Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Kortsluitstroom kan niet. Kortsluiting ontstaat niet uit het niets en is daarna weer weg.Sideways schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:12:
[...]
[...]
Hier vrijwel dezelfde ervaring; een Home Advanced met loadbalancing en een Tesla Model 3, alleen mijn ALS is een 20A (Hager ADM420G) versie.
Inmiddels al 3 maal gehad dat de auto 's ochtends niet opgeladen was omdat de ALS uitschakelde zodra het laadtijdstip aanbrak. In alle gevallen in natte omstandigheden dus ik verwacht dat een kortsluitstroom de oorzaak is. Overbelasting kan vrijwel niet omdat de Model 3 niet meer dan 3x16A trekt.
1 keer schakelde de ALS direct uit bij het aankoppelen.
Opstartpiek zou wel kunnen maar dat lijkt me sterk. Je ziet vaak dat de laadstroom langzaam opgebouwd wordt. Daarnaast: een ALS is niets meer dan een verschilmeting tussen de heen- en retourstroom. Al zou er een kortsluitstroom lopen, die komt zowel heen en terug door de ALS, dus de ALS schakelt niet uit (tenzij er een fase - aardsluiting is).
Heb je 4 groepen achter je ALS
Normaal heb je 3 of 4 groepen achter een ALS, som van alle lekstromen >30mA is een uitschakeling.
Als je nu de groep van de auto achter een alamat zet heb je geen last op de optelsom van diverse groepen en is de kans op een lekstroom >30mA een stuk kleiner.
Zelfs het wisselen van ALS zou al een oplossing kunnen zijn. Stel dat achter je huidige ALS het volgende zitten:
- autolader (grondkabel door tuin meestal -> vocht -> kans op lekstroom)
- vaatwasser (nat toestel -> kans op lekstroom)
- wasmachine (nat toestel -> kans op lekstroom)
- badkamer + deel bovenverdieping (natte ruimte, kans op lekstroom)
Als je dan de autolader op de ALS zet waar de woonkamer, zolder en rest bovenverdieping op zitten, is de kans op lekstromen stukken lager en dus kleinere kans op trippen van je ALS.
Een opstartpiek zal het niet zijn; de Model 3 bouwt geleidelijk op naar 16A. Alle keren dat het bij mij is voorgekomen was het nat buiten. Kan er een AC lekstroom ontstaan?
[ Voor 42% gewijzigd door Sideways op 04-02-2020 22:04 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Daarnaast zijn er ook aardlekautomaten type B.
Voor zonnepanelen zijn er 3 uitzonderingen waar de meeste omvormers aan voldoen dus ook daar voldoet een type A meestal
[ Voor 31% gewijzigd door Sideways op 05-02-2020 06:27 ]
Ik heb vorig jaar gezocht naar een alamat type B, maar geen kunnen vinden.Sideways schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 06:22:
@daemonix Dat klopt niet, veel laadpalen hebben ingebouwde DC lekstroombeveiliging.
Genoeg ALS-en type B, maar geen Alamat, hoor graag welke, heb nl een TWC (dus zonder DC beveiliging).Dan zou ik deze kunnen drop-in vervangen, mocht ik ook niet galvanisch gescheiden auto's (veilig) kunnen laten laden.
[ Voor 98% gewijzigd door Sideways op 05-02-2020 08:17 ]
Iemand die antwoord weet op het doormeten van een Type2 kabel?
Dat zijn de uitzonderingen. Ik benoem de algemene regel. Better be safe than sorry. En type B alamats zijn er niet, zoals geachte collega al schrijft. Als jij ze wel kent: enlighten us.Sideways schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 06:22:
@daemonix Dat klopt niet, veel laadpalen hebben ingebouwde DC lekstroombeveiliging.
Voor zonnepanelen zijn er 3 uitzonderingen waar de meeste omvormers aan voldoen dus ook daar voldoet een type A meestal
Ik zal de omstandigheden eens in de gaten houden, kast best zijn dat het hier ook bij vochtig weer gebeurd. Mijn laadpunt hangt echter wel onder een overkapping. De auto staat niet altijd met de kont onder de overkapping gezien hij dan vrij dicht op de garagedeur staat.Sideways schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:12:
[...]
[...]
Hier vrijwel dezelfde ervaring; een Home Advanced met loadbalancing en een Tesla Model 3, alleen mijn aardlekautomaat is een 20A (Hager ADM420G) versie.
Inmiddels al 3 maal gehad dat de auto 's ochtends niet opgeladen was omdat de aardlekautomaat uitschakelde zodra het laadtijdstip aanbrak. In alle gevallen in natte omstandigheden dus ik verwacht dat een kortsluitstroom de oorzaak is. Overbelasting kan vrijwel niet omdat de Model 3 niet meer dan 3x16A trekt.
1 keer schakelde de aardlekautomaat direct uit bij het aankoppelen.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
https://www.zappi.info/shop/producten
Omdat ik een reservering had geplaatst vroegen ze om de betaling te voldoen. Het wordt als het goed is morgen opgestuurd. Ze zijn wel beperkt op voorraad. Dus mocht je er eentje willen zou ik snel zijn. Op hun site staat er nog Reserveren. Beste is om een bestelling te doen en te kiezen voor bankoverschrijving. Je krijgt dan een bericht om de betaling te voldoen. Ze zijn ook snel met reageren op de mail. Nu ook nog.
Wise enough to play the fool
De PP is inderdaad een weerstand, dan weet de auto dat er een kabel is aangesloten. De hoogte van de weerstand geeft de maximale A van de kabel aan.stormfly schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:11:
Iemand die antwoord weet op het doormeten van een Type2 kabel?
De CP hoort doorverbonden te zijn, die wordt door de laadpaal gebruikt om aan de auto door te geven wat er geladen mag worden.
Werkt je kabel niet?
Lees de beschrijving:technopeuter schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:02:
[...]
Waarom wordt dit dan verkocht in NL? Dat vastsmelten is dan toch byzar? Ik hoor nooit iemand over 16A met een portable lader, waarom 20A dan wel?
Als je dit op 20A wil gebruiken (en wat mij betreft zelfs als je dit op 16A wil gebruiken), knip dan de schuko af en monteer er een CEE stekker aan.20A (Niet overal geschikt!)
Om je een indruk te geven: ik heb een stopcontact dat ik alleen voor mijn strijkijzer gebruik. De stekker gaat er altijd uit als ik klaar ben maar dat doe ik alleen als het strijkijzer uit staat.
Het stopcontact is wit maar is al zwart uitgeslagen. En een strijkijzer is maximaal 10A.
Signatures zijn voor boomers.
Dan zou ik zowel de stekker als vooral ook het stopcontact eens goed bekijken, want een wasmachine/oven/afwasmachine trekken ook regelmatig >10A en worden ook gewoon met een schuko aangesloten. Dit klinkt een klein beetje brandgevaarlijk, met als voordeel dat je in de buurt bent.Maasluip schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:08:
Om je een indruk te geven: ik heb een stopcontact dat ik alleen voor mijn strijkijzer gebruik. De stekker gaat er altijd uit als ik klaar ben maar dat doe ik alleen als het strijkijzer uit staat.
Het stopcontact is wit maar is al zwart uitgeslagen. En een strijkijzer is maximaal 10A.
Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?
Anoniem: 1232046
Het idee is om het met een abbo van €5 per maand een volledig openbare laadpaal van te maken.
Het zit zo: ik heb een laadpas van de baas en de baas betaalt niet mee aan de laadpaal oplossing.
Nu begreep ik dat je als particulier geen winst mag maken. Ik investeer nu zo’n 400 euro voor paal en installatie. Wat is een acceptabel bedrag per kWh?
Nu is het via TNM laadpas overal €0,34 per kWh. Ik dacht zelf om te starten op €0.30 cent per kWh, volgend jaar 28 cent per kWh en het jaar erop 25 cent per kWh.
In 3 maanden heb ik nu zo’n 6000km gereden, dus ik doe zo’n 2000 km per maand. Met gemiddeld verbruik van 210wh/km is dat 420kWh per maand.
Nu gaat het om openbare parkeerplaatsen met een stoep tussen de voortuin en de parkeervakken, dus ik zal niet 100% van die 420kWh thuis kunnen laden. Hoeveel wel precies zal moeten blijken maar ik ga uit van 50%. 210kwh per maand en 8 cent winst per kWh 30 cent - 22 cent, heb ik na één jaar 200 euro “verdiend”. De helft van de investering.
Is dat acceptabel of niet?
Waarom heb ik het gedaan?
Ik zag een win/win situatie:
- druk op de openbare laadvoorziening neemt fors toe. Nu ben ik flexibeler.
- contact gehad met gemeente, die gaan NIET uitbreiden, geen geld voor.
- werkgever betaalt minder per kWh
- als ik mijn investering op deze manier kan terugverdienen, kost het mij ook niets.
Iemand een tip voor een kabelmat?
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1232046 op 07-02-2020 06:57 ]
Ik zou gewoon hetzelfde tarief hanteren als de dichtstbijzijnde gemeentepaal, en geen daling in tarief hanteren over de looptijd zolang je niet uit de kosten bent.Anoniem: 1232046 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 06:44:
Gisteren een tweedehands TNM lolo smart Laadpaal gekocht.
Het idee is om het met een abbo van €5 per maand een volledig openbare laadpaal van te maken.
Het zit zo: ik heb een laadpas van de baas en de baas betaalt niet mee aan de laadpaal oplossing.
Nu begreep ik dat je als particulier geen winst mag maken. Ik investeer nu zo’n 400 euro voor paal en installatie. Wat is een acceptabel bedrag per kWh?
Nu is het via TNM laadpas overal €0,34 per kWh. Ik dacht zelf om te starten op €0.30 cent per kWh, volgend jaar 28 cent per kWh en het jaar erop 25 cent per kWh.
In 3 maanden heb ik nu zo’n 6000km gereden, dus ik doe zo’n 2000 km per maand. Met gemiddeld verbruik van 210wh/km is dat 420kWh per maand.
Nu gaat het om openbare parkeerplaatsen met een stoep tussen de voortuin en de parkeervakken, dus ik zal niet 100% van die 420kWh thuis kunnen laden. Hoeveel wel precies zal moeten blijken maar ik ga uit van 50%. 210kwh per maand en 8 cent winst per kWh 30 cent - 22 cent, heb ik na één jaar 200 euro “verdiend”. De helft van de investering.
Is dat acceptabel of niet?
Waarom heb ik het gedaan?
Ik zag een win/win situatie:
- druk op de openbare laadvoorziening neemt fors toe. Nu ben ik flexibeler.
- contact gehad met gemeente, die gaan NIET uitbreiden, geen geld voor.
- werkgever betaalt minder per kWh
- als ik mijn investering op deze manier kan terugverdienen, kost het mij ook niets.
Het is opmerkelijk te noemen dat ze niet mee willen werken aan een laadpunt, mijn werkgever betaalt het laadpunt ook niet. Maar het zit volledig in de lease verwerkt, ik betaal dat laadpunt af over 5 jaar, dat voelt toch als wat meer ondersteuning vanuit mijn werkgever.
Op zich heeft mijn werkgever al een hele duit in het zakje gedaan om de Model 3 mogelijk te maken. Dit was echt het onderste uit de kan en dan heb ik toch liever de LR met velgen en trekhaak, zonder laadpaal, dan andersomstormfly schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 06:57:
[...]
Ik zou gewoon hetzelfde tarief hanteren als de dichtstbijzijnde gemeentepaal, en geen daling in tarief hanteren over de looptijd zolang je niet uit de kosten bent.
Het is opmerkelijk te noemen dat ze niet mee willen werken aan een laadpunt, mijn werkgever betaalt het laadpunt ook niet. Maar het zit volledig in de lease verwerkt, ik betaal dat laadpunt af over 5 jaar, dat voelt toch als wat meer ondersteuning vanuit mijn werkgever.
Vooral ook omdat ik geen eigen parkeerplek heb.
Dank voor de relevante aanvulling. Geeft een ander beeld 👍Anoniem: 1232046 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 07:45:
[...]
Op zich heeft mijn werkgever al een hele duit in het zakje gedaan om de Model 3 mogelijk te maken. Dit was echt het onderste uit de kan en dan heb ik toch liever de LR met velgen en trekhaak, zonder laadpaal, dan andersom![]()
Vooral ook omdat ik geen eigen parkeerplek heb.
Daarom wil ik er een win/win situatie van makenstormfly schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:16:
[...]
Dank voor de relevante aanvulling. Geeft een ander beeld 👍
@BlakHawk Ik zou overwegen om in overleg met gemeente de paal op het openbaar terrein te zetten, aan de rand van de stoep en de kabel onder de stoep doortrekken om gehannes met kabelmat te voorkomen.
En dat van geen winst maken moet je ook maar met een korreltje zout nemen. Als particulier mag je best winst maken, maar je gaat al gauw een grens over dat je dan een onderneming drijft die je bij Kvk moet registreren en in de belastingaangifte moet verwerken. Maar zo lang je netjes belasting betaalt mag je zoveel winst maken als je wilt. Mogelijk komt er nog btw om de hoek kijken, maar daar is nog wel wat marge in de kleine ondernemersregeling. Plus als je btw in rekening brengt mag je ook de btw op de stroomkosten en investering aftrekken.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dit heb ik ook. Komt door het uittrekken van de stekker onder belasting. Vonkboog zorgt voor zwarte aanslag en weggebrand contact na verloop van tijd. Daarom is een CEE om te laden ook niet erg wijs, seating is niet gegarandeerd en je kan >32A langzaam verbreken onder belasting.koppie schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:12:
[...]
Dan zou ik zowel de stekker als vooral ook het stopcontact eens goed bekijken, want een wasmachine/oven/afwasmachine trekken ook regelmatig >10A en worden ook gewoon met een schuko aangesloten. Dit klinkt een klein beetje brandgevaarlijk, met als voordeel dat je in de buurt bent.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Weet ik, daarom ga ik uit van 50% van het totaal thuis te laden.daemonix schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:36:
Realiseer je dan wel dat hoewel jij de laadpaal betaalt, je geen aanspraak op die plek kunt maken. Als er een andere auto gaat staan heb je gewoon pech en kun je niet thuis laden.
Klinkt leuk, maar ik wil er geen gevalletje "slapende honden" van maken...eltron schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:36:
Wel raar dat gemeente geen geld zou hebben. De investering in de laadpaal wordt door de laadpaal provider gedaan dus kost gemeente niets of nagenoeg niet.
@BlakHawk Ik zou overwegen om in overleg met gemeente de paal op het openbaar terrein te zetten, aan de rand van de stoep en de kabel onder de stoep doortrekken om gehannes met kabelmat te voorkomen.
En dat van geen winst maken moet je ook maar met een korreltje zout nemen. Als particulier mag je best winst maken, maar je gaat al gauw een grens over dat je dan een onderneming drijft die je bij Kvk moet registreren en in de belastingaangifte moet verwerken. Maar zo lang je netjes belasting betaalt mag je zoveel winst maken als je wilt. Mogelijk komt er nog btw om de hoek kijken, maar daar is nog wel wat marge in de kleine ondernemersregeling. Plus als je btw in rekening brengt mag je ook de btw op de stroomkosten en investering aftrekken.
Onze gemeente is zo bureaucratisch dat ze enkel kijken naar afstand woning tot laadpaal en niet naar bezetting.
Exacte woorden van de gemeente: "Nee meneer wij kijken naar de totale bezetting van laadpalen. Bij iedereen zou binnen 300 meter een laadpaal moeten staan. Staat er al een binnen 300 meter van uw woning, dan gaan wij niets doen". Toen ik aangaf dat het erg druk is bij de paal: "Daar kijken wij niet naar, we kunnen eventueel wel gaan handhaven tegen laadpaalplakkers."
Welke gemeente woon je? En grenst er toevallig een parkeerplek tegenover je huis?Anoniem: 1232046 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:42:
[...]
Weet ik, daarom ga ik uit van 50% van het totaal thuis te laden.
[...]
Klinkt leuk, maar ik wil er geen gevalletje "slapende honden" van maken...
Onze gemeente is zo bureaucratisch dat ze enkel kijken naar afstand woning tot laadpaal en niet naar bezetting.
Exacte woorden van de gemeente: "Nee meneer wij kijken naar de totale bezetting van laadpalen. Bij iedereen zou binnen 300 meter een laadpaal moeten staan. Staat er al een binnen 300 meter van uw woning, dan gaan wij niets doen". Toen ik aangaf dat het erg druk is bij de paal: "Daar kijken wij niet naar, we kunnen eventueel wel gaan handhaven tegen laadpaalplakkers."
Ah.. ik lees het al in je andere post.Hunkaroglu schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:48:
[...]
Welke gemeente woon je? En grenst er toevallig een parkeerplek tegenover je huis?
Zoetermeer, jazeker. Gewoon standaard indeling. Huis, voortuin, stoep, parkeerplekken.Hunkaroglu schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:48:
[...]
Welke gemeente woon je? En grenst er toevallig een parkeerplek tegenover je huis?
In de straat staat ook al een publieke laadpaal.
Ik ga het ook gewoon doen. Laadpaal Zappi aangepast. Was er ook een beetje klaar mee met de gemeente. Ik zie mijn buren het ook gewoon doen. Ik heb al diverse malen contact gezocht met de gemeente hierover. En uitgelegd dat door de run op elektrische auto’s de openbare laadpalen in de toekomst de vraag niet meer aan zullen kunnen. En dit artikel van vandaag bevestigt dat alleen maar. https://www.telegraaf.nl/...en-in-de-knel-door-tekortAnoniem: 1232046 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:50:
[...]
Zoetermeer, jazeker. Gewoon standaard indeling. Huis, voortuin, stoep, parkeerplekken.
In de straat staat ook al een publieke laadpaal.
Daarnaast zullen er ook veel laadpaal klevers zijn en frustraties opleveren bij andere burgers doordat men te lang blijft hangen aan de openbare laadpaal. Laten we eerlijk zijn, als iemand zijn auto iets voor de avond aan de laadpaal hangt, gaat hij het echt niet meer weghalen s nachts, zodat iemand anders kan laden.
Verder aangegeven dat wij als burger hun hiermee kunnen ontlasten door een eigen laadpaal te installeren.
Er zijn namelijk wel gemeentes die dit wel toestaan en ook voorbeelden gestuurd en de vraag gesteld waarom het in Almere niet zou mogen.
Ook nog geen reactie meer op gehad. Ik vind het wel goed zo.
[ Voor 6% gewijzigd door Hunkaroglu op 07-02-2020 11:58 ]
Dat is inderdaad ook hoe het wordt aangeraden, zie bv de "handleiding" van bmw op youtubedaemonix schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:29:
De les is dan dus: eerst de stekker uit de auto, dan loopt er geen stroom meer en ontstaat er geen vlamboog. Op het moment dat je de deur opent (bij de meeste auto's) wordt de lader uitgeschakeld en de stekker ontgrendeld.
https://www.evchargeking.com/en/tesla-retrofit-button-kit
[ Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 08-02-2020 15:14 ]
Key er voor en klaar. Kost minder tijd dan het plug en charge gedoe.
Ja het wegrijden is niet zo’n issue. Want ik bliep hem eerst af met de RFID (EV company heeft geen plug&charge). En dan ontgrendeld de hele keten.fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:05:
Is er iemand die deze al heeft geprobeerd in te bouwen in zijn Newmotion laadpaal? Ik heb de paal op plug en charge staan maar sta iedere ochtend te kloten met die app om de laadpoort te ontgrendelen. Duurt allemaal net iets te lang.
https://www.evchargeking.com/en/tesla-retrofit-button-kit
Maar dat aankomen is vervelend. Je pakt je (enige) pasje. Dat bliep je, dan stop je de kabel in de oplader. Dan is je deur inmiddels dichtgevallen, dan ben je bij de laadpoort en moet je de achterdeur openen om de laadpoort weer op aanraking te laten reageren. Dan is alles aangesloten en dan moet je het pasje nog bij de voordeur in de middenconsole leggen want mijn vrouw rijdt er ook in.
Iemand die die aankomst cyclus op een slimmere manier uitvoert?
Die zapper in die stekker van evking wil je eigenlijk aan je sleutelbos?
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 08-02-2020 17:57 ]
Dat kan dus niet. De knop van evchargeking zet een weerstand om tussen de aarde- en PP-pen waardoor het laden stopt, en de poort ontgrendeld.stormfly schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:52:
[...]
Die zapper in die stekker van evking wil je eigenlijk aan je sleutelbos?
[ Voor 7% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 08-02-2020 19:53 ]
tnx voor de tip ik zal dat eens navragen!littlewouter schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:05:
@stormfly Ja jij zou wel plug&charge kunnen gebruiken. Dit is namelijk in te stellen in je laadpaal. Elke keer dat hij start met laden zal hij een bericht sturen naar de EV company back office met het een geconfigureerde laadpas ID. Als je je laadpaal zo configureert dat hij de ID van je enige laadpas opstuurt dan hoef je nooit meer je pasje te scannen.
Hmm okey maar ontgrendelen doe ik nu via de laadpas op het laadpunt, die ontgrendelt de keten. Ik zou al heel blij zijn als ik gewoon, staand naast mijn auto, het klepje open kan zappen zonder een achterdeur te hoeven ontgrendelen.fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:52:
[...]
Dat kan dus niet. De knop van evchargeking zet een weerstand om tussen de aarde- en PP-pen waardoor het laden stopt, en de poort ontgrendeld.
Is dat zo? Ook niet als ze dat via hun laadpas doen en mijn laadstroom door werkgever wordt vergoed?GoldenSample schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 00:10:
[...]
Gasten laten betalen is officieel niet toegestaan (als consument althans). Gezien deze markt nog steeds een wildwest dat bol staat van (semi) illegale oplossingen kom je mogelijk wel partijen tegen die het doen.
Op welke termijn zoek je iets?
Wel interessant inderdaad, had er zo nog niet over nagedacht.
XC40 komt op zijn vroegst in Q3, waarschijnlijk Q4, dus ik heb nog even :-)
P8
diskeltische lurker
Grote kans dat dat een instelling van de lader is...technopeuter schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 22:00:
Update: heb de 20A lader gekocht, deze blijkt in de praktijk niet boven de 16A te komen. IIG het systeem werkt en ik heb voor €300 een stekker met kWh-meter (MID)

Als privé persoon electriciteit verkopen is in NL niet toegestaan. Dat het mogelijk is via bepaalde aanbieders zegt niets, controle is nul en de onkunde enorm, bedenk maar eens hoeveel bedrijven tot 2 jaar terug laadpunten zonder ingebouwde DC 6mA detectie installeerde achter een Type A RCDMontalbano schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 21:33:
[...]
Is dat zo? Ook niet als ze dat via hun laadpas doen en mijn laadstroom door werkgever wordt vergoed?
Wel interessant inderdaad, had er zo nog niet over nagedacht.
XC40 komt op zijn vroegst in Q3, waarschijnlijk Q4, dus ik heb nog even :-)
Nee, staat netjes op 20A maar gaat niet verder dan 16A soms even 17/18daemonix schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 22:20:
[...]
Grote kans dat dat een instelling van de lader is...
diskeltische lurker
Mijn situatie:
- Tesla van de zaak
- Eigen oprit met prive laadpaal (Webasto Live)
In heb het geluk dat ik op mijn oprit een eigen prive laadpaal kon laten plaatsen. Aangesloten op een Backoffice (3,50 per maand abonnements-kosten E-Flux) en laadpaal is instaat automatisch de vermogen aan te passen zodat het totale capaciteit (3x 25A) van mijn hoofdzekering niet overstijgt.
Het voordeel van de backoffice, geen handmatige administratie meer. Niemand zit hier op te wachten. Het verbuikte vermogen wordt via E-flux mijn rekening terug gestort.
Het voordeel van de loadbalancer (NIET via P1, maar een apparte MODBUS meter, vrijwel geen vertraging), je hoeft geen rekening te houden met het laden en het elektrisch verbruik van je huis. Het vervangen van een hoofdzekering kost al 199.- euro.
Wat kost het grapje voordat alles staat (prijzen afgerond):
Laadpaal :2300 euo
- Webasto Live 22Kw (backoffice via: GSM, LAN, WiFi)
- Stand voor laadpaal van Webasto
- Sokkel 30x30x40 (met doorvoer)
Elektra + graafwerk: 1700 euro
- Grondkabel 4x6mm2 (litze voor aarde)
- Bedrading voor RS485 MODBUS
- CAT6a
- 3fase aardlek type B
- b20 3 fase automaat
- Modbus meter Eastron SDM630 v2
- (extra) b16 aardlek automaat voor een stopcontact aan de laadpaal met schakelaar in meterkast.
- Graafwerk
- Plaatsen van de stand + unit
- Sokkel (200Kg)
Alles bij elkaar ruim 4000.- euro, een behoorlijk investering en ik had het geluk dat qua opzet voor het aanleggen van de elektra vrij eenvoudig kon worden uitgevoerd.
Maar wat als je prive een auto koopt en thuis wilt laden, de kosten zal niet veel meer dan de 1/2 lager uitvallen.
Hoe ik het zie, overheid is aan zet (meer publieke oplaadpunten). Voor de meeste huishoudens is dit gewoon begrijpelijk te duur.
De Webasto Live laadpaal, 22kW lader, Prive en Zakelijk te gebruiken.

De SDM630 meet het totaal afgenomen vermogen van de hoofdaansluiting, geplaatst direct na de hoofdschakelaar, stuurt de informatie direct door via het MODBUS protocol aan Webasto Live. De gebruikte MODBUS protocol (PLC standard) maakt hier gebruik van het RS485. Hierdoor is uitlezen van de P1 (je energie meter) niet meer nodig en de updates ide de SDM630 levert is vrijwel instant.
NOTE: GROUND was nog niet aangesloten.

[ Voor 15% gewijzigd door Fermion op 09-02-2020 22:34 ]
Idd voor mensen zonder zakelijke leaseauto, zeg maar de gewone burger, die een auto nodig heeft, is het voorzien in een goeie laadoplossng een behoorlijke kostenpost.
Je hebt geen backoffice nodig, en de paal publiek maken is eenvoudigweg verboden, tenzij je voor sinterklaas wilt spelen.
Dit zal dus een goedkopere oplossing mogelijk maken.
Voor de gewone man betekent dit toch wel vaak de noodzaak de meterkast en de aansluiting ingrijpend te verbouwen. Je komt of in een zeer hoog tarief, of een 3fase aansluiting terecht.
Hier zou de overheid toch wel iets aan kunnen doen, om de bijdrage van de burger makkelijker te maken.
Het zijn administratieve en forfaitaire regels die deze aanpassingen nodig maken, loadbalancing nodig maken of een duur aansluittarief nodig maken.
Icm zonnepanelen of opslag in een accupack, wat in de toekomst, na het afbouwen van de salderingsregeling weer weer noodzakelijk zal worden, zal dit slim aangestuurd moeten worden, ok.. dat moet dan in de laadpaal zitten, of in de aansturing van de accu, of simpel op basis van domotica, door een extern apparaat aangestuurd worden. Dit kan zelfs in een auto worden ingebouwd. Bij voorkeur laden wanneer de zonnepanelen leveren, de huisaccu al vol is, en de auto op dat moment te weinig vol zit voor de geplande reizen in de komende periode.
Onderweg of “openbaar laden” zal met het huidige beleid geen optie zijn voor de dagelijkse laadbehoefte van burgers. Thuis laden zal dus de aangewezen techniek zijn. Ik zie t nog niet gebeuren dat er laadparken in wijken zullen worden aangelegd waar je je auto makkelijk altijd kunt parkeren.
Maar dat gezegd hebbende, als je niet fysiek bij je auto hoeft te zijn om van een laadvoorziening gebruik te maken, ligt e.e.a. Weer totaal anders. Bijvoorbeeld wanneer je zelfrijdende auto zelf een laadplek zoekt en op afroep je voor de deur ophaalt.. of.. heb je dan zelf een auto nodig?
Alles wat een laadoplossing hoeft te zijn is slechts een stopcontact waar wat meer ampère door gejaagd kan worden dan wat nu is toegestaan op een normale eindgroep in een woning. Daar is alleen een andere afzekering voor nodig, en dan meestal ook wel een hogere hoofdzekering. Maar goed, als dat t nodige zal zijn.... kan t met een paar tientjes en wat graafwerk klaar zijn bij wijze van spreken.
Holy sh*t 4.000 euro uitgeven aan een laadpaal die nooit de max kan halen. Je kunt nu zeggen dat dit "te duur" is maar je hebt er zelf voor gekozen om zo ontzettend veel geld uit te geven.Fermion schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:09:
...
Hoe ik het zie, overheid is aan zet (meer publieke oplaadpunten). Voor de meeste huishoudens is dit gewoon begrijpelijk te duur.
...
Je kunt (voor een 11kW) al rond de 1.500 euro (inclusief installatie) klaar zijn ook met een backoffice (ev-box) maar dan zonder load balancing.
En load balancing is natuurlijk leuk maar je auto is in een nacht slapen op 11kW al zo goed als vol. Wil je zonder backoffice dan gaat er nog eens een grote som geld vanaf.
Je hebt voor een overkill/"top of the line" situatie gekozen en betaald nu de hoofdprijs. logisch.
en er zijn voor de particulier meerdere alternatieven zoals een tweedehands laadpaal via marktplaats, of een goedkope domme paal en zelf aan de muur schroeven.
de meesten zullen echt niet meer dan max ca. 1.000 aan laadpaal uitgeven.
Eens dat een slimme laadpaal goedkoper zou kunnen. 1000 euro voor een 11kW lader, de paal en sokkel. Tesla haalt maar 11kW, maar over 4 jaar ge ik ervan uit dat auto’s met gemak 22kW of meer trekt. Dan zou ik nogmaals extra kosten maken, dus dan nu maar goed.Strykeforce schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:08:
[...]
Holy sh*t 4.000 euro uitgeven aan een laadpaal die nooit de max kan halen. Je kunt nu zeggen dat dit "te duur" is maar je hebt er zelf voor gekozen om zo ontzettend veel geld uit te geven.
Je kunt (voor een 11kW) al rond de 1.500 euro (inclusief installatie) klaar zijn ook met een backoffice (ev-box) maar dan zonder load balancing.
En load balancing is natuurlijk leuk maar je auto is in een nacht slapen op 11kW al zo goed als vol. Wil je zonder backoffice dan gaat er nog eens een grote som geld vanaf.
Je hebt voor een overkill/"top of the line" situatie gekozen en betaald nu de hoofdprijs. logisch.
Installatie kosten, kosten zit voornamelijk in de onderdelen en materiaal kosten. Arbeid was dit keer niet het grootste kosten post, 600 euro voor twee man hele dag werken: graven, kruipruimte, doortrekken tot aan de meter kast, uitbreiding van de meterkast, paal/sokkel plaatsen, Cat6a aanleggen, RS485 bedrading aanleggen. Deze kosten verschillen per woning en dat kan niet lager.
“top of the line”, ja klopt, de komende 10/15 jaar zit ik goed (hoop ik).
Een van de redenen dat ik het tarief op mijn backoffice abonnement op 0,32 cent per kWh hebt gezet. Had al commentaar je mag als particulier niets aan verdienen, maar geholpen wordt je ook niet. Er is nog heel veel onduidelijkheid.
[ Voor 7% gewijzigd door Fermion op 09-02-2020 15:36 ]
Zou je kunnen uitleggen wat je bedoelt met "instant" en "geen vertraging"?Fermion schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:09:
Het voordeel van de loadbalancer (NIET via P1, maar een apparte MODBUS meter, vrijwel geen vertraging), je hoeft geen rekening te houden met het laden en het elektrisch verbruik van je huis.
..
De SDM630 meet het totaal afgenomen vermogen van de hoofdaansluiting, geplaatst direct na de hoofdschakelaar, stuurt de informatie direct door via het MODBUS protocol aan Webasto Live. De gebruikte MODBUS protocol (PLC standard) maakt hier gebruik van het RS485. Hierdoor is uitlezen van de P1 (je energie meter) niet meer nodig en de updates ide de SDM630 levert is vrijwel instant.
Ik begrijp de keuze voor een modbus meter boven P1 omdat P1 niet erg verlengbaar is, waar RS485 dit juist wel is. Maar een DSMR 5 P1 meter spuugt elke seconde het huidige verbruik uit en dat is eigenlijk altijd wel voldoende voor een laadpaal om snel genoeg op te reageren zonder dat de stop eruit springt. Ik vraag mij dan ook af of de SDM630 dit vaker doet dan 1 seconde.
Ik heb altijd begrepen dat P1 om de 10 seconden een update uitstuurt, kennelijk ben ik verkeerd geïnformeerd.littlewouter schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:33:
[...]
Zou je kunnen uitleggen wat je bedoelt met "instant" en "geen vertraging"?
Ik begrijp de keuze voor een modbus meter boven P1 omdat P1 niet erg verlengbaar is, waar RS485 dit juist wel is. Maar een DSMR 5 P1 meter spuugt elke seconde het huidige verbruik uit en dat is eigenlijk altijd wel voldoende voor een laadpaal om snel genoeg op te reageren zonder dat de stop eruit springt. Ik vraag mij dan ook af of de SDM630 dit vaker doet dan 1 seconde.
Wat ik zie gebeuren is dat de SDM630 de updates direct uitstuurt, binnen enkele seconden of sneller past de Webasto zijn geleverde vermogen aan (niet gemeten). Nergens staat vermeld wat de update frequentie is, ik ga uit van 1Hz (aanname) en daar lijkt het ook op.
RS485 kan je ongeveer over een lengte van 1200 meter overbruggen.
edit:
Wat ik begrijp is dat de informatie continu wordt verwerkt:
http://www.eastroneurope....630%20Modbus-Protocol.pdf
Ik twijfelde eerst ook, waarom geen P1, maar de P1 is geen industrie standaard en juist de vreemde eend. Onbegrijpelijk dat ze niet aan de standaard hebben gehouden zoals de MODBUS (SCADA, PLC). Oplossing meer dan genoeg te vinden deze standaarden. P1 is juist het vreemde eend.
SDM630 kost ongeveer 150 euro en geen consument troep met teveel fratsen.
[ Voor 19% gewijzigd door Fermion op 09-02-2020 16:23 ]
2e hands moet je geluk hebben, anders heb je nog maar 1 fase 16 amepere, en met pech ook dom, dus alleen plug and charge. Dan moet je ook nog naar 3 fase, en extra zekering(en) in de meterkast en een kabel. Een gewone burger legt het niet zelf aan, en koopt ook geen paal of box op marktplaats. Die heeft geen idee wat hij moet kopen, of installeren....
Ja, en daarom hebben we ook dit topic om uit te leggen dat het niet veel meer is dan een groot uitgevallen stopcontact met wat communicatie facliliteiten en DC lekstroombeveiliging.engelbertus schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:20:
.. Een gewone burger legt het niet zelf aan, en koopt ook geen paal of box op marktplaats. Die heeft geen idee wat hij moet kopen, of installeren....
Vraag mij, zal verzekering bij een ongeluk de schade dekken wanneer je alles zelf hebt aangesloten (ook het uitbreiden van je stoppenkast).engelbertus schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:20:
1000 euro voor paal inclusief plaatsen is nagenoeg onmogelijk voor nieuw.
2e hands moet je geluk hebben, anders heb je nog maar 1 fase 16 amepere, en met pech ook dom, dus alleen plug and charge. Dan moet je ook nog naar 3 fase, en extra zekering(en) in de meterkast en een kabel. Een gewone burger legt het niet zelf aan, en koopt ook geen paal of box op marktplaats. Die heeft geen idee wat hij moet kopen, of installeren....
[ Voor 3% gewijzigd door Fermion op 09-02-2020 16:35 ]
[ Voor 30% gewijzigd door DDDikkiedik op 09-02-2020 17:33 ]
[ Voor 15% gewijzigd door daemonix op 09-02-2020 17:51 ]
Het mag als alles volgens de geldende normen/fabrikantinstructies wordt/is geïnstalleerd. Je zou dit bijvoorbeeld hard kunnen maken naar je verzekering met een keuring (NEN3140) vlak nadat je alles zelf geïnstalleerd hebt. Zeker nodig als je niet alleen je laadpaal gebruikt.Fermion schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:34:
[...]
Vraag mij, zal verzekering bij een ongeluk de schade dekken wanneer je alles zelf hebt aangesloten (ook het uitbreiden van je stoppenkast).
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Holy shit. Dacht dat ik al duur uit was. Heb zelf 2500 euro incl btw betaald voor een Alfen Single Pro laadpaal (vaste kabel) met loadbalancing (B-control energy manager) over modbus (incl plaatsen en graafwerk).Fermion schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:09:
(zojuist geleerd dat er wel een special topic bestaat voor thuis laden, poste eerder in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers)
Mijn situatie:
- Tesla van de zaak
In heb het geluk dat ik op mijn oprit een eigen prive laadpaal kon laten plaatsen. Aangesloten op een Backoffice (3,50 per maand abonnements-kosten E-Flux) en laadpaal is instaat automatisch de vermogen aan te passen zodat het totale capaciteit (3x 25A) van mijn hoofdzekering niet overstijgt.
Het voordeel van de backoffice, geen handmatige administratie meer. Niemand zit hier op te wachten. Het verbuikte vermogen wordt via E-flux mijn rekening terug gestort.
Het voordeel van de loadbalancer (NIET via P1, maar een apparte MODBUS meter, vrijwel geen vertraging), je hoeft geen rekening te houden met het laden en het elektrisch verbruik van je huis. Het vervangen van een hoofdzekering kost al 199.- euro.
- Sokkel 30x30x40 met invoer
Elektra: 1700 euro
- CAT6a
- 3fase aardlek type B
- b20 3 fase automaat
- (extra) b16 aardlek automaat voor een stopcontact aan de laadpaal met schakelaar in meterkast.
Alles bij elkaar ruim 4000.- euro, een behoorlijk investering en ik had het geluk dat qua opzet voor het aanleggen van de elektra vrij eenvoudig kon worden uitgevoerd.
Maar wat als je prive een auto koopt en thuis wilt laden, de kosten zal niet veel meer dan de 1/2 lager uitvallen.
[Afbeelding: Webasto Live]
[Afbeelding: Eastrom SDM630]
Gebruik zelf ook e-flux als backoffice.
Wanneer voor jouw gekozen model een 3fase 22kW systeem neem, paal, sokkel, rfid, etc etc, kost deze uitvoering ook al 1800.- euro. Welk uitvoering heb jij geplaatst, 1 fase en aan de muur?sweebee schreef op zondag 9 februari 2020 @ 21:23:
[...]
Holy shit. Dacht dat ik al duur uit was. Heb zelf 2500 euro incl btw betaald voor een Alfen Single Pro laadpaal (vaste kabel) met loadbalancing (B-control energy manager) over modbus (incl plaatsen en graafwerk).
Gebruik zelf ook e-flux als backoffice.
Bijzondere afweging om dan voor 22 kW te gaan.
Voor 30 euro kreeg ik een 22kW uitvoering. Dat zijn de kosten niet. Rij mijn Tesla nog voor 3,5 jaar en daarna zal het laad techniek verbeterd zijn, zou zonde zijn als ik te gierig was om 30 euro extra uit te geven.daemonix schreef op zondag 9 februari 2020 @ 22:33:
22 kW paal is een niet voor de hand liggende keuze, je hebt daarvoor een verzwaarde aansluiting nodig, dat kost veel geld. Tussen de 800 en 1000 euro meer per jaar. Waarom zou je dat er voor over hebben als 11 kW ook voldoet, dat wil zeggen: je auto is de volgende dag gewoon vol. Voor die 11 kW heb je ook al loadbalancing nodig in normale omstandigheden.
Bijzondere afweging om dan voor 22 kW te gaan.
Dan zal ik strak geen 22 kW kunnen laden, hoofdzekering gaat tot 25A, maar laden tot 17 kW is ook niet verkeerd als een auto dat aankan. In elk geval meer dan 11 kW.
Uitbreiden naar 3fase 35A is wel een duur grapje.
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-02-2020 23:02 ]
Ja, het is veel geld, maar je hebt nu een mooi laadsysteem, qua techniek en qua esthetiek.
Overigens: ook erg clever om nog een apart stopcontact te monteren...

"If it's not worth overdoing, it's not worth doing at all"
Hij is wel heel erg duur uit met zijn laadpaal. Dat vind ik verbazingwekkend, dat ze die prijzen nog durven rekenen.
Overigens is P1 de standaard bij de energieleveranciers. Daar kun je je over verbazen, maar het is nu eenmaal de standaard. De standaard is van een updatefrequentie van 0.1 Hz naar 1 Hz gegaan. Ik ben tevreden over de simpele klemmen om de aders. Werkt prima, en misschien nog wel sneller dan de P1 of modbus, aangezien de laadpaal zelf de frequentie kan bepalen.
Hoofdzekering: 3x 25A
Een filmpje gemaakt over het loadbalancen. Het toont een laadsessie van een Telsa Model 3 op 11 kW (3x16A) met een Webasto Live, om het loadbalancen aan het werk te zien heb ik wat keukenapparatuur aangezet:
Ik heb begrepen dat de SDM630 Meter continue de informatie over MODBUS (communicatie protocol over RS485) aan Webasto doorgeeft. De documentatie van de SDM630 rept niet over intervallen, refresh rates, etc, etc, maar over een continue stroom van informatie. Webasto zelf kan je configureren met welk interval de updates verwerkt, minimaal is dat 2 seconden. Je ziet in het filmpje ook dat het soms nabij de 5 seconden duurt voordat hij de vermogen aanpast, kennelijk zit er een bepaalde logica in voor het berekenen van de Delta's. Een hoofdzekering knalt trouwens er ook niet direct uit wanneer je de 25A overschrijft en een piek naar 30A is ook geen ramp, ik weet dat er een marge op zit, alleen nu geen idee hoe deze marge is opgebouwd (even geen zin omdat op te zoeken).
SDM630 documentatie:
http://www.eastroneurope....630%20Modbus-Protocol.pdf
(reden voor 22 kW, koste mij maar 30 euro extra)daemonix schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:36:
Het ging mij er meer om dat @Fermion dacht ook met 22 kW te gaan laden, dat is stukken duurder dan iedereen denkt. Ik heb ook een 32 A laadpaal waar ik er maar 16 van gebruik.
Hij is wel heel erg duur uit met zijn laadpaal. Dat vind ik verbazingwekkend, dat ze die prijzen nog durven rekenen.
Overigens is P1 de standaard bij de energieleveranciers. Daar kun je je over verbazen, maar het is nu eenmaal de standaard. De standaard is van een updatefrequentie van 0.1 Hz naar 1 Hz gegaan. Ik ben tevreden over de simpele klemmen om de aders. Werkt prima, en misschien nog wel sneller dan de P1 of modbus, aangezien de laadpaal zelf de frequentie kan bepalen.
Het laadpaal met stand koste mij ongeveer 2000 euro (laad unit zelf is ~1500 euro), maar dan heb je nog geen betonnen sokkel (betonpoer) van ongeveer 200Kg voor de fundatie, 400x400/460x460 met keilbouten en draad doorvoer. Ik heb deze opmaat laten maken, vooral de bouten en hartafstanden is voor elk stand anders. Sokkel gekocht bij Rimax: 230.- (inclusief transport):
https://www.rimaxadvice.nl/betonsokkels.html
[ Voor 33% gewijzigd door Fermion op 10-02-2020 07:39 ]
[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 10-02-2020 01:44 ]
Ik heb nergens gelezen dat hij met 22kw wilde gaan laden, want inderdaad, dat is peperduur en dan heb je de meerkosten van een load balancer er zo uit.daemonix schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:36:
Het ging mij er meer om dat @Fermion dacht ook met 22 kW te gaan laden, dat is stukken duurder dan iedereen denkt. Ik heb ook een 32 A laadpaal waar ik er maar 16 van gebruik.
De telegramfrequentie is nooit 0,1Hz geweest

Je ziet hierboven dat het bij een kleine overschrijding (10% oid) de zekering niet zal afschakelen. Is de overschrijding 100% duurt het ook een paar seconden voordat de zekering afschakelt. Dus tijd genoeg voor je paal om een stapje terug te doen.
Mijn laadpaal hangt aan de muur onder de carport. Hij is aangesloten op 3 fasen. We hebben een 3x 35A aansluiting.Fermion schreef op zondag 9 februari 2020 @ 22:24:
[...]
Wanneer voor jouw gekozen model een 3fase 22kW systeem neem, paal, sokkel, rfid, etc etc, kost deze uitvoering ook al 1800.- euro. Welk uitvoering heb jij geplaatst, 1 fase en aan de muur?
Alleen wordt deze aansluiting verdeelt over 2 huizen en een bedrijfspand. Echter is de aansluiting naar ons huis afgezekerd op 63A. Dus kan nu maximaal 3x 20A laden. Dus zou in de toekomst er nog een andere tussen kunnen zetten. Maar 22kwh is nu toch nog voorlopig niet nodig.
[ Voor 24% gewijzigd door sweebee op 10-02-2020 07:56 ]
Oeh... het duurde 0,2Hz, maar ik zie mijn fundamentele denkfout nu al....daemonix schreef op maandag 10 februari 2020 @ 06:29:
Hoe zat dat ook ook weer met frequentie? O ja, 0,1 Hz is 1/0.1x per seconde, dus eens per 10 seconden.Dus @teacher , blijf je wel bij de les?
* teacher is meer een talenman, dat is nu wel bewezen...
Tesla Wallconnector van EUR 400, Chint aardlek en 8 meter 4mm 3-fasendraad.Fermion schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:09:
(zojuist geleerd dat er wel een special topic bestaat voor thuis laden, poste eerder in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers)
Mijn situatie:
- Tesla van de zaak
- Sokkel 30x30x40 (met doorvoer)
Elektra + graafwerk: 1700 euro
- CAT6a
- 3fase aardlek type B
- b20 3 fase automaat
- Graafwerk
- Plaatsen van de stand + unit
- Sokkel (200Kg)
[Afbeelding: Webasto Live]
[Afbeelding: Eastrom SDM630]
Zelf geinstalleerd. Ik was minder dan EUR 600 kwijt (prive eigenaar van 2 EV's).
Ruim 6x goedkoper dan jouw oplossing...
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
De kosten kunnen inderdaad stukken lager uitvallen wanneer niet hoeft te worden gegraven, geen fundering nodig is, geen paal. Naar de unit zelf gekeken, dan is die van jou ongeveer 250 euro goedkoper.sweebee schreef op maandag 10 februari 2020 @ 07:52:
[...]
Mijn laadpaal hangt aan de muur onder de carport. Hij is aangesloten op 3 fasen. We hebben een 3x 35A aansluiting.
Alleen wordt deze aansluiting verdeelt over 2 huizen en een bedrijfspand. Echter is de aansluiting naar ons huis afgezekerd op 63A. Dus kan nu maximaal 3x 20A laden. Dus zou in de toekomst er nog een andere tussen kunnen zetten. Maar 22kwh is nu toch nog voorlopig niet nodig.
Denk dat je toch al gauw rond de 1300-1500 moet rekenen voor een slimme lader.
Als ik hem aan de muur kon schroeven, dan lagen de installatie kosten een mijn kant ook een stuk lager.
Zo te zien schelen wij vrijwel niets van elkaar als de opbouw hetzelfde was geweest.
Ze moesten bij mij ongeveer 3 meter graven aangezien ik de laadpaal aan de andere kant van de carport wou hebben. Een paal had ik inderdaad niet nodig. Al wil ik er nog wel iets overheen maken, er lopen nu 2 buizen naar beneden, een voor het netwerk en andere voor de daadwerkelijke stroom.Fermion schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:57:
[...]
De kosten kunnen inderdaad stukken lager uitvallen wanneer niet hoeft te worden gegraven, geen fundering nodig is, geen paal. Naar de unit zelf gekeken, dan is die van jou ongeveer 250 euro goedkoper.
Denk dat je toch al gauw rond de 1300-1500 moet rekenen voor een slimme lader.
Als ik hem aan de muur kon schroeven, dan lagen de installatie kosten een mijn kant ook een stuk lager.
Zo te zien schelen wij vrijwel niets van elkaar als de opbouw hetzelfde was geweest.
Het scheelde wel dat mijn huis een volledige kelder heeft (2,5m diep) met een systeemplafond. Dus ze waren zo aan de andere kant van het huis
Sommigen van jullie herkennen me nog. Ik was van die TNM laadpaal (home advanced) die ultradom en not connected op mijn oprit staat. Geregeld bij laadkompas. Eerst de paal, maanden later pas de stedin om de meterkast om te bouwen naar 3x25aansluiting. Vervolgens deed de laadpaal het niet. Monteur terug, kon niks vinden, eindeloos gedoe met TNM (kon ik nog wel zonder abo klant zijn?) en uiteindelijk modutec over de vloer. Die had binnen 10 seconden het scheef ingestoken connectortje in de paal gevonden. Domme fout van de monteur van laadkompas (die dat dus ook bij zijn check de tweede keer niet heeft gezien).
Daarnaast zei de meneer van modutec ook dat er iets niet klopt in de meterkast. Mijn aardlekautomaat was een B32 waar dit veel te hoog is voor onze 3x25 aansluiting. Volgens hem zou eerst de hoofdzekering eruit klappen voordat die ALA ooit iets gaat doen. Ik moest er maar een punt van maken zei hij. Zo gezegd zo gedaan. Nu krijg ik een mail van de eerdere klusclub (die ik niet bepaald hoog meer heb zitten gezien de eerdere acties) dat ze de ALA komen vervangen voor een B16. Weet ik veel of dat dan wel goed is?! Gezien de ervaringen heb ik er niet enorm veel vertrouwen in... Tips dus welkom van deze fijne community!
Fotootje van de meterkast situatie:

en close up van de 'verkeerde' (die blauwe)...:

Kom maar op met jullie oordeel. En oh ja: ik ben zo technisch als een schroevendraaier. Ik wil vooral graag dat het gewoon werkt en veilig werkt....
Oh ja, domme paal 11KW dus en geen loadbalancing whatsoever. In principe laad ik 's nachts, maar kan best dat ik dat ook eens overdag wil doen (zeker in de zomer als de zonnepanelen lekker op stoom zijn).
Meer info nodig ? Let me know...
CompensatieTesla van Leaseplan: 11/12 LR AWD White, Black, Aero RN: 110257XXX VIN: JA! 20/12 levering 23/12!!!!!. WAS: LP besteld 8/10: SR+ PW/Zwart/18Aero / RN: 18/10 109668XXX / VIN: NIET / Leverdatum: NIET
Ook aangelegd door LK, zal wel andere installateur zijn. Overigens komt het meer tegen hoor, hoorde recent van EV-company. Alles aangelegd, dag later een rood kruis op de Alfen...
Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.
Als je mazzel hebt dan kan het idd.. maar met de kosten voor andere aansluiting en dus nog wat extra schakelmateriaal en duurdere aardlek kom je dan al snel 400 euro duurder uit, ook als je alles verder zelf doet, durft, en er dus (hopelijk) ook verstand van hebt..GadgetFrank schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:50:
[...]
Tesla Wallconnector van EUR 400, Chint aardlek en 8 meter 4mm 3-fasendraad.
Zelf geinstalleerd. Ik was minder dan EUR 600 kwijt (prive eigenaar van 2 EV's).
Ruim 6x goedkoper dan jouw oplossing...
_Marcel_1973 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:39:
Ik heb ook een B16 @Miepz78 die er overigens identiek uitziet als jouw 32. Lijkt me idd correct.
Ook aangelegd door LK, zal wel andere installateur zijn. Overigens komt het meer tegen hoor, hoorde recent van EV-company. Alles aangelegd, dag later een rood kruis op de Alfen...
CompensatieTesla van Leaseplan: 11/12 LR AWD White, Black, Aero RN: 110257XXX VIN: JA! 20/12 levering 23/12!!!!!. WAS: LP besteld 8/10: SR+ PW/Zwart/18Aero / RN: 18/10 109668XXX / VIN: NIET / Leverdatum: NIET
Nee, de 3x25 is je "hoofdzekering" die je zelf niet kan/mag vervangen. Daaronder hoort een selectieve zekering te zitten (van 16A), vandaar de 3x16A chint. Stel, er gaat iets mis met je paal, dan klapt als eerste de 3x16 eruit en blijft je hoofdzekering heel en zit je dus niet in het donker.Miepz78 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:59:
Thanks, maar moet het dan niet een B25 zijn (bij een 3x25A aansluiting)? Of denk ik dan echt te simpel..?
[...]
Nu heb je dus een 3x32A zekering; als er iets gebeurt in de paal, klapt als eerste je hoofdzekering eruit en mag je de "call of shame" naar je netbeheerder doen.
Conclusie: je paal is aangelegd door een prutser.
Duurder kan: goedkoper ook:engelbertus schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:55:
[...]
Als je mazzel hebt dan kan het idd.. maar met de kosten voor andere aansluiting en dus nog wat extra schakelmateriaal en duurdere aardlek kom je dan al snel 400 euro duurder uit, ook als je alles verder zelf doet, durft, en er dus (hopelijk) ook verstand van hebt..
Gebruikte lolo, stukje buis, paar klemzadels , stuk ymvk kabel, stuk netwerkkabel, groep, tussenmeter, alamat, mini groepenkastje. Oh, spuitbusje verf voor de lolo kap. Totaal denk 400-450?
* teacher is cheap
[ Voor 30% gewijzigd door teacher op 10-02-2020 22:09 ]
Ik heb al bijna een jaar een NewMotion (advanced-business) laadpaal maar loop om de 1 a 2 maanden tegen het volgende aan.
Het laden en stoppen werkt zoals verwacht maar de status wordt niet bijgewerkt op de website/database van NewMotion.
in chronologische volgorde (als het fout gaat):
1. Als ik begin met laden reageert en werkt de paal zoals verwacht.
2. Tijdens het laden is de paal beschikbaar volgens de NewMotion website/database. (wat niet zou moeten)
3. Bij het stoppen met laden reageert en werkt de paal zoals verwacht.
4. nadien is de sessie niet geregistreerd bij de NewMotion website/database. (aangezien mijn werkgever hierop restitutie doet, is het wel fijn dat het werkt. :-) )
*na verloop van de tijd wordt de sessie niet automatisch als nog bijgewerkt cq genoteerd. nieuwe(re) sessies gaan vaak wel goed.
Als ik bel met NewMotion dan kunnen ze niks raars zien en moet ik de laadpaal herstarten.
na herstarten van de laadpaal komt de informatie inderdaad weer in de database.
Echter elke 1-2 maanden een laadpaal herstarten is natuurlijk niet fijn cq wenselijk. Helaas doet NewMotion hier (te) luchtig over.
Heeft iemand hier ook problemen mee? is het bij jullie wel opgelost?
Mijn vermoeden is dat de communicatie naar NewMotion wegvalt cq dat er onderhoud is bij NewMotion, waardoor het niet geregistreerd wordt.
Zou het de laadpaal zelf zijn, dan zou ik het probleem vaker verwachten.
Heeft iemand tips??
[ Voor 4% gewijzigd door internet4me op 12-02-2020 11:32 ]
Er zijn genoeg granny's die maar tot 10a gaan. Dus dan is 16a toch wel lekker. Daarbij. Een Lolo paal zou ik dan toch liever hebben van 24/7 de granny buiten via een WCD aan de muur.engelbertus schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:51:
Lolo 1 en 1 fase dus slechts 3,7 kw.. bijna de moeite niet boven de granny charger. Wil je lolo 2 smart met drie fase, is t een stuk duurder als je eerst maar een 1 fase aansluiting had. Het kan natuurlijk goedkoper, maar dan heb je of eerder kosten gemaakt voor een meterkast met mogelijkheden, of mazzel. Het gaat erom dat t gros van de mensen alleen voor een stopcontact met voldoende capaciteit behoorlijk diep in de portemonee moeten graven.. let wel, voor iets wat niet meer is dan een stopcontact. Ik denk dus zeker dat de iverheid, mogelijk op gemeentelijk niveau aan zet is om electrisch rijden voor elke burger te stimuleren. Dat bereik je niet met ongelukkig geplaatste laadpalen langs een invalweg van de wijk met 2 (betaald) parkeren plekjes. Waarbij de paal en logistiek al door de leverancier wordt gesponsord.
@internet4me
Ik herken dit issue niet. Ik publiceer mijn paal overigens niet verder. Dus of de paal wel/niet bezet is kan ik niet zien verder. Maar mijn sessies komen allemaal netjes in het overzicht. Of bedoel je de status in je eigen dashboard? (https://my.newmotion.com/dashboard) Die klopt bij mij altijd wel. Paal sinds juni '19 nog nooit gereset.
[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 12-02-2020 12:05 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik kan een elektrische auto uitzoeken in de lease wat mij per maand een mooie som geld bespaart voor de komende 4 + jaren.
Tussen mijn tuin en de openbare parkeerplaats zit 1.8 meter stoep.
Ik heb de gemeente Amersfoort gemaild hoe zij omgaan met laadkabel over de stoep i.c.m. een kabelmat of goot.
Ik wil geen slapende honden wakker maken doch gezeur met handhaving doch problemen én mijn resterende looptijd afhankelijk zijn van openbare laadpalen. Bijkomend nadeel hiervan is tevens dat mijn vergoeding per kWh gericht is op de kosten per kWh thuis en niet die bij laadpalen met hun commerciële aanbieders. M.a.w.; dan schiet ik er bij in
Ik hoef niet elke dag aan de lader, om de dag is voldoende. En met een kabel van pak hem beet 8 meter heb ik drie plekken in mijn kabelbereik.
Dus; laadpaal neerzetten?
Tim
Tegen je baas zeggen dat je geen parkeerplek op eigen grond hebt en dus niet thuis kan laden? Ik bedoel: dit is net zoiets als een brandstofauto mogen leasen maar dan met de prijs per liter brandstof gebaseerd op de prijzen in Luxemburg ipv die commerciële aanbieders in Nederland.ZveenT schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:30:
Bijkomend nadeel hiervan is tevens dat mijn vergoeding per kWh gericht is op de kosten per kWh thuis en niet die bij laadpalen met hun commerciële aanbieders. M.a.w.; dan schiet ik er bij in.
Kan je niet op de zaak laden?
Ik zou het gewoon doen, op een zodanige manier dat niemand er last van heeft.ZveenT schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:30:
Wat zouden jullie doen in deze situatie:
Ik kan een elektrische auto uitzoeken in de lease wat mij per maand een mooie som geld bespaart voor de komende 4 + jaren.
Tussen mijn tuin en de openbare parkeerplaats zit 1.8 meter stoep.
Ik heb de gemeente Amersfoort gemaild hoe zij omgaan met laadkabel over de stoep i.c.m. een kabelmat of goot.
Ik wil geen slapende honden wakker maken doch gezeur met handhaving doch problemen én mijn resterende looptijd afhankelijk zijn van openbare laadpalen. Bijkomend nadeel hiervan is tevens dat mijn vergoeding per kWh gericht is op de kosten per kWh thuis en niet die bij laadpalen met hun commerciële aanbieders. M.a.w.; dan schiet ik er bij in.
Ik hoef niet elke dag aan de lader, om de dag is voldoende. En met een kabel van pak hem beet 8 meter heb ik drie plekken in mijn kabelbereik.
Dus; laadpaal neerzetten?Zijn er mensen die dit gewoon gedaan hebben?
Tim
Jij hebt het over kabelmat of goot. Je zou ook kunnen denken aan een oplossing bovenlangs, afhankelijk van jouw situatie is dat wellicht ook een optie.
en een auto bestellen waar de laadklep op een handige plek zit (vooraan waarschijnlijk).
Zo kan je het ook bekijken..JeroenE schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:29:
[...]
Tegen je baas zeggen dat je geen parkeerplek op eigen grond hebt en dus niet thuis kan laden? Ik bedoel: dit is net zoiets als een brandstofauto mogen leasen maar dan met de prijs per liter brandstof gebaseerd op de prijzen in Luxemburg ipv die commerciële aanbieders in Nederland.
Kan je niet op de zaak laden?
Het zal niet zijn dat als ik een keer flink km's moet lopen dit niet vergoed wordt; maar men wil gewoon niet dat iedereen die elektrisch gaat rijden het vertikt thuis te laden. Ik kan op kantoor wel laden
Ik kom het 'beleid oplaadinfrastructuur elektr. voertuigen Amersfoort' tegen (eerder overheen gezocht)

Maw; geen hard 'ja', maar ook geen 'verboden kabels uit te rollen'
Indeed. En een lange kabel geeft mij voldoende flexibiliteit. Sta ik niemand in de weg en t geeft buren niet het verplichte gevoel ruimte voor mijn deur vrij te houden.eltron schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:58:
[...]
Ik zou het gewoon doen, op een zodanige manier dat niemand er last van heeft.
Jij hebt het over kabelmat of goot. Je zou ook kunnen denken aan een oplossing bovenlangs, afhankelijk van jouw situatie is dat wellicht ook een optie.
en een auto bestellen waar de laadklep op een handige plek zit (vooraan waarschijnlijk).

Ik heb dezelfde paal iets langer dan 1 jaar maar nog nooit hoeven resetten en alle laadbeurten staan keurig op de website van TNM.
Lolo 2. Lolo 1 was de lolooengelbertus schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:51:
Lolo 1 en 1 fase dus slechts 3,7 kw.. bijna de moeite niet boven de granny charger.
In ons geval past dit prima in onze laadbehoefte, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
@internet4me
Heb je ook al eens gekeken op https://chargeportal.thenewmotion.com/test ? Daar kan je ook zien hoeveel db de 2g verbinding is en of dat niet een beetje krapjes is.
Interessant.
Ziet er goed uit van wat ik ervan kan zeggen.... het aantal db zegt mij niks. Is dit goed/slecht.
Connector 0 Status:
Available AC 22.0kW
Connection Type:
GPRS
Signal strength:
-101 dBm
First seen:
2018-12-19 11:27:20
Last seen:
2020-02-12 19:07:00
*First Seen is wat 3 maanden eerder, dan dat ik de paal heb.
Edit:
ik zie net dat 101db niet echt goed is. eerder poor…...dat verklaart veel.
https://wiki.teltonika.lt..._Strength_Recommendations
[ Voor 22% gewijzigd door internet4me op 12-02-2020 19:23 ]
Heb je de mogelijkheid tot een vaste ethernetverbinding?
Enig idee hoe ik de gprs makkelijk kan uitschakelen?? bellen met NM?
Stroom er af
Linker ethernet poort
Op je router:
Dhcp
Poort tcp 80 en 443
Ftp poort 21
Evt sim kaart eruit wippen.
Stroom erop.
Geen succes? Dan toch maar bellen....

Dat kunnen ze wel willen, maar tenzij ze iedereen voorzien van een huis met parkeerplek op eigen grond is dat natuurlijk een utopie.ZveenT schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:26:
maar men wil gewoon niet dat iedereen die elektrisch gaat rijden het vertikt thuis te laden.
Als je gewoon op kantoor kan laden is het probleem niet zo heel groot denk ik? Dat is waarschijnlijk voor je baas nog goedkoper dan thuis laden.
Eerlijk gezegd lees ik dit meer als handleiding om het juiste artikel te kiezen als je wil optreden tegen kabels over de stoep.Maw; geen hard 'ja', maar ook geen 'verboden kabels uit te rollen'
Ik weet verder niet of er veel mensen gebruik maken van die stoep, maar je kan eens beginnen om het te vragen aan de buren. Als die al min of meer aangeven dat ze het niet willen (en eventueel klagen bij de gemeente) dan moet je het vooral niet gaan doen. Want dan heb je straks een dure laadpaal in je tuin staan die je niet kan gebruiken.
Als er veel mensen voorbij lopen is het natuurlijk altijd al lastiger dan wanneer je in een straat woont waar alleen de directe buren over de stoep lopen.
Dit topic is gesloten.
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen