Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.441 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:19
Ja, maar load balancing is dan wel fijn.
Of altijd in de nacht laden (weinig andere verbruikers)

[ Voor 42% gewijzigd door BarryH op 24-02-2020 21:12 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazztardo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09 09:02
BarryH schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:11:
Ja, maar load balancing is dan wel fijn.
Of altijd in de nacht laden (weinig andere verbruikers)
Tja... dan denk ik dat het voor mij (regelmatig korte nachten en lange stukken rijden) toch beter is om voor een 3x16A oplossing te gaan. En als er dan ooit nog zonnepanelen op de nieuwe woning komen, dan heb ik in elk geval al 3 fases :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:39
Bazztardo schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:02:
[...]

Hey, dat is nieuw voor me, ik meende dat de Model3 16A per fase aan kan. Zou dit dan een kwestie zijn van een 32A automaat in de meterkast toevoegen, een dikke (laten we die discussie niet weer gaan voeren) kabel naar de Wall Charger trekken, en kan ik dan op (ongeveer) 7kW laden?
Bij 3 fasen maximaal 16a per fase. Maar op 1 fase kunnen twee boordladers gebruikt worden om zo tot 32a te komen.

Ja. Kabel met 4mm, TWC eraan en gaan. Met 7.2 moet eigenlijk altijd wel lukken. Zelfs als je hem gewoon pas vanaf 22 uur laat laden. Dit kun je gewoon in de auto instellen.

Op 3x16 zit je ook aan LB vast als er veel ander gebruik is. Dus dit is geen vrijbrief voor LB.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 24-02-2020 21:23 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bazztardo schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:15:
[...]

Tja... dan denk ik dat het voor mij (regelmatig korte nachten en lange stukken rijden) toch beter is om voor een 3x16A oplossing te gaan. En als er dan ooit nog zonnepanelen op de nieuwe woning komen, dan heb ik in elk geval al 3 fases :-)
Als je een ratio smart koopt 3x32A en die op 1 fase aansluit, kan je altijd nog je meterkast verbouwen....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazztardo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09 09:02
BarryH schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:26:
[...]

Als je een ratio smart koopt 3x32A en die op 1 fase aansluit, kan je altijd nog je meterkast verbouwen....
Hmm....even gegoogeld. Inclusief kWh-meter, load-balancing, lage instapkosten door te beginnen op 1x32, en als ik direct een 5x4mm2-kabel eraan hang, dan kan ik altijd nog naar 3x16 gaan... Dit zou maar zo eens een voordeligere optie dan een TWC kunnen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 16-09 14:03
Bazztardo schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:33:
[...]
Hmm....even gegoogeld. Inclusief kWh-meter, load-balancing, lage instapkosten door te beginnen op 1x32, en als ik direct een 5x4mm2-kabel eraan hang, dan kan ik altijd nog naar 3x16 gaan... Dit zou maar zo eens een voordeligere optie dan een TWC kunnen zijn!
Nog even opletten of DC lekstroombeveiliging al in je laadpaal is verwerkt, anders nog een (dure) type B aardlek nodig.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:28
Bazztardo schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:33:
[...]
Voordeliger misschien wel, maar vergis je ook niet in het gemak van het laadklep knopje op de TWC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miepz78
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-12-2022
teacher schreef op maandag 10 februari 2020 @ 22:03:
[...]

Nee, de 3x25 is je "hoofdzekering" die je zelf niet kan/mag vervangen. Daaronder hoort een selectieve zekering te zitten (van 16A), vandaar de 3x16A chint. Stel, er gaat iets mis met je paal, dan klapt als eerste de 3x16 eruit en blijft je hoofdzekering heel en zit je dus niet in het donker.

Nu heb je dus een 3x32A zekering; als er iets gebeurt in de paal, klapt als eerste je hoofdzekering eruit en mag je de "call of shame" naar je netbeheerder doen.

Conclusie: je paal is aangelegd door een prutser.

* teacher is cheap :P
Ter volledigheid: een andere monteur van dezelfde club is inmiddels langsgeweest en heeft de aardlekautomaat vervangen voor een B16. Met 100 excuses voor zijn prutsende collega. Eind goed al goed dus!!

En mijn paal doet het idd prima zonder abo. Thanks voor alle hulp en goede raad :-)

CompensatieTesla van Leaseplan: 11/12 LR AWD White, Black, Aero RN: 110257XXX VIN: JA! 20/12 levering 23/12!!!!!. WAS: LP besteld 8/10: SR+ PW/Zwart/18Aero / RN: 18/10 109668XXX / VIN: NIET / Leverdatum: NIET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
GeeMoney schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:51:
@MeZZiN welke extra kosten voor vastrecht? Van een 1-fase naar een 3x25A zorgt niet voor verhoging van je vastrecht. Wel eenmalige “ombouw” kosten natuurlijk.
Naar 3x35 kost dan wel weer gemiddeld €700,- .

Ik heb gewoon een TWC opgehangen en een losse kWh meter ertussen op 3-fasen. Veruit de goedkoopste oplossing.
En de TWC is volgens mij ook te limiteren op bijvoorbeeld 10A dacht ik, mocht je een 1-fase hebben en bang zijn dat er iets uitklapt is dat wellicht een optie?
3x25 geeft géén extra verhoging vastrecht( begreep ik van mijn ENEXIS) wel idd de ombouw kosten van EBEXIS, EN!! de kosten van de installateur om e.e.a. aan te passen van je eigen groepenkast gedeelte

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hansieo schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:19:
[...]

3x25 geeft géén extra verhoging vastrecht( begreep ik van mijn ENEXIS) wel idd de ombouw kosten van EBEXIS, EN!! de kosten van de installateur om e.e.a. aan te passen van je eigen groepenkast gedeelte
Dat is eenmalig, en past wel bij de aanschaf van een auto van 50+k. ;) Peanuts vergeleken met de kosten, en dan niet te vergeten: het gemak.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:37
voor wasmachines geld al dat het stopcontact op de wasmachinegroep rechstreeks op de meterkast aangesloten moet worden, zonder lasklemmen of iets dergelijks, ik zou dus een nieuwe kabel trekken.. dus zonder lasdozen of iets dergelijks.

is wel ff meer werk, en zonde van de kabel die er al ligt...
BarryH schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:49:
[...]

Schakelaar is waarschijnlijk niet ontworpen op 16A gedurende meerdere uren. Dus doorverbinden met lasklemmen of draad opnieuw in 1 keer trekken is beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:19
engelbertus schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:56:
voor wasmachines geld al dat het stopcontact op de wasmachinegroep rechstreeks op de meterkast aangesloten moet worden, zonder lasklemmen of iets dergelijks, ...

[...]
Die regel ken ik nog niet. Ik denk dat niemand die kent eigenlijk. Vroeger gold wel "apparaten boven 2000w op een eigen groep" maar ook die eis in in de nieuwere NEN 1010 vervallen. Ook toen werd er niets over lasdoppen/klemmen gezegd, en logisch ook. Lassen zijn niet altijd te vermijden, en mits goed aangebracht is er ook niets mis mee.

[ Voor 27% gewijzigd door hesselbeertje op 25-02-2020 20:02 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
JPDeckers schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 06:33:
[...]

Voordeliger misschien wel, maar vergis je ook niet in het gemak van het laadklep knopje op de TWC.
de ratio heeft ook een tesla uitvoering met knopje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik durf het bijna niet te vragen, want het komt in dit topic niet met zoveel woorden voor:
is het not-done (of misschien zelfs verboden) om het oplaadapparaat op te hangen in de garage en dan de auto binnen op te laden in plaats van op de oprit? :?

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom zou dat zo zijn? Je mag je eigen apparatuur toch monteren waar je wil?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Claude schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:08:
Ik durf het bijna niet te vragen, want het komt in dit topic niet met zoveel woorden voor:
is het not-done (of misschien zelfs verboden) om het oplaadapparaat op te hangen in de garage en dan de auto binnen op te laden in plaats van op de oprit? :?
Nee, daar is geen sprake van.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Dat kan zeker
De laadpaal binnen hangen en de kabel door de muur naar buiten voeren is ook een alternatief. Zie je buiten niks en de electronica hangt ook droog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:15

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik ben benieuwd van wie je de fabels hebt dat dat niet zou mogen...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het kan en het mag, dus. Bedankt voor de info.
De 'binnen-variant' was in het topic nog onbesproken, vandaar de vraag van een leek, die zich van vroeger nog herinnert, dat het old school opladen van een autoaccu met een acculader met waarschuwingen voor dampen gepaard ging. O-)

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:10
Misschien bang gemaakt voor binnen laden door Kassa van zaterdag

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Quincy5 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:53:
Misschien bang gemaakt voor binnen laden door Kassa van zaterdag
Zolang je geen 150KW fast-charger of 100KW in je auto gaat pompen ... denk ik dat je garage aansluiting veiliger is dan een "benzine" auto in je garage zetten... O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 20:53
BarryH schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:32:
[...]

Dat kan zeker
De laadpaal binnen hangen en de kabel door de muur naar buiten voeren is ook een alternatief. Zie je buiten niks en de electronica hangt ook droog
Ik heb de BlueCurent Hidden.
Deze is speciaal gemaakt om binnen op te hangen en enkel de kabel door de muur te voeren naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Hier ook even een vraagje over welke aansluiting/laadpaal te kiezen.

Ik krijg een Kia e-Niro 2019 die dus op 1 fase kan laden. In mijn woning heb ik nu een 1x35a aansluiting. De paal wordt geleverd via de Nuon en is een Alfen Eve Pro 22Kwh. Als ik het goed heb begrepen kan ik dan de Niro laden op 1x32a is 7,2kwh.

Dit uiteraard in de nacht met een loadbalancer er tussen.

Over 4 jaar wil ik dan de aansluiting laten aanpassen naar een 3fase variant. Ik laat direct een kabel leggen van voldoende diameter zodat ik straks eenvoudig na 3fase kan.

Zijn mijn aannames correct of zie ik zaken over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Klinkt goed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:14

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Rostares zo heb ik het ook. Je hebt een kabel nodig die voldoende aders heeft voor 3 fase, en de 2 extra fasen sluit je dan later aan. Komt wel een andere zekering en aardlek bij kijken dan tzt, maar je hebt in elk geval de paal alvast in huis.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:37
De link in het roze vak over laadpassen verwijst nog naar deel 1, is dat d ebedoeling? er is inmiddels een deel 2

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Claude schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:53:
De 'binnen-variant' was in het topic nog onbesproken, vandaar de vraag van een leek, die zich van vroeger nog herinnert, dat het old school opladen van een autoaccu met een acculader met waarschuwingen voor dampen gepaard ging. O-)
Een EV kan aan de laadpaal doorgeven dat hij wil laden met ventilatie. Dat is inderdaad bedoeld om een gevaarlijke opbouw van dampen te voorkomen.

In de praktijk hebben huidige EV's dat niet nodig omdat tegenwoordig accu's worden gebruikt met een andere chemische samenstelling die geen dampen vrijlaten als er wordt geladen. Bij zulk soort accu's moest je de accu ook eens in de zoveel tijd weer bijvullen.

Ik weet niet precies wat een zogenaamde granny charger gaat doen als de EV toch zegt dat hij ventilatie wil. Hoogstwaarschijnlijk breekt hij het laden dan af om een eventuele gevaarlijke situatie te voorkomen. De granny charger weet immers niet of hij buiten ligt of binnen en ik ben er nog geen tegen gekomen waar je dat op in kan stellen.

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:43
Ik wil graag bij mijn eigen huis de plaatsing van een nog nader te bepalen laadpaal voorbereiden zodat het voor de heren plug en play zal zijn qua kabels.

Wat is handig om te gebruiken voor een 3 fase 11kw aansluiting waarbij om en nabij 28 meter kabel nodig is? Door de kruipruimte en tuin met een mantelbuis incl. 5 aderige YMVK grondkabel van 6mm2? Uiteraard ook met een UTP voor eventuele connectie voor een verrekeningsmodule.

Ik twijfel nog of dit de juiste aanpak is, maar wil binnen nu en 9 weken het wel geregeld hebben :) Ik wil het graven namelijk niet uitbesteden aan de installateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@AnthonyR waar twijfel je aan dan? Dit lijkt me een prima aanpak. Of in elk geval een mantelbuis leggen met een koord er doorheen zodat tzt de juiste kabels getrokken kunnen, maar ik zie niks fout aan jouw plan.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 21:45
CyBeRSPiN schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:56:
@AnthonyR waar twijfel je aan dan? Dit lijkt me een prima aanpak. Of in elk geval een mantelbuis leggen met een koord er doorheen zodat tzt de juiste kabels getrokken kunnen, maar ik zie niks fout aan jouw plan.
Zorg wel dat er tot de daadwerkelijke installatie geen grond de mantelbuis in spoelt. Dus aftapen, of (tijdelijk) bovengronds laten eindigen.
Ik heb zelf een extra utp meegetrokken ivm optionele ip camera nabij de paal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dubbel utp voor het geval je wil loadbalancen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Weet iemand hoe je kan inloggen op een NewMotion Advanced laadpaal?
Ik heb een ssh inlogprompt via Ethernet maar kan niet inloggen.
*reactie mag ook via DM.

[ Voor 8% gewijzigd door internet4me op 28-02-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-09 13:18
Ik log in via de New Motion website. Geen idee hoe je ' direct' op de laadpaal inlogt en of dat überhaupt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 22:14
Ik wil graag binnenkort ook een Zappi 3 fase lader installeren. De auto kan max op 11kW opladen, dus die neemt 16A. Mag ik deze (in Belgie) aansluiten op een bestaande 20A 4polige automatische zekering?
Op die zekering zit de voeding van de schuur (met enkel wat verlichting en occasioneel gebruik van wat licht werkmateriaal).
Dit natuurlijk rekening houdende dat de zekering eruit kan klappen als de auto aan het laden is en ik meer dan 4A (3000W) zou trekken op de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
In Nederland moet een EV lader op een eigen groep. Ik kan me niet voorstellen dat dat in België anders is. Bovendien is het gewoon verstandig om te doen. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
internet4me schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:38:
*reactie mag ook via DM.
Stuur Matthias Dalheimer anders eens een berichtje, hij is de man achter https://gonium.net/blog/2017/12/22/mit-usb-zum-profit/
Meer leesvoer:
nieuws: Onderzoeker: beveiliging laadpalen elektrische auto's laat te wensen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

internet4me schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:38:
*reactie mag ook via DM.
Wat wil je precies bereiken? Zolang je een abbo hebt bij ze loopt alles via hun back office, zij kunnen de settings aanpassen. Ze bieden geen local API aan helaas (wat ergens best belachelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
CyBeRSPiN schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:28:
[...]

Wat wil je precies bereiken? Zolang je een abbo hebt bij ze loopt alles via hun back office, zij kunnen de settings aanpassen. Ze bieden geen local API aan helaas (wat ergens best belachelijk is).
Mijn NewMotion laadpaal werkt al geruime tijd niet naar behoren. Helaas is de service van de back-office niet goed. zelfs slecht te noemen. Mijn idee was om zelf maar eens te kijken. (als een echte tweaker). Vandaar de toegang.

*na bijna een jaar kloten, ben ik via tweakers er achter gekomen, dat de aangelegde ethernetkabel (door NewMotion) helemaal niet gebruikt werd. Terwijl dat juist de bedoeling was, omdat het 2g/3g bereik bij mij slecht is. Nu (na aanpassing NM) wordt de ethernet kabel meestal wel gebruikt maar gaat af en toe toch terug naar GPRS en daardoor af en toe naar offline. (dat laatste is mijn aanname)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Nou 14-3 wordt mijn laadpaal neergezet.
Tweedehands paaltje, 1 fase.

Nu gaat de kabel over de stoep lopen, dus ik zoek een goede kabelmat.
Iemand ervaringen met goede, betaalbare kabelmatten?

