Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-06 19:03
Pascal Saul schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:53:
[...]

Met de bijgewerkte Android Auto APK werkt het al een stuk beter dus Google Maps FTW _/-\o_
Sorry , kreeg Android auto niet aan de praat om mijn UmiDigi A7 pro
Is er een nieuwe apk?
Ga in ieder geval geen €129 betalen voor kaartupdates, maar hoe zat het nou met die gratis updates?

Las net op een ander UK forum gratis updates voor 3 jaar, toch tegenstrijdig met die aanbiedingen per email.

[ Voor 11% gewijzigd door johnberg51 op 02-02-2021 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1303
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-10-2021
johnberg51 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:21:
Je zou het bijna zijn vergeten, maar hoe zat dat nou eigenlijk ook al weer met het navigatiesysteem.
Ik kreeg allemaal aanbiedingen van Naviextras voor 25% korting op kaarten, maar hadden wij niet een aantal jaren gratis updates? Of misschien wel lifetime, ik weet het echt niet meer.
Ik heb momenteel 2020 Q2.
Hoezo allemaal aanbiedingen?
Ik heb de MG nu ruim 14 maanden en nog nooit een aanbieding van Naviextras gehad.
Heb ik iets gemist? Had ik iets moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:54
johnberg51 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:21:
Je zou het bijna zijn vergeten, maar hoe zat dat nou eigenlijk ook al weer met het navigatiesysteem.
Ik kreeg allemaal aanbiedingen van Naviextras voor 25% korting op kaarten, maar hadden wij niet een aantal jaren gratis updates? Of misschien wel lifetime, ik weet het echt niet meer.
Ik heb momenteel 2020 Q2.
3 maanden na eerste gebruik van de navi gratis, daarna niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
thehog schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:57:
[...]

3 maanden na eerste gebruik van de navi gratis, daarna niet meer
Toch staat mij allemaal nog bij dat VM bij aankoop van de auto zei 3 jaar, maar ik moet er morgen toch naar toe (stuurkolom) en zal het nog eens navragen.
3 maanden na eerste gebruik is wel echt weinig, neem aan dat dit 3 maanden is nadat je voor de eerste keer een fingerprint op usb hebt gezet.
Toen ik dit deed (augustus) voor de 2020 Q2 kaarten zag ik wel dat er een datum aan hing ja.
Maar hoe zit het met de volgende update?
Misschien gewoon eens proberen.

@Jan1303 Ik had mij in augustus voor de eerste update aangemeld bij Naviextras en kreeg in december/januari een coupon voor 25% korting voor kaartupdates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
johnberg51 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:38:
[...]

Toch staat mij allemaal nog bij dat VM bij aankoop van de auto zei 3 jaar, maar ik moet er morgen toch naar toe (stuurkolom) en zal het nog eens navragen.
3 maanden na eerste gebruik is wel echt weinig, neem aan dat dit 3 maanden is nadat je voor de eerste keer een fingerprint op usb hebt gezet.
Nee is echt op het moment dat je hem voor het eerst gebruikt (meestal al bij aflevering omdat de verkoper je de navi uitlegd)

edit: Het idee er achter is dat je geen verouderde navi koopt bij een nieuwe auto. Altijd recht op 1 eerste gratis update.

[ Voor 10% gewijzigd door thehog op 03-02-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
thehog schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:40:
[...]

Nee is echt op het moment dat je hem voor het eerst gebruikt (meestal al bij aflevering omdat de verkoper je de navi uitlegd)

edit: Het idee er achter is dat je geen verouderde navi koopt bij een nieuwe auto. Altijd recht op 1 eerste gratis update.
Dus diegenen die nog niet de moed hebben gehad om te updaten kunnen dat nu niet meer?
Wat een gierige club die Naviextras, wordt het straks toch Google Maps of misschien weer mijn splinternieuwe Garmin met lifetime updates.

[ Voor 13% gewijzigd door johnberg51 op 03-02-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-07 14:13
johnberg51 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:46:
[...]

Dus diegenen die nog niet de moed hebben gehad om te updaten kunnen dat nu niet meer?
Wat een gierige club die Naviextras, wordt het straks toch Google Maps of misschien weer mijn splinternieuwe Garmin met lifetime updates.
Daarnaast vind ik de update wel erg duur. Ik heb helaas nog de 2019 Q3 update.

Ik wilde de 2020q2 installeren pas. Maar blijkbaar ook al is de update binnen de 3 maanden die je hebt uitgekomen moet je ook zorgen dat je hem binnen de 3 maanden installeert. Ik had dus nog 2020q2 kunnen hebben maar was helaas een week te laat met updaten.

Maar goed. In de praktijk gebruik ik de navigatie niet en is het meer voor noodgevallen. Standaard navigeer ik met Android auto en Google maps.

Tip: de beta versie van Sygic en tomtom amigo worden nu ondersteund door android auto. En meer zullen er volgen nu Google het systeem meer heeft open gegooid. Ook Flitsmeister komt met een update binnenkort en de chargepont app werkt al.

Ik heb ze beide geprobeerd maar ben toch terug naar Google maps. Je merkt duidelijk dat het beide nog vroege betas zijn. Er missen toch wat functies die ik zou willen zien. De basis is wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
1993jjohan schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:27:
[...]

Daarnaast vind ik de update wel erg duur. Ik heb helaas nog de 2019 Q3 update.

Ik wilde de 2020q2 installeren pas. Maar blijkbaar ook al is de update binnen de 3 maanden die je hebt uitgekomen moet je ook zorgen dat je hem binnen de 3 maanden installeert. Ik had dus nog 2020q2 kunnen hebben maar was helaas een week te laat met updaten.
Zojuist maar even de proef op de som genomen, ja die 2020Q2 stond er nog steeds op, geldig tot 29-09-2020.
I.d.d. 3 maanden na ingebruikname auto.
Als schrale troostprijs kon ik nog wel de charging stations 2020Q3 installeren, is tenminste nog iets.

Die charging stations zijn toch redelijk actueel en kun je b.v. gefilterd op rapid chargers mooi als tussenpunt op je route toevoegen, best wel handig.

Maar ga toch nog eens proberen om Android auto aan de praat te krijgen, is tot op heden nog niet gelukt op mijn China phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

johnberg51 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:01:
[...]

Zojuist maar even de proef op de som genomen, ja die 2020Q2 stond er nog steeds op, geldig tot 29-09-2020.
I.d.d. 3 maanden na ingebruikname auto.
Als schrale troostprijs kon ik nog wel de charging stations 2020Q3 installeren, is tenminste nog iets.

Die charging stations zijn toch redelijk actueel en kun je b.v. gefilterd op rapid chargers mooi als tussenpunt op je route toevoegen, best wel handig.

Maar ga toch nog eens proberen om Android auto aan de praat te krijgen, is tot op heden nog niet gelukt op mijn China phone.
Dat is wel frapant. Ik heb 2 china androids (Xiaomi en ander merk wat ik al weer vergeten ben) en dat was gewoon plug and play.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ut3r-
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-06-2024
Vandaag is mijn MG voor wat onderhoud weggeweest.

Het stuur begon behoorlijk te tikken, bleek inderdaad een kapotte stuurkolom te zijn.
Deze is bestelt, maar moet waarschijnlijk uit China komen. Iemand enig idee hoelang dit kan duren?
De werkplaats wist het niet te zeggen...

Een ander dingetje, ik krijg sinds ik hem terug heb een 'start stop button fault' error: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Knb_8rJ7t_NybYcdjNNOKjw61Fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWxnW4HAl4OcZvUScEanSskK.jpg?f=fotoalbum_large

Meerdere mensen met ervaring hiermee? Het starten en stoppen gaat zonder problemen.
Is zo'n warning / error te resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Bezulba schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:39:
[...]

Dat is wel frapant. Ik heb 2 china androids (Xiaomi en ander merk wat ik al weer vergeten ben) en dat was gewoon plug and play.
Ik heb een UmiDigi A1 Pro met 18 : 9 scherm)
Auto is wel geaccepteerd (MG home) heb de nieuwste versie Android Auto gelet op arm64-v8a.
Constant crasht de telefoon en gaat in reboot en op het scherm van de auto steeds maar de melding van connect USB.
Met de Sony van mijn vrouw lukt het wel.
Ik gebruik de laadkabel met USB-C misschien zit het hem daar wel in???

[ Voor 4% gewijzigd door johnberg51 op 04-02-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
johnberg51 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:40:
[...]

Auto is wel geaccepteerd (MG home) heb de nieuwste versie Android Auto gelet op arm64-v8a.
Constant crasht de telefoon en gaat in reboot en op het scherm van de auto steeds maar de melding van connect USB.
Kabel zou kunnen. Maar als die het helemaal niet doet en de telefoon van je vrouw een dan zal het toch je telefoon zijn.

Misschien juist niet de nieuwste versie van Android auto pakken maar juist een oudere. Versie 4,9 of 5.2 ofzo. Je telefoon en waarschijnlijk dus ook de firmware er op is niet de nieuwste meer.

Andere overweging is natuurlijk een nieuwe telefoon. Met minimaal android versie 10. Hoeft echt geen dure te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
johnberg51 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:40:
[...]

Ik lees dat ie maar 3GB geheugen heeft. Android Auto vereist minstens een telefoon van 4GB is mijn ervaring.

USB-C werkt prima trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
1993jjohan schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:56:
[...]

Andere overweging is natuurlijk een nieuwe telefoon. Met minimaal android versie 10. Hoeft echt geen dure te zijn.
Ja, daar zal het wel op uitdraaien, een nieuwe telefoon.
Heb ook al een oudere versie van Android auto geprobeerd, maar niets helpt.

Maar ben nog steeds heel happy met de navigatie oo de MG zelf, maar ga in de toekomst echt niet investeren in nieuwe kaarten. Kan ik beter een nieuwe telefoon kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-07 22:04
@johnberg51 hoewel ik zelf geen problem ondervind met Android Auto heb ik deze besteld https://www.indiegogo.com...puter-dongle-for-vehicles

Het is een usb-stick die volledig Android draait en zich voordoet als Android Auto. Zo ben ik straks ook niet meer gelimiteerd door de keuzes van Google wat wel en niet op AndroidAuto getoond mag worden. Voornaamste doel is het gebruik van abrp als route planner. Deze kan de OVMS als data bron gebruiken en hierop dynamisch de route aanpassen.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Steefph schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:22:
@johnberg51 hoewel ik zelf geen problem ondervind met Android Auto heb ik deze besteld https://www.indiegogo.com...puter-dongle-for-vehicles

Het is een usb-stick die volledig Android draait en zich voordoet als Android Auto. Zo ben ik straks ook niet meer gelimiteerd door de keuzes van Google wat wel en niet op AndroidAuto getoond mag worden. Voornaamste doel is het gebruik van abrp als route planner. Deze kan de OVMS als data bron gebruiken en hierop dynamisch de route aanpassen.
Wow, super geavanceerd bezig :)
Wel een beetje prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ut3r-
w0ut3r- schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:32:

Een ander dingetje, ik krijg sinds ik hem terug heb een 'start stop button fault' error: [Afbeelding]

Meerdere mensen met ervaring hiermee? Het starten en stoppen gaat zonder problemen.
Is zo'n warning / error te resetten?
Niemand ervaring met deze storing?
De automatische handrem (hill climb) lijkt er zojuist ook mee gestopt te zijn....

Leuk ff je auto een beurtje + updates geven |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bill_Splate
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-03 16:25
Ik zat er aan te denken om deze te bestellen:

https://www.indiegogo.com/projects/aawireless#/

Iemand die al ervaring heeft met dit ding? Als het werkt lijkt het me een ideaal apparaatje, geen geklojo met kabeltjes meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:57
Fremske schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:45:
https://discourse.mymgzse...ty-on-remote-features/323

Doorbraak de code van de head unit is beschikbaar gekomen. Er zijn al resources op Discourse bezig om de code te ontleden. Lijkt gewoon Android te zijn die je makkelijk in developer modus kunt zetten. Dus dikke kans dat we dan ook zelf apps kunnen inladen en OBD functies kunnen aanspreken. Dus heb je Android kennis help dan mee!
Ondertussen hebben we al de engineering mode en een developer menu gevonden. Die laatste is wel compleet in het Chinees, maar voor wie het aandurft heb ik ook een vertaling toegevoegd.

Wat mij het meest fascineert tot nu toe is dat de radio de airconditioningunit kan bedienen; er is een test die alle modi af gaat met kleine tussenposen. Hoe je die modus weer uit zet is wel nog even de vraag; het lukte mij alleen door de auto compleet uit te schakelen, de deuren te vergrendelen met de sleutel en daarna weer ontgrendelen.

We zijn trouwens nog steeds op zoek naar manieren om een SSH verbinding op te zetten via USB, Bluetooth of Wifi. In het developer menu staan een paar opties die specifiek met USB te maken hebben, dus wie weet opent dat wat deuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Bill_Splate schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:19:
Ik zat er aan te denken om deze te bestellen:

https://www.indiegogo.com/projects/aawireless#/

Iemand die al ervaring heeft met dit ding? Als het werkt lijkt het me een ideaal apparaatje, geen geklojo met kabeltjes meer.
Deze komt ook deze maand mijn kant op dus, nog even wachten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
Skit3000 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:26:
[...]

Ondertussen hebben we al de engineering mode en een developer menu gevonden. Die laatste is wel compleet in het Chinees, maar voor wie het aandurft heb ik ook een vertaling toegevoegd.

Wat mij het meest fascineert tot nu toe is dat de radio de airconditioningunit kan bedienen; er is een test die alle modi af gaat met kleine tussenposen. Hoe je die modus weer uit zet is wel nog even de vraag; het lukte mij alleen door de auto compleet uit te schakelen, de deuren te vergrendelen met de sleutel en daarna weer ontgrendelen.

