Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 03-04 21:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenE schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 07:13:
[...]
Dat kunnen ze wel willen, maar tenzij ze iedereen voorzien van een huis met parkeerplek op eigen grond is dat natuurlijk een utopie.
In de bouwcode verplicht opnemen dat je een eigen parkeerplek maakt? Als het moet in de kelder van het huis?
Is vast regelgeving voor te maken. >:)

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Marcva
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 03-04 12:22
Vorige week mijn Zappi v2 22kW binnen gekregen. Bedoeling is 'm op een 3x25A installatie aan te sluiten. Elektricien heeft 'm afgezekerd op 3x20A en zo'n 15 m 2,5 mm2 grondkabel gelegd.
Over die 2,5 mm2 twijfel ik. Volgens de beste man kan daar best 20A door.
Als ik op maximale belasting zoek kom ik voor vaste kabel tot 32A maximale belasting tegen en lijkt het inderdaad geen probleem.
Kan iemand hier daar wat zinnigs over zeggen?
Zappi raadt zelf overigens 6 mm2 aan in de instructie :?

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Nu online
Marcva schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:00:
Vorige week mijn Zappi v2 22kW binnen gekregen. Bedoeling is 'm op een 3x25A installatie aan te sluiten. Elektricien heeft 'm afgezekerd op 3x20A en zo'n 15 m 2,5 mm2 grondkabel gelegd.
Over die 2,5 mm2 twijfel ik. Volgens de beste man kan daar best 20A door.
Als ik op maximale belasting zoek kom ik voor vaste kabel tot 32A maximale belasting tegen en lijkt het inderdaad geen probleem.
Kan iemand hier daar wat zinnigs over zeggen?
Zappi raadt zelf overigens 6 mm2 aan in de instructie :?
Waarom op 3x20 afzekeren? Ding heeft toch LB? Keuze voor 2.5mm snap ik ook niet echt. Zou minimaal voor 4mm gaan. Echt elektricien of hobby bob?

• Marcva
Inspired schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:16:
[...]
Waarom op 3x20 afzekeren? Ding heeft toch LB? Keuze voor 2.5mm snap ik ook niet echt. Zou minimaal voor 4mm gaan. Echt elektricien of hobby bob?
Die 20A zit ik niet zo mee, 5A onder de max van de aansluiting.
Het is een pro.
Ik zat zelf ook meer aan 4mm te denken, maar kan nergens vinden dat 20A over 2,5 niet zou kunnen. Mijn 1 fase PV omvormer van 5 kW / 22 A zit al op 4mm :/

• Inspired
  • Nu online
Marcva schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:30:
[...]

Het is een pro.
Ik zat zelf ook meer aan 4mm te denken, maar kan nergens vinden dat 20A over 2,5 niet zou kunnen. Mijn 1 fase PV omvormer van 5 kW / 22 A zit al op 4mm :/
Op 15m mag het officieel wel in NL. Maar zou het persoonlijk niet doen. Beetje installateur pakt ook 4mm.

Maar je koopt een dure paal met LB en dan ga je lager afzekeren. Waarom?

• eltron
  • Laatst online: 22:08
Marcva schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:30:
[...]

Het is een pro.
Qua veiligheid kan de 2,5mm2 wellicht nog wel, hoewel de normstelling er niet vanuit gaat dat er langdurige hoge stromen lopen. Maar ik verwacht dat je laadverlies wel relatief groot zal zijn. Je kunt het zelf ook voelen; als de kabel warm wordt tijdens het laden dan is het koper te dun. En volgens mij neemt de weerstand zelfs nog wat toe als de kabel warm wordt(?)

PM: Ik heb ook ZappiV2 en zelf geïnstalleerd met 6mm2, misschien wat overdreven, maar weet ik zeker dat ik daar nooit problemen mee zal hebben.

[Voor 9% gewijzigd door eltron op 13-02-2020 09:18]

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• Marcva
Inspired schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:52:
[...]

Op 15m mag het officieel wel in NL. Maar zou het persoonlijk niet doen. Beetje installateur pakt ook 4mm.
Kan er dus niet echt een punt van maken.
Maar je koopt een dure paal met LB en dan ga je lager afzekeren. Waarom?
Omdat ik aan 3x20A meer dan genoeg heb: auto neemt max 11kW / 3x16A.
Maar is idd niet echt future proof :/
[...]Maar ik verwacht dat je laadverlies wel relatief groot zal zijn. Je kunt het zelf ook voelen; als de kabel warm wordt tijdens het laden dan is het koper te dun. [...]
@eltron Hoop niet dat het zover komt. Elektricien heeft vooralsnog alleen de groepenkast aangepast en kabel ingegraven. Ga kijken of ik 'm kan bewegen alsnog 4mm te pakken. Mondelinge offerte, zonder specs. Geen goed idee 8)7

• Inspired
  • Nu online
Marcva schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:12:
[...]

Kan er dus niet echt een punt van maken.

[...]

Omdat ik aan 3x20A meer dan genoeg heb: auto neemt max 11kW / 3x16A.
Maar is idd niet echt future proof :/

[...]

@eltron Hoop niet dat het zover komt. Elektricien heeft vooralsnog alleen de groepenkast aangepast en kabel ingegraven. Ga kijken of ik 'm kan bewegen alsnog 4mm te pakken. Mondelinge offerte, zonder specs. Geen goed idee 8)7
Maar dan was beperken in de Zappi veel handiger geweest. 25a automaat ervoor een desnoods Zappi op 20a zetten. Ben je flexibel. Nu zit je aan max 20a vast. Zappi heeft LB dus ik snap niet waarom je niet op de max zou willen laden 's nachts.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 09:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

Inspired schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:29:
[...]

Maar dan was beperken in de Zappi veel handiger geweest. 25a automaat ervoor een desnoods Zappi op 20a zetten. Ben je flexibel. Nu zit je aan max 20a vast. Zappi heeft LB dus ik snap niet waarom je niet op de max zou willen laden 's nachts.
Met 20A laad je 4,4kW. Dan heb je in 12 uur tijd (19u thuis, 7u weg) inclusief laadverliezen 48kWh geladen. Dat is met de meeste EVs voldoende voor zo'n 300km actieradius.
Maar idd, ik heb het met mijn NewMotion ook zo aangepakt: afzekeren op 25A, limiet op 20A (dat is de max die de monteur wilde doen, hoger vereiste een schriftelijke bevestiging van mij aan NewMotion, waarschijnlijk doe je dan afstand van garantie nav een doorgeslagen hoofdzekering).
Na een jaar ervaring met de e-Niro (64kWh) weet ik inmiddels dat ik ook aan 16A voldoende had gehad. Ik rijd zelf zelden meer dan 200km op een dag, en nog minder vaak 2 dagen achtereen. Daar heb je dan evt een snellader of publieke laadpalen tussendoor voor.

• Marcva
Voor mij ook een e-Niro, naar dan een MY20 3 fasen. Het wordt dan dus 3x20A, of 14kW :)
Die 64kWh moeten prima lukken binnen een nacht.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Marcva schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:30:
[...]

Voor mij ook een e-Niro, naar dan een MY20 3 fasen. Het wordt dan dus 3x20A, of 14kW :)
Die 64kWh moeten prima lukken binnen een nacht.
Max 11kW (3x16A) doet die boordlader, maar dan hoef je je dus echt niet fixeren op de 25A volledige uitnutten. Zelfs load balancing was misschien al overdreven dan.
Het enige wat je nu kan is met een 1-fase EV (of 1-fase laadkabel op je 3-fase EV) met max 20A, met 3-fase is 16A de max. En dan is 2,5mm2 misschien nog wel redelijk, echter zou ik toch 4mm2 nemen ivm verliezen.

[Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-02-2020 10:40]

• Marcva
CyBeRSPiN schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:34:
[...]

Max 11kW (3x16A) doet die boordlader, maar dan hoef je je dus echt niet fixeren op de 25A volledige uitnutten. Zelfs load balancing was misschien al overdreven dan.
Het enige wat je nu kan is met een 1-fase EV (of 1-fase laadkabel op je 3-fase EV) met max 20A, met 3-fase is 16A de max. En dan is 2,5mm2 misschien nog wel redelijk..
Ja, max 11 kW natuurlijk. Had ik ook al genoemd.
Maar wellicht komen er op termijn wel 22kW boordladers. Die 20A / 2,5 mm is gewoon niet echt ruim bemeten / future proof. En zoals @Inspired terecht stelt: waarom heb je anders LB. Antwoord: PV laden, maar hij heeft wel een punt: de keten is niet echt in balans.

• David
  • Laatst online: 03-04 20:59
Een kabel van 4 of 6mm2 kost toch maar een euro of twee extra per meter? In het totaalplaatje zijn dat verwaarloosbare kosten en ben je wel op de toekomst voorbereid.

Dato DUO synth voor twee

• Snarf70
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 03-04 21:15
David schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:46:
Een kabel van 4 of 6mm2 kost toch maar een euro of twee extra per meter? In het totaalplaatje zijn dat verwaarloosbare kosten en ben je wel op de toekomst voorbereid.
Wat verwachten jullie eigenlijk dan van die “toekomst”? In mijn geval zou alleen het veranderen van baan (en dientengevolge een grotere woon-werkafstand) een sneller laadpunt rechtvaardigen. Nu voldoet 1 fase laden in 12 uur met ruim 260 km range erbij prima, ook in de toekomst met ongewijzigde woon-werk afstand.

LR - Midnight Silver - Zwart - 19" - Geleverd: 19/12

• eltron
Snarf70 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:04:
[...]
Wat verwachten jullie eigenlijk dan van die “toekomst”? In mijn geval zou alleen het veranderen van baan (en dientengevolge een grotere woon-werkafstand) een sneller laadpunt rechtvaardigen. Nu voldoet 1 fase laden in 12 uur met ruim 260 km range erbij prima, ook in de toekomst met ongewijzigde woon-werk afstand.
zo is ieders situatie weer anders. Maar extra laadcapaciteit is nooit weg als dat niet veel extra kost. Je wordt er flexibeler van. In mijn geval heb ik zelf nu ruim voldoende aan 7kW laden, maar binnenkort komen de kinderen (en kleinkinderen) ook met EV op visite en dan fijn als er in 2-3u 100 a 200km bij kan komen. Plus op afzienbare termijn (binnen 5jr) zullen we de beide ICE's die we nu nog hebben ook door EV vervangen en moet de laadcapaciteit worden verdeeld. Ook dan handig als na 2-3u de volgende aan de stekker kan.

• Snarf70
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 03-04 21:15
eltron schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:14:
[...]

zo is ieders situatie weer anders. Maar extra laadcapaciteit is nooit weg als dat niet veel extra kost. Je wordt er flexibeler van. In mijn geval heb ik zelf nu ruim voldoende aan 7kW laden, maar binnenkort komen de kinderen (en kleinkinderen) ook met EV op visite en dan fijn als er in 2-3u 100 a 200km bij kan komen. Plus op afzienbare termijn (binnen 5jr) zullen we de beide ICE's die we nu nog hebben ook door EV vervangen en moet de laadcapaciteit worden verdeeld. Ook dan handig als na 2-3u de volgende aan de stekker kan.
Eens dat de situatie voor ieder anders is. Ik sprak wellicht voor (80%??) van de gebruikers hier op dit topic die een lease auto hebben voor de bijtelling en niet zozeer “groen denken”, maar 1 EV voor de deur hebben en gemiddeld 100-150 km/dag rijden. Voor die mensen ziet dat toekomstbeeld er wellicht anders uit en wil ik ze behoeden voor onnodig kosten maken. Ik vraag me echt af of al die lease rijders die nu 4% rijden over 5 jaar als de bijtelling voor EV en ICE auto’s gelijk is getrokken dan nog EV blijven rijden....

LR - Midnight Silver - Zwart - 19" - Geleverd: 19/12

• sokolum01
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 02:09
David schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:46:
Zou zelf een installateur nooit 2.5mm2 laten aanleggen. Zelf voor een 6mm2 gegaan voor 11kW nu en om in de toekomst te kunnen groeien naar 22kW (afstand paal/meterkast speelt ook een grote rol). Eigenlijk wilde ik gaan voor 10mm2, maar dat was volgens de installateur weggegooid geld.

Vergeet niet dat er continue hoog vermogen doorheen gaat, niet een waterkoker dat 5 minuten bezig is. Maar een dikkere draad is ook efficiënter en geeft minder verlies, dat gaat al snel in aantal procenten zitten.

[Voor 3% gewijzigd door sokolum01 op 13-02-2020 12:52]

• ZveenT
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 03-04 16:18
JeroenE schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 07:13:
[...]
Dat kunnen ze wel willen, maar tenzij ze iedereen voorzien van een huis met parkeerplek op eigen grond is dat natuurlijk een utopie.

Als je gewoon op kantoor kan laden is het probleem niet zo heel groot denk ik? Dat is waarschijnlijk voor je baas nog goedkoper dan thuis laden.

[...]
Eerlijk gezegd lees ik dit meer als handleiding om het juiste artikel te kiezen als je wil optreden tegen kabels over de stoep.

Ik weet verder niet of er veel mensen gebruik maken van die stoep, maar je kan eens beginnen om het te vragen aan de buren. Als die al min of meer aangeven dat ze het niet willen (en eventueel klagen bij de gemeente) dan moet je het vooral niet gaan doen. Want dan heb je straks een dure laadpaal in je tuin staan die je niet kan gebruiken.

Als er veel mensen voorbij lopen is het natuurlijk altijd al lastiger dan wanneer je in een straat woont waar alleen de directe buren over de stoep lopen.
Zit niet veel op kantoor, maar nu bijvoorbeeld op Schiphol. Laadpalen zijn hier 35cent per kwh. Als het een keer nodig is laad ik gewoon natuurlijk en dien ik een bonnetje in. Maar als ik dit structureel doe gaan ze wel vragen waarom ik niet thuis laad >:) .

Met 1x en soms 2x laden- bij kouder weer, kom ik al weg in mijn 4 daagse werkweek.

Ik lees het ook als handleiding. Vrij interpreteerbaar. Maar dat maakt het juist ook discutabel. Een vervelende handhaver zal 'altijd' een probleem maken van een drempel of goot.

Ik ga bovenstaande tekening bij 2/3 buren laten zien en merk het wel.. :*)

• Defector
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:55
Verplaatst van het andere topic, abuis verkeerd gepost.

Ik zit te kijken naar een Leaf als nieuwe auto. En dan natuurlijk ook naar een laadpaal, ik heb een oprit dus heb alle mogelijkheid om dit realiseren.

Daarnaast ligt mijn oprit in het verlengde van een doorgaande straat(hoekhuis) met een stoep. Op die stoep parkeren nu regelmatig ook auto's. Is het een mogelijkheid dat ik een (dubbele)laadpaal aan de straatzijde plaats en open stel voor openbaar gebruik?

Is dat praktisch mogelijk en wat voor aandachtspunten zijn er bij zo'n situatie?

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Defector schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:18:
Verplaatst van het andere topic, abuis verkeerd gepost.

Ik zit te kijken naar een Leaf als nieuwe auto. En dan natuurlijk ook naar een laadpaal, ik heb een oprit dus heb alle mogelijkheid om dit realiseren.

Daarnaast ligt mijn oprit in het verlengde van een doorgaande straat(hoekhuis) met een stoep. Op die stoep parkeren nu regelmatig ook auto's. Is het een mogelijkheid dat ik een (dubbele)laadpaal aan de straatzijde plaats en open stel voor openbaar gebruik?

Is dat praktisch mogelijk en wat voor aandachtspunten zijn er bij zo'n situatie?
Ben je al ondernemer? Zo ja, dan kan dat. Zo nee, dan mag het niet van de belastingdienst of je moet ondernemer worden. De verdere discussie hierover mag niet in dit topic. ;)

Maar waarom zou je dat doen? Op de stoep parkeren mag al niet. Je hebt een heel fatsoenlijke netaansluiting nodig om dat goed te laten werken: 3 laadpalen, voor het gemak alle 3 3-fase met 16 A, betekent al een 3 fase aansluiting van 48 A alleen voor de laadpalen, en dan heb je het verbruik in je huis nog. Lagere stroom aanbieden is niet zo lief.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• eltron
Defector schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:18:
...Ik zit te kijken naar een Leaf als nieuwe auto. En dan natuurlijk ook naar een laadpaal, ik heb een oprit dus heb alle mogelijkheid om dit realiseren....
Voor thuisladen is Leaf prima, maar snelladen heeft beperkingen door afwijkende japanse aansluiting (Chademo) en rapidgate c.q. een beperkt BMS.

• sokolum01
daemonix schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:23:
[...]

Ben je al ondernemer? Zo ja, dan kan dat. Zo nee, dan mag het niet van de belastingdienst of je moet ondernemer worden. De verdere discussie hierover mag niet in dit topic. ;)

Maar waarom zou je dat doen? Op de stoep parkeren mag al niet. Je hebt een heel fatsoenlijke netaansluiting nodig om dat goed te laten werken: 3 laadpalen, voor het gemak alle 3 3-fase met 16 A, betekent al een 3 fase aansluiting van 48 A alleen voor de laadpalen, en dan heb je het verbruik in je huis nog. Lagere stroom aanbieden is niet zo lief.
Ik laad thuis zelf ook met winst. Engie vraag 0,23 per kWh ik reken 0,32 door als ik thuis laad. Ben maar een particulier en wat mij betreft is er nog veel onduidelijkheid of het zou mogen. Zie het net als marktplaats, waarom zou ik niet op mogen verkopen en aan verdienen? Elektriciteit heb ik al ingekocht tegen een vast tarief, verkoop waarvan ik alleen teveel van heb :+

Er bestaat geen duidelijke regelgeving, tot dan is het wel een punt voor thuisladen.

Maar goed, als ik belasting over moet betalen prima, dan wordt het geen ,32 cent meer, maar ,52 cent.

[Voor 4% gewijzigd door sokolum01 op 13-02-2020 21:28]

• daemonix
  • Niet online
sokolum01 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:23:
[...]

Ik laad thuis zelf ook met winst. Engie vraag 0,23 per kWh ik reken 0,32 door als ik thuis laad. Ben maar een particulier en wat mij betreft is er nog veel onduidelijkheid of het zou mogen. Zie het net als marktplaats, waarom zou ik niet op mogen verkopen en aan verdienen? Elektriciteit heb ik al ingekocht tegen een vast tarief, verkoop waarvan ik alleen teveel van heb :+

Er bestaat geen duidelijke regelgeving, tot dan is het wel een punt voor thuisladen.

Maar goed, als ik belasting over moet betalen prima, dan wordt het geen ,32 cent meer, maar ,52 cent.
Als je structureel iets verkoopt dan ben je ondernemer, daar is helemaal niets onduidelijks aan voor de belastingdienst. Kijk naar degenen die worden aangepakt op marktplaats, structurele verkoop wordt aangepakt.

Dat je zelf iets meer rekent dat je betaalt kun je rechtvaardigen met afschrijving, aanlegkosten, laadverliezen en dergelijke.

Ergo, laadpaal voor anderen neerzetten betekent automatisch dat je ondernemer wordt, en belasting gaat betalen. Doe het niet als je niet weet waar je aan begint, gezien je reactie is dat laatste het geval.

• Defector
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:55
Tnx dat schept wat duidelijkheid, De bedoeling is niet om een hele rits palen neer te zetten. Maar 1 met 1 of twee aansluiting die toevallig vanaf de weg ook bereikbaar is. En opengesteld wordt op tijden dat ik niet thuis ben.

Dat er niet op de stoep geparkeerd mag worden is een non issue, dat gebeurt in de huidige situatie ook al. Mijn gedachten gang was om een extra dienst te leveren in de woonwijk want ik zie wel meer mensen met elektrische auto's maar geen oprit of laadpaal.

De regelgeving mbt de belastindienst is een ander verhaal. Dat is zeker iets om rekening mee te houden.
eltron schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:04:
[...]

Voor thuisladen is Leaf prima, maar snelladen heeft beperkingen door afwijkende japanse aansluiting (Chademo) en rapidgate c.q. een beperkt BMS.
Ow dat is nieuw voor mij. In hoeverre heeft dit daadwerkelijk impact. Ik las iets van 40 minuten laden voor een 80% charge. Dat is op lange ritten wel iets langer dan je zou willen hebben maar goed als je dan weer 220 ish kilometer kan rijden.

Voor 90% zal het alleen maar thuisladen of op het werk laden zijn. Alleen met vakanties wordt het een ander ding.

[Voor 34% gewijzigd door Defector op 14-02-2020 09:12]

• eltron
Defector schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:10:

....De regelgeving mbt de belastindienst is een ander verhaal. Dat is zeker iets om rekening mee te houden.

[...]

Ow dat is nieuw voor mij. In hoeverre heeft dit daadwerkelijk impact. Ik las iets van 40 minuten laden voor een 80% charge. Dat is op lange ritten wel iets langer dan je zou willen hebben maar goed als je dan weer 220 ish kilometer kan rijden.

Voor 90% zal het alleen maar thuisladen of op het werk laden zijn. Alleen met vakanties wordt het een ander ding.
Zolang je maar netjes belasting betaalt als je serieus winst maakt, is er niets aan de hand.

Rapidgate maar even op googelen daar is genoeg over gepubliceerd. De nieuwste versies schijnen er minder last van te hebben, maar punt blijft dat het batterij management systeem wat minder is. In de praktijk zul je er waarschijnlijk alleen bij vakanties last van hebben als je onderweg meerdere malen moet snelladen.

• Els__
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 14-02 18:42
engelbertus schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:20:
1000 euro voor paal inclusief plaatsen is nagenoeg onmogelijk voor nieuw.
2e hands moet je geluk hebben, anders heb je nog maar 1 fase 16 amepere, en met pech ook dom, dus alleen plug and charge. Dan moet je ook nog naar 3 fase, en extra zekering(en) in de meterkast en een kabel. Een gewone burger legt het niet zelf aan, en koopt ook geen paal of box op marktplaats. Die heeft geen idee wat hij moet kopen, of installeren....
Het is inderdaad voor de gewone burger niet erg overzichtelijk. Te verwachten is dat deze groep niet-technische mensen met interesse in laadpalen de komende tijd snel groeien!

Ik heb daarom een sheet gemaakt die hen hopelijk kan helpen in het maken van een keuze. Wil jij en de andere Tweakers deze testen en feedback geven hoe te verbeten?
knip! Graag eerst even contact wat hier je plannen mee zijn

Copy de sheet, en deel 'm met mij (zie laatste tab)! Alle feedback via hier of de sheet is welkom!

Het doel is:
De invuller hoeft geen kennis te hebben om te kunnen kiezen voor de juiste paal.

De installatie heb ik er nog even buiten gehouden, en ik ga uit van de meest basis keuzes.

Dan nog mijn openstaande vragen aan jullie:
knip, deze vragen staan of in de topicstart, of horen niet in het topic thuis maar in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

[Voor 20% gewijzigd door teacher op 14-02-2020 22:39]

• conbla
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 08:13
Mede-tweakers,

Ik zie door alle bomen het bos niet echt meer. Ik ben me sinds een aantal dagen aan het inlezen over EV rijden en wat de mogelijkheden zijn kwa laadpalen.
Ik heb op dit moment 2 opties waaruit ik wil kiezen:
- Kia E-Niro dynamicline
- Kia E-Niro exec line

Wanneer ik de exec line bestel, kan ik geen laadpaal meenemen, zit dan net boven mijn lease budget. Gemeente Eindhoven heeft geen subsidieregeling.
Werkgever laat me niet boven het budget gaan, helaas. Zelf aanschaffen is dan natuurlijk een optie.

Ik heb thuis een 3x25A aansluiting in de meterkast. Ik heb me laten vertellen dat wanneer ik een 11kw laadpaal aansluit, ik hier geen extra maandelijkse kosten voor hoef te betalen. Klopt dat? Op internet vind ik wat tegenstrijdig info (kan best zijn dat ik e.e.a. door elkaar haal omdat ik een enorm leek ben wat betreft elektrotechniek).

Ik rij dagelijks max 80-100 KM en hoef dus niet per sé snel te laden. Ben altijd vóór 19:00 thuis en hoef pas om 07:30 te vertrekken. Kan dus prima 10-12 uur aan de lader hangen thuis.

Moet kosten verrekenen met werkgever. Heb ik daarvoor een UMTS optie nodig of kan dit ook via WiFi? Zie dat zonder UMTS de kosten behoorlijk lager liggen.

Aangezien ik de laadpaal zelf wil aanschaffen, ik weinig km's rij en de auto elke avond lang kan laden, zat ik zelf aan een 7,4KW of 11KW paal te denken.

Is tweedehands een goede optie?

Kwam zelf uit bij een New Motion Home Fast. Is dat een goede optie? Of zouden jullie een ander type adviseren?

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:42
@conbla welke snelheid kan de Kia aan? Dat was 1 fase maar is dat inmiddels al 3 fase in de nieuwe modellen?

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

• conbla
  • Laatst online: 08:13
wopper schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:14:
@conbla welke snelheid kan de Kia aan? Dat was 1 fase maar is dat inmiddels al 3 fase in de nieuwe modellen?
Nieuwe model is inderdaad 3fase, 11kw AC laadvermogen:

https://ev-database.nl/auto/1260/Kia-e-Niro-64-kWh

Edit:
Ik zie bij Enexis, onze netbeheerder, dat er geen verschil in maandelijkse kosten is totdat je hoger gaat dan 3x25A:
https://www.enexis.nl/con...0tarieven%20zoekt%20u_2_1

Ik was/ben in de veronderstelling dat krachtstroom vanaf 3x25 is, maar dat is dus niet zo?

[Voor 34% gewijzigd door conbla op 14-02-2020 22:28]

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:42
3x25 is idd normaal tarief. Daar kan je de auto in 6 uur mee vol gooien.

Je kunt op een Alfen laadpaal ook UTP gebruiken. WiFi denk ik niet, want je hebt niet altijd WiFi op de plaats van de laadpaal. Een UTP is makkelijker aan te leggen omdat er toch een kabel heen moet voor de stroom.

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

• sweebee
  • Registratie: oktober 2008
  • Nu online
Heeft iemand hier een Alfen paal met e-flux?

Je kunt via e-flux een logo uploaden, ik ging er vanuit dat dit logo dan ook op de laadpaal kwam te staan. Maar dit lijkt niet te gebeuren?

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
conbla schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:11:

1
Ik heb thuis een 3x25A aansluiting in de meterkast. Ik heb me laten vertellen door Engie dat wanneer ik een 11kw laadpaal aansluit, ik hier geen extra maandelijkse kosten voor hoef te betalen. Klopt dat? Op internet vind ik wat tegenstrijdig info (kan best zijn dat ik e.e.a. door elkaar haal omdat ik een enorm leek ben wat betreft elektrotechniek).

2
Ik rij dagelijks max 80-100 KM en hoef dus niet per sé snel te laden. Ben altijd vóór 19:00 thuis en hoef pas om 07:30 te vertrekken. Kan dus prima 10-12 uur aan de lader hangen thuis.

3
Moet kosten verrekenen met werkgever. Heb ik daarvoor een UMTS optie nodig of kan dit ook via WiFi? Zie dat zonder UMTS de kosten behoorlijk lager liggen.

4
Aangezien ik de laadpaal zelf wil aanschaffen, ik weinig km's rij en de auto elke avond lang kan laden, zat ik zelf aan een 7,4KW of 11KW paal te denken.

5

6
Kwam zelf uit bij een New Motion Home Fast. Is dat een goede optie? Of zouden jullie een ander type adviseren?
Even stapsgewijs:
1
het klopt dat een 3 fase laadpunt (want 11kw is 3x3,6kWh / 3x16A) gewoon op een 3x25A aansluiting kan. Daar hoef niet geen zwaardere aansluiting oid voor te hebben. Wel moet je dus kritisch kijken naar hoeveel je nog "over hebt" voor de rest van je huis. Maar onthou: geen meerkosten voor je huidige aansluiting.

2
Met jouw huidige laadbehoefte (100km per dag, zeker 10 uur stil staan) kan je prima af met een 1 fase 16A/3,6kWh paal. Sterker nog, je zou genoeg hebben aan je stekkerlader die je bijgeleverd krijgt bij je auto en met een goed aangelegd stopcontact en een tussenmeter ben je klaar.

3
Nee, dat hoeft niet. Je kan ook een aparte tussenmeter aansluiten en de afgelezen meterstanden doorgeven aan je werkgever. Wil je dit laten doen door een bedrijf die deze service aanbiedt dan heb je inderdaad een online paal nodig. Dat kan via umts, via ethernet of wifi, maar let wel op of je dekking hebt vanaf je modem. Dus: sowieso netwerkkabel mee trekken met de voedingskabel. Bedenk wel dat je maandelijkse kosten kwijt bent voor deze verrekenservice.

4.
7,4kW gaat lastig worden: bij 7.4kW gebruik je eigenlijk altijd 1 fase (ok ok, niet bij de e-golf) en dat is (230/7,4) 32A. Dat gaat niet passen op je 3x25A aansluiting; 1 fase is namelijk maximaal 25 ampere. Zo'n 7,4kW laadpunt zal je dus terug moeten schroeven naar maximaal 5,5kW (230x24A) en dan heb je op die fase niets meer over voor de rest van je huis. Bij 11kW gebruik je dus 3 fases en hou je nog wat over voor de rest van je huis: 3x25A (hoofdaansluiting) - 3x16A (11kW laadpunt) = 3x9A voor de rest van je huis. Waterkoker kan net, wasmachine ook wel, vaatwasser ook wel. Maar niet tegelijk op 1 fase, dus zorg voor een goede verdeling.

5.
jazeker! vooral gezien je laadbehoefte kan je prima af met een gebruikt 1 fase laadpunt zoals een ICU compact, een lolo smart of een EV box ofzo.

6.
lolo is een prima laadpunt, maar newmotion wil dus geld van jou zien voor dingen die ze als "service" aanbieden: kwh verrekenen, loadbalancing, plug&charge....

[Voor 3% gewijzigd door teacher op 14-02-2020 23:43]

Wise enough to play the fool

• Marcva
@conbla Ik ga volgende maand zelf een 3 fase E-Niro rijden. Maak momenteel 300 km per dag en zo'n 12 uur om te laden.
Ik laat installatie aanpassen van 1x40A naar 3x25A. Ik wil de 11kW van de boordlader kunnen benutten.
Zelf overigens voor Zappi gekozen om op eigen PV overschot te kunen laden, maar dat is feitelijk luxe tot de salderingsregeling wordt versoberd. Maar geeft wel een goed gevoel :*)

• eltron
Marcva schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 08:39:
@conbla Ik ga volgende maand zelf een 3 fase E-Niro rijden. Maak momenteel 300 km per dag en zo'n 12 uur om te laden.
Ik laat installatie aanpassen van 1x40A naar 3x25A. Ik wil de 11kW van de boordlader kunnen benutten.
Zelf overigens voor Zappi gekozen om op eigen PV overschot te kunen laden, maar dat is feitelijk luxe tot de salderingsregeling wordt versoberd. Maar geeft wel een goed gevoel :*)
Hier zelfde verhaal t.a.v. zonnepanelen en Zappi. Echter geen overschot. Heb nu ingeschreven voor Postcoderoosproject voor een stuk of 30 panelen. Dan kan ik daar het verbruik van de auto en t.z.t. de warmtepomp uit dekken. Als de saldering thuis wordt afgebouwd (vanaf 2023 al) wordt de PV ondersteuning van Zappi interessanter. Postcoderoos is nog 15 jaar gegarandeerd.

• de telegraaf
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 31-03 16:22
conbla schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:11:
Mede-tweakers,

Ik zie door alle bomen het bos niet echt meer. Ik ben me sinds een aantal dagen aan het inlezen over EV rijden en wat de mogelijkheden zijn kwa laadpalen.
Ik heb op dit moment 2 opties waaruit ik wil kiezen:
- Kia E-Niro dynamicline
- Kia E-Niro exec line

Wanneer ik de exec line bestel, kan ik geen laadpaal meenemen, zit dan net boven mijn lease budget. Werkgever laat me niet boven het budget gaan, helaas. Zelf aanschaffen is dan natuurlijk een optie.

Ik heb thuis een 3x25A aansluiting in de meterkast. Ik heb me laten vertellen door Engie dat wanneer ik een 11kw laadpaal aansluit, ik hier geen extra maandelijkse kosten voor hoef te betalen. Klopt dat? Op internet vind ik wat tegenstrijdig info (kan best zijn dat ik e.e.a. door elkaar haal omdat ik een enorm leek ben wat betreft elektrotechniek).

Ik heb ook een niro, en zou adviseren gewoon te beginnen met de bijgeleverde granny lader. Die is 12A en kan gemakkelijk uw kilometers laden. Metertje van de bouwmarkt er tussen en dat declareer je. Is allemaal niet zo spannend en gaat om kleingeld. Met 3x25A (heb ik ook) kun je tegen een heleboel kosten tot ook maar 16A komen, op de ene fase die uw niro gebruikt is dat maar 25% meer!
En wanneer je dat echt wil kun je het altijd nog doen. Ik heb zelf voor 2500 euro een 230V+400V (2e EV komt dit jaar, 3fase) stekker zowel in de garage als buitenparkeerplaats laten aanleggen (een heleboel kabel trekken, vandaar duur), netjes op aparte groep met aparte meter, maar heb daar eigenlijk een beetje spijt van. Met alleen de granny kom je een heel eind en voor die ene keer per jaar ga je even naar fastned.

• de telegraaf
eltron schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:10:
[...]

Hier zelfde verhaal t.a.v. zonnepanelen en Zappi. Echter geen overschot. Heb nu ingeschreven voor Postcoderoosproject voor een stuk of 30 panelen. Dan kan ik daar het verbruik van de auto en t.z.t. de warmtepomp uit dekken. Als de saldering thuis wordt afgebouwd (vanaf 2023 al) wordt de PV ondersteuning van Zappi interessanter. Postcoderoos is nog 15 jaar gegarandeerd.
Ook hier: zo'n zappi werkt technisch gezien natuurlijk heel mooi, maar wanneer je eens bijhoudt op welke momenten je aan zo'n zappi werkelijk voordeel hebt, schrik je er zelf van. De 6 wintermaanden lever je normaliter sowieso niet genoeg stroom terug, en in de 6 zomermaanden moet je auto wel thuis zijn midden op de dag. Dat lukt natuurlijk best wel eens, maar bedenk dat je op die dagen ook gewoon 'handmatig' overdag kunt laden. Misschien nét even minder efficiënt (bij bewolkt weer) dan de zappi, maar daar verdien je de aanschaf en installatie nooit en te nimmer mee terug. Daarvoor kost stroom gewoonweg te weinig.

• eltron
de telegraaf schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:33:
[...]

Ook hier: zo'n zappi werkt technisch gezien natuurlijk heel mooi, maar wanneer je eens bijhoudt op welke momenten je aan zo'n zappi werkelijk voordeel hebt, schrik je er zelf van. De 6 wintermaanden lever je normaliter sowieso niet genoeg stroom terug, en in de 6 zomermaanden moet je auto wel thuis zijn midden op de dag. Dat lukt natuurlijk best wel eens, maar bedenk dat je op die dagen ook gewoon 'handmatig' overdag kunt laden. Misschien nét even minder efficiënt (bij bewolkt weer) dan de zappi, maar daar verdien je de aanschaf en installatie nooit en te nimmer mee terug. Daarvoor kost stroom gewoonweg te weinig.
Ik vind het nog wel meevallen in de zes wintermaanden. Natuurlijk is de opwekking minder, maar toch nog bijna eenderde van totaal, en ook in die wintermaanden is vaak sprake van teruglevering overdag (je kunt dat op de Zappi en de app mooi zien). En laden doe ik vaak overdag thuis, maar dat zal niet iedereen door de week lukken.

Handmatig overdag laden kan inderdaad ook, maar dan laad je gewoon simpelweg tot vol, terwijl de Zappi mee varieert met beschikbaar PV vermogen, oftewel een wolkje voor de zon schakelt hij al terug.

[Voor 8% gewijzigd door eltron op 15-02-2020 10:44]

• engelbertus
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 29-03 20:43
Zolang je kunt salderen is een zappi niet superinteressant, en doe je het alleen voor je gevoel, en belast je het netwerk van de netbeheerder net ietsje minder.
Als je toch ook loadbalancing wilt, wordt de zappi weer interessanter. Voor loadbalancing zijn er nog wat alternatieven. Of die goedkoper zijn weet ik niet, maar die hebben vaak wel ook weer andere voordelen dan zappi, zoals mogelijkheid voor verrekening, starten of stoppen met een pas ipv plug&charge.

[Voor 10% gewijzigd door engelbertus op 15-02-2020 13:15]

• daemonix
  • Niet online
de telegraaf schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:33:
[...]

Aangezien de Zappi goedkoper is dan andere loadbalancerende laadpalen verdien je die wel degelijk terug. :P

• eltron
engelbertus schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:12:
... die hebben vaak wel ook weer andere voordelen dan zappi, zoals mogelijkheid voor verrekening, starten of stoppen met een pas ipv plug&charge.
En dat toont maar weer aan dat ieders situatie verschillend is. De genoemde voordelen zouden voor mij nadelen zijn. Bovendien komen daar meestal nog abonnementskosten bij.

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 03-04 19:15
Ik heb destijds een Zappi V2 aangeschaft omdat deze goedkoper was dan een aantal alternatieven die:

- Een maandelijks abonnement vereisen
- Geen loadbalancing ondersteunen
- Geen zonnepanelen ondersteunen

Dus los van salderen is het ook financieel een prima keuze. En ik declareer eens in de zoveel maanden de kWh's wel dmv een screenshot van het display, die 2 minuten extra werk ga je ook niet aan onderdoor.

Bitcoin prijsvergelijk | Tesla Model 3 Performance (Stealth) | 6140 WP Zonnepanelen

• Inspired
  • Nu online
Groot voordeel van een abonnement vind ik dat gasten kunnen laden met eigen pas. Heb nu toch al snel 4 a 5 keer per maand dat vrienden/familie laden tijdens bezoek. Zo kun je kosten ook terug verdienen van een abonnement mocht je dat zelf betalen. Prijs met 2 cent verhogen en je hebt het eruit.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 08:09

Proton_

Team Welles

Hmm. Ik heb een ander beeld bij gastvrijheid :)
Persoonlijk vind ik het prettig dat mijn gasten gewoon in kunnen prikken en geen kabel of pasje nodig hebben.
De mensen met een Type1 stekker mogen hun grannycharger inprikken.
Ze mogen ook altijd mee-eten, zonder dat ik een tikkie stuur.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 03-04 15:47
Wat ik nog een beetje mis in de openingspost en de rest van dit topic is de category zwaardere mobiele laders.
Dus mobiele laders die met 16Ampere of zelfs met drie fase kunnen laden.
De hierbij aan laders met schuko stekker en een temp sensor:
Voorbeeld:
https://charge-amps.com/products/charging-cables/ray/
Of met een blauwe enkele fase CEE stekker:
Voorbeeld:
https://www.laadkabeldisc...e-1-naar-cee-6-meter.html
Of zelfs een rode CEE drie fase stekker:
Voorbeeld: 3 x 16A
https://www.laadkabeldisc...e-2-naar-cee-5-meter.html
Oude Tesla UMC: https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Of zelfs 3 x 32A:
https://www.laadkabeldisc...r-cee-3-fase-32a-5-m.html

Als je toch geen loadbalancing kiest dan zijn dit toch zeer interessante opties om te overwegen lijkt mij.

Je hoeft zover ik begrijp geen DC spannings beveiliging meer in te (laten) bouwen.
Voor de schuko hoef je in meeste gevallen niks aan te passen.
Voor de blauwe CEE kun je een gewoon stopcontact vervangen? (is echt een vraag ik durf dat niet zomaar te beweren)
En als je al een drie fase groep/aansluiting hebt kun je die ook gewoon in prikken (eventueel met verlengsnoer).
(Je zou ze ook nog mee kunnen nemen op reis).

Of is die op 1 of andere veel onpraktischer omdat ze minder waterdicht zijn enz.?

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• de telegraaf
ice-T106 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:36:
Wat ik nog een beetje mis in de openingspost en de rest van dit topic is de category zwaardere mobiele laders.
Voorbeeld:
Voorbeeld:
Of zelfs 3 x 32A:

Als je toch geen loadbalancing kiest dan zijn dit toch zeer interessante opties om te overwegen lijkt mij.

Je hoeft zover ik begrijp geen DC spannings beveiliging meer in te (laten) bouwen.
Voor de blauwe CEE kun je een gewoon stopcontact vervangen? (is echt een vraag ik durf dat niet zomaar te beweren)
En als je al een drie fase groep/aansluiting hebt kun je die ook gewoon in prikken (eventueel met verlengsnoer).

Of is die op 1 of andere veel onpraktischer omdat ze minder waterdicht zijn enz.?
Ik heb toevallig vorige week deze besteld bij Ali, maar nog niet ontvangen:

https://www.alibaba.com/p...&s=p&fullFirstScreen=true

16A 3 fase voor 300USD thuis geleverd. Heel handig van amperage te wisselen. Heb een rood 16A krachtstroom stopcontact (naast een schuko op dezelfde aparte groep) zowel in garage als bij buitenparkeerplaats laten maken en kan zo dus handig wisselen. Heb nu alleen nog 1 fase eNiro (laad ik altijd met de granny thuis) maar dit jaar komt tweede EV die wel 3 fase gebruikt.
Voor vrijwel hetzelfde bedrag is ook een 32A versie te bestellen, let wel dat die stekkers net even groter zijn dan de 16A. Maar hier heb je alleen wat aan bij 3x35A aansluiting (heeft vrijwel niemand thuis, zal dan bedrijf zijn) icm Tesla model S of Renault Zoe. (uit mijn hoofd)
Trouwens, bij nader inzien had ik dat installatiewerk helemaal niet laten doen en gewoon alleen de 12A granny gebruikt. Flexibel en goedkoop, je geeft snel te veel geld uit aan een thuislaadvoorziening. Maar elke situatie en gebruik is anders.

[Voor 7% gewijzigd door de telegraaf op 17-02-2020 16:52]

• eltron
Voorbeeld:
Voorbeeld:
Of zelfs 3 x 32A:

Of deze magnum smart charger die 3 fase kan omzetten naar 1 fase zodat je toch met 8kW kan laden met 1 fase auto en 3x25A, en te gebruiken als mobiele lader.

• BamSlam_
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
De discussie omtrent laadkabels over de stoep (al dan niet met kabelmat) begint een grote vlucht te nemen. https://nos.nl/artikel/23...uto-toestaan-of-niet.html

• Hunkaroglu
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 02-04 20:10
BamSlam_ schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:14:
De discussie omtrent laadkabels over de stoep (al dan niet met kabelmat) begint een grote vlucht te nemen. https://nos.nl/artikel/23...uto-toestaan-of-niet.html
Ben benieuwd wat ze eraan gaan doen. Handhaven doen ze voorlopig niet. Totdat het goed misgaat denk ik. met blinden had ik eigenlijk geen rekening gehouden. Maar kan me best goed voorstellen dat ze er moeite mee hebben.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 18’’ No Aero caps | Black and White Interior | No FSD

• robkds
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 03-04 17:00
BamSlam_ schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:14:
Daar is inmiddels al iets moois voor:

https://dongen.nieuws.nl/...kabels-elektrische-autos/

Nu hopen dat dit snel in de markt komt en wordt toegestaan door gemeentes.

Goed man!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:37
Voorbeeld:
Voorbeeld:
Of zelfs 3 x 32A:

Er is een nog goedkopere optie om van 3 fase 16A naar type 2 te gaan:
https://www.stark-in-strom.de/de/direct-11-kw_27/

Kost 300 euro. Deze heb ik ook gewoon bij me. Oude gereedschapskoffer leeggemaakt en hem daar ingedaan.

• Hunkaroglu
robkds schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:32:
[...]

Denk gewoon dat een willekeurige hovenier dit ook kan doen. Als je hiervoor een vergunning gaat aanvragen gaan ze toch nee zeggen. Maar om eventuele ongelukken te voorkomen kan je dit alvast zo gaan regelen.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 18’’ No Aero caps | Black and White Interior | No FSD

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:04
Hunkaroglu schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:03:
[...]

Ben benieuwd wat ze eraan gaan doen. Handhaven doen ze voorlopig niet. Totdat het goed misgaat denk ik. met blinden had ik eigenlijk geen rekening gehouden. Maar kan me best goed voorstellen dat ze er moeite mee hebben.
Voor de rolstoel zijn die kabel goten ook een ramp. Ga maar eens in een dagje rolstoel rijden, dan merk je het snel genoeg. ;)

En 1 kabel gootje is dan nog wel te doen, maar wat als je straks om de 10 meter zo'n kabelgoot heb liggen? Dan is het praktisch onmogelijk om nog normaal over de stoep te rolstoelen.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Hunkaroglu
Dacuuu schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:16:
[...]

Voor de rolstoel zijn die kabel goten ook een ramp. Ga maar eens in een dagje rolstoel rijden, dan merk je het snel genoeg. ;)

En 1 kabel gootje is dan nog wel te doen, maar wat als je straks om de 10 meter zo'n kabelgoot heb liggen? Dan is het praktisch onmogelijk om nog normaal over de stoep te rolstoelen.
Hoezo? Het is toch in 1 lijn met de tegel? Als burger heb ik dan mijn best gedaan en het zo goed mogelijk weggewerkt. Een kabelmat is gevaarlijker en die moet je dan ook nog opruimen na het laden.

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:04
Hunkaroglu schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:20:
[...]

Hoezo? Het is toch in 1 lijn met de tegel? Als burger heb ik dan mijn best gedaan en het zo goed mogelijk weggewerkt. Een kabelmat is gevaarlijker en die moet je dan ook nog opruimen na het laden.
Wellicht gebruikte ik de verkeerde bewoording, zo'n 'brug' ding is gevaarlijk, zo'n kabel goot als uit dat nieuwsbericht in dongen zal wel prima zijn denk ik, mits de kabel er in ligt. Ben benieuwd of mijn voorwieltjes er niet lelijk in vast komen te zitten als er geen kabel in ligt.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• eltron
[...]

Ziet er mooi uit, maar.... gemeenten moeten dit dan wel goedkeuren en liefst ondersteunen (beschikbaar stellen tegels/aanleg) en bovendien goed vinden dat er (half) op de stoep wordt geparkeerd (heeft mijn schoonvader afgelopen week nog een bekeuring voor gekregen).

• ice-T106
ybos schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:00:
[...]

Er is een nog goedkopere optie om van 3 fase 16A naar type 2 te gaan:
https://www.stark-in-strom.de/de/direct-11-kw_27/

Kost 300 euro. Deze heb ik ook gewoon bij me. Oude gereedschapskoffer leeggemaakt en hem daar ingedaan.
Weet je iets meer even hoe legaal deze is? Zag op dezelfde site ook duurdere versie staan die wel DC beveiliging hebben, en deze juist niet. Mijn idee was dat dit toch wel verplicht was ergens in de keten.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 03-04 14:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ben bezig met de installatie van een EVHUB laadpaal bij mijn ouders (3 fase 22kW).

We hebben deze aangesloten op 1 fase 16A. Heeft iemand toevallig een overzicht van de dipswitch instelling om het amperage af te regelen?

8000Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Gasloos

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:05:
Heeft iemand toevallig een overzicht van de dipswitch instelling om het amperage af te regelen?
In de handleidingen op hun site kon ik het niet vinden. Maar volgens de website bieden ze gratis support,ook voor doe-het-zelfers. Dus gewoon even bellen/mailen/whatsappen om het te vragen?

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:37
ice-T106 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:03:
[...]

Weet je iets meer even hoe legaal deze is? Zag op dezelfde site ook duurdere versie staan die wel DC beveiliging hebben, en deze juist niet. Mijn idee was dat dit toch wel verplicht was ergens in de keten.
Durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen maar mijn gevoel is dat dit beter is dan de Alie alternatieven.
Daarnaast komt het met een officieel testrapport in de doos, met gemeten waardes van lekstromen, isolatieweerstanden e.d.

• boomboxes
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 02-04 10:45
Hoi Tweakers!

Zoals meerdere van ons heb ik een Tesla Model 3 besteld via de LM (Arval). Deze wordt naar verwachting half maart/eind maart geleverd. Nu is het zo dat ik zelf een laadpaal moet regelen (ivm met anders te hoge eigen bijdrage). De laadpaal moet van EVBOX of NEWMOTION zijn, zodat ik de pas van de baas krijg en kan gebruiken, om de kosten terug te krijgen.
Ik ben dus op zoek naar een laadpaal en wil er graag een aanschaffen, maar weet niet zo goed welke. Ik zal hieronder even de situatie schetsen, hoor graag wat jullie advies is wat betreft een laadpaal:

- Ik heb een offerte aangevraagd bij EVBOX maar na 2 weken nog steeds geen antwoord, bellen lukt ook niet echt (4 x geprobeerd met steeds langer dan 30 min in de wacht).
- Ik heb de elektricien bij ons in de buurt (Nijmegen) gevraagd, zij sluiten ook laadpalen aan en gaf dus aan dat ik zelf een laadpaal kan kopen en zij dit dan aansluiten.
- Ongeveer half maart krijg ik via de leasemaatschappij Arval de Tesla Model 3 SR+ binnen;
- Ik heb thuis de beschikking tot een 3 fase 25A aansluiting;
- De laadpaal moet van het merk EVBOX of van het merk NEWMOTION zijn om te kunnen verrekenen met lease maatschappij;
- De laadpaal moet dus uitgerust zijn met RFID zodat de pas uitgelezen kan worden en verrekend kan worden;
- De laadpaal moet smart balancing/dynamic power charging/load balancing hebben zodat de paal niet volledig het huis leegtrekt;
- Aangezien de levertijden vaak lang zijn en de auto al rond begin/half maart komt is dit ook wel een ding;

Nu heb ik zelf gekeken en zat ik te kijken naar twee laadpalen, of ben ik nu verkeerd aan het rondkijken? Wat is het verschil tussen deze twee, aangezien de prijs best veel scheelt?
https://www.laadpaaldirec...e-advanced-37kw-22kw.html

https://www.laadpaaldirec...id-3f-vaste-kabel-t2.html

Hoor graag wat jullie denken, alvast bedankt! :P :P

SR+ Wit met Aero velgen | Besteld LM: 13/02 | Welcome to Tesla: 13/02 | RN: 20/02 | Mail auto gekoppeld: 04/03 | SMS: 5/3 | Levering: 11/3

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenE schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:52:
[...]
In de handleidingen op hun site kon ik het niet vinden. Maar volgens de website bieden ze gratis support,ook voor doe-het-zelfers. Dus gewoon even bellen/mailen/whatsappen om het te vragen?
Daar liep ik ook tegenaan, erg irritant. Ik heb gisteren al gemaild. Ik laat het hier weten als ik antwoord heb .

• daemonix
  • Niet online
ice-T106 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:03:
[...]

Bij de genoemde staat toch de tekst:
Unsere Einstiegs-Wallbox für Kunden, welche bereits über einen FI Typ B und eine entsprechende Vorsicherung in der Hauselektrik verfügen.
Type B. Klaar.

• Landon
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 03-04 19:03
Ik heb even een vraag omtrent de voorbereiding van een laadpaal in combinatie met een nieuwbouwhuis.

We hebben een nieuwbouwhuis gekocht met een prive parkeerplaats achter de tuin, op ongeveer 20 meter van de CV kast.

Nu is er een optie gekomen door de bouwer, welke 1500 euro incl. btw betreft voor het trekken van een mantelbuis tot en met de achtervoorgevel. Vanuit hier is een 30 meter elektra kabel beschikbaar.

Nu vind ik dit een bizar bedrag om een kabeltje te trekken vanuit de CV, onder de kruipruimte door tot en met de buitengevel.

Ik ben zelf niet handig, maar vraag me af of het misschien slimmer is om een loze leiding tot buiten te trekken?

• eltron
Landon schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:43:
Ik heb even een vraag omtrent de voorbereiding van een laadpaal in combinatie met een nieuwbouwhuis.

We hebben een nieuwbouwhuis gekocht met een prive parkeerplaats achter de tuin, op ongeveer 20 meter van de CV kast.

Nu is er een optie gekomen door de bouwer, welke 1500 euro incl. btw betreft voor het trekken van een mantelbuis tot en met de achtervoorgevel. Vanuit hier is een 30 meter elektra kabel beschikbaar.

Nu vind ik dit een bizar bedrag om een kabeltje te trekken vanuit de CV, onder de kruipruimte door tot en met de buitengevel.

Ik ben zelf niet handig, maar vraag me af of het misschien slimmer is om een loze leiding tot buiten te trekken?
Ook als je zelf niet handig bent lukt dit jou nog wel voor ca. € 150 max

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@boomboxes de laadpaal moet waarschijnlijk met EVBOX of NEWMOTION kunnen verrekenen via OCPP. Er zijn ook laadpalen van andere merken die dat kunnen. De Alfen ICU Mini bijvoorbeeld, die heeft als voordeel dat je geen abonnement betaalt voor het load balancen.

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 01-04 20:43
Landon schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:43:
Dus trekken ze een wachtleiding, waar je nadien nog zelf een kabel moet doortrekken? Of is dat inclusief kabel?

Hoe dan ook, vind ik het geweldig duur.

Tegenbod: voor € 1000 kom ik het doen :+ .

Hyundai KONA Electric

• ice-T106
daemonix schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:15:
[...]

Bij de genoemde staat toch de tekst:

[...]

Type B. Klaar.
Google translate:
"Onze instap wallbox voor klanten die al een FI type B en een bijbehorende reservezekering in het elektrische systeem van het huis hebben"

• India Sierra
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 03-04 16:49

India Sierra

Learn by failure

[...]

Precies iets als dit had ik ook in mijn hoofd en al voorgesteld aan de gemeente (Eindhoven).
Echter is gemeente Eindhoven voor een gemeente die claimt "voor elektrische auto's te zijn" ultiem star. Computer says no. APV staat niks toe. Ik ga ze dit voorbeeld doorsturen want volgens mij begrijpen ze het ook gewoon niet, ze hebben het steeds over "dat is helaas ook niet mogelijk omdat ook kabels ondergronds leggen niet is toegestaan volgens de APV.". Weinig ondergronds aan en permanent is het ook niet.

Flexibel en meedenkend was denk ik geen vereiste voor de functie "Verkeer Milieu en Duurzaamheid | Elekrtische laadpalen" 8)7 ja, inclusief die typo in "officiële" mail signature

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 07:12

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

India Sierra schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:46:
[...]

Precies iets als dit had ik ook in mijn hoofd en al voorgesteld aan de gemeente (Eindhoven).
Echter is gemeente Eindhoven voor een gemeente die claimt "voor elektrische auto's te zijn" ultiem star. Computer says no. APV staat niks toe. Ik ga ze dit voorbeeld doorsturen want volgens mij begrijpen ze het ook gewoon niet, ze hebben het steeds over "dat is helaas ook niet mogelijk omdat ook kabels ondergronds leggen niet is toegestaan volgens de APV.". Weinig ondergronds aan en permanent is het ook niet.

Flexibel en meedenkend was denk ik geen vereiste voor de functie "Verkeer Milieu en Duurzaamheid | Elekrtische laadpalen" 8)7 ja, inclusief die typo in "officiële" mail signature
Volgens mij lees ik in de link dat dit ding nog niet leverbaar is. Gemeente Eindhoven verplicht zichzelf om Electrisch laden te faciliteren door Allego palen te laten plaatsen, doen ze dat in jouw wijk niet? (Bij mij staan er zelfs 2 op loopafstand)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Tomba schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:02:
[...]

Volgens lees ik in de link dat dit ding nog niet leverbaar is. Gemeente Eindhoven verplicht zichzelf om Electrisch laden te faciliteren door Allego palen te laten plaatsen, doen ze dat in jouw wijk niet? (Bij mij staan er zelfs 2 op loopafstand)
Ja allego laadpalen zijn er inderdaad. Ik vind het echter krom om als gemeente te zeggen dat je voorstander bent van EVs en vervolgens mensen met een EV te binden aan een commerciële partij met winstoogmerk. Allego heeft hier ook praktisch een monopoly dus als ze een Ionity doen en de prijzen verhogen kijk ik niet raar op.

Sowieso raar als ik 34ct/kWh moet gaan betalen bij een laadpaal 50m verderop terwijl ik zelf een overschot aan het terugleveren ben a 11ct/kWh

• Tomba

Tomba

India Sierra schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:05:
[...]

Ja allego laadpalen zijn er inderdaad. Ik vind het echter krom om als gemeente te zeggen dat je voorstander bent van EVs en vervolgens mensen met een EV te binden aan een commerciële partij met winstoogmerk. Allego heeft hier ook praktisch een monopoly dus als ze een Ionity doen en de prijzen verhogen kijk ik niet raar op.
[...]
Niet lullig bedoelt maar dan heeft de gemeente denk ik zijn werk gewoon gedaan... Ik snap dat het frustrerend is dat je geen oprit hebt maar ik snap ook helemaal dat de gemeente er niet op zit te wachten dat de hele stoep dadelijk vol ligt met dikke losse kabels. (ik denk eigenlijk niemand behalve de EV rijders die zelf de laadkosten dragen en geen oprit hebben)
Maar goed ik heb makkelijk praten want heb een oprit plus garage.... (en daar heb ik ook bewust voor gekozen met het idee dat ik een EV wilde)
India Sierra schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:05:
[...]

Sowieso raar als ik 34ct/kWh moet gaan betalen bij een laadpaal 50m verderop terwijl ik zelf een overschot aan het terugleveren ben a 11ct/kWh
Het is inderdaad jammer dat de gemeente/provincie niet wat sponsoring toepast zoals Gelderland dat wel doet, maar als ik het laadpassen topic mag geloven is die 34ct/kWh niet eens kostendekkend...
Overigens kun je bij Allego laden tegen 32ct via Eins, zie laadpastop10.nl. Scheelt toch weer een bietje ;)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Tomba schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:13:
[...]

Niet lullig bedoelt maar dan heeft de gemeente denk ik zijn werk gewoon gedaan... Ik snap dat het frustrerend is dat je geen oprit hebt maar ik snap ook helemaal dat de gemeente er niet op zit te wachten dat de hele stoep dadelijk vol ligt met dikke losse kabels. (ik denk eigenlijk niemand behalve de EV rijders die zelf de laadkosten dragen en geen oprit hebben)
Maar goed ik heb makkelijk praten want heb een oprit plus garage.... (en daar heb ik ook bewust voor gekozen met het idee dat ik een EV wilde)

[...]

Het is inderdaad jammer dat de gemeente/provincie niet wat sponsoring toepast zoals Gelderland dat wel doet, maar als ik het laadpassen topic mag geloven is die 34ct/kWh niet eens kostendekkend...
Overigens kun je bij Allego laden tegen 32ct via Eins, zie laadpastop10.nl. Scheelt toch weer een bietje ;)
Ik snap zeker ook de gemeente zijn kant. Echter die oplossing zoals in Dongen is een gulden middenweg in mijn optiek. Er ligt geen rare kabel of mat over de stoep waar iemand over zou kunnen struikelen en toch kan er met eigen stroom geladen worden. Maar inderdaad, als iedereen zo een kabel of mat voor de deur zou hebben liggen wordt je als rolstoelgebruiker / slechtziende persoon het snel beu :X

Als alternatief kan ik altijd nog iets van een 3m hoge paal in de voortuin zetten waar de kabel aan hangt, de APV zegt niks over kabels door de lucht 8)7

Trouwens, een ander alternatief was een Verlengt Privaat Aansluitpunt, dan heb je een eigen laadpaal voor de deur die op jouw stroom is aangesloten. Na een succesvolle pilot in heel het land, inclusief Eindhoven, is dit niet meer mogelijk :X Waarom? Omdat ze er mee zijn gestopt (letterlijk het antwoord) :F

[Voor 8% gewijzigd door India Sierra op 18-02-2020 16:21]

• daemonix
  • Niet online
ice-T106 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:45:
[...]

Google translate:
"Onze instap wallbox voor klanten die al een FI type B en een bijbehorende reservezekering in het elektrische systeem van het huis hebben"
Heb jij weer een punt. Maar is 150 euro zo erg dan voor een type B?

• ice-T106
daemonix schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:28:
[...]

Heb jij weer een punt. Maar is 150 euro zo erg dan voor een type B?
Denk voor de meeste mensen wel omdat ze liever niet zelf sleutelen in de meterkast groepen. En er zijn genoeg mobiele laders die dus wel DC beveiliging hebben. (zelfs bij diezelfde fabrikant)

• Makrolon
  • Laatst online: 02-04 21:50
revolution-nl schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:05:
Ik ben bezig met de installatie van een EVHUB laadpaal bij mijn ouders (3 fase 22kW).

We hebben deze aangesloten op 1 fase 16A. Heeft iemand toevallig een overzicht van de dipswitch instelling om het amperage af te regelen?
2e dipswitch vanaf links omhoog, verder alles omlaag is 16A.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Makrolon schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:07:
[...]

2e dipswitch vanaf links omhoog, verder alles omlaag is 16A.
Dank!

• Landon
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 03-04 19:03
3_s schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:28:
[...]

Dus trekken ze een wachtleiding, waar je nadien nog zelf een kabel moet doortrekken? Of is dat inclusief kabel?

Hoe dan ook, vind ik het geweldig duur.

Tegenbod: voor € 1000 kom ik het doen :+ .
Correct. Je krijgt vanaf de buitengevel 30 meter kabel welke je vervolgens zelf nog moet ingraven.

Heb nu een bedrijf gevonden die alles geregelt voor nog geen 2000 piek, en dat is incl. newmotion laadstation.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

India Sierra schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:46:
[...]

Om hier even op terug te komen. De gemeente vind het interessant en bekijkt de opties. Het is een mogelijke oplossing zeggen ze maar niks is zeker. Iig beter dan direct een nee, we gaan het zien.

• sokolum01
daemonix schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:06:
[...]

Als je structureel iets verkoopt dan ben je ondernemer, daar is helemaal niets onduidelijks aan voor de belastingdienst. Kijk naar degenen die worden aangepakt op marktplaats, structurele verkoop wordt aangepakt.

Dat je zelf iets meer rekent dat je betaalt kun je rechtvaardigen met afschrijving, aanlegkosten, laadverliezen en dergelijke.

Ergo, laadpaal voor anderen neerzetten betekent automatisch dat je ondernemer wordt, en belasting gaat betalen. Doe het niet als je niet weet waar je aan begint, gezien je reactie is dat laatste het geval.
Dat is het juist, alleen ikzelf heb toegang tot mijn eigen laadpaal.... Dus geen verkoop, alleen aan mijzelf.

• daemonix
  • Niet online
sokolum01 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 01:25:
[...]

Dat is het juist, alleen ikzelf heb toegang tot mijn eigen laadpaal.... Dus geen verkoop, alleen aan mijzelf.
Hoho, jij reageerde op mij waar ik een reactie op @Defector had, die wel degelijk een plan had om te gaan verkopen.

• sokolum01
boomboxes schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:43:
Hoi Tweakers!

Zoals meerdere van ons heb ik een Tesla Model 3 besteld via de LM (Arval). Deze wordt naar verwachting half maart/eind maart geleverd. Nu is het zo dat ik zelf een laadpaal moet regelen (ivm met anders te hoge eigen bijdrage). De laadpaal moet van EVBOX of NEWMOTION zijn, zodat ik de pas van de baas krijg en kan gebruiken, om de kosten terug te krijgen.
Ik ben dus op zoek naar een laadpaal en wil er graag een aanschaffen, maar weet niet zo goed welke. Ik zal hieronder even de situatie schetsen, hoor graag wat jullie advies is wat betreft een laadpaal:

- Ik heb een offerte aangevraagd bij EVBOX maar na 2 weken nog steeds geen antwoord, bellen lukt ook niet echt (4 x geprobeerd met steeds langer dan 30 min in de wacht).
- Ik heb de elektricien bij ons in de buurt (Nijmegen) gevraagd, zij sluiten ook laadpalen aan en gaf dus aan dat ik zelf een laadpaal kan kopen en zij dit dan aansluiten.
- Ongeveer half maart krijg ik via de leasemaatschappij Arval de Tesla Model 3 SR+ binnen;
- Ik heb thuis de beschikking tot een 3 fase 25A aansluiting;
- De laadpaal moet van het merk EVBOX of van het merk NEWMOTION zijn om te kunnen verrekenen met lease maatschappij;
- De laadpaal moet dus uitgerust zijn met RFID zodat de pas uitgelezen kan worden en verrekend kan worden;
- De laadpaal moet smart balancing/dynamic power charging/load balancing hebben zodat de paal niet volledig het huis leegtrekt;
- Aangezien de levertijden vaak lang zijn en de auto al rond begin/half maart komt is dit ook wel een ding;

Nu heb ik zelf gekeken en zat ik te kijken naar twee laadpalen, of ben ik nu verkeerd aan het rondkijken? Wat is het verschil tussen deze twee, aangezien de prijs best veel scheelt?
https://www.laadpaaldirec...e-advanced-37kw-22kw.html

https://www.laadpaaldirec...id-3f-vaste-kabel-t2.html

Hoor graag wat jullie denken, alvast bedankt! :P :P
Laat je niet wijs maken dat je gebonden bent aan een bepaalde merk laadpaal.
Zelf heb ik een paal gekocht (Webasto Live) en Back Office abonnement bij E-Flux afgesloten en dit is het. Stel zelf een tarief in en betaal maandelijks nog geen 5 euro aan abonnement kosten. Een GSM verzorgt een verbinding met de Back Office (je ontvangt van E-Flux een Sim kaartje).

Van E-Flux ontvang je per maand het bedrag voor het opladen op je privé rekening.

Want je lease maatschappij interesseert zich ook niet welk publieke laadpaal jij je auto straks oplaadt. Je privé laadpaal is niets anders dan een publieke laadpaal waar alleen jij toegang op hebt (want het staat op jouw oprit). On top, zelf moeten bekostigen en de lease maatschappij stelt eisen !!!

• daemonix
  • Niet online
Dat is niet helemaal correct, bij een cafetaria model betaal je uiteindelijk zelf de kosten van laden, en als je dan via de LM het courante tarief afrekent dan ben je uiteindelijk duurder uit dan de 21 cent rechtstreeks.

Niet iedereen heeft dezelfde constructie.

• sokolum01
daemonix schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 01:39:
Dat is niet helemaal correct, bij een cafetaria model betaal je uiteindelijk zelf de kosten van laden, en als je dan via de LM het courante tarief afrekent dan ben je uiteindelijk duurder uit dan de 21 cent rechtstreeks.

Niet iedereen heeft dezelfde constructie.
Klopt, in eerste instantie betaal jezelf de kosten voor de afgenomen elektriciteit aan je energie bedrijf (logisch?). Maar de gemaakte kosten voor het laden krijg je maandelijks op je privé rekening door E-Flux terug gestort. E-Flux zorgt weer voor dat zij het geld van de leasemaatschappij ontvangen. Leasemaatschappij rekent dit weer door aan jouw bedrijf.

Door dit back office gaat dit allemaal automatisch, geen papier werk en nul kans op fouten tijdens registreren.
Alleen ik reken geen 21 cent, maar 32 cent (Nuon rekent bij al 23).

Er bestaan nog andere varianten?

[Voor 3% gewijzigd door sokolum01 op 20-02-2020 01:46]

• daemonix
  • Niet online
Nee, je begrijpt het cafetaria model niet helemaal. Je krijgt een totaal bedrag als salaris. Daaruit worden de kosten voor je leaseauto en je brandstof/elektrakosten betaald met als voordeel dat het bruto gaat, effectief betaal je dus de helft.

Uiteindelijk betaalt dus niet je werkgever, maar jijzelf de brandstof kosten, en als daar een factor van een LM tussen zit, dan kost dat jou geld.

Jij kijkt alleen maar naar het plaatje tot aan de afrekening met de werkgever, daarna wordt het weer doorbelast aan jou via je salaris (mindering).

Voorbeeld:
Salaris: 5000 euro (netto, even voor het gemak)
Auto: 1000 euro bruto, netto 500
Brandstof: 100 euro, netto 50

Dus te ontvangen salaris 5000-500-50=4450 euro

Als je dan in plaats van 100 euro, omdat je thuis tegen 0,21 euro/kWh, dus dan 476 kWh laadt, ineens via eigen laadpaal "openbaar" laadt 0,35 euro/kWh, dus 476*.35= 166 euro bruto betaald... Slechte move. Niet doen dus als je werkgever een cafetaria model hanteert. Let wel dat de tarifering aan een publieke laadpaal in het algemeen hoger uitvalt dan aan een prive laadpaal.

Dit hoort niet echt in dit topic thuis, hoewel het wel raakt aan de keuze tussen prive laadpaal of zakelijke laadpaal. Er is een raakvlak.

• Marcva
Wellicht semi off topic, maar uit onderzoek is gebleken dat EV's het netwerk kunnen stabiliseren. Alleen mogen netbeheerders dat niet stimuleren. Meer koper is hun enige oplossing. Tja, als je alleen een hamer hebt zie in elke schroef een spijker |:(
https://www.duurzaambedri...rische-auto-netverzwaring

• Tomba

Tomba

Marcva schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:37:
Wellicht semi off topic, maar uit onderzoek is gebleken dat EV's het netwerk kunnen stabiliseren. Alleen mogen netbeheerders dat niet stimuleren. Meer koper is hun enige oplossing. Tja, als je alleen een hamer hebt zie in elke schroef een spijker |:(
Benieuwd hoe je zoiets slim zou kunnen implementeren. Als je niet weet wie hoe laat weg moet loop je natuurlijk met zoiets het risico dat een auto niet vol is tegen de tijd dat de berijder wil gaan. Ook zou het systeem rekening moeten houden met hoe snel een auto laadt; mijn e-Golf laad maar 16A op 2 van de 3 fases dus doet er zo'n 5 uur over om zichzelf volledig vol te laden op een 11/22kWh paal, een Tesla doet volle bak 3 fase terwijl de Ioniq maar 1 fase aan kan (maar dan wel weer op 32A....)

• daemonix
  • Niet online
Tomba schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:44:
[...]

Benieuwd hoe je zoiets slim zou kunnen implementeren. Als je niet weet wie hoe laat weg moet loop je natuurlijk met zoiets het risico dat een auto niet vol is tegen de tijd dat de berijder wil gaan. Ook zou het systeem rekening moeten houden met hoe snel een auto laadt; mijn e-Golf laad maar 16A op 2 van de 3 fases dus doet er zo'n 5 uur over om zichzelf volledig vol te laden op een 11/22kWh paal, een Tesla doet volle bak 3 fase terwijl de Ioniq maar 1 fase aan kan (maar dan wel weer op 32A....)
Kijk maar eens bij Jedlix.com.

• eltron
Marcva schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:37:
Wel interessant, en dat zelfs zonder V2G.
Het zit er denk ik toch wel aan te komen dat men de tarifering gaat aanpassen en bij overschot wind en zon er een goedkoper tarief gaat gelden. Dan moet je alleen nog ergens kunnen instellen dat je alleen wilt laden als tarief lager is dan X en laadt je alleen op als het goedkoop is vanwege overschotten.
Feitelijk is de slimme meter hier al op voorbereid en kan per kwartier een ander tarief rekenen.

• daemonix
  • Niet online
Grappig dat je schrijft dat 'de slimme meter hierop is voorbereid'. Het is de reden dat de slimme meter wordt ingevoerd! ;)

• frispens
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 25-03 16:13
Beste mensen,

De zoveelste die door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik ga elektrisch rijden, maar vind de prijzen nogal (ridicuul) hoog. Tuurlijk, het is lekker makkelijk om via de LM de paal mee te leasen, maar ik zoek alternatieven. Nu ben ik een beetje verdwaald in de mogelikheden met een slimme laadpaal. Feiten:

1) Wanneer ik een auto met laadpas via de LM krijg, hoe vrij ben ik dan nog in het kiezen van het type paal? Welke palen/merken zijn geschikt?
2) Zoals ik het nu begrijp moet mijn laadpas van de LM gekoppeld worden aan de laadpaal zodat de backoffice mijn stroomverbruik kan verrekenen? Ik kan me voorstellen dat dit niet bij elke paal kan (ook al zijn ze 'slim') ?
3) Gebeurt de verekening van het thuisladen direct met het 'brandstofvoorschot' die je bij de LM betaalt? Dus stel, mijn voorscht is €100 per maand, ik laad thuis voor €80 (en verder nergens), hoe krijg ik dit geld dan terug?

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Dat werkt toch alleen bij een Tesla omdat ze die van afstand kunnen aansturen om te laden of te stoppen met laden?

Bij openbare laadpalen kunnen ze eventueel de laadpaal aansturen, maar aangezien je in veel plaatsen alleen bij een laadpaal mag staan als je daadwerkelijk aan het laden bent loop je dan wel kans op een bekeuring.

Wellicht begrijp ik niet goed hoe het werkt, maar hun site legt het niet echt uit en ik heb geen zin om 'even' een app te installeren en natuurlijk al mijn persoonlijke gegevens in te vullen.

Want ik heb natuurlijk ook wel vragen als: hoe weet die app welke auto op een laadpaal is aangesloten en dat soort zaken.
frispens schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:31:
1) Wanneer ik een auto met laadpas via de LM krijg, hoe vrij ben ik dan nog in het kiezen van het type paal? Welke palen/merken zijn geschikt?
Dat ligt aan je leasemaatschappij.
2) Zoals ik het nu begrijp moet mijn laadpas van de LM gekoppeld worden aan de laadpaal zodat de backoffice mijn stroomverbruik kan verrekenen? Ik kan me voorstellen dat dit niet bij elke paal kan (ook al zijn ze 'slim') ?
Niet iedere laadpaal kan via een zogenaamd backoffice verrekenen. Slim slaat bij laadpalen meestal op het feit dat ze rekening houden met het verbruik in huis en dan de auto minder snel laten laden om te voorkomen dat de hoofdzekering springt. Dat heeft inderdaad niets met verrekening te maken.
3) Gebeurt de verekening van het thuisladen direct met het 'brandstofvoorschot' die je bij de LM betaalt? Dus stel, mijn voorscht is €100 per maand, ik laad thuis voor €80 (en verder nergens), hoe krijg ik dit geld dan terug?
Dat ligt ook aan je leasemaatschappij, al dan niet in combinatie met de afspraken die ze hebben met je werkgever. Hoe kunnen wij weten of je leasemaatschappij dit per maand, kwartaal of jaar wil verrekenen?

• Oekiejoekie
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 23:48
Tomba schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:44:
[...]

In Amsterdam zijn er al ruim 400 palen die een dynamisch vermogen leveren. in daluren 3x32 A, en in piekuren beperkt tot 3x16 A

https://group.vattenfall....-vermogen-bij-zonnig-weer.

[Voor 0% gewijzigd door Oekiejoekie op 20-02-2020 09:06. Reden: Oeps... typo...]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
frispens schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:31:

je hebt een paal nodig die "connected" is, en een abo van een dienstverlener. De dienstverlener regelt de verrekening.

De rest van je vragen zal je toch echt aan je LM moeten vragen.

Wise enough to play the fool

• Marcva
Oekiejoekie schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:57:
[...]

In Amsterdam zijn er al ruim 400 palen die een dynamisch vermogen leveren. in daluren 3x32 A, en in piekuren beperkt tot 3x16 A

https://group.vattenfall....-vermogen-bij-zonnig-weer.
Uit de link:
De Flexpower-laadpalen kunnen 3x35 ampère afgeven en dat ook nog slimmer over de aangesloten auto’s verdelen. Of elektrische auto’s deze capaciteit ook gebruiken, is overigens afhankelijk van de capaciteit van de auto en accu.
Volgens mij zijn er bitter weinig auto's die 3x35 AC laden. Dus hoe realistisch is dat scenario?

• eltron
Marcva schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:11:
[...]

Uit de link:

[...]

Volgens mij zijn er bitter weinig auto's die 3x35 AC laden. Dus hoe realistisch is dat scenario?
Is wel interessant voor 1-F auto die op 1 fase met 32A max kan laden. En die 1-F auto's zijn er wel weer genoeg.

• Oekiejoekie
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 23:48
Marcva schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:11:
[...]

Uit de link:

[...]

3x35 is het maximum. 1 of 3x 32 is in de praktijk het maximum wat een auto kan laden. Maar als je dus een auto hebt die laden op 32A ondersteunt, zal die in de daluren dubbel zo snel laden als in de oude situatie.

Daarnaast heb je nog de laadpalen met 2 aansluitingen. Die verdelen het beschikbare vermogen over die 2 aansluitingen. In de daluren is er 2x zo veel stroom te verdelen, dus zullen beide aangesloten auto's sneller laden.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• sokolum01
daemonix schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 03:17:
Nee, je begrijpt het cafetaria model niet helemaal. Je krijgt een totaal bedrag als salaris. Daaruit worden de kosten voor je leaseauto en je brandstof/elektrakosten betaald met als voordeel dat het bruto gaat, effectief betaal je dus de helft.

Uiteindelijk betaalt dus niet je werkgever, maar jijzelf de brandstof kosten, en als daar een factor van een LM tussen zit, dan kost dat jou geld.

Jij kijkt alleen maar naar het plaatje tot aan de afrekening met de werkgever, daarna wordt het weer doorbelast aan jou via je salaris (mindering).

Voorbeeld:
Salaris: 5000 euro (netto, even voor het gemak)
Auto: 1000 euro bruto, netto 500
Brandstof: 100 euro, netto 50

Dus te ontvangen salaris 5000-500-50=4450 euro

Als je dan in plaats van 100 euro, omdat je thuis tegen 0,21 euro/kWh, dus dan 476 kWh laadt, ineens via eigen laadpaal "openbaar" laadt 0,35 euro/kWh, dus 476*.35= 166 euro bruto betaald... Slechte move. Niet doen dus als je werkgever een cafetaria model hanteert. Let wel dat de tarifering aan een publieke laadpaal in het algemeen hoger uitvalt dan aan een prive laadpaal.

Dit hoort niet echt in dit topic thuis, hoewel het wel raakt aan de keuze tussen prive laadpaal of zakelijke laadpaal. Er is een raakvlak.
Dankje voor je uitleg. Dit model kende ik inderdaad nog niet. Voor mij gezien lijkt dit op een lease bedrag dat al in je salaris is verwerkt en van je bedrijf de optie bestaat een lease te mogen rijden. Hoe ik het zie, het eigen bijdrage voor privé gebruik bestaat nog steeds in het cafetaria model.... zoniet, dan heb ik iets nieuws geleerd.

Wat betreft off-topic of on-topic, het is allemaal relevant voor het totaal plaatje. Het is geen eenvoudige afweging. Sommige bedrijven sponsoren graag hun medewerkers met de kosten.

[Voor 5% gewijzigd door sokolum01 op 20-02-2020 12:41]

• sokolum01
eltron schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:23:
[...]

Wel interessant, en dat zelfs zonder V2G.
Het zit er denk ik toch wel aan te komen dat men de tarifering gaat aanpassen en bij overschot wind en zon er een goedkoper tarief gaat gelden. Dan moet je alleen nog ergens kunnen instellen dat je alleen wilt laden als tarief lager is dan X en laadt je alleen op als het goedkoop is vanwege overschotten.
Feitelijk is de slimme meter hier al op voorbereid en kan per kwartier een ander tarief rekenen.
De tarief wordt bepaald door je back office, ik heb geen dag en nacht tarief instellingen. Je laadpaal bepaalt geen tarief, meet alleen het verbruik en geeft deze door.

• daemonix
  • Niet online
sokolum01 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:36:
[...]

Dankje voor je uitleg. Dit model kende ik inderdaad nog niet. Voor mij gezien lijkt dit op een lease bedrag dat al in je salaris is verwerkt en van je bedrijf de optie bestaat een lease te mogen rijden. Hoe ik het zie, het eigen bijdrage voor privé gebruik bestaat nog steeds in het cafetaria model.... zoniet, dan heb ik iets nieuws geleerd.

Wat betreft off-topic of on-topic, het is allemaal relevant voor het totaal plaatje. Het is geen eenvoudige afweging. Sommige bedrijven sponsoren graag hun medewerkers met de kosten.
Eigen bijdrage hebben wij niet. Een vastgesteld leasebedrag dus ook niet, je zou in theorie kunnen leasen tot de hoogte van je salaris. Dat doet natuurlijk niemand, maar ik zie wel onverstandige keuzes gemaakt worden door mensen die relatief laag in salaris zitten en toch een dure lease auto van 1100 of 1300 euro in de maand nemen. Ieder heeft zijn eigen afweging.

Bijtelling hebben we natuurlijk wel allemaal, dat is immers een wettelijke verplichting...

• eltron
sokolum01 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:46:
[...]
De tarief wordt bepaald door je back office, ik heb geen dag en nacht tarief instellingen. Je laadpaal bepaalt geen tarief, meet alleen het verbruik en geeft deze door.
Mooi dat er verschillen zijn. Ik heb dus geen backoffice en tarief dat ik aan mijzelf (BV aan privé) en/of energiemaatschappij betaal is onderhandelbaar.

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True