De ontheffing van de gemeente is hiervoor binnen 8)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49608566806_ce655b9b8a_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Verwijderd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:43:

[Afbeelding]
Zo netjes.
Is er in de buurt dan geen openbare laadpaal? Als ik het zo lees kan dit ook snel weer teniet gedaan worden. En dan zit je met de kosten opgescheept. Tenzij je baas betaalt natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:43:

[Afbeelding]
Gefeliciteerd, dat gaat veel extra comfort geven.
Ik zag laatst een stoeptegel met daarin een goot waar je de laadkabel door kan laten lopen.
Was volgens mij hier ergens :+

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
revolution-nl schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:48:
[...]

Gefeliciteerd, dat gaat veel extra comfort geven.
Ik zag laatst een stoeptegel met daarin een goot waar je de laadkabel door kan laten lopen.
Was volgens mij hier ergens :+
Klopt. Is het wellicht niet handig om zoiets te laten maken?
https://dongen.nieuws.nl/...kabels-elektrische-autos/

Een kabelmat is ook niet handig om dat elke weer op te ruimen.
Daarnaast hebben de invaliden er ook last van.

[ Voor 4% gewijzigd door Hunkaroglu op 02-03-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hunkaroglu schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:47:
[...]

Zo netjes.
Is er in de buurt dan geen openbare laadpaal? Als ik het zo lees kan dit ook snel weer teniet gedaan worden. En dan zit je met de kosten opgescheept. Tenzij je baas betaalt natuurlijk. ;)
Mwa, binnen een jaar heb ik het wel "terugverdiend".

Er zit wel een laadpaal, maar die is continu bezet. Ik heb een logboekje bijgehouden en er zijn zo'n 12 auto's die er actief gebruik van willen maken.
Hunkaroglu schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:50:
[...]

Een kabelmat is ook niet handig om dat elke weer op te ruimen.
Daarnaast hebben de invaliden er ook last van.
Dat mag ik uiteraard zelf niet doen, stoep is van de gemeente, lijkt mij een mooi gemeente initiatief!
Ik heb de gemeente een week geleden al op facebook getaged in dit bericht van de gemeente Dongen.

Maar op de korte termijn ben ik toch nog op zoek naar een kabelmat :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2020 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Hunkaroglu schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:50:
[...]

Dan ga je de stoep aanpassen, dus daarvoor zul je toestemming moeten hebben van de gemeente.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Bart ® schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:57:
[...]

Dan ga je de stoep aanpassen, dus daarvoor zul je toestemming moeten hebben van de gemeente.
https://www.ad.nl/auto/br...parkeerplaatsen~accbf390/

....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Wat moet je dan anders? Er zijn tal van mogelijkheden dat het gewoon veilig kan en om het steeds te verbieden en naar openbare laadpalen verwijzen is ook niet een optie. Meestal houden de buren wel rekening ermee en gunnen ze die parkeerplek ook. En stel dat er een keer iemand anders staat op die parkeerplek heb je gewoon pech. Die parkeerplek is immers niet van jou. Denk dat de eigenaar van de laadpaal dat ook niet heeft geclaimed in dit geval. Maar gewoon dichtbij zijn deur wil parkeren. Hij kon hem ook aan zijn gevel hangen en een kabel over de stoep laten lopen. Volgens mij gaat veiligheid voorop dan dat de gemeente moeilijk gaat doen over gemeente grond en claimen van parkeerplek. Ik heb nu een Verlengd Privaat Aansluitpunt aangevraagd bij de gemeente. En tevens ook de optie geboden om hetzelfde als die Dongenaar te doen. Ze zullen me weer verwijzen naar de dichtstbijzijnde openbare laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel h
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:10
Hunkaroglu schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 07:31:
[...]

Wat moet je dan anders? Er zijn tal van mogelijkheden dat het gewoon veilig kan en om het steeds te verbieden en naar openbare laadpalen verwijzen is ook niet een optie. Meestal houden de buren wel rekening ermee en gunnen ze die parkeerplek ook. En stel dat er een keer iemand anders staat op die parkeerplek heb je gewoon pech. Die parkeerplek is immers niet van jou. Denk dat de eigenaar van de laadpaal dat ook niet heeft geclaimed in dit geval. Maar gewoon dichtbij zijn deur wil parkeren. Hij kon hem ook aan zijn gevel hangen en een kabel over de stoep laten lopen. Volgens mij gaat veiligheid voorop dan dat de gemeente moeilijk gaat doen over gemeente grond en claimen van parkeerplek. Ik heb nu een Verlengd Privaat Aansluitpunt aangevraagd bij de gemeente. En tevens ook de optie geboden om hetzelfde als die Dongenaar te doen. Ze zullen me weer verwijzen naar de dichtstbijzijnde openbare laadpalen.
Kabels die in de openbare ruimte lopen moeten ook geregistreerd worden bij het Kadaster, dat is als particulier lastig. Als je dat niet doet dan ben je in conflict met de WIBON (Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken). Als dat niet gebeurd en een derde partij gaat graven en die komt dan onverwachts jouw kabel tegen en die partij loopt vertraging op, dan kan die jou daarvoor aansprakelijk stellen. Dat is ook een risico waar de overheid (in dit geval de gemeente) de burger voor kan beschermen. Kabels leggen in de openbare ruimte en dit ook beheersbaar te houden in de toekomst is nog niet eenvoudig.
Hoe is dat geregeld bij het Verlengd Privaat Aansluitpunt, wordt deze door de netbeheerder aangelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
marcel h schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:01:
[...]

Kabels die in de openbare ruimte lopen moeten ook geregistreerd worden bij het Kadaster, dat is als particulier lastig. Als je dat niet doet dan ben je in conflict met de WIBON (Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken). Als dat niet gebeurd en een derde partij gaat graven en die komt dan onverwachts jouw kabel tegen en die partij loopt vertraging op, dan kan die jou daarvoor aansprakelijk stellen. Dat is ook een risico waar de overheid (in dit geval de gemeente) de burger voor kan beschermen. Kabels leggen in de openbare ruimte en dit ook beheersbaar te houden in de toekomst is nog niet eenvoudig.
Hoe is dat geregeld bij het Verlengd Privaat Aansluitpunt, wordt deze door de netbeheerder aangelegd?
Geen idee eigenlijk. Ik had er wat over gelezen. Maar dat artikel dateert van 2016. Een aantal gemeenten deden een pilot. En volgens onderstaand rapport wordt het toegepast in een aantal gemeentes. Dus die vraag heb ik nu uitstaan bij mijn gemeente.
https://www.rvo.nl/sites/...20Aansluitpunt%202016.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
https://www.putkast.nl/Contactdoos.htm is wel een grappige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Klopt ook een optie. Had ik ook aangedragen. Er zijn tal mogelijkheden. Alleen het duurt te lang bij de gemeente om daar een uitspraak over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Laatst online: 19-07-2023
Weet iemand hoe ik de laadpaal behuizing van mijn NewMotion Advanced laadpaal kan demonteren om hem in dezelfde kleur als mijn Tesla te spuiten? Is dat überhaupt mogelijk?

Weet iemand ook welke RAL kleur het dichtstbij komt bij de blauwe Tesla kleur?

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Autopilot schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:08:
Weet iemand hoe ik de laadpaal behuizing van mijn NewMotion Advanced laadpaal kan demonteren om hem in dezelfde kleur als mijn Tesla te spuiten? Is dat überhaupt mogelijk?

