Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ryan_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 08:36

Het is weer bijna zo ver! Vanaf 1 maart mogen we belastingaangifte over 2019 gaan doen. Een centraal topic is dus handig. Mocht je vragen en/of problemen hebben ben je hier van harte welkom.

Doe je vóór 1 april aangifte, dan krijg je vóór 1 juli bericht van de belastingdienst.

Meer info op de website van de belastingdienst.

Vorige delen:

Belastingaangifte 2018
Belastingaangifte 2017
Belastingaangifte 2016
Belastingaangifte 2015
Belastingaangifte 2014

Veranderingen 2019

https://gen.sendtric.com/countdown/efbzlm9jrz

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 30-05 20:50
Bob-B190 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:28:
Wellicht een idee om de TS wat uit te breiden met handige info, bijvoorbeeld aftrekposten etc.
Dat kan je zelf heel makkelijk vinden.
Als er iets wijzigt bij de belasting moet je ook weer wijzigen in je TS.

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 11:52
corporalnl schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:37:
Dan nog kan je die info makkelijk zelf vinden. ( hooguit gooi je wat snelkoppelingen neer )
Ja je hebt gelijk, dat kun je inderdaad makkelijk vinden. Maar dat geldt voor veel meer zaken toch? Het hele idee van een forumtopic is toch dat je elkaar helpt met info en overzichten?

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 11:52
corporalnl schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:07:
[...]

Eens maar alles staat uitgelegd bij: https://www.belastingdien...angifte/belastingaangifte
Waaronder aftrekposten.

Lijkt mij nutteloos om dit over te kopiëren op TS.

Maar als je graag veel dubbel werk wil hou ik je niet tegen. :)
Nou niemand heeft het over overtypen gehad, een link lijkt me voldoende.

• Seroczynski
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 01:55
Voor het eerst een koophuis aangeschaft in 2019! Ik sta niet te popelen om mijn belastingaangifte te doen, maar eigenlijk toch ook weer wel :P

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Secsytime schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:56:
[...]

Klinkt niet bijzonder ingewikkeld?
Voor mij wel ;)

• PFvH
  • Registratie: november 2014
  • Niet online
Zo te lezen heb je toch een onderneming? Ik zie tenminste KOR staan. Geld dat voor organisatie is gestort, zou dan op de zakelijke rekening moeten staan. Dat telt niet mee bij privé vermogen in het kader van de vermogensrendementsheffing.
Dat lijkt mij de meest handige en correcte wijze, waar geen ingewikkelde constructies voor bedacht hoeven te worden.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Of dit een proefbalonnetje is? :(
https://www.rtlnieuws.nl/...-knops-eherkenning-gratis
De toekomst zal het leren. :-(

Dit jaar mag je nog gratis belastingaangifte doen! Dus hiervoor moeten we wel dankbaar zijn. O-)

Het is nu al absurd dat je als bedrijf (zelfs als simpele 1 persoons bv, stichting, vereniging, e.d.) verplicht een e-herkenning faciliteit bij een commerciële (!) partij dient af te sluiten om aan je belastingverplichtingen richting de overheid te voldoen!

Het wordt steeds gekker in dit land, waarbij de burger steeds meer als een financieel product wordt gezien en de overheid er probeert een verdienmodel van te maken. 8)7

Mooie Plaatjes   

• Eagle Creek
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:39

Eagle Creek

Breathing security

Moet m'n aangifte voor 2018 nog doen :+

~ Information security professional & enthousiast ~ Nucia ~ EC Twitter ~ Microsoft Surface Experienced User: RT, 2, Pro 3, Pro 4, Pro 5, Pro 6, Book, Book 2, Headphones

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 09:08
finsdefis schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:46:
Pff, wordt een ingewikkeld verhaal dit jaar:
- 2 inkomens, paargeld + beleggingen (so far so good)
- pensioenbeleggen
- inkomsten uit overig werk + aftrekposten + voordeel KOR btw-aangifte
- eigen huis
- studieschulden
- voorschot voor organiseren zakelijke reis wat buiten het eigen vermogen moet vallen

Iemand een idee hoe met dat laatste om te gaan? Ik heb dus een xx.xxx bedrag gekregen om een reis te organiseren. Het is dus niet mijn eigen vermogen. Moet ik dat dan als soort van lening opgeven in box 3?
is paargeld belast? ;)

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14:27
Racer89 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:00:
Weet iemand hoe het zit als je een samenlevingscontract hebt en fiscaal partner bent. Ik lees dus dat je samen de aangifte kunt doen. Maar worden beide inkomens dan ook automatisch ingevuld bij de belastingdienst. Of moet je dan alles handmatig gaan invullen ?
Als je ja invult bij de fiscaal partner vraag in de online aangifte moet je het bsn van je partner invullen, die moet dan inloggen met digid en dan importeert ie alles.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Dank TS voor de reminder! Ik moet nog een belastingconsulent zoeken. Mijn vrouw krijgt haar inkomen uit het buitenland en betaalt door zowel loon als kapitaalbelasting. En ik ga dus geen belastingverdrag uit 19-zoveel uitpluizen.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15:07
@Citroentjuh Een voorlopige aangifte is niet gelijk aan de definitieve aangifte. Ook worden deze niet middels dezelfde programma's vastgesteld / ingevuld. In de voorlopige aangifte kunnen nog "foutjes" zitten en zijn eventuele (wets)wijzigingen nog niet verwerkt.
Als je dus een voorlopige aangifte invult (en wel of niet verstuurd), zal je alsnog bij de definitieve aangifte nogmaals alles moeten invullen (en deze wel verzenden).

Je hebt dan ook twee opties om aan je centen te komen (als je geld terug krijgt).
1: Je doet de voorlopige aangifte en verstuurd deze (dan krijg je voor 1 juli hoogstwaarschijnlijk al je centen). Bij de definitieve aangifte (welke je dus ook nog gewoon moet invullen), trek je de voorlopige teruggaaf af van het te ontvangen / betalen bedrag en dat wordt vervolgens weer verrekend rondom juli.

2: Je doet alleen de definitieve aangifte. Voor 1 april invullen = voor 1 juli bericht.

@President zegt dat het "alleen nog maar een formaliteit" is, maar dat is het dus niet. Het programma om de definitieve aangifte te doen is nog niet beschikbaar. De "formaliteit" is straks dus alsnog alle gegevens invullen / controleren en daar waar nodig aanpassen. Hij dient dus nog dezelfde stappen te doorlopen die jij en ik ook moeten doen.

• BB-One
  • Laatst online: 09:08
Makkelijkste is de sterretjes op je nota te bekijken. Notaris geeft aan wat wellicht aftrekbaar zou zijn.

• Gaddoman
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 30-05 20:04
Als ik mijn belastingaangifte over de afgelopen jaren open die ik zelf ditgitaal heb opgesteld en verstuurd krijg ik de onderstaande tekst gezien geel gemarkeerd bij het tabblad 'Overzicht belasting en premies' en 'Inkomstenbelasting' onderaan de aangifte.

-U hebt uw aangifte nog niet helemaal ingevuld. In deze berekening zijn dus nog niet alle gegevens verwerkt.
-Dit bedrag is exclusief belastingrente. U kunt geen rechten ontlenen aan dit bedrag of de berekening ervan.
De details van de berekening ziet u hierna bij ''Berekening inkomstenbelasting en premie
volksverzekeringen''.
-U ziet de berekening van de inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen die u terugkrijgt. Klik op een
regel om de details te bekijken.
U hebt uw aangifte nog niet helemaal ingevuld. In deze berekening zijn dus nog niet alle gegevens verwerkt.

Al mijn aangifte zijn al definitief verwerkt, daarom vraag ik me af hebben meerdere mensen hier last van? Nogmaals het gaat niet om een ontvangen bericht van de belastingdienst, maar om de verstuurde ingevulde aangifte over de afgelopen jaren.

• Amens
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 30-05 16:57
Ik zie de aangifte met plezier tegemoet. Ook in 2019 een huis gekocht, dus verwacht wel wat knaken terug :)

• Racer89
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Had al bericht gehad in mijn overheid ( berichten box ), nu krijg ik ook nog een brief thuis gestuurd, werkt goed de digitale post.

• Sparxy86
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 13:43
Patrick Koningh schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:01:
Heeft er iemand wel eens studiekosten afgetrokken van de belastingdienst? Ik ben in 2019 gestart met een HBO studie en ik betaal elke maand een bedrag aan de opleiding (NCOI). Pak ik dan enkel de facturen die in 2019 zijn geboekt of meteen het hele bedrag in 1 keer?
Ik heb een paar jaar terug de kosten van mijn opleiding afgetrokken. Het gaat om de studiekosten die je in een kalenderjaar hebt gemaakt.

Deze regeling gaat trouwens veranderen per 1 januari 2022, dit wordt het STAP-budget. Het is daarom slim, als het mogelijk is natuurlijk, om alle studiekosten die je gaat maken nog voor deze datum te betalen.

• Siask
  • Laatst online: 15:46
Patrick Koningh schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:01:
Pak ik dan enkel de facturen die in 2019 zijn geboekt of meteen het hele bedrag in 1 keer?
Je voert de kosten op in het jaar dat ze daadwerkelijk betaald zijn.

Dus ik had een factuur voor het plaatsen van een beugel van 15 december 2018, ik heb hem op 2 januari betaald (met opzet natuurlijk) en voer hem (samen met alle andere zorgkosten) in 2019 op. Evenzo een aanbetaling voor een (werkgerelateerde) cursus die in 2020 plaats vond: een gedeelte in 2019 betaald, dat voer ik in 2019 op, het restant in 2020.

Om snel overzicht te hebben/houden zoek ik in deze tijd van het jaar alle facturen op, zoek de betalingsbewijzen erbij en maak er alvast mapjes van die ik dan even scan. Bij splitsingen e.d. schrijf ik even op welke keuzes ik gemaakt heb. Op 1 maart dan de boel er bij pakken, de getallen invullen en klaar is het.

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:23
Brent schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:45:
Als je samen een huis hebt gekocht, mag dan het ene jaar de ene partner HRA plegen en het andere jaar de andere? Of moet je eens gekozen steeds van hetzelfde salaris aftrekken?
Je mag dat wisselen. Bij fiscaal partnerschap mag je aftrekposten naar believen verschuiven tussen de partners. Meestal is het gunstiger om de aftrekposten naar de meestverdienende te schuiven.

Ik ga hierover waarschijnlijk een rechtszaak voeren tegen de belastingdienst, over 20 jaar ofzo wanneer zij vinden dat ik geen recht meer heb op hypotheekrenteaftrek. Ik heb namelijk jarenlang de aftrekposten laten afwisselen tussen mij en mijn partner, zodat we allebei telkens een jaartje HRA bespaarden. Ze konden me bij de Belastingtelefoon namelijk niet uitleggen hoe dat werkt.

Wordt het gerekend per huis? Wat nu als 1 van beide partners helemaal niet meebetaalt aan het huis, dan is het toch onredelijk als diegene wel jaren HRA opgebruikt? Je kunt er namelijk niet altijd voor kiezen om GEEN fiscaal partner te zijn.

Wordt gerekend per hypotheek? Hoe zit het dan als je een paar jaar geen hypotheek hebt, bijvoorbeeld omdat je een paar jaar in een huurhuis hebt gewoond? Het zou toch onredelijk zijn om dan wel HRA-jaren te verbruiken?

Tenslotte, wordt het berekend per persoon? Dan moet mijn manier dus werken. Als 1 van beide partners alle aftrekposten krijgt, dan gebruikt de andere partner dus geen HRA-jaar. Ik ben benieuwd met welke verdediging ze op de proppen komen. En als ze een goede reden hebben, waarom ze me dat dan niet hebben uitgelegd.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Martinusz schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:16:
[...]

Succes met je rechtszaak over 20 jaar ;)
Hij zal het nodig hebben. De minister adresseert dit namelijk expliciet in de toelichting op de wet:
https://wetten.overheid.n..._Circulaire.divisie3.12.2 :P
In mijn antwoorden op de Kamervragen van Bashir heb ik aangegeven hoe de 30-jaarstermijn wordt toegepast bij partners1.
De 30-jaarsperiode van renteaftrek in artikel 3.120 van de Wet IB 2001 moet binnen de huidige wetssystematiek als volgt worden toegepast. De 30 jaarstermijn is opgenomen binnen de eigenwoningregeling. Binnen die regeling is de aanwezigheid van een eigenwoningschuld in de zin van artikel 3.119a van de Wet IB 2001 bepalend voor het recht op renteaftrek. In het verlengde daarvan is de renteaftrekbeperkende 30-jaarstermijn ook afhankelijk van de aanwezigheid van een eigenwoningschuld. Indien een belastingplichtige een eigenwoningschuld heeft, dan loopt bij hem de 30-jaarstermijn. De vaststelling van de aanwezigheid (en hoogte) van een eigenwoningschuld en van de in verband met die eigenwoningschuld in aanmerking te nemen aftrekbare kosten gebeurt op het niveau van een individuele belastingplichtige.
De toerekening van inkomensbestanddelen tussen partners heeft, anders dan bij de totstandkoming van de Wet IB 2001 is betoogd2, geen gevolgen voor de 30 jaarstermijn. Eerst nadat op individueel niveau, met inachtneming van de rente over de eigenwoningschuld, de (negatieve) belastbare inkomsten uit eigen woning zijn bepaald, komt de toerekening van deze inkomsten tussen partners aan de orde (artikel 2.17 Wet IB 2001). Wanneer partners per jaar afwisselend de belastbare inkomsten uit eigen woning in aanmerking nemen, leidt dit dus niet tot 60 jaar renteaftrek. Voor beide partners start de termijn bij aankoop van de woning en het aangaan van de eigenwoningschuld en eindigt 30 jaar later. Voor aankoop van de woning van de partner geldt overigens ook de aftrekbeperking van artikel 3.120, vierde lid, onderdeel c, Wet IB 2001
Blijft over betwisting van de wetsartikelen zelf die wellicht een gaatje overlaten, maar de intentie van de wetgever is volstrekt helder geweest.

Merk op dat het er niet toe doet of er hypotheekrente is afgetrokken ;)

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:25

Zenix

BOE!

Martinusz schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:56:
Ik kom even niet uit deze 2 aftrekposten m.b.t. aankoop huis:
  • notariskosten voor de hypotheekakte
  • kadastrale rechten voor de hypotheekakte
Ik heb deze posten op mijn nota van de notaris:
  1. - Tarief akte van levering
  2. - Tarief akte van hypotheek
  3. - Diverse kosten (administratiekosten, inzage persoonsgegevens, ECH kosten, overbrugging kosten)
  4. - Kadaster kosten (inschrijving perceel KIK, kadastrale inzagen, inschrijving hypotheekakte KIK, inzage hypotheekakte)
  5. - Diversen (bijdrage kwaliteitsfonds KNB)
  6. - omzetbelasting
Notariskosten voor de hypotheekakte = Tarief akte van hypotheek ?
Kadastrale rechten voor de hypotheekakte = kadasterkosten (behalve de KIK posten)? + Diverse kosten?
Ik ben er ook mee bezig

Bij mij staat het zo:

1. Tarief hypotheek - aftrekbaar
2. Kadaster - lijkt mij beiden aftrekbaar
- Inschrijving
- Inzage
3. NHG - aftrekbaar
4. Diversen - is dit aftrekbaar?
- Wettelijke inzages BRP, CR, CCR, VIS
- Heffingskwaliteit notariaat
4. Omzetbelasting - aftrekbaar

Ik zou dus ook graag willen weten of diversen nou aftrekbaar is of niet.

• PhilipsFan
Rukapul schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:37:
[...]

Hij zal het nodig hebben. De minister adresseert dit namelijk expliciet in de toelichting op de wet:
https://wetten.overheid.n..._Circulaire.divisie3.12.2 :P

[...]

Blijft over betwisting van de wetsartikelen zelf die wellicht een gaatje overlaten, maar de intentie van de wetgever is volstrekt helder geweest.

Merk op dat het er niet toe doet of er hypotheekrente is afgetrokken ;)
Duidelijk, het is dus eigenlijk vrij simpel. Als je in een bepaald jaar een eigenwoningschuld hebt, dan telt dat als 1 van je 30 HRA-jaren, ongeacht of je er gebruik van maakt. Scheelt me weer een rechtszaak. Was dat nu zo moeilijk om uit te leggen, Belastingtelefoon? Serieus, ik heb er wel 10x over gebeld en telkens kreeg ik een ander antwoord, tot aan 'dat weet ik niet' toe.

Wel weer typisch dat je dus, als je samen een koophuis hebt en beide ongeveer evenveel verdient, je dus beter 1 partner volledig eigenaar van het huis kan laten zijn, en dat na 30 jaar verkopen aan je partner. Dan kun je dus samen 60 jaar rente aftrekken. Moet je wel even uitrekenen of dat uit kan ivm overdrachtsbelasting, maar dat denk ik wel.

• Patrick Koningh
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 18-05 23:09
SBBandage schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 07:39:
[...]

Ik zou wel even goed controleren of je hiervoor in aanmerking komt. Er zitten namelijk een aantal voorwaarden aan vast of je de studiekosten mag aftrekken of niet.

Ik heb namelijk vorig jaar mijn collegeld afgetrokken van de belastingdienst en ik had dit eigenlijk niet mogen doen.

https://www.belastingdien...re_scholingsuitgaven.html

https://www.belastingdien...jn-studiekosten-aftrekken
Heb het even gelezen (dank voor de link) en aan alle voorwaarden voldoe ik dus dat moet goed komen dus. 8)

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 09:03
Groene beleggingen hebben een hogere vrijstelling voor de VRH.
Zonder fiscaal partner: € 58.540

Behalve op de vrijstelling hebt u ook recht op extra heffingskorting. Deze heffingskorting is 0,7% van het bedrag van de vrijstelling waar u, eventueel samen met uw partner, recht op hebt.

Voorbeeld: Je hebt €20.000 in groene beleggingen/spaarproducten, 0,7% daarvan is €140.
Deze kun je van je inkomstenbelasting aftrekken.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• Harm2211
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 27-05 19:58
ahbo schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:44:
Goedemiddag.
0.7% heffingskorting bij groene beleggingen; weet iemand hoe dat wordt berekend?
0,7% van de belegging, maar max 0,7% over de vrijstelling van iets van 58k. Bij een investering van 20k krijg je dus een heffingskorting van 140. Dit gaat dus af van de totaal te betalen inkomstenbelasting.

• EmilneM
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 30-05 21:43
IceM schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:59:
[...]

Weet je zeker dat je dat af kan trekken? Voor zover ik weet is een taxatie alleen aftrekbaar wanneer deze nodig is voor het verkrijgen van een lening.
Volgens mij wel. Gebruik de taxatie om in lagere risicoklasse voor hypotheek te komen, met lagere rente als gevolg.

https://www.belastingdien...oversluitkosten-aftrekken

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 08:43
Oké geef maar toe wie zat er ook klaar voor de aangifte maar kwam er toen achter dat het 29 februari is :+

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barber
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
polopolo150 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 00:25:
Iedereen druk bezig met belastingaangifte dat het hier zo rustig is? :P

Ik kom er niet in lol.
Om 12 uur ook niet, nu net lukte het wel via de site.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 20:26
Capacitor schreef op zondag 1 maart 2020 @ 01:31:
[...]

Je eigenwoningforfait die hiervan afgehaald wordt?
Ik heb even gekeken, eigenwoningforfait was € 1410,- dus dan komt het nog niet overeen. Ik bel morgen wel even met de belastingdienst, bedankt iig.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 15:02
Als je dat weet, waarom dan perse het eerste of laatste weekend proberen je aangifte te doen?

Ik kijk over 1-2 weken wel een keer. Tijd zat.

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - Yamaha MT-09 SP '19

Acties:
  • +1Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08:33
Aggressor schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:23:
Ik ben nu bij de vraag:

Welke bezittingen had u?

- Bank- en spaarrekeningen

En moet ik ook beleggingen: aanvinken? want in 2019 heb ik ongeveer 3 maandjes Flatex gehad, en hierbij heb ik aandelen van 2 euro gehad.

beleggingsrekeningen, aandelen, obligaties, opties, winstbewijzen en dergelijke
groene beleggingen
Het gaat om de situatie op 1 Jan 2019.

Wat wel geinig is dat je dus het bezig op 01 jan 2019 moet invullen, maar voor ontvangen dividend de gehele situatie van 2019 moet nemen. Zo heb ik een beleggingsrekening die op 1jan waarde 0 had, maar ik wel dividend belasting voor mag aftrekken :D

[Voor 20% gewijzigd door R.van.M op 01-03-2020 09:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:18
Ingelogd, next, next, finish, klaar. :Y)

Alleen downloaden van de aangifte is niet gelukt helaas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Voor elke €1 ontvangen aan rente €10 afdragen. Welkom in Nederland. :r

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

simons schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:28:
...en er is al een storing...
Yup. Naar het inlogscherm gaan, is al traag. Maar daarna:
Uw gegevens kunnen niet worden opgehaald

Door een storing kunnen uw gegevens niet worden opgehaald. Probeer het later nog eens. U bent uitgelogd en gaat terug naar www.belastingdienst.nl.

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 14:18
Ugh.... Was net bezig met ondertekenen... Storing :x

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Lycaon schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:39:
Het is net alsof de Belastingdienst niet weet dat er op de 1e dag meteen al een hoop mensen aangifte willen doen en er niet goed op voorbereid is.

:P

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +2Henk 'm!

• aaajeetee
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 26-05 17:58
Waarom moet het tegenwoordig per se 'online'? Wat was er mis met die (windows) applicatie die je moest downloaden en daarin alles netjes kon invullen? Ook al was er een storing, dan kon je in elk geval wel je aangifte invullen.. nu dit :/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:05
Wildfire schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:43:
[...]

Het is net alsof de Belastingdienst niet weet dat er op de 1e dag meteen al een hoop mensen aangifte willen doen en er niet goed op voorbereid is.

:P
Het mooiste is dat er een gele banner op Belastingdienst.nl dat het druk is met een linkje naar wanneer je het beste je aangifte kan doen. En op de pagina van die link staat:

Op welk moment kan ik het beste aangifte doen?
Overdag, 's avonds na 22 uur en in het weekend. Want dan is het niet zo druk in Mijn Belastingdienst. Dat is het beste moment om aangifte te doen.

:>

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 28-05 16:47
Ik probeer in te loggen om de aangifte te doen, maar krijg ERR_CONNECTION_RESET.
Zouden de servers overbelast zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• R.van.M
joenevd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:12:
Ik probeer in te loggen om de aangifte te doen, maar krijg ERR_CONNECTION_RESET.
https://www.nu.nl/tech/60...te-belastingdienstnl.html
In een bericht op Twitter meldt de Belastingdienst, "We zijn op de hoogte van de storing waarbij wordt aangegeven dat je gegevens niet opgehaald kunnen worden." De Belastingdienst raadt aan om op een later moment opnieuw in te loggen.

[Voor 28% gewijzigd door R.van.M op 01-03-2020 10:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
aaajeetee schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:45:
Waarom moet het tegenwoordig per se 'online'? Wat was er mis met die (windows) applicatie die je moest downloaden en daarin alles netjes kon invullen? Ook al was er een storing, dan kon je in elk geval wel je aangifte invullen.. nu dit :/
Makkelijk, veilig en we willen toch allemaal naar de cloud? Waarom moet je dan ook zo nodig vandaag de aangifte doen? Maart heeft 31 dagen en april 30 dagen... Dat het op de eerste dag, zelfs een zondag, druk is had je zelf toch ook wel kunnen bedenken?
joenevd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:12:
Ja, gewoon over paar uur nogmaals proberen of anders op een doordeweekse dag ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15:46
Zo te horen heb ik geluk gehad. Nou heb ik de meest eenvoudige aangifte die je je maar kan voorstellen, dus het was voor mij klik, klik, klik, klik, klaar, maar heb totaal geen last gehad van (server)problemen en krijg voor die twee minuten werk weer een hele hoop geld terug :P

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: juli 2018
  • Niet online
Ervaringen van de afgelopen jaren is dat je het beste de aangifte halverwege maart kunt doen. Dan zit je in de rustige periode (tussen de snelle mensen die meteen aangifte willen doen en diegene die het nog net voor 1 april willen invullen). :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• President
  • Nu online
odan schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:13:
Ja dat de 1e in een weekend valt helpt niet echt.
Idd, maar dit gezeur is er elk jaar weer... En elk jaar weer klaagt men dat het het eerste weekend van de twee maanden druk is en dat het het laatste weekend en de laatste dagen druk is... Zucht..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online
JohanKupers schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:17:
Ervaringen van de afgelopen jaren is dat je het beste de aangifte halverwege maart kunt doen. Dan zit je in de rustige periode (tussen de snelle mensen die meteen aangifte willen doen en diegene die het nog net voor 1 april willen invullen). :)
Daar komt bij dat de betatesters die nu bezig zijn erachter komen welke functies niet kloppen... * burnedhardware wacht ook nog even

[Voor 4% gewijzigd door burnedhardware op 01-03-2020 10:19]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
President schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:17:
[...]

Idd, maar dit gezeur is er elk jaar weer... En elk jaar weer klaagt men dat het het eerste weekend van de twee maanden druk is en dat het het laatste weekend en de laatste dagen druk is... Zucht..
Als je weet dat het elk jaar hetzelfde liedje is, dan kan je er toch als overheid zijnde erop inspelen? Of is dat teveel gevraagd? ;(

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 14:18
President schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:17:
[...]

Terwijl het volgens mij niet heel moeilijk is om m.b.v. fatsoenlijke load balancing een aantal extra instanties op te spinnen tijdens drukke periodes zoals deze. Het is niet alsof het elke keer erg "onverwachts" komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• outlandos
  • Laatst online: 30-05 21:21
White_Collar schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:19:
Via de app lukt het trouwens wel. Ik ben direct binnen
Ja maar daar kun je niets wijzigen.

Ik heb via de app even gekeken naar wat ik (we) terugkrijgen: 733.... ben blij dat ik daar niet vannacht voor wakker ben gebleven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07:07
Lycaon schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:39:
via de app kun je hem wel ondertekenen :)
heb ik ook gedaan

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
President schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:33:
[...]

Wil je dat ze een compleet serverpark aanschaffen om de overbelasting op deze dagen te voorkomen? Zonde van het geld! Dat is hetzelfde als klagen op de post in december omdat je brief een paar dagen later is, vanwege de kerstpost...
Er bestaat zoiets als de cloud waar je, op basis van de actuele behoefte, servers kunt bij en afschalen..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 08:43
Vanavond tussen 7 en 8 proberen mensen ;) (iets met studio sport)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 15:47
Lol. Waarom willen mensen zo graag belasting aangifte doen? Of je het vandaag doet of een andere dag. Who cares?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
giantgiantus schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:46:
Lol. Waarom willen mensen zo graag belasting aangifte doen?
Omdat ik een paar duizend terug krijg, daarom.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Maar het is wel fijn om te weten of het ook klopt wat je in je hoofd hebt dat je terugkrijgt
giantgiantus schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:55:
[...]

Ik denk dat je het systeem niet snapt dan. Als je de aangifte ergens deze maand doet krijg je het precies even snel terug als dat je het vandaag doet hoor :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15:19

T-Infinity

Heen en weer....

m-designz schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:54:
Ben toch blij dat ik vannacht opgebleven ben, onze aangifte was om half 1 verstuurd en doordat we afgelopen jaar een hoop boeterente hebben betaald en een nieuwe hypotheek afgesloten hebben in combinatie met de combinatiekorting was dat alles bij elkaar toch 10k waard :D
Waarom ben je dan blij dat je opgebleven bent?
Beter was je gaan slapen en over 1 of 2 weken een keer rustig aangifte doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Omdat ik het nu zwart op wit heb staan en ik dat toch een fijn idee vind
T-Infinity schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:55:
[...]

Waarom ben je dan blij dat je opgebleven bent?
Beter was je gaan slapen en over 1 of 2 weken een keer rustig aangifte doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 15:47
m-designz schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:56:

[...]
Ok snap het. Feit blijft dat het geen fluit uitmaakt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• President
  • Nu online
m-designz schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:56:

[...]
Had dan een week of twee geleden een voorlopige aangifte gedaan met alle correcte gegevens, dan had je het geld binnen een paar weken op je rekening gehad...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:04

Brons

Fail!

Untouchablezz20 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:10:
Ik krijg nu de melding; toegang geblokkeerd. Ik moet het helaas via de site doen.
Even de cookies van belastingdienst.nl verwijderen. Dan kom je weer op de site.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• President
  • Nu online
DeBolle schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:04:
[...]

Bijna goed, een voorlopige aangifte doe je in het lopende jaar. Het terug te krijgen bedrag wordt dan verdeeld over het jaar alvast uitgekeerd.Voor 2019 had je ergens in december 2018 aangifte kunnen doen. Voor 2020 kun j dat in de loop van dit jaar ook nog doen, maar dan wordt het bedrag verdeeld over de nog komende maanden.
Ik heb begin februari een voorlopige aangifte invevuld over 2019, omdat ik toen alle correcte informatie had (jaaropgaven werk, jaaropgave hypotheek) en krijg dat volledige bedrag voor 13 maart terug. Het is nog steeds een voorlopige aangifte, alleen dan 'voorlopig' voor de definitieve IPV voorlopig voor het jaar ;-)

Niet dat het wat uitmaakt verder, schiet er niks mee op en heb het geld niet direct nodig... maar wil niet op de grote stapel van 'na 1 maart' terecht komen :-P

Overigens was alle informatie al goed doorgegeven, dus ik hoefte bij de definitieve aangifte alleen aantal keer op 'nee' klikken

[Voor 16% gewijzigd door President op 01-03-2020 11:28]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 10:44
ErnstH schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:39:
[...]

Er bestaat zoiets als de cloud waar je, op basis van de actuele behoefte, servers kunt bij en afschalen..
Zodat alle belastinggegevens van heel Nederland op servers staat van een commerciële partij? Gelukkig doet de Belastingdienst daar niet aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 30-05 07:31
waah schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:41:
Via de app werkt prima. Jammer dat de gegevens van mijn woning niet compleet zijn blijkbaar. Maarja. Morgen weer een dag.
Bij mij waren die gegevens wel beschikbaar. De app werkte zeer goed. Alleen geen 2FA met DigiD viel mij op, dat vind ik wel erg apart voor zo iets gevoeligs als je belastingaangifte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 30-05 21:44
Ook geprobeerd in te vullen. Waarde's aan het einde kloppen echter totaal niet. We zouden met een opgespaarde hypotheekrenteaftrek alsnog geld moeten gaan betalen 8)7

Zouden ze dan toch stiekem de hypotheekrenteaftrek hebben afgeschaft? :+

ik probeer het vanavond nog wel weer is.

[Voor 26% gewijzigd door spartacusNLD op 01-03-2020 12:26]

PC: Fractal Design Define S | Asus Z170 PRO GAMING | i7 7700K | H115i Pro | GTX 1080ti | Corsair LPX DDR4 16GB | Samsung SM961 M.2 256GB | EVGA SuperNOVA 750 G2 |

Acties:
  • +2Henk 'm!

• benlanka
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Crasheeee schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:17:
Ik heb de nota van de notaris erbij gepakt, maar ik twijfel bij enkele posten. Uiteraard heb ik de lijst van de Belastingdienst doorgespit, maar niet alle benamingen kan ik koppelen aan een post in de nota.

Ik lees de volgende posten terug op de nota:
1: Tarief akte van hypotheek = € 400
2: Inschrijving kadaster hypotheekakte = € 137,50
3: Kadastrale inzage hypotheek = € 90
4: Wettelijke recherchekosten (inzage BRP/CCR/CIR/VIS) = € 15
5: Bijdrage kwaliteitsfonds (per akte) = € 8,22
Ik heb dit ook in de aangifte dit jaar en reeds in januari uitgezocht. Je mag de recherchekosten niet aftrekken, want de controle BRP/VIS (= controle inschrijving basisregistratie personen en controle identiteitsbewijs) moet gebeuren maar dat is 1 handeling en niet toe te schrijven aan de hypotheek. Aftrekken bijdrage kwaliteitsfonds is wel aftrekbaar, doch enkel over de hypotheekakte (dus éémaal € 8,22 + 21% BTW = € 9,95). De totale notariskosten die jij mag aftrekken zijn dus 400+137,5+90+8,22 = € 635,72 + 21% BTW = € 770 (afronden in eigen voordeel).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:45
Staat bij jullie ook het saldo van buitenlandse bankrekeningen zoals N26/Revolut? Bij mij de bank wel maar daarachter geen bedrag, bij Nederlandse rekeningen wel.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 12:51
@GG85 Om die ene dag extra capaciteit beschikbaar te stellen om dit aan te kunnen zou aan de kant van de BD misschien wel 10% (of veel meer) moeten worden geinvesteerd in de infrastructuur. Van belastinggeld. Een brave burgerborst wacht dan toch gewoon een week? :P

Die vooringevulde belastingaangifte is echt uitzonderlijk goed vergeleken met hoe dat in andere landen gaat.

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus X570 ELITE | Ballistix Elite 2x8GB @3600Mhz CL16 | Samsung 950 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | EVGA GTX1070 FTW | 2x Dell U2715H | OnePlus 3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:56

GG85

.......

Supreme schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:08:
Met de app was ik in 5 minuten klaar. Aanrader voor mensen die niks bijzonders hebben idd. Samen met partner ingevuld, allebei ff inloggen op digid en next, next, finish.
Ik dacht dat ik niet bijzonders had maar extra sparen voor je pensioen is dat blijkbaar wel dus helaas.

Vond de offline programmatjes van een paar jaar geleden trouwens veel handiger, volgens mij drukte dat ook veel minder zwaar op de infrastructuur. Gewoon programmatje downloaden van een mirror, 1x gegevens ophalen en 1x uploaden en klaar ipv complete digitale online omgeving zoals nu.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• R.van.M
Mmore schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:09:
@GG85 Om die ene dag extra capaciteit beschikbaar te stellen om dit aan te kunnen zou aan de kant van de BD misschien wel 10% (of veel meer) moeten worden geinvesteerd in de infrastructuur. Van belastinggeld. Een brave burgerborst wacht dan toch gewoon een week? :P

Die vooringevulde belastingaangifte is echt uitzonderlijk goed vergeleken met hoe dat in andere landen gaat.
Dat laatste kan ik alleen maar beamen. In Duitsland moet je het zelfs nog per post opsturen nadat je het eerst online verstuurd hebt omdat ze geen digitale handtekening hebben :D Daarnaast is er geen vooraf ingevulde informatie en moet je ervoor gestudeerd hebben om te begrijpen wat je waar moet invullen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:49

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Wat is overigens niet snap is dat wanneer ik als buitenlands belastingplichtige (ik werk in NL, woon in DE) de aangifte open voor 'normale' Nederlanders, mijn salaris e.d. gewoon netjes is voor-ingevuld.

Open ik de aangifte voor buitenlands belastingplichtige, dan moet ik alles zelf invullen. Het salaris enzo is echter gewoon compleet hetzelfde.

Iemand een idee waarom dat is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 12:28

P1nGu1n

Developer

Heeft er iemand gehoord van De Aangiftecheck van de Bond voor Belastingbetalers? Je kan hier tips krijgen hoe je geld kunt besparen met je belastingaangifte (de check is gratis, wanneer je besparing meer dan 100 euro is, betaal je 25 euro om het advies te krijgen).

Ik vind het zelf geen prettig idee om mijn aangifte te uploaden, ondanks hun heldere Privacybeleid, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Iemand die dit geprobeerd heeft?

Ik kom er overigens ook niet doorheen bij de Belastingdienst, ze zijn duidelijk overbelast. Ik wacht wel een paar dagen. :P

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipsFan
Wat weer een ongelooflijke puinhoop. Al jaren gaat het zo, hoe moeilijk kan het zijn? Nu word je ook meteen uit DigiD geflikkerd als het ophalen van de gegevens niet lukt "u bent uitgelogd". Waarom niet ingelogd blijven en over 5 minuten weer proberen de gegevens op te halen? Dat scheelt weer de afdracht aan Logius voor NOG een inlogpoging.

Maar serieus, als je een dockeromgeving draait is het kinderspel om (tijdelijk) wat extra capaciteit te huren. Maar dat heeft de belastingdienst nog even niet door, die zijn vast te druk met mensen onterecht als fraudeur aan te merken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sanzut
  • Laatst online: 11:00

sanzut

It's always christmas time

Haha, de homepage nu.
Toegang geblokkeerd
De toegang tot het webadres (URL) werd geblokkeerd conform ons beveiligingsbeleid.
Reden kan onder meer zijn dat het verzoek ongeldige karakters bevat of een ongeldige bewerking wil uitvoeren.

Ga naar belastingdienst.nl.

6081958069907644935

Acties:
  • +11Henk 'm!

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:30
Er is gewoon spreiding. Je hebt een maand.... En daarna mag het ook nog, maar krijg/betaal je het geld later.

Men doet net alsof het een grondrecht is om op dag 1, op een zondag, je belastingaangifte te doen.

Van mij hoeft de belastingdienst echt niet heel veel geld te verspillen zodat iedereen tegelijk zijn aangifte kan doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
PhilipsFan schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:53:
Wat weer een ongelooflijke puinhoop. Al jaren gaat het zo, hoe moeilijk kan het zijn? Nu word je ook meteen uit DigiD geflikkerd als het ophalen van de gegevens niet lukt "u bent uitgelogd". Waarom niet ingelogd blijven en over 5 minuten weer proberen de gegevens op te halen? Dat scheelt weer de afdracht aan Logius voor NOG een inlogpoging.

Maar serieus, als je een dockeromgeving draait is het kinderspel om (tijdelijk) wat extra capaciteit te huren. Maar dat heeft de belastingdienst nog even niet door, die zijn vast te druk met mensen onterecht als fraudeur aan te merken...
Het is ook al jaren zo dat je morgen, overmorgen of eigenlijk de komende weken probleemloos de aangifte kan invullen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipsFan
PolarBear schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:25:
[...]

Het is ook al jaren zo dat je morgen, overmorgen of eigenlijk de komende weken probleemloos de aangifte kan invullen.
Natuurlijk kan dat. Maar voor sommige mensen gaat het om veel geld dat ze moeten bijbetalen of terugkrijgen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je zo snel mogelijk zekerheid wilt hebben of je alles goed berekend hebt en niet voor financiele verrassingen komt te staan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 15:39
Jur schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:43:
Het gaat erom dat er een betrouwbare overheid is die voor zichzelf dezelfde regels oplegt als voor zijn burgers. De overheid heeft er echt geen boodschap aan als je door een ict probleem niet je gehele boekhouding correct kan overleggen, als dat dat ieder jaar weer gebeurt heb je helemaal een probleem.

De overheid weet dat dit ieder jaar gebeurt en doet daar helemaal niets mee, of je vergroot je capaciteit of je richt de systemen zo in dat er een afgesproken spreiding is die voor iedereen duidelijk is.
Veel geld verspillen is bij de belastingdienst de regel, ik zou wel willen dat dit werd opgelost, het gaat niet om die ene dag maar om de betrouwbaarheid in het algemeen.
Huh? Die duidelijke spreiding ís er toch? Je hebt ruim de tijd hoor, voor je aangifte. Ik sluit me hierin helemaal aan bij @waah . Overigens heb ik ook nooit problemen en gaat het elk jaar juist snel en fijn, om maar eens een tegengeluid te laten horen.

Er gelden dus ook dezelfde regels imho. Binnen een bepaald tijdsbestek moet je iets doen/doorgeven/betalen. Dat is zo voor beide ‘partijen’ volgens mij. Je kan overmorgen, volgende week of volgende maand dus ook prima die hele boekhouding van je overleggen; nog steeds ruim op tijd. Het zou pas geldverspilling zijn om voor één piekmoment een exorbitante investering te doen in het IT systeem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dutchpulp
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 15:41
Hmm, mijn werkgever heeft met meer arbeidskorting rekening gehouden dan ik recht op heb.
Kan iemand mij een verklaring geven hoe dat mogelijk is. Zo ingewikkeld is arbeidskorting tabelletje niet.. Mijn loon is het hele jaar hetzelfde geweest.

Linksom of rechtsom maakt het allemaal niet uit, maar €150 minder terugkrijgen is wel een gevoelsmatige teleurstelling ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:30
Robonnl schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:40:
[...]

Telkens in Chrome geprobeerd en steeds de deksel op de neus. Nu probeer ik edge en in 1x erdoor!
Hier niet helaas. Kom wel bij inloggen, maar gegevens kunnen niet worden opgehaald.

Welke edge trouwens, op basis van Chomium of de oude? :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• President
  • Nu online
Jur schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:36:
[...]

Spreiding is er niet, dit is gewoon willekeur, spreek de spreiding gewoon af.
Je hebt nu twee maanden de tijd, jij wilt het dus verspreiden zodat jij straks maar twee weken de tijd hebt omdat je in postcode xxxx tot xxxx woont, omdat je xx jaar oud bent of omdat je achternaam met een x begint?

Je zal in die twee weken maar net op vakantie zijn of ziek in je bed liggen, brrrr.... Dat zal tot een hoop gezeur leiden....

Nee hoor, je weet al jaren dat het de eerste dagen/weekend druk is en laatste dagen/weekend ook... Net zoals de post halverwege december. Doe gewoon op 17 maart je aangifte, je zal dan vast geen problemen hebben!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 30-05 21:25
Ik probeer het morgen nog wel een keer. Man man man :D

Acties:
  • +3Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: januari 2020
  • Niet online
CryptoNL schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:53:
Ik probeer het morgen nog wel een keer. Man man man :D
Hoe laat? Doe ik het 10 minuten later om de drukte te ontwijken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• romon
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 30-05 19:40
miniterror schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:47:
Ik snap er niets van met die aangifte, alle vooraf ingevulde gegevens kloppen met de jaaropgave welke ik en mijn vriendin gehad hebben.
We komen op niets betalen/terugkrijgen uit echter zou ik juist wat terug verwachten.

In mijn geval, ik heb afgelopen jaar 400 uur laten uitbetalen en heb regelmatig een vergoeding voor standby dienst gehad.
Deze staan in een aparte tabel en kan zo dus zien dat ik daar net geen 50% over betaal van het bruto naar netto.
Mijn verzamelinkomen is net geen 60k, dus dat zou tot max de 38.1% schijf zijn.
Ik zou dus verwachten dat alles wat dan teveel is betaald aan die 400 uur en de standby vergoedingen weer verrekend zou worden met de jaaraangifte, maar ik krijg dus niets terug.

2de voorbeeld, mijn vriendin werkt niet en ontvangt alleen een wajong uitkering.
Bij haar staatje zie ik een jonggehandicaptenkorting van 737 euro.
Dit lijkt me iets specifieks dat in de jaaraangifte behenadeld word en een UWV geen rekening mee houd tijdens uitbetalen van de uitkering.
Ook zei krijgt niets terug.
Zou dat dan betekenen dat het UWV 700 te weinig aan belastingen betaald heeft🤔

Wij hebben geen toeslagen, daar kan dus geen fout in zitten.
Tevens een huurhuis dus hypotheekdingen hebben we ook niet.
Je betaalt meer belasting dan die 38% waar je van uitgaat door de afbouw van heffingskortingen (algemeen en arbeid). Bij 60k inkomen is het marginale tarief ongeveer 50%, alles lijkt dus te kloppen..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 13:00
PolarBear schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:25:
[...]

Ik doe al jaren aangifte ergens halverwege maart en nooit op 1 maart, maar ik heb elk jaar ook dat de website er een paar van de dagen dat ik het probeer eruit ligt. Dus het is echt niet alleen op 1 maart.

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sparxy86
  • Laatst online: 13:43
Krekatos schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:05:
Geen probleem gehad met het invullen via de website, als ik het zo lees ben ik één van de weinige :)

Dit jaar - over 2019 dus - voor het eerst met jaarruimtes te maken, waarbij ik ook gegevens moet invullen uit eerdere jaren. Gezien mijn totale inleg lager is geweest dan mijn jaarruimte, scheelt dit gegevens opzoeken, maar goed om te weten voor volgende jaren.
Hou er wel rekening mee dat je reserveringsruimte op een gegeven moment vervalt, waardoor het beter is om daar eerst gebruik van te maken en daarna pas je jaarruimte. Natuurlijk ook afhankelijk van de premies die je hebt betaald en gaat betalen de komende jaren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Vanavond toch nog gelukt :)

Blijf het altijd bizar vinden dat je zelf moet spelen met de verdeling van bedragen over beide personen om een optimum te vinden. Als we alle bedragen aan één persoon zouden 'toekennen' moesten we 116 of 117 euro betalen (afhankelijk van welke persoon), maar bij de juiste verdeling krijgen we 25 euro terug 8)7 Beetje jammer dat je zelf met de bedragen moet spelen om het optimum te vinden O-)

[Voor 10% gewijzigd door AGee op 01-03-2020 19:37]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 14:50
UltraInstinct schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:17:
Weet iemand waar ik een schuld kan vermelden? Heb 18.000 spaargeld maar 16 k studieschuld dus in principe zou je zeggen dat ik maar 3 k 'echt geld' heb. Nu kan ik dat nergens vermelden.
Pas wanneer je vermogen boven de 30k of zo iets uitkomt, kan je je schulden opgeven. Aangezien dat voor jou niet aan de orde is, betaal je ook geen vermogensbelasting, enkel inkomstenbelasting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freakstar
  • Laatst online: 15:18
PaTjUhHhH schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:01:
Beste medegebruikers,

Als je fiscaal partner bent, is het dan ook mogelijk om afzonderlijk aangifte te doen? Of ben je verplicht om dit echt samen te doen?

Hopende dat iemand dat met zekerheid weet te vertellen.
Als je deze tekst letterlijk neemt, is lijkt het niet verplicht.
Als fiscale partners kunt u samen aangifte inkomstenbelasting doen.
Volgens mij heeft het bepaalde voordelen als je samen aangifte doet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12:37
Aangename verrassing van ome DUO. In 2019 is mijn studiefinanciering (oude stelsel) definitief niet omgezet in een gift (ondanks dat ik al jaren terugbetaal).
Ben er nu net pas achter gekomen dat je dan met terugwerkende kracht dit als studiekosten mag aftrekken van je inkomen - hierdoor krijg ik nu €3712 terug ipv de verwachte €50 :+
Vond het al zo raar, dat in het beginscherm werd aangegeven dat DUO gegevens had doorgegeven (naast werkgever en bank), maar dat verklaart een hoop zo dus. Dit stond zo al netjes ingevuld.

[Voor 16% gewijzigd door ShitHappens op 01-03-2020 21:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 14:00

Honesty

kattenneus!

Ardana schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:43:
Ik heb in 2019 een transitievergoeding ontvangen. Nu heeft de belastingdienst deze ingevuld bij "pensioen en andere uitkeringen", maar dit valt toch gewoon onder "inkomen uit loondienst"? Dit lijkt me van belang voor de arbeidskorting.
Helaas
https://www.belastingdien...roegere-dienstbetrekking/

festina lente

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:34
laforte schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:40:
Iemand een idee hoe ik mijn huur/koop CV ketel kan aangeven? De rente die ik over het maandelijkse bedrag betaal is aftrekbaar. Maar hoe geef ik dit aan? Ik heb het nu als een extra schuld opgegeven onder "Hypotheken en andere schulden" maar hier lijkt de aangifte niets mee te doen? Het bedrag wat ik moet terugkrijgen veranderd namelijk niet.
Je maakt zeker een grapje? Een CV ketel kun je niet aftrekken!

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 30-05 08:33
HereIsTom schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:19:
[...]

Je maakt zeker een grapje? Een CV ketel kun je niet aftrekken!
Als je een lening hebt afgesloten voor verbetering van je huis (en dus ook je CV-ketel) kan je de rente die je daarover betaald wel aftrekken denk ik. Laforte moet dan ook de lening opgeven in zijn aangifte.

[Voor 7% gewijzigd door arnem_ op 01-03-2020 22:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 14:50
laforte schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:40:
Iemand een idee hoe ik mijn huur/koop CV ketel kan aangeven? De rente die ik over het maandelijkse bedrag betaal is aftrekbaar. Maar hoe geef ik dit aan? Ik heb het nu als een extra schuld opgegeven onder "Hypotheken en andere schulden" maar hier lijkt de aangifte niets mee te doen? Het bedrag wat ik moet terugkrijgen veranderd namelijk niet.
https://www.belastingdien..._kosten/aftrekbare_kosten Hopelijk heb je hier wat aan.

[Voor 4% gewijzigd door Tartarus op 01-03-2020 22:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laforte
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15:07

laforte

Helemaal de weg kwijt!

De belastingdienst zegt:
Financial lease/huurkoop
Als u een verbetering aan uw eigen woning doet en u financiert deze verbetering via financial lease of huurkoop, dan is de rente van deze lening ook aftrekbaar. Deze vorm van financiering komt bijvoorbeeld voor bij de aanschaf van CV-ketels, ramen/kozijnen en keukens.
Deze vertellen echter niet hoe je dit correct invult. Ik heb er onderstaande van gemaakt maar dit doet helemaal niets op de uiteindelijke uitbetaling...

EDIT: geregeld blijkbaar valt het niet onder onderhoud...

[Voor 14% gewijzigd door laforte op 01-03-2020 22:53]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 11:04
laforte schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:48:
De belastingdienst zegt:

[...]
Heb je een link waar je die quote hebt kunnen vinden?
Ik kan alleen vinden dat het geld als je in bezit bent van een Rijksmonumentpand

https://www.belastingdien..._kosten/aftrekbare_kosten

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CryptoNL
GioStyle schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:23:
Kan iemand mij uitleggen waarom je je reiskosten niet kan aftrekken als je een anonieme ov chipkaart gebruikt?
Omdat de kaart niet op naam staat en niet te controleren is i guess.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CryptoNL
GioStyle schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:48:
[...]

Ah, dus privacy komt met een prijs. Zo ver een anonieme kaart ‘anoniem’ is.
Kom kom niet zo naïef he ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 14:00

Honesty

kattenneus!

GioStyle schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:23:
Kan iemand mij uitleggen waarom je je reiskosten niet kan aftrekken als je een anonieme ov chipkaart gebruikt?
Volgens mij kan je dan wel 0,19 cent per kilometer aftrekken zo doe ik dat altijd met de meer reiskosten bij gehandicapte of chronisch zieken.

festina lente

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15:27

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Dan ga je er wel van uit dat hij een Rijksmonument bewoont. Deze aftrekkosten zijn niet voor normale stervelingen in een rijtjes huis.

Edit ah, er was nog een pagina..

[Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 02-03-2020 08:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• benlanka
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Valandil schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:36:
[...]

Staat hier:

https://www.belastingdien...ing/aankoop_van_de_woning

Zover ik weet maakt de hypotheekvorm niet uit mbt de aftrekbaarheid van je gemaakte kosten.
Bedankt, die pagina had ik ook bekeken, maar zoals gezegd gaat het erom of de aftrekbaarheid afhankelijk is van de hypotheekvorm. Ik neig er nu wel naar dat we gewoon alles gaan aftrekken.
Pagina: 1 2 3

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True