Belastingaangifte 2019 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laforte
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-05 06:41

laforte

Helemaal de weg kwijt!

De belastingdienst zegt:
Financial lease/huurkoop
Als u een verbetering aan uw eigen woning doet en u financiert deze verbetering via financial lease of huurkoop, dan is de rente van deze lening ook aftrekbaar. Deze vorm van financiering komt bijvoorbeeld voor bij de aanschaf van CV-ketels, ramen/kozijnen en keukens.
Deze vertellen echter niet hoe je dit correct invult. Ik heb er onderstaande van gemaakt maar dit doet helemaal niets op de uiteindelijke uitbetaling...

EDIT: geregeld blijkbaar valt het niet onder onderhoud...

[ Voor 14% gewijzigd door laforte op 01-03-2020 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:19
laforte schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:48:
De belastingdienst zegt:

[...]
Heb je een link waar je die quote hebt kunnen vinden?
Ik kan alleen vinden dat het geld als je in bezit bent van een Rijksmonumentpand

https://www.belastingdien..._kosten/aftrekbare_kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-05 06:41

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Ryur schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:54:
[...]

Heb je een link waar je die quote hebt kunnen vinden?
Ik kan alleen vinden dat het geld als je in bezit bent van een Rijksmonumentpand

https://www.belastingdien..._kosten/aftrekbare_kosten
Op het "?" knopje drukken voor Betaalde rente in 2019 onder "Hypotheken en andere schulden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:02
Kan iemand mij uitleggen waarom je je reiskosten niet kan aftrekken als je een anonieme ov chipkaart gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:57
GioStyle schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:23:
Kan iemand mij uitleggen waarom je je reiskosten niet kan aftrekken als je een anonieme ov chipkaart gebruikt?
Omdat de kaart niet op naam staat en niet te controleren is i guess.

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
CryptoNL schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:28:
[...]

Omdat de kaart niet op naam staat en niet te controleren is i guess.
Ah, dus privacy komt met een prijs. Zo ver een anonieme kaart ‘anoniem’ is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:57
GioStyle schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:48:
[...]

Kom kom niet zo naïef he ;)

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-04 19:57
GioStyle schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:48:
[...]

Dit soort dingen vind ik toch altijd wel interessant. Wel geld willen ontvangen, maar niets uit handen willen geven qua informatie. Iets met dubbeltje op de eerste rij.

Ontopic: Gisterochtend vóór alle drukte aan, vanuit mijn bed de belastingaangifte gedaan via de website, op mijn telefoon. Werkte prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:33

Honesty

kattenneus!

GioStyle schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:23:
Volgens mij kan je dan wel 0,19 cent per kilometer aftrekken zo doe ik dat altijd met de meer reiskosten bij gehandicapte of chronisch zieken.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-03 10:02
Misschien een stomme vraag, maar het is de eerste keer sinds wij ook te maken hebben met kinderopvangtoeslag dat ik zelf de aangifte wil doen (lees: proberen). Maar ik zal toch ergens ook iets van de jaaropgave van de kinderopvangtoeslag in moeten vullen? De huidige berekening bij Mijn Toeslagen klopt wel, maar uiteindelijk is ons kindje vorig jaar toch een stuk minder vaak bij de opvang geweest dan geplanned (wegens omstandigheden hier en daar). Ik heb alleen geen idee waar ik dit in moet vullen.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:20
MeteoVir schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:43:
Een vraagstuk waar ik niet uitkom:

We hebben een huis gekocht in 2019, waarvoor een hypotheek is afgesloten die bestaat uit drie delen (tweemaal annuïtair en eenmaal aflossingsvrij, verhouding annuïtair/aflossingsvrij is 60/40%). Ik voer de eenmalige financieringskosten (bank, notaris) bij één van de annuïtaire hypotheken op, maar de hypotheekadviseur heeft ons vooraf gezegd dat we slechts een deel van de kosten mochten aftrekken. Namelijk het percentage (60%) van de totale hypotheek dat annuïtair afgelost wordt.

In het aangifteformulier wordt nu alleen gevraagd om de kosten op te voeren, maar het is niet mogelijk om die verder uit te splitsen in een aftrekbaar en niet-aftrekbaar deel. Moet ik zelf de aftrekbare kosten netjes berekenen op 60% van de werkelijk gemaakte kosten? Of mag je wél alle financieringskosten aftrekken, ook al hebben die deels betrekking op een aflossingsvrij hypotheekdeel?
Staat hier:

https://www.belastingdien...ing/aankoop_van_de_woning

Zover ik weet maakt de hypotheekvorm niet uit mbt de aftrekbaarheid van je gemaakte kosten.

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:10

Barrycade

Through the...

Dan ga je er wel van uit dat hij een Rijksmonument bewoont. Deze aftrekkosten zijn niet voor normale stervelingen in een rijtjes huis.

Edit ah, er was nog een pagina..

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 02-03-2020 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Valandil schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:36:
[...]

Staat hier:

https://www.belastingdien...ing/aankoop_van_de_woning

Zover ik weet maakt de hypotheekvorm niet uit mbt de aftrekbaarheid van je gemaakte kosten.
Bedankt, die pagina had ik ook bekeken, maar zoals gezegd gaat het erom of de aftrekbaarheid afhankelijk is van de hypotheekvorm. Ik neig er nu wel naar dat we gewoon alles gaan aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
EricNL schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:22:
Misschien een stomme vraag, maar het is de eerste keer sinds wij ook te maken hebben met kinderopvangtoeslag dat ik zelf de aangifte wil doen (lees: proberen). Maar ik zal toch ergens ook iets van de jaaropgave van de kinderopvangtoeslag in moeten vullen? De huidige berekening bij Mijn Toeslagen klopt wel, maar uiteindelijk is ons kindje vorig jaar toch een stuk minder vaak bij de opvang geweest dan geplanned (wegens omstandigheden hier en daar). Ik heb alleen geen idee waar ik dit in moet vullen.
In de aangifte inkomstenbelasting doe je niets met de kinderopvangtoeslag. Dat doe je allemaal via de toeslagen.nl site.
Enige link ertussen is dat het verzamelinkomen van je aangifte inkomstenbelasting wordt gebruikt om de definitieve toeslagen te berekenen.
Schatting van uren en inkomen kan je op toeslagen.nl kwijt en kan je gedurende het jaar ook aanpassen aan je situatie om te voorkomen dat je jaar erop veel moet terugbetalen.
Daadwerkelijk gebruikte uren van kinderopvang worden vaak via de opvang zelf naar de belastingdienst gestuurd, die daar samen met het verzamelinkomen van je aangifte bepaalt op hoeveel toeslag je recht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
barber schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:05:
[...]

In de aangifte inkomstenbelasting doe je niets met de kinderopvangtoeslag. Dat doe je allemaal via de toeslagen.nl site.
Enige link ertussen is dat het verzamelinkomen van je aangifte inkomstenbelasting wordt gebruikt om de definitieve toeslagen te berekenen.
Schatting van uren en inkomen kan je op toeslagen.nl kwijt en kan je gedurende het jaar ook aanpassen aan je situatie om te voorkomen dat je jaar erop veel moet terugbetalen.
Daadwerkelijk gebruikte uren van kinderopvang worden vaak via de opvang zelf naar de belastingdienst gestuurd, die daar samen met het verzamelinkomen van je aangifte bepaalt op hoeveel toeslag je recht had.
Ah, dat verklaart gelijk een hoop. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:20
MeteoVir schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:02:
[...]

Bedankt, die pagina had ik ook bekeken, maar zoals gezegd gaat het erom of de aftrekbaarheid afhankelijk is van de hypotheekvorm. Ik neig er nu wel naar dat we gewoon alles gaan aftrekken.
De hypotheekvorm maakt niet uit. De rente is ook aftrekbaar, dus waarom de gebruikelijke kosten niet?

[ Voor 9% gewijzigd door Valandil op 02-03-2020 09:34 ]

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
B00st3r schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:13:
[...]

Dit soort dingen vind ik toch altijd wel interessant. Wel geld willen ontvangen, maar niets uit handen willen geven qua informatie. Iets met dubbeltje op de eerste rij.
Nee hoor. Ik vind het gewoon vreemd. De anonieme chipkaart wordt opgewaardeerd via een bankrekening. Dus zo anoniem is de anonieme chipkaart niet. Daarnaast kan ik aantonen welke dagen ik waar heb gewerkt en samen met de overzicht van vervoerder komen die precies overeen.

Daarnaast je ongepaste opmerking over een dubbeltje op de eerste rang. Ik heb een marginale belastingdruk van meer dan 1000% In box 3. Voor elke ontvangen €1 aan rente moet ik €10 afdragen. Dus elke €1 die ik ergens kan aftrekken ga ik gewoon doen. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-05 06:27
GioStyle schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:36:
[...]

Nee hoor. Ik vind het gewoon vreemd. De anonieme chipkaart wordt opgewaardeerd via een bankrekening. Dus zo anoniem is de anonieme chipkaart niet. Daarnaast kan ik aantonen welke dagen ik waar heb gewerkt en samen met de overzicht van vervoerder komen die precies overeen.

Daarnaast je ongepaste opmerking over een dubbeltje op de eerste rang. Ik heb een marginale belastingdruk van meer dan 1000% In box 3. Voor elke ontvangen €1 aan rente moet ik €10 afdragen. Dus elke €1 die ik ergens kan aftrekken ga ik gewoon doen. ;w
Met anonieme OV chipkaart kan je ook niet van abonnementen en kortingen genieten.
Met de OV chipkaart op naam wel.
Misschien is het het daarom wel waard om je overtuigingen eens te herzien en toch voor een OV chipkaart op naam gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Tartarus schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:42:
[...]

Met anonieme OV chipkaart kan je ook niet van abonnementen en kortingen genieten.
Met de OV chipkaart op naam wel.
Misschien is het het daarom wel waard om je overtuigingen eens te herzien en toch voor een OV chipkaart op naam gaan.
Ik mijd het OV als de pest. Echter heb ik 4 maanden in de binnenstad van Utrecht moeten werken en dan is met de auto niet realistisch. Na die 4 maanden werk ik weer net buiten de binnenstad en ga ik weer lekker relaxed met de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Die anonieme kaart kan je ook aan je buren uitlenen. Dus de gemaakte reiskosten zijn niet herleidbaar naar de persoon die de aangifte doet.

Zo raar is dit toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Niet online
Valandil schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:34:
[...]

De hypotheekvorm maakt niet uit. De rente is ook aftrekbaar, dus waarom de gebruikelijke kosten niet?
De rente van een (nieuwe) aflossingsvrije hypotheek is niet aftrekbaar. Dit schreef onze hypotheekadviseur in het hypotheekadvies:
U heeft in totaal € 2.100,- advies- en afhandelingskosten betaalt. Hiervan is € 1.260,- voor het box 1
deel in uw hypotheek. Deze zijn volledig aftrekbaar in het jaar dat u deze betaalt. Het resterende deel
heeft betrekking op het deel box 3 in uw hypotheek en is daarom niet (eenmalig) aftrekbaar.
Als je deze redenering zou volgen, dan geldt die ook voor de taxatiekosten, kosten notaris, enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-05 11:57
even een hulp vraagje hier.
Om de website van de belastingsdienst kom ik niet verder namelijk.

Ik heb in 2019 zonnepanelen gekocht. tevens is daar de BTW teruggave al van geweest.
Maar nu krijg ik de vraag of ik nu wel of niet een onderneming had.

Wat moet ik hier opgeven?
Als ik ja aan geef krijg ik vraag "Was u ondernemer voor de inkomstenbelasting?"

Iemand hier al ervaring mee?
Op de belasting site kom ik alleen het stuk BTW terug gave tegen namelijk.
Maar dat is al geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

B00st3r schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:13:
[...]

Ontopic: Gisterochtend vóór alle drukte aan, vanuit mijn bed de belastingaangifte gedaan via de website, op mijn telefoon. Werkte prima.
Anoniem willen reizen en aftrekbare kosten die je met diezelfde reizen maakt willen aftrekken hebben helemaal niks met elkaar te maken.

De belastingdienst hoeft enkel te controleren of je die kosten gemaakt hebt en en die correct zijn, de vervoerder heeft niks te maken met wie er gebruik maakt van de diensten.

Dat heeft ook helemaal niks met een dubbeltje op de eerste rij te maken. Lees je wat dat betreft eens in over het thema belastingdienst of ov-chipkaart en privacy. Beiden doen het daar niet zo sterk....

Ontopic: Vanavond eens alles bij elkaar sprokkelen en via de site aangifte doen. Moet dit jaar enkel eens kijken welke eenmalige aftrekbare posten ik heb voor aanschaf woning/kavel. De rest zal correct in het systeem staan afgaande op vorige jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:42
EricNL schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:22:
Antwoord is natuurlijk al gegeven (doe je op de toeslagen site), mijn advies hierbij zou zijn, wanneer het voor jullie uit kan: Zet maandelijks iets lager in qua uren dan je verwacht (vaak is het bij ons voor een maand aardig te voorspellen), en pas aan het einde van de maand de daadwerkelijke uren aan op de site, (wij ronden altijd af naar beneden, en houden gemiddeld voor onze kinderen samen 10 uur/ maand over t.a.v. wat ze werkelijk zijn geweest).
Enerzijds komen we zo nooit voor grote verrassingen te staan en anderszijds krijgen we zo aan het einde van het jaar altijd nog wat terug, ipv dat we moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
MeteoVir schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:14:
[...]

De rente van een (nieuwe) aflossingsvrije hypotheek is niet aftrekbaar. Dit schreef onze hypotheekadviseur in het hypotheekadvies:

[...]

Als je deze redenering zou volgen, dan geldt die ook voor de taxatiekosten, kosten notaris, enzovoorts.
je hebt er blijkbaar voor gekozen een deel aflossingsvrije hypotheek te nemen terwijl je geen overgangsrecht hebt (hypotheek voor 31-12-2012) Je aflossingsvrije deel heeft dan geen hypotheekrenteaftrek want het is verplicht in het nieuwe regime je hypotheek in 30 jaar af te lossen. Je kunt dan ook je kosten maar naar verhouding aftrekken.

Eigenlijk is het dan heel simpel. Als 40% van je hypotheek geen renteaftrek heeft voer je dus maar 60% van je kosten op.

Overigens als dit allemaal niet helder is geweest dus is er ergens in het advies wel iets mis gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Niet online
Orange_Dirk schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:47:
[...]
je hebt er blijkbaar voor gekozen een deel aflossingsvrije hypotheek te nemen terwijl je geen overgangsrecht hebt (hypotheek voor 31-12-2012) Je aflossingsvrije deel heeft dan geen hypotheekrenteaftrek want het is verplicht in het nieuwe regime je hypotheek in 30 jaar af te lossen
Tot zo ver was en is er geen onduidelijkheid. Dat wisten we vooraf. We hebben bewust een nieuwe aflossingsvrije hypotheek genomen, in het volle bewustzijn dat de rente daarvan niet aftrekbaar is. Dat doen we ook niet. Het gaat nu om de aftrekbaarheid van de financieringskosten.
Je kunt dan ook je kosten maar naar verhouding aftrekken. Eigenlijk is het dan heel simpel. Als 40% van je hypotheek geen renteaftrek heeft voer je dus maar 60% van je kosten op. Overigens als dit allemaal niet helder is geweest dus is er ergens in het advies wel iets mis gegaan.
Het advies was op zichzelf duidelijk over de kosten van de bank (zie vorige quote), maar er staat niet dat dit geldt voor alle financieringskosten.

Als ik letterlijk de belastingwet lees (Artikel 3.120 Wet inkomstenbelasting 2001) dan mag je 'kosten van geldleningen' aftrekken die 'behoren tot de eigenwoningschuld'. De eigenwoningschuld is gedefinieerd in artikel 3.119a, met de eis van minimaal annuïtaire aflossing in maximaal 360 maanden. Waar het probleem nu zit, is de bepaling welk deel van de kosten wel en niet onder eigenwoningschuld vallen. Ik heb geen kosten apart betaald (of gespecificeerd gekregen) voor het annuïtaire deel en het aflossingsvrije deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

MeteoVir schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:12:
Waar het probleem nu zit, is de bepaling welk deel van de kosten wel en niet onder eigenwoningschuld vallen. Ik heb geen kosten apart betaald (of gespecificeerd gekregen) voor het annuïtaire deel en het aflossingsvrije deel.
Naar rato van het totale bedrag, maar dat had de adviseur toch al geschreven? Van alles dus 60%.
MeteoVir schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:14:

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
MeteoVir schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:12:
[...]

Tot zo ver was en is er geen onduidelijkheid. Dat wisten we vooraf. We hebben bewust een nieuwe aflossingsvrije hypotheek genomen, in het volle bewustzijn dat de rente daarvan niet aftrekbaar is. Dat doen we ook niet. Het gaat nu om de aftrekbaarheid van de financieringskosten.

[...]

Het advies was op zichzelf duidelijk over de kosten van de bank (zie vorige quote), maar er staat niet dat dit geldt voor alle financieringskosten.

Als ik letterlijk de belastingwet lees (Artikel 3.120 Wet inkomstenbelasting 2001) dan mag je 'kosten van geldleningen' aftrekken die 'behoren tot de eigenwoningschuld'. De eigenwoningschuld is gedefinieerd in artikel 3.119a, met de eis van minimaal annuïtaire aflossing in maximaal 360 maanden. Waar het probleem nu zit, is de bepaling welk deel van de kosten wel en niet onder eigenwoningschuld vallen. Ik heb geen kosten apart betaald (of gespecificeerd gekregen) voor het annuïtaire deel en het aflossingsvrije deel.
Van alle kosten voor je hypotheek voer je dus 60% op:
- advieskosten
- taxatie
- notariskosten (let op alleen voor je hypotheekakte, leveringsakte is niet aftrekbaar)
- eventuele bereidstellingsprovisie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Niet online
Bedankt voor alle antwoorden tot zo ver, maar echt overtuigd ben ik nog steeds niet. Ik mis een harde (wets)regel die de verdeling bepaalt. Ik ga daarom nog de belastingtelefoon om advies hieromtrent vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-05 18:58
De teruggave valt mij dit jaar een beetje tegen. Heb ruim €1200 aan aftrekposten en ik krijg "maar" €387 terug. Vorig jaar was het ruim €1600, jaar daarvoor ruim €3300. Verschil is dat ik nu een vaste baan heb en maar één werkgever.

Toch balen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

naitsoezn schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:36:
Vanavond toch nog gelukt :)

Blijf het altijd bizar vinden dat je zelf moet spelen met de verdeling van bedragen over beide personen om een optimum te vinden. Als we alle bedragen aan één persoon zouden 'toekennen' moesten we 116 of 117 euro betalen (afhankelijk van welke persoon), maar bij de juiste verdeling krijgen we 25 euro terug 8)7 Beetje jammer dat je zelf met de bedragen moet spelen om het optimum te vinden O-)
Precies dat... Er lijkt ook totaal geen logica in te zitten.
Meestal ben je het beste uit door een van beiden net onder de betaalgrens te laten uit komen.
Maar dit jaar kreeg ik het nieteens voor elkaar om zelf niets terug te krijgen; ook bij volledige toekenning aan mezelf.

Zat dit jaar wat minder spreiding in; maar enkele honderden euro's kan het nog wel schelen.

Dus zit ik maar elk jaar een beetje elke 500 te proberen voor een eerste run. En dan bij de hoogste bedragen probeer ik omliggende honderdtallen nog eens. Snap echt de logica hierachter niet.

Vind het vrij bizar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenFM
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 14:13
Weten jullie of het fiscaal partnerschap het toeslagpartnerschap overruled? Wij zijn in augustus getrouwd en vanaf toen ook pas gaan samenwonen. Mijn vrouw ontving t/m augustus huur- en zorgtoeslag en volgens de site over de toeslagen zijn we pas vanaf 1 september toeslagpartners.

Nu kan ik in mijn aangifte inkomstenbelasting kiezen dat we fiscaal partners zijn voor het hele jaar, maar ik ben bang dat we dan ook toeslagpartners zullen zijn vanaf 1 januari en dat we de volledige toeslagen terug zullen moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:01
gasemans schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:37:

Ik heb in 2019 zonnepanelen gekocht. tevens is daar de BTW teruggave al van geweest.

Als ik ja aan geef krijg ik vraag "Was u ondernemer voor de inkomstenbelasting?"

Maar dat is al geregeld.
Ik heb bij heeft u een ondernemen "ja" opgegeven, en vervolgens "nee" bij de vraag of dat ook voor de inkomstenbelasting was.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-05 11:57
TheFes schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:56:
[...]

Ik heb bij heeft u een ondernemen "ja" opgegeven, en vervolgens "nee" bij de vraag of dat ook voor de inkomstenbelasting was.
Dat was ik ook van plan.
Heb net van de partij die de btw teruggave had geregeld reactie terug.
Die geven aan dat ik gewoon met nee moet beantwoorden.

Nu ben ik aan het twijfelen :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:41

Agent47

I always close my contracts.

Ik laat het heerlijk door mijn hypotheek adviseur doen dit jaar en het jaar erop. Dat zat bij het " pakket " in . Heerlijk alles aanleveren vanavond en afwachten :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-05 23:50
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:33:
[...]

Precies dat... Er lijkt ook totaal geen logica in te zitten.
Meestal ben je het beste uit door een van beiden net onder de betaalgrens te laten uit komen.
Maar dit jaar kreeg ik het nieteens voor elkaar om zelf niets terug te krijgen; ook bij volledige toekenning aan mezelf.

Zat dit jaar wat minder spreiding in; maar enkele honderden euro's kan het nog wel schelen.

Dus zit ik maar elk jaar een beetje elke 500 te proberen voor een eerste run. En dan bij de hoogste bedragen probeer ik omliggende honderdtallen nog eens. Snap echt de logica hierachter niet.

Vind het vrij bizar :X
Bij ons is het meestal het volledige bedrag op de meest verdienende zetten voor meeste teruggave. Maar ik heb dit jaar toch nog een euro extra gevonden :+ door iets van 400 euro anders te verdelen 8)7

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Normaal ben ik niet zo van het klagen, begin maart is het nou eenmaal druk op de servers van de Belastindienst.
Maar toch heb ik het idee dat het erger is dan vorig jaar, toen had ik nergens last van en op dit moment (overdag 12 uur, zitten er toch veel mensen thuis dan?) krijg ik de website van de belastingdienst soms niet geladen. In 2020 zou ik eigenlijk netjes een foutmelding verwachten, of een soort wachtrij zoals bij ticketverkoop.
Daarnaast ook jammer dat ze inloggen met de DigiD-app niet geïmplementeerd hebben in de app, ik zal vast de eerste niet zijn die dat opvalt.

Nadeel van die DigiD-app gebruiken is dat je het normale wachtwoord snel vergeet. Gelukkig is die van m'n vrouw net te binnen geschoten na 6x onjuist (na 3x onjuist moet je 15 minuten wachten om opnieuw te proberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkylerNL
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 22:46
Cheesy schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:10:
Normaal ben ik niet zo van het klagen, begin maart is het nou eenmaal druk op de servers van de Belastindienst.
Maar toch heb ik het idee dat het erger is dan vorig jaar, toen had ik nergens last van en op dit moment (overdag 12 uur, zitten er toch veel mensen thuis dan?) krijg ik de website van de belastingdienst soms niet geladen. In 2020 zou ik eigenlijk netjes een foutmelding verwachten, of een soort wachtrij zoals bij ticketverkoop.
Daarnaast ook jammer dat ze inloggen met de DigiD-app niet geïmplementeerd hebben in de app, ik zal vast de eerste niet zijn die dat opvalt.

Nadeel van die DigiD-app gebruiken is dat je het normale wachtwoord snel vergeet. Gelukkig is die van m'n vrouw net te binnen geschoten na 6x onjuist (na 3x onjuist moet je 15 minuten wachten om opnieuw te proberen)
Ik probeerde het net ook via de site, kwam er niet doorheen.

App gedownload, ingelogd, aangifte stond netjes klaar en kon hem meteen ondertekenen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:00:
[...]

Bij ons is het meestal het volledige bedrag op de meest verdienende zetten voor meeste teruggave. Maar ik heb dit jaar toch nog een euro extra gevonden :+ door iets van 400 euro anders te verdelen 8)7
4900 voor mij: 3883 teurg
4925 voor mij: 3884 terug
4935 voor mij: 3882 terug
4950 voor mij: 3884 terug

Ergens gebeurt hier iets onlogisch. Maargoed, weer eurootje gevonden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:44
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:18:
[...]

4900 voor mij: 3883 teurg
4925 voor mij: 3884 terug
4935 voor mij: 3882 terug
4950 voor mij: 3884 terug

Ergens gebeurt hier iets onlogisch. Maargoed, weer eurootje gevonden... :)
en hoe lang ben je al bezig om die eurootje te vinden?? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-03 10:52
Een vraag betreffende Amerikaanse dividenden.
Ik zag in mijn belasting aangifte alleen de dividenden van nederlandse bedrijven bij de aftrekpost.
De Amerikaanse dividenden zijn ook aftrekbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:08
gasemans schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:37:

Maar dat is al geregeld.
Als je alleen zonnepanelen hebt, heb je geen onderneming! Met zonnepanelen ben je alleen ondernemer voor de BTW (wezenlijk iets anders in dit geval)
Let op de nuance in de vervolgvraag die je krijgt als je wel ja aangeeft, die vervolg vraag is of je ondernemer bent.
Je kunt voor de inkomstenbelasting namelijk een onderneming hebben, maar geen ondernemer zijn....(je bent dan medegerechtigde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Nog even een domme vraag. Alle gegevens van mijn partner, onze woning en mijzelf stonden keurig van te voren ingevuld. Maar als ik alles doorloop kom je bij het stukje "Heeft u een eigen woning". Ik ga er vanuit dat ze in dit geval met "eigen" bedoelen: geen hypotheek o.i.d. In mijn geval, nee dus. Toch?

Want afgezien van het vooraf ingevulde stuk door de Belastingdienst kom ik verder nergens het stuk tegen m.b.t. onze woning en hypotheek.

Vraag 2: Als ik het hele riedeltje doorloop komt het er op neer dat ik €0 krijg en mijn partner een hele hoop. Ik werk 40 uur, zij werkt 32 uur en we hebben inmiddels 2 kinderen. Huis staat op naam van ons allebei. Het maakt niet uit, want het komt op 1 gezamenlijke rekening, maar ik was toch even benieuwd of daar 1 of andere reden voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Vraag 2: toverwoorden zijn hier: Inkomensafhankelijke combinatiekorting https://www.belastingdien...kelijke_combinatiekorting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004

ThunderNet

Flits!

EricNL schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:49:
Nog even een domme vraag. Alle gegevens van mijn partner, onze woning en mijzelf stonden keurig van te voren ingevuld. Maar als ik alles doorloop kom je bij het stukje "Heeft u een eigen woning". Ik ga er vanuit dat ze in dit geval met "eigen" bedoelen: geen hypotheek o.i.d. In mijn geval, nee dus. Toch?
Het is wel degelijk je eigen woning. De hypotheek doet hier niets aan af. Een hypotheek is niets anders dan een lening met je woning in onderpand.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 16:37

mrc4nl

Procrastinatie expert

ThunderNet schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:01:
[...]

Het is wel degelijk je eigen woning. De hypotheek doet hier niets aan af. Een hypotheek is niets anders dan een lening met je woning in onderpand.
maar toch even voor de zekerheid: Bij huren geldt dat toch niet? want het is niet mijn woning

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Specifiek vraagje voor de bijleenregeling.

Stuk grond gekocht en ik ben aan het bouwen.
Ik heb het grootste gedeelte van mijn overwaarde meteen in de grond gestop, maar een deel apart gehouden.
Daar geldt de bijleenregeling voor als ik het niet alsnog in mijn woning stop, dat gedeelte is ook al door mijn adviseur in een apart hypotheekdeel gehouden. Weet ik meteen welke rente ik daarover betaal en niet kan aftrekken middels HRA.

Echter zit ik nu met de eenmalige kosten, dus advies en bemiddelingskosten, hypotheekakte, etc.
De belastingdienst schrijft namelijk dat niet aftrekbaar is "rente en kosten van een lening die door de bijleenregeling geen eigenwoningschuld is"
Moet ik dan die eenmalige kosten naar rato gaan berekenen en dus met een aantal procent verminderen?

Dus 10k lenen, 2k overwaarde niet gebruiken (ik had dus maar 8k hoeven lenen) levert een ratio van 1/5 op. Kan ik in dat geval 1/5 van de eenmalige kosten ook niet aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:06
Ik zoek een instantie of boekhouder die voor al niet te duur de belasting aangifte voor zal doen/nakijken. Vorig jaar 900 euro terug nu 1700 euro betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Nietdatikweet schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:32:
Ik zoek een instantie of boekhouder die voor al niet te duur de belasting aangifte voor zal doen/nakijken. Vorig jaar 900 euro terug nu 1700 euro betalen?
Succes, genoeg administratiekantoortjes te vinden, maar dat had je zelf natuurlijk ook wel kunnen weten.

Of wellicht heb je meer details waar iemand hier echt mee kan helpen?
Meestal staat er wel iets meer bij zoals welke post(en) zorgen ervoor dat je 1700 euro moet betalen?
Waarom kreeg je vorig jaar 900 euro terug? etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Misschien even je aangifte van het jaar ervoor bij pakken en kijken waar de "grote verschillen" zitten (behalve in het te ontvangen / betalen bedrag natuurlijk).

Zijn je inkomsten veranderd, ben je verhuisd, is je gezinssamenstelling veranderd (fiscaal partner / geen fiscaal partner / kind > 12 jaar), heb je hra ontvangen, etc.

Grote kans dat een van deze zaken is veranderd en dat de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
mrc4nl schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:27:
[...]

maar toch even voor de zekerheid: Bij huren geldt dat toch niet? want het is niet mijn woning
Bij de vraag "Had u onroerende zaken, zoals een eigen woning, een vakantiewoning, ..." bedoel je?
Nee dan, bij een huurwoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 16:37

mrc4nl

Procrastinatie expert

dragon2 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:31:
[...]

Bij de vraag "Had u onroerende zaken, zoals een eigen woning, een vakantiewoning, ..." bedoel je?
Nee dan, bij een huurwoning.
ik had al nee ingevuld. maar weet het nu zeker. dankje :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:10:
In 2020 zou ik eigenlijk netjes een foutmelding verwachten, of een soort wachtrij zoals bij ticketverkoop.
https://sorry.belastingdi...chikbaar_particulier.html

Ah, ze hebben geluisterd. Dit scherm kreeg ik vanmorgen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012

Agent47

I always close my contracts.

Aan de ene kant snap ik het wel: 100.000 Nederlanders die meteen proberen in te loggen ( random getal gepakt) aan de andere kant: De belastingdienst weet dit het hele jaar al en we leven in 2020...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Laatst online: 04-05 11:03
J-M-T schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:34:
[...]

Ik heb hier hetzelfde. Nieuwe woning begin december gepasseerd, hypotheek ingegaan en nog geen rente betaald in 2019 (pas vanaf 2020). Krijg ook de optie niet om de financieringskosten bij de juiste hypotheek te plaatsen.
Mag ik vragen of en hoe je dit opgelost hebt? Ik heb namelijk hetzelfde, hypotheek en overdracht woning halverwege december 2019, maar in december 2019 geen rente en aflossing van de hypotheek betaald. In januari is de eerste keer hypotheek afgeschreven die bestond uit aflossing en rente januari 2020 + rente december 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MrCostanzo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:42:
[...]

Mag ik vragen of en hoe je dit opgelost hebt? Ik heb namelijk hetzelfde, hypotheek en overdracht woning halverwege december 2019, maar in december 2019 geen rente en aflossing van de hypotheek betaald. In januari is de eerste keer hypotheek afgeschreven die bestond uit aflossing en rente januari 2020 + rente december 2019.
Ik heb het bij oude hypotheek delen ingevuld, moet je die wel hebben natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Laatst online: 04-05 11:03
Martinusz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:42:
[...]

Ik heb het bij oude hypotheek delen ingevuld, moet je die wel hebben natuurlijk ;)
Ik vermoed dat ik die niet heb, want dit is mijn eerste hypotheek (en eigen woning). Ik heb de aangifte nog niet verzonden, omdat ik nog wat moet controleren, maar heb het nu zo ingevuld dat ik in 2019 € 0,- aan rente heb betaald. De kosten voor de hypotheek (taxatie en notaris e.d.) heb ik wel ingevuld, want die heb ik ook in 2019 betaald. Zou dit correct zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:14
Tenzij je een eigen bedrijf hebt of bijzondere aftrekposten kan ik mij niet voorstellen dat je de vragen niet zelf kan beantwoorden. Lees ze goed en eventueel ook de toelichting onder het ? dan moet het meerendeel wel duidelijk zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
MrCostanzo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:42:
[...]

Je kan gewoon het beste van je jaaroverzichten uitgaan die je van de bank krijgt. De bank int pas de eerste volle maand na passeren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:55
Buiten een andere baan (beter betaald) om is onze situatie t.o.v. vorig jaar nauwelijks gewijzigd. Toch krijg ik opeens best een aanzienlijk bedrag meer terug; 140% om precies te zijn.

Iemand een idee waar dat hem in zit?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
MrCostanzo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:48:
[...]

Ik vermoed dat ik die niet heb, want dit is mijn eerste hypotheek (en eigen woning). Ik heb de aangifte nog niet verzonden, omdat ik nog wat moet controleren, maar heb het nu zo ingevuld dat ik in 2019 € 0,- aan rente heb betaald. De kosten voor de hypotheek (taxatie en notaris e.d.) heb ik wel ingevuld, want die heb ik ook in 2019 betaald. Zou dit correct zijn?
Ja is correct. Je vult de periode dat je de woning bezit in, bijvoorbeeld 30-12 tot 31-12 met WOZ waarde. Vervolgens alle Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
CurlyMo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:54:
Buiten een andere baan (beter betaald) om is onze situatie t.o.v. vorig jaar nauwelijks gewijzigd. Toch krijg ik opeens best een aanzienlijk bedrag meer terug; 140% om precies te zijn.

Heb je een deel van het jaar niet gewerkt of was je vorige salaris flink lager? Je maandelijkse loonbelasting% wordt namelijk bepaald alsof je dat maandsalaris 12 maanden krijgt. Bij de jaarlijkse opgave wordt dit gecorigeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:32

orf

Señor Sjon schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:53:
[...]

Je kan gewoon het beste van je jaaroverzichten uitgaan die je van de bank krijgt. De bank int pas de eerste volle maand na passeren.
Maar een bank geeft geen jaaroverzicht als je in 2019 nog geen rente of aflossing hebt betaald. Het gaat juist om de kosten die gemaakt zijn in 2019 voor de aankoop van het huis, terwijl er nog geen rente of aflossing is gedaan in 2019.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
MrCostanzo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:48:
[...]

Maar je krijgt dus wel de optie om de financieringskosten in te vullen?
Dan is er toch geen probleem :)
Señor Sjon schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:53:
[...]

Volgens mij gaat het puur om de financieringskosten in te vullen (kosten taxatie, bemiddeling,notaris etc.), niet de hypotheekrente zelf.

[ Voor 25% gewijzigd door Martinusz op 02-03-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
R.van.M schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:56:
[...]

Heb je een deel van het jaar niet gewerkt of was je vorige salaris flink lager? Je maandelijkse loonbelasting% wordt namelijk bepaald alsof je dat maandsalaris 12 maanden krijgt. Bij de jaarlijkse opgave wordt dit gecorigeerd
Nee, gewoon hele jaar door gewerkt. Nieuwe loon was 16% hoger dan oude loon. Vanaf februari heb ik dat verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Martinusz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:59:
[...]

Maar je krijgt dus wel de optie om de financieringskosten in te vullen?
Dan is er toch geen probleem :)

[...]

Volgens mij gaat het puur om de financieringskosten in te vullen (kosten taxatie, bemiddeling,notaris etc.), niet de hypotheekrente zelf.
Je kan dan gewoon het hypotheeknummer invullen, wel de kosten inbrengen, maar nog nul betaalde rente.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
CurlyMo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:00:
[...]

Nee, gewoon hele jaar door gewerkt. Nieuwe loon was 16% hoger dan oude loon. Vanaf februari heb ik dat verdiend.
Dan ligt het waarschijnlijk aan iets anders. Lastig te zeggen zonder een aangifte te zien.
Over het algemeen zijn voor de meeste mensen alle gegevens al ingevuld. Slechts een klein deel ontbreekt of moet worden aangevuld, je kan er dus vanuit gaan dat het klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
R.van.M schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:07:
[...]

Dan ligt het waarschijnlijk aan iets anders. Lastig te zeggen zonder een aangifte te zien.
Snap ik, er is echt vrijwel niks veranderd behalve het inkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:35

Het maakt natuurlijk nogal uit of je van €10 euro naar €24 terug gaat, of dat je vorig jaar €1000 terug kreeg en nu €2400.
In het eerste geval zal het allemaal wel kloppen. ;)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@CurlyMo niet toevallig een kind dat is geboren in de periode tussen 01-07-2018 en 30-06-2019?
Dan kan het de IACK namelijk zijn, hiervoor dient een kind minimaal 6 maanden ingeschreven te staan (vandaar ook na 01-07-2018).

Anders niet zeuren en lekker van die 40% genieten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
BastaRhymez schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:18:
Anders niet zeuren en lekker van die 40% genieten :p
Tuurlijk, zolang ik het maar niet opeens hoef terug te betalen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

CurlyMo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:08:
[...]

Snap ik, er is echt vrijwel niks veranderd behalve het inkomen.
Ben je niet halverwege het jaar meer gaan verdienen?

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Honesty schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:22:
[...]

Ben je niet halverwege het jaar meer gaan verdienen?
Nee, dat was vanaf februari al. Maar goed, anders is het gewoon een deel apart zetten. Is altijd verstandig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

CurlyMo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:24:
[...]

Nee, dat was vanaf februari al. Maar goed, anders is het gewoon een deel apart zetten. Is altijd verstandig :)
Kinderen? Koophuis? Sowiezo altijd goed om apart te houden of op te kunnen vangen met een buffer.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:15
Ik ben bezig met het invullen van mijn inkomstenbelasting. Nu ben ik vorig jaar begonnen met het behalen van mijn MCSA. Kan ik al deze kosten (Examens, Abonnement op lesmatriaal) als studiekosten aangeven? ik kan uit volgende link (https://www.belastingdien...re_scholingsuitgaven.html) niet goed wijsmaken of ik deze hier in mag vullen. Bedankt voor de hulp alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Bolko schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:33:
Ik ben bezig met het invullen van mijn inkomstenbelasting. Nu ben ik vorig jaar begonnen met het behalen van mijn MCSA. Kan ik al deze kosten (Examens, Abonnement op lesmatriaal) als studiekosten aangeven? ik kan uit volgende link (https://www.belastingdien...re_scholingsuitgaven.html) niet goed wijsmaken of ik deze hier in mag vullen. Bedankt voor de hulp alvast!
Dat is het handboek 2016, hier in ieder geval 2019:
https://www.belastingdien...re_scholingsuitgaven.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:15
Bedankt! ik ga weer even verder lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockbottom87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:04
Ik kwam in aanmerking voor de KOR in 2019, dus heb in januari een paar honderd euro teruggekregen. Ik heb het gevoel dat het onder mijn 2019 inkomen valt, maar weet dat niet zeker.
Heb lopen rondzoeken op elke site die ik zo gauw weet, en ze vertellen me elke keer goed hoe ik de KOR gebruik en dat hij dit jaar anders is.. Echter geen enkele plek die mij vertelt of ik het mee moet tellen in mijn inkomen van afgelopen jaar, of dat ik het pas volgend jaar mee moet nemen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

Rockbottom87 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:46:
Ik kwam in aanmerking voor de KOR in 2019, dus heb in januari een paar honderd euro teruggekregen. Ik heb het gevoel dat het onder mijn 2019 inkomen valt, maar weet dat niet zeker.
Heb lopen rondzoeken op elke site die ik zo gauw weet, en ze vertellen me elke keer goed hoe ik de KOR gebruik en dat hij dit jaar anders is.. Echter geen enkele plek die mij vertelt of ik het mee moet tellen in mijn inkomen van afgelopen jaar, of dat ik het pas volgend jaar mee moet nemen. Iemand een idee?
Als het goed is heb je dat meegenomen bij de verwerking van de laatste btw-aangifte over 2019? De teruggave uit de KOR telt daar dan gewoon mee als bate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockbottom87
Chloortablet schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:50:
[...]

Als het goed is heb je dat meegenomen bij de verwerking van de laatste btw-aangifte over 2019? De teruggave uit de KOR telt daar dan gewoon mee als bate.
Daar ga ik inderdaad ook van uit, dus tel ik het mee in mijn 2019 inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Hoge in een hogere belatingschaal geraakt en dus meer HRA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Barrycade schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:38:
[...]

Hoge in een hogere belatingschaal geraakt en dus meer HRA?
Zou ook kunnen. Ik ga vanavond nog even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:56
sylvesterrr schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:08:
[...]

Verspreid over de hele dag meerdere keren tevergeefs geprobeerd met Firefox. Naar aanleiding van deze reactie met Edge geprobeerd: in één keer gelukt.

De online versie is wel lekker eenvoudig, ook het verdelen van aftrekposten.
Idem, echt bizar

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockbottom87
Elke Belastingdienst pagina werkt slecht met Firefox, heeft met iets van cookies te maken, in een incognito window werkt het ook goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 11:04
Ik heb een vraag waar ik online niet echt uit kom. Belastingtelefoon is ook niet echt door te komen op het moment, dus misschien dat iemand het antwoord hier zo weet.

Mijn schoonouders hebben een volledig afbetaald huis. Verder hebben ze beiden alleen AOW en geen verdere inkomsten. Zijn ze verplicht belastingaangifte te doen? Ze krijgen namelijk verder ook nooit een brief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Apiekool schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:03:
Ik heb een vraag waar ik online niet echt uit kom. Belastingtelefoon is ook niet echt door te komen op het moment, dus misschien dat iemand het antwoord hier zo weet.

Mijn schoonouders hebben een volledig afbetaald huis. Verder hebben ze beiden alleen AOW en geen verdere inkomsten. Zijn ze verplicht belastingaangifte te doen? Ze krijgen namelijk verder ook nooit een brief.
Hoewel het ze nu nog niet veel zal kosten wordt de wet hillen afgebouwd en zullen ze vanwege het eigen woning forfait sneller in de categorie komen die wel moet betalen. Zodra je weet of kan weten dat je moet betalen moet je aangifte doen. Voorlopig zullen ze wel onder die 45 euro blijven en anders hebben ze misschien zorgkosten die ze nu niet opgeven.

Ook mensen zonder eigen huis en alleen aow die zorgkosten maken kunnen beter aangifte doen omdat er een potje is tsz waardoor mensen die via het aangifteprogramma niks terugkrijgen maar later wel via de tzs:

https://www.belastingdien...ing_specifieke_zorgkosten

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janchtw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-04 10:52
Ik heb in 2019 mijn huis laten taxeren voor een overbruggingshypoheek die in 2020 werd afgesloten. De taxatiekosten wilde ik aftrekken in de aangifte van 2019 maar de aangifte gaat er vanuit dat dan ook de hypotheek in 2019 werd afgesloten. Ik kan de taxatiekosten dus niet kwijt in de aangifte van 2019. Moet ik die kosten dan misschien doorschuiven naar de aangifte van 2020?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ze kunnen toch even door de tool lopen? Je kan dan snel zien of ze moeten betalen of niet.
Maar ik neem toch aan dat ze zorgtoeslag aanvragen. Dan ben je volgens mij ook bekend bij de belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

Hebben ze helemaal geen pensioen? Geen spaargeld o.i.d. Vorig jaar wel aangifte gedaan?
Ook als je geen brief hebt gehad ben je vaak wel verplicht om aangifte te doen.
Met een eigen huis, ook afbetaald moet je meestal wel aangifte doen.
Maar zoals hierboven staat zou ik de aangifte toch eens invullen, als er 0 uitkomt is het goed, krijgen ze nog iets terug is het mooi meegenomen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Het staat nota bene op de site:
Moet ik aangifte inkomstenbelasting doen?
Dat hangt ervan af. Lees welke dingen meespelen bij of u belastingaangifte moet doen.

Hebt u van ons een aangiftebrief gekregen waarin staat dat u aangifte inkomstenbelasting 2019 moet doen?

Dan moet u aangifte doen.

U vindt deze brief ook in uw Berichtenbox op MijnOverheid.

Geen brief gekregen? U moet dan misschien toch aangifte doen

Wij vragen u om dan zelf te controleren of u aangifte moet doen. Misschien kunt u zelfs belasting terugkrijgen. Bijvoorbeeld als u aftrekposten hebt. Want sommige gegevens, zoals uw ziektekosten, hebben wij niet. Lees meer over aftrekposten.

U kunt het controleren door een aangifte voor proef in te vullen op Mijn Belastingdienst. Zolang u de gegevens niet verstuurt, doet u geen aangifte.

Nadat u uw aangifte hebt ingevuld, ziet u meteen de uitkomst.

Als na het invullen blijkt dat u € 16 of meer terugkrijgt, doe dan aangifte

Dat doet u door de aangifte te versturen.

Krijgt u minder dan € 16 terug? Dan hoeft u geen aangifte te doen. Want bedragen onder de € 16 betalen wij niet uit.

Als na het invullen blijkt dat u € 47 of meer moet betalen, dan bent u verplicht om aangifte te doen

U kunt gelijk na het invullen de aangifte versturen. Doe dat in ieder geval vóór 14 juli 2020. Want u kunt een boete krijgen als wij u na 14 juli vragen om aangifte te doen.

Is het te betalen bedrag lager dan € 47?

Dan hoeft u géén aangifte te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
Wat achtergrond info; mijn schoonouders hebben een (on)gezond wantrouwen tegen de overheid. Ze willen liever geen aangifte doen als het niet hoeft. Dat moeten ze natuurlijk zelf weten, ook al vind ik het zelf ook overdreven. maarja, hun leven.
GioStyle schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 03:59:
Het staat nota bene op de site:

[...]
Die ben ik uiteraard tegengekomen, google is ook mijn vriend. :)

Er staat dat ze vragen om te controleren of je misschien aangifte moet doen, want MISSCHIEN krijg je geld terug. Voor mij is dat niet hetzelfde als dat het verplicht is. Misschien lezen we het anders :)
Honesty schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:23:
[...]

Hoewel het ze nu nog niet veel zal kosten wordt de wet hillen afgebouwd en zullen ze vanwege het eigen woning forfait sneller in de categorie komen die wel moet betalen. Zodra je weet of kan weten dat je moet betalen moet je aangifte doen. Voorlopig zullen ze wel onder die 45 euro blijven en anders hebben ze misschien zorgkosten die ze nu niet opgeven.

Ook mensen zonder eigen huis en alleen aow die zorgkosten maken kunnen beter aangifte doen omdat er een potje is tsz waardoor mensen die via het aangifteprogramma niks terugkrijgen maar later wel via de tzs:

https://www.belastingdien...ing_specifieke_zorgkosten
Daar zat ik dus ook naar te kijken, zeker omdat het afgebouwd wordt zal het in de toekomst wel betalen worden.
Barrycade schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:09:
[...]

Ze kunnen toch even door de tool lopen? Je kan dan snel zien of ze moeten betalen of niet.
Maar ik neem toch aan dat ze zorgtoeslag aanvragen. Dan ben je volgens mij ook bekend bij de belastingdienst.
Daar kom je dus inderdaad alleen maar achter als je het formulier invult.
Barrycade schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:09:
[...]

Goeie opmerking. Ik zal dat eens nagaan bij ze.
HereIsTom schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 00:13:
[...]

Hebben ze helemaal geen pensioen? Geen spaargeld o.i.d. Vorig jaar wel aangifte gedaan?
Ook als je geen brief hebt gehad ben je vaak wel verplicht om aangifte te doen.
Met een eigen huis, ook afbetaald moet je meestal wel aangifte doen.
Maar zoals hierboven staat zou ik de aangifte toch eens invullen, als er 0 uitkomt is het goed, krijgen ze nog iets terug is het mooi meegenomen.
Nee, helemaal geen pensioen. Ze doen al jaren geen aangfite omdat het financeel geen zin had, ze kregen toch niets terug.

Ik ga ze toch maar eens (wederom) aanraden het in te vullen. Beter als dat je over 5 jaar in één keer controle en een mega aanslag krijgt. Dank voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 13:06
@Apiekool bij een laag inkomen zulllen ze al snel helemaal geen belasting hoeven te betalen lijkt me, doordat ze meer mogen aftrekken dan ze kunnen. Echter, op hun leeftijd zullen ze ook wel zorg nodig hebben en kosten maken die niet vergoed worden (denk aan reiskosten naar ziekenhuis). Het kan dus de moeite zijn dit uit te zoeken: https://www.belastingdien...tent/overzicht-zorgkosten

https://www.belastingdien...berekening_tegemoetkoming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
celshof schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:33:
@Apiekool bij een laag inkomen zulllen ze al snel helemaal geen belasting hoeven te betalen lijkt me, doordat ze meer mogen aftrekken dan ze kunnen. Echter, op hun leeftijd zullen ze ook wel zorg nodig hebben en kosten maken die niet vergoed worden (denk aan reiskosten naar ziekenhuis). Het kan dus de moeite zijn dit uit te zoeken: https://www.belastingdien...tent/overzicht-zorgkosten

https://www.belastingdien...berekening_tegemoetkoming
Nouja, voorlopig zijn ze allebei zo vitaal dat ze minder naar de huisarts/ziekenhuis gaan als ik ;) Al zal dat naturlijk niet eeuwig duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Heeft iemand wellicht een idee hoe ik de volgende situatie in mijn aangifte moet opnemen?

Ik heb een huis met een stukje weiland gekocht. Eén kadastraal perceel, maar voor de overdrachtsbelasting twee tarieven. 2%voor de woning, 6% voor het weiland.

Op mijn WOZ-beschikking staat één waarde met het weiland vermeld als onderdeel van de WOZ beschikking.

Wat betekent dit voor mijn aangifte inkomstenbelasting? Ik zie drie mogelijke uitkomsten:
1. Ik hoef niets extra's te doen, weliswaar is het weiland een aparte post voor de overdrachtsbelasting, maar verder gewoon onderdeel van box1.
2. Ik moet het weiland als aparte entiteit opgeven als "behorend bij de woning" (daar is een boxje voor), maar dan heb ik opeens een erg hoge WOZ-Waarde en als gevolg daarvan een hoger bedrag "inkomen uit eigen woning"
3. Ik moet het weiland als aparte entiteit opgeven in box 3 (niet behorend bij de woning dus). Dan wordt het nog ingewikkelder, dan moet ik EN in box3 iets gaan betalen EN mijn woz-waarde is nog steeds te hoog.

Het programma lijkt alleen te voorzien in optie 1, maar waarom heb ik dan wel 6% overdrachtsbelasting moeten betalen?

Iemand met inhoudelijke kennis hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 15:10
Wij hebben dit jaar ~10m2 extra grond moeten kopen bij ons huis. Vorige bewoners hadden een stukje land "ingepikt". Met de gemeente-ambtenaar de afspraak gemaakt dat dit mocht onder voorbehoud dat zij dat stuk zouden onderhouden.

Maar niets zwart-wit. Dus nu moesten we dat stuk kopen (al lang blij.... teruggeven was veel meer gedoe geweest).
Mijn vraag: Zijn de notariskosten etc dan aftrekbaar? of is dat enkel bij het aankopen van je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:21
pfff overdracht oude woning was in april, nieuwbouwoning in februari opgeleverd en betrokken... komen er ineens best veel data en andere dingen bij kijken :(
Zeker met de hypotheekdelen enzo is het even goed opletten. Als ik de invuloefening nu bekijk heb ik vermoedelijk ergens een foutje in mijn voordeel gemaakt. Ik krijg voor mijn gevoel 'iets' teveel terug.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57
CurlyMo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:00:
[...]

Nogal glazen bol kijken natuurlijk zonder bedragen. Gaat de teruggave van 10 naar 14 euro of van 1000 naar 1400?

Het kan zijn dat de hoogte van je salaris in de 1e maand in een lagere belastingschaal viel dan je nieuwe salaris.

Maandelijks wordt er door de werkgever gekeken wat het salaris is.

Dus even kort door de bocht:
1e belastingschaal 30%, tot 36.000 (dus 3000 per maand)
2e belastingschaal 50% vanaf 36.000

Als je 2500 per maand verdient (aan vakantiegeld en andere dingen doet dit voorbeeld niet :) ), dan zit je dus volledig in de 1e belastingschaal (want totale jaarsalaris is 30k.)

Als je nu 4000 gaat verdienen, dan betaal je dus iedere maand 3000 in de 30% schaal en 1000 in de 50%.

Aan het einde van het jaar heb je dus binnengekregen:
2500 (januari)
4000x11=44000 (feb tm dec)
Totaal:
46500

Afgedragen belasting:
2500*30%=750 (jan)
(4000-3000)=1000 op 50% en 3000 op 30%.=500+900=1400 per maand, dat 11x is 15400
Totaal 16.150

Je had op basis van een salaris van 46500 moeten afdragen:
30% x 36000=10.800
(46500-36000)=10.500X50%=5250
Totaal: 16.050

Teruggave aan het einde van het jaar is dus 16.150- 16.050= € 100.

Reden is dat door het niet volledig gebruik maken van de 30%-schaal er meer belasting betaald is dan zou moeten. Het verschil is dan ook dat je nog 500 vrij had in jan en dat keer het verschil tussen de belastingschalen (50%-30%)=500x20%=€ 100.

(Je hebt ook 2x vakantietoeslag gekregen en daar zijn bijzondere tarieven voor, gebaseerd op het salaris wat je verdiende toen het uitgekeerd werd. En het kan ook zijn dat daar nog een verschil uit voortkomt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:21
Vraag waar ik niet helemaal uitkom:

Vraag: Stond deze woning van 01-03-2019 tot en met 01-04-2019 te koop? ja/nee
woning is eind 2018 verkocht, maar overdracht woning was op 1-4. wij zijn op 1-3 echter in onze nieuwe woning getrokken. van 1-3 - 1-4 was er dus leegstand. Maar stond hij in die periode ook te koop? Ik vermoed dat het antwoord Ja is......

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crosscarver
  • Laatst online: 04-05 18:10
Normaal zit ik meer in het Financiële onafhankelijkheids topic.

Daar het echter nu belastingseizoen is heb ik een blog over de inkomstenbelastingaangifte geschreven. Misschien zitten er nog wat tips voor jullie bij:

https://www.sciplan.nl/bl...bij-je-belastingaangifte/

:)

The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@Apiekool Vergeet niet dat gepensioneerden met alleen AOW of een heel klein pensioen recht hebben op kortingen;
https://www.belastingdien...gen_voor_aow_gerechtigden

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste

Let op:
Vertellen dat je de aangifte binnen hebt, is niet gewenst. Het bevat geen discussie- of andere toegevoegde waarde.