Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 13:54

Bezulba

Formerly known as Eendje

CCXT1984 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:57:
[...]

De auto heeft geen internet(module), dus ik acht de kans zeer klein dat het ooit komt. Misschien bij een vernieuwde uitvoering ofzo in de toekomst.

Ik heb inmiddels mijn ZS en is hartstikke nieuw, maar nu krijg ik mijn verwarming niet warm. Alle knoppen werken (blaassnelheid, stoelverwarming etc), maar als ik aan de draaiknop zit van de verwarming gebeurt er niks. Best vervelend met dit weer. Komt iemand dit bekend voor?
yup.

bij de ronde blowers moet je draaien om hem te openen/sluiten, bij de ventilators in het middengedeelte moet je de schuif naar links of rechts schuiven.. Ik dacht ook dat m'n verwarming defect was, maar dat was het probleem bij mij.. de schuiven stonden gewoon dicht 8)7

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartzzz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 16:45
Net weer gebeld met MG, en er is toch een update beschikbaar die de problemen met de update van November moet gaan verhelpen.
BMS versie 1016620R40 geeft dus problemen en daar komt nu een nieuwe voor.

Wel kan het na de update enige tijd duren alvorens de accu weer helemaal vol komt.
Dit doordat hij vrij lang moet balanceren.

12-02 wordt hij geïnstalleerd, dus als dat gebeurt is zal ik mijn ervaringen hier delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawealm
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-05-2023
bartzzz schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:56:
Net weer gebeld met MG, en er is toch een update beschikbaar die de problemen met de update van November moet gaan verhelpen.
BMS versie 1016620R40 geeft dus problemen en daar komt nu een nieuwe voor.

Wel kan het na de update enige tijd duren alvorens de accu weer helemaal vol komt.
Dit doordat hij vrij lang moet balanceren.
Top dat je dit deelt. Ik vind alleen dat VM haar klanten hierover zou moeten informeren; zij weten immers bij wie ze welke update hebben geïnstalleerd en dat BMS versie 1016620R40 problemen veroorzaakt. Als je de ambitie hebt om een hele grote dealer te zijn dan moet je ook zorgen dat je communicatie met je klanten op orde is want anders ben je het evenbeeld van een reus op lemen voeten, en daar loopt het meestal niet goed mee af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 22:17

rik

Bezulba schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:18:
[...]

yup.

bij de ronde blowers moet je draaien om hem te openen/sluiten, bij de ventilators in het middengedeelte moet je de schuif naar links of rechts schuiven.. Ik dacht ook dat m'n verwarming defect was, maar dat was het probleem bij mij.. de schuiven stonden gewoon dicht 8)7
Weet je toevallig ook een truc zodat ook de benen verwarming krijgen? Hier blijf daar altijd koude lucht blazen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thien
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 10:55
rik schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:51:
[...]

Weet je toevallig ook een truc zodat ook de benen verwarming krijgen? Hier blijf daar altijd koude lucht blazen :X
YouTube: MG ZS EV #Tips&tricks 21 (heating system)

De verwarming wordt ook veel warmer als je de auto op normaal laat staan op eco wordt hij niet zo warm

[ Voor 13% gewijzigd door thien op 25-01-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-05 12:37

Fremske

and change the world

@Steefph ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd.
Steefph schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:30:
@Fremske je weet zeker dat je alle details in de "credentials" node goed hebt staan? Zet eens een "DEBUG" node achter de "http request", wat laat deze debug zien?

De fout zit namelijk voor deze function node aangezien die klaagt dat de waarde "undefined" is. Aangezien deze gewoon werkt bij @johnberg51, lijkt me dus dat credentials niet goed staan of dat de server niet te bereiken is.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Onze MG geeft sinds gister aan: connected but not charging, als ik de granny lader aansluit. Ook met een laadpaal bij een collega wil de auto niet beginnen met laden. (springt direct naar 'gereed').

Defect? Of is dit een probleem welke is op te lossen.
zal MG straks even bellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-05 11:56
Unknown schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:51:
Onze MG geeft sinds gister aan: connected but not charging, als ik de granny lader aansluit. Ook met een laadpaal bij een collega wil de auto niet beginnen met laden. (springt direct naar 'gereed').

Defect? Of is dit een probleem welke is op te lossen.
zal MG straks even bellen..
Volgorde goed?
Stekker lader in stopcontact
Deuren auto nog open
Laadstekker in de auto pluggen
Deuren auto dicht
Laden begint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown
  • Niet online
johnberg51 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:57:
[...]

Volgorde goed?
Stekker lader in stopcontact
Deuren auto nog open
Laadstekker in de auto pluggen
Deuren auto dicht
Laden begint
Ja, we hebben alle combinaties al geprobeerd. We hebben de auto sinds december 2020, konden ook laden met de deuren nog los. En de afgelopen 4 weken geen problemen gehad, stekker er in en hij begon met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 11:58
@Unknown probeer het eens bij een snellader, doet hij het daar wel(of ook niet) zal ik toch VM maar eens bellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Steefph op 25-01-2021 15:10 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jentje B
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09-2022
Ook gehad “connected but not charging”. Alles uit en opnieuw beginnen en toen was het OK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-05 06:48
jawealm schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:18:
[...]

Top dat je dit deelt. Ik vind alleen dat VM haar klanten hierover zou moeten informeren; zij weten immers bij wie ze welke update hebben geïnstalleerd en dat BMS versie 1016620R40 problemen veroorzaakt. Als je de ambitie hebt om een hele grote dealer te zijn dan moet je ook zorgen dat je communicatie met je klanten op orde is want anders ben je het evenbeeld van een reus op lemen voeten, en daar loopt het meestal niet goed mee af.
Ook ik had in november de verkeerde update gehad en mij hebben ze 2 weken geleden gebeld dat ik een afspraak moesten maken voor de nieuwe update. Die is er dus vanmiddag in geblazen, nu maar een periode de batterijen kalibreren en kijken of dit het probleem oplost. Overigens kreeg ik de laatste dagen ook problemen dat hij met mijn eigen laadpaal van New Motion, niet wilde laden. Stekker eruit , auto 2 meter heen en weer rijden en dan deed hij het wel. Wat ik wel vaak in beeld zie als ik net de wijk uit rij ( dus met volle akku) in de ochtend dat je het midden schermpje de melding krijgt in rood van een Akku en dan staat erbij "Please charge verhicle slowly "ofzo? weet iemand wat dat betekend?

[ Voor 20% gewijzigd door marc4547 op 25-01-2021 21:11 ]

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
marc4547 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:06:
[...]

Ook ik had in november de verkeerde update gehad en mij hebben ze 2 weken geleden gebeld dat ik een afspraak moesten maken voor de nieuwe update. Die is er dus vanmiddag in geblazen, nu maar een periode de batterijen kalibreren en kijken of dit het probleem oplost.
Je noemt het kalibreren maar meestal wordt het balanceren genoemd, maar ik begrijp wat je bedoelt. Het is mooi dat je door VM benaderd bent, maar als klant vind ik ook belangrijk om goed geïnformeerd te worden. Het probleem bij VM is dat degenen die contact met de klant onderhouden vaak inhoudelijk niet van de materie op de hoogte zijn en dat degenen die er wel van afweten (dat neem ik tenminste maar aan...) op afstand worden gehouden. Dat is althans mijn ervaring. Daardoor heb ik het gevoel dat VM mij dom probeert te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawealm
[...]
Overigens kreeg ik de laatste dagen ook problemen dat hij met mijn eigen laadpaal van New Motion, niet wilde laden. Stekker eruit , auto 2 meter heen en weer rijden en dan deed hij het wel. Wat ik wel vaak in beeld zie als ik net de wijk uit rij ( dus met volle akku) in de ochtend dat je het midden schermpje de melding krijgt in rood van een Akku en dan staat erbij "Please charge verhicle slowly "ofzo? weet iemand wat dat betekend?
Zou deze storing niet door het ontbreken van het balanceren veroorzaakt kunnen worden? Op den duur gaat het ontbreken daarvan misschien het goede functioneren van de batterij beïnvloeden. Misschien wordt dit de komende weken vanwege het teruggekeerde balanceren vanzelf weer beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:44
[...]

Wat ik wel vaak in beeld zie als ik net de wijk uit rij ( dus met volle akku) in de ochtend dat je het midden schermpje de melding krijgt in rood van een Akku en dan staat erbij "Please charge verhicle slowly "ofzo? weet iemand wat dat betekend?
Dat hadden wij ook constant toen we de foute update hadden (zelfs na een nacht lang laden), maar na de BMS-update-update en een keer laden en waarschijnlijk automatisch daarna ook balanceren is het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
jawealm schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:28:
[...]

Zou deze storing niet door het ontbreken van het balanceren veroorzaakt kunnen worden? Op den duur gaat het ontbreken daarvan misschien het goede functioneren van de batterij beïnvloeden. Misschien wordt dit de komende weken vanwege het teruggekeerde balanceren vanzelf weer beter.
Ik hoop het bedankt voor de tip! :)

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Skit3000 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:52:
[...]

Dat hadden wij ook constant toen we de foute update hadden (zelfs na een nacht lang laden), maar na de BMS-update-update en een keer laden en waarschijnlijk automatisch daarna ook balanceren is het weg.
Laten we het hopen. bedankt!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Ik heb gisteren de nieuwe update gehad, en ik hoop dat na een keer of 10 a 15 laden dat ik verbetering zie. Ik ben benieuwd en ik geef wel de tijd om het te proberen een paar weken, anders weet ik het niet......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ut3r-
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-06-2024
Mijn MG gaat volgende week naar de garage ivm een knikkend geluid in het stuurhuis + Android Auto welke dagelijks uitvalt / crashed.

Nou werd er zojuist gemeld dat de auto ook een software update zou krijgen.
De telefoniste wist niet precies te zeggen waarvoor, iets met opladen.

Nou heb ik her en der wat opgevangen dat mensen met hun MG na een bepaalde update nog maar een range van +/- 100km hebben...

Wat denken jullie? Is dit probleem inmiddels opgelost? Kan ik mijn MG inmiddels veilig laten updaten? Of kan ik beter veilig bij mijn huidige update blijven welke gewoon de juiste range heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
w0ut3r- schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:10:
Mijn MG gaat volgende week naar de garage ivm een knikkend geluid in het stuurhuis + Android Auto welke dagelijks uitvalt / crashed.

Nou werd er zojuist gemeld dat de auto ook een software update zou krijgen.
De telefoniste wist niet precies te zeggen waarvoor, iets met opladen.

Nou heb ik her en der wat opgevangen dat mensen met hun MG na een bepaalde update nog maar een range van +/- 100km hebben...

Wat denken jullie? Is dit probleem inmiddels opgelost? Kan ik mijn MG inmiddels veilig laten updaten? Of kan ik beter veilig bij mijn huidige update blijven welke gewoon de juiste range heeft?
Volgens mij gaan letterlijk de 3 laatste pagina's van dit topic over dat onderwerp ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 09:31
aangezien ik een tijdje geleden voor de keuze stond een MG of Leaf aan te schaffen lees ik nog altijd mee in dit topic (uiteindelijk voor de LEAF gekozen). Ik schrik er van hoeveel gedonder er is met de updates. Met name de beperkte actieradius door de software-update zou voor mij onacceptabel zijn en de vraag is dan ook of je dit moet accepteren. VM zou op zijn minst dit binnen een redelijke termijn op moeten lossen en je moet je afvragen in hoeverre de koopovereenkomst door de verkoper wordt nageleefd. Zijn er al mensen die dit bv bij hun rechtsbijstand hebben gemeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-05 14:35
Sjors81 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:17:
aangezien ik een tijdje geleden voor de keuze stond een MG of Leaf aan te schaffen lees ik nog altijd mee in dit topic (uiteindelijk voor de LEAF gekozen). Ik schrik er van hoeveel gedonder er is met de updates. Met name de beperkte actieradius door de software-update zou voor mij onacceptabel zijn en de vraag is dan ook of je dit moet accepteren. VM zou op zijn minst dit binnen een redelijke termijn op moeten lossen en je moet je afvragen in hoeverre de koopovereenkomst door de verkoper wordt nageleefd. Zijn er al mensen die dit bv bij hun rechtsbijstand hebben gemeld?
Probleem is al opgelost door VM (volgens hun) in de nieuwste update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ut3r-
Steefph schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:14:
[...]

Volgens mij gaan letterlijk de 3 laatste pagina's van dit topic over dat onderwerp ;)
Het gaat overigens volgens de bevestigingsmail die ik zojuist heb gekregen over een OTS Software update.
Ik kan dit hier nergens terugvinden eerlijk gezegd.

Weet iemand toevallig of het aan te raden is om deze update uit te voeren? Of voorlopig niks met updates laten doen bij de MG? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Laatst online: 23:38
Iemand een tip voor een fietsdrager?

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown
  • Niet online
Steefph schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:09:
@Unknown probeer het eens bij een snellader, doet hij het daar wel(of ook niet) zal ik toch VM maar eens bellen.
Vandaag bij Van Mossel Zwolle langs geweest en een pen/aansluiting was verschoven/los. Dit is snel gefixt en hij laadt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
w0ut3r- schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:01:
[...]

Het gaat overigens volgens de bevestigingsmail die ik zojuist heb gekregen over een OTS Software update.
Ik kan dit hier nergens terugvinden eerlijk gezegd.

Weet iemand toevallig of het aan te raden is om deze update uit te voeren? Of voorlopig niks met updates laten doen bij de MG? :X
Als de range nu goed is en je niet verplicht bent om de update te laten installeren dan kun je de kat eerst even uit de boom kijken. Wat er met een OTS Software update bedoeld wordt is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Volgende week donderdag ook weer naar VM voor de stuurkolom update SC16.
Weet iemand wat dat voor effect heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
johnberg51 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:20:
Volgende week donderdag ook weer naar VM voor de stuurkolom update SC16.
Weet iemand wat dat voor effect heeft?
Zie hier: MGZSEV81 in "Het grote MG EV Topic"; het betreft alleen een check van het stuurhuis als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-05 17:23
VM zou op zijn minst dit binnen een redelijke termijn op moeten lossen
Dat is er nu dus... MG heeft een nieuwe software update ontwikkelt voor de mensen die de eerdere BMS update hebben. Na de update moet je wel geduld hebben met het balanceren van de batterij. Dus probeer zoveel mogelijk met de auto te rijden (tot ie zga leeg is) en zo lang mogelijk laten laden. Beste is om - als de auto stil staat - gewoon aan te zetten en op slot doen (bv. met de sleutel in je afstandsbediening). Hoe meer de auto aan staat en/of rijdt, des te sneller balanceert je batterij.

NIET Granny-laden, maar via een wallbox of laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58

uibeltje

Idiotheque

Ik heb de laatste tijd steeds vaker dat bij het luisteren via DAB dat het geluid ca een seconde terugspringt. Je hoort bijvoorbeeld een zin van de presentator dan 2x. Ander probleem is dat het geluid regelmatig (zeker 5-10x per uur) uitvalt bij luisteren naar radio (FM of DAB). Als ik dan overschakel van FM naar DAB of omgekeerd is het weer terug, andere zender kiezen helpt niet.

Heb al vaker reset uitgevoerd (knop lang indrukken) maar helpt niets. Iemand nog ideeën welke ik kan proberen? Meer mensen met dit issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
uibeltje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:52:
Ik heb de laatste tijd steeds vaker dat bij het luisteren via DAB dat het geluid ca een seconde terugspringt. Je hoort bijvoorbeeld een zin van de presentator dan 2x. Ander probleem is dat het geluid regelmatig (zeker 5-10x per uur) uitvalt bij luisteren naar radio (FM of DAB). Als ik dan overschakel van FM naar DAB of omgekeerd is het weer terug, andere zender kiezen helpt niet.

Heb al vaker reset uitgevoerd (knop lang indrukken) maar helpt niets. Iemand nog ideeën welke ik kan proberen? Meer mensen met dit issue?
Je eerste probleem heeft te maken met DAB die dan terugvalt op FM (bij slecht DAB ontvangst). Er zit tijdsynchronisatie in het DAB signaal om zonder merkbare onderbreking op FM terug te kunnen vallen. Echter gaat dat nog wel eens mis. Ligt aan de zender en niet aan je auto.

Het wegvallen van geluid, ook op FM, kan denk ik alleen te maken hebben met totaal geen bereik. Zit je antenna nog wel goed vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 23:04
CCXT1984 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:35:
[...]

Dat is er nu dus... MG heeft een nieuwe software update ontwikkelt voor de mensen die de eerdere BMS update hebben. Na de update moet je wel geduld hebben met het balanceren van de batterij. Dus probeer zoveel mogelijk met de auto te rijden (tot ie zga leeg is) en zo lang mogelijk laten laden. Beste is om - als de auto stil staat - gewoon aan te zetten en op slot doen (bv. met de sleutel in je afstandsbediening). Hoe meer de auto aan staat en/of rijdt, des te sneller balanceert je batterij.

NIET Granny-laden, maar via een wallbox of laadpaal.
En waarom zou je dan niet Granny-laden? Er is geen verschil met een wallbox of laadpaal, behalve dat de granny lader laadt met 2,3kW ipv 3,7kW (standaard 3-fase paal bij mij in de buurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ut3r-
Weet iemand wat de SC2020080301 software update inhoud?
Is deze safe om te laten uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
Patrick, dit is mij verteld bij MG. En load balancing uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Na de nieuwe update gisteren heeft mijn auto vandaag 9 uur aan de lader op mijn werk gestaan, hij had maar 14,6 kw geladen maar was na 9 uur nog niet klaar. Zou hij aan het balanceren zijn? Ik zette hem om 07:00 erop met 106 km, dat was 46 % en was na 9 uur dus niet klaar?? wie snapt het ? toch bij vertrek maar 431 volt en 265 op N en 285 op E......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
marc4547 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:23:
Na de nieuwe update gisteren heeft mijn auto vandaag 9 uur aan de lader op mijn werk gestaan, hij had maar 14,6 kw geladen maar was na 9 uur nog niet klaar. Zou hij aan het balanceren zijn? Ik zette hem om 07:00 erop met 106 km, dat was 46 % en was na 9 uur dus niet klaar?? wie snapt het ? toch bij vertrek maar 431 volt en 265 op N en 285 op E......
Ja load balancing. En dat duurt nog wel een paar laadpogingen voordat je terug bent op 450 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-05 15:46
Wat een ellende met die updates zeg. En ook erg ondoorzichtig voor de niet-fanatiekeling.

Ik heb m’n auto sinds maart 2020 dus hij mag binnenkort voor de eerste beurt. (Op kenteken sinds 12-2019) Ik ben echter heel erg huiverig en wil VM duidelijke instructies geven over welke update ze wél en niet mogen uitvoeren.

Ik heb totaal geen problemen, buiten de welbekende overbodige geluidjes bij iedere (non)melding. Ik wil enkel dit verhelpen.

Wie kan mij hierbij helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc4547
Ik heb sinds ik de laatste update heb gehad Maandag, steeds meer last dat laadpalen het niet doen, je plugt hem in de laadpaal start , het MG logo ligt een keer op en dan springt de paal op rood, en stopt de lading. Ik heb dit nu de laatste dagen een aantal keren gemerkt. ook bij mijn laadpaal thuis. ( New Motion in mijn voortuin), Dan rij ik een paar meter heen en weer of een rondje en dan doet hij het soms na 2 a 3 keer het wel. Maar vannochtend bij het ziekenhuis waar ik werk , 4 van de 10 palen het geprobeerd , en bij de 5e paal begon hij te laden. Zijn er meer mensen die problemen hebben zoals ik dat het laden niet lukt, Voorheen had ik dat nooit? En ook begint steeds vaker bij stoplichten de waarschuwing in het midden tussen de tellers een rode accu met de tekst "please slow charge verhicle" Is dat de 12 volt batterij die aan het sterven is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartzzz
@t14wo

Het wordt denk ik tijd voor een beetje opheldering.
Van alle updates die er tot nu zijn uitgerold voor de verschillende onderdelen van de auto (en dat zijn er een stuk of 10) is er 1 die bewezen problemen veroorzaakt.
Dit is de BMS update van medio november van vorig jaar.

VM heeft toen het duidelijk werd dat deze update problemen veroorzaakte de uitrol ook gestaakt.
Voor iedereen die toen de update heeft gehad is er inmiddels een update die het probleem oplost.
Zelf ben ik ook een van die eigenaren en krijg over 2 weken de fix geïnstalleerd.

Dus kort gezegd is er nu geen rede om een update niet te willen.
Dit buiten het feit dat ik niet eens weet of je een update kunt weigeren, dit i.v.m. de garantie enz.
Ook is het zonder een OVMS module of iets gelijkwaardig niet mogelijk om te zien wat er geïnstalleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
bartzzz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 07:09:
@t14wo

Van alle updates die er tot nu zijn uitgerold voor de verschillende onderdelen van de auto (en dat zijn er een stuk of 10) is er 1 die bewezen problemen veroorzaakt.

VM heeft toen het duidelijk werd dat deze update problemen veroorzaakte de uitrol ook gestaakt.
Voor iedereen die toen de update heeft gehad is er inmiddels een update die het probleem oplost.
Zelf ben ik ook een van die eigenaren en krijg over 2 weken de fix geïnstalleerd.

Dit buiten het feit dat ik niet eens weet of je een update kunt weigeren, dit i.v.m. de garantie enz.
Ook is het zonder een OVMS module of iets gelijkwaardig niet mogelijk om te zien wat er geïnstalleerd is.
Ja ik heb eigenlijk alleen maar problemen sinds de update van November en vraag me af of die wel opgelost zijn. Daarvoor had ik nooit problemen met laden en prima bereik , maar nu.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartzzz
marc4547 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:31:
[...]

Ja ik heb eigenlijk alleen maar problemen sinds de update van November en vraag me af of die wel opgelost zijn. Daarvoor had ik nooit problemen met laden en prima bereik , maar nu.....
Zoals geschreven is daar nu een update voor beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:55
@bartzzz

Zeker opheldering zou super zijn. En goed te lezen dat je er vertrouwen in hebt. Maar echt ophelderen gaan we het nooit met zn allen omdat de meesten niet eens kunnen zien welke versies ze hebben.

Gelukkig heb ik een goede BMS erin zitten. Sinds de update in September geen enkele laadpaal meer afgeslagen. En accu spanning netjes op 456 volt na elke laadbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
bartzzz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 07:09:
@t14wo

Dank voor je reactie. Het lijkt dan dus enkel dat de BMS update de boosdoener is. Klopt het dat de update die voor de veiligheidssystemen (alle irritante geluidjes) een aparte is? VOlgens mij betreft dat geen Bateerij firmware, maar 'gewone' besturings firmware. In dat geval kan ik vragen enkel deze update te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartzzz
t14wo schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:09:
[...]

Dank voor je reactie. Het lijkt dan dus enkel dat de BMS update de boosdoener is. Klopt het dat de update die voor de veiligheidssystemen (alle irritante geluidjes) een aparte is? VOlgens mij betreft dat geen Bateerij firmware, maar 'gewone' besturings firmware. In dat geval kan ik vragen enkel deze update te doen.
Zoals geschreven wordt de update die voor het probleem zorgde niet meer geïnstalleerd.
Dus je kunt alles gewoon laten doen.
En ja, de comfort2 update die de irritante geluidjes weg haalt is een andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunib
In zo'n elektrische auto zitten heel veel modules die allemaal een eigen firmware hebben. Uiteindelijk moet je er gewoon vertrouwen in hebben dat het goedkomt als je m naar de garage brengt.

Ze lossen wel elke keer dingetjes op, en je leest vooral van mensen waar dingen misgaan. Bij mij werkt de auto prima, en ik weet zeker dat veel andere autos prima werken.

Wel is mijn tweakers hart gewoon veel te nieuwsgierig. Maar ja we hebben nu eenmaal geen schemas, source code, change logs etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
sunib schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:20:
In zo'n elektrische auto zitten heel veel modules die allemaal een eigen firmware hebben. Uiteindelijk moet je er gewoon vertrouwen in hebben dat het goedkomt als je m naar de garage brengt.

Ze lossen wel elke keer dingetjes op, en je leest vooral van mensen waar dingen misgaan. Bij mij werkt de auto prima, en ik weet zeker dat veel andere autos prima werken.

Wel is mijn tweakers hart gewoon veel te nieuwsgierig. Maar ja we hebben nu eenmaal geen schemas, source code, change logs etc.
Vertrouwen is wat lastig als je de perikelen hier leest. Dat is niet van de afgelopen 3 weken. Er zijn bij VM met uitleveringen, updates en andere tegenstrijdige berichten genoeg redenen om voorzichtig te zijn.

Ik heb weinig zin in een auto die compleet nutteloos is doordat je er nog 100km mee kan rijden. Ik ben er nu namelijk érg tevreden mee, als ik bedenk wat ik aan bijtelling betaal. Dus dat wil ik graag zo houden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
sunib schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:08:
@bartzzz

Zeker opheldering zou super zijn. En goed te lezen dat je er vertrouwen in hebt. Maar echt ophelderen gaan we het nooit met zn allen omdat de meesten niet eens kunnen zien welke versies ze hebben.

Gelukkig heb ik een goede BMS erin zitten. Sinds de update in September geen enkele laadpaal meer afgeslagen. En accu spanning netjes op 456 volt na elke laadbeurt.
Wees maar blij!! geen update doen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Laatst online: 05:03

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

marc4547 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:19:
[...]

Wees maar blij!! geen update doen!!
Wat een onzin !
Morgen gaat mijn leasebak naar Van Mossel Hengelo voor de 1e jaarbeurt en ik laat gewoon alle updates doen die nodig zijn . Heeft ook in juli en september al updates gehad in Zwolle.
Verantwoording van VM en als ik problematisch rijgedrag o.i.d. krijg, gaat de LM dit wel oplossen neem ik aan

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
sunib schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:08:
@bartzzz

Die september BMS update klinkt wel goed.
Kun je hiermee al laden met deuren open?
Kun je het laden even onderbreken en daarna weer gewoon door laten gaan, b.v. bij netstoring?
Wat voor laadpalen gaven vòòr deze update problemen AC of quick chargers?
Mijn auto is van 1 juli, dat met deuren open laden maakt mij nog niet zoveel uit, maar moet er niet aan denken dat het laden met bijna lege accu ver van huis fout gaat.
Ik heb tot op heden alleen maar een paar kilowattuurtjes getest op Ionity en Fastned en dit ging voor zover goed.

[ Voor 5% gewijzigd door johnberg51 op 28-01-2021 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
Yep zeker, laden met deuren open en gaat ook verder als er iets onderbreekt.

Ik had problemen bij sommige ac laadpalen, en ook soms mn eigen thuispaal. Na de update nooit meer 1 probleem gehad met laden.

Snelladen doe ik eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 22:17

rik

CCXT1984 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:35:
[...]

Dat is er nu dus... MG heeft een nieuwe software update ontwikkelt voor de mensen die de eerdere BMS update hebben. Na de update moet je wel geduld hebben met het balanceren van de batterij.
Dit is eenmalig neem ik aan, voor een 'initiele herinrichting'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58

uibeltje

Idiotheque

thehog schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:56:
[...]

Je eerste probleem heeft te maken met DAB die dan terugvalt op FM (bij slecht DAB ontvangst). Er zit tijdsynchronisatie in het DAB signaal om zonder merkbare onderbreking op FM terug te kunnen vallen. Echter gaat dat nog wel eens mis. Ligt aan de zender en niet aan je auto.

Het wegvallen van geluid, ook op FM, kan denk ik alleen te maken hebben met totaal geen bereik. Zit je antenna nog wel goed vast?
Je hebt inderdaad gelijk over het terugvallen op FM. Op het scherm komt dan ook DAB-FM te staan. Antenne heb ik nog niet gecontroleerd, ga ik doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user-100
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 16:33
marc4547 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 07:01:
Ik heb sinds ik de laatste update heb gehad Maandag, steeds meer last dat laadpalen het niet doen, je plugt hem in de laadpaal start , het MG logo ligt een keer op en dan springt de paal op rood, en stopt de lading. Ik heb dit nu de laatste dagen een aantal keren gemerkt. ook bij mijn laadpaal thuis. ( New Motion in mijn voortuin), Dan rij ik een paar meter heen en weer of een rondje en dan doet hij het soms na 2 a 3 keer het wel. Maar vannochtend bij het ziekenhuis waar ik werk , 4 van de 10 palen het geprobeerd , en bij de 5e paal begon hij te laden. Zijn er meer mensen die problemen hebben zoals ik dat het laden niet lukt, Voorheen had ik dat nooit? En ook begint steeds vaker bij stoplichten de waarschuwing in het midden tussen de tellers een rode accu met de tekst "please slow charge verhicle" Is dat de 12 volt batterij die aan het sterven is?
Ik heb met je te doen, niets vervelenders dan dat je niet kunt laden.
Op deze momenten verlang je terug naar een brandstofmotortje,.........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
marc4547 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 07:01:
De slow-charge is voor de HV batterij niet de 12V.

Heb je VM al op de hoogte gebracht van je nieuwe issues?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
964C2 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:34:
[...]

Wat een onzin !
Morgen gaat mijn leasebak naar Van Mossel Hengelo voor de 1e jaarbeurt en ik laat gewoon alle updates doen die nodig zijn . Heeft ook in juli en september al updates gehad in Zwolle.
Verantwoording van VM en als ik problematisch rijgedrag o.i.d. krijg, gaat de LM dit wel oplossen neem ik aan
Jij hebt vast nog geen problemen gehad. Stoer om te zeggen dat het onzin is en dat Van Mossel het 'wel gaat oplossen'. Ik denk dat als je inderdaad zoveel problemen hebt dat je 5x moet klooien voor je kan laden of als je maar 100km range hebt je wel anders piept. Dan kan je Van Mossel nog zoveel bellen, jij hebt die auto en jij hebt er last van. Want hoewel het volledig Van Mossels probleem is, zit jij met het gezeik als je niet op bestemming aankomt, je niet kan laden of tussentijds bij een snellader staat te pielen.

Mij niet gezien ;) Dan maar té voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Mijn MG is een full operational lease via de Leasemij van mijn werkgever. Bij een groot probleem krijg ik heel snel een vervangende auto via de LM en vechten zij het verder maar uit met Van Mossel.
Heb dat ooit eerder gehad met een " maandagmorgenexemplaar" van Duitse makelij

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
964C2 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:24:
Mijn MG is een full operational lease via de Leasemij van mijn werkgever. Bij een groot probleem krijg ik heel snel een vervangende auto via de LM en vechten zij het verder maar uit met Van Mossel.
Heb dat ooit eerder gehad met een " maandagmorgenexemplaar" van Duitse makelij
Fijn voor jou maar, voegt niet echt iets toe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
rik schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:23:
[...]

Dit is eenmalig neem ik aan, voor een 'initiele herinrichting'?
Nee, het balanceren gaat zo langzaam dat het wel een tijd kan duren. Beste (wat mij is verteld) is de auto gewoon hele dag aan laten staan (verwarming niet hard open), want dan is ie zo lang bezig met leeg lopen, dat ie in die tijd volop kan balanceren. Dan weer helemaal volladen (niet 220V of snellader) en dat ook zo lang mogelijk laten doen. En natuurlijk zoveel mogelijk rijden. Het gaat vooral om tijd, dus zet 'm zoveel mogelijk aan, ook als je de auto niet gebruikt. Auto starten/aan en met de losse sleutel gewoon je auto op slot zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuidoMG
  • Laatst online: 28-09-2023
Dat laatste vind ik lastig. Als ik de auto op slot wil zetten met het contact aan, geeft ie een korte stoor op de claxon en blijft ie gewoon open. Dat heb ik al een paar keer gehad toen ik de auto wilde voorverwarmen/ontdooien toen het vroor. Toen maar gewoon op contact aan open laten staan. Redelijk veilige buurt hier ;-)

Is daar dan een trucje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
@GuidoMG je noodsleutel gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuidoMG
  • Laatst online: 28-09-2023
Aha, je bedoelt de fysieke sleutelbaard in het fysieke sleutelgat steken? Wel een beetje een gedoetje iedere keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user-100
CCXT1984 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:51:
[...]

Nee, het balanceren gaat zo langzaam dat het wel een tijd kan duren. Beste (wat mij is verteld) is de auto gewoon hele dag aan laten staan (verwarming niet hard open), want dan is ie zo lang bezig met leeg lopen, dat ie in die tijd volop kan balanceren. Dan weer helemaal volladen (niet 220V of snellader) en dat ook zo lang mogelijk laten doen. En natuurlijk zoveel mogelijk rijden. Het gaat vooral om tijd, dus zet 'm zoveel mogelijk aan, ook als je de auto niet gebruikt. Auto starten/aan en met de losse sleutel gewoon je auto op slot zetten.
Wat is dit toch een bijzondere VM oplossing, ook lekker milieuvriendelijk
Je zult maar een verzekering afgesloten hebben met max 5000 Km per jaar

Ik heb het hier al eens gemeld, het kan gewoon niet uitblijven dat VM Radar, Kassa of soortgelijk consumenten nieuws gaat halen.

Wij hebben gelukkig totaal geen problemen, dat is het geluk van het niet op de rit hebben staan van de klantengegevens bij VM (wij moesten een update komen halen de dag nadat de MG een halve dag in de garage had gestaan voor vernieuwing van het entertainment systeem - op mijn vraag of ze dat zeker wist zou ze het uitzoeken - nooit meer iets gehoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1303
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-10-2021
#964C2
Hebben ze bij van Mossel in Hengelo de mogelijkheid om de updates te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Morgenmiddag weet ik het zeker .
Voorheen ging ik naar KIA Zwolle voor updates . Toen ik maandag de afspraak maakte vertelde de werkplaatsreceptie dat ze 1 speciale MG monteur in Hengelo hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
Wat is dit toch een bijzondere VM oplossing
Je wil toch een oplossing en waarom geef je nou VM de schuld?? Zij maken, ontwerpen en veranderen de software niet, dat doet MG. Je weet wel, een Chinees budgetmerk. Die weten alles en informeren VM. En milieuvriendelijk.. Tja, als je gewoon je auto aan zet en hij raakt leeg, dan heb je enkel wat stroom nodig. En als je de auto stil aan zet kost je dit geen km in je totaal te rijden km. Wat wil je dan? Maanden slechte range of weken en dan weer een happy owner? Ik denk dat niemand bij VM leuk vindt dat MG bagger software heeft geschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jawealm
@CCXT1984: in zijn reactie op jouw comment bracht Steefph daar nog begrip voor op (zie hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65508306), maar ik ben er wel klaar mee. Er is veel reden om kritisch te zijn op VM maar bij jou is de rode draad om mensen die dat doen in het ongelijk te willen stellen. Veel van jouw reacties zijn op die manier te lezen, zo ook bovenstaande. Kennelijk heb jij reden om VM een warm hart toe te dragen maar voor mij wordt je op deze manier een ongeloofwaardige deelnemer aan dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Steefph schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:41:
[...]

De slow-charge is voor de HV batterij niet de 12V.

Heb je VM al op de hoogte gebracht van je nieuwe issues?
Ja heb ik en daarna werd ik zelf gebeld dat ze mijn auto een week willen hebben. Dus wordt vervolgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
marc4547 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:47:
[...]

Ja heb ik en daarna werd ik zelf gebeld dat ze mijn auto een week willen hebben. Dus wordt vervolgt.
Wel even je kmstand noteren bij afgeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
marc4547 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:47:
[...]

Krijg je nou in zo’n situatie gratis een vervangende auto?
Het is niet jouw schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Jan1303 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:23:
#964C2
Hebben ze bij van Mossel in Hengelo de mogelijkheid om de updates te installeren?
Ben er nu voor de 1e beurt en KIA VM Hengelo is sinds 1-1-21 officieel servicepunt voor MG in Twente . Ook alle updates etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Steefph schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:29:
[...]

Wel even je kmstand noteren bij afgeven :+
Maakt mij niet uit, als ze het op kunnen lossen ben ik gelukkig, laat ze er maar een avond mee naar huis gaan dan kunnen ze het zelf zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
johnberg51 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:31:
[...]

Krijg je nou in zo’n situatie gratis een vervangende auto?
Het is niet jouw schuld.
Jawel John daar is netjes voor gezorgd, Ik heb absoluut geen slechte woorden over VM, zij zijn tenslotte alleen uitvoerende partij , de fout ligt denk ik in China. Als het maar opgelost wordt vind ik het prima, want ik vind het een hele fijne auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1303
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-10-2021
964C2 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:19:
[...]

Ben er nu voor de 1e beurt en KIA VM Hengelo is sinds 1-1-21 officieel servicepunt voor MG in Twente . Ook alle updates etc.
Mooi, hoef ik niet meer naar Zwolle.
Bij mooi weer kan ik me zelfs met een leen fiets redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-03 11:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6KndnSkAP5zodQrVE0q2y7U-ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClI9sMeT4jJ0m4EAUtGpuRjj.jpg?f=fotoalbum_large

Zet te kijken naar deze automatten. Weet iemand of de pasvorm van de mg zs hetzelfde is als die van de EV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Het lijkt dat Mike Procter is verteld dat voor diegene waarbij de HV spanning niet de 455V bereikt je per 10V verschil ongeveer 50-100u equalisatie nodig hebt. Dit omdat de BMS max 1-2mV per uur kan doen. Blijkbaar wordt aangeraden om de auto zo vaak mogelijk naar 100% te laden. Zelfs vanaf waardes van 93%.

Gedoe voor diegene die hier last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawealm
Steefph schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:42:
Het lijkt dat Mike Procter is verteld dat voor diegene waarbij de HV spanning niet de 455V bereikt je per 10V verschil ongeveer 50-100u equalisatie nodig hebt. Dit omdat de BMS max 1-2mV per uur kan doen. Blijkbaar wordt aangeraden om de auto zo vaak mogelijk naar 100% te laden. Zelfs vanaf waardes van 93%.

Wat ik zo raar vind is dat Mike Proctor door MG kennelijk beschouwd wordt als aanspreekpunt van alle MG-eigenaren. Daarom wordt hem alle relevante informatie toevertrouwd zodat hij de rest van de goegemeente hierover kan informeren. Maar waarom gaat het op deze manier? Waarom kan MG zich zelf niet tot alle eigenaren richten? Ik vind dit een hele merkwaardige manier van doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steefph
jawealm schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:57:
[...]

Wat ik zo raar vind is dat Mike Proctor door MG kennelijk beschouwd wordt als aanspreekpunt van alle MG-eigenaren. Daarom wordt hem alle relevante informatie toevertrouwd zodat hij de rest van de goegemeente hierover kan informeren. Maar waarom gaat het op deze manier? Waarom kan MG zich zelf niet tot alle eigenaren richten? Ik vind dit een hele merkwaardige manier van doen.
Ben ik helemaal met je eens. Denk dat het meer is dat Mike iemand binnen MG UK kent en loopt te spammen met vragen.

Denk dat het ook is dat de Chinese tak slecht nieuws hoewel er een oplossing is ziet als bad-pr. Terwijl we just in Europa openheid waarderen. De Corsa-e van m'n moeder had een terugroepactie en daarbij werd duidelijk verteld wat het euvel is en wat eraan gedaan gaat worden.

Zou het zo fijn vinden als auto software gewoon open-source zou zijn zodat iedereen de mogelijkheid heeft issues te vinden en te verbeteren.

Het bericht op Slack
Hi all,

Once you have the new BMS update from 15/1/21, I understand to get the car back to normal will take 50-100 hours of equalisation charging per10V out. 445-455V.

If your car is out by 20V, that will take at a guess 100-200 hours of equalisation charging to get back to 455V.

Equalisation charging is the bit after the car has finished charging to 100%, when the MG badge glows constantly.

The BMS i understand can only move around 1-2mV per cell per hour.

So, my takeaway is it’s going to take a while to sort out.

I understand that MG tested this by leaving it in ‘Ready’ overnight, then charged during the day and repeated a few times. Not many of us can do that though.... if we want the car to be there in the morning!!!

What you can do to help speed this up is to charge to 100%, then discharge down to 93% and then charge up and balance. You don’t need to discharge the battery completely according to Miles Roberts.
toon volledige bericht

[ Voor 32% gewijzigd door Steefph op 29-01-2021 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Ik heb net de MG bij een snellader van bijna leeg naar 95% opgeladen. Er is 26,55 kWh bij gekomen; mijn totale nog werkende accupakket is nu dus nog zo'n 28 kWh i.p.v. 42 kWh. Ik heb a.s. dinsdag een afspraak bij VM Amsterdam voor de fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user-100
1993jjohan schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:45:
[Afbeelding]

Zet te kijken naar deze automatten. Weet iemand of de pasvorm van de mg zs hetzelfde is als die van de EV?
Aan het plaatje te zien van Ome Ali of niet? (zou je de link aub willen delen)
Grote kans dit ze gewoon gaan passen, heb er zelf in het verleden ook naar gekeken maar liep toen tegen hoge verzendkosten aan en ze uiteindelijk niet besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Steefph schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:42:

En dat zou allemaal door die november BMS update komen?
Normaal duurt een equalisatie een half uur tenzij de auto heel lang stil heeft gestaan dan duurt het twee uur.
Waarom maken ze niet dat de auto dan gewoon twee dagen aan de lader hangt zodat ineens alles afgewerkt wordt.
Het komt er toch gewoon op neer dat die 108 seriele blokjes allemaal precies dezelfde spanning hebben, ca. 4,2V
108 x 4,2 = ca. 454V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
@johnberg51 omdat de BMS dus maar 1 a 2 mV per uur kan doen (vanwege de stromen die er anders ontstaan waarschijnlijk). Als je dus enkele 10 tallen mV uit elkaar zit met cellen, dan duurt het dus lang. En je moet hem dus ook gewoon een de lader laten staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Steefph op 29-01-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Steefph schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:13:
@johnberg51 omdat de BMS dus maar 1 a 2 mV per uur kan doen (vanwege de stromen die er anders ontstaan waarschijnlijk). Als je dus enkele 10 tallen mV uit elkaar zit met cellen, dan duurt het dus lang. En je moet hem dus ook gewoon een de lader laten staan.
Zou kunnen:
10V verschil 10V = 10.000mV
10.000 : 108 = ca. 93 mV per blok
Ja dan zou het bij 1 mV per uur ca. 100 uur (93 : 1) duren of bij 2mV/uur ca. 50 uur
Maar ik zie niet in waarom die procedure via een speciaal programma gewoon in een keer afgewerkt kan worden.
Misschien komt dit wel omdat de BMS zo geprogrammeerd is dat equalisatie pas bij 100% begint en gewoon niet langer dan twee uur duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
johnberg51 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:27:
[...]

Zou kunnen:
10V verschil 10V = 10.000mV
10.000 : 108 = ca. 93 mV per blok
Ja dan zou het bij 1 mV per uur ca. 100 uur (93 : 1) duren of bij 2mV/uur ca. 50 uur
Maar ik zie niet in waarom die procedure via een speciaal programma gewoon in een keer afgewerkt kan worden.
Misschien komt dit wel omdat de BMS zo geprogrammeerd is dat equalisatie pas bij 100% begint en gewoon niet langer dan twee uur duurt.
Als ze dit nu gewoon in de werkplaats doen met een speciaal daarvoor ingerichte externe BMS ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1993jjohan
user-100 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:43:
[...]

Aan het plaatje te zien van Ome Ali of niet? (zou je de link aub willen delen)
Grote kans dit ze gewoon gaan passen, heb er zelf in het verleden ook naar gekeken maar liep toen tegen hoge verzendkosten aan en ze uiteindelijk niet besteld.
Inderdaad ome Ali. Als die goed past echt mooi. En denk dat de voorstoelen ook zeker zullen passen. Waar ik vooral bang voor ben ik dat doe achterin in het midden anders is als de benzine variant. Waar denk ik het middenstuk meer uitsteekt naar boven.

Als alles past wil ik eigenlijk deze en deze halen.
https://a.aliexpress.com/_BOIG0p

In combinatie met deze voor achterin.
https://www.amazon.nl/Kof...Accessoires/dp/B08RXYQ46P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user-100
1993jjohan schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:10:
[...]

Inderdaad ome Ali. Als die goed past echt mooi. En denk dat de voorstoelen ook zeker zullen passen. Waar ik vooral bang voor ben ik dat doe achterin in het midden anders is als de benzine variant. Waar denk ik het middenstuk meer uitsteekt naar boven.

Als alles past wil ik eigenlijk deze en deze halen.
https://a.aliexpress.com/_BOIG0p

In combinatie met deze voor achterin.
https://www.amazon.nl/Kof...Accessoires/dp/B08RXYQ46P
Prachtige set voor in de wintermaanden.
Zo jammer van de verzendkosten, ik wacht nog even tot er een aanbieder komt die vanuit Europa magazijn verstuurt.

Overigens heb ik "spatborden" via Ome Ali gekocht, verbluffend hoe goed deze passen, sluiten perfect aan.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dKqUILD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1993jjohan
user-100 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:37:
[...]

Prachtige set voor in de wintermaanden.
Zo jammer van de verzendkosten, ik wacht nog even tot er een aanbieder komt die vanuit Europa magazijn verstuurt.

Overigens heb ik "spatborden" via Ome Ali gekocht, verbluffend hoe goed deze passen, sluiten perfect aan.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dKqUILD
Ik heb er best wat voor over voor zoon setje rubberen matten die helemaal met randen aansluiten maar dan moet ik wel zeker weten dat ze goed passen voordat ik ze aankoop. Ik heb ook de verkoper een bericht gestuurd en hopelijk krijg ik daar meer duidelijkheid over.

Die spatlappen kan ik inderdaad iedereen aanraden. Ik heb net even een foto gemaakt. Daarom kan je zien dat die toch wel redelijk wat modder tegen houden. Wat het doet met je range geen idee.

Daarnaast heb ik ook een extra smal ledstripje in het dak gemaakt voor de verlichting achterin. Is ook echt super.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzpoJvgMt9y5pZ2IdBAl8x6jlHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlTcBzegJ3tkX5gomxGYH09f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axJutAq5911J4Lr6azJS3jN6rGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrt6NbYjGYJxglwoejZGtQCT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FEcUfjhMe_5RuWVzQB65qJd2HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CGCPQHVE4rLzxbLe01RYiyj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZl3TpOeVcS_8MbQMYNU6dhP-C0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yf10TLD3B9BRfY6WvZT6DCHz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
jawealm schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:43:
@CCXT1984: in zijn reactie op jouw comment bracht Steefph daar nog begrip voor op (zie hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65508306), maar ik ben er wel klaar mee. Er is veel reden om kritisch te zijn op VM maar bij jou is de rode draad om mensen die dat doen in het ongelijk te willen stellen. Veel van jouw reacties zijn op die manier te lezen, zo ook bovenstaande. Kennelijk heb jij reden om VM een warm hart toe te dragen maar voor mij wordt je op deze manier een ongeloofwaardige deelnemer aan dit forum.
Ik heb niks met VM, ken het hele bedrijf ook niet uit het verleden. Ik koop de auto bij de mannen en dames van MG en die zijn verantwoordelijk voor het product en de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
@1993jjohan die lichtstrip, waar heb je die aangesloten? En hoe schakel je hem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1993jjohan
Steefph schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:58:
@1993jjohan die lichtstrip, waar heb je die aangesloten? En hoe schakel je hem?
Die zit op de interieur verlichting aangesloten. Gaan dus aan samen met de bestaande lampen.

Geeft in het donker echt een hoop licht.

[ Voor 7% gewijzigd door 1993jjohan op 30-01-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
1993jjohan schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:02:
[...]

Die zit op de interieur verlichting aangesloten. Gaan dus aan samen met de bestaande lampen.

Geeft in het donker echt een hoop licht.
Ja, ik zat ook met een soortgelijk idee te spelen. Hoe hoog/breed is deze strip? En nu je het geïnstalleerd hebt, denk je dat dit wel echt de max is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mwwiegertjes
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-04-2021
Ik (mijn auto)heb vorige week de update gehad om het BMS probleem op te lossen. Weet iemand hoe lang het duurt voor e.e.a. weer normaal functioneert. Ik reed vandaag weg met 250 km bereik (ECO). Na 70 km stond er nog 107 bereik op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
Mwwiegertjes schreef op zondag 31 januari 2021 @ 00:11:
Ik (mijn auto)heb vorige week de update gehad om het BMS probleem op te lossen. Weet iemand hoe lang het duurt voor e.e.a. weer normaal functioneert. Ik reed vandaag weg met 250 km bereik (ECO). Na 70 km stond er nog 107 bereik op de teller.
Kijk even op de fb pagina: MG ZS EV rijders Nederland. Er is daar een giga topic over de BMS update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk met al die updates.
Allereerst die BMS updates, voor zover ik het kan zien het volgende:
Origineel bij alflevering rond juli: 0823600P09
In september alleen op eigen verzoek en indien echt nodig: 0603610R28
In november 1016620R40 dit schijnt de boosdoener te zijn
In januari een BMS update om die van november weer te herstellen, dit zou wel een groot aantal equalisatieprocessen vergen.

Verder zit hier tussen in nog de zgn. PEB update i.v.m. doorbranden hoofdzekering, dit was de terugroepactie.
Nu lees ik het artikel van @Sjoerd op het OVMS forum, weet niet of dit Sjoerd is van dit forum.
https://discourse.mymgzse...-and-balancing-issues/344

Hier maak ik weer uit op dat die november BMS update (R40) een soort van combi update is die het fall asleep issue EN het doorbranden van de hoofdzekering zou verhelpen.
Sorry nou begint het mij echt te duizelen eerst had je de gewone PEB update en nu in een keer dit. :?
Zijn we nu geen dingen door elkaar aan het halen: PEB en BMS?
Verklaart dit nou waarom sommigen nu ongevraagd met die BMS ellende zitten?

Citaat:
The update to prevent the fuse from burning seems to have achieved this by stopping the charging process when the first battery cell is fully charged

Ik heb eind oktober de PEB update gehad, wordt die via de OVMS uitdraai weergegeven als PEPS code ZS11SW01?
Voor BMS heb ik nog steeds 0823600P09

Heb ik het allemaal goed op een rij gezet en wie kan hier nog meer over vertellen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
@johnberg51 ik heb wel die PEB update gehad maar niet die R40. Ik heb zo even niet de OVMS resultaten bij de hand (ik check het straks wel even) maar ik geloof dat ik ook BMS R09 R17 heb (op verzoek in juli bij levering laten plaatsen ivm mijn zappi laadproblemen).

Bij de PEB update werd me verteld dat er normaal gesproken 1,5 uur over gaat want twee updates, maar ik had maar 1 update nodig zei ie. Dus ik denk dat ze normaal dan ook de BMS deden maar omdat ik al R09 R17 had het niet nodig was om R40 te krijgen, gelukkig.

edit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
OVMS# softver
ATC REL_DC_BEV_C036     
TC F01R0A7366
DCDC F01R0A7355
VCU   blrv0450
ABS 1019000000
EPS Zs11ESVf17
EPB       S001
RDRA 00000SW026
GWM 0026011080
PLC 1770099611
PEPS ZS11SW01
IPK S200425-09
TBOX SNMX007Z1E
SRM ZS11.E1.02
SCU 194136858 C0807
ICE S160630.01
FDR ACC_SW:5.0
FVCM Z5.0RC07  
BMS 0106600R17
TPMS QY1105A812

[ Voor 26% gewijzigd door thehog op 31-01-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
thehog schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:40:
@johnberg51 ik heb wel die PEB update gehad maar niet die R40. Ik heb zo even niet de OVMS resultaten bij de hand (ik check het straks wel even) maar ik geloof dat ik ook BMS R09 R17 heb (op verzoek in juli bij levering laten plaatsen ivm mijn zappi laadproblemen).

Bij de PEB update werd me verteld dat er normaal gesproken 1,5 uur over gaat want twee updates, maar ik had maar 1 update nodig zei ie. Dus ik denk dat ze normaal dan ook de BMS deden maar omdat ik al R09 R17 had het niet nodig was om R40 te krijgen, gelukkig.
Weer een andere BMS, de R17, zijn er al 4 in totaal. :o

Die PEB update wordt die weergegeven als PEPS code ZS11SW01?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-05 16:23
1993jjohan schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:42:
[...]

Ik heb er best wat voor over voor zoon setje rubberen matten die helemaal met randen aansluiten maar dan moet ik wel zeker weten dat ze goed passen voordat ik ze aankoop. Ik heb ook de verkoper een bericht gestuurd en hopelijk krijg ik daar meer duidelijkheid over.

Die spatlappen kan ik inderdaad iedereen aanraden. Ik heb net even een foto gemaakt. Daarom kan je zien dat die toch wel redelijk wat modder tegen houden. Wat het doet met je range geen idee.

Daarnaast heb ik ook een extra smal ledstripje in het dak gemaakt voor de verlichting achterin. Is ook echt super.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik verbaas mij over de hoeveelheid modder onder de deuren waardoor de kans op een vieze broek bij uitstappen toch aanzienlijk groter is dan normaal.

Is dat met deze spatlappen merkbaar beter?

De verlichting achterin is ideaal inderdaad. Kinderen vinden het ook geweldig in het donker.

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user-100
Jorco schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:37:
[...]

Is dat met deze spatlappen merkbaar beter?
Absoluut merkbaar beter, maar er komt nog steeds wel modder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-05 12:37

Fremske

and change the world

https://discourse.mymgzse...ty-on-remote-features/323

Doorbraak de code van de head unit is beschikbaar gekomen. Er zijn al resources op Discourse bezig om de code te ontleden. Lijkt gewoon Android te zijn die je makkelijk in developer modus kunt zetten. Dus dikke kans dat we dan ook zelf apps kunnen inladen en OBD functies kunnen aanspreken. Dus heb je Android kennis help dan mee!

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Je zou het bijna zijn vergeten, maar hoe zat dat nou eigenlijk ook al weer met het navigatiesysteem.
Ik kreeg allemaal aanbiedingen van Naviextras voor 25% korting op kaarten, maar hadden wij niet een aantal jaren gratis updates? Of misschien wel lifetime, ik weet het echt niet meer.
Ik heb momenteel 2020 Q2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 21:21
johnberg51 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:21:
Je zou het bijna zijn vergeten, maar hoe zat dat nou eigenlijk ook al weer met het navigatiesysteem.
Ik kreeg allemaal aanbiedingen van Naviextras voor 25% korting op kaarten, maar hadden wij niet een aantal jaren gratis updates? Of misschien wel lifetime, ik weet het echt niet meer.
Ik heb momenteel 2020 Q2.
Met de bijgewerkte Android Auto APK werkt het al een stuk beter dus Google Maps FTW _/-\o_
Pagina: 1 ... 31 ... 90 Laatste

Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)

Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2