Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-09 07:26
petertenboer schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:16:
In Duitsland wordt de comfort versie met € 3.000,- in prijs verhoogd en de Luxury versie maar liefst met € 4.000,-.

Is voor mij een absolute NoGo mocht dit ook in Nederland doorgevoerd worden.
Over welk model heb je het?

In Duitsland krijgen ze een hogere subsidie dan hier.... maar idd zijn je genoemde bedragen niet zielig, zo'n grove 10%.

Misschien voor de prijsverhoging bestellen? Een week geleden waren er ook nog heel leuke aanbiedingen met zelfs een subsidie verdubbelaar.

Misschien in China de bouwers een loonsverhoging????

Ja, de MG4 is een mooie aanbieding, wachten tot ie nog mooier wordt? Met de huidige inflatie kun je beter pakken wat gunstig is lijkt mij, moet het je wel net uitkomen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 20:07
meacount schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 00:03:
[...]

Over welk model heb je het?

In Duitsland krijgen ze een hogere subsidie dan hier.... maar idd zijn je genoemde bedragen niet zielig, zo'n grove 10%.

Misschien voor de prijsverhoging bestellen? Een week geleden waren er ook nog heel leuke aanbiedingen met zelfs een subsidie verdubbelaar.

Misschien in China de bouwers een loonsverhoging????

Ja, de MG4 is een mooie aanbieding, wachten tot ie nog mooier wordt? Met de huidige inflatie kun je beter pakken wat gunstig is lijkt mij, moet het je wel net uitkomen natuurlijk.
In bijgevoegd filmpje wordt uitgelegd welke wijzigingen er zijn op de modellen voor 2023.
Op het einde (op 5 minuut 36) wordt de prijsverhoging besproken.
https://youtu.be/9RkAlxjb5us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shake
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-09 20:39
TTommie schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:04:
[...]

Mooi dat mocht tijd worden…

Als het goed is zit die van mij daarbij.
Wanneer had je besteld? zie je niet staan in de spreadsheet.
Ik mag hopen dat een van de 3 ook voor mij is na 6 1/2 maan ongeduldig wachten. We wachten rustig veder af op een telefoontje 🫣

[ Voor 7% gewijzigd door shake op 27-05-2023 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 23:36

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

shake schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:10:
[...]

Wanneer had je besteld? zie je niet staan in de spreadsheet.
Ik mag hopen dat een van de 3 ook voor mij is na 6 1/2 maan ongeduldig wachten. We wachten rustig veder af op een telefoontje 🫣
Ik heb verschillende keren contact gehad met Mossel. Vinnummer is bekend en zou 26-5 binnenkomen. Dat is zo te zien gelukt.
Dan zouden ze nog ongeveer 1 tot 2 weken nodig hebben om uit te leveren.

Besteld begin 2023.

[ Voor 7% gewijzigd door TTommie op 27-05-2023 11:53 ]

Mr. T.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 22:39
@meacount bedankt voor je medeleven! :) Is goed om te weten dat het niet normaal is, dan kunnen we daar wat mee! Ik zal wel even laten weten hoe t reperatieproces gaat verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
petertenboer schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 06:15:
[...]

In bijgevoegd filmpje wordt uitgelegd welke wijzigingen er zijn op de modellen voor 2023.
Op het einde (op 5 minuut 36) wordt de prijsverhoging besproken.
Twee verkopers die staan te bla bla bla bla, de vermelde aanpassingen aan de modellen zijn echt geen duizenden euro's waard, al met al veel slap ge..., de opmerking dat je restwaarde stabieler zou blijven is alleen waar als het dealernetwerk ook betrouwbaar is, immers wie koopt er nu graag een gebruikte auto waarbij het huilen is als je op zoek bent naar onderdelen en service? Daar is nog wat eer te behalen voor de dealer organisatie in de EU.

De concurrentie zit ook niet stil, en je kan er leuke voorraadmodellen met mooie kortingen vinden, ja daar moeten ze bij MG wel voor uitkijken, je prijst je maar zo weer de markt uit.

Maar als je voor een auto gaat kijken met je gevoel en gaat voor een bepaald model....... dan wil je binnenin wel eens voor jezelf voor een compromis gaan. Het moet inderdaad wel leuk blijven en hier is kortgeleden nog een prijsverhoging van 1500 euro doorgevoerd, verwacht niet dat ze daar dan nog de door jou genoemde prijzen zoals in Duitsland bovenop zullen gooien, alhoewel ik sta tegenwoordig nergens meer gek van te kijken 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vilitrius007
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-08 22:59
Nancy81 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:56:
Vandaag hebben we, na 8 maanden wachten, onze rode ZS lux, SR opgehaald bij van Mossel in Rotterdam. Helaas geen taart, maar wel een auto zoals we hoopten, en dat is veel belangrijker. Alle tijd voor de uitleg, en alles lijkt ook ok. Uiteindelijk is het het wachten waard. En nu genieten
Gefeliciteerd! En veel rij plezier toegewenst.

We hebben op 6 mei 2022 ook de Diamond Red versie besteld bij van Mossel Rotterdam, alleen helaas nog steeds niet geleverd.
Ik ben al aantal keer langs geweest om te vragen waar ZS LUX LR bleef. Deze week te horen gekregen dat 19-5-2023 schip aangekomen was, alleen nog niet aangemeld voor vervoer naar Nederland. Hopelijk dat het de komende weken eindelijk geleverd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 20:07
meacount schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:16:
[...]

Twee verkopers die staan te bla bla bla bla, de vermelde aanpassingen aan de modellen zijn echt geen duizenden euro's waard, al met al veel slap ge..., de opmerking dat je restwaarde stabieler zou blijven is alleen waar als het dealernetwerk ook betrouwbaar is, immers wie koopt er nu graag een gebruikte auto waarbij het huilen is als je op zoek bent naar onderdelen en service? Daar is nog wat eer te behalen voor de dealer organisatie in de EU.

De concurrentie zit ook niet stil, en je kan er leuke voorraadmodellen met mooie kortingen vinden, ja daar moeten ze bij MG wel voor uitkijken, je prijst je maar zo weer de markt uit.

Maar als je voor een auto gaat kijken met je gevoel en gaat voor een bepaald model....... dan wil je binnenin wel eens voor jezelf voor een compromis gaan. Het moet inderdaad wel leuk blijven en hier is kortgeleden nog een prijsverhoging van 1500 euro doorgevoerd, verwacht niet dat ze daar dan nog de door jou genoemde prijzen zoals in Duitsland bovenop zullen gooien, alhoewel ik sta tegenwoordig nergens meer gek van te kijken 7(8)7
Ik verwacht / hoop het ook niet. Maar zoals je zegt; de laatste tijd weet je echt niet meer waar je aan toe bent met onverwachte en absurde prijsverhogingen. Maar mocht het wel gebeuren dan is het voor dit model denk ik wel over. Ik moet er niet aan denken naast een modeljaar 2022 te staan met nagenoeg dezelfde specs en wetende dat je 5500,- euro meer hebt afgetikt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wat is jullie range in deze periode? Want dit is zo ongeveer de ideale tijd voor de range. Mijn standard range MG4 komt nu op 349 km, identiek aan de WLTP van de MG4 SE.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:24
mrme12345 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:02:
Wat is jullie range in deze periode? Want dit is zo ongeveer de ideale tijd voor de range. Mijn standard range MG4 komt nu op 349 km, identiek aan de WLTP van de MG4 SE.
2019 zs ev. Nu 250, heb meestal 280 en zelfs 315 gezien

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
mg4 luxury. Ik laad hem altijd maar tot 80%, maar ik rij nu tussen 13 a 14kW per 100km. Dus dat gaat dik over de 400km nu op 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capital_G
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 10:34
Ik heb net 130km/u gereden over de snelweg, dus de boordcomputer is redelijk pessimistisch. Heb wel een snelle rekensom: ik heb 1060km gereden en 170kwh geladen. Dat geeft me over net iets minder dan een maand een real world verbruik van 160wh/km, of 385km bereik. Met de MG4 luxury.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-09 09:56
Haal mijn MG5 standard range net van de lader.
Afgelopen dagen op t gemakkie gereden in eco mode. Zonder airco, want daar houd ik niet van. Voorraampjes omlaag. Ook snelwegsessies gehad. Bijna 400 km range. WLTP is 320 km.

[ Voor 3% gewijzigd door buutvrij op 29-05-2023 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-09 09:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZH-Xet5hFG8viG4X5d9fGUiS_ZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3cpHSYl56jS09gO940r4R4S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 11:01
Valt mij op dat range hoger, en verbruik per km lager, is met de airco aan dan met ventilatie alleen (geen ramen open)

De AGS is dan ook dicht bij de airco, terwijl bij ventilatie alleen de schutters wel open zijn. Vond ik een opmerkelijke constatering

Mg4 Lux

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• meacount
savale schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:30:
[...]

mg4 luxury. Ik laad hem altijd maar tot 80%, maar ik rij nu tussen 13 a 14kW per 100km. Dus dat gaat dik over de 400km nu op 100%.
Zo'n mooi laag verbruik heb ik enkel gehaald tijdens grote toertochten door de kop van Noord-Holland door en langs de diverse dorpjes, hierbij niet tot nauwelijks gebruik gemaakt van de snelweg, het rijden met lage snelheden geeft heel mooie verbruikscijfers. Moest de dag erop een lange rit maken en toen volgeladen naar 100%. Bij het loskoppelen van de Luxery van de paal zag ik kort op het kleine scherm een voorspeld bereik van 458km, dit corrigeerde het systeem zelf na een paar tellen in 435km, de max voorspelde WLTP van dit model. Dit was ook nog niet eens onder de meest gunstige omstandigheden, was met koude dagen en koude nachten, het had waarschijnlijk een nog wel hogere uitkomst ingezeten bij wat warmer weer.

Daarintegen kunnen we elkaar wel lekker maken met mooie lage verbruikscijfers, de praktijk is toch wel anders. Zo kort geleden een afstand overbrugt van rond de 250km met voornamelijk snelweg en het was na 19.00 uur, denk dat je nu wel weet waar het verbruik naar toe gaat als je dan 120 en 130 op de ACC zet en dat over grotere afstanden toelaat. Of je nu 100 of 130 rijd, merken doe je het niet echt in de auto, de rit blijft even comfortabel. Heb overigens altijd de airco/verwarming aanstaan op een voor mij behaaglijke temperatuur en het zal me worst zijn als ik dan een paar km minder ver kom op een acculading, vind het belangrijker om ergens aangenaam naar toe te reizen.

Nu was mijn verbruik volgens de boordcomputer gestegen naar 27.6Kw per 100km. Als je dan na zo'n ongunstige rit weer gaat laden krijg je heel teleurstellende voorspellingen te zien. Je kan de boel wel resetten, maar dat gaat niet echt helpen, het systeem houd er schijnbaar rekening mee dat je je weer te buiten zult gaan met snelheden van 120 of 130km/pu en blijft zuinig met voorspellen van de hoeveelheid nog te rijden kilometers over de resterende accu inhoud.

Het systeem komt vanzelf wel weer uit op een mooi gemiddelde voor je rijstijl, maar weet natuurlijk niet wat voor fratsen je zelf gaat uithalen. Ik ben er iig wel achter dat snelheden van 120 a 130km/pu zonder problemen mogelijk zijn, maar dat dit wel heel erg ten koste gaat van het rijbereik.
Identiek aan....... schrijf je, waarschijnlijk haal je dan een groter bereik, maar het systeem corrigeert dat naar de WLTP range van je model, die van mij heeft dat ook gedaan, dus ik vermoed in jouw geval hetzelfde. Je kan proberen of je het zelf ook kan zien via het kleine schermpje, iemand anders even je laadkabel laten loskoppelen en zelf even het schermpje in de gaten houden.

Met je vraag(Wat is jullie range in deze periode?) kun je dan aan de hand van de antwoorden zien wie er wel gunstig meer rijd en wie er minder gunstig mee rijd, denk niet dat je aan de antwoorden kunt zien wat reële waarden zijn als je er niet specifiek bij vraagt onder welke omstandigheden de verbruikscijfers/het bereik wordt gerealiseerd.

Het rijden met de ramen open en airco uit, de zogenaamde arko aan, is ongeveer hetzelfde, de mensen die zo zonder de airco te gebruiken denken te besparen vergeten dat het rijden met open ramen zeer ongunstig is voor de rijweerstand en daarmee ook een energieverhogend verbruik in de hand werkt. (dat het tevens een kolere herrie maakt en niet comfortabel is als je dan ook nog eens de ongefilterde dieseldampen van vrachtwagens etc etc naar binnen mag snuiven is dan weer een ander verhaal) Wat ik wil zeggen is dat het moeilijk te vergelijken is. Je hebt de mensen die super bewust er alles aan doen om zo zuinig mogelijk te rijden, mensen die een gemiddelde rijstijl hebben en lekker met het verkeer meehobbelen en de mensen met een wat men ook wel noemt vlotte rijstijl.

Zelf kom ik nu ergens uit op een gemiddeld verbruik dat ergens schommelt tussen de 15 en 18 Kw/p 100km Ik laat me dan ook niet gek maken door hele mooie cijfertjes, heb immers ondertussen ervaren dat het verbruik heel erg sterk afhankelijk is van de omstandigheden en als je wel van mooie cijfertjes houd....... vermijd dan snelheden boven de 100km/pu :) Denk dat ik ergens zit tussen de meehobbelaar en de ietwat vlottere rijstijl. Na 19.00 uur door de flevopolder met het verkeer meehobbelen kwam die avond uit op rond de 115 a 120km/pu bij 130km/pu kom je iets meer op de linkerbaan en ben je ook sneller aan een nieuwe laadsessie toe ;)

Zo.... mocht je nu een verre vakantiereis gaan maken en onverhoopt verzeild raken in de diverse vakantiefiles dan kan je verbruik ook wel eens ongunstig beïnvloed worden, je gaat immers niet ongekoeld in een bakblik zitten gaarbakken en omdat nog niet iedereen elektrisch rijd lijkt het me ook niet verstandig om met de ramen open de ongefilterde uitlaatgassen van het omliggende verkeer te genieten. Het interieurfilter van de MG4 lijkt me makkelijk te vervangen en wat ik er van gezien heb, zit het op een makkelijk te bereiken plek.

Met andere woorden voor degenen die een heel mooi bereik weten te realiseren, soms kun je nog zo je best doen, maar je hebt helaas niet altijd zelf de omstandigheden in de hand, houd daar rekening mee met je planning als je een verre reis gaat maken, het kan immers wel eens heel anders uitpakken dan dat je voor ogen had.

Wens voor straks alle vakantiegangers een heel aangename storingsvrije vakantiereis (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• savale
meacount schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:24:
[...]
Zo'n mooi laag verbruik heb ik enkel gehaald tijdens grote toertochten door de kop van Noord-Holland door en langs de diverse dorpjes,
Altijd eco stand. Hier rijden we denk ik 80% binnendoor / 20% snelweg (met maximum snelheid 100) en mijn rijstijl is ook wel heel rustig. Airco meestal niet aan: raam op een kiertje als het warm is. Vrijwel ideale omstandigheden wat range betreft.

Bizar wat het verbruik dus doet bij ongunstige temperaturen / hogeren snelheden.
je punt met de ARKO ga ik wel meenemen. Ik rij eigenlijk alleen de binnendoor stukjes met ramen open. (onder de 70kmh). Zodra ik een provinciale weg of de snelweg opdraai is dat inderdaad niet meer fijn vanwege de herrie en inderdaad ook niet gezond. Met files dus voortaan ook lekker de raampjes dicht houden.

[ Voor 28% gewijzigd door savale op 29-05-2023 10:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dinootje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 22:44
Vandaag onze MG4 tot 100% opgeladen: 532 KM bereik in ECO stand!

Daar moet ik wel bij zeggen dat we weliswaar vooral veel snelwegkilometers rijden, maar met een heel rustige rijstijl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUldXfulismtNV1YbYXE9b5c72k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPL8n40eLeCnFHjalsjn7YSv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-09 21:20
VicTheTrader schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:56:
Hopelijk gaan ze hem bestellen voordat de prijsverhoging in Nederland doorgevoerd is :'-)
Zal mogelijk niet uitmaken. Ik heb ook voor een lagere prijs de lease auto besteld dan dat hij nu is geleverd op kenteken na 15 maanden. (3500,- verschil)

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:52
Een week verder en de eerste 1500 km weggetrapt. Lang weekend in het moezeldal geeft je de mogelijkheid de auto eens goed uit te proberen. Heel leuk om al die heel optimistische range voorspellingen van de GOM te zien. Toch een kantekening. Gisteren op de terugweg nl ondervonden wat een stevige noordoosten wind voor effect op je verbruik heeft: van 14.6 naar 15.5. Het verschil met of zonder korte snellaadstop het thuishonk bereiken. Dat snelladen is overigens een feest 144KW aangetipt.
Wat geen feest is is de niet-klimaat-regeling in combi met de haperende navigatie, zowel met Android auto als met de onboard software. AA valt te regelmatig uit (rnd gem. 5min). Omdat de klimaat regeling het niet doet veel handmatig ac aan/uit en dan bleef de onboard navigatie hangen. Ik denk software. 1300R25 staat er bij entertainment version. Dat is jammer want het is een super fijne auto.

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 13:27
De frunk via frunk.at voor de MG5 is leverbaar.

https://www.frunk.at/produkt/mg5-electric-frunk-set/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 14:49
Ik heb me bij frunk.at aangemeld om bericht te krijgen zodra de funk voor de MG4 beschikbaar is.
Ben benieuwd of mensen met een MG5 hier de frunk daar gaan bestellen en inbouwen, en wat hun ervaring ermee is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 13:27
Haay schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:20:
[...]

Ik heb me bij frunk.at aangemeld om bericht te krijgen zodra de funk voor de MG4 beschikbaar is.
Ben benieuwd of mensen met een MG5 hier de frunk daar gaan bestellen en inbouwen, en wat hun ervaring ermee is. :)
Ik wacht nog even om te kijken of ze met een set komen met gasveren en wat korting. Ik wil het graag maar het is een kostbare accessoire als je bedenkt dat mede forum leden het met een action wasmand en een strip gemaakt hebben. :>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 16:17
Haay schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:20:
[...]

https://www.evaccessories...frunk-charging-cable-tray
Deze wordt vanaf 12 juni verstuurd met 3 weken levertijd. Heb je hem in de week van 3 juli.

Heb ervaring met de frunk.at voor de Kona, prima ding.
Met die van EVAccessoiresIreland heb ik ook ervaring met een Ioniq, die werkt ook, alleen was 1 van de schroefgaten 1mm versprongen dus die was wat moeilijker installeren.

Maar beide bedrijven doen feitelijk hetzelfde, persoonlijk zou ik dan voor de goedkoopste gaan.
Een Action mandje is voor mij dan weer toch net echt te goedkoop om in mijn auto te bouwen

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haay
Kodess schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:13:
[...]

https://www.evaccessories...frunk-charging-cable-tray
Deze wordt vanaf 12 juni verstuurd met 3 weken levertijd. Heb je hem in de week van 3 juli.

Heb ervaring met de frunk.at voor de Kona, prima ding.
Met die van EVAccessoiresIreland heb ik ook ervaring met een Ioniq, die werkt ook, alleen was 1 van de schroefgaten 1mm versprongen dus die was wat moeilijker installeren.

Maar beide bedrijven doen feitelijk hetzelfde, persoonlijk zou ik dan voor de goedkoopste gaan.
Een Action mandje is voor mij dan weer toch net echt te goedkoop om in mijn auto te bouwen
Die van EVAccessoires is ook interessant. Prijs is excl. BTW, dus met 21% BTW erbij zo'n €160. Goedkoper dan die van frunk.at in ieder geval.

Ik wacht eerst wel even af hoe het productiemodel van frunk.at er uiteindelijk uit komt te zien voordat ik een keuze maak. In ieder geval zijn Ierland en Oostenrijk beiden EU landen dus geen import/douane toeslag er nog bovenop. Bedankt voor de tip voor het alternatief voor frunk.at :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo Tomasi
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-09 21:45
Hoe wassen jullie de auto trouwens? Ik ben er een beetje huiverig voor om door een wasstraat te rijden, de handleiding staat vol met waarschuwingen wat betreft sensoren en de laadpoort, dat er niet onder hoge druk op gespoten mag worden. Of zou het in de praktijk wel meevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Rollo Tomasi schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:37:
Hoe wassen jullie de auto trouwens? Ik ben er een beetje huiverig voor om door een wasstraat te rijden, de handleiding staat vol met waarschuwingen wat betreft sensoren en de laadpoort, dat er niet onder hoge druk op gespoten mag worden. Of zou het in de praktijk wel meevallen?
Sensoren zal wel meevallen, dat geldt dan toch voor alle auto's met sensoren? Betreft de laadpoort durf ik het niet te zeggen.

By the way, op youtube staan er filmpjes van de MG4 door een wasstraat.

[ Voor 6% gewijzigd door Troetelbeer op 30-05-2023 16:41 ]

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
@Rollo Tomasi moet kunnen hoor. Zou na de wasstraat voor de zekerheid wel eerst even kijken of er water onder het klepje is gekomen: zo ja eerst even droog maken / laten drogen aan de lucht voor dat je hem aan de lader hangt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yoranvl
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
https://e-drivers.com/de-...de-i-bij-de-mg4-electric/

De puntjes gaan op de i bij de MG4 Electric
Door Bas van der Weerd -26/05/2023
MG4 Electric
De MG4 Electric belooft een succesnummer te worden door de combinatie van een aantrekkelijk design, heel behoorlijke prestaties en een scherpe prijs. Deze compacte elektrische hatchback krijgt nu een upgrade waarmee MG enige puntjes van kritiek aanpakt.

Concurrentiepositie
Er zijn natuurlijk al heel weinig elektrische hatchbacks in dit segment op de markt. De Nissan Leaf is aan het einde van zijn life cycle en verder zijn er alleen de Volkswagen ID.3 en Cupra Born. Maar die zijn een stuk duurder. De concurrentie moet dan komen uit de hoek van Stellantis, waarbij we moeten denken aan de Citroen ë-C4, Peugeot e-308 en Opel Astra Electric, en volgend jaar misschien ook wel van de BYD Dolphin (al lijkt die een maatje kleiner). Maar qua prijs kan alleen die laatste tegen de MG4 op en die is hier voorlopig niet verkrijgbaar. Dat houdt in dat de MG4 Electric hier geen directe concurrent heeft, wat natuurlijk een benijdenswaardige positie is.

Verbeteringen
MG is echter niet van plan om op zijn lauweren te rusten. De MG4 Electric krijgt een upgrade waardoor hij nog een stukje marktaandeel van zijn iets duurdere concurrenten kan afsnoepen. Hij krijgt een belangrijke functionele verbetering en nog een aantal op het gebied van comfort en luxe.

1) Voorverwarming
Om de laadsnelheid aan de snellader te verbeteren is het aan te raden om gebruik te maken van de voorverwarmingsfunctie. Als de accu op de juiste temperatuur is, kun je hem namelijk sneller opladen. Die voorverwarmingsfunctie was al beschikbaar in alle varianten van de MG4. Maar in de Luxury-variant is hij uitgebreid met een nieuwe functie. De accu kan voortaan niet alleen actief worden voorverwarmd via het 10,25-inch touchscreen, dit proces kan nu ook worden geautomatiseerd met behulp van de navigatie, afhankelijk van de route naar een snellaadzuil. Een verbetering die de kilometervreters onder ons zullen waarderen

2) Stoel- en stuurverwarming
Zowel de Standard als de Comfort variant zijn nu uitgerust met voorstoelverwarming, een verwarmd stuurwiel bekleed met microfiberleder.

3) Andere lichtmetalen velgen
De Comfort-variant krijgt voortaan 17-inch aluminium wielen met tweekleurige afdekkingen. De Luxury-variant eveneens, alleen betreft het hier 18-inch aluminium velgen.

4) Warmtepomp nu standaard ook in Comfort-variant
De warmtepomp, die voorheen alleen beschikbaar was in de Luxury-variant, is nu ook onderdeel van de standaarduitrusting van het Comfort-model. Deze warmtepomp verwarmt het interieur bijzonder efficiënt, wat kan resulteren in een grotere actieradius bij lage temperaturen.

5) One-Pedal-Driving
Alle varianten van de MG4 Electric kunnen nu worden gereden in de One-Pedal-Driving modus. Dit betekent dat door het loslaten van het gaspedaal de remwerking wordt geactiveerd tot stilstand, wat resulteert in optimale energieterugwinning.

Qua specificaties (motor en accu) is er niets gewijzigd aan de MG4 Electric. De prijzen zullen ongetwijfeld iets veranderen maar zijn nog niet bekendgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoranvl
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
Heeft er iemand al andere velgen op de MG4 gezet? Ik ben me aan het oriënteren naar een 18 inch set.
Ja iets minder aërodynamisch maar t oog wil ook wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:35
(jarig!)
5) One-Pedal-Driving
Alle varianten van de MG4 Electric kunnen nu worden gereden in de One-Pedal-Driving modus. Dit betekent dat door het loslaten van het gaspedaal de remwerking wordt geactiveerd tot stilstand, wat resulteert in optimale energieterugwinning.
Op welke manier het gebruik van de frictie-remmen zorgt voor een optimale energieterugwinning mag iemand me uitleggen. Of men moet de regeneratie van de elektromotoren een stuk beter hebben gemaakt maar dat veronderstel ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-09 20:42
Ives schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:07:
[...]

Op welke manier het gebruik van de frictie-remmen zorgt voor een optimale energieterugwinning mag iemand me uitleggen. Of men moet de regeneratie van de elektromotoren een stuk beter hebben gemaakt maar dat veronderstel ik niet.
Ja puur marketing praat natuurlijk. Net zoals de 'Active Grill Shutter ' enz, allemaal leuke features, onder de streep is een MG4 gewoon niet enorm efficiënt als je deze b.v. naast een Tesla of Nissan Leaf zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
Yoranvl schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:50:

MG4 Electric
De MG4 Electric belooft een succesnummer te worden door de combinatie van een aantrekkelijk design, heel behoorlijke prestaties en een scherpe prijs. Deze compacte elektrische hatchback krijgt nu een upgrade waarmee MG enige puntjes van kritiek aanpakt.

Concurrentiepositie
Er zijn natuurlijk al heel weinig elektrische hatchbacks in dit segment op de markt. De Nissan Leaf is aan het einde van zijn life cycle en verder zijn er alleen de Volkswagen ID.3 en Cupra Born. Maar die zijn een stuk duurder. De concurrentie moet dan komen uit de hoek van Stellantis, waarbij we moeten denken aan de Citroen ë-C4, Peugeot e-308 en Opel Astra Electric, en volgend jaar misschien ook wel van de BYD Dolphin (al lijkt die een maatje kleiner). Maar qua prijs kan alleen die laatste tegen de MG4 op en die is hier voorlopig niet verkrijgbaar. Dat houdt in dat de MG4 Electric hier geen directe concurrent heeft, wat natuurlijk een benijdenswaardige positie is.

Verbeteringen
MG is echter niet van plan om op zijn lauweren te rusten. De MG4 Electric krijgt een upgrade waardoor hij nog een stukje marktaandeel van zijn iets duurdere concurrenten kan afsnoepen. Hij krijgt een belangrijke functionele verbetering en nog een aantal op het gebied van comfort en luxe.

1) Voorverwarming
Om de laadsnelheid aan de snellader te verbeteren is het aan te raden om gebruik te maken van de voorverwarmingsfunctie. Als de accu op de juiste temperatuur is, kun je hem namelijk sneller opladen. Die voorverwarmingsfunctie was al beschikbaar in alle varianten van de MG4. Maar in de Luxury-variant is hij uitgebreid met een nieuwe functie. De accu kan voortaan niet alleen actief worden voorverwarmd via het 10,25-inch touchscreen, dit proces kan nu ook worden geautomatiseerd met behulp van de navigatie, afhankelijk van de route naar een snellaadzuil. Een verbetering die de kilometervreters onder ons zullen waarderen

Zowel de Standard als de Comfort variant zijn nu uitgerust met voorstoelverwarming, een verwarmd stuurwiel bekleed met microfiberleder.

De Comfort-variant krijgt voortaan 17-inch aluminium wielen met tweekleurige afdekkingen. De Luxury-variant eveneens, alleen betreft het hier 18-inch aluminium velgen.

De warmtepomp, die voorheen alleen beschikbaar was in de Luxury-variant, is nu ook onderdeel van de standaarduitrusting van het Comfort-model. Deze warmtepomp verwarmt het interieur bijzonder efficiënt, wat kan resulteren in een grotere actieradius bij lage temperaturen.

5) One-Pedal-Driving

Qua specificaties (motor en accu) is er niets gewijzigd aan de MG4 Electric. De prijzen zullen ongetwijfeld iets veranderen maar zijn nog niet bekendgemaakt.
Ik vraag me wel af of dit dmv een software update ook naar de huidige modellen komt. Zou liever eerst even de bugs gefixed zien. Zoals tot 80% laden die werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 21:49
1234567y schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:03:
[...]

Ja puur marketing praat natuurlijk. Net zoals de 'Active Grill Shutter ' enz, allemaal leuke features, onder de streep is een MG4 gewoon niet enorm efficiënt als je deze b.v. naast een Tesla of Nissan Leaf zet.
Of de Kia (e)Niro EV, ontworpen als brandstof auto en haalt gemiddeld 14,5kWh/100 km bij deze temperaturen met 100 op de snelweg. Echt wonderbaarlijk, in Noorwegen wel eens 9 gehaald in de bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrak
[...]

Dat lijkt er dus wel op. Beter regenereren zoals in een kona. Dat is onepedal rijden.

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
(jarig!)
wrak schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:46:
[...]

Dat lijkt er dus wel op. Beter regenereren zoals in een kona. Dat is onepedal rijden.
Het zou me verbazen. De huidige MG4 heeft reeds een permanente magneet motor, wat afaik de beste soort is voor regen. Hij is gewoon beperkt door de positie van zijn motor (achter vs voor bij de Kona) wat zijn regeneratie minder efficient maakt.

Voor zover ik weet is het onderscheid tussen auto's die wel en geen one-pedal-driving hebben helemaal niet de kwaliteit van de regeneratie, maar wel of ze bereid zijn om (in bepaalde parameterconfiguraties) de wrijvings-remmen te engageren bij het loslaten van de gaspedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas1234567
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-01 19:51
Yoranvl schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:50:

MG4 Electric

Concurrentiepositie

Verbeteringen

1) Voorverwarming

5) One-Pedal-Driving

Dit ziet er zeer goed uit. En misschien heb ik geluk. Mijn Comfort versie is anderhalve maand geleden besteld, maar aangezien deze voor zover bekend nog niet op de boot staat heb ik hoop dat deze upgrades hierin zijn meegenomen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:53
Ik doe de auto altijd door de wasstraat. Gewoon spiegels inklappen en gaan met die banaan!
Geen problemen met sensors of de laadpoort.
Met de vorige auto, Hyundai Ioniq electric, ook 5 jaar naar de wasstraat gegaan zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Heinemancp schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:53:
[...]

Ik vraag me wel af of dit dmv een software update ook naar de huidige modellen komt. Zou liever eerst even de bugs gefixed zien. Zoals tot 80% laden die werkt...
Ja, ben met je eens dat de MG4 wat verrassingen voor je kan hebben in de omgang, doch de fratsen die ik heb meegemaakt waren gelukkig geen defecten en, na soms wat gezoek, was het te resetten.

Je lijkt nog steeds problemen te hebben met het laden tot 80% en dat werkt bij mij(met een Luxery) nu wel weer perfect. Op het laadscherm kijk ik even VOORDAT ik begin met laden op hoeveel procent laden hij staat en pas dat eventueel aan naar de door mij gewenste stand door even met de vinger over de balk te vegen tot ik de gewenste stand heb. Heb een keer of 3 geladen naar 100% vlak voor een lange rit en de rest op 80% vanwege ritjes in de buurt. Dat is elke laadsessie goed verlopen.

Het laden (langzaam met eigen kabel) starten en stoppen en kabel koppelen en ontkoppelen, stelt me nog wel eens met verwondering, van doet ie het wel of doet ie het niet, loop dan ook niet eerder weg dan dat ik ook daadwerkelijk heb gezien dat hij bezig is.

Bij mij en de palen hier moet ik de volgende werkwijze goed in de gaten houden:

1 kijken op het grote scherm bij afdeling laden welk percentage je hebt ingesteld.
2 Kabel pakken en laadklepje open, soms is hij blauw, soms wit (ben er nog niet achter wanneer ik nu de auto wel of niet moet sluiten met behulp van het knopje op de sleutel- voor of na het koppelen van de kabel)
3 Zorg dat je alles uit de auto hebt gehaald dat je nodig hebt, deuren openen nadat het laden is gestart stopt/onderbreekt het laden.
4 Hier moet je eerst je pasje aan de laadpaal tonen, doe je dat niet, dan kun je de kabel niet in de laadpaal krijgen, kabel in de laadpaal, dan kabel in de auto, dit gaat niet altijd even soepel, lijkt net als bij de laadpaal zelf of dat geblokkeerd wordt, maar als je de kabel er even voorhoud en met niet al teveel aandringen erin probeert te krijgen wil het wel eens lukken, heb ook wel eens op het scherm het vergrendelen en ontgrendelen(slotje) moeten bedienen om de kabel uiteindelijk in de auto te krijgen.
5 Op het kleine schermpje kun je dan zien dat er kennis gemaakt wordt tussen paal en auto, dat lijkt soms lang te duren en als je de auto nog niet op slot hebt gezet, dan is dit het moment, auto op slot.
6 Even blijven wachten en kijken bij de laadopening of het laden ook daadwerkelijk start, het spul wordt groen en het te laden deel pulseert langzaam, dan is het laden gestart.
7 Als het ingestelde percentage is bereikt stopt de auto met laden, als je in de laadpoort van de auto kijkt zullen alle lichten dan uit zijn.
8 De laadpaal wil graag een bevestiging dat je klaar bent en om je kabel te kunnen ontkoppelen dien je dan je laadpas te laten zien.Nu kun je de kabel van de laadpaal losnemen.
9 De kabel losnemen bij de auto is dan nog niet mogelijk, je moet de sleutel slotje openen bedienen(auto ontgrendelen) om de kabel los te kunnen nemen. Ook hier wel eens meegemaakt dat dit niet altijd helpt en dan moet je even via het scherm de bediening gebruiken met stop en ontgrendelen, met wat geduld krijg je dan uiteindelijk wel de kabel los.

Het lijkt een heel verhaal, maar in de praktijk is het appeltje eitje en als je het een paar keer zo ervaren hebt denk je er niet eens meer bij na en is het zo gepiept.

De bugs gefixed willen zien en LKA soepel, dat willen we allemaal en ik heb er het volste vertrouwen in dat het wel goed komt. Ik heb ergens begrepen dat we ook met onze huidige auto's one pedal drive zouden moeten kunnen krijgen, maar de dealers zullen de updates zodra deze beschikbaar is niet zomaar in 1x bij iedereen aan kunnen bieden, dus geduld wordt een schone zaak.

Heb denk ik liever snel mijn LKA soepel dan one pedal drive, wil nogal eens vergeten dat spul uit te zetten, maar als dat straks wel beter werkt zou dat dan niet meer tot ergenis leiden.

De oude bugs weg en dan maar hopen dat er geen nieuwe voor in de plaats gekomen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoudenMug
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-07 11:11
Goedemorgen allen,

Ik ben erg geïnteresseerd in de MG 4 en ben dit forum al een tijdje actief aan het volgen. Dit zou voor mij mijn eerste EV worden maar zit nogal te twijfelen tussen de verschillende versies. Met name tussen de SE (Standard) en de Luxury. Ik heb de grootste verschillen volgens mij op een rijtje gezet, wie weet kunnen jullie mij helpen de knoop door te hakken :)

1. Type accu:
SE heeft een LFP accu met minder range (350 km WLTP) maar is zonder problemen tot 100% op te laden. De Luxury heeft een NMC accu (450 km WLTP). De medewerker bij VM adviseerde om de Luxury niet volledig tot 100% op te laden maar bij 80% van de lader te halen. Dus dan heb je alsnog maar een effectief bereik van 360km?? Dan zie ik niet per se de meerwaarde van de Luxury v.w.b. range..

2. Laden.
De SE heeft een 1-fase lader met een max. vermogen van 6.6 kw. Hiermee zou je bij een publieke laadplaal ongeveer 9 uur nodig hebben voor een volledige lading. Voor de Luxury met een 3 fase lader en 11 kw vermogen zou dit ongeveer 6u 45 min. zijn. Of dit verschil in de praktijk daadwerkelijk hinderlijk is, vind ik lastig inschatten. Wie weet kunnen de meer ervaren EV-rijders daar iets over aangeven?

3. Warmtepomp.
De Luxury heeft een warmtepomp die voor een efficiëntere verwarming zorgt. Met name in de winter kan ik mij voorstellen dat dit een duidelijk verschil kan maken. Is dit ook zo?

Verder heeft de Luxury iets meer gadgets, stoelverwarming, elektrisch verstelbare stoelen etc. maar die acht ik niet doorslaggevend.

Verder heb ik geen eigen oprit maar wel een gedeelde openbare parkeerplaats voor de deur. In principe kan ik dus thuis opladen, zolang niemand anders op de plek staat. Ook zal de auto niet voor extreem lange ritten gebruikt worden maar ik verwacht max. ritjes van 150 km per dag.

Mischien kunnen jullie aangeven waarom jullie voor jullie specifieke versie zijn gegaan? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Bas1234567 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:51:
[...]

Dit ziet er zeer goed uit. En misschien heb ik geluk. Mijn Comfort versie is anderhalve maand geleden besteld, maar aangezien deze voor zover bekend nog niet op de boot staat heb ik hoop dat deze upgrades hierin zijn meegenomen!
Je krijgt je auto gewoon hoe je de auto hebt besteld hoor, maak je geen illusies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
(jarig!)
GoudenMug schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:21:

1. Type accu:
SE heeft een LFP accu met minder range (350 km WLTP) maar is zonder problemen tot 100% op te laden. De Luxury heeft een NMC accu (450 km WLTP). De medewerker bij VM adviseerde om de Luxury niet volledig tot 100% op te laden maar bij 80% van de lader te halen. Dus dan heb je alsnog maar een effectief bereik van 360km?? Dan zie ik niet per se de meerwaarde van de Luxury v.w.b. range..
Bij dagdagelijks gebruikt wordt idd een max laadpunt van 80% aangeraden voor NMC. Voor lange ritten kan je hier natuurlijk wel boven gaan, en dan heb je het hogere bereik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
Goedemorgen allen,

Ik ben erg geïnteresseerd in de MG 4 en ben dit forum al een tijdje actief aan het volgen. Dit zou voor mij mijn eerste EV worden maar zit nogal te twijfelen tussen de verschillende versies. Met name tussen de SE en de Luxury. Ik heb de grootste verschillen volgens mij op een rijtje gezet, wie weet kunnen jullie mij helpen de knoop door te hakken :)

1. Type accu:

2. Laden.
De SE heeft een 1-fase lader met een max. vermogen van 6.6 kw. Hiermee zou je bij een publieke laadplaal ongeveer 9 uur nodig hebben voor een volledige lading. Voor de Luxury met een 3 fase lader en 11 kw vermogen zou dit ongeveer 6u 45 min. zijn. Of dit verschil in de praktijk daadwerkelijk hinderlijk is, vind ik lastig inschatten. Wie weet kunnen de meer ervaren EV-rijders daar iets over aangeven?

3. Warmtepomp.
De Luxury heeft een warmtepomp die voor een efficiëntere verwarming zorgt. Met name in de winter kan ik mij voorstellen dat dit een duidelijk verschil kan maken. Is dit ook zo?

Verder heeft de Luxury iets meer gadgets, stoelverwarming, elektrisch verstelbare stoelen etc. maar die acht ik niet doorslaggevend.

Verder heb ik geen eigen oprit maar wel een gedeelde openbare parkeerplaats voor de deur. In principe kan ik dus thuis opladen, zolang niemand anders op de plek staat. Ook zal de auto niet voor extreem lange ritten gebruikt worden maar ik verwacht max. ritjes van 150 km per dag.

Mischien kunnen jullie aangeven waarom jullie voor jullie specifieke versie zijn gegaan? Alvast bedankt!
SE versie bedoel je dan de standard of comfort?

Ik ben voor de luxury gegaan, omdat:

- De warmtepomp zorgt voor meer bereik in de winter.
Betreft het bereik en 80%, wanneer ik het nodig heb kan ik alsnog tot 100% laden voor langere ritten.

- Lederen bekleed stuurwiel vind ik belangrijk.

- Ik hecht wel waarde aan de stuur- en stoelverwarming etc.

- Nog belangrijk voor mij: de 360 camera.

- Extra veiligheidssystemen.

- Voorverwarming batterij.

Oftwel, alles wat de Luxury als extra's heeft, vind ik belangrijk genoeg voor de meerprijs.

Daar nog los van, vind ik de Luxury ook gewoon mooier met het dak in het zwart, de spoilers achter en doorlopende lichtbalk.

Bij de nieuwe bestellingen is het zwarte dak niet meer beschikbaar dacht ik. Tenminste niet meer te zien in de configurator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Yoranvl schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:51:
Heeft er iemand al andere velgen op de MG4 gezet? Ik ben me aan het oriënteren naar een 18 inch set.
Ja iets minder aërodynamisch maar t oog wil ook wat :)
Het oog wil ook wat, maar bij een ongunstige vorm kunnen grotere velgen optisch toch kleiner overkomen en wat in het ene oog als mooier overkomt kan in het andere oog wel eens als wansmaak overkomen. Het is maar net wat je mooi vind en of je er ook maar een dubbeltje voor over hebt. Dat zover wat betreft het oog.

Op You Tube zijn er wel filmpjes te zien van personen die grotere velgen hebben genomen, de bekende is denk ik wel die tester die met een zwarte MG4 rondrijd.

Waar hoor je ze niet over? De spijt die ze kunnen hebben van het verminderde comfort, al lijken sommige zogenaamde sportieve rijders het niet erg te vinden om in een stuiterbakkie rond te rijden. Kijk ook wel eens met medelijden naar die gassies die zo super verlaagt rondrijden, wielkasten vol wiel auto met buik bijna over de grond, maar ze komen een drempelbuurtje bijna niet in :+

Vraag mij zelf af of de "nieuwe" update van de Luxery dan ook wel zo geslaagd is. Maar ieder zo zijn ding en wees niet verbaast als niet iedereen onder de indruk is.

Heb zelf ook ooit eens zo'n update gedaan, van 17 naar 18inch - optisch was deze wel heel geslaagd, veel complimenten gehad, maar moet eerlijk zeggen dat het wel ten nadele was van het comfort. Ach, er wordt wel eens gezegd, wie mooi wil zijn moet pijn lijden ;)

Uiteindelijk beslist een ieder voor zichzelf wat wel of niet mooi is en waar hij/zij/het zich prettig bij voelt. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Goedemorgen allen,

Voor de Luxery vanwege mooier in het oog liggend en de toen extra bovenop de andere versies zaken als warmtepomp, in weze een combinatie van zowel praktisch als uiterlijk.

Maar niets zo persoonlijk als smaak, als je zelf gewoon iemand bent die van super praktisch houd en bepaalde zaken niet zult missen, dan kun je een hoop geld besparen.

Geld zakt meer en meer in waarde, dacht koop er wel wat leuks voor, en als je wat ouder bent en je kunt het missen..........., meenemen kun je het niet. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meacount
Wat men hier in de praktijk al heeft geantwoord, yep het valt allemaal wel mee (y)

Heb nu 2 verschillende wasstraten meegemaakt, zo 1 die een paar keer over de auto heen en weer rijd en een wasstraat waar je auto helemaal doorheen wordt getrokken. De zogenaamde lappenstraten doen al jaren mijn auto's en het bespaard je natte voeten.

De MG4 zou ik vlak voordat ik naar zo'n wasstraat zou gaan wel even voorbehandelen, de voorkant van de MG4 kent een paar lastig bereikbare plekken, de insecten onderweg hebben daar geen boodschap aan als zij jouw auto kiezen als laatste rustplaats. Zelf geef ik dan ook even de insectenspray producenten wat klandizie door even rijkelijk de voorkant voor te behandelen.

Oh, neem een zeem mee, of andere voor jou geschikte droogdoek om de MG4 nog even wat na te drogen, kwam mijn vorige auto al niet erg droog uit zo'n straat, de MG4 was nog natter. Dus voordat ik er nog even de stofzuiger doortrek maak ik de auto hier en daar met de hand ook nog even droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Troetelbeer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:35:
[...]

Je krijgt je auto gewoon hoe je de auto hebt besteld hoor, maak je geen illusies ;)
Yep, zou me ook geen illusies maken, maar als je een zwart dak verlangt en je krijgt het niet, kan dat een teleurstelling zijn, daarin tegen als je een auto met meer extra's krijgt voor de prijs als afgesproken, dan kan het een meevaller zijn.

Had een beetje begrepen dat zo'n beetje het laatste restje van voor de update hier al op de markt is of bekent is.

Ach we laten ons verrassen, altijd een beetje lastig om iets met 100% zekerheid te zeggen als er net een update ophanden is, ben erg benieuwd hoe de achterwisser eruit zal zien op de auto :Y

Hoeveel minder fraai zal het zijn zonder het zwarte dak op de Luxery.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
Goedemorgen allen,

Ik ben erg geïnteresseerd in de MG 4 en ben dit forum al een tijdje actief aan het volgen. Dit zou voor mij mijn eerste EV worden maar zit nogal te twijfelen tussen de verschillende versies. Met name tussen de SE (Standard) en de Luxury. Ik heb de grootste verschillen volgens mij op een rijtje gezet, wie weet kunnen jullie mij helpen de knoop door te hakken :)

1. Type accu:

2. Laden.

3. Warmtepomp.

Ikzelf zit/zat ongeveer in dezelfde situatie als jij. Komende vanaf een benzine auto destijds als jonge occasion gekocht maar met 10 jaar oud en 160.000 km op de teller begon die wel gebreken te vertonen. Dus de MG4 is ook voor mij m'n eerste EV. Daarbij heb ik ook geen eigen oprit en ben ik dus afhankelijk van openbare laadpalen in de wijk.

Voor mij was de keuze tussen de Standard (die jij met SE aanduidt) en de Comfort, omdat de Luxury feitelijk de Comfort is met wat extra's zoals de 360 graden camera, ingebouwde navigatie, stoel- en stuurverwarming, en warmtepomp. Sommige extra's zijn wel 'nice to have' maar anderen zijn voor mij overbodig en ik had geen behoefte om daar wel voor te betalen.

Omdat het voornaamste verschil tussen de Standard en de Comfort zit in het type batterij (LFP vs NMC) en de laadsnelheid (1 fase vs 3 fase) en waarbij ik de extra range van de 100% volle NMC batterij voor de zomervakantie wel prettig vind, en de laadsnelheid aan de openbare laadpaal voor mij ook belangrijk is, heb ik voor de Comfort versie gekozen. Erg prettig dat ik gemiddeld mijn MG4 zo'n 3-4 uur aan de publieke laadpaal heb gekoppeld tot de batterij weer ergens tussen de 80-90% vol is, in plaats van zo'n 9-10 uur die het met 1-fase laden zou kosten.

De warmtepomp geeft in de winter wanneer het vriest een lager verbruik dan geen warmtepomp, maar in de praktijk heb je die warmtepomp niet vaak nodig. Zo vaak vriest het nou ook weer niet in de winter in Nederland. En in de zomer kost die warmtepomp door het extra gewicht juist wat range. Zie het verschil in WLTP tussen de Comfort en de Luxury versie waarbij de Comfort de grootste range heeft.

En het standaard getinte glas van Comfort versie vinden mijn kinderen op de achterbank ook erg prettig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
(jarig!)
Heeft er iemand eigenlijk informatie over hoe de warmtepomp van de MG4 werkt?

Wordt de warmtepomp gebruikt enkel voor de batterij? Zowel de batterij als het interieur? Enkel de batterij? Is de interieurverwarming een gewone PTC heater of stroom hier vloeistof door. En als er vloeistof door stroomt, is dit dan dezelfde vloeistof die gebruikt wordt voor de koeling van de batterij? Zit hier een klep tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
Ives schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:04:
Heeft er iemand eigenlijk informatie over hoe de warmtepomp van de MG4 werkt?

Wordt de warmtepomp gebruikt enkel voor de batterij? Zowel de batterij als het interieur? Enkel de batterij? Is de interieurverwarming een gewone PTC heater of stroom hier vloeistof door. En als er vloeistof door stroomt, is dit dan dezelfde vloeistof die gebruikt wordt voor de koeling van de batterij? Zit hier een klep tussen?
Batterij voorverwarming staat los van de warmtepomp. Mijn MG4 Comfort heeft bv. wel batterij voorverwarming, maar geen warmtepomp. De warmtepomp is puur voor het energiezuiniger verwarmen van de auto dan middels de reguliere airco, voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
(jarig!)
Haay schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:06:
[...]

Batterij voorverwarming staat los van de warmtepomp. Mijn MG4 Comfort heeft bv. wel batterij voorverwarming, maar geen warmtepomp. De warmtepomp is puur voor het energiezuiniger verwarmen van de auto dan middels de reguliere airco, voor zover ik weet.
De reden dat ik de vraag stel is omdat bv bij Tesla dit weldegelijk deel uitmaakt van hetzelfde systeem. Die hebben een ingewikkeld kleppensysteem, een chiller, etc om de uitwisseling in verschillende richtingen van warmte/koude mogelijk te maken. Maar het kan natuurlijk dat je gelijk hebt, ieder maakt zijn auto op een andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoudenMug
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-07 11:11
Troetelbeer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:51:
[...]

SE versie bedoel je dan de standard of comfort?

Ik ben voor de luxury gegaan, omdat:

- De warmtepomp zorgt voor meer bereik in de winter.
Betreft het bereik en 80%, wanneer ik het nodig heb kan ik alsnog tot 100% laden voor langere ritten.

- Lederen bekleed stuurwiel vind ik belangrijk.

- Ik hecht wel waarde aan de stuur- en stoelverwarming etc.

- Nog belangrijk voor mij: de 360 camera.

- Extra veiligheidssystemen.

- Voorverwarming batterij.

Oftwel, alles wat de Luxury als extra's heeft, vind ik belangrijk genoeg voor de meerprijs.

Daar nog los van, vind ik de Luxury ook gewoon mooier met het dak in het zwart, de spoilers achter en doorlopende lichtbalk.

Bij de nieuwe bestellingen is het zwarte dak niet meer beschikbaar dacht ik. Tenminste niet meer te zien in de configurator.
Bedankt voor je reactie. Ik bedoelde met SE inderdaad de Standard. Heb het even aangepast. Heeft de Standard dan geen voorverwarming van de accu? Dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
GoudenMug schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:19:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik bedoelde met SE inderdaad de Standard. Heb het even aangepast. Heeft de Standard dan geen voorverwarming van de accu? Dat wist ik niet.
Als ik nu moest kiezen? eigenlijk comfort boven Luxery!

- je krijgt een betere range (waarschijnlijk door ontbreken gekke achterspoiler). nu met warmtepomp ook in de winter.
- 17 inch velgen ipv 18.(toch?) dus meer comfort
- kofferbak is praktischer zonder 'vlakke laadvloer constructie '

voordelen zoals navigatie (haha, in het Engels, wie gebruikt het), 360 graden camera (beeld ziet eruit als 5 euro kostende ali-express camera) doen me weinig. de Dual-tone kleur gaat er waarschijnlijk ook ervanaf.

MAAR! luister je veel radio/muziek? vergelijk dan even de audiokwaliteit van de modellen, want dat was voor mij de eenige echte reden om voor Luxery te gaan. ik irriteerde me gewoon enrom aan de audio in de Comfort uitvoering.

Standaard overweeg ik niet vanwege ontbreken 3 fase lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
meacount schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:49:
[...]

Hoeveel minder fraai zal het zijn zonder het zwarte dak op de Luxery.......
Ik heb destijds een kleur gekozen welke goed past bij het zwarte dak. Als de auto straks zonder zwart dak geleverd wordt mogen ze dat gaan oplossen (wrappen?), of ik verander mijn order naar gewoon wit.(of annuleer helemaal als het aan mn vriendin ligt), ga hoe dan ook geen 650 euro meerprijs voor de kleur betalen als ik vervolgens een ander kleur dak ga krijgen dan afgesproken.

[ Voor 17% gewijzigd door 1234567y op 31-05-2023 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haay
GoudenMug schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:19:
Alle 3 varianten (Standard, Comfort en Luxury) hebben batterij voorverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrak
meacount schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:18:
[...]

Ja, ben met je eens dat de MG4 wat verrassingen voor je kan hebben in de omgang, doch de fratsen die ik heb meegemaakt waren gelukkig geen defecten en, na soms wat gezoek, was het te resetten.

Je lijkt nog steeds problemen te hebben met het laden tot 80% en dat werkt bij mij(met een Luxery) nu wel weer perfect. Op het laadscherm kijk ik even VOORDAT ik begin met laden op hoeveel procent laden hij staat en pas dat eventueel aan naar de door mij gewenste stand door even met de vinger over de balk te vegen tot ik de gewenste stand heb. Heb een keer of 3 geladen naar 100% vlak voor een lange rit en de rest op 80% vanwege ritjes in de buurt. Dat is elke laadsessie goed verlopen.

Het laden (langzaam met eigen kabel) starten en stoppen en kabel koppelen en ontkoppelen, stelt me nog wel eens met verwondering, van doet ie het wel of doet ie het niet, loop dan ook niet eerder weg dan dat ik ook daadwerkelijk heb gezien dat hij bezig is.

Bij mij en de palen hier moet ik de volgende werkwijze goed in de gaten houden:

1 kijken op het grote scherm bij afdeling laden welk percentage je hebt ingesteld.
2 Kabel pakken en laadklepje open, soms is hij blauw, soms wit (ben er nog niet achter wanneer ik nu de auto wel of niet moet sluiten met behulp van het knopje op de sleutel- voor of na het koppelen van de kabel)
3 Zorg dat je alles uit de auto hebt gehaald dat je nodig hebt, deuren openen nadat het laden is gestart stopt/onderbreekt het laden.
4 Hier moet je eerst je pasje aan de laadpaal tonen, doe je dat niet, dan kun je de kabel niet in de laadpaal krijgen, kabel in de laadpaal, dan kabel in de auto, dit gaat niet altijd even soepel, lijkt net als bij de laadpaal zelf of dat geblokkeerd wordt, maar als je de kabel er even voorhoud en met niet al teveel aandringen erin probeert te krijgen wil het wel eens lukken, heb ook wel eens op het scherm het vergrendelen en ontgrendelen(slotje) moeten bedienen om de kabel uiteindelijk in de auto te krijgen.
5 Op het kleine schermpje kun je dan zien dat er kennis gemaakt wordt tussen paal en auto, dat lijkt soms lang te duren en als je de auto nog niet op slot hebt gezet, dan is dit het moment, auto op slot.
6 Even blijven wachten en kijken bij de laadopening of het laden ook daadwerkelijk start, het spul wordt groen en het te laden deel pulseert langzaam, dan is het laden gestart.
7 Als het ingestelde percentage is bereikt stopt de auto met laden, als je in de laadpoort van de auto kijkt zullen alle lichten dan uit zijn.
8 De laadpaal wil graag een bevestiging dat je klaar bent en om je kabel te kunnen ontkoppelen dien je dan je laadpas te laten zien.Nu kun je de kabel van de laadpaal losnemen.
9 De kabel losnemen bij de auto is dan nog niet mogelijk, je moet de sleutel slotje openen bedienen(auto ontgrendelen) om de kabel los te kunnen nemen. Ook hier wel eens meegemaakt dat dit niet altijd helpt en dan moet je even via het scherm de bediening gebruiken met stop en ontgrendelen, met wat geduld krijg je dan uiteindelijk wel de kabel los.

Het lijkt een heel verhaal, maar in de praktijk is het appeltje eitje en als je het een paar keer zo ervaren hebt denk je er niet eens meer bij na en is het zo gepiept.

De bugs gefixed willen zien en LKA soepel, dat willen we allemaal en ik heb er het volste vertrouwen in dat het wel goed komt. Ik heb ergens begrepen dat we ook met onze huidige auto's one pedal drive zouden moeten kunnen krijgen, maar de dealers zullen de updates zodra deze beschikbaar is niet zomaar in 1x bij iedereen aan kunnen bieden, dus geduld wordt een schone zaak.

Heb denk ik liever snel mijn LKA soepel dan one pedal drive, wil nogal eens vergeten dat spul uit te zetten, maar als dat straks wel beter werkt zou dat dan niet meer tot ergenis leiden.

De oude bugs weg en dan maar hopen dat er geen nieuwe voor in de plaats gekomen zijn :)
1) Ik heb de 80 % via de app ingesteld en daar houd de MG Lux zich prima aan. Ook bij uitgesteld starten van het laden.
2) Ik doe het laadklepje open en dan de auto uitschakelen (opslot)
3) Nadat het laden is gestart kan ik gerust de auto openen zonder dat het laden stopt. Ik kan het laden dan volgen op het scherm.
4)Eerst de kabel in de auto. Dan in de stekker paal. Dan het pasje tonen

Na het afmelden geef je de auto de tijd om te ontkoppelen. dicht/open lijkt het soms te versnellen.

Dit is de procedure die bij mij altijd werkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jandrenth
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-08 15:28
Even over het snelladen, heb mij aangemeld bij Tesla, app gedownload en gegevens ingevuld.
Je gaat naar de Tesla snellader, stekker erin.
Na een minuut of zo start ik het laden via de Tesla app.
Had deze keer ingesteld op max 50%(er was nog 36%)
In no time ging hij naar 141Kw!
Hield dit vol tot vlak voor de 50% was bereikt.
Kosten per kW €0,50.
Ben hier zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

Nu maar hopen dat deze software updates ook naar bestaande mg4 modellen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ives
(jarig!)
Vaevictis_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:06:
[...]

Ik hoop het ook, maar als ik eerlijk mag zijn heb ik mijn twijfels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ives schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:21:
[...]

Ik ook, zodra je een auto wordt geproduceerd worden de features bevroren lijkt het wel. Heb dit nu bij Nissan Leaf, Kia Niro al gezien. Terwijl het technisch gewoon kan, kijk maar naar Tesla elke maand wel iets nieuws erin. Maar goed chinezen en software... als ze de bugs eruit halen vind belangrijker. Snap niet dat ze auto's zo kunnen uitleveren is blijkbaar niet goed getest. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ives
(jarig!)
Vaevictis_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:48:
[...]

Ik ook, zodra je een auto wordt geproduceerd worden de features bevroren lijkt het wel. Heb dit nu bij Nissan Leaf, Kia Niro al gezien. Terwijl het technisch gewoon kan, kijk maar naar Tesla elke maand wel iets nieuws erin. Maar goed chinezen en software... als ze de bugs eruit halen vind belangrijker. Snap niet dat ze auto's zo kunnen uitleveren is blijkbaar niet goed getest. :'(
Vanaf het moment dat de auto's geshipped zijn is het minder voor de hand liggend op welke manier er geld te verdienen is met het verbeteren van de software natuurlijk. De reviews zijn er al, de mensen die hem gekocht hebben hebben hem al gekocht. En er is een nieuw model waarvoor meer motivatie is om er moeite in te steken.

In het geval van tesla is dat inderdaad een beetje anders, maar Tesla is volgens sommigen ook eerder een softwarebedrijf dat ook auto's maakt dan een echte autofabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
wrak schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:00:
[...]

1) Ik heb de 80 % via de app ingesteld en daar houd de MG Lux zich prima aan. Ook bij uitgesteld starten van het laden.
2) Ik doe het laadklepje open en dan de auto uitschakelen (opslot)
3) Nadat het laden is gestart kan ik gerust de auto openen zonder dat het laden stopt. Ik kan het laden dan volgen op het scherm.
4)Eerst de kabel in de auto. Dan in de stekker paal. Dan het pasje tonen

Na het afmelden geef je de auto de tijd om te ontkoppelen. dicht/open lijkt het soms te versnellen.

Dit is de procedure die bij mij altijd werkt.
Andere omstandigheden lijken ook andere werkwijzen te hebben, zo heb ik bijvoorbeeld de app niet ingebruik. De palen hier verlangen dat je eerst je pas toont, je krijgt de kabel er anders gewoon niet in.
Onder het laden de deur open.... dan stopt hij met laden, bij het langzaamladen dan wel te verstaan, tijdens het snelladen blijft hij wel doorladen, de logica ontgaat mij, maar het is niet anders.

Kan nog veranderen bij een software update, ik wacht het rustig af, zolang hij elke nog laadt is er niets aan de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
jandrenth schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:47:
Even over het snelladen, heb mij aangemeld bij Tesla, app gedownload en gegevens ingevuld.
Je gaat naar de Tesla snellader, stekker erin.
Na een minuut of zo start ik het laden via de Tesla app.
Had deze keer ingesteld op max 50%(er was nog 36%)
In no time ging hij naar 141Kw!
Hield dit vol tot vlak voor de 50% was bereikt.
Kosten per kW €0,50.
Ben hier zeer tevreden over.
Testje zegt niet veel, wel dat je waarschijnlijk in no time er 14% hebt bijgeladen. Als je het laden en het verloop echt goed wil volgen moet je doorladen tot 80%, verder dan 80% wordt met snelladen overigens ook niet aangeraden en gaat na 80% ook niet echt snel meer is mijn ervaring.

Wel leuk om te horen dat je auto werkt met de Tesla app en palen en de vriendelijke prijs is de kers op de taart d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Vaevictis_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:06:
[...]

De bediening van de achterwisser zal niet gaan werken vermoed ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Ives schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:21:
[...]

Mocht van een bron begrijpen dat het wel de bedoeling is, de praktijk zal dit alleen nog wel moeten uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Vaevictis_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:48:
[...]

Ik heb het uitleveren van diverse goederen die niet goed meewerken nu al diverse malen meegemaakt, vooral consumenten elektronica wordt op de markt gegooid terwijl soms nog niet alle opties werken en wordt er beloofd dat deze later zullen worden toegevoegd, in de praktijk gebeurt dat dan ook meestal wel, toch wel eens meegemaakt dat een fabrikant een belofte toch niet kon waarmaken omdat de in het apparaat aanwezige chip helaas niet geschikt was. (It's a Sony) Of je apparaat vertoond vreselijk veel vastlopers en valse meldingen(TV's meegemaakt met veel HDMI problemen etc etc) wordt opgelost, al duurt het wel eens een jaar eerdat je TV knap werkt en dan moet je nog uitkijken dat die softwareverprutsers er niet weer andere beperkingen inbouwen. BTW, kijk maar naar de berichten rondom de ID3, uitstel uitstel en toen hij op de markt kwam moest er ook nog bijgeschaafd worden. Dus helemaal niets vreemds aan, software is veel gecompliceerder dan wij ons kunnen voorstellen. Vaak zitten er onderdelen van verschillende producenten in, maar ook software van verschillende producenten(denk aan rechten en belemmeringen) die software wil onderling ook wel voor de nodige probleempjes zorgen. Als je wel eens heel diep in de software van sommige apparaten bent gedoeken, dan verbaas je je soms dat het spul uberhaupt nog wel wil werken......... en nog die fratsen van toestemmingen die ze willen hebben voordat ze willen werken, je hele hebben en houden willen ze van je volgen en zo niet, dan werkt het niet..... Wat ik daar van vind kan ik hier niet typen..... maar fraai is het niet :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meacount
Ives schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:14:
[...]

Vanaf het moment dat de auto's geshipped zijn is het minder voor de hand liggend op welke manier er geld te verdienen is met het verbeteren van de software natuurlijk. De reviews zijn er al, de mensen die hem gekocht hebben hebben hem al gekocht. En er is een nieuw model waarvoor meer motivatie is om er moeite in te steken.

In het geval van tesla is dat inderdaad een beetje anders, maar Tesla is volgens sommigen ook eerder een softwarebedrijf dat ook auto's maakt dan een echte autofabrikant.
Denk dat het toch wel iets genuanceerder ligt, apparaten worden getest en er worden reviews over geschreven en tegenwoordig met het internet is het redelijk eenvoudig allemaal te verzamelen.
Denk niet dat fabrikanten erop zitten te wachten dat hun spullen een slechte naam krijgen omdat ze niet voor updates zorgen. Zo zijn er bijvoorbeeld in de mobile telefoon wereld merken die goed en merken die slecht bekent staan om hun updates voor hun toestellen.

Als je als autofabrikant het op de Europese markt goed wil doen zul je denk ik toch wel gaan zorgen dat je je zaakjes op orde hebt/gaat krijgen. De fabrikant zal toch wel willen dat hij kan blijven "shippen" zoals je dat noemt en dat bereik je alleen maar als ook de reeds bestaande klanten netjes geholpen worden en tevreden zijn.

Zelf maak ik wel eens wat grappen en grollen mee in de software van de auto, maar als ik heel eerlijk ben, dan mag ik wel zeggen dat ik heel erg tevreden ben met mijn MG4, alles werkt, hij rijd heerlijk, hij/zij/het is een pracht om te zien, zit lekker en het zijn maar een paar softwarehikjes die verbetering behoeven.

Merk bijvoorbeeld dat de auto stukken vlotter opstart als je met de sleutel op afstand de deuren opent dan als je dat doet met keyless entry, en met het knopje op het handvat de deur opent. Hoe beter je je auto leert kennen, hoe beter ie naar je luisterd ;)

Ben benieuwd hoe straks de LKA update bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meacount
1234567y schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Als ik nu moest kiezen? eigenlijk comfort boven Luxery!

- je krijgt een betere range (waarschijnlijk door ontbreken gekke achterspoiler). nu met warmtepomp ook in de winter.
- 17 inch velgen ipv 18.(toch?) dus meer comfort
- kofferbak is praktischer zonder 'vlakke laadvloer constructie '

voordelen zoals navigatie (haha, in het Engels, wie gebruikt het), 360 graden camera (beeld ziet eruit als 5 euro kostende ali-express camera) doen me weinig. de Dual-tone kleur gaat er waarschijnlijk ook ervanaf.

MAAR! luister je veel radio/muziek? vergelijk dan even de audiokwaliteit van de modellen, want dat was voor mij de eenige echte reden om voor Luxery te gaan. ik irriteerde me gewoon enrom aan de audio in de Comfort uitvoering.

Standaard overweeg ik niet vanwege ontbreken 3 fase lader.
Prachtig om te lezen, overigens kan de Luxery met vlakke vloer en met een verdieping werken, tis maar net hoe je bodemplaat erin legt.

De "gekke" achterspoiler is voor mij een must, maakt hem tot de MG4, maar smaak is natuurlijk persoonlijk.

De 4 talige dame van de navi is keurig, alleen lig je soms in een deuk hoe ze de Nederlandse straat en andere namen uitspreekt, soms echt compleet onverstaanbaar, maar goed de navi werkt, als ze niet vastloopt, prima. Niet iedereen zit met zijn telefoon te k.tten om ergens te moeten komen en gebruikt het wel, overigens als ze een net zo vriendelijke Nederlandse dame vinden om de navi te begeleiden zal ik dat niet erg vinden :)

Zie de 360° camera als een leuke aanvulling, denk ook dat het met een iets groter scherm wat beter uit de verf zou komen.

De beste range krijg je door je rijstijl aan te passen aan het elektrisch rijden en je verstand te gebruiken mbt de do's en don't s

Radio in de MG4 Luxery klinkt idd best wel lekker, zeker als je even wat dieper de menu's en de instellingen induikt d:)b Op standaard instellingen is het geen gehoor, maar als je eruit haalt wat erin zit..... ja, genieten.

Leuk om zo de diverse overwegingen te lezen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Onze overheid, de RDW - verkeerde gegevens in de kenteken registratie

Moest vandaag van onze overheid een bericht lezen dat ze me elektronisch hadden toegestuurd.

Moet je voor inloggen met je DigiD en dan kun je nog meer zaken lezen die ze zoal over je verzamelen, daar kun je onder andere ook je auto vinden, al kun je die ook via andere wegen zoals kentekencheck.nl vinden.

Mmmmm, deze registratie van de RDW zou toch leading moeten zijn denk je zo, maar denk dat er eentje heeft zitten pitten tijdens het invullen. Onze bruto inhoud van het accupakket schijnt 68kW te zijn, netto hebben we 64kW en een beetje, maar goed, dat zijn andere Kw's dan die van het motorvermogen.

Nu vind ik de registratie van de RDW toch al vreselijk wispelturig, van de ene auto krijg je meer info dan van de andere, bij mijn auto was het heel weinig info en die klopte ook nog niet eens.

Bij vermogen stond 68kW , de eerder door mij genoemde bruto inhoud van het accupakket. We kennen onze auto en weten zelf wel dat dat 150kW - 204pk zou moeten zijn. Of zouden ze daar toch de bruto inhoud van het accupakket bedoelen? Ze geven toch al heel wispelturig diverse info, dus ook hier zou ik niet verbaast over hoeven zijn, of toch wel?

Ik vraag mij af of ik de enige ben met deze fout of dat er nog meer mede MG4 bezitters zijn met deze fout in de kenteken registratie?

Net ook even mijn kentekenbewijspasje nagekeken en idd dezelfde fout, je zou toch denken dat de dealer zoiets ook zou moeten opvallen? of zouden zij ook gedacht hebben dat het de bruto inhoud van het accupakket betekent?

Vraag me af welke slapende honden ik allemaal wel of niet wakker moet maken, wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capital_G
meacount schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 01:45:
Onze overheid, de RDW - verkeerde gegevens in de kenteken registratie

Moest vandaag van onze overheid een bericht lezen dat ze me elektronisch hadden toegestuurd.

Moet je voor inloggen met je DigiD en dan kun je nog meer zaken lezen die ze zoal over je verzamelen, daar kun je onder andere ook je auto vinden, al kun je die ook via andere wegen zoals kentekencheck.nl vinden.

Mmmmm, deze registratie van de RDW zou toch leading moeten zijn denk je zo, maar denk dat er eentje heeft zitten pitten tijdens het invullen. Onze bruto inhoud van het accupakket schijnt 68kW te zijn, netto hebben we 64kW en een beetje, maar goed, dat zijn andere Kw's dan die van het motorvermogen.

Nu vind ik de registratie van de RDW toch al vreselijk wispelturig, van de ene auto krijg je meer info dan van de andere, bij mijn auto was het heel weinig info en die klopte ook nog niet eens.

Bij vermogen stond 68kW , de eerder door mij genoemde bruto inhoud van het accupakket. We kennen onze auto en weten zelf wel dat dat 150kW - 204pk zou moeten zijn. Of zouden ze daar toch de bruto inhoud van het accupakket bedoelen? Ze geven toch al heel wispelturig diverse info, dus ook hier zou ik niet verbaast over hoeven zijn, of toch wel?

Ik vraag mij af of ik de enige ben met deze fout of dat er nog meer mede MG4 bezitters zijn met deze fout in de kenteken registratie?

Net ook even mijn kentekenbewijspasje nagekeken en idd dezelfde fout, je zou toch denken dat de dealer zoiets ook zou moeten opvallen? of zouden zij ook gedacht hebben dat het de bruto inhoud van het accupakket betekent?

Vraag me af welke slapende honden ik allemaal wel of niet wakker moet maken, wie het weet mag het zeggen.
Accu inhoud meet men in kWu, niet kW. Ben wel benieuwd waar dat staat bij jou, bij mij zie ik het niet staan. Het vermogen is inderdaad 68 kW, piek vermogen staat er als het goed is ook op, dat is 150 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Capital_G schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 06:49:
[...]

Accu inhoud meet men in kWu, niet kW. Ben wel benieuwd waar dat staat bij jou, bij mij zie ik het niet staan. Het vermogen is inderdaad 68 kW, piek vermogen staat er als het goed is ook op, dat is 150 kW.
Ik weet wat het piekvermogen is 150kW/204pk. Sorry dat het u'tje er niet achter staat bij de inhoud van de accu, gelukkig begreep je wel wat er bedoeld werd.

Als er bij jou op de achterkant van het pasje van het kentekenbewijs bij Vermogen P.2 niet 68,00 kW staat maar vermoedelijk 150,00 kW / 204 pk dan is er bij jou geen fout gemaakt bij de kenteken registratie.

Mij maakt de fout niets uit, kenteken klopt en mijn naam en adres als eigenaar kloppen ook, verder staat er voor mij als leek zoveel zaken op de achterkant van het kentekenbewijs in zoveel codes dat ik toch niet kan controleren of wat er staat ook allemaal wel klopt, zaken als Brandstof P.3 E en aantal zitplaatsen S.1 5 en aanhanger massa geremd/ongeremd O.1 en O.2 500 kg zijn nog wel te bevatten, doch veel van de rest is Latijns voor de leek. Oh... ja Kleur R Grijs in mijn geval is ook nog wel te snappen. Als je iets meer kennis hebt weet je ook dat als je 100kg aftrekt van de massa rijklaar en dat getal aftrekt van totaal max toegestaan gewicht je kan zien wat je mag laden/vervoeren, daarna houd het voor mij wel op.

Een verzekering voor de auto houd rekening met allerlei zaken, en misschien nog wel per maatschappij verschillend, zaken waarvan ik een klein beetje weet waar ze rekening mee houden zijn, bijvoorbeeld leeftijd bestuurder, nieuwwaarde van de auto, gewicht van de auto, waar je woont/rijd met de auto, maar of ze ook andere zaken en in hoeverre ze deze betrekken in de berekening van de premie heb ik als leek geen idee, zoals zou de ene auto makkelijker branden dan de ander denk dan aan benzine, LPG, diesel, Electrisch, waterstof, grootte van de tankinhoud, het motorvermogen, aantal te vervoeren personen, laadlast, wat ie kan verslepen??? Ze zullen wel mooie statistieken hebben en een mooie risico analyse, alles samengevat in een slim computerproramma en na het invullen van de gegevens, druk op de knop en voila uw premie, en als je braaf hebt gereden gaat daar dan nog een korting vanaf.

Mooi verhaal, maar vraag me nog steeds af of ik de enige ben waar de RDW bij Vermogen P.2 68,00 kW heeft ingevuld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nancy81
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-01-2024
meacount schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:58:
[...]

Ik weet wat het piekvermogen is 150kW/204pk. Sorry dat het u'tje er niet achter staat bij de inhoud van de accu, gelukkig begreep je wel wat er bedoeld werd.

Als er bij jou op de achterkant van het pasje van het kentekenbewijs bij Vermogen P.2 niet 68,00 kW staat maar vermoedelijk 150,00 kW / 204 pk dan is er bij jou geen fout gemaakt bij de kenteken registratie.

Mij maakt de fout niets uit, kenteken klopt en mijn naam en adres als eigenaar kloppen ook, verder staat er voor mij als leek zoveel zaken op de achterkant van het kentekenbewijs in zoveel codes dat ik toch niet kan controleren of wat er staat ook allemaal wel klopt, zaken als Brandstof P.3 E en aantal zitplaatsen S.1 5 en aanhanger massa geremd/ongeremd O.1 en O.2 500 kg zijn nog wel te bevatten, doch veel van de rest is Latijns voor de leek. Oh... ja Kleur R Grijs in mijn geval is ook nog wel te snappen. Als je iets meer kennis hebt weet je ook dat als je 100kg aftrekt van de massa rijklaar en dat getal aftrekt van totaal max toegestaan gewicht je kan zien wat je mag laden/vervoeren, daarna houd het voor mij wel op.

Een verzekering voor de auto houd rekening met allerlei zaken, en misschien nog wel per maatschappij verschillend, zaken waarvan ik een klein beetje weet waar ze rekening mee houden zijn, bijvoorbeeld leeftijd bestuurder, nieuwwaarde van de auto, gewicht van de auto, waar je woont/rijd met de auto, maar of ze ook andere zaken en in hoeverre ze deze betrekken in de berekening van de premie heb ik als leek geen idee, zoals zou de ene auto makkelijker branden dan de ander denk dan aan benzine, LPG, diesel, Electrisch, waterstof, grootte van de tankinhoud, het motorvermogen, aantal te vervoeren personen, laadlast, wat ie kan verslepen??? Ze zullen wel mooie statistieken hebben en een mooie risico analyse, alles samengevat in een slim computerproramma en na het invullen van de gegevens, druk op de knop en voila uw premie, en als je braaf hebt gereden gaat daar dan nog een korting vanaf.

Mooi verhaal, maar vraag me nog steeds af of ik de enige ben waar de RDW bij Vermogen P.2 68,00 kW heeft ingevuld?
Bij mijn ZS EV SR staat 75 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:53
meacount schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:58:
[...]

Bij mij staat ook 68 kW bij P2, maar iets daaronder staat bij netto maximumvermogen 150 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Sonicfreak schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:51:
[...]

Bij mij staat ook 68 kW bij P2, maar iets daaronder staat bij netto maximumvermogen 150 kW.
Heel vreemd, zoveel verschil in de pasjes, bij mij staat direct onder P.2 de P.3 met een E ertussen is geen ruimte en nergens staat het door je genoemde netto maximumvermogen van 150kW.

Heel raar, maar zoals gezegd, als je bijvoorbeeld via kentekencheck.nl een nummerbord van een auto invult krijg je heel verschillende data, zoals max snelheid wel of niet, acceleratie wel of niet, soms zie wel het koppel heel raar allemaal. BTW, ook bij kentekencheck.nl komt mijn auto niet verder dan 68.00 kW

Aangezien onze overheden redelijk eigenwijs kunnen zijn en je ook vermeld dat je 68,00 kW hebt staan zal het dan wel goed zijn, men laat schijnbaar gewoon info vervallen als er niet genoeg ruimte op een pasje is of zoiets? 8)7
Nancy81 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:48:
[...]

Bij mijn ZS EV SR staat 75 kw
Lijkt me ook niet het max piekvermogen van de ZS EV, zullen ze het bij de RDW dan niet belangrijk vinden om dat te vermelden vraag ik mij af? Zal wel dom staan als je straks de MG4 krijgt met zowel een motor voor en achter, wat zullen ze er daar van bakken bij de RDW :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capital_G
meacount schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Heel vreemd, zoveel verschil in de pasjes, bij mij staat direct onder P.2 de P.3 met een E ertussen is geen ruimte en nergens staat het door je genoemde netto maximumvermogen van 150kW.

Heel raar, maar zoals gezegd, als je bijvoorbeeld via kentekencheck.nl een nummerbord van een auto invult krijg je heel verschillende data, zoals max snelheid wel of niet, acceleratie wel of niet, soms zie wel het koppel heel raar allemaal. BTW, ook bij kentekencheck.nl komt mijn auto niet verder dan 68.00 kW

Aangezien onze overheden redelijk eigenwijs kunnen zijn en je ook vermeld dat je 68,00 kW hebt staan zal het dan wel goed zijn, men laat schijnbaar gewoon info vervallen als er niet genoeg ruimte op een pasje is of zoiets? 8)7

[...]

Lijkt me ook niet het max piekvermogen van de ZS EV, zullen ze het bij de RDW dan niet belangrijk vinden om dat te vermelden vraag ik mij af? Zal wel dom staan als je straks de MG4 krijgt met zowel een motor voor en achter, wat zullen ze er daar van bakken bij de RDW :?
Piekvermogen staat bij niemand op de pas, die heeft geen lettertje of cijferjte, zie je alleen op de kenteken check (van bijv. RDW). Alleen het nominale vermogen (P2) staat er op, en voor de MG4 is dat 68 kW.

Oftewel alles klopt gewoon hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
@meacount @Capital_G

Bij mij staat bij Motorvermogen P.2. gewoon 150 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
meacount schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:19:
[...]

Prachtig om te lezen, overigens kan de Luxery met vlakke vloer en met een verdieping werken, tis maar net hoe je bodemplaat erin legt.
Ja dat snap ik, maar de constructie die dit mogelijk maakt is niet uit de kofferbak te halen. waardoor de auto simpelweg, onder de streep, minder kofferbak ruimte heeft. Maar goed, het zijn details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harryw
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-08 16:09
Gisteren gebeld door VM waalwijk ik zou een afspraak hebben om de mg4 af te halen. Ik weet van niks. Geen email of belletjes ontvangen. Vreemd. Contact persoon zij dat het nu niet meer lukt. Moeten een nieuwe afspraak maken. Eerst volgende mogelijkheid is ca.16 juni. Zooitje daar dus. Ik ben niet vrolijk geworden hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jony23
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-09 11:12
Weer maar eens gebeld met VM. Op 26 mei zou mijn MG4 luxury in fuzzy orange eindelijk bij hen worden aangeleverd. Na 6 maanden wachten eindelijk uitzicht op levering.🥳
Helaas, ondanks dat er 3 oranje op kenteken zijn gezet vorige week, zit die van mij er nog steeds niet tussen werd er gezegd.
Nieuwe aanleverdatum is nu 16 juni😭. Daarna duurt het nog 1 a 2 weken voordat ik eindelijk ermee kan gaan rijden.
Levertijd komt zo dicht tegen de 7 maanden aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hejijdaar
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-02 17:14
Harryw schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:15:
Gisteren gebeld door VM waalwijk ik zou een afspraak hebben om de mg4 af te halen. Ik weet van niks. Geen email of belletjes ontvangen. Vreemd. Contact persoon zij dat het nu niet meer lukt. Moeten een nieuwe afspraak maken. Eerst volgende mogelijkheid is ca.16 juni. Zooitje daar dus. Ik ben niet vrolijk geworden hiervan.
Ook maar even aangemeld om de ervaringen te delen mbt bestelde MG4. Het is inderdaad een rommel achter de schermen bij van Mossel. Ze halen de afgesproken leverdatum niet. Ligt volgens de dealers aan Waalwijk waar ze achter de feiten aan hobbelen. Gevolg is dat je als klant geen idee hebt waar je aan toe bent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Troetelbeer
Met al die verhalen ben ik toch blij dat ik mijn MG4 in Belgie krijg bij een klein familiebedrijf. Ik werd goed op de hoogte gebracht, vragen werden snel en fatsoenlijk beantwoord enz.

Zaterdagochtend eindelijk ophalen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shake
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-09 20:39
Jony23 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:48:
Weer maar eens gebeld met VM. Op 26 mei zou mijn MG4 luxury in fuzzy orange eindelijk bij hen worden aangeleverd. Na 6 maanden wachten eindelijk uitzicht op levering.🥳
Helaas, ondanks dat er 3 oranje op kenteken zijn gezet vorige week, zit die van mij er nog steeds niet tussen werd er gezegd.
Nieuwe aanleverdatum is nu 16 juni😭. Daarna duurt het nog 1 a 2 weken voordat ik eindelijk ermee kan gaan rijden.
Levertijd komt zo dicht tegen de 7 maanden aan.
Je bent niet de enigste 😉 Maandag maar is gebeld welke van de 3 er voor mij was, bij vk onbekend dat er 3 binnen zijn gekomen en later terug koppeling was kom hier op terug deze week… je raadt het vast wel nog niks gehoord een grote bout is het bij vm

[ Voor 10% gewijzigd door shake op 01-06-2023 20:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• savale
@Rollo Tomasi @Troetelbeer vandaag heeft mijn vrouw onze mg4 door de wasstraat gereden: er is geen vocht onder de laadklep gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Troetelbeer schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:25:
@meacount @Capital_G

Bij mij staat bij Motorvermogen P.2. gewoon 150 kW.
Dat lijkt mij ook de correcte aanduiding, vraag wel eens kentekens op bij de laadpalen om te zien wat er nu precies voor auto aan de laadpaal staat en daar staan ook allemaal de de gebruikelijke motorvermogens op.
Niet die idd wel foute vermelding zoals van mij met 68.00kW slaat helemaal nergens op.

Heb eens ergens gezien dat de accu van de MG4 bruto 68.00kWu zou zijn, mag van mij ook zonder het u'tje, iedereen begrijpt wel wat er bedoeld wordt. Vermoed dat na een wild weekend de RDW medewerker een slechte maandagochtend had en het allemaal niet even scherp meer zag.

Zou jij @Troetelbeer het laten aanpassen bij de RDW?
Capital_G schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:35:
[...]

Piekvermogen staat bij niemand op de pas, die heeft geen lettertje of cijferjte, zie je alleen op de kenteken check (van bijv. RDW). Alleen het nominale vermogen (P2) staat er op, en voor de MG4 is dat 68 kW.

Oftewel alles klopt gewoon hoor.
Mmm, denk dat het bij jou ook gewoon verkeerd staat. De rest van je verhaal komt bij mij niet betrouwbaar over, heb al teveel kentekens opgevraagd om dat te geloven. Ook bij de RDW werken mensen, en mensen maken fouten. Zodoende heeft ook de MG4 nog wel eens fratsen, komt ook door mensen, maar als het goed gaat dan zullen de mensen het ook wel weer herstellen. In het geval van de RDW, rijksoverheid gerelateerd, heb ik er niet veel zin in om te gaan herstellen, de administratieve handelingen die ze daarvoor kunnen bedenken zijn voor mij een no go, maar als het om ernstige redenen zou moeten...... BTW, loop je al weer op tijd met je auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
meacount schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 01:03:
[...]

Heb eens ergens gezien dat de accu van de MG4 bruto 68.00kWu zou zijn, mag van mij ook zonder het u'tje, iedereen begrijpt wel wat er bedoeld wordt. Vermoed dat na een wild weekend de RDW medewerker een slechte maandagochtend had en het allemaal niet even scherp meer zag.

Zou jij @Troetelbeer het laten aanpassen bij de RDW?
[...]
@Troetelbeer is belg dus dan bij de belgische RDW. kW of kWh is wel een verschil een u/h weglaten gewoon niet doen want nu kun je het wel begrijpen maar dan moet je het uit de context halen. Ik vergelijk het altijd met een regenton. kWh is de hoeveelheid die in een regenton zit en kW is de snelheid waarmee de regen in de regenton stroomt. @meacount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capital_G
meacount schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 01:03:
[...]
De accu van beide long range MG4's is 64kWu bruto, 61.7kWu netto. Te vinden op https://ev-database.org/car/1708/MG-MG4-Electric-64-kWh.
Mmm, denk dat het bij jou ook gewoon verkeerd staat. De rest van je verhaal komt bij mij niet betrouwbaar over, heb al teveel kentekens opgevraagd om dat te geloven. Ook bij de RDW werken mensen, en mensen maken fouten. Zodoende heeft ook de MG4 nog wel eens fratsen, komt ook door mensen, maar als het goed gaat dan zullen de mensen het ook wel weer herstellen. In het geval van de RDW, rijksoverheid gerelateerd, heb ik er niet veel zin in om te gaan herstellen, de administratieve handelingen die ze daarvoor kunnen bedenken zijn voor mij een no go, maar als het om ernstige redenen zou moeten...... BTW, loop je al weer op tijd met je auto?
Ik was nieuwsgierig en heb nog wat kentekens door de tool gehaald (deze: https://ovi.rdw.nl/), en overal staat hetzelfde. Lijkt me overigens stug dat dit door een mens gedaan wordt, als je bedenkt hoe makkelijk het allemaal te automatiseren is. Dit is wel redelijk off-topic denk ik.

Ik weet overigens niet hoe het nominale vermogen gemeten wordt, zou een output van de WLTP meting kunnen komen of gewoon de specificaties van de elektromotor. Ben op zich wel benieuwd waar 68.0 kW vandaan komt.

De tijd klopt na het uitschakelen van zomertijd (beetje onlogisch, misschien dat de zomertijd al in de automatische sync meegenomen wordt en de toggle dus niet nodig is, zien we over een paar maanden wel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Troetelbeer
@Vaevictis_ Ik ben Nederlands, ik woon enkel in België.

Staat er bij jullie kWu ipv kW?

@meacount Ik zou het niet laten veranderen, als leek zijnde mag ik aannemen dat het correct is wat er staat.

Ik lees overigens wat dingen door elkaar van jullie. Accu inhoud is iets anders dan het vermogen.

[ Voor 19% gewijzigd door Troetelbeer op 02-06-2023 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meacount
Troetelbeer schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:34:
Met al die verhalen ben ik toch blij dat ik mijn MG4 in Belgie krijg bij een klein familiebedrijf. Ik werd goed op de hoogte gebracht, vragen werden snel en fatsoenlijk beantwoord enz.

Zaterdagochtend eindelijk ophalen!
Het is niet overal kommer en kwel en veel ligt er aan de verkoper. Zelf heb ik het ook getroffen in Rotterdam met wel een goede verkoper die wel de tijd en moeite neemt om voor zijn klanten net even een stapje meer te doen. Natuurlijk kunnen de verkopers niet toveren en zijn ook afhankelijk van de info van de overkoepelende organisatie.

In mijn geval werd er naar volle 100% tevredenheid gewerkt en werden alle afspraken nagekomen, ook tussentijdse vragen werden keurig beantwoord en werden bijvoorbeeld per email gebruiksaanwijzingen gemaild en werd ik niet zoals met een andere verkoper uit Amsterdam op een zoekpad gestuurd om ea maar zelf uit te zoeken. Het kan dan ook hier goed verlopen, ik begrijp de mensen waar het dan niet goed bij verloopt, ik zou ook niet blij worden.

Uit een leven met ervaringen met het kopen van nieuwe auto's als particulier houd ik van duidelijke afspraken en laat dat ook op het koopcontract vermelden, ik/wij als klant moeten tegenwoordig steeds meer slikken van de grote bedrijven met hun mooie contracten en kleine lettertjes en bla bla om onder dingen uit te komen. Vorige auto dreigde ook maanden en maanden later geleverd te worden dan wat er was afgesproken, maar omdat ik duidelijk op het contract had staan wat ik wenste, werd er, met gemorrel, toch geleverd. Er was ook nog zoiets als wederzijds begrip.

Morgen is de dag....nog 1 nachtje woelen ;) Hoop dat ie net zo netjes als die van mij wordt afgeleverd, zowel auto als een geduldige uitleg erbij. BTW, krijg je in België eerder je inschrijvingsbewijs ( zo schijnt het Kentekenbewijs in België te heten en dat hetzelfde als de NL versie zou zijn) omdat je al wist dat er 150kW als vermogen was opgegeven? Oh, welke kleur auto staat er morgen in de showroom op je te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Troetelbeer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:19:
@Vaevictis_ Ik ben Nederlands, ik woon enkel in België.

Staat er bij jullie kWu ipv kW?

@meacount Ik zou het niet laten veranderen, als leek zijnde mag ik aannemen dat het correct is wat er staat.

Ik lees overigens wat dingen door elkaar van jullie. Accu inhoud is iets anders dan het vermogen.
Je woont in België, neem aan dat je dan ook met Belgische nummerplaten gaat rijden?

Auto met motorvermogen van 150kW accu van 64kW/h.

Wat ik niet snap is dat de vermelding door de RDW zo wispelturig is bij de ene auto 150kW en bij de andere auto 68kW, heb ook nog even bij RDW mijn kenteken opgezocht en bij onderdeeltje milieu vind je dan:

P.2
Nominaal continu maximumvermogen
68 kW
Maximum vermogen 60 minuten
68 kW
Netto maximumvermogen elektrisch
150 kW

Van een benzinemotor bijvoorbeeld wordt het max vermogen gemeld, niet allerlei tussenwaarden. Voor de BPM wordt er oa gerekend met de hoeveelheid uitstoot van de uitlaatgassen. Krijg nu, omdat het zo verschillend wordt gemeld, het idee dat ze er in de toekomst wel iets mee gaan doen, de NL overheid kennende zullen ze het misschien wel gaan gebruiken voor BPM of wegenbelasting heffing? Of een toekomstige stikstof heffing? Je weet het hier nooit :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
@meacount

In Belgie krijg je vanuit de dealer een papier met aanvraag tot inschrijving (fysiek of op mail, eigen keuze). Dat stuur je door naar je verzekeringsmakelaar en die gaat de auto vervolgens inschrijven bij De Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV), de Belgische RDW dus. De de dag erna heb je dan je kentekenbewijs (heet dus hetzelfde als in NL) al in huis.

Ook regelt de verzekeringsmakelaar al direct de voordeligste verzekering die aan mijn wensen voldoet.

Kort samengevat: om 14:44u kreeg ik het papier in mail van de dealer, die vervolgens doorgestuurd naar mijn verzekeringsmakelaar. Om 16:41u kreeg ik mail van mijn verzekeringsmakelaar dat de inschrijving gedaan is, plus mijn polis voor de verzekering. Dag erna had ik mijn kentekenbewijs binnen.

Overigens is het zo in Belgie dat je kenteken persoonsgebonden is, dus je kunt je kenteken meenemen naar je nieuwe auto. Ik rijd dus uiteraard met Belgische platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Capital_G schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:42:
[...]

De accu van beide long range MG4's is 64kWu bruto, 61.7kWu netto. Te vinden op https://ev-database.org/car/1708/MG-MG4-Electric-64-kWh.

[...]

Ik was nieuwsgierig en heb nog wat kentekens door de tool gehaald (deze: https://ovi.rdw.nl/), en overal staat hetzelfde. Lijkt me overigens stug dat dit door een mens gedaan wordt, als je bedenkt hoe makkelijk het allemaal te automatiseren is. Dit is wel redelijk off-topic denk ik.

Ik weet overigens niet hoe het nominale vermogen gemeten wordt, zou een output van de WLTP meting kunnen komen of gewoon de specificaties van de elektromotor. Ben op zich wel benieuwd waar 68.0 kW vandaan komt.

De tijd klopt na het uitschakelen van zomertijd (beetje onlogisch, misschien dat de zomertijd al in de automatische sync meegenomen wordt en de toggle dus niet nodig is, zien we over een paar maanden wel).
Is de vermelding van de MG4 bij de RDW off-topic? lastig, wil niet graag off-topic, maar denk wel in ons belang wat men ermee gaat doen.

Net wat sites van kentekens bezocht..... waar je eerst nog info kreeg over het vermogen staan nu nog enkel streepjes :?

De mijne opgezocht bij het RDW en bij het stukje milieu vind je dan:

P.2
68 kW
68 kW
150 kW

Vermoed dat ze die 2 eerste waardes van de fabrikant of erkent testbureau krijgen, maar vind het net als jij ook wel leuk om te weten hoe men aan die waardes komt en of ze bijvoorbeeld voor die 150kW de auto vastbinden op een rollenbank 8)

Vind het opmerkelijk dat je nu plots bij diverse kentekensites geen info meer vind over het vermogen, zal niet gek staan te kijken dat men bezig is met iets van een milieuheffing of zoiets dergelijks dat ons geld aan de NL overheid gaat kosten :)

Heb geen idee waar men nu mee bezig is, dus blijft een beetje de vraag, wat men hier zoal heeft staan op zijn kentekenbewijs pasje bij Vermogen P.2

Denk dat je wel gelijk hebt dat het wel automatisch zal gaan, of ten dele - ergens moet het ingebracht/ de aanzet ertoe gegeven worden. Ook die kentekensites halen hun info automatisch uit de diverse databasis, al krijg je bij de ene wat meer info dan bij de ander.

Denk dat de tijd zonder het vinkje in de zomertijd automatisch zal meelopen met de "werkelijke" tijd, zoiets als met je mobieltje, je hebt er verder geen omkijken naar.

Ben nu ook wel benieuwd naar die vermogens van de concurrentie en hoe ze die gaan vermelden bij de RDW, van de Dacia Spring weet ik dat ik niet raar sta te kijken als er lage getalletjes staan, de basis versie is 44pk en daar sla je op autogebied niet echt een deuk in een pakje boter mee om het zo maar even te zeggen, er is nu wel een iets sterkere versie die ze dacht ik Extreem noemen, maar ook daar raak je niet echt van onder de indruk. Van een basis versie Dacia Spring bij RDW opgevist:

P.2
Nettomaximumvermogen
Niet geregistreerd
P.2
18.6 kW
Niet geregistreerd
33 kW

Ja, er zal wel een reden voor zijn dat men eea zo vermeld bij elektrische auto's, we rijden hier in NL nog tot 2025 zonder wegenbelasting en ik heb zo het vermoeden dat men een combinatie van gewicht en vermogen gaat gebruiken om diverse belastingen "eerlijk" op te kunnen leggen...... ;)

Wie dan leeft dan zorgt zal ik maar denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nancy81
Hoe bewaren jullie de sleutel van de auto. Ivm diefstal van de auto.

Moet deze minimaal 6 meter bij de auto vandaan zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capital_G
Relay attacks zijn vooral theoretisch, de hardware is vrij duur en volgens mij zijn in de praktijk alleen enkele luxury auto's gestolen op deze manier, waar de sleutel ook naast de voordeur hing (correct me if I'm wrong). Replay (extra p) attacks zijn veel simpeler, maar ook simpel te voorkomen met rolling keys.

Helaas heb ik nog niet gevonden of MG bestend is tegen replay attacks, er is een certificering voor maar ze doen daar niet aan mee.

Ik had op youtube wel een apparaatje gezien die relay attacks mogelijk maakt en relatief goedkoop is. Maar of die ook makkelijk te verkrijgen is weet ik niet.

Je kan altijd het zeker voor het onzekere nemen en de sleutel:
- Niet naast de voordeur hangen.
- In een metalen doos/faraday doos/koelkast/magnetron (die laatste twee raad ik niet per se aan) bewaren.

Ik ben nog op zoek naar een goed metalen kistje. Er is vooral veel prul. Voor nu bewaar ik hem aan de andere kant van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschoppema
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-09 17:42
Wij bewaren onze autosleutels in een speciaal sleuteltasje om dit te voorkomen. Te koop bij ome Ali, broer BOL of Amazon.
We hebben voor onze bimmer al een paar keer 's-nachts wat types op de stoep gehad met een rugzak vol apparatuur en poging om de sleutel te vangen.
De MG ZS trok om een of andere reden niet de aandacht van de bezoekers ;)
Nadeel is dat je de autosleutel bij gebruik buiten het tasje moet houden, maar dat went en ligt toch ergens in de middenconsole.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nancy81
rschoppema schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:24:
Wij bewaren onze autosleutels in een speciaal sleuteltasje om dit te voorkomen. Te koop bij ome Ali, broer BOL of Amazon.
We hebben voor onze bimmer al een paar keer 's-nachts wat types op de stoep gehad met een rugzak vol apparatuur en poging om de sleutel te vangen.
De MG ZS trok om een of andere reden niet de aandacht van de bezoekers ;)
Nadeel is dat je de autosleutel bij gebruik buiten het tasje moet houden, maar dat went en ligt toch ergens in de middenconsole.
Er gaat een wereld voor me open. Ook qua prijs. Maar misscchien moet je niet te zuinig zijn voor je auto van 38k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
zojuist een afspraak kunnen maken voor de trekhaakmontage op de MG4 bij VM in Amsterdam, pas eind deze maand - we zullen zien! (vervangend vervoer wordt geregeld, evenals kijken naar restpunten mbt software, balanceren en kras op derde remlicht bij aflevering).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:24
Nancy81 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:47:
[...]

Er gaat een wereld voor me open. Ook qua prijs. Maar misscchien moet je niet te zuinig zijn voor je auto van 38k
Op het aanrecht heb ik een brabantia broodtrommel staan, werkt ook prima tegen een attack

diskeltische lurker

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de_oerknal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-06 10:25
Tot nog toe heb ik dit forum alleen gevolgd en niet deelgenomen, maar hierbij een ervaring die wellicht interessant is voor jullie namelijk het herstel van een flinke schade aan mijn gloednieuwe MG5.

Eind maart raakte de linker voorkant flink beschadigd nadat een motor tegen een brommer botste en doorschoof tegen de MG, die op dat moment vrijwel stilstond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bAAxhnpsJeJlchoAy9J58Uv4kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37F53HqrEn43Tp7FmatvlDPW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4F203CKxPUNJbjcWuvFHQiGj_rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLxb31KNRGkvOzUkCLjgnthf.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8uMGT6l0MgzjE3Tn-G3EAqS6UQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iaz15uByiYfsy6tNreMrHYY.jpg?f=fotoalbum_large

Toen een schadehersteller 1,5 week later eindelijk met goedkeuring van de verzekering aan de reparatie kon beginnen was natuurlijk de grote vraag hoe lang dit zou duren ivm levertijden van onderdelen. Sinds vandaag weet ik dat want ik heb ‘m eindelijk weer op kunnen halen, ongeveer 2 maanden later dus (en hij was nog geen 2 maanden gebruik geweest!). Dat is natuurlijk lang zat en de schadehersteller vond dat zelf ook, maar ik had al rekening gehouden met 4-6 maanden dus dan valt het alleszins mee. Het goede nieuws is dus dat het wel kan, en voorlopig - ik heb er nog maar een klein stukje in gereden en alleen kort naar de auto gekeken - heb ik niks opgemerkt dat niet meer is zoals het hoort.

Ik ben blij dat ik weer kan genieten van deze heerlijke auto en het was vandaag net alsof ik mijn nieuwe auto voor het eerst mocht ophalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
Heinemancp schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:09:
zojuist een afspraak kunnen maken voor de trekhaakmontage op de MG4 bij VM in Amsterdam, pas eind deze maand - we zullen zien! (vervangend vervoer wordt geregeld, evenals kijken naar restpunten mbt software, balanceren en kras op derde remlicht bij aflevering).
Dat is mooi! Ja, wat ik begrijp is dat ze inderdaad wel wat trekhaken hebben, maar niet voldoende om iedereen blij te maken.

Voor mij maakt dit het verschil of ik deze zomer op vakantie kan met de auto, of anders een auto moet gaan huren ofzo. Dus ik hoop een klein beetje dat ze mijn trekhaak spoedig willen leveren. misschien moet ik iemand gaan omkopen voor zijn trekhaak montage datum haha 😂 ach, we gaan het meemaken! wel heel fijn dat ze eraan komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
1234567y schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:39:
[...]

Dat is mooi! Ja, wat ik begrijp is dat ze inderdaad wel wat trekhaken hebben, maar niet voldoende om iedereen blij te maken.

Voor mij maakt dit het verschil of ik deze zomer op vakantie kan met de auto, of anders een auto moet gaan huren ofzo. Dus ik hoop een klein beetje dat ze mijn trekhaak spoedig willen leveren. misschien moet ik iemand gaan omkopen voor zijn trekhaak montage datum haha 😂 ach, we gaan het meemaken! wel heel fijn dat ze eraan komen!
Precies daarom had ik contact gezocht, want fietsen moeten mee kunnen binnenkort. Maar wat bied je ;)
Pagina: 1 ... 73 ... 93 Laatste

Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)

Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2