Eens, zelfs in een lagere stand is het zeer gemakkelijk om piepende bandjes te hebben bij het wegrijdenBezulba schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:05:
[...]
Nou, je kan anders hard optrekken bij het stoplicht in sport mode
Ja die bekende knik in de stuurkolom.technopeuter schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:41:
knik in de stuurkolom blijft irritant, evenals de lekkende achterruit
3 augustus weer een afspraak voor de tweede onderhoudsbeurt bij VM Breda.
Dan gaan ze een tweede poging doen om die knik op te lossen.
Als het dan weer niets is overweeg ik toch om hier een keer mee naar Tiel te gaan.
Verder soms rammels boven het dashboard ter hoogte van het stuur alsof er een stuk los gaas onder zit.
Als je er met je hand opdrukt is het weg, toch vreemd voor deze toch wel degelijke auto.
Rammels zijn allemaal zeer temperatuur afhankelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door johnberg51 op 25-07-2022 11:35 ]
Hoe goed zijn de rijhulpsystemen van een pre facelift ZS EV? Vergelijkbaar met de Kia/Hyundai systemen? (Lane assist/autosteer)
Iemand daar ervaring mee?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Het werkt... redelijkArfman schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:20:
Hoe goed zijn de rijhulpsystemen van een pre facelift ZS EV? Vergelijkbaar met de Kia/Hyundai systemen? (Lane assist/autosteer)
Wel (zoals het hoort), netjes je handen op het stuur houden.
Hij stuurt redelijk mee en bounced niet teveel tussen de lijntjes. Wel in de gaten houden, af en toe mist die de bocht en moet je hem helpen.
Ik vind ze prima werken: stuurt goed mee, en houdt je goed in het midden van de weg. Eigenlijk blijf ik het wonderlijk vinden dat de techniek zover gevorderd is. Ik vind het zelfs jammer dat ze zo snel gaan piepen dat je je handen op het stuur moet houden :-) Maar goed, safety first.
Goed om te horen! Ik snap dat het een failsafesysteem is, ik ga er zeker niet op vertrouwen (doe ik bij onze e-Niro ook niet) maar het is fijn dat het behoorlijk goed werkt.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Werkt goed. Ligt er ook aan welke auto je er voor hebt gehad. Heb de pre face lift nu paar maanden en het werkt allemaal goed. Heel relaxed rijden.
Inmiddels 23000 km op de teller sinds aanschaf van de ZS in 11/20 en zeer tevreden over het gebruik van de hulpsystemen. ACC staat vrijwel altijd aan en waar mogelijk in gebruik. In de stad gebruik ik lanekeeping alleen via de knop op de richting aanwijzer zodat het weer uitgeschakeld kan worden als het hinderlijk of onnodig is. Tijdens langere ritten op buitenwegen heeft lanekeeping via MG Pilot (twee tikjes aan de ACC hendel) de voorkeur.marvel27 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:09:
Ik vind ze prima werken: stuurt goed mee, en houdt je goed in het midden van de weg. Eigenlijk blijf ik het wonderlijk vinden dat de techniek zover gevorderd is. Ik vind het zelfs jammer dat ze zo snel gaan piepen dat je je handen op het stuur moet houden :-) Maar goed, safety first.
Hier nog wat extra informatie over de MG 4 electric van een dealer event in Engeland
https://www.mgevs.com/threads/mg4-first-uk-dealer-hands-on-photos-and-specifications.6798/
In het kort:
https://www.mgevs.com/threads/mg4-first-uk-dealer-hands-on-photos-and-specifications.6798/
In het kort:
- Geen frunk
- Kofferbak gelijkwaardig of groter dan Kia e-Niro volgens die man
- 51kWh - Range 350km - 100kW snelladen (10-80% in ongeveer 40 min)
- 64kWh - Range 445km - 125kW snelladen (10-80% in ongeveer 35 min)
- Oja... geen ruitenwisser achter...
[ Voor 5% gewijzigd door Url op 26-07-2022 22:30 ]
Rechargingshow | rechargingshow.com
Bewegend beeld (testritje) van de MG4 / MG Mulan
[YouTube: MG 4 ELECTRIC MULAN review by 蔡貳百]
Vraag me soms echt af welke auto's die gasten in het dagelijks leven rijden...
[YouTube: MG 4 ELECTRIC MULAN review by 蔡貳百]
Ach, volgens de gemiddelde auto reviewer kom je met een auto die niet in 0-100 binnen 5 seconden gaat 'niet mee met het verkeer'Bezulba schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:39:
[...]
En die pk's, heb je die echt nodig? De MG kan echt wel fatsoenlijk optrekken bij een stoplicht, so what's the point?
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Is dat een openbare link?
Zelfde hier wacht nu sinds december, geduld wordt aardig op de proef gesteld 😕
If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!
Ik heb begin mei de MG ZS EV Luxury Long Range besteld.
Via de leasemaatschappij kreeg ik eerst te horen dat de verwachte levertijd 24-8-22 zou zijn.
2 weken geleden werd dat 05-10-22.
Aangezien de vele vertragingen leek me dat sterk, dus gister de leverancier gebeld.
Daar geven ze aan dat de auto op zijn vroegst eerste kwartaal 2023 geleverd zal worden.
Inderdaad nog even geduld hebben dus.
Via de leasemaatschappij kreeg ik eerst te horen dat de verwachte levertijd 24-8-22 zou zijn.
2 weken geleden werd dat 05-10-22.
Aangezien de vele vertragingen leek me dat sterk, dus gister de leverancier gebeld.
Daar geven ze aan dat de auto op zijn vroegst eerste kwartaal 2023 geleverd zal worden.
Inderdaad nog even geduld hebben dus.
Je kan via https://opendata.rdw.nl de basisregistratie voertuigen openen en daarop filters doorvoeren, dus zeker openbaar maar dus ook zelf instelbaar op basis van wat je wilt weergeven.BlackBurn schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:34:
Is dat een openbare link?
Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23
Nou, gisteren liet m'n MG (my19) me aardig in de steek.
Kwam terug van vakantie midden in de nacht, 8dagen op Schiphol geparkeerd, 12v accu leeg. Sta je dan. Auto doet dan dus niks meer.
Auto maar laten staan en taxi naar huis.
In de ochtend, jumpstarter geleend bij MG Amsterdam en daarmee naar Schiphol(wachten op anwb zou langer duren). Even aansluiten en gelijk werkt alles weer.
Ruim een uur gereden en even geparkeerd voor lunch, weer 12v leeg.
Nu dus maar m'n oude jmpstarter in de auto voor als het weer gebeurd en van de week maar de garage om de accu te laten nakijken.
Snap niet dat er in de motorruimte geen knop zit om de 12v te voeden uit de HV in nood. Gedoe, dit.
Kwam terug van vakantie midden in de nacht, 8dagen op Schiphol geparkeerd, 12v accu leeg. Sta je dan. Auto doet dan dus niks meer.
In de ochtend, jumpstarter geleend bij MG Amsterdam en daarmee naar Schiphol(wachten op anwb zou langer duren). Even aansluiten en gelijk werkt alles weer.
Nu dus maar m'n oude jmpstarter in de auto voor als het weer gebeurd en van de week maar de garage om de accu te laten nakijken.
Snap niet dat er in de motorruimte geen knop zit om de 12v te voeden uit de HV in nood. Gedoe, dit.
Alles is terug te redeneren naar 4
Aan de andere kant wat houd de auto dan wakker? Is het misschien de internet verbinding met de App? Heeft uw mg die? De accu zal nu wel overleden zijn, de oorzaak is wel belangrijk om te achterhalen.Steefph schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:17:
Nou, gisteren liet m'n MG (my19) me aardig in de steek.
Kan best zijn dat de accu het gewoon begeven heeft in de hitte van afgelopen week. Auto is nu bijna 2 en er zijn genoeg verhalen dat MG er niet de beste kwaliteit 12V accu in geplaatst heeft.jpvdheijn schreef op zondag 31 juli 2022 @ 08:09:
[...]
Aan de andere kant wat houd de auto dan wakker? Is het misschien de internet verbinding met de App? Heeft uw mg die? De accu zal nu wel overleden zijn, de oorzaak is wel belangrijk om te achterhalen.
De 2e keer werd ik geholpen door de ANWB en daar gaf de lader aan dat de accu op 3.6v zat
Vreemde is nu wel. Gisteren de hele nacht aan de normale lader gestaan en de accu is nu alweer meer dan 24u boven de 12.5v
[ Voor 17% gewijzigd door Steefph op 31-07-2022 09:17 ]
@Steefph Heb je de DAB update al gehad? Bekend probleem dat het infotainment-systeem de 12V kan leegtrekken. Zou met de update verholpen zijn.
@Steefph
Stekker van je OVMS eruit getrokken? Vraagt ook veel van de accu.
Zo’n 0,2V per dag keer 8, zit je nog maar op 11V
Ik had de stekker eruit getrokken en 9 dagen weg, niets aan de hand.
[ Voor 49% gewijzigd door johnberg51 op 01-08-2022 09:57 ]
OVMS was los. Lijkt toch gewoon op een rotte accu. Heb zo het idee dat de temperatuur van vorige week een probleem was.johnberg51 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:53:
@Steefph
@Steefph
Ik snap het eigenlijk ook niet, met een kleine extra voorziening zou je de 12V accu vanuit de HV accu wel 100 keer kunnen opladen. Doet men dat nou uit zuinigheid?
Jij had toch ook zo’n Indiegogo AA wireless, hoeveel stroom verbruikt die eigenlijk?
Ik snap het eigenlijk ook niet, met een kleine extra voorziening zou je de 12V accu vanuit de HV accu wel 100 keer kunnen opladen. Doet men dat nou uit zuinigheid?
Jij had toch ook zo’n Indiegogo AA wireless, hoeveel stroom verbruikt die eigenlijk?
Doet de MG ZS dat niet? De Hyundai Ioniq die ik nu rijd heeft een instelling in het infotainment systeem om de 12V accu vanuit de HV accu bij te laden. Dit kun je met een vinkje aanzetten.johnberg51 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:52:
@Steefph
Weet iemand of de MG ZS facelift dit wel heeft?
Edit: zie net dat de MG ZS facelift de 12V accu wel automatisch oplaadt.
https://www.vanmossel.nl/...CE_EU_Owner_Manual_NL.pdf
Intelligent opladen
De SOC van de 12V-accu wordt voortdurend bewaakt.
Wanneer de Start/Stop-schakelaar in de stand UIT staat, is
het in bepaalde situaties mogelijk dat de hoogspanningsaccu de 12V-accu oplaadt om ervoor te zorgen dat de auto start. Deze functie wordt automatisch in- en uitgeschakeld.
[ Voor 27% gewijzigd door Sonicfreak op 02-08-2022 09:10 ]
Vraagje: ik rijd een Marvel R. Hierin zit een DAB radio ontvanger. Recent was ik het buitenland (Duitsland) en ontving totaal geen zenders. Ook op de FM band niet. Zag nergens iets van opnieuw zenders zoeken oid. Inmiddels weer teug in Nederland en heb wel Nederlandse zenders. Maar nu hebben de diverse zenders in de naamgeving allerlei vreemde tekens ipv de normale naam. Ook nu ben ik dus op zoek naar de opnieuw scannen functie. In de handleidingen heb ik het antwoord niet kunnen vinden.
Kortom twee vragen: komt dit probleem bekend voor en weet iemand hoe de radio opnieuw ingesteld kan worden?
Kortom twee vragen: komt dit probleem bekend voor en weet iemand hoe de radio opnieuw ingesteld kan worden?
AA gaat uit met de usb poort en wat die verbruikt? Zal minder dan 5w zijn.johnberg51 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:52:
@Steefph
Bericht van dealer ontvangen vanuit onze wagenparkbeheerder: “De huidige verwachting is dat wij de auto eind november zullen binnen krijgen.”
In februari besteld, MG ZS EV Luxury Long Range in Pebble Black
Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23
Bij van mossel staan al geruime tijd een aantal nieuwe in de categorie “wordt verwacht” , de standaard range comfort lijken er te zijn maar de Luxury uitvoeringen niet. In principe denk ik dat voor mij de standaard range Luxury ook voldoende zal zijn. Iemand die meer info kent over die levertijden?
Nice! Goed om te horen. Ik heb de lx lr blauw besteld in februari... Hopen dat die dan ook komt... Scheelt weer een beetje bijtelling 😅matthewtje schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:00:
Bericht van dealer ontvangen vanuit onze wagenparkbeheerder: “De huidige verwachting is dat wij de auto eind november zullen binnen krijgen.”
Dat ligt aan de kleur. Verschillende kan je al met een week krijgen heb ik vernomen op mg zs forum op fb.ChUcKiE schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:19:
Bij van mossel staan al geruime tijd een aantal nieuwe in de categorie “wordt verwacht” , de standaard range comfort lijken er te zijn maar de Luxury uitvoeringen niet. In principe denk ik dat voor mij de standaard range ook voldoende zal zijn. Iemand die meer info kent over die levertijden?
Afgelopen woensdag naar VM Breda geweest voor de tweede onderhoudsbeurt van mijn MG ZS EV van 1 juli 2020.
Om 10:00 afgeleverd en pas om 17:00 gedeeltelijk klaar, moest nog een vervolgafspraak maken.
De koffie was weer prima en er waren zelfs krentebollen en wafels aanwezig.
Het ging ook om rammels onder het dashboard, knik/knak stuur en krakende achterklep. Voor de laatste twee is de vervolgafspraak.
Rammel dashboard was een losse bout en deze is nu geborcht weer vastgedraaid, vreemd dat dit kan.
In een keer een hoop updates gehad, dit heeft tot 16:00 u geduurd, had ik echt niet gedacht.
Het gaat om:
TC
EPS
VCU
DCDC
BCM
SCU
PLC
BMS
De BMS update is de 1027630EU4, die ik hier op het forum nog niet tegengekomen ben.
Resultaat: Hervat het laden naar stroomonderbreking en uitgesteld laden met klok is mogelijk.
Als je de deur opendoet stopt het laden wel.
Ik weet niet of de auto nu tot 449V laadt, moet ik nog testen. Heb wel nog 150 Km over na 150 Km rijden, dit zou kunnen omdat de bodem buffer misschien meer gebruikt wordt.
Ik zit nu wel met een probleem:
Ik heb een OVMS module en de resterende range wordt nu niet meer juist weergegeven (altijd 12 - 15 Km).
Ook ideal range wordt niet juist (te laag) weergegeven, procent SoH klopt denk ik wel.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Mischien firmware update voor de OVMS module?
De kosten voor de tweede onderhoudsbeurt waren nu €252,89, is dit normaal?
Hier de laatste uitdraai na updates:
:strip_exif()/f/image/q8zXR3LL7XXU7nQe1dmDKtJb.jpg?f=fotoalbum_large)
UPDATE:
Gisterenavond aan de lader gehangen op 13A
Om ca. 7:00 in de ochtend SoC 98,9%
HV spanning is i.d.d. 449,8V
OVMS module ingesteld op BMS firmware na januari 2021 anders was SoC 95,6%
Is nu nog steeds aan het egaliseren, resterende tijd op OVMS varieerd constant tussen ca. 5,5 tot 7,5 uur en wordt niet minder.
OVMS geeft aan “charging” terwijl eigenlijk “topping off” actief is (led op MG logo brand constant)
Range staat op 12 Km ?? ideal range is 260 Km.
M.a.w er klopt geen bal meer van die OVMS
Een pluspunt voor zover dit betrouwbaar is: Vmax - Vmin is nu 55 mV was eerst 70 mV, begint weer ergens op te lijken.
OVMS draait momenteel op:
3.3.002/ota_0/main (build idf v3.3.4-848-g1ff5e24b1b Mar 7 2022 07:33:16)
Weet iemand of er een firmware is die wel matcht met de nieuwe BMS software?
Om 10:00 afgeleverd en pas om 17:00 gedeeltelijk klaar, moest nog een vervolgafspraak maken.
De koffie was weer prima en er waren zelfs krentebollen en wafels aanwezig.
Het ging ook om rammels onder het dashboard, knik/knak stuur en krakende achterklep. Voor de laatste twee is de vervolgafspraak.
Rammel dashboard was een losse bout en deze is nu geborcht weer vastgedraaid, vreemd dat dit kan.
In een keer een hoop updates gehad, dit heeft tot 16:00 u geduurd, had ik echt niet gedacht.
Het gaat om:
TC
EPS
VCU
DCDC
BCM
SCU
PLC
BMS
De BMS update is de 1027630EU4, die ik hier op het forum nog niet tegengekomen ben.
Resultaat: Hervat het laden naar stroomonderbreking en uitgesteld laden met klok is mogelijk.
Als je de deur opendoet stopt het laden wel.
Ik weet niet of de auto nu tot 449V laadt, moet ik nog testen. Heb wel nog 150 Km over na 150 Km rijden, dit zou kunnen omdat de bodem buffer misschien meer gebruikt wordt.
Ik zit nu wel met een probleem:
Ik heb een OVMS module en de resterende range wordt nu niet meer juist weergegeven (altijd 12 - 15 Km).
Ook ideal range wordt niet juist (te laag) weergegeven, procent SoH klopt denk ik wel.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Mischien firmware update voor de OVMS module?
Hier de laatste uitdraai na updates:
:strip_exif()/f/image/q8zXR3LL7XXU7nQe1dmDKtJb.jpg?f=fotoalbum_large)
UPDATE:
Gisterenavond aan de lader gehangen op 13A
Om ca. 7:00 in de ochtend SoC 98,9%
HV spanning is i.d.d. 449,8V
OVMS module ingesteld op BMS firmware na januari 2021 anders was SoC 95,6%
Is nu nog steeds aan het egaliseren, resterende tijd op OVMS varieerd constant tussen ca. 5,5 tot 7,5 uur en wordt niet minder.
OVMS geeft aan “charging” terwijl eigenlijk “topping off” actief is (led op MG logo brand constant)
Range staat op 12 Km ?? ideal range is 260 Km.
M.a.w er klopt geen bal meer van die OVMS
Een pluspunt voor zover dit betrouwbaar is: Vmax - Vmin is nu 55 mV was eerst 70 mV, begint weer ergens op te lijken.
OVMS draait momenteel op:
3.3.002/ota_0/main (build idf v3.3.4-848-g1ff5e24b1b Mar 7 2022 07:33:16)
Weet iemand of er een firmware is die wel matcht met de nieuwe BMS software?
[ Voor 32% gewijzigd door johnberg51 op 06-08-2022 11:01 ]
Hoe stel je die klok in, of bedoel je daarmee een klok aan de kant van de laadpaal?johnberg51 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:28:
Na maanden van meelezen maar eens een account aangemaakt om te melden dat ik vandaag de handtekening gezet heb voor een rode MG5 uit voorraad.
En misschien een wat rare vraag, maar ik vind de richtingaanwijzer wel wat lawaaiig, is dat mijn verbeelding of komt dat bekend voor?
En misschien een wat rare vraag, maar ik vind de richtingaanwijzer wel wat lawaaiig, is dat mijn verbeelding of komt dat bekend voor?
Sorry, aan de kant van de lader natuurlijk, in mijn geval via een smart wifi schakelaar.Skit3000 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:45:
[...]
Hoe stel je die klok in, of bedoel je daarmee een klok aan de kant van de laadpaal?
Makkelijk om het laden te laten beginnen als het daltarief ingaat.
Of over twee jaar als de saldering voor zonnepanelen minder wordt het laden b.v. om 9 uur in de ochtend te laten starten.
Als het goed is kun je het volume aanpassen in het infotainment systeem.zalkc schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:22:
Na maanden van meelezen maar eens een account aangemaakt om te melden dat ik vandaag de handtekening gezet heb voor een rode MG5 uit voorraad.
Dit is voor de ZS, maar zal voor de MG5 ongeveer hetzelfde zijn.
https://www.mgevs.com/thr...af.5702/page-2#post-86819
[/quote]
Als het goed is kun je het volume aanpassen in het infotainment systeem.
[/quote]
Deze instelling nog nooit gevonden
[/quote]
Als je naar de screenshots kijkt in de link die ik stuurde dan zie je dat het om volume van "chime" gaat die je aan moet passen. Geen idee wat dat in het Nederlands is.Rdyksman schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:19:
[/quote]
[/quote]
De mijne heb ik op 4/7 in Breda langsgebracht voor de tweede beurt. Mijn totaal bedrag was 267,47 wat inclusief ruitenwisser vervanging was. Kosten voor de tweede beurt zijn volgens de rekening 209,-johnberg51 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:28:
Ze hebben bij mij (omdat ik laadproblemen vermeld had) ook updates geinstalleerd maar ik weet niet welke allemaal.
Die €209 heb ik ook, maar dat is excl. BTWDonChaot schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:47:
[...]
De mijne heb ik op 4/7 in Breda langsgebracht voor de tweede beurt. Mijn totaal bedrag was 267,47 wat inclusief ruitenwisser vervanging was. Kosten voor de tweede beurt zijn volgens de rekening 209,-
Ze hebben bij mij (omdat ik laadproblemen vermeld had) ook updates geinstalleerd maar ik weet niet welke allemaal.
Incl. BTW is dat €252,89
Voor zover ik kan zien geen nieuwe ruitenwissers.
Heb jij trouwens ook dat de GOM 300 Km range aangeeft bij volledig opgeladen.
Ik lees af in eco met HVAC aan.
Hoop wel dat dit weer een beetje geijkt wordt na gebruik.
[ Voor 13% gewijzigd door johnberg51 op 06-08-2022 13:50 ]
De MG4 EV staat op de Britse MG site, inclusief prijzen. Lijkt zeer interessant.
zalkc schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:22:
Sonicfreak schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:01:
[...]
Dit is voor de ZS, maar zal voor de MG5 ongeveer hetzelfde zijn.
https://www.mgevs.com/thr...af.5702/page-2#post-86819
In de MG5 kun je de geluidssterkte van de richtingaanwijzer aanpassen door het volume van de 'Voertuigwaarschuwingen' te verlagen. Deze kun je hier vinden:Rdyksman schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:19:
[/quote]
[/quote]

Onder Voertuigwaarschuwingen vallen tevens de geluidjes van de cruise control, herinnering stuur vast houden etc.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Ai, ik vind het tegenvallen hoor. Als je de thropy lr omreken is het nog steeds 37349 eur.buzzbuzz68 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:57:
De MG4 EV staat op de Britse MG site, inclusief prijzen. Lijkt zeer interessant.
Dan hou ik het toch maar op de mg zs
Ik heb even zitten rekenen en kom uit op het volgende:sue18 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:12:
Ai, ik vind het tegenvallen hoor. Als je de thropy lr omreken is het nog steeds 37349 eur.
Dan hou ik het toch maar op de mg zs
De prijs van de base-model MG ZS EV bedraagt 29.495 pond in de UK. Omgerekend is dat 34.968 euros volgens de huidige wisselkoers.
In Nederland kost diezelfde MG ZS EV 33.585 euros. Dat is een verschil van -3.96% t.o.v. de UK prijs.
De prijs van de trophy long range MG 5 bedraagt 33.495 pond in de UK (enkel de long-range uitvoering is beschikbaar in de UK, geen standard range). Omgerekend is 39.711 dat euros.
In Nederland kost diezelfde (luxury long range) MG 5 39.085 euros. Dat is een verschil van -1.58% t.o.v. de UK prijs.
De MG EHS heb ik buiten beschouwing gelaten omdat het een hybrid betreft en dus BPM een rol speelt.
Het gemiddelde prijsverschil tussen UK en NL is dus (-3.96 + -1.58/ 2) -2.64%.
Het base-model MG 4 bedraagt 25.995 pond in de UK. Omgerekend is dat 30.811 euros. Als we daar het gemiddelde prijsverschil mee verrekenen kom ik uit op een bedrag van 29.997 euros. 29.999 euro ofwel 30k lijkt mij een aannemelijke vanaf prijs voor de MG 4 in Nederland. Hoger kun je hem niet in de markt zetten, want dan is het prijs verschil met de MG ZS en MG 5 te klein.
Het base-model MG 4 heeft een WLTP range van 350 KM. De directe concurrent, de ID.3 Pure, heeft een nagenoeg identieke WLTP range van 349 KM. Echter, de ID.3 Pure is vanaf 33.900 euro, een prijsverschil van bijna 4000 euro. Ik denk dat MG hiermee een interessante propositie heeft toegevoegd aan hun gamma (om maar even in auto-reviewer taal te praten
[ Voor 3% gewijzigd door Freekers op 06-08-2022 23:50 ]
Na de BMS update (1027630EU4) van afgelopen woensdag ziet er mijn OVMS zo uit.
Percentage blijft hangen op 98,9% en range klopt ook niet (16 Km)
In de auto gaf ie eerst 300 Km aan, wat daarna ineens terug ging naar 249 Km voorheen was dat bij mij 252 Km.
HV spanning is iets meer dan 450V, dus wel 100% geladen volgens het nieuwe concept.
Equaliseren duurde een eeuwigheid (7 à 8 uur), maar Vmax - Vmin is nu 50 mV voorheen bleef dat 70 mV.
Positief dus.
Iemand enig idee hoe je die parameters weer kloppend kunt krijgen?
BMS firmware na januari 2021 staat al aangevinkt.
In de auto gaf ie eerst 300 Km aan, wat daarna ineens terug ging naar 249 Km voorheen was dat bij mij 252 Km.
HV spanning is iets meer dan 450V, dus wel 100% geladen volgens het nieuwe concept.
Equaliseren duurde een eeuwigheid (7 à 8 uur), maar Vmax - Vmin is nu 50 mV voorheen bleef dat 70 mV.
Positief dus.
BMS firmware na januari 2021 staat al aangevinkt.
:strip_exif()/f/image/9GbomWGK6mSrnIFUGdETJuni.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoi is er een soort master reset of fabrieks reset die je kan doen? Misschien is het buggy omdat er fouten zitten in de verwerking van cumulatieve updates. Misschien moet je de nieuw geïnstalleerde firmware even vanaf 0 laten beginnen?johnberg51 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:06:
Na de BMS update (1027630EU4) van afgelopen woensdag ziet er mijn OVMS zo uit.
Positief dus.
[Afbeelding]
Heeft iemand hiermee ervaring?
2 maanden oud mg zv ev 2022 standaard range.
Twee weken terug nog nieuwe update gehad.
Den haag- parijs. Onderweg konden snelladen in belgie met ecotap, en shell pas en tesla chargers in frankrijk.
En toen nog laatste 100 km te gaan total engines waarbij de Snelle dubbele lader het niet deed, ernaast hi b enkele snellader (degene waarmee je in straat in nl oplaad maar deze dus met eigen kabel uit het oplader je kon dus de mg lader niet gebruiken).
Auto gaf grote error branden alle knoppen en je kon niet meer rijden. We hebben toen eigen stopcontact lader gebruikt aan achterkant van kolom en dat werkte wel en ineens error was ook weg. We gingen andere snel ladstation zoeken. Kwamen ergens maar auto laad helemaal niet meer. Op moment als je snel dubbele lader insteek dus alles is ingeladen laadpas etc en staat: laden begint staat terwijl is niet echt begint nog. Stop het ineens en zegt: gestopt door de error in auto.
Weggesleept tot hotel en auto opgeladen in stopcontact. Mg zei dat het kan niet aan auto liggen maar aan laadpas maar dat is zeker niet zo want iedereen die was bij de laadpal heen heeft ngo eigen pasjes geprobeerd maar was dezelfde. Mg zei dat auto 20min uit moet en dan reset zich zelf.
Toen we teruggingen naar huis. Hebben we via tesla recharger opgeladen werkte wel. Ons eigen kabels ook allemaal. Maar daar komt ie weer andere oplaadstation dit keer BP in frankrijk gaf dezelfde fout en konden we weer niet opladen.
Den haag- parijs. Onderweg konden snelladen in belgie met ecotap, en shell pas en tesla chargers in frankrijk.
En toen nog laatste 100 km te gaan total engines waarbij de Snelle dubbele lader het niet deed, ernaast hi b enkele snellader (degene waarmee je in straat in nl oplaad maar deze dus met eigen kabel uit het oplader je kon dus de mg lader niet gebruiken).
Auto gaf grote error branden alle knoppen en je kon niet meer rijden. We hebben toen eigen stopcontact lader gebruikt aan achterkant van kolom en dat werkte wel en ineens error was ook weg. We gingen andere snel ladstation zoeken. Kwamen ergens maar auto laad helemaal niet meer. Op moment als je snel dubbele lader insteek dus alles is ingeladen laadpas etc en staat: laden begint staat terwijl is niet echt begint nog. Stop het ineens en zegt: gestopt door de error in auto.
Weggesleept tot hotel en auto opgeladen in stopcontact. Mg zei dat het kan niet aan auto liggen maar aan laadpas maar dat is zeker niet zo want iedereen die was bij de laadpal heen heeft ngo eigen pasjes geprobeerd maar was dezelfde. Mg zei dat auto 20min uit moet en dan reset zich zelf.
Toen we teruggingen naar huis. Hebben we via tesla recharger opgeladen werkte wel. Ons eigen kabels ook allemaal. Maar daar komt ie weer andere oplaadstation dit keer BP in frankrijk gaf dezelfde fout en konden we weer niet opladen.
Een leuke test van een Nederlands kanaal. Met de verbruikscijfers zit het wel goed met de MG5.
:strip_exif()/f/image/WDOgBsBgaEAZFh7K9UeDAT3F.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou daar istie dan! Vandaag opgehaald bij van mossel breda. Even wat info voor de mede-wachters in dit forum:
We werden 1 augustus gebeld dat ie rijklaar was en opgehaald kon worden. Op 4 juli was het eerste teken van leven want toen zat ie volgens van mossel op de middellandse zee.
We hadden getekend op 31 december 2021. Dit is de long range luxury mg zs ev. En zoals je ziet pearl black.
mooi kleurtje!
Vind het eeuwig jammer dat alles behalve wit een meerprijs was bij de originele MG ZS. Ik ben krenterig genoeg dat ik dus een witte heb, maar alle andere kleuren zien er echt goed uit.
Vind het eeuwig jammer dat alles behalve wit een meerprijs was bij de originele MG ZS. Ik ben krenterig genoeg dat ik dus een witte heb, maar alle andere kleuren zien er echt goed uit.
blup
Mijn hart was eigenlijk een beetje gestolen door de rode versie. Die zag ik vanochtend ook nog in de showroom. Is echt de mooiste zou ik zeggen, maar puur persoonlijk natuurlijk.Bezulba schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:02:
mooi kleurtje!
Alleen mijn misses betaalt de helft en die wilde echt zwart, en zoveel maakt het mij ook niet uit, dus het werd zwart.
Volgens mij leest er een redacteur mee van Autoweek.nl in dit topic. De prijsberekening in hun laatste nieuwsartikel over de MG 4 lijkt wel heel erg op mijn post van eergisteren.
* Freekers zwaait!
* Freekers zwaait!
Gefeliciteerd! Wel een vrij forse levertijd, kan me herinneren dat ze in November aangeven 3 maanden voor de Long Range luxury MG ZS EV toen wij er waren in Breda. Uiteindelijk gekozen voor de Marvel R die er inderdaad binnen 3 maanden was.cablepokerface schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:52:
Nou daar istie dan! Vandaag opgehaald bij van mossel breda. Even wat info voor de mede-wachters in dit forum:
We werden 1 augustus gebeld dat ie rijklaar was en opgehaald kon worden. Op 4 juli was het eerste teken van leven want toen zat ie volgens van mossel op de middellandse zee.
We hadden getekend op 31 december 2021. Dit is de long range luxury mg zs ev. En zoals je ziet pearl black.
Mijn praktijkervaring is iets beter overigens. Ik rij ongeveer 350km op 80%. De enkele keer dat ik hem vollaad (normaal laad ik tot 80%) voorspelt de computer een bereik van ~430km maar dat zakt vrij rap in gedurende de eerste 10-20km. Daarna gaat de prognose gelijk op met de dagteller. Ik geloof dat m'n boordcomputer nu een all-time vebruik van 13.nogwat kWh/100km aangeeft.jpvdheijn schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:17:
Een leuke test van een Nederlands kanaal. Met de verbruikscijfers zit het wel goed met de MG5.
[YouTube: MG 5 Range Test | Recharging ⚡️]
Maar ik rijd dan ook zelden de accu in 1 rit leeg. Dat is nu 3x gebeurd sinds 8 april. Het is 30km heen en 30km terug naar werk. Merendeel snelweg, waarvan ik meestal door de drukte toch niet harder kan dan 80kmpu en dus maar op de cruise control achter een vrachtwagen blijf kleven. Tijdswinst is nihil met aggressiever rijden.
Een langere rit (zuid belgie, ~320km) op 1 lading gehaald met 4 volwassenen & een 36kg labrador, maar toen was het met 4% billenknijpen en hopen dat het laadstation beschikbaar was. 130kmpu gereden waar het kon, verder aan de snelheid gehouden +10%.
Ik raad je aan de boordcomputer in het engels in te stellen. De naamgeving van de instellingen zijn zo veel inituitiever in het engels dan in het nederlands. Als ik het me goed herinnen hebben ze "system sounds" vertaald naar "belangrijke geluiden" in het nederlands. System sounds wil ik zachtjes hebben, belangrijke geluiden mogen best wat luider.zalkc schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:22:
Welkom op Tweakers trouwens
[ Voor 27% gewijzigd door magiel op 08-08-2022 15:34 ]
Ik wil het er _niet_ over hebben.
Ja absoluut. Toen wij eind december bestelden hadden ze het over eind februari hoogstens half maart.Freekers schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:54:
Volgens mij leest er een redacteur mee van Autoweek.nl in dit topic. De prijsberekening in hun laatste nieuwsartikel over de MG 4 lijkt wel heel erg op mijn post van eergisteren.
* Freekers zwaait!
[...]
Gefeliciteerd! Wel een vrij forse levertijd, kan me herinneren dat ze in November aangeven 3 maanden voor de Long Range luxury MG ZS EV toen wij er waren in Breda. Uiteindelijk gekozen voor de Marvel R die er inderdaad binnen 3 maanden was.
Lol.
Het is natuurlijk altijd koffiedik kijken naar de resultaten van diverse reviews. Vaak hebben de berijders niet de tijd om alle opties te gebruiken om meer efficientie te halen. Heel erg bemoedigend vind ik deze review en ook jou aanvulling. Ik kijk erg uit naar levering van de auto.magiel schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:19:
[...]
Mijn praktijkervaring is iets beter overigens. Ik rij ongeveer 350km op 80%. De enkele keer dat ik hem vollaad (normaal laad ik tot 80%) voorspelt de computer een bereik van ~430km maar dat zakt vrij rap in gedurende de eerste 10-20km. Daarna gaat de prognose gelijk op met de dagteller. Ik geloof dat m'n boordcomputer nu een all-time vebruik van 13.nogwat kWh/100km aangeeft.
Maar ik rijd dan ook zelden de accu in 1 rit leeg. Dat is nu 3x gebeurd sinds 8 april. Het is 30km heen en 30km terug naar werk. Merendeel snelweg, waarvan ik meestal door de drukte toch niet harder kan dan 80kmpu en dus maar op de cruise control achter een vrachtwagen blijf kleven. Tijdswinst is nihil met aggressiever rijden.
Een langere rit (zuid belgie, ~320km) op 1 lading gehaald met 4 volwassenen & een 36kg labrador, maar toen was het met 4% billenknijpen en hopen dat het laadstation beschikbaar was. 130kmpu gereden waar het kon, verder aan de snelheid gehouden +10%.
[...]
Ik raad je aan de boordcomputer in het engels in te stellen. De naamgeving van de instellingen zijn zo veel inituitiever in het engels dan in het nederlands. Als ik het me goed herinnen hebben ze "system sounds" vertaald naar "belangrijke geluiden" in het nederlands. System sounds wil ik zachtjes hebben, belangrijke geluiden mogen best wat luider.
Welkom op Tweakers trouwens
Ik heb zojuist een bestelling van een ID3 afgezegd en krijg woensdag een MG, luxury. Hopelijk een goede keuze geweest
Iemand hier die ook een ID3 heeft gereden? Bij de opties staat overigens Carplay niet aangevinkt maar ik lees dat dit standaard zou moeten zijn. Zal het erop zitten of niet?
Welk model MGBen1987 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:51:
Ik heb zojuist een bestelling van een ID3 afgezegd en krijg woensdag een MG, luxury. Hopelijk een goede keuze geweestIemand hier die ook een ID3 heeft gereden? Bij de opties staat overigens Carplay niet aangevinkt maar ik lees dat dit standaard zou moeten zijn. Zal het erop zitten of niet?
Wij hebben inmiddels een paar maanden geleden ook een MG besteld, een rode MG5 LR Luxury. Ik wou hem in het zwart of wit maar madam mocht dit keer kiezen en ze koos voor rood. Moet maar dan 
We hadden eerst de ZS op het oog die we vanwege het panoramadak erg tof vonden, maar we gingen toch voor de extra ruimte in de kofferbak gezien we vaak gaan kamperen. Elke centimeter extra is mooi meegenomen.
Geen idee wanneer ie komt. Destijds zeiden ze in het najaar maar ik ga uit van Q1 2023. Laadpaal wordt donderdag geïnstalleerd, kan die een beetje mooi zijn in de tussentijd
We hadden eerst de ZS op het oog die we vanwege het panoramadak erg tof vonden, maar we gingen toch voor de extra ruimte in de kofferbak gezien we vaak gaan kamperen. Elke centimeter extra is mooi meegenomen.
Geen idee wanneer ie komt. Destijds zeiden ze in het najaar maar ik ga uit van Q1 2023. Laadpaal wordt donderdag geïnstalleerd, kan die een beetje mooi zijn in de tussentijd
[ Voor 3% gewijzigd door D. Ninjai op 08-08-2022 17:25 ]
Ow joh, ik besefte me niet dat er al meerdere ev modellen zijn, haha. Het is de ZS.
Ziet er zeer netjes uit!cablepokerface schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:52:
[Afbeelding]
Wij hebben paar dagen (15-12) eerder besteld, exact zelfde uitvoering en ook in Breda helaas nog niks vernomen. Beetje frustrerend om te horen dat anderen hem eerder krijgen, maar het is je van harte gegund!
Veel fijne km-erg gewenst.
Zo leest er ook iemand van van Mossel mee… toch logisch?Freekers schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:54:
* Freekers zwaait!
[...]
diskeltische lurker
Dat is natuurlijk wel heel raar toch?BlackBurn schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:10:
[...]
Ziet er zeer netjes uit!
Wij hebben paar dagen (15-12) eerder besteld, exact zelfde uitvoering en ook in Breda helaas nog niks vernomen. Beetje frustrerend om te horen dat anderen hem eerder krijgen, maar het is je van harte gegund!
Zou toch navragen hoe de status is aangezien ze 4 weken van te voren weten dat de auto geleverd word.
[ Voor 9% gewijzigd door sue18 op 08-08-2022 22:18 ]
Verwacht ik eerlijk gezegd niet... maar als ze wel meelezen: Software update, when?technopeuter schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:06:
Zo leest er ook iemand van van Mossel mee… toch logisch?
Vervelend te horen, ik hoop dat je hem snel krijgt. Als het exact dezelfde uitvoering is kan ik het niet verklaren. Wij hebben particulier gekocht, geen lease dus. Zou dat nog uitmaken? (zou niet moeten natuurlijk).BlackBurn schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:10:
[...]
Ziet er zeer netjes uit!
Ik deelde het ook een beetje om mensen zoals jij die aan het wachten waren dit soort data te geven om misschien ff extra te informeren. Ik heb wel een keer of 4 naar van mossel gebeld door de maanden heen. Maar ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat geholpen heeft.
Ik hoop dat ik je niet al te frustreert heb, wilde er geen ogen mee uitsteken.
Nee hoor, zo erg is het niet, vooral fijn om te weten.cablepokerface schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:56:
[...]
Vervelend te horen, ik hoop dat je hem snel krijgt. Als het exact dezelfde uitvoering is kan ik het niet verklaren. Wij hebben particulier gekocht, geen lease dus. Zou dat nog uitmaken? (zou niet moeten natuurlijk).
Ik deelde het ook een beetje om mensen zoals jij die aan het wachten waren dit soort data te geven om misschien ff extra te informeren. Ik heb wel een keer of 4 naar van mossel gebeld door de maanden heen. Maar ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat geholpen heeft.
Ik hoop dat ik je niet al te frustreert heb, wilde er geen ogen mee uitsteken.
Overigens hier ook particulier, zal zo ook nog eens een keer na bellen, wat de status is.
De laatste paar keren echter wisten ze het simpelweg niet.
Wij hebben sindskort ook een probleem met de "Radio module initializing" melding die niet meer weg gaat en de accu leeg lijkt te trekken. Vanmorgen was die compleet leeg en wilde de auto dus niet meer starten.
Het probleem was ruim een week geleden al gemeld bij Van Mossel, alleen hadden ze hun belofte weer eens niet nagekomen, om terug te bellen.
Dus weer een drama om contact te krijgen, onbegrijpelijk hoe moeizaam dat gaat bij Van Mossel. En dan verwijzen ze je naar de alarmservice, die echter weer dreigt om een rekening te presenteren omdat je net te laat bent met je onderhoudsbeurt en iets te veel kilometers gereden hebt.
Aangezien dit een systeemfout is, die mijns inziens door VM onder garantie opgelost dient te worden, weer terug naar VM. Die hebben uiteindelijk alsnog de ANWB langsgestuurd om me een jumpstart te geven. Met een half uurtje rijden zou de accu weer opgeladen moeten zijn.
Alleen het achterliggende probleem is natuurlijk niet opgelost en dus kunnen we de volgende afspraak met de ANWB eigenlijk al wel inplannen...
Als het moeizame contact en de service zo blijft, dan zal dat bij een volgende nieuwe auto een zwaarwegende reden zijn om alles van Van Mossel over te slaan.
Zodra ik meer weet over de oplossing van dit probleem, dan zal ik die hier posten.
Het probleem was ruim een week geleden al gemeld bij Van Mossel, alleen hadden ze hun belofte weer eens niet nagekomen, om terug te bellen.
Dus weer een drama om contact te krijgen, onbegrijpelijk hoe moeizaam dat gaat bij Van Mossel. En dan verwijzen ze je naar de alarmservice, die echter weer dreigt om een rekening te presenteren omdat je net te laat bent met je onderhoudsbeurt en iets te veel kilometers gereden hebt.
Aangezien dit een systeemfout is, die mijns inziens door VM onder garantie opgelost dient te worden, weer terug naar VM. Die hebben uiteindelijk alsnog de ANWB langsgestuurd om me een jumpstart te geven. Met een half uurtje rijden zou de accu weer opgeladen moeten zijn.
Alleen het achterliggende probleem is natuurlijk niet opgelost en dus kunnen we de volgende afspraak met de ANWB eigenlijk al wel inplannen...
Als het moeizame contact en de service zo blijft, dan zal dat bij een volgende nieuwe auto een zwaarwegende reden zijn om alles van Van Mossel over te slaan.
Zodra ik meer weet over de oplossing van dit probleem, dan zal ik die hier posten.
Bij mij is het probleem opgelost tijdens het jaarlijkse onderhoud. Gelukkig is de melding maar een of twee weken voor het geplande onderhoud verschenen. Maar iemand anders in het topic raadde aan om even de 12v-batterij los te koppelen, en opnieuw aan te sluiten. Dat zou een hard reset veroorzaken en het probleem kunnen oplossen. Zo te zien heb je de facto ook een hard reset gehad ;-) Hopelijk is het nu wel opgelost!
Ik vrees dat die reset nog niet hard genoeg is geweest, want het probleem bestaat nog steeds.
En dat die accu toch echt goed leeg was, bleek wel uit het zwakke kuchje in plaats van een luid alarm, wat de auto eigenlijk wilde doen. En de ruitenwissers en de ramen die halverwege bleven steken.
En dat die accu toch echt goed leeg was, bleek wel uit het zwakke kuchje in plaats van een luid alarm, wat de auto eigenlijk wilde doen. En de ruitenwissers en de ramen die halverwege bleven steken.
Welk model betreft het?
Ik ben zelf nog in afwachting, maar het klinkt alsof het zinvol is om de verschillende firmware/os versies bij te houden en vast te leggen welke versie welke problemen heeft. Het enige wat ik af en toe zie is update versies in de post, maar de correlatie lijkt te ontbreken.
Of zijn er al van deze lijstjes ergens te vinden?
Ik ben zelf nog in afwachting, maar het klinkt alsof het zinvol is om de verschillende firmware/os versies bij te houden en vast te leggen welke versie welke problemen heeft. Het enige wat ik af en toe zie is update versies in de post, maar de correlatie lijkt te ontbreken.
Of zijn er al van deze lijstjes ergens te vinden?
Het gaat om een ZS EV model 2019/2020.
Firmware versie weet ik zo gauw even niet, maar in ieder geval een versie waarbij de deuren open kunnen tijdens het laden en het laden vanzelf hervat wordt, als dat onderbroken is geweest
Firmware versie weet ik zo gauw even niet, maar in ieder geval een versie waarbij de deuren open kunnen tijdens het laden en het laden vanzelf hervat wordt, als dat onderbroken is geweest
Ja dit herken ik, helaas weet ik niet hoe je zenders opnieuw kunt zoeken.RonaldABC schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:11:
Vraagje: ik rijd een Marvel R. Hierin zit een DAB radio ontvanger. Recent was ik het buitenland (Duitsland) en ontving totaal geen zenders. Ook op de FM band niet. Zag nergens iets van opnieuw zenders zoeken oid. Inmiddels weer teug in Nederland en heb wel Nederlandse zenders. Maar nu hebben de diverse zenders in de naamgeving allerlei vreemde tekens ipv de normale naam. Ook nu ben ik dus op zoek naar de opnieuw scannen functie. In de handleidingen heb ik het antwoord niet kunnen vinden.
De vreemde tekens ipv normale naam komt doordat op het moment van zenders zoeken het signaal van die ene zender zwak/even wegviel, dan krijg je van die mooie tekens erin.
Er zijn wel een stuk of 15 verschillende firmware versies in de ZS. Wat je hierboven noemt is de BMS, en niet de multimedia module.dinootje schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:23:
Het gaat om een ZS EV model 2019/2020.
Iemand die OVMS in de auto heeft kan wel de firmware uitlezen (of de garage).
Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik het kunnen oplossen door een harde reset (loskoppeling 12V accu; die overigens slecht bereikbaar is). Opvallend hierbij was dat bepaalde gegevens weg zijn en andere blijven behouden. Wat wel en niet is mij niet duidelijk.Freekers schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:28:
Ja dit herken ik, helaas weet ik niet hoe je zenders opnieuw kunt zoeken.
De vreemde tekens ipv normale naam komt doordat op het moment van zenders zoeken het signaal van die ene zender zwak/even wegviel, dan krijg je van die mooie tekens erin.
Andere vraag: maak jij cq iemand gebruik van Amazon Prime Music? Bij mij werkt dit niet. Afgespeeld wordt niets. Krijg een scrollend scherm. Ook niet ingelogd. Nu heb ik uit diverse beschrijvingen al vernomen dat het veel data verbruikt en dat bij meer verbruik (> 1Gb) ook andere functies van de auto niet meer zouden werken. Naar aanleiding hiervan heb ik niet veel nader onderzoek gedaan. Wacht op de aangekondigde update die eind juli/begin augustus zou komen (volgens informatie op een Duitse forum). Heb hier nog niets vernomen.
[ Voor 4% gewijzigd door RonaldABC op 10-08-2022 14:06 ]
Nadat de auto een paar dagen heeft stil gestaan zijn voor mij alle radio zenders automatisch weg, loskoppelen hoeft dus niet perse als je weer met een schone lei wilt beginnenRonaldABC schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:59:
Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik het kunnen oplossen door een harde reset (loskoppeling 12V accu; die overigens slecht bereikbaar is). Opvallend hierbij was dat bepaalde gegevens weg zijn en andere blijven behouden. Wat wel en niet is mij niet duidelijk.
Andere vraag: maak jij cq iemand gebruik van Amazon Prime Music? Bij mij werkt dit niet. Afgespeeld wordt niets. Krijg een scrollend scherm. Ook niet ingelogd. Nu heb ik uit diverse beschrijvingen al vernomen dat het veel data verbruikt en dat bij meer verbruik (> 1Gb) ook andere functies van de auto niet meer zouden werken. Naar aanleiding hiervan heb ik niet veel nader onderzoek gedaan. Wacht op de aangekondigde update die eind juli/begin augustus zou komen (volgens informatie op een Duitse forum). Heb hier nog niets vernomen.
Ja, ik maak gebruik van Amazon Prime Music. Je moet wel inloggen met een Amazon account dat een Amazon Prime Music abonnement heeft. Let op: Amazon Prime Music zit in Nederland _niet_ inbegrepen in je Amazon Prime lidmaatschap. Amazon Prime Music is een losse dienst die je apart moet aanschaffen a 9.99 euro per maand. Tevens is Amazon Prime Music Free niet beschikbaar in Nederland. Zie ook: https://music.amazon.com/EU/help?nodeId=202204440
Amazon Music verstookt inderdaad veel data. 1GB jaag je er in 1,5 uur doorheen. Zodoende dat ik een hotspot opzet met mijn telefoon welke een grotere databundel heeft. 1GB is inderdaad de 'soft-limit' van de onboard SIM. Ik heb gemerkt dat er (nog?) niet strikt op gehandhaafd wordt. Ik heb 1.2GB kunnen verstoken zonder problemen, maar kan me voorstellen dat ze dit in hun backend monitoren en bij excessen de sim tijdelijk blokkeren. Het enige wat je kwijtraakt als je sim geblokkeerd wordt is online connectiviteit, d.w.z. remote app met alles wat daarbij hoort, live verkeersinfo en stembediening. Navigatie is immers offline.
Amazon Music werkt bij mij naar behoren, op het probleem na dat 4G en WiFi af en toe gelijktijdig wegvallen. Hierdoor stopt/onderbreekt de muziek met afspelen en komt de melding 'Sorry, de dienst is niet beschikbaar' in beeld. Logisch natuurlijk, immers als er geen internet verbinding is kun je ook geen muziek streamen, maar het is wel irritant. Dit schijnt een bug te zijn in de firmware van de zogenaamde 'T-BOX' (Telematics Box, verantwoordelijk voor alle connectiviteit, soort modem). Na het wegvallen van zowel 4G als WiFi duurt het 5 minuten voordat de T-BOX zichzelf reboot en de connectie hersteld. Hiervoor is de auto al een keer terug geweest naar Van Mossel. Ze hebben een software update doorgevoerd die het iets verbeterd heeft maar nog steeds vallen af en toe gelijktijdig 4G en WiFi weg. Als je geen gebruik maakt van Amazon Music kom je nagenoeg niet in aanraking met deze bug; de navigatie is immers offline en verkeersinformatie wordt slechts periodiek opgehaald. Enkel als je net op het moment dat de T-BOX weer keuren heeft een spraakcommando wilt uitvoeren, wat via internet gaat, krijg je te horen 'I am having trouble connecting to the internet'.
Op welk forum heb je gelezen dat er een update aan zit te komen?
Ik reed in de ochtend naar het werk op de snelweg A67/E34 tussen Turnhout en Eindhoven. Daar reed een auto transport met allemaal MG HS op de trailer en wat stond er voorop op het bovenste schap? Een gecamoufleerde MG 4! Ik ben vandaag op de motor dus het was niet mogelijk een plaatje te schieten.
jpvdheijn schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:41:
Ik reed in de ochtend naar het werk op de snelweg A67/E34 tussen Turnhout en Eindhoven. Daar reed een auto transport met allemaal MG HS op de trailer en wat stond er voorop op het bovenste schap? Een gecamoufleerde MG 4! Ik ben vandaag op de motor dus het was niet mogelijk een plaatje te schieten.
offtopic:
ook als je achter het stuur van een auto had gezeten, had je geen plaatje kunnen schieten
ook als je achter het stuur van een auto had gezeten, had je geen plaatje kunnen schieten

Ik wil het er _niet_ over hebben.
Ik vroeg laatst in Breda hoe het stond met OTA updates en de verkoper zijn toen dat ze daar in China nog niet klaar voor waren.Freekers schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:21:
[...]
Verwacht ik eerlijk gezegd niet... maar als ze wel meelezen: Software update, when?
Hoezo, de auto heeft toch autopilot?magiel schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:01:
[...]
offtopic:
En nog van hetzelfde kanaal een review van de MG 5.
enkele vragen:
kunnen de dakdragers van de MG zs ev? en kan de auto verlaagd worden?
Eergisteren was de auto 100% opgeladen en had ik 351km in de display staan (42kW-versie)
Eergisteren was de auto 100% opgeladen en had ik 351km in de display staan (42kW-versie)
diskeltische lurker
Ik heb de 70kw en mijn ervaring is ook dat de wltp aardig klopt (vreemd genoeg). 438 in eco mode. Zit nu in Oostenrijk er mee en de kinderen die moesten plassen waren een stuk meer beperkend voor de range dan de auto. Altijd airco aan. Ik reed 2e deel van de reis zelfs wat agressiever (vaker 120+) en de auto moest een flink stuk door de bergen. Valt me allemaal enorm mee tot nu toe.technopeuter schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:25:
enkele vragen:
Ik zit nu bij van Mossel en er wordt aangegeven dat er wel ZS Luxury voorraad is, maar dat er geen 4G voor je infotainment in zit. Dus geen weer spotify etc.
Geen idee of er dan nog meer niet beschikbaar is, weet hier iemand dat?
https://www.goingelectric...hp?f=607&t=76899&start=40Freekers schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:29:
Op welk forum heb je gelezen dat er een update aan zit te komen?
"... und sie schrieben mir zurück das höchstwahrscheinlich Ende Juli noch ein Softwareupdate in den Startlöchern steht.".
Dit was eind juni. Daarna heb ik niets meer vernomen. Ook in Nederland, bijvoorbeeld op dit forum, niets hierover gelezen. Een update kan geen kwaad. Met name stoort mij de stabiliteit, zoals: stoelgeheugen die spiegels in achteruitrij positie laat staan, meldingen dat allerlei systemen niet werken terwijl deze gewoon functioneren, navigatiescherm dat niet geladen wordt op het dashboard.
Komen dit soort problemen bekend voor?
PS: de update waarover gesproken wordt betreft in ieder geval een release na R21.
[ Voor 4% gewijzigd door RonaldABC op 12-08-2022 12:29 ]
Je kan met de ZS gewoon je iPhone met spotify afspelen op de geluidsinstallatie zonder dat ondertussen het Apple of Android CarPlay scherm wordt getoond. Eerst maakte ik gebruik van Google maps en ondertussen spotify maar de rest van de rit werkte Spotify met de normale MG navigatie keurig gelijktijdig.ChUcKiE schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:08:
Ik zit nu bij van Mossel en er wordt aangegeven dat er wel ZS Luxury voorraad is, maar dat er geen 4G voor je infotainment in zit. Dus geen weer spotify etc.
Edit: ik bedenk me wel dat zonder de 4G van de auto zelf waarschijnlijk de navigatie niet goed werkt. Of iig niet de file en flits camera indicaties
[ Voor 10% gewijzigd door cablepokerface op 12-08-2022 12:52 ]
Weliswaar niet helemaal hetzelfde probleem, maar ik kamp sinds gisteren met iets vergelijkbaars. Ik heb een MG ZS EV uit 2019. 75000 km op de teller. Normaal gesproken maak ik niet heel veel kilometers op een dag en laad dus de MG vooral aan mijn eigen lader op. We wilden gisteren boodschapen gaan doen in Duitsland, dus moet er onderweg gebruik gemaakt worden van een snellader. Ik sluit de auto op een Shell punt aan: Geen contact. Communicatieprobleem met het voertuig geeft de lader aan. Nu heb ik wel eens vaker problemen bij Shell gehad, dus ook de andere Shell laders op dat station geprobeerd. Allemaal zelfde probleem. Geprobeerd met een andere laadpas. Ook hetzelfde probleem. Stukje verder gereden naar een Fastned station: Werkt ook allemaal niet. Nog een stukje verder gereden naar een ander Fastned station: Ook hier werkt geen enkele lader. Ik ben de snelweg afgegaan en op zoek gegaan naar een langzame lader: Die werkt gelukkig wel. Inmiddels hadden we jouw posting gevonden. De auto ruim een half uur uitgelaten en daarna geprobeerd te snelladen: Helaas...Annakrylova schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:51:
Heeft iemand hiermee ervaring?
Gelukkig nog voldoende range om terug naar huis te rijden, en hier uiteraard zonder problemen aan de thuislader aangesloten. van Mossel gemaild om een afspraak te maken voor reparatie...
Hmm, enige info die ik 'via-via' heb verkregen is dat er na de introductie van de MG 4 ook een update van de Marvel R zou aankomen. Of men met introductie bedoelt zodra deze in de showroom staat of dat we deze nu al kunnen verwachten aangezien de MG 4 officieel onthuld is weet ik niet. Dat laatste zou in ieder geval wel overeenkomen met de tijdslijnen aangegeven op dat Duitse forum waar je naar linkt.RonaldABC schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:28:
https://www.goingelectric...hp?f=607&t=76899&start=40
"... und sie schrieben mir zurück das höchstwahrscheinlich Ende Juli noch ein Softwareupdate in den Startlöchern steht.".
Dit was eind juni. Daarna heb ik niets meer vernomen. Ook in Nederland, bijvoorbeeld op dit forum, niets hierover gelezen. Een update kan geen kwaad. Met name stoort mij de stabiliteit, zoals: stoelgeheugen die spiegels in achteruitrij positie laat staan, meldingen dat allerlei systemen niet werken terwijl deze gewoon functioneren, navigatiescherm dat niet geladen wordt op het dashboard.
Komen dit soort problemen bekend voor?
PS: de update waarover gesproken wordt betreft in ieder geval een release na R21.
Enige probleem wat me bekend voor komt is dat het navigatiescherm soms niet geladen wordt op het dashboard. Dat is nu 2x gebeurd op 6000KM. De overige problemen heb ik nog nooit meegemaakt.
Geen 4G betekend dus ook geen werkende app als je auto niet verbonden is met wifi?ChUcKiE schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:08:
Dat zou ik zeer teleurstellend vinden. De Marvel R is bijna 1 jaar uitgesteld i.v.m. corona en weet ik wat allemaal. Die tijd hebben ze goed kunnen gebruiken om in hun back-end systemen te investeren.buzzbuzz68 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:16:
Ik vroeg laatst in Breda hoe het stond met OTA updates en de verkoper zijn toen dat ze daar in China nog niet klaar voor waren.
Er zijn in een korte tijd veel nieuwe modellen aangekondigd en uitgebracht (ZS EV facelift, MG 5, MG 4, Cyberster zit er ook aan te komen). Hopelijk hebben ze nu meer tijd om op de software te focussen.
Ik wil nog steeds een keertje kijken wat voor verkeer er nou precies over de lijn gaat als je op het 'Controleer op nieuwe versies' knopje drukt in de auto.
Geen idee maar dat fa ik nog navragen. Sos 🆘 etc zou het wel doen dacht de verkoper 🤨Freekers schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:30:
Geen 4G betekend dus ook geen werkende app als je auto niet verbonden is met wifi?
Heeft er iemand hier een ZS zonder connectivity?
SOS (e-call) is verplicht in alle nieuwe auto's die vanaf april 2018 binnen de EU worden type goedgekeurd.(Wikipedia: eCall). Dus als ecall niet werkt, mag ie niet de weg opChUcKiE schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:47:
[...]
Geen idee maar dat fa ik nog navragen. Sos 🆘 etc zou het wel doen dacht de verkoper 🤨
Heeft er iemand hier een ZS zonder connectivity?
Oh en blijkbaar was 4G achteraf ook niet meer toe te voegen
Luxury uitvoering heeft altijd 4G voor zover ik weet. Bedoelen ze niet de Comfort uitvoering? Die heeft inderdaad geen weer, Amazon music, OTA updates, etc.ChUcKiE schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:08:
Nee ik bedoel echt de Luxury zonder connectivity, staat ook zo in hun voorraad systeem. Blijkbaar hadden ze er zo’n 100 gekocht om toch maar voorraad te hebben. Daar zijn er nu nog een handvol van beschikbaar. Ondertussen hebben we er een gereserveerd (ZS Luxury standaard range, rood). Maar ik wil nog wel uitzoeken wat ik dan precies ga missen…Sonicfreak schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:50:
[...]
Luxury uitvoering heeft altijd 4G voor zover ik weet. Bedoelen ze niet de Comfort uitvoering? Die heeft inderdaad geen weer, Amazon music, OTA updates, etc.
Natuurlijk kun je dan via CarPlay en je eigen iPhone nog wel diverse diensten gebruiken…
Andere optie is om een nieuwe (gewoon met 4G) te bestellen en dan 6-9 maanden te wachten.
Reactie van van Mossel:
Na aanleiding van uw mail over vraag van of de app wel samenwerkt met de auto als er geen connectivity op zit, heb ik even nagevraagd bij mij collega. Helaas zit bij deze Ismart app functie niet erop. Voertuig kan helaas geen verbinding maken met de app.
[ Voor 25% gewijzigd door ChUcKiE op 12-08-2022 18:09 ]
Ik was vandaag bij Van Mossel Nijmegen gezien dat op 10 min rijden ligt i.p.v. Tiel. Origineel zou ik daar komen voor de service beurt maar ergens iets is misgegaan gezien ik daarbij ook nog de opmerkingen had geplaatst dat de stuurkolom na 2x terug te zijn geweest niet goed is en de radio module bleef hangen op initializing.
Stuurkolom hadden ze op voorraad en die is netjes vervangen. De EPS is van Zs11ESVf17 naar Zs11ESVf18 bijgewerkt dus dat zal waarschijnlijk hiermee te maken hebben.
Voor de radio module zou ook iets bijgewerkt moeten zijn maar staat niet in de "softver" van OVMS maar ergens in het infotainment systeem.
Nu begon ik wederom over de BMS update voor uitgesteld laden maar die ontvang je dus nog steeds niet. Ik kreeg ook niet het idee dat er een nieuwe BMS update bestaat. Of je hebt de oude "BMS 0823600P09" en anders ....? Maar blijkbaar is er nog steeds geen goede BMS update voor uitgesteld laden. Als je de "foute" BMS update wil, moet je ervoor betalen (nog steeds). Ik ben even de weg kwijt en snap de gang van zaken na 2 jaar nog niet.
Wat zou nu de juiste BMS versie moeten zijn met uitgesteld laden?
Stuurkolom hadden ze op voorraad en die is netjes vervangen. De EPS is van Zs11ESVf17 naar Zs11ESVf18 bijgewerkt dus dat zal waarschijnlijk hiermee te maken hebben.
Voor de radio module zou ook iets bijgewerkt moeten zijn maar staat niet in de "softver" van OVMS maar ergens in het infotainment systeem.
Nu begon ik wederom over de BMS update voor uitgesteld laden maar die ontvang je dus nog steeds niet. Ik kreeg ook niet het idee dat er een nieuwe BMS update bestaat. Of je hebt de oude "BMS 0823600P09" en anders ....? Maar blijkbaar is er nog steeds geen goede BMS update voor uitgesteld laden. Als je de "foute" BMS update wil, moet je ervoor betalen (nog steeds). Ik ben even de weg kwijt en snap de gang van zaken na 2 jaar nog niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Pascal Saul op 12-08-2022 18:41 ]
Dat lijkt me te vervelend om die auto te kopen chuckie. Ik gebruik de app heel vaak om even te kijken hoe ver ie is terwijl hij aan een slow charger hangt ergens in een parkeergarage.ChUcKiE schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:07:
[...]
Nee ik bedoel echt de Luxury zonder connectivity, staat ook zo in hun voorraad systeem. Blijkbaar hadden ze er zo’n 100 gekocht om toch maar voorraad te hebben. Daar zijn er nu nog een handvol van beschikbaar. Ondertussen hebben we er een gereserveerd (ZS Luxury standaard range, rood). Maar ik wil nog wel uitzoeken wat ik dan precies ga missen…
Natuurlijk kun je dan via CarPlay en je eigen iPhone nog wel diverse diensten gebruiken…
Andere optie is om een nieuwe (gewoon met 4G) te bestellen en dan 6-9 maanden te wachten.
Reactie van van Mossel:
Na aanleiding van uw mail over vraag van of de app wel samenwerkt met de auto als er geen connectivity op zit, heb ik even nagevraagd bij mij collega. Helaas zit bij deze Ismart app functie niet erop. Voertuig kan helaas geen verbinding maken met de app.
Ja klopt, op basis hiervan hebben we ook besloten om deze maar niet te kopen nee.cablepokerface schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:25:
[...]
Dat lijkt me te vervelend om die auto te kopen chuckie. Ik gebruik de app heel vaak om even te kijken hoe ver ie is terwijl hij aan een slow charger hangt ergens in een parkeergarage.
Nu maar eens bekijken of de MG5 nog een interessante auto kan zijn (daar heb ik me te weinig op ingelezen), maar die staan er nog op voorraad (luxury, standard range)
Over het infotainment, zou dat niet zijn uit besteed buiten China?
https://www.telenav.com/p...-to-markets-outside-china
https://www.telenav.com/p...-to-markets-outside-china
Hallo Pascal, mijn MG (juli 2020) had ook de BMS 0823600P09.Pascal Saul schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:37:
Deze deed veel te kort equalizeren en het cell spanningsverschil werd steeds maar groter, meer dan 70 mV.
Ik had dit bij de tweede beurt (VM Breda) in mijn verhaal gezet en men heeft toen op eigen initiatief, zonder discussie nieuwe BMS software geïnstalleerd: versie 1027630EU4, nog nergens eerder op het forum tegengekomen. Denk dat deze echt de nieuwste is.
Deze laadt tot 449-450V en equalizeren duurt nu 5 à 6 uur, wordt wel steeds korter.
Vmax - Vmin is nu (na 2 maal 100% laden) al gedaald tot 36 mV, gaat goed dus.
Range lijkt eerder meer als minder te zijn geworden, kan komen door de keiharde bandenspanning 2.8 bar.
Wat betreft jouw vraag:
Ik kan een granny (16A) zonder netspanning op de auto aansluiten en als ik dan de netspanning aanzet start het laden feilloos. Dit kon eerst dus echt niet.
Dus uitgesteld laden moet mogelijk zijn, via een wifi schakelaar of klok.
Voor diegenen die tot 80% laden:
Zet die 80% rustig naar b.v. 85%, je laadt dan nog steeds tot 436V net als met de oude BMS software op 80% en de range wordt dan hoger met dezelfde safety voor de accu.
PS, kijk ook even naar mijn posts van 5 en 7 aug.
[ Voor 6% gewijzigd door johnberg51 op 13-08-2022 18:34 ]
3 vragen over de MG ZS (nieuwste model):
1) Weet iemand of je het geluid van het knipperlicht zachter kunt instellen? Ik begrijp nu steeds meer dat zoveel mensen hun knipperlicht niet gebruiken zeg maar 🙄
2) Weet iemand of je kunt instellen dat de radio uitgaat wanneer je de auto uitzet én de deur open doet? Nu blijft de radio spelen tot ik de auto uit zet.
3) Is er een optie dat de auto vanzelf op slot gaat als je er een x aantal meter vandaan bent?
1) Weet iemand of je het geluid van het knipperlicht zachter kunt instellen? Ik begrijp nu steeds meer dat zoveel mensen hun knipperlicht niet gebruiken zeg maar 🙄
2) Weet iemand of je kunt instellen dat de radio uitgaat wanneer je de auto uitzet én de deur open doet? Nu blijft de radio spelen tot ik de auto uit zet.
3) Is er een optie dat de auto vanzelf op slot gaat als je er een x aantal meter vandaan bent?
Ik had dezelfde vraag over de MG5 een week geleden. Dit was een antwoord.Ben1987 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:19:
3 vragen over de MG ZS (nieuwste model):
Freekers schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:19:
[...]
[...]
[...]
In de MG5 kun je de geluidssterkte van de richtingaanwijzer aanpassen door het volume van de 'Voertuigwaarschuwingen' te verlagen. Deze kun je hier vinden:
[Afbeelding]
Onder Voertuigwaarschuwingen vallen tevens de geluidjes van de cruise control, herinnering stuur vast houden etc.
Wat zijn eigenlijk de ervaringen met de LFP accu's? Op papier lijken ze beter te zijn ondanks de grootte. Laden jullie ze dan ook op tot 100%?
Ik denk dat men daar pas iets van kan zeggen als de winter zich aandoet. Bij tesla had men met LFP accu's in het begin erg veel moeite met de batterij op temperatuur te krijgen en dat koste energie. Ook waren de laadsnelheden dramatisch. Echter bij tesla is het opgelost, vraag is of mg dit ook onder de knie heeft.zalkc schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:10:
Wat zijn eigenlijk de ervaringen met de LFP accu's? Op papier lijken ze beter te zijn ondanks de grootte. Laden jullie ze dan ook op tot 100%?
Onze ervaring is niet bijzonder en zeker niet hinderlijk.zalkc schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:22:
Met dat zwarte kenteken nog stoerder.cablepokerface schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:52:
[Afbeelding]
Had het daarvoor wel ooit gewerkt aan de snellader?labtech2000 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:02:
[...]
Weliswaar niet helemaal hetzelfde probleem, maar ik kamp sinds gisteren met iets vergelijkbaars. Ik heb een MG ZS EV uit 2019. 75000 km op de teller. Normaal gesproken maak ik niet heel veel kilometers op een dag en laad dus de MG vooral aan mijn eigen lader op. We wilden gisteren boodschapen gaan doen in Duitsland, dus moet er onderweg gebruik gemaakt worden van een snellader. Ik sluit de auto op een Shell punt aan: Geen contact. Communicatieprobleem met het voertuig geeft de lader aan. Nu heb ik wel eens vaker problemen bij Shell gehad, dus ook de andere Shell laders op dat station geprobeerd. Allemaal zelfde probleem. Geprobeerd met een andere laadpas. Ook hetzelfde probleem. Stukje verder gereden naar een Fastned station: Werkt ook allemaal niet. Nog een stukje verder gereden naar een ander Fastned station: Ook hier werkt geen enkele lader. Ik ben de snelweg afgegaan en op zoek gegaan naar een langzame lader: Die werkt gelukkig wel. Inmiddels hadden we jouw posting gevonden. De auto ruim een half uur uitgelaten en daarna geprobeerd te snelladen: Helaas...
Gelukkig nog voldoende range om terug naar huis te rijden, en hier uiteraard zonder problemen aan de thuislader aangesloten. van Mossel gemaild om een afspraak te maken voor reparatie...
Of was dit de eerste test?
Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)
Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)
Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2