Belastingaangifte 2019 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:47
Donz2 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:19:
Hoi Allemaal,

Ik heb een studie gedaan door mijn werkgever gefinancierd. Kan ik deze ook opgeven voor de terug giften?
Ik kan hier namelijk niks over vinden.

Alvast bedankt.
Nee, zolang jij ze niet zelf betaalt, mag je ze natuurlijk niet van jouw inkomstenbelasting aftrekken. De werkgever betaalt ze, en trekt de van zijn winstbelasting af.

Mocht je een regeling hebben met de werkgever dat je onder bepaalde voorwaarden een deel moet terugbetalen (bv bij uitdiensttreding binnen x jaar na afronding), dan kun je op het moment dat je die terugbetaling daadwerkelijk doet, dat bedrag wel aftrekken. Mits het uiteraard voldoet aan de algemene eisen en boven het drempelbedrag van € 250 uit komt.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:39
Sparxy86 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:16:
[...]

Rekenvoorbeeld:

€ 100.000 hypo woning + €3.000 kosten oversluiten, totale hypotheek €103.000

Rente 1% van € 103.000 = € 1.030

Aftrekbaar 100.000/103.000 * 1030
Of je pakt gewoon 1% van 100.000? :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:30

Saninl

Toch maar even hier proberen;

spoiler:
Door mezelf de aangifte over 2019 gedaan. In tegenstelling tot andere jaren moet ik een voor mij behoorlijk bedrag terugbetalen aan de belasting (ongeveer 14% van mijn bruto jaarsalaris). Mijn vertrouwen in de overheid is redelijk groot, en ik verwacht ook wel dat de berekeningen kloppen, maar waar komt het vandaan?

In heel 2019 heb ik één werkgever gehad, geen zorg- huurtoeslag en ook geen koophuis en/of een naheffing van andere jaren... Is dit koffiedik kijken voor jullie, of zijn er zaken waar ik aan kan denken waardoor het komt dat ik +/- 14% van mijn bruto salaris achteraf moet terugbetalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Saninl schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:21:
Als je de conceptaangifte afdrukt, heeft hij hetzelfde format als je ingediende aangifte over 2018. Die kun je ook op de website van de BD downloaden. Je kunt ze dan naast elkaar leggen een eenvoudig zien waar het verschil optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:24
Normaal weinig problemen met belastingaangifte, maar heb nu een ZZP-achtige vraag waar ik hoop dat iemand antwoord op heeft.

Mijn vrouw heeft in 2019 niet voor een werkgever gewerkt, maar heeft wel wat website-werk gedaan voor een bedrijf uit de USA (via een kennis). We wonen beide gewoon in Nederland.

Ze heeft een invoice gestuurd voor 47 uur werk, a 60 euro per uur, totaal 2820 euro + 21% VAT = 3412,20.
Verder heeft ze geen werk verricht, ook niet als ZZP-er.

Hoe verwerkt ik dit nu in de aangifte? Mag dit uberhaupt? Of wordt dit niet als ZZP geaccepteerd omdat het maar 1 werkgever is? Ze was van plan meer klussen te gaan doen, maar is daar niet aan toe gekomen.

Oh, en nog 1 detail, ze hebben nog niet betaald. Gaan dat dit jaar doen...
Valt het dan nog in 2019 omdat het werk toen is verricht, of valt het in 2020 omdat er dan wordt betaald?

[ Voor 11% gewijzigd door FireAge op 09-03-2020 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:14
Indien mogelijk even vergelijken met je aangifte van vorig jaar. Ergens moet er dan een een cijfer ernstiger afwijken dan de rest. (Even aangenomen dat de rest van het plaatje gelijk is gebleven)

Misschien ook even je loonstroken nalopen, misschien dat er ergens onterecht geen/te weinig loonheffing af is getrokken? Zou heel stom zijn, maar in deze orde van grootte zou 't iets kunnen zijn als vakantiegeld en bonus waar per ongeluk niets af is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

Of Crypto geld dat geboomed is gedurende 2019?
Dat als je hiervoor ongeveer hetzelfde salaris had en weinig veranderingen gaat er iets niet goed. 14% is 1,5 maandsalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl

Saninl

Tanooki, ShitHappens en Barrycade; dank voor de reacties! Geen inkomsten van crypto (helaas? :-P). Het vergelijken met eerdere jaren laat vooral zien dat ik fulltime ben gaan werken na een studie, waardoor mijn jaarloon ongeveer driemaal zo hoog is. Toch denk ik met mijn boerenverstand dat dat niet kan zorgen voor zo'n enorme terugbetaling? Want in principe wordt er toch "gewoon" elke maand een deel ingehouden voor belastingen? Het zou inderdaad kunnen zijn dat de werkgever iets fout heeft gedaan bij uitbetalingen, maar ik werk voor een semi-overheidsinstelling en collega's herkennen niets van mijn verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wat zegt je jaaropgave van je werkgever? Hoeveel belasting heb je betaald?

En staat dat ook in je programma? En komt dat overeen met de normale belastingschalen die bij je salaris horen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Saninl schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:32:
Tanooki, ShitHappens en Barrycade; dank voor de reacties! Geen inkomsten van crypto (helaas? :-P). Het vergelijken met eerdere jaren laat vooral zien dat ik fulltime ben gaan werken na een studie, waardoor mijn jaarloon ongeveer driemaal zo hoog is. Toch denk ik met mijn boerenverstand dat dat niet kan zorgen voor zo'n enorme terugbetaling? Want in principe wordt er toch "gewoon" elke maand een deel ingehouden voor belastingen? Het zou inderdaad kunnen zijn dat de werkgever iets fout heeft gedaan bij uitbetalingen, maar ik werk voor een semi-overheidsinstelling en collega's herkennen niets van mijn verhaal.
Kijk eens of je kunt middelen.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Barrycade schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:35:
Wat zegt je jaaropgave van je werkgever? Hoeveel belasting heb je betaald?

En staat dat ook in je programma? En komt dat overeen met de normale belastingschalen die bij je salaris horen?
En we hoeven hier geen jaaropgave te zien ;) maar via sites als https://loonwijzer.nl/salaris/brutonetto

Kan je uitrekenen of je werkgever wellicht te weinig belasting heeft ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 21:47
Vraagje, onder Hypotheken en andere schulden staat een vraag: Had u of **mijn vrouw** nog een hypotheek of andere schuld?

Kan/moet ik hier de studieschuld invullen van mijn vrouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Isane schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:57:
Vraagje, onder Hypotheken en andere schulden staat een vraag: Had u of **mijn vrouw** nog een hypotheek of andere schuld?

Lees even de regels na over studieschuld, niet alle studieschuld mag je opvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:47
Had je misschien een voorlopige teruggave die aan de hoge kant was?
Bv (maar alles behalve uitsluitend) een huis gekocht in 2018, VT ingezet op alle eenmalig aftrekbare kosten en die niet teruggezet in de VT 2019?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl

Saninl

Thnx voor alle input! Mede door jullie en wat PM's en ik wijzer geworden wat betreft de aangifte, super :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Saninl en waar zat het 'm nou in?
Las je "probleem" vanmorgen en wilde net wat gaat typen, maar zag nu je reactie :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:25

orf

Op 30 december 2019 heeft mijn vriendin de overdracht gehad van haar nieuwe huis. Ze is in januari 2020 ingeschreven op dat adres in de gemeentelijke basisadministratie. Voor de hypotheek heeft ze geen rente betaald in 2019, maar ze heeft wel kosten gemaakt (taxatie, advies, notaris). Kan zij deze kosten opvoeren in de IB van 2019 of kan ze dat pas volgend jaar doen bij de IB van 2020? En maakt het dan nog uit of ze deze kosten deels in 2019 en deels in 2020 heeft gemaakt?

Edit: hier staat dat de eenmalige kosten aftrekbaar zijn in het jaar dat ze gemaakt zijn. Dat is een beetje tegenstrijdig met dat het je hoofdverblijf moet zijn. Of begrijp ik het verkeerd?

[ Voor 24% gewijzigd door orf op 10-03-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
orf schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:52:
Op 30 december 2019 heeft mijn vriendin de overdracht gehad van haar nieuwe huis. Ze is in januari 2020 ingeschreven op dat adres in de gemeentelijke basisadministratie. Voor de hypotheek heeft ze geen rente betaald in 2019, maar ze heeft wel kosten gemaakt (taxatie, advies, notaris). Kan zij deze kosten opvoeren in de IB van 2019 of kan ze dat pas volgend jaar doen bij de IB van 2020? En maakt het dan nog uit of ze deze kosten deels in 2019 en deels in 2020 heeft gemaakt?

Edit: hier staat dat de eenmalige kosten aftrekbaar zijn in het jaar dat ze gemaakt zijn. Dat is een beetje tegenstrijdig met dat het je hoofdverblijf moet zijn. Of begrijp ik het verkeerd?
Welke datum staat er op het koopcontracct, wanneer is de hypotheek in gegaan? die data zijn leidend, geen gemeentelijke inschrijving.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:25

orf

SmurfLink schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:26:
[...]

Welke datum staat er op het koopcontracct, wanneer is de hypotheek in gegaan? die data zijn leidend, geen gemeentelijke inschrijving.
30 december 2019 is de overdracht geweest en is de datum waarop de hypotheek is ingegaan. Het vorige huis staat vooringevuld in de aangifte, het nieuwe huis niet. Ik heb de aangifte even niet bij de hand, maar als je niet invult dat het je hoofdverblijf is in 2019, kun je geen aftrekbare kosten invullen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Isane schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:57:

Ja, als die definitief is. Is wel een drempel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:21
FireAge schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:42:
Normaal weinig problemen met belastingaangifte, maar heb nu een ZZP-achtige vraag waar ik hoop dat iemand antwoord op heeft.

Mijn vrouw heeft in 2019 niet voor een werkgever gewerkt, maar heeft wel wat website-werk gedaan voor een bedrijf uit de USA (via een kennis). We wonen beide gewoon in Nederland.

Ze heeft een invoice gestuurd voor 47 uur werk, a 60 euro per uur, totaal 2820 euro + 21% VAT = 3412,20.

Hoe verwerkt ik dit nu in de aangifte? Mag dit uberhaupt? Of wordt dit niet als ZZP geaccepteerd omdat het maar 1 werkgever is? Ze was van plan meer klussen te gaan doen, maar is daar niet aan toe gekomen.

Valt het dan nog in 2019 omdat het werk toen is verricht, of valt het in 2020 omdat er dan wordt betaald?
Ik kan niet alles voor je beantwoorden. Maar volgens mij geld altijd de datum die op de factuur staat en niet de datum wanneer deze betaald wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
orf schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:17:
[...]

30 december 2019 is de overdracht geweest en is de datum waarop de hypotheek is ingegaan. Het vorige huis staat vooringevuld in de aangifte, het nieuwe huis niet. Ik heb de aangifte even niet bij de hand, maar als je niet invult dat het je hoofdverblijf is in 2019, kun je geen aftrekbare kosten invullen volgens mij.
Hm, dat is complex. Bij mij moet ik elk jaar opnieuw de datum invullen van de overdracht, maar mijn nieuwe huis stond er gewoon bij. Kan je deze ook erbij schrijven, ondanks dat het (nog) geen hoofdverblijf is? Lijkt me dat de kosten wel aangegeven moeten worden omdat ze in 2019 gemaakt zijn. Maar ik ben bang dat ik je hier ook niet verder mee kan helpen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:56

In het kort; je vrouw is geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Deze vraag komt als het goed is letterlijk terug in de aangifte en is bedoeld om te checken of je deze inkomsten moet aangeven of niet. Een aantal vereisten om ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting zijn inderdaad bijv. aantal opdrachtgevers, maar ook de hoogte van de inkomsten. Voldoe je niet aan de vereisten om ondernemer voor de inkomstenbelasting te zijn dan hoef je over deze inkomsten dus geen belasting af te dragen.

Aan de hand van deze test kun je met je vrouw checken of zij ondernemer is voor de inkomstenbelasting:
https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

Met de vraag of de inkomsten bij 2019 of 2020 ondergebracht moeten worden zat ik zelf ook met een andere situatie. Volgens mij is het simpelweg zo dat de factuur niet in 2019 is betaald en zodoende niet meegerekend kan worden als inkomsten in 2019. Wordt de factuur alsnog betaald dan in je dit bedrag in 2020.

"Ze gaan dat dit jaar doen" klinkt niet echt veelbelovend dat de factuur op korte termijn betaald wordt overigens. Weet natuurlijk niet of jullie daar al bovenop zitten, maar ik had persoonlijk tussentijds facturen gestuurd (per periode of project) en de werkzaamheden pas voortgezet wanneer deze betaald waren, vooral wanneer het een opdrachtgever betreft waar nog niet eerder zaken mee gedaan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:52
Ik was bezig hetzelfde te schrijven. Ik heb e.e.a ingekort.
Dit valt onder de inkomsten uit overig werk. Het is een opdracht die op haar pad is gekomen en in beginsel eenmalig en eindig, voor één opdrachtgever en de inkomsten zijn relatief laag (opdracht van ongeveer 47 uur). Als het werk of opdracht haar goed bevallen is kan ze dit in de toekomst bedrijfsmatig als zzp gaan uitvoeren.Maar is nu nog niet aan de orde.

Link: Wat zijn inkomsten uit overig werk?
Als je de aandachtspunten voor "Wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting?" doorleest dan is zij geen ondernemer. Ik ga ze niet allemaal langs maar er is sprake van één opdrachtgever en die bepaalt hoe de werkzaamheden moeten worden uitgevoerd c.q. aangeleverd. Zij is nog niet actief op zoek geweest naar andere opdrachtgevers of heeft nog niet geadverteerd etc. Zij is/vormt formeel nog geen onderneming voor de inkomstenbelasting. Ik ga ervan uit dat de werkzaamheden in de laatste paar maanden van 2019 zijn gestart en mogelijk nu nog doorlopen in 2020. De inkomsten en kosten opvoeren in het jaar dat je ze ontvangt (2020).

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:46

Je vrouw is in ieder geval de fout in gegaan door een invoice te sturen met VAT. Want je vrouw heeft een dienst geleverd in de VS, en is dus belastingplichtig voor die omzet in de VS voor een eventuele VAT. Maar volgens mij hebben de meeste/alle staten in de VS geen VAT op diensten, dus zou deze niet in rekening gebracht moeten worden.

Daarnaast, als je had gedacht dat deze VAT de 21% nederlandse BTW zou zijn dan zou ze zich hebben moeten registeren bij de Nederlandse belastingdienst als ondernemer voor de BTW en na afloop van het kwartaal aangifte BTW hebben moeten doen. En dan had ze een BTW nummer op de factuur moeten zetten. Maar goed, dat zou dus sowieso ook allemaal foutief zijn geweest.

Verder, omdat dit valt onder werk uit overige inkomsten omdat je vriendin geen ondernemer is de datum van betaling leidend voor in welk jaar de belasting valt. Dus dit wordt dan inkomen uit overig werk in 2020 (en je kan nog een correcte factuur sturen zonder VAT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:24
Dank heren! Ik zal haar aangeven dat VAT niet van toepassing is en volgend jaar de juiste aangifte erover doen.

Die factuur wordt wel betaald. Het is een klus voor een goede vriendin van haar die vanuit Nederland voor dat US bedrijf werkt.

[ Voor 37% gewijzigd door FireAge op 10-03-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als je salaris omhoog gaat, dan gaat dat zeker niet automatisch goed met de inhoudingen. Daar zit best een vertraging in waardoor er een verschil ontstaat. Hoe groot is uiteraard je eigen situatie. Zelf deze ervaring ook bij een overheidsinstantie.

Misschien is de middelingsregeling hier nog een optie;
https://www.belastingdien...terk_wisselende_inkomens/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 17:55

Rmg

Het vergelijken met eerdere jaren laat vooral zien dat ik fulltime ben gaan werken na een studie, waardoor mijn jaarloon ongeveer driemaal zo hoog is.
Ff los van de inkomstenbelasting 2019, kijk of je over afgelopen jaren mag middelen. https://www.belastingdien...omens/hoe_werkt_middeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Ik ben dit jaar verhuisd naar een andere koop-woning.
Op 28 mei verhuisd en overdracht van het oude huis was op 7 juni.

Voor de oude woning heb ik ingevuld dat deze vanaf het begin van het jaar het hoofdverblijf was en van 28-5 t/m 7-6 "woning: leegstaand of vakantiewoning".
Nu krijg ik deze vraag over de oude woning:
Stond deze woning van 28-05-2019 tot en met 07-06-2019 te koop?

De oude woning was al in december 2018 verkocht (koopcontract getekend, ontbindende voorwaarden verlopen, bankgarantie ontvangen), dus in die zin stond hij tussen 28-5 en 7-6 niet meer te koop. Maar als ik 'nee' invul, krijg ik bij het deel waar ik de hypotheekgegevens invul, de opmerking dat niet alle betaalde rente aftrekbaar is en moet ik opgeven welk deel wel en niet aftrekbaar is.
Als ik 'ja' invul, komt die vraag niet en is alle rente volledig aftrekbaar. Wat m.i. ook juist is.

Wat is nu de juiste manier om in te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Ik ben in september 2019 verhuisd.
Bij belastingaangifte voor nieuwe huis, geeft men aan om huis prijs + betaalde kosten op te geven.
Welke bedrag moet ik dan invullen?

Is dat de totale kosten bij de notaris? (bij Totaal bedrag)? Het totale bedrag is iets minder dan 5% bovenop de huis prijs.

Jamesbond007uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-06 13:19
jamesbond007uk schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:27:
Ik ben in september 2019 verhuisd.
Bij belastingaangifte voor nieuwe huis, geeft men aan om huis prijs + betaalde kosten op te geven.
Welke bedrag moet ik dan invullen?

Is dat de totale kosten bij de notaris? (bij Totaal bedrag)? Het totale bedrag is iets minder dan 5% bovenop de huis prijs.
Alles wat betrekking heeft op je hypotheek. Zie hier welke kosten je mag opvoeren en welke nog meer van toepassing zijn op jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk

jamesbond007uk

Rempi schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:06:
[...]

Alles wat betrekking heeft op je hypotheek. Zie hier welke kosten je mag opvoeren en welke nog meer van toepassing zijn op jouw situatie.
Dank je wel. Het betreft niet de aftrek van hypotheek (rente), maar het betreft onder kopje 'Woningen en andere roerende zaken', en dan punt 'aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten'.

Jamesbond007uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-06 13:19
jamesbond007uk schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:15:
[...]

Dank je wel. Het betreft niet de aftrek van hypotheek (rente), maar het betreft onder kopje 'Woningen en andere roerende zaken', en dan punt 'aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten'.
Nee deze kosten bedoel ik ook niet. Kijk op de afrekening van je notaris en pak hier de kosten van de woning (aankoopprijs). Tel hier verder de kosten bij op welke uitgesplitst staan onder mijn eerder gedeelde link punt 1 'Eigen woning - welke kosten mag ik aftrekken?'. Dus idd alle kosten!

Dit zijn onder andere de volgende kosten;
  • Kosten hypotheek adviseur
  • Notaris kosten (op de hypotheekakte)
  • Taxatie kosten
  • etc. etc. zoals in de link :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:47:
[...]

https://wetten.overheid.n...e4_Circulaire.divisie4.11
4.11. Kosten voor renteverlaging bij waardestijging eigen woning

Bij waardestijging van het onderpand bestaat soms de mogelijkheid tot een verlaging van de rente op de hypotheeklening. De lening wordt dan niet overgesloten. Alleen het rentepercentage in de overeenkomst wordt aangepast. De kosten voor de renteverlaging (advies- en administratiekosten evenals de kosten van een taxatie) zijn aan te merken als kosten van geldlening voor de eigenwoningschuld.

Thanks! Twijfel alleen nog waar ik de kosten voor taxatie moet meenemen. Betekent dit artikel dat ik de voor-ingevulde rentekosten moet verhogen met de taxatiekosten, of dat ik het veld 'taxatiekosten hypotheek' mag invullen? Bij dat laatste veld staat in de toelichting echter wel expliciet bij dat dit geldt voor het verkrijgen van een hypotheeklening.
Iemand die mij hierin kan adviseren? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Nu online
Out.of.Control schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:36:
Ik ben dit jaar verhuisd naar een andere koop-woning.
Op 28 mei verhuisd en overdracht van het oude huis was op 7 juni.

Voor de oude woning heb ik ingevuld dat deze vanaf het begin van het jaar het hoofdverblijf was en van 28-5 t/m 7-6 "woning: leegstaand of vakantiewoning".
Nu krijg ik deze vraag over de oude woning:
Stond deze woning van 28-05-2019 tot en met 07-06-2019 te koop?

De oude woning was al in december 2018 verkocht (koopcontract getekend, ontbindende voorwaarden verlopen, bankgarantie ontvangen), dus in die zin stond hij tussen 28-5 en 7-6 niet meer te koop. Maar als ik 'nee' invul, krijg ik bij het deel waar ik de hypotheekgegevens invul, de opmerking dat niet alle betaalde rente aftrekbaar is en moet ik opgeven welk deel wel en niet aftrekbaar is.
Als ik 'ja' invul, komt die vraag niet en is alle rente volledig aftrekbaar. Wat m.i. ook juist is.

Wat is nu de juiste manier om in te vullen?
Ik heb nog wat zitten zoeken en begin toch een beetje te twijfelen.
Zoekende op 'tijdelijk 2 woningen' en dat soort termen, kom ik vooral de situatie tegen dat je de rente voor een nieuwe woning mag aftrekken terwijl je er nog niet woont, zolang het in aanbouw is of wordt verbouwd (en nog wat aanvullende voorwaarden). Dat is helder.
Verder kom je vooral de situatie tegen dat de oude woning nog niet verkocht is en dus langere tijd leeg staat en te koop is. Ook dan heb je nog recht op aftrek (onder voorwaarden).

Maar informatie over mijn situatie die ook vaak moet voorkomen (je verhuist, oude huis is verkocht maar nog niet overgedragen) kan ik niet vinden. Moet je de betaalde rente voor de oude woning nu corrigeren voor die paar dagen dat je oude huis niet meer je hoofdverbijf is of niet?
Het gaat me niet om die paar centen, ik wil het simpelweg correct invullen.

De verhuisdatum en overdrachtsdatum zijn al vooraf ingevuld, dus een beetje schuiven met de data om het aantal dagen tussen verhuizen en overdracht te reduceren is geen optie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:51
Out.of.Control schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:29:
[...]

Ik heb nog wat zitten zoeken en begin toch een beetje te twijfelen.
Zoekende op 'tijdelijk 2 woningen' en dat soort termen, kom ik vooral de situatie tegen dat je de rente voor een nieuwe woning mag aftrekken terwijl je er nog niet woont, zolang het in aanbouw is of wordt verbouwd (en nog wat aanvullende voorwaarden). Dat is helder.
Verder kom je vooral de situatie tegen dat de oude woning nog niet verkocht is en dus langere tijd leeg staat en te koop is. Ook dan heb je nog recht op aftrek (onder voorwaarden).

Maar informatie over mijn situatie die ook vaak moet voorkomen (je verhuist, oude huis is verkocht maar nog niet overgedragen) kan ik niet vinden. Moet je de betaalde rente voor de oude woning nu corrigeren voor die paar dagen dat je oude huis niet meer je hoofdverbijf is of niet?
Het gaat me niet om die paar centen, ik wil het simpelweg correct invullen.

De verhuisdatum en overdrachtsdatum zijn al vooraf ingevuld, dus een beetje schuiven met de data om het aantal dagen tussen verhuizen en overdracht te reduceren is geen optie ;)
Je denkt er net even te veel over na, het moment van overdragen is het moment van verkoop. Wanneer je zelf een woning koopt gaat de hypotheek ook lopen vanaf dat je bij de notaris bent geweest.

Je voldoet hiermee dus aan de drie eisen voor hypotheekrenteaftrek:

- woning staat te koop;
- woning staat leeg;
- woning was je hoofdverblijf

Zie voor verdere informatie de site van de belastingdienst .

De rente mag je dus sowieso aftrekken. Leegstand is alleen wel belangrijk voor het eigenwoningforfait. Over de periode dat je er niet woonde betaal je namelijk geen EWF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Nu online
Als je het zo bekijkt, is het inderdaad een stuk eenvoudiger.

Dank voor je toelichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonckhje
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-11-2022
Beste lezerts,
Graag jullie mening/advies over mijn IB aangifte 2020:

Ik ben in februari 2018 gescheiden.
Ex en ik blijven ingeschreven staan op ons gezamenlijk huis met onze kinderen tot juli 2019 wanneer zij haar eigen woning betrekt (waar ook de kinderen ingeschreven worden).
In september 2019 verkopen we het gezamenlijk huis en koop ik met nieuwe partner een ander huis (waar ook haar kind bij in woont). In 2019 hebben we geen samenlevingsovereenkomst.

Vraag:
Moet je als fiscale partners zijn aangemerkt op het moment dat je de gezamenlijke hypotheekrente wilt aftrekken? Want dan kan ik slechts van één van de huizen HRA genieten (dus het lijkt mij eigenlijk stug).

Dank voor meedenken!
Groet,
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

https://www.belastingdien...e-partners-met-huisgenoot

Staat het allemaal in:
Kunnen meerdere personen na elkaar uw fiscale partner zijn?
Ja, dat kan. Bijvoorbeeld omdat u tijdens het jaar gescheiden bent en met iemand anders bent gaan samenwonen. In dat geval is elke persoon met wie u aan de voorwaarden voldoet voor een deel van het jaar uw fiscale partner. U kunt met 1 van deze personen ervoor kiezen om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-07 18:45
Rempi schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:26:
[...]

Nee deze kosten bedoel ik ook niet. Kijk op de afrekening van je notaris en pak hier de kosten van de woning (aankoopprijs). Tel hier verder de kosten bij op welke uitgesplitst staan onder mijn eerder gedeelde link punt 1 'Eigen woning - welke kosten mag ik aftrekken?'. Dus idd alle kosten!

Dit zijn onder andere de volgende kosten;
  • Kosten hypotheek adviseur
  • Notaris kosten (op de hypotheekakte)
  • Taxatie kosten
  • etc. etc. zoals in de link :P
Klopt dat wel?

Ik herinner me de vraag over de aankoopkosten, waarbij niet financieringskosten worden bedoeld. Een hypotheekadviseur is sowieso financieringsgerelateerd. De notariskosten voor overdracht, dat hoort dan wel bij aankoopkosten.

Later komt de vraag mbt financieringskosten, waar je de aftrekbare kosten mag invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
Heb gisteren mijn aangifte ingevuld. Ik krijg dit jaar geld terug van de inkomstenbelasting maar moet geld afdragen voor de bijdrage Zvw. De bedragen zijn vrijwel gelijk; de bijdrage Zvw is € 19 meer dan het geld dat ik terugkrijg. Weet iemand of de belastingdienst dit met elkaar verrekent gezien er normaal 2 aparte aanslagen komen hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
AlbertJP schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:04:
Heb gisteren mijn aangifte ingevuld. Ik krijg dit jaar geld terug van de inkomstenbelasting maar moet geld afdragen voor de bijdrage Zvw. De bedragen zijn vrijwel gelijk; de bijdrage Zvw is € 19 meer dan het geld dat ik terugkrijg. Weet iemand of de belastingdienst dit met elkaar verrekent gezien er normaal 2 aparte aanslagen komen hiervan?
Nee, dit verrekenen ze niet zomaar. Je krijgt hier inderdaad twee verschillende aanslagen voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jamesbond007uk

jamesbond007uk

FlowSnake schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:24:
[...]

Klopt dat wel?

Ik herinner me de vraag over de aankoopkosten, waarbij niet financieringskosten worden bedoeld. Een hypotheekadviseur is sowieso financieringsgerelateerd. De notariskosten voor overdracht, dat hoort dan wel bij aankoopkosten.

Later komt de vraag mbt financieringskosten, waar je de aftrekbare kosten mag invullen.
Beste FLowSnake,

nee dat klopt zeker niet, wat ik al aangaf :). Jou aanname klopt. Ik ben er al uit met behulp van een collega.

Jamesbond007uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk

jamesbond007uk

Ik heb een verbouw depot van 7200 euro voor zonnepanelen.
In sept 2019 huis gekocht en per 31-12-2019 was verbouw depot nog niet gebruikt.

In belasting aangifte heb ik de verbouw depot gegevens ingevuld, maar hoe vul ik de velden in bij hypotheek lening? Ik moet aangeven dat ik het hypotheek bedrag niet volledig hebt gebruikt voor het huis (omdat 7200 euro openstaat).

Het venster : Verdeling van schuld en rente komt erbij

Er komt dan een verdeling erbij. Wie weet hoe ik dat moet invullen?

[ Voor 4% gewijzigd door jamesbond007uk op 14-03-2020 21:52 ]

Jamesbond007uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-08 13:24
Ik heb een vraag en hoop dat jullie het antwoord weten.

Mijn vrouw en ik zijn fiscaal partners. Mijn vrouw heeft geen eigen inkomen. De algemene heffingskorting die we kunnen laten uitbetalen in zo'n geval is 661,- conform de site van de belastingdienst.

Ik heb verder op diverse plaatsen gelezen dat het bij het verdelen van het vermogen in zo'n situatie gunstiger is om het vermogen aan de minst/niet-verdienende toe te bedelen, omdat de algemene heffingskorting ook voor box 3 zou gelden.

Het vreemde is dat de algemene heffingskorting lager wordt naarmate ik meer vermogen aan haar toewijs. Bij bijvoorbeeld 93,- vermogensbelasting wordt de algemene heffingskorting 605,- (51,- minder). De vermogensbelasting en de algemene heffingskorting is het enige op haar aangifte. Ik heb alles wat ik kon vinden over de algemene heffingskorting gelezen, maar ik zie niet hoe dit kan. Welk mechanisme zorgt voor de daling van de algemene heffingskorting?

[ Voor 5% gewijzigd door Paul_1982 op 15-03-2020 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
-edit: Alle bedragen weggehaald en verhaal kort samengevat.

Ik ben toch wel op iets bijzonders uitgekomen.
Ik heb een voorlopige aangifte ingevuld met alle correcte bedragen en daarna een definitieve aangifte ingevuld (beide overigens niet verzonden).

Nu viel mij op, dat ik bij de voorlopige aangifte 28 euro meer terug kreeg (in vergelijking met de definitieve aangifte, terwijl de input gegevens 1 op 1 met elkaar overeen kwamen).
Als ik dit vervolgens bij de definitieve aangifte, de voorlopige aanslag verwerk (door aan te geven dat ik een voorlopige toeslag heb ontvangen), krijg ik nog eens 17 euro extra terug.

Met andere woorden, door eerst een voorlopige aangifte in te vullen en daarna pas de definitieve aangifte, krijg ik (28 + 17 euro) 45 euro meer terug :*)

Zojuist (28/3) de definitieve aangifte verstuurd.
De voorlopige (van 2019) krijg ik in de loop van volgende week alvast gestort _/-\o_

[ Voor 71% gewijzigd door BastaRhymez op 28-03-2020 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Paul_1982 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:52:
Ik heb een vraag en hoop dat jullie het antwoord weten.

Mijn vrouw en ik zijn fiscaal partners. Mijn vrouw heeft geen eigen inkomen. De algemene heffingskorting die we kunnen laten uitbetalen in zo'n geval is 661,- conform de site van de belastingdienst.

Ik heb verder op diverse plaatsen gelezen dat het bij het verdelen van het vermogen in zo'n situatie gunstiger is om het vermogen aan de minst/niet-verdienende toe te bedelen, omdat de algemene heffingskorting ook voor box 3 zou gelden.

Het vreemde is dat de algemene heffingskorting lager wordt naarmate ik meer vermogen aan haar toewijs. Bij bijvoorbeeld 93,- vermogensbelasting wordt de algemene heffingskorting 605,- (51,- minder). De vermogensbelasting en de algemene heffingskorting is het enige op haar aangifte. Ik heb alles wat ik kon vinden over de algemene heffingskorting gelezen, maar ik zie niet hoe dit kan. Welk mechanisme zorgt voor de daling van de algemene heffingskorting?
Volgens mij is het precies andersom, de algemene heffingskorting daalt niet, maar gaat juist omhoog. In situatie a krijgt ze 661 van de algemene heffingskorting, in situatie B krijgt ze 93 + 605 = 704 algemene heffingskorting. Dat komt omdat je slechts een bepaald percentage van de algemene heffingskorting kan laten uitbetalen als je partner geen inkomsten heeft (iets rond de 25%), want de standaard heffingskorting is namelijk E2.711. Hoe meer inkomsten je partner heeft hoe meer ze richting die 2.711 gaat ipv de 661. Het is dus zeker gunstig om zo veel mogelijk vermogen (en daarmee box 3) inkomsten richting je partner te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_1982
Hielko schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:40:
[...]

Volgens mij is het precies andersom, de algemene heffingskorting daalt niet, maar gaat juist omhoog. In situatie a krijgt ze 661 van de algemene heffingskorting, in situatie B krijgt ze 93 + 605 = 704 algemene heffingskorting. Dat komt omdat je slechts een bepaald percentage van de algemene heffingskorting kan laten uitbetalen als je partner geen inkomsten heeft (iets rond de 25%), want de standaard heffingskorting is namelijk E2.711. Hoe meer inkomsten je partner heeft hoe meer ze richting die 2.711 gaat ipv de 661. Het is dus zeker gunstig om zo veel mogelijk vermogen (en daarmee box 3) inkomsten richting je partner te schuiven.
Ik wist niet of de algemene heffingskorting ook omhoog zou gaan als je nog onder de 661 te betalen belasting blijft, maar dacht wel dat die op zijn minst dan gelijk zou blijven aan 661,-. Dat is echter niet wat er gebeurt als ik de aangifte in de tool van de belastingdienst invul en meer vermogen toewijs; daar daalt de algemene heffingskorting wel degelijk. Het lijkt me toch sterk dat er een fout in de berekening zit in die tool. Ik bel morgen de belastingtelefoon en ga het navragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Paul_1982 op 15-03-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Volgens mij snap jij mij niet, of ik snap jou niet.

Als je 661 aan heffingskorting laat uit betalen dan krijg je MINDER dan als je 605 heffingskorting laat uit betalen EN 93 euro aan vermogensbelasting niet hoeft te betalen. Je krijgt logischerwijs niet de volledige heffingskorting uitbetaald als een deel al gebruikt wordt om andere belastingen niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_1982
Hielko schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:16:
Volgens mij snap jij mij niet, of ik snap jou niet.

Als je 661 aan heffingskorting laat uit betalen dan krijg je MINDER dan als je 605 heffingskorting laat uit betalen EN 93 euro aan vermogensbelasting niet hoeft te betalen. Je krijgt logischerwijs niet de volledige heffingskorting uitbetaald als een deel al gebruikt wordt om andere belastingen niet te betalen.
Dat snap ik, maar dat is niet wat er gebeurt. Ze moet wel die 94 betalen aan vermogensrendementsheffing en de heffingskorting is slechts 605. Het uit te betalen saldo is volgens de aangifte 605-94 = 511.

Zie de screenshots:
https://www.mupload.nl/img/uywmd8eeg2.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Paul_1982 op 15-03-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Okay, dat is vreemd. Enige wat ik kan bedenken is dat jouw inkomen door het verplaatsen van het vermogen uit box 3 te laag wordt om op papier gebruik te kunnen maken van de heffingskorting van je partner? Anders weet ik het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
jamesbond007uk schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 21:46:
[...]

Beste FLowSnake,

nee dat klopt zeker niet, wat ik al aangaf :). Jou aanname klopt. Ik ben er al uit met behulp van een collega.
Aankoopkosten en aftrekbare kosten zijn twee verschillende zaken. En de vragen hebben ook twee verschillende doelen.

De aftrekbare kosten zijn relevant voor de vraag hoeveel inkomstenbelasting je over vorig jaar moet betalen. De aankoopkosten zijn relevant voor de vraag of je wel de volledige overwaarde van een eventuele eerdere woning hebt gebruikt voor de verwerving van de nieuwe woning. En daarmee voor de vraag of je de hypotheekrente wel volledig mag aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:43

Wildfire

Joy to the world!

Even een vraagje tussendoor, wat voor invloed zou het corona virus gaan hebben op de belastingaangifte? Dat wil zeggen, zou de teruggave vertraging gaan oplopen?

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
Wildfire schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:47:
Even een vraagje tussendoor, wat voor invloed zou het corona virus gaan hebben op de belastingaangifte? Dat wil zeggen, zou de teruggave vertraging gaan oplopen?
Dat lijkt me onontkoombaar.
De vraag is niet meer ‘of’ maar ‘hoe lang’?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Aangezien verreweg de meeste aangiften volkomen automatisch afgehandeld worden, zal daar nauwelijks vertraging in zitten.
Bij de groep uitworp zit dat mogelijk wel anders, maar ook daar kunnen de behandelaars thuiswerken. Zal vast wat vertraging geven maar over het algemeen niet erg veel.

Wel denk ik dat er veel uitstel aangevraagd zal worden. Hulp bij aangifte, veelal bij ouderen is nu gewoon niet mogelijk. Daar zal een oplossing voor moeten komen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_1982
Hielko schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:02:
Okay, dat is vreemd. Enige wat ik kan bedenken is dat jouw inkomen door het verplaatsen van het vermogen uit box 3 te laag wordt om op papier gebruik te kunnen maken van de heffingskorting van je partner? Anders weet ik het ook niet.
De belastingdienst kon me verder niet helpen, maar ik ben er zelf achter gekomen.

Inkomsten uit sparen en beleggen is 502,- .
De te betalen belasting hierover is 30% * 502 = 150.
De vrijstelling buitenlands vermogen is 56,-
De te betalen vermogensbelasting is 150-56 = 94.

Om de e.o.a. reden wordt die vrijstelling van 56,- ook nog eens van de algemene heffingskorting afgetrokken, want 661-56 = 605.

Per saldo zou ik die vrijstelling hierdoor dus alsnog moeten betalen. Dat lijkt mij een fout in de applicatie.

Update: het was geen fout in de applicatie. De belastingdienst berekent het bewust op deze manier. Echter de hoge raad heeft besloten dat ze het zo niet mogen berekenen. Uiteraard hebben ze de applicatie daarop niet aangepast...
Zie:
https://www.taxlive.nl/nl...gemene-heffingskorting-1/

[ Voor 17% gewijzigd door Paul_1982 op 30-03-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-05 21:26
Mischien dat 1 van jullie het weet want ik kom er niet echt uit.

Ik heb over 2019 2 verschillende soorten giften gedaan aan een en dezelfde instantie.
Wat intern wel weer voor verschillende doeleinden wordt gebruikt.

1 periodiek elke maand een vast bedrag. Vastgelegd door toestemming van te voren. Wordt afgeschreven.
1 om de 2 maanden (iets meer namelijk totaal 7 in heel het jaar) Niet vast gelegd/automatisch afboeken maar wel te zien op afschriften. Steeds zelf gepint.

Ook die 2e is dus terug te vinden voor als er vragen komen.

Maar het betreft dus aan dezelfde instantie. Niet cultureel. Wel bekend bij ANBI met een eigen ANBI code.

Mag ik nou alles bij elkaar optellen of moet ik bovenstaande apart invullen in mijn belastingaangifte?

Want apart en bij elkaar opgeteld maakt een verschil in de uiteindelijke opmaak. Van toch wel ca. € 100,-

Misschien nog belangrijk te vermelden:
het eerste betreft meer dan de € 395 opgegeven drempel en die 2e is in totaal minder dan € 395. Dus of alles komt boven die drempel als ik het bij elkaar optel of de ene wel en andere niet wanneer ik het apart opgeef. Vandaar dus dat verschil in uiteindelijke opmaak.

[ Voor 21% gewijzigd door Klaas25 op 21-03-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Laatst online: 17:24
Klaas25 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:28:
Mischien dat 1 van jullie het weet want ik kom er niet echt uit.

Ik heb over 2019 2 verschillende soorten giften gedaan aan een en dezelfde instantie.
Wat intern wel weer voor verschillende doeleinden wordt gebruikt.

1 periodiek elke maand een vast bedrag. Vastgelegd door toestemming van te voren. Wordt afgeschreven.
1 om de 2 maanden (iets meer namelijk totaal 7 in heel het jaar) Niet vast gelegd/automatisch afboeken maar wel te zien op afschriften. Steeds zelf gepint.

Ook die 2e is dus terug te vinden voor als er vragen komen.

Maar het betreft dus aan dezelfde instantie. Niet cultureel. Wel bekend bij ANBI met een eigen ANBI code.

Mag ik nou alles bij elkaar optellen of moet ik bovenstaande apart invullen in mijn belastingaangifte?

Want apart en bij elkaar opgeteld maakt een verschil in de uiteindelijke opmaak. Van toch wel ca. € 100,-

Misschien nog belangrijk te vermelden:
het eerste betreft meer dan de € 395 opgegeven drempel en die 2e is in totaal minder dan € 395. Dus of alles komt boven die drempel als ik het bij elkaar optel of de ene wel en andere niet wanneer ik het apart opgeef. Vandaar dus dat verschil in uiteindelijke opmaak.
Waarschijnlijk vul je 1 nu in als "periodieke gift"? Op een periodieke gift krijg je extra aftrek, maar alleen als deze voor tenminste 5 jaar is vastgelegd in een overeenkomst met de stichting. Is dat niet het geval? Dan betaal jij wel periodiek, maar is het een overige gift en dan dien je dus alles bij elkaar op te tellen en als overige gift in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
De periodieke giften en gewone giften worden apart gezien door de Belastingdienst. Voor de drempel van 1% voor de gewone giften tellen dus alleen die gewone giften mee, niet de periodieke gift.

Als de eerste houdt voor de regels van de Belastingdienst een periodieke gift is, gaan mag je die volledig aftrekken, maar dan trekt dat saldo dus niet mee bij de drempel voor die andere giften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas25
DCV191283 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:10:
[...]

Waarschijnlijk vul je 1 nu in als "periodieke gift"? Op een periodieke gift krijg je extra aftrek, maar alleen als deze voor tenminste 5 jaar is vastgelegd in een overeenkomst met de stichting. Is dat niet het geval? Dan betaal jij wel periodiek, maar is het een overige gift en dan dien je dus alles bij elkaar op te tellen en als overige gift in te vullen.
Er zit geen tijd aan vast. Onbepaalde tijd. Ik kan de maandelijkse vrijwillige bijdrage verhogen, verlagen of opzeggen op elk moment.

[ Voor 3% gewijzigd door Klaas25 op 22-03-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Laatst online: 17:24
Klaas25 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:28:
[...]

Er zit geen tijd aan vast. Onbepaalde tijd. Ik kan de maandelijkse vrijwillige bijdrage verhogen, verlagen of opzeggen op elk moment.
Dan is het voor de belastingdienst geen periodieke gift, maar een overige gift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas25
DCV191283 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:43:
[...]

Dan is het voor de belastingdienst geen periodieke gift, maar een overige gift.
Ik zie het nu indd bij opmerkingen staan.
Stomme 5 jaar regel...

"U doet een periodieke gift als u vooraf hebt laten vastleggen dat u jaarlijks (gedurende minstens 5 jaar) de gift zal geven.

Let op!
Een maandelijkse afschrijving of automatische incasso op zich is geen periodieke gift. U moet hebben laten vastleggen in een notariële akte of overeenkomst hoeveel u geeft en hoe lang u de gift geeft."

Nou dan krijgen we dus niks hiervan terug. Ook prima...

[ Voor 3% gewijzigd door Klaas25 op 22-03-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:34
Wij hebben een nieuw huis gekocht in 2019, maar de bijleenregeling is nog niet van toepassing want het "oude huis" is pas in 2020 verkocht. We hebben ook eerder nog geen huis verkocht, dus nog geen eigenwoningreserve opgebouwd.

De hypotheek van het oude huis is afgesloten in 2002 en valt daarmee onder de "overgangsregeling" van 2013. Deze hypotheek was een combinatie van beleggingshypotheek (stel A:100K) en aflossingsvrij (stel B:50K). De hypotheek van ons nieuwe huis is een combinatie van annuitair (stel C:200K) en aflossingsvrij (stel D:200K)

Deel C valt geheel in box 1 (want deze is annuitair en de bijleenregeling en eigenwoningreserve zijn (nog) niet van toepassing). Dit is dus 200K in box 1.

Hypotheek deel D valt in box 1 ter hoogte van de "oude" hypotheek deel A plus deel B (want deze waren al voor 2013 afgesloten). Dit is dus 100K+50K=150K. Het restant valt in box 3, dit is 200K-150K=50K

Totaal valt dus in box 1 200K+150K=350K en in box 3 50K (het restant aflossingsvrij dat niet voor de overgangsregeling in 2013 was afgesloten)

Hiermee valt 87.5% (350/400) van de hypotheek in box 1. Daarmee mag ik dus 87.5% van de bemiddelingskosten, taxatiekosten t.b.v. verkrijgen hypotheek opvoeren in box 1?

Dit lijkt mij wel apart, want in 2020 zal de bijleenregeling wel van toepassing zijn worden door de (flinke) overwaarde. Dan zal een kleiner gedeelte van aflossingsvrije hypotheek in box 1 vallen. Maar puur doordat het oude huis een paar dagen na 31 dec. 2019 is verkocht, heb ik geluk dat ik nu een hoger percentage van (o.a.) de bemiddelingskosten meer in box 1 mag opvoeren.

Klopt bovenstaande of maak ik ergens een fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:00
Ik ben (zoals velen hier) een sysadmin en de laatste jaren veel bezig met Office 365. Zelfstudie voornamelijk, aangezien Office 365 niet bij elke opdrachtgever wordt gebruikt waar ik werk.

Hiervoor heb ik 2 zaken aangeschaft:

- Een doorlopend abonnement op ITpro.tv (30 euro / maand, online video cursussen op tal van IT gebieden)
- Een Microsoft 365 Business Premium licentie (30 euro / maand), zodat ik in een eigen tenant kan testen wat ik leer. Ik gebruik het verder niet voor zakelijke doeleinden.

Denken jullie dat ik beiden kan opgeven bij de belastingdienst als studiekosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
segil schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:57:
Ik ben (zoals velen hier) een sysadmin en de laatste jaren veel bezig met Office 365. Zelfstudie voornamelijk, aangezien Office 365 niet bij elke opdrachtgever wordt gebruikt waar ik werk.

- Een doorlopend abonnement op ITpro.tv (30 euro / maand, online video cursussen op tal van IT gebieden)
- Een Microsoft 365 Business Premium licentie (30 euro / maand), zodat ik in een eigen tenant kan testen wat ik leer. Ik gebruik het verder niet voor zakelijke doeleinden.

Denken jullie dat ik beiden kan opgeven bij de belastingdienst als studiekosten?
Loondienst of zelfstandig?

Indien zelfstandig dan is alles als kosten te nemen. Indien loondienst denk ik dat je alleen de ITpro kosten kan opnemen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

segil schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:57:

Het lijkt me van niet:

https://www.belastingdien...re_scholingsuitgaven.html

Hierin staat vermeld:
"Er is sprake van een leertraject. Hierbij doet u kennis op onder begeleiding of toezicht."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Tweezitsbank schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:09:
[...]

Het lijkt me van niet:

https://www.belastingdien...re_scholingsuitgaven.html

Hierin staat vermeld:
"Er is sprake van een leertraject. Hierbij doet u kennis op onder begeleiding of toezicht."
Dank voor de feedback. Dit is een interessante, want wat is onder begeleiding/toezicht? Mijn werkgever wilt dat ik mijn certificeringen bijhoudt. Zou dat wellicht ook vallen onder "toezicht"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:10:
Wij hebben een nieuw huis gekocht in 2019, maar de bijleenregeling is nog niet van toepassing want het "oude huis" is pas in 2020 verkocht. We hebben ook eerder nog geen huis verkocht, dus nog geen eigenwoningreserve opgebouwd.

De hypotheek van het oude huis is afgesloten in 2002 en valt daarmee onder de "overgangsregeling" van 2013. Deze hypotheek was een combinatie van beleggingshypotheek (stel A:100K) en aflossingsvrij (stel B:50K). De hypotheek van ons nieuwe huis is een combinatie van annuitair (stel C:200K) en aflossingsvrij (stel D:200K)

Deel C valt geheel in box 1 (want deze is annuitair en de bijleenregeling en eigenwoningreserve zijn (nog) niet van toepassing). Dit is dus 200K in box 1.

Hypotheek deel D valt in box 1 ter hoogte van de "oude" hypotheek deel A plus deel B (want deze waren al voor 2013 afgesloten). Dit is dus 100K+50K=150K. Het restant valt in box 3, dit is 200K-150K=50K

Totaal valt dus in box 1 200K+150K=350K en in box 3 50K (het restant aflossingsvrij dat niet voor de overgangsregeling in 2013 was afgesloten)

Hiermee valt 87.5% (350/400) van de hypotheek in box 1. Daarmee mag ik dus 87.5% van de bemiddelingskosten, taxatiekosten t.b.v. verkrijgen hypotheek opvoeren in box 1?

Dit lijkt mij wel apart, want in 2020 zal de bijleenregeling wel van toepassing zijn worden door de (flinke) overwaarde. Dan zal een kleiner gedeelte van aflossingsvrije hypotheek in box 1 vallen. Maar puur doordat het oude huis een paar dagen na 31 dec. 2019 is verkocht, heb ik geluk dat ik nu een hoger percentage van (o.a.) de bemiddelingskosten meer in box 1 mag opvoeren.

Klopt bovenstaande of maak ik ergens een fout?
(disclaimer: geen jurist of fiscalist).
Volgens mij mag je de kosten volledig aftrekken omdat er in het jaar waarin je de kosten hebt gemaakt geen sprake was van een eigenwoningreserve.

Zie: https://www.belastingdien...-woning-aftrekbare-kosten

Als ik dat goed lees, kan je de eenmalige kosten ook aftrekken voor een aflossingvrije hypotheek (het staat niet in de uitzonderingen genoemd zoals dat wel het geval is bij aftrekbare rente).
Omdat de oude woning nog niet was verkocht is er geen sprake van de bijleenregeling (dat staat ook in bijvoorbeeld https://www.belastingdien...rige_woning_staat_te_koop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
segil schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:00:
[...]

Dank voor de feedback. Dit is een interessante, want wat is onder begeleiding/toezicht? Mijn werkgever wilt dat ik mijn certificeringen bijhoudt. Zou dat wellicht ook vallen onder "toezicht"?
Krijg je bij ITpro een certificaat na afronding van een cursus d.m.v. een examen?

Want als het d.m.v. een examen is zou je kunnen stellen dat het onder toezicht is. Je kennis wordt onder toezicht getoetst....

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Backpacker schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:13:
[...]

Krijg je bij ITpro een certificaat na afronding van een cursus d.m.v. een examen?

Want als het d.m.v. een examen is zou je kunnen stellen dat het onder toezicht is. Je kennis wordt onder toezicht getoetst....
Niet rechtstreeks bij ITpro, maar wel bij Microsoft. ITpro is een voorbereiding op een MS examen.
Edit: zie nu dat ITpro ook een certificaat kan overhandigen als je de cursus gedaan hebt. Soort van bewijs van deelname.

[ Voor 11% gewijzigd door segil op 23-03-2020 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkels0n
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-09-2021
segil schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:00:
[...]

Wellicht off-topic, maar als dit de wens is van je werkgever dient hij je dan niet te voorzien in de middelen om dit te kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even een checkvraag. Ik heb op 1 mei 2019 een bonus gekregen vanuit mijn werkgever. Ik heb een NL-werkgever die onderdeel is van een US-bedrijf. Mijn loon en dergelijke zijn gewoon via mijn NL-werkgever uitgekeerd en de loonstrook komt overeen met de gegevens van de belastingdienst.

De bonus staat 5 jaar vast in beheer op een US-account. Daar kan ik verder niks mee doen in de tussentijd. Ik ontvang dividend en betaal dividendbelasting. Deze krijg ik niet op mijn bankrekening maar worden in de portefeuille verrekend. Deze kan ik beide prima opgeven in de aangifte.

Omdat het een aandelenpakket is heb ik aangegeven dat ik een belegging heb ontvangen. Deze is 1 mei 2019 aan mij toegekend. Klopt het dat dit na de peildatum van 1 januari is en daarom niet meegenomen hoeft te worden voor deze aangifte?

Zo ja, moet ik de dividend en belasting wel meenemen of ook niet (want per 1 mei 2019 in mijn bezit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Aghanim VRH en dividendbelasting staan los van elkaar. Het is echt zo simpel als:
- VRH betalen over vermogen op 1 januari
- dividendbelasting verrekenen over heel 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:19
Mijn vriendin is arts, met een diploma behaald in een ander EU-land. Nu heeft ze in Nederland in 2019 verschillende taalcursussen Nederlands gevolgd om te kunnen voldoen aan het taalcriterium, zijn deze kosten aftrekbaar? De belastingdienst is voor dit specifieke geval niet echt duidelijk.

Hetzelfde geld voor het ''Examen voor medici uit de EER'' kan ik deze ook aftrekken?

De website van de belastingdienst stelt dat: ''Verder moet de studie of opleiding voor uw (toekomstige) beroep zijn. En het moet gaan om een leertraject. Dat wil zeggen dat u kennis opdoet onder begeleiding of toezicht van bijvoorbeeld een leraar.''

Nu lijkt me Nederlands leren, en een verplicht examen afleggen om in het BIG register als medici opgenomen te worden daar wel onder te vallen. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik overweeg uitstel inkomstenbelasting aan te vragen. Ik zie het volgende op de site:
https://www.belastingdien...wil-graag-uitstel-kan-dat

Om de gevolgen van het coronavirus te verzachten, nemen wij maatregelen. Zo verlagen wij de belastingrente tijdelijk naar 0,01%. Voor de inkomstenbelasting gaat de verlaging in vanaf 1 juli 2020.

Lees meer op Het coronavirus - kijk wat voor u de gevolgen zijn

Leggen we u na 1 juli 2020 een te betalen aanslag op? Dan betaalt u vanaf 1 juli daarover 4% belastingrente. Lees daarover meer bij Belastingrente.

Wat staat hier nu in hemelsnaam? Begrijpt iemand dit? :?

En ja ik heb gebeld, en nee helaas niemand aan de lijn gekregen, erg druk. Begrijpelijk, overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Frieda Als je uitstel aanvraagt voor de aangifte wordt de aanslag na 1 juli opgelegd en betaal je 4% rente. Doe je nu aangifte, krijg je de aanslag voor 1 juli en als je daar uitstel voor aanvraagt (4 maand of betalingsregeling) betaal je 0,01% rente.

Hier net de aangifte de deur uit: 400 inkomstenbelasting terug, 20 euro ZVW terug, vriendin 660 heffingskorting terug en dan nog wat zorgtoeslag en kindgebonden budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Frieda schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:47:
Ik overweeg uitstel inkomstenbelasting aan te vragen. Ik zie het volgende op de site:
https://www.belastingdien...wil-graag-uitstel-kan-dat

Om de gevolgen van het coronavirus te verzachten, nemen wij maatregelen. Zo verlagen wij de belastingrente tijdelijk naar 0,01%. Voor de inkomstenbelasting gaat de verlaging in vanaf 1 juli 2020.

Lees meer op Het coronavirus - kijk wat voor u de gevolgen zijn

Leggen we u na 1 juli 2020 een te betalen aanslag op? Dan betaalt u vanaf 1 juli daarover 4% belastingrente. Lees daarover meer bij Belastingrente.

Wat staat hier nu in hemelsnaam? Begrijpt iemand dit? :?

En ja ik heb gebeld, en nee helaas niemand aan de lijn gekregen, erg druk. Begrijpelijk, overigens.
Ik lees 'm anders dan @_JGC_.

Normaalgesproken is de rente 4%. Vervolgens staat er in een apart blok bij dat de rente per 1 juli tijdelijk 0,01% is in verband met het coronavirus. Of je nu uitstel aanvraagt of later doet er dus niet toe.

De reden dat er 1 juli staat (en niet per direct) is omdat de belastingrente altijd pas vanaf 1 juli begint te lopen.

Zie ook deze pagina, waar het volgens mij wat duidelijk wordt verwoord.
Wanneer wij een aanslag niet vóór 1 juli kunnen vaststellen, omdat u bijvoorbeeld uitstel hebt aangevraagd en daarom later aangifte doet, rekenen wij belastingrente. Dit doen we alleen wanneer u geld aan ons moet betalen. Het tarief van de belastingrente voor de inkomstenbelasting is 4%. Een van de maatregelen die genomen is omtrent het coronavirus is dat het tarief van de belastingrente tijdelijk wordt verlaagd naar 0,01%. Deze tijdelijke verlaging van het tarief van de belastingrente voor de inkomstenbelasting gaat in vanaf 1 juli 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:35

Agent47

I always close my contracts.

Collega van mij heeft net al z'n belasting aangifte ontvangen op z'n bank. Heeft later aangifte gedaan als ik. Heeft een huis gekocht , ik ook. Hij heeft al wel z'n 3k terug..

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Agent47 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:23:
Collega van mij heeft net al z'n belasting aangifte ontvangen op z'n bank. Heeft later aangifte gedaan als ik. Heeft een huis gekocht , ik ook. Hij heeft al wel z'n 3k terug..
Nu al? Dat is wel extreem snel. Maar zoals we weten, ook al dien je je aangifte in op 1 maart 0:01. Betekend niet dat je als eerste antwoord krijgt. Volgorde is compleet random.

Ik had mijn aangifte op 1 maart om 05:45 gedaan, heb zelf nog niks gehoord. Gelukkig zoals altijd is 95% al ingevuld. Moest alleen kleine dingetjes nalopen maar was verder prima.

Uiteindelijk teruggave was 1400,- euro die ik mooi in de spaarpot kan stoppen voor de vakantie die nooit zal komen :+

We wachten geduldig af. Ik denk zelf dat de teruggave net als vorig jaar rond medio mei zal zijn en dat vind ik vooralsnog erg vlot van de belastingdienst.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 11:49

Grannd

da Granndest

Volgens mij is dat wel heel ongebruikelijk, als je eind april iets heb dan ben je er meestal al vroeg bij.

Misschien werkt de belastingdienst een stuk efficiënter vanuit huis? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Agent47 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:23:
Was dat wel zijn definitieve aanslag of heeft hij gewoon zijn voorlopige aanslag aangepast? Dat laatste is namelijk ook wel gebruikelijk als er een grote verandering in je situatie heeft plaatsgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:08:
[...]

Was dat wel zijn definitieve aanslag of heeft hij gewoon zijn voorlopige aanslag aangepast? Dat laatste is namelijk ook wel gebruikelijk als er een grote verandering in je situatie heeft plaatsgevonden.
Nee hij heeft een screenshot / opname doorgestuurd van wat hij er bij heeft gekregen.
Nu word ik ongeduldig haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Agent47 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:25:
[...]

Nee hij heeft een screenshot / opname doorgestuurd van wat hij er bij heeft gekregen.
Nu word ik ongeduldig haha
Je moet hem eens eerst vragen of het een voorlopige of een definitieve aanslag was dat hij gekregen heeft.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Xtr3me4me schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:02:
[...]

Je moet hem eens eerst vragen of het een voorlopige of een definitieve aanslag was dat hij gekregen heeft.
Hij heeft me een screenshot gestuurd en hij heeft het er vandaag opgekregen.
Hij stuurde screenshot van z'n bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Agent47 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:04:
[...]

Hij heeft me een screenshot gestuurd en hij heeft het er vandaag opgekregen.
Hij stuurde screenshot van z'n bank.
Dat was de vraag niet. Het kan namelijk ook zo zijn dat hij het bedrag heeft gekregen op basis van (een wijziging in) de voorlopige aanslag voor 2020 in plaats het bedrag van de aangifte IB over 2019.

Er zou dan ergens in de omschrijving iets als JAN-DEC NR <BSN-nummer> IB 2020 moeten staan als het de voorlopige aanslag betreft.

Dat terzijde zou het wel erg rap zijn!

[ Voor 12% gewijzigd door finsdefis op 27-03-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Uniciteit schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:21:
[...]

Ik lees 'm anders dan @_JGC_.

Normaalgesproken is de rente 4%. Vervolgens staat er in een apart blok bij dat de rente per 1 juli tijdelijk 0,01% is in verband met het coronavirus. Of je nu uitstel aanvraagt of later doet er dus niet toe.

De reden dat er 1 juli staat (en niet per direct) is omdat de belastingrente altijd pas vanaf 1 juli begint te lopen.

Zie ook deze pagina, waar het volgens mij wat duidelijk wordt verwoord.

[...]
Dankje! Die andere pagina is een stuk duidelijker ja! Dat is ook wat ik van die maatregel verwacht had, maar toen las ik die tekst..

Ik dacht even dat het alleen gold als je uitstel van betaling zou aanvragen op een aanslag van vóór 1 juli. Ofzoiets.

Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 11-09 11:48
Heb nog een interessante vraag.

Mijn pa heeft een nieuwe aflossingsvrije hypotheek afgesloten op zijn woning (50% woningwaarde). Nu begreep ik dat een aantal kosten die in de Kosten Koper vallen, aftrekbaar zijn. Denk aan notariskosten.

Echter: je kan deze gegevens alleen indienen wanneer je een annuiteiten/lineaire hypotheek hebt afgesloten.

Toch lees ik op internet dat deze kosten wel gewoon zou moeten kunnen aftrekken, deze kosten staan los van de hypotheekvorm.
De hypotheekadviseur stapt er niks van...
De belastingtelefoon zegt dat de kosten niet aftrekbaar zijn, maar dat vind ik raar. De verklaring begreep mijn vader niet :P

Iemand ervaring met deze situatie, en enig idee waarom het niet aftrekbaar zou zijn met een aflossingsvrije hypohteek?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
De financieringskosten die betrekking hebben op de financiering van een aftrekbare hypotheek zijn aftrekbaar. De financieringskosten die betrekking hebben op de financiering van een andere lening zijn niet aftrekbaar. Zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 11-09 11:48
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:24:
De financieringskosten die betrekking hebben op de financiering van een aftrekbare hypotheek zijn aftrekbaar. De financieringskosten die betrekking hebben op de financiering van een andere lening zijn niet aftrekbaar. Zo simpel is het.
Precies!

En volgens mn pa is dat dus niet in te vullen in de aangifte :P binnenkort maar eens meekijken, als dit virus een beetje gaat liggen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Je hoeft die kosten toch niet in te vullen? Zeker niet als ze niet aftrekbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:39
Richh schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 22:57:
[...]

Precies!

En volgens mn pa is dat dus niet in te vullen in de aangifte :P binnenkort maar eens meekijken, als dit virus een beetje gaat liggen.
Ik denk dat je de reactie niet goed leest ;) je kosten zijn niet aftrekbaar, dus kun je ze ook niet opvoeren ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 10:36
Misschien heeft pa een bestaande aflossingsvrije hypotheek omgezet in een "nieuwe" aflossingvrije hypotheek? Dan zou de situatie wel eens anders kunnen zijn!

https://www.belastingdien...ing/hypotheek_oversluiten

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Voor degene die het nog niet gedaan hebben, voor 1 april (klokje in de openingspost staat al op 0) aangifte doen is voor 1 juli bericht :)

Hier een paar dagen geleden de definitieve aangifte ingevuld (nadat de voorlopige was goedgekeurd, scheelde toch weer 45 euro in totaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Vorig weekend ook zonder problemen in kunnen vullen en € 1800 en een beetje terug. :p

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:04
Hallo,

Heeft iemand het M-formulier ingevuld?
Ik kom bij vraag 77 in een loop terecht als ik Nee invul (ga naar vraag 44).
Is dat druk fout? en ik moet gewoon verder bij 78?

Groet Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:45
Wij hebben een kind van 2,5 die naar de kinderopvang gaat en wij ook toeslag over ontvangen.
Ik krijg echter nergens de optie om dit in te geven in de aangifte, klopt dit en is dat niet nodig?

Teruggaaf valt nu wel lager uit als vorige jaren. Vorig jaar kon bovenstaand kind mee (combinatiekorting?) en jaar ervoor de aftrekposten van een koopwoning.
Echter dit jaar 2e kindje gekregen, kan ik er dan vanuit gaan dat het volgend jaar weer wat hoger is, of telt deze regeling maar 1x mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
Toeslagen is apart van de inkomstenbelasting. Bij de toeslagen gebruiken ze wel het inkomen wat jij opgeeft voor de definitieve berekening. Dit gebeurt zodra je een definitieve aanslag inkomstenbelasting hebt gekregen. Dus het klopt dat je niets voor je toeslagen hoeft in te vullen.

Inkomensafhankelijke combinatie korting krijg je zodra je jongste kind nog geen 12 is en je beide werkt. Dat je dit jaar dus minder terug krijgt ten opzichte van vorig jaar ligt daar niet aan.

Misschien een hogere voorlopige teruggaaf gehad waardoor het nu lijkt dat je minder terug krijgt? Zonder verdere info is het beetje lastig te zeggen waar dit verschil in zit.
NeutraleTeun schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:55:
Wij hebben een kind van 2,5 die naar de kinderopvang gaat en wij ook toeslag over ontvangen.
Ik krijg echter nergens de optie om dit in te geven in de aangifte, klopt dit en is dat niet nodig?

Teruggaaf valt nu wel lager uit als vorige jaren. Vorig jaar kon bovenstaand kind mee (combinatiekorting?) en jaar ervoor de aftrekposten van een koopwoning.
Echter dit jaar 2e kindje gekregen, kan ik er dan vanuit gaan dat het volgend jaar weer wat hoger is, of telt deze regeling maar 1x mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
marc1990 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:15:
Hallo,

Heeft iemand het M-formulier ingevuld?
Ik kom bij vraag 77 in een loop terecht als ik Nee invul (ga naar vraag 44).
Is dat druk fout? en ik moet gewoon verder bij 78?

Groet Marc
Ik heb hem ingevuld, maar was hier niet tegenaan gelopen. Lijkt mij een drukfout, zou raar zijn als je allerlei dingen in moet gaan vullen voor een heffingskorting die je toch niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:43
@Panzer Dean Ja, die mag je aftrekken. Hou wel rekening met het drempelbedrag van ongeveer 200 / 250 euro (kom je vanzelf tegen zodra je studiekosten optie aanklikt)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste

Let op:
Vertellen dat je de aangifte binnen hebt, is niet gewenst. Het bevat geen discussie- of andere toegevoegde waarde.