Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.436 views

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 15:57
eltron schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:52:
[...]

Mooi dat er verschillen zijn. Ik heb dus geen backoffice en tarief dat ik aan mijzelf (BV aan privé) en/of energiemaatschappij betaal is onderhandelbaar.
Wilde hiermee zeggen dat het tarief op je back office abonnement wordt ingesteld, je laadpaal vermeld alleen aan de back office de afgenomen stroom. Ja, ok mijn back office (E-Flux) bepaal ik mijn eigen kWh tarief.

• Fermion
frispens schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:31:
Beste mensen,

De zoveelste die door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik ga elektrisch rijden, maar vind de prijzen nogal (ridicuul) hoog. Tuurlijk, het is lekker makkelijk om via de LM de paal mee te leasen, maar ik zoek alternatieven. Nu ben ik een beetje verdwaald in de mogelikheden met een slimme laadpaal. Feiten:

1) Wanneer ik een auto met laadpas via de LM krijg, hoe vrij ben ik dan nog in het kiezen van het type paal? Welke palen/merken zijn geschikt?
2) Zoals ik het nu begrijp moet mijn laadpas van de LM gekoppeld worden aan de laadpaal zodat de backoffice mijn stroomverbruik kan verrekenen? Ik kan me voorstellen dat dit niet bij elke paal kan (ook al zijn ze 'slim') ?
3) Gebeurt de verekening van het thuisladen direct met het 'brandstofvoorschot' die je bij de LM betaalt? Dus stel, mijn voorscht is €100 per maand, ik laad thuis voor €80 (en verder nergens), hoe krijg ik dit geld dan terug?
> 1) Wanneer ik een auto met laadpas via de LM krijg, hoe vrij ben ik dan nog in het kiezen van het type paal? Welke palen/merken zijn geschikt?

Je wilt dus een slimme laadpaal, waarbij jij je oplaad pasje op je eigen laadpaal kan gebruiken. Je zou overall met je laadpas bij een laadpaal kunnen laden (hoeft niet zo te zijn, net als bij brandstof autos), dus ook een laadpaal thuis:

1a: Nagaan welk maatschappij je LM voor je laadpas hebt gekozen, is dat: Van Den Bron, E-Flux, etc, etc (niet je LM), dit moet een back office ondersteunen (dat kan ook weer zijn Van Den Bron, E-Flux, etc, etc).
1b: Zoek een laadpaal uit dat:
- Een mooie laadpaal uitzoeken
- Binnen je budget valt
- Deze door een back office ondersteund wordt (zorg dat de backoffice die je op het oog hebt je laadpaal ondersteund. Op hun website vindt je niet altijd alle merken terug en ze ondersteunen altijd meer meer merken)
- Load-balancing mogelijkheden (nieuwe hoofdzekering per fase kost je 200 euro). Dit kan op verschillende manieren, zelf heb ik een extra verbruiksmeter (SDM630 met gecertificeerde MID) in de meterkast geplaatst, via MODBUS (RS485, overbrugt 1200 meter) op mijn laadpaal (ondersteund deze) aangesloten (MODUS is een industrie standaard, P1 is dat namelijk niet!!). SDM630 geeft aan wat het huishouden verbruikt, laadpaal met load-balancing zal dan het maximale niet overschrijden.
- Communicatie mogelijk heden naar een backoffice: middels LAN, WiFi, GSM (maak zelf gebruik van GSM, stabiel en betrouwbaarder dan Ziggo Internet), handig voor in de toekomst als je van backoffice switcht. Vermoedt dat in de toekomst de backoffice diensten laadpalen via GSM blijven willen koppelen. Er gaat heel weinig data over en weer (kilobytes).

--

> 2) Zoals ik het nu begrijp moet mijn laadpas van de LM gekoppeld worden aan de laadpaal zodat de backoffice mijn stroomverbruik kan verrekenen? Ik kan me voorstellen dat dit niet bij elke paal kan (ook al zijn ze 'slim') ?

Nee, je laadpaal is niet gekoppeld aan je laadpas van je LM.
De Backoffice zorg ervoor dat jij je geld krijgt wanneer er wordt geladen. Op zijn beurt zal de Backoffice zijn geld bij je LM gaan claimen (daarom even een belletje met een backoffice wat je op het oog hebt en nagaan of ze de laadpas van je LM ondersteunen.

Elke Slimme laadpaal dat instaat is om met een Backoffice te koppelen is intaat om de verbruikte stroom door te geven, anders, wat heb je aan een slimme laadpaal.

--

> 3) Gebeurt de verekening van het thuisladen direct met het 'brandstofvoorschot' die je bij de LM betaalt? Dus stel, mijn voorscht is €100 per maand, ik laad thuis voor €80 (en verder nergens), hoe krijg ik dit geld dan terug?

Je backoffice betaald direct aan jou uit, op jouw prive rekening, want jij hebt een dienst bij hen afgenomen (dus jij krijg het geld gestort). Ook jij bepaald welk kWh tarief je in rekening brengt (bij E-Flux kan ik maar maximaal tot .32 cent per kWh instellen, dat is wat ik doe. Publiek laden is altijd duurder of net zo duur.).
Op zijn beurt zal de backoffice zijn geld bij de LM claimen of bij het bedrijf waar de laadpas vandaan komt.
Dit betekent dat jouw buurman ook zijn laadpas op jouw laadpaal kan gebruiken, de hem verbruikte stroom wordt dan ook op jouw rekening gestort.

Let wel op, aan het eind van het jaar gaat je maandelijkse energie rekening ongeveer met 80 euro omhoog, wanneer ongeveer maandelijks voor 80 euro laadt (het 1:1 doorrekenen heeft geen zin, als Nuon mij 0,23 kWh/h berekent, zet ik mijn prijs hoger. Wil geen dief zijn van mijn eigen portemonnee).

Hier nog een zelf gemaakt filmpje dat laat zien wat loadbalancing precies doet:

[ Voor 12% gewijzigd door Fermion op 21-02-2020 09:24 ]

• Fermion
eltron schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:52:
[...]

Mooi dat er verschillen zijn. Ik heb dus geen backoffice en tarief dat ik aan mijzelf (BV aan privé) en/of energiemaatschappij betaal is onderhandelbaar.
Hoe geeft jou laadpaal verbruikte stroom door?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Fermion schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:17:
[...]

Hij geeft het niet door, hij heeft geen backend. Een gewone kWh meter volstaat voor hem, hij declareert bij zichzelf, en dat wordt bij hem door de belasting dienst geaccepteerd.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Fermion
daemonix schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:20:
[...]

Hij geeft het niet door, hij heeft geen backend. Een gewone kWh meter volstaat voor hem, hij declareert bij zichzelf, en dat wordt bij hem door de belasting dienst geaccepteerd.
Ah, handmatig noteren. Voor kleine organisaties zal dit wel te doen zijn en als je dat zelf ook geen bezwaar vindt.

Er zijn natuurlijk meerder soorten slimme laadpalen

1) Slimme laadpalen die de meterstanden zelf registreren en en de verbruikte kWh een een backoffice doorgeven.
2) Slimme laadpalen die alleen het verbruik registreren, aflezen via een interface en deze handmatig doorgegeven (plus extra's).
3) Slimme laadpalen, registreert niets, kan wel ingesteld worden hoe laat er mag worden geladen, opties als loadbalancing. Externe gecertificeerde MID meter nodig voor het registreren van de afname en het doorgeven ervan.
4) Laapalen die alleen een auto kan opladen (Tesla Wall charger).

Wat nog meer?

Volgens mij verschilt nogal per persoon het definitie van een Slimme laadpaal :)
De een zal het al slim vinden wanneer je op de laadpaal zelf ea kan instellen en kan uitlezen. Bij mij gaat dit verder, namelijk om het gemak ervan en het gebruik.

[ Voor 9% gewijzigd door Fermion op 20-02-2020 14:36 ]

• frispens
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-12-2024
Fermion schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:15:
[...]

> 1) Wanneer ik een auto met laadpas via de LM krijg, hoe vrij ben ik dan nog in het kiezen van het type paal? Welke palen/merken zijn geschikt?

Je wilt dus een slimme laadpaal, waarbij jij je oplaad pasje op je eigen laadpaal kan gebruiken. Je zou overall met je laadpas bij een laadpaal kunnen laden (hoeft niet zo te zijn, net als bij brandstof autos), dus ook een laadpaal thuis:

1a: Nagaan welk maatschappij je LM voor je laadpas hebt gekozen, is dat: Van Den Bron, E-Flux, etc, etc (niet je LM), dit moet een back office ondersteunen (dat kan ook weer zijn Van Den Bron, E-Flux, etc, etc).
1b: Zoek een laadpaal uit dat:
- je mooi vind
- binnen je budget valt
- door een back office ondersteund wordt
- loadbalancen mogelijkheden (nieuwe hoofdzekering per fase kost je 200 euro).
- communicatie mogelijk heden naar een backoffice: middels LAN, WiFi, GSM (maak zelf gebruik van GSM, stabiel en betrouwbaarder dan Ziggo Internet), handig voor in de toekomst als je van backoffice switcht.

--

> 2) Zoals ik het nu begrijp moet mijn laadpas van de LM gekoppeld worden aan de laadpaal zodat de backoffice mijn stroomverbruik kan verrekenen? Ik kan me voorstellen dat dit niet bij elke paal kan (ook al zijn ze 'slim') ?

Nee, je laadpaal is niet gekoppeld aan je laadpas van je LM.
De Backoffice zorg ervoor dat jij je geld krijgt wanneer er wordt geladen. Op zijn beurt zal de Backoffice zijn geld bij je LM gaan claimen (daaom even met een belletje bij een backoffice nagaan of ze de laadpas van je LM ondersteunen.

Elke Slimme laadpaal dat instaat is om met een Backoffice te koppelen is intaat om de verbruikte stroom door te geven, anders, wat heb je aan een slimme laadpaal.

--

> 3) Gebeurt de verekening van het thuisladen direct met het 'brandstofvoorschot' die je bij de LM betaalt? Dus stel, mijn voorscht is €100 per maand, ik laad thuis voor €80 (en verder nergens), hoe krijg ik dit geld dan terug?

Je backoffice betaald direct aan jou uit, op jouw prive rekening, want jij hebt een dienst bij hen afgenomen (dus jij krijg het geld gestort). Ook jij bepaald welk kWh tarief je in rekening brengt (bij E-Flux kan ik maar maximaal tot .32 cent per kWh instellen, dat is wat ik doe. Publiek laden is altijd duurder of net zo duur.).
Op zijn beurt zal de backoffice zijn geld claimen bij de LM claimen of voor waar de laadpas vandaan komt.
Dit betekent dat jouw buurman ook zijn laadpas op jouw laadpaal kan gebruiken, de hem verbruikte stroom wordt dan ook op jouw rekening gestort.

Let wel op, aan het eind van het jaar gaat je maandelijkse energie rekening ongeveer met 80 euro omhoog, als je voor maandelijks voor 80 euro laadt.
Thanks!!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Fermion schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:17:
[...]
De paal geeft niets door, ik heb geen abonnement, maar kan wel het verbruik zien op de paal, in de app en op de MID gecertificeerde meter die specifiek het verbruik van de laadpaal meet.
Feitelijk maak ik 1x per jaar een foto van de MID meter als bewijsstuk voor de belastingdienst van de stand die tussen de BV en privé als verbruik wordt afgerekend.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:45
eltron schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:00:
[...]

De paal geeft niets door, ik heb geen abonnement, maar kan wel het verbruik zien op de paal, in de app en op de MID gecertificeerde meter die specifiek het verbruik van de laadpaal meet.
Feitelijk maak ik 1x per jaar een foto van de MID meter als bewijsstuk voor de belastingdienst van de stand die tussen de BV en privé als verbruik wordt afgerekend.
Voor welk tarief reken je een kWh door? Is dat de kostprijs volgens je contract? Of ga je hoger zitten, bijvoorbeeld om ook netwerkkosten te verdisconteren?

• eltron
Marcva schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:03:
[...]
Voor welk tarief reken je een kWh door? Is dat de kostprijs volgens je contract? Of ga je hoger zitten, bijvoorbeeld om ook netwerkkosten te verdisconteren?
Ik reken alleen variabele kWh tarief door, de vaste leveringskosten en netbeheerkosten had ik toch al en wijzigen niet door het laden.

• Fermion
eltron schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:16:
[...]

Ik reken alleen variabele kWh tarief door, de vaste leveringskosten en netbeheerkosten had ik toch al en wijzigen niet door het laden.
Maar je hebt geen dag en nacht tarief?

• Fermion
Graag gedaan, ondertussen behoorlijk wat informatie toegevoegd (spelling verbeterd).

• eltron
Fermion schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:27:
[...]
Maar je hebt geen dag en nacht tarief?
Nee, dat maakt te weinig verschil, mede vanwege de zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fermion
eltron schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:34:
[...]

Nee, dat maakt te weinig verschil, mede vanwege de zonnepanelen.
Opladen via je zonnepanelen en dat via backoffice laten uitbetalen (bij een lease wagen). Dat levert meer op dan het laten salderen 😂😂

Hoe kijkt het overheid hier straks tegenaan 🤔

[ Voor 7% gewijzigd door Fermion op 20-02-2020 18:46 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fermion schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 18:45:
[...]

Opladen via je zonnepanelen en dat via backoffice laten uitbetalen (bij een lease wagen). Dat levert meer op dan het laten salderen 😂😂

O-)
Dat vroeg ik mij laatst ook af toen ik met een glimlach de credit van newmotion ontving, het bedrag was een fractie hoger als de bijtelling en de stroom is gratiesss uit de zonnepanelen :D _O-

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 20-02-2020 19:32 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
revolution-nl schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:31:
[...]

O-)
Dat vroeg ik mij laatst ook af toen ik met een glimlach de credit van newmotion ontving, het bedrag was een fractie hoger als de bijtelling en de stroom is gratiesss uit de zonnepanelen :D _O-
En de accijnzen die ze mislopen.... Ben bang dat dit sprookje nog lang niet klaar is,. politiek ziet hierdoor geld mislopen. Straks verboden om thuis te laden of backoffice moet accijnzen afdragen? Ergens lijkt dit wel op Moonshine _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

Fermion schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 18:45:
[...]

Dus je hebt een hoger tarief ingesteld dan de kostprijs van je energie contract? Dat moet je naar eer en geweten invullen.. Lijkt alsof je hier als fraudeur loopt te pochen, maar misschien begrijp ik het verkeerd? Met salderen krijg je voorlopig toch nog de kostprijs terug?

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-02-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:03:
[...]

Dus je hebt een hoger tarief ingesteld dan de kostprijs van je energie contract? Dat moet je naar eer en geweten invullen.. Lijkt alsof je hier als fraudeur loopt te pochen, maar misschien begrijp ik het verkeerd? Met salderen krijg je voorlopig toch nog de kostprijs terug?
Dan is mijn vraag, welk prijs mag ik voor mijn kWh vragen?

Voorbeeld:
Nuon rekent aan mij 0,23 euro per kWh.

Ik heb een zonnepaneel en dat levert elektriciteit terug aan Nuon, saldering, wordt afgebouwd en in 2031 is dat 0%.
- Analoge meters, variabele saldering niet mogelijk, je betaald minder voor je energie rekening (2021 verplicht een slimme meter).
- Slimme meters, variabele saldering wel mogelijk, je wordt verrekend.

Hoe dan ook, geen voordeel meer op je rekening (ik geloof dat ik nog nooit iemand heb horen klagen dat de belasting dienst dit, salderen, als een inkomen heeft gezien, houd dit vast),

Elektrische auto op je privé oprit met je privé laadpaal gekoppeld aan een back office, welk kost prijs stel ik in op mijn backoffice abonnement, is dat 0,23 of 0,08 (de kost prijs)

[ronde cijfers voor het gemak]
(0,23 - 21%) -0,10 energie belasting) = 0,08 cent

Ok, ik reken de 0,08 kostprijs, maar wie betaald het verschil van 0,15 per kWh dat ik dan verlies voor het laden (vergeet niet, gaat hier om lease auto)?
Lastig, lastig.....

Dus wij houden het op 0,23 dat ik mag vragen, ik stel dit ook zo in op mijn back office abonnement.
Nu heb ik thuis een een dak vol met zonnepanelen, Saldering is 0%, dus IPV het opgewekte energie aan NUON terug te leveren, sla ik dat op in mijn auto, via mijn slimme laadpaal dat 0,23 berekend, want hoe anders?

Als stel ik geen hoger tarief in, dan verdien ik er nog steeds aan. Het probleem is niet het tarief (staar daar je niet blind op), maar het complete constructie voor het terug berekenen.

Wat ik al vertelde, dit lijkt wel op soort van Moonshine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

0,23 euro (niet cent) zie ik als jouw kostprijs dus inclusief belastingen. Dan heb ik niks gezegd. Ik kreeg de indruk dat je een hoger tarief had ingesteld en je vandaag de dag al meer uit je laadpaalcreditering ontving dan je met de huidige salderingsregeling krijgt (ook nog de volle mep, dit wordt over de jaren minder).

Met de komst van variabele tarieven zal er ook wel wat aan de creditering moeten veranderen.
En anderzijds moet het juist aantrekkelijk worden voor zonnepaneelboeren om zoveel mogelijk intern te gebruiken en het net minimaal te belasten. Daar zou best een klein verschil in vergoeding tegenover mogen staan.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-02-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:56:
0,23 euro (niet cent) zie ik als jouw kostprijs dus inclusief belastingen. Dan heb ik niks gezegd. Ik kreeg de indruk dat je een hoger tarief had ingesteld en je vandaag de dag al meer uit je laadpaalcreditering ontving dan je met de huidige salderingsregeling krijgt (ook nog de volle mep, dit wordt over de jaren minder).

Met de komst van variabele tarieven zal er ook wel wat aan de creditering moeten veranderen.
En anderzijds moet het juist aantrekkelijk worden voor zonnepaneelboeren om zoveel mogelijk intern te gebruiken en het net minimaal te belasten. Daar zou best een klein verschil in vergoeding tegenover mogen staan.
Het gaat hier niet over een zonnepaneelboer, maar thuis gebruik. Met wat je noemt, kleine vergoeding terug zien, kan je gelijk geven want dat doe ik nu ook met mijn backoffice abonnement, ik vraag 0,32. maar het gaat niet om de vergoeding, het plaatje is veel groter.

- eigen verbruik (thuis je verlichting en tv)
- opwekking en verbruik door een 3e (vergoeding ontvangen van je zonnepaneel voor het laden van je auto)
- eigen verbruik laten vergoeden (je lease auto thuis laden)
- verbruik door een 3e laten vergoeden (je familie lid/vrienden voor laden van een auto)
- in rekening brengen (de hoogte van de kosten, accijns, belastingen, kost prijs)
- opwekken (zonnepaneel salderen)
- distributie (mag je opgewekte energie voor je lease auto wel gebruiken)
- verrekenen (mag je wel als particulier een backoffice afnemen of alles via je energie bedrijf)

Het is een complex verhaal, dan heb ik het niet eens over wat ik per kWh vraag!
Hoe zullen we dit noemen, eMooning, eMoon? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PapaTomster
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-02-2023
Ik heb concreet advies nodig.
Sinds bijna 2 jaar rijd ik in een Hyundai Ioniq. Altijd een laadpaal in de straat gehad. Nu ga ik verhuizen naar een huis met een oprit, dus wil ik een laadpaal aanschaffen.
Ons huis heeft 3x25A i.v.m. een inductiekookplaat.
We hebben 2 kinderen. Groep 4 en groep 6, dus gebruiken wel eens wat stroom inclusief de wasdroger en wasmachine natuurlijk.
Load balancing is niet verkeerd begrijp ik.
Wat is de beste laadpaal om te laten installeren? Ik wil vooral naar kwaliteit en praktisch gebruik kijken. Meer dan naar kosten. Ik heb een eigen zaak, dus de kosten zijn voor mij aftrekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fermion
PapaTomster schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:03:
Sinds bijna 2 jaar rijd ik in een Hyundai Ioniq. Altijd een laadpaal in de straat gehad. Nu ga ik verhuizen naar een huis met een oprit, dus wil ik een laadpaal aanschaffen.
We hebben 2 kinderen. Groep 4 en groep 6, dus gebruiken wel eens wat stroom inclusief de wasdroger en wasmachine natuurlijk.
Wat is de beste laadpaal om te laten installeren? Ik wil vooral naar kwaliteit en praktisch gebruik kijken. Meer dan naar kosten. Ik heb een eigen zaak, dus de kosten zijn voor mij aftrekbaar.
> Load balancing is niet verkeerd begrijp ik.
Ik heb vrienden dachten zonder te kunnen, ondertussen hoor ik dat een monteur al 3x langs is geweest, 200 euro per bezoek. En maar opscheppen dat de laadpaal zo goedkoop was... De gebruikte laadpaal heeft hij ondertussen maar verkocht.

> Wat is de beste laadpaal om te laten installeren? Ik wil vooral naar kwaliteit en praktisch gebruik kijken.
Goede vraag, je ziet heel veel merken waarvan ik nooit van heb gehoord (maar goed, ben in dit wereldje ook niet bekend).
Ik kan je mijn ervaring vertellen en maak gebruik van Webasto Live, in de automotive industrie zijn ze een groot producent en dat geeft mij wel een vertrouwen.

https://webasto-charging.com/nl_nl/products.html

De redenen dat ik voor Webasto Live ben gegaan:
- Mede door zijn looks (de rest ziet en zo bulkachtig uit)!
- 3fasen / 22kw
- Vaste laadkabel
- Ondersteuning back office (ze hebben ook modellen zonder deze optie)
- Beschikt verschillende connectiviteit mogelijkheden voor een connectie naar naar het systeem (het zit al in het systeem, geen achter extra's):
Systeem de volgende mogelijkheden gebruiken voor een verbinding naar een back office
• GSM/4G modem aanwezig, niet een extra optie en is sim vrij (kan in combinatie met LAN of WiFi, zodat jij hem thuis kan benaderen).
• LAN, sluit het syteem aan op je eigen netwerk verbinding.
• WiFi, maak een connectie met je eigen WiFi netwerk .
- Het systeem kan je via een Web interface uitlezen/configureren.
- Load balancing (via de industrie standaard MODBUS/RS485). Systeem past dynamisch het vermogen aan om het totale verbruik niet te overschrijden (3x25A)
- Webasto is in de automotive industrie een bekend merk (in eerste instantie voor mij een onbekende).
- Het kopen van deze laadpaal zonder verplichte installatie en backoffice diensten!!
- RFID aanwezig, niet een extra optie.
- Krijgt extra RFID druppels mee, zodat jij alleen kan laden of edereen mag vrij laden of een combinatie van backoffice gebruik en vrij laden met je eigen RFID token.
- Toekomstige ondersteuningv voor Plug & Charge (ISO 15118).

Wat niet: ze promoten een Smartphone APP op een adnroid, niet kunnen testen. Heb zelf een iPhone. Mis dit ook niet. Via je backoffice abonnement is alles terug te vinden.
Aftersales is goed, altijd een antwoord op mijn vragen gekregen en ze komen hun woord na. Dan niet vandaag, maar dan morgen en dat stuwt mijn vertrouwen.

Je krijgt een compleet systeem waarmee je allen kanten op kan. Niet een systeem waarbij je achteraf opties mist of het net niet kan.

edit: aagepast/verbeterd

[ Voor 24% gewijzigd door Fermion op 21-02-2020 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
zappi v2 met of zonder kabel
https://www.zappi.info/shop/producten

En hier heb je wat info:
https://www.zappi.info/

Ben je ook gelijk klaar voor de toekomst als je zonnepanelen hebt of gaat nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter

Wat is de beste laadpaal om te laten installeren? Ik wil vooral naar kwaliteit en praktisch gebruik kijken.
alfen eve :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Dan is een Zappi wellicht iets voor jou https://www.zappi.info, icm hub en loadbalancing heb je een relatief voordelige slimme paal. Nog een kWh meter er tussen waarmee je 1x per jaar het saldo met de zaak afrekent en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@pappatomster:
Beste bestaat niet
Als je over 2-3 jaar naar een andere auto wil overstappen: 3fase 22A met loadbalancing (b.v. van Ratio, die zijn niet zo duur). Als echte tweaker gewoon zelfbouwen met openEVSE :)
Als je voldoende hebt kunnen laden tot nu toe: gewoon 1x16A laadpaal, eventueel 1x24A op 1 van de drie fases. En daarbij alle andere verbruiksgroepen van die fase verplaatsen naar de andere 2 fases. Gaat niet als je al een echt 3 fasen apparaat hebt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:45
eltron schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:56:
[...]

Dan is een Zappi wellicht iets voor jou https://www.zappi.info, icm hub en loadbalancing heb je een relatief voordelige slimme paal. Nog een kWh meter er tussen waarmee je 1x per jaar het saldo met de zaak afrekent en klaar.
In de Zappi zit toch een kWh meter? Weliswaar niet mid gecertificeerd, maar voldoende toch? Of meet jij in de praktijk verschil tussen het verbruik van de Zappi en de mid?
Op mijn vraag of de Zappi mid gecertificeerd is antwoordde Marc van Zappi:
Nee, maar dat is voor de belastingdienst ook geen vereiste. We meten het totaal verbruik op 7% nauwkeurig.
Voor mij reden om de investering in een aparte kWh meter te skippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Marcva schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:58:
[...]

In de Zappi zit toch een kWh meter? Weliswaar niet mid gecertificeerd, maar voldoende toch? Of meet jij in de praktijk verschil tussen het verbruik van de Zappi en de mid?
Op mijn vraag of de Zappi mid gecertificeerd is antwoordde Marc van Zappi:

[...]

Voor mij reden om de investering in een aparte kWh meter te skippen.
Ja, Zappi meet ook verbruik. Ik heb dat eerlijk gezegd nog niet vergeleken met MID\kWh meter. Maar mij was geworden dat belastingdienst op dit punt niet geheel te vertrouwen is, of zij wel of niet zonder MID accepteren. Dus voor die paar tientjes voor de afzonderlijke meter wil ik het risico niet lopen om daar gedoe over te krijgen. Ik maak er gewoon jaarlijks een fotootje van en dat is het dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunes69
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-09-2022
Rij zelf geen EV, maar kwam deze tegen.

YouTube: Simpel maar geniaal: de kabelgoottegel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:46
Iemand zich hier al over verwonderd? Veel laadpalen hebben alleen een GPRS 2G modem, en in mijn laadpunt zit een Tele2 IoT sim (T-Mobile netwerk meen ik).

