@
Hansieo
1/ 10meter 24A laden heb ik op 3x2,5mm zitten. De kabel loopt in een pijpje over de garagemuur aan de binnenzijde en wordt ca. 30-33 graden (buitenmantel), bij 24A laden. Dit is zo aangelegd door de laadpaal leverancier die ook voldoende argumenten had toen ik er achteraf op terugkwam. het verlies door warmte is ca 1% = 40kWh p jr = eur 8,-
2/ als je veel obv je zonnepanelen wil laden zal je veel uren hebben dat je maar 5A laadt (=1000W), als je auto al op zo'n lage stand kan
3/ 1 fase is voor jou voldoende, je gaat de auto 5+ jaar rijden en daarna koop je misschien een auto die 3 fasen aankan, maar met jouw reisgedrag is dan nog steeds 1 fase laden voldoende. Kortom: je kan het ook simpel houden en 1 fase uitleggen icm je granny charger.
Alles bij elkaar het je denk ik 2 opties:
1/ Simpel/Goedkoop: je gebruikt je granny charger op een buitenstopcontact wat je al hebt.
1a In de zomer haal je dan 10-12A, waarbij je in de auto het laadschema instelt op 1000-1600 uur. Dan heb je meestal alles uit je zonnepanelen
1b. In de winter hetzelfde maar dan met de granny charger op de langzame stand (60% = 6-7A). Dan heb je ook redelijk wat uit je zonnepanelen (afhankelijk van je overig verbruik)
Kosten: eur 0,- en hier kan je mee beginnen en dan later opwaarderen. Heb je geen buitenstopcontact, leg er dan 1 aan voor ca. 50 eur op een bestaande groep of ca 100 eur met eigen kabel naar eigen groep in meterkast
2/ Zappi: automatisch
2a heel je "automatisch" maximaal uit je PV
2b kosten eur 1000,- 1500 bij laten aanleggen, wellicht eur 1000 als je alles zelf doet?
Mijn eigen use case en ervaring:
ik rijd 35-47 duizend km per jaar, vaak meerdere dagen achter elkaar 150km p dag
heb een 28kWh Ioniq
laad thuis met 24A, maar had ook prima met 16A gekund (had maar eur 50 extra kosten voor de 24A)
Ik heb ook zonnepanelen (8.6kWp), maar laad mn auto op nachtstroom. dat is ~10% goedkoper dan overdag
[
Voor 3% gewijzigd door
BarryH op 15-03-2020 10:33
]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017