JeroenE schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:38:
[...]
Mischien bedoelen we wel hetzelfde, maar praten we volkomen lang elkaar heen.
Wellicht een andere manier van uitschrijven beter. Er zijn twee situaties:
1) Energieleverancier verkoopt mij stroom. Ik verkoop stroom aan TNM. TNM verkoopt de stroom aan mijn werkgever.
2) Energieleverancier verkoopt mij stroom. Ik verkoop stroom aan TNM. TNM verkoopt de stroom aan mijn buurman (of eerst aan een andere laadpasleverancier die het dan weer verkoopt aan de buurman).
Ik betaal 20 cent aan de energieleverancier (inclusief BTW) De prijs van de stroom staat op 20 cent bij TNM.
Nu krijg je van TNM in situatie 1) 20 cent en in situatie 2) 15 cent omdat TNM de BTW er af haalt omdat ze die niet aan jou kunnen vergoeden want je bent geen ondernemer.
Dat is toch volkomen onlogisch? Maar dat is de situatie zoals @
Inspired uitlegt wat gebeurd.
Waarom zit er een verschil in beide situaties?
Hier nog even hierop terugkomend, ik ziet hier ook over na te denken:
nu als particulier is het volgens mij zo:
1. ik koop stroom a 20 cent per kwh inclusief BTW bij mijn energieleverancier
2. ik verkoop stroom aan mijn backofficce (newmotion), hiervoor krijg ik een vergoeding van 20 cent per kwh, dit is exclusief BTW.
3. mijn werkgever krijgt via leasemaatschappij en de backoffice de factuur a 20 cent per kwh. exclusief BTW.
Nu vroeg ik mij af. Stel dat ik mij aanmeld als ondernemer. Zou ik dan de ca. 4 cent BTW kunnen terugvragen van de stroom die ik inkoop. Verder heb ik geen ondernemingsactiviteiten, behalve zonnepanelen. Daar zit ik nu in de KOR. Daar zou ik dan volgens mij uit moeten stappen.
Theoretisch betekend dat volgens mij:
1. ik koop stroom a 20 cent per kwh inclusief BTW bij mijn energielevernacier
2. ik verkoop stroom aan mijn backofficce (newmotion), hiervoor krijg ik een vergoeding van 20 cent per kwh, dit is exclusief BTW.
3. mijn werkgever krijgt via leasemaatschappij de factuur a 20 cent per kwh. exclusief BTW.
4. ik zou BTW kunnen terugvragen over de stroom die ik niet privé gebruik (dus het deel dat ik verkoop aan New Motion).
5 ik zou BTW moeten gaan betalen over de stroom die ik opwek met mijn zonnepanelen. Hiervoor zou ik het forfatiare bedrag kunnen nemen.
6. ik zou winst maken voor het deel dat er dan een verschil ontstaat tussen inkoop en verkoop, hier zal ik dan winst/inkomstenbelasting over moeten betalen (of het bedrag lager maken dat ik aan vergoeding vraag).
Maak ik hierbij een denkfout en heeft iemand hiermee ervaring?