Belastingaangifte 2019 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:37
Dagtekening: 12 mei

Zojuist het geld mogen ontvangen (Rabobank)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ryan_ schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:50:

Das wel netjes. Ik heb dagtekening 14 mei, misschien heb ik het overmorgen :P

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:39
DonJunior schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:46:
[...]

Ik moest pijnlijk lachen om de DigiD-shuffle .. wat een onzin is dat zeg..
Elk jaar opnieuw.. inloggen DigiD.. oh je partner doet ook mee? (nja we zijn getrouwd.. dus dat lijkt me wel ja.. en die informatie is ook bij jullie bekend beste Belastingdienst).. Dan moet je partner ook inloggen via DigiD.. Mooi je partner is ingelogd.. nu ben jij uitgelogd.. of je nog even opnieuw wilt inloggen.. :? |:(
Ik machtig mijzelf altijd voor de aangifte van mijn vrouw, dat is 1 keer inloggen, daarna kun je met eigen DigiD alles doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:17

Wildfire

Joy to the world!

Ryan_ schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:50:

Idem hier. Alleen heeft de belasting een restantschuldje van 96 euro eraf getrokken, die ik zelf al had voldaan op de dag dat ik de brief binnenkreeg dat ze het zouden verrekenen... :(

Benieuwd hoe lang ze er nu over doen die onverschuldigde 96 euro terug te betalen. Volgens de belastingdienst wordt dat automatisch terug gestort en hoef ik niets te melden, ik hou het in de gaten :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:29
Mijn aangifte om 00:05 op de eerste dag ingediend. Nog niets vernomen, zowel niet per post als digitaal. Balen - maar was te verwachten gezien ze er 4 maanden over mogen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:32

Honesty

kattenneus!

Napsju schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:28:
[...]

..En dan vergeet je de ondertekening nog. Daar moet je ook weer beiden apart voor inloggen.. ;)
Klopt niet, bij de ondertekening is persoon A nog ingelogd en hoeft alleen op bevestigen te drukken., daarna pas persoon B.
Dus start
Inloggen persoon a
Samen aangifte doen:
Inloggen persoon b
Inloggen persoon a
Aangifte doen en versturen
Accord persoon a
Inloggen persoon b Accord geven
Klaar

Maar het is inderdaad een shuffle.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-06 20:36
DiscoNootje schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:14:
Mijn aangifte om 00:05 op de eerste dag ingediend. Nog niets vernomen, zowel niet per post als digitaal. Balen - maar was te verwachten gezien ze er 4 maanden over mogen doen.
Daarom snap ik ook nooit dat mensen perse op dag 1 aangifte willen doen. En dan ook zeuren dat alles vastloopt.

Ik heb pas na n week aangifte gedaan. Ook dagtekening 12 mei en vandaag op de rekening. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaddoman
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-07-2023
Had je aftrekposten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:10
Ik blijf erbij, er is geen peil op te trekken. Of nouja, ook weer wel in mijn geval.

Ik heb de data van de afgelopen vijf jaren even opgezocht. Vrijwel altijd rond deze tijd, medio mei (weekje eerder of later) bericht. Zo ook dit jaar.

Dit was onafhankelijk van het feit of ik nou op eerste of laatste dag aangifte deed. Na mijn studie aan het werk ging, een huis kocht, een huis verkocht, voor het eerst fiscaal partner was etc etc

Mijn vriendin heeft een week of twee/drie geleden al bericht gehad ondanks dat we dus tegelijk aangifte hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:30

mrc4nl

Procrastinatie expert

B-Real schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:04:
Ik blijf erbij, er is geen peil op te trekken. Of nouja, ook weer wel in mijn geval.

Ik heb de data van de afgelopen vijf jaren even opgezocht. Vrijwel altijd rond deze tijd, medio mei (weekje eerder of later) bericht. Zo ook dit jaar.

Dit was onafhankelijk van het feit of ik nou op eerste of laatste dag aangifte deed. Na mijn studie aan het werk ging, een huis kocht, een huis verkocht, voor het eerst fiscaal partner was etc etc

Mijn vriendin heeft een week of twee/drie geleden al bericht gehad ondanks dat we dus tegelijk aangifte hebben gedaan.
Misschien gaat het gewoon op BSN :+ of doet de belastingdiesnt aan achtergrondchecks

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 12-05-2020 15:48 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het maakt helemaal niet uit of je het op 1 maart doet of op 20 maart. De aangiftes worden per batch verwerkt, niet in volgorde van binnenkomst.

Ik krijg net ook mijn (digitale) definitieve belastingaanslag, met dagtekening 16 mei. Krijg, net als bij de aangifte al bleek, 1990 euro terug/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaddoman
Misschien dat iemand die bij de belastingdienst werkt mij hier antwoord op kan geven, waarom bouwt de belastingdienst geen bestand in waar je je aftrekposten in kan opsturen, zodat je niks hoeft te bewaren als particulier. Nu is er geen bewaarplicht als particulier, maar als de belastingdienst erom vraagt in een later stadium kan dit een hoop stress opleveren. Als je een bepaald bestand inbouwt zou de belastingdienst altijd achteraf nog kunnen kijken of de aftrekpost rechtmatig is opgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:06
Hier ook nog geen bericht, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Vrouwlief en ik beide zelfde dagtekening. 14 mei, zij heeft vandaag gestort gekregen ik nog niks.
aangifte gedaan op 1 maart 05:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-06 19:06
Xtr3me4me schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:40:
Vrouwlief en ik beide zelfde dagtekening. 14 mei, zij heeft vandaag gestort gekregen ik nog niks.
Dan zit je in de volgende batch voor betalingen.
Belastingdienst levert niet alles in één keer af. Kijk in de loop van de dag nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:17

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Xtr3me4me schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:40:
Same here; net het bedrag bijgeschreven gekregen :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Notna schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:17:
[...]

Same here; net het bedrag bijgeschreven gekregen :Y
Hier nu net ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:31
Hoopvol ingelogd op mijn bank, maar nog niets hier. Ook nog geen voorlopige aanslag oid ontvangen. Miss zijn ze toch wat argwanender als je 5x zoveel terug krijgt als afgelopen jaren (door hoge boeterente) :+

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:50
@VidaR-9 Die hoge boeterente heb ik ook gehad afgelopen jaar en heb ook een voorlopige aanslag gekregen met dagtekening 14 mei en vandaag het geld gestort gekregen. dus daar ligt het niet aan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
Sparxy86 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:24:
[...]

Nee, dit verrekenen ze niet zomaar. Je krijgt hier inderdaad twee verschillende aanslagen voor
Er staat op aanslagen dat het uit te betalen bedrag verrekend kan worden met andere aanslagen, dat was waar mijn vraag vandaan kwam. Maar je hebt gelijk, in deze situatie ging dat niet op. Ik heb het volledige bedrag uitbetaald gekregen, en moet nu net iets meer aan de Belastingdienst teruggeven voor de Zvw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
m-designz schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:04:
@VidaR-9 Die hoge boeterente heb ik ook gehad afgelopen jaar en heb ook een voorlopige aanslag gekregen met dagtekening 14 mei en vandaag het geld gestort gekregen. dus daar ligt het niet aan denk ik.
Hmm oke. Dan komt het wellicht omdat ik allerlei vooraf ingevulde gegevens heb gewijzigd. Het was ook een wat complexere aangifte dit jaar ivm scheiding en vernieuwing van de hypotheek. Ik ga het wel merken aankomende tijd, het heeft ook geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crotchy
  • Laatst online: 10-03 08:56
Zojuist de definitieve aanslag gekregen op mijnoverheid, aangifte gedaan begin maart.

Nu had ik een vraagje, aangezien ik een flink bedrag mag aftikken (hoger dan wat mijn bank toelaat in 1 transactie).
Kan ik meerdere betalingen doen met hetzelfde betalingskenmerk om tot het totaal te komen, of kan ik beter eerst contact opnemen met de belastingdienst en vragen wat hun er van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:04

DarkSide

theres no place like ::1

Crotchy schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:01:
Zojuist de definitieve aanslag gekregen op mijnoverheid, aangifte gedaan begin maart.

Nu had ik een vraagje, aangezien ik een flink bedrag mag aftikken (hoger dan wat mijn bank toelaat in 1 transactie).
Kan ik meerdere betalingen doen met hetzelfde betalingskenmerk om tot het totaal te komen, of kan ik beter eerst contact opnemen met de belastingdienst en vragen wat hun er van vinden.
Kan je niet je transactie verhogen?
Heb dat laatst ook gedaan met Hypotheek. in 1x een groot bedrag overgemaakt. Door tijdelijk dit limiet aan te passen. Je kan daar zo 50K opgeven.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crotchy
  • Laatst online: 10-03 08:56
DarkSide schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:07:
[...]

Kan je niet je transactie verhogen?
Heb dat laatst ook gedaan met Hypotheek. in 1x een groot bedrag overgemaakt. Door tijdelijk dit limiet aan te passen. Je kan daar zo 50K opgeven.
Helaas is het bedrag hoger dan 50K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Laatst online: 08:04

DarkSide

theres no place like ::1

Of even vragen aan je bank om meer over kunnen maken.
Of idd even contact met de BD. Zou me kunnen voorstellen dat je ook een terugbetaalplan kan hebben in meeerdere delen (geen ervaring mee, krijg altijd geld terug)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011

RobertowNL

For your gear!

Crotchy schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:01:

Geen enkel probleem om meermaals het zelfde betalingskenmerk te betalen. Wordt gewoon juist verwerkt.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

^^kan ik beamen

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-06 22:03
Anders kun je waarschijnlijk bij je bank wel even binnenwandelen, ID en pinpas mee, om je limiet tijdelijk nog verder te verhogen. In Mijn ING kon ik 'm ook maar tot €50k trekken, daarboven (dacht tot €500k) mocht je voor langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:16

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Gaddoman schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:10:
Misschien dat iemand die bij de belastingdienst werkt mij hier antwoord op kan geven, waarom bouwt de belastingdienst geen bestand in waar je je aftrekposten in kan opsturen, zodat je niks hoeft te bewaren als particulier. Nu is er geen bewaarplicht als particulier, maar als de belastingdienst erom vraagt in een later stadium kan dit een hoop stress opleveren. Als je een bepaald bestand inbouwt zou de belastingdienst altijd achteraf nog kunnen kijken of de aftrekpost rechtmatig is opgevoerd.
Al kan je stellen dat er formeel geen bewaarplicht is, de belastingdienst kan inderdaad tot vijf jaar terug vragen op bewijs. Ik bewaar daarom prive administratie altijd vijf jaar, sommige documenten langer. Waarom de belastingdienst jouw stukken zou moeten bewaren kan ik niet uitleggen: nu ligt de verantwoordelijkheid bij jou waar het hoort :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-06 22:10
We Are Borg schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:03:
[...]

de belastingdienst kan inderdaad tot vijf jaar terug vragen op bewijs.
Let op dat je van verbouwingen na 2000 alles moet bewaren! (als je dat gefinancierd hebt) Voordat er nu mensen alles ouder dan 5 jaar weggooien. https://www.hlb.nl/actuee...d-verbouwing-eigen-woning

[ Voor 3% gewijzigd door Rimshaker op 17-05-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:03
Crotchy schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:08:
[...]

Helaas is het bedrag hoger dan 50K.
Waarom helaas, lijkt me een goed teken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Hier nog steeds geen bericht gehad. Mijn ex die op exact hetzelfde moment aangifte heeft gedaan heeft het geld al terug. Ik heb zo’n voorgevoel dat ik buiten de standaard parameters val. Bijvoorbeeld omdat ik door co-ouderschap recht heb op combinatiekorting terwijl er geen kind op mijn adres staat ingeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:51
Ik vermoed dat het gewoon wat druk is. Ik heb midden maart aangifte gedaan en ook nog steeds niets gehoord. Andere jaren altijd al voor eind april. Verder geen bijzonderheden. Gewoon geduld hebben lijkt het devies.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-03 22:18
Even een vraagje met betrekking op de voorlopige aanslag van dit jaar.

Mijn rente van mijn hypotheek gaat per 1 juni veranderen.
Weet iemand hoe ik dat in mijn voorlopige aanslag moet verwerken, zodat ik maandelijks het juiste bedrag terug krijg?
Kan ik een maand opgeven vanaf weer de nieuwe rente actief is of moet ik hier zelf een rekensom op loslaten?

Alvast dank!

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Niet slecht, 7 mei ingediend, vandaag bericht ontvangen en dat mijn aangifte definitief is geworden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:26

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hier vandaag ook de definitieve aanslag in Mijn Overheid gekregen. Helaas 1.000 euro aftikken. Dat is wel vreemd; er is niks veranderd ten opzichte van voorgaande jaren en op het scherm tijdens de aangifte was het 0 euro. Meestal kreeg ik een soortgelijk bedrag juist terug.

Straks nog maar een keer door de aangifte lopen, wellicht ben ik iets vergeten.

[ Voor 8% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 03-06-2020 09:56 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
Dat wist je toch al bij verzenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:56:
Hier vandaag ook de definitieve aanslag in Mijn Overheid gekregen. Helaas 1.000 euro aftikken. Dat is wel vreemd; er is niks veranderd ten opzichte van voorgaande jaren en op het scherm tijdens de aangifte was het 0 euro. Meestal kreeg ik een soortgelijk bedrag juist terug.

De definitieve al? Dat is snel.

Ik heb vorige week mijn voorlopige aanslag ontvangen en zag vanmorgen dat ik het geld ook ontvangen heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 677216

henkyyyyyyy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:06:
Even een vraagje met betrekking op de voorlopige aanslag van dit jaar.

Mijn rente van mijn hypotheek gaat per 1 juni veranderen.
Weet iemand hoe ik dat in mijn voorlopige aanslag moet verwerken, zodat ik maandelijks het juiste bedrag terug krijg?
Kan ik een maand opgeven vanaf weer de nieuwe rente actief is of moet ik hier zelf een rekensom op loslaten?

Alvast dank!
Enige wat van belang is, is de totale rente die je gedurende het jaar betaalt. Rentepercentage en datum van wijziging geef je niet op bij de BD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
  • Laatst online: 24-03 22:18
Anoniem: 677216 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:56:
[...]

Enige wat van belang is, is de totale rente die je gedurende het jaar betaalt. Rentepercentage en datum van wijziging geef je niet op bij de BD.
Dank je. :)
Dan moet ik zelf even uitrekenen wat ik over dat leningdeel ga betalen aan rente.gedurende het jaar, niet al te ingewikkeld inderdaad.

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:26

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

BiLLY_daKid schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:08:
Dat wist je toch al bij verzenden?
Nee; op het scherm stond dat ik niet hoef bij te betalen en ook niets terug ontvang. Normaal krijg je de verdeler waardoor je met je fiscaal partner nog wat kunt schuiven, maar dat scherm heb ik ook niet langs zien komen dit jaar.

Maar goed, mijn partner kreeg net ook een bericht in Mijn Overheid dat ze dit jaar 0,00 euro krijgt uitgekeerd aan kinderopvangtoeslag. Dat kan kloppen, want dat nemen we niet af en hebben het ook niet aangevraagd. Maar waar die brief ineens vandaan komt is ons een raadsel.

Ook maar even achteraan vrijdag.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
@Heroic_Nonsense Ik heb zelf nooit meegemaakt dat een aangifte ambtshalve is aangepast.. dan moeten ze meer gegevens hebben dan je zelf hebt gebruikt? Je zou de verschillen moeten zien tussen jouw en de definitieve aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:49
Uh, ik heb mijn aangifte binnen, maar daar staat in dat ik een bedrag moet betalen. Mijn partner krijgt meer terug. Wordt dit normaliter niet met elkaar verrekend? Lijkt me beetje onnodig lastig zo gezien we gewoon fiscaal partners zijn. Zij heeft nog geen bericht gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Zebby schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:15:
Uh, ik heb mijn aangifte binnen, maar daar staat in dat ik een bedrag moet betalen. Mijn partner krijgt meer terug. Wordt dit normaliter niet met elkaar verrekend? Lijkt me beetje onnodig lastig zo gezien we gewoon fiscaal partners zijn. Zij heeft nog geen bericht gekregen.
Is volgens mij altijd zo. Als het echt veel is wat je moet betalen kan je altijd standaard uitstel aanvragen en hopen dat je tegen die tijd haar geld terug hebt.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:55:
[...]

Nee; op het scherm stond dat ik niet hoef bij te betalen en ook niets terug ontvang. Normaal krijg je de verdeler waardoor je met je fiscaal partner nog wat kunt schuiven, maar dat scherm heb ik ook niet langs zien komen dit jaar.

Maar goed, mijn partner kreeg net ook een bericht in Mijn Overheid dat ze dit jaar 0,00 euro krijgt uitgekeerd aan kinderopvangtoeslag. Dat kan kloppen, want dat nemen we niet af en hebben het ook niet aangevraagd. Maar waar die brief ineens vandaan komt is ons een raadsel.

Ook maar even achteraan vrijdag.
Ik heb het een keer gezien in mijn carrière dat een aanslag aangepast werd en toen kreeg men eerst een brief dat ze bonnetjes wilde zien van de zorgkosten, staat de aangifte niet meer in je mijnbelastingdienst, en kan het niet zo zijn dat jij moet betalen en je partner terugkrijgt en dat je het verkeerd hebt gezien?
Je kan niet altijd schuiven tussen fiscale partners dan moet je wel wat te verdelen hebben:

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaddoman

Begrijp ik hieruit dat jij een aangifte heb ingediend waarbij er stond dat je 0 euro moest betalen? Zo een aangifte hoef je namelijk niet in te dienen.... heeft voor de belastingdienst geen toegevoegde waarde, maakt het wel extra zuur dat je dan volgens de belastingdienst 1000 euro moet terugbetalen. Heb je al gezien waar het aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:05
Gaddoman schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:14:
[...]

Begrijp ik hieruit dat jij een aangifte heb ingediend waarbij er stond dat je 0 euro moest betalen? Zo een aangifte hoef je namelijk niet in te dienen.... heeft voor de belastingdienst geen toegevoegde waarde, maakt het wel extra zuur dat je dan volgens de belastingdienst 1000 euro moet terugbetalen. Heb je al gezien waar het aan ligt?
Dat geldt alleen als de belastingdienst je niet vraagt om aangifte te doen.

Ik krijg elk jaar een brief en ook als ik 0 euro moet betalen, moet ik gewoon aangifte doen.

Verder wel bijzonder verhaal, maar als je zo iets post op het forum hier en je ziet niet waar het aan ligt, dan zit je echt niet op te letten. Gewoon vergelijken met de aangifte die je zelf hebt gedaan en kijken waar het verschil zit.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:03
Is het misschien zo geweest dat je al eerder een voorlopige aanslag hebt gehad, die je niet hebt meegenomen bij je aangifte? Verder lastig te achterhalen wat de oorzaak is zonder verdere info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datebayo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-06 08:55
Dit jaar een beetje vreemde brief. Voorgaande jaren staat er netjes hoeveel ik terug krijg ( krijg elk jaar wel terug). Dit jaar staat er alleen bij ''bedrag van de aanslag:'' NIHIL. Bij ''te betalen'': staat er 0, wat betekent dat ik niets hoeft terug te betalen. Mijn vraag is, wat betekent ''NIHIL''? Volgens mijn berekeningen krijg ik een paar duizend terug, net als voorgaande jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:31
NIHIL betekend niets. https://www.encyclo.nl/begrip/nihil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datebayo
Betekenis van het woord nihil weet ik al...
Wat onduidelijk is, wat het woord in de belastingteruggaaf betekent. Normaliter staat er een bedrag dat ik terug krijg, dit jaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Dat betekent dat je niets terugkrijgt of moet bijbetalen.
Als je zelf een berekening hebt gemaakt waar iets anders uit komt, dan moet je de fout (in de berekening, aangifte of aanslag) ook snel gevonden hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je minder dan (in 2019) 16 euro terug krijgt, of minder dan 47 euro moet betalen, doet de belastingdienst geen moeite om te incasseren of uit te betalen. De aanslag wordt dan omgezet in een zgn. nihil-aanslag, dwz dat het bedrag dat je moet betalen cq dat zij moeten betalen naar 0 gereduceerd wordt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datebayo
Ardana schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:08:
Als je minder dan (in 2019) 16 euro terug krijgt, of minder dan 47 euro moet betalen, doet de belastingdienst geen moeite om te incasseren of uit te betalen. De aanslag wordt dan omgezet in een zgn. nihil-aanslag, dwz dat het bedrag dat je moet betalen cq dat zij moeten betalen naar 0 gereduceerd wordt.
Duidelijk. Dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:28
@datebayo Maar dat had al duidelijk moeten zijn nadat je hem zelf had ingevuld dan lijkt me?
Want een verschil tussen nul en een paar duizend ontstaat niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:47

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Hopelijk kan ik het hier (alvast) vragen. Wij hebben onlangs een nieuwbouwwoning gekocht en ze zijn al lekker aan het bouwen :) Nu heb ik ieder jaar een voorlopige aanslag, dus ik heb die van 2020 ook al ingediend in maart. Ik zat echter even een beetje te rekenen in de tool voor 'Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2020', omdat ik vrij benieuwd ben hoe dat gaat. En ik vind het gek genoeg best leuk om uit te zoeken.

Ik heb echter een vraag over hypotheekdelen, en óf en hoe je die moet invullen. Even een situatieschets met fictieve bedragen. Alles annuïteit en 30 jaar looptijd.

Leningdeel 1: €295.000, 1,44% rente
Leningdeel 2: €3500, 1,04% rente
Leningdeel 3: €1500, 1,04% rente

Deel 1 is voor de V.O.N. prijs €225.000 plus een bouwdepot van €70.000.
Delen 2 en 3 zijn voor het renteverlies tijdens de bouw.

De rentevergoeding van mijn depot is 1,43%

Akte is op 11 mei gepasseerd.

Nu weet ik dat je geen hypotheekrenteaftrek over deel 2 en 3 krijgt. Moet ik die delen dan geheel buiten beschouwing laten? Of moet ik die op een andere manier invullen. Het maakt voor het totaal bijna niet uit, een paar tientjes, maar ik wil het zo netjes mogelijk invullen.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Deel 1 valt in box 1 als Eigenwoningschuld en de rente is aftrekbaar, deel 2 en 3 vallen in box 3 en zijn niet aftrekbaar. Wel verlaag het je vermogen in box 3.

https://www.belastingdien..._of_is_nog_in_aanbouw.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Vandaag gebeld met de belastingtelefoon over het M-Formulier.
Ik ben niet verplicht om deze in te vullen, maar ik twijfel wat voordeliger is.
Het nadeel van dit formulier is dat het niet online kan, je weet dus pas wat je moet betalen/terugkrijgt nadat je het indient.

Situatie: juli 2019 geëmigreerd naar een EU land. Februari 2020 teruggekeerd naar Nederland.
Nu heb ik twee keer de belastingtelefoon gebeld. De ene zegt: korter dan één jaar wordt gezien als een lange vakantie, waardoor ik volledig belastingplichtig ben in Nederland over mijn verdiende inkomen in het buitenland (ook buitenlandse werkgever). De andere medewerker zegt dat ze naar kalenderjaren kijken en 2019, 2020 als twee jaren gezien wordt. Ook al zijn het maar 8 maanden. Waardoor ik alleen belastingplichtig ben over het inkomen verdiend in Nederland.

Het probleem is dat wanneer ik de aangifte indien ik wellicht moet gaan betalen over mijn inkomen in Spanje. Dat zal een flinke naheffing zijn. En aangezien mijn aangifte niet verplicht is, zou ik deze in dat geval beter niet kunnen indienen en hopen dat er niet gecontroleerd wordt.

Echter heb ik in juni en juli niet gewerkt in Nederland (werkeloos), waardoor ik 7 maanden in Nederland heb gewoond, waardoor de betaalde belasting in Nederland te hoog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:53
@Anoniem: 328026 Inhoudelijk advies op dit onderwerp is zo extreem specifiek, dat zou op zijn minst een eigen topic waard zijn. En zelfs dan zou volgens mij het advies aan jou zijn: win professioneel advies in bij een belastingadviseur gespecialiseerd in grensoverschrijdende belastingen (bij voorkeur ook echt met Spanje. Door belastingverdragen is het ene EU-land het andere niet).

[ Voor 14% gewijzigd door Patrick_6369 op 21-07-2020 13:51 . Reden: tekst over belastingverdragen toegevoegd ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apexia0087
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-06 20:42
Even een korte vraag, afgelopen jaren altijd hypotheekrente jaarlijks teruggevraagd via de aangifte.
Nu wil ik dit graag omzetten naar maandelijks, ook ivm een kleine op komst en we willen dit geld liever maandelijks tot onze beschikking ter verduurzamen van ons huis of extra aflossen op de hypotheek.

Nu is het proces mij duidelijk hoe dit aan te vragen alleen kan iemand mij vertellen of je het nog te krijgen bedrag met terugwerkende kracht direct terug krijgt?

Stel ik vraag ik het per aug 2020 aan, krijg ik dan eind aug of september een flinks schuif geld van voorgaande maanden of krijg ik dat pas volgend jaar bij de belastingaangifte 2020?

Strava Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
Het totaal terug te krijgen bedrag wordt verdeeld over de resterende maanden van dit jaar. Krijg je €2000 terug, dan wordt dat dus €400 per maand vanaf augustus

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lammert de Haan
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-06-2024
Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:44:
Vandaag gebeld met de belastingtelefoon over het M-Formulier.
Ik ben niet verplicht om deze in te vullen, maar ik twijfel wat voordeliger is.
Het nadeel van dit formulier is dat het niet online kan, je weet dus pas wat je moet betalen/terugkrijgt nadat je het indient.

Situatie: juli 2019 geëmigreerd naar een EU land. Februari 2020 teruggekeerd naar Nederland.
Nu heb ik twee keer de belastingtelefoon gebeld. De ene zegt: korter dan één jaar wordt gezien als een lange vakantie, waardoor ik volledig belastingplichtig ben in Nederland over mijn verdiende inkomen in het buitenland (ook buitenlandse werkgever). De andere medewerker zegt dat ze naar kalenderjaren kijken en 2019, 2020 als twee jaren gezien wordt. Ook al zijn het maar 8 maanden. Waardoor ik alleen belastingplichtig ben over het inkomen verdiend in Nederland.

Het probleem is dat wanneer ik de aangifte indien ik wellicht moet gaan betalen over mijn inkomen in Spanje. Dat zal een flinke naheffing zijn. En aangezien mijn aangifte niet verplicht is, zou ik deze in dat geval beter niet kunnen indienen en hopen dat er niet gecontroleerd wordt.

Echter heb ik in juni en juli niet gewerkt in Nederland (werkeloos), waardoor ik 7 maanden in Nederland heb gewoond, waardoor de betaalde belasting in Nederland te hoog is.
@TheMandroid, ik ga ervan uit dat jij je in juli 2019 hebt laten uitschrijven uit de gemeentelijke BRP. Daarmee werd je buitenlands belastingplichtige (zeer waarschijnlijk niet kwalificerend).

Voor belastingplichtigen die een deel van het jaar in Nederland en een deel van het jaar in het buitenland hebben gewoond geldt het papieren aangiftebiljet Model-M, bestaande uit 58 bladzijden met vragen en een toelichting en aanvullende toelichting van ruim 100 bladzijden!.

Ik begrijp dat jij geen uitnodiging hebt ontvangen van de Belastingdienst om aangifte voor de inkomstenbelasting over 2019 te doen met gebruikmaking van het M-biljet. Dit is een praktische oplossing omdat jij:
a. na emigratie geen in Nederland te belasten inkomen hebt genoten;
b. gedurende je Nederlandse periode tijdevenredige heffingskortingen hebt genoten.

Ad a. Jouw gerealiseerd inkomen in Spanje is niet belast in Nederland.

Ad b. Na emigratie verviel, als niet-kwalificerend buitenlands belastingplichtige, het recht op heffingskortingen (en aftrekposten). Doordat deze heffingskortingen gedurende je Nederlandse periode tijd evenredig zijn toegepast in de loon- en uitkeringsberekeningen verloopt dit gelijk als bij het indienen van een M-biljet.

Je schrijft dat de ingehouden loonheffing te hoog is omdat je maar 7 maanden hebt gewoond in Nederland.
Je hebt inderdaad maar gedurende die 7 i.p.v. 12 maanden de loonheffingskortingen genoten. Zou je nu i.p.v. een M-biljet een P-biljet (voor binnenlandse particulieren) invullen en mocht de inspecteur deze fout niet ontdekken, dan krijg je inderdaad op aanslag nog een deel van de heffingskortingen uitbetaald maar daarmee ga je wel de fout in omdat sinds het belastingjaar 2013 bij emigratie en immigratie enkel recht bestaat op tijdevenredige heffingskortingen (dus gedurende de tijd dat je in Nederland woont).

MOOIER KAN IK HET NIET MAKEN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:56
@Anoniem: 328026 als aanvulling op het voorgaande bericht. Het binnen 1 jaar weer in Nederland gaan wonen is niet van toepassing indien je daadwerkelijk woonachtig bent geweest in een ander EU land en daar belastingplichtig was. Zie voor meer details artikel 2.2 van de wet op de inkomstenbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lammert de Haan
Dat klopt inderdaad, @BB-One. Maar hou daarbij goed voor ogen de verschillen tussen belastingplicht, aangifteplicht, het doen van aangifte en het uiteindelijk op aanslag ontstaan van een belastingschuld.

Blijkens een arrest van de Hoge Raad t.z.v. de Portugese inkomstenbelasting gaat het hierbij duidelijk om een belastingplicht, d.w.z. het onderworpen zijn aan (in dit geval) de Spaanse inkomstenbelasting en niet om de uiteindelijke uitvoering.

Overigens verwacht ik voor vragensteller voor 2020 (het jaar van remigratie) een gelijke afdoening van de zijde van de Belastingdienst als voor 2019 (loonheffing=eindheffing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:24

Cbr

.

[ Voor 129% gewijzigd door Cbr op 07-09-2020 19:34 . Reden: zie hieronder ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lammert de Haan
@Cbr, jouw reactie bevat teveel onjuistheden. Ik ben dan ook genoodzaakt om daarop te reageren, zulks ter voorkoming van misverstanden bij de steller van de betreffende vraag, TheMandroid en bij (andere) lezers.

“Zelfs als je in Nederland zou blijven wonen en in Spanje zou werken, dan nog zou je niet in Nederland over dat inkomen betalen. Wel geef je altijd je volle inkomen op in de Nederlandse aangifte. Afhankelijk van hoe je de vragen beantwoord wordt bepaald waar je belasting betaald.
Belastingdienst: Voorkomen dubbele belasting”

Hoe zie je dat voor je, Cbr? Een zgn. “grensarbeider”? Ik kan me daar nauwelijks iets bij voorstellen! Ga er maar vanuit dat TheMandroid voor zijn Spaanse periode een (niet-kwalificerende) buitenlands belastingplichtige is, waarbij er voor hem geen ruimte is om z’n “volle inkomen“ aan te geven!

“Zonder heel technisch te willen worden: Als je verhuisd naar een ander land en binnen een jaar weer in Nederland komt wonen, dan wordt dat voor de Belastingdienst gezien alsof je in Nederland bent blijven wonen.”

Was toch maar wat “technischer” geweest want nu geef je een volstrekt verkeerde voorstelling van zaken.
De belangrijke toevoeging welke artikel 2.2., lid 1, van de Wet inkomstenbelasting 2001 (hierna: Wet IB) en waarnaar jij verwijst, bevat, nl.: “zonder intussen in een andere mogendheid of op de BES eilanden te hebben gewoond” wordt volkomen genegeerd en waardoor er van jouw bewering in dit geval niets overblijft.

Ergo: ingevolge dezelfde wetsbepaling is de woonplaatsfictie in het geheel niet van toepassing, nu vraagsteller aangeeft in een EU-land (Spanje) te hebben gewoond. Zie de tweede volzin van artikel 2.2., lid 1, van de Wet IB.

Ik wil je er dan ook voor waarschuwen om wettelijke bepalingen niet in een al te afgeslankte vorm weer te geven en dat heeft niets uit te staan met wetgevingstechniek maar enkel met volledigheid!

Ingevolge artikel 16 van het door Nederland met Spanje gesloten Verdrag ter vermijding van dubbele belasting zijn salarissen, lonen en andere soortgelijke beloningen verkregen door een inwoner van Spanje ter zake van een in Spanje uitgeoefende dienstbetrekking slechts in Spanje belastbaar.

“Je kunt dus gewoon de normale aangifte doen. Als je die doet moet je al je inkomen opgeven, waar ook ter wereld, je Spaanse inkomen wordt waarschijnlijk niet belast.”

Ook dit is onjuist. TheMandroid geeft aan in juli 2019 te zijn geëmigreerd naar Spanje en in februari 2020 weer te zijn geremigreerd naar Nederland.

Dat betekent dat niet de “normale aangifte” op hem van toepassing is (de elektronische aangifte Model-P voor een binnenlandse belastingplichtige), maar Model-M (een deel van het jaar in Nederland en een deel van het jaar in het buitenland hebben gewoond). Dat is een papieren aangifte, bevattende 58 bladzijden met vragen en een toelichting en aanvullende toelichting van ruim 100 bladzijden. Dat noem ik dan ook geen “normale aangifte”.

Ook weer anders dan wat jij schrijft, kun je in deze aangifte niet je buitenlands inkomen over de buitenlandse periode kwijt!

Gelukkig heeft TheMandroid over 2019 geen uitnodiging ontvangen voor het doen van aangifte voor de inkomstenbelasting. Over het hoe en waarom schreef ik eerder.
Deze gang van zaken is ook voor 2020 te verwachten en daarmee mag hij zich gelukkig prijzen. Het invullen en doorrekenen van een aangifte Model-M is een werk voor specialisten en niet voor de “doe-het-zelver”! Ik heb nog maar een enkele keer meegemaakt dat zo’n aangifte door de Belastingdienst/kantoor Buitenland in een keer correct is afgewikkeld, terwijl ik jaarlijks een groot aantal van deze papieren aangiften verzorg. En als je dan zelf geen goede doorrekening hebt kunnen maken van wat je te wachten staat, dan betaal je al gauw te veel belasting, zonder dat je dat in de gaten hebt!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:51
In de afgelopen jaren kreeg ik mijn definitieve aanslag van het voorgaande jaar altijd begin juli.

Ik heb mijn definitieve aanslag 2019 echter dit jaar nog steeds niet ontvangen, terwijl ik hier wel
om zit te springen.
De belastingdienst bellen leverde weinig op: niemand kan het zeggen, en iemand vertelde zelfs dat het
soms wel een paar jaar kan duren!

Hebben jullie je definitieve aanslag 2019 al ontvangen, of is-ie dit jaar ook laat?

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:00
ReneK schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:04:
In de afgelopen jaren kreeg ik mijn definitieve aanslag van het voorgaande jaar altijd begin juli.

Ik heb mijn definitieve aanslag 2019 echter dit jaar nog steeds niet ontvangen, terwijl ik hier wel
om zit te springen.
De belastingdienst bellen leverde weinig op: niemand kan het zeggen, en iemand vertelde zelfs dat het

Hebben jullie je definitieve aanslag 2019 al ontvangen, of is-ie dit jaar ook laat?
Nope hier ook nog niet :)
Wel hadden wij een 'afwijkend' jaar dan anders i.v.m. verhuizing, normaal altijd vrij snel definitief, maar ook nu nog steeds niet definitieve ontvangen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• tiriaq
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-04 15:53
Medio maart aangifte gedaan, medio mei definitieve aanslag.

• ReneK
@Martinusz:

Thanks! Bij ons zijn zowel 2018 als 2019 afwijkend vwb. inkomsten, de definitieve aanslag 2018 kwam echter vrij snel. Weet niet waarom 2019 zo lang moet duren.

@tiriaq:
Dat is mooi snel. Het kan dus wel, en blijkbaar zit niet de hele Belastingdienst thuis ivm. Corona.

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

om zit te springen.

Heb je nog helemaal geen reactie gehad, ook geen voorlopige? Wel op tijd aangifte gedaan?
Want ik heb jaren lang gehad dat ik eerst een voorlopige kreeg na de aangifte (inclusief geld op de rekening gestort) en pas eind van het jaar de definitieve en zelfs een keer pas bijna 2 jaar later. Die overigens allemaal uitkwamen dat de voorlopige correct was.

Pas sinds een paar jaar krijg ik gelijk de definitieve in juli.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:00
barber schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:35:
[...]

Heb je nog helemaal geen reactie gehad, ook geen voorlopige? Wel op tijd aangifte gedaan?
Want ik heb jaren lang gehad dat ik eerst een voorlopige kreeg na de aangifte (inclusief geld op de rekening gestort) en pas eind van het jaar de definitieve en zelfs een keer pas bijna 2 jaar later. Die overigens allemaal uitkwamen dat de voorlopige correct was.

Normaal altijd direct definitieve in juli ofzo, nu voorlopige (geld is al binnen), maar nog geen definitieve :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• ReneK
barber schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:35:
[...]
Ja, ik heb begin maart de aangifte 2019 gedaan, en op 14 mei de voorlopige aanslag gehad.
Ik zit echter te springen om de definitieve aanslag.
Bij mij kwam de definitieve aanslag ook altijd overeen met de voorlopige.
Ik ook, alleen dit jaar lijkt het allemaal veel langer te duren.

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:24

Cbr

ReneK schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:43:
[...]

Ja, ik heb begin maart de aangifte 2019 gedaan, en op 14 mei de voorlopige aanslag gehad.
Ik zit echter te springen om de definitieve aanslag.
Hoezo zit je te springen om de definitieve aanslag? Is er in de voorlopige aanslag afgeweken van de aangifte zoals je die hebt gedaan? Verwacht je nog meer geld te krijgen?

Als je al een voorlopige aanslag hebt gehad dan kan het inderdaad een jaar (wettelijk gezien tot wel drie jaar) duren voordat je een definitieve aanslag krijg.

[ Voor 6% gewijzigd door Cbr op 23-09-2020 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
Cbr schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:23:
[...]
Hoezo zit je te springen om de definitieve aanslag? Is er afgeweken van je aangifte in de voorlopige aanslag? Verwacht je nog meer geld te krijgen?
Ik heb de voorgaande 3 jaren sterk wisselende inkomsten gehad, en wil daarom vereffening (middeling)
aanvragen, en krijg daarmee een flink bedrag terug van de Belastingdienst.

Zo'n aanvraag kan je alleen indienen als je van alle betreffende jaren een definitieve aanslag
hebt gehad. Vandaar.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@ReneK je kan de belastingtelefoon bellen en vragen wat de status is.

Heb zelf ook recentelijk met ze gebeld, omdat de kinderopvangtoeslag (KOT) van 2018 nog niet definitief was. Bleek dat ze het definitieve inkomen van 2018 nog niet hadden verwerkt (was al wel bekend bij ze), maar dat deze al buiten "de termijn" was gevallen en dus voor hun direct zichtbaar was. Door het belletje, is deze weer op de radar gekomen en volgt binnenkort de definitieve verrekening van de KOT 2018.
Krijg binnenkort weer een leuk bedrag (incl. 5% rente over het te ontvangen bedrag) gestort.

• ReneK
BastaRhymez schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:04:
@ReneK je kan de belastingtelefoon bellen en vragen wat de status is.
Dat heb ik onlangs gedaan, zie mijn post hierboven. Het leverde geen duidelijk antwoord op,
alleen maar "ik kan het niet precies zeggen". Vandaar dat ik mijn vraag hier stelde, om te kijken
of meer mensen last hebben van flinke vertragingen in 2020.
Heb zelf ook recentelijk met ze gebeld, omdat de kinderopvangtoeslag (KOT) van 2018 nog niet definitief was. Bleek dat ze het definitieve inkomen van 2018 nog niet hadden verwerkt (was al wel bekend bij ze), maar dat deze al buiten "de termijn" was gevallen en dus voor hun direct zichtbaar was. Door het belletje, is deze weer op de radar gekomen en volgt binnenkort de definitieve verrekening van de KOT 2018.
Krijg binnenkort weer een leuk bedrag (incl. 5% rente over het te ontvangen bedrag) gestort.
Ik kan het i.d.d. nog een keer proberen. Misschien hangt het ergens op en kan ik de voortgang
zo weer triggeren.

• BastaRhymez
  • Niet online
Ah sorry, die post had ik even gemist (dat je al had gebeld).

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:20
ReneK schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:16:
[...]

Dat heb ik onlangs gedaan, zie mijn post hierboven. Het leverde geen duidelijk antwoord op,
alleen maar "ik kan het niet precies zeggen". Vandaar dat ik mijn vraag hier stelde, om te kijken
of meer mensen last hebben van flinke vertragingen in 2020.

[...]

Ik kan het i.d.d. nog een keer proberen. Misschien hangt het ergens op en kan ik de voortgang
zo weer triggeren.
Denk dat je gewoon wat geduld moet hebben. Waarschijnlijk ligt je aangifte gewoon op de stapel van "hier willen we nog even naar kijken" en daar blijft ie op liggen totdat iemand er daadwerkelijk naar heeft gekeken, of wanneer ze besluiten dat ze er geen tijd voor hebben. Mijn ervaring is dat je de definitieve aanslag meestal wel hebt voor de zomer van het volgende jaar.

• ReneK
Hielko schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:31:
[...]

Denk dat je gewoon wat geduld moet hebben. Waarschijnlijk ligt je aangifte gewoon op de stapel van "hier willen we nog even naar kijken" en daar blijft ie op liggen totdat iemand er daadwerkelijk naar heeft gekeken, of wanneer ze besluiten dat ze er geen tijd voor hebben. Mijn ervaring is dat je de definitieve aanslag meestal wel hebt voor de zomer van het volgende jaar.
Da's een geruststellende gedachte.... :-(

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:50
@ReneK
U doet dit verzoek binnen 36 maanden nadat de laatste aanslag, voorheffingen of beschikking
om geen aanslag op te leggen van de 3 middelingsjaren vaststaat. Deze staat vast 6 weken nadat
u de aanslag, voorheffingen of beschikking hebt gekregen, en u geen bezwaar hebt gemaakt.
Volgens mij is die termijn van 36 maanden na de definitieve aanslag vooral om de uiterlijke aanvraagdatum vast te stellen. Heb je al geprobeerd om de aanvraag vóór de definitieve aanslag in te dienen, op basis van de gegevens van je aangifte?

Technisch gezien valt die aanvraag buiten de termijn van 36 maanden maar ik denk dat het zwaartepunt bij de laatst mogelijke aanvraagdatum ligt en niet bij de eerst mogelijke.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-06 15:28
nescafe schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:40:
@ReneK

[...]

Heb je al geprobeerd om de aanvraag vóór de definitieve aanslag in te dienen, op basis van de gegevens van je aangifte?
Dat is zinloos. Zonder definitieve aanslag van 1 van de 3 jaren wordt het verzoek sowieso afgewezen. Logisch want het inkomen van dat jaar staat nog niet vast.

• ReneK
nescafe schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:40:
@ReneK

[...]

Volgens mij is die termijn van 36 maanden na de definitieve aanslag vooral om de uiterlijke aanvraagdatum vast te stellen. Heb je al geprobeerd om de aanvraag vóór de definitieve aanslag in te dienen, op basis van de gegevens van je aangifte?
Volgens mijn boekhouder mag dat niet, en moet je wachten tot je alle definitieve aanslagen van de betreffende jaren hebt ontvangen.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:20
ReneK schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:48:
[...]

Volgens mijn boekhouder mag dat niet, en moet je wachten tot je alle definitieve aanslagen van de betreffende jaren hebt ontvangen.
Klopt

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb nog niet eens een voorlopige aanslag binnen gehad (aangifte 31 maart ingediend). Heb ze maar eens gebeld, en ze zeiden dat het nog wel even kon gaan duren (max een paar jaar), aangezien het om een complexe aangifte zou gaan. Persoonlijk zie ik niet helemaal wat er complex zou moeten zijn, maar goed, het is de belastingdienst, dus die hebben er natuurlijk een handje van om zaken moeilijker te maken dan nodig.. :)

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:05
ErnstH schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:32:
Ik heb nog niet eens een voorlopige aanslag binnen gehad (aangifte 31 maart ingediend). Heb ze maar eens gebeld, en ze zeiden dat het nog wel even kon gaan duren (max een paar jaar), aangezien het om een complexe aangifte zou gaan. Persoonlijk zie ik niet helemaal wat er complex zou moeten zijn, maar goed, het is de belastingdienst, dus die hebben er natuurlijk een handje van om zaken moeilijker te maken dan nodig.. :)
Huh, ik lees toch echt het volgende op de website van de belastingdienst
Als u vóór 1 april aangifte hebt gedaan, krijgt u vóór 1 juli bericht
https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Co1967
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-05 20:20
Belastinginspecteur heeft me toch gevonden 8) .
Afgelopen zaterdag mail in de berichtenbox van de belasting.

Heb hem uiteraard netjes opgestuurd gisteren.
Moet zelf 756 euro betalen maar mijn man krijgt 734 euro terug.
Heb hem dus voor ons beiden ingevuld terwijl ik alleen de mail kreeg om het in te vullen.

ik moet er bijvertellen .
in 2017 beide een brief om aanslag in te vullen.
2018 alleen mijn man.
2019 alleen ik.
2020 kregen we beiden geen brief ( maar had het al wel ingevuld om het na te kijken ! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Co1967 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:01:

Heb hem dus voor ons beiden ingevuld terwijl ik alleen de mail kreeg om het in te vullen.

2018 alleen mijn man.
2019 alleen ik.
2020 kregen we beiden geen brief ( maar had het al wel ingevuld om het na te kijken ! )
Waarom gewacht tot de belastinginspecteur je "gevonden" heeft?
Je had "gewoon" aangifte moeten doen volgens de Belastingdienst:
Moet ik aangifte inkomstenbelasting doen?
Dat hangt ervan af. Lees welke dingen meespelen bij of u belastingaangifte moet doen.

Hebt u van ons een aangiftebrief gekregen waarin staat dat u aangifte inkomstenbelasting 2019 moet doen?
Dan moet u aangifte doen.

U vindt deze brief ook in uw Berichtenbox op MijnOverheid.

Geen brief gekregen? U moet dan misschien toch aangifte doen
Wij vragen u om dan zelf te controleren of u aangifte moet doen. Misschien kunt u zelfs belasting terugkrijgen. Bijvoorbeeld als u aftrekposten hebt. Want sommige gegevens, zoals uw ziektekosten, hebben wij niet. Lees meer over aftrekposten.

U kunt het controleren door een aangifte voor proef in te vullen op Mijn Belastingdienst. Zolang u de gegevens niet verstuurt, doet u geen aangifte.

Nadat u uw aangifte hebt ingevuld, ziet u meteen de uitkomst.

Als na het invullen blijkt dat u € 16 of meer terugkrijgt, doe dan aangifte
Dat doet u door de aangifte te versturen.

Krijgt u minder dan € 16 terug? Dan hoeft u geen aangifte te doen. Want bedragen onder de € 16 betalen wij niet uit.

Als na het invullen blijkt dat u € 47 of meer moet betalen, dan bent u verplicht om aangifte te doen
U kunt gelijk na het invullen de aangifte versturen. Doe dat in ieder geval vóór 14 juli 2020. Want u kunt een boete krijgen als wij u na 14 juli vragen om aangifte te doen.

Is het te betalen bedrag lager dan € 47?
Dan hoeft u géén aangifte te doen.
Je voldoet, zoals je zelf al aangeeft aan de voorwaarden.
Jij moet € 47 of meer betalen -> verplicht om aangifte te doen
Je partner krijgt € 16 of meer terug -> je mag de aangifte versturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Co1967
BastaRhymez schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:04:
[...]

Waarom gewacht tot de belastinginspecteur je "gevonden" heeft?
Je had "gewoon" aangifte moeten doen volgens de Belastingdienst:

[...]

Je voldoet, zoals je zelf al aangeeft aan de voorwaarden.
Jij moet € 47 of meer betalen -> verplicht om aangifte te doen
Je partner krijgt € 16 of meer terug -> je mag de aangifte versturen
Niet ingevuld omdat het maar om 22 euro verschil ging 8) .
Een kennis van mij werkt bij de belasting en adviseerde om gewoon af te wachten !!

Kan op een of andere manier niet schuiven tussen beide aanslagen ....omdat alles vooraf ingevuld is en we geen aftrekposten hebben !!

[ Voor 8% gewijzigd door Co1967 op 06-10-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Laatst online: 16-05 11:41
Co1967 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:35:
[...]

Een kennis van mij werkt bij de belasting en adviseerde om gewoon af te wachten !!

Kan op een of andere manier niet schuiven tussen beide aanslagen ....omdat alles vooraf ingevuld is en we geen aftrekposten hebben !!
dan had je gezamelijk aangifte moeten doen dan had je heel de ellende kunnen voorkomen.
Nu komt er waarschijnlijk nog wettelijke rente bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Ook al is het "maar" 22 euro verschil, jij en je partner voldoen allebei aan de voorwaarden om aangifte te doen... Dat onder aan de streep het "maar" 22 euro is, maakt niet uit. Zie ook de talloze voorbeelden in dit en de oudere topics, dat de een een X bedrag moet betalen en de ander X +/- een beetje terug krijgt.

Die kennis bij de belastingdienst werkt waarschijnlijk bij een andere afdeling, anders had ie het wel geweten denk ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Co1967
Wceend schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:41:
[...]

dan had je gezamelijk aangifte moeten doen dan had je heel de ellende kunnen voorkomen.
Nu komt er waarschijnlijk nog wettelijke rente bovenop.
ik doe ook een gezamelijke aangifte.
maar kan nergens schuiven.
komt misschien door : geen aftrekposten en geen eigen huis.
en geen vermogen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:45
Co1967 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:35:
[...]

Het verschil is niet relevant, het gaat om jouw aangifte en die van je man. Als één van jullie met dan 42 belasting zou moeten betalen, dan moet diegene aangifte doen.

Schuiven kan ook met de vooringevulde bedragen, maar uiteraard alleen met de posten die je ook daadwerkelijk mag verschuiven. Dus iha de aftrekposten en het box 3 saldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artfuldodger
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-01 19:35
Hier een blauwe brief ontvangen (op zaterdag). Het blijkt dat ik voor de aanslag van 2019 de vooraf ingevulde gegevens heb overgenomen en daardoor een inkomstenpost van 24k niet heb ingevuld. Dit betrof een bonus van de oude werkgever die nog in begin 2019 is uitbetaald. Voor dit bedrag (schijf 4, hoogste tarief) is al loonheffing ingehouden. Dat staat ook vermeld op de brief. Ook zonder dit extra bedrag val ik al in de hoogste schijf, maar op de brief wordt wel melding gemaakt dat "door deze afwijking het verzamelinkomen verandert. Hierdoor verandert ook de te betalen of ontvangen belasting"

Ik heb op de site van de belastingdienst de opgave opnieuw ingevuld inclusief dit extra bedrag, maar zie geen afwijking in het te ontvangen/betalen bedrag. Partner en ik hebben een koophuis.

Moet ik me zorgen gaan maken of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Laatst online: 15:41
Het kan gevolg hebben op eventuele toeslagen, zoals de kinderopvangtoeslag.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Co1967 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:01:

2018 alleen mijn man.
2019 alleen ik.
Hier moet je inderdaad mee oppassen, ook al gaat het volgens jullie maar om 22 euro kan het best zijn dat ze over die 756 euro een boete heffen(als dat jaar na jaar je overkomt) terwijl je over die 734 van je man geen boete kan heffen. In dit soort gevallen zeg ik altijd tegen klanten gewoon alles invullen en hou er dan rekening mee dat de ene eerder moet betalen dan dat de andere terugkrijgt.
Kan ook zijn dat je man de mail of brief om het in te vullen nog moest krijgen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

artfuldodger schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:33:
Hier een blauwe brief ontvangen (op zaterdag). Het blijkt dat ik voor de aanslag van 2019 de vooraf ingevulde gegevens heb overgenomen en daardoor een inkomstenpost van 24k niet heb ingevuld. Dit betrof een bonus van de oude werkgever die nog in begin 2019 is uitbetaald. Voor dit bedrag (schijf 4, hoogste tarief) is al loonheffing ingehouden. Dat staat ook vermeld op de brief. Ook zonder dit extra bedrag val ik al in de hoogste schijf, maar op de brief wordt wel melding gemaakt dat "door deze afwijking het verzamelinkomen verandert. Hierdoor verandert ook de te betalen of ontvangen belasting"

Ik heb op de site van de belastingdienst de opgave opnieuw ingevuld inclusief dit extra bedrag, maar zie geen afwijking in het te ontvangen/betalen bedrag. Partner en ik hebben een koophuis.

Zorgen niet, zeker niet als WG het hoogste tarief heeft ingehouden maar zal me wel afvragen waarom je zo'n grote post(ga er vanuit dat 24k niet 10% van je loon is ofzo) over het hoofd kan zien. Kan zijn als je aftrekposten had zoals giften of zorgkosten dat die dan een hoge drempel zouden krijgen waardoor je nu minder terug zou krijgen, blijkbaar speelt dat allemaal niet bij jou.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:36

FreakNL

Well do ya punk?

Kinderopvangtoeslag is zo’n beetje de enige waar je je zorgen om hoeft te maken. Ik neem aan dat je geen huur- of zorgtoeslag krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artfuldodger
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-01 19:35
Honesty schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:16:
[...]

Zorgen niet, zeker niet als WG het hoogste tarief heeft ingehouden maar zal me wel afvragen waarom je zo'n grote post(ga er vanuit dat 24k niet 10% van je loon is ofzo) over het hoofd kan zien. Kan zijn als je aftrekposten had zoals giften of zorgkosten dat die dan een hoge drempel zouden krijgen waardoor je nu minder terug zou krijgen, blijkbaar speelt dat allemaal niet bij jou.
Dank voor je reactie. Inderdaad stom achteraf. De vorige werkgever heeft 2 aparte jaaropgaven gedeeld en deze heb ik niet meegenomen. Extra aftrekposten niet van toepassing inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
artfuldodger schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:33:

Ik neem aan dat de afgedragen loonheffing dan ook veranderd is op de aangifte, dat compenseert elkaar dan redelijk, er kan natuurlijk wel een kleine afwijking zijn, want voorheffing kan nooit volledig rekening houden met dingen als afbouw heffingskortingen, maar ik zou mij niet al te veel zorgen maken nee.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Let op:
Vertellen dat je de aangifte binnen hebt, is niet gewenst. Het bevat geen discussie- of andere toegevoegde waarde.