Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Wie van jullie reed er om 17:15 op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht in een rode MG ZS EV.. volgende keer niet op te telefoon spelen he tijdens het rijden... tssssss

[ Voor 6% gewijzigd door Bezulba op 21-12-2021 17:51 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingGameGuy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 16:38
Zijn hier meer mensen die problemen hebben met het warm krijgen van de verwarming?
Nu het vriest buiten, lijkt de verwarming maar even warm te worden en daarna alleen nog maar een lauw briesje te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:58
FlyingGameGuy schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:17:
Zijn hier meer mensen die problemen hebben met het warm krijgen van de verwarming?
Nu het vriest buiten, lijkt de verwarming maar even warm te worden en daarna alleen nog maar een lauw briesje te blazen.
Rijd je op N of E?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartzzz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:16
De stand van Eco of Normal lijkt bij mij invloed te hebben op de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

je rijd op Eco mode. Als je op N of Sport rijd heb je wel goede verwarming.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
Op N beginnen en na een minuut of 20 op E overschakelen gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingGameGuy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 16:38
Goede tips! helemaal niet aan gedacht, ik rijd inderdaad standaard weg in de E stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henno Keers
FlyingGameGuy schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:00:
Goede tips! helemaal niet aan gedacht, ik rijd inderdaad standaard weg in de E stand.
Ik ook (tot grote ergenis van mijn ega), maar nu met deze temperaturen is N in het begin comfortabeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
Henno Keers schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:57:
[...]

Ik ook (tot grote ergenis van mijn ega), maar nu met deze temperaturen is N in het begin comfortabeler.
In het begin zet ik de auto op ontwasemen om de ruiten vrij te maken en dan is de auto gewoon lekker. Daarna hoeft de kachel ook niet zo heel erg hoog. Althans ik heb het op 3 rode blokjes staan en blazen niet al te hard, want dat koelt weer te veel af.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Laadcurve MG Marvel R bij 0 graden Celsius buitentemperatuur. Niet slecht!
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/xotuBUKA82.png/raw
Bron: YouTube: MG Marvel🦸‍♂️R - wird die Ladegeschwindigkeit🕒uns überzeugen?

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan mij iemand uitleggen hoe men het volume van de bagageruimte berekend? Instadriver gebruikt tijdens hun tests steeds dezelfde koffers om een praktijktest uit te voeren van de bagageruimte. Dat de Marvel R geen riante bagageruimte heeft is inmiddels bekend, maar dat deze in de praktijk nagenoeg net zo 'ruim' lijkt als een Audi Q4 e-tron met 520 liter is voor mij een raadsel.

MG Marvel R (357 liter volgens fabrieksopgave):
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/DANAqUbe18.png/raw

Ford Mustang Mach-E (402 liter volgens fabrieksopgave):
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/ZOCUCapO65.png/raw

Audi Q4 e-tron (520 liter volgens fabrieksopgave)
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/NeCIVAcA39.png/raw

Overigens zijn deze koffers belachelijk groot, veels te groot voor een economy class vlucht.

Bron: YouTube: YouTube

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
Over laadruimte gesproken...

Was laatst op weg tussen mijn werklocaties met een volle kofferbak.

Kreeg ik die auto niet op ACC. Ik dacht wat nou dan weer!!! Lampje in het linkerportier waar je de deuren mee af kunt sluiten was ineens ook aan het knipperen terwijl normaal oranje altijd aan...
Ik dacht weer een "Chinese" storing?!?!? 20 Minuten later de auto aan de kant gezet, want ik dacht alles met elektra is gebaat bij opnieuw opstarten.

Kofferbak zat niet goed dicht. Goed dicht gedaan en probleem opgelost. Echter hele weg geen melding in het scherm gehad dat er nog iets open stond. Misschien omdat hij wel in het slot hing, maar nog loshing.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 13:04
Freekers schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:30:
Kan mij iemand uitleggen hoe men het volume van de bagageruimte berekend? Instadriver gebruikt tijdens hun tests steeds dezelfde koffers om een praktijktest uit te voeren van de bagageruimte. Dat de Marvel R geen riante bagageruimte heeft is inmiddels bekend, maar dat deze in de praktijk nagenoeg net zo 'ruim' lijkt als een Audi Q4 e-tron met 520 liter is voor mij een raadsel.
Dat komt omdat de bagage ruimte vaak betekent tot hoedenplank of bovenkant van de achterbank.
Behalve....
dat er geen standaard manier is, en dus sommige merken ook de 'underliner' eruit halen bij opmeten... en dan ook de reserveband / get you home kit eruit halen.
Je kan dus niet zoveel met de liters. Het gaat vooral om een praktische vorm.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Praktijktest kofferbak; Kinderwagen (excl. afneembare wieg) en wat tassen:
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/SecudUDo96.jpg/raw

Vergelijking kofferbak VW ID.4 vs MG Marvel R
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/raTAkoGe15.jpg/raw

Bron: YouTube: Alltagstest - MG Marvel R | Ladespeed, Kofferraum, Wendigkeit & Kind...

Verschil met de ID4 is met name de hoogte waardoor je wat inhoud verliest... maar de ID4 heeft dan weer geen frunk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinzs
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-11-2022
Goedemorgen,

Weet niet of dit bij dit topic hoort..

Sinds een korte tijd laadt mijn MG nog maar op tot 180 - 200 km.
Het display geeft dan aan dat de auto vol geladen is voor 100%Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGwlHIGJkeK3nmajetx90GnD_sU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qY4zU3aDrSl0para4JmZPEEG.jpg?f=user_large

Ook zit er vochtdruppels op het raam in het dak, iemand daar last van? Zou wel kunnen verklaren waarom de ramen zo belachelijk snel beslaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuUZMqF57YZNhI4JAVDSd4sxJmM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SEP37Z7kxRZYVt308ip13kbH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:31

Snuffel

Vroem!

Kou geeft een lagere actieradius, en vocht is inderdaad wel een dingetje in de MG...

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:48
johnberg51 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:38:
Mijn laadsysteem thuis:
Granny 8-10-13-16A, muurdummy en ophangbeugel van Aliexpress. Verder 3 m extra kabel en koppeldoos.
Totale kosten ca. €180
Laden met 3,7 Kw, oplaadtijd gemiddeld 8 à 9 uur
Granny hangt permanent in meterkast en kabel gaat via de kruipkelder naar koppeldoos, dus geen last van regen en alles is van binnenuit af te lezen.
Heb 3 fasen (3 x 25A) en kan tijdens het laden nog gewoon de droogtrommel en wasmachine aanzetten.
Laden is nu echt plug&play, ruim voldoende voor mij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hi, mooie oplossing!

Heb je de laadkabel gewoon doorgeknipt en deze in de koppeldoos aangesloten met lasklemmen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
wd200 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:15:
[...]

Hi, mooie oplossing!

Heb je de laadkabel gewoon doorgeknipt en deze in de koppeldoos aangesloten met lasklemmen ?
Openmaken en losschroeven is ook erg makkelijk. Verwijder de 4 rubber dopjes aan de achterkant en je vind 4 schroeven.

Mocht je jezelf willen voorbereiden
Steefph in "Het grote MG EV Topic"

@wd200 met de gebruikte lader zou je dus een standaard 5 aderige kabel kunnen gebruiken om te verlengen (waarvan je er 4 gebruikt). Let wel op de mm2

@johnberg51 heb jij trouwens al stekker problemen met deze lader? Ik heb de Type2 vervangen voor een van een oude Volvo laadkabel aangezien de originele geen goed contact meer maaktte.

[ Voor 38% gewijzigd door Steefph op 29-12-2021 11:35 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:54
Ik ga morgen een tweedehands MG ZS EV bekijken, amper 4k km en ingeschreven in juni 2020 dus nog 5,5 jaar garantie.

Zijn er bekende zaken/mankementen bij dit type waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
kevinzs schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:35:
Goedemorgen,

Weet niet of dit bij dit topic hoort..

Sinds een korte tijd laadt mijn MG nog maar op tot 180 - 200 km.
Het display geeft dan aan dat de auto vol geladen is voor 100%[Afbeelding]

Ook zit er vochtdruppels op het raam in het dak, iemand daar last van? Zou wel kunnen verklaren waarom de ramen zo belachelijk snel beslaan.

[Afbeelding]
Over de 187 KM actieradius: Wat is het voltage van de accu als deze 100% geladen is met alles in de auto uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 13:36
wd200 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:15:
[...]

Hi, mooie oplossing!

Type 2 stekker opengemaakt en bedrading los gemaakt.
Omdat het een 3-fasen stekker is heb je 2 ongebruikte pennen over, dit geeft een tweede kans om aan te sluiten met krimptang. Aarde gewoon gekoppeld met knijpmofje.
3 m extra kabel gekocht voor buiten en daar de type 2 stekker weer aangezet.
In lasdoos de einden aan elkaar gekoppeld, met lasklemmen voor soepele kern.

Je zou ook de granny kunnen openmaken en daar een stuk 4-aderig YMVK aan koppelen en dit weer via een lasdoos naar originele laadkabel. De 4e draad is voor het pilootsignaal, tweede signaaldraad wordt niet gebruikt.
YMVK is veel goedkoper.

@Steefph
Ik verwonder mij juist dat er na anderhalf jaar nog geen spoor van oxidatie in de Aligranny stekker te zien is.
Hangt altijd buiten in een druipwaterdichte wandhouder, geen rubber dus.
Laden doe ik maar een keer in de 5 à 6 dagen.
Misschien vochtig en dan afsluiten met rubber dop?

[ Voor 16% gewijzigd door johnberg51 op 29-12-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
@johnberg51 die van mij gaat mee in de auto dus nooit last van vocht in de stekker. Merkte de laatste paar keren dat ik de stekker in een bepaalde houding moest houden totdat het proces begon dus, waarschijnlijk een slecht contact door ruimer worden van de female aansluiting.

Gebruik is bij wel minder dan bij jou. Ik ben vooral aangewezen op publieke laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Henno Keers schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:38:
[...]

Over de 187 KM actieradius: Wat is het voltage van de accu als deze 100% geladen is met alles in de auto uit?
Belangrijker is; welke temperatuur was het buiten waar de auto aan het laden was? Als dat -5 is, is zo'n radius helemaal niet gk.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinzs
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-11-2022
Goedemorgen, vanmorgen stond hij op 194km en het is 12 graden. 11 Jan een afspraak in Tiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CCXT1984
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-06 11:58
RESET JE BOORDCOMPUTER en hij reset weer je bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 00:41

MaxxMark

HT is Tof!

Mijn pa overweegt de 2022 versie van de MG ZS EV. Na het doorspitten van dit topic vroeg ik me af of jullie nog last-minute tips hebben wanneer we een proefrit gaan doen. :) Ik rij zelf een Polestar2 dus ik zal een hoop daaraan vergelijken. Maar met de kenners in dit topic is er misschien iets dat ik over het hoofd ga zien.

Dingen die ik al op mijn lijstje heb staan zijn bijvoorbeeld:
  • Checken/vragen hoe ACC zich gedraagt in combinatie met regeneratief remmen (ik meen gelezen te hebben dat het in ACC stand minder gebruik maakt van regeneratief remmen)
  • Creep instellingen aanpasbaar
  • evt of er een auto-hold is (met name icm achteruit rijden)
  • is OPD in zijn geheel uit te schakelen
  • is 360 view (luxury) en achteruitrijcamera (non-luxury) "of-of"? (dwz: als je 360 view hebt, kan je dan nog switchen naar rear-only?)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

MaxxMark schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:23:
Mijn pa overweegt de 2022 versie van de MG ZS EV. Na het doorspitten van dit topic vroeg ik me af of jullie nog last-minute tips hebben wanneer we een proefrit gaan doen. :) Ik rij zelf een Polestar2 dus ik zal een hoop daaraan vergelijken. Maar met de kenners in dit topic is er misschien iets dat ik over het hoofd ga zien.
Om 'MG Pilot' te activeren moet je 2x het pookje links naast het stuur naar je toe trekken. MG Pilot is level 2 autonoom rijden (dus combinatie van adaptive cruise control en lane assist). Als je MG Pilot niet aanzet, dan ping-pong je tussen de lijntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

MaxxMark schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:23:

Dingen die ik al op mijn lijstje heb staan zijn bijvoorbeeld:
  • Checken/vragen hoe ACC zich gedraagt in combinatie met regeneratief remmen (ik meen gelezen te hebben dat het in ACC stand minder gebruik maakt van regeneratief remmen)
  • Creep instellingen aanpasbaar
  • evt of er een auto-hold is (met name icm achteruit rijden)
  • is OPD in zijn geheel uit te schakelen
  • is 360 view (luxury) en achteruitrijcamera (non-luxury) "of-of"? (dwz: als je 360 view hebt, kan je dan nog switchen naar rear-only?)
In de oude versie doet ACC niet aan regeneratief remmen. Maar, je moet je wel afvragen of dit heel veel invloed heeft op je bereik. Ik denk namelijk van niet.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Dank voor de feedback (heb ze meegenomen in de proefrit) :)

"MG Pilot" hadden we gevonden en werkend gekregen (was wel even stoeien!).

Of de ACC regeneratief remt werd me niet 100% duidelijk. Wat ik wel zag is dat het regenereren alleen in de OPD stand doet (dus met op het gaspedaal loslaten en op standje 2 en 3). Hij heeft dus geen vorm van hybrid-braking: Dus het rempedaal indrukken resulteert in mechanisch remmen (en dus géén regenereren).

Ondanks dat het unfair is om te vergelijken, ga ik toch een vergelijking de Polestar (en in mindere mate met de eNiro) maken. Dingen die mij dus op zijn gevallen:

Ik twijfel of de wagen niet stiekem toch nog in lane keeping assist stond in plaats van in MG Pilot mode omdat hij zich vrij schokkerig gedroeg. Wel kwam eea overeen met hoe de e-Niro zich gedraagt. Dus het kan beiden het geval zijn.

Wel grappig dat ie meerder auto's kan tracken met de camera's. Dat doet m'n polestar niet :)

De 360 view voelt een beetje onbruikbaar. De top-view is nuttig (in mn polestar super nuttig) en die is hier alleen aanwezig in het smalle stukje rechts. In het main screen kan ik alleen kiezen voor de 3d-view en rear/front/wide views. Daarnaast zijn de camera's van vrij lage resolutie.

De interface is beter dan het was begreep ik. Maar voelt wel vrij sluggish aan moet ik zeggen. Daarnaast was ik heel erg op zoek naar de optie om 'creep' uit te zetten. Auto-hold is misschien acceptabel, maar rijden zonder creep maakt (achteruit) inparkeren zo veel fijner.

Verder reed hij wel aardig. Gewoon een no-nonsense auto met een no-nonsense prijs!

Shit! Badeend! ik zie het nu pas! :o :D

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

MaxxMark schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:43:

Of de ACC regeneratief remt werd me niet 100% duidelijk. Wat ik wel zag is dat het regenereren alleen in de OPD stand doet (dus met op het gaspedaal loslaten en op standje 2 en 3). Hij heeft dus geen vorm van hybrid-braking: Dus het rempedaal indrukken resulteert in mechanisch remmen (en dus géén regenereren).

Ondanks dat het unfair is om te vergelijken, ga ik toch een vergelijking de Polestar (en in mindere mate met de eNiro) maken. Dingen die mij dus op zijn gevallen:

Ik twijfel of de wagen niet stiekem toch nog in lane keeping assist stond in plaats van in MG Pilot mode omdat hij zich vrij schokkerig gedroeg. Wel kwam eea overeen met hoe de e-Niro zich gedraagt. Dus het kan beiden het geval zijn.

Wel grappig dat ie meerder auto's kan tracken met de camera's. Dat doet m'n polestar niet :)

De 360 view voelt een beetje onbruikbaar. De top-view is nuttig (in mn polestar super nuttig) en die is hier alleen aanwezig in het smalle stukje rechts. In het main screen kan ik alleen kiezen voor de 3d-view en rear/front/wide views. Daarnaast zijn de camera's van vrij lage resolutie.

De interface is beter dan het was begreep ik. Maar voelt wel vrij sluggish aan moet ik zeggen. Daarnaast was ik heel erg op zoek naar de optie om 'creep' uit te zetten. Auto-hold is misschien acceptabel, maar rijden zonder creep maakt (achteruit) inparkeren zo veel fijner.

Verder reed hij wel aardig. Gewoon een no-nonsense auto met een no-nonsense prijs!

Shit! Badeend! ik zie het nu pas! :o :D
Talk about a blast from the past... :X :D

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knapen01
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-07-2022
kevinzs schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:02:
Goedemorgen, vanmorgen stond hij op 194km en het is 12 graden. 11 Jan een afspraak in Tiel
Ben benieuwd wat er aan de hand is bij jouw MG, ik ervaar momenteel hetzelfde. Al een paar keer met nog slechts enkele km's in de accu thuis gekomen, batterij loopt naar mijn idee veel te snel leeg en opladen gaat erg traag bij snelladers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RSPJ
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-08 08:54
Ik ben sinds kort in het bezit van een MG ZS EV (model 2022, luxery, long range) met V2L (vehicle to load). Ik ben op zoek naar het schema van de female type 2 connector / V2L adapter. Zover ik heb gevonden moet, naast het doorzetten van de L1, N en PE naar een schuko female, tussen PE en het PP contact een weerstand van 1500 ohm tbv max 13A, maar wat moet er met het CP contact gebeuren zodat de auto ook werkelijk ziet dat er een V2L adapter is aangesloten en spanning gaat leveren als je kiest voor "ontladen" in het menu ?

[ Voor 3% gewijzigd door RSPJ op 04-01-2022 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolkistan
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-11-2024
Hi Allemaal,

Ik mag een nieuwe auto uitzoeken en ik twijfel heel erg tussen de MG Marvel R Luxury & de Ford Mustang Mach E.

Het zijn 2 totaal verschillende auto's met een ander karakter.

Ik ben bang dat de Ford iets te stug is afgeveerd, maar waardoor mijn Kids ziek worden.

Ik vond de MG comfortabeler, maar de rij hulp systemen waren een stuk onrustiger en de rij beleving (lekker sturen), was minder dan bij de Ford.

Hebben jullie ervaring met beide modellen?

Gr Kay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMPEJE
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-05-2022
Beste mensen.

Na alle topics te hebben doorzocht over het onderwerp balanceren van de accu moet ik toegeven er nog steeds weinig van te begrijpen. Ook de meegeleverde handleiding geeft geen antwoord.
Vandaar de volgende vragen:

- Hoe weet ik of en wanneer de accu moet worden gebalanceerd?
- Moet ik deze procedure zelf activeren of gaat dit automatisch?
- Krijg ik hiervan een melding?
- Hoe lang duurt dit?
- Mag ik de procedure onderbreken?
- Hoe kan ik zien of er onbalans in de cellen is?
- Wat is het effect van deze onbalans?
- Is dit een eigenschap van de ZS EV of hebben alle merken dit 'euvel'?

Wie weet de antwoorden?
Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door EMPEJE op 04-01-2022 23:26 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

RSPJ schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:08:
Ik ben sinds kort in het bezit van een MG ZS EV (model 2022, luxery, long range) met V2L (vehicle to load). Ik ben op zoek naar het schema van de female type 2 connector / V2L adapter. Zover ik heb gevonden moet, naast het doorzetten van de L1, N en PE naar een schuko female, tussen PE en het PP contact een weerstand van 1500 ohm tbv max 13A, maar wat moet er met het CP contact gebeuren zodat de auto ook werkelijk ziet dat er een V2L adapter is aangesloten en spanning gaat leveren als je kiest voor "ontladen" in het menu ?
Interessant, hier ben ik ook naar benieuwd. De V2L adapter zit namelijk niet standaard bij zowel de ZS EV (MY22) of de Marvel R.... en ze weten ook niet wanneer ie leverbaar is en wat hij gaat kosten, dus dat schiet niet op.
Dolkistan schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:13:
Hi Allemaal,

Ik mag een nieuwe auto uitzoeken en ik twijfel heel erg tussen de MG Marvel R Luxury & de Ford Mustang Mach E.

Het zijn 2 totaal verschillende auto's met een ander karakter.

Ik ben bang dat de Ford iets te stug is afgeveerd, maar waardoor mijn Kids ziek worden.

Ik vond de MG comfortabeler, maar de rij hulp systemen waren een stuk onrustiger en de rij beleving (lekker sturen), was minder dan bij de Ford.

Hebben jullie ervaring met beide modellen?

Gr Kay.
Ik heb 2x gereden in de Marvel R en morgen komt een vriend op bezoek met een Mach E. Heb je nog specifieke vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnberg51
EMPEJE schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:24:
Beste mensen.

Na alle topics te hebben doorzocht over het onderwerp balanceren van de accu moet ik toegeven er nog steeds weinig van te begrijpen. Ook de meegeleverde handleiding geeft geen antwoord.
Vandaar de volgende vragen:

- Hoe lang duurt dit?

Wie weet de antwoorden?
Alvast bedankt.
Dat weet je eigenlijk niet, maar hou maar aan dat je na 3 à 4 keer laden met een rapid charger de auto een keer met een thuis-AC lader moet opladen naar 100%. Alleen als de onbalans echt teveel wordt krijg je een melding van “Please slow charge vehicle”

Activeren hoeft niet, dit gebeurd automatisch na 100% AC laden, de auto laadt dan nog maar op een laag vermogen (400 W of zo) Led verlichting in het MG logo in gril brand dan continue, dus niet meer knipperend.
Bij mij duurt dit maar een kwartier, wat volgens mij veel te kort is. Bij een andere BMS software duurt het soms wel 3 uur. Dit vind ik heel vreemd.

Je ziet het alleen maar aan het continue branden van MG logo of op de lader mits deze het vermogen aangeeft.
En zoals ik al zei kun je de melding “Please slow charge vehicle” krijgen als het echt nodig is.

- Hoe lang duurt dit?
Compleet afhankelijk van BMS software en onbalans: 15 minuten tot wel 4 uur.

Dit kun je doen als je de auto echt nodig hebt, maar laadt dan de keer daarop weer naar 100% zodat het balanceren voltooid kan worden

Dit kan alleen maar als je een OVMS module hebt, je ziet dan het verschil tussen Vmin en Vmax van de 18 modules in de accu, volgens VM mag dit max 100 mV zijn (VM heeft deze info weer van MG) maar ik vind dit veel, 10 à 20 mV zou beter zijn.

In een heel extreem geval daling van de HV spanning, welke 455V moet zijn en dus minder range en het lijkt mij ook niet zo goed voor de individuele cellen.

Elke EV moet gewoon om de zoveel ladingen (kleiner dan 100%) gebalanceerd worden.

Nog even mijn probleem:
De onbalans (Vmax - Vmin) is bij mij 65 mV, volgens VM mag dit gewoon (100mV maximaal)
Balanceren duurt bij mij maar 15 à 20 minuten, heb BMS van juli 2020 nog.
Balanceren zou maar 1 mV per uur kunnen corrigeren, komt dus niet goed op deze manier.
Er zouden twee manieren zijn om de auto extra te laten balanceren:
1.) Na het laad- en balanceerproces zonder sleutels op zak de auto een keer openen en sluiten (lader aangesloten). Heel typisch dat dan het balanceren ineens wel een uur kan duren. En wat VM mij vertelde is dat dan de accuverwarming eerst in werking treedt. Hier had ik echt nog nooit van gehoord?? De stroompiek in het begin bevestigd dit echter wel.
2.) De laadstekker na het laden (100%) gewoon verwijderen en de auto dan in “Ready stand” zetten en laten staan. Deze zou dan ook gaan balanceren (zonder brandend logo)
Dit is voor mij ook nieuw, kan iemand dit bevestigen?
Punt 1 en 2 is n.a.v. telefonisch contact met een technisch medewerker van VM waarvan ik de indruk had die toch wel enige kennis had van EV’s.

Wat ik mij afvraag is of het voor mij niet beter is om nieuwe BMS software te laten installeren zodat het balanceren langer gaat duren?
VM gaf daar geen concreet antwoord op.

Vraagje voor de OVMS bezitters:
Hoeveel is bij jullie het verschil tussen Vmax en Vmin bij 100% SoC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolkistan
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik heb binnenkort een Marvel R luxury voor een paar uur mee.

Mochten mensen nog willen dat ik specifiek naar iets kijk of moet uitproberen.

Laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMPEJE
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-05-2022
johnberg51 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:20:
[...]

Dat weet je eigenlijk niet, maar hou maar aan dat je na 3 à 4 keer laden met een rapid charger de auto een keer met een thuis-AC lader moet opladen naar 100%. Alleen als de onbalans echt teveel wordt krijg je een melding van “Please slow charge vehicle”

Activeren hoeft niet, dit gebeurd automatisch na 100% AC laden, de auto laadt dan nog maar op een laag vermogen (400 W of zo) Led verlichting in het MG logo in gril brand dan continue, dus niet meer knipperend.
Bij mij duurt dit maar een kwartier, wat volgens mij veel te kort is. Bij een andere BMS software duurt het soms wel 3 uur. Dit vind ik heel vreemd.

Je ziet het alleen maar aan het continue branden van MG logo of op de lader mits deze het vermogen aangeeft.
En zoals ik al zei kun je de melding “Please slow charge vehicle” krijgen als het echt nodig is.

- Hoe lang duurt dit?

Dit kun je doen als je de auto echt nodig hebt, maar laadt dan de keer daarop weer naar 100% zodat het balanceren voltooid kan worden

Dit kan alleen maar als je een OVMS module hebt, je ziet dan het verschil tussen Vmin en Vmax van de 18 modules in de accu, volgens VM mag dit max 100 mV zijn (VM heeft deze info weer van MG) maar ik vind dit veel, 10 à 20 mV zou beter zijn.

In een heel extreem geval daling van de HV spanning, welke 455V moet zijn en dus minder range en het lijkt mij ook niet zo goed voor de individuele cellen.

Elke EV moet gewoon om de zoveel ladingen (kleiner dan 100%) gebalanceerd worden.

Nog even mijn probleem:
De onbalans (Vmax - Vmin) is bij mij 65 mV, volgens VM mag dit gewoon (100mV maximaal)
Balanceren zou maar 1 mV per uur kunnen corrigeren, komt dus niet goed op deze manier.
1.) Na het laad- en balanceerproces zonder sleutels op zak de auto een keer openen en sluiten (lader aangesloten). Heel typisch dat dan het balanceren ineens wel een uur kan duren. En wat VM mij vertelde is dat dan de accuverwarming eerst in werking treedt. Hier had ik echt nog nooit van gehoord?? De stroompiek in het begin bevestigd dit echter wel.
2.) De laadstekker na het laden (100%) gewoon verwijderen en de auto dan in “Ready stand” zetten en laten staan. Deze zou dan ook gaan balanceren (zonder brandend logo)
Punt 1 en 2 is n.a.v. telefonisch contact met een technisch medewerker van VM waarvan ik de indruk had die toch wel enige kennis had van EV’s.

Wat ik mij afvraag is of het voor mij niet beter is om nieuwe BMS software te laten installeren zodat het balanceren langer gaat duren?

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Top!

Begrijp ik het goed dat de HV spanning altijd 455V moet zijn?
Wordt deze waarde bereikt als de accu 100% vol is of hoort die altijd zo te zijn?
Als deze lager is moet ik de auto langer aan de lader laten hangen?

Mijn huidige praktijk is dat ik laad aan een 22kW lader (eenfasig ca.6,9 kW), ergens 'om de hoek'. Vrijwel altijd tot 100%. Meestal is het laadproces dan ook ruimschoots voltooid als ik de auto loskoppel.
Zal de HV spanning de eerst volgende keer controleren.

Groet.

P.S. Bij punt 1) heb je het over accuverwarming. Is het zo dat de accu actief wordt opgewarmd tijdens het laden of eventueel ook het rijden? Dat zou goed uitkomen nu de buitentemperatuur laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
EMPEJE schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:13:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Top!

Begrijp ik het goed dat de HV spanning altijd 455V moet zijn?
Wordt deze waarde bereikt als de accu 100% vol is of hoort die altijd zo te zijn?
Als deze lager is moet ik de auto langer aan de lader laten hangen?

Mijn huidige praktijk is dat ik laad aan een 22kW lader (eenfasig ca.6,9 kW), ergens 'om de hoek'. Vrijwel altijd tot 100%. Meestal is het laadproces dan ook ruimschoots voltooid als ik de auto loskoppel.
Zal de HV spanning de eerst volgende keer controleren.

Groet.

P.S. Bij punt 1) heb je het over accuverwarming. Is het zo dat de accu actief wordt opgewarmd tijdens het laden of eventueel ook het rijden? Dat zou goed uitkomen nu de buitentemperatuur laag is.
Als je de BMS software hebt van vòòr januari 2021 is de HV spanning 455V en natuurlijk alleen maar bij 100% SoC. Na gebruik van de auto gaat deze spanning dalen tot ergens tussen 300 en 400V (weet het nu niet precies) als je b.v. aan 20% SoC zit.
Zo werkt elk batterij en eigenlijk is spanning en SoC helmaal aan elkaar gerelateerd.
Bij de januari BMS update van vorig jaar is de HV spanning teruggebracht naar 449V, wat volgens mij alleen maar gedaan is omdat dit beter is voor de accu. Range zou hetzelfde blijven omdat dit weer gecompenseerd wordt door de ondermarge te verkleinen.
Deze update krijg je alleen maar op eigen verzoek voor zover ik weet.

Accuverwarming zou in werking treden als je gaat laden bij lage temperaturen, of dit tijdens het rijden ook al gebeurd weet ik eigenlijk niet. Als de accu stroom levert wordt deze natuurlijk ook al warmer.
Verder heb ik ook gelezen dat deze optie alleen maar beschikbaar is koude landen zoals Noorwegen en Zweden via een speciale software. Kortom niet echt duidelijk.

Het feit dat de accuverwarming actief wordt na 100% laden en dan zonder sleutels op zak een keer op de deurvergrendeling drukken waardoor de auto weer zou gaan balanceren, is voor mij compleet nieuw. Ik heb deze info van VM en wacht eigenlijk op bevestiging hier van andere gebruikers.

[ Voor 5% gewijzigd door johnberg51 op 08-01-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-01 19:08
johnberg51 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:39:
[...]

....... zonder sleutels op zak een keer op de deurvergrendeling drukken waardoor de auto weer zou gaan balanceren, is voor mij compleet nieuw. Ik heb deze info van VM en wacht eigenlijk op bevestiging hier van andere gebruikers.
Na het opladen tot 100% met de Wallbox Pulsar Plus is dat inderdaad het geval. Het balanceren (het logo blijft dan vast branden) wordt dan weer door de Wallbox hervat, Ook bij balanceren met de granny is dat het geval.
In beide situaties doorgaans maar een keer.
Overigens 2x op de deurvergrendelingen drukken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronbebelaar op 08-01-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown
  • Niet online
Hier zie ik het balanceren ook regelmatig. De granny lader blijft nog een tijdje doorladen met een paar honderd watt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0ykCWcfldujeCWZVriAnhMlfUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/svPflbLofbuTEq7ikbGnK0Ub.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Ronbebelaar schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:49:
[...]

Na het opladen tot 100% met de Wallbox Pulsar Plus is dat inderdaad het geval. Het balanceren (het logo blijft dan vast branden) wordt dan weer door de Wallbox hervat, Ook bij balanceren met de granny is dat het geval.
In beide situaties doorgaans maar een keer.
Overigens 2x op de deurvergrendelingen drukken.
Ja idd twee keer drukken, de auto gaat dan weer balanceren.
Maar waar het mij over gaat is of dat VM gelijk heeft met de uitspraak dat de accuvoorverwarming dan eerst in werking treedt.
Ik zie wel de eerste 5 à 10 minuten een stroompiek dan, ondanks dat de accu op dat moment al 100% opgeladen is. Daarna gaat ie een uurtje of zo balanceren, veel langer als na het echte laadproces dan duurt het balanceren maar 15 minuten of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Unknown schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:43:
Hier zie ik het balanceren ook regelmatig. De granny lader blijft nog een tijdje doorladen met een paar honderd watt
[Afbeelding]
Hele mooie grafiek waarop je duidelijk kunt zien dat het balanceren hier wel 6 uur duurt.
Welke BMS software heb jij eigenlijk?
Ik heb de originele nog steeds van juli 2020: BMS 0823600P09
Bij mij duurt het balanceren doorgaans maar een kwartier terwijl het verschil van Vmax en Vmin wel 65 mV is.
Dit is behoorlijk wat onbalans wat theoretisch 65 uur zou duren om dit te herstellen.
Kan natuurlijk ook een slechte cel zijn??

[ Voor 5% gewijzigd door johnberg51 op 08-01-2022 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
johnberg51 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:18:
[...]

Ja idd twee keer drukken, de auto gaat dan weer balanceren.
Maar waar het mij over gaat is of dat VM gelijk heeft met de uitspraak dat de accuvoorverwarming dan eerst in werking treedt.
Bij de eerste keer drukken hoor ik wel een duidelijke reactie onder de motorkap en in de Wallbox, maar zie dan nog niets op het dashboard, accuvoorverwarming...?
Ik heb de BMS update van jan/feb 2021 en 455V bij een volle accu.

In het afgelopen jaar heeft de Wallbox Pulsar Plus enkele firmware upgrades gehad die een duidelijk positieve invloed op het laadproces van de MG hebben gehad. Aanvankelijk stokte het laden soms al halverwege en moest handmatig weer gestart worden, dat is na de upgrades (zomer 2021) nooit meer voorgekomen zonder dat de auto intussen naar de garage is geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronbebelaar op 08-01-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Ronbebelaar schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:36:
[...]

Bij de eerste keer drukken hoor ik wel een duidelijke reactie onder de motorkap en in de Wallbox, maar zie dan nog niets op het dashboard, accuvoorverwarming...?

In het afgelopen jaar heeft de Wallbox Pulsar Plus enkele firmware upgrades gehad die een duidelijk positieve invloed op het laadproces van de MG hebben gehad. Aanvankelijk stokte het laden soms al halverwege en moest handmatig weer gestart worden, dat is na de upgrades (zomer 2021) nooit meer voorgekomen zonder dat de auto intussen naar de garage is geweest.
Zojuist een leuk gesprek gehad met een technisch medewerker van VM in Tiel.
Die truck van extra balanceren via twee maar drukken op de deurklink laat ik maar voort voor wat het is.
VM Tiel wist het ook niet van die accuverwarming in deze modus.
Sommige dingen kom je gewoon nooit echt achter.
Waarom ben ik hier zo mee bezig? Ik heb een onbalans in de cellen van 65 mV.
Volgens VM val dit nog ruim binnen de normen, mag max. 100 mV zijn.
De gebruikelijke weg om extra te balanceren is de auto gewoon parkeren in de “ready” modus.
Deze balanceert dan met 1 mV per uur, in mijn geval zou dit dan 65 uur duren, maar is niet nodig volgens de monteur. Zelfs tijdens het rijden doet de auto ook nog balanceren.
Toen met die foute november update hebben auto’s op deze manier weken in de ready modus in de garage gestaan om alles weer gelijk te krijgen.

Het stokken van het laden van jouw wallbox kan hem volgens mij alleen maar zitten in het loadbalancing waardoor de laadstroom door de wallbox even geknepen wordt.
Ik heb hier met mijn granny nog nooit last van gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdyksman
  • Laatst online: 12-09 08:40
Ik heb het model 22 gekocht met standaard range. Nu zit in deze versie geen 3 fase lader dus wordt het laden op 1 fase.
Nu is mijn stroom in huis afgezekert op 3x 25 A. Ik denk dat ik met een laadpaal maximaal op 16A zal kunnen laden. Als ik een grannylader koop ( zit er tegenwoordig niet meer bij) ben ik ook gebonden aan de maximale 16A.
Heeft het dan zin om een laadpaal aan te schaffen?
De enige mogelijkheid die ik zie is het afzekeren van de laadpaal op 20A en loadbalancing toepassen.

Zijn er nog meer mogelijkheden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Rdyksman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:44:
Ik heb het model 22 gekocht met standaard range. Nu zit in deze versie geen 3 fase lader dus wordt het laden op 1 fase.
Nu is mijn stroom in huis afgezekert op 3x 25 A. Ik denk dat ik met een laadpaal maximaal op 16A zal kunnen laden. Als ik een grannylader koop ( zit er tegenwoordig niet meer bij) ben ik ook gebonden aan de maximale 16A.
Heeft het dan zin om een laadpaal aan te schaffen?
De enige mogelijkheid die ik zie is het afzekeren van de laadpaal op 20A en loadbalancing toepassen.

Zijn er nog meer mogelijkheden ?
Dit ligt natuurlijk heel erg aan jouw eigen gebruik van de auto. Rijd je hem elke dag leeg? Dan kan meer A misschien wel prettig zijn. Staat hij gewoon de meeste tijd in de nacht 10u stil dan kun je alsnog met 16A ongeveer 36KWh laden. Dus als je hem niet leeg rijdt zal hij dus altijd de volgende dag "Vol"op de oprit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• journalist
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-01 13:52
Hallo allemaal,

Ik heb nog een nieuwe 8/10/13/16a lader liggen. De granny van de MG EV blijkt voor mij meer dan voldoende. Deze lader verkort de laadtijd wel aanzienlijk mits je een electrische installatie hebt die dit aan kan. In ons nieuwbouwhuis was het geen probleem op het buiten stopcontact:

Mennekes Ev Charger Type 2 tot 16A! (NIEUW)

https://link.marktplaats....aign=socialbuttons_seller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De zolder
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-05-2022
Ook ik overweeg een Marvel R. Na enige tijd gelden een proefrit te hebben gemaakt, is er nog niets voorbij gekomen waar ik enthousiaster van werd en het wordt langzaam aan tijd om ook te gaan beslissen.

Zijn er al mensen die middels een andere private lease oplossing dan die van de dealer zelf de auto rijden/besteld hebben en zo ja bij wie? Zakelijke aanbiedingen zie ik wel maar private niet.

Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Om mezelf nog even aan te vullen:

Vandaag nog een proefrit gemaakt. Hierbij wat meer focus op de ACC, MG Pilot, regeneratief remmen en de details van de wagen. Ook omdat mn pa nu wat meer verschillende EV's heeft gereden en wat meer 'feel' er mee heeft.

De "MG Pilot" heeft inderdaad in de eerste proefrit NIET aangestaan. Dat stond hij vandaag wel. En dat maakt inderdaad (gelukkig!) een wereld van verschil. Wel blijft de MG een beetje het gevoel geven dat hij vooral reactief werkt ipv proactief. Daardoor ervaart het alsof hij juist alleen maar 'ingrijpt' ipv dat hij de weg volgt.

Daarnaast nog even de proef op de som genomen om te kijken wanneer hij nou exact regenereert. Helaas was mijn conclusie dat hij dat inderdaad alleen doet met OPD rijden. Alleen op basis van het 'gas losalten' en daarmee ook op basis van de stand van het regeneratief vermogen (1/2/3). Daarnaast zie ik dat hij dus niet regenereert op basis van het rempedaal. Dat heeft Volvo/Polestar met zijn 'hybrid braking' toch wel goed voor elkaar. Evenals dat Kia met de e-Niro daarin net iets meer gemak biedt (want de flippers/paddles zitten direct achter je stuur).

Ook de ACC (Adaptive Cruise Control) lijkt helaas geen gebruik te maken van regenereren.

Omdat recent de Volvo XC40 - p6 (een uitgeklede p8) in dezelfde prijsrange beschikbaar is gaan we toch volgende week een proefritje daarin maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdyksman
MaxxMark schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Om mezelf nog even aan te vullen:

Vandaag nog een proefrit gemaakt. Hierbij wat meer focus op de ACC, MG Pilot, regeneratief remmen en de details van de wagen. Ook omdat mn pa nu wat meer verschillende EV's heeft gereden en wat meer 'feel' er mee heeft.

De "MG Pilot" heeft inderdaad in de eerste proefrit NIET aangestaan. Dat stond hij vandaag wel. En dat maakt inderdaad (gelukkig!) een wereld van verschil. Wel blijft de MG een beetje het gevoel geven dat hij vooral reactief werkt ipv proactief. Daardoor ervaart het alsof hij juist alleen maar 'ingrijpt' ipv dat hij de weg volgt.

Daarnaast nog even de proef op de som genomen om te kijken wanneer hij nou exact regenereert. Helaas was mijn conclusie dat hij dat inderdaad alleen doet met OPD rijden. Alleen op basis van het 'gas losalten' en daarmee ook op basis van de stand van het regeneratief vermogen (1/2/3). Daarnaast zie ik dat hij dus niet regenereert op basis van het rempedaal. Dat heeft Volvo/Polestar met zijn 'hybrid braking' toch wel goed voor elkaar. Evenals dat Kia met de e-Niro daarin net iets meer gemak biedt (want de flippers/paddles zitten direct achter je stuur).

Ook de ACC (Adaptive Cruise Control) lijkt helaas geen gebruik te maken van regenereren.

Omdat recent de Volvo XC40 - p6 (een uitgeklede p8) in dezelfde prijsrange beschikbaar is gaan we toch volgende week een proefritje daarin maken.
Ik heb een MG besteld na een proefrit van 30 minuten. Heb ook nog gereden in een peugeot 208 en een citroen C4E maar uiteidelijk de keus gemaakt voor een MG op basis van prijs en ruimte.
Ik keek n.a.v. jou post naar een Volvo, maar die zit in een hele andere prijsklasse en daardoor mijns inziens niet te vergelijken met een MG ZS EV maar eerder met een Marvel ( waar ik niet in gereden heb) succes met je keuze

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronbebelaar
MaxxMark schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Ik rij vrijwel altijd en overal met MG Pilot ingeschakeld en ACC aan op de toegestane snelheid (+3 km/u)
Op het moment dat de ACC moet gaan remmen even een tikje tegen de ACC hendel zodat de ACC in standby gaat en regenereren wordt geactiveerd zonder dat de rem gebruikt hoeft te worden. Zo gauw er weer vaart gemaakt kan worden de ACC met de hendel weer reactiveren. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Een goede work-around, maar in de basis natuurlijk ietwat suf :)

en mbt de prijsrange; als we even subsidie buiten beschouwing laten is de MZ Luxury iets boven de 40k. De Xc40 P6 zit in de 44k. Ik vind dat wel in dezelfde prijsrange (niet per se goedkoop natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:26

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

MaxxMark schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:01:
Een goede work-around, maar in de basis natuurlijk ietwat suf :)

en mbt de prijsrange; als we even subsidie buiten beschouwing laten is de MZ Luxury iets boven de 40k. De Xc40 P6 zit in de 44k. Ik vind dat wel in dezelfde prijsrange (niet per se goedkoop natuurlijk)
Het verschil is natuurlijk wel dat bij de Volvo dit een "vanaf" prijs is en de MG ZS Luxury vrij (helemaal?) compleet is.

Om precies bovenstaande reden ben ik zelf uiteindelijk ook bij een MG ZS EV uitgekomen, nu nog paar weken wachten op de levering.

[ Voor 12% gewijzigd door BlackBurn op 14-01-2022 12:09 ]

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

@BlackBurn dat klopt absoluut! Het is daarin ook zeker een afweging die gemaakt moet worden en niet een vanzelfsprekendheid. Een van de belangrijkste dingen die m.i. mist in de basis versie van de xc40-p6 is de Adaptive Cruise Control. De andere zaken zijn 'leuk voor de heb'.

ACC (en dus het toepassen van radar) vind ik, vooral vanuit veiligheids oogpunt, echt een must, Het zal daardoor ook wel een van de zaken zijn die veel in de prijs doen. De XC40-p6 Plus versie (die dus meteen 5k duurder is) biedt dat wel.

In ieder geval vond ik het zeer interessant dat de XC40 met de introductie van de P6 opeens een wagen kan neerzetten die 20k goedkoper kon dan toen de P8 geintroduceerd werd.

Het wordt steeds drukker op de EV markt, en dat in alle segmenten van de markt. Leuk qua concurrentie, maar niet om als consument een keuze te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelValee
  • Laatst online: 02-03 00:58
Steefph schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:47:
[...]

Waar de lane keep assistant je van de lijnen wegstuurt, probeert hij nu je daadwerkelijk in het midden van de weg te houden. Je zou moeten merken dat de auto iets meer "zelf" stuurt.
Werkt hier perfect, bedankt, zaaaaaalig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelValee
  • Laatst online: 02-03 00:58

"MG Pilot" ....... Dus het rempedaal indrukken resulteert in mechanisch remmen (en dus géén regenereren).
Klopt niet. Als je bij ligt remmen op de energiemeter kijkt zie je duidelijk dat er meer energie naar de batterij terug gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
Ronbebelaar schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:36:
[...]

Je hebt oude BMS software. Je moet het laden zeker starten door de auto op slot te doen en deze stopt dan ook weer.
Wij hebben onze MG sinds mei 2021 en hadden ook nog oude software. MG / VM maakt daar echt een potje van.
Je moet voor een recente BMS met bewijslast dat je er hinder van hebt bij de dealer komen.
IMHO zou software updates bij de levenscyclus en onderhoud van de auto horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
@Henno Keers ik denk dat ze geleerd hebben van het BMS debacle dat ze dat dus niet moeten doen omdat de updates niet betrouwbaar zijn.
Daarom, klant geen problemen? Dan maar niet updaten.
If it ain't broken, don't fix it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 23:11
Bjorn test de MG5 in Thailand. Wel een andere auto dat in NL komt
YouTube: MG EP range test

YouTube: MG 5/EP interior review

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CCXT1984
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-06 11:58
Evenals dat Kia met de e-Niro daarin net iets meer gemak biedt (want de flippers/paddles zitten direct achter je stuur).
Dit snap ik niet. Ik rij ALTIJD in standje 3, behalve misschien in wat heuvelachtig gebied. Als goed is hoef je ook verder nooit de regen aan te passen, dus waarom dan van die prominente paddles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

CCXT1984 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:51:
[...]

Dit snap ik niet. Ik rij ALTIJD in standje 3, behalve misschien in wat heuvelachtig gebied. Als goed is hoef je ook verder nooit de regen aan te passen, dus waarom dan van die prominente paddles?
De paddles bij de e-Niro kun je gebruiken om snel auto regen aan en uit te zetten en om handmatig extra te regenereren, om zo een soort one pedal driving te krijgen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 21:03

Fremske

and change the world

Hoi @johnberg51 ,

Ik lig een beetje achter met het forum.
Maar ik vind jouw SoH wel laag.

Dit is mijn OVMS uitdraai bij 50% SoC en zoals je weet laad ik op dezelfde manier als jou en ook nagenoeg met hetzelfde verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFR4U7DGjcEVGaMM7nk0IwEMJv0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XZQUimX97vrLUJGygw06yhri.png?f=fotoalbum_large
johnberg51 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:20:
[...]

- Hoe lang duurt dit?

Nog even mijn probleem:

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Fremske schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:54:
Hoi @johnberg51 ,

Ik lig een beetje achter met het forum.
Maar ik vind jouw SoH wel laag.

Dit is mijn OVMS uitdraai bij 50% SoC en zoals je weet laad ik op dezelfde manier als jou en ook nagenoeg met hetzelfde verbruik.

[Afbeelding]

[...]
Hoi @Fremske

Ja, die SoH van mij lijkt niet al te best, toch zijn er op het Engelse forum best veel die dit ook hebben.
Kijk maar eens hier:
https://www.mgevs.com/thr...ery-soh-data-please.3164/
Denk nou niet dat je in die anderhalf jaar maar 0,16% aan SoH hebt ingeleverd, als de auto afgeleverd wordt staat de SoH misschien wel op 110% maar wordt als 100% weergegeven.
Daarom blijft het ook zo lang onveranderd.
Zodra deze onder de 100% komt zal deze met ca. 1% per 2 maanden gaan dalen.
Op het Engelse forum zie je heel veel verschil bij verschillende gebruikers, soms lijkt het wel dat het aantal gereden kilometers hier weinig invloed op heeft.
Ikzelf rij veel kleine afstanden op binnenwegen en hou van accelereren, misschien is dat wel de reden waarom SoH bij mij laag is, maar wie zal het zeggen.
Hoge amperages hebben denk ik veel invloed op SoH.
Verder heb ik een Delta voltage (Vmax - Vmin) van 65 mV of dit accudegradatie kan veroorzaken weet ik eigenlijk niet.
Van Mossel zegt mag 100 mV max zijn dus geen zorgen maken, maar eigenlijk geloof ik er niets van.

Ik weet ook nog dat balanceren bij jou wel zes uur kan duren, bij mij is dat 7 minuten tot een kwartiertje!
Delta voltage is bij jou 16 mV zag ik, keurig, misschien komt dat wel door die lange balanceertijd.
Wil jij een keer eenzelfde screenshot sturen bij 80 of 100% SoC, ben benieuwd wat jouw delta voltage dan is.

[ Voor 10% gewijzigd door johnberg51 op 19-01-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-09 12:19

rik

Het valt me op dat de originele ZS EV niet meer terug te vinden is bij ev-database, wat toch wel vreemd is.
Klopt het dat de nieuwe, short range ZS EV, gelijke specs heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
rik schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:22:
Het valt me op dat de originele ZS EV niet meer terug te vinden is bij ev-database, wat toch wel vreemd is.
Klopt het dat de nieuwe, short range ZS EV, gelijke specs heeft?
Alstu:
https://ev-database.org/car/1201/MG-ZS-EV

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 21:03

Fremske

and change the world

Zodra hij is opgeladen tot 100% zal ik dat doen.
Laatste duurde het balanceren bij mij wel 8 uur :)
johnberg51 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:09:
[...]

Hoi @Fremske

Ja, die SoH van mij lijkt niet al te best, toch zijn er op het Engelse forum best veel die dit ook hebben.
Kijk maar eens hier:
https://www.mgevs.com/thr...ery-soh-data-please.3164/
Denk nou niet dat je in die anderhalf jaar maar 0,16% aan SoH hebt ingeleverd, als de auto afgeleverd wordt staat de SoH misschien wel op 110% maar wordt als 100% weergegeven.
Daarom blijft het ook zo lang onveranderd.
Zodra deze onder de 100% komt zal deze met ca. 1% per 2 maanden gaan dalen.
Op het Engelse forum zie je heel veel verschil bij verschillende gebruikers, soms lijkt het wel dat het aantal gereden kilometers hier weinig invloed op heeft.
Ikzelf rij veel kleine afstanden op binnenwegen en hou van accelereren, misschien is dat wel de reden waarom SoH bij mij laag is, maar wie zal het zeggen.
Hoge amperages hebben denk ik veel invloed op SoH.
Verder heb ik een Delta voltage (Vmax - Vmin) van 65 mV of dit accudegradatie kan veroorzaken weet ik eigenlijk niet.
Van Mossel zegt mag 100 mV max zijn dus geen zorgen maken, maar eigenlijk geloof ik er niets van.

Ik weet ook nog dat balanceren bij jou wel zes uur kan duren, bij mij is dat 7 minuten tot een kwartiertje!
Delta voltage is bij jou 16 mV zag ik, keurig, misschien komt dat wel door die lange balanceertijd.
Wil jij een keer eenzelfde screenshot sturen bij 80 of 100% SoC, ben benieuwd wat jouw delta voltage dan is.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Fremske schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:17:
Zodra hij is opgeladen tot 100% zal ik dat doen.
Laatste duurde het balanceren bij mij wel 8 uur :)

[...]
8 uur is wel echt lang, dan kom je weer in de problemen als je ‘s-morgens op tijd weg moet.
Bij mij 7 minuten en bij jou 8 uur balanceren, dit getuigd toch weer van een enorme willekeur in de BMS software.
Snap er niets meer van. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
johnberg51 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:54:
[...]

8 uur is wel echt lang, dan kom je weer in de problemen als je ‘s-morgens op tijd weg moet.
Bij mij 7 minuten en bij jou 8 uur balanceren, dit getuigd toch weer van een enorme willekeur in de BMS software.
Snap er niets meer van. :?
Jij hebt in ieder geval een oude BMS versie. De laatste versie balanceerd goed, en lang, indien nodig.
De oude balanceerd bijna niet, vaak moet je het balanceer proces nog een keer of 2 starten door de auto van het slot en op slot te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
Henno Keers schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:30:
[...]

Jij hebt in ieder geval een oude BMS versie. De laatste versie balanceerd goed, en lang, indien nodig.
De oude balanceerd bijna niet, vaak moet je het balanceer proces nog een keer of 2 starten door de auto van het slot en op slot te doen.
Ja, ik heb nog steeds dezelfde BMS als bij aflevering in juli 2020.
Onder de laatste BMS bedoel jij neem ik aan die waarbij HV spanning terug naar 449V gaat?
Ik ken de truck om de auto van slot te doen en ga dit voortaan elke keer doen.
Het verschil in celspanningen is bij mij 65 mV en wil toch kleiner zien te krijgen.
Deze onbalans is geen argument voor een nieuwe BMS zegt VM, mag 100 mV max zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
johnberg51 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:02:
[...]

Ja, ik heb nog steeds dezelfde BMS als bij aflevering in juli 2020.
Onder de laatste BMS bedoel jij neem ik aan die waarbij HV spanning terug naar 449V gaat?
Ik ken de truck om de auto van slot te doen en ga dit voortaan elke keer doen.
Het verschil in celspanningen is bij mij 65 mV en wil toch kleiner zien te krijgen.
Deze onbalans is geen argument voor een nieuwe BMS zegt VM, mag 100 mV max zijn.
Ja bij de laatste BMS is de HV spanning van 455 naar 450/449 terug gebracht en:
* Het laden start als de lader er klaar voor is (aangemeld) en de kabel er in zit, je auto hoeft niet meer op slot gezet te worden.
* Laden gaat door als je de auto open maakt door op de klopjes te drukken.
* Laden wordt kort gestopt als je de auto met de sleutel openmaakt, maar na een paar seconden gaat deze weer door.
* Laden wordt weer opgepakt als de auto aan een publieke paal zit welke wordt onderbroken door een andere auto die op dezelfde paal aangesloten wordt (paal gaat in standby).
* Balanceren wordt beter uitgevoerd maar kan uren duren, met name als je een aantal keren DC geladen hebt. Dan kan het balanceren een veelvoud van de laadtijd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Henno Keers schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:57:
[...]

* Laden wordt weer opgepakt als de auto aan een publieke paal zit welke wordt onderbroken door een andere auto die op dezelfde paal aangesloten wordt (paal gaat in standby).
Als je op een granny of AC lader laadt, wordt het laden dan ook weer opgepakt als je b.v. De netstekker er even uittrekt en daarna weer terug?
E.e.a. i.v.m. uitgesteld laden met timer, heb zonnepanelen en zou dan het laden kunnen starten als de zon gaat schijnen. (Weet dat het met een Zappi nog geavanceerder kan :) )

Lees dat de GOM meter niet meer zo nauwkeurig is na deze update , heb jij dat ook?

Deed VM niet moeilijk toen je om deze update vroeg, heb gehoord dat ze zelfs bewijsmateriaal vragen van een evt. probleem met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Oef onverwacht net het bericht gekregen dat mijn vrouw de auto van een collega die uit dienst gaat gaat krijgen. En dat is ...raad eens een MG ZS (uit 2019 dacht Ik). Opzich fijn natuurlijk want onze auto word slecht en electrisch is voor denk 90% van ons gebruik helemaal prima :)

Veel korte stukjes, af en toe een rit van +/- 110KM, misschien 2~2x per jaar max iets verder voor bv een vakantie.
Eerste vakantie(s) staat al gepland en dat is België en Zuid-Limburg. Heb even snel gekeken en via de ANWB kun je een route plannen met laadmogelijkheid onderweg en ze raden 1x kort laden om dan niet met bijna lege accu aan te komen op vakantie adres.
So far so good allemaal :)

Vanavond dit topic eens doorbladeren maar als iemand nog andere goede (lees) tips heeft voor een beginnend EV rijder houd ik me aanbevolen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

sapphire schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:42:
...
Vanavond dit topic eens doorbladeren maar als iemand nog andere goede (lees) tips heeft voor een beginnend EV rijder houd ik me aanbevolen :)
Tip 1:

Leg een sok gevuld met synthetisch kattengrit in je auto om het vocht eruit te halen.
Nooit meer beslagen ramen :D

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Wij hebben een e-Niro als hoofdauto. EV rijden bevalt ons echt perfect en we willen graag onze andere auto (Toyota Prius) inruilen op een EV. Dat zou mogelijk een MG ZS EV (prefacelift, 2019 of 2020, weet ik nog niet) kunnen zijn mits de proefrit bevalt.

Ik heb grote delen van dit topic doorgenomen (maar niet alles). Kan iemand op een rijtje zetten waar je voor moet zorgen als je anno 2022 een MG ZS EV zou kopen? Dan denk ik aan BMS/softwareversies, laadtips (balanceren van de cellen) maar ook aan aftermarket LED koplampen. De Niro heeft LED lampen en dat wil ik ook graag in de MG hebben, dat moet kunnen volgens YT maar ik zie graag ervaringen mits die er zijn.

Bedankt alvast!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
sapphire schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:42:
Oef onverwacht net het bericht gekregen dat mijn vrouw de auto van een collega die uit dienst gaat gaat krijgen. En dat is ...raad eens een MG ZS (uit 2019 dacht Ik). Opzich fijn natuurlijk want onze auto word slecht en electrisch is voor denk 90% van ons gebruik helemaal prima :)

Veel korte stukjes, af en toe een rit van +/- 110KM, misschien 2~2x per jaar max iets verder voor bv een vakantie.
Eerste vakantie(s) staat al gepland en dat is België en Zuid-Limburg. Heb even snel gekeken en via de ANWB kun je een route plannen met laadmogelijkheid onderweg en ze raden 1x kort laden om dan niet met bijna lege accu aan te komen op vakantie adres.
So far so good allemaal :)

Als je op Fb zit: er is ook een goede Nederlandse ZS EV groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henno Keers
johnberg51 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Als je op een granny of AC lader laadt, wordt het laden dan ook weer opgepakt als je b.v. De netstekker er even uittrekt en daarna weer terug?
E.e.a. i.v.m. uitgesteld laden met timer, heb zonnepanelen en zou dan het laden kunnen starten als de zon gaat schijnen. (Weet dat het met een Zappi nog geavanceerder kan :) )

Lees dat de GOM meter niet meer zo nauwkeurig is na deze update , heb jij dat ook?

Deed VM niet moeilijk toen je om deze update vroeg, heb gehoord dat ze zelfs bewijsmateriaal vragen van een evt. probleem met laden.
Stekker er uit en er weer in is volledige verbinding verbroken, dat is iets anders als publieke palen doen of het plannen wat sommige palen kunnen. De verbinding blijft wel in stand. Maar de sessie is even gestopt.
De oude BMS kon niet zelf een sessie starten als de paal er klaar voor was. Een openen / sluiten van de portieren was er een voorwaarde voor.

Over de GOM: bij de BMS update wordt de GOM statistieken gewist en moet deze opnieuw beginnen. Dat dus.

Ik heb foto's en een samengesteld log aangedragen van onze laadproblemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-09 06:35
Moet ik me zorgen maken dat https://www.mgmotor.eu/ niet meer online is?

Is al weer online.

Wel vreemd dat je bij de Marvel niet meer hoeft te betalen voor een andere kleur dan Prism Blue. Was eerst wel (€ 1000)

[ Voor 52% gewijzigd door grizzlybear op 25-01-2022 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

grizzlybear schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:50:
Wel vreemd dat je bij de Marvel niet meer hoeft te betalen voor een andere kleur dan Prism Blue. Was eerst wel (€ 1000)
De kleurkeuze is 'gratis' sinds midden December 2021. Denk dat dit met name gedaan is vanwege de subsidie grens. Mogelijk heeft MG ingezien dat ze dan weinig witte/zwarte/grijze Luxury editions zouden gaan verkopen, aangezien je dan 3350 euro zou mislopen alleen voor een kleurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdyksman
[/quote]

Welke is dit vind alleen een engelse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:54
Rdyksman schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:30:
[/quote]

Welke is dit vind alleen een engelse
https://www.facebook.com/groups/2651282061627770

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 23:11
Wie wacht ook al sinds november op de frunk?

https://www.evaccessoriesireland.com/post/mg-zs-ev-frunk

Ik heb de telescooparmen er al aanzitten, nu die bak nog. Zou echt heel fijn zijn als de laadzooi niet meer achterin hoeft

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik

rik

Maar dan moet je steeds de motorkap open doen? Lijkt me ook niet handig eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdyksman
Maar als je hoofdzakelijk thuis laad is het makkelijk daar je laadkabel te leggen. Is deze straks ook beschikbaar voor het 2022 model? En waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
rik schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:20:
Maar dan moet je steeds de motorkap open doen? Lijkt me ook niet handig eigenlijk.
Hendel bij je voet en klaar. Alleen misschien dat het afkoppelen juist wat trager zal zijn.

Nu naar de achterbak waar de kabel mogelijk weer tussen van alles ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik

rik

Ach beide is ruk natuurlijk. Gelukkig laad ik niet heel vaak langs de straat, en hangt thuis bij mij gewoon een kabel aan de muur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Henno Keers Helaas geen FB hier :)

Nou sinds mijn vorige post is het wonderbaarlijk gezien snel gegaan bij mijn vrouw op werk en hebben we sinds vanmiddag een MG ZS Luxery uit 2019 voor de deur staan in de kleur lichtblauw :)

Ter referentie voor de rest van het verhaal we hebben zelf een Nissan Qashqai uit 2009 wel een net uitgeruste versie.
De eerste indruk is in ieder geval goed, kleur zou niet onze eerste keuze zijn maar lelijk vinden we het niet. Zoals onze peuter zei 'onze oude auto is ook maar saai zwart' :+
Interieur vinden we eigenlijk beide erg mooi, flinke stap vooruit en voelt ruimtelijk aan. Stoelen zitten lekker en stuurt ook prima. Achterin zit hij ruimer dan de Qashqai volgens mijn vrouw.

Qua rijden, wat heerlijk! Zij vond hem lekker vlot optrekken en wat heerlijk stil zeg. Gelijk de beroemde Kers op 3 gezet en een rondje door het dorp kunnen doen zonder de rem te hoeven gebruiken, one pedal driving is echt iets voor mij :)
Nu hopen dat de rijstijl van mijn vrouw (hard optrekken en verwarming op standje sauna) te combineren is met de accu :+

We hebben geen lader thuis maar aan het eind van de straat een laadpaal dus zojuist voor het eerst een auto aan de lader gezet, peanuts :)
In de buurt staan nog 3 palen en bij vrouwlief op werk ook dus we gaan het even zo proberen.

Al met al een zeer goede eerste indruk. Hier houden we het wel mee uit tot eind 2024 :+

Wel een vraagje, ik hoor ent een verhaal van iemand die me waarschuwde dat als je wagen aan een paal hangt en er komt een 2e auto bij dat de paal maar 1 wagen tegelijk kan laden en daarom die er het eerste staat stopt emt laden. Is dat bij alle palen zo of bij die ene specifieke paal waar die persoon die ervaring mee heeft :?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
sapphire schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:12:
@Henno Keers Helaas geen FB hier :)

Nou sinds mijn vorige post is het wonderbaarlijk gezien snel gegaan bij mijn vrouw op werk en hebben we sinds vanmiddag een MG ZS Luxery uit 2019 voor de deur staan in de kleur lichtblauw :)

Ter referentie voor de rest van het verhaal we hebben zelf een Nissan Qashqai uit 2009 wel een net uitgeruste versie.
De eerste indruk is in ieder geval goed, kleur zou niet onze eerste keuze zijn maar lelijk vinden we het niet. Zoals onze peuter zei 'onze oude auto is ook maar saai zwart' :+
Interieur vinden we eigenlijk beide erg mooi, flinke stap vooruit en voelt ruimtelijk aan. Stoelen zitten lekker en stuurt ook prima. Achterin zit hij ruimer dan de Qashqai volgens mijn vrouw.

Qua rijden, wat heerlijk! Zij vond hem lekker vlot optrekken en wat heerlijk stil zeg. Gelijk de beroemde Kers op 3 gezet en een rondje door het dorp kunnen doen zonder de rem te hoeven gebruiken, one pedal driving is echt iets voor mij :)
Nu hopen dat de rijstijl van mijn vrouw (hard optrekken en verwarming op standje sauna) te combineren is met de accu :+

We hebben geen lader thuis maar aan het eind van de straat een laadpaal dus zojuist voor het eerst een auto aan de lader gezet, peanuts :)
In de buurt staan nog 3 palen en bij vrouwlief op werk ook dus we gaan het even zo proberen.

Al met al een zeer goede eerste indruk. Hier houden we het wel mee uit tot eind 2024 :+

Wel een vraagje, ik hoor ent een verhaal van iemand die me waarschuwde dat als je wagen aan een paal hangt en er komt een 2e auto bij dat de paal maar 1 wagen tegelijk kan laden en daarom die er het eerste staat stopt emt laden. Is dat bij alle palen zo of bij die ene specifieke paal waar die persoon die ervaring mee heeft :?
Gefeliciteerd! Altijd leuk om het elektrisch rijden te ontdekken ;)

En die vraag van jou:
haha wat? dat bestaat niet.
Wat je wel eens hebt is dat ze gaan loadbalancen. Dus dan gaat ie minder snel laden omdat hij het verdeelt over de palen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Kodess schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:16:
[...]

Gefeliciteerd! Altijd leuk om het elektrisch rijden te ontdekken ;)

En die vraag van jou:
haha wat? dat bestaat niet.
Wat je wel eens hebt is dat ze gaan loadbalancen. Dus dan gaat ie minder snel laden omdat hij het verdeelt over de palen.
Bedankt :)

Voor mijn vrouw was het helemaal leuk, nog nooit een automaat gereden én nooit elektrisch. Ze kwam het parkeervak niet uit :+

Misschien even toelichting over die paal, die staat op een vakantiepark waar we regelmatig komen en wat met 110KM de enige grote afstand is die we regelmatig rijden.
Vaders heeft een E-tron en heeft al 2x gehad dat hij de wagen aan de paal zetten en begon met laden en er later een andere wagen aankoppelde en die van hem stopte met laden waardoor hij na een halve dag met een amper bij geladen accu stond :X
Nou leek mij dit een defect aan de betredende paal en hij heeft het al meerdere keren gemeld bij het park management.

Komende week nog eens de app bekijken en zien of de fietsendrager past :9

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 06:58
Bij mij in de buurt is de openbare aanbieder Allego, en die kende (recent on hold gezet wegens klachten) een eco-stand tijdens de piekuren in de avond.

Laadsnelheid ging dusdanig omlaag dat de MG stopte met laden, maar niet meer automatisch herstarten. Sta je daar om 07:45 de volgende dag bij je lege auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:13
Het is mij ook twee keer gebeurd in het laatste halfjaar dat ik mijn auto aan een openbare lader zette en dat het laden gestart is maar dat er bij terugkomst nauwelijks iets was bijgeladen. Klote natuurlijk. Er is hier wel een update voor die er blijkbaar voor zorgt dat de mg minder gevoelig is voor schommelingen. Ik heb er zelf nog niet om gevraagd want hier in het forum is het nog maar de vraag of een mg update ook een verbetering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
@sapphire sommige palen (bijvoorbeeld de Vattenfall palen in Amsterdam) hebben de vervelende eigenschap zichzelf kort te resetten als er een 2e auto aan-/afkoppelt. Dit is iets waar de MG slecht mee om kan gaan (en MG is hier niet alleen in). Zelf ook al een keer gehad dat je hem aan de paal zet met maar 4% lading (OVMS uitlezing) en de volgende morgen ziet dat hij maar 10min geladen heeft.

De palen van Total hebben hier gelukkig geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
sapphire schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:24:
[...]

Bedankt :)

Voor mijn vrouw was het helemaal leuk, nog nooit een automaat gereden én nooit elektrisch. Ze kwam het parkeervak niet uit :+

Misschien even toelichting over die paal, die staat op een vakantiepark waar we regelmatig komen en wat met 110KM de enige grote afstand is die we regelmatig rijden.
Vaders heeft een E-tron en heeft al 2x gehad dat hij de wagen aan de paal zetten en begon met laden en er later een andere wagen aankoppelde en die van hem stopte met laden waardoor hij na een halve dag met een amper bij geladen accu stond :X
Nou leek mij dit een defect aan de betredende paal en hij heeft het al meerdere keren gemeld bij het park management.

Komende week nog eens de app bekijken en zien of de fietsendrager past :9
Waar jij het over had met meerdere auto's aan 1 paal is met een oude BMS op de MG wel een "dingetje".
De paal gaat namelijk bij koppelen van een andere auto op stand-by.
Start jij de laad sessie door de auto op slot te doen en stop de sessie ook met ontgrendelen?
Zo ja dan heb je een oude BMS en stopt de laad sessie helemaal en herstart niet bij een stand-by toestand.
Oh ja, je pa moet maar eens contact opnemen met Audi. Die heeft ook een BMS die niet bepaald fout-tolerant is,

[ Voor 7% gewijzigd door Henno Keers op 02-02-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
Steefph schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:52:
@sapphire sommige palen (bijvoorbeeld de Vattenfall palen in Amsterdam) hebben de vervelende eigenschap zichzelf kort te resetten als er een 2e auto aan-/afkoppelt. Dit is iets waar de MG slecht mee om kan gaan (en MG is hier niet alleen in). Zelf ook al een keer gehad dat je hem aan de paal zet met maar 4% lading (OVMS uitlezing) en de volgende morgen ziet dat hij maar 10min geladen heeft.

De palen van Total hebben hier gelukkig geen last van.
Je hebt een oude BMS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Toch wel aardig wat respons op de laadpaal kwestie. Hier staan overigens voornamelijk Allego palen.

@Henno Keers Hij laad volgens mij gewoon door terwijl je de deuren ontgrendeld/open doet of begint als ze nog open zijn.
De wagen is van eind 2019.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Henno Keers schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:56:
[...]

..
Start jij de laad sessie door de auto op slot te doen en stop de sessie ook met ontgrendelen?
Zo ja dan heb je een oude BMS en stopt de laad sessie helemaal en herstart niet bij een stand-by toestand.
..
Ik start en stop idd mijn MG met auto op slot doen, en toch herstart hij automatisch.
Zelfs als de stroom van de paal af gaat (al paar keer meegemaakt) herstart hij weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

sapphire schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:01:
Toch wel aardig wat respons op de laadpaal kwestie. Hier staan overigens voornamelijk Allego palen.

@Henno Keers Hij laad volgens mij gewoon door terwijl je de deuren ontgrendeld/open doet of begint als ze nog open zijn.
De wagen is van eind 2019.
Zit er eigenlijk een app bij deze auto? Of is dat pas vanaf de facelift? Met name voorverwarmen is iets wat we bij onze e-Niro regelmatig doen, dat zou wel een gemis zijn als dat er niet op zou zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:13
voorverwarmen zit er uberhaubt niet op helaas. En ja, dat is echt een gemis. Een app heeft de mg ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
Mijn auto gaat gewoon laden terwijl de deuren open zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 16:46
Arfman schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:49:
[...]

Zit er eigenlijk een app bij deze auto? Of is dat pas vanaf de facelift? Met name voorverwarmen is iets wat we bij onze e-Niro regelmatig doen, dat zou wel een gemis zijn als dat er niet op zou zitten.
App zit er vanaf de facelift bij. Dan kun je volgens mij ook voorverwarmen. Er staan wat filmpjes over het iSmart systeem op YouTube. Let dan even op dat het over de MG ZS EV gaat en niet over de Marvel R.

Edit: zie YouTube: GoEV | 2022 MG i-SMART App, Amazon Music & Voice Commands | Tutorial... bijvoorbeeld voor hoe de iSmart app werkt op de facelift MG ZS EV.

[ Voor 22% gewijzigd door Sonicfreak op 02-02-2022 14:05 ]

Pagina: 1 ... 42 ... 93 Laatste

Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)

Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2