Belastingaangifte 2019 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:28
Sparxy86 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:56:
Toeslagen is apart van de inkomstenbelasting.
Check!
Inkomensafhankelijke combinatie korting krijg je zodra je jongste kind nog geen 12 is en je beide werkt. Dat je dit jaar dus minder terug krijgt ten opzichte van vorig jaar ligt daar niet aan.

Misschien een hogere voorlopige teruggaaf gehad waardoor het nu lijkt dat je minder terug krijgt? Zonder verdere info is het beetje lastig te zeggen waar dit verschil in zit.
Vorig jaar €4200 retour en nu maar €2700.
Vrijwel niets veranderd in de situatie, alleen iets hoger in loon gaan zitten.
Anders heb ik iets gemist in de stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:26
NeutraleTeun schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:55:
[...]

Check!

[...]

Makkelijkst is om per onderdeel te vergelijken, hoeveel verschil zit er tussen de heffingskortingen van vorig jaar en dit jaar? Hoeveel verschil in hypotheekrenteaftrek tussen vorig en dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Leg hem naast die van vorig jaar en kijl waar de verschillen zitten.
Misschien 2 jaar geleden een huis gekocht? Of dit jaar al een voorlopoge teruggave ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:17
Inkomensafhankelijke arbeidskorting is fors op de schop gegaan, in 2018 liep dat nog ver boven een ton door en nu zit je bij 90k al op nul. Goed verborgen extra nivelleringsmaatregel...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Belastingaangifte maar eens gedaan. Ik wilde dat niet in de gekte van 1 maart doen en daarna kwam corona een beetje in het land aan...

Vraagje voor de belasting-fanatici hier.
We hebben ~9k betaald aan hypotheekrente (alleen de rente, zoals opgegeven door de hypotheekverstrekker).
We krijgen volgens het aangifteformulier ~2,4k aan combinatiekorting.
Onder de streep krijgen we 3,3k terug. Moet dat niet meer zijn?

Onze situatie is redelijk eenvoudig, 2 inkomens (ik fiscaal het hoogste), koopwoning met hypotheek (hoofdsom hypotheekverstrekker, 1 deel van familie, samen 9k aan rentebetaling), 1 kind dat hier al 6 maanden woont.

Qua inkomen zitten we samen (fiscaal, mn vrouw is een 30% expat) op ~83k.

Vorig jaar kregen we dik 4,5k terug, maar dat was puur de hra + kosten aanschaf woning, en nog geen combinatiekorting.

En ook vreemd, het systeem zegt dat ik de aangifte van vorig jaar niet ingestuurd zou hebben, terwijl ik zowel de aangifte als de ontvangstbevestiging heb :?

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 29-03-2020 21:49 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:56
DropjesLover schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:48:
En ook vreemd, het systeem zegt dat ik de aangifte van vorig jaar niet ingestuurd zou hebben, terwijl ik zowel de aangifte als de ontvangstbevestiging heb :?
Dat laatste heb ik ook met die van 2017. Heb ook aangifte en bevestiging. Mijn OCD wil het graag gesloten hebben, maar ik blijf er maar vanaf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:06
Als je na het insturen nog iets in de aangifte hebt veranderd (of simpelweg bekeken hebt en in een schermpje op 'akkoord' hebt geklikt), dan ziet hij dat als een nieuwe aangifte. Als je die niet instuurt, omdat je in feite niets hebt veranderd, dan blijf je dus zien dat je nog een onverstuurde aangifte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@DropjesLover Leg hem naast die van vorig jaar en kijk waar de verschillen zitten.
Op basis van wat jij hier deelt, valt er verder weinig over te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Richh schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 22:57:
[...]

Precies!

En volgens mn pa is dat dus niet in te vullen in de aangifte :P binnenkort maar eens meekijken, als dit virus een beetje gaat liggen.
Uw pa heeft ongelijk. Eenmalige aftrekbare kosten zijn aftrekbaar, ook bij een aflossingsvrije hypotheek.
Een screenshot doorsturen kan helaas niet (vanwege beveiliging programma) Maar als u het lege OLA-formulier invult, kunt u zien dat de eenmalige kosten gewoon ingevuld kunnen worden. Zie OLA-simulatie / klikken op blanco. Er verschijnt een blanco invulformulier. https://opleiding-ola.belastingdienst.nl/ola-simulatie/?0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaddoman
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-07-2023
Ik heb mijn aangifte op 1 maart 2020 verstuurd en ik zie dat mijn inkomen is vastgesteld door de belastingdienst per 12-03-2020. Dit kun je zien door naar 'mijn gegevens' te gaan en vervolgens de inkomensverklaringen in te zien. Meestal als je inkomen wordt vastgesteld ontvang je zo een 2 a 3 weken daarna een brief van de belastingdienst omtrent je aangifte. Zijn er al mensen die een brief hebben ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:23
fisbel schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:48:
[...]

Uw pa heeft ongelijk. Eenmalige aftrekbare kosten zijn aftrekbaar, ook bij een aflossingsvrije hypotheek.
Een screenshot doorsturen kan helaas niet (vanwege beveiliging programma) Maar als u het lege OLA-formulier invult, kunt u zien dat de eenmalige kosten gewoon ingevuld kunnen worden. Zie OLA-simulatie / klikken op blanco. Er verschijnt een blanco invulformulier. https://opleiding-ola.belastingdienst.nl/ola-simulatie/?0
Thnx voor de tip over het lege formulier, dat helpt inderdaad enorm.

Ik heb de boel even ingevuld, en hij zal het ongetwijfeld over de volgende situatie hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_eKSGo4svqE10q_3fUSPbvNu7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uyKDusY4lCgUi1qB68qxlmvF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gp9d86P3ZEUBbH-L9uF5sTpUr4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NJa2EQRy8chFuIkYJt4U7ZCR.png?f=fotoalbum_large

Ook ik krijg het dus niet voor elkaar.
Het draait waarschijnlijk om de vraag "Geldt voor u een situatie waardoor u toch renteaftrek kunt krijgen? Klik op het vraagteken voor meer informatie."
Als er 'aftrek' stond ipv 'renteaftrek' dan klopte het verhaal volledig, maar ook de tekst onder het vraagteken is volledig helder dat dit niet het geval is.

Ik vrees dus dat Rubbergrover1 in "Belastingaangifte 2019" gelijk heeft, en dat enkel een renteaftrekbare hypotheek, eenmalig aftrekbare kosten kent. En alle andere leningen (zoals een aflossingsvrije hypotheek) niet.

Ik zal m'n vader binnenkort eens bellen of hij al meer duidelijkheid heeft van z'n hypotheekadviseur...

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 31-03-2020 15:27 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:12
Gaddoman schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:03:
Ik heb mijn aangifte op 1 maart 2020 verstuurd en ik zie dat mijn inkomen is vastgesteld door de belastingdienst per 12-03-2020. Dit kun je zien door naar 'mijn gegevens' te gaan en vervolgens de inkomensverklaringen in te zien. Meestal als je inkomen wordt vastgesteld ontvang je zo een 2 a 3 weken daarna een brief van de belastingdienst omtrent je aangifte. Zijn er al mensen die een brief hebben ontvangen?
Bij mij op 13-03 vastgesteld, nog geen brief overigens :)
Wat mij opvalt is dat voorgaande jaren deze pas was vastgesteld halverwege/eind april, terwijl ik altijd begin maart aangifte doe. Mogelijk dus dit jaar een keer eerder ons geld :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:16
Richh schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:08:
[...]

Thnx voor de tip over het lege formulier, dat helpt inderdaad enorm.

Ik heb de boel even ingevuld, en hij zal het ongetwijfeld over de volgende situatie hebben:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook ik krijg het dus niet voor elkaar.
Het draait waarschijnlijk om de vraag "Geldt voor u een situatie waardoor u toch renteaftrek kunt krijgen? Klik op het vraagteken voor meer informatie."
Als er 'aftrek' stond ipv 'renteaftrek' dan klopte het verhaal volledig, maar ook de tekst onder het vraagteken is volledig helder dat dit niet het geval is.

Ik vrees dus dat Rubbergrover1 in "Belastingaangifte 2019" gelijk heeft, en dat enkel een renteaftrekbare hypotheek, eenmalig aftrekbare kosten kent. En alle andere leningen (zoals een aflossingsvrije hypotheek) niet.

Ik zal m'n vader binnenkort eens bellen of hij al meer duidelijkheid heeft van z'n hypotheekadviseur...
Is dat ook niet super logisch dat het niet kan? Natuurlijk is er niks af te trekken als je een hypotheek hebt die niet voldoet aan de voorwaarden voor de HRA. Het is niet zo dat er twee verschillende regelingen bestaan. Het is gewoon dat rente en de eenmalige kosten beiden onderdeel zijn van de financieringskosten, en die zijn aftrekbaar mits je aan de voorwaarden voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hielko schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:33:
[...]

Is dat ook niet super logisch dat het niet kan? Natuurlijk is er niks af te trekken als je een hypotheek hebt die niet voldoet aan de voorwaarden voor de HRA. Het is niet zo dat er twee verschillende regelingen bestaan. Het is gewoon dat rente en de eenmalige kosten beiden onderdeel zijn van de financieringskosten, en die zijn aftrekbaar mits je aan de voorwaarden voldoet.
Is inderdaad logisch. Het is in feite geen andere situatie dan als er, bijvoorbeeld, kosten worden gemaakt voor het afsluiten van een lening voor het kopen van een auto. Dat is ook een lening waarvoor de rente niet aftrekbaar is en de kosten die je voor die lening maakt kun je ook niet aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@DropjesLover Heb je je aangifte al met die van vorig jaar vergeleken? Zie wel dat je summier wat meer info heb geplaatst.
Maar je iack lijkt ook al niet helemaal te kloppen, als je vrouw +/- 30% van het gezamenlijk inkomen inbrengt, krijg je net wel / net niet 2.300 euro daar terug (scheelt al de eerste 100 euro).

Daarnaast geen idee, wat de kosten van het huis waren vorig jaar, maar als ik een gokje moet maken, denk ik dat niet alle hypotheekdelen zijn meegenomen. Je spreekt over een een hoofdsom van de hypotheekverstrekker en een deel familielening. Wellicht dat 1 van de 2 ontbreken of niet goed zijn ingevuld (waardoor het aangifte programma geen hra toepast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky1987
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-06 21:27
Hoi ik heb een vraagje,

Ik heb wat zorgkosten gemaakt, 3 kleine nota's totaal 58,65 niet vergoed.
1 grote 172,87 niet vergoed, deze ben ik kwijt...
Ik heb nog wel het zorgkostenfactuur van vgz (hier staat ook op wat er niet vergoed werd, gekregen nadat ik het orginele factuur declareerde), zal deze ook goed zijn?
Nog nooit eerder kosten afgetrokken zoals dit, misschien een dome vraag

[ Voor 7% gewijzigd door Lucky1987 op 31-03-2020 21:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
Lucky1987 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:25:
Hoi ik heb een vraagje,

Ik heb wat zorgkosten gemaakt, 3 kleine nota's totaal 58,65 niet vergoed.
1 grote 172,87 niet vergoed, deze ben ik kwijt...
Ik heb nog wel het zorgkostenfactuur van vgz (hier staat ook op wat er niet vergoed werd, gekregen nadat ik het orginele factuur declareerde), zal deze ook goed zijn?
Nog nooit eerder kosten afgetrokken zoals dit, misschien een dome vraag
Heeft het überhaupt zin gezien het drempelbedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:32
Hielko schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:33:
[...]

Precies.

En als je dat gedetailleerd vragen over hebt dan ben je vaak nog het beste af door zelf even in de wetstekst te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky1987
  • Laatst online: 13-06 21:27
Hielko schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:33:
[...]

Heeft het überhaupt zin gezien het drempelbedrag?
Je hebt hellemaal gelijk!
Heeft inderdaad geen zin

bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racquemis
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-06 08:43
Ook maar samen met m'n vrouw aangifte gedaan.
De belastingdienst kan blijkbaar niet goed overweg met tweelingen met dezelfde voorletter en achternaam. M'n vrouw ging aangifte doen en zag dat er doodleuk naast eigen rekeningen ook de rekeningnummers met saldo van haar broer word getoond. Omgekeerd blijkt hetzelfde. :| Slecht hoor, je zou denken dat zoiets gekoppeld zou worden aan BSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Vreemd inderdaad. Ik vraag me dan wel af of dit aan de Belastingdienst ligt of aan de banken, grote kans dat die in de aanlevering zitten te stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racquemis
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-06 08:43
Mijn vrouw en haar broer hebben rekeningnummers bij verschillende banken. Sowieso is het belastingdienst die de gegevens lekken. dit word wel een melding. Hoor net ook dat de belastingdienst ook al eens teruggave op het rekeningnummer van de ander had gestort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Gaddoman schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:03:
Mijn inkomen is ook vastgesteld op 12-03-2020. Niks gehad hier. Wat ik ook gedaan heb, is de inkomen bij de zorgtoeslagen aangepast.
Daar hadden ze hem 10k te hoog ingesteld (was het maar zo'n feest). Maar bleek dus over 2019 nog eens 790 euro te goed had met zorgtoeslag + kindgebonden budget. *O*

Maar over de zorgtoeslag, de berekening is vastgesteld door de belastingdienst zelf. Alleen als ik inlog staat er 520 euro zorgtoeslag over 2019 nog krijg, maar als ik inlog bij me partner staat er ook 520 euro zorgtoeslag.

Alleen hoe werkt dit? Krijg zowel zij op haar rekening als ik op mijn rekening de 520 euro zorgtoeslag? Of krijgt alleen zij de zorgtoeslag van 520 euro?
De berekening die de belastingdienst had gedaan tov het daadwerkelijke inkomen van 2019 was veel lager en in 2019 kregen we zowel geen zorgtoeslag als kindgebonden budget.

Edit: Al gevonden. Blijkt dus alleen mijn partner te zijn waar rekeningnr van bekend is bij mijnzorgtoeslagen. Zij krijgt dus de 790 euro.

[ Voor 29% gewijzigd door Xtr3me4me op 01-04-2020 15:16 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radjesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06 06:29

Radjesh

hoi

Kan iemand mij helpen. Ik heb verleden jaar een huis gekocht en ben nu opzoek naar de aftrekbare kosten. Bij een blad staan er netjes * bij voor welke post aftrekbaar is, maar bij de andere notaris is dat niet het geval:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bNBtj9M/belasting-1.jpg

Niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damiannr
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-04-2020
Beste iedereen,

Ik ben dit jaar voor het eerst ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ik heb een aantal vragen over mijn belastingaangifte inkomstenbelasting over 2019:
  • Ik heb mijn zakelijke rekening laatst opgezegd. In heel 2019 hebben al mijn klanten de factuurbedragen overgemaakt naar mijn eigen privérekening. Ik heb mijn inkopen gedaan van deze zelfde privérekening, maar ook via credit card (American Express) en PayPal. Nu vraag ik mij af wat ik bij de inkomstenbelasting in moet gaan vullen onder Balans: activa en Privéonttrekkingen en -stortingen? Ik ben een freelance programmeur en heb bijna geen inkoopkosten (enkel domeinen/hosting e.d.), bijna alles is winst. Moet ik nu de saldi van al mijn spaarrekeningen e.d. gaan invullen en alles als privéonttrekking gaan opsommen? Of kan ik gewoon als begin- en eindsaldo 0 euro aanhouden en mijn hele winst als privéonttrekking aangeven? (Dit is in ieder geval hoe ik mijn onderneming in mijn hoofd voor mij zie) Ik kan alle zakelijke uitgaven en inkomsten onderbouwen middels facturen. Ik neem aan dat ik verjaardagsgeld van mijn oma, of een koffie op station (en alle andere privé uitgaven vanaf mijn privérekening) niet hoef te onderbouwen als privéuitgave...
  • Ik heb bij mijn winst- en verliesrekening gewoon als opbrengsten de optelsom van al mijn omzet (excl BTW) uit al mijn aangiftes omzetbelasting genomen, en hetzelfde voor de uitgaven, klopt dat? Mijn enige 'kosten' zijn domeinnamen, hosting e.d. (deze heb ik onder 'overige bedrijfskosten' neergezet), mijn enige inkomsten zijn programmeeropdrachten aan opdrachtgevers. Geen personeel, afschrijvingen e.d. (ik maak het niet moeilijker en houd mijn laptop/telefoon e.d. gewoon helemaal privé, ookal werk ik hier natuurlijk wel zakelijk op)
  • Ik heb geen urenadministratie bijgehouden omdat ik nooit verwachtte ondernemer voor de inkomstenbelasting te gaan worden in 2019. Ik probeer nu met terugwerkende kracht een administratie bij elkaar te krijgen, en ben van plan elk opgeschreven uur aan te tonen met bewijs. Dit bewijs wil ik halen uit: loggevens van wanneer ik op een server heb gewerkt, aanmaak- en wijzigingsdata van digitale bestanden, e-mailcorrespondentie met klanten en facturen. Riskeer ik een boete als ik dit uiteindelijk niet aan kan tonen en er wel aanspraak op probeer te maken bij mijn aangifte inkomstenbelasting?
Daarnaast heb ik nog een extra vraag over de omzetbelasting:

In het begin van dit jaar dacht ik aanspraak te maken op de Kleineondernemersregeling (KOR), waardoor ik bij mijn aangifte omzetbelasting in kwartaal 1 geen omzetbelasting heb betaald (en zelf dus heb 'gehouden'). Later bleek ik toch door het maximum omzet heen te gaan, dus heb ik kwartaal 2 t/m 4 wel omzetbelasting afgedragen. In kwartaal 4 heb ik de omzetbelasting gecorrigeerd met het eerte kwartaal - ik heb toen dus de gehouden omzetbelasting alsnog betaald. Ik heb toen een foutje gemaakt en mijn inkoopkosten bij Leveringen/diensten waarbij omzetbelasting naar u is verlegd. Daardoor ging dit bedrag er niet van af, maar kwam het er bij. Ik heb een suppletieformulier ingediend, en de fiscus is aan mijn bezwaar tegemoet gekomen... echter heb ik meer teruggekregen dan waar ik om heb gevraagd (24 euro meer). Hoe kan dit? Moet ik hier achteraan gaan?

Enorm bedankt voor iedereen die hier meer verstand van heeft en wilt helpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:36
Een antwoord: boekhouder. Je vragen zijn basic, dus ga nou niet zelf lopen vogelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:38
Hele winst als prive-ontrekking kan je doen als je geen geld voor investeringen in het nieuwe jaar wilt bewaren. Klinkt bij jouw uitgavepatroon als de logische keus. Hoe je die BTW chaos oplost hoor ik dan weer graag van jou. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:09

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Samengevoegd met het belastingtopic.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Radjesh schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:55:
Kan iemand mij helpen. Ik heb verleden jaar een huis gekocht en ben nu opzoek naar de aftrekbare kosten. Bij een blad staan er netjes * bij voor welke post aftrekbaar is, maar bij de andere notaris is dat niet het geval:

[Afbeelding]
https://www.belastingdien...-woning-aftrekbare-kosten

Wordt netjes voor je opgesomd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

fisbel schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:48:
[...]

14-3 vastgesteld, nog niks binnen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:31

Herman

FP ProMod
damiannr schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:23:
Beste iedereen,

Ik ben dit jaar voor het eerst ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ik heb een aantal vragen over mijn belastingaangifte inkomstenbelasting over 2019:
  • Ik heb mijn zakelijke rekening laatst opgezegd. In heel 2019 hebben al mijn klanten de factuurbedragen overgemaakt naar mijn eigen privérekening. Ik heb mijn inkopen gedaan van deze zelfde privérekening, maar ook via credit card (American Express) en PayPal. Nu vraag ik mij af wat ik bij de inkomstenbelasting in moet gaan vullen onder Balans: activa en Privéonttrekkingen en -stortingen? Ik ben een freelance programmeur en heb bijna geen inkoopkosten (enkel domeinen/hosting e.d.), bijna alles is winst. Moet ik nu de saldi van al mijn spaarrekeningen e.d. gaan invullen en alles als privéonttrekking gaan opsommen? Of kan ik gewoon als begin- en eindsaldo 0 euro aanhouden en mijn hele winst als privéonttrekking aangeven? (Dit is in ieder geval hoe ik mijn onderneming in mijn hoofd voor mij zie) Ik kan alle zakelijke uitgaven en inkomsten onderbouwen middels facturen. Ik neem aan dat ik verjaardagsgeld van mijn oma, of een koffie op station (en alle andere privé uitgaven vanaf mijn privérekening) niet hoef te onderbouwen als privéuitgave...
Geldmiddelen is in dit geval nihil (want geen zakelijke rekening). Of ondernemersvermogen ook nihil is, dat hang van andere zaken af. Mogelijk had je namelijk wel andere balansposten, denk aan:
- Debiteuren (nog te ontvangen verkoopfacturen per 31-12-2019
- balanspost BTW (afdracht laatste tijdvak + eventuele suppletie)
- crediteuren.

Je ondernemersvermogen is dan een sluitpost (debet=credit). Je privéopname is vervolgens: vermogen begin + winst -/- vermogen eind.
  • Ik heb bij mijn winst- en verliesrekening gewoon als opbrengsten de optelsom van al mijn omzet (excl BTW) uit al mijn aangiftes omzetbelasting genomen, en hetzelfde voor de uitgaven, klopt dat? Mijn enige 'kosten' zijn domeinnamen, hosting e.d. (deze heb ik onder 'overige bedrijfskosten' neergezet), mijn enige inkomsten zijn programmeeropdrachten aan opdrachtgevers. Geen personeel, afschrijvingen e.d. (ik maak het niet moeilijker en houd mijn laptop/telefoon e.d. gewoon helemaal privé, ookal werk ik hier natuurlijk wel zakelijk op)
Het mooiste is om je administratie bij te houden in een boekhoudpakket. Mocht je hiervoor niet kiezen, dan zou ik i.i.g. een Excel-bestand maken. Eén werkblad waarin je alle verkoopfacturen noteert en optelt, en een tweede werkblad waarin je de zakelijke kosten noteert optelt (btw afzonderlijk). Eventueel kun je de inkoop/verkoopfacturen refereren aan je fysieke administratie. Het saldo is dan je resultaat. Denk eventueel ook aan privé gemaakte reiskosten die je á 19ct zakelijk kunt nemen (mits voldoende onderbouwd).
  • Ik heb geen urenadministratie bijgehouden omdat ik nooit verwachtte ondernemer voor de inkomstenbelasting te gaan worden in 2019. Ik probeer nu met terugwerkende kracht een administratie bij elkaar te krijgen, en ben van plan elk opgeschreven uur aan te tonen met bewijs. Dit bewijs wil ik halen uit: loggevens van wanneer ik op een server heb gewerkt, aanmaak- en wijzigingsdata van digitale bestanden, e-mailcorrespondentie met klanten en facturen. Riskeer ik een boete als ik dit uiteindelijk niet aan kan tonen en er wel aanspraak op probeer te maken bij mijn aangifte inkomstenbelasting?
Ik vermoed dat je op de 1225 urennorm doelt voor (o.a.) de zelfstandigenaftrek? Als je aangeeft hieraan te voldoen, maar als bij een belastingcontrole blijkt dat je hier toch niet (aantoonbaar) aan voldeed, dan krijg je een naheffingsaanslag met (in sommige gevallen een boete). De Belastingdienst kijkt ook naar je omzet om te bepalen of de urennorm 'logisch' is. Met EUR 30.000 omzet kun je dit makkelijker aantonen dan met EUR 5.000 omzet.
Daarnaast heb ik nog een extra vraag over de omzetbelasting:

In het begin van dit jaar dacht ik aanspraak te maken op de Kleineondernemersregeling (KOR), waardoor ik bij mijn aangifte omzetbelasting in kwartaal 1 geen omzetbelasting heb betaald (en zelf dus heb 'gehouden'). Later bleek ik toch door het maximum omzet heen te gaan, dus heb ik kwartaal 2 t/m 4 wel omzetbelasting afgedragen. In kwartaal 4 heb ik de omzetbelasting gecorrigeerd met het eerte kwartaal - ik heb toen dus de gehouden omzetbelasting alsnog betaald. Ik heb toen een foutje gemaakt en mijn inkoopkosten bij Leveringen/diensten waarbij omzetbelasting naar u is verlegd. Daardoor ging dit bedrag er niet van af, maar kwam het er bij. Ik heb een suppletieformulier ingediend, en de fiscus is aan mijn bezwaar tegemoet gekomen... echter heb ik meer teruggekregen dan waar ik om heb gevraagd (24 euro meer). Hoe kan dit? Moet ik hier achteraan gaan?
Bekijk de aanslagen goed, zoals die zijn opgelegd. Mocht het toch niet duidelijk zijn, dan kun je het altijd vragen aan de Belastingtelefoon (0800-0543)
Enorm bedankt voor iedereen die hier meer verstand van heeft en wilt helpen!
Zoals hierboven is aangegeven, is het wellicht toch verstandig om je administratie uit te besteden of je te laten begeleiden door iemand met voldoende financiële kennis.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damiannr
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-04-2020
Herman schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:21:
[...]

Geldmiddelen is in dit geval nihil (want geen zakelijke rekening). Of ondernemersvermogen ook nihil is, dat hang van andere zaken af. Mogelijk had je namelijk wel andere balansposten, denk aan:
- Debiteuren (nog te ontvangen verkoopfacturen per 31-12-2019
- balanspost BTW (afdracht laatste tijdvak + eventuele suppletie)
- crediteuren.

Je ondernemersvermogen is dan een sluitpost (debet=credit). Je privéopname is vervolgens: vermogen begin + winst -/- vermogen eind.

[...]

Het mooiste is om je administratie bij te houden in een boekhoudpakket. Mocht je hiervoor niet kiezen, dan zou ik i.i.g. een Excel-bestand maken. Eén werkblad waarin je alle verkoopfacturen noteert en optelt, en een tweede werkblad waarin je de zakelijke kosten noteert optelt (btw afzonderlijk). Eventueel kun je de inkoop/verkoopfacturen refereren aan je fysieke administratie. Het saldo is dan je resultaat. Denk eventueel ook aan privé gemaakte reiskosten die je á 19ct zakelijk kunt nemen (mits voldoende onderbouwd).

[...]

Ik vermoed dat je op de 1225 urennorm doelt voor (o.a.) de zelfstandigenaftrek? Als je aangeeft hieraan te voldoen, maar als bij een belastingcontrole blijkt dat je hier toch niet (aantoonbaar) aan voldeed, dan krijg je een naheffingsaanslag met (in sommige gevallen een boete). De Belastingdienst kijkt ook naar je omzet om te bepalen of de urennorm 'logisch' is. Met EUR 30.000 omzet kun je dit makkelijker aantonen dan met EUR 5.000 omzet.

[...]

Bekijk de aanslagen goed, zoals die zijn opgelegd. Mocht het toch niet duidelijk zijn, dan kun je het altijd vragen aan de Belastingtelefoon (0800-0543)

[...]

Zoals hierboven is aangegeven, is het wellicht toch verstandig om je administratie uit te besteden of je te laten begeleiden door iemand met voldoende financiële kennis.
Enorm bedankt hiervoor, Herman! Dit is echt een hele duidelijke uitleg. Wie weet dat er uiteindelijk ook nog via Google mensen met dezelfde vraag of vragen bij jouw antwoord terecht komen. Bedankt!

Ik ben hier helaas echt een leek in, en dat punt van debiteuren is een goede tip - dat wist ik niet.

Ik kan geen beginbalans bij "vorderingen" invullen (mogelijk omdat dit pas mijn eerste jaar als ondernemer voor de belastingdienst is?).

Er stond begin 2019 inderdaad ook nog een factuur voor 2018 open (van €100 ex. BTW).
In 2020 stond er ook nog een factuur van 2019 open (van €325 ex. BTW)

Ik heb nu onder 'vorderingen Boekwaarde einde boekjaar' 325 opgeschreven, en mijn privé-onttrekking nu gelijkgesteld aan winst - (325-121). Ik heb 121 genomen in plaats van 100 omdat ik in 2018 nog recht had op de kleineondernemersregeling, en dus die BTW mocht 'houden'. Klopt dat?

Mijn uitgaven zijn zo marginaal dat ik uit mijn hoofd weet welke dit zijn (en mocht ik er één vergeten, is dit niet in het nadeel voor de fiscus, en maar heel gering in het nadeel voor mij); de inkomsten heb ik wel allemaal netjes op een rijtje. In principe klopt mijn methode van de getallen uit de aangiftes omzetbelasting halen, toch?

Ik ben al een hele tijd bezig met de ontwikkeling van zelf-gemaakte boekhoudsoftware (die ook automatisch mijn bankrekening uitleest voor binnengekomen facturen e.d.), dit ligt helaas nog steeds op de plank 8)7 bedankt voor de tip!

Fijne dag en nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Agent47 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:42:
[...]

14-3 vastgesteld, nog niks binnen.
Ik vraag me af of dit wel daarmee te maken heeft. Tussen het vaststellen van inkomen en daadwerkelijke brief binnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:15:
[...]

Ik vraag me af of dit wel daarmee te maken heeft. Tussen het vaststellen van inkomen en daadwerkelijke brief binnen krijgen.
Ik heb bij mijzelf even teruggekeken (vanaf 2014). Tussen het vaststellen inkomen en brief krijgen zat altijd zo'n 2 tot 3 weken, wellicht is er een verband, maar kan ook toeval zijn :)
Hier 13 maart vastgesteld, maar nog geen melding/brief verder.

[ Voor 6% gewijzigd door geenstijl op 03-04-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

geenstijl schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:18:
[...]
Ik heb bij mijzelf even teruggekeken (vanaf 2014). Tussen het vaststellen inkomen en brief krijgen zat altijd zo'n 2 tot 3 weken, wellicht is er een verband, maar kan ook toeval zijn :)
Hier 13 maart vastgesteld, maar nog geen melding/brief verder.
Ja bij mij was het 12 maart vastgesteld en heb ook niks binnen. Heb tevens ook de toeslagen aangepast en krijg daar ook een behoorlijk bedrag van terug over 2019. Alleen vraag me af deze niet alleen al eerder overgemaakt wordt omdat dit los staat van de daadwerkelijke aanslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Agent47 , @geenstijl en @Xtr3me4me
Jullie zijn gewoon ongeduldig... :X

Quote van de Belastingdienst
Wat gebeurt er na de aangifte?
Nadat u aangifte hebt gedaan, krijgt u van ons bericht waarin staat hoeveel belasting u terugkrijgt of moet betalen. Dat bericht heet een aanslag.

Wanneer krijgt u een aanslag?
Wij streven er naar om u binnen 3 maanden na ontvangst van uw aangifte een bericht te sturen. Krijgt u in het begin van het jaar een aangiftebrief en doet u voor 1 april aangifte? Dan krijgt u voor 1 juli bericht. Meestal is dit een definitieve aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen, en eventueel een definitieve aanslag Zorgverzekeringswet. Soms krijgt u eerst een voorlopige aanslag. Of u krijgt een brief waarin staat dat u voor 1 juli geen voorlopige en geen definitieve aanslag inkomstenbelasting van ons ontvangt.

Doet u na 1 april aangifte? Dan streven wij ernaar om u een bericht te sturen binnen 3 maanden nadat u aangifte hebt gedaan.

Doet u samen met uw fiscale partner aangifte? Dan krijgt u beiden bericht. Het kan zijn dat u niet gelijktijdig bericht krijgt.

Dus ze hebben tot 1 juli de tijd om jullie een bericht te sturen (en eventueel geld over te maken).
Dat ze het vaak eerder doen (en niet wachten tot uiterlijk 1 juli) heeft ermee te maken, dat dit te veel aangiftes zou betekenen dat ze dat niet goed kunnen handelen. Door het gefaseerd te doen, wordt het beter beheersbaar.

