Belastingaangifte 2019 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 17:59
HereIsTom schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:52:
@Apiekool Vergeet niet dat gepensioneerden met alleen AOW of een heel klein pensioen recht hebben op kortingen;
https://www.belastingdien...gen_voor_aow_gerechtigden
Heel goed punt. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-09 10:09
Hi,

In pakweg juni heb ik een salarisverhoging gekregen, maar deze is een 4-tal maanden later met terugwerkende kracht effectief geworden. Bij de verrekening van de verhoging voor de voorgaande 4 maanden is gebruik gemaakt van het bijzonder tarief zijnde 49,25%.

Op het moment dat de verhoging per juni effectief zou zijn geweest, zou er gebruik worden gemaakt van een lager belastingtarief en zou ik dus netto meer overhouden.

Ik ging ervan uit dat dit in de aangifte over 2019 rechtgetrokken zou worden, maar dit is niet het geval.

De vooraf ingevulde gegevens zoals bekend bij de belastingdienst komen overeen met mijn jaaropgave.

Heeft iemand een idee of ik iets over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
RobBrands schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:45:
De vooraf ingevulde gegevens zoals bekend bij de belastingdienst komen overeen met mijn jaaropgave.
Dat is goed. Dan blijkt straks dat je loonheffing in 2019 hoger is dan uit de aangifte komt, waardoor je iets terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RobBrands schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:45:
Hi,

In pakweg juni heb ik een salarisverhoging gekregen, maar deze is een 4-tal maanden later met terugwerkende kracht effectief geworden. Bij de verrekening van de verhoging voor de voorgaande 4 maanden is gebruik gemaakt van het bijzonder tarief zijnde 49,25%.

Op het moment dat de verhoging per juni effectief zou zijn geweest, zou er gebruik worden gemaakt van een lager belastingtarief en zou ik dus netto meer overhouden.

Ik ging ervan uit dat dit in de aangifte over 2019 rechtgetrokken zou worden, maar dit is niet het geval.

Heeft iemand een idee of ik iets over het hoofd zie?
Wordt gewoon rechtgetrokken.
Kun je controleren in het overzicht (nadat je aangifte hebt gedaan) van de berekening onder het kopje 'te verrekenen'

Verschuldigde IB/PV is waarschijnlijk lager dan de ingehouden loonheffing.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/W0BfCtn/2020-03-04-10-02-07-Window.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

Is het niet gewoon 10tjes werk? Waardoor het niet echt zichtbaar is?
Zeg 4 maanden 200 euro meer bruto? Is 800 euro dat 15% ofzo te hoog is aangeslagen? Is dus in totaal 120 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-09 10:09
Cheesy schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:03:
[...]

Wordt gewoon rechtgetrokken.
Kun je controleren in het overzicht (nadat je aangifte hebt gedaan) van de berekening onder het kopje 'te verrekenen'

Verschuldigde IB/PV is waarschijnlijk lager dan de ingehouden loonheffing.

[Afbeelding]
Dat dacht ik dus ook. Maar na het doen van de aangifte kom ik op 0 uit (een zeer klein te betalen bedrag wordt op 0 gezet door de BD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

Ik ben in 2019 gestart als ZZP'er. Ik krijg een melding bij het invullen van 'totaal opbrengsten': "De opbrengst is lager dan € 5.000. Waarschijnlijk is er geen sprake van winst uit onderneming, maar van inkomsten uit overig werk"

Dat is wel zo, maar maakt het niet uit dat ik een privéstorting heb gedaan en in een laptop (materiële vaste activa) heb geïnvesteerd en hier ook al eerder BTW voor teruggevraagd (en gekregen)? Waardoor ik nu bij de fiscale winstberekening een klein verlies heb staan (er ging meer uit dan dat er binnen kwam)?

Context: in december ben ik fulltime aan de slag gegaan als ZZP'er, en de opbrengst (pas vanaf januari gefactureerd) ligt wel gewoon op ondernemersniveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

redrohX schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:13:
Ik ben in 2019 gestart als ZZP'er. Ik krijg een melding bij het invullen van 'totaal opbrengsten': "De opbrengst is lager dan € 5.000. Waarschijnlijk is er geen sprake van winst uit onderneming, maar van inkomsten uit overig werk"

Dat is wel zo, maar maakt het niet uit dat ik een privéstorting heb gedaan en in een laptop (materiële vaste activa) heb geïnvesteerd en hier ook al eerder BTW voor teruggevraagd (en gekregen)? Waardoor ik nu bij de fiscale winstberekening een klein verlies heb staan (er ging meer uit dan dat er binnen kwam)?

Context: in december ben ik fulltime aan de slag gegaan als ZZP'er, en de opbrengst (pas vanaf januari gefactureerd) ligt wel gewoon op ondernemersniveau.
Dan verwerk je vorig gewoon als winst uit onderneming, je hoeft de indicatie van de belastingdienst niet te volgen hoor. Als jij vorig jaar gewoon ondernemer was en het als het ware dit jaar bewijst met je omzet, dan is dat gewoon goed.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Waah schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:26:
Wij hebben dit jaar ~10m2 extra grond moeten kopen bij ons huis. Vorige bewoners hadden een stukje land "ingepikt". Met de gemeente-ambtenaar de afspraak gemaakt dat dit mocht onder voorbehoud dat zij dat stuk zouden onderhouden.

Maar niets zwart-wit. Dus nu moesten we dat stuk kopen (al lang blij.... teruggeven was veel meer gedoe geweest).
Mijn vraag: Zijn de notariskosten etc dan aftrekbaar? of is dat enkel bij het aankopen van je huis?
Alleen de kosten voor het verkrijgen en hebben van een hypotheek zijn aftrekbaar voor je aangifte. Dus als jij een hypotheek moesten afsluiten voor die grond dan wel, anders niet.

Belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

janchtw schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:53:
Ik heb in 2019 mijn huis laten taxeren voor een overbruggingshypoheek die in 2020 werd afgesloten. De taxatiekosten wilde ik aftrekken in de aangifte van 2019 maar de aangifte gaat er vanuit dat dan ook de hypotheek in 2019 werd afgesloten. Ik kan de taxatiekosten dus niet kwijt in de aangifte van 2019. Moet ik die kosten dan misschien doorschuiven naar de aangifte van 2020?
In principe is het jaar van betalen leidend. Raar dat je dat online bij de belastingdienst niet zou kunnen invullen, kan je niet aangeven dat de hypotheek wordt overgesloten of iets in die trant? Dan zou je het daar gewoon dit jaar in kunnen vullen en de kosten van het oversluiten in 2020 volgend jaar invullen.

Bij ons in de software kan je dat gewoon altijd invullen. (Unit 4 Fiscaal Gemak)

Bron: Belastingdienst
Staat bij kosten voor afsluiten hypotheek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Heb mijn aangifte gedaan op zaterdag op zondag 05:00. Was heerlijke rustig.
Gelukkig niet veel hoeven in te vullen of aan te passen. Maar doordat mijn WoZ met 11% verlaagd was, kreeg ik een heerlijk leuk bedrag terug :D

Ik ben blij, nu wachten op de definitieve aanslag + geld.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
crosscarver schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:54:
Normaal zit ik meer in het Financiële onafhankelijkheids topic.

Daar het echter nu belastingseizoen is heb ik een blog over de inkomstenbelastingaangifte geschreven. Misschien zitten er nog wat tips voor jullie bij:

https://www.sciplan.nl/bl...bij-je-belastingaangifte/

:)
Leuke blok, maar wel een kritiekpuntje >:)
In 3.3.5 Weinig privéritten: geen bijtelling heb je het volgende staan:
Als je met de auto van je werk niet meer dan 500 privékilometers per jaar rijdt, is een bijtelling niet nodig. Je moet dat wel duidelijk kunnen bewijzen met een sluitende kilometeradministratie. De ritten van je werk naar huis en vice versa gelden als zakelijke ritten.

Heb je de auto niet het hele kalenderjaar tot je beschikking, dan moet je het aantal privékilometers verrekenen tot een heel jaar. Had je bijvoorbeeld vier maanden (dus een derde kalenderjaar) een auto van de zaak en legde je in die periode 150 privékilometers af, dan komt het totale aantal privékilometers uit op 450 (150 x 3): net voldoende om de bijtelling te ontlopen.

Maar zou je in die periode 200 kilometer privé hebben gereden, dan zou je volgens de rekensom uitkomen op 600 privékilometers en moet er dus wel een bedrag bij je loon worden opgeteld.

Ben je vorig jaar van baan veranderd en had je bij beide werkgevers een auto van de zaak, dan moet voor elke auto de bovenstaande rekenexercitie worden uitgevoerd.
Je suggereert hier dat als je kan aantonen dat je <500km prive hebt gereden, je geen bijtelling hoeft te betalen.
Dat is niet zo. Je moet (voor het begin van het kalenderjaar) een Verklaring geen privé gebruik van de BD hebben. Achteraf aantonen dat je <500 km hebt gereden, betekend niet dat je je bijtelling terug kan vorderen.
Als je de verklaring hebt, moet je inderdaad wél aantonen (als er om wordt gevraagd) dat je <500 km hebt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:23

Agent47

I always close my contracts.

Xtr3me4me schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:44:
Heb mijn aangifte gedaan op zaterdag op zondag 05:00. Was heerlijke rustig.
Gelukkig niet veel hoeven in te vullen of aan te passen. Maar doordat mijn WoZ met 11% verlaagd was, kreeg ik een heerlijk leuk bedrag terug :D

Ik ben blij, nu wachten op de definitieve aanslag + geld.
Ik heb mijn eerste koophuis sinds juni. Ben lekker achterover gaan leunen bij de hypotheekadviseur, expres rond etenstijd afgesproken vanwege de mindere drukte dan. Hij doet het de eerste 2 jaar voor mij ;)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Agent47 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:15:
[...]

Ik heb mijn eerste koophuis sinds juni. Ben lekker achterover gaan leunen bij de hypotheekadviseur, expres rond etenstijd afgesproken vanwege de mindere drukte dan. Hij doet het de eerste 2 jaar voor mij ;)
Ahhh nog beter! Ik deed het altijd zelf, zo ingewikkeld is het niet ook met mijn koophuis toen der tijd.
Maar als je het kan laten doen is het wel zo gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:23

Agent47

I always close my contracts.

Xtr3me4me schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:18:
[...]

Ahhh nog beter! Ik deed het altijd zelf, zo ingewikkeld is het niet ook met mijn koophuis toen der tijd.
Maar als je het kan laten doen is het wel zo gemakkelijk.
Stelde ook niet voor, maar ik maak liever geen fouten met belastingaangifte, betaal dan liever iemand die het goed weet.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:38
Hallo,
Een vraag waarvan ik hoop dat die -zonder de exacte details te bespreken- beantwoord kan worden.

Situatie: vader is in 2019 overleden; van juli tot en met november in tehuis gezeten. Vader en moeder zijn altijd fiscale partners geweest. Inkomen vader (pensioen en AOW) bruto circa 40000. Moeder alleen AOW circa 9000 euro. Geen hypotheek of andere lasten. Vermogen (woning) gezamenlijk circa 360.000 euro. Verder geen bijzonderheden

We moeten nu aangifte doen voor IB 2019. Voor de overleden vader moet dat via een F formulier op papier. Voor moeder kan dit via een papieren P formulier als ze ervoor kiest om het hele jaar fiscale partner met mijn overleden vader te zijn, of online (als ze ervoor kiest om tot de overlijdensdatum fiscale partner te zijn).

Als leek kan ik niet beoordelen wat nu voordeliger is. Voorheen vulde ik de belasting van mijn ouders altijd online in (fiscale partners), waarbij ik aan het einde van de rit wat kon schuiven met die bedragen, zodat daar het meest voordelige bedrag uitkwam. Nu, wordt dat voor mij veel minder transparant.

Vraag: is op basis van bovenstaande info aan te geven wat de beste optie is om aangifte te doen voor mijn ouders? Wel / niet fiscale partners en dan hele jaar of slechts tot overlijden?

Hoor graag jullie reacties. Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crosscarver
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:00
BastaRhymez schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:14:

Je suggereert hier dat als je kan aantonen dat je <500km prive hebt gereden, je geen bijtelling hoeft te betalen.
Dat is niet zo. Je moet (voor het begin van het kalenderjaar) een Verklaring geen privé gebruik van de BD hebben. Achteraf aantonen dat je <500 km hebt gereden, betekend niet dat je je bijtelling terug kan vorderen.
Als je de verklaring hebt, moet je inderdaad wél aantonen (als er om wordt gevraagd) dat je <500 km hebt gereden.
Als je kan aantonen dat je <500km prive hebt gereden hoeft je geen bijtelling te betalen in de inkomstenbelasting. De verklaring geen privé gebruik auto van de belasting dienst is voor de loonbelasting.

Zie ook het tekstblok hieronder:

Het hoogste bijtellingspercentage geldt, tenzij blijkt dat de auto op jaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden wordt gebruikt. In dat geval is de bijtelling 0%. Omdat in het fiscale recht de vrije bewijsleer geldt, kan het tegenbewijs op allerlei manieren blijken. Het tegenbewijs mag zelfs mondeling geleverd worden. Het voeren van een sluitende rittenadministratie is een veel gebruikt en door de Belastingdienst aanvaard bewijsmiddel.
Deze rittenadministratie moet ten minste de volgende gegevens bevatten:

- merk, type en kenteken van de auto;
- periode van terbeschikkingstelling van de auto;
- per rit de navolgende gegevens:

1. datum;
2. beginstand en eindstand van de kilometerteller;
3. beginadres en eindadres;
4. de gereden route, indien deze afwijkt van de meest gebruikelijke;
5. het karakter van de rit (privé/zakelijk).

De belastingplichtige kan het beperkte privégebruik ook aantonen door het bijhouden van alleen de privéritten in combinatie met het registreren van het totaal aantal op jaarbasis gereden zakelijke kilometers, eventueel aangevuld met andere bewijsmiddelen.
Met betrekking tot deze andere bewijsmiddelen kan een combinatie van een verklaring van degene die de auto ter beschikking gesteld heeft dat de auto niet of nauwelijks voor privédoeleinden is gebruikt, een overeenkomst tussen de werkgever en werknemer van deze strekking en/of het feit dat de belastingplichtige een andere vergelijkbare auto in privé ter beschikking heeft voor zijn privéritten, een indicatie vormen dat de belastingplichtige op jaarbasis niet meer dan 500 kilometers voor privédoeleinden gereden heeft.

Als blijkt dat in verband met de auto van de zaak geen of te weinig loonheffing is ingehouden op het loon, dan wordt de werkgever geconfronteerd met een naheffing. Zeker wanneer de werkgever moet afgaan op de verklaring van zijn werknemer dat hij de auto niet of nagenoeg niet gebruikt voor privédoeleinden, kan de werkgever de dupe worden als later blijkt dat de kilometeradministratie niet voldoet of dat er toch meer dan 500 kilometer met de auto is gereden voor privédoeleinden. Dit kan hij voorkomen door de bijtelling gewoon toe te passen en loonbelasting in te houden. Voor de werknemer is dat nadelig, want er wordt dan meer loonheffing ingehouden op zijn gewone salaris. Om deze impasse te doorbreken, kan de werknemer een ‘verklaring geen privégebruik auto’ aanvragen bij de Belastingdienst. Als hij deze verklaring bij zijn werkgever inlevert, is deze (behoudens opzet etc) gevrijwaard
privégebruik van een naheffing met betrekking tot een te hoog privégebruik van de auto. De belasting wordt dan bij de werknemer nagevorderd.

The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 16:56
RobBrands schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:23:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Maar na het doen van de aangifte kom ik op 0 uit (een zeer klein te betalen bedrag wordt op 0 gezet door de BD).
Er kunnen uiteraard nog een aantal andere posten binnen je aangifte zijn die invloed hebben op de totale aanslag. Ik denk dat hier met enkel deze informatie weinig zinnigs over te zeggen is. Zo gaan een aantal heffingen naar beneden zodra je meer verdient, wat zou verklaren waarom er onder de streep niets over blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Jackflash27 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:20:
Hallo,
Een vraag waarvan ik hoop dat die -zonder de exacte details te bespreken- beantwoord kan worden.

Situatie: vader is in 2019 overleden; van juli tot en met november in tehuis gezeten. Vader en moeder zijn altijd fiscale partners geweest. Inkomen vader (pensioen en AOW) bruto circa 40000. Moeder alleen AOW circa 9000 euro. Geen hypotheek of andere lasten. Vermogen (woning) gezamenlijk circa 360.000 euro. Verder geen bijzonderheden

We moeten nu aangifte doen voor IB 2019. Voor de overleden vader moet dat via een F formulier op papier. Voor moeder kan dit via een papieren P formulier als ze ervoor kiest om het hele jaar fiscale partner met mijn overleden vader te zijn, of online (als ze ervoor kiest om tot de overlijdensdatum fiscale partner te zijn).

Als leek kan ik niet beoordelen wat nu voordeliger is. Voorheen vulde ik de belasting van mijn ouders altijd online in (fiscale partners), waarbij ik aan het einde van de rit wat kon schuiven met die bedragen, zodat daar het meest voordelige bedrag uitkwam. Nu, wordt dat voor mij veel minder transparant.

Vraag: is op basis van bovenstaande info aan te geven wat de beste optie is om aangifte te doen voor mijn ouders? Wel / niet fiscale partners en dan hele jaar of slechts tot overlijden?

Hoor graag jullie reacties. Bij voorbaat dank.
Nee dat is op voorhand niet te bepalen, maar ik vraag mij af of er nog veel te schuiven valt tussen je ouders. Maar ik zou gewoon de verschillende versies even proberen, dan kom je er snel genoeg achter.

Bijvoorbeeld: Als je moeder veel ziektekosten heeft gehad, is het qua inkomen misschien voordeliger om wel het hele jaar fiscaal partner te zijn, want dan kunnen die kosten naar het inkomen van je vader geschoven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Die ene maand zal niet zo heel veel uitmaken denk ik?
Dat is 1 maand pensioen missen van je vader qua inkomsten.
Ik zou gewoon de tool invullen en kijken waar je uitkomt. Je hoeft m niet in te sturen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 23:05
Wat als ik nog geen WOZ waarde heb voor 1-1-2019, pak ik die van 1-1-2018 dan, of beter om nog een weekje te wachten om te kijken of hij binnenkomt?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:00
Driek schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:14:
Wat als ik nog geen WOZ waarde heb voor 1-1-2019, pak ik die van 1-1-2018 dan, of beter om nog een weekje te wachten om te kijken of hij binnenkomt?
Je moet die van 01-01-2018 gebruiken...... ;) staat nota bene erbij :o

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 13-09 23:05
Martinusz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:15:
[...]

Je moet die van 01-01-2018 gebruiken...... ;) staat nota bene erbij :o
Ok, top, scheelt weer 400k aan waarde. (toen was het nog kale grond, nu staat er een woonhuis op :)

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:38
Speedy55 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:20:
[...]

Nee dat is op voorhand niet te bepalen, maar ik vraag mij af of er nog veel te schuiven valt tussen je ouders. Maar ik zou gewoon de verschillende versies even proberen, dan kom je er snel genoeg achter.

Bijvoorbeeld: Als je moeder veel ziektekosten heeft gehad, is het qua inkomen misschien voordeliger om wel het hele jaar fiscaal partner te zijn, want dan kunnen die kosten naar het inkomen van je vader geschoven worden.
Bedankt voor je reactie. Ik zal eens kijken of ik wat kan uitproberen. Dat is wel lastig als je 1 ding op papier moet doen, want je ziet niet meteen het effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_dr
  • Nu online
Ik heb in 2019 een eigen huis gekocht.
De hypotheek bestaat uit 3 delen. 1 aflossingsvrij. 2x annuïteitenlening.
Bij het invullen staan die 2 annuïteiten apart in het programma.

Bij beiden wordt gevraagd naar de financieringskosten, bijvoorbeeld taxatiekosten.
Vul ik nou bij beiden hetzelfde bedrag in? Bijvoorbeeld 595 taxatiekosten. Of moet ik die opdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 20:52
Jackflash27 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:41:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik zal eens kijken of ik wat kan uitproberen. Dat is wel lastig als je 1 ding op papier moet doen, want je ziet niet meteen het effect.
Ik kon destijds nog het programma downloaden, en voor beide ouders invullen/schuiven spelen om het optimum te vinden. Daarna niet inzenden maar uitprinten, en met behulp van de prints de papieren versies invullen. Wat alsnog een k..klus is omdat alles natuurlijk weer achterstevoren ingevuld moet tov digitaal...

Toch kan het behoorlijk lonen, dus probeer het vooral even uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doogster
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
sander_dr schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:24:
Ik heb in 2019 een eigen huis gekocht.
De hypotheek bestaat uit 3 delen. 1 aflossingsvrij. 2x annuïteitenlening.
Bij het invullen staan die 2 annuïteiten apart in het programma.

Bij beiden wordt gevraagd naar de financieringskosten, bijvoorbeeld taxatiekosten.
Vul ik nou bij beiden hetzelfde bedrag in? Bijvoorbeeld 595 taxatiekosten. Of moet ik die opdelen?
Zoals ik het begrepen heb:

Je kunt de aftrekbare kosten op 1 leningdeel boeken en bij de andere leningdelen vul je dan niets in óf je verdeelt de kosten over de leningdelen. Ik heb het zelf op 1 leningdeel geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_dr
  • Nu online
doogster schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:03:
[...]

Zoals ik het begrepen heb:

Je kunt de aftrekbare kosten op 1 leningdeel boeken en bij de andere leningdelen vul je dan niets in óf je verdeelt de kosten over de leningdelen. Ik heb het zelf op 1 leningdeel geboekt.
Dank je. Dit dacht ik ook al.
Als ik het dubbel invul krijg ik ook wel heeel veel geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janchtw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-08 13:34
Speedy55 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:46:
[...]

In principe is het jaar van betalen leidend. Raar dat je dat online bij de belastingdienst niet zou kunnen invullen, kan je niet aangeven dat de hypotheek wordt overgesloten of iets in die trant? Dan zou je het daar gewoon dit jaar in kunnen vullen en de kosten van het oversluiten in 2020 volgend jaar invullen.

Bij ons in de software kan je dat gewoon altijd invullen. (Unit 4 Fiscaal Gemak)

Bron: Belastingdienst
Staat bij kosten voor afsluiten hypotheek
En daar wordt er van uitgegaan dat je de hypotheek in hetzelfde jaar hebt afgesloten. Je moet het hypotheeknr. opgeven en bij het invullen van de ingangsdatum (via zo'n pulldown menu) heb je de keuze tot 31-12-2019. Een afsluitdatumdatum in 2020 kun je niet opgeven.
Ik heb wel overwogen om dan maar net te doen alsof het allemaal in 2019 is afgesloten maar was bang dat daar dan weer een hoop gedoe over zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

janchtw schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:58:
[...]

En daar wordt er van uitgegaan dat je de hypotheek in hetzelfde jaar hebt afgesloten. Je moet het hypotheeknr. opgeven en bij het invullen van de ingangsdatum (via zo'n pulldown menu) heb je de keuze tot 31-12-2019. Een afsluitdatumdatum in 2020 kun je niet opgeven.
Ik heb wel overwogen om dan maar net te doen alsof het allemaal in 2019 is afgesloten maar was bang dat daar dan weer een hoop gedoe over zou komen.
Apart, ja in de software van Unit4 hebben wij daar geen last van, wij hoeven helemaal geen datum daarvoor in te geven. Zijn dat allemaal verplichte velden dan ook?

Ik zou het lekker zo invullen, als ze vragen hebben stellen ze die wel. Maar als jij die taxatiekosten gemaakt hebt voor de hypotheek kunnen ze daar niets anders over zeggen dan ok, dan gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 13:06
Toch een klein foutje tegengekomen in de aangifte (of wellicht alleen bij mij), als ik de hypotheekgegevens aanpas, er is 1€ verschil met de vooraf ingevulde gegevens, crasht de aangifte, de gegevens worden niet opgeslagen en je keert weer terug naar het inlogscherm. Iemand ook hier tegenaan gelopen. Het gaat slechts om een Euro (in mijn nadeel overigens) maar aangezien je de aangifte naar waarheid moet invullen...

Inmiddels opgelost, een parameter tegelijk aanpassen, parameter (schuld op 31-12), akkoord, andere parameter (rente), akkoord, en dan de rest weer doorlopen.

[ Voor 16% gewijzigd door pep_82 op 06-03-2020 16:04 . Reden: Oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

pep_82 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:23:
Toch een klein foutje tegengekomen in de aangifte (of wellicht alleen bij mij), als ik de hypotheekgegevens aanpas, er is 1€ verschil met de vooraf ingevulde gegevens, crasht de aangifte, de gegevens worden niet opgeslagen en je keert weer terug naar het inlogscherm. Iemand ook hier tegenaan gelopen. Het gaat slechts om een Euro (in mijn nadeel overigens) maar aangezien je de aangifte naar waarheid moet invullen...
Heb je al geprobeerd eerst 200 euro erbij te doen en dan opslaan en dan 199 eraf? Geef maar een idee hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 18:46
Is een taxatie voor het verlagen van je ltv op je hypotheek nou wel of niet aftrekbaar? Ik ben van mening dat dit wel aftrekbaar is (soort onderhoudskosten voor je hypotheek) maar vind dit nergens echt duidelijk terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:37
Aangifte over 2019 is ook weer verstuurd :)

De belastingtelefoon is trouwens wel chill voor al je vragen, ik had iets met de afkoop van een uitvaartverzekering en was in no-time geholpen met de beantwoording en waar e.e.a. opgegeven moest worden. Dus er is ook wat positiefs te melden over deze instelling (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57

Herman

FP ProMod
Sammy_tukker schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:20:
Is een taxatie voor het verlagen van je ltv op je hypotheek nou wel of niet aftrekbaar? Ik ben van mening dat dit wel aftrekbaar is (soort onderhoudskosten voor je hypotheek) maar vind dit nergens echt duidelijk terug
Volgens de Belastingdienst zijn taxatiekosten alleen aftrekbaar voor het krijgen van een hypotheek (Bron).

Bovendien kan ik mij herinneren dat taxatiekosten alleen aftrekbaar zijn als dit specifiek door de hypotheekverstrekker wordt gevraagd (vereist).

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:12
Volgens het wetboek toch weer wel @Herman

https://wetten.overheid.n...e4_Circulaire.divisie4.11
4.11. Kosten voor renteverlaging bij waardestijging eigen woning

Bij waardestijging van het onderpand bestaat soms de mogelijkheid tot een verlaging van de rente op de hypotheeklening. De lening wordt dan niet overgesloten. Alleen het rentepercentage in de overeenkomst wordt aangepast. De kosten voor de renteverlaging (advies- en administratiekosten evenals de kosten van een taxatie) zijn aan te merken als kosten van geldlening voor de eigenwoningschuld.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:44

de Peer

under peer review

Sammy_tukker schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:20:
Ja dit is aftrekbaar. Zelf ook net gedaan dit jaar.
Het is inderdaad wat moelijk te vinden maar als je wat beter en langer googled kom je het wel tegen. Ik dacht dat ik uiteindelijk op info van VEH of consumentenbond stuitte en dat gaf voor mij de doorslag, naast alle forumberichten hier op GOT die het bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 08:57

Herman

FP ProMod

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:44

de Peer

under peer review

Zijn er meer mensen die gebruik maken van de bijleenregeling en daardoor elk jaar het bedrag waarover je géén rente kunt aftrekken, zelf moet berekenen. Ik had in het begin een bedrag van 28k waarover ik geen rente kan aftrekken. En dat wordt nu elk jaar zo'n 4k minder ivm reguliere aflossing. Maar ik vind het toch altijd wat bewerkelijk dat ik dat allemaal zelf moet uitrekenen.

Volgens mij zijn veel mensen zich er niet van bewust dat je het niet-aftrekbare deel van je lening als eerste kunt aflossen via de reguliere aflossing van je annuitaire hypotheeklening.

Viel me overigens ook op dat het hypotheekdeel waar ik geen rente over kan aftrekken, automatisch als normale schuld wordt aangemerkt en van mijn vermogen wordt afgetrokken waardoor ik dus minder snel boven de VRH-grens uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Wat was jullie vroegste reactie na indienen van de aangifte? Vorig jaar op 3 maart ingediend en kreeg 8 mei al het geld op me rekening.
Dat is maar 2 maanden wat er tussen zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

de Peer schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:49:
Zijn er meer mensen die gebruik maken van de bijleenregeling en daardoor elk jaar het bedrag waarover je géén rente kunt aftrekken, zelf moet berekenen. Ik had in het begin een bedrag van 28k waarover ik geen rente kan aftrekken. En dat wordt nu elk jaar zo'n 4k minder ivm reguliere aflossing. Maar ik vind het toch altijd wat bewerkelijk dat ik dat allemaal zelf moet uitrekenen.

Volgens mij zijn veel mensen zich er niet van bewust dat je het niet-aftrekbare deel van je lening als eerste kunt aflossen via de reguliere aflossing van je annuitaire hypotheeklening.

Viel me overigens ook op dat het hypotheekdeel waar ik geen rente over kan aftrekken, automatisch als normale schuld wordt aangemerkt en van mijn vermogen wordt afgetrokken waardoor ik dus minder snel boven de VRH-grens uit kom.
Het blijft natuurlijk gratis aangeboden software, hoe jij je aflossing wil verdelen moet je zelf weten. Dat is wel een van de vele redenen waarom belastingadviseurs zoals ik werk hebben :).

Maar er is een reden waarom je het eventueel anders zou doen. Stel je hebt je hypotheek verhoogd voor een 2e woning (deze staat echter in box 3 natuurlijk), dan heb je liever het niet aftrekbare deel van de hypotheek wat hoger om je box 3 vermogen verder omlaag te halen. Hoe lager de rente van de hypotheek, hoe meer dit zal spelen i.v.m. het fictief rendement in box 3. Maar dit kan ook zijn als je beleggingen in box 3 hebt en daardoor een stuk minder fictief rendement hebt in box 3, door een hogere niet aftrekbare schuld. Met de toekomstige wijzigingen gaat dat nog meer van invloed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2024
Ik vind die 0,7% heffingskorting voor groene beleggingen nergens terug bij de belastingaangifte. Weet iemand hoe je kunt controleren of die wel is toegepast?

Sorry ik heb het al gevonden. Het staat niet geheel onlogisch bij de heffingskortingen.

[ Voor 23% gewijzigd door ahbo op 07-03-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:20

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Ok, hier ook even een vraag waar ik al uren helemaal in vastliep, maar volgens mij valt het kwartje nu. Even ter controle.

Bepaling eigenwoningschuld eerste huis. Daarbij staat dat je van alles mag optellen, zoals kosten koper, etc. Maar puntje bij paaltje, je EWS kan toch nooit hoger zijn dan de hoogte van je hypotheek op het moment van de verkoop van je huis?

Om het iets concreter te maken:
Aankoopwaarde huis: 140.000
Afgesloten hypotheek: 135.000 (fictief ook bij verkoop huis).

Wat ik t.z.t. dan ook aan kosten koper en financieringskosten mag hebben gehad, de EWS is dan toch 135.000?
En dus bij verkoop verminderd met ALLE aflossingen (standaard + extra).

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 21:45
Weet iemand wellicht hoe het zit met terugbetalen van de Kinderopvangtoeslag? Ik heb zojuist de Belastingaangifte over 2019 helemaal gedaan, maar ik ben alleen benieuwd hoe/wat/waar het geregeld wordt met de eindafrekening van de kinderopvangtoeslag over 2019. Naar mijn idee kloppen de huidige gegevens gewoon nog in 2019, maar wij zullen zeker wat terug moeten betalen. Wordt dit automatisch doorgegeven door de betreffende bureau's en uiteindelijk aan ons? Of moet ik zelf ergens een jaaropgave invullen zodat ik de verrekening te zien krijg? Ik kan het namelijk niet vinden.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

EricNL schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:44:
Weet iemand wellicht hoe het zit met terugbetalen van de Kinderopvangtoeslag? Ik heb zojuist de Belastingaangifte over 2019 helemaal gedaan, maar ik ben alleen benieuwd hoe/wat/waar het geregeld wordt met de eindafrekening van de kinderopvangtoeslag over 2019. Naar mijn idee kloppen de huidige gegevens gewoon nog in 2019, maar wij zullen zeker wat terug moeten betalen. Wordt dit automatisch doorgegeven door de betreffende bureau's en uiteindelijk aan ons? Of moet ik zelf ergens een jaaropgave invullen zodat ik de verrekening te zien krijg? Ik kan het namelijk niet vinden.
ik zou het doorgeven op mijn toeslagen
https://www.belastingdien...nloggen_op_mijn_toeslagen

Gefeliciteerd met je verhoogde inkomen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 15:39
Ik wordt gek: Belastingaangifte in 2019 verhuisd.

Oude woning transport op 03-07-2019
Nieuwe woning transport op 28-06-2019

Vraag bij oude woning wat is de situatie op 01-01-2019: Meer keuze ik kies voor "hoofdverblijf" Want op 01-01-2019 is dat ook nog zo.
Volgend vraag: Gold deze situatie tot 03-07-2019 -> Ja vanaf dat moment ben ik verhuisd naar nieuwe woning.

Dan komen de vragen WOZ waarde 2019, verhuurde u of uw partner de woning: Nee, Betaalt u erfpacht: Nee en als laatste wat is de verkoopprijs.

Voor de nieuwe woning voer ik de daarvoor horende data in. Nu staat er onderaan:

"U hebt meer dan 1 hoofdverblijf ingevuld in dezelfde periode. Dit mag alleen als u in die periode duurzaam gescheiden leefde, of als u in die periode niet elkaars fiscale partner was. Kijk voor meer informatie in de uitgebreide help onder 'Fiscale partners met een eigen woning'."

Maar dit klopt? ik heb nieuwe woning gekocht 28-06-2019 oude woning verkocht op 03-07-2019.

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks! Twijfel alleen nog waar ik de kosten voor taxatie moet meenemen. Betekent dit artikel dat ik de voor-ingevulde rentekosten moet verhogen met de taxatiekosten, of dat ik het veld 'taxatiekosten hypotheek' mag invullen? Bij dat laatste veld staat in de toelichting echter wel expliciet bij dat dit geldt voor het verkrijgen van een hypotheeklening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

inbedrijf schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:28:
Ik wordt gek: Belastingaangifte in 2019 verhuisd.

Oude woning transport op 03-07-2019
Nieuwe woning transport op 28-06-2019

Vraag bij oude woning wat is de situatie op 01-01-2019: Meer keuze ik kies voor "hoofdverblijf" Want op 01-01-2019 is dat ook nog zo.
Volgend vraag: Gold deze situatie tot 03-07-2019 -> Ja vanaf dat moment ben ik verhuisd naar nieuwe woning.

Dan komen de vragen WOZ waarde 2019, verhuurde u of uw partner de woning: Nee, Betaalt u erfpacht: Nee en als laatste wat is de verkoopprijs.

Voor de nieuwe woning voer ik de daarvoor horende data in. Nu staat er onderaan:

"U hebt meer dan 1 hoofdverblijf ingevuld in dezelfde periode. Dit mag alleen als u in die periode duurzaam gescheiden leefde, of als u in die periode niet elkaars fiscale partner was. Kijk voor meer informatie in de uitgebreide help onder 'Fiscale partners met een eigen woning'."

Maar dit klopt? ik heb nieuwe woning gekocht 28-06-2019 oude woning verkocht op 03-07-2019.

Wat doe ik verkeerd?
Je geeft 2x een woning op als hoofdwoning.
Je hebt 5 dagen 2 woningen gehad waarvan er 1 dus niet als hoofdwoning diende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Laatst online: 13-09 16:11
Wat mij opviel was dat bij de vooraf ingevulde gegevens niets over mijn nieuwe hypotheek stond.
Ik heb in de zomer mijn oude hypotheek helemaal afbetaald en een nieuwe genomen ivm lagere rente (kon dit doen omdat ik mijn rente weer opnieuw mocht vastzetten na 10 jaar).
Maar waarom staan deze nieuwe gegevens er niet in? Nu heb ik twee hypotheken, eentje die volgens de belasting aangifte op 31-12-19 helemaal is afbetaald, en eentje die ik nu zelf maar heb ingevuld, startend vanaf juli 2019.

Is dat zo wel goed dan? En moet ik ergens anders aangeven dat ik een nieuwe hypotheek heb? Ook m.b.t. de voorlopige teruggave die ik elke maand ontvang? Die heb ik namelijk nooit aangepast afgelopen jaar. Ging er vanuit dat dit wel recht getrokken werd bij de belastingaangifte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
Barrycade schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:37:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Goofyduck384 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:49:
Wat mij opviel was dat bij de vooraf ingevulde gegevens niets over mijn nieuwe hypotheek stond.
Ik heb in de zomer mijn oude hypotheek helemaal afbetaald en een nieuwe genomen ivm lagere rente (kon dit doen omdat ik mijn rente weer opnieuw mocht vastzetten na 10 jaar).
Maar waarom staan deze nieuwe gegevens er niet in? Nu heb ik twee hypotheken, eentje die volgens de belasting aangifte op 31-12-19 helemaal is afbetaald, en eentje die ik nu zelf maar heb ingevuld, startend vanaf juli 2019.

Is dat zo wel goed dan? En moet ik ergens anders aangeven dat ik een nieuwe hypotheek heb? Ook m.b.t. de voorlopige teruggave die ik elke maand ontvang? Die heb ik namelijk nooit aangepast afgelopen jaar. Ging er vanuit dat dit wel recht getrokken werd bij de belastingaangifte..
Wat zei de Belastingtelefoon toen jij ze belde? ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:23
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door President op 07-03-2020 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

@inbedrijf bij de 2e geef je aan dat het vanaf 28-6 ook je hoofdverblijf is. Dat is niet goed.

Wat gebeurd er als je daar iets anders kiest? (Weet de keuze mogelijkheden niet) en dan bij de vervolgvraag, was dit voor de rest van het jaar "nee" ik vermoed dat er dan aangegeven wordt wat het dan wel wordt en dan vanaf 3/7 je hoofdverblijf.

Wat is de datum die je gebruikt hebt bij de inschrijving in de gemeente?

@Goofyduck384 het hoeft niet foutloos te zijn hè, BD geeft ook controleer de gegevens goed.

Dus als jij netjes je spullen invult per ingangsdatum en je oude indien nodig aanpast op de daadwerkelijke opheffing doe je het toch prima?

Vergeet je kosten niet van de taxatie etc.

[ Voor 26% gewijzigd door Barrycade op 07-03-2020 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Je moet die overlappende periode je nieuwe huis niet als hoofdverblijf invullen. Je hebt een keuze iets van leegstand, weet het niet meer uit mijn hoofd, maar volgens mij staat het ook uitgelegd onder het [?] ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@inbedrijf Je moet gewoon de koopdatum als begin en einddatum aangeven anders overlappen ze elkaar!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51
Ik heb het afgelopen jaar voor het eerst maandelijks een voorlopige teruggave gekregen. Als ik nu bij mijn definitieve aanslag €1000,- euro terug krijg (dat bedrag staat dan bij "totaal terug te krijgen"). Is dat dan bovenop het bedrag wat ik al maandelijks gekregen heb? Of krijg ik slechts €500,- als ik over 2019 al €500,- heb ontvangen? Is mij niet helemaal duidelijk.
Als ik het zelf bereken dan zou het bovenop wat ik al ontvangen heb moeten zijn (heb slechts een klein deel voorlopig teruggevraagd) maar kan ook dat het zo niet werkt en ik gewoon een foutje heb gemaakt in de aangifte. :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Laatst online: 16:48
Barrycade schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:37:
[...]

Dit. Volgens mij was het het verstandigste is om de woning met de hoogste hyptheekrente als hoofdverblijf te nemen ivm HRA al zal het in dit geval maar om een euro gaan

[ Voor 8% gewijzigd door R.van.M op 07-03-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Maverick schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 19:40:
Ik heb het afgelopen jaar voor het eerst maandelijks een voorlopige teruggave gekregen. Als ik nu bij mijn definitieve aanslag €1000,- euro terug krijg (dat bedrag staat dan bij "totaal terug te krijgen"). Is dat dan bovenop het bedrag wat ik al maandelijks gekregen heb? Of krijg ik slechts €500,- als ik over 2019 al €500,- heb ontvangen? Is mij niet helemaal duidelijk.
Als ik het zelf bereken dan zou het bovenop wat ik al ontvangen heb moeten zijn (heb slechts een klein deel voorlopig teruggevraagd) maar kan ook dat het zo niet werkt en ik gewoon een foutje heb gemaakt in de aangifte. :)
In het laatste tabje staat al ontvangen teruggaven etc. In je samenvatting kun je het goed zien

2000 terug te krijgen
1000 al ontvangen
1000 nog te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
R.van.M schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:03:
[...]

In het laatste tabje staat al ontvangen teruggaven etc. In je samenvatting kun je het goed zien

2000 terug te krijgen
1000 al ontvangen
1000 nog te krijgen
In overzicht bedoel je? Daar staat helemaal niets. Ik kan ook nergens terugvinden welk bedrag ik al ontvangen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
@President jij moet leren lezen, want je ziet dat ik op mijn oude woning heb aangegevn dat deze situatie per 03-07-2019 veranderd en dat mijn nieuwe woning per 28-06-2019 heb en dat dit meteen mijn hoofdverblijf is. Maar blijkbaar mag dit niet. Zoals @Barrycade en @Martinusz het omschrijven klopt het je moet eerst nog een keer aangegeven dat het een leegstaand of vakantie woning is en dan wordt de vraag gesteld of dit voor het hele jaar zo is en dan geef je in nee en dan moet je de keus maken per waneer dit je hoofdverblijf wordt..... Oftewel Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. ugh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
inbedrijf schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:15:
@President jij moet leren lezen, want je ziet dat ik op mijn oude woning heb aangegevn dat deze situatie per 03-07-2019 veranderd en dat mijn nieuwe woning per 28-06-2019 heb en dat dit meteen mijn hoofdverblijf is. Maar blijkbaar mag dit niet.
Uhh, dat is toch hetgeen ik in mijn tweede zin zei? Dat je nu allebei de woningen als hoofdverblijf hebt staan maar dat je de tweede (onderste) moet aanpassen. Logisch dat je niet twee woningen als hoofdverblijf mag aangeven

"Situatie van woning 2 op 28-6 was dus geen woonverblijf, terwijl je nu 'ja' hebt ingevuld"

Maar goed, het is je blijkbaar gelukt dus have fun :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 13:52

Tjark

DON'T PANIC

Ik ben samen met m'n vriendin bezig haar belastingaangifte te doen. Situatie; we zijn gaan samenwonen en per 3 juni is haar appartement verhuurd. Onder 'Woningen en andere onroerende zaken' stonden netjes de juiste datums al vooraf ingevuld. Maar wordt er dan automatisch rekening mee gehouden dat de hypotheekrenteaftrek dan maar tot 3 juni geldt? -- edit: gevonden dat voor hypotheekrenteaftrek je 't deel hoofdverblijf ( https://www.belastingdien..._van_te_betalen_rente.htm ), je 't kan verdelen, maar, deel 2:

Nu heb ik gelezen over dat woning en hypotheekschuld naar box 3 gaan (bv https://www.businessinsid...ren-zo-werkt-het-fiscaal/ ) , wat voor volgend jaar bij de aangite 't makkelijk maakt omdat het dan het hele jaar geldt. Maar voor dit jaar lijkt 't me niet goed om voor de 2e helft van het jaar, vanaf 3 juni, het hele bedrag te tellen als vermogen (woz - stand hypotheek 1-1-2019)

[ Voor 24% gewijzigd door Tjark op 07-03-2020 22:21 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

HereIsTom schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 18:53:
@inbedrijf Je moet gewoon de koopdatum als begin en einddatum aangeven anders overlappen ze elkaar!
Maar @inbedrijf heeft de de oplossing gevonden blijkbaar. Maar jouw oplossing is dus niet correct.

Overlap klopt toch ook? Inbedrijf heeft gewoon 5 dagen 2 huizen gehad.

Je kan bv bij nieuwbouw wel 2 jaar 2 stukken vastgoed/grond hebben. Of in de oude tijd je oude huis nog niet verkocht hebben gedurende een paar maanden.
Neemt niet weg dat je er wel eigenaar van bent en dus tot je vermogen wordt gerekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
inbedrijf schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:15:
@President jij moet leren lezen, want je ziet dat ik op mijn oude woning heb aangegevn dat deze situatie per 03-07-2019 veranderd en dat mijn nieuwe woning per 28-06-2019 heb en dat dit meteen mijn hoofdverblijf is.[...]
Doe eens lief.. je stelt een vraag en mensen nemen de tijd om jou te helpen en dan ga je ze daarna afblaffen
Maverick schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:21:
[...]

In overzicht bedoel je? Daar staat helemaal niets. Ik kan ook nergens terugvinden welk bedrag ik al ontvangen heb.
Ik maak morgen een print screen voor je ter verduidelijking

[ Voor 25% gewijzigd door R.van.M op 07-03-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Barrycade schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:50:
[...]

Maar @inbedrijf heeft de de oplossing gevonden blijkbaar. Maar jouw oplossing is dus niet correct.

Je kan bv bij nieuwbouw wel 2 jaar 2 stukken vastgoed/grond hebben. Of in de oude tijd je oude huis nog niet verkocht hebben gedurende een paar maanden.
Neemt niet weg dat je er wel eigenaar van bent en dus tot je vermogen wordt gerekend.
Mijn antwoord is wel correct, je kan niet twee woningen tegelijk als hoofdverblijf hebben, dus kies je dag van verkoop of koop als wisseldatum.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
HereIsTom schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:31:
[...]

Mijn antwoord is wel correct, je kan niet twee woningen tegelijk als hoofdverblijf hebben, dus kies je dag van verkoop of koop als wisseldatum.
Precies. Hoofdverblijf staat los van eigendom. Wel goed opletten dat je het correct invult zodat beide woningen in box1 blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:23

d0s

sssst

R.van.M schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:06:
[...]

Ik maak morgen een print screen voor je ter verduidelijking
een na laatste stap moet je wel aangeven dat je al een voorlopige aanslag hebt gehad, en daar het bedrag van de VA invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

[...]

Ah ok, je had het over het wijzigen van de bestemming hoofdverblijf. Ik las het las: vul gewoon een aansluitende datum in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Maverick schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:21:
[...]

Zie onderstaand voor de screenshots

Eerst vink je in het hoofdstuk aanvullende vragen aan dat je een voorlopige aanslag gehad hebt voor 2019;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwpJQ1fgsUrNphZ9WH_aP-Wsdu8=/800x/filters:strip_icc()/f/image/nX12J6aRoVc71QhULeC72jge.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens het bedrag;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYhQ0KyDrZZi0PbojCRy1Yj78Z0=/800x/filters:strip_icc()/f/image/0R8KZxdRuFTz4BAjw6MIpkj4.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk zie je wat je al betaald hebt en wat je nieuwe aanslag bedrag wordt.
In dit voorbeeld is er 1565 vooraf betaald en de persoon krijgt nu 1510 terug
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fJI3TGGoDJseuD46RQMmVr9VZE=/800x/filters:strip_icc()/f/image/GPWKr5dj3mceIw1uOA34g7se.jpg?f=fotoalbum_large

Let op deze gegevens zijn normaal gesproken automatisch ingevuld. Het is dus vreemd dat dit bij jou niet het geval is. Bekijk je voorlopige teruggave goed dat het over het belastingjaar 2019 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
R.van.M schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:06:
[...]

Zie onderstaand voor de screenshots

Eerst vink je in het hoofdstuk aanvullende vragen aan dat je een voorlopige aanslag gehad hebt voor 2019;
[Afbeelding]

Vervolgens het bedrag;
[Afbeelding]

Uiteindelijk zie je wat je al betaald hebt en wat je nieuwe aanslag bedrag wordt.
In dit voorbeeld is er 1565 vooraf betaald en de persoon krijgt nu 1510 terug
[Afbeelding]

Let op deze gegevens zijn normaal gesproken automatisch ingevuld. Het is dus vreemd dat dit bij jou niet het geval is. Bekijk je voorlopige teruggave goed dat het over het belastingjaar 2019 gaat.
Hm, die aanvullende vraag is ook ingevuld en dat klopt allemaal. maar waar komt dat laatste screenschot van je vandaan? Want dat overzicht heb ik nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Maverick schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:35:
[...]

Hm, die aanvullende vraag is ook ingevuld en dat klopt allemaal. maar waar komt dat laatste screenschot van je vandaan? Want dat overzicht heb ik nergens.
Laatste pagina voor het ondertekenen.
- Klik op overzicht belastingen en premies
- Klik op inkomstenbelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
R.van.M schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:40:
[...]

Laatste pagina voor het ondertekenen.
- Klik op overzicht belastingen en premies
- Klik op inkomstenbelasting
Ah, daar staat idd "ontvangen bedrag via voorlopige aanslag" tussen. "Nieuw bedrag aanslag" staar er niet direct tussen. Maar dit wijst er iig op dat de voorlopige aanslag in de berekening mee genomen is en dat wat ik nu terug krijg bovenop dat bedrag komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
Het antwoord van jou @Barrycade en @Martinusz hielpen mij omdat er een uitleg bij zat. Een antwoord zoals @President gaf kan kloppen maar het helpt niet omdat het gebieden wijs is, oftewel ik wil weten hoe en waarom.

De belastingdienst zal vast een reden hebben om dit zo te doen, waarschijnlijk als je wel meerdere huizen hebt. Maar als het een simpele van 2 naar 1 situatie is bij verhuizing in hetzelfde jaar zou het simpelere kunnen. Maar ja wie ben ik :D
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
[...]

Hij heeft twee woningen gehad voor 5 dagen, maar aangezien hij maar één persoon is kunnen beide woningen niet op dezelfde data een hoofdwoning zijn; je kan niet deze 4 nachten in beide huizen tegelijkertijd slapen... Je kan ook niet op twee adressen tegelijkertijd ingeschreven staan bij de gemeentelijke basisadministratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
Ik was net bezig met mijn aangifte en het viel me op dat veel data niet vooraf ingevuld is welke dat voorgaande jaren wel was. Denk aan: rekeningen met saldo, beleggingen, aov en lijfrente.

Ik kan uiteraard alles zelf opzoeken, maar eerder was dat nooit nodig.

Is dit bij iedereen zo? Of is dat om een of andere reden bij mij ineens zo?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:20

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

President schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:16:
[...]

... Je kan ook niet op twee adressen tegelijkertijd ingeschreven staan bij de gemeentelijke basisadministratie
@inbedrijf
En hier zit hem volgens mij de crux, het gaat erom op welke dag je in de basisadministratie verhuisd bent.
Bij mij zaten er twee maanden tussen en ben ik een week voor de verkoopdatum gemeentetechnisch verhuisd. Dus bij mij komt het neer op:

Oude woning
01-01 tot verhuisdatum: hoofdverblijf
Verhuisdatum tot en met verkoopdatum: leegstand

Nieuwe woning
Aankoopdatum tot verhuisdatum: leegstand
Verhuisdatum tot einde jaar: hoofdverblijf.

En om de grensgevallen qua data nog extra duidelijk te maken: Als je verhuisdatum 15-06 was, dan is de oude situatie (1e regel per woning) t/m 14-06 en de nieuwe situatie (2e regel per woning) 15-06 en later.

Dit was zelfs al vooraf zo ingevuld bij mij.
Dus moraal van het verhaal: kijk naar de verhuisdatum die je bij de gemeente hebt aangegeven!
[...]

Nee dat doe je dus niet, het gaat erom wanneer je in de basisadministratie verhuisd bent, niet wanneer jij een transactie doet.
Ik zal voor de zekerheid nog even kijken of ik een bronnetje kan vinden hiervoor.

Deze pagina van de belastingdienst bevestigd het wel en geeft gelijk aan dat leegstand voordelig is, als ik het zo snel goed interpreteer :)

[ Voor 28% gewijzigd door Freakertje op 08-03-2020 11:31 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Kan/moet ik taxatiekosten opgeven wanneer deze berekent zitten in mijn hypotheek bedrag?
Ik heb mijn hypotheek overgesloten, de woning is hiervoor opnieuw getaxeerd. Deze heb ik niet zelf betaald, dit is meegenomen in de nieuwe hypotheek. Ik heb enkel een bedrag aan de notaris betaald, wat overgebleven is (€161)..

Het lijkt mij dat ik dan zelf die taxatiekosten ook niet kan opgeven, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-09 14:09
Goofyduck384 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:21:
Kan/moet ik taxatiekosten opgeven wanneer deze berekent zitten in mijn hypotheek bedrag?
Ik heb mijn hypotheek overgesloten, de woning is hiervoor opnieuw getaxeerd. Deze heb ik niet zelf betaald, dit is meegenomen in de nieuwe hypotheek. Ik heb enkel een bedrag aan de notaris betaald, wat overgebleven is (€161)..

Het lijkt mij dat ik dan zelf die taxatiekosten ook niet kan opgeven, of zie ik dat verkeerd?
Heb je geen nota gehad van de notaris waar alle posten uitgesplitst opstaan?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:40
Een vraag over de voorlopige aanslag belasting 2020. Hopelijk is het oke dat ik het in dit topic neerzet. Ben niet al te best met belasting dingen. Hier komt ie.

Ik moest opeens 840 euro betalen, waar ik voorheen wel iets kreeg met de VA.

Nou heb ik de aanslag bekeken. En zie dat de inkomensafhankelijke combinatiekorting niet toegepast wordt.

Dus ik dacht dat ik dan maar de aanslag moest gaan wijzigen.

Nou ben ik co-ouder, en heb er dus recht op. Waar ik voorheen de optie had om co-ouder aan te vinken na het invullen van de gegevens van mijn kinderen, is deze mogelijkheid er nu dus niet.

Iemand die dit kan uitleggen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Is je kind > 12 geworden? Na hun 12e heb je geen recht meer op ICK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:40
Barrycade schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:38:
Is je kind > 12 geworden? Na hun 12e heb je geen recht meer op ICK.
Uhmm juist. Dat klopt hij is 12 geworden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Ik heb mijn eerste nieuwbouwwoning, dus aangifte is wel wat lastiger voor mij dit jaar. Bij deze twee vraag ik mij af wat ik precies moet invullen:

Wanneer bent u eigenaar van de woning
- Dat is toch bij het passeren van de woning.

Datum afsluiten lening
- Hetzelfde als bij passeren (tekenen voor hypotheek) bij notaris.

@Martinusz Al bedacht wat jij met de diversen gaat doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 08-03-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
IceM schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:24:
Heb je geen nota gehad van de notaris waar alle posten uitgesplitst opstaan?
Je zeker wel. Onder aan die streep moest ik €161 betalen aan de notaris. Dat bedrag heb ik nu voor notariskosten opgegeven bij mijn aangifte.
De taxatiekosten staat ook in dat overzicht, alleen lijkt het dus dat deze totale kosten in de hypotheek verwerkt zit (met uitzondering van die €161).

Vandaar dat ik het even niet snap. Anders lijkt het of ik die taxatiekosten dubbel opgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Zenix schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:39:
Ik heb mijn eerste nieuwbouwwoning, dus aangifte is wel wat lastiger voor mij dit jaar. Bij deze twee vraag ik mij af wat ik precies moet invullen:

Wanneer bent u eigenaar van de woning
- Dat is toch bij het passeren van de woning.

Datum afsluiten lening
- Hetzelfde als bij passeren (tekenen voor hypotheek) bij notaris.

@Martinusz Al bedacht wat jij met de diversen gaat doen?
Ik heb alles met een * van de notarisfactuur gepakt, daar zaten ook diversen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Martinusz schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:44:
[...]

Ik heb alles met een * van de notarisfactuur gepakt, daar zaten ook diversen bij.
Ik ga het volgende doen (dus zonder diversen)
MeteoVir in "Belastingaangifte 2019"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
Goofyduck384 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:40:
[...]

Je zeker wel. Onder aan die streep moest ik €161 betalen aan de notaris. Dat bedrag heb ik nu voor notariskosten opgegeven bij mijn aangifte.
De taxatiekosten staat ook in dat overzicht, alleen lijkt het dus dat deze totale kosten in de hypotheek verwerkt zit (met uitzondering van die €161).

Vandaar dat ik het even niet snap. Anders lijkt het of ik die taxatiekosten dubbel opgeef.
Alle posten die op die nota staan en aftrekbaar zijn kun je opgeven, niet alleen het totaalbedrag wat je nog moet betalen, 161,- lijkt me erg weinig namelijk.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

IceM schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:54:
[...]

Alle posten die op die nota staan en aftrekbaar zijn kun je opgeven, niet alleen het totaalbedrag wat je nog moet betalen, 161,- lijkt me erg weinig namelijk.
Dat is weinig inderdaad. Ik zit op aftrekbare kosten op 608.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Zenix schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:55:
Dat is weinig inderdaad. Ik zit op aftrekbare kosten op 608.
Helder. Ik dacht dat dat met notariskosten bedoel werd.
Jij bedoeld eerder:
- notariskosten €588
- taxatie: €595
- tussenpersoon: €3325

Dat zijn normalere prijzen? Want onder aan de streep krijg ik dan ineens €2000,- meer terug..
Logisch bij het oversluiten van een hypotheek?

[ Voor 22% gewijzigd door Goofyduck384 op 08-03-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ik heb mijn aangifte al verzonden (samen met mijn partner). Hoe kan ik nu in de aangifte rondkijken en dingen aanpassen om te kijken wat het effect is, zonder dat er tot in lengte der dagen blijft staan dat ik de aangifte nog moet versturen?

Ik heb een paar maanden geleden de aangifte van 2017 geopend (en volgens mij niks aangepast) maar daarvan vind de site dus dat ik die nog moet versturen. Dat heb ik twee jaar geleden al gedaan; ik wil deze helemaal niet opnieuw versturen... En ik wil deze situatie met de aangifte van 2019 vermijden :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Goofyduck384 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:57:
[...]

Jij bedoeld eerder:
- notariskosten €588

Dat zijn normalere prijzen? Want onder aan de streep krijg ik dan ineens €2000,- meer terug..
Qua notariskosten lijkt mij daar weinig mis mee inderdaad. Vergeet niet de BTW mee te nemen.
Paul schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:01:
Ik heb mijn aangifte al verzonden (samen met mijn partner). Hoe kan ik nu in de aangifte rondkijken en dingen aanpassen om te kijken wat het effect is, zonder dat er tot in lengte der dagen blijft staan dat ik de aangifte nog moet versturen?

Ik heb een paar maanden geleden de aangifte van 2017 geopend (en volgens mij niks aangepast) maar daarvan vind de site dus dat ik die nog moet versturen. Dat heb ik twee jaar geleden al gedaan; ik wil deze helemaal niet opnieuw versturen... En ik wil deze situatie met de aangifte van 2019 vermijden :)
Volgens mij kan je die gewoon verwijderen als je die niet wilt versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Zenix schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:04:
Volgens mij kan je die gewoon verwijderen als je die niet wilt versturen.
Er staat inderdaad een knop "Verwijderen", maar als je daar op klikt dan vraagt de site: "Verwijderen aangifte inkomstenbelasting 2017 - Weet u zeker dat u dit formulier wilt verwijderen?" en dat lijkt me iets te enthousiast :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
Goofyduck384 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:57:
[...]

Jij bedoeld eerder:
- notariskosten €588

Dat klopt, al deze posten mag je aftrekken, zie ook: https://www.belastingdien...oversluitkosten-aftrekken

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:11
Notaris- en door notaris doorbelaste kdastrale kosten alleen het deel dat in relatie staat met de akte van hypotheek. De transportakte is niet aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Paul schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:15:
[...]

Er staat inderdaad een knop "Verwijderen", maar als je daar op klikt dan vraagt de site: "Verwijderen aangifte inkomstenbelasting 2017 - Weet u zeker dat u dit formulier wilt verwijderen?" en dat lijkt me iets te enthousiast :P
Het gaat puur om het formulier wat klaar staat om te verzenden, niet je originele al verstuurde aangifte. Die kun je nooit meer verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:22
Goofyduck384 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:21:

Wanneer je nieuwe hypotheek bedrag bestaat uit je hypotheek en ook nog de kosten voor het oversluiten van je hypotheek, dan mag je de rente voor het gedeelte van de oversluit kosten niet aftrekken.

Rekenvoorbeeld:

€ 100.000 hypo woning + €3.000 kosten oversluiten, totale hypotheek €103.000

Rente 1% van € 103.000 = € 1.030

Aftrekbaar 100.000/103.000 * 1030

De kosten voor het oversluiten zelf zijn dan nog steeds wel aftrekbaar als eenmalige kosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Zo, hier ook de belastingaangifte ingediend. Toch heel belangrijk om alle vooraf ingevulde gegevens te checken, want mijn inleg voor Brand New Day pensioen stond er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Patrick Koningh schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:01:
Heeft er iemand wel eens studiekosten afgetrokken van de belastingdienst?
Ja. Aangifte inkomstenbelasting 2019 > Uitgaven > Uitgaven voor studie of opleiding. Klik deze aan als het gaat om:
  • een opleiding of een studie zonder (recht op) studiefinanciering in 2019.
  • een opleiding of studie over een eerder jaar met studiefinanciering waarvan de prestatiebeurs definitief niet wordt omgezet in een gift.
Collegegeld
Voor mensen die het collegegeld betalen in termijnen betalen(incasso) gaat het in 2019 om collegejaar 2018/2019 + 2019/2020. Wat ik vaak zie zijn de laatste incasso's van 2018/2019 in januari, februari, maart en de eerste reeks van 2019/2020 in september, oktober en november.

Studieschuld / Studiefinanciering definitief niet omgezet in gift
Als voorbeeld (met random getallen):
  • Studiefinanciering definitief niet omgezet in gift 2001/2002 € 2.000
  • Studiefinanciering definitief niet omgezet in gift 2002/2003 € 2.000
  • Studiefinanciering definitief niet omgezet in gift 2003/2004 € 2.000
  • Studiefinanciering definitief niet omgezet in gift 2004/2005 € 2.000
  • Studie zonder studiefinanciering 2019 € 2.000
Aftrekbare studiekosten = €10.000 - € 250 (drempel) = € 9.750

Mits je voldoet aan de voorwaarden kan je dus zowel je studiekosten/collegeld als je studieschuld opgeven als aftrekpost. Als je persoonsgebonden aftrek hoger is dan je totaal inkomsten uit werk en woning kan je het ook nog volgend jaar verrekenen.

Let op!
Studeerde u in 2019? En ontving u studiefinanciering of had u hier recht op? Dan mag u de kosten voor uw studie niet invullen. De studiekosten zijn dus niet aftrekbaar. Ook het recht op een OV-kaart zien wij als studiefinanciering.

Drempel
Wij houden rekening met de drempel van € 250. Deze drempel geldt voor het totaal van uw studiekosten en andere scholingsuitgaven in 2019.

Fiscale partner
Heeft uw fiscale partner ook studiekosten in 2019? Dan vult u voor ieder apart de aftrekbare studiekosten en andere scholingsuitgaven in. Voor zowel u als uw fiscale partner geldt een drempel van € 250. Het maakt niet uit wie de kosten betaalt, u of uw fiscale partner.

Verdelen
Wij tellen alle aftrekbare studiekosten van u en uw fiscale partner bij elkaar. Vervolgens kunnen u en uw fiscale partner in het scherm 'Verdeling' het aftrekbare bedrag op een gunstige manier verdelen.

Meer info: Voorwaarden aftrek studiekosten en andere scholingsuitgaven.

Aftrekbare studiekosten
De volgende kosten mag u aftrekken:
  • lesgeld, cursusgeld, collegegeld en examengeld
    Betaalt u instellingscollegegeld? Neem dan dit bedrag. Instellingscollegegeld is het bedrag dat door de onderwijsinstelling zelf is bepaald. Dat bedrag is hoger dan het wettelijke collegegeld.
  • leermiddelen die door de onderwijsinstelling verplicht zijn gesteld, bijvoorbeeld studieboeken, readers, cd-roms en software
    Hieronder vallen ook leermiddelen zoals een kappersschaar, een hamer, een beitel of schildersbenodigdheden. Let op: niet aftrekbaar zijn kosten voor computerapparatuur (waaronder tablets, notebooks, internetabonnementen en randapparatuur).
  • beschermingsmiddelen die door de onderwijsinstelling verplicht zijn gesteld, bijvoorbeeld handschoenen, een veiligheidsbril, gehoorbescherming, schoenen met stalen neuzen, een helm, een kappersschort of een stofjas
Enz. enz.

Niet-aftrekbare studiekosten
De volgende kosten mag u niet aftrekken:
  • rente voor studieschulden
  • kosten van levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding
  • reis- en verblijfkosten
  • kosten voor studiereizen of excursies
  • kosten voor (de inrichting van) een werk- of studeerruimte
  • kosten voor computerapparatuur (waaronder tablets, notebooks, internetabonnementen en randapparatuur)
  • kosten voor een inburgeringscursus
Kortom, controleer de voorwaarden en geef je studiekosten op en log in bij DUO als je nog een studieschuld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick Koningh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 16:04
Ik heb allang mijn studieschuld uit mijn jeugd afgelost en inmiddels geen recht op stufi meer. Dus ik ga ze invullen van sept-okt-nov-dec van 2019. De rekeningen van jan-dec 2020 neem ik volgend jaar weer mee.

Bedankt voor de terugkoppeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donz2
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-10-2021
Hoi Allemaal,

Ik heb een studie gedaan door mijn werkgever gefinancierd. Kan ik deze ook opgeven voor de terug giften?
Ik kan hier namelijk niks over vinden.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Klinkt alsof je werkgever deze heeft betaald en niet jij zelf. Als je zelf de kosten niet maakt (of ze op andere manier al gecompenseerd hebt gekregen) dan mag je ze niet aftrekken nee. Je werkgever misschien wel, maar daar heb jij niks aan.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste

Let op:
Vertellen dat je de aangifte binnen hebt, is niet gewenst. Het bevat geen discussie- of andere toegevoegde waarde.