We zijn trouwens nog steeds op zoek naar manieren om een SSH verbinding op te zetten via USB, Bluetooth of Wifi. In het developer menu staan een paar opties die specifiek met USB te maken hebben, dus wie weet opent dat wat deuren!
Lekker bezig! Ben vooral benieuwd wat die 5 andere airco commando's doen. Kijken of ik van het weekend iets kan loggen. Wie weet, kunnen we daar straks de temp controlled airco unit mee maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-06 11:58
Wat mij het meest fascineert tot nu toe is dat de radio de airconditioningunit kan bedienen
Opzich niet vreemd, aangezien dat bij de EHS kan. Die zelfde soort software op het scherm heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Het stuur begon behoorlijk te tikken, bleek inderdaad een kapotte stuurkolom te zijn.
Deze is bestelt, maar moet waarschijnlijk uit China komen. Iemand enig idee hoelang dit kan duren?
Ik lees elke keer weer dat VM onderdelen uit China moet bestellen.
Ze hebben zoveel MG’s verkocht, hoe komt het dan dat ze niet gewoon de meeste onderdelen op voorraad hebben.
Als ik problemen heb met b.v. een Toyota dan hoeft een onderdeel toch ook niet uit Japan te komen, is er meestal de volgende dag al.
Het lijkt Aliexpress wel. _/-\o_

@w0ut3r-
Wel heel vervelend dit, zeker als de software daarna ook nog ontregeld is.
Staat wel bij “consult handbook” anders zou ik gewoon meteen naar VM bellen.

[ Voor 10% gewijzigd door johnberg51 op 04-02-2021 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:46
Beste rijders , ik ben nu 2 weken praktisch dagelijks aan het balanceren, merkt iemand iets van voorruitgang... ik it nog steeds op 433 a 435... dat wisselt... maar vraag me serieus af of de accu nog te redden is...... Voor de BMS update van 16 november toerde ik heel Nederland door, maar VM wil de auto een week hebben, krijg netjes vervangend vervoer. En ik hoop dat ze de accu kunnen oppeppen. na de update van 2 weken geleden ben ik wat volt betreft nog niet voorruit........Maar hij gaat een weekje bij VM logeren en ik krijg netjes vervangend vervoer en ik hoop dat het opgelost wordt..... Ik geef niet af op VM en de auto , want ik vind hem goed rijden maar nu gebruik ik op 110 km 200 km stroom .Van Amstelveen naar Den Haag en terug ging ik van 242 bij vertrek naar 41 bij aankomst, met een winterjas aan en geen kachel gebruik..... Gewoon 100 op de Cruis en ik heb een verbruik van 18,4 of 18,7 wat denk ik netjes is...... Maar ik zie per 500 a 600 meter op de dagteller een km van de GOM aflopen.... dat is niet leuk.Maar ik heb er vertrouwen in dat het opgelost wordt. Ik ga duimen..........

[ Voor 4% gewijzigd door marc4547 op 05-02-2021 08:34 ]

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
Steefph schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:45:
[...]

Lekker bezig! Ben vooral benieuwd wat die 5 andere airco commando's doen. Kijken of ik van het weekend iets kan loggen. Wie weet, kunnen we daar straks de temp controlled airco unit mee maken ;)
Kan je nagaan als het lukt om root- toegang te krijgen via USB en je via de radio de CAN aan kunt sturen, dan is misschien OVMS zelf niet eens meer nodig. :) Mits we via de TBox kunnen communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Skit3000 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:35:
[...]

Kan je nagaan als het lukt om root- toegang te krijgen via USB en je via de radio de CAN aan kunt sturen, dan is misschien OVMS zelf niet eens meer nodig. :) Mits we via de TBox kunnen communiceren.
Ik heb al lopen te twijfelen om deze te kopen om maar wat te kunnen spelen:

https://www.onderdelenlij...dio/onderdeelid/14233043/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
Het lijkt er op alsof die een USB poort op de achterkant heeft. De ICE versie van de radio heeft in de auto ook een USB aansluiting, maar geen USB aansluiting op de achterkant van de radio zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-07 10:54

Fremske

and change the world

Hai Sjoerd,

Ik heb de head unit er eerder uitgehaald omdat ik een audio upgrade heb doorgevoerd.
Dit zijn de foto's die ik toen heb gemaakt, zoals ik het zie kan ik er geen usb poort uit opmaken.
Maarja wil je het zeker weten dan kun je de head unit volgens deze video makkelijk verwijderen.

Head unit removal:
YouTube: MG ZS stereo panel removal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQ4MHiN8cHNcf12vxcvoVjjqGGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAvs8HDuVBOSqe3ZjKPpgdAZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_K9qtGo-iR9KxTgI4PDBvV_dOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QNKUFUnfoP4SFh3xcY2ehf5.jpg?f=fotoalbum_large
Skit3000 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:19:
Het lijkt er op alsof die een USB poort op de achterkant heeft. De ICE versie van de radio heeft in de auto ook een USB aansluiting, maar geen USB aansluiting op de achterkant van de radio zelf.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@Steefph het zou fantastisch zijn als het je lukt om die head unit te kraken. Wie weet dat we dan custom roms voor de head unit kunnen maken en installeren net zoals op een Android telefoon :)
Steefph schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:45:
[...]

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Fremske schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:27:
@Steefph het zou fantastisch zijn als het je lukt om die head unit te kraken. Wie weet dat we dan custom roms voor de head unit kunnen maken en installeren net zoals op een Android telefoon :)

[...]
Ik doelde meer op de CANbus data injecteren om de airco te besturen om zo een temperatuur gestuurde regeling te maken en dus een climate-control te hebben ipv alleen de huidige implementatie ;)

Zou dan voor mij een simpele Arduino zijn om te proberen welke een temp en humidity sensor heeft en daarop de airco gaat regelen. Hoop wishful thinking hier O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Steefph schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:32:
[...]

Ik doelde meer op de CANbus data injecteren om de airco te besturen om zo een temperatuur gestuurde regeling te maken en dus een climate-control te hebben ipv alleen de huidige implementatie ;)

Zou dan voor mij een simpele Arduino zijn om te proberen welke een temp en humidity sensor heeft en daarop de airco gaat regelen. Hoop wishful thinking hier O-)
De MG5 heeft wel climate control. Wellicht zit de intelligentie gewoon in het bedienpaneel en past de MG5 bediening in de MG ZS :).. wachten op een MG5 in de sloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
thehog schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:34:
[...]

De MG5 heeft wel climate control. Wellicht zit de intelligentie gewoon in het bedienpaneel en past de MG5 bediening in de MG ZS :).. wachten op een MG5 in de sloop.
Of de rom en dat het dezelfde hardware is? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Daar is overigens ook al een post over in discourse https://discourse.mymgzse...ading-button-state/322/12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
Fremske schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:25:
Ik heb de head unit er eerder uitgehaald omdat ik een audio upgrade heb doorgevoerd.
Dit zijn de foto's die ik toen heb gemaakt, zoals ik het zie kan ik er geen usb poort uit opmaken.
Ah jammer, maar het is op jouw foto's inderdaad duidelijker te zien. Vraag me wel af waarom er dan überhaupt op die plek een uitsparing in de behuizing ter grootte van een usb-poort zit.
Steefph schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:32:
[...]

Als je het aan OVMS wilt koppelen heb je waarschijnlijk al snel genoeg aan alleen die sensoren met misschien een ESP8266 er tussen, aangezien die al EGPIO pinnen heeft.
thehog schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:34:
Ik heb een bedienpaneel van een MG ZS ICE en hoopte er achter te komen welke commando's die zou versturen, maar lukt me niet goed. Had dan een module tussen het paneel en de bestaande kabel willen maken die de slimmigheid doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
I know ;) zie de thread ;)

Het vervangen van dit bord is een optie maar, je krijgt daardoor nog wel de meldingen op het scherm wat natuurlijk irritant gaat worden na een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Skit3000 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:40:
[...]

Als je het aan OVMS wilt koppelen heb je waarschijnlijk al snel genoeg aan alleen die sensoren met misschien een ESP8266 er tussen, aangezien die al EGPIO pinnen heeft.
Is het uiteindelijke doel natuurlijk voor de "makkelijke implementatie". Voor nu een simpele CAN driver, een DHT11 en arduino is gemakkelijker om wat te experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-06-2022

j.f

Iemand hier die mij kan uitleggen wat de bandenspanning moet zijn voor de mg zs ev? Na de eerste beurt in december zit er namelijk 2.9 bar voor en 2.5 bar achter, is dat oke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
De MG5 heeft wel climate controle en ik zag dat de EHS die ook had.

In OVMS zie je wel alle waarden terugkomen als je aan de knop draait qua setpoint temperatuur (cabinsetpoint).

Je zou zeggen, gezien de informatie al aanwezig, het niet heel moeilijk zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
j.f schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:44:
Iemand hier die mij kan uitleggen wat de bandenspanning moet zijn voor de mg zs ev? Na de eerste beurt in december zit er namelijk 2.9 bar voor en 2.5 bar achter, is dat oke?
Bij mij stonden ze in de zomer alle 4 op 2,8 bar bij aflevering.
In de gebruiksaanwijzing staat zowel voor als achter 2,3 bar in koude toestand.
Ik heb daar nog over gebeld naar VM en toen zei men dat 2,4 à 2,5 bar prima was.
Allemaal heel tegenstrijdig.
Ik zou ze koud op 2,3 bar zetten, zeker in de winter, als ze dan na even rijden op 2,4 staan is het goed.
Gewoon een beetje leeg laten lopen, mocht het teveel zijn dan kun je dat met een goede hand/voetpomp nog makkelijk bijstellen.
Dashboard geeft juiste spanning pas aan na even rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door johnberg51 op 06-02-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreZon
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-05-2023

Bij mij duurde het ongeveer 2 maanden om alle benodigde onderdelen geleverd te krijgen bij VM Autoschade om een parkeerschade te herstellen. Volgens VM worden onderdelen door MG aangeleverd in zeecontainers en moeten ze maar hopen dat de benodigde onderdelen er bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreZon
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-05-2023
johnberg51 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:32:
[...]

Wow, super geavanceerd bezig :)
Wel een beetje prijzig.
Staat niet voor niets een Maserati sleutel op een van de foto's :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-05-2023
marc4547 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:32:
Beste rijders , ik ben nu 2 weken praktisch dagelijks aan het balanceren, merkt iemand iets van voorruitgang... ik it nog steeds op 433 a 435... dat wisselt... maar vraag me serieus af of de accu nog te redden is...... Voor de BMS update van 16 november toerde ik heel Nederland door, maar VM wil de auto een week hebben, krijg netjes vervangend vervoer. En ik hoop dat ze de accu kunnen oppeppen. na de update van 2 weken geleden ben ik wat volt betreft nog niet voorruit........Maar hij gaat een weekje bij VM logeren en ik krijg netjes vervangend vervoer en ik hoop dat het opgelost wordt..... Ik geef niet af op VM en de auto , want ik vind hem goed rijden maar nu gebruik ik op 110 km 200 km stroom .Van Amstelveen naar Den Haag en terug ging ik van 242 bij vertrek naar 41 bij aankomst, met een winterjas aan en geen kachel gebruik..... Gewoon 100 op de Cruis en ik heb een verbruik van 18,4 of 18,7 wat denk ik netjes is...... Maar ik zie per 500 a 600 meter op de dagteller een km van de GOM aflopen.... dat is niet leuk.Maar ik heb er vertrouwen in dat het opgelost wordt. Ik ga duimen..........
Ik duim met je mee, zowel voor jou als voor VM. Mocht het niet reparabel/herstelbaar blijken te zijn dan hoop ik dat er een acceptabel voorstel wordt gedaan om het op een andere manier op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
marc4547 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:32:
Hoi Marc, ik hoop ook echt voor jou dat het allemaal weer goed komt.
Op de FB groep lees ik van iemand die ook de balancering bij VM heeft laten uitvoeren en die zat daarna op 449V. Dit zou de nieuwe standaard zijn van de laatste BMS update van januari??
Toch zou ik hier niet meteen intrappen: voltage = %SoC = range
Ik was afgelopen donderdag ook bij VM en kon het niet laten om het hier toch even over te hebben ondanks dat ik die foute update niet heb gehad.
Die januari update zou echt bij mij niet geïnstalleerd worden omdat deze alleen maar is gemaakt om de foute update weer op te lappen. Volmondig werd er gezegd dat alles weer 100% goed zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
johnberg51 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:57:
[...]

Hoi Marc, ik hoop ook echt voor jou dat het allemaal weer goed komt.
Op de FB groep lees ik van iemand die ook de balancering bij VM heeft laten uitvoeren en die zat daarna op 449V. Dit zou de nieuwe standaard zijn van de laatste BMS update van januari??
Toch zou ik hier niet meteen intrappen: voltage = %SoC = range
Ik was afgelopen donderdag ook bij VM en kon het niet laten om het hier toch even over te hebben ondanks dat ik die foute update niet heb gehad.
Die januari update zou echt bij mij niet geïnstalleerd worden omdat deze alleen maar is gemaakt om de foute update weer op te lappen. Volmondig werd er gezegd dat alles weer 100% goed zou komen.
Ik hoop het John, hij logeerd nu bij VM voor een week, en afwachten maar, ik heb netjes vervangen vervoer gehad, dus ik ga ervanuit dat het goed gaat komen...!

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1993jjohan
Ben toch wel benieuwd, hoe vinden jullie de MG het doen in de sneeuw?

Ik heb gisteren ochtend een ritje van 10km moeten maken. Voor de zekerheid de sneeuwschep achterin gelegd en het ging eigenlijk best ok.

Het blijft een voorwielaandrijving en ik heb gewoon de standaard zomerbanden. Maar verder ging die prima in de sneeuw. Auto is snel warm. Mijn verbruik zat rond de 27kwh/100km.

Ramen waren snel schoon en op stukken waar andere auto's het moeilijk hadden ging het bij mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingGameGuy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:09
1993jjohan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:16:

Ik heb gisteren ochtend een ritje van 10km moeten maken. Voor de zekerheid de sneeuwschep achterin gelegd en het ging eigenlijk best ok.

Het blijft een voorwielaandrijving en ik heb gewoon de standaard zomerbanden. Maar verder ging die prima in de sneeuw. Auto is snel warm. Mijn verbruik zat rond de 27kwh/100km.

Ramen waren snel schoon en op stukken waar andere auto's het moeilijk hadden ging het bij mij prima.
Zelf nog niet getest, ligt iets teveel sneeuw hier in het oosten. Gok het er maar niet op.
Neem aan dat in een eco standje, het nog wel te doen is, remmen op regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:32

rik

Wat ik me wel afvraag: hoe gevaarlijk is het dat de laadaansluiting van de MG nat wordt? Gisteren stond de auto aan de lader en is die hele ruimte volgesneeuwd. Geen idee hoe maar ook de twee onderste pennen zaten vol sneeuw en het was er niet uit te krijgen zonder de boel nat te hebben. Daar zullen echter vast wel allerlei beveiligingen rondom ingebouwd zitten. Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
rik schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:15:
Wat ik me wel afvraag: hoe gevaarlijk is het dat de laadaansluiting van de MG nat wordt? Gisteren stond de auto aan de lader en is die hele ruimte volgesneeuwd. Geen idee hoe maar ook de twee onderste pennen zaten vol sneeuw en het was er niet uit te krijgen zonder de boel nat te hebben. Daar zullen echter vast wel allerlei beveiligingen rondom ingebouwd zitten. Iemand enig idee?
Bedoel je de onderste twee pinnen van de ccs die normaal bij snel laden gebruikt worden?
Daar kun je toch gewoon de dop op laten zitten als je thuis laadt.
Na het laden de doppen erop doen als alles nat is, is niet aan te raden want dan kan het ook niet drogen.
Droog alles eerst goed af en gebruik desnoods een haarföhn hoe stom het ook klinkt.
Tijdens het laden een zeiltje over de grilpoort hangen kan ook helpen tegen sneeuwinval.
Ik geloof niet dat die twee onderste pinnen bij niet laden doorverbonden zijn met de HV accu.
De fase en nul van de type 2 zijn er op gemaakt dat er alleen maar stroom in gaat en mocht er door vocht stroom naar aarde wegvloeien dan slaat de granny of aardlek af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Nieuwe MG ZS EV 2021 model is aangekocht in India.
Zie de drie wijzigingen in de screenshot.

Meest opvallende is dat ze nu spreken van een vernieuwde accu die een veel betere range zou moeten leveren, de Hi-TECH versie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1HvGnSX3qRZyDcvjND2qKxlPTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwXXDOtowO26rsR7hfB8xHhC.jpg?f=fotoalbum_large

Back to the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Fremske schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:40:

Meest opvallende is dat ze nu spreken van een vernieuwde accu die een veel betere range zou moeten leveren, de Hi-TECH versie :)

[Afbeelding]
YouTube: MG ZS EV 2021 | Unveil

Ik zie eigenlijk helemaal geen verschil maar lijkt meer een tussentijdse update te zijn met minimale wijzigingen.

De accu is nog steeds 44.5 KW maar is nu "Hi-Tech" en zou verder kunnen rijden? En de accu zit wat hoger van de grond lijkt het. Het zal allemaal wel maar zie het meer als extra reclame voor India.

[ Voor 19% gewijzigd door Pascal Saul op 08-02-2021 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1993jjohan
Fremske schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:40:

[Afbeelding]
Het model lijkt me hetzelfde. Ik keek net een video waar verrassend weinig van de auto te zien was. Zover ik kan zien is het interieur ook gewoon hetzelfde. Had een beetje verwacht dat het uiteindelijk hetzelfde als de nieuwe benzine versie zou worden.

Ben benieuwd naar het prijsverschil met de nieuwe accu. Maar behalve dat missen we volgens mij niks met ons "oude" model.

Edit: batterij heeft dezelfde capaciteit als de oude. Dan kan ik echt niks vernieuwd vinden aan deze auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l30Zt2fWQiVGvdwU_xhUglalKYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ju2YJqT4mgGpsU58F7BzcvVw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door 1993jjohan op 08-02-2021 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:08
1993jjohan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:16:

De MG doet het heel goed in de sneeuw geen enkel probleem, de set winterbanden die ik heb, daar heb ik hier in dit forum uitgebreid over geschreven zie link

pecari in "Het grote MG EV Topic"

De auto gedraagt zich echt heel goed, kan gewoon lekker door rijden. heb al heel wat probleem gevallen langs de kant zien staan, en dan geeft het wel een kik dat je uitgegeven geld ook zijn waarden bewijst.

Nu zullen de kritiek hebbers, met hun woorden het word geen winter meer in Nederland wel een toontje lager zingen.

Ik wens iedereen veel veilige kilometers toe. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:42
Mijn laadpoort zat vast gevroren en daarna vol met sneeuw, moest eerst met een geïsoleerde schroevendraaier alles verwijderen voordat de auto kon laden, stekker kon er niet goed in. Weggedrag is inderdaad goed, maar zou nu niet graag op zomerwielen rijden
johnberg51 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:27:
[...]

Bedoel je de onderste twee pinnen van de ccs die normaal bij snel laden gebruikt worden?
Na het laden de doppen erop doen als alles nat is, is niet aan te raden want dan kan het ook niet drogen.
Droog alles eerst goed af en gebruik desnoods een haarföhn hoe stom het ook klinkt.
Tijdens het laden een zeiltje over de grilpoort hangen kan ook helpen tegen sneeuwinval.
Ik geloof niet dat die twee onderste pinnen bij niet laden doorverbonden zijn met de HV accu.
De fase en nul van de type 2 zijn er op gemaakt dat er alleen maar stroom in gaat en mocht er door vocht stroom naar aarde wegvloeien dan slaat de granny of aardlek af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaat68
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Mijn MG ZS (geleverd in aug 2020) laad sinds vorige week thuis niet meer op.
Dag ervoor was de metselaar vervangen. Ik dacht 1+1 is 2.
Maar aan een publieke laadpaal deed hij het wel.
Iemand een suggestie?
Installateur weet het ook niet echt en zijn elektrische auto (Hyundai) laad wel op aan mijn privé paal......,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kaat68 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:06:
Iemand een suggestie?
Installateur weet het ook niet echt en zijn elektrische auto (Hyundai) laad wel op aan mijn privé paal......,
12V al een keer losgekoppeld?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Die chinezen hebben ook niets van marketing begrepen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaat68
Help me,ben een vrouw geen techneut (niet blond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kaat68 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:11:
[...]

Help me,ben een vrouw geen techneut (niet blond)
Dan gewoon even langs de garage of de buurman lief aankijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:32

rik

johnberg51 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:27:
[...]

Die twee pinnen idd, de dop daarop zit niet heel stevig en wil er nog wel eens af vallen bij het thuisladen, door het gewicht, vallen of bungelen van de grotere dop wellicht. Ik kreeg idd de indruk dat het geen kwaad kan, en stroom slechts 1 richting op ‘vloeit’ bij die connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaat68
Lees hier van alles over updates. Mijn MG heeft nog geen update ondergaan sinds levering., aug 2020
Welke updates zijn wijs om uit te voeren? En welke niet?
En waarom informeert VM de bezitters hier niet over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
rik schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:22:
[...]

Die twee pinnen idd, de dop daarop zit niet heel stevig en wil er nog wel eens af vallen bij het thuisladen, door het gewicht, vallen of bungelen van de grotere dop wellicht. Ik kreeg idd de indruk dat het geen kwaad kan, en stroom slechts 1 richting op ‘vloeit’ bij die connectoren.
Het kan in jouw geval geen kwaad. Heeft niks met het vloeien van stroom naar een kant te maken overigens.
Deze DC pinnen worden via een relais afgekoppeld als er geen DC lader aangesloten is. Pas als jij nu naar een fastned rijdt en met sneeuw/water en al toch wil laden, dan kan je misschien een probleem krijgen. Maar ook daar zit voldoende protectie in het aansluitprotocol.

Leuk feitje. De DC pinnen hangen in feite direct aan de accu + en - polen, gescheiden door een relais. De auto doet bij het DC laden dus verder niks met de stroom die binnenkomt. De auto vraagt aan de DC laadpaal een bepaalde stroomsterkte en spanning en het is dan aan de DC lader om dat te leveren. Deze communicatie loopt over de type 2 connector CP pin en is een variant van de homeplug powerline protocol.
Dit maakt deze koppeling in de toekomst ook geschikt voor vehicle2grid (wat momenteel alleen met chademo werkt). Immers de lader hangt rechtstreeks aan de batterijen. Het is dan in zo'n geval een verzoek van de DC laadpaal (en dan als omvormer werkende) aan de auto om stroom te leveren ipv te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Iemand een suggestie?
De publieke paal, is dat een normale lader of een snellader?

Wat bedoel je trouwens met "de metselaar is vervangen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaat68
Steefph schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:19:
[...]

De publieke paal, is dat een normale lader of een snellader? Normale langs de openbare weg in de wijk

Wat bedoel je trouwens met "de metselaar is vervangen"? Meterkast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Iemand een suggestie?
Heb je toevallig homeplug powerline adapters in je huis voor internet ergens in het huis te krijgen via het stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaat68
thehog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:40:
[...]

Heb je toevallig homeplug powerline adapters in je huis voor internet ergens in het huis te krijgen via het stopcontact?
Hi, ja die hebben we

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
Haal die er allemaal eens uit en kijk of je MG dan wel kan laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steefph
Dan zou het dus kunnen dat de powerplugs (als het probleem zich dus niet voordoet als je deze uit hebt gezet) en de lader op dezelfde fase zitten en voorheen niet. Dan is de oplossing of de powerplugs niet meer gebruiken of, de elektricien te vragen de lader op een andere fase te zetten (zou niet al te moeilijk moeten zijn).

https://www.ispreview.co....g-zs-ev-car-charging.html

[ Voor 11% gewijzigd door Steefph op 09-02-2021 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CCXT1984
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-06 11:58
Kaat68 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:28:
Lees hier van alles over updates. Mijn MG heeft nog geen update ondergaan sinds levering., aug 2020
Welke updates zijn wijs om uit te voeren? En welke niet?
En waarom informeert VM de bezitters hier niet over?
Als je voor een beurt komt, zullen ze een update vaak op de auto zetten indien nodig. Met de foutieve BMS update hebben ze tijdelijk geen updates doorgevoerd. En als je auto goed is, waarom wil je dan per se een update? Als het echt nodig is, krijg je het vanzelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ut3r-
Sinds dat het zeer koud is en gesneeuwd heeft doet mijn KERS 3 mode het niet meer:

''regen is limited, use brake pedal''

Is dit normaal bij deze lage temperaturen?
Hebben jullie hier ook last van?

KERS 1 & 2 lijken het nog wel te doen...

Auto is niet volgeladen overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door w0ut3r- op 10-02-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
w0ut3r- schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:13:
Sinds dat het zeer koud is en gesneeuwd heeft doet mijn KERS 3 mode het niet meer:

''regen is limited, use brake pedal''

Is dit normaal bij deze lage temperaturen?
Hebben jullie hier ook last van?

KERS 1 & 2 lijken het nog wel te doen...

Auto is niet volgeladen overigens.
Accu te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ut3r-
Ah, duidelijk. Dit is dus wel vrij normaal bij deze temperaturen / heeft iedereen last van?

Ik heb nu namelijk dus nooit KERS 3, ook niet na 30km rijden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
w0ut3r- schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:55:
[...]

Ah, duidelijk. Dit is dus wel vrij normaal bij deze temperaturen / heeft iedereen last van?

Ik heb nu namelijk dus nooit KERS 3, ook niet na 30km rijden...
Is normaal, staat ook zo genoemd in de handleiding. Weersomstandigheden kunnen invloed hebben op KERS en de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaat68
thehog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:51:
[...]

Haal die er allemaal eens uit en kijk of je MG dan wel kan laden.
Het werkt! Bedankt nu het internet werkend krijgen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaat68
Steefph schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:19:
[...]

Dan zou het dus kunnen dat de powerplugs (als het probleem zich dus niet voordoet als je deze uit hebt gezet) en de lader op dezelfde fase zitten en voorheen niet. Dan is de oplossing of de powerplugs niet meer gebruiken of, de elektricien te vragen de lader op een andere fase te zetten (zou niet al te moeilijk moeten zijn).

https://www.ispreview.co....g-zs-ev-car-charging.html
Thnx. Dat was het, nu het internet werkend krijgen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Kaat68 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:44:
[...]

Het werkt! Bedankt nu het internet werkend krijgen! _/-\o_
Probeer eens de internet over stopcontact stekkers in een ander stopcontact (liefst andere fase). En het liefst helemaal niet gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
Iemand ervaring met vervanging led koplampen? Heb even gezocht in dit forum, maar kon zo 1.2.3. niet wat vinden, gaat mij voornamelijk om een type welke goed samen gaat met de MG en ook een naast een goed lichtbeeld ook kwalitatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thien
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:38
Bas_Pierik schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:09:
Iemand ervaring met vervanging led koplampen? Heb even gezocht in dit forum, maar kon zo 1.2.3. niet wat vinden, gaat mij voornamelijk om een type welke goed samen gaat met de MG en ook een naast een goed lichtbeeld ook kwalitatief is.
YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Zie hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63861458

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaat68
thehog schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:05:
[...]

Probeer eens de internet over stopcontact stekkers in een ander stopcontact (liefst andere fase). En het liefst helemaal niet gebruiken :)
Helemaal niet wordt het idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGZSEVDRIVER
  • Laatst online: 15-02-2021
De laadunit aan de voorzijde auto van mijn MG is blijkbaar bevroren want ik krijg hem met geen mogelijkheid meer open. Hij beweegt best dus ik het is blijkbaar de vergrendeling. Heb al van alles geprobeerd met föhn en ruitesproeiervloeistof maar krijg het niet voor elkaar. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bill_Splate
  • Laatst online: 18-03 16:25
MGZSEVDRIVER schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:37:
De laadunit aan de voorzijde auto van mijn MG is blijkbaar bevroren want ik krijg hem met geen mogelijkheid meer open. Hij beweegt best dus ik het is blijkbaar de vergrendeling. Heb al van alles geprobeerd met föhn en ruitesproeiervloeistof maar krijg het niet voor elkaar. Iemand een tip?
Ik had hetzelfde vandaag, maar na 5 minuten proberen klikte het luikje na een forse duw gelukkig open. Toch best vervelend. Ik heb nog niet in de handleiding gekeken of er ergens een noodontgrendeling zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
Bill_Splate schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:19:
[...]

Ik had hetzelfde vandaag, maar na 5 minuten proberen klikte het luikje na een forse duw gelukkig open. Toch best vervelend. Ik heb nog niet in de handleiding gekeken of er ergens een noodontgrendeling zit.
Er zit een noodvergrendeling onder de motorkap dacht ik, maar ik had hetzelfde probleem, de vergrendeling wordt nat en bevriest met dit weer. Heb de auto een tijdje vorst vrij in een garage gezet en nadat deze ontdooit was heb ik heb het ingevet met kruipolie, daarna geen problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter6212
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-06-2023
MmarkM schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:09:
[...]

Is normaal, staat ook zo genoemd in de handleiding. Weersomstandigheden kunnen invloed hebben op KERS en de accu.
Is het abs-systeem wel gekoppeld aan KERS? Zo niet dan is dat misschien de reden. Bij lage temperaturen heb je natuurlijk een grotere kans in een slip te raken. Dit is misschien ook de reden waarom de adaptieve cruise control op de mechanische rem vertraagt en niet met KERS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
Bas_Pierik schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:24:
[...]

Er zit een noodvergrendeling onder de motorkap dacht ik, maar ik had hetzelfde probleem, de vergrendeling wordt nat en bevriest met dit weer. Heb de auto een tijdje vorst vrij in een garage gezet en nadat deze ontdooit was heb ik heb het ingevet met kruipolie, daarna geen problemen meer gehad.
Is die noodvergrendeling niet voor de type 2 connector? Of zit de vergrendeling van de laadklep op de gril daar ook aan gekoppeld.

• jawealm
johnberg51 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:57:
[...]

Is die noodvergrendeling niet voor de type 2 connector? Of zit de vergrendeling van de laadklep op de gril daar ook aan gekoppeld.
Ik heb het stukje hierover in de manual even opgezocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lu2XpS8M2I7tiYur-YxW5NQ2-G0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihWIPx8BLT7xZgPGEerZhFoK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door jawealm op 11-02-2021 00:14 ]

• johnberg51
jawealm schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 00:08:
[...]

Ik heb het stukje hierover in de manual even opgezocht:

[Afbeelding]
Die noodvergrendeling is dus alleen maar voor de laadstekker bij problemen.
Die grilklep werkt als een balpen: klik open > klik dicht :)
Kan mij best voorstellen dat dit heel kwetsbaar is voor (stuif)sneeuw.
Een föhn of blaaskacheltje kan wonderen doen.

Hoe werkt die laadstekker vergrendeling eigenlijk bij diegenen die met deur open kunnen laden door BMS update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco VCDS
  • Laatst online: 29-03-2022
6500K/9005/HB3

Deze heb ik er ook in zitten hebben een mooie lichtbeeld https://a.aliexpress.com/_v0z8nv

Marco

• Steefph
johnberg51 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:10:
[...]

Die noodvergrendeling is dus alleen maar voor de laadstekker bij problemen.
Die grilklep werkt als een balpen: klik open > klik dicht :)
Kan mij best voorstellen dat dit heel kwetsbaar is voor (stuif)sneeuw.
Een föhn of blaaskacheltje kan wonderen doen.

Hoe werkt die laadstekker vergrendeling eigenlijk bij diegenen die met deur open kunnen laden door BMS update?
Hij vergrendelt gewoon bij laden. Heb alleen wel al eens gehad dat hij niet loslaat na het niet sluiten van de deuren en wel de stekker uit de laadpaal te halen. Maar, dat lijkt ook weer op een rare combinatie van OVMS met de auto te zijn. De OVMS afkoppelen, deuren op slot en weer open en hij gaat wel los.

Auto met een hoop eastern-eggs.... :o

• marc4547
johnberg51 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:57:
[...]

Klopt John,
Dat ontgrendelings touwtje onder de motorkap is alleen voor de stekker , niet voor de laadklep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc4547
Ik zou deze nemen, heb ik er ook in , passen makkelijk maken gebruik van de originele stekker en dus geen ruimte probleem. Wel kiezen voor 9005/HB3!!!!

Link:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dVe3ZVf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-06-2022

j.f

marc4547 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:58:
[...]

Ik zou deze nemen, heb ik er ook in , passen makkelijk maken gebruik van de originele stekker en dus geen ruimte probleem. Wel kiezen voor 9005/HB3!!!!

Link:
Heb je misschien een foto van hoe het eruit ziet na installatie? Ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user-100
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 16:33
marc4547 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:58:
[...]

Link:
Ik bedenk me zojuist dat bij de MG geen reservelamp setje zit (laatste 5 auto's waren leasewagens via de werkgever en daar zaten wel altijd reserve lamp setjes in)
Meer mensen dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartzzz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:59
Zojuist bij MG geweest voor de update die de problemen met het bereik van de vorige software gaat oplossen.
De monteur wist mij te vertellen dat het balanceren ongeveer 20mV per 24uur doet.
Dus in mijn geval zit hij er ca.200mV naast dus dat duurt 10 dagen om te balanceren.

Ik kreeg het aanbod dat ze het voor mij willen doen en dan kon ik mijn auto een keer brengen en zouden hun hem gaan balanceren. (incl. gratis leenauto)
Dit vond ik een nette service van Van Mossel.

Ik heb daar niet voor gekozen gezien de reisafstand tot de dealer want ik moest dus extra voor terug komen.
Het balanceren gaat volgens de monteur het "snelste" als je de auto als die eenmaal volgeladen is in de ready stand weg zet. (let wel: hij moet dan wel ergens "veilig" binnen staan want anders kunnen andere er mee weg rijden)

Ook kwam het forum nog ter spraken waar mensen zeggen dat je geen updates moet laten uitvoeren of dat je sommige moet weigeren. Als je dit doet dan kan Van Mossel bij eventuele problemen zeggen dat je het deels aan je eigen te danken hebt en dat ze mogelijk kosten in rekening kunnen brengen.

Wij gaan nu de auto lekker een aantal dagen laten balanceren en dan zouden de problemen verholpen moeten zijn.

to be continued

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
bartzzz schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:33:
Zojuist bij MG geweest voor de update die de problemen met het bereik van de vorige software gaat oplossen.
De monteur wist mij te vertellen dat het balanceren ongeveer 20mV per 24uur doet.
Dus in mijn geval zit hij er ca.200mV naast dus dat duurt 10 dagen om te balanceren.
Bedoelen ze hier nou mee 200 mV per cel, dus 108 x 0,2 = 21,6V over de gehele accu?
Was jou accuspanning dan 455 - 21,6 = ca. 433V?

Wat ik zo gek vind is dat die foute BMS update geen alert gaf van “Please slow charge vehicle”
Dit krijg je ook als je veel aan Rapid chargers laadt en dan hoeft er echt niet zo’n extreme onbalans te zijn.

Ik ben heel benieuwd hoe hoog jouw accuspanning volgende week Is en ook of deze hoog blijft.

Ik hoog in ieder geval het beste voor jou en dat je weer de goede oude range hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartzzz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:59
johnberg51 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:17:
[...]

Bedoelen ze hier nou mee 200 mV per cel, dus 108 x 0,2 = 21,6V over de gehele accu?

Wat ik zo gek vind is dat die foute BMS update geen alert gaf van “Please slow charge vehicle”
Dit krijg je ook als je veel aan Rapid chargers laadt en dan hoeft er echt niet zo’n extreme onbalans te zijn.

Ik ben heel benieuwd hoe hoog jouw accuspanning volgende week Is en ook of deze hoog blijft.

Ik hoog in ieder geval het beste voor jou en dat je weer de goede oude range hebt.
Die 200mV is het verschil tussen minimale en maximale cel spanning over alle cellen samen. Dus de hoogste waarde min de laagste cal.

Uiteindelijk is het balanceren ook bedoeld om deze verschillen op te heffen.

Mijn “volle” accu was 438v.
Dus hopelijk is alles voor in orde met een dag of 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:54
user-100 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:31:
[...]

Ik bedenk me zojuist dat bij de MG geen reservelamp setje zit (laatste 5 auto's waren leasewagens via de werkgever en daar zaten wel altijd reserve lamp setjes in)
Meer mensen dit?
Klopt.
Naar mijn weten heeft niemand reserve lampjes gekregen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skit3000
bartzzz schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:33:
Ook kwam het forum nog ter spraken waar mensen zeggen dat je geen updates moet laten uitvoeren of dat je sommige moet weigeren. Als je dit doet dan kan Van Mossel bij eventuele problemen zeggen dat je het deels aan je eigen te danken hebt en dat ze mogelijk kosten in rekening kunnen brengen.
Ik snap dat updates en werkzaamheden die nodig zijn om ernstigere problemen te voorkomen, gewoon uitgevoerd moeten kunnen worden. Maar, als er al signalen zijn dat een update juist schade veroorzaakt en VM verzaakt zelf om pro-actief getroffen klanten te benaderen en te helpen dan denk ik dat ze op weinig steun kunnen rekenen als ze ooit iemand de garantie ontzeggen.

Onze accu zat op 438V en is na 8 volle dagen de auto in ready-modus gehad te hebben en daarna 's nachts aan de oplader tot het balanceren klaar was, nu pas op 442V. Tenminste één van deze laadbeurten trok 28 kWh uit de stekker terwijl de accu praktisch nog vol zat. Van andere laad/balanceerbeurten heb ik geen gegevens, ik heb niet elke keer de meterstanden opgeschreven.

Ons was trouwens nooit gezegd dat VM de accu voor ons terug kan brengen in de originele staat dus dat wordt maandag een belletje. Wij kregen alleen te horen dat de accu in drie weken weer op het normale niveau zou zijn, wat dus duidelijk niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
j.f schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Heb je misschien een foto van hoe het eruit ziet na installatie? Ben erg benieuwd!
Hallo J.F. , ik heb geen foto's van de installatie, ze zitten er overigens in 15 minuten in , ik heb dat alles eerder uitgelegd aan meerdere mensen op het forum. Het is echt heel simpel. Ik heb wel foto's van het licht resultaat.
Maar kan je zeggen dat je voor die 13 dollar een mooi wit licht hebt in verhouding met die zielige gele halogeentjes terwijl je mooie witte led ringen in de koplamp hebt. Zou het doen!! de lichtopbrengst is stukken beter!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
johnberg51 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:17:
[...]

Hallo John, ik had inderdaad zoals ik dacht ik al eerder had verteld op 25 januari de nieuwe update ontvangen en ben 2 weken zelf aan het balanceren geweest maar zag niet veel vooruitgang. Mijn voltage was gezakt bij volle lading naar 431, en ik heb hem zelf in 2 weken naar 433 of 434 volt gekregen . Ik heb toen ook het aanbod gehad van VM wat ik erg netjes vind om de auto door hun te laten balanceren en in tegenstelling tot BartZZZ, heb ik wel van dit aanbod gebruik gemaakt , ze boden mij ook direct voor die periode een leen auto aan, dus zou ik hem op maandag 8 feb brengen. Vanwege de verwachte sneeuw op maandag heb ik in overleg gevraagd of ik de auto zaterdag 6 kon brengen en geen enkel probleem. Ze zijn wat dat betreft absoluut zeer meewerkend bij VM!! dus mijn auto staat er nu een week en gistermiddag gebeld hoe het er mee was en ze zeiden dat hij bij hun in de showroom staat te balanceren. Vermoedelijk in "ready" omdat dat het snelste zou gaan. Dus daar staat hij veilig. Ze hebben gezegd dat ze hem nog even willen houden dus denk ik dat hij nog een aantal dagen in de showroom staat. Ik vind het allemaal prima zolang ik maar weer een goede gebalanceerde batterij krijg. Nogmaals vol lof wat mij betreft over VM. Want ze proberen het netjes op te lossen met vervangend vervoer . Dus wat mij betreft blijft hij er nog een week. Ik zou graag weer een batterij van 545 krijgen..... Maar ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDrenthe
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Heb deze erin zitten:

https://hilox.eu/automoti...lm/hb3-9005_can-bus-proof

Deze geven geen storing op de can-bus. Voor optimaal resultaat ben je wel een koplamp afstel apparaat nodig. Ben wel tevreden over het resutlaat. Officieel mag het plaatsen van deze lampen niet maar het koplampbeeld zal geen apk-afkeur geven als ze goed staan. Deze led's zijn wel redelijk aan de prijs maar niet te vergelijken met de goedkope troep die je overal te koop ziet. Voor de montage moet je de deksel van de koplamp wel aanpassen. Je moet hier even een extra gleufje uitzagen in verband met de extra draden. De kastjes zijn vrij eenvoudig met tie rips vast te zetten. Het is wel jammer dat MG af fabriek deze optie niet kent. Al gaat het alleen al om een halvering van het stroomverbruik bij overstap van halogeen naar led.

Ro

Pagina: 1 ... 32 ... 91 Laatste

Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)

Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2