Kwestie van klikken dacht ik? @teacher heeft ervaring volgens mij. Qua kleur kun je denk ik het best even met een waaier checken. Op de behuizing zal de kleur toch licht afwijken van de auto door de ondergrond denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Inspired op 05-03-2020 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

En inderdaad, aan de zijkant 4 keer een palletje indrukken en de kap eraf halen. In deel 1 van dit topic vind je een paar foto's.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 06-03-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Is er iemand die thuis een laadpaal heeft en die zowel voor een privé EV als voor een leaseauto gebruikt?
Ik heb een laadpaal via Vandebron en kwam er achter dat ik over de stroom die ik via de laadpas van Vandebron moet betalen (ook die van de eigen paal) BTW moet betalen. De vergoeding die ik krijg uitbetaald is zonder BTW.
Dit bleek niet anders te kunnen.
Uiteindelijk heb ik nu een account via ICUconnect waarmee ik inzicht heb in alle laadbeurten en deze kan downloaden. Ik heb het tarief van de paal op 0 gezet en heb met mijn werkgever een afspraak gemaakt dat ik de elke maand een voorschot krijg en eenmaal per jaar een afrekening maak van de zakelijk geladen stroom.
Is wel lastiger dan gewoon via de Travelcard laadpas laden, maar helaas had Vandebron geen andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24
Hier (Maastricht) is het plaatsen aan huis (zonder voortuin of mogelijkheden) niet toegestaan.
Ik zit dus vast aan (aanvraag van) een extra laadpunt publiek. Die zijn 11kw, op zich prima en op max. 200 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

marcel h schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:01:
Zeker niet, want het is achter de meter aangesloten.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
deejeebv schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:37:
Is er iemand die thuis een laadpaal heeft en die zowel voor een privé EV als voor een leaseauto gebruikt?
Ik heb een laadpaal via Vandebron en kwam er achter dat ik over de stroom die ik via de laadpas van Vandebron moet betalen (ook die van de eigen paal) BTW moet betalen. De vergoeding die ik krijg uitbetaald is zonder BTW.
Uiteindelijk heb ik nu een account via ICUconnect waarmee ik inzicht heb in alle laadbeurten en deze kan downloaden. Ik heb het tarief van de paal op 0 gezet en heb met mijn werkgever een afspraak gemaakt dat ik de elke maand een voorschot krijg en eenmaal per jaar een afrekening maak van de zakelijk geladen stroom.
Is wel lastiger dan gewoon via de Travelcard laadpas laden, maar helaas had Vandebron geen andere oplossing.
Kun je niet extra passen registreren met een ander tarief? Of gasten laten laden tegen 0 cent? Zou een paal met backend toch moeten kunnen. Met een NM is dit ook gewoon mogelijk.

Is eigenlijk gewoon een Alfen paal toch? Lijkt me sterk dat dit niet kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 05-03-2020 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:27

Laadklep je open doen, bovenaan zit een Torx, daarna de gehele klep een fractie naar links draaien, dan kan die er uit, daar zitten nog 4x Torx, en onderin de kap zitten schuin van onder nog ex Torx.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@deejeebv Hoezo krijg je de vergoeding zonder BTW? Steekt Vandebron dat zelf in zijn zak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:24:
@deejeebv Hoezo krijg je de vergoeding zonder BTW? Steekt Vandebron dat zelf in zijn zak?
Krijg ik via NM ook bij laden van gasten niet. BTW kunnen ze alleen overmaken als je een BTW nummer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-09 22:11

f.h

Ben me flink aan het inlezen en ik begrijp dat ICU Charging Equipment onderdeel is van Alfen. En dat de Alfen Eve Single Pro Line en de ICU Eve Single Pro Line in feite hetzelfde apparaat zijn.

Echter de ICU Eve Mini kan ik nog niet plaatsen, ik kan alleen een persbericht uit 2016 vinden. Behalve op websites van een aantal wederverkopers. Is dat gewoon een ouder model? Want die staat bijvoorbeeld weer niet op de site van Alfen?

Heeft iemand wat context / aanvullende info? Zijn er nog andere verschillen / overeenkomsten.

[ Voor 4% gewijzigd door f.h op 06-03-2020 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel h
Bart ® schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:59:
[...]

Zeker niet, want het is achter de meter aangesloten.
Dat vermoeden had ik al. Maar dat betekend dus dat de particulier dat zelf moet doen? Ik vraag me dan sterk af hoe dat met de registratie in het kadaster gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49

https://teslatap.com/undocumented/

Paint Color Codes – Tesla uses standard paint color codes. Some colors have multiple names or have changed names. You can also confirm the color on the label when you open the driver’s door. Look for the white label is near the bottom door jam. The paint code appears on the bottom line of the label after PNT. Check our in-depth article on Paint and coatings.

Color Code
White PBCW
Pearl White Metallic PPSW
Black PBSB
Obsidian Black Metallic PMBL
Red Multi-coat Metallic PMMR
Midnight Silver Metallic previously called New Grey PMNG
Silver Titanium Metallic, previously called Warm Silver PPTI
Deep Blue Metallic, previously called Ocean Blue PPSB
Brown Metallic (discontinued) PMAB
Blue Metallic (discontinued) PMMB
Green Metallic (discontinued) PMSG
Silver Metallic (discontinued, then reinstated) PMSS
Grey Metallic (discontinued), also called Dolphin Grey PMTG
Red Signature (limited availability) PPSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

marcel h schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:42:
[...]

Dat vermoeden had ik al. Maar dat betekend dus dat de particulier dat zelf moet doen? Ik vraag me dan sterk af hoe dat met de registratie in het kadaster gaat?
Daar zal de aannemer die de kabels legt, afspraken over moeten maken met het kadaster.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
f.h schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:10:
Ben me flink aan het inlezen en ik begrijp dat ICU Charging Equipment onderdeel is van Alfen. En dat de Alfen Eve Single Pro Line en de ICU Eve Single Pro Line in feite hetzelfde apparaat zijn.

Echter de ICU Eve Mini kan ik nog niet plaatsen, ik kan alleen een persbericht uit 2016 vinden. Behalve op websites van een aantal wederverkopers. Is dat gewoon een ouder model? Want die staat bijvoorbeeld weer niet op de site van Alfen?

Heeft iemand wat context / aanvullende info? Zijn er nog andere verschillen / overeenkomsten.
Het enige dat ik je kan mededelen is dat wij een Eve Single Pro Line hebben (met laadpoort, geen kabel) en tot nu toe geen centje pijn hebben. Alles werkt vlekkeloos, ook loadbalancing werkt uitstekend (ook over >15 meter afstand naar de DSMR meter). Ik heb ook nog gezocht naar de Eve Mini destijds maar het was niet eens een optie bij het contract (paal = onderdeel van het lease contract).

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel h
Bart ® schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:27:
[...]

Daar zal de aannemer die de kabels legt, afspraken over moeten maken met het kadaster.
Normaal gesproken is de aannemer niet de beheerder van een netwerk. Maar spreek je uit ervaring? Dan ben ik wel benieuwd welke aannemer(s) dit voor particulieren regelen. Ik ken ze namelijk nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

marcel h schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:50:
[...]

Normaal gesproken is de aannemer niet de beheerder van een netwerk.
Normaal gesproken is de aannemer de partij die een netwerk aanlegt. Ze leveren de revisietekeningen aan de netbeheerder, die dat vervolgens doorgeeft aan het Kadaster. Maar in deze situatie gaat dat natuurlijk niet, dus heeft de aannemer daarover afspraken moeten maken met het Kadaster. Ik zou niet weten hoe het anders kan zijn gegaan (tenzij er natuurlijk niets aan het Kadaster is doorgegeven).
Maar spreek je uit ervaring?
Ik heb een aantal jaar bij een netbeheerder gewerkt.
Dan ben ik wel benieuwd welke aannemer(s) dit voor particulieren regelen. Ik ken ze namelijk nog niet.
Ik ook niet. Maar voor een verlengd aansluitpunt zal het wel moeten.

Er zullen overigens wel meer afspraken gemaakt moeten worden, bijvoorbeeld precariobelasting. Dat doet een aannemer normaal ook niet. En een simpele huiseigenaar evenmin. Maar in deze situatie zal toch echt iemand iets moeten doen daarvoor.

[ Voor 12% gewijzigd door Bart ® op 06-03-2020 09:06 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel h
Bart ® schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:03:
[...]
Normaal gesproken is de aannemer de partij die een netwerk aanlegt. Ze leveren de revisietekeningen aan de netbeheerder, die dat vervolgens doorgeeft aan het Kadaster. Maar in deze situatie gaat dat natuurlijk niet, dus heeft de aannemer daarover afspraken moeten maken met het Kadaster. Ik zou niet weten hoe het anders kan zijn gegaan (tenzij er natuurlijk niets aan het Kadaster is doorgegeven).
[...]
Ik heb een aantal jaar bij een netbeheerder gewerkt.
[...]

Ik ook niet. Maar voor een verlengd aansluitpunt zal het wel moeten.

