Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 121 Laatste
Acties:
  • 836.449 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:03

3_s

@MeZZiN Kan ik die zonder Tesla ook kopen? Op de Amerikaanse site wel, maar hier staat dat je naar een Service Center moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-04 15:07
Nee 2 opties marktplaats of een iemand die een tesla heeft vragen die kan er zo een bestellen voor je. Ze komen ook redelijk vaak op marktplaats terecht.

En als ik hier kijk zijn er ook redelijk betaalbare alternatieven voor een tesla paal voor dezelfde prijs:
https://evcompany.eu/prod...laadpalen/laadpaal-thuis/

Kan wel zeggen dat de tesla paal erg goede kwaliteit is. Plus extreem veel gebruikt. Er zijn een hele hoop door heel europa geinstalleerd door tesla met hun destination lader programma. (als bedrijf kon je er 2 gratis krijgen als je het ook aan de klanten aanbod als service)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:46
adjego schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 08:46:
[...]

Die Hue stekkers kunnen maar een vermogen aan van 2300 Watt. Lijkt me niet echt verstandig om daarmee de auto lader te schakelen.
Dat is genoeg om een relais te schakelen dat wel het vermogen aankan. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:36
Makrolon schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:35:
[...]

Kan je er zelf niet in om de kabel door te trekken? Even zwembroek aan en daarna douchen.

Of als het te doen is bij de meterkast een kabel door de vloer steken, en buit een, en die dan bij t luik allebei opvissen, aan elkaar rapen en doortrekken.
Bij mij is TNM in September geweest op een Home Advanced te installeren, en dit is exact zoals ze het gedaan hebben. Een buis de kruipruimte in vanaf de buitenkant, die omhoog halen bij het luik, en dan de kabel(s) er door.
Ik had de kruipruimte wel leeggepompt, maar ze vonden hem nog steeds te nat dus ze wilden er niet in. Ik vond de jongens van de BAM overigens erg meedenkend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
jaguarxj16 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:20:
Volgende week donderdag staat de plaatsing van mijn laadpaal gepland (via Newmotion, betreft Renault Zoe lease auto). In hun checklist staat dat de kruipruimte droog moet zijn. Nu staat er bij mij zeker 40-50cm water in. Advies van Newmotion was om het leeg te pompen of de afspraak te verplaatsen.

Heeft een van jullie ervaring met leegpompen? Onze kruipruimte staat standaard van herfst-voorjaar vol met water (buren idem). Om nou te wachten tot de zomer....
Ja alleen zal je voor je hele buurt alles leeg pompen gok ik.

Maar je moet een dompel pomp kopen en aanzetten. en wachten . zorg dat er geen grote stukken de pomp in kunnen. Als het redelijk schoon water is koop een simpele pomp anders moet eentje zoeken die echt vuil water kan pomp. (je kan er ook een huren) maar reken er op dat het even duren gaat omdat je de rest van het huizen ook aan het leeg pompen raakt.
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/5/7/8/5/9200000074345875.jpg
https://www.bol.com/nl/p/...JCkg.1_25.26.ProductTitle

Deze hebben wij gebruikt voor ons zwembad kelder en andere zut en zooi dat leeg gepompt moest worden werkt erg goed. En graag een beetje een gat waar je hem neer zet (dus lager dan de rest) kan daar mooi alles in stromen maar zet hem niet direct op het zand maar op een plaat of iets. Je kan ook een vijver pomp gebruiken alleen dat gaat wel extreem langzaam maar die kan echt veel bagger weg pompen als het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 320788

https://www.boels.nl/huren/pompen/vuilwaterpompen

gewoon even een dag een vuilwaterpomp huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:51
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:34:
[...]

Dat is genoeg om een relais te schakelen dat wel het vermogen aankan. :)
Dat klopt, maar dat lees ik niet uit die opmerking :9

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

MeZZiN schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:09:
Nee 2 opties marktplaats of een iemand die een tesla heeft vragen die kan er zo een bestellen voor je. Ze komen ook redelijk vaak op marktplaats terecht.

En als ik hier kijk zijn er ook redelijk betaalbare alternatieven voor een tesla paal voor dezelfde prijs:
https://evcompany.eu/prod...laadpalen/laadpaal-thuis/

Kan wel zeggen dat de tesla paal erg goede kwaliteit is. Plus extreem veel gebruikt. Er zijn een hele hoop door heel europa geinstalleerd door tesla met hun destination lader programma. (als bedrijf kon je er 2 gratis krijgen als je het ook aan de klanten aanbod als service)
Thx, had al een tijdje niet meer gezocht. Loont dus de moeite om opnieuw rond te kijken :).
Ik koop liever een nieuwe, is handiger voor m'n vennootschap.

Die Ratio Home Box lijkt me wel interessant.
Die is zowel IP65 als IP54 8) .
Beide lijkt me voldoende om buiten te zetten.

Nu nog kiezen hoe toekomstgericht ik ga: 1F16A tot 3F32A.
Momenteel rij ik met een Kona en kom ik toe met de Granny charger. Maar als ik dan toch een paal koop, zal ik maar beter direct er helemaal voor gaan.

Is zo'n spiraalkabel handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:46
3x16A lijkt mij de meest geëigende aansluiting. Dan kan je 11 kW laden en je houdt op elke fase 9A over voor de rest van je huis over bij een 3x25A aansluiting.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ga voor 3 fase dat je maar 1 fase nu gebruikt maakt niet uit.

https://insideevs.com/new...aunches-new-wall-charger/
Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/mgl/v18Bv/s1/tesla-wall-connector.jpg
Tesla heeft een nieuwe wall connector helaas weinig info over de 3 fase versie. Maar het lijkt er op dat hij max 3x16A zal gaan omdat de model 3 niet meer aankan.

Dus wie nog de oude nodig heeft / graag 2 laadpalen wil balanceren en al een TWC heeft nu kopen voordat ze niet meer leverbaar zijn.

Blij dat ik nog de oude heb 24A 3 fase kan laden niet dat ik het zou doen maar kan wel :) Misschien in de toekomst als de overheid wakker wordt en het capaciteitstarief er uitgooit of verlaagd voor 3x35A.

Deze maand mijn meter standen door gegeven was een mooie 26000kwh voor het hele jaar. ongeveer 16000 voor de autos. De rest voor verwarming etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:21
Heeft iemand ervaring met de Blue Current Hidden laadoplossing? Dit lijkt ons een mooie lader voor thuis maar ik kan niet veel recensies vinden over deze lader.
Hij gaat gebruikt worden icm met een E-Golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:23
Mijn baas heeft een nieuw pand gekocht. Daar zat een Wallbox van Eneco op maar die was weggehaald door de vorige eigenaar. Mijn baas heeft ‘m weer laten terugzetten en verder niks veranderd want niemand had er de ballen verstand van. Is leuk voor de gasten met een (PH)EV dacht hij.
Aangezien ik de enige in het bedrijf ben die een EV heeft hang ik mijn auto eraan. Toen bleek dat ik met een pasje moest autoriseren, dus mijn Nuon pas erlangs gehaald. Bleek later op mijn rekening dat het een Eneco paal was met bijbehorend tarief +opslag van Nuon.
Ik naar mijn baas hem gezegd dat je moet betalen, dus niks gratis. Hij: Wat? Die paal is van mij, die heb ik overgekocht! Dus heb ik aangeboden om het uit te zoeken.
Ga ik ook doen, maar ik vraag me af, naar wie gaan die 38 ct/kWh nou eigenlijk? De stroom is van de baas. En verdient de vorige eigenaar hier ook nog aan? Niet dat het veel is hoor, er laadt niemand behalve ik en ik ben er hoogstens 1x per week, maar ben gewoon nieuwsgierig. Voor zover ik weet betaalt mijn baas ook geen abonnement of zo.

[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 17-01-2020 13:36 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Kleine gok aan mijn kant denk dat de vorige eigenaar van de paal een deel krijgt. Omdat hij aan die backoffice zit en de betalingen ook terug gaan naar dat account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-05 23:35
Heijmenberg99 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:20:
Heeft iemand ervaring met de Blue Current Hidden laadoplossing? Dit lijkt ons een mooie lader voor thuis maar ik kan niet veel recensies vinden over deze lader.
Hij gaat gebruikt worden icm met een E-Golf.
Ja, die heb ik thuis laten plaatsen.
Voordeel is dat je de unit binnen hangt en enkel een kabel buiten hebt hangen.
Moet wel flinke kabel door je muur heen, maar dat heb je ook als de box buiten hangt.
Enige wat niet mogelijk is, is om het laden te starten met een RFID kaart.
Je kan wel een kaart koppelen aan de laadpaal, maar alles waar je dan een stekker in steekt wordt dan met die kaart geladen. Kan wel instellen dat je het laden via de app moet starten om wild laden te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-05 16:10
MeZZiN schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:46:
[...]

Ja alleen zal je voor je hele buurt alles leeg pompen gok ik.

.
Uiteindelijk voor gekozen om de afspraak af te zeggen en nieuwe in te plannen waarbij ze een klein stukje graven via route meterkast->garage->oprit

Lijkt mij makkelijker dan de hele buurt leegpompen.

Bedankt voor alle input

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:01
[...]

Die Hue stekkers kunnen maar een vermogen aan van 2300 Watt. Lijkt me niet echt verstandig om daarmee de auto lader te schakelen.
Bedankt voor je zorgen maar model dat ik heb niet hoor.
Hij kan max 16 a aan;
https://www.conrad.nl/p/o...ekker-voor-buiten-1610416

Officieel va Osram (doos was weer van een ander merk) maar werkt gewoon via Hue.
Zit alleen nog met dat ik hem wel laten aanschakelen bij verbinding met bluetooth, maar ik kan Tasker nog niet 1 malig een task laten doen, Die task bij verbinding bluetoot blijft namelijk actief.
Tasker schakelt de lader uit bij 83.5% maar dan is er nog bluetoth verbiding dus dan zou hij hem weer inschakelen.
Nu schakel ik hem dus handmatig in, nog klein stukje puzzelen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:39

_V_

MeZZiN schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:54:
[...]
eigenlijk wil je graag de 10000kwh raken omdat je dan minder belasting per kwh gaat betalen :)
Dat is toch enkel voor het verbruik boven 10.000 kWh? tarief van de eerste 10.000 kWh is dacht ik ongewijzigd, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:16
Tegen de zomer krijg ik ook m'n hybride. Deze kan max opladen aan 3.7kW, maar aangezien ik een 3fase 400V aansluiting heb en er vermoedelijk een elektrische wagen volgt begin 2021 voor m'n vrouw wil ik een 11kW laadoplossing
We hebben ook zonnepanelen en in de 2e helft van 2020 de (in Belgie) verplichtte slimme meter....(waardoor teruggeleverde stroom veel minder opbrengt)
Nu zie ik wel dat sommige meters een mogelijkheid hebben tot load-balancing, maar kan je ze instellen dat je enkel op overschot van zonnepanelen oplaad? (natuurlijk met een override om de auto toch te laden op gewone stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
klopt, bijvoorbeeld een zappi kan dit.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
_V_ schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:30:
[...]

Dat is toch enkel voor het verbruik boven 10.000 kWh? tarief van de eerste 10.000 kWh is dacht ik ongewijzigd, toch?
Jup, hetzelfde principe als alle andere schijftarieven. Niet zo heel lastig maar sommige begrijpen het concept niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:03
Ik krijg net als half Nederland binnenkort een e-golf, ik heb 3x16a in mijn schuur waar ik geen gebruik van maak. Nu zat ik te denken aan een Heidelberg Wallbox Home Eco, helaas verzend haast niemand in Duitsland naar Nederland, heeft dat een reden?

Kan ik gewoon een 11kw paal plaatsen, en snapt de auto dan dat deze slechts 2 fases kan gebruiken of zit ik meteen aan 3,7kw vast? Volgens mij kan ik de Heidelberg instellen op 2x16a en dan mooi op 7kw laden. Maar als de auto zelf de fase regelt dan zou ik ook iets als een EVHub kunnen bestellen met 8m laadsnoer. Iemand een tip? Met name 1/2/3 fase kom ik niet uit. De meeste palen kunnen slechts 1 of 3 fase (instelbaar).

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:27
Dracoplasm schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:58:
Ik krijg net als half Nederland binnenkort een e-golf, ik heb 3x16a in mijn schuur waar ik geen gebruik van maak. Nu zat ik te denken aan een Heidelberg Wallbox Home Eco, helaas verzend haast niemand in Duitsland naar Nederland, heeft dat een reden?

Kan ik gewoon een 11kw paal plaatsen, en snapt de auto dan dat deze slechts 2 fases kan gebruiken of zit ik meteen aan 3,7kw vast? Volgens mij kan ik de Heidelberg instellen op 2x16a en dan mooi op 7kw laden. Maar als de auto zelf de fase regelt dan zou ik ook iets als een EVHub kunnen bestellen met 8m laadsnoer. Iemand een tip? Met name 1/2/3 fase kom ik niet uit. De meeste palen kunnen slechts 1 of 3 fase (instelbaar).
Een 3 fase laadpaal is prima. Gewoon een goedkope pakken als je verder geen backend en load balancing nodig hebt. Tesla Wall Connector zou ook kunnen. Of welke andere type 2, drie fase 11kW laadpaal.

De e-Golf pakt dan gewoon twee van de drie fasen. Als je een keer een andere EV op bezoek hebt kan die drie pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 19-01-2020 21:11 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
[...]

Die nieuwe van HomeWizard kunnen 3500 watt aan.

Energy socket.

Philips Hue is weer te koppelen aan de HomeWizard Link.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:03
Inspired schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:10:
[...]

Een 3 fase laadpaal is prima. Gewoon een goedkope pakken als je verder geen backend en load balancing nodig hebt. Tesla Wall Connector zou ook kunnen. Of welke andere type 2, drie fase 11kW laadpaal.

De e-Golf pakt dan gewoon twee van de drie fasen. Als je een keer een andere EV op bezoek hebt kan die drie pakken.
Waarom zijn er dan eigenlijk palen die op 1 of 3 te schakelen zijn? Dus gewoon mooi op 11kw laten staan en de golf regelt de rest, goed om te weten.
En een idee waarom de Heidelberg zelfs in de gebruiksaanwijzing heeft staan dat deze alleen voor Duitsland geschikt is? De 3x16a tesla paal ziet er wel mooi uit :P

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Goedkeuringen en voorschriften wellicht

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:59
Ik heb inmiddels thuis een EVHub geplaatst. Ik gebruik deze voor een Passat GTE.

Wat ik veel gebruik van maak is uitgesteld laden. Wat mij dan opvalt is dat de EVHub het relais weer uitschakelt als hij niet aan het laden is en dus geen spanning meer krijgt. Wel weet de auto nog dat hij verbonden is met de EVHub. Verveld nadeel is dat de knopjes op de auto naast de stekker het ook niet meer werken als er geen 230V wordt aan geboden.

Dat ik nog geen EVHub had gebruikte ik de standaard 230V laad kabel. Deze liet wel gewoon de spanning er continu op staan.

Ik heb ook het idee (maar dat is ook gevoel) dat als de spanning er op blijft staan de accu's van de auto onderhouden worden en ik er dus meer KM's mee kan rijden. Want nu is het dus zo accu vol is spanning er af.

Wat is de reden dat de EVHub de spanning er steeds afhaalt? En kan ik die misschien nog instellen dat hij dat niet meer doet? (zit geen handleiding bij dus geen idee. Net als de status ledjes, ook uit zoeken wat het betekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:33

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Dracoplasm schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:36:
[...]

Waarom zijn er dan eigenlijk palen die op 1 of 3 te schakelen zijn?
Omdat niet iedereen een 3-fase huisaansluiting heeft.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:51
Nelisj schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:26:
Ik heb inmiddels thuis een EVHub geplaatst. Ik gebruik deze voor een Passat GTE.

Wat ik veel gebruik van maak is uitgesteld laden. Wat mij dan opvalt is dat de EVHub het relais weer uitschakelt als hij niet aan het laden is en dus geen spanning meer krijgt. Wel weet de auto nog dat hij verbonden is met de EVHub. Verveld nadeel is dat de knopjes op de auto naast de stekker het ook niet meer werken als er geen 230V wordt aan geboden.

Dat ik nog geen EVHub had gebruikte ik de standaard 230V laad kabel. Deze liet wel gewoon de spanning er continu op staan.

Ik heb ook het idee (maar dat is ook gevoel) dat als de spanning er op blijft staan de accu's van de auto onderhouden worden en ik er dus meer KM's mee kan rijden. Want nu is het dus zo accu vol is spanning er af.

Wat is de reden dat de EVHub de spanning er steeds afhaalt? En kan ik die misschien nog instellen dat hij dat niet meer doet? (zit geen handleiding bij dus geen idee. Net als de status ledjes, ook uit zoeken wat het betekend)
Het relais wordt inderdaad aangestuurd door de EVHub, maar dit loopt via de aanvraag van de auto. De auto geeft dmv een signaal aan dat hij niet wil laden, en dus wordt het relais uitgezet.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Ik denk dat er niet echt een oplossing is maar vraag het toch even. :) Heb nu een NM paal met backend. Leaseauto gaat netjes automatisch via verrekening en bezoek kan laden met eigen pas tegen een iets hogere prijs die ik dan ook terug krijg. (Met name omdat NM de BTW niet over kan maken.) Nu vraag ik me af of het mogelijk is een onze tweede (prive) EV gewoon gratis te laten laden. Ik kan wel een pas aanvragen en gewoon via gastvergoeding laten lopen, maar dan verdampt er 21%. Enige andere oplossing is gasten niet meer laten betalen volgens mij. Ik zal NM ook nog eens vragen maar misschien zie ik iets over het hoofd en heeft iemand hetzelfde gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Denk dat je hun moet vragen het is jouw paal / jouw aansluiting als je geen verrekening wilt moet dat toch kunnen lijkt mee (daarom heb ik een eigen paal zonder backend om deze issues niet te hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
MeZZiN schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:09:
Denk dat je hun moet vragen het is jouw paal / jouw aansluiting als je geen verrekening wilt moet dat toch kunnen lijkt mee (daarom heb ik een eigen paal zonder backend om deze issues niet te hebben)
Probleem is meer dat ik drie scenario's heb. Verder vind ik het juist top werken. Kosten van de leaseauto komen automatisch terug en andere bezoekers kunnen gewoon laden waarbij de kosten ook gewoon terug komen. Ik ga NM ook vragen maar wellicht dat iemand soortgelijke setup hier heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel h
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Inspired schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:15:
[...]

Probleem is meer dat ik drie scenario's heb. Verder vind ik het juist top werken. Kosten van de leaseauto komen automatisch terug en andere bezoekers kunnen gewoon laden waarbij de kosten ook gewoon terug komen. Ik ga NM ook vragen maar wellicht dat iemand soortgelijke setup hier heeft?
Ik heb ook New Motion, heb de opstelling die je hebt beschreven niet zo ingesteld staan, maar je kan meerdere laadpassen toevoegen en per laadpas aangeven of er elektrischiteitskosten vergoed worden. Als ik het goed begrijp kan je het daarmee instellen zoals jij wilt. Ik ben benieuwd hoe New Motion het uitlegt, want kan voor de toekomst voor mij ook interessant zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
marcel h schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:18:
[...]

Ik heb ook New Motion, heb de opstelling die je hebt beschreven niet zo ingesteld staan, maar je kan meerdere laadpassen toevoegen en per laadpas aangeven of er elektrischiteitskosten vergoed worden. Als ik het goed begrijp kan je het daarmee instellen zoals jij wilt. Ik ben benieuwd hoe New Motion het uitlegt, want kan voor de toekomst voor mij ook interessant zijn :).
Ah, thanks. Daar ga ik even naar kijken. Dat klink wel logisch idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-04 21:04

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Inspired schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:06:
Ik denk dat er niet echt een oplossing is maar vraag het toch even. :) Heb nu een NM paal met backend. Leaseauto gaat netjes automatisch via verrekening en bezoek kan laden met eigen pas tegen een iets hogere prijs die ik dan ook terug krijg. (Met name omdat NM de BTW niet over kan maken.) Nu vraag ik me af of het mogelijk is een onze tweede (prive) EV gewoon gratis te laten laden. Ik kan wel een pas aanvragen en gewoon via gastvergoeding laten lopen, maar dan verdampt er 21%. Enige andere oplossing is gasten niet meer laten betalen volgens mij. Ik zal NM ook nog eens vragen maar misschien zie ik iets over het hoofd en heeft iemand hetzelfde gehad?
Je kan thuis en gastgebruik instellen.Maar uit jou vraag bedoel je dat je 3 varianten wilt? Dus bijvoorbeeld de LM 0,25 c, gasten 0,20 c en je prive auto kale prijs zonder btw?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Bl4ckviper schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:15:
[...]

Je kan thuis en gastgebruik instellen.Maar uit jou vraag bedoel je dat je 3 varianten wilt? Dus bijvoorbeeld de LM 0,25 c, gasten 0,20 c en je prive auto kale prijs zonder btw?
Eigenlijk; LM 0,25 / Gasten 0,30 en prive auto 0. Dit omdat het de vergoeding van gasten zonder BTW gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Inspired schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:41:
[...]

Eigenlijk; LM 0,25 / Gasten 0,30 en prive auto 0. Dit omdat het de vergoeding van gasten zonder BTW gaat.
aha dan ben ik benieuwd wat NM zegt. Wellicht is het op te lossen met: LM pas vergoeden op 0,25 cent, gast gebruik aan voor 0,30 cent en nog een laadpas voor prive voor 0 cent.

Neem aan dat je de paal niet openbaar wilt zetten voor 0,30 cent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Bl4ckviper schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:47:
[...]

aha dan ben ik benieuwd wat NM zegt. Wellicht is het op te lossen met: LM pas vergoeden op 0,25 cent, gast gebruik aan voor 0,30 cent en nog een laadpas voor prive voor 0 cent.

Neem aan dat je de paal niet openbaar wilt zetten voor 0,30 cent?
Openbaar zetten voor 30 cent is prima. Dit heb ik min of meer nu al omdat gasten voor 30 cent kunnen laden. Maar dat lost het niet echt op volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Inspired schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:51:
[...]

Openbaar zetten voor 30 cent is prima. Dit heb ik min of meer nu al omdat gasten voor 30 cent kunnen laden. Maar dat lost het niet echt op volgens mij.
Kan je dan niet gastverbruik voor de LM pas aanzetten, gasten worden openbaar, en je privé pas zet je op thuis laden 0 cent vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als je een dedicated pas/druppel aanwijst als "thuislaadpas" dan moet dat werken volgens mij.
Uit mn hoofd doet deze pas het dan niet op openbare palen, maar gebruik je hem dus alleen om je prive paal te starten en stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 16:38
Dit is waarschijnlijk al vaak besproken maar de zoekfunctie help me zo snel niet. Ik ben op zoek naar een granny-charger die bijhoudt hoeveel kWh er doorheen gaat zodat ik de kosten kan aftrekken in mijn eenmanszaak. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Malt007 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:06:
Dit is waarschijnlijk al vaak besproken maar de zoekfunctie help me zo snel niet. Ik ben op zoek naar een granny-charger die bijhoudt hoeveel kWh er doorheen gaat zodat ik de kosten kan aftrekken in mijn eenmanszaak. Heeft iemand hier ervaring mee?
Zo iets:

https://www.recreatiewebs...=788_835&products_id=1053
Afbeeldingslocatie: https://www.recreatiewebshop.com/images/Metersnoerkopie.jpg
Zorg dat de meter MID is dan kan je die gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-04 21:10
Of zoiets kan ook.
Zaeel Energiekostenmessgerät Stromkostenmessgerät Leistungsmessgerät, Energiekosten-Messgerät mit LCD Bildschirm, Überlastsicherung, Maximale Leistung 3680W https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apa_i_wXRkEb1QVCQ44

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 16:38
Hmm vind beide een beetje als een soort zelfknutselwerkjes eruit zien.

Ben benieuwd hoe de belastingdienst met deze kwestie zal omgaan, wat als ik aantoonbaar bijvoorbeeld 2000kWh per jaar meer verbruik dan voorgaande jaren zonder daadwerkelijk te meten, mag ik dat dan in aftrek brengen op mijn eenmanzaak? Ik heb dan geen exact verbruik maar ik hou wel al jaren mijn verbruik gewoon bij in een spreadsheetje dus de enige verklaring kan dan het opladen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Het ligt er een beetje aan hoe je de boel aansluit. Als je een eigen dedicated stopcontact hebt kan je daar een meter tussen zetten bij je meterkast. Andere optie is om bij je stopcontact zoiets te monteren:
Afbeeldingslocatie: https://www.hager.be/images/Products/NewWebsite/DISTRIBUTION/coffrets/gamma/minigamma.png
Verdeelkastje met stopcontact en dinrail meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Malt007 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:13:
Hmm vind beide een beetje als een soort zelfknutselwerkjes eruit zien.

Ben benieuwd hoe de belastingdienst met deze kwestie zal omgaan, wat als ik aantoonbaar bijvoorbeeld 2000kWh per jaar meer verbruik dan voorgaande jaren zonder daadwerkelijk te meten, mag ik dat dan in aftrek brengen op mijn eenmanzaak? Ik heb dan geen exact verbruik maar ik hou wel al jaren mijn verbruik gewoon bij in een spreadsheetje dus de enige verklaring kan dan het opladen zijn.
Denk dat je met een meterkast oplossing iets beter bezit ben.... maar goed dit zou ook moeten werken.

Eens maar goed als het redelijk overeen komt met de hoeveelheid kilometers dan gaan ze echt niet moeilijk doen.
evtje schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:45:
Of zoiets kan ook.
Zaeel Energiekostenmessgerät Stromkostenmessgerät Leistungsmessgerät, Energiekosten-Messgerät mit LCD Bildschirm, Überlastsicherung, Maximale Leistung 3680W https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apa_i_wXRkEb1QVCQ44
Deze kan niet omdat hij niet MID is dus wat hij weergeeft is niet geijkt dus niet in te dienen maar goed of de losse kabel oplossing wel een goed idee is weer wat anders.

[ Voor 25% gewijzigd door MeZZiN op 24-01-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:38
MeZZiN schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:17:
Deze kan niet omdat hij niet MID is dus wat hij weergeeft is niet geijkt dus niet in te dienen maar goed of de losse kabel oplossing wel een goed idee is weer wat anders.
Je hoeft niet perse een MID meter te hebben, je moet het aannemelijk kunnen maken voor de belastingdienst.
Een MID meter kan discussie voorkomen (heb er zelf ook een), maar, het is niet vereist.

Je kan nl. ook gewoon sjoemelen achter een MID meter (tijdelijk je bouw droger er op zetten, de buurman tegen korting laten laden die jou contact betaald etc), dus "aannemelijk" is het toverwoord hierin. Maak eens/jaar een foto, met je kilometer standen genoteerd, et voilà.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 11:30

mjl

Ugh

In de start post staat dat een
Lolo lader leuk is om mee te knutselen, maar na een paar uur zoeken nog nergens gevonden of zo een paal ook te gebruiken/in te stellen is zonder gebruik te moeten maken van een backend. Het verbruik zal
Me wordt wezen, wil gewoon insteken en laden (liefst met 2 rfid passen maar dan lokaal geregeld). Is dit überhaupt mogelijk of heb ik gewoon een kat in de zak in de tuin liggen :)

Ondertussen dit gevonden, klinkt leuk maar nog steeds vaag:
Yoade75 schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:32:
[...]

Ja.
Als je abonnement afgelopen is dan kun je de lader gewoon blijven gebruiken.
Elke willekeurige pas werkt dan.
Ladingen worden niet geregistreerd en uiteraard is verrekening niet mogelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door mjl op 24-01-2020 23:03 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Laatst online: 26-11-2024
mjl schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:24:
Lolo lader leuk is om mee te knutselen, maar na een paar uur zoeken nog nergens gevonden of zo een paal ook te gebruiken/in te stellen is zonder gebruik te moeten maken van een backend. Het verbruik zal
Me wordt wezen, wil gewoon insteken en laden (liefst met 2 rfid passen maar dan lokaal geregeld). Is dit überhaupt mogelijk of heb ik gewoon een kat in de zak in de tuin liggen :)

[...]
Ja, het is mogelijk om gewoon in te steken en te laden.
Wel moet er bij de Lolo dan een willekeuringe rfid pas gebruikt worden.
En je kunt daarvoor beter geen abonnement hebben op de Lolo want dan moet je extra betalen en geen willekeurige passen gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Yoade75 op 24-01-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
mjl schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:24:

[...]
Welke lolo heb je precies?
Ik ga uit van een lolo 2 smart.
Je zal je lolo aan moeten melden bij je "my newmotion" account. Daar kan je ook aangeven welke (newmotion) passen bij jouw account horen. Daarna kan je de lolo starten en stoppen met de pasjes.
Let wel: newmotion zal je proberen je te verleiden tot een abbo. Dat hoeft dus niet, gewoon omheen klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 11:30

mjl

Ugh

teacher schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 00:33:
[...]

Welke lolo heb je precies?
Ik ga uit van een lolo 2 smart.
Je zal je lolo aan moeten melden bij je "my newmotion" account. Daar kan je ook aangeven welke (newmotion) passen bij jouw account horen. Daarna kan je de lolo starten en stoppen met de pasjes.
Let wel: newmotion zal je proberen je te verleiden tot een abbo. Dat hoeft dus niet, gewoon omheen klikken.
Goed te weten, even opletten bij het aanmaken van een account dus en goed zoeken naar de juiste knoppen :)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:37

CyBeRSPiN

sinds 2001

ridmaur schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:23:
Durf te vragen. Laadpaal geïnstalleerd door Laadpunt.nl. Wacht nog op verzwaring door Stedin. Kortom ik begrijp dat ik max 3.7 kw/h kan laden. Tesla M3 laadt echter maar met 2. Wat is hier aan de hand?
Ik neem dan aan dat die paal met een load balancing module gaat worden uitgerust? Als de paal geen verbinding heeft met die module dan gaat ie uit veiligheid langzaam laden, met 8A als ik het goed heb. Dit omdat ie dan niet “weet” hoeveel stroom er nog over is in huis voordat de stoppen doorslaan. Dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onok
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 09:48
Hallo allemaal, ik ga binnenkort ook elektrisch rijden (Tesla), en ik zit nog een beetje in de oriënterende fase voor het thuis laden. Ik ben er al wel een beetje uit dat ik een 3fase lader wil (ik neig nu naar een zappiV2), dus ik ben alvast aan het kijken naar het verzwaren van mijn aansluiting (volgens de site heb ik nu 1x40a). Bij de aanvraag bij Enexis staat het volgende:
Uw hoofdschakelaar dient vervangen te worden door een 3-fasen hoofdschakelaar, vóórdat de monteur de werkzaamheden kan uitvoeren. U bent hier zelf verantwoordelijk voor. Neem contact op met een installateur. Deze geeft u advies en verzorgt ook de wijzigingen om uw meterkast geschikt te maken voor een verhoging.
Wat betekend dit precies? Ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat de netbeheerder dit deed. Moet ik nu eerst aanpassingen aan de meterkast laten doen voordat ik Enexis vraag om de aansluiting te verzwaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15
[b]onok schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:07:[/b

[...]

Wat betekend dit precies? Ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat de netbeheerder dit deed. Moet ik nu eerst aanpassingen aan de meterkast laten doen voordat ik Enexis vraag om de aansluiting te verzwaren?
Jeps je huis installatie zit nu op 1 fase en moet verdeeld worden over 3 fase.

Dat moet gebeuren boven de meter en is voor de eigenaar. Onder de meter voor de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 19:54
onok schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:07:
Hallo allemaal, ik ga binnenkort ook elektrisch rijden (Tesla), en ik zit nog een beetje in de oriënterende fase voor het thuis laden. Ik ben er al wel een beetje uit dat ik een 3fase lader wil (ik neig nu naar een zappiV2), dus ik ben alvast aan het kijken naar het verzwaren van mijn aansluiting (volgens de site heb ik nu 1x40a). Bij de aanvraag bij Enexis staat het volgende:
Je hebt nu een 1-Fase groepenkast 1x40 en dat moet worden 3-Fase 3x25. De omzetting levert eenmalige kosten op, maar de vaste kosten blijven gelijk. Het belangrijkste verschil is dat je hoofdschakelaar nu een tweepolige is die moet worden vervangen door een vierpolige en uiteraard moet je dan ook je huidige groepen herverdelen over de 3-Fasen nadat de aansluiting door Enexis is omgezet. Zie ook bijgaande link over groepenkasten en verschil tussen 1-Fase en 3-Fase http://www.johngeus.dds.nl/Groepenkast.html

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onok
eltron schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:27:
[...]

Je hebt nu een 1-Fase groepenkast 1x40 en dat moet worden 3-Fase 3x25. De omzetting levert eenmalige kosten op, maar de vaste kosten blijven gelijk. Het belangrijkste verschil is dat je hoofdschakelaar nu een tweepolige is die moet worden vervangen door een vierpolige en uiteraard moet je dan ook je huidige groepen herverdelen over de 3-Fasen nadat de aansluiting door Enexis is omgezet. Zie ook bijgaande link over groepenkasten en verschil tussen 1-Fase en 3-Fase http://www.johngeus.dds.nl/Groepenkast.html
Dus als ik het goed begrijp is de volgorde als volgt:
- hoofdschakelaar vervangen door 3 fase
- aansluiting vervangen door 3 fase (Enexis)
- groepen herverdelen
- laadpaal aansluiten

zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:33

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

onok schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:37:
[...]

- groepen herverdelen
- laadpaal aansluiten

zoiets?
2 en 3 kun je verwisselen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:17
Over 2 weken komen ze bij mij thuis een Alfen Single Pro installeren, nu ben ik benieuwd of deze een API heeft die uit te lezen is via het netwerk? Of eventueel aan te sturen is via een API.

Zou 't zelf wel fijn vinden om de data in Home Assistant terug te laten komen. Weet iemand of er data uit de laadpaal te halen is via een (rest) api?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onok
stormfly schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:25:
[...]

Jeps je huis installatie zit nu op 1 fase en moet verdeeld worden over 3 fase.

Dat moet gebeuren boven de meter en is voor de eigenaar. Onder de meter voor de netbeheerder.
Bij mij zit de hoofdschakelaar onder de meter (in verzegelde box). Betekent dit dat dit gedeelte dan door de netbeheerder gedaan wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rYoydweFcVzIwPb1cOtmbYhg/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dat is niet je hoofdschakelaar, dat je is hoofdzekering. Er moeten 2 dingen gebeuren:
1 Uitbreiding 3 fasen door netbeheerder of elektriciën met zegelrecht iov netbeheer
2 vervangen groepenkast naar 3 fasen model. In die groepenkast komt ook de hoofdschakelaar, en de aardlekschakelaars, groepen, beltrafo, misschien een aparte kwh teller oid.

Kost beide geld, bij elkaar tik je makkelijk de 1000 eu aan.
Denk meteen aan een aparte 3 fase aardlekautomaat voor je laadpunt.
sweebee schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:55:
Over 2 weken komen ze bij mij thuis een Alfen Single Pro installeren, nu ben ik benieuwd of deze een API heeft die uit te lezen is via het netwerk? Of eventueel aan te sturen is via een API.

Zou 't zelf wel fijn vinden om de data in Home Assistant terug te laten komen. Weet iemand of er data uit de laadpaal te halen is via een (rest) api?
Een eve praat ook ocpp en modbus, daar is vast wel een home assistant dingetje voor....

[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 26-01-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ridmaur
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:07
Durf te vragen. Laadpaal geïnstalleerd door Laadpunt.nl. Wacht nog op verzwaring door Stedin. Kortom ik begrijp dat ik max 3.7 kw/h kan laden. Tesla M3 laadt echter maar met 2. Wat is hier aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

ridmaur schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:58:
Ik had je in dit topic al geantwoord: CyBeRSPiN in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Misschien handig te melden welke paal het is? Auto staat niet op 8a of 9a?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ridmaur
Inspired schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:19:
[...]

Misschien handig te melden welke paal het is? Auto staat niet op 8a of 9a?
EVBox Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Een installatiegroep is in Nederland nagenoeg altijd 16ampere en 3.7kw. Als jij maar 2kw haalt dan lijkt er ergens een software limitatie in te zitten.

Laadpunt instellingen, type zoals hieronder ook gevraagd zijn relevant. Maar ook je auto en de instellingen op je laadscherm kunnen van invloed zijn. Wat geeft de auto rechts in beeld als maximaal amperage aan en wat staat er links in het scherm tussen de - en + ingesteld?

Het laadpunt geeft namelijk (realtime) door wat er maximaal kan worden afgenomen, bij loadbalancing. Of een statische waarde zonder loadbalancing. Misschien hebben ze hem op een super save modus gezet tot je verzwaring. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
En de auto staat niet op 8 of 9a?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ridmaur
Inspired schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:59:
[...]

En de auto staat niet op 8 of 9a?
Nee standaard op 6a. Gisteren op 9a gezet. Geen verschil. Hoger ben ik bang voor problemen met stroomvoorziening in huis. 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ridmaur schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 21:17:
[...]

Nee standaard op 6a. Gisteren op 9a gezet. Geen verschil. Hoger ben ik bang voor problemen met stroomvoorziening in huis. 😜
Wat is nu precies het probleem? Met 9a zit je op 2kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ridmaur
Inspired schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 21:19:
[...]

Wat is nu precies het probleem? Met 9a zit je op 2kW.
Er is helemaal geen probleem. Ik had louter een vraag. Ik dacht dat ik op 3.7 zou zitten en dat was ook het geval bij de eerste laad sessie. Daarna niet meer. Dus ik vraag oprecht wat daar de oorzaak van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ridmaur schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 21:26:
[...]

Er is helemaal geen probleem. Ik had louter een vraag. Ik dacht dat ik op 3.7 zou zitten en dat was ook het geval bij de eerste laad sessie. Daarna niet meer. Dus ik vraag oprecht wat daar de oorzaak van is.
Je zet de auto nu toch op 9a? Of begrijp ik je niet goed? 1x230x9=2kW. Als je de auto op 16a zet krijg je 3.7kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ridmaur
Inspired schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 21:30:
[...]

Je zet de auto nu toch op 9a? Of begrijp ik je niet goed? 1x230x9=2kW. Als je de auto op 16a zet krijg je 3.7kW.
👌 ga ik proberen. Geen risico dat stoppen doorslaan of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ridmaur schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 21:35:
[...]

👌 ga ik proberen. Geen risico dat stoppen doorslaan of iets anders?
1x16 moet wel lukken lijkt me. Al ken ik de rest van je verbruik niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:32
onok schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:37:
[...]

- groepen herverdelen
- laadpaal aansluiten

zoiets?
Afhankelijk van de laadpaal kan het wijzigen van de netaansluiting ook als laatste plaatsvinden. Laat je de installateur van de laadpaal ook gelijk de meterkast van 1 naar 3 fasen zetten (hij koppelt dan onder de 3-fase hoofdschakelaar door). Kan je ondertussen gewoon 1-fase laden en na bezoek netbeheerder direct 3-fase. Vooral met de wachttijden bij de netbeheerders op dit moment is dat ideaal. Met Alfen werkt dit sowieso.

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlewouter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:38
sweebee schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:55:

Ja dit kan, de Alfen laadpalen kunnen namelijk aangestuurd worden door een Energy Management System (EMS). Dit gaat via Modbus TCP/IP en ik ga er even vanuit dat Home Assistant hier ook mee overweg kan.
Er zijn een hele rits modbus registers beschikbaar om uit te lezen, onder andere de actuele voltages, amperes en de huidige laadstatus (Mode 3 state).
Een EMS kan niet alleen de registers lezen, maar kan de laadsnelheid van de laadpalen ook aansturen door de bepaalde registers te schrijven. Daarmee is een EMS een load balancer welke je in principe dit zelf kunnen maken als je kunt uitlezen wat het huidige verbruik van het hele huis is. Of je zou op die manier kunnen zorgen dat je laadpaal pas om 23:00 mag gaan laden.

Aangezien deze modbus registers voornamelijk interessant zijn voor EMS producenten zijn ze niet te vinden op de downloads pagina van Alfen. Maar je kunt ze wel contacteren voor de meest recente versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retonator
  • Laatst online: 23-03 19:03
Op de Eve pro Line (3 fase) zit voor de aansluiting van de vaste laadkabel geen PE(aarde aansluiting) alleen N en L1-L3 wie kan mij vertellen waarom dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlewouter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:38
Retonator schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:43:
Op de Eve pro Line (3 fase) zit voor de aansluiting van de vaste laadkabel geen PE(aarde aansluiting) alleen N en L1-L3 wie kan mij vertellen waarom dat is?
De plek waar je de N, L1, L2 en L3 aansluit is naast de relays die ze kunnen in en uit schakelen. De PE mag nooit afgeschakeld worden en zit daarom op een andere plek, waarschijnlijk direct waar de aarddraad de laadpaal inkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retonator
  • Laatst online: 23-03 19:03
littlewouter schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:42:
[...]

De plek waar je de N, L1, L2 en L3 aansluit is naast de relays die ze kunnen in en uit schakelen. De PE mag nooit afgeschakeld worden en zit daarom op een andere plek, waarschijnlijk direct waar de aarddraad de laadpaal inkomt.
Bedankt daar moet ik overheen gekeken hebben. Dat staat dan ook niet heel duidelijk in de handleiding.
De PE van de vaste laadkabel zou dan alleen nog bij de PE kunnen van de voedingskabel.

Op de S line lijkt de PE wel gewoon op hetzelfde blokje te zitten.

Zie pagina 22 van deze handleiding (https://alfen.com/sites/a...-EveSingle-Nederlands.pdf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietmachine48
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-04 13:38
Ik heb een vraagje. Binnenkort komt er een nieuwe Leaf op de oprit te staan. Nu ben ik hard op zoek naar een thuislader. Nieuwbouwwoning heeft al een 3 fase aansluiting 25A. Nu ligt de bestrating er nog niet, er is daarnaast op een aparte groep een grondkabel aangesloten -uitkomend bij de oprit- waar ik de lader op aan wil sluiten ( 3.7 kw, 1 fase, 16A). Is dit zonder aanpassing in de meterkast mogelijk en kan de lader direct op de grondkabel worden aangesloten? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
nietmachine48 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:58:
Ik heb een vraagje. Binnenkort komt er een nieuwe Leaf op de oprit te staan. Nu ben ik hard op zoek naar een thuislader. Nieuwbouwwoning heeft al een 3 fase aansluiting 25A. Nu ligt de bestrating er nog niet, er is daarnaast op een aparte groep een grondkabel aangesloten -uitkomend bij de oprit- waar ik de lader op aan wil sluiten ( 3.7 kw, 1 fase, 16A). Is dit zonder aanpassing in de meterkast mogelijk en kan de lader direct op de grondkabel worden aangesloten? Bedankt!
Ja. Dat kan. Verder niks nodig als je al een aparte groep hebt. Je zou kunnen overwegen een 5 aderige kabel en UTP kabel te trekken. (Mocht dit nu nog niet het geval zijn.) Meer voor de toekomst. Oprit later weer optrekken is jammer. Gebruikte NM lolo paaltje van 2/3 honderd eraan en gaan. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 26-01-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietmachine48
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-04 13:38
Inspired schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:00:
[...]

Ja. Dat kan. Verder niks nodig als je al een aparte groep hebt. Je zou kunnen overwegen een 5 aderige kabel en UTP kabel te trekken. (Mocht dit nu nog niet het geval zijn.) Meer voor de toekomst. Oprit later weer optrekken is jammer. Gebruikte NM lolo paaltje van 2/3 honderd eraan en gaan. :)
Dank voor je reactie. Ik zat idd te denken aan een 2ehands lader, laden zal dagelijks op werk gebeuren, deze is puur voor extra. Extra kabel trekken kan ook, ook denk ik dat over 5 jaar de oprit toch weer opengaat, i.v.m. verzakkingen (nieuwbouw).
Zou je deze ( Lolo) gewoon zelf aansluiten, of toch voor een electricien kiezen, ingewikkeld is het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ridmaur
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:45:
[...]

Ik neem dan aan dat die paal met een load balancing module gaat worden uitgerust? Als de paal geen verbinding heeft met die module dan gaat ie uit veiligheid langzaam laden, met 8A als ik het goed heb. Dit omdat ie dan niet “weet” hoeveel stroom er nog over is in huis voordat de stoppen doorslaan. Dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn.
Dat is nu niet het geval. Enige wat nog moet gebeuren is verzwaren door Stedin. Kan ik load balancing later toevoegen? En wie/wat heb ik daarvoor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

ridmaur schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:13:
[...]

Dat is nu niet het geval. Enige wat nog moet gebeuren is verzwaren door Stedin. Kan ik load balancing later toevoegen? En wie/wat heb ik daarvoor nodig?
Een belletje met laadpunt.nl morgenochtend. Laat hen maar even uitleggen hoe en wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
nietmachine48 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:08:
[...]

Dank voor je reactie. Ik zat idd te denken aan een 2ehands lader, laden zal dagelijks op werk gebeuren, deze is puur voor extra. Extra kabel trekken kan ook, ook denk ik dat over 5 jaar de oprit toch weer opengaat, i.v.m. verzakkingen (nieuwbouw).
Zou je deze ( Lolo) gewoon zelf aansluiten, of toch voor een electricien kiezen, ingewikkeld is het niet?
Ik zou het persoonlijk zelf doen. Als je een beetje handig bent is het niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
knik. Als de kabel er al ligt, sluit je een laadpunt aan in een half uurtje. Het is net zoiets als een geaard stopcontact aansluiten. ;)

Persoonlijk zou ik wel een 3 fasenkabel leggen en idd een netwerkkabel voor evt loadbalancing. Nu er nog geen bestrating ligt is dat wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KenVandeput
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-11-2020
Hoi,

Mijn bedrijf maakt de overstap naar elektrische wagens. Leasing maatschappij is "LeasePlan".
Net Tesla Model 3 LR mogen bestellen.

Mijn vraag is echter meer specifiek in verband met een laadpaal.
Via LeasePlan zal mijn bedrijf ook de laadpaal laten installeren: ICU Eve Mini.
Ik heb niet de mogelijkheid om een andere laadpaal te kiezen: enkel via deze weg zal het bedrijf kosten voor thuisladen (elektriciteit, laadpaal zelf) voor zich nemen.

Context: België
Mijn thuis aansluiting: monofase 40A

Om er makkelijk vanaf te komen lijkt LeasePlan in hun (standaard) documentatie voor te stellen om te kiezen voor een limiet van 3,7kW (16A). Dit is dan dus een oplossing zonder "load balancing" en zonder optimaliseren van zonnepanelen etc...

Na het kort bekijken van de ICU Eve Mini lijkt het mij dat deze charger zowel kan "load balancing" als rekening houden met opbrengst zonnepanelen indien hij kan worden aangesloten op de P1 poort van de slimme/digitale meter.

Ik overweeg nu dus:
- Het aanvragen van een slimme/digitale meter. Kost in België (Fluvius) 88EUR (excl/incl BTW niet zeker).
- Het laten installeren van de ICU Eve Mini met connectie naar de slimme/digitale meter.
- Aangezien ik dan "load balancing" heb kan ik het maximaal vermogen verhogen naar 32A (7.36kW)

Redenen:
- Ik zou graag zaterdag/zondag overdag gebruiken in combinatie met eigen zonnepanelen voor het opladen van de wagen (optimalisatie groene stroom, optimalisatie eigen verbruik zonnepanelen...)
- Het extra vermogen beschikbaar hebben lijkt altijd handig voor die uitzonderlijke situatie (savonds laat "leeg" thuis komen en volgende ochtend weer een lange rit voor de boeg)

Vragen:
- Iemand ervaring met de ICU Eve Mini?
- Iemand die meer details weet / kan bevestigen in verband met de connectie met de (Belgische) slimme/digitale meter?
- Iemand die misschien in België reeds slimme/digitale meter heeft aangevraagd: hoe lang duurt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@KenVandeput ben geen Belg, maar kwam dit tegen: https://www.fluvius.be/si...19-12/e-mucs_h_ed_1_3.pdf
Ze implementeren de P1 poort met het Nederlandse DSMR protocol, die op verzoek aangezet kan worden, in NL staat deze standaard aan. Dus de ICU Mini zou daarom prima moeten kunnen werken. Wellicht navraag doen bij een Vlaamse installateur?
Is ombouw naar 3-fase geen optie in België? Dan laad je sneller op en heb je geen load balancing nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
De eve mini is een prima laadpunt. Ik zou hem bestellen mét de loadbalancing optie. Die kan je, zodra je het nodig acht, simpelweg aan (laten) zetten. Achteraf inbouwen kan namelijk niet.

Met de 3.7kw / 16a komt er per uur ongeveer 18 km bij. Jij weet hoe lang je auto stilstaat en hoeveel kilometer je rijdt op een dag. Heb je nu meer laadbehoefte, dan kan je voor de load balancing optie gaan; met 32a zit je op plm 36km per uur laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-03 09:26
KenVandeput schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:23:
- Het aanvragen van een slimme/digitale meter. Kost in België (Fluvius) 88EUR (excl/incl BTW niet zeker).
Als je zonnepanelen hebt zou je nu al in de wachtrij moeten staan voor de installatie van een digitale meter (gratis). Hier kan je nakijken wanneer en of je op de planning staat.
- Iemand die meer details weet / kan bevestigen in verband met de connectie met de (Belgische) slimme/digitale meter?
Je moet blijkbaar de poorten van de digitale meter activeren, maar voor zover ik zie is het voor de rest gewoon een geschikte kabel trekken van de meter naar het laadpunt. Vraag het misschien nog even na bij het installatiebedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

@KenVandeput Ik weet niet dat de meerwaarde van loadbalancing opweegt tegen nu al een slimme meter hebben. Wat gaat de impact zijn op de GSC's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KenVandeput
Bedankt voor de reacties.
Een paar punten verduidelijken.

Ik zit sinds de zomer in een nieuwbouw, zonnepanelen offertes zijn binnen maar er is nog niks geplaatst. Zonnepanelen komen er sowieso maar ik wacht nog op EPB eind verslag om te kijken hoeveel zonnepanelen precies: E30 (halvering KI gedurende 5 jaar) halen we altijd, E20 (100% KI korting gedurende 5 jaar) misschien.

Ik sta nu dus ook nog niet op een lijst met prioriteit om mijn huidige meter te vervangen. Maar ik verwacht dat eens ik zonnepanelen heb ik daar wel ga opkomen en dus sowieso de digitale meter krijg ten laatste tegen 2022-2023.

Dan betaal ik waarschijnlijk liever die 88EUR nu zodat ik:
- Laadpaal meteen goed kan laten installeren op kosten van mijn bedrijf (en niet binnen 2/3 jaar op eigen kosten iets moet gaan veranderen). Al lijkt dit hier maar een kabeltje trekken: volgens @teacher kan dit achteraf blijkbaar zelfs niet meer?
- Meteen ook de slimme meter kan gaan gebruiken in combinatie met domotica systeem. Nu schrijf ik maandelijks de standen op om wat inzicht te krijgen in ons verbruik: zou leuk zijn om dat te automatiseren.

@3_s: ivm GSC:
Ik heb dus geen GSC en ga die ook niet krijgen. Wel een KI korting gedurende de eerste 5 jaar. Op dit moment ligt het voorstel op tafel om terugdraaiende teller te behouden voor iedereen die zonnepanelen installeert voor eind 2020. Maar dat kan net zo goed nog worden tegengehouden.

@CyBeRSPiN : ombouwen naar drie fasen kan in België. Maar dat aanvragen kost ook geld. Dan moet ik mijn verdeelbord (zelf in elkaar gestoken) ook weer lichtjes gaan aanpassen (nieuwe hoofddifferentieel...). Die moeite en kosten bespaar ik me liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

@KenVandeput Ben je zeker van dat bedrag?
Ik vind volgende al terug:
- Wil je al sneller een meter? Dan betaal je 226 euro, exclusief btw en meterkast, voor de gas- en elektriciteitsmeter samen.
Is natuurlijk wel HLN, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KenVandeput
Hoi @3_s ,

Dat bedrag heb ik ook in het nieuws gezien bij de introductie/communicatie omtrent de digitale meter.
Nu echter op de site van Fluvius:
Wil je je digitale meters sneller? Dan kun je ook zelf een metervervanging aanvragen bij Fluvius. Sinds 1 januari 2020 kost de vervanging van een standaard elektriciteits- en aardgasmeter je 88 euro.
https://www.fluvius.be/nl...-krijg-ik-digitale-meters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

@KenVandeput Amai, die prijzen dalen snel. Misschien nog even wachten :+ .

Des te beter, natuurlijk.
Misschien voor de zekerheid nog contact opnemen met Leaseplan dat ze een meter voorzien die loadbalancing ondersteund?
Het zou zonde zijn dat je een nieuwe meter aanvraagt en dan uiteindelijk niet kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KenVandeput
Misschien een stomme vraag maar kan iemand uitleggen/valideren dat ik het "slim chargen met prioriteit zonnepanelen" goed snap?

Ik zie dat als volgt:
- Een auto en een charger kan "trapsgewijs" chargen: afhankelijk van model wagen/charger dus een bepaald vermogen naar de wagen sturen
- Bij het uitlezen van P1 poort weet de charger hoeveel "overschot" er is. Hij start bv op de laagste stand. Er is nog steeds "overschot" dus ik kan een standje hoger schakelen. In omgekeerde richting ook, ik moet nu elektriciteit van het net halen dus ik schakel een standje lager.

Het optimaliseren ligt er dus in om de juiste "trap" te vinden.

Wat moet ik me hierbij voorstellen? Is dit een vloeiende curve? "10 trappen" vs "2 trappen" beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
KenVandeput schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:13:
Misschien een stomme vraag maar kan iemand uitleggen/valideren dat ik het "slim chargen met prioriteit zonnepanelen" goed snap?

Ik zie dat als volgt:
- Een auto en een charger kan "trapsgewijs" chargen: afhankelijk van model wagen/charger dus een bepaald vermogen naar de wagen sturen
- Bij het uitlezen van P1 poort weet de charger hoeveel "overschot" er is. Hij start bv op de laagste stand. Er is nog steeds "overschot" dus ik kan een standje hoger schakelen. In omgekeerde richting ook, ik moet nu elektriciteit van het net halen dus ik schakel een standje lager.

Het optimaliseren ligt er dus in om de juiste "trap" te vinden.

Wat moet ik me hierbij voorstellen? Is dit een vloeiende curve? "10 trappen" vs "2 trappen" beschikbaar?
Ik ken de details niet, maar bij een gemiddelde rijtjeswoning in Nederland liggen 12 panelen. Die op hun max 3.7kw 16ampere opleveren om 13:23 in de middag als de zon op zijn hoogst staat. Daarvoor en erna is het een opbouwende curve welke vanzelfsprekend start bij 0 en eindigd bij 0 als de zon onder is.

Een Tesla model 3 laadt op met 3 fase, en de laagste globale instelling is 5 Ampere. Wat resulteert in 3x 5 =15 Ampere op de laagste stand, terwijl de zone installatie op de maximale piek er 16A uitperst.

Als je dat dan weer plot op de parabool van de zon dan start je auto om 08:00 met 15 ampere en levert je zonneinstallatie nog geen 6 Ampere...

Volgens mij werkt dit concept alleen goed bij hele grote installaties, maar ik laat mij ook graag adviseren ik stap er ook blanco in _/-\o_

Als het zonnig is je auto overdag op de laagste stand zetten lijkt mij sowieso de beste aanpak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boodie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-06-2024
De laagste laadstroomindicatie die een EVSE (paal) richting EV kan doorgeven is 6A (via het PWM signaal). De EV mag dan niet meer laden dan 6A (minder wel). Dat is dus ongeveer 1,4 kW voor 1 fase en 4,2 kW voor 3 fase.

Het PWM signaal kan traploos waardes tussen 6A en 80A aangeven als maximum waarde richting EV

Zappi heeft het maximaal op zonnestroom laden opgelost door bij een beperkt overschot van 3 fase naar 1 fase te schakelen om zo op een minimum van 1,4 kW te kunnen laden, ook bij een 3 fase EVSE/EV.

Overigens heeft de Zappi allerlei settings om hier flexibel mee om te gaan. Bij tekort aan duurzaam pauzeert hij het laden en start weer op als er weer voldoende duurzaam is. Ook kun je een minimum duurzame instelling in % geven, waarbij dus ook een deel uit het net wordt geladen. Een andere setting gebruikt permanent maximaal 1,4 kW uit het net + het overschot van de duurzame bron etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
teacher schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:04:
Heb je nu meer laadbehoefte, dan kan je voor de load balancing optie gaan; met 32a zit je op plm 36km per uur laden.
Hier met 32A: 42-44 km/uur.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een laadsnelheid uitdrukken in km/u is niet zo heel erg zinnig. De ene EV komt veel verder op 1 kWh dan een ander dus je hebt er niets aan om onderling te kunnen vergelijken. Het is net zoiets als zeggen dat je een kraan hebt waar water met 4 glazen per minuut uitkomt.

Je kan de laadsnelheid beter uitdrukken in kW, dan kan iedereen vanzelf voor zijn eigen EV uitrekenen hoever er mee gereden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
JeroenE schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:06:
[...]
Een laadsnelheid uitdrukken in km/u is niet zo heel erg zinnig.
Je hebt absoluut een punt. Het was ook meer bedoeld als grove schatting voor de EV-instapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
teacher schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:04:
Je hebt absoluut een punt. Het was ook meer bedoeld als grove schatting voor de EV-instapper.
Ik vind wat dat betreft de topicstart wel prima. Noemen hoeveel kWh je dan per uur kan laden en hoeveel km je dan ongeveer kan rijden. Voor mensen die nog weinig ervaring hebben is dat wellicht een handige idee. Maar als je alleen al kijkt wat het verschil is tussen winter en zomer (met dezelfde EV) laat staat hetzelfde type/merk maar dan met een bestuurder die heel anders rijd (maximaal 95 achter de vrachtwagen of minimaal Vmax+10) maakt enorme verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:22:
[...]
Ik vind wat dat betreft de topicstart wel prima. Noemen hoeveel kWh je dan per uur kan laden en hoeveel km je dan ongeveer kan rijden. Voor mensen die nog weinig ervaring hebben is dat wellicht een handige idee. Maar als je alleen al kijkt wat het verschil is tussen winter en zomer (met dezelfde EV) laat staat hetzelfde type/merk maar dan met een bestuurder die heel anders rijd (maximaal 95 achter de vrachtwagen of minimaal Vmax+10) maakt enorme verschillen.
Dan heeft het alleen zin als je ook je merk en type EV vermeldt. Hint, hint voor degenen die dat nog niet doen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Pagina: 1 2 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen