos versie, optimized power mode)
Reultaten:
S20@120hz: 8 hours and 36 minutes
Performance score: 11936
S20@96hz: 9 hours and 49 minutes
Performance score: 11429
S20@60hz: 11 hours and 40 minutes
Performance score: 11047
S10+ (@60hz): 12 hours and 8 minutes
Performance score: 8458
Oftewel, accuduur op 60hz is vergelijkbaar met de s10+ (en die vond ik echt heel prima) waar 120/96hz wel aardig wat extra gebruiken (meer dan 26% op 120hz, ongeveer 16% op 96hz).
Performance is meer dan 30% hoger in deze simulatie
...
Het grappige is dat veel mensen niet willen luisteren en ik dat eind 2019 al voorspelde.
Mensen denken nog steeds dat een nieuwe Soc zoveel efficienter is en in de praktijk valt het voor accuduur weleens tegen.
Heel simpel, waarom denk je dat de Asus ROG2 een 6000mah accu heeft ?
De was de eerste Oled 120HZ smartphone met ook nog eens 240hz touch en allemaal toeters en bellen (SD 855+, 6.7" display, Dual front speakers, tot 1TB aan storage, etc etc.)
Dergelijke capaciteit heb je gewoon nodig als je de gehele dag met alles aan door wilt komen en dan nog overhouden.
Een accu is gewoon enorm bepalend.
Je hele efficientie voordeel wordt meer dan teniet gedaan door nieuwe features en een high refresh rate is er 1 van. En JA dat verschil in gebruik merk je maar het kost ook extra stroom, simpel zat.
We zien het nu ook bij de iphone SE waar iedereen lovend over is maar met testen is de accu beneden peil voor de huidige tijd. Het is absoluut geen All Day phone en dat is ook te verklaren met een 1820mah accu.
De A13 is zelfs iets underclocked want Apple zag dit zelf ook wel in.
Vwb de accutest van phonebuff en het 10% verschil tussen Exynos en SD, tja wat is veel ... Het is geen wereld van verschil maar voor dezelfde prijs of zelfs duidelijk meer (Euro aanschaf vs bijv. USA) is dat een groot verschil vind ik.
Je krijgt namelijk NIET de performance waarvoor je betaald.
[
Voor 4% gewijzigd door
Bomberman71 op 29-04-2020 16:15
]