Er zullen overigens wel meer afspraken gemaakt moeten worden, bijvoorbeeld precariobelasting. Dat doet een aannemer normaal ook niet. En een simpele huiseigenaar evenmin. Maar in deze situatie zal toch echt iemand iets moeten doen daarvoor.
Ik denk dat we op één lijn zitten, heb ook ervaring bij gemeenten en netbeheerder. Maar voor zover ik weet is dat verlengde private aansluitpunt niet verder gekomen dan een pilot. Precario is gelukkig afgeschaft (overgangsperiode loopt tot 2022 voor gemeenten die het al hadden). Maar dat is nog wel het kleinste probleem. Het beheer van het net moet ook gedaan worden (o.a. voldoen aan de WIBON en dat is inderdaad meer dan het registreren bij het kadaster).
Maar om even terug te gaan naar de discussie dat de gemeente soepeler zou moeten omgaan en dit niet zou moeten verbieden. Dat vind ik nogal simpel gesteld, zolang er geen professionele partijen zijn die dit kunnen regelen voor een gemiddelde particulier. Een particulier kan dit simpelweg niet allemaal regelen, zeker niet op de lange termijn.

Als zo'n professionele partij er wel is, bijvoorbeeld een aannemer die ook als netbeheerder wil optreden, dan vraag ik mij af of dit uiteindelijk goedkoper is. Je hebt dan weliswaar goedkoper stroom dan bij een gemiddelde laadpaal, maar die partij zal ook jaarlijks een bedrag willen zien voor de beheerskosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

marcel h schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:25:
[...]

Ik denk dat we op één lijn zitten, heb ook ervaring bij gemeenten en netbeheerder. Maar voor zover ik weet is dat verlengde private aansluitpunt niet verder gekomen dan een pilot. Precario is gelukkig afgeschaft (overgangsperiode loopt tot 2022 voor gemeenten die het al hadden).
Precario is afgeschaft voor netbeheerders, maar dit is een private kabel, waar dus, afhankelijk van de gemeentelijke regelgeving, wel degelijk precariobelasting over geheven kan worden.
Maar dat is nog wel het kleinste probleem. Het beheer van het net moet ook gedaan worden (o.a. voldoen aan de WIBON en dat is inderdaad meer dan het registreren bij het kadaster).
Klopt, iemand moet de eigenaar/beheerder van de kabel zijn.
Maar om even terug te gaan naar de discussie dat de gemeente soepeler zou moeten omgaan en dit niet zou moeten verbieden. Dat vind ik nogal simpel gesteld, zolang er geen professionele partijen zijn die dit kunnen regelen voor een gemiddelde particulier. Een particulier kan dit simpelweg niet allemaal regelen, zeker niet op de lange termijn.
Klopt, daarom zie ik daar een rol voor de aannemer.
Als zo'n professionele partij er wel is, bijvoorbeeld een aannemer die ook als netbeheerder wil optreden, dan vraag ik mij af of dit uiteindelijk goedkoper is. Je hebt dan weliswaar goedkoper stroom dan bij een gemiddelde laadpaal, maar die partij zal ook jaarlijks een bedrag willen zien voor de beheerskosten...
Uiteraard. Er zitten flink wat haken en ogen aan een verlengd aansluitpunt. Een aansluiting met meerdere meters is een stuk simpeler, dan is het wel allemaal van de netbeheerder.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Laatst online: 19-07-2023
midego schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:22:
[...]

https://teslatap.com/undocumented/

Paint Color Codes – Tesla uses standard paint color codes. Some colors have multiple names or have changed names. You can also confirm the color on the label when you open the driver’s door. Look for the white label is near the bottom door jam. The paint code appears on the bottom line of the label after PNT. Check our in-depth article on Paint and coatings.

Color Code
White PBCW
Pearl White Metallic PPSW
Black PBSB
Obsidian Black Metallic PMBL
Red Multi-coat Metallic PMMR
Midnight Silver Metallic previously called New Grey PMNG
Silver Titanium Metallic, previously called Warm Silver PPTI
Deep Blue Metallic, previously called Ocean Blue PPSB
Brown Metallic (discontinued) PMAB
Blue Metallic (discontinued) PMMB
Green Metallic (discontinued) PMSG
Silver Metallic (discontinued, then reinstated) PMSS
Grey Metallic (discontinued), also called Dolphin Grey PMTG
Red Signature (limited availability) PPSR
Bedankt. Ik heb deze spuitbus gevonden. Alleen is dit een autolak voor reparaties aan de auto's bedoeld. Zou deze ook kunnen werken op de plastic kap van de lolo?

https://www.dregema.nl/we...ppsb-ocean-blue-metallic/

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Autopilot schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:04:
[...]

Bedankt. Ik heb deze spuitbus gevonden. Alleen is dit een autolak voor reparaties aan de auto's bedoeld. Zou deze ook kunnen werken op de plastic kap van de lolo?

Kijk of je een reserve kapje kan scoren. Kan je daar op oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
[...]

Deze lak dient men af te werken met blanke lak!

Ook wel handig, denk wel dat het dan moet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]

Ik denk dat je vooral een goede kans maakt als je er eerst (behalve goed schuren natuurlijk) een goede primer op spuit. Dan heb je een verse goed-hechtende laag als ondergrond. Een primer is er juist op gemaakt om op allerlei ondergronden te hechten.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

@Autopilot
Volgens mij is je stappenplan: flink schuren, Primer aanbrengen, licht opschuren voor hechting, die autolak aanbrengen, licht opschuren voor hechting, blanke lak aanbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Promy schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:42:
We hebben ook zonnepanelen en in de 2e helft van 2020 de (in Belgie) verplichtte slimme meter....(waardoor teruggeleverde stroom veel minder opbrengt)
Daar is, zoals reeds gezegd, de Zappi V2 uitermate voor geschikt (hou alleen rekening met een lange levertijd,in België tot 12 weken).
Ik begrijp alleen niet waarom met een digitale meter de teruggeleverde stroom minder zou opbrengen dan met een analoge? De Vlaamse salderingsregeling is exact hetzelfde voor een digitale meter en een analoge meter.
(België zegt in deze weinig want ieder gewest heeft zijn eigen salderingsregeling.)
f.h schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:10:

Klopt (wat betreft ICU en Alfen).
Volgens mij is de mini een verouderd model dat niet meer wordt gemaakt door Alfen.
Op de site van mijn verdeler was de mini in 2019 nog verkrijgbaar maar inmiddels ook daar in de aanbieding verdwenen.

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 06-03-2020 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

IvoB2 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:38:
Ik begrijp alleen niet waarom met een digitale meter de teruggeleverde stroom minder zou opbrengen dan met een analoge? De Vlaamse salderingsregeling is exact hetzelfde voor een digitale meter en een analoge meter.
(België zegt in deze weinig want ieder gewest heeft zijn eigen salderingsregeling.)
Dat brengt ook niet minder op, zolang er een salderingsregeling is. Zodra die er niet meer is, gaat het pas een verschil uitmaken.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Giesber schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:05:
Als je zonnepanelen hebt zou je nu al in de wachtrij moeten staan voor de installatie van een digitale meter (gratis). Hier kan je nakijken wanneer en of je op de planning staat.
Dat is de theorie maar in de praktijk kunnen ze gewoon de planning niet volgen.
Heb zelf een PV-installatie een monfase 40A installatie en een Alfen Eve Single pro line 32A laadpaal.
Kan inderdaad aan de P1 poort van de Digitale meter. Als je dat zinnens bent bij de aanleg wel een UTP (of beter een dubbele) kabel voorzien vanuit de laadpaal naar de meterplaats.

Standaard staat de P1 poort niet open op de Vlaamse DM. Dat moet je aanvragen bij netbeheerder Fluvius (wat trouwens een louter administratief en gratis gebeuren is). Je moet trouwens toch toestemming geven om als gebruiker op het overzichtsplatform van de DM te geraken.

Ik sta tot op heden nog steeds NIET op de planning voor de digitale meter (en ben voorlopig ook niet van plan hem vrijwillig aan te vragen). Ik kan perfect laden op 4 kW zonder de rest van het huishouden in gevaar te brengen (de hoofdzekering is er op 10 maanden gebruik nog nooit uitgegaan).
Bart ® schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:43:
Dat brengt ook niet minder op, zolang er een salderingsregeling is. Zodra die er niet meer is, gaat het pas een verschil uitmaken.
Ik know. :) Daarom ook de vraag waarom "Promy" dat dacht.
De salderingsregeling is voor 15 jaar vanaf eerste datum installatie bevestigd, ongeacht het type meter. De uitspraak inzake het beroep van de VREG zal nog wel even duren. En tegen die uitspraak heeft iedere prosument waarschijnlijk een digitale meter (of anders hebben Fluvius en de VREG een juridisch probleem met het gelijkheidsbeginsel). Maar dat is weer een ander verhaal/topic. :)
3_s schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:00:
@KenVandeput Ik weet niet dat de meerwaarde van loadbalancing opweegt tegen nu al een slimme meter hebben. Wat gaat de impact zijn op de GSC's?
Nihil. De GSC wordt gemeten via de MID gekeurde meter in je meterkast (waarvan je de waarde zelf periodiek moet doorgeven op het "groenemeterstanden platform van Eandis/Fluvius) en niet via de digitale meter. Deze laatste met alleen de afname en injectie op het aangesloten EAN-punt.
Makrolon schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 23:31:
Waarom wil je load balancing? Als je de auto instelt dat ie snachts laad als je weinig ander verbruik hebt heb je nooit een probleem en is ie altijd weer vol de volgende ochtend.
Omdat niet iedereen louter 's nachts wil opladen?
Om voorbereid te zijn op de afschaffing van de salderingsregeling? (hier in Vlaanderen loopt er een gerechtelijke procedure voor versnelde afschaf).
Om dat het bij een PV-installatie logischer is om zoveel mogelijk overdag te laden ipv 's nachts?
Als extra veiligheid. Uit gemakzucht,......

Reden genoeg te bedenken. :)
stormfly schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:40:
3x25 is idd normaal tarief. Daar kan je de auto in 6 uur mee vol gooien.

Je kunt op een Alfen laadpaal ook UTP gebruiken. WiFi denk ik niet, want je hebt niet altijd WiFi op de plaats van de laadpaal. Een UTP is makkelijker aan te leggen omdat er toch een kabel heen moet voor de stroom.
Je kan op een Alfen laadpaal (toch de Pro-line) zowel UTP aansluiten als een SIM 4G gebruiken.
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:03:
Dus je hebt een hoger tarief ingesteld dan de kostprijs van je energie contract? Dat moet je naar eer en geweten invullen.. Lijkt alsof je hier als fraudeur loopt te pochen, maar misschien begrijp ik het verkeerd? Met salderen krijg je voorlopig toch nog de kostprijs terug?
Ik weet niet hoe dat in NL werkt maar hier in Vlaanderen is dat geen enkel probleem.
1. Mijn afnametarief boven de 3.000 kWh is 27 cent/kWh.
2. De werkgever (ik stel dus zelfs niets in) vergoed mij per afgenomen kWh 37 cent (inclusief 21%BTW, overheid wint hier dus op want bij de saldering krijgt ze niets).
Laden onder de 3000 kWh (mijn jaarlijkse overproductie) levert mij dus netto 69 cent op en hierboven 43 cent.
Aangeven moet je die "winst" niet. Je wordt er al forfaitair op belast via de VAA regeling (en gelukkig is die bij een EV minimaal, ttz 4% van de catalogusprijs).

ps. In Vlaanderen krijg je voor injecteren geen cent terug. Hier betekent salderen dat je tussen twee meteropnames (10-14 maanden) evenveel kosteloos mag terugnemen als je geïnjecteerd hebt. Neem je minder terug ben je dat gewoon kwijt.
Voor nieuwe installaties vervalt deze regeling vanaf 01/01/2021. Dan kan je alleen nog de elektricteit salderen en betaal je bij afname de volle pot aan netkosten (grosso modo 2/3 van de factuur).
Voor bestaande installaties blijft de regeling gelden voor een periode van 15 jaar vanaf datum eerste installatie (en daar is ook al een rechtzaak tegen ingespannen).

Vanaf eind 2021/22 staan er al plannen op stapel om per kwartieruur te tariferen.

Een kat vindt er haar jongen niet meer in terug. Maar één dng is duidelijk: saldering is hier een aflopend verhaal. En voor de energieregulator liefst zo vlug mogelijk en met behulp van alle middelen.
Fermion schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:55:
[...]

Je maakt hier (zo te lezen) al een denk fout.

Wat als je andere groepen uit 16A bestaat, wat normaal. en je benut ze allemaal in vol vermogen... wat denk wat je hoofdzekering (vermoed 25A) doet? 12A+16A=28A... je hoofd zekering zal dan bezwijken.

Ik vermoed dat velen denken, zoals het maar op een aparte groep staat, dan gaat het altijd goed.
Dat kan je toch redelijk efficiënt en goedkoop voorkomen? Dan plaats je gewoon een eigen lagere automaat achter de hoofdzekering waar de andere groepen achter hangen.
Dan gaat die er als eerste uit en heb je geen kosten aan de hoofdzekering (moest dat nog geen automaat zijn).

[ Voor 73% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2020 15:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Inspired schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:08:
[...]

Kun je niet extra passen registreren met een ander tarief? Of gasten laten laden tegen 0 cent? Zou een paal met backend toch moeten kunnen. Met een NM is dit ook gewoon mogelijk.

Is eigenlijk gewoon een Alfen paal toch? Lijkt me sterk dat dit niet kan.
Ik kan helaas maar een tarief instellen op de paal, dus niet per pas anders. Als ik dat vooraf had geweten had ik niet voor Vandebron gekozen.
Ik heb wel een aanbieding gekregen van Elec2Go maar dat kost me €169 om de paal van een nieuwe SIM-kaart te voorzien. Bovendien zit je bij aanschaf van de paal via Vandebron vast aan een abonnement van 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Promy schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:37:
Ik wil graag binnenkort ook een Zappi 3 fase lader installeren. De auto kan max op 11kW opladen, dus die neemt 16A. Mag ik deze (in Belgie) aansluiten op een bestaande 20A 4polige automatische zekering?
Op die zekering zit de voeding van de schuur (met enkel wat verlichting en occasioneel gebruik van wat licht werkmateriaal).
Dit natuurlijk rekening houdende dat de zekering eruit kan klappen als de auto aan het laden is en ik meer dan 4A (3000W) zou trekken op de schuur.
Hou er ook rekening mee dat je in België de laadpaal en aansluiting na installatie en voor het in bedrijf stellen moet laten keuren door een erkende instantie. Kijk dan ook na of je aardlek nog voldoet. Dat is het eerste wat ze nameten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 15:57
IvoB2 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:59:
[...]

Dat kan je toch redelijk efficiënt en goedkoop voorkomen? Dan plaats je gewoon een eigen lagere automaat achter de hoofdzekering waar de andere groepen achter hangen.
Dan gaat die er als eerste uit en he bje geen kosten aan de hoofdzekering (moest dat nog geen automaat zijn).
Cascading kan lijkt mij, een extra 4 polige 20A automaat tussen je hoofdzekering (25A) en de rest van je groepen (16A) plaatsen om je hoofdzekering te besparen als er teveel wordt gebruikt, tijdens het laden van je auto.

20A automaat kost je nog met geen 15 euro. Goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
deejeebv schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:37:
Een van de redenen dat ik ook zelf onafhankelijk een laadpaal heb aangeschaft zonder een abonnement of wat dan ook, Webasto Live. Ben graag van total control op mijn spullen (tot waar het kan).

Thuis een EV lease auto. Gebruik mijn zakelijke laadpas en via E-Flux ontvang ik de verbruikte kosten terug op mijn rekening.

Op Webasto Live is het ook mogelijk te laden op je eigen kosten voor je Privé auto met de meegeleverde RFID druppel(s), dit gaat dan niet via je Back office.

[ Voor 3% gewijzigd door Fermion op 07-03-2020 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
deejeebv schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:52:
[...]

Ik kan helaas maar een tarief instellen op de paal, dus niet per pas anders. Als ik dat vooraf had geweten had ik niet voor Vandebron gekozen.
Ik heb wel een aanbieding gekregen van Elec2Go maar dat kost me €169 om de paal van een nieuwe SIM-kaart te voorzien. Bovendien zit je bij aanschaf van de paal via Vandebron vast aan een abonnement van 3 jaar.
Ik heb Webasto Live laadpaal en een E-Flux abonnement. Tarief stel ik in op de website van E-Flux. Mijn Webasto geeft alleen het verbruik door. Op E-Flux is het zelfs mogelijk per gebruiker (laadpas) een ander tarief in te stellen.

Daarnaast is het op de Webasto Live mogelijk laadbeurten buitenom de Backoffice te laten lopen (je ontvangt bij aanschaf van de paal extra RFID druppels).

E-Flux kost het afsluiten ongeveer 19 euro inclusief SIM en maandelijks ben je ongeveer 4 euro aan abonnement kosten kwijt en je zit 2 jaar aan vast.

https://www.e-flux.nl/abonnementen/

[ Voor 9% gewijzigd door Fermion op 07-03-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:27
IvoB2 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:59:
[...]

Dat is de theorie maar in de praktijk kunnen ze gewoon de planning niet volgen.
Heb zelf een PV-installatie een monfase 40A installatie en een Alfen Eve Single pro line 32A laadpaal.
Kan inderdaad aan de P1 poort van de Digitale meter. Als je dat zinnens bent bij de aanleg wel een UTP (of beter een dubbele) kabel voorzien vanuit de laadpaal naar de meterplaats.

Standaard staat de P1 poort niet open op de Vlaamse DM. Dat moet je aanvragen bij netbeheerder Fluvius (wat trouwens een louter administratief en gratis gebeuren is). Je moet trouwens toch toestemming geven om als gebruiker op het overzichtsplatform van de DM te geraken.

Ik sta tot op heden nog steeds NIET op de planning voor de digitale meter (en ben voorlopig ook niet van plan hem vrijwillig aan te vragen). Ik kan perfect laden op 4 kW zonder de rest van het huishouden in gevaar te brengen (de hoofdzekering is er op 10 maanden gebruik nog nooit uitgegaan).

[...]

Ik know. :) Daarom ook de vraag waarom "Promy" dat dacht.
De salderingsregeling is voor 15 jaar vanaf eerste datum installatie bevestigd, ongeacht het type meter. De uitspraak inzake het beroep van de VREG zal nog wel even duren. En tegen die uitspraak heeft iedere prosument waarschijnlijk een digitale meter (of anders hebben Fluvius en de VREG een juridisch probleem met het gelijkheidsbeginsel). Maar dat is weer een ander verhaal/topic. :)

[...]

Nihil. De GSC wordt gemeten via de MID gekeurde meter in je meterkast (waarvan je de waarde zelf periodiek moet doorgeven op het "groenemeterstanden platform van Eandis/Fluvius) en niet via de digitale meter. Deze laatste met alleen de afname en injectie op het aangesloten EAN-punt.
[...]

Omdat niet iedereen louter 's nachts wil opladen?
Om voorbereid te zijn op de afschaffing van de salderingsregeling? (hier in Vlaanderen loopt er een gerechtelijke procedure voor versnelde afschaf).
Om dat het bij een PV-installatie logischer is om zoveel mogelijk overdag te laden ipv 's nachts?
Als extra veiligheid. Uit gemakzucht,......

Reden genoeg te bedenken. :)

[...]

Je kan op een Alfen laadpaal (toch de Pro-line) zowel UTP aansluiten als een SIM 4G gebruiken.

[...]

Ik weet niet hoe dat in NL werkt maar hie rin Vlaanderen is dat geen enkel probleem.
1. Mijn afnametarief boven de 3.000 kWh is 27 cent/kWh.
2. De werkgever (ik stel dus zelfs niets in) vergoed mij per afgenomen kWh 37 cent (inclusief 21%BTW, overheid wint hier dus op want bij de saldering krijgt ze niets).
Laden onder de 3000 kWh (mijn jaarlijkse overproductie) levert mij dus netto 69 cent op en hierboven 43 cent.
Aangeven moet je die "winst" niet. Je wordt er al forfaitair op belast via de VAA regeling (en gelukkig is die bij een EV minimaal, ttz 4% van de catalogusprijs).

ps. In Vlaanderen krijg je voor injecteren geen cent terug. Hier betekent salderen dat je tussen twee meteropnames (10-14 maanden) evenveel kosteloos mag terugnemen als je geïnjecteerd hebt. Neem je minder terug ben je dat gewoon kwijt.
Voor nieuwe installaties vervalt deze regeling vanaf 01/01/2021. Dan kan je alleen nog de elektricteit salderen en betaal je bij afname de volle pot aan netkosten (grosso modo 2/3 van de factuur).
Voor bestaande installaties blijft de regeling gelden voor een periode van 15-jaar vanaf datum eerste installatie (en daar is ook al een rechtzaak tegen ingespannen).

Vanaf eind 2021/22 staan er al plannen op stapel om per kwartieruur te tariferen.

Een kat vindt er haar jongen niet meer in terug. Maar één dng is duidelijk: saldering is hier een aflopend verhaal. En voor de energieregulator liefst zo vlug mogelijk en met behulp van alle middelen.

[...]

Dan gaat die er als eerste uit en he bje geen kosten aan de hoofdzekering (moest dat nog geen automaat zijn).
Feit is dat de meeste makkelijk zonder load balancing kunnen, bij sommige laadpalen kost lb extra per maand, en dat vind ik dan zonde. Er zijn inderdaad situaties dat het wel handig is, maar noodzakelijk is het zeker niet voor de gemiddelde gebruiker.

Je punt over dat t veiliger zou zijn snap ik niet helemaal.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Fermion schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:40:
[...]

Cascading kan lijkt mij, een extra 4 polige 20A automaat tussen je hoofdzekering (25A) en de rest van je groepen (16A) plaatsen om je hoofdzekering te besparen als er teveel wordt gebruikt, tijdens het laden van je auto.

20A automaat kost je nog met geen 15 euro. Goed idee?
Of het een goed idee is weet ik niet maar ik heb dat hier zo al vier jaar - zonder enig probleem - op een monfase installatie hangen.
Makrolon schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:47:
[...]

Feit is dat de meeste makkelijk zonder load balancing kunnen, bij sommige laadpalen kost lb extra per maand, en dat vind ik dan zonde. Er zijn inderdaad situaties dat het wel handig is, maar noodzakelijk is het zeker niet voor de gemiddelde gebruiker.

Je punt over dat t veiliger zou zijn snap ik niet helemaal.
Ik doe het voorlopig ook al bijna een jaar zonder loadbalancing hoor. Niet omdat er een kostelijk abbo op zou zitten (dat zit er sowieso op voor de backend) maar omdat het een Alfen laadpaal is en ik nog geen digitale meter met P1 poort heb (gezien werkgever imv backend laadpaal oplegt kon ik niet op zijn kosten voor bv. een Zappi kiezen).
Onveilig is dat uiteraard niet (gezien ik de EV ingesteld heb op "slechts" 17A laden aan een 32A laadpaal).
Bedoelde eigenlijk dat het vooral "gemakkelijker" is. Ik laad thuis bij voorkeur zoveel mogelijk overdag (PV-installatie).

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KenVandeput
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-11-2020
In het kader van laadpaal installatie:

Is er hier een Belg die het juiste symbool kent om eendraadschema en situatieschema te updaten (Belgische keuring verplicht volgens AREI regels).

