Gisteren een proefrit gemaakt in de Hyundai Kona Electric 64 kWh facelift. Mijn vrouw vond meteen de kofferbak aan de kleine kant.
De Kona rijdt prima en er zit met 204 PK genoeg power in. Wel viel meteen op dat de middentunnel tussen de voorstoelen erg aanwezig is en erg hoog is. Hierdoor heb je het gevoel een beetje opgesloten te zitten.
Mijn vrouw gaf aan niet meer precies te herinneren hoe dat nu in de MG ZS EV is.
Daarom maar besloten om even rond te bellen om nogmaals een proefrit te maken in de MG ZS EV long range. Bij MG Amsterdam waar ik eerder de proefrit had gemaakt, bleken alle proefritten al volgeboekt te zijn. Hetzelfde geldt voor MG Breda.
Toen ik rond 14:30 uur belde naar MG Nijmegen (Oosterhout) bleek daar nog wel plek te zijn voor een proefrit. Daarop meteen in de auto gestapt en naar Oosterhout gereden.
Na nogmaals in de MG ZS EV gereden te hebben, viel ons op hoeveel ruimer de auto is ten opzichte van de Kona. De kofferbak is veel ruimer. We hebben met een rolmaat de maten gemeten.
Hyundai Kona: 40 cm hoog, 100 cm breed en 65 cm diep.
MG ZS EV: 55 cm hoog, 87 cm breed en 80 cm diep en dan heb je aan de zijkant nog 2 vakken.
Verder heeft de MG ZS EV in de kofferbak ruimte om de laadkabels op te bergen. Dit kan onder de afdekplaat of in de vakken aan de zijkant. De Kona heeft dit niet en moet je de laadkabels los in de kofferbak leggen. Hetzelfde heb ik nu in de Hyundai Ioniq Premium 28 kWh die ik nu rijd.
De Kona heeft natuurlijk wel meer PK's dan de MG ZS EV, namelijk 204 PK vs 156 PK. Dat verschil in power merk je overigens wel. De Kona is sneller bij het stoplicht weg en zit sneller op de 100 km/h, maar het scheelt maar 0,5 seconde. Het is maar net of je daar waarde aan hecht. Mijn vrouw en ik niet zo.
Aan de andere kant heeft de Kona meer opties, zoals stuurverwarming en stoelventilatie als je de Premium uitvoering neemt. Daarentegen heeft de MG ZS EV een groot panorama dak dat open kan, terwijl je op de Kona alleen een dakraam kunt krijgen op de Premium Sky uitvoering.
De MG ZS EV heeft daarentegen V2L (vehicle to load) wat de Kona niet heeft.
Bij de Kona kan het stuur in hoogte en diepte versteld worden. Bij de MG ZS EV is het stuur alleen in hoogte verstelbaar, maar mijn vrouw en ik konden desondanks een prima zitpositie vinden.
In de Autovisie werd nog gesproken over dat adaptive cruise control en lane keep assist beter werken in de Kona dan in de MG ZS EV. Ik kon tijdens de proefrit met beide auto's weinig verschil merken. Misschien heeft men MG Pliot niet ingeschakeld want dat had ik in eerste instantie ook niet en toen ging de auto een beetje ping pongen tussen de lijntjes. Na MG Pilot ingeschakeld te hebben, bleef de auto netjes binnen de lijntjes zonder te ping pongen. Ik vond het gedrag van de lane keep assist vergelijkbaar als dat van de Kona. Hetzelfde geldt voor de adaptive cruise control.
Wij neigen op dit moment meer naar de MG ZS EV voor de volgende zakelijke leaseauto.
Het grappige was wel dat toen ik de Hyundai dealer vertelde over dat de MG ZS EV ruimer is dan de Kona dat hij zei dat de MG ZS EV meer blik was. Ik gaf aan dat dit niet klopt aangezien ik zelf in de MG ZS EV gereden heb een aantal weken geleden. De deurpanelen in de Kona zijn namelijk ook hard plastic net als bij de MG ZS EV. Dit is dus gewoon hetzelfde. Ook de afwerking van het dasboard en de stoelen is van vergelijkbare kwaliteit.
[
Voor 8% gewijzigd door
Sonicfreak op 20-03-2022 15:02
]