Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThierryTale
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06 15:19
johnberg51 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:58:
Lijkt wel of de auto maar half opgeladen wordt, terwijl de auto denkt dat dit 100% is.
Laadtijd 11 uur terwijl dit zeker 20 uur had moeten zijn.
Inschatting GOM zit er ook elke keer voor de helft naast.
Net als Pascal ook al aangeeft: hoeveel is de HV accuspanning als de auto 100% SOC aangeeft, dit moet 454V zijn.
Dit is soms een betere controle dan dat percentage.
Iets voor de volgende keer als je 100% opgeladen hebt.
Die ga ik nog ff checken. Was lager volgens mij. Ik dacht rond de 320V ofzo. Maar moet dat ff double checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThierryTale
964C2 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:44:
@ThierryTale

Met welke velgen / banden combinatie rijdt je MG.
Ik merk dat de optionele 18 inch met Continental winterbanden wel negatieve invloed hebben op het bereik. ( ik zweer al > 35 jaar bij Conti's voor de winter )
Ik schat 10% meer verbruik
Maar ja , veiligheid in de winter is ook wat waard en het oog wil ook wat ... 8)
Gewoon de standaard velgen.. 😬

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 15:25
ThierryTale schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:53:
[...]

Vandaag nog 2 ritten gemaakt met "volle" accu. 209 om mee te beginnen. Start de auto en zakt al gelijk terug naar 188. Auto in Eco en hij springt naar 207, auto even snel uit met de charger aangesloten en die geeft 230 en zakt gelijk terug naar 209 zoals toen ik hem aanzette.

Heb de foto's erbij gedaan van de ritten en de kilometerstanden. 40 kilometer gereden in normaal en met de airco zoals op de foto + stoelverwarming bestuurder. Niets geks zo lijkt me. En ruim 80 km 'kwijt'.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat als je het voltage checkt, er inderdaad een blok gemist wordt in je accu pakket, dat kan natuurlijk gebeuren als er bij productie wat fout gaat. nu kunnen we allemaal raden wat er mis is maar weten doen we het niet.

de oplossing zal bij van mossel gezocht moeten worden meten is weten. en als ze daar de fout zien zal er een nieuw accu pak onder moeten, ze zullen echt niet het pak open maken en daar een nieuw blok in plaatsen, ze zullen het terug sturen naar China waar ze grondig gaan onderzoeken wat er mis is gegaan en als ze meerdere accu's terug krijgen met het zelfde probleem een oplossing gaan zoeken of het productie proces aan passen.

maar zover mijn kennis rijkt heb je gewoon pech dat jij net de accu hebt die een fout heeft, maar bekijk het van de Andere kant als je een nieuwe accu krijgt beginnen je KM weer op nul wat betreft je accu en mochten ze in tussentijd toch een verbetering aan de accu hebben doorgevoerd ben jij degenen die dat dan ook hebt.

Maar hou ons op de hoogte ben benieuwd wat ze bij Van Mossel vinden als hij aan de computer hangt, mijn ervaring is dat als er wat mis is met de auto ze het afdoen als een mistig verhaal en achter de schermen het snel proberen op lossen met Mg europa, en jij een leen auto krijgt voor de tijd van reparatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
@pecari ze kunnen wel degelijk gedeeltes van het complete pakket wisselen. Dat was juist 1 van de selling-items in de UK. Nu heeft er dus iemand in de UK een gedeeltelijk gerepareerd pack en daardoor nu een maximale capaciteit van 94% (welke dus door de auto als 100% aangegeven word).

Alles wat we tegen ThierryTale zeggen is wat hij als extra diagnose kan geven aan de monteurs. Hierdoor zullen zij ook veel sneller een goede diagnose kunnen stellen.

offtopic:
Ik zou willen dat mijn klanten beter beslagen ten ijs komen als ze problemen in de installatie hebben. Niet alleen de opmerking, ja hij doet het niet...

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pecari
Steefph schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:38:
@pecari ze kunnen wel degelijk gedeeltes van het complete pakket wisselen. Dat was juist 1 van de selling-items in de UK. Nu heeft er dus iemand in de UK een gedeeltelijk gerepareerd pack en daardoor nu een maximale capaciteit van 94% (welke dus door de auto als 100% aangegeven word).

Alles wat we tegen ThierryTale zeggen is wat hij als extra diagnose kan geven aan de monteurs. Hierdoor zullen zij ook veel sneller een goede diagnose kunnen stellen.

offtopic:
Ik zou willen dat mijn klanten beter beslagen ten ijs komen als ze problemen in de installatie hebben. Niet alleen de opmerking, ja hij doet het niet...
Alles kun je zo'n beetje maken, alleen ga je het niet slechter maken met tweehans Cellen zeker gezien het fijt dat de Mg nog maar kort op de markt is en er ook bijna geen gebruikte onderdelen te krijgen zijn en al helemaal geen accu's met zoveel gebruik dat mocht je toch een gebruikte blok vervangen dat die zoveel slechter is.

Dus ik doe dit af als klein beetje onzinnig zoals je merkt, ik heb in mijn leven erg veel reparaties gedaan maar slechter maken kun je niet zien als reparatie. daar krijg je toch alleen maar gezeik mee en staan ze zo weer op de stoep zeker onder garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
@pecari de "nieuwe" manier van repareren is de randjes van de garantie opzoeken ;) 94% is meer dan de gestelde 70%. Gebruikte onderdelen is wat anders dan nieuw cluster cellen plaatsen (waarvan er geloof ik 9 in de accu zitten). Gelijk de gehele accu afschrijven zou zeer onrendabel zijn. Ook omdat het om private lease gaat, zal het aan VM zijn om dit zo goedkoop mogelijk op te lossen aangezien zij de eigenaar zijn.

Maar, we zullen zien wat VM gaat doen hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 17:47
Steefph schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:44:
@pecari de "nieuwe" manier van repareren is de randjes van de garantie opzoeken ;) 94% is meer dan de gestelde 70%. Gebruikte onderdelen is wat anders dan nieuw cluster cellen plaatsen (waarvan er geloof ik 9 in de accu zitten). Gelijk de gehele accu afschrijven zou zeer onrendabel zijn. Ook omdat het om private lease gaat, zal het aan VM zijn om dit zo goedkoop mogelijk op te lossen aangezien zij de eigenaar zijn.

Achttien modules met ieder zes blokjes in serie van zes parallel geschakelde cellen.
Tja, je kunt ze vervangen met rubberen handschoenen aan, maar dat zie ik ze bij VM toch nog niet zo snel doen.
Ben echt benieuwd hoe dit afloopt.
Het is net als bij conventionele kerstlichtjes, als je er een vervangt brand de andere weer door. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pecari

Jij denkt echt dat Van Mossel dit zelf gaat oplossen waar fabrieks garantie op zit, en dan voor de goedkoopste oplossing gaan nee natuurlijk niet, die auto ook al is het lease moet straks nog spik en span zijn als die weer door verkocht moet worden dat is de extra winst van lease, daar halen ze net de winst uit 5 jaar en dan 50000km wat je meer rijd komt als extra prijs op de lease. kassa!! en bovendien geven ze de garantie weer door 8 jaar accu 150.000km op de auto zit 7 jaar, als je accu nu dit probleem vertoon dat komt deze vanzelf onder garantie voor een nieuwe in aanmerking.

Nee dit wordt netjes door een nieuwe vervangen als het probleem in de cellen zit, kan natuurlijk ook een printplaats zijn die defect is kan van alles zijn mogelijk een aanstuurprobleem van de bms voor een deel van de accu. de tijd zal het uitwijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
@pecari jij werkt bij VM? Je doet een hoop uitspraken hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pecari
Steefph schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:05:
@pecari jij werkt bij VM? Je doet een hoop uitspraken hier.
Nee ik werk niet voor of met Van Mossel, als dat wel zo was had ik dat zeker vermeld dat zou dan zeker op zijn plaats zijn.
maar heb wel de nodige ervaringen, als je al mijn posten terug leest dan kun je vinden dat ik oplossingen aandraag uit eigen ervaringen, en ook mensen op weg help met uitlopende zaken gratis en voor niks zoals het hoort.

hier nog een leuke link.

https://www.autoweek.nl/a...2QVSW4#Echobox=1608805473

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steefph
@pecari daarom is het vreemd dat je aangeeft hoe VM dit gaat oplossen en ook dat ieder ander die aangeeft welke testen te doen niet goed bezig lijkt te zijn. Nofi

Laten we gewoon afwachten wat de garage gaat doen aangezien hij komende week een afspraak heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
Ja, gewoon lekker afwachten, speculeren vooraf is leuk, maar de werkelijkheid zal het leren.
We hebben het hier over een van de meest kritische onderdelen van de auto en ik ben echt heel erg benieuwd hoe dit afloopt. :) O-) ;w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Ze kunnen de accu in 5 minuten eronder uit halen en individuele modules gewoon vervangen. Toevallig heb ik gesproken met een van de monteurs in Tiel die hiervoor bevoegd is. Toen ik er was, stonden ook wat modules van een Leaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThierryTale
Woensdag moet ie, dus we gaan het zien.. Thanks allemaal voor de adviezen en gegeven zoekrichtingen. Heb ik veel aan gehad. Morgen ff een presso maken voor van Mossel. Hebben ze gelijk alle data..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGZSEV81
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-12-2021
VM heeft zojuist met mij contact opgenomen voor een terugroepactie. Een afspraak gemaakt voor 15 januari: TRA PEB, IPK, BCM, GW, FICM en SC16 uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Is dat nog nav openstaande vragen of zijn ze helemaal uit zichzelf gaan bellen? En hebben ze nog aangegeven wat er niet goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGZSEV81
  • Laatst online: 06-12-2021
sunib schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:40:
Is dat nog nav openstaande vragen of zijn ze helemaal uit zichzelf gaan bellen? En hebben ze nog aangegeven wat er niet goed is?
Ze belden uit zichzelf. De eerste vraag was aan mij welke updates onze MG al heeft gehad..... Nou is die van ons al een keer terug geweest voor een update maar ik weet ook niet precies welke. Het ging in ieder geval om een terugroepactie wist de juffrouw van MG te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user-100
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 16:33
MGZSEV81 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:50:
[...]

Ze belden uit zichzelf. De eerste vraag was aan mij welke updates onze MG al heeft gehad..... Nou is die van ons al een keer terug geweest voor een update maar ik weet ook niet precies welke. Het ging in ieder geval om een terugroepactie wist de juffrouw van MG te vertellen.
Echt bizar bij VM, je zou denken dat ze in een centrale database op kenteken niveau bijhouden wat een auto voor updates gehad heeft.

VM Roermond presteerde het om mij 2 dagen na een vervanging van het entertainment systeem door VM Breda te bellen voor een software update / terugroepactie. Op mijn vraag of die er dan 2 dagen geleden niet al ingezet was moest ze mij vertellen dat ze dat niet kon zien en mij terug zou bellen - nooit meer iets gehoord,.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Ik ben vandaag ook terug geweest bij Van Mossel Tiel voor:
  • 12V meldingen: volgens de test is deze 533AH t.o.v. 577AH (nieuw) en 12,3V en dus goed bevonden :(
  • De kloenk in het stuur: die is verholpen door alles van het stuurkolom los en weer vaster te draaien
  • De verwarming die weinig deed: uitgaand 68 graden gemeten en maar 15 graden uitgeblazen. Mijn constatering klopt en wordt hierover gecontacteerd weer.
  • BMS update: nog steeds niet officieel uitgebracht en de bijna productie versies bevatten ook nog steeds bugs zoals jullie hierboven al hebben kunnen lezen
  • Android Car: wordt officieel niet in NL ondersteund wordt er gezegd ondanks dat dit overal in de brochure staat |:(
  • [i]Terugactie kabelboom stuur: er zou een terugroepactie gaande zijn dat de kabelboom in het stuurhuis te krap kan zijn gelegd maar had de mijne geen last van.
Ze konden de auto trouwens niet uitlezen omdat de authenticatie voor hun tooling eruit lag...

Rijd ik terug: doet de verwarming op het einde van de rit opeens weer...

[ Voor 8% gewijzigd door Pascal Saul op 31-12-2020 18:05 ]

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 06:36
Ik zag dat John Berg51 preciwes wist te vertellen hoe de accu gemaakt is , dus 18 cellen , met 6 in serie en 6 in paralel, maar weet iemand hoeveel volt de accu moet zijn zodra je start met zo min mogelijk gebruikers aan?
Dus alleen contact zonder radio, verwarming blower etc..... Als je weet dat de HV batterij dan bv.... 440 volt zou moeten zijn en hij is maar 410 ofzo dat weet je toch heel snel of er een cel kapot is ,of zie ik dat verkeerd. Ik vind dat het bereik niet optimaal is maar wijd dat aan de kou. Ik verbruik ook bijna dubbel als dat de gom aangeeft op N en in stand 3 ... Maar kan op mijn werk gratis laden en maar me daar dus minder druk om vanwege dat woon werk heen en terug een 70 km is. Maar merk wel dat vol naar huis gisteren en vanochtend weer terug naar de baas, er nog maar 120 over is, en dat is denk ik teveel verbrui. Maar weet iemand het voltage van de HV batterij, met alleen contact aan? Als ik vanuit Amstelveen mijn dochter naar huis breng in den Haag, en ik vertrek met 210 km op de gom kom ik maar net thuis zonder laden onderweg maar is er nog maar 30 over, de afstand is iets van 110 ..... ik ben daar niet blij mee.....maar wat moet je?

[ Voor 12% gewijzigd door marc4547 op 31-12-2020 08:14 ]

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

• johnberg51
marc4547 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:11:
Ik zag dat John Berg51 preciwes wist te vertellen hoe de accu gemaakt is , dus 18 cellen , met 6 in serie en 6 in paralel, maar weet iemand hoeveel volt de accu moet zijn zodra je start met zo min mogelijk gebruikers aan?
Dus alleen contact zonder radio, verwarming blower etc..... Als je weet dat de HV batterij dan bv.... 440 volt zou moeten zijn en hij is maar 410 ofzo dat weet je toch heel snel of er een cel kapot is ,of zie ik dat verkeerd. Ik vind dat het bereik niet optimaal is maar wijd dat aan de kou. Ik verbruik ook bijna dubbel als dat de gom aangeeft op N en in stand 3 ... Maar kan op mijn werk gratis laden en maar me daar dus minder druk om vanwege dat woon werk heen en terug een 70 km is. Maar merk wel dat vol naar huis gisteren en vanochtend weer terug naar de baas, er nog maar 120 over is, en dat is denk ik teveel verbrui. Maar weet iemand het voltage van de HV batterij, met alleen contact aan? Als ik vanuit Amstelveen mijn dochter naar huis breng in den Haag, en ik vertrek met 210 km op de gom kom ik maar net thuis zonder laden onderweg maar is er nog maar 30 over, de afstand is iets van 110 ..... ik ben daar niet blij mee.....maar wat moet je?
Hallo Marc,
Ik heb het al vele malen vermeld: 100% opgeladen moet ca. 454V aangeven bij “electrical information”
In ieder geval de verwarming uit.
Ik weet niet in hoeverre mate die spanning maatgevend is voor de gezondheid van de accu, denk dat daar meer bij komt kijken om te testen.
Via OVMS kun je ook nog de SOH zien (state of health) zien, moet nu nog 100% zijn.
Hoe hard reed je naar de Haag? Boven de 100 neemt het verbruik sterk toe.
Bij mij valt het verbruik ook wel tegen (rij heel veel kleine stukjes op 60 Km wegen), maar die kachel hakt er ook in.
Zal blij zijn als in de zomer alles weer als vanouds is.

• elianmars
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-01-2021
Pascal Saul schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:46:
Ik ben vandaag ook terug geweest bij Van Mossel Tiel voor:
  • 12V meldingen: volgens de test is deze 533AH t.o.v. 577AH (nieuw) en 12,3V en dus goed bevonden :(
  • De kloenk in het stuur: die is verholpen door alles van het stuurkolom los en weer vaster te draaien
  • De verwarming die weinig deed: uitgaand 68 graden gemeten en maar 15 graden uitgeblazen. Mijn constatering klopt en wordt hierover gecontacteerd weer.
  • BMS update: nog steeds niet officieel uitgebracht en de bijna productie versies bevatten ook nog steeds bugs zoals jullie hierboven al hebben kunnen lezen
  • Android Car: wordt officieel niet in NL ondersteund wordt er gezegd ondanks dat dit overal in de brochure staat |:(
  • [i]Terugactie kabelboom stuur: er zou een terugroepactie gaande zijn dat de kabelboom in het stuurhuis te krap kan zijn gelegd maar had de mijne geen last van.
Ze konden de auto trouwens niet uitlezen omdat de authenticatie voor hun tooling eruit lag...

Rijd ik terug: doet de verwarming op het einde van de rit opeens weer...
Ook ik kreeg telkens 12v meldingen. Accu is doorgemeten en goed bevonden.
Dezelfde dag opnieuw 12v melding, dus lekker geklaagd op Facebook. Daarna werd ik gebeld door van Mossel. Ik ben er opnieuw heen gegaan, heb een nieuwe accu gekregen en de BMS update.
Met de nieuwe accu (eentje van Renault....) nog geen enkele keer de 12v melding gekregen.
Wel is de range flink gekelderd na de BMS update. Spanning van de HV accu blijkt nu 445v te zijn, met alle verbruikers uit. Dus niet 455v, zoals het schijnbaar hoort te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
@Pascal Saul @elianmars

Allereerst wat bedoel je met 533AH, toch geen ampere/uur neem ik aan, dat haalt een vrachtwagenaccu nog niet. Komma ertussen misschien 53,3?
Accu bijna op na een (half) jaar??
Misschien ver gezocht, kan dit niet komen doordat die OVMS module de computer teveel wakker houdt en die accu 24/7 te veel stroom staat te trekken?
@elianmars
HV spanning ineens 445V
Echt 100% geladen?
Voor BMS update nog 455V?
Als dat echt zo is dan is MG misschien bang geworden voor een te snelle degradatie van de batterij.
455 : 108 = 4,21V celspanning, eigenlijk veel te veel voor een EV
445 : 108 = 4,12V is de accu een stuk blijer mee, maar staat voor 90% SOC, scheelt 10% in range.
Misschien zoek ik het wel te ver, maar toch. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
johnberg51 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:16:
@Pascal Saul

Allereerst wat bedoel je met 533AH, toch geen ampere/uur neem ik aan, dat haalt een vrachtwagenaccu nog niet. Komma ertussen misschien 53,3?
Accu bijna op na een (half) jaar??
Misschien ver gezocht, kan dit niet komen doordat die OVMS module de computer teveel wakker houdt en die accu 24/7 te veel stroom staat te trekken?
Zal best maar dat stond op het bonnetje van die meetapparatuur. Die kan geen komma's denk ik... Ze hadden de 12V ook nog los opgeladen en toen kreeg je de melding niet. Aan de lader gezet thuis en vandaag direct weer de melding. De accu zit gewo9n tegen de ondergrens mede door de koud en dab mogen ze het niet "vervangen".

Nee, zonder OVMS zelfde probleem. Zo gauw het richting 0 graden ging zag je het voltage teruglopen. Ook na 30 minuten rijden zonder gebruikers zie je de 12V niet meer volledig opgeladen zijn maar max tot het 14V streepje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morinzil
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-07 21:48
Ik heb twee weken geleden de BMS update gehad (de update waarbij de auto direct AC begint te laden, dus ook zonder de auto op slot te doen). Sindsdien merkte ik een verminderde actieradius. Eerst ging het aantal KM’s op de GOM erg hard naar beneden, nu geeft hij bij een volle lading al een stuk minder KM’s aan. Zit nu rond de 180km in N-stand, verbruikers aan. Zie foto.

Naar aanleiding van opmerkingen hier ook maar eens even gekeken naar de spanning bij volle accu: is nu bij mij ook 445V bij een volle lading, waar dit voorheen 455 was. Zie zelfde foto.

Beetje anekdotisch voorbeeld: maar vlak voor de update ben ik op en neer naar mijn ouders gereden, een rit van in totaal 150 km, met flink wat snelweg km’s. Op een volle lading kon ik echter prima op en neer en had ik zo’n 40 a 50 km over bij thuiskomst.
Een week later, na de update dus, redde ik het niet zonder bij te laden. Weersomstandigheden (druilerig weer, temperatuur exact hetzelfde, idem met de wind) waren gelijk en heb ook niet harder/anders gereden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rko6fseaQC0K7_LWBuzL3aIPOoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNzN4Mwyn0sCEeQn2OCdx5JS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-06 11:58
Ik heb inmiddels ook een MG geleverd gekregen en
Android Car: wordt officieel niet in NL ondersteund wordt er gezegd ondanks dat dit overal in de brochure staat |:(
Met mijn nieuwe android telefoon en originele kabel werkt Android Auto gewoon hoor. Let op wat voor kabel je gebruikt.

En wat ik van een vriend hoorde die bii Citroën werkt, is dat de gegevens van MG rijders niet automatisch gekoppeld worden aan de VM/Citroën database. Merk hier en op de fb pagina dat veel mensen gelijk dan VM op van alles aanspreken, maar het probleem ligt vooral bij MG lijkt me. Die zijn vrij nieuw in NL en zijn nog zoekende naar structuur lijkt het me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
*Update 31-12* in tussen staat onze auto al enige tijd bij Van Mossel Breda. Het probleem is niet dat de accu defect is, maar dat de BMS update welke erop is gezet in november de auto in de soep heeft laten draaien. Dit schijnt intussen een wereldwijd issue te zijn. Ook in de Engelse groep heb ik deze foutmelding nu al meerdere keren langs zien komen. Onze auto blijft in Breda staan, tot de nieuwe BMS update wordt vrijgegeven in China. Dit zal nog een week of 3 duren.

Boven een citaat uit de Facebookgroep.
Mensen, mensen wat is dat toch allemaal met die BMS update, het gaat er al een half jaar over.
Je kon dit een half jaar terug al laten doen mits het echt noodzakelijk was anders op eigen kosten.
De accu zou erdoor in de soep draaien “Please slow charge vehicle” melding.
En nu lees ik al diverse malen dat de HV batterij spanning na die update van 455 naar 445V gegaan is bij 100% SOC.
Nogmaals 445V betekent eigenlijk 90% SOC
Dit zou betekenen dat ze de specs in EV database al voor de tweede keer moeten bijstellen.
Zijn dit nou allemaal bugs en beta updates en moet de echte BMS update nou over 3 weken komen net zoals op FB staat.
Ik snap er geen bal meer van. :? :? :(
In ieder geval blij dat ik die update nog niet heb laten doen, is voor mij trouwens zinloos ook nog.

[ Voor 4% gewijzigd door johnberg51 op 03-01-2021 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
  • Laatst online: 17-05-2023
Ik heb ook mijn twijfels over de range van de MG na de BMS update; deze is bij mij op donderdag 26 november uitgevoerd bij VM in Amsterdam. Het lastige is dat het daarna kouder is geworden waardoor je niet met 100% zekerheid kunt zeggen of de BMS update de boosdoener is. Voor de BMS update was er sprake van een range van ca. 230 km. Donderdag jl. had ik de MG in Arnhem 70% opgeladen voor een ritje naar Almere (92 km), maar bij Amersfoort heb ik nog maar even extra bijgeladen omdat ik er niet zeker van was of ik het zou halen. Dat betekent dat de range bij een volle accu nu nog maar 135 km is. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit alleen aan het koudere weer ligt, maar je kunt er pas met zekerheid iets over zeggen als de temperatuur weer rond de 20 graden ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 10:08
Bij ons is de BMS update uitgevoerd zonder dat we er om gevraagd hadden of dat het voor ons nodig was, en nu lukte het ons op een volle accu nét om een rit van 130 km te maken met nog minder dan 20 km aan geschat bereik over. Op de bestemming weer naar 100% geladen, blijkt er maar net aan 30 kWh te zijn afgenomen. We hadden dus in principe nog 90 km bereik over in plaats van de aangegeven 20.

Je zou normaal trouwens maar elke dag 100 km heb en terug moeten rijden. In plaats van goedkoop thuis laten zit je dan nu aan openbare laadpalen vast. Aangezien er geen app is waarmee je kunt zien hoe vol je auto zit of waarmee je het laden kunt stoppen kan dat aardig in de papieren lopen als de BMS-update-update uit blijft. Vraag me af of je die kosten tzt bij Van Mossel kunt declareren.

Pluspunt: 220 km was trouwens een enorm goede prestatie geweest als je keek naar de omstandigheden (onder de 4 graden, harde wind en slagregen).

[ Voor 40% gewijzigd door Skit3000 op 03-01-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Skit3000 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:06:
Op de bestemming weer naar 100% geladen, blijkt er maar net aan 30 kWh te zijn afgenomen. We hadden dus in principe nog 90 km bereik over in plaats van de aangegeven 20.
Dat zou dus betekenen dat de guess-o-meter / state of charge-indicatie als gevolg van de BMS update compleet onbetrouwbaar is geworden. Wellicht is dit de moeite van het onderzoeken waard. In eerste instantie krijg je nl. de indruk dat de capaciteit van het accupakket a.g.v. de BMS update schrikbarend achteruit is gegaan. Wellicht is het dus alleen de onjuiste GOM/SOC-indicatie die je op het verkeerde been zet.
Maar om nou door te rijden tot 0 kilometer GOM en te wachten totdat de GOM weer op 70 o.i.d. springt is ook weer zo wat; wie durft?

[ Voor 9% gewijzigd door jawealm op 03-01-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user-100
jawealm schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:37:
[...]

Dat zou dus betekenen dat de state of charge-indicatie als gevolg van de BMS update compleet onbetrouwbaar is geworden. Wellicht is dit de moeite van het onderzoeken waard. In eerste instantie krijg je nl. de indruk dat de capaciteit van het accupakket a.g.v. de BMS update schrikbarend achteruit is gegaan. Wellicht is het dus alleen de SOC-indicatie die je op het verkeerde been zet.
Ik begin er steeds minder van te begrijpen, wordt er nu gesuggereerd dat na de BMS update de SOC-indicatie aangeeft dat je accu (voor het voorbeeld) nog maar 10% vol zit en dat je eigenlijk nog "best ver" zou moeten kunnen rijden?

Andere vraag, wat is de makkelijkste manier (sorry zal hier best ergens in het draadje staan, maar kan het zo snel niet vinden) om te zien of je die BMS update hebt?

Verwacht als VM op deze manier doorgaat dat ze in 2021 nog in een programma als Radar of Kassa gaan verschijnen, de consument accepteert dit soort onduidelijkheden nu eenmaal niet.

Is er iemand die een kennis heeft die bij VM werkt of heeft gewerkt? Inside information wordt wel erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
[...]

Dat zou dus betekenen dat de guess-o-meter / state of charge-indicatie als gevolg van de BMS update compleet onbetrouwbaar is geworden.
...
Maar om nou door te rijden tot 0 kilometer GOM en te wachten totdat de GOM weer op 70 o.i.d. springt is ook weer zo wat; wie durft?
Het verbruik na mijn rit was volgens de boordcomputer 22 kWh/100 km. Dát komt dus wel zo goed als overeen met het werkelijke gebruik. Of de accu nu nog maar voor 66% benut kan worden of dat alleen het geschatte bereik verkeerd is weten we pas als iemand idd verder heeft durven rijden.

Voordat ik die Facebookpost las dacht ik trouwens dat het ook had kunnen liggen aan de andere verbruikers in de auto (verwarming, etc) in de zin van dat die misschien wel in het geschatte bereik werden meegenomen maar niet in het getal van het daadwerkelijke verbruik per 100 km, maar het is dus andersom. In plaats van de auto voorbij de 0 km bereik rijden zou je dus ook de auto ver leeg kunnen rijden en dan terwijl je stil staat een uur of wat de verwarming+airco hoog aan tot die écht stopt en dan kijken hoeveel kWh er in de accu wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
user-100 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:51:
[...]

Ik begin er steeds minder van te begrijpen, wordt er nu gesuggereerd dat na de BMS update de SOC-indicatie aangeeft dat je accu (voor het voorbeeld) nog maar 10% vol zit en dat je eigenlijk nog "best ver" zou moeten kunnen rijden?

Andere vraag, wat is de makkelijkste manier (sorry zal hier best ergens in het draadje staan, maar kan het zo snel niet vinden) om te zien of je die BMS update hebt?

Verwacht als VM op deze manier doorgaat dat ze in 2021 nog in een programma als Radar of Kassa gaan verschijnen, de consument accepteert dit soort onduidelijkheden nu eenmaal niet.

Is er iemand die een kennis heeft die bij VM werkt of heeft gewerkt? Inside information wordt wel erg interessant.
Officieel is er in Nederland nog steeds geen BMS update beschikbaar. Er zijn verschillende beta's in omloop in UK en NO maar allemaal met onvolkomenheden. Ze installeerden (beta) updates om laadproblemen op te lossen, waardoor je AC kon laden met het slot eraf, voor sommmigen of cold gates voor snelladen waarmee je pre-heating van het battery pack in het menu zag. Uiteindelijk hebben ze alle updates nu teruggetrokken volgens de garage en mogen ze niets meer updaten.

Zie ook: https://www.mgevs.com/thr...ners-on-30th-dec-20.1123/

[ Voor 8% gewijzigd door Pascal Saul op 03-01-2021 11:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steefph
Het lijkt wel dat de auto de balance niet meer uitvoert omdat het pack nooit de vroegere 100% opgeladen wordt.

Als dit echt zo is en de range dus niet de geadverteerde waarde is, kunnen we dan compensatie eisen bij VM? :+

Ze kunnen de BMS nog beter misschien open-source maken (en de rest van de auto :)). Dan kunnen we er misschien zelf wat van maken :9

[ Voor 18% gewijzigd door Steefph op 03-01-2021 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnberg51
Pascal Saul schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:53:
[...]

Officieel is er in Nederland nog steeds geen BMS update beschikbaar. Er zijn verschillende beta's in omloop in UK en NO maar allemaal met onvolkomenheden. Ze installeerden (beta) updates om laadproblemen op te lossen, waardoor je AC kon laden met het slot eraf, voor sommmigen of cold gates voor snelladen waarmee je pre-heating van het battery pack in het menu zag. Uiteindelijk hebben ze alle updates nu teruggetrokken volgens de garage en mogen ze niets meer updaten.

Zie ook: https://www.mgevs.com/thr...ners-on-30th-dec-20.1123/
Ja, die link van jou geeft wel duidelijkheid.
Zou die echte BMS update dan over 3 weken komen net als vermeld in de FB groep op 31-12?

Onze auto blijft in Breda staan, tot de nieuwe BMS update wordt vrijgegeven in China. Dit zal nog een week of 3 duren.

Wat mij het meest verontrust is die 445V bij volledig opgeladen, voorheen was dit 455V
Het voltage is een heel betrouwbare indicatie voor de SoC en 445V betekent gewoon ca. 90% SoC.
Dit is gewoon een lithium eigenschap en dat liegt niet.
445 : 108 = 4,12V en 4,2V is pas 100% SoC
Ga toch eens bellen naar VM of ze bij mij die BMS update ook niet ongevraagd hebben uitgevoerd.
Lijkt mij niet, want bij open deuren laadt ie niet en is ca. 455V bij 100% geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Vermoedelijk is de verminderde range verklaarbaar doordat ze xx% fixed reserveren voor de pre-heating en daardoor is het voltage waarschijnlijk ook lager. Misschien een developer die iets probeerde op te lossen maar niet helemaal de logica snapt waardoor het verkeerd geïmplementeerd is met alle gevolgen van dien. Daarnaast zullen ze het ook wel niet goed hebben getest maar gewoon een fix op afstand geschreven. Persoonlijk denk ik dat ze gewoon knullige fouten hebben gemaakt om een probleem snel op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnberg51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSt-SSryXZITEVq8vCBeGuUspLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOOPIrSxlZKvbUHHlHlv0bL4.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij nog maar een keer de specs op EV database.
Het bereik op snelweg (155 Km) in de winter is gebaseerd op -10° en gebruik verwarming.
Ik moet dit nog zien.
Begin juni stond er voor snelweg in de zomer nog 220 Km (nu 195 Km), weet dit bijna 99% zeker, maar helaas geen screenshot gemaakt.
Dit heeft men veranderd toen accu totaal/bruikbaar is aangepast van 44,5/44,5 naar 44,5/42,5
Typisch vind ik nog steeds dat dit gebeurde een paar dagen later na dat ik hierover gebeld had naar MGmotor.
Misschien had ik ze wel wakker gemaakt. :z
Als het zo door gaat kunnen ze het straks weer gaan aanpassen, maar laten we dat maar niet hopen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mwwiegertjes
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-04-2021
Vandaag een ritje van 72 km en verbruik 125. Daar word ik niet blij van? 100%lading is sinds de nieuwe BMS software 224km. Iemand zelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Je krijgt bijna het idee dat de RDW autofabrikanten in de gaten moet houden v.w.b. de specs van het accupakket. Bij de introductie kan een autofabrikant immers de randjes van het haalbare opzoeken, en na aanschaf kan de fabrikant via een verplichte software-update de parameters aanpassen om het accupakket gedurende de garantieperiode probleemloos te laten functioneren. Ik zeg niet dat MG dit gedaan heeft maar ik vraag me af of er niet een autoriteit is (of zou moeten zijn) die consumenten tegen deze mogelijke/denkbare/voorzienbare praktijken beschermd. Als er nu iets niet klopt moet iedere individuele eigenaar zijn eigen case zien op te bouwen. Een dieselgate zou genoeg moeten zijn om de bescherming van consumenten op dit punt aanzienlijk te verbeteren, maar ik heb niet meegekregen dat er op dit punt wezenlijk iets is veranderd/verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Mwwiegertjes schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:27:
Vandaag een ritje van 72 km en verbruik 125. Daar word ik niet blij van? 100%lading is sinds de nieuwe BMS software 224km. Iemand zelfde ervaring?
Veel MG-rijders merken een aanzienlijke afname van de prestaties van het accupakket na de duidelijke 200+ km range in de zomerperiode. Door ervaringen uit te wisselen proberen we er achter te komen wat hiervan de oorzaak kan zijn. Het koudere weer? De BMS update? Is er iets mis met het accupakket zelf? Iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
jawealm schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:29:
en na aanschaf kan de fabrikant via een verplichte software-update de parameters aanpassen om het accupakket gedurende de garantieperiode probleemloos te laten functioneren.
Ja, die 445V daar is de accu blij mee, maar wij niet.
De accu zal hiermee ook eerder de garantieperiode van 8 jaar doorkomen dan met 455V.
Dit roep ik al maanden.
Toch hoop ik dat na de gekorrigeerde BMS update alles weer goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00

Is inderdaad gebruikelijk hoor. Ik heb het probleem bij onze Model 3 SR+

De garantie beloofd eigenlijk alleen 70% capaciteit en ik zat na 1x laden al op -10% en jaar later -13.8%, doen ze helemaal niks mee, alles werkt en is binnen de specificaties van de garantie..

Van de 54.45 kWh is er (bruikbaar) slechts ~45 kWh bij 100%, maar in werkelijkheid moet je eigenlijk tot 90% laden, dan heb je ineens minder dan 40 kEh beschikbaar.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolot
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-05 12:45
johnberg51 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:57:
[Afbeelding]

Hierbij nog maar een keer de specs op EV database.
Het bereik op snelweg (155 Km) in de winter is gebaseerd op -10° en gebruik verwarming.
Ik moet dit nog zien.
Begin juni stond er voor snelweg in de zomer nog 220 Km (nu 195 Km), weet dit bijna 99% zeker, maar helaas geen screenshot gemaakt.
Dit heeft men veranderd toen accu totaal/bruikbaar is aangepast van 44,5/44,5 naar 44,5/42,5
Typisch vind ik nog steeds dat dit gebeurde een paar dagen later na dat ik hierover gebeld had naar MGmotor.
Misschien had ik ze wel wakker gemaakt. :z
Als het zo door gaat kunnen ze het straks weer gaan aanpassen, maar laten we dat maar niet hopen. O-)
Mijn MG uit 07-2020 met 8500 Km op de teller, haalt ook nu probleemloos Zeewolde - Heerhugowaard vv = 198 Km, met tussen de 20 en 40 Km restbereik bij thuiskomst (20 Km was met windkracht 6 tegen). Ik rij op de hoofd en snelwegen 100 Km/u op de ACC. Totaal dus tussen de 218 en 238 Km. Gewoon in N, kachel op het 2 rode blokje, radio aan, ventilator op 3. Is wel een Comfort met 16-inch wielen. Afgelopen dinsdag een 6-tal updates ontvangen. Vroeg nog om de BMS update, maar VM Amersfoort gaf te kennen dat deze niet meer uitgevoerd wordt ivm drastisch teruglopen van de range. Zou begin januari een verbeterde versie volgen....
De range afname is bij mij in 99% van de tijd 1 op 1 met de afgelegde Km’s. Praktijktip: Waar ik achter ben gekomen is dat bij een constante snelheid de stand van de powermeter overeenkomt met het actuele verbruik: dus 20% = 20 kW/100 Km. Zolang je de powermeter bij constante snelheden dus op of onder de 20% houdt, is de range afname altijd gelijk of minder dan de afgelegde afstand. Probeer het maar eens!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steefph
Voor diegene die het interesseert, zie deze link voor mijn laatste laadsessie op de granny charger.

Mijn BMS zit op software versie "0603610R28" welke de "laatste" zou moeten zijn (uit te lezen via OVMS) (ik kan laden met de deuren open). Bijzondere aan de laadsessie is helemaal aan het einde waar deze een mooi klein sprongetje in de range laat zien na het bereiken van de 455V. Ik heb "nog" geen range issues (6500km op de Odo)

Blijkbaar de versie met issues is 1016620R40

https://snapshot.raintank...gcvKnX1UI3wHLCW8DxNfzXTL0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNE0rXHdsUEJVwlS3njzgvhkCeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IDwcfb7qoGPcNorIw5bWxwkL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Steefph op 04-01-2021 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CCXT1984
Vraag me af of je die kosten tzt bij Van Mossel kunt declareren.
Lol, natuurlijk niet! Alsof zij bepalen wat de stroomprijzen zijn. Je kan sowieso met dit soort gevallen niet allemaal dingen bij een automerk declareren.
Snap niet waarom mensen VM maar overal de schuld van willen geven, terwijl zij ook maar afhankelijk zijn van wat MG doet (qua software). Als MG met een aangepaste software komt moet/gaat VM dat heus wel oplossen. Nieuw merk, nieuwe perikelen, nieuwe systemen en dan ook nog eens Chinees, dan kan je dit soort gekke dingen verwachten. Had je maar een Toyota moeten kopen of een ander groot, betrouwbaar automerk. Iedereen (incl mezelf) heeft een MG gekocht omdat ie zo lekker goedkoop is, dan neem je voor lief dat het niet de beste auto ooit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
@CCXT1984 ik snap je reactie wel maar, het is nu eenmaal zo dat de leverancier verantwoordelijk is voor de kwaliteit bij de consument. Het is dan VM die bij SAIC moet gaan pushen op verbeteringe ipv iedere consument voor zichzelf.

Het is nu vooral dat het verhaal vanuit VM niet helder gecommuniceerd word. Ik werd gebeld voor "de terugroepactie" omdat het een update zou zijn voor het entertainment systeem. Ik moest VM vertellen dat ik een maand geleden al in de garage was voor updates en dat wisten ze blijkbaar niet meer. Er zijn meerdere updates gedaan maar niet het entertainment systeem...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jawealm
CCXT1984 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:17:

Snap niet waarom mensen VM maar overal de schuld van willen geven, terwijl zij ook maar afhankelijk zijn van wat MG doet (qua software). Als MG met een aangepaste software komt moet/gaat VM dat heus wel oplossen. Nieuw merk, nieuwe perikelen, nieuwe systemen en dan ook nog eens Chinees, dan kan je dit soort gekke dingen verwachten. Had je maar een Toyota moeten kopen of een ander groot, betrouwbaar automerk. Iedereen (incl mezelf) heeft een MG gekocht omdat ie zo lekker goedkoop is, dan neem je voor lief dat het niet de beste auto ooit is.
Voor mij was de MG zeker niet lekker goedkoop. Ik kon me de aanschaf alleen met het nodige financiële passen en meten permitteren.

Ik wil als klant door VM als grootste dealerorganisatie van de Benulux (https://newmobility.news/...st-car-dealer-in-benelux/) op een correcte manier geholpen worden. Ik ben in november door VM gedwongen om de software-update te laten doorvoeren (als ik dit niet had gedaan en er was iets doorgebrand dan zou ik geen garantie kunnen claimen), maar als dan blijkt dat deze software-update onacceptabele effecten op de range van de MG heeft dan verwacht ik dat ik daarover op een correcte wijze wordt geïnformeerd, en dat ik niet her en der mijn informatie moet verzamelen om te kunnen begrijpen wat er aan de hand is.

Dat er iets mis gaat kan altijd gebeuren; dat gebeurt ook bij de gevestigde merken. Maar communiceer daar dan als grote dealerorganisatie fatsoenlijk met je klanten over en geef aan hoe je het gaat oplossen. Door te zwijgen maak je het probleem alleen maar groter. En mocht het volledig aan MG/SAIC liggen dan kun je dat ook aangeven; dat zou VM er niet van hoeven te weerhouden om goed met haar klanten te communiceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartzzz
  • Laatst online: 14-09 11:15
Even een update betreffende de BMS update: op 30-11 is mijn MG naar Roermond geweest op verzoek van MG voor een "aantal" updates.
Ze hebben daar de BMS,DCDC,TC en PLC software geüpdatet.
Mijn BMS versie is nu 1016620R40

Deze versie zorgt voor veel problemen met de range van de MG en ook het lade gaat maar tot 445V ipv 454V
Vanochtend heb ik contact gehad met MG en het was bekend bij hen dat er een bug in deze update zit.

De oplossing is een nieuwe update welke over een paar weken verwacht wordt.

Ik moet zelf terug bellen over 2 weken om te zien of er een update is.
(wel een rare manier van klantenservice)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
@bartzzz ze bieden ook niet aan om een rollback te doen naar een eerdere versie? Kun je iig weer "normaal" gebruik maken van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartzzz
Steefph schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:09:
@bartzzz ze bieden ook niet aan om een rollback te doen naar een eerdere versie? Kun je iig weer "normaal" gebruik maken van de auto.
Nope, dat is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
bartzzz schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Nope, dat is niet mogelijk.
Dat zal denk ik een hoop mensen gaan weerhouden om updates door te voeren ben ik bang 7(8)7

Als ze nu ook gewoon de release info ergens duidelijk neerzetten. Dan weet je tenminste wat de updates zouden moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawealm
Steefph schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:16:
Dat zal denk ik een hoop mensen gaan weerhouden om updates door te voeren ben ik bang 7(8)7
Tijdens de garantieperiode is er niet veel ruimte om een software-update te weigeren lijkt mij; daarmee verlies je immers voor een aanzienlijk deel de mogelijkheid om garantie te claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
jawealm schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:52:
[...]

Tijdens de garantieperiode is er niet veel ruimte om een software-update te weigeren lijkt mij; daarmee verlies je immers voor een aanzienlijk deel de mogelijkheid om garantie te claimen.
Klopt maar, melden dat je geen tijd hebt is wat anders ;)

Voelt best beta allemaal zo. Zoals al eerder aangegeven door iemand is de vraag wat voor testen ze uitvoeren alvorens een update zo de wereld in te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user-100
bartzzz schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:01:
Even een update betreffende de BMS update: op 30-11 is mijn MG naar Roermond geweest op verzoek van MG voor een "aantal" updates.
Ze hebben daar de BMS,DCDC,TC en PLC software geüpdatet.
Mijn BMS versie is nu 1016620R40

Deze versie zorgt voor veel problemen met de range van de MG en ook het lade gaat maar tot 445V ipv 454V
Vanochtend heb ik contact gehad met MG en het was bekend bij hen dat er een bug in deze update zit.

De oplossing is een nieuwe update welke over een paar weken verwacht wordt.

Ik moet zelf terug bellen over 2 weken om te zien of er een update is.
(wel een rare manier van klantenservice)
Hoe weet je dat je BMS versie 1016620R40 hebt?
(kun je dat ergens via het entertainmentsysteem opzoeken?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartzzz
user-100 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:22:
[...]

Hoe weet je dat je BMS versie 1016620R40 hebt?
(kun je dat ergens via het entertainmentsysteem opzoeken?)
Via een OVMS module.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CCXT1984
jawealm schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:22:
[...]

Voor mij was de MG zeker niet lekker goedkoop. Ik kon me de aanschaf alleen met het nodige financiële passen en meten permitteren.

Ik wil als klant door VM als grootste dealerorganisatie van de Benulux (https://newmobility.news/...st-car-dealer-in-benelux/) op een correcte manier geholpen worden. Ik ben in november door VM gedwongen om de software-update te laten doorvoeren (als ik dit niet had gedaan en er was iets doorgebrand dan zou ik geen garantie kunnen claimen), maar als dan blijkt dat deze software-update onacceptabele effecten op de range van de MG heeft dan verwacht ik dat ik daarover op een correcte wijze wordt geïnformeerd, en dat ik niet her en der mijn informatie moet verzamelen om te kunnen begrijpen wat er aan de hand is.

Dat er iets mis gaat kan altijd gebeuren; dat gebeurt ook bij de gevestigde merken. Maar communiceer daar dan als grote dealerorganisatie fatsoenlijk met je klanten over en geef aan hoe je het gaat oplossen. Door te zwijgen maak je het probleem alleen maar groter. En mocht het volledig aan MG/SAIC liggen dan kun je dat ook aangeven; dat zou VM er niet van hoeven te weerhouden om goed met haar klanten te communiceren.
Tuurlijk, maar kan het niet zijn dat VM/MG er pas net achter is gekomen? Want ik heb het idee dat deze klachten vooral nu pas komen, sinds de BMS update. En nu er meer auto's op de weg zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pecari
Welke code moet ik invoeren in ovms om de bms uit te lezen, die van mij is op 30-9-2020 geüpdatet.
misschien is er wel een verschil in de gebruikte versies.
zo kunnen we achterhalen of latere versies het probleem zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steefph
pecari schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:32:
[...]

Welke code moet ik invoeren in ovms om de bms uit te lezen, die van mij is op 30-9-2020 geüpdatet.
misschien is er wel een verschil in de gebruikte versies.
zo kunnen we achterhalen of latere versies het probleem zijn.
Zie mijn reactie al met de versies. Het is de versie 1016620R40 welke het probleem lijkt te zijn. De mijne is geüpdate in oktober (0603610R28) en is blijkbaar al een oudere BMS update dan die in november (1016620R40) is gedaan.

Om de versies te kunnen zien type "softver" in de shell terwijl het contact aan staat.

@bartzzz zie jij ook trouwens een hele andere range in de ovms app ivm wat de auto aangeeft? Dit lijkt wel bij de UK versie te gebeuren.

[ Voor 15% gewijzigd door Steefph op 05-01-2021 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartzzz
Steefph schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:45:
[...]

Zie mijn reactie al met de versies. Het is de versie 1016620R40 welke het probleem lijkt te zijn. De mijne is geüpdate in oktober (0603610R28) en is blijkbaar al een oudere BMS update dan die in november (1016620R40) is gedaan.

Om de versies te kunnen zien type "softver" in de shell terwijl het contact aan staat.

@bartzzz zie jij ook trouwens een hele andere range in de ovms app ivm wat de auto aangeeft? Dit lijkt wel bij de UK versie te gebeuren.
Ja zeker. Bij een “volle” accu geeft ovms een range van ca. 17km 😉. Maar dit is voor mij bij zaak. De ontwikkelaar van ovms weet er van en we kijken dadelijk als de nieuwste update er is of het probleem dan ook weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
@bartzzz
offtopic:
Ah, zie nu pas je username in Slack... Lalalala... Ik dacht dat de klachten daar alleen van UK users kwamen

[ Voor 45% gewijzigd door Steefph op 05-01-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
[...]

Hier ook veel tegenstrijdigheden in aflezen auto en ovms (UK versie)
Laden, (gekoppeld aan ovms) stopt keurig op 80,5% zoals ingesteld, HV spanning is daarna 440V
Verwijder dan connector en zet auto een keer op start daarna geeft ovms 87,4% bij 442,8V aan.
Die 442,8V wordt pas gecorrigeerd na een stukje rijden.
Ovms denkt daarna ook nog steeds dat de auto aan het laden is, dit kun je alleen maar weg krijgen door ovms een keer te rebooten.
Percentage SoC blijft echter nog steeds hoog, in ieder geval hoger als ingesteld om te laden.
Het verschil is gewoon random, soms meer en soms minder.
Kortom een onbetrouwbare puinhoop, maakt niet uit dat ie een paar percent meer laadt, maar dit hoort natuurlijk niet.
Vraag: als je ovms alleen maar gebruikt als referentie voor de SoC is het dan niet beter om de “edge” uitvoering van Dexter te installeren.
Of trekt deze de 12V accu eerder leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
@johnberg51 welke versie draai jij op je OVMS?

Deze?
http://mafiles.mymgzsev.com:1978/ovms3test.bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Ja, die is het.

Deze naam:
3.2.015-159-g51e35553-dirty/ota_1/main (build idf v3.3.4-845-gd59ed8bba Nov 23 2020 16:11:57)

Heb jij deze al getest?
https://ovms.dexters-web.de/firmware/ota/v3.2/edge/

[ Voor 28% gewijzigd door johnberg51 op 05-01-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pecari
[...]

Ik heb de auto gegevens uitgelezen zie hier onder.
ik heb de zelfde verzie zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKL-r39HZMfjcBNO8YSIbdIqLZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4639EI6V9E5sVNWuYBaiQrTC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
johnberg51 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:46:
[...]

Ja, die is het.

Deze naam:
3.2.015-159-g51e35553-dirty/ota_1/main (build idf v3.3.4-845-gd59ed8bba Nov 23 2020 16:11:57)

Heb jij deze al getest?
https://ovms.dexters-web.de/firmware/ota/v3.2/edge/
Die edge van Dexter is niet de laatste versie voor de MG.

Waar zie je dit percentage? In home assistant of direct op OVMS? Ik heb deze problemen die jij beschrijft niet voor zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Steefph schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:46:
[...]

Die edge van Dexter is niet de laatste versie voor de MG.

Waar zie je dit percentage? In home assistant of direct op OVMS? Ik heb deze problemen die jij beschrijft niet voor zover ik kan zien.
Je ziet het percentage in de android app of ovms webserver, maakt niet uit.
Als je de lader aansluit en de auto op slot hebt gedaan daalt het percentage ineens met ca. 1,2% in de app of webui. Stopt keurig op ingestelde waarde en stijgt ineens random met 1 tot 5% bij afkoppelen lader.

Welke van Dexter is wel de laatste?
Moeite waard om die te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
@johnberg51 je zou eens kunnen kijken bij de update settings van server2 in de ovms zelf. Die staat bij idle op 10min en bij het verbinden met de app op 1min.daardoor kan er dus een sprong zijn als je met de app gaat kijken. Aangezien jij toch alleen wifi gebruikt (toch) zet de update eens op 1min op zowel idle als connected. Of dit het echt oplost weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Steefph schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:32:
@johnberg51 je zou eens kunnen kijken bij de update settings van server2 in de ovms zelf. Die staat bij idle op 10min en bij het verbinden met de app op 1min.daardoor kan er dus een sprong zijn als je met de app gaat kijken. Aangezien jij toch alleen wifi gebruikt (toch) zet de update eens op 1min op zowel idle als connected. Of dit het echt oplost weet ik niet.
Kan ik proberen, maar 5% extra door blijven laden kan toch niet in die 10 minuten zitten, laadt maar 4,6%/uur op 10A.
Ik weet het niet, lijkt wel of er een tegenstrijdigheid zit in de “kunstmatige waaktoestand” en echte “Ready” toestand van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
softver
DCDC F01R0A7355
ATC REL_DC_BEV_C036     
TC F01R0A7354
VCU F01R0AJ245
GWM 0026011080
ICE S160630.01
PEPS ZS11SW01
SCU 194136858 C0807
EPS Zs11ESVf17
EPB       S001
TBOX SNMX007Z1E
PLC 1770099611
ABS 1019000000
FDR ACC_SW:5.0
IPK S200425-09
SRM ZS11.E1.02
RDRA 00000SW026
FVCM Z5.0RC07  
BMS 0823600P09
TPMS QY1105A812

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Zal ik het er ook maar opzetten: :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SK_rWcGhS_Xyg8qDiNogVzwkz4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxQazjuKI9fqmr8zqP4lAG4B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoticeNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:12
Het valt me op dat de snelheid waarmee mijn accu vol laadt toe lijkt te nemen. In de zomer was dit zo’n 4.8% per uur met de granny charger, toen de temperaturen daalden een maand of 3 geleden werd dit ongeveer 5.1% per uur en vannacht was het ineens 5.5% per uur. Hebben meer mensen dit of moet ik toch de accu maar eens laten checken? Het weer en de temperatuur hebben uiteraard invloed op de range, maar heeft dit ook invloed op de bruikbare accucapaciteit? Dat zou het wel verklaren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mwwiegertjes
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-04-2021
Update op eerdere post: antwoord gehad van van Mossel. Probleem is onderkend en een oplossing wordt gezocht. Men verwacht binnen drie weken een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Mwwiegertjes schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:58:
Update op eerdere post: antwoord gehad van van Mossel. Probleem is onderkend en een oplossing wordt gezocht. Men verwacht binnen drie weken een update.
Op welk probleem doel je? Dat er een bug zit in de laatste software-update voor het BMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 21:03

Fremske

and change the world

Hallo allemaal,

Bij mij is de BMS update uitgevoerd op 3-sep-2020, ik kan dus laden met de deuren open.
Vooralsnog is de actieradius niet afgenomen, maar constateer ik wel dat rijden in sport stand zuiniger is op de snelweg dan rijden in eco.

De test die ik heb gedaan.
van mijn huis tot aan een carpool plaats, eenmaal heen en dezelfde rit weer terug. Dit een keer in eco modus en een keer in sport modus. Allemaal bij 3 graden, droog weg dek en een matige wind met een snelheid van 110 km per uur op ACC.

De sport modus (zonder HVAC of verwarming) op 19.4 kwh/100km
De eco modus (zonder HVAC of verwarming) op 21.2 kwh/100km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eLiCvhjQifS60iGVpDr9ybfbUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/221IDKYKrPhpSwk8nKfpLY0b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXi1CJRCVLVZOpml2HxV5EYd0GA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97RXHKRlwwN6VOqEmb8OuRJu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Fremske op 06-01-2021 18:58 ]

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
@Fremske op de snelweg zou eco of sport weinig moeten uitmaken. De standen hebben meer invloed bij vele veranderingen van snelheid. Het enige verschil je is average speed die 6km hoger ligt. Dan nog is die on board meting niet iets waar ik 100% vanuit zou gaan. Als je hem reset terwijl je aan het rijden bent begint die altijd te laag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 21:03

Fremske

and change the world

@jawealm, ik heb vorige week de auto doorgereden nadat mijn GOM -- -- aan gaf (oftewel compleet leeg).
Ik heb toen nog 10 km doorgereden en had bij thuiskomst een SoC van 4%.
[...]

Dat zou dus betekenen dat de guess-o-meter / state of charge-indicatie als gevolg van de BMS update compleet onbetrouwbaar is geworden. Wellicht is dit de moeite van het onderzoeken waard. In eerste instantie krijg je nl. de indruk dat de capaciteit van het accupakket a.g.v. de BMS update schrikbarend achteruit is gegaan. Wellicht is het dus alleen de onjuiste GOM/SOC-indicatie die je op het verkeerde been zet.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Fremske schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:15:
@jawealm, ik heb vorige week de auto doorgereden nadat mijn GOM -- -- aan gaf (oftewel compleet leeg).
Ik heb toen nog 10 km doorgereden en had bij thuiskomst een SoC van 4%.
Dank voor het uitproberen.

Steefph heeft eerder dit gezegd: Mijn BMS zit op software versie "0603610R28" welke de "laatste" zou moeten zijn (uit te lezen via OVMS) (ik kan laden met de deuren open). Ik heb "nog" geen range issues (6500km op de Odo). Blijkbaar de versie met issues is 1016620R40.

Ik veronderstel dat ik deze versie heb maar ik heb geen OVMS module om dat uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoticeNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:12
NoticeNL schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:29:
Het valt me op dat de snelheid waarmee mijn accu vol laadt toe lijkt te nemen. In de zomer was dit zo’n 4.8% per uur met de granny charger, toen de temperaturen daalden een maand of 3 geleden werd dit ongeveer 5.1% per uur en vannacht was het ineens 5.5% per uur. Hebben meer mensen dit of moet ik toch de accu maar eens laten checken? Het weer en de temperatuur hebben uiteraard invloed op de range, maar heeft dit ook invloed op de bruikbare accucapaciteit? Dat zou het wel verklaren natuurlijk.
In aanvulling op bovenstaande: heb aan de hand van de verbruiksmeter even gerekend: ik heb vandaag 13.71kWh gebruikt en er is 39% uit de accu gegaan. Dat zou qua totale capaciteit dan op iets meer dan 35kWh uitkomen, dat lijkt me wel een érg grote afname alleen door lagere temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
NoticeNL schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:35:
[...]

In aanvulling op bovenstaande: heb aan de hand van de verbruiksmeter even gerekend: ik heb vandaag 13.71kWh gebruikt en er is 39% uit de accu gegaan. Dat zou qua totale capaciteit dan op iets meer dan 35kWh uitkomen, dat lijkt me wel een érg grote afname alleen door lagere temperatuur?
Misschien dat het verlies van de granny wat minder is door de kou? Het is maar een gok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:38
zijn er hier meer mensen met een jaaroverzicht. Hbe ff mijn eigen kWh's opgeteld bij de laadpassen en de km-stand genoteerd en dan kom ik op: 1237kWh laden voor 11374km Kan een MIDkwhmeter stuk zijn?

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
9km per kwh zou heel erg efficient zijn :) Lijkt me dat daar iets niet in klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@technopeuter Heb je niet op plekken geladen zonder bonnetje (granny charger? gratis laden bij de Lidl? of misschien sowieso problemen waardoor sessies niet zijn berekend). Nu al een jaaroverzicht maken is ook wel ambitieus, een afrekening kan makkelijk pas na een maand (en soms zelfs 2) pas komen.

Ik laad niet eens zo vaak openbaar en vaak moet ik altijd weer goed nadenken als ik een rekening krijg of ik die paar sessies wel heb gedaan (tot nu toe was dat wel altijd zo). Maar ik heb ook wel meegemaakt dat er niets werd afgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
JeroenE schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:02:
@technopeuter Heb je niet op plekken geladen zonder bonnetje (granny charger? gratis laden bij de Lidl? of misschien sowieso problemen waardoor sessies niet zijn berekend). Nu al een jaaroverzicht maken is ook wel ambitieus, een afrekening kan makkelijk pas na een maand (en soms zelfs 2) pas komen.

Ik laad niet eens zo vaak openbaar en vaak moet ik altijd weer goed nadenken als ik een rekening krijg of ik die paar sessies wel heb gedaan (tot nu toe was dat wel altijd zo). Maar ik heb ook wel meegemaakt dat er niets werd afgerekend.
ik mis serieus 1000kWh, de auto heeft veel thuis gestaan in mijn beleving. dan zou ik dus 50 laadbeurten iets gemist moeten hebben.... wat zou kunnen is dat op mijn werk de laadpaal niets doorberekend, maar daar ben ik hooguit 15x geweest na 110km

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luccc10
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-01-2021
technopeuter schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:34:
zijn er hier meer mensen met een jaaroverzicht. Hbe ff mijn eigen kWh's opgeteld bij de laadpassen en de km-stand genoteerd en dan kom ik op: 1237kWh laden voor 11374km Kan een MIDkwhmeter stuk zijn?
Auto nu precies 1 jaar in bezit. Totaal 2.414 kwh geladen en kilometer stand van 12.650.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@technopeuter Aha, maar het is me nu onduidelijk of je dat zelf denkt te missen op je eigen kWh meter of juist bij de laadsessies elders.

Misschien zit je eigen kWh meter verkeerd om aangesloten? Als jij bij 'import' kijkt maar hij telt bij 'export' (of andersom) dan mis je een heleboel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Ik denk de eigen kWh... Die was ook erg goedkoop...
Ik zal eens kijken of ik het goed heb aangesloten..

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawealm
Ik heb Van Mossel in Amsterdam vrijdag jl. een mail met de volgende strekking gestuurd: Ik vermoed dat ik op 26/11 de BMS-update met versienummer 1016620R40 heb gehad, want de range is sinds de update aanzienlijk afgenomen. Ik heb begrepen dat in de BMS-update met versienummer 1016620R40 een bug zit die dit veroorzaakt. Bij de BMS-update met versienummer 0603610R28 schijnt dit probleem zich niet voor te doen.

Kunt u bevestigen dat ik binnenkort een oproep voor een nieuwe software-update voor het BMS ga ontvangen?

Ik heb gisteren met het nodige kunst- en vliegwerk (max 95 km/u op de snelweg, veel in de luwte achter vrachtwagens rijden, airco zoveel mogelijk uit, uiteraard in Eco modus rijden) met 2x onderweg opladen een afstand van 400 km gereden. Bij de 1e keer opladen kwam ik met nog 2% state of charge aan, bij de 2e keer met 3% en thuis weer met 2%. Dit heeft alles te maken met de afgenomen range na de BMS update van 26 november.

Bij de 1e keer opladen ging de SOC van 2% naar 87%; deze 85% bijladen kwam overeen met 30kW. Ik weet niet of de verhoudingen allemaal lineair zijn, maar daarvan uitgaande is er van de oorspronkelijke capaciteit van 44,5 kWh (of moet je van 42,5 kWh uitgaan?) nu nog 30/0,85 = 35,3 kWh over.

Wat hiermee waarschijnlijk samenhangt is dat bij het opladen bij de snellader het aantal kilometer dat je met de opgeladen accu kunt rijden linksonder in het display veel te optimistisch wordt opgegeven. Bij de laatste stop bij de snellader moest ik volgens de routeplanner nog 121 km rijden. Gevoelsmatig had ik het idee dat ik de accu dan minimaal tot 180 km zou moeten opladen om dat te kunnen halen. Dat bleek ook te kloppen want bij thuiskomst had ik nog 2% SOC over. De buitentemperatuur was 0,00 C graden, en er stond nauwelijks wind. Ook bij deze rit: max 95 km/u op de snelweg, veel in de luwte achter vrachtwagens rijden, airco zoveel mogelijk uit, en in Eco modus rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user-100
jawealm schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:41:
Ik heb Van Mossel in Amsterdam vrijdag jl. een mail met de volgende strekking gestuurd: Ik vermoed dat ik op 26/11 de BMS-update met versienummer 1016620R40 heb gehad, want de range is sinds de update aanzienlijk afgenomen. Ik heb begrepen dat in de BMS-update met versienummer 1016620R40 een bug zit die dit veroorzaakt. Bij de BMS-update met versienummer 0603610R28 schijnt dit probleem zich niet voor te doen.

Kunt u bevestigen dat ik binnenkort een oproep voor een nieuwe software-update voor het BMS ga ontvangen?

Ik heb gisteren met het nodige kunst- en vliegwerk (max 95 km/u op de snelweg, veel in de luwte achter vrachtwagens rijden, airco zoveel mogelijk uit, uiteraard in Eco modus rijden) met 2x onderweg opladen een afstand van 400 km gereden. Bij de 1e keer opladen kwam ik met nog 2% state of charge aan, bij de 2e keer met 3% en thuis weer met 2%. Dit heeft alles te maken met de afgenomen range na de BMS update van 26 november.

Bij de 1e keer opladen ging de SOC van 2% naar 87%; deze 85% bijladen kwam overeen met 30kW. Ik weet niet of de verhoudingen allemaal lineair zijn, maar daarvan uitgaande is er van de oorspronkelijke capaciteit van 44,5 kWh (of moet je van 42,5 kWh uitgaan?) nu nog 30/0,85 = 35,3 kWh over.

Wat hiermee waarschijnlijk samenhangt is dat bij het opladen bij de snellader het aantal kilometer dat je met de opgeladen accu kunt rijden linksonder in het display veel te optimistisch wordt opgegeven. Bij de laatste stop bij de snellader moest ik volgens de routeplanner nog 121 km rijden. Gevoelsmatig had ik het idee dat ik de accu dan minimaal tot 180 km zou moeten opladen om dat te kunnen halen. Dat bleek ook te kloppen want bij thuiskomst had ik nog 2% SOC over. De buitentemperatuur was 0,00 C graden, en er stond nauwelijks wind. Ook bij deze rit: max 95 km/u op de snelweg, veel in de luwte achter vrachtwagens rijden, airco zoveel mogelijk uit, en in Eco modus rijden.
Duidelijk verhaal, hoop dat je een reactie krijgt.
(heb zelf de ervaring dat e-mails door VM niet of nauwelijks beantwoord worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolot
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-05 12:45

Ik ben ook heel benieuwt naar hun reactie, maar het is reeds bij VM bekend dat er een Bug in de BMS software zit....Deze wordt tot nadere orde nl. niet meer verstrekt. Volgens VM Amersfoort is de verbeterde BMS software eind januari beschikbaar. Gelukkig heb ik deze software nog niet en rijdt mijn MG onder de huidige omstandigheden op de snelweg (100 Km/u, Normal, verwarming 1 rood blokje, ventilator stand 3) tussen de 1 Km rijden = 1 Km minder bereik of 1 op 0,9 (bij minder wind). Totaalbereik bij 90% snelweg: 220-230 Km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984

Waarom onnodig mailen als het inmiddels wel bekend is dat de BMS-update voor problemen heeft gezorgd en dat ze bezig zijn met een oplossing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skit3000
CCXT1984 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:30:
[...]

Waarom onnodig mailen als het inmiddels wel bekend is dat de BMS-update voor problemen heeft gezorgd en dat ze bezig zijn met een oplossing?
Omdat het lijkt dat Van Mossel geen idee heeft wie deze update nodig gaan hebben. Of tenminste, als ze het wisten had je verwacht dat ze minstens een mailtje aan al deze mensen hadden gestuurd met "we weten dat jullie mogelijk problemen hebben, we zijn er mee bezig en we laten eind januari meer weten". Als je zelf niet van je laat horen, ben ik bang dat het lang gaat duren voor Van Mossel van zich laat horen.

Sterker nog, wij hebben deze problemen óók en hadden voor komende maandag een afspraak ingepland staan in Amsterdam. Pas daarna kwamen we er door meerdere telefoongesprekken en mails achter dat ze het helemaal nog niet op kúnnen lossen en de auto daar dus een hele dag voor niks zou gaan staan. Dat gaat niet door dus natuurlijk. Los van de moeite die we al hadden moeten doen om de auto überhaupt bij hun garage te krijgen (mocht niet een dag van tevoren worden gebracht, ze hebben geen vervangend vervoer (en als het er wel was, kost het 30 euro per dag ook al hebben zij de situatie veroorzaakt) en je moet hem voor 17:00 uur weer ophalen). Niet heel praktisch in onze situatie, omdat we dan zelf een vervangende auto moeten regelen zodat mijn vriendin naar haar werk kan én iemand die achter mij aan zou kunnen rijden om de auto te brengen en te halen.

Wij hebben de foute update trouwens (zonder dat we daar om vroegen) in november gehad onder de noemer "terugroepactie". Dat was ook pas de eerste keer dat ze serieus naar problemen wilden kijken die we al hadden aangekaart bij de oplevering in juli en waarvan de helft nu nog steeds niet is opgelost en waar we twee maanden later nog steeds niks over hebben gehoord.

Ik vind de MG ZS EV een geweldige auto en snap dat er af en toe wat dingen mis kunnen gaan, maar de organisatie er om heen is dramatisch. Ik denk dat MG importeur ook wel zal balen van alle negatieve berichten door deze gulzige groep en achteraf gezien liever voor een professionelere autodealer had willen kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawealm
[...]

@CCXT1984: Ik heb alleen maar een mailtje gestuurd. Skit3000 heeft vele onnodige telefoontjes naar van Mossel gepleegd. Ik ben benieuwd wat je van zijn handelswijze vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:55
Skit3000 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:25:
Ik denk dat MG importeur ook wel zal balen van alle negatieve berichten door deze gulzige groep en achteraf gezien liever voor een professionelere autodealer had willen kiezen.
VM is tevens importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
-

[ Voor 200% gewijzigd door jawealm op 10-01-2021 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawealm
Tolot schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:14:
[...]
Ik ben ook heel benieuwt naar hun reactie, maar het is reeds bij VM bekend dat er een Bug in de BMS software zit
Het klopt dat er op de sociale media over de bug wordt geschreven, maar van de zijde van Van Mossel is daar nog geen officiële mededeling naar buiten gekomen. Doordat Van Mossel haar klanten hierover niet informeert lijkt van Mossel in het midden te willen laten dat er sprake is van een bug. Het feit dat er op sociale media over een bug wordt gesproken, en dat aan medewerkers van Van Mossel wordt toegeschreven dat ze daar iets over hebben gezegd is voor mij niet voldoende. Als klant van Van Mossel wil ik dat ondubbelzinnig en zonder voorbehoud van Van Mossel zelf horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:04

Bezulba

Formerly known as Eendje

jawealm schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:07:
[...]

Het klopt dat er op de sociale media over de bug wordt geschreven, maar van de zijde van Van Mossel is daar nog geen officiële mededeling naar buiten gekomen. Doordat Van Mossel haar klanten hierover niet informeert lijkt van Mossel in het midden te willen laten dat er sprake is van een bug. Het feit dat er op sociale media over een bug wordt gesproken, en dat aan medewerkers van Van Mossel wordt toegeschreven dat ze daar iets over hebben gezegd is voor mij niet voldoende. Als klant van Van Mossel wil ik dat ondubbelzinnig en zonder voorbehoud van Van Mossel zelf horen.
Good luck with that.

Het is allang duidelijk dat VM niet van communiceren houd, dat kost blijkaar extra stroom, dus doen ze dat niet.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mgzsev
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-02-2024
[...]

Onze mg heeft vanmorgen als 1 van de eerste de allernieuwste update gehad met bugfixes.

Dus de oplossing is er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingGameGuy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 16:38
Mgzsev schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Onze mg heeft vanmorgen als 1 van de eerste de allernieuwste update gehad met bugfixes.

Dus de oplossing is er.
Heb je al het één en ander kunnen testen om te bevestigen dat het probleem is opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Mgzsev schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Dus de oplossing is er.
Bij welke vestiging?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mgzsev
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-02-2024
FlyingGameGuy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:40:
[...]

Heb je al het één en ander kunnen testen om te bevestigen dat het probleem is opgelost?
Nee niet zelf ingereden nog. Range was wel in orde volgens mijn partner

jawealm:

Amsterdam
Pagina: 1 ... 29 ... 93 Laatste

Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)

Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2