@
Agent47 , @
geenstijl en @
Xtr3me4me
Jullie zijn gewoon ongeduldig...
Quote van de
Belastingdienst
Wat gebeurt er na de aangifte?
Nadat u aangifte hebt gedaan, krijgt u van ons bericht waarin staat hoeveel belasting u terugkrijgt of moet betalen. Dat bericht heet een aanslag.
Wanneer krijgt u een aanslag?
Wij streven er naar om u binnen 3 maanden na ontvangst van uw aangifte een bericht te sturen. Krijgt u in het begin van het jaar een aangiftebrief en doet u voor 1 april aangifte? Dan krijgt u voor 1 juli bericht. Meestal is dit een definitieve aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen, en eventueel een definitieve aanslag Zorgverzekeringswet. Soms krijgt u eerst een voorlopige aanslag. Of u krijgt een brief waarin staat dat u voor 1 juli geen voorlopige en geen definitieve aanslag inkomstenbelasting van ons ontvangt.
Doet u na 1 april aangifte? Dan streven wij ernaar om u een bericht te sturen binnen 3 maanden nadat u aangifte hebt gedaan.
Doet u samen met uw fiscale partner aangifte? Dan krijgt u beiden bericht. Het kan zijn dat u niet gelijktijdig bericht krijgt.
Dus ze hebben tot 1 juli de tijd om jullie een bericht te sturen (en eventueel geld over te maken).
Dat ze het vaak eerder doen (en niet wachten tot uiterlijk 1 juli) heeft ermee te maken, dat dit te veel aangiftes zou betekenen dat ze dat niet goed kunnen handelen. Door het gefaseerd te doen, wordt het beter beheersbaar.
Hier is overigens vandaag de
voorlopige aanslag 2019 gestort
Voor 1 juli wordt ie nog definitief gemaakt en krijg ik nog een paar euro terug (er zat verschil tussen de voorlopige en definitieve aangifte in mijn voordeel

).
Xtr3me4me schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:21:
[...]
Heb tevens ook de toeslagen aangepast en krijg daar ook een behoorlijk bedrag van terug over 2019. Alleen vraag me af deze niet alleen al eerder overgemaakt wordt omdat dit los staat van de daadwerkelijke aanslag?
Geen idee of ze dit met terugwerkende kracht terugstorten / verrekenen met je. Het klinkt nogal fraudegevoelig (wat als ik mijn inkomen nou heel laag zet over 2019, een flinke zak centen voor de KDV toeslag ontvang en dit wegsluis naar een andere rekening).
Ik weet wel, dat als je nog centen terug krijgt van de Toeslagen je daar ook nog rente over krijgt als je afwacht. Toeslagen krijgen straks de bedragen uit de Definitieve aangifte en berekenen dan waar je recht op had + rente.
[
Voor 17% gewijzigd door
BastaRhymez op 03-04-2020 11:47
]