Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 03-04 14:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vanochtend de stoppen automaat er weer uit klapt van mijn TNM Home Advanced laadpunt, dit gebeurt ongeveer 1x per maand. Irritant. Op dat moment waren er geen andere verbruikers in huis.

Iemand soortgelijke ervaringen?

8000Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Gasloos

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 08:19

CyBeRSPiN

sinds 2001

@revolution-nl welke zekering precies? Die in je meterkast is aangelegd voor de laadpaal of je hoofdzekering?
Wat is je setup verder? 3x16A op een 3x25A huisaansluiting? Of 1x32A op 1x40A? Wat voor zekering is het die eruit klapte?

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Of was het de ALS?

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

CyBeRSPiN schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:02:
@revolution-nl welke zekering precies? Die in je meterkast is aangelegd voor de laadpaal of je hoofdzekering?
Wat is je setup verder? 3x16A op een 3x25A huisaansluiting? Of 1x32A op 1x40A? Wat voor zekering is het die eruit klapte?
Sorry, ik ben inderdaad niet duidelijk.

3x16A automaat op een 3x25A aansluiting, de 3x 16A in de meterkast klapt eruit. Het gebeurt niet vaak maar wel geregeld.

Ander punt:
Het viel mij ook op dat de laadstroom wordt terug geregeld als mijn zonnepanelen lekker aan terugleveren zijn :'). Iets wat je JUIST niet wilt (loadbalancing gaat via de p1)

[Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 30-01-2020 15:19]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

revolution-nl schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:17:
[...]

3x16A automaat op een 3x25A aansluiting, de 3x 16A in de meterkast klapt eruit. Het gebeurt niet vaak maar wel geregeld.
En is die ook voorzien van een ingebouwde aardlek? (wat @daemonix bedoelt met de "ALS")?
Het heeft sowieso niks met overige verbruikers in je huis te maken, het is je laadpaal of de tussenliggende bedrading die de automaat tript.
Mogelijk kan deze niet goed tegen langdurige belasting op de grenswaarde, wordt dan te warm en klapt eruit. Heb je dit laten aanleggen? Dan zou ik de bal daar neerleggen, dit hoort niet te gebeuren.

edit: ik betwijfel of de Home Advanced iets doet met zonnestroom. Maar als je zo'n module hebt met ct-klemmen om de fasen zou hebben gehad, dan zou het goed kunnen dat de monteur die in de verkeerde richting heeft gehangen. Zo'n stroomtang is namelijk richtingsgevoelig. Maar dat is bij jou dus niet het geval.
Hoe ie op de P1 poort van je meter reageert icm teruglevering weet ik niet.

[Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-01-2020 15:29]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

CyBeRSPiN schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:24:
[...]

En is die ook voorzien van een ingebouwde aardlek? (wat @daemonix bedoelt met de "ALS")?
Het heeft sowieso niks met overige verbruikers in je huis te maken, het is je laadpaal of de tussenliggende bedrading die de automaat tript.
Mogelijk kan deze niet goed tegen langdurige belasting op de grenswaarde, wordt dan te warm en klapt eruit. Heb je dit laten aanleggen? Dan zou ik de bal daar neerleggen, dit hoort niet te gebeuren.
Ga ik nakijken, de zekering lijkt eruit te klappen kort na het starten van het laden. Langdurige laadsessies gaan altijd goed.

Het spul is aangelegd door TNM, eerdere ervaringen met de helpdesk zijn alleen niet heel erg positief..

Anders toch maar weer eens bellen, ook in verband met de zonnestroom, beetje irritant als ik hoog zomer mijn auto niet meer fatsoenlijk kan opladen omdat de panelen lekker aan het opwekken zijn..

[Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 30-01-2020 15:32]

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:42
revolution-nl schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:30:
[...]

Ga ik nakijken, de zekering lijkt eruit te klappen kort na het starten van het laden. Langdurige laadsessies gaan altijd goed.
Dat is opmerkelijk want je bouwt pas warmte op na langere tijd.

Wat zijn de specificaties van de ALA? B16 of C16 en welke aardlek detectie waarde?

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

• Ninjetsu NL
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 25-03 10:41
Na een geruime tijd meegelezen te hebben heb ik een offerte opgevraagd om de installatie van mijn Tesla Wall Charger te laten uitvoeren, daarbij werd een Doepke aardlekschakelaar E-mobility bij aangeboden: https://www.hateha.nl/fabrieken/doepke/aardlekschakelaar-ev/ lijkt erop alsof deze de noodzakelijke lekstroom beveiliging ook afhangt? Iemand ervaring?

• daemonix
  • Niet online
Ninjetsu NL schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:33:
Na een geruime tijd meegelezen te hebben heb ik een offerte opgevraagd om de installatie van mijn Tesla Wall Charger te laten uitvoeren, daarbij werd een Doepke aardlekschakelaar E-mobility bij aangeboden: https://www.hateha.nl/fabrieken/doepke/aardlekschakelaar-ev/ lijkt erop alsof deze de noodzakelijke lekstroom beveiliging ook afhangt? Iemand ervaring?
Die voldoet vast wel, de Chint is waarschijnlijk de helft van de prijs. ;)

• Ninjetsu NL
daemonix schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:36:
[...]

Die voldoet vast wel, de Chint is waarschijnlijk de helft van de prijs. ;)
Was even onduidelijk wat een Chint was, maar Google is my friend.

Sowieso een duur grapje allemaal sinds ik of een nieuwe kast ernaast moet of de huidige vervangen door een grotere nu deze installatie 12 plekken in gaat nemen. Dus naast de aardlek ook een kWh meter en die zijn ook prijzig zat (Hager)...

• Montalbano
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 03-04 20:07
Hallo,
In afwachting van de XC40 Recharge (duurt nog wel even) toch alvast aan het orienteren naar thuislaadopties.
Dat is nog best een gepuzzel. Ik heb een 3x25A aansluiting.

Wat ik zou willen:
- 3 fase lader 11kW
- Aanmelden met laadpas vd zaak -> facturatie van stroom (kostprijs, ca 21ct) naar de zaak via laadpasprovider
- Aanmelden met laadpas prive -> geen kosten
- Gast aanmelding alleen met geregistreerde kaarten -> facturatie van stroom (kostprijs) naar de betreffende laadpasprovider
- Load balancing

De Alfen Single Proline ziet er netjes uit en heeft load balancing mogelijkheid. Ik kan er los een aanschaffen, maar dan moet ik zelf een backoffice regelen (bijv e-flux). Alternatief is via Van de Bron. De prijzen daar vallen me mee moet ik zeggen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Mis ik in bovenstaande iets? Is wat ik wil uberhaupt mogelijk?

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 02-04 21:50
CyBeRSPiN schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:24:
[...]

edit: ik betwijfel of de Home Advanced iets doet met zonnestroom. Maar als je zo'n module hebt met ct-klemmen om de fasen zou hebben gehad, dan zou het goed kunnen dat de monteur die in de verkeerde richting heeft gehangen. Zo'n stroomtang is namelijk richtingsgevoelig. Maar dat is bij jou dus niet het geval.
Hoe ie op de P1 poort van je meter reageert icm teruglevering weet ik niet.
De klemmen van newmotion maakt niet uit hoe om je ze plaatst, newmotion kijkt sowieso niet in welke richting de stroom loopt. (Word door newmotion zelf zo gezegd). Je zou de zonnepanelen apart op de hoofdschakelaar moeten aansluiten en de klemmen om de draden naar de overige groepen moeten doen.

Verder zou ik newmotion eens bellen en vragen of ze de maximale laadstroom 1 of 2 ampère terug zetten. Kijken of dat helpt zodat de automaat niet tript.

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 02-04 21:50
Montalbano schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 23:24:
Hallo,
In afwachting van de XC40 Recharge (duurt nog wel even) toch alvast aan het orienteren naar thuislaadopties.

Wat ik zou willen:
- 3 fase lader 11kW
- Aanmelden met laadpas vd zaak -> facturatie van stroom (kostprijs, ca 21ct) naar de zaak via laadpasprovider
- Gast aanmelding alleen met geregistreerde kaarten -> facturatie van stroom (kostprijs) naar de betreffende laadpasprovider
- Load balancing

De Alfen Single Proline ziet er netjes uit en heeft load balancing mogelijkheid. Ik kan er los een aanschaffen, maar dan moet ik zelf een backoffice regelen (bijv e-flux). Alternatief is via Van de Bron. De prijzen daar vallen me mee moet ik zeggen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Waarom wil je load balancing? Als je de auto instelt dat ie snachts laad als je weinig ander verbruik hebt heb je nooit een probleem en is ie altijd weer vol de volgende ochtend.

• Montalbano
Makrolon schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 23:31:
[...]

Waarom wil je load balancing? Als je de auto instelt dat ie snachts laad als je weinig ander verbruik hebt heb je nooit een probleem en is ie altijd weer vol de volgende ochtend.
Dat klopt inderdaad, maar met een mogelijke 2e kleinere EV zou die wel overdag geladen gaan worden (icm zonnepanelen) en dan lijkt het me wel handig. Bij Van de Bron rekenen ze daar 75 euro voor lijkt het, de lader heeft het volgens mij standaard ingebouwd.

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:08
Makrolon schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 23:31:
[...]

Of, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Met Load Balancing hoef je nooit na te denken over dit soort zaken. Gaat het altijd goed. Eén keer regelen en levenslang plezier; waarom zou je dat niet doen?

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 03-04 20:37
@NexusUser In de topicstart vermeld je dat het niet bekend is of een abbonement nodig is voor de Alfen laders. Voor alle laders in de S-line en Pro-line kan load balancing gedaan worden dmv eenmalige activatie (instellen bij installatie, rekenen de meeste installateurs een kleine meerprijs voor). Alle laders werken zonder abbonement (geen verrekening verbruik) maar zijn "simlockvrij" dus kunnen met verschillende abbonementen voor verrekening gebruikt worden (OCPP compatible).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Montalbano
Tassadar32 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:56:
Voor alle laders in de S-line en Pro-line kan load balancing gedaan worden dmv eenmalige activatie (instellen bij installatie, rekenen de meeste installateurs een kleine meerprijs voor). Alle laders werken zonder abbonement (geen verrekening verbruik)
Een laadpaal (met load balancing) die offline werkt zou voor mij ook best interessant kunnen zijn. Om te verrekenen hoeft dat voor mij niet per se automatisch via een backoffice te gaan, een export van de laadtransacties zou ook al goed zijn.
Is het met deze Alfen laders wel mogelijk om via een (web)interface of app alle laadtransacties in te zien en te exporteren als je geen backoffice abonnement hebt?
En kun je dan ook wel op een of andere manier het laden activeren en deactiveren met een kaart of druppel, zodat niet iedereen zijn auto eraan kan hangen?

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 03-04 20:37
Montalbano schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:06:
[...]

Een laadpaal (met load balancing) die offline werkt zou voor mij ook best interessant kunnen zijn. Om te verrekenen hoeft dat voor mij niet per se automatisch via een backoffice te gaan, een export van de laadtransacties zou ook al goed zijn.
Is het met deze Alfen laders wel mogelijk om via een (web)interface of app alle laadtransacties in te zien en te exporteren als je geen backoffice abonnement hebt?
En kun je dan ook wel op een of andere manier het laden activeren en deactiveren met een kaart of druppel, zodat niet iedereen zijn auto eraan kan hangen?
Dat heb ik niet uitgezocht. Ik hou mijn laadpaal openbaar en daar word af en toe gebruik van gemaakt. Ook het gemak van automatisch factureren vind ik de 5 euro per maand wel waard.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• engelbertus
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 29-03 20:43
https://ev-database.nl/au...wagen-e-Golf#charge-table

Op bovenstaande link staat dat je een e-glf op 25 ampere met 1 fase kunt laden met 5,8 kW
met een 3 fase aansluiting kun je ook met 25 ampere zekeringen laden.
De e-golf heeft 2 aangesloten fases. De lader van de egolf is begrensd.

nu verwacht ik dat 2x 25 ampere uitkomt op 11,6 kW.

Dit is echter slechts 7,4 kW

Hieruit zou je kunnen afleiden dat de begrenzing per fase 3,7kW is.
maar laden op 1 fase en 25 ampere kan toch met 5,8 kW.
dit gaat dan toch ook maar door 1 kabel?
hoe werkt die begrenzing dan?
of klopt het niet dat je met 25 ampere kunt laden op 1 fase?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@engelbertus de begrenzing zit in de onboard DC charger, niet in de componenten die de individuele fasen van AC naar DC omzetten en richting de charger voeden.
De tabel klopt dus.

[Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-01-2020 14:46]

• berndw
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 03-04 19:17
Ik was eerst van plan om een nieuwe 11kw Webasto laadpaal (600 euro) te kopen voor thuis. Krijg over een paar maandjes mijn e-golf. Nu zag ik hier ook wat suggesties voorbij komen voor een 2e hands TNM LoLo of iets gelijkwaardigs. Als ik zo'n laadoplossing voor 300 euro kan krijgen vind ik het ook goed. Werkt zo'n TNM LoLo bijvoorbeeld met een pas, of is het ook gewoon plug and play? Ik wil geen fratsen, maar gewoon laden.

• GeNiTaLiX
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 27-03 16:38

GeNiTaLiX

Naapje

Ik hoop dat dit het goede topic is, maar binnenkort komt onze Nissan Leaf 40KwH (nieuw besteld). De vorige bewoner van onze woning had zelf ook een elektrische auto. Ik heb niet veel kaas gegeten van elektriciteit, maar hij heeft weer een regulier stopcontact op de plek van de laadbox geplaatst, maar de groep is er al wel.

Om de auto thuis zo snel mogelijk op te laden kan ik dan gewoon deze laadpaal bestellen?

https://www.laadpaal24.nl...al-type2-32a-7-4-22kw-wit

Of moet ik toch nog met andere zaken rekening houden?

Groep:
https://i.imgur.com/MJQYBaL.jpg

Meterkast:
https://i.imgur.com/zzq420L.jpg

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23:17
De vrije groep is een1 fase 20A groep,
dus je kan die laadpaal kopen, maar besef je dan dat die op 20A of minder moet worden ingesteld EN op 1 fase kan worden aangesloten. dus 1 fase laden.

De nissan kan ook maar 1 fase laden dus dat is prima.
Let wel op: de leverancier moet de laadpaal dus op 20A of minder instellen!!
Mijn laadpaal kwam daar ook vandaan en ik had hem op 25A af laten stellen.
Echter eerst was die op 16A ingesteld en na een tweede bezoek van de monteur op 32A. Daarna heb ik met behulp van de helpdesk zelf een draad aangesloten op de EVSE zodat die op 25A (of 24A) afgeregeld werd.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• GeNiTaLiX

GeNiTaLiX

Naapje

BarryH schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:21:
De vrije groep is een1 fase 20A groep,
dus je kan die laadpaal kopen, maar besef je dan dat die op 20A of minder moet worden ingesteld EN op 1 fase kan worden aangesloten. dus 1 fase laden.

De nissan kan ook maar 1 fase laden dus dat is prima.
Let wel op: de leverancier moet de laadpaal dus op 20A of minder instellen!!
Mijn laadpaal kwam daar ook vandaan en ik had hem op 25A af laten stellen.
Echter eerst was die op 16A ingesteld en na een tweede bezoek van de monteur op 32A. Daarna heb ik met behulp van de helpdesk zelf een draad aangesloten op de EVSE zodat die op 25A (of 24A) afgeregeld werd.
Bedankt voor je antwoord. Dus als ik je goed begrijp kan ik hen vragen de paal op 20A in te stellen? Deze kwam tot nu toe naar voren als beste goedkope mogelijkheid.. Eventueel kan een vriend van mij hem installeren.

[Voor 8% gewijzigd door GeNiTaLiX op 31-01-2020 17:17]

• Promy
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:07
Ik kon nergens terugvinden of je de wallbox pulsar plus ook kan instellen om prioritair zonnestroom te gebruiken (dus het terugleveren te verminderen)? Of is het enkel de zappi die dit kan?
Heeft er hier iemand ervaring mee?

• Inspired
  • Nu online
GeNiTaLiX schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:13:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Dus als ik je goed begrijp kan ik hen vragen de paal op 20A in te stellen? Deze kwam tot nu toe naar voren als beste goedkope mogelijkheid.. Eventueel kan een vriend van mij hem installeren.
Je kunt ook een Tesla Wall Connector van marktplaats halen. Staan genoeg nieuwe op voor 400. Kun je aansluiten op 1 fase en instellen op 20a.

• GeNiTaLiX

GeNiTaLiX

Naapje

Inspired schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:11:
[...]

Je kunt ook een Tesla Wall Connector van marktplaats halen. Staan genoeg nieuwe op voor 400. Kun je aansluiten op 1 fase en instellen op 20a.
Thanks! Moet ik dan geen adapter hebben voor de leaf?

• Inspired
  • Nu online
GeNiTaLiX schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:43:
[...]

Nee. Is gewoon type 2. Dus werkt gewoon.

• daemonix
  • Niet online
GeNiTaLiX schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:43:
[...]

Nee hoor, de nieuwere Leafs hebben een Type 2 connector. Dat is een standaard. Alleen het snelladen gaat op een andere manier, met een CHAdeMO connector, bij FastNed min of meer standaard, niet bij Ionity.

• GeNiTaLiX

GeNiTaLiX

Naapje

daemonix schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:51:
[...]

Nee hoor, de nieuwere Leafs hebben een Type 2 connector. Dat is een standaard. Alleen het snelladen gaat op een andere manier, met een CHAdeMO connector, bij FastNed min of meer standaard, niet bij Ionity.
Thanks voor je snelle respons. Als ik deze gewoon kan aansluiten ben ik meteen wqt meer future proof. Kan ik m voor nu op 20a instellen en later indien nodig voor 3 fasen of hogere amp.

Volgens mij heeft deze nu de beste prijs kwaliteit verhouding. Als ik niets over het hoofd zie.

• berndw
Inspired schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:49:
[...]

Nee. Is gewoon type 2. Dus werkt gewoon.
Dit geldt ook voor mijn toekomstige e-golf? Dus niet alleen voor Tesla?

• mrottjers
  • Laatst online: 22:42
berndw schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:46:
[...]

Dit geldt ook voor mijn toekomstige e-golf? Dus niet alleen voor Tesla?
Ja, ik heb er ook een hangen voor mijn E-Golf

• berndw
mrottjers schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:00:
[...]

Ja, ik heb er ook een hangen voor mijn E-Golf
Ok mooi. Ja qua prijs zitten ze tussen een nieuwe in van een ander merk en een tweedehands TNM LoLo bijvoorbeeld. Ik ga even marktplaats af zoeken. Zijn deze ook gewoon 'dom' trouwens?

• Inspired
  • Nu online
berndw schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:09:
[...]

Ok mooi. Ja qua prijs zitten ze tussen een nieuwe in van een ander merk en een tweedehands TNM LoLo bijvoorbeeld. Ik ga even marktplaats af zoeken. Zijn deze ook gewoon 'dom' trouwens?
Yep. Dom.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Montalbano schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 23:24:
Hallo,

Wat ik zou willen:
- 3 fase lader 11kW
- Load balancing

Gasten laten betalen is officieel niet toegestaan (als consument althans). Gezien deze markt nog steeds een wildwest dat bol staat van (semi) illegale oplossingen kom je mogelijk wel partijen tegen die het doen.

Op welke termijn zoek je iets?

• GeNiTaLiX

GeNiTaLiX

Naapje

Misschien een hele stomme vraag, maar ik kan t nergens vinden. Als ik de granny charger oplossing gebruik. Is dit dan 16a of 10a? Want anders zou in mijn geval het verschil tussen 20a en 16a niet heel groot zijn.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
De meeste stekkerladers zijn 10 a 12 ampere.
GeNiTaLiX schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:11:
Ik hoop dat dit het goede topic is, maar binnenkort komt onze Nissan Leaf 40KwH (nieuw besteld). De vorige bewoner van onze woning had zelf ook een elektrische auto. Ik heb niet veel kaas gegeten van elektriciteit, maar hij heeft weer een regulier stopcontact op de plek van de laadbox geplaatst, maar de groep is er al wel.

Om de auto thuis zo snel mogelijk op te laden kan ik dan gewoon deze laadpaal bestellen?

https://www.laadpaal24.nl...al-type2-32a-7-4-22kw-wit

Of moet ik toch nog met andere zaken rekening houden?

Groep:
[Afbeelding]

Meterkast:
[Afbeelding]
Waar je rekening mee moet houden:
Ik zie een gewone aardlekautomaat, geen type B, dus geen DC lekstroombeveiliging. Dus als je nieuwe laadpunt geen ingebouwde beveiliging heeft, moet je de alamat vervangen.

Je hoofdschakelaar is 40A, is dat ook de maximumcapaciteit van de aansluiting? Als je met 20A gaat laden, heb je nog 20A over voor de rest van je huis, even kijken wat je allemaal aan verbruikers hebt thuis.

[Voor 93% gewijzigd door teacher op 01-02-2020 10:54]

Wise enough to play the fool

• littlewouter
  • Laatst online: 03-04 15:20
Montalbano schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:06:
[...]
Jep, je kan met de ACE Service Installer alle transacties zien en opslaan, al zijn er weinig mensen die dit zo doen. Daar kun je ook laadpassen toevoegen aan de paal, whitelisten heet dat. Deze lijst gebruikt hij voor authenticatie als er geen back office verbinding is.
Een laadpas is overigens een breed begrip, je kunt ook gewoon je eigen OV-chipkaart toevoegen.
teacher schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 09:54:
Ik begreep 10A omdat er aan een granny charger altijd een Shuko stekker zit en de meeste van deze stekkers (en WCD) zijn rated voor 16A piek en 10A continue. Als je EV er X uur lang 16A door heen trekt wordt het allemaal net iets warmer dan als een waterkoker die dat 5 minuten doet.

[Voor 21% gewijzigd door littlewouter op 01-02-2020 10:55]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@littlewouter hangt van de granny lader af. Die van de Hyundai / Kia kan je instellen op 8, 10, of 12A.

[Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-02-2020 11:02]

• littlewouter
  • Laatst online: 03-04 15:20
@CyBeRSPiN Ik geloof graag dat de stekker van die granny charger 12A continue aan kan. Maar het blijft de zwakste schakel die bepaald hoe snel je kunt laden.
Ik had zelf namelijk de aanname dat alle schuko stekkers 16A aan konden, vaak ook omdat dit erop staat. Maar het is lichtelijk verwarrend dat dit niet voor continue gebruik is. De fout is snel gemaakt als je granny charger aangeeft 12A aan te kunnen terwijl de WCD maar 10A continue aan kan. Als @GeNiTaLiX altijd thuis met de granny charger zou gaan laden, dan is de 10A stand aan te bevelen. Overigens zijn er dus wel schuko stekekrs en WCD's die meer dan 10A continue aan kunnen.

• GeNiTaLiX

GeNiTaLiX

Naapje

teacher schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 09:54:

[...]

Waar je rekening mee moet houden:
Ik zie een gewone aardlekautomaat, geen type B, dus geen DC lekstroombeveiliging. Dus als je nieuwe laadpunt geen ingebouwde beveiliging heeft, moet je de alamat vervangen.

Je hoofdschakelaar is 40A, is dat ook de maximumcapaciteit van de aansluiting? Als je met 20A gaat laden, heb je nog 20A over voor de rest van je huis, even kijken wat je allemaal aan verbruikers hebt thuis.
Nee ik krijg 1x35a binnen. Dus of met ingebouwde beveiliging of 'alamat' vervangen?

Op de groep van de laadpaal staat wel een B of zegt dat niets?

[Voor 4% gewijzigd door GeNiTaLiX op 01-02-2020 11:38]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@littlewouter dan begreep ik je verkeerd. De warmteontwikkeling bij zo’n continue belasting is inderdaad niet te onderschatten. Als je de granny als vaste thuislader inzet dan doe je er goed aan om een degelijk stopcontact te plaatsen met nieuwe bekabeling en een eigen groep. Dan is 12A ook goed te doen.

• Inspired
  • Nu online
@GeNiTaLiX volgens mij is de Granny bij de Leaf max 10a. Dat is toch wel traag. Als hij tot 16a kon zou dat nog een optie zijn.

• mrottjers
Nee, niet dom. Middels draaischakelaar kan de laadbeperking ingesteld worden op gewenste hoeveelheid ampere. Deze schakelaar kan ook op stand F gezet worden. In dit geval is hij slim en kan er over meerdere TWC's loadbalancing plaats vinden. Dit kun je ook gebruiken om 1 paal aan te sturen. Google ook maar eens op TWCmanager.

• daemonix
  • Niet online
mrottjers schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 18:21:
[...]

Nee, niet dom. Middels draaischakelaar kan de laadbeperking ingesteld worden op gewenste hoeveelheid ampere. Deze schakelaar kan ook op stand F gezet worden. In dit geval is hij slim en kan er over meerdere TWC's loadbalancing plaats vinden. Dit kun je ook gebruiken om 1 paal aan te sturen. Google ook maar eens op TWCmanager.
Alternatief is om betere loadbalancing (want je huisverbruik wordt gemonitord) te doen met Maxem. Wel een duurdere oplossing, maar deze is in staat om de TWC aan te sturen.

• mrottjers
daemonix schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 18:29:
[...]

Alternatief is om betere loadbalancing (want je huisverbruik wordt gemonitord) te doen met Maxem. Wel een duurdere oplossing, maar deze is in staat om de TWC aan te sturen.
Klopt. Ik wilde dat geld niet uitgeven omdat ik alle benodigde informatie al in mijn Domoticz installatie heb.

Maar dus niet persé dom die TWC. ;-)

• Inspired
  • Nu online
mrottjers schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 18:21:
[...]

Precies. Alleen de TWC is dus redelijk dom. :) Geen verbinding verder, geen backend en zonder andere apparatuur geen LB. Vind ik redelijk dom in vergelijk met èchte slimme palen. Instellen van amperage maakt een paal niet slim.

• mrottjers
Vandaag samen met mijn zoon een project aan mijn Tesla Wall Connector (TWC) uitgevoerd. De TWC is voorzien van een RFID lezer waarmee in de meterkast een relais geschakeld wordt. Zodoende kan ik de TWC aan- en uitzetten door een RFID druppel voor de TWC te houden. Een en ander maakt gebruik van de RDM6300 Arduino bibliotheek. De kosten voor deze mod waren minder dan 10 euro!

Benodigdheden:
RFID Lezer - RDM6300
Ontwikkelbord - NodeMCU

Relais - Magneetschakelaar 4P 63A, reeds aanwezig.

Wij hebben er voor gekozen e.e.a. te laten werken in combinatie met de bestaande Domoticz installatie. Daarvoor gebruiken we een Fibaro FGS-223 die door een Domoticz script geschakeld wordt. Hierdoor kunnen we de TWC ook tijd- en vermogensgestuurd aan- en uitzetten. Het signaal van de RFID lezer wordt door de NodeMCU via een http call naar de Domoticz server gestuurd. Je kunt natuurlijk het hele Domoticz stuk achterwege laten en de NodeMCU direct het relais laten schakelen.

De RFID antenne wordt aan de voorkant van de binnenplaat van de TWC gemonteerd, ik heb een gat geboord zodat de RDM6300 aan de achterkant van deze plaat gemonteerd kan worden.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1w915Byd3OZxL9cuMt39lGJP6rpDbs-eA

In de gemarkeerde ruimte komt de RDM6300 te hangen.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1mmU5UMmWWvOzkZ0C0SsMa2uq2f1z6YDX

De RDM6300 heb ik aan de binnenkant met klittenband vastgezet zodat het geheel altijd demontabel is.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1XK1Afi-lnIwHZLLQ4IHNkyFCOqGzy8pQ

Het eindresultaat zonder de afdekkappen.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1czkWnvdEO5z7PNbsqV9yb2iJZcGBCPo8

De RFID druppel op de S van TESLA en de paal gaat aan of uit. Me Happy.

[Voor 16% gewijzigd door mrottjers op 01-02-2020 22:13. Reden: URL voor plaatjes]

• GeNiTaLiX

GeNiTaLiX

Naapje

Ik hoorde nu dat omdat ik een 20a groep heb naar mijn laadpaal ik gewoon een 32a lader kan aansluiten. Hij volgt in dit geval de laagste zekering. Dus kan ik gewoon een 32a lader aanschaffen en zal deze op 20a lopen.

Klopt dit?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

GeNiTaLiX schreef op zondag 2 februari 2020 @ 00:14:
Ik hoorde nu dat omdat ik een 20a groep heb naar mijn lqqdpaal ik gewoon een 32a lader kan aansluiten. Hij volgt in dit geval de laagste zekering. Dus kan ik gewoon een 32a lader aanschaffen en zal deze op 20a lopen.

Klopt dit?
Nou die laadpaal kan niet op magische wijze zien hoe ie afgezekerd is. De laadpaal zelf zal ingesteld moeten worden op een vermogen minder of gelijk aan die van de laagste zekering. Een zekering is geen begrenzer, die knalt als er teveel stroom doorheen gaat. Het is de auto die de stroom trekt en de paal die de auto vertelt wat de maximale stroom is die ie mag pakken.
Maar lang verhaal kort: ja dat kan ;)

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:42
GeNiTaLiX schreef op zondag 2 februari 2020 @ 00:14:
Ik hoorde nu dat omdat ik een 20a groep heb naar mijn lqqdpaal ik gewoon een 32a lader kan aansluiten. Hij volgt in dit geval de laagste zekering. Dus kan ik gewoon een 32a lader aanschaffen en zal deze op 20a lopen.

Klopt dit?
Brandtechnisch klopt het, die 20A zal eerder klappen dan de 32A. Maar als jij bij de oplader of auto geen software cap zet op 20A ipv 32A dan klapt je zekering er elke minuut uit.

Collega met dezelfde constructie heeft de auto lager ingesteld en kan nu prima opladen. Alleen niet snel :)

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

• GeNiTaLiX

GeNiTaLiX

Naapje

wopper schreef op zondag 2 februari 2020 @ 07:38:
[...]

Brandtechnisch klopt het, die 20A zal eerder klappen dan de 32A. Maar als jij bij de oplader of auto geen software cap zet op 20A ipv 32A dan klapt je zekering er elke minuut uit.

Collega met dezelfde constructie heeft de auto lager ingesteld en kan nu prima opladen. Alleen niet snel :)
Misschien zeg ik het verkeerd, maar de groep is 20a. Daarom zei hij dat wr maar 20 geleverd werd dus de paal cq. de auto niet meer konden trekken. Maar als jullie zeggen dat de paal meer vraagt dan er geleverd kan worden, kan ok mij voorstellen dar de zekering eruit knalt.

Maar dan is het duidelijk. Volgens mij kan ik de leaf niet instellen. Dan zal ik zoeken maar een 20a laadpaal zoals bijv. die van tesla. Nu gingen doe wel heel hard op mp, zijn er ook nog andere betaalbate alternatieven? 20a is lastig te vinden. Of misschien moet ik denken aan de groep maar 32a te brengen en dan een lader met load balancing te nemen.. 8)7

Thanks iig

[Voor 27% gewijzigd door GeNiTaLiX op 02-02-2020 08:27]

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 04:10
Wij hebben een tesla wall charger, welke ingesteld staat op max 11kW.

Maar sinds kort heb ik ee. Logging programma (Teslafi) waar max en average Amperages ook op 32 staat...

Alleen kan dit niet(model 3 max is 3x16A) én zou het interne schroefje de lader ook moeten begrenzen. (Al is die wall charger er wel geschikt voor 3x32A)

Iemand anders dit ook gehad en heeft een verklaring? In de Tesla app en auto zie ik alles zoals het hoort.

Skoda Citigo-E, Tesla Model 3. SE3500 met 4700wp & Daikin FTXM & Daikin 5kW Monoblock www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• daemonix
  • Niet online
Teslafi kan die parameters (nog) niet goed uitlezen en zet ze op een default waarde? Je auto heeft gelijk, zoals je zelf ook al opmerkt.

• Ninjetsu NL
mrottjers schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:10:

Benodigdheden:
RFID Lezer - RDM6300
Ontwikkelbord - NodeMCU

Relais - Magneetschakelaar 4P 63A, reeds aanwezig.
Heb je voor mij een voorbeeld van de magneet schakelaar? Ik was even aan t kijken wat Hager bijv heeft maar de voltages verschillen nogal dus was benieuwd wat jij hebt hangen :)

Wat ik me wel afvroeg is wat je met die Fibaro module doet? Dit aangezien deze max 10A mag hebben?!

[Voor 11% gewijzigd door Ninjetsu NL op 02-02-2020 09:35]

• mrottjers
Ninjetsu NL schreef op zondag 2 februari 2020 @ 09:32:
[...]

Heb je voor mij een voorbeeld van de magneet schakelaar? Ik was even aan t kijken wat Hager bijv heeft maar de voltages verschillen nogal dus was benieuwd wat jij hebt hangen :)

Wat ik me wel afvroeg is wat je met die Fibaro module doet? Dit aangezien deze max 10A mag hebben?!
Ik heb een 4P 63A relais er tussen zitten. Ondanks dat mijn E-Golf maar max. 2-fasen 7.2kW kan laden heb ik alles op 11kW aangelegd. We hebben een 3x25A aansluiting.

De Fibaro schakelt alleen het relais. Dat is dus minimaal wat benodigd is qua vermogen.

Eigenlijk is het overkill om daar een Fibaro voor te gebruiken maar die had ik nog liggen en door het ZWAVE protocol kan ik de status zien in Domoticz, wat met KaKu niet lukt..

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

teacher schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 00:33:
[...]

Welke lolo heb je precies?
Ik ga uit van een lolo 2 smart.
Je zal je lolo aan moeten melden bij je "my newmotion" account. Daar kan je ook aangeven welke (newmotion) passen bij jouw account horen. Daarna kan je de lolo starten en stoppen met de pasjes.
Let wel: newmotion zal je proberen je te verleiden tot een abbo. Dat hoeft dus niet, gewoon omheen klikken.
Ok, ik kan voor mijn ouders dus een gebruikte LOLO van marktplaats halen, zodat ze deze zonder abbo kunnen gebruiken met de eigen pas.

Ik neem aan dat de oude eigenaren de laadpaal wel moeten verwijderen uit het account, of moet hiervoor gebeld worden? In mijn eigen Newmotion account heb ik namelijk geen optie om de home advanced te verwijderen.

Hoe stel je een gebruikte LOLO in dat deze bijv. op max 24a zal laden? (ik kan op internet zo snel geen handleiding vinden)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
revolution-nl schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:56:
[...]

Ok, ik kan voor mijn ouders dus een gebruikte LOLO van marktplaats halen, zodat ze deze zonder abbo kunnen gebruiken met de eigen pas.

Ik neem aan dat de oude eigenaren de laadpaal wel moeten verwijderen uit het account, of moet hiervoor gebeld worden? In mijn eigen Newmotion account heb ik namelijk geen optie om de home advanced te verwijderen.

Hoe stel je een gebruikte LOLO in dat deze bijv. op max 24a zal laden? (ik kan op internet zo snel geen handleiding vinden)
Klopt, de oude eigenaren moeten hem verwijderen uit hun account. Jij kan hem dan weer (via het serienummer) toevoegen aan jouw account.

Een lolo smart laadt maximaal met 16a. Dus dat instellen op 24a hoef je je sws geen zorgen over te maken.... :)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

teacher schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:27:
[...]

Klopt, de oude eigenaren moeten hem verwijderen uit hun account. Jij kan hem dan weer (via het serienummer) toevoegen aan jouw account.

Een lolo smart laadt maximaal met 16a. Dus dat instellen op 24a hoef je je sws geen zorgen over te maken.... :)
Hmm.. de laadpaal is voor een Leaf 2.0 het zou fijn zijn als er een mogelijkheid is om >16a te kunnen laden.

Hier zie je een lolo 3 smart https://link.marktplaats.nl/m1507270338 , op de derde foto bij de specificaties staat 32a

[Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 02-02-2020 14:08]

• Inspired
  • Nu online
@revolution-nl het is alleen voor je eigen auto? Of dat niet? Anders kun je ook een CEE aan de muur hangen van EUR 10,- en laden met 24a (of 32a) via UMC.

Niet wakker. :) Leaf zie ik.

Zou zeggen dat het een 1 fase 32a paal is ja. Lijkt me dat die gewoon met een schakelaar te regelen zijn qua amps.

[Voor 33% gewijzigd door Inspired op 02-02-2020 14:07]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
revolution-nl schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:45:
[...]

Hmm.. de laadpaal is voor een Leaf 2.0 het zou fijn zijn als er een mogelijkheid is om >16a te kunnen laden.

Hier zie je een lolo 3 smart https://link.marktplaats.nl/m1507270338 , op de derde foto bij de specificaties staat 32a
Lolo 3 kan het idd wel, ik dacht dat je een lolo2 bedoelde (die vind je makkelijk op mp, de 3 niet zo vaak).
Inspired schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:05:

Zou zeggen dat het een 1 fase 32a paal is ja. Lijkt me dat die gewoon met een schakelaar te regelen zijn qua amps.
helaas, niet zelf in te stellen, maar newmotion helpdesk bellen :Y

[Voor 26% gewijzigd door teacher op 02-02-2020 21:22]

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 03-04 16:26
Huidige situatie: Laad de MG op met de bijgeleverde 10A portable lader, duurt lang: van leeg naar vol wel 20 uur. Dit kan ik halveren met deze lader: https://www.accu-machine....2-mennekes-10ah-13ah.html Deze komt dan achter een eigen groep met 20A en Kwh-meter (mid) via een stopcontact buiten naast de auto (onder een balkon ds droog)

Vragen die ik heb. 20A door een stopcontact mag eigenlijk niet, gaat dit issues opleveren?
een portable lader zou minder efficient zijn of geld dit alleen voor de Renault Zoe?

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• Marcva
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 03-04 12:22
technopeuter schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:50:
[...]
Vragen die ik heb. 20A door een stopcontact mag eigenlijk niet, [...]
Los van de vraag dat ik niet begrijp waar om je niet voor een laadpaal kiest en niet gehinderd door al teveel elektro kennis: ik zou voor een cee wcd gaan. Volgens mij kun je daarvan ook gewoon maar 1 fase aansluiten. Die kunnen 32a aan. Moet je wel een andere stekker aan je snoer knutselen, of een verloopje gebruiken. Al zal die laatste ook weer max 16A zijn.

[Voor 3% gewijzigd door Marcva op 03-02-2020 09:45]

• BarryH
Huidige situatie: Laad de MG op met de bijgeleverde 10A portable lader, duurt lang: van leeg naar vol wel 20 uur. Dit kan ik halveren met deze lader: https://www.accu-machine....2-mennekes-10ah-13ah.html Deze komt dan achter een eigen groep met 20A en Kwh-meter (mid) via een stopcontact buiten naast de auto (onder een balkon ds droog)

Vragen die ik heb. 20A door een stopcontact mag eigenlijk niet, gaat dit issues opleveren?
een portable lader zou minder efficient zijn of geld dit alleen voor de Renault Zoe?
Naast gebruik CEE stekker zou ik ook heel netjes de verbinding in de stekker maken omdat dat potentieel het punt is met de meeste weerstand.

En bij ingebruikname controleren hoe warm de stekker wordt (na 1 uur- 2 uur etc)

Als je dit netjes gemonteerd krijgt is het natuurlijk wel een hele goedkope oplossing.
Qua efficiency: dat maakt niet echt uit tussen de laadpalen. iha is sneller (AC) laden efficienter (ivm de "overhead" van het laadsysteem.)

[Voor 6% gewijzigd door BarryH op 03-02-2020 11:32]

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• adjego
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 08:28
Ik ben zelf nog nooit een shuko stekker tegen gekomen die meer dan 16A aankan, en ook een normaal stopcontact gaat meestal maar tot 16A. Dit is overigens niet aan te bevelen om hier uren lang 16A doorheen te laten lopen, laat staan 20A. Dit zal er zeer waarschijnlijk voor zorgen dat de shuko zichzelf vastsmelt in je stopcontact.

Domoticz | 2900 Wp PVOutput | Tesla Model 3 SR+ | Tesla Referral

• Inspired
  • Nu online

Zou iets meer geld uitgeven aan een fatsoenlijk oplossing. Een nieuwe TWC kun je voor een EUR 400,- wel van Marktplaats halen. 20a via een WCD zou ik echt niet doen. Volgens de spec mag daar 10a continu door. Iets meer kan wel bij een deugdelijke aansluiting, maar 20a is wel wat teveel van het goede. Of anders een refurbished paaltje. Iets als https://www.laadpunt.nl/refurbished-laadpaal/.

Link puur ter referentie. Verder geen relatie met dat bedrijf oid.

[Voor 8% gewijzigd door Inspired op 03-02-2020 11:43]

• technopeuter
Bedankt, Aangezien ik de spullen in huis heb voor een stopcontact (Schuko) ga ik deze iig maken voor achter de KWh-meter. Dan ga ik met de warmtebeeldcamer kijken wat er gebeurd bij 10A. (ja dat zie je direct!)
Vervolgens ga ik kijken of ik de 20A kabel ga kopen of toch een 16A laadpaal...

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• technopeuter
adjego schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:29:
Ik ben zelf nog nooit een shuko stekker tegen gekomen die meer dan 16A aankan, en ook een normaal stopcontact gaat meestal maar tot 16A. Dit is overigens niet aan te bevelen om hier uren lang 16A doorheen te laten lopen, laat staan 20A. Dit zal er zeer waarschijnlijk voor zorgen dat de shuko zichzelf vastsmelt in je stopcontact.
Waarom wordt dit dan verkocht in NL? Dat vastsmelten is dan toch byzar? Ik hoor nooit iemand over 16A met een portable lader, waarom 20A dan wel?

• Inspired
  • Nu online
technopeuter schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:02:
[...]

Waarom wordt dit dan verkocht in NL? Dat vastsmelten is dan toch byzar? Ik hoor nooit iemand over 16A met een portable lader, waarom 20A dan wel?
De granny chargers zijn geen 16a. Tesla gaat tot 13a en dat is volgens mij de max. Kan best goed gaan met 20a, kan ook fout gaan. Wat wil je met de temperatuur gemeten op 10a? Je kunt het niet gewoon ff verdubbelen.

• adjego
[...]

Kun je beter aan de webshop vragen, maar inderdaad de Tesla UMC als je die gebruikt via shuko doet hij maar max 10A. 20A ism een gewoon stopcontact is gegarandeerd vuurwerk ;)

• BarryH
[...]

Dit 20A apparaat is denk ik niet in europa gekeurd.
Eventueel zou je het vast kunnen verbinden (dus klein waterdicht kastje aan je gevel maken en daarin een vaste verbinding naar je stroomnet maken

• daemonix
  • Niet online
Dat ding komt geheid uit China, en dan staat (geen gekheid) CE voor China Export. Met een heel klein beetje afwijking ten opzichte van het CE markering lettertype.

20A uit een gewone WCD (wandcontactdoos aka stopcontact) is simpelweg niet toegestaan. Vergeet niet dat een dubbele stroom vier keer zoveel warmte ontwikkeling betekent bij gelijkblijvende overgangsweerstand. En die overgangsweerstand is er in iedere wcd. De meeste wcd's mogen kortdurend 16 A hebben, langdurig maar 10 of 13 A.

• Inspired
  • Nu online
adjego schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:26:
[...]

Kun je beter aan de webshop vragen, maar inderdaad de Tesla UMC als je die gebruikt via shuko doet hij maar max 10A. 20A ism een gewoon stopcontact is gegarandeerd vuurwerk ;)
Tesla granny gaat bij mij tot 13a. :)

• adjego
Inspired schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:25:
[...]

Tesla granny gaat bij mij tot 13a. :)
Ah blits :) Ik heb hem zelf nog nooit gebruikt O-)

[Voor 10% gewijzigd door adjego op 03-02-2020 13:54]

• bjorn
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Hi, geen idee of dit het juiste topic is, maar misschien kan iemand mij helpen.
Sinds een jaar rijden we een nissan leaf en hebben via de lm een NewMotion Home Advanced laadpunt met loadbalancer. Heeft prima gewerkt, tot zaterdag. Bij het starten van de laadsessie blijft het lampje van de laadpaal geel. New motion kan van afstand niks en ik wacht nu op de TD om een afspraak in te plannen.
Tot die tijd laden we ;s nachts met de granny lader,maar gaat dusdanig langzaam dat het niet practisch is met werk (dwz, accu raakt niet vol na een nacht laden en snelladers zijn niet in de buurt beschikbaar waardoor het veel extra tijd kost en ik alsnog met een 20% legere accu thuis kom na snelladen).

Is er, op het herstarten van de paal en load balancer nog iets anders dat ik kan doen? Had namelijk niet de indruk dat de helpdesk veel meer kennis had dan de faq van de site.
Laden bij openbare palen en fastned / vdvalk en de trage granny lader gaat nog prima, het probleem zit hem lijkt me niet in de auto of laadpas.

• daemonix
  • Niet online
Staan er geen gewone laders in de buurt waar je 's nachts wel kunt opladen? Max 300 m lopen is toch nog wel te doen?

Waarom heeft Newmotion de errorlog van de paal niet uitgelezen? Bij mijn EVBox kan dat prima door EVBox en heeft al 2x opgeleverd wat de oorzaak was (zat in de paal en werd opgelost met een update). Als dat zelfs al bij een EVBox lukt, waarom niet bij een Newmotion paal?

• Lekkere Kwal
  • Laatst online: 29-03 14:23

Lekkere Kwal

The Third Jellyfish

daemonix schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:40:
Dat ding komt geheid uit China, en dan staat (geen gekheid) CE voor China Export. Met een heel klein beetje afwijking ten opzichte van het CE markering lettertype.
Dat is een broodje aap, zie o.a. hier in het GoT-topic hierover. Nog los van het feit dat CE vrij weinig zegt over veiligheid, dus het idee dat iets met een 'echt' CE logo beter zou zijn of iets dergelijks is enkel een correlatie geen indicatie laat staan garantie (goede spullen hebben altijd CE, maar iets met CE hoeft dus niet goed te zijn). In de praktijk werkt het zo dat je simpelweg niet naar dat logo moet kijken, niet dat je moet kijken of het toevallig Chinees is en of ze dan een correcte versie van het logo hebben gebruikt.

[Voor 12% gewijzigd door Lekkere Kwal op 03-02-2020 16:42]

Specs - current quote: "Happiness Only Real When Shared"

• BarryH
bjorn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:22:
Sinds een jaar rijden we een nissan leaf en hebben via de lm een NewMotion Home Advanced laadpunt met loadbalancer. Heeft prima gewerkt, tot zaterdag. Bij het starten van de laadsessie blijft het lampje van de laadpaal geel. New motion kan van afstand niks en ik wacht nu op de TD om een afspraak in te plannen.
Tot die tijd laden we ;s nachts met de granny lader,maar gaat dusdanig langzaam dat het niet practisch is met werk (dwz, accu raakt niet vol na een nacht laden en snelladers zijn niet in de buurt beschikbaar waardoor het veel extra tijd kost en ik alsnog met een 20% legere accu thuis kom na snelladen).

Is er, op het herstarten van de paal en load balancer nog iets anders dat ik kan doen? Had namelijk niet de indruk dat de helpdesk veel meer kennis had dan de faq van de site.
Laden bij openbare palen en fastned / vdvalk en de trage granny lader gaat nog prima, het probleem zit hem lijkt me niet in de auto of laadpas.
Al geprobeerd of de groep stroomloos maken en de stroom er weer op helpt?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@bjorn als je hier je serienummer invult, kun je daar nog wat zinnigs zien? https://chargeportal.thenewmotion.com/test

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
bjorn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:22:

Geel zou kunnen betekenen dat er geen communicatie is tussen de lolo en de backend of dat de lolo de auto niet herkent. Heb je een socket of vaste kabel?
Als je hier:
https://chargeportal.newmotion.com/test je serienummer invult, staat de paal dan nog online?

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 03-04 20:02
Hm, mijn ouders hebben een offerte gekregen voor een laadpaal voor hun nieuwe Ampera-e.

EV Box type EVBX 3,7KW, voor in totaal €2500. Die laadt max. 3.7 kW en dat is nogal traag, de Ampera-e kan max. op 7.4 kW laden (1-fase).

Ook hebben ze hiervoor een abonnement nodig van €5/maand bij EVbox.

Zijn er goede redenen om dit te verkiezen boven een Zappi 2? Heb je daarvoor ook een maandabonnement nodig? Ik heb het gevoel dat dit een dramatisch slechte deal is, wellicht ingegeven door winstmarges i.p.v. het beste advies.

• daemonix
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:41:
[...]
Dat is een broodje aap, zie o.a. hier in het GoT-topic hierover. Nog los van het feit dat CE vrij weinig zegt over veiligheid, dus het idee dat iets met een 'echt' CE logo beter zou zijn of iets dergelijks is enkel een correlatie geen indicatie laat staan garantie (goede spullen hebben altijd CE, maar iets met CE hoeft dus niet goed te zijn). In de praktijk werkt het zo dat je simpelweg niet naar dat logo moet kijken, niet dat je moet kijken of het toevallig Chinees is en of ze dan een correcte versie van het logo hebben gebruikt.
Het een staat los van het ander. CE is door China echt ingevoerd. En nee, vanwege de certificering zegt het Europese CE eigenlijk heel weinig, het is self-certifying. We hebben bij Boeing gezien waar dat toe leidt. En nee, ik heb niet de link gevolgd.

De meeste van die laders van dubieuze herkomst komen uit China. En geen enkel mens bij zijn verstand gaat een wcd (over)belasten met 16 A continu, laat staan overbelasten met 20 A. Dat ding is gewoon crimineel en moet van de markt.

• daemonix
  • Niet online
Dieken Taffert schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:29:
Hm, mijn ouders hebben een offerte gekregen voor een laadpaal voor hun nieuwe Ampera-e.

EV Box type EVBX 3,7KW, voor in totaal €2500. Die laadt max. 3.7 kW en dat is nogal traag, de Ampera-e kan max. op 7.4 kW laden (1-fase).

Ook hebben ze hiervoor een abonnement nodig van €5/maand bij EVbox.

Zijn er goede redenen om dit te verkiezen boven een Zappi 2? Heb je daarvoor ook een maandabonnement nodig? Ik heb het gevoel dat dit een dramatisch slechte deal is, wellicht ingegeven door winstmarges i.p.v. het beste advies.
Ja, een Zappi is een betere oplossing vanwege de loadbalancing en geen abonnement. Ga er echter niet van uit dat je zo maar op 32 A kunt laden, 20 A zou wel eens de bovengrens kunnen zijn, je ouders hebben immers meer spullen in huis die energie verbruiken, ook 's nachts.

Aan de andere kant: rijden ze 400 km per dag? Ik denk het niet, bij 100-200 km per dag volstaat met 3.7 kW laden prima.

• Dieken Taffert
daemonix schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:32:
[...]

Ja, een Zappi is een betere oplossing vanwege de loadbalancing en geen abonnement. Ga er echter niet van uit dat je zo maar op 32 A kunt laden, 20 A zou wel eens de bovengrens kunnen zijn, je ouders hebben immers meer spullen in huis die energie verbruiken, ook 's nachts.

Aan de andere kant: rijden ze 400 km per dag? Ik denk het niet, bij 100-200 km per dag volstaat met 3.7 kW laden prima.
Ze rijden geregeld 200+ km en willen hem graag weer volladen. Gevoelsmatig vinden ze het heel vervelend als ze hem overnacht niet vol kunnen laden.

Kun je met load balancing niet eerder op bv 32A laden? Qua zware apparatuur: keukenboiler, 6000 Wp zonnepanelen, inductieplaat, droger.

• bjorn
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:18:
@bjorn als je hier je serienummer invult, kun je daar nog wat zinnigs zien? https://chargeportal.thenewmotion.com/test
Alles al meerdere keren spanningsloos gemaakt, incl de load balanceren, zonder resultaat.

Volgens bovenstaande site is De paal is online , vrij en beschikbaar. Gek dat nm zelf aangaf de paal niet te kunnen uitlezen.
Newmotion heeft net gebeld, morgen komt er gelukkig al iemand langs. Ze verwachten dat de vaste kabel defect is. Ze komen overdag en ik ga ze net missen waarschijnlijk, maar zou geen probleem zijn... hopelijk werkt de paal morgenavond weer.
Bedankt voor het meedenken!

[Voor 10% gewijzigd door bjorn op 03-02-2020 17:44]

• daemonix
  • Niet online
Dieken Taffert schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:39:
[...]

Ze rijden geregeld 200+ km en willen hem graag weer volladen. Gevoelsmatig vinden ze het heel vervelend als ze hem overnacht niet vol kunnen laden.

Kun je met load balancing niet eerder op bv 32A laden? Qua zware apparatuur: keukenboiler, 6000 Wp zonnepanelen, inductieplaat, droger.
Ook met 200 km laad je hem nog vol, vergeet niet dat je hem al om 18:00 kunt aansluiten tot laten we zeggen 08:00 uur. dat is 12 uur. Met 3.7 kW is dat 44 kWh. Behoorlijk wat meer dan 200 km.

Wat voor aansluiting zit er? Enkelfase? 35 A? of 3x25 A? Als ze 's nachts willen opladen dan krijgen ze vermoedelijk niet heel veel uit de zonnepanelen... ;)

Met een truuk zoals een Ratio kun je natuurlijk wel met 3x25 A op 32 A opladen.

De ervaring leert echter dat je maar hoogstzelden niet vol kunt laden thuis. Het is range anxiety die de meesten tegenhoudt. En een keertje bij een lange rit naar een snellader is toch ook geen probleem (met een Maingau pas)? Ik heb in al die tijd maar 1x een snellader nodig gehad met de Kona. En binnenkort wordt het nog simpeler: we mogen dan niet harder dan 100 km/h en dan heb ik heen en weer naar Friesland zelfs geen snellader meer nodig. :P

• Dieken Taffert
daemonix schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:49:
[...]

Ook met 200 km laad je hem nog vol, vergeet niet dat je hem al om 18:00 kunt aansluiten tot laten we zeggen 08:00 uur. dat is 12 uur. Met 3.7 kW is dat 44 kWh. Behoorlijk wat meer dan 200 km.
Dat is zo.
Wat voor aansluiting zit er? Enkelfase? 35 A? of 3x25 A? Als ze 's nachts willen opladen dan krijgen ze vermoedelijk niet heel veel uit de zonnepanelen... ;)
3x25A.
Met een truuk zoals een Ratio kun je natuurlijk wel met 3x25 A op 32 A opladen.
Is dat een truc die een laadpaal installateur meteen uit kan voeren? Kosten?
De ervaring leert echter dat je maar hoogstzelden niet vol kunt laden thuis. Het is range anxiety die de meesten tegenhoudt. En een keertje bij een lange rit naar een snellader is toch ook geen probleem (met een Maingau pas)? Ik heb in al die tijd maar 1x een snellader nodig gehad met de Kona. En binnenkort wordt het nog simpeler: we mogen dan niet harder dan 100 km/h en dan heb ik heen en weer naar Friesland zelfs geen snellader meer nodig. :P
Dat zal idd een forse impact gaan hebben op de range. Al rijden mijn ouders toch al nooit harder dan 110 km/u :D

• Lekkere Kwal

Lekkere Kwal

The Third Jellyfish

daemonix schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:29:
[...]

Het een staat los van het ander. CE is door China echt ingevoerd.
En dat is dus het broodje aap, er is nooit ook maar enig bewijs gevonden behalve meningen en aannames, met name op het internet. Zie ook de Europese Commissie hierover:
The Commission is aware that there exists the misconception attributing CE marking the meaning ‘Chinese export’. The Commission is not aware of the existence of a ‘China export mark’ but considers that the mark the Honourable Member refers to constitute the CE marking as foreseen in the European legislation without, however, respecting the dimensions and proportions prescribed therein.
En zolang er geen bewijs is lijkt het toch blijven beweren dat het bestaat een vorm van sprookjes vertellen, ongeacht of je er nou 'echt' en 'geen gekheid' bij zet.
Dat ding is gewoon crimineel en moet van de markt.
Helemaal mee eens, maar dat heeft 0 komma 0 met het ten onrechte toepassen van een pictogram van CE te maken.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
bjorn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:42:
[...]

Alles al meerdere keren spanningsloos gemaakt, incl de load balanceren, zonder resultaat.

Volgens bovenstaande site is De paal is online , vrij en beschikbaar. Gek dat nm zelf aangaf de paal niet te kunnen uitlezen.
Newmotion heeft net gebeld, morgen komt er gelukkig al iemand langs. Ze verwachten dat de vaste kabel defect is. Ze komen overdag en ik ga ze net missen waarschijnlijk, maar zou geen probleem zijn... hopelijk werkt de paal morgenavond weer.
Bedankt voor het meedenken!
Als je hem online ziet, is het waarschijnlijk geen communicatie tussen paal en auto. Cp of pp los oid..
Keep us posted!
Kom je echt tekort kan je kijken of je 1 fase vrij kan maken en dan laden met 24 ampere.
Da's 5,5kw en na 8 uur zit je riant op de 40kwh.

Je komt op een fase toch niet verder dan die 25a, loadbalancing of niet.

[Voor 20% gewijzigd door teacher op 03-02-2020 18:44]

• daemonix
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:32:
[...]
En dat is dus het broodje aap, er is nooit ook maar enig bewijs gevonden behalve meningen en aannames, met name op het internet. Zie ook de Europese Commissie hierover:

[...]
En zolang er geen bewijs is lijkt het toch blijven beweren dat het bestaat een vorm van sprookjes vertellen, ongeacht of je er nou 'echt' en 'geen gekheid' bij zet.
https://www.engineersonli...157-import-uit-china.html

En dat is niet de enige. Tot zover het broodje aap. Opgegeten door de Panda's ;)

• Lekkere Kwal

Lekkere Kwal

The Third Jellyfish

Daar staat werkelijk niks wat onderbouwt dat China Export daadwerkelijk is ingevoerd en wordt toegepast. Er staat enkel dat Chinese merken zich niet aan Europese regels hoeven te houden en er is een plaatje bijgezet waarbij een verkeerd logo als China Export wordt aangeduid, ook zonder onderbouwing. Dat je er wel 10 sites over kan vinden die het beweren bewijst niet dat het bestaat, je kan ook tien sites vinden die beweren dat elektrisch rijden net zo slecht is voor het mileu als op diesel rijden of dat er nooit een mens op de maan heeft gelopen. Kom met daadwerkelijk bewijs of hou op met stug volhouden wat nb de Europese Commissie aangeeft als een misvatting.

[Voor 4% gewijzigd door Lekkere Kwal op 03-02-2020 21:08]

• daemonix
  • Niet online
Dus jij ontkent dat dat wat jij 'verkeerd logo' noemt wordt toegepast? Kun je dat bewijzen? Nee, want het gebeurt. Het is je kop in het zand steken wat je doet. Veel plezier daar onder het zand.

Tijdje geleden nog bij de BBC: ledlamp met logo. Uit China. De originele lamp is veilig. De chinese versie had gewoon 230 V open en bloot. Voorbeelden zat.

[Voor 29% gewijzigd door daemonix op 03-02-2020 22:42]

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 01-04 20:43
Echt of niet, off-topic is het sowieso.

Hyundai KONA Electric

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:03
daemonix schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:39:
Dus jij ontkent dat dat wat jij 'verkeerd logo' noemt wordt toegepast? Kun je dat bewijzen? Nee, want het gebeurt. Het is je kop in het zand steken wat je doet. Veel plezier daar onder het zand.

Tijdje geleden nog bij de BBC: ledlamp met logo. Uit China. De originele lamp is veilig. De chinese versie had gewoon 230 V open en bloot. Voorbeelden zat.
offtopic, hier een heel topic erover: CE-markering of China Export?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• webenmedia
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 06-02 20:30
Ik heb sinds kort een Renault Zoe R135. Nu krijg ik binnenkort een granny charger vanuit Renault, maar werd mij gezegd dat dit een noodoplossing is. In de buurt is helaas nog geen openbare laadpaal (wel in aanvraag). Online vind ik niet echt antwoord of het verstandig is om deze charger continue te laten laden. Een eigen laadpaal is geen optie, omdat dit een huurhuis is waar ik niet nog meerdere jaren zal wonen.

Ik woon in een nieuw huurhuis, dus ook met nieuwe meterkast en 3x 25A. Ik zal de charger op een stopcontact gebruiken die ook op een groep zit samen met een slaapkamer en kantoor met pc. Ik zal dus zowel laden als lichten/pc gebruiken. Ik vraag me af of dit goed samen werkt, of de groep eruit zal knallen of dat het toch verstandig is om een aparte groep hiervoor aan te laten leggen. En zo ja, wat voor groep.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Een stekkerlader doet plm 10 ampere. Je hebt dan nog een goede 1300watt over die je kan gebruiken voor verlichting, pc, etc. Ik zou het eerst even aankijken of je genoeg hebt aan de stekkerlader, anders kan je altijd nog een laadpunt van marktplaats afhalen welke op een eigen groep kan.

• daemonix
  • Niet online
De granny van Renault is zo te zien 13 A, dus blijft er nog 12 A (2760 W) over voor de rest. Ik neem niet aan dat je slaapkamer echte grootverbruikers heeft staan zoals een Airco.... Je werkkamer erbij (wederom die airco...) zou geen probleem mogen zijn.

Het is geen enkel probleem om je Zoe alleen met de granny op te laden. Hou er wel rekening mee dat met name Renault Zoe erg inefficient omgaat met lagere laadstromen. Dus zet die zo hoog mogelijk maar niet boven de 13 A. Dat kan je stopcontact niet aan.

Edit: per groep mag je 3680 W afnemen. Daarmee kun je het optelsommetje zelf maken, 13 A bij 230 V is 2990 W. (P=V*I)

[Voor 19% gewijzigd door daemonix op 04-02-2020 12:43]

• webenmedia
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 06-02 20:30
Bedankt! In de zomer heb ik een mobiele airco, maar daar zal ik dan rekening mee houden. En verder het even aankijken.

• bjorn
  • Niet online
teacher schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:33:
[...]

Als je hem online ziet, is het waarschijnlijk geen communicatie tussen paal en auto. Cp of pp los oid..
Keep us posted!
Nm is geweest en we kunnen weer laden. Blijkbaar heeft paal een software-update gemist waardoor er geen communicatie plaats kon vinden. Waarschijnlijk een certificaat dat is verlopen op 1-2-20 verwacht ik.

Gelukkig opgelost.

• Sideways
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 30-03 00:28
revolution-nl schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:54:
Vanochtend de stoppen automaat er weer uit klapt van mijn TNM Home Advanced laadpunt, dit gebeurt ongeveer 1x per maand. Irritant. Op dat moment waren er geen andere verbruikers in huis.

Iemand soortgelijke ervaringen?
revolution-nl schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:17:
[...]

Ander punt:
Het viel mij ook op dat de laadstroom wordt terug geregeld als mijn zonnepanelen lekker aan terugleveren zijn :'). Iets wat je JUIST niet wilt (loadbalancing gaat via de p1)
Hier vrijwel dezelfde ervaring; een Home Advanced met loadbalancing en een Tesla Model 3, alleen mijn aardlekautomaat is een 20A (Hager ADM420G) versie.

Inmiddels al 3 maal gehad dat de auto 's ochtends niet opgeladen was omdat de aardlekautomaat uitschakelde zodra het laadtijdstip aanbrak. In alle gevallen in natte omstandigheden dus ik verwacht dat een kortsluitstroom de oorzaak is. Overbelasting kan vrijwel niet omdat de Model 3 niet meer dan 3x16A trekt.

1 keer schakelde de aardlekautomaat direct uit bij het aankoppelen.

[Voor 3% gewijzigd door Sideways op 04-02-2020 22:01]

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True