EMPEJE schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:24:
Beste mensen.
Na alle topics te hebben doorzocht over het onderwerp balanceren van de accu moet ik toegeven er nog steeds weinig van te begrijpen. Ook de meegeleverde handleiding geeft geen antwoord.
Vandaar de volgende vragen:
- Hoe weet ik of en wanneer de accu moet worden gebalanceerd?
- Moet ik deze procedure zelf activeren of gaat dit automatisch?
- Krijg ik hiervan een melding?
- Hoe lang duurt dit?
- Mag ik de procedure onderbreken?
- Hoe kan ik zien of er onbalans in de cellen is?
- Wat is het effect van deze onbalans?
- Is dit een eigenschap van de ZS EV of hebben alle merken dit 'euvel'?
Wie weet de antwoorden?
Alvast bedankt.
- Hoe weet ik of en wanneer de accu moet worden gebalanceerd?
Dat weet je eigenlijk niet, maar hou maar aan dat je na 3 à 4 keer laden met een rapid charger de auto een keer met een thuis-AC lader moet opladen naar 100%. Alleen als de onbalans echt teveel wordt krijg je een melding van “Please slow charge vehicle”
- Moet ik deze procedure zelf activeren of gaat dit automatisch?
Activeren hoeft niet, dit gebeurd automatisch na 100% AC laden, de auto laadt dan nog maar op een laag vermogen (400 W of zo) Led verlichting in het MG logo in gril brand dan continue, dus niet meer knipperend.
Bij mij duurt dit maar een kwartier, wat volgens mij veel te kort is. Bij een andere BMS software duurt het soms wel 3 uur. Dit vind ik heel vreemd.
- Krijg ik hiervan een melding?
Je ziet het alleen maar aan het continue branden van MG logo of op de lader mits deze het vermogen aangeeft.
En zoals ik al zei kun je de melding “Please slow charge vehicle” krijgen als het echt nodig is.
- Hoe lang duurt dit?
Compleet afhankelijk van BMS software en onbalans: 15 minuten tot wel 4 uur.
- Mag ik de procedure onderbreken?
Dit kun je doen als je de auto echt nodig hebt, maar laadt dan de keer daarop weer naar 100% zodat het balanceren voltooid kan worden
- Hoe kan ik zien of er onbalans in de cellen is?
Dit kan alleen maar als je een OVMS module hebt, je ziet dan het verschil tussen Vmin en Vmax van de 18 modules in de accu, volgens VM mag dit max 100 mV zijn (VM heeft deze info weer van MG) maar ik vind dit veel, 10 à 20 mV zou beter zijn.
- Wat is het effect van deze onbalans?
In een heel extreem geval daling van de HV spanning, welke 455V moet zijn en dus minder range en het lijkt mij ook niet zo goed voor de individuele cellen.
- Is dit een eigenschap van de ZS EV of hebben alle merken dit 'euvel'?
Elke EV moet gewoon om de zoveel ladingen (kleiner dan 100%) gebalanceerd worden.
Nog even mijn probleem:
De onbalans (Vmax - Vmin) is bij mij 65 mV, volgens VM mag dit gewoon (100mV maximaal)
Balanceren duurt bij mij maar 15 à 20 minuten, heb BMS van juli 2020 nog.
Balanceren zou maar 1 mV per uur kunnen corrigeren, komt dus niet goed op deze manier.
Er zouden twee manieren zijn om de auto extra te laten balanceren:
1.) Na het laad- en balanceerproces zonder sleutels op zak de auto een keer openen en sluiten (lader aangesloten). Heel typisch dat dan het balanceren ineens wel een uur kan duren. En wat VM mij vertelde is dat dan de accuverwarming eerst in werking treedt. Hier had ik echt nog nooit van gehoord?? De stroompiek in het begin bevestigd dit echter wel.
2.) De laadstekker na het laden (100%) gewoon verwijderen en de auto dan in “Ready stand” zetten en laten staan. Deze zou dan ook gaan balanceren (zonder brandend logo)
Dit is voor mij ook nieuw, kan iemand dit bevestigen?
Punt 1 en 2 is n.a.v. telefonisch contact met een technisch medewerker van VM waarvan ik de indruk had die toch wel enige kennis had van EV’s.
Wat ik mij afvraag is of het voor mij niet beter is om nieuwe BMS software te laten installeren zodat het balanceren langer gaat duren?
VM gaf daar geen concreet antwoord op.
Vraagje voor de OVMS bezitters:
Hoeveel is bij jullie het verschil tussen Vmax en Vmin bij 100% SoC.