Hier is overigens vandaag de voorlopige aanslag 2019 gestort 8)
Voor 1 juli wordt ie nog definitief gemaakt en krijg ik nog een paar euro terug (er zat verschil tussen de voorlopige en definitieve aangifte in mijn voordeel O-) ).
Xtr3me4me schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:21:
[...]
Heb tevens ook de toeslagen aangepast en krijg daar ook een behoorlijk bedrag van terug over 2019. Alleen vraag me af deze niet alleen al eerder overgemaakt wordt omdat dit los staat van de daadwerkelijke aanslag?
Geen idee of ze dit met terugwerkende kracht terugstorten / verrekenen met je. Het klinkt nogal fraudegevoelig (wat als ik mijn inkomen nou heel laag zet over 2019, een flinke zak centen voor de KDV toeslag ontvang en dit wegsluis naar een andere rekening).

Ik weet wel, dat als je nog centen terug krijgt van de Toeslagen je daar ook nog rente over krijgt als je afwacht. Toeslagen krijgen straks de bedragen uit de Definitieve aangifte en berekenen dan waar je recht op had + rente.

[ Voor 17% gewijzigd door BastaRhymez op 03-04-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Nu online

Agent47

BastaRhymez schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:44:
@Agent47 , @geenstijl en @Xtr3me4me
Jullie zijn gewoon ongeduldig... :X

Quote van de Belastingdienst
Wat gebeurt er na de aangifte?
Nadat u aangifte hebt gedaan, krijgt u van ons bericht waarin staat hoeveel belasting u terugkrijgt of moet betalen. Dat bericht heet een aanslag.

Wanneer krijgt u een aanslag?
Wij streven er naar om u binnen 3 maanden na ontvangst van uw aangifte een bericht te sturen. Krijgt u in het begin van het jaar een aangiftebrief en doet u voor 1 april aangifte? Dan krijgt u voor 1 juli bericht. Meestal is dit een definitieve aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen, en eventueel een definitieve aanslag Zorgverzekeringswet. Soms krijgt u eerst een voorlopige aanslag. Of u krijgt een brief waarin staat dat u voor 1 juli geen voorlopige en geen definitieve aanslag inkomstenbelasting van ons ontvangt.

Doet u na 1 april aangifte? Dan streven wij ernaar om u een bericht te sturen binnen 3 maanden nadat u aangifte hebt gedaan.

Doet u samen met uw fiscale partner aangifte? Dan krijgt u beiden bericht. Het kan zijn dat u niet gelijktijdig bericht krijgt.

Dus ze hebben tot 1 juli de tijd om jullie een bericht te sturen (en eventueel geld over te maken).
Dat ze het vaak eerder doen (en niet wachten tot uiterlijk 1 juli) heeft ermee te maken, dat dit te veel aangiftes zou betekenen dat ze dat niet goed kunnen handelen. Door het gefaseerd te doen, wordt het beter beheersbaar.

Hier is overigens vandaag de voorlopige aanslag 2019 gestort 8)
Voor 1 juli wordt ie nog definitief gemaakt en krijg ik nog een paar euro terug (er zat verschil tussen de voorlopige en definitieve aangifte in mijn voordeel O-) ).
Interessant, domme vraag allicht: Waar kan je zien of het een definief bedrag is ?
Edit: Nevermind. Je krijgt nu allicht iets terug maar voor 1 juli krijg je dat te horen of het definitief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Agent47 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:47:
[...]

Interessant, domme vraag allicht: Waar kan je zien of het een definief bedrag is ?
Kan je zien aan de aangifte. Heb je een voorlopige aangifte gedaan of de aangifte inkomstenbelasting?
De voorlopige is (zoals de naam al zegt) voorlopig en moet je opgeven bij de "aangifte IB".
De "aangifte IB" is definitief (als de Belastingdienst hem vaststelt), maar mogen ze nog wel 5 jaar na dato aanpassen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Nu online

Agent47

BastaRhymez schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:49:
[...]

Kan je zien aan de aangifte. Heb je een voorlopige aangifte gedaan of de aangifte inkomstenbelasting?
De voorlopige is (zoals de naam al zegt) voorlopig en moet je opgeven bij de "aangifte IB".
De "aangifte IB" is definitief (als de Belastingdienst hem vaststelt), maar mogen ze nog wel 5 jaar na dato aanpassen 8)7
Aangifte inkomstenbelasting 2019 heb ik gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Agent47 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:47:
[...]

Edit: Nevermind. Je krijgt nu allicht iets terug maar voor 1 juli krijg je dat te horen of het definitief is.
Als je edit op mijn specifieke geval betrekking heeft:
Ik heb een voorlopige aangifte 2019 en een aangifte 2019 tegelijk gestart. Nu viel mij op, dat ik bij de voorlopige aangifte 2019 een hoger bedrag terugkreeg dan bij de aangifte 2019.

Toen ik die gegevens van de voorlopige aangifte meenam naar de aangifte 2019, bleek dat ik nog een klein bedrag terug kon vragen (ipv het verschil terug te moeten betalen, wat ik eigenlijk had verwacht).

Dus heb toen eerst de voorlopige aangifte verstuurd en gewacht totdat die werd verwerkt en daarna pas de aangifte 2019 ingevuld (met daarin dus ook opgenomen dat ik een voorlopige aangifte heb gedaan). Toen bleek ik nog een klein bedrag terug te krijgen (totaal verschil was 45 euro, die was dus makkelijk verdiend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Agent47 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:50:
[...]

Aangifte inkomstenbelasting 2019 heb ik gedaan.
Daar krijg je apart bericht van met jawel de definitieve aanslag daarbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

BastaRhymez schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:44:

[...]

Geen idee of ze dit met terugwerkende kracht terugstorten / verrekenen met je. Het klinkt nogal fraudegevoelig (wat als ik mijn inkomen nou heel laag zet over 2019, een flinke zak centen voor de KDV toeslag ontvang en dit wegsluis naar een andere rekening).

Ik weet wel, dat als je nog centen terug krijgt van de Toeslagen je daar ook nog rente over krijgt als je afwacht. Toeslagen krijgen straks de bedragen uit de Definitieve aangifte en berekenen dan waar je recht op had + rente.
De bedragen die ik ingevuld heb zijn de bedragen die de belastingdienst heeft vastgelegd op 12-03. Dus die bedragen heb ik ook ingevuld bij de toeslagen voor 2019.

Ik zie al bij Toeslagen, dat het bedrag uitgekeerd wordt binnen 1 maand na vastleggen. Of dit nu geschat of vastgelegd inkomen is.
Aangezien ik al mijn vastgelegd inkomen wist van de belastingdienst zelf, had ik dit al ingevuld.

Op 1 januari 2019 hadden ze bij de belastingdienst onder toeslagen mijn bruto jaarloon te hoog ingezet, dus ik kreeg niks en mijn partner ook niet i.v.m gezamenlijke inkomsten.
Nu omdat ik de vastgestelde jaar inkomen heb vanuit de belastingdienst, heb ik die alvast ingevuld bij mijn toeslagen. Daaruit kwam 790 euro in totaal (kindgebonden budget + zorgtoeslag) Het vastgesteld inkomen zal het zelfde inkomen zijn die ik alvast heb ingevuld.

Tenzij de belastingdienst weer opnieuw mijn vastgesteld inkomen die ze op 12 maart aangemaakt hebben gaan aanpassen.

[ Voor 21% gewijzigd door Xtr3me4me op 03-04-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

BastaRhymez schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:58:
@DropjesLover Leg hem naast die van vorig jaar en kijk waar de verschillen zitten.
Op basis van wat jij hier deelt, valt er verder weinig over te zeggen...
En @BastaRhymez
Ik heb zojuist de aangiftes van 2018 en 2019 naast elkaar gelegd.
Mn vrouw heeft in 2019 €2k minder verdiend (half jaar 1 dag onbetaald ouderschapsverlof), maar ook €5k minder belasting afgedragen (€9k in 2018, €4k in 2019). Er was al iets bijzonders gebeurd dat ze 1 maand per ongeluk bijna dubbel loon gekregen had, en waar geen belasting over afgedragen was...

Wat dus in belasting neer komt op ongeveer het door haar betaalde bedrag van een weekje Tenerife in maart dat niet door ging :P
Het veiligste is om over 6 maanden pas de reisvoucher om te laten zetten in geld (als je de voucher weigert en de toko gaat failliet voordat jij je geld hebt, is het niet gedekt door het garantiefonds GSR, als je het later casht wel)

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaddoman
Is er al iemand die een reactie heeft ontvangen in de vorm van een voorlopige of definitieve aanslag over het jaar 2019?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
Ik niet aangifte gedaan op 1 maart

[ Voor 68% gewijzigd door BabyRattle op 07-04-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 07:09
Afgelopen jaren soms begin maart, maar ook wel eens eind maart aangifte gedaan. Eigenlijk altijd begin mei bericht gehad en grofweg een week later de teruggave op de rekening.

Zelfs afwijkende omstandigheden (huis kopen, verhuizen, samenwonen) had geen invloed op het eerder/later bericht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

B-Real schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:26:
Afgelopen jaren soms begin maart, maar ook wel eens eind maart aangifte gedaan. Eigenlijk altijd begin mei bericht gehad en grofweg een week later de teruggave op de rekening.

Zelfs afwijkende omstandigheden (huis kopen, verhuizen, samenwonen) had geen invloed op het eerder/later bericht krijgen.
Idem hier. Kreeg afgelopen 3 jaar teruggave en dit kwam altijd begin mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:00

Theo

moederbord

Ik ben met iemand bezig met de belastingaangifte. Deze persoon heeft in 2019 bijna 1.000 euro betaald aan VAVO kosten bij het LOI (als volwassene thuis je middelbare school per vak afronden) Alleen is het discutabel of deze kosten als studiekosten mogen worden opgevoerd. Er is een docent op afstand en een leertraject. Alleen de vraag is of de vavo valt onder een studie voor een (toekomstig) beroep. Het lijkt mij van wel gezien de arbeidskansen significant toenemen als je een havo diploma hebt. Iemand ervaring hiermee?
De studie of opleiding is voor uw (toekomstig) beroep en is een leertraject
Dat laatste betekent dat u kennis opdoet onder begeleiding of toezicht.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Jup, lijkt me geen enkel probleem en totaal niet discutabel. Waarom zou je het anders doen als het niet voor je toekomstige beroep is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Gaddoman schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:49:
Is er al iemand die een reactie heeft ontvangen in de vorm van een voorlopige of definitieve aanslag over het jaar 2019?
Ja, voorlopige aanslag 2019 is reeds uitbetaald (zat ongeveer 3 weken tussen indienen en uitbetalen).
Definitieve aangifte 2019 nog geen bericht over ontvangen, maargoed ze hebben nog effe he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Iemand al wat gehoord? Hier zelf nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:09
Xtr3me4me schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:19:
Iemand al wat gehoord? Hier zelf nog niks.
Begin Mei ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:23:
[...]

Bij mij op 13-03 vastgesteld, nog geen brief overigens :)
Wat mij opvalt is dat voorgaande jaren deze pas was vastgesteld halverwege/eind april, terwijl ik altijd begin maart aangifte doe. Mogelijk dus dit jaar een keer eerder ons geld :P
Nou deze "mythe" kan dus ook weer de koelkast in :+ nog helemaal niks gehoord ondanks dat het inkomen is vastgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:28
Sparxy86 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:04:
[...]

Makkelijkst is om per onderdeel te vergelijken, hoeveel verschil zit er tussen de heffingskortingen van vorig jaar en dit jaar? Hoeveel verschil in hypotheekrenteaftrek tussen vorig en dit jaar?
@BastaRhymez

Gaat het om een lening voor aankoop, onderhoud of verbouwing van de woning met postcode...

Deze stond op nee.
Nu komt het bedrag wel in de buurt van vorig jaar.

Te snel gelezen en geklikt.
Ging er beetje vanuit, als jullie al zoveel weten, dan weet je ook dat je hier een ja kunt aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ben nu ook begonnen aan de belastingaangifte 2019 :).
Vorige jaren kon ik altijd de verdeling zo zetten dat een van ons 41 euro belasting moet betalen (= nihil), wat dus een voordeel van 41 euro oplevert. Ik krijg nu de verdeling niet zo. Is dat gewijzigd tegenwoordig ?

[ Voor 52% gewijzigd door Sport_Life op 18-04-2020 16:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radjesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06 06:29

Radjesh

hoi

Sport_Life schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:47:
Vorige jaren kon ik altijd de verdeling zo zetten dat een van ons 41 euro belasting moet betalen (= nihil), wat dus een voordeel van 41 euro oplevert. Ik krijg nu de verdeling niet zo. Is dat gewijzigd tegenwoordig ?
Heb ik ook geprobeerd, enkel niet gelukt. Verleden jaar wel >:)

Niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1375930

Hallo als je een aangifte digitaal voor een overledene doet, kun je kiezen of je fiscaal partner wilt zijn of niet. Als je aanklikt ja, ga je naar je eigen aangifte. Als je wilt kijken hoe of wat dat uitpakt, maar je wilt later toch geen fiscaal partner zijn, kun je dan gewoon weer aangeven van niet? Sorry voor de stomme vraag maar ik kan het nergens vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:31
Anoniem: 1375930 schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:52:
Hallo als je een aangifte digitaal voor een overledene doet, kun je kiezen of je fiscaal partner wilt zijn of niet. Als je aanklikt ja, ga je naar je eigen aangifte. Als je wilt kijken hoe of wat dat uitpakt, maar je wilt later toch geen fiscaal partner zijn, kun je dan gewoon weer aangeven van niet? Sorry voor de stomme vraag maar ik kan het nergens vinden.
Je kan niet kiezen om wel of geen fiscaal partner van elkaar te zijn met terugwerkende kracht...

https://www.uitvaart.nl/i...laatste-aangifte-f-biljet

Je kan wel kiezen of je na het overlijden fiscaal partner wil blijven voor het hele jaar of niet. Om uit te zoeken of het een groot verschil maakt: gewoon aanmaken, kijken wat er uitkomt en dan verwijderen voordat je de aangifte daadwerkelijk verzendt

[ Voor 23% gewijzigd door President op 19-04-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Sport_Life schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:47:
Dat kan nog steeds, maar het is afhankelijk van je individuele situatie of die mogelijkheid in het 'spectrum' van mogelijke uitkomsten zit.
Of je een voorlopige aanslag hebt gehad speelt ook mee; zo ja, dan is de kans groter dat de eindbedragen van de definitieve aanslag klein zijn en -41 dus een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-06 14:34
Bij mij was het "omslagpunt" 46 euro. Daaronder hoefde ik niets af te dragen en kreeg mijn vrouw terug. Daarboven moest ik ineens meer dan 90 euro bijbetalen en kreeg zij ook nog eens aanzienlijk minder terug. Loonde echt om even te puzzelen waar de precieze grens lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Anoniem: 677216 schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:28:
[...]

Dat kan nog steeds, maar het is afhankelijk van je individuele situatie of die mogelijkheid in het 'spectrum' van mogelijke uitkomsten zit.
Of je een voorlopige aanslag hebt gehad speelt ook mee; zo ja, dan is de kans groter dat de eindbedragen van de definitieve aanslag klein zijn en -41 dus een optie is.
Dat vind ik vreemd. Iedere aangifte zou toch onderaan de streep op 41 euro kunnen uitkomen voor wat betreft verschil tussen wat de werkgever inhoudt en de aangifte ?
Heb helaas geen tijd over anders had ik de boel in Excel naberekend :P

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 19-04-2020 18:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:11
Sport_Life schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:49:
[...]

Dat vind ik vreemd. Iedere aangifte zou toch onderaan de streep op 41 euro kunnen uitkomen voor wat betreft verschil tussen wat de werkgever inhoudt en de aangifte ?
Nee, als je beide bij 0 euro aan aftrekposten al geld terug zou krijgen, gaat het je nooit lukken om op 41 dan wel 46 euro bijbetalen uit te komen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Sport_Life schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:49:
[...]

Nee hoor, je kunt maar een beperkt aantal posten tussen partners schuiven. Dat is namelijk de manier om op een bepaald bedrag uit te komen.
Stel dat partner A 1000 moet terugkrijgen en partner B 1000 moet betalen (samen netto 0), dan zou je verwachten dat je het zo kan regelen dat A 41 terugkrijgt en B 41 moet betalen (wat dan wordt kwijtgescholden).
Maar als het voordeel van overdraagbare aftrekposten slechts 500 is, kan je de balans nooit zo ver verschuiven dat je op die bedragen uitkomt.

Met voorlopige aanslag bedoel ik niet de inhouding van de werkgever, maar de voorlopige aanslag die je zelf met de Belastingdienst kan regelen om bijvoorbeeld hypotheekrenteaftrek al gedurende het jaar uit te laten betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:34
Besluit genomen, ik moet een andere boekhouder. Na hem al een keer op een voordeeltje moeten wijzen waardoor wij 1000 euro extra terug zouden krijgen, dit jaar weer een blunder. Donderdag de boel ingevuld (eerste volledige jaar als ondernemer). Vraag me niet waarom maar zaterdagochtend in bed denk ik ineens: F*ck, de premie voor de (prive betaalde) arbeidsongeschiktheidsverzekering zijn we vergeten af te trekken (toch een netto post van 1500 euro).
Hij gaat het corrigeren maar ik denk weleens dat ik er meer van weet dan hij :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-07 18:10

Barrycade

Through the...

ybos schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:12:
Besluit genomen, ik moet een andere boekhouder. Na hem al een keer op een voordeeltje moeten wijzen waardoor wij 1000 euro extra terug zouden krijgen, dit jaar weer een blunder. Donderdag de boel ingevuld (eerste volledige jaar als ondernemer). Vraag me niet waarom maar zaterdagochtend in bed denk ik ineens: F*ck, de premie voor de (prive betaalde) arbeidsongeschiktheidsverzekering zijn we vergeten af te trekken (toch een netto post van 1500 euro).
Hij gaat het corrigeren maar ik denk weleens dat ik er meer van weet dan hij :X
Maar wat is dan de toegevoegde waarde van de(ze) boekhouder als je het dus ook zelf lijkt te kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:34
Barrycade schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:27:
[...]

Maar wat is dan de toegevoegde waarde van de(ze) boekhouder als je het dus ook zelf lijkt te kunnen?
Ik heb me gewoon goed ingelezen (onder andere dit forum!) omdat ik wil weten waar ik het over heb maar ben er van overtuigd dat een goede(!) boekhouder zeker meerwaarde kan bieden. Ik heb geen belastingrecht gestudeerd :P
BTW aangiftes doe ik zelf, en de jaarcijfers ook zelf op maar zoek graag een soort sparringpartner die de boel checkt en eventueel tweakt zodat er nog wat voordeeltjes te behalen zijn :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• morm
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:38
Hier definitieve aanslag binnen. Dagtekening 25 april, dus ergens begin volgende week waarschijnlijk op de rekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:54
Ja hier ook definitieve aanslag binnen :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-06 07:23

d0s

sssst

Hier ook binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Co1967
  • Laatst online: 31-05 20:20
veranderd !

[ Voor 95% gewijzigd door Co1967 op 27-04-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:40
Co1967 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:34:
Eens kijken of iemand hierop een antwoord weet.
Manlief krijgt 700 euro terug
Ikzelf moet 722 euro betalen.
Beide dit jaar geen brief gehad van de belasting.
Als we de belasting invullen zou er dus een totaal van 22 euro betaald moeten worden ( wordt niet geïnt )

Moet ik nu wel of niet de papieren invullen ??

PS.
Geen eigen huis en geen aftrekposten !
Beide werken via uitzendbureau.
Volgens mij werkt het zo niet. Als je de aangifte invult en als fiscaal partner zo kunt schuiven dan het op -22 / 0 uitkomt, hoef je inderdaad niets te betalen. Maar die 722 moet je als het zo blijft gewoon betalen.

Hoe weet je overigens dat je iets krijgt of iets ontvangt als je de aangifte niet ingevuld hebt?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Klopt. Het gaat er om of het individuele te betalen bedrag onder de 42 euro blijft (door schuiven met posten). In dit geval zal dus de één 700 terugkrijgen en de ander 722 moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaddoman
voor de mensen die de definitieve aanslag binnen hebben, wat is de datum van jullie vaststelling van het inkomen over 2019? Dit zie je door naar 'mijn gegevens' te gaan en vervolgens op je inkomensverklaring te klikken.

[ Voor 28% gewijzigd door Gaddoman op 21-04-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
Ik heb mijn aangifte in maart verstuurd met helaas een geschatte WOZ-waarde omdat de gemeente hier heel erg traag is. Nu blijkt deze een stuk hoger uit te vallen.
Twee vraagjes van mijn kant:
Als ik nu de aangifte aanpas en verstuur, ga ik dan nog steeds mee met de eerste lichting van tot 1 april?
Ik wil in beroep gaan op de woz-waarde omdat het om een huis in aanbouw gaat waarvan de waarde op 1-1-2018 veel te hoog is geschat. Moet ik dan wel alvast de aangifte aanpassen of kan ik mijn bezwaar aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Co1967
  • Laatst online: 31-05 20:20
veranderd !

[ Voor 101% gewijzigd door Co1967 op 27-04-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Capacitor schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:44:
Ik heb mijn aangifte in maart verstuurd met helaas een geschatte WOZ-waarde omdat de gemeente hier heel erg traag is. Nu blijkt deze een stuk hoger uit te vallen.
Twee vraagjes van mijn kant:
Als ik nu de aangifte aanpas en verstuur, ga ik dan nog steeds mee met de eerste lichting van tot 1 april?
Ik wil in beroep gaan op de woz-waarde omdat het om een huis in aanbouw gaat waarvan de waarde op 1-1-2018 veel te hoog is geschat. Moet ik dan wel alvast de aangifte aanpassen of kan ik mijn bezwaar aanpassen?
Er bestaat geen eerste lichting tot 1 april, echter als je hem aanpast zal deze uiteraard opnieuw bekeken moeten worden. Als die nog niet bekeken was, heb je dus ook gewoon kans dat hij net zo snel komt als je huidige aangifte.

@Gaddoman die mythe kun je loslaten dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:33
Gaddoman schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:43:
voor de mensen die de definitieve aanslag binnen hebben, wat is de datum van jullie vaststelling van het inkomen over 2019? Dit zie je door naar 'mijn gegevens' te gaan en vervolgens op je inkomensverklaring te klikken.
11-04-2020.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
Martinusz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:01:
[...]

Er bestaat geen eerste lichting tot 1 april, echter als je hem aanpast zal deze uiteraard opnieuw bekeken moeten worden. Als die nog niet bekeken was, heb je dus ook gewoon kans dat hij net zo snel komt als je huidige aangifte.

@Gaddoman die mythe kun je loslaten dus ;)
Bedoelde ook niet echt lichting eigenlijk :P meer de belofte van de belastingdienst dat je bericht krijgt voor 1 juli als je voor 1 april aangifte doet. Vroeg me dus af of die verviel als je hem aanpast. Lijkt me wel trouwens :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Hier 12-03 inkomsten verklaring van belastingdienst, maar zelf niks binnen.
Denk dat het echt helemaal random is en niks met te maken heeft met wanneer de inkomsten verklaring vastgelegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Capacitor duh... tuurlijk komt die dan te vervallen, je doet een aanpassing, dus een (voor de belastingdienst) nieuwe aangifte.

Zou mooi zijn, de eerste dag 'm insturen en de dan 30 april 23:59 uur de definitieve versie verzenden en dan de garantie willen hebben dat je voor 1 mei reactie krijgt 8)7 (even in het extreme getrokken natuurlijk, geen persoonlijke aanval op jou).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:02
Capacitor schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:44:
Heb je dan wel de goede WOZ waarde? Je moet de waarde hebben die je begin 2019 hebt ontvangen van de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
Out.of.Control schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:21:
[...]

Heb je dan wel de goede WOZ waarde? Je moet de waarde hebben die je begin 2019 hebt ontvangen van de gemeente.
Weet ik, het betreft echter een nieuwbouwwoning. Ik heb gisteren de waardes gekregen voor 2017, 2018 en 2019.
Geen idee waarom dat allemaal zo lang moest duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:02
Dan heb ik niks gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:30
Ik heb een definitieve aanslag ontvangen. Zie alleen dat het verstuurd is met de post. Verzenddatum: 23-4-2020, dagtekening: 02-05-2020. Datum vaststelling inkomen lag eerst ergens in maart, maar zie nu dat het gewijzigd is naar 17-4-2020.

Ik neem aan dat de digitale definitieve aanslag dan wel zo online komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

TZC-T1-FX schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:29:
Ik heb een definitieve aanslag ontvangen. Zie alleen dat het verstuurd is met de post. Verzenddatum: 23-4-2020, dagtekening: 02-05-2020. Datum vaststelling inkomen lag eerst ergens in maart, maar zie nu dat het gewijzigd is naar 17-4-2020.

Ik neem aan dat de digitale definitieve aanslag dan wel zo online komt.
Nice, hier helaas nog niks. Zelfs op 1 maart om 05:00 ingediend. Hopelijk krijg ik snel bericht.

Vaststelling op 12-03.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dinsdag de definitieve aanslag via mijn.overheid.nl ontvangen voor zowel mijn vrouw als ik. En gisteren de brieven. Vaststelling was eerst in maart, maar staat nu op 11-4.
Aangifte heb ik 1 maart rond 20:00 gedaan.

Mijn vader heeft nog helemaal geen bericht en die aangifte heb ik gelijk om 00:30 gedaan. En deze was ook veel simpeler met invullen.

Dus denk dat moment van aangifte niet alles zegt over het moment van ontvangen aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Was daarbij het bedrag ook anders van de vaststelling inkomen dan toen in maart? Of is het bedrag hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
Bedrag was bij mij exact hetzelfde. Wellicht dat de datum wijzigt als je “in de batch” zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

TZC-T1-FX schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:12:
Bedrag was bij mij exact hetzelfde. Wellicht dat de datum wijzigt als je “in de batch” zit.
Ahh top! Nou we wachten maar af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:10:
Was daarbij het bedrag ook anders van de vaststelling inkomen dan toen in maart? Of is het bedrag hetzelfde?
Hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:22

GG85

.......

Grappig, dacht ook even kijken. Niks mij Mijn Overheid maar wel bij de Belastingdiest de melding dat de definiteve aanslag 2019 er is maar kan hem nog niet downloaden. Als in, geen link om op te klikken.
Dagtekening overigens 2 mei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

GG85 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:45:
Grappig, dacht ook even kijken. Niks mij Mijn Overheid maar wel bij de Belastingdiest de melding dat de definiteve aanslag 2019 er is maar kan hem nog niet downloaden. Als in, geen link om op te klikken.
Dagtekening overigens 2 mei
Heb je het vermoedelijk morgen via mijn overheid. Jeetje mazzelaars. Ik wacht nog steeds.
Krijg wel dik geld terug van hun, daarom wacht ik op smacht en hoop op definitieve aanslag. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:09
Hier ook een aanslag te zien maar kan hem nog niet bekijken. Verzenddatum: 24‑04‑2020. Dagtekening: 02‑05‑2020. Benieuwd wanneer hij zichtbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-06 07:23

d0s

sssst

Bij mij stond er op mijn belastingdienst alleen de melding, maar op mijn overheid was de aanslag gewoon te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1380790

Gaddoman schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:46:
Als ik mijn belastingaangifte over de afgelopen jaren open die ik zelf ditgitaal heb opgesteld en verstuurd krijg ik de onderstaande tekst gezien geel gemarkeerd bij het tabblad 'Overzicht belasting en premies' en 'Inkomstenbelasting' onderaan de aangifte.

-U hebt uw aangifte nog niet helemaal ingevuld. In deze berekening zijn dus nog niet alle gegevens verwerkt.
-Dit bedrag is exclusief belastingrente. U kunt geen rechten ontlenen aan dit bedrag of de berekening ervan.
De details van de berekening ziet u hierna bij ''Berekening inkomstenbelasting en premie
volksverzekeringen''.
-U ziet de berekening van de inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen die u terugkrijgt. Klik op een
regel om de details te bekijken.
U hebt uw aangifte nog niet helemaal ingevuld. In deze berekening zijn dus nog niet alle gegevens verwerkt.

Al mijn aangifte zijn al definitief verwerkt, daarom vraag ik me af hebben meerdere mensen hier last van? Nogmaals het gaat niet om een ontvangen bericht van de belastingdienst, maar om de verstuurde ingevulde aangifte over de afgelopen jaren.
Goedendag. Vandaag viel mij precies hetzelfde op. "Nog niet helemaal ingevuld" op voorgaande jaren maar naar mijn weten heb ik dat wel gedaan. De definitieve aanslag is ook gewoon binnen gekomen en heb ik betaald. Er zijn geen aparte brieven binnen gekomen over het "nog niet helemaal ingevuld" onderwerp. Als ik het ingevulde aanslagformulier weer open wordt ook nergens aangegeven waar er iets ontbreekt of onjuist is. Weet iemand ondertussen meer of wordt het telefonisch navragen bij de belastingdienst? Groet, André. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
Vandaag de definitieve aanslag digitaal ontvangen in mijn.overheid.nl, dus niet op mijn.belastingdienst.nl.

Op mijn.belastingdienst.nl is alleen te zien dat ik een definitieve aanslag heb ontvangen (met dagtekening + verzenddatum) en dat deze per post naar mij is verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06:54
Anoniem: 1380790 schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:14:
[...]

Goedendag. Vandaag viel mij precies hetzelfde op. "Nog niet helemaal ingevuld" op voorgaande jaren maar naar mijn weten heb ik dat wel gedaan. De definitieve aanslag is ook gewoon binnen gekomen en heb ik betaald. Er zijn geen aparte brieven binnen gekomen over het "nog niet helemaal ingevuld" onderwerp. Als ik het ingevulde aanslagformulier weer open wordt ook nergens aangegeven waar er iets ontbreekt of onjuist is. Weet iemand ondertussen meer of wordt het telefonisch navragen bij de belastingdienst? Groet, André. }:|
bij mij staat er dat die nog helemaal niet is ingevuld maar goed heb ook een boekhouder die niet zo vlot is :)

krijg net bericht van hem dat die uitstel heeft gevraagd voor de meeste klanten in verband de corona ach wat in het vat zit verzuurd niet 8)

[ Voor 8% gewijzigd door bie100 op 28-04-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shjibster
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-05-2020
Aanslag alleen zichtbaar maar niet te downloaden in Mijn Belastingdienst (24-04-2020). Nog niet zichtbaar in Mijn Overheid. Dagtekening 2 mei....

Na de dagtekening word het bedrag overgemaakt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaddoman
Wie heeft er ervaring met het bewaren van bewijzen van zijn aftrekposten als particulier. Ik heb nu een aantal jaren aftrekposten opgevoerd bij mijn aangifte over de afgelopen jaren, deze zijn allemaal definitief. Aangezien je als particulier geen bewaarplicht hebt, mag de belastingdienst nog aanvullende informatie opvragen nadat de aangifte definitief is vastgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Nu online

Agent47

Shjibster schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:05:
Aanslag alleen zichtbaar maar niet te downloaden in Mijn Belastingdienst (24-04-2020). Nog niet zichtbaar in Mijn Overheid. Dagtekening 2 mei....

Na de dagtekening word het bedrag overgemaakt toch?
Exact hetzelfde hier :9 Vaak binnen 2 weken na dagtekening dacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Agent47 op 28-04-2020 16:16 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

Let op:
Vertellen dat je de aangifte binnen hebt, is niet gewenst. Het bevat geen discussie- of andere toegevoegde waarde.