Indien iemand dat symbool in Visio format heeft zou het al helemaal geweldig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Weet iemand of er laadpalen zijn die je zo kan instellen dat bij einde laden van de auto het stopcontact aan de paal kant "van slot gaat" en de laadsessie beeindigd wordt?
zodat een andere gebruiker zich aan kan melden en kan gaan laden? (ipv wachten tot de eerste gebruiker weer terug is en zelf afkoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
BarryH schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:30:
Weet iemand of er laadpalen zijn die je zo kan instellen dat bij einde laden van de auto het stopcontact aan de paal kant "van slot gaat" en de laadsessie beeindigd wordt?
zodat een andere gebruiker zich aan kan melden en kan gaan laden? (ipv wachten tot de eerste gebruiker weer terug is en zelf afkoppeld?
Dat zijn er niet. Maar hoe kan die andere laden als je nog steeds het parkeerplek bezig houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Hunkaroglu
4 parkeervakken (2x2) met laadpaal in het midden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KenVandeput
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-11-2020
Bedankt! Die heb ik al in gebruik. Maar welk symbool? Is het OK om hetzelfde symbool te gebruiken als voor de zonnepanelen converter (AC/DC)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:26:
Krijg ik via NM ook bij laden van gasten niet. BTW kunnen ze alleen overmaken als je een BTW nummer hebt.
Jij hebt toch in beide gevallen geen BTW nummer? Waarom kunnen ze die van pas X (die toevallig van jezelf is) de BTW wel betalen bij pas Y (van de buurman) niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JeroenE schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:07:
[...]
Jij hebt toch in beide gevallen geen BTW nummer? Waarom kunnen ze die van pas X (die toevallig van jezelf is) de BTW wel betalen bij pas Y (van de buurman) niet?
Geen idee hoe het precies zit. Waarschijnlijk omdat de declaratie van mijn eigen kWhs via de WG gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:04:
Geen idee hoe het precies zit. Waarschijnlijk omdat de declaratie van mijn eigen kWhs via de WG gaat.
Dan lijkt de oplossing nogal voor de hand te liggen: namelijk dat ze alle vergoedingen via je werkgever betalen. Ik vind het een apart verhaal dat ze die vergoeding splitsen afhankelijk van de laadpas die is gebruikt. De vergoeding die jij krijgt van de laadpaalbeheerder staat toch in principe los van hetgeen jouw werkgever moet betalen (als eigenaar van de laadpas) voor het gebruik van die laadpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Wellicht lees ik er over heen, maar dat gaat voornamelijk voer mensen met een eenmanszaak of een BV op hun huisadres. Dat is toch al een andere situatie dan waar het hier over gaat?

het enige wat ik zag is deze zin (en dat gaat trouwens over een ZZP'er):
NewMotion weigert BTW te verrekenen vanwege uitspraak van belastingdienst dat privé geleverde stroom nooit BTW verrekening kan hebben.
Maar dat zou betekenen dat als iemand met een zakelijke laadpas bij jouw laadpaal laadt je wel de BTW hoort te krijgen maar als iemand een prive laadpas heeft dat je die niet krijgt?

Ik snap eerlijk gezegd het verschil ook niet, maar dat komt vast vanwege het feit dat het hier om een ZZP'er gaat. Als "simpele werknemer" kan je natuurlijk sowieso nooit BTW verrekenen met wie dan ook. Maar het lijkt me nogal krom dat je de elektriciteit inclusief BTW moet kopen, maar vervolgens een vergoeding krijgt zonder BTW. Dan ga je zelf het schip in als er op je laadpaal wordt geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Het is overigens niet alleen NM. Ook anderen doen het op deze manier inmiddels. NM geeft het advies het gastentarief in ieder geval met 21% te verhogen zodat je zelf niet erop achteruit gaat.

Dit is het antwoord dat ik van NM kreeg;
U wilt graag een vergoeding, maar wij moeten ook btw van u terugvorderen aangezien die btw voor de belasting is en wij die btw ook moeten factureren naar de gebruiker. Als u geen BTW nummer heeft dan vragen wij het tarief in te vullen + 21% btw zodat u de juiste vergoeding van ons krijgt. Dit bedrag wat u invult zullen wij factureren naar de gebruiker (incl btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Het is totaal niet relevant of je wel of geen BTW krijgt. Als je BTW krijgt (omdat je bijvoorbeeld een ZZP'er bent), dan moet je die BTW uiteraard gewoon weer afdragen. Net als TNM moet doen als ze de BTW niet doorzetten naar jou omdat je geen BTW-nummer hebt. Die mogen die BTW ook niet houden. De B staat niet voor niets voor 'belasting'.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenE schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:12:
Als "simpele werknemer" kan je natuurlijk sowieso nooit BTW verrekenen met wie dan ook. Maar het lijkt me nogal krom dat je de elektriciteit inclusief BTW moet kopen, maar vervolgens een vergoeding krijgt zonder BTW. Dan ga je zelf het schip in als er op je laadpaal wordt geladen.
Is de BTW dan niet EU geregeld?
Hier in Vlaanderen krijg je - als privépersoon - wel je BTW vergoed. Nl. om de reden die je al zelf aanhaalt: je betaalt hem ook bij afname dus zit hij ook in de vergoeding verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Bart ® Tuurlijk is het wel relevant of ik de BTW krijg of niet. Als ik 25 cent moet betalen (inclusief BTW), maar ik krijg maar 20 cent (exclusief BTW, niet nauwkeurig uitgerekend overigens) dan moet ik zelf 5 cent voor iedere kWh betalen die wordt geladen. Dat is natuurlijk niet logisch. Ik kan als consument die 5 cent niet bij de belastingdienst terug vragen.

In dat geval over dezelfde kWh zelfs 2 keer BTW betaald. 1 keer door mij (aan de energieleverancier) en 1 keer door TNM.

@Inspired Ik snap dat je de vergoeding dan hoger kan zetten, maar dan kom je toch in de situatie dat je werkgever jouw meer betaalt dan zou moeten? Jij was degene die schreef dat je de BTW niet van derden terug krijgt maar van je eigen gebruik via de werkgever wel. Als jij (bijvoorbeeld) de vergoeding op 30 cent zet dan krijg je wel de 25 cent die je ook moet betalen. Maar die extra 5 cent gaan dan wel naar de belastingdienst en die krijgt dus alsnog twee keer belasting over dezelfde kWh.

Via je werkgever krijg je ook ineens 5 cent extra. Het zal in de praktijk vast los lopen, maar in theorie ben je dan elektriciteit aan het verhandelen en wordt je ondernemer, moet je andere en meer belastingaangiftes gaan doen etc. Het enige voordeel is dat je dan natuurlijk wel een BTW nummer krijgt :+

Misschien kunnen ze dit trucje aan Den Haag uitleggen; wellicht zijn ze wel geïnteresseerd in deze "schatkistmeevaller" en zitten er nog wat subsidiemogelijkheden in voor thuislaadpalen ;)

@IvoB2 Volgens mij mag ieder land zijn eigen belastingregels bepalen toch? Het BTW tarief is ook niet overal in Europa hetzelfde, het zou me ook niets verbazen als er ook nog verschillen zijn in goederen die vrijgesteld zijn of een lager BTW tarief hebben per land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JeroenE schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:36:
..

@Inspired Ik snap dat je de vergoeding dan hoger kan zetten, maar dan kom je toch in de situatie dat je werkgever jouw meer betaalt dan zou moeten? Jij was degene die schreef dat je de BTW niet van derden terug krijgt maar van je eigen gebruik via de werkgever wel. Als jij (bijvoorbeeld) de vergoeding op 30 cent zet dan krijg je wel de 25 cent die je ook moet betalen. Maar die extra 5 cent gaan dan wel naar de belastingdienst en die krijgt dus alsnog twee keer belasting over dezelfde kWh.

Via je werkgever krijg je ook ineens 5 cent extra. Het zal in de praktijk vast los lopen, maar in theorie ben je dan elektriciteit aan het verhandelen en wordt je ondernemer, moet je andere en meer belastingaangiftes gaan doen etc. Het enige voordeel is dat je dan natuurlijk wel een BTW nummer krijgt :+

Misschien kunnen ze dit trucje aan Den Haag uitleggen; wellicht zijn ze wel geïnteresseerd in deze "schatkistmeevaller" en zitten er nog wat subsidiemogelijkheden in voor thuislaadpalen ;)
Nee, stroom die ik zelf gebruik voor de auto gaat wel goed. Als ik daar 21 cent invul, krijg ik ook gewoon 21 cent. Dit hoef ik niet te verhogen. Dit omdat mijn werkgever wel een BTW nummer heeft. Het is ook geen trucje oid. Strikt genomen moeten ze dit zo doen.

Pagina: 1 ... 7 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen