conbla schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:11:
1
Ik heb thuis een 3x25A aansluiting in de meterkast. Ik heb me laten vertellen door Engie dat wanneer ik een 11kw laadpaal aansluit, ik hier geen extra maandelijkse kosten voor hoef te betalen. Klopt dat? Op internet vind ik wat tegenstrijdig info (kan best zijn dat ik e.e.a. door elkaar haal omdat ik een enorm leek ben wat betreft elektrotechniek).
2
Ik rij dagelijks max 80-100 KM en hoef dus niet per sé snel te laden. Ben altijd vóór 19:00 thuis en hoef pas om 07:30 te vertrekken. Kan dus prima 10-12 uur aan de lader hangen thuis.
3
Moet kosten verrekenen met werkgever. Heb ik daarvoor een UMTS optie nodig of kan dit ook via WiFi? Zie dat zonder UMTS de kosten behoorlijk lager liggen.
4
Aangezien ik de laadpaal zelf wil aanschaffen, ik weinig km's rij en de auto elke avond lang kan laden, zat ik zelf aan een 7,4KW of 11KW paal te denken.
5
Is tweedehands een goede optie?
6
Kwam zelf uit bij een New Motion Home Fast. Is dat een goede optie? Of zouden jullie een ander type adviseren?
Even stapsgewijs:
1
het klopt dat een 3 fase laadpunt (want 11kw is 3x3,6kWh / 3x16A) gewoon op een 3x25A aansluiting kan. Daar hoef niet geen zwaardere aansluiting oid voor te hebben. Wel moet je dus kritisch kijken naar hoeveel je nog "over hebt" voor de rest van je huis. Maar onthou: geen meerkosten voor je huidige aansluiting.
2
Met jouw huidige laadbehoefte (100km per dag, zeker 10 uur stil staan) kan je prima af met een 1 fase 16A/3,6kWh paal. Sterker nog, je zou genoeg hebben aan je stekkerlader die je bijgeleverd krijgt bij je auto en met een goed aangelegd stopcontact en een tussenmeter ben je klaar.
3
Nee, dat hoeft niet. Je kan ook een aparte tussenmeter aansluiten en de afgelezen meterstanden doorgeven aan je werkgever. Wil je dit laten doen door een bedrijf die deze service aanbiedt dan heb je inderdaad een online paal nodig. Dat kan via umts, via ethernet of wifi, maar let wel op of je dekking hebt vanaf je modem. Dus: sowieso netwerkkabel mee trekken met de voedingskabel. Bedenk wel dat je maandelijkse kosten kwijt bent voor deze verrekenservice.
4.
7,4kW gaat lastig worden: bij 7.4kW gebruik je eigenlijk altijd 1 fase (ok ok, niet bij de e-golf) en dat is (230/7,4) 32A. Dat gaat niet passen op je 3x25A aansluiting; 1 fase is namelijk maximaal 25 ampere. Zo'n 7,4kW laadpunt zal je dus terug moeten schroeven naar maximaal 5,5kW (230x24A) en dan heb je op die fase niets meer over voor de rest van je huis. Bij 11kW gebruik je dus 3 fases en hou je nog wat over voor de rest van je huis: 3x25A (hoofdaansluiting) - 3x16A (11kW laadpunt) = 3x9A voor de rest van je huis. Waterkoker kan net, wasmachine ook wel, vaatwasser ook wel. Maar niet tegelijk op 1 fase, dus zorg voor een goede verdeling.
5.
jazeker! vooral gezien je laadbehoefte kan je prima af met een gebruikt 1 fase laadpunt zoals een ICU compact, een lolo smart of een EV box ofzo.
6.
lolo is een prima laadpunt, maar newmotion wil dus geld van jou zien voor dingen die ze als "service" aanbieden: kwh verrekenen, loadbalancing, plug&charge....
[
Voor 3% gewijzigd door
teacher op 14-02-2020 23:43
]