Hoe is dat bij Eneco of The New Motion geregeld, Vodafone of KPN sims?

https://www.t-mobile.nl/2g-uitzetten

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 22-02-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De andere netwerken zetten 2g niet uit, dus daar maakt het niet uit. Daar gaat 3g uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
@stormfly TNM gebruikt vodafone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:46
daemonix schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:10:
De andere netwerken zetten 2g niet uit, dus daar maakt het niet uit. Daar gaat 3g uit.
Wat veel logischer lijkt in relatie tot IOT. Maar dan heb ik voorlopig wel een uitdaging. Maar eens zien of Tmobile roaming afneemt bij andere aanbieders tzt.

@Yoade75 tnx net als vele slimme meters.

[ Voor 12% gewijzigd door stormfly op 22-02-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m24
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 19:07

m24

Mijn laadpaal komt op een buitenmuur van de garage. Aan de binnenzijde is een bestaande electra aansluiting. Kan de verbinding naar de meterkast door de bestaande leiding? Bij een buurman loopt er een dikke kabel van de laadbox de grond in, maar dat vind ik persoonlijk erg lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 08:39
m24 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:14:
Mijn laadpaal komt op een buitenmuur van de garage. Aan de binnenzijde is een bestaande electra aansluiting. Kan de verbinding naar de meterkast door de bestaande leiding? Bij een buurman loopt er een dikke kabel van de laadbox de grond in, maar dat vind ik persoonlijk erg lelijk.
16mm buisje? Zal lastig worden. 3 fase paal mag al niet van NEN1010. En er moet waarschijnlijk ook UTP naar toe?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:27
m24 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:14:
Dat word lastig, kan je niet met een kabel over de binnenmuur de grond in? Zie je er aan de buitenkant niks van.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 19:50
https://dongen.nieuws.nl/...kabels-elektrische-autos/

slimme stoeptegel met kabelgoot zodat je van huis kunt opladen zonder dat je oprit nodig hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m24

m24

Makrolon schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:28:
[...]

Dat word lastig, kan je niet met een kabel over de binnenmuur de grond in? Zie je er aan de buitenkant niks van.
Hmm ok. Dank je wel. Het is wel beton waar je doorheen moet, maar dat zou wellicht kunnen....
In ieder geval toch iets om over na te denken... dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m24

m24

Inspired schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:28:
[...]

16mm buisje? Zal lastig worden. 3 fase paal mag al niet van NEN1010. En er moet waarschijnlijk ook UTP naar toe?
Er is wifi :) geen idee wat er in de muur zit, maar het zal idd het standaard spul zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Jammer genoeg is de verbinding vaak vanaf een P1 poort, dat gaat niet over wifi. ;) Kijk eens bij Zappi, die hebben een draadloze mogelijkheid, wat is de laadpaal die jij gaat krijgen?

En door beton heen boren? Geen probleem toch? Ik heb ze gaten van 1 m doorsnee zien zagen in beton vloeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 13:11
Fermion schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:18:
[...]
Het gaat hier niet over een zonnepaneelboer, maar thuis gebruik. Met wat je noemt, kleine vergoeding terug zien, kan je gelijk geven want dat doe ik nu ook met mijn backoffice abonnement, ik vraag 0,32. maar het gaat niet om de vergoeding, het plaatje is veel groter.

- eigen verbruik (thuis je verlichting en tv)
- opwekking en verbruik door een 3e (vergoeding ontvangen van je zonnepaneel voor het laden van je auto)
- eigen verbruik laten vergoeden (je lease auto thuis laden)
- verbruik door een 3e laten vergoeden (je familie lid/vrienden voor laden van een auto)
- in rekening brengen (de hoogte van de kosten, accijns, belastingen, kost prijs)
- opwekken (zonnepaneel salderen)
- distributie (mag je opgewekte energie voor je lease auto wel gebruiken)
- verrekenen (mag je wel als particulier een backoffice afnemen of alles via je energie bedrijf)

Het is een complex verhaal, dan heb ik het niet eens over wat ik per kWh vraag!
Hoe zullen we dit noemen, eMooning, eMoon? :*)
Ik sta ook op de vooravond van het bestellen van een paal aan huis. Mijn contract bij de nuon is 22 cent per kWh. ik kan alles invullen bij de paalaanvraag met betrekking tot de vergoeding.
hier staat de volgende tekst bij:
De vergoeding komt overeen met de kosten die u maakt per kWh (bijv. EUR 0.25). Deze gegevens treft u aan op uw energierekening of zijn op aanvraag verkrijgbaar bij uw energiebedrijf.
kan ik hier dus invullen wat ik zou willen ontvangen per kWh..
is er uberhoupt iemand die het ooit heeft moeten doorgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
m24 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:51:
[...]

Er is wifi :) geen idee wat er in de muur zit, maar het zal idd het standaard spul zijn....
Kan je paal daarmee overweg dan?

- Welke paal komt er, op welk vermogen?
- Is het een loze buis of zitten er nu al draden in?

In een 16mm buis mag maar max 4x2,5 of 3x4. Als er niks in zit, en je gaat op 1 fase laden, zou het kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m24

m24

daemonix schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:55:
Jammer genoeg is de verbinding vaak vanaf een P1 poort, dat gaat niet over wifi. ;) Kijk eens bij Zappi, die hebben een draadloze mogelijkheid, wat is de laadpaal die jij gaat krijgen?

En door beton heen boren? Geen probleem toch? Ik heb ze gaten van 1 m doorsnee zien zagen in beton vloeren. ;)
Komt vast goed. Hoop opties om af te wegen. Gelukkig is de levertijd van de Mach e lekker lang ;) thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Paradox iedereen met vergoeding moet dat invullen. Ik niet bij bestellen maar gewoon bij activeren van de paal. En kan het via de portal gewoon aanpassen als ik zou willen. Ook voor gasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Paradox schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:57:
[...]

Ik sta ook op de vooravond van het bestellen van een paal aan huis. Mijn contract bij de nuon is 22 cent per kWh. ik kan alles invullen bij de paalaanvraag met betrekking tot de vergoeding.

[...]

Uiteraard wordt dat opgegeven als je een vergoeding wilt ontvangen. :+ Officieel mag je er niet aan verdienen anders moet je het opgeven bij de inkomstenbelasting. Er zijn natuurlijk wel wat extra kosten, dus van 24 of 25 cent per kWh zal niemand gek opkijken. Ik heb mijn dag tarief doorgeven en laad vaak 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m24

m24

Inspired schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:58:
[...]

Kan je paal daarmee overweg dan?

- Welke paal komt er, op welk vermogen?
- Is het een loze buis of zitten er nu al draden in?

In een 16mm buis mag maar max 4x2,5 of 3x4. Als er niks in zit, en je gaat op 1 fase laden, zou het kunnen.
Als we op de buitenmuur van de garage een paal plaatsen, dan wordt het de new motion. Maar we kunnen ook in de voortuin voor zoiets gaan:
https://www.smartdodos.co...-eenvoudig-geinstalleerd/
Of
https://www.delaadpaalshop.com/product/design-laadpaal/

Dan is er voor de verekening wel nog een losse kwh meter nodig....
In principe wou ik voor 3 fase 11 Kw gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Dan zit je wel aan een aparte kabel vast. Maar is dat zo’n probleem dan? Vind een Tesla Wall Connector prima om te zien bv. Heb zelf een NM paal aan de muur. Niet mooi maar stoor me er ook niet echt aan. Eventueel te spuiten in een kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m24

m24

Inspired schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 20:12:
Dan zit je wel aan een aparte kabel vast. Maar is dat zo’n probleem dan? Vind een Tesla Wall Connector prima om te zien bv. Heb zelf een NM paal aan de muur. Niet mooi maar stoor me er ook niet echt aan. Eventueel te spuiten in een kleur.
Het ding zelf vind ik prima (in grijs) maar de kabel aan de buitenmuur de grond in wil ik voorkomen, als deze aan de binnenzijde de grond in kan vind ik het prima. Tzt overleggen als ze voor een schouw komen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Mooi topic!

Ben me ook aan het oriënteren op een thuislaad oplossing. Liefst iets zonder abonnementskosten en met loadbalancing support. Tot zover lijken de zappi and de go-echarger interessant. Over de zappi is genoeg te vinden hier. Maar heeft iemand hier ervaring met de Duitse go-echarger home+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
wian schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 20:31:
Mooi topic!

Ben me ook aan het oriënteren op een thuislaad oplossing. Liefst iets zonder abonnementskosten en met loadbalancing support. Tot zover lijken de zappi and de go-echarger interessant. Over de zappi is genoeg te vinden hier. Maar heeft iemand hier ervaring met de Duitse go-echarger home+ ?
In de TS staan wel meer opties. Als je niet veel rijdt kun je ook prima zonder LB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
Paradox schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:57:
[...]

[...]

Waarom zou ik aan mijn energie leverancier moeten doorgeven dat ik een laadpaal heb? Ik heb al een contract voor het leveren van 3x25A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Fermion schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:12:
[...]

Waarom zou ik aan mijn energie leverancier moeten doorgeven dat ik een laadpaal heb? Ik heb al een contract voor het leveren van 3x25A.
Hoeft niet, staat er ook niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paroal
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-01-2024
Hoi,
Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom je een laadpaal/laadstation zou aanschaffen. Laden sneller? Goedkoper laden?
Ik zit te denken aan een leaf, maar je zou deze toch ook gewoon kunnen laden aan een normale stopcontact, of niet?

En zou ik wel een laadstation aanschaffen, dan hoeft hiervoor niks gedaan te worden wanneer je een aansluitwaarde elektriciteitsaansluiting 3 x 25 ampère hebt? Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
het laad sneller en wat efficienter

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 06:59
Als je genoeg tijd hebt is een gewoon stopcontact zeker een optie. Mijn Fiat 500e ligt ook gewoon aan de granny lader. Het is wel aan te raden om een stopcontact op een aparte groep te hebben, want permanent 12A (in mijn geval) laat weinig ruimte voor andere apparaten op die groep.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
Fermion schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:12:
[...]Waarom zou ik aan mijn energie leverancier moeten doorgeven dat ik een laadpaal heb? Ik heb al een contract voor het leveren van 3x25A.
Dit doe je zodat je automatisch gecompenseerd word voor het verbruik van de ev. Als de auto 1000 kWh verbruikt in een maand, is dat aan het eind van de maand overgemaakt op je rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Paradox schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:39:
[...]

Dit doe je zodat je automatisch gecompenseerd word voor het verbruik van de ev. Als de auto 1000 kWh verbruikt in een maand, is dat aan het eind van de maand overgemaakt op je rekening.
Dat lijkt me de omgekeerde wereld. Als jij voor 1000kWh verbruikt moet je dat aan je energieleverancier betalen en niet andersom.

Wellicht krijg je compensatie via LM/werkgever, maar dan heb je een verbinding, met abbonnement op een backoffice nodig om dat te regelen

[ Voor 13% gewijzigd door eltron op 22-02-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Precies. Enige contact eventueel is handig om voorschot op te hogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
eltron schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:07:
[...]

Dat lijkt me de omgekeerde wereld. Als jij voor 1000kWh verbruikt moet je dat aan je energieleverancier betalen en niet andersom.

Wellicht krijg je compensatie via LM/werkgever, maar dan heb je een verbinding, met abbonnement op een backoffice nodig om dat te regelen
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
guido66 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:39:
Als je genoeg tijd hebt is een gewoon stopcontact zeker een optie. Mijn Fiat 500e ligt ook gewoon aan de granny lader. Het is wel aan te raden om een stopcontact op een aparte groep te hebben, want permanent 12A (in mijn geval) laat weinig ruimte voor andere apparaten op die groep.
Je maakt hier (zo te lezen) al een denk fout.

Wat als je andere groepen uit 16A bestaat, wat normaal. en je benut ze allemaal in vol vermogen... wat denk wat je hoofdzekering (vermoed 25A) doet? 12A+16A=28A... je hoofd zekering zal dan bezwijken.

Ik vermoed dat velen denken, zoals het maar op een aparte groep staat, dan gaat het altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Fermion schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:55:
[...]
Je maakt hier (zo te lezen) al een denk fout.

Wat als je andere groepen uit 16A bestaat, wat normaal. en je benut ze allemaal in vol vermogen... wat denk wat je hoofdzekering (vermoed 25A) doet? 12A+16A=28A... je hoofd zekering zal dan bezwijken.

Ik vermoed dat velen denken, zoals het maar op een aparte groep staat, dan gaat het altijd goed.
Lijkt me niet zo grote denkfout van @guido66 hoor. Hij doet het al geruime tijd zonder problemen dus wat kan er dan fout zijn? 8)7

Natuurlijk moet je behalve de belasting van de enkele groep ook rekening houden met totale belasting en max van je huisaansluiting, maar die zal meestal meer zijn dan 25A. Gebruikelijk is 3x25 of 1x35 danwel 1x40. En kortstondige overbelasting van hoofdzekering zal ook niet direkt probleem zijn.
En als je kritische grenzen nadert kun je altijd (tijdelijk) nog iets afschakelen met de granny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jap_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 19:10
Ik heb net m'n krabbel onder de bestelling van een e-208 gezet, en ben nu op zoek naar een wallbox om ergens de komende maanden op te hangen. Dit is allemaal voor eigen rekening, dus ik hoef geen gedoe met pasjes en vergoedingen thuis. Zou wel leuk zijn als het kan loadbalancen, want er ligt ongeveer 3kWp aan zonnepanelen op het dak, met ruimte voor nog wat meer.

In het overzicht met wallboxen zie ik de Prism niet staan. Het lijkt mij een lollig ding, want het ziet er uit als mooi tweakbaar (de vermogenselektronica wordt vanuit een OpenWRT doosje aangestuurd). Op hackaday.io staat ook een uitgebreide serie blogposts met plaatjes.

Op het moment ben ik met hen aan het mailen over een offerte (ze hebben recent een crowdfundingsactie gedaan die ik gemist had, en kennelijk was er nog wat productiecapaciteit over), maar geen idee in hoeverre het kan concurreren met bijvoorbeeld een Zappi.

Zijn er anderen die al van dit apparaat gehoord hadden en er een mening over hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
Paroal schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:33:
Hoi,
Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom je een laadpaal/laadstation zou aanschaffen. Laden sneller? Goedkoper laden?
Ik zit te denken aan een leaf, maar je zou deze toch ook gewoon kunnen laden aan een normale stopcontact, of niet?

En zou ik wel een laadstation aanschaffen, dan hoeft hiervoor niks gedaan te worden wanneer je een aansluitwaarde elektriciteitsaansluiting 3 x 25 ampère hebt? Klopt dit?
Zal je uitgebreider antwoorden. Jouw elektriciteit is thuis 99 van de 100 keer altijd goedkoper per Kilowattuur dan wanneer je op straat kan laden bij een publieke laadpaal (met je laadpas).

Zijsprong: Momenteel is wettelijk(?) niemand verplicht zijn kWh tarief op de laadpaal te tonen (het kWh tarief zou gewoon afleesbaar moeten zijn, net als bij een pompstation).

Ben je in het bezit van een elektrische prive auto, dan is thuis laden het voordeligst (tenzij je ergens gratis kan laden, lease rijders hebben hier geen last van, ivm de vergoeding die ze ontvangen). Jouw energie tarief thuis staat al vast, lees jouw contract maar op na (schommelt ergens tussen 22 en 23 cent per kWh).

Ander reden om een privé laadpaal te plaatsen is om het gemak, je wilt niet afhankelijk zijn van een openbare laadpaal (zoals wachten totdat hij weer vrijkomt), of in de directe omgeving geen laadpaal aanwezig, etc. (want aanvragen bij de gemeente kan pas wanneer je elektrisch rijdt en de aanvraag duurt maanden).

Aantal jaren geleden promote men (je ziet het minder) om je auto via een stopcontact op te laden... ja dat kan, het is langzamer als je auto 3fase ondersteund en je betaalt nog steeds het tarief volgens het contract met jouw energie leverancier (het afgenomen kWh aan Nuon, etc etc). Maar om verschillende redenen zou ik iedereen dit willen afraden als het om een structurele oplossing gaat.

- Laden via een stopcontact, jouw auto belast de elektrische bedrading in jouw huis met een continue vermogen van 12A/16A voor uren achterelkaar (12-18 uur bij 1 fase). Een sessie van 16 uur eist nogal wat van je elektrische bedrading thuis. Het is geen waterkoker dat even op vol vermogen staat en jouw oven draait ook nooit continu op vol vermogen. Je weet verder ook niet hoe deze bedrading zijn aangelegd, knooppunten, etc etc. (straalkachel lever tot 8A/2000 Watt en zal ook niet continu aan staan en uitschakelen wanneer de temperatuur bereikt is).

- Veiligheid, een laad station zet pas spanning op de stekker wanneer de laad sessie wordt gestart. Je zal als het buiten regent, niet onder spanning komen te staan wanneer water contact maakt. Stopcontact bij jouw thuis staat altijd spanning op.

Het vraagt om een aparte elektrische installatie, dat werkt met een aparte groep, DC lekstroom detectie (AC wisselstroom, je apparaten thuis; DC gelijkstroom je EV. Deze twee mogen elkaar nooit tegenkomen), type B aardlekschakelaar. Er komt meer bij kijken voor veilig laden. Over de basis, dikte stroomdraad, heeft iedereen zijn ideeën (dikker is beter 4~6mm2).

Je koopt een laadstation, dan is het alleen hebben van een 3x25A niet voldoende, denk aan een aparte zekering groep, aardlekschakelaar, lekstroom beveiliging, loadbalancer.

Je hoeft geen aparte of een nieuw contract met je energiebedrijf af te sluiten. 3x25A is voor vandaag gewoon voldoende. Pas op dat je de hoofdzekering niet overbelast, koop een laadpaal dat instaat is om te loadbalancen (hiervoor moet in de meterkast wel extra apparatuur worden geplaatst), want het vervangen van je hoofdzekering kost 200 euro. Ken verhalen van mensen waarbij ze dit al 3x hebben mogen doen (hoofdzekering stuk betekent dat je huis gedeeltelijk of helemaal geen elektriciteit meer heeft).

Dan hebben wij het nog niet eens over een laadpaal dat via en backoffice kan wordt gekoppeld, dit scheelt ongeveer 500 op een laadpaal.

Edit: typos en opbouw

[ Voor 19% gewijzigd door Fermion op 23-02-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
eltron schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:08:
[...]

Lijkt me niet zo grote denkfout van @guido66 hoor. Hij doet het al geruime tijd zonder problemen dus wat kan er dan fout zijn? 8)7

Natuurlijk moet je behalve de belasting van de enkele groep ook rekening houden met totale belasting en max van je huisaansluiting, maar die zal meestal meer zijn dan 25A. Gebruikelijk is 3x25 of 1x35 danwel 1x40. En kortstondige overbelasting van hoofdzekering zal ook niet direkt probleem zijn.
En als je kritische grenzen nadert kun je altijd (tijdelijk) nog iets afschakelen met de granny.
Hij zegt:

> want permanent 12A (in mijn geval) laat weinig ruimte voor andere apparaten op die groep.

Want dat betekent dat ander groepen extra zal worden belast met de kans dat je meer verbruikt dan je hoofdzekering aankan.

Het is eerder een friendly reminder en de ervaring van vrienden die ook dachten dat ze goed zaten totdat de hoofdzekering uitsloeg (als je 9 groepen hebt waarvan 5 op hetzelfde fase staat aangesloten, dan knal je er snel uit).

Niet iedereen weet dit of snapt dit.

Klopt, als je even over (hoofdzekering) 25A gaat, dan kan dat. Daar zijn ze op gemaakt. Ik heb ergens hier een video geplaatst die dat laat zien :)

[ Voor 5% gewijzigd door Fermion op 23-02-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
_jap_ schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:28:
Ik heb net m'n krabbel onder de bestelling van een e-208 gezet, en ben nu op zoek naar een wallbox om ergens de komende maanden op te hangen. Dit is allemaal voor eigen rekening, dus ik hoef geen gedoe met pasjes en vergoedingen thuis. Zou wel leuk zijn als het kan loadbalancen, want er ligt ongeveer 3kWp aan zonnepanelen op het dak, met ruimte voor nog wat meer.

In het overzicht met wallboxen zie ik de Prism niet staan. Het lijkt mij een lollig ding, want het ziet er uit als mooi tweakbaar (de vermogenselektronica wordt vanuit een OpenWRT doosje aangestuurd). Op hackaday.io staat ook een uitgebreide serie blogposts met plaatjes.

Op het moment ben ik met hen aan het mailen over een offerte (ze hebben recent een crowdfundingsactie gedaan die ik gemist had, en kennelijk was er nog wat productiecapaciteit over), maar geen idee in hoeverre het kan concurreren met bijvoorbeeld een Zappi.

Zijn er anderen die al van dit apparaat gehoord hadden en er een mening over hebben?
Alles in het Italiaans, nee niet eerder van gehoord. Het is nu het wilde westen op dit gebied :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
sukkel 24 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:30:
https://dongen.nieuws.nl/...kabels-elektrische-autos/

slimme stoeptegel met kabelgoot zodat je van huis kunt opladen zonder dat je oprit nodig hebt
Je gemeente zal nog steeds een goedkeuring moeten geven. Zelf aanleggen zal zeker een boete opleveren. En wat als dat parkeerplek bezet is? Er moet gewoon meer laadpalen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paroal
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-01-2024
Veiligheid en snelheid zijn inderdaad belangrijke redenen om te kiezen voor een laadstation.
Backoffice zal niet nodig zijn ivm private lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Fermion schreef op zondag 23 februari 2020 @ 02:57:
[...]

Je gemeente zal nog steeds een goedkeuring moeten geven. Zelf aanleggen zal zeker een boete opleveren. En wat als dat parkeerplek bezet is? Er moet gewoon meer laadpalen komen.
Klopt. Maar denk dat ze daar niet naar zullen kijken. En waarom zou het een boete moeten opleveren? Ze kunnen alleen eisen om de straat weer naar de oorspronkelijke staat terug te zetten. En als je het niet doet, zij het zullen doen en de kosten verhalen op jou. Maar daarna moeten ze ook overal ingrijpen, dus waar een laadpaal staat aan de muur en men aan het opladen is, aangegeven dat dat niet mag. Dat laatste zie ik nu ook niet gebeuren. Als het parkeerplek bezet is, kan je inderdaad niet laden en dat is dan ook geen probleem. Maar buren houden daar wel rekening mee in de meeste gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
Hunkaroglu schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:03:
[...]

Klopt. Maar denk dat ze daar niet naar zullen kijken. En waarom zou het een boete moeten opleveren? Ze kunnen alleen eisen om de straat weer naar de oorspronkelijke staat terug te zetten. En als je het niet doet, zij het zullen doen en de kosten verhalen op jou. Maar daarna moeten ze ook overal ingrijpen, dus waar een laadpaal staat aan de muur en men aan het opladen is, aangegeven dat dat niet mag. Dat laatste zie ik nu ook niet gebeuren. Als het parkeerplek bezet is, kan je inderdaad niet laden en dat is dan ook geen probleem. Maar buren houden daar wel rekening mee in de meeste gevallen.
Het zou mooi zijn als je een officiële aanvraag kan indienen, het bespaart de gemeente behoorlijk wat geld (laadpaal infra) en je doet je inwoners een plezier mee en helpt mee aan milieubewust leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:03:
[...]

Nee, want jij mag niet aan trottoir/straat sleutelen, dat is het exclusieve recht van de gemeente. Je mag dus geen tegels weghalen, niet iets anders er voor in de plaats leggen etc. Je mag ook geen kabels ingraven. En er zijn inderdaad gemeentes die dit soort dingen glashard verbieden, zie elders in dit draadje. Dat het soms wordt gedoogd is een ander verhaal maar het mag ten principale niet.

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 23-02-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
daemonix schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:52:
[...]

Nee, want jij mag niet aan trottoir/straat sleutelen, dat is het exclusieve recht van de gemeente. Je mag dus geen tegels weghalen, niet iets anders er voor in de plaats leggen etc. Je mag ook geen kabels ingraven. En er zijn inderdaad gemeentes die dit soort dingen glashard verbieden, zie elders in dit draadje. Dat het soms wordt gedoogd is een ander verhaal maar het mag ten principale niet.
Dat zal wel zo zijn, maar om nou een laadunit te plaatsen en de kabel los over de stoep laten lopen is gevaarlijker.
Ik heb al diverse malen contact gehad en alle mogelijke opties geboden, maar kreeg geen toestemming. Mijn 3 buurmannen hebben het wel, maar die mogen gewoon door blijven laden. En de kabel ligt gewoon over de stoep. Als er toch niet wordt gehandhaafd, dan doe ik het wel op mijn eigen manier, maar dan ook veiliger voor iedereen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 20:54
Sorry hoor maar je overdrijft nu wel een beetje...
Elektrische bedrading is gemaakt om volcontinu een bedrijfstemperatuur te hebben van 70 graden. Mijn tussenmetertje in de schuur is na een volledig laadsessie net handwarm.

- Laden via een stopcontact, jouw auto belast de elektrische bedrading in jouw huis met een continue vermogen van 12A/16A voor uren achterelkaar (12-18 uur bij 1 fase). Een sessie van 16 uur eist nogal wat van je elektrische bedrading thuis. Het is geen waterkoker dat even op vol vermogen staat en jouw oven draait ook nooit continu op vol vermogen. Je weet verder ook niet hoe deze bedrading zijn aangelegd, knooppunten, etc etc. (straalkachel lever tot 8A/2000 Watt en zal ook niet continu aan staan en uitschakelen wanneer de temperatuur bereikt is).
onzin. 2,5mm mag gewoon volcontinu 16A voeren. Krachtstroomwandcontactdozen in fabrieken worden ook gerust continu belast en zijn ook gewoon met 2,5mm2 aangesloten alleen dan 5 aderig maar qua belasting per ader maakt dat niets uit

- Veiligheid, een laad station zet pas spanning op de stekker wanneer de laad sessie wordt gestart. Je zal als het buiten regent, niet onder spanning komen te staan wanneer water contact maakt. Stopcontact bij jouw thuis staat altijd spanning op.
Nou en :? tienduizenden wandcontactdozen in net zoveel tuinen in NL staan 24/7/365 onder spanning. Ja, zo heel af en toe tikt er daardoor bij iemand een aardlek uit. Jij schrijft het op alsof er snel ongelukken door gebeuren.

Het vraagt om een aparte elektrische installatie, dat werkt met een aparte groep, DC lekstroom detectie (AC wisselstroom, je apparaten thuis; DC gelijkstroom je EV. Deze twee mogen elkaar nooit tegenkomen), type B aardlekschakelaar. Er komt meer bij kijken voor veilig laden. Over de basis, dikte stroomdraad, heeft iedereen zijn ideeën (dikker is beter 4~6mm2).
dikte is voornamelijk afhankelijk van de afstand die je moet overbruggen.

Je koopt een laadstation, dan is het alleen hebben van een 3x25A niet voldoende, denk aan een aparte zekering groep, aardlekschakelaar, lekstroom beveiliging, loadbalancer.
aardlekschakelaar en lekstroombeveiliging is hetzelfde. Meerdere palen die deze intern al hebben. Loadbalancer is lang niet altijd nodig. Vaak volstaat het als je op 3 fase gaat laden om dit te starten als je naar bed gaat.

Je hoeft geen aparte of een nieuw contract met je energiebedrijf af te sluiten. 3x25A is voor vandaag gewoon voldoende. Pas op dat je de hoofdzekering niet overbelast, koop een laadpaal dat instaat is om te loadbalancen (hiervoor moet in de meterkast wel extra apparatuur worden geplaatst), want het vervangen van je hoofdzekering kost 200 euro. Ken verhalen van mensen waarbij ze dit al 3x hebben mogen doen (hoofdzekering stuk betekent dat je huis gedeeltelijk of helemaal geen elektriciteit meer heeft).

Dan hebben wij het nog niet eens over een laadpaal dat via en backoffice kan wordt gekoppeld, dit scheelt ongeveer 500 op een laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Een normaal WCD mag niet meer dan 12 of 13 A continu hebben. Bij 16 A krijg je leuke smelteffecten, en of dat nu zo veilig is...

Granny chargers op een gewone WCD op 16 A gebruiken is ronduit stupide. Voorbeelden zat waar het spul gesmolten is. Granny chargers die 16 A slurpen op een gewone WCD aanbieden aan normale consumenten is misdadig en wijst op Chinese alibaba oorsprong. Geen enkele granny charger in die categorie voldoet aan Europese regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
daemonix schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:04:
Een normaal WCD mag niet meer dan 12 of 13 A continu hebben. Bij 16 A krijg je leuke smelteffecten, en of dat nu zo veilig is...

Granny chargers op een gewone WCD op 16 A gebruiken is ronduit stupide. Voorbeelden zat waar het spul gesmolten is. Granny chargers die 16 A slurpen op een gewone WCD aanbieden aan normale consumenten is misdadig en wijst op Chinese alibaba oorsprong. Geen enkele granny charger in die categorie voldoet aan Europese regelgeving.
maar granny op 8, 10 of 12A is zelden een probleem en voor velen voldoende om dagelijks verbruik er bij te druppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
ybos schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:56:
Sorry hoor maar je overdrijft nu wel een beetje...
Elektrische bedrading is gemaakt om volcontinu een bedrijfstemperatuur te hebben van 70 graden. Mijn tussenmetertje in de schuur is na een volledig laadsessie net handwarm.

onzin. 2,5mm mag gewoon volcontinu 16A voeren. Krachtstroomwandcontactdozen in fabrieken worden ook gerust continu belast en zijn ook gewoon met 2,5mm2 aangesloten alleen dan 5 aderig maar qua belasting per ader maakt dat niets uit

Nou en :? tienduizenden wandcontactdozen in net zoveel tuinen in NL staan 24/7/365 onder spanning. Ja, zo heel af en toe tikt er daardoor bij iemand een aardlek uit. Jij schrijft het op alsof er snel ongelukken door gebeuren.

dikte is voornamelijk afhankelijk van de afstand die je moet overbruggen.

aardlekschakelaar en lekstroombeveiliging is hetzelfde. Meerdere palen die deze intern al hebben. Loadbalancer is lang niet altijd nodig. Vaak volstaat het als je op 3 fase gaat laden om dit te starten als je naar bed gaat.

Ik ben de wet niet, geef alleen advies. Geef anderen hier op de forum niet een verkeerd advies of voorlichting. Het is geen Arduino dat een motortjes aanstuurt.

Je wilt veilig wonen en je niet afvragen of je huis in de nacht vlam vat, pak het serieus op.

maar het volgende (geef alleen hierop antwoord):

> onzin. 2,5mm mag gewoon volcontinu 16A voeren. Krachtstroomwandcontactdozen in fabrieken worden ook gerust continu belast en zijn ook gewoon met 2,5mm2 aangesloten alleen dan 5 aderig maar qua belasting per ader maakt dat niets uit

Een stopcontact mag maximaal 9,6 ampère leveren.

Lees ook eens:
https://www.installatiejo...578-1929952104.1582465578

Je verwart wat een elektra kabel aankan, een zekering. Dit betekent dat je dan ook aan de norm voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Fermion schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:53:
[...]

Ik ben de wet niet, geef alleen advies. Geef anderen hier op de forum niet een verkeerd advies of voorlichting. Het geen Arduino dat een motortjes aanstuurt.

Je wilt veilig wonen en je niet afvragen of je huis in de nacht vlam vat, pak het serieus op.

maar het volgende (geef alleen hierop antwoord):

> onzin. 2,5mm mag gewoon volcontinu 16A voeren. Krachtstroomwandcontactdozen in fabrieken worden ook gerust continu belast en zijn ook gewoon met 2,5mm2 aangesloten alleen dan 5 aderig maar qua belasting per ader maakt dat niets uit

Lees ook eens:

Je verwart wat een elektra kabel aankan, een zekering. Dit betekent dat je dan ook aan de norm voldoet.
Wandcontactdoos heb je inderdaad helemaal gelijk in :Y
Die was ik in mijn relaas vergeten. Goeie aanvulling.
Er zijn wel een soort "heavy duty" wcd's, die mogen wel 16A voeren. Maar dat zijn geen standaard wcd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Blauwe of rode CEE ophangen. Probleem opgelost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Inspired schreef op zondag 23 februari 2020 @ 15:20:
Blauwe of rode CEE ophangen. Probleem opgelost. :)
Inderdaad, heb mijn Tesla "granny charger" aan een blauwe CEE hangen en laad zo met 16A (3.7 kW) thuis op. Is snel genoeg voor mijn dagelijkse verbruik, dus geen laadpaal nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door mkrmr op 23-02-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
Lees ook eens:
Je bron ondersteunt je claim niet, de 9,6 komt er niet in voor.

Afgezien daarvan, een random buitenstopcontact:
https://www.elektrototaal...annable=e30120.NDEyMjYyOQ
Welk deel van de door de fabrikant opgegeven 16A nominaal klopt niet?
Een auto lader (srandaard met PFC) is een resistieve belasting, niks bijzonders. Geen tl-ballast of motor ofzo.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlewouter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 20:52
[...]

Lees ook eens:
Hoe kom je bij 9,6? Het artikel waar je naar verwijst schrijft niets over deze waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
10 A ligt dan ook veel meer voor de hand volgens http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
littlewouter schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:17:
[...]

Hoe kom je bij 9,6? Het artikel waar je naar verwijst schrijft niets over deze waarde.
Afgerond 10A, meeste WCD zijn berekend op continue 10A met pieken naar 16A.

http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Fermion ok, dus we gaan van 'een wcd mag maar 9,6A leveren' naar 'er zijn wcds die maar 10A continu aankunnen'.

Granny chargers kan je doorgaans op 10A instellen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
Proton_ schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:30:
@Fermion ok, dus we gaan van 'een wcd mag maar 9,6A leveren' naar 'er zijn wcds die maar 10A continu aankunnen'.

Granny chargers kan je doorgaans op 10A instellen.
Even voor de duidelijkheid. Alles is hier op basis van advies. Als iemand vindt dat hij/zij op zijn contactdoos (WCD) continue 16A kan trekken, prima. Maar nogmaals, gemiddeld persoon weet niet veel beter, je kunt beter aan een marge aanhouden dan voor het maximale gaan, in het geval van een WCD.

Natuurlijk zal het stand houden bij 16A, alleen ben je slim bezig? Een gezinswoning waar vrouw en kinderen slapen terwijl je continue 16A over een 2.5mm5 kabeltje trekt, dat dan ongeveer 90C warm wordt... Ik vertel het alleen maar, maar zou dat nooit adviseren.

Kwam een interessant document tegen: NEN 4010 presentatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

En vanaf hier gaan we het dus weer hebben over thuis laden.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
dit is offtopic

[ Voor 103% gewijzigd door teacher op 24-02-2020 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
en dit ook...

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 24-02-2020 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietmachine48
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-08 22:23
Inspired schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:00:
[...]

Ja. Dat kan. Verder niks nodig als je al een aparte groep hebt. Je zou kunnen overwegen een 5 aderige kabel en UTP kabel te trekken. (Mocht dit nu nog niet het geval zijn.) Meer voor de toekomst. Oprit later weer optrekken is jammer. Gebruikte NM lolo paaltje van 2/3 honderd eraan en gaan. :)
Inmiddels een 2ehands lolo aangeschaft die ik wil gaan gebruiken voor de 1 fase Leaf. De (grond)kabel die ik wil gaan gebruiken is zoals gezegd een aparte groep, oorspronkelijk bedoeld voor tuinverlichting (dat is anders opgelost). Binnen in de hal zit een aan/uit schakelaar, kan ik deze gewoon laten zitten, of is het beter de draden met (las)klemmen vast te zetten en af te dekken met een plaatje? Oftewel, kan het laten zitten van de schakelaar kwaad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
nietmachine48 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:44:
[...]

