• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-09 16:36
NrFive schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:42:
Update vanuit mijn kant.

Laatst weer een grote beurt gehad van mijn ZS LR (2023) bij Van Mossel MG Rotterdam (Koperstraat). Met herhaaldelijk aandringen de “Tesla Update” gehad. Was inbegrepen in de prijs van onderhoud.

Gisteren getest en het werkt! 🎉

Nu nog even uitvogelen / inlezen waarom het bij 47kW bleef hangen. Dacht dat de auto rond de 90 kW aankon.

[Afbeelding]
Batterij voorverwarmen.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:55

-tom-562

Oliesjeik

Heeft met dit weer weinig zin

Vaak bu'j te bang!

• NrFive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 10:15
Volgens mij kan de MG ZS dat niet. Geen warmtepomp aanwezig.

Wel zie ik op de laadcurve dat die enorm dropt na 40%.

• Masterchiev
NrFive schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:36:
[...]

Mijn mg zs kan het….

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:55

-tom-562

Oliesjeik

NrFive schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:36:
[...]

Een warmtepomp is niet de enige manier om warmte te genereren :P mijn MG4 zonder warmtepomp kan ook gewoon voorverwarmen.
Je kan evt zelfs de warmte van de motor gebruiken natuurlijk

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-09 19:06
Update vanuit mijn kant.

Laatst weer een grote beurt gehad van mijn ZS LR (2023) bij Van Mossel MG Rotterdam (Koperstraat). Met herhaaldelijk aandringen de “Tesla Update” gehad. Was inbegrepen in de prijs van onderhoud.

Nu nog even uitvogelen / inlezen waarom het bij 47kW bleef hangen. Dacht dat de auto rond de 90 kW aankon.

[Afbeelding]
Fijn dat het werkt. Dit heeft mij een erg gerustellend gevoel gegeven dat de auto ook bij Tesla kan laden. De opties zijn gewoon groter waar je terecht kunt en het is vaker goedkoper zonder een abbonement bij andere aanbieders. Die snelheid heeft te maken met je laadcurve, batterij temperatuur enz.. de 90KW ga je vaak maar heel even vasthouden maar dat is niet echt erg. Als die maar snel vol genoeg is om verder te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrFive
O serieus? Kan je me vertellen hoe? Ik zie dan iets over het hoofd. 😇
jpvdheijn schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:36:
[...]

Fijn dat het werkt. Dit heeft mij een erg gerustellend gevoel gegeven dat de auto ook bij Tesla kan laden. De opties zijn gewoon groter waar je terecht kunt en het is vaker goedkoper zonder een abbonement bij andere aanbieders. Die snelheid heeft te maken met je laadcurve, batterij temperatuur enz.. de 90KW ga je vaak maar heel even vasthouden maar dat is niet echt erg. Als die maar snel vol genoeg is om verder te rijden.
Ja vooral dat. De eerste keer dat ik ver moest rijden kwam ik in de knel. Tesla werkte niet, snellader daarnaast bij de tankstation ook niet. Was toen met geknepen billen rijden naar de dichtstbijzijnde FastNed. 😅

[ Voor 62% gewijzigd door NrFive op 07-09-2025 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
NrFive schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:42:
[...]

O serieus? Kan je me vertellen hoe? Ik zie dan iets over het hoofd. 😇

[...]

Ja vooral dat. De eerste keer dat ik ver moest rijden kwam ik in de knel. Tesla werkte niet, snellader daarnaast bij de tankstation ook niet. Was toen met geknepen billen rijden naar de dichtstbijzijnde Fastened. 😅
In oplaadinstellingen is de functie aan te zetten in de auto. Ook in de app is het aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 09:14
Update vanuit mijn kant.

Nu nog even uitvogelen / inlezen waarom het bij 47kW bleef hangen. Dacht dat de auto rond de 90 kW
Mooi zeg dat het uiteindelijk bij jouw werkt! Ik heb de auto gisteren terug gekregen en nog niet kunnen testen. En mooi dat ze het onder onderhoudsprijs hebben gedaan want daar zijn nogal verschillende berichten over.

Mag ik vragen wat jij betaald hebt voor de onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrFive
mrjixies schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:33:
[...]

Mooi zeg dat het uiteindelijk bij jouw werkt! Ik heb de auto gisteren terug gekregen en nog niet kunnen testen. En mooi dat ze het onder onderhoudsprijs hebben gedaan want daar zijn nogal verschillende berichten over.

Mag ik vragen wat jij betaald hebt voor de onderhoud?
Factuur was iets groter dan gebruikelijk, moest ook de banden wisselen en ruitenwissers. Maar de 2e jaars onderhoud zelf was 327,27 exclusief btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
NrFive schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:41:
[...]

Factuur was iets groter dan gebruikelijk, moest ook de banden wisselen en ruitenwissers. Maar de 2e jaars onderhoud zelf was 327,27 exclusief btw.
Ok bedankt voor de info! Er zit nogal een verschil in prijs in de onderhoudsbeurten bij de verschillende van mossel garages. Ik dacht dat dit vaste prijzen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrFive
mrjixies schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:46:
[...]

Ok bedankt voor de info! Er zit nogal een verschil in prijs in de onderhoudsbeurten bij de verschillende van mossel garages. Ik dacht dat dit vaste prijzen waren.
Ja volgens mij wel maar ook weer omhoog gegaan door “de economie”.

Eerste jaars onderhoud was trouwens 139 euro (inclusief btw), had toen geen andere werkzaamheden laten doen.

Dit is trouwens de eerste keer in m’n leven dat ik een nieuwe auto gekocht heb. Normaal koop ik ex-lease, maar kreeg belachelijk goede deal op m’n oude auto inleveren en subsidies en kortingen.

Maar ga nooit meer nieuw doen. Mijn ervaring ermee is dat nieuw gelijk een koppelverkoop is. Je moet alles via dealer doen anders snij je jezelf in de vingers qua kosten of extra’s. (Denk Pechhulp, korting op polis, extra garantie, etc)

Aan de andere kant. EV rijden is hetzelfde als kiezen tussen iOS en Android. Het zijn rijdende computers geworden en vanwege software ben je dan weer afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:00
NrFive schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:58:
[...]

Ja volgens mij wel maar ook weer omhoog gegaan door “de economie”.

Eerste jaars onderhoud was trouwens 139 euro (inclusief btw), had toen geen andere werkzaamheden laten doen.

Dit is trouwens de eerste keer in m’n leven dat ik een nieuwe auto gekocht heb. Normaal koop ik ex-lease, maar kreeg belachelijk goede deal op m’n oude auto inleveren en subsidies en kortingen.
Ik rij nu een jaar mijn MG ZS, voor de aanschaf ben ik uitgegaan van aankoopprijs, en van een verwachte daling in waarde (die zat er vorig jaar al aan te komen over de gehele linie trouwens niet alleen gelimiteerd tot MG) daar had ik al op geanticipeerd. Maar daarnaast was het wel klaar, behalve dan volgende week onderhoudsbeurt voor eerst sinds 12 maanden, verder heb ik rekening gehouden dat EV’s eigenlijk behoorlijk onderhoudsarm zijn binnenkort na 50k km’s alleen de banden.

Een gedeelte van de kosten die je trouwens ook bespaart zijn niet zichtbaar maar heb ik wel in mijn afweging vooraf meegenomen, als ik een ander merk tweedehands EV had willen kopen dan zitten die niet in de garantie dan had ik zelf financiële risico moeten dragen als iets defect is (accu vervangen als is kans niet groot is toch op eigen kosten al gauw richting de €10k)
Maar ga nooit meer nieuw doen. Mijn ervaring ermee is dat nieuw gelijk een koppelverkoop is. Je moet alles via dealer doen anders snij je jezelf in de vingers qua kosten of extra’s. (Denk Pechhulp, korting op polis, extra garantie, etc)
Tussendoor hier qua kosten: pechhulp ANWB gold net zoals bij mijn vorige ICE, korting op polis heb nog steeds zelfde verzekering alleen nu all-risk en prima betaalbaar met schadevrije jaren, garantie kosten? Alleen €3k bij aanschaf rijklaar maken, maar daar stond ook tegenover €2k subsidie die je kreeg als je bij dealer kocht. In loop van het jaar nog 2 keer langs geweest voor garantie, motortje in spiegel was stuk (€0) en ander probleem na aanschaf (€0).

Afgelopen maanden hoogste kosten die ik heb moeten aftikken was aan de elektricien om voltage probleem met laadpaal op te lossen (er was bij installatie lasdoos verlengstuk in kruipruimte gebruikt)

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
Aan de andere kant. EV rijden is hetzelfde als kiezen tussen iOS en Android. Het zijn rijdende computers geworden en vanwege software ben je dan weer afhankelijk.
Ik ben erg blij met mijn ZS en heb toevallig iPhone maar daar krijg ik nog 80% van aanschafwaarde na een jaar, als enige aspect wat betreft waardevastheid gaat de vergelijking meer op met Android :P
Wat dat betreft zie je over hele markt dat EV qua waarde steeds 1x% in waarde dalen, dan heb ik ook liever een auto van €12-14k dan een EV met twee keer zo’n hoge waarde(daling)

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrFive
@olympusdenk helemaal gelijk hoor dat je weer op andere kosten bespaart.

Een vorige auto van mij was een ex-lease Prius. Die heb ik helemaal opgereden. Even los van standaard slijtage zaken waren de kosten per jaar prima te doen.

Met de MG krijg je qua polis korting als je alles via dealer doet en langer cataloguswaarde bij total loss.

Op mijn andere polis (auto partner) ben ik in principe goedkoper uit per maand, maar zou dan dan dus die perks verliezen. Is volgens mij natuurlijk het hele verdienmodel.

Accu’s zijn tegenwoordig wel goed gedekt toch met garantie. Zelfs als je tweede eigenaar bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olympusdenk
@NrFive exact de accu’s zijn bij de auto’s in klasse van MG nog nieuw genoeg dat deze binnen de garantie zitten (ZS was bij aankoop 3.5 jaar oud, 47k km), toen ik de vergelijking deed had je in dezelfde prijsklasse bij andere merken een accu die al buiten garantie viel (ouder dan 5/7 jaar of bij veel merken krijg je EV die al meer dan 150/200k km’s heeft dus ook buiten garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrFive
olympusdenk schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:38:
@NrFive exact de accu’s zijn bij de auto’s in klasse van MG nog nieuw genoeg dat deze binnen de garantie zitten (ZS was bij aankoop 3.5 jaar oud, 47k km), toen ik de vergelijking deed had je in dezelfde prijsklasse bij andere merken een accu die al buiten garantie viel (ouder dan 5/7 jaar of bij veel merken krijg je EV die al meer dan 150/200k km’s heeft dus ook buiten garantie)
Ahhh duidelijk. Ja dat is inderdaad iets om mee rekening te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Net terug van laad sessie bij snellader. Ennnnnn hij laad nog steeds niet.🙄🙄🙄

Morgen maar weerrrrr de garage bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldABC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:35
MG forum gebruikers,
De navigatie van MG is niet optimaal. Zo is het niet mogelijk om laadstations te selecteren op de route en ook niet van een bepaalde leverancier. Zoals Superchargers van Tesla. Naar aanleiding hiervan ben ik aan het kijken naar ABRP. Deze heeft wel deze mogelijkheden. Zijn er mensen die ervaring hiermee hebben? En zo ja, is daarbij gebruik gemaakt van een koppeling met de auto zodat actuele gebruiksgegevens uitgewisseld kunnen worden? En een tweede zo ja, hoe is gekoppeld met de auto via OBD of via Enode?

PS: Betreft Marvel ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:37
RonaldABC schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:45:
MG forum gebruikers,
De navigatie van MG is niet optimaal. Zo is het niet mogelijk om laadstations te selecteren op de route en ook niet van een bepaalde leverancier. Zoals Superchargers van Tesla. Naar aanleiding hiervan ben ik aan het kijken naar ABRP. Deze heeft wel deze mogelijkheden. Zijn er mensen die ervaring hiermee hebben? En zo ja, is daarbij gebruik gemaakt van een koppeling met de auto zodat actuele gebruiksgegevens uitgewisseld kunnen worden? En een tweede zo ja, hoe is gekoppeld met de auto via OBD of via Enode?

Heb je de zoekfunctie hier gebruikt? Zoeken op ABRP in dit topic levert aardig wat op, ook van de afgelopen anderhalf jaar.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skruiper
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:11
RonaldABC schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:45:
MG forum gebruikers,

Ik gebruik ABRP op mijn MG5 in combinatie met deze odb dongle https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title
Voordeel van deze single is dan hij in pairing mode gezet moet worden met een knopje op de dongle. Met andere dongels kun je vaak pairen zonder fysieke toegang te de dongle.
ABRP draait bij mij onder iOS prima, ik blijf wel een voorkeur houden voor TomTom met de navigatie en file ontwijking, die is beter. Ook jammer is dat ABRP geen offline kaarten heeft.

Dit jaar vakantie in Italië gevierd en via Frankrijk weer terug naar haarlem gereden en ABRP de route laten bepalen en laadpalen dynamisch laten uitzoeken. Nergens hoeven wachten met laden en ook geen angst gehad dat de batterij onder de 20% zou raken, heel ontspannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldABC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:35
@skruiper: dank voor de reactie. Specifiek punt, wat benoemd is: off line kaarten. Dit had ik mij niet gerealiseerd. Oftewel: geen 4/5G verbinding is geen kaart informatie. En dan?

@Barre73: de zoek functie is mij bekend en heb deze ook gebruikt. Maar leverde tav hoe verbonden en de ervaring ermee weinig op. Wel zag ik afwijkende verbindingsinformatie. Denk aan niet actueel updaten van verbruiksinformatie (zoals ingesteld verbruik ipv werkelijk verbruik). Het liefs zou ik via Enode de koppeling maken. Of dit beter is, geen idee. Naar dergelijke ervaring ben ik dus op zoek.
Pagina: 1 ... 92 93 Laatste

Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)

Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2