Inmiddels een 2ehands lolo aangeschaft die ik wil gaan gebruiken voor de 1 fase Leaf. De (grond)kabel die ik wil gaan gebruiken is zoals gezegd een aparte groep, oorspronkelijk bedoeld voor tuinverlichting (dat is anders opgelost). Binnen in de hal zit een aan/uit schakelaar, kan ik deze gewoon laten zitten, of is het beter de draden met (las)klemmen vast te zetten en af te dekken met een plaatje? Oftewel, kan het laten zitten van de schakelaar kwaad?
Schakelaar is waarschijnlijk niet ontworpen op 16A gedurende meerdere uren. Dus doorverbinden met lasklemmen of draad opnieuw in 1 keer trekken is beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietmachine48
BarryH schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:49:
[...]

Schakelaar is waarschijnlijk niet ontworpen op 16A gedurende meerdere uren. Dus doorverbinden met lasklemmen of draad opnieuw in 1 keer trekken is beter
Yes, zoiets dacht ik al. Dan worden het lasklemmen. Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
nietmachine48 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:44:
[...]
Is dat een 32A paal? en zo ja, is die kabel voor de tuinverlichting ook voldoende zwaar om geruime tijd 32A door te laten lopen?

Zou uitgaan van 4mm2.

Zelfde vraag geldt natuurlijk ook voor 16A, maar dan luistert het iets minder nauw.

Schakelaar zou ik er tussenuit halen, dat is vrijwel zeker niet ontwikkeld om langdurig 32A, of zelfs maar 16A te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazztardo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09 09:02
Een vraagje waar jullie me hier misschien mee kunnen helpen.

Ik ben deze week verhuisd, nadat ik me de afgelopen 2 maanden heb gered met de granny-charger van m'n Model3. Bij m'n nieuwe woning wil ik echter wel een fatsoenlijke laadoplossing hebben, zodat de auto er geen 24 uur over doet om volledig op te laden.

Ik rij de auto zakelijk, op m'n eigen zaak. Backoffice is dus niet noodzakelijk als ik een kWh-meter laat installeren. Hierdoor lijkt de meest voordelige optie me om te gaan voor een Tesla Wall Charger, met kWh-meter in de meterkast.

Na deze beslissing loop ik echter vast. OP dit moment heb ik een 40A hoofzekering (automaat). Deze moet dus omgezet worden naar 3x25A. Ik wilde zojuist de aanvraag bij Enexis doen, die daarbij aangeeft dat ik moet kijken of mijn meterkast daar klaar voor is. Ik zie dat de kast waarin de 40A automaat zit, ruimte heeft voor 3 automaten.

Moet ik, voordat Enexis komt, al (laten) zorgen dat mijn overige groepen los liggen, zodat die over de drie nieuwe aanvoeren verdeeld kunnen worden? Of doet de monteur van Enexis dit? Of moet ik zorgen dat er tegelijkertijd een installateur aanwezig is, die de nieuwe verdeling maakt?

Iemand ervaring met deze stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Je kan ook een 1fase laadpaal 32A nemen (met loadbalancing) b.v. ratio smart box (~900-1000 eur) of openEVSE of ZAPPI

Als je naar 3x25A overstapt moet je
1/ Je meterkast laten aanpassen naar 3x25. Dus minimaal de hoofdschakelaar in de meterkast aanpassen. Daarbij dan de groepen herverdelen en tijdelijk met 1 fase aansluiten (doorlussen lijkt me, maar dat is aan de electricien). eur 300,- ben je hier al snel voor kwijt
2/ Dan Enexis laten komen die de aansluiting naar 3 fasen omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietmachine48
eltron schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:53:
[...]

Is dat een 32A paal? en zo ja, is die kabel voor de tuinverlichting ook voldoende zwaar om geruime tijd 32A door te laten lopen?

Zou uitgaan van 4mm2.

Zelfde vraag geldt natuurlijk ook voor 16A, maar dan luistert het iets minder nauw.

Schakelaar zou ik er tussenuit halen, dat is vrijwel zeker niet ontwikkeld om langdurig 32A, of zelfs maar 16A te trekken.
Max laadvermogen is 3.7kw, 16A. Dus het verwijderen van de schakelaar zou voldoende moeten zijn? Grondkabel is meerwerk optie geweest bij oplevering nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
BarryH schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:13:
Je kan ook een 1fase laadpaal 32A nemen (met loadbalancing) b.v. ratio smart box (~900-1000 eur) of openEVSE of ZAPPI

Als je naar 3x25A overstapt moet je
1/ Je meterkast laten aanpassen naar 3x25. Dus minimaal de hoofdschakelaar in de meterkast aanpassen. Daarbij dan de groepen herverdelen en tijdelijk met 1 fase aansluiten (doorlussen lijkt me, maar dat is aan de electricien). eur 300,- ben je hier al snel voor kwijt
2/ Dan Enexis laten komen die de aansluiting naar 3 fasen omzet.
Model 3 laadt niet hoger dan 16A via 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boodie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-06-2024
Enexis wil alleen naar 3 fase omzetten als je een 3 fase hoofdschakelaar hebt (= 4 polig).

Achter de hoofdschakelaar moet je/je installateur alvast de groepen verdelen over de 3 fases.

Totdat je over gaat naar 3 fases, verbind je aan de onderzijde van de hoofdschakelaar de 3 fases met zo'n 3 polig vinger contact en bedrijf je de meterkast dus 1 fasig.

Enexis plaatst dan 3 hoofdzekeringen, een nieuwe meter, haalt de doorverbinding onder de hoofdschakelaar weg en sluit de 3 fases aan.....

O ja, Keyword bij de aanvraag is dan dat je al een 4 polige hoofdschakelaar hebt...

[ Voor 7% gewijzigd door Boodie op 24-02-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazztardo
Boodie schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:15:
Enexis wil alleen naar 3 fase omzetten als je een 3 fase hoofdschakelaar hebt (= 4 polig).

Achter de hoofdschakelaar moet je/je installateur alvast de groepen verdelen over de 3 fases.

Totdat je over gaat naar 3 fases, verbind je aan de onderzijde van de hoofdschakelaar de 3 fases met zo'n 3 polig vinger contact en bedrijf je de meterkast dus 1 fasig.

Enexis plaatst dan 3 hoofdzekeringen, een nieuwe meter, haalt de doorverbinding onder de hoofdschakelaar weg en sluit de 3 fases aan.....
Duidelijk! Dan kan ik weer verder. Nog even beslissen of ik het zelf ga doen, of toch maar een installateur ga zoeken. ;)

Thanks!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
ybos schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:15:
[...]

Model 3 laadt niet hoger dan 16A via 1 fase.
Jawel hoor. 1 fase op 32a kan prima.

@Bazztardo weet niet hoe vaak hij echt leeg is maar je zou ook met 1x32 kunnen starten. Auto laten laden vanaf het moment dat er weinig ander verbruik is. Bijvoorbeeld na 21 uur. Heb je snel 10 uur on te laden. In principe kun je dan altijd weer op 90% zitten om 7 uur.

[ Voor 40% gewijzigd door Inspired op 24-02-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
zoals blijkt uit
;
https://www.tesla.com/nl_...ome-charging-installation
VERMOGEN LAADPUNT TOEGEVOEGD BEREIK PER UUR* (KM/U)
kW Model 3 Model S Model X
16,5 65 77 69
11 65 51 46
7,4 44 35 31
3,7 22 17 15
2,3 14 11 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
nietmachine48 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:14:
[...]
Max laadvermogen is 3.7kw, 16A. Dus het verwijderen van de schakelaar zou voldoende moeten zijn? Grondkabel is meerwerk optie geweest bij oplevering nieuwbouw.
Mits de grondkabel zwaar genoeg is. Je hebt voor 16A continu toch ook wel liefst 2,5mm2 nodig, maar als hij oorspronkelijk slechts voor verlichting was bedoeld, is het misschien minder; 1,5mm2 en dat zou ik te mager vinden. Lengte speelt hierbij ook nog een rol (de weerstand neemt toe met de lengte), 1,5mm2 kan misschien net maar je krijgt waarschijnlijk wel een behoorlijke warmteontwikkeling en laadverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazztardo
Inspired schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:36:
[...]

Jawel hoor. 1 fase op 32a kan prima.

@Bazztardo weet niet hoe vaak hij echt leeg is maar je zou ook met 1x32 kunnen starten. Auto laten laden vanaf het moment dat er weinig ander verbruik is. Bijvoorbeeld na 21 uur. Heb je snel 10 uur on te laden. In principe kun je dan altijd weer op 90% zitten om 7 uur.
Hey, dat is nieuw voor me, ik meende dat de Model3 16A per fase aan kan. Zou dit dan een kwestie zijn van een 32A automaat in de meterkast toevoegen, een dikke (laten we die discussie niet weer gaan voeren) kabel naar de Wall Charger trekken, en kan ik dan op (ongeveer) 7kW laden?
Pagina: 1 ... 6 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen