Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.456 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:07
M.Koers schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:38:
Thx.

Je zou toch zeggen met al die electronica wordt er vast iets uitgewisseld wat uniek is.
Zelfde als dat ik mijn auto aan een tesla charger hang (gewone zoals bij bataviastad) dan kan je ook niks.
Tesla specifiek dingetje dan.
Dat is specifiek een lader van Tesla. Die zullen wel iets meesturen. Wil niet zeggen dat dit onderdeel van de standaard is en dat andere palen hier iets mee kunnen. Waarbij het natuurlijk wel fijn zou zijn als de VIN mee zouden komen. Dan kun je daar op sturen.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 17-03-2020 12:43 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je moet verschil maken tussen snelladers/superchargers enerzijds en gewone laadpalen anderzijds. CCS/CHAdeMO doet wel aan informatieuitwisseling.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlewouter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 20:52
Over een tijd kan dit met ISO 15118. Dat is een soort internet over de communicatie lijn tussen de laadpaal en de auto.
Wat je mogelijk wel kunt doen is een soort IFTTT waarbij je de laadpaal pas enabled als de auto in de buurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dan praat je over jaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlewouter
Misschien wel, maar zoals je zelf al zegt kan het via CCS al wel. De communicatie gaat dan over dezelfde pinnen als bij de type 2 aansluiting. Dat betekend dus dat er al EV's zijn die dit ondersteunen, misschien wel de EV van @M.Koers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-08 09:38
In Juni ontvang ik van de leasemaatschappij mijn Tesla Model 3SR+. Er wordt een laadpaal geinstalleerd op mijn prive parkeerplaats bij mijn huis. Leaseplan komt met de ICU Eve Mini.

Zijn jullie bekend met deze laadpaal? Is dit een kwalitatief goede laadpaal? Wat zijn bekende voor- en nadelen ervan?

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp en input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:07

CyBeRSPiN

sinds 2001

dedominee schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:08:
Leaseplan komt met de ICU Eve Mini.

Zijn jullie bekend met deze laadpaal?
Ja.
Is dit een kwalitatief goede laadpaal?
Ja, prima laadpaal.
Wat zijn bekende voor- en nadelen ervan?
Voordelen: OCPP support, loadbalancing als optie zonder maandelijks abbo, simlockvrij (dus niet gebonden aan bijvoorbeeld NewMotion).
Nadelen: minder flexibel dan een Zappi (geen zonnepaneel optimalizatie, geen local API), maar die heeft geen OCPP (laadpas verrekening) support.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-03-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedominee
Top! Bedankt voor je snelle reactie. Klinkt als een goede keuze. Er wordt gevraagd of ik er een type 2 kabel 'vast' bij wil hebben voor mijn Model 3 SR+. Kan ik ervan uit gaan dat die kabel geschikt is voor de Tesla in dat geval of ben ik dan te goed van vertrouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:07

CyBeRSPiN

sinds 2001

dedominee schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:25:
Top! Bedankt voor je snelle reactie. Klinkt als een goede keuze. Er wordt gevraagd of ik er een type 2 kabel 'vast' bij wil hebben voor mijn Model 3 SR+. Kan ik ervan uit gaan dat die kabel geschikt is voor de Tesla in dat geval of ben ik dan te goed van vertrouwen?
Ja Type2 is de juiste voor alle nieuwe EVs. En een vaste kabel is heel fijn (scheelt veel tijd en een natte kabel opbergen), maar niet iedereen vindt het mooi staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 13:11
dedominee schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:08:
In Juni ontvang ik van de leasemaatschappij mijn Tesla Model 3SR+. Er wordt een laadpaal geinstalleerd op mijn prive parkeerplaats bij mijn huis. Leaseplan komt met de ICU Eve Mini.

Zijn jullie bekend met deze laadpaal? Is dit een kwalitatief goede laadpaal? Wat zijn bekende voor- en nadelen ervan?

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp en input.
Wat rekent leaseplan hiervoor? Ik zit met een offerte van 3k bruto... Zelfde auto...3f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedominee
Het staat als optie in de lease overeenkomst voor €2725 voor een 3 fase wandmontage lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:39
Tarz schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:28:
[...]

Ons huis is 10 jaar oud. Ik heb gen idee, ik ging er vanuit dat als ik een 3 fase aansluiting moet aanvragen, ik ook de meterkast moet vervangen? Als dat een verkeerde conclusie is hoor ik het graag haha. Qua kabel naar buiten, ze moeten vanuit de meterkast door het toilet (die zit aan de buitenmuur en daarna de meterkast), en bij gebrek aan kruipruimte kan dat niet onder de grond (denk ik). Dus zal via een kabelgoot of iets moeten. Buiten is het geen probleem, je zit dan gelijk op de oprit.

HIerbij een foto van de meterkast zoals deze nu is:

[Afbeelding]
Zit er niet toevallig een keuken aan de andere kant van de wand van de meterkast/wc? Dan ken je vanuit de meterkast onder de keuken boren, onder de plint door en dan vanaf daar naar buiten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:39
Makrolon schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:28:
[...]

Zit er niet toevallig een keuken aan de andere kant van de wand van de meterkast/wc? Dan ken je vanuit de meterkast onder de keuken boren, onder de plint door en dan vanaf daar naar buiten.
Nee helaas niet, ene kant is gang met meterkast en wc en dan buitenmuur en andere kant is woonkamer met gelijmde houten vloer. We hebben wel hoge plinten van 2cm dik, dus wellicht kan ik 1 stuk plint lostikken en de kabel uitsparen in de dikte van de plint en dan vervolgens afplamuren en schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
ybos schreef op maandag 16 maart 2020 @ 18:57:
[...]

Je hoeft niet je hele meterkast te vervangen (meestal).

Enige wat je MOET vervangen:
- 3 fase hoofdschakelaar
- 3 fase alamat (bijplaatsen, hopen dat je ruimte heb)

Dan ben je redelijk goedkoop klaar :Y
Zojuist een offerte ontvangen voor het aanpassen van de meterkast. Offerte omschrijft dit:

Begane Grond
Meterkast:
1x aanpassen bestaande groepenkast met de volgende componenten:
1x hoofdschakelaar 4p/40A
1x Aardlekschakelaar 2p/40A/30mA
1x nieuwe 3 fase busbord
1x groepen verklaring

Zou dit voldoende zijn om hierna een 3 fasen aansluiting te realiseren via Enexis en dan klaar te zijn voor een laadpunt voor de Model 3 SR+? Ik zie hier niet in terug dat ik een aparte groep krijg die met 3 x 16A gezekerd is voor een laadpunt zoals ik dat vaker hoor?

[ Voor 7% gewijzigd door Tarz op 20-03-2020 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Tarz ja. Ziet er goed uit. Daarna kan Enexis komen en ben je klaar voor de installatie van de laadpaal. :)

De aparte groep zet de laadpaalinstallateur erin. Waarschijnlijk ook met een klein kastje ernaast omdat er niet genoeg plek is in de meterkast nu. Welke paal krijg je?

[ Voor 43% gewijzigd door Inspired op 20-03-2020 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
Inspired schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:18:
@Tarz ja. Ziet er goed uit. Daarna kan Enexis komen en ben je klaar voor de installatie van de laadpaal. :)

De aparte groep zet de laadpaalinstallateur erin. Waarschijnlijk ook met een klein kastje ernaast omdat er niet genoeg plek is in de meterkast nu. Welke paal krijg je?
Dat weet ik nog niet, hangt er vanaf met wie Leaseplan zaken doet. Auto is pas net in bestelling, dus ik ga er vanuit dat ze contact opnemen als het zover is. Allego of New Motion doen ze volgens mij zaken mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tarz schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:23:
[...]

Dat weet ik nog niet, hangt er vanaf met wie Leaseplan zaken doet. Auto is pas net in bestelling, dus ik ga er vanuit dat ze contact opnemen als het zover is. Allego of New Motion doen ze volgens mij zaken mee?
Ja. Tijdje terug wel. Maar nu misschien wel meer. Ik heb een paal via LeasePlan van New Motion. De installateur van de paal zet een klein kastje in de meterkast met 3x16 aardlekautomaat en module voor load balancing. (Als je dat laatste krijgt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
Inspired schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:27:
[...]

Ja. Tijdje terug wel. Maar nu misschien wel meer. Ik heb een paal via LeasePlan van New Motion. De installateur van de paal zet een klein kastje in de meterkast met 3x16 aardlekautomaat en module voor load balancing. (Als je dat laatste krijgt.)
Ja als het goed is wel, wat ik van collega's begrijp. Zit ook een abonnement functie op om verbruik te registreren en vergoeden via bankrekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tarz schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:29:
[...]

Ja als het goed is wel, wat ik van collega's begrijp. Zit ook een abonnement functie op om verbruik te registreren en vergoeden via bankrekening
Klopt. En eventueel ook gasten laten laden. Kosten krijg je dan ook gewoon weer automatisch terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
Inspired schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:41:
[...]

Klopt. En eventueel ook gasten laten laden. Kosten krijg je dan ook gewoon weer automatisch terug.
Ik hoop alleen dat er nog auto's deze kant op komen :) En dat er nog mensen bij Leaseplan werken om mijn bestelling in het systeem te gooien, ander kan ik straks op de fiets :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel h
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
JeroenE schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:38:
[...]
Mischien bedoelen we wel hetzelfde, maar praten we volkomen lang elkaar heen.

Wellicht een andere manier van uitschrijven beter. Er zijn twee situaties:

1) Energieleverancier verkoopt mij stroom. Ik verkoop stroom aan TNM. TNM verkoopt de stroom aan mijn werkgever.
2) Energieleverancier verkoopt mij stroom. Ik verkoop stroom aan TNM. TNM verkoopt de stroom aan mijn buurman (of eerst aan een andere laadpasleverancier die het dan weer verkoopt aan de buurman).

Ik betaal 20 cent aan de energieleverancier (inclusief BTW) De prijs van de stroom staat op 20 cent bij TNM.

Nu krijg je van TNM in situatie 1) 20 cent en in situatie 2) 15 cent omdat TNM de BTW er af haalt omdat ze die niet aan jou kunnen vergoeden want je bent geen ondernemer.

Dat is toch volkomen onlogisch? Maar dat is de situatie zoals @Inspired uitlegt wat gebeurd.

Waarom zit er een verschil in beide situaties?
Hier nog even hierop terugkomend, ik ziet hier ook over na te denken:

nu als particulier is het volgens mij zo:
1. ik koop stroom a 20 cent per kwh inclusief BTW bij mijn energieleverancier
2. ik verkoop stroom aan mijn backofficce (newmotion), hiervoor krijg ik een vergoeding van 20 cent per kwh, dit is exclusief BTW.
3. mijn werkgever krijgt via leasemaatschappij en de backoffice de factuur a 20 cent per kwh. exclusief BTW.

Nu vroeg ik mij af. Stel dat ik mij aanmeld als ondernemer. Zou ik dan de ca. 4 cent BTW kunnen terugvragen van de stroom die ik inkoop. Verder heb ik geen ondernemingsactiviteiten, behalve zonnepanelen. Daar zit ik nu in de KOR. Daar zou ik dan volgens mij uit moeten stappen.

Theoretisch betekend dat volgens mij:
1. ik koop stroom a 20 cent per kwh inclusief BTW bij mijn energielevernacier
2. ik verkoop stroom aan mijn backofficce (newmotion), hiervoor krijg ik een vergoeding van 20 cent per kwh, dit is exclusief BTW.
3. mijn werkgever krijgt via leasemaatschappij de factuur a 20 cent per kwh. exclusief BTW.
4. ik zou BTW kunnen terugvragen over de stroom die ik niet privé gebruik (dus het deel dat ik verkoop aan New Motion).
5 ik zou BTW moeten gaan betalen over de stroom die ik opwek met mijn zonnepanelen. Hiervoor zou ik het forfatiare bedrag kunnen nemen.
6. ik zou winst maken voor het deel dat er dan een verschil ontstaat tussen inkoop en verkoop, hier zal ik dan winst/inkomstenbelasting over moeten betalen (of het bedrag lager maken dat ik aan vergoeding vraag).

Maak ik hierbij een denkfout en heeft iemand hiermee ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 16-09 14:03
marcel h schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:18:
[...]

Hier nog even hierop terugkomend, ik ziet hier ook over na te denken:

nu als particulier is het volgens mij zo:
1. ik koop stroom a 20 cent per kwh inclusief BTW bij mijn energieleverancier
3. mijn werkgever krijgt via leasemaatschappij en de backoffice de factuur a 20 cent per kwh. exclusief BTW.

Nu vroeg ik mij af. Stel dat ik mij aanmeld als ondernemer. Zou ik dan de ca. 4 cent BTW kunnen terugvragen van de stroom die ik inkoop. Verder heb ik geen ondernemingsactiviteiten, behalve zonnepanelen. Daar zit ik nu in de KOR. Daar zou ik dan volgens mij uit moeten stappen.

Theoretisch betekend dat volgens mij:
1. ik koop stroom a 20 cent per kwh inclusief BTW bij mijn energielevernacier
3. mijn werkgever krijgt via leasemaatschappij de factuur a 20 cent per kwh. exclusief BTW.
4. ik zou BTW kunnen terugvragen over de stroom die ik niet privé gebruik (dus het deel dat ik verkoop aan New Motion).
5 ik zou BTW moeten gaan betalen over de stroom die ik opwek met mijn zonnepanelen. Hiervoor zou ik het forfatiare bedrag kunnen nemen.
6. ik zou winst maken voor het deel dat er dan een verschil ontstaat tussen inkoop en verkoop, hier zal ik dan winst/inkomstenbelasting over moeten betalen (of het bedrag lager maken dat ik aan vergoeding vraag).

Maak ik hierbij een denkfout en heeft iemand hiermee ervaring?
Als jij als btw ondernemer stroom in koopt voor 20ct incl btw dan verreken je de btw en is het netto dus (afgerond) 16,5ct.

Als je met wg hebt afgesproken om vergoeding te krijgen o.b.v. werkelijke kosten, dan breng je via de backoffice dus 16,5ct in rekening + 3,5ct btw. De werkgever kan die btw ook weer verrekenen als hij btw ondernemer is, mits hij eindejaar maar een correctie maakt voor het deel dat betrekking heeft op privé km.

Of er wel of niet een marge tussen zit heeft niets te maken met btw (die is in principe neutraal) maar
van de vraag of je wel of niet een marge op de kostprijs zet.
Overigens verdien je ook al als je zonnestroom verkoopt voor 20 cent incl. btw (en de btw in je zak houdt op basis van de KOR).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Voor de elektrisch onderlegde mede-tweakers een vraagje.
Situatie: Elektrische auto op de oprit, Tesla wall connector ingepakt in de orginele verpakking in de schuur
Doel: Auto op 3fasen opladen op de oprit.

Heb een aantal offertes aangevraagd om de laadpaal aan te sluiten. De offertes inclusief alles zijn toch wel prijzig. Zeker omdat mijn situatie niet zo ingewikkeld is en ik zelf heel veel uit kan voeren. Wat ik dus wil is zelf een groot deel van de bekabeling trekken en de benodigde onderdelen voor de meterkast zelf aanschaffen, zodat de in te huren elektricien alleen alles hoeft aan te sluiten in de meterkast. Mijn vraag daarom is heb ik zo alle benodigdheden compleet?

Hoofdaansluiting 3x25A
ruimte genoeg in de meterkast
Afstand meterkast - plaats van de laadpaal ~5m

- ~8-10 meter grondkabel (ik kies voor 6mm2 voor toekomstige upgrades)
https://www.sandervunderi...-mm2-6-mm2-per-meter.html

- Aardlekschakelaar type B
https://www.laadpaal24.nl...hint-type-b-40a-4pol-30ma

- Installatieautomaat 3-fase
https://www.laadpaal24.nl/EMAT-krachtgroep-B-16A-3PN

- 1m 5x6mm2 installatiedraad voor in de meterkast

- Mantelbuis (moet ik hier nog ergens rekening mee houden?)

- Optioneel een KWh meter
https://www.laadpaal24.nl/KWH-meter-3fase-80A

Mis ik zo nog iets? En hoe lang zal een installateur hiermee bezig zijn? Zoals genoemd ik bevestig de laadpaal zelf, trek ik de kabel door tot in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
Weet niet of veel electriciens niet liever zelf de onderdelen voor in de meterkast meeleveren.
Denk dat je de lijst compleet hebt. Voor in de meterkast (de automatenkast zelf) zijn er speciale kabeltjes.
Weet je zeker dat je voldoende ruimte hebt. die 2 schakelaars zijn best breed. en de bekabeling moet er ook nog door.
Ik zou de klus op werkspot zetten en heel goed benoemen dat het alleen gaat om het plaatsen van de componenten in de meterkastmodule en het aansluiten van de 5x6mm grondkabel in deze meterkastmodule.
En dat je daarvoor zelf de rest al gemonteerd hebt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
@jaapsander Mantelbuis is volgens mij niet noodzakelijk bij gebruik van een grondkabel. Let wel op dat de grondkabel minimaal 60cm diep moet liggen. Verder kun je een stukje boven de grondkabel een waarschuwingslint aanbrengen dat aangeeft dat daaronder een grondkabel ligt.

pm heb je in de meterkast ook genoeg ruimte voor die kWh meter?

[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 23-03-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:32

3_s

@jaapsander :
BarryH schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:51:
Weet niet of veel electriciens niet liever zelf de onderdelen voor in de meterkast meeleveren.
De winst zit voor een deel in de te leveren materialen. Dus ik zou dat eerst navragen of ze dat zien zitten, om in regie de werken te komen uitvoeren. Of misschien de materialen bij de elektricien bestellen, en afspreken wat je zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
de dure componenten in de meterkast zijn relevant.
de kabel niet zozeer
Ik zou van laadpunt tot meterkast alles aanleggen en dan de electricien laten komen en zn eigen materiaal mee laten nemen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En dan zou ik toch echt de Type B ALS zelf aanschaffen als de elektricien geen Chint maar een duurder merk wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:57

timovd

Voorsprong door techniek

@daemonix, ik zou wegblijven van Chint.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
timovd schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:08:

***members only***
Men laat niet voor niets vaak de "n" weg uit de merknaam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
timovd schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:08:

***members only***
En dat gebeurt nooit met de andere merken? Lijkt me onwaarschijnlijk. Jouw ervaringen zijn gebaseerd op N=1, statistisch niet echt relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@daemonix dit ging om 5 van de 6 alamats waarbij ik een te hoge weerstand had gemeten. Zowel B16 als B32.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
daemonix schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:24:
[...]

En dat gebeurt nooit met de andere merken? Lijkt me onwaarschijnlijk. Jouw ervaringen zijn gebaseerd op N=1, statistisch niet echt relevant.
Uit een stuk meer professionelere kant ken ik dezelfde ervaringen. Maar beetje voorzichtig met dat online gooien, straks nog laster aan mn broek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het 'members only' is een goede oplossing. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:55

QuasaR

One ring to rule them all

jaapsander schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:28:
Voor de elektrisch onderlegde mede-tweakers een vraagje.
Situatie: Elektrische auto op de oprit, Tesla wall connector ingepakt in de orginele verpakking in de schuur
Doel: Auto op 3fasen opladen op de oprit.

Heb een aantal offertes aangevraagd om de laadpaal aan te sluiten. De offertes inclusief alles zijn toch wel prijzig. Zeker omdat mijn situatie niet zo ingewikkeld is en ik zelf heel veel uit kan voeren. Wat ik dus wil is zelf een groot deel van de bekabeling trekken en de benodigde onderdelen voor de meterkast zelf aanschaffen, zodat de in te huren elektricien alleen alles hoeft aan te sluiten in de meterkast. Mijn vraag daarom is heb ik zo alle benodigdheden compleet?

Hoofdaansluiting 3x25A
ruimte genoeg in de meterkast
Afstand meterkast - plaats van de laadpaal ~5m

- ~8-10 meter grondkabel (ik kies voor 6mm2 voor toekomstige upgrades)
https://www.sandervunderi...-mm2-6-mm2-per-meter.html

- Aardlekschakelaar type B
https://www.laadpaal24.nl...hint-type-b-40a-4pol-30ma

- Installatieautomaat 3-fase
https://www.laadpaal24.nl/EMAT-krachtgroep-B-16A-3PN

- 1m 5x6mm2 installatiedraad voor in de meterkast

- Mantelbuis (moet ik hier nog ergens rekening mee houden?)

- Optioneel een KWh meter
https://www.laadpaal24.nl/KWH-meter-3fase-80A

Mis ik zo nog iets? En hoe lang zal een installateur hiermee bezig zijn? Zoals genoemd ik bevestig de laadpaal zelf, trek ik de kabel door tot in de meterkast.
Vraag het na bij de installateur van de laadpaal.
Ik heb uitdrukkelijk meegekregen om GEEN voorziening te treffen voor de laadpaal bij de aanleg van de nieuwe meterkast omdat dit al in de prijs zit. Gaat bij mij om een Eneco eve single pro via LM Alphabet.

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kymoza
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-06-2024
"Mijn Kia is besteld eind januari (België) en zou geleverd worden juli/augustus. Volgens de gegevens is het een (MY20) 11 Kw. Naar de Wallbox info kan ik enkel de 7,4 Kw gebruiken. Vandaar mij twijfels. Ik zit wel met 1 fase "

"Kan je trouwens die Wallbox van 11Kw 1-fasig aansluiten en alzo gebruiken?"

"Je neemt beter een 22kW wallbox, dan kan je met 7,2kW opladen en later, mocht er 3f komen met 11kW
Met een 11kW ben je beperkt tot 3,6kW 1f"

Als ik de Wallbox van 7,4 Kw koop, gaat die dan ook effectief 7,4 Kw opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Kymoza
3fase laadpalen kan je ook 1fase aansluiten en gebruiken.
of een 7.4 kW wallbox leidt tot laden met 7.2kW weet ik niet. Dan moet je even de Kia info uitpluizen.
Bij b.v. de Tesla model 3 kan je 3*3,7 = 11kW laden of 1fase 7,4 kW
Maar ik weet niet hoe dat bij Kia werkt.
Daarnaast is ook de zwaarte van je netaansluiting van belang. voor 7.4kW moet die minimaal 40A zijn en dan eigenlijk een laadpaal met load balancing

Zoiezo kom je al een heel eind met gewoon 3,6 kW laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Kymoza Dat hangt van je aansluiting af. Die moet in staat zijn om die 7.4 kW te leveren, dus minimaal een 35 A aansluiting zijn. Let wel dat je dan verder bijna niets mag afnemen, je marge is nog maar 3 A oftewel 3x230 V = 690 W. Vaatwasser is al te veel. Koffiemachine helemaal.

Met 3 kW laden krijg je je auto niet in een nacht vol. Dus kijk hoeveel je rijdt, en of je overdag op je werk kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
daemonix schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:35:
@Kymoza Dat hangt van je aansluiting af. Die moet in staat zijn om die 7.4 kW te leveren, dus minimaal een 35 A aansluiting zijn. Let wel dat je dan verder bijna niets mag afnemen, je marge is nog maar 3 A oftewel 3x230 V = 690 W. Vaatwasser is al te veel. Koffiemachine helemaal.

Met 3 kW laden krijg je je auto niet in een nacht vol. Dus kijk hoeveel je rijdt, en of je overdag op je werk kunt laden.
En of @Kymoza zonnepanelen heeft of die kan/wil neerleggen. Het vermogen van de zonnepanelen kun je er bij tellen (al zal dat 's nachts niet zoveel zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
BarryH schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:51:
Denk dat je de lijst compleet hebt. Voor in de meterkast (de automatenkast zelf) zijn er speciale kabeltjes.
Weet je zeker dat je voldoende ruimte hebt. die 2 schakelaars zijn best breed. en de bekabeling moet er ook nog door.
Ik zou de klus op werkspot zetten en heel goed benoemen dat het alleen gaat om het plaatsen van de componenten in de meterkastmodule en het aansluiten van de 5x6mm grondkabel in deze meterkastmodule.
En dat je daarvoor zelf de rest al gemonteerd hebt.
Ik weet wel zeker dat veel elektriciens liever de onderdelen zelf meenemen. Echter ik vraag specifiek een offerte voor een "all in" als een offerte voor alleen het aansluiten. Sommige partijen willen prima op uurtje factuurtje werken.
QuasaR schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:40:
[...]

Vraag het na bij de installateur van de laadpaal.
Ik heb uitdrukkelijk meegekregen om GEEN voorziening te treffen voor de laadpaal bij de aanleg van de nieuwe meterkast omdat dit al in de prijs zit. Gaat bij mij om een Eneco eve single pro via LM Alphabet.
Er is geen installateur, er is geen leasemaatschappij, dus hoef nergens rekening mee te houden. Zowel auto als laadvoorziening zijn particulier aangeschaft. Het enige wat ik nog mis is dus het aansluiten van de TWC die ik al in de garage heb liggen.
timovd schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:25:
@daemonix dit ging om 5 van de 6 alamats waarbij ik een te hoge weerstand had gemeten. Zowel B16 als B32.
Maar hoe moet ik dit interpreteren? "Het is troep en je meterkast zal hoogstwaarschijnlijk binnen 10 jaar afbranden" of "het is een B-merk, de groep zal wat warmer worden, met dus wat extra verlies hierdoor, zorg dat je meterkast goed geventileerd is"

[ Voor 38% gewijzigd door jaapsander op 23-03-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@jaapsander, ik denk ergens tussenin.
Waarom neem je een aparte krachtgroep en aardlekschakelaar en niet één aardlekautomaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
timovd schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:49:
@jaapsander, ik denk ergens tussenin.
Waarom neem je een aparte krachtgroep en aardlekschakelaar en niet één aardlekautomaat?
Volgens de richtlijnen moet je een laadpaal specifiek met een type B aardlekschakelaar (type EV mag ook) aansluiten en niet met een B karakteristiek aardlekautomaat. Dit ivm met DC lekstromen

En wat zijn "degelijke" merken? Eaton, Doepke?

[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 23-03-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
jaapsander schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:54:
[...]

Volgens de richtlijnen moet je een laadpaal specifiek met een type B aardlekschakelaar (type EV mag ook) aansluiten en niet met een B karakteristiek aardlekautomaat. Dit ivm met DC lekstromen

Je mag zelfs de aardlek niet combineren met gewone groepen. En ja, Eaton, Doepke zijn 'goede' bij mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:15

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

jaapsander schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:54:
[...]

Doepke hebben wij relatief veel storingen mee, die kopen wij niet meer in. ABB is duur maar ook kwaliteit. SEP is ook prima in mijn ervaring.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Bart ® schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:40:
[...]

Doepke hebben wij relatief veel storingen mee, die kopen wij niet meer in. ABB is duur maar ook kwaliteit. SEP is ook prima in mijn ervaring.
Dan heb ik hiermee iets vergelijkbaars toch? Enige verschil is de 40A ipv 63A zover ik kan zien. Maakt toch niks uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

jaapsander schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:45:
[...]

Dan heb ik hiermee iets vergelijkbaars toch? Enige verschil is de 40A ipv 63A zover ik kan zien. Maakt toch niks uit?
Je bedoelt die Chint? Tja, daar is niet iedereen even positief over. Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus ik kan niet beamen dat het wel of niet iets uitmaakt.

[ Voor 20% gewijzigd door Bart ® op 23-03-2020 19:36 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 13:11
Even een vraag...
als ik nou het volgende bestel,
kan de installateur hier een laadpaal mee realiseren?(kennis)

1x Hager VISION Aardlekautomaat | VKS14SB
1x ICU LAAD 3F T2 5M 22KW RFID LB (Alfen 3F T2 stekker)
15 meter 3-fase 11kW laden, 16A per fase: 5 x 4 mm
15 meter utp

is de VKS14SB afdoende voor de laadpaal (3 x 16amp)
Is de backoffice in staat de Automatische vergoeding voor een leaseplan laadtag (travelcard NL-TCE) te verrekenen met mijn verbruik? Dus compleet automatisch?
Ik weet dat de backoffice van alfen (ICU) dit zelf niet kan, er werd geadviseerd naar e-flux of nuon of vandebron backoffice te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 21:45
Sinds een week of 2 de MyEnergy app draaien i.c.m. een Zappi V2 3 fasen. Vandaag is de hub ontkoppeld van de app: moet weer toegevoegd.
Iemand dezelfde ervaring? Oorzaak bekend?
De MyEnergy hub toevoegen is niet echt een pretje in vergelijking met Hue o.i.d. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Paradox Afgezien van wat klein spul zou het voldoende moeten zijn. Mits de meterkast ruimte heeft en natuurlijk 3F is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kymoza
eltron schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:39:
[...]

En of @Kymoza zonnepanelen heeft of die kan/wil neerleggen. Het vermogen van de zonnepanelen kun je er bij tellen (al zal dat 's nachts niet zoveel zijn).
Ik heb inderdaad zonnepanelen liggen. Dat scheelt al wat in het verbruik hé.
Ik denk dat ik dan voor de Wallbox Pulsar Plus ga van 7,4Kw 1 fase. Momenteel is daar een korting op.
Als er ooit een moment komt dat ik moet wijzigen naar 3 fase, dan zal ik tegen dan wel zien. Naar het schijnt komt er binnen enkele jaren een extra capaciteitsbelasting voor diegenen die 3 fases hebben. Daar moet ik het niet voor doen dus. En wij rijden ook niet super veel met onze huidige auto (max 10 000 km/jaar). De e-wagen zal dan ook weinig of nooit volledig leeg gereden zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Bart ® schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:34:
[...]

Je bedoelt die Chint? Tja, daar is niet iedereen even positief over. Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus ik kan niet beamen dat het wel of niet iets uitmaakt.
Sorry vergeten de link bij de voegen.
https://www.groepenkastco...-aardlekschakelaar-type-b

Een alternatief op de Chint zou bovenstaande van SEP zijn. Zoals ik aangaf komen bijna alle specs overeen, alleen 63A vs 40A

Als leek lijkt dat mij geen probleem aangezien er maar 1 groep op gaat komen (hoewel ik krijg ook nog een extra setje zonnepanelen op een 3-fase omvormer) die met 11 KW (16A) ruim onder de 40A zit (per fase dan). Zijn mijn aannames juist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kymoza
Op aanraden van mijn installateur stelt hij de wallbox pulsar plus van 22 Kw voor.
Die kan momenteel aangesloten worden op 1 fase en tegelijkertijd is die reeds in orde voor de latere 3 fasige aansluiting.
Op 1 fase aangesloten zou die wallbox (22 Kw) dezelfde capaciteit leveren als de 1 fasige lader van 7,4 Kw.
Dan doen we dit maar.

PS: onze zekeringskast heeft een hoofdzekering van 63A. Ruim voldoende volgens de installateur.

[ Voor 12% gewijzigd door Kymoza op 24-03-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

jaapsander schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:12:
[...]

Sorry vergeten de link bij de voegen.
https://www.groepenkastco...-aardlekschakelaar-type-b

Een alternatief op de Chint zou bovenstaande van SEP zijn. Zoals ik aangaf komen bijna alle specs overeen, alleen 63A vs 40A

Als leek lijkt dat mij geen probleem aangezien er maar 1 groep op gaat komen (hoewel ik krijg ook nog een extra setje zonnepanelen op een 3-fase omvormer) die met 11 KW (16A) ruim onder de 40A zit (per fase dan). Zijn mijn aannames juist?
Ja, dat maakt niet veel uit. Behalve dan dus de slechte verhalen die ik over Chint hoor.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:25
Frustratie alom hier.

Heb ik de gemeente Amersfoort braaf een bericht gestuurd over laden voor het huis- met een 1,8meter lange kabel over de stoep - mailt men mij nu dat dit überhaupt niet is toegestaan.

**wijziging; omdat ik een elektrische auto wil gaan (laten) leasen door mijn werkgever en ik géén eigen parkeerplaats heb maar wel genoeg ruimte voor de deur.

Een overzicht m.b.t. het onderwerp:
https://decentrale.regelg...oort/401819/401819_1.html

En de bekendmaking- richtlijn document:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-41919.html

Citaat uit dit document:

Opladen elektrische voertuigen vanuit woning of bedrijf

In de praktijk komt het voor dat mensen die een elektrisch voertuig hebben deze vanuit hun woning of bedrijf opladen met een snoer dat over het trottoir (en andere delen van de openbare weg) wordt uitgerold. Dit kan tot gevaarlijke situaties aanleiding geven, zeker als er geen direct toezicht wordt gehouden tijdens het opladen door degene die het snoer heeft uitgerold. Het gebruik van afdekmatten over de snoeren kan het gevaar beperken en wordt dan ook voorgeschreven.. In de APV is geen specifieke bepaling opgenomen over het hebben van snoeren op/boven de openbare weg. Eventueel kan het facultatieve APV art. 2:15 ‘Hinderlijke beplanting of gevaarlijk voorwerp’ worden gebruikt. Als een dergelijke bepaling niet is opgenomen in de APV, dan biedt art. 5 WVW 1994 (het zogenaamde ‘kapstok-artikel’) de mogelijkheid om handhavend op te treden.

Er staat niet dat dit niet mag- dit typt mijn contactpersoon bij de gemeente mij in de mail. Als het NIET zou mogen zou dit toch verwerkt moeten zijn in bovenstaande publicatie (al dan niet met een addendum)?

Hoe zouden jullie hier mee om gaan? Meeveren? Of gewoon een paal neer zetten? >:)

Mijn werkgever stelt een eigen laadpaal als verplichte voorwaarde om de kosten in de perken te houden.

Groet,

Tim

[ Voor 4% gewijzigd door ZveenT op 25-03-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ZveenT schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:31:
Citaat uit dit document:

In de praktijk komt het voor dat mensen die een elektrisch voertuig hebben deze vanuit hun woning of bedrijf opladen met een snoer dat over het trottoir (en andere delen van de openbare weg) wordt uitgerold. Dit kan tot gevaarlijke situaties aanleiding geven, zeker als er geen direct toezicht wordt gehouden tijdens het opladen door degene die het snoer heeft uitgerold. Het gebruik van afdekmatten over de snoeren kan het gevaar beperken en wordt dan ook voorgeschreven.. In de APV is geen specifieke bepaling opgenomen over het hebben van snoeren op/boven de openbare weg. Eventueel kan het facultatieve APV art. 2:15 ‘Hinderlijke beplanting of gevaarlijk voorwerp’ worden gebruikt. Als een dergelijke bepaling niet is opgenomen in de APV, dan biedt art. 5 WVW 1994 (het zogenaamde ‘kapstok-artikel’) de mogelijkheid om handhavend op te treden.

....

Hoe zouden jullie hier mee om gaan? Meeveren? Of gewoon een paal neer zetten? >:)

Mijn werkgever stelt een eigen laadpaal als verplichte voorwaarde om de kosten in de perken te houden.

Groet,

Tim
Gewoon een afdekmatje gebruiken. Dat kan toch geen probleem zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door eltron op 25-03-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

ZveenT schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:31:
Frustratie alom hier.

Heb ik de gemeente Amersfoort braaf een bericht gestuurd over laden voor het huis- met een 1,8meter lange kabel over de stoep - mailt men mij nu dat dit überhaupt niet is toegestaan.

**wijziging; omdat ik een elektrische auto wil gaan (laten) leasen door mijn werkgever en ik géén eigen parkeerplaats heb maar wel genoeg ruimte voor de deur.

Een overzicht m.b.t. het onderwerp:
https://decentrale.regelg...oort/401819/401819_1.html

En de bekendmaking- richtlijn document:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-41919.html

Citaat uit dit document:

Er staat niet dat dit niet mag- dit typt mijn contactpersoon bij de gemeente mij in de mail. Als het NIET zou mogen zou dit toch verwerkt moeten zijn in bovenstaande publicatie (al dan niet met een addendum)?

Groet,

Tim
APV is ingericht om enerzijds gevaarlijke situaties te voorkomen, maar belangrijker: de mogelijkheid te geven te handhaven op een gevaarlijke situatie.

Bij een bezwaar tegen de boete zal de handhaving/gemeente dus moeten aantonen of onderbouwen dat er daadwerkelijk een gevaarlijke situatie was of zou (kunnen) ontstaan. Als je nul voorzorgsmaatregelen (zoals een kabelmat) neemt, en een dikke kabel over openbaar terrein ligt of hangt, bijvoorbeeld dwars over het trottoir, ligt het voor de hand dat daar tegen wordt opgetreden en ik zie met de formulering waar voor is gekozen in APV art. 2:15 en de artikelgewijze toelichting voldoende mogelijkheden om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:26

_V_

Er zijn sindsdien geen aanvullingen/aanpassingen meer geweest aan de "Beleidsregels Oplaadinfrastructuur Elektrische Voertuigen gemeente Amersfoort" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
_V_ schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:37:
[...]

Er zijn sindsdien geen aanvullingen/aanpassingen meer geweest aan de "Beleidsregels Oplaadinfrastructuur Elektrische Voertuigen gemeente Amersfoort" ?
Nee er is geen recente versie.
Dat was ook de reden dat ik contact heb gezocht. Kon mijn niet voorstellen dat er in 4 jaar niks veranderd is.

En nu verwijst men mij weer naar deze pagina.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
ZveenT schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:43:
[...]

Nee er is geen recente versie.
Dat was ook de reden dat ik contact heb gezocht. Kon mijn niet voorstellen dat er in 4 jaar niks veranderd is.

En nu verwijst men mij weer naar deze pagina.. :+
Nieuwe reactie vanuit de gemeente:

Het klopt dat in de beleidsregels staat dat een afdekmat wordt voorgeschreven. In de alinea daarna staat echter dat op basis van de APV 2:15 de obstakels op de weg mogen worden verboden. Momenteel wordt er niet gehandhaafd op kabels over de stoep, we zijn bezig met een herijking van het beleid dus ik kan u niet toezeggen hoe lang het nog zo blijft. Over kabelgoten schrijven wij in de toelichting op artikel 2 &3 van de Beleidsregels Oplaadinfrastructuur Elektrische Voertuigen Amersfoort dat dit niet is kan worden toegestaan (“Vanwege het intensieve gebruik van de ondergrondse ruimte en de veiligheidsrisico’s hanteert de gemeente als gedragslijn dat in beginsel geen toestemming wordt verleend voor het leggen van private of niet-openbare kabels c.q. leidingen (anders dan kabels en leidingen met een publieke of openbare functie“).

In elk geval duidelijk. Nu is de keuze aan mij. of 1,8 meter kabel over de stoep en een risico op conflict met handhaving- of een benzine of diesel auto gaan rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
ZveenT schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:24:
[...]
Nieuwe reactie vanuit de gemeente:

Het klopt dat in de beleidsregels staat dat een afdekmat wordt voorgeschreven. In de alinea daarna staat echter dat op basis van de APV 2:15 de obstakels op de weg mogen worden verboden. Momenteel wordt er niet gehandhaafd op kabels over de stoep, we zijn bezig met een herijking van het beleid dus ik kan u niet toezeggen hoe lang het nog zo blijft. Over kabelgoten schrijven wij in de toelichting op artikel 2 &3 van de Beleidsregels Oplaadinfrastructuur Elektrische Voertuigen Amersfoort dat dit niet is kan worden toegestaan (“Vanwege het intensieve gebruik van de ondergrondse ruimte en de veiligheidsrisico’s hanteert de gemeente als gedragslijn dat in beginsel geen toestemming wordt verleend voor het leggen van private of niet-openbare kabels c.q. leidingen (anders dan kabels en leidingen met een publieke of openbare functie“).

In elk geval duidelijk. Nu is de keuze aan mij. of 1,8 meter kabel over de stoep en een risico op conflict met handhaving- of een benzine of diesel auto gaan rijden.
Nou ja duidelijk :? , maar risico lijkt mij ongeveer 0, op basis van deze tekst. Afdekmat over de stoep is zeker geen obstakel op de weg.
En na alle moeite die je hebt gedaan om duidelijkheid van de gemeente te krijgen, wil ik de rechter nog wel eens zien die jou geen gelijk gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlewouter
Hoewel niet ideale oplossing: is het niet mogelijk om de laadpaal wel te plaatsen, maar niet te gebruiken?
Bureaucratisch gezien voldoe je dan mogelijk zowel aan de eis van de werkgever als gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
littlewouter schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:30:
[...]

Hoewel niet ideale oplossing: is het niet mogelijk om de laadpaal wel te plaatsen, maar niet te gebruiken?
Bureaucratisch gezien voldoe je dan mogelijk zowel aan de eis van de werkgever als gemeente.
Ik krijg een maximale vergoeding van 25cent / kwh - thuisopwekken/kopen welke wordt vergoed. Thuis laden is essentieel om niet eigen kosten te gaan krijgen.

Nu krijg je fossiele brandstof altijd vergoed, ongeacht 1,50 of 1,80 per liter maar dit heb ik ook niet bedacht.

Ik kan beter mijn buren netjes inlichten en maar gewoon gaan voor een laadpaal. ALs ik twee nachten per week stekker ben ik er al namelijk. Trottoir is slechts 1,8 meter en ik kan vrijwel altijd voor de deur parkeren. Beetje naar links, beetje naar rechts.. binnen het bereik van een laadpaal met daaraan een laadkabel van 5 meter heb ik zo al 3 parkeerplekken te pakken.

Als men in de avond/nacht gaat handhaven (woon in een rustige woonwijk) is men wel heel droevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

ZveenT schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:48:
[...]

Als men in de avond/nacht gaat handhaven (woon in een rustige woonwijk) is men wel heel droevig.
Gaat het jou alleen om het handhaven? Het risico dat iemand gewond raakt doordat ie in het donker over jouw kabel struikelt is verder niet relevant voor je?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
Bart ® schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:52:
[...]

Gaat het jou alleen om het handhaven? Het risico dat iemand gewond raakt doordat ie in het donker over jouw kabel struikelt is verder niet relevant voor je?
Uiteraard is letsel vele malen vervelender dan een boete.

Er is alleen niet zoveel te beleven hier op de stoep. Zeker in de avonden niet / nacht niet.

Het goede geluk is dat er een lantaarnpaal voor onze tuin staat. Dus de kabelmat is altijd goed verlicht. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:59
Zou dit niet een werkbare oplossing kunnen worden?

https://dongen.nieuws.nl/...kabels-elektrische-autos/

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
werkt wel, maar wil de gemeente niet volgens een eerdere post. Dan komt er vreemde bestrating te liggen en de gemeente blijft verantwoordelijkheid voor de staat van de stoep. En ook om bij werkzaamheden die weer in goede orde terug te brengen.
Dan wil je geen rare kabelgoten tegenkomen (zeker niet waar stroom op staat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:59
BarryH schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:44:
[...]
werkt wel, maar wil de gemeente niet volgens een eerdere post. Dan komt er vreemde bestrating te liggen en de gemeente blijft verantwoordelijkheid voor de staat van de stoep. En ook om bij werkzaamheden die weer in goede orde terug te brengen.
Dan wil je geen rare kabelgoten tegenkomen (zeker niet waar stroom op staat.)
Als ik het goed lees ligt deze kabelgoot in de stoeptegels en is ook alleen bedoeld voor een tijdelijke kabel zolang je aan het opladen bent. Dat is dus iets anders dan een permanente kabelgoot onder de stoeptegels door.
Het punt van de verantwoordelijkheid voor de bestrating snap ik wel, misschien zouden gemeenten zoiets dan voor een redelijke vergoeding in de stoep kunnen leggen. Eventueel zou je met een vierkante variant van deze tegel met de goot op 1/4e van de zijkant ook bij een verspringend tegelpatroon zonder al teveel gedoe zo'n goot kunnen aanleggen.
Ik denk dat dit soort oplossingen steeds actueler worden gezien enerzijds de toename van het aantal electrische auto's en dus de behoefte aan voldoende laadinfrastructuur, en anderzijds de afnemende saldering van zelf opgewekte zonne-energie die het aantrekkelijker maakt om je elektrische auto met je eigen zonnestroom op te wekken.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Wesco met de Verlengde huisaansluiting kunnen ze dit ook regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 09:15

Spockz

Live and Let Live

Na de aanschaf van een Passat GTE ben ik mij aan het verdiepen in de vele aantallen thuisladers. Ik wil rekening houden met de aanschaf van een volledig elektrische auto, eventueel lease. Ik zie vele laders van ongeveer €500-600 voor 11kWh. Deze hebben dan geen features als load-balancing of automatisch verrekenen aan de hand van RFID. Wil ik dit wel zitten we al aan de €1000.

Wil je dan nog een dubbele laadpaal zit je al bij €2400 voor een libra. De EvHub en LS24 met dubbele stekker schijnen niet aan load-balancing en worden beide contacten op dezelfde stroom ingesteld.

Is dit ook jullie beeld of heb ik nu een interessante paal gemist?

Daarnaast heb ik ook zonnepanelen. Straks als saldering niet meer mogelijk is wordt het in principe interessant om direct te zonne energie te gebruiken. Maar heeft iemand al de daadwerkelijke besparing berekend? De autos zullen voornamelijk van 's avonds tot 's ochtends aan de paal staan als er weinig tot geen zon is. Dus dan blijft het weekend over. Met 10kWh per weekend zit je op €1 besparing per weekend. ±€50/jaar. Dat schiet niet erg op. Wie heeft een andere berekening?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Spockz schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:48:
Na de aanschaf van een Passat GTE ben ik mij aan het verdiepen in de vele aantallen thuisladers. Ik wil rekening houden met de aanschaf van een volledig elektrische auto, eventueel lease. Ik zie vele laders van ongeveer €500-600 voor 11kWh. Deze hebben dan geen features als load-balancing of automatisch verrekenen aan de hand van RFID. Wil ik dit wel zitten we al aan de €1000.

Wil je dan nog een dubbele laadpaal zit je al bij €2400 voor een libra. De EvHub en LS24 met dubbele stekker schijnen niet aan load-balancing en worden beide contacten op dezelfde stroom ingesteld.

Daarnaast heb ik ook zonnepanelen. Straks als saldering niet meer mogelijk is wordt het in principe interessant om direct te zonne energie te gebruiken. Maar heeft iemand al de daadwerkelijke besparing berekend? De autos zullen voornamelijk van 's avonds tot 's ochtends aan de paal staan als er weinig tot geen zon is. Dus dan blijft het weekend over. Met 10kWh per weekend zit je op €1 besparing per weekend. ±€50/jaar. Dat schiet niet erg op. Wie heeft een andere berekening?
Dat zijn nogal een hoop opmerkingen/vragen :)

Om te beginnen kun je met een aparte kWh meter (MID gecertificeerd) van een paar tientjes, plus granny die neem ik aan bij de auto zit, voorlopig wel uit de voeten.

Op termijn kom je ook met twee EV of hybrids met één paal ook een eind. Mits ze niet beide dagelijks 400km+ rijden. Je kunt ze om beurten aanleggen of één aan de granny en de ander aan de normale paal. Door loadbalancing zal de granny maximaal laden en pakt de paal de rest.

en sommetje voor het weekend gaat ook anders uitpakken als je EV met grotere batterij hebt. Dan zit je al snel een factor 6 hoger.

en de coronacrisis heeft geleerd dat je ook door de week best thuis kunt werken en laden. Ik zat op ca. 1.000km/week en haal dat nu in een maand niet als dit zo door gaat. Terwijl het grootste deel van het werk wel doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Spockz Ratio heeft een LB lader die je volgens mij ook kan doorlussen (samen LB)
Automatisch verrekenen kost al snel eur 5 per maand. Dan is een kwh meter met de hand aflezen (1 maal per jaar ) ook een optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Spockz ik zou nu lekker een lolo pakken van marktplaats voor weinig en opnieuw kijken als je eventueel een andere auto erbij hebt. Is ook afhankelijk van lm en werkgever wat je straks moet hebben. GTE kan toch maar max 1/16 laden.

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 30-03-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

@Spockz In aanvulling op Inspired: zorg wel dat je de infrastructuur aanlegt met upgraden in gedachten.

Dus een 3-fasen kabel van de juiste dikte (waarvan je nu dus maar één fase aansluit) en minimaal één UTP-kabel voor uitwisseling data voor loadbalancing en eventuele verrekening. Dan hoef je voor 3F-32A laden (maximaal 22 kW) in de toekomst enkel wat kabels om te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Spockz schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:48:
Ik zie vele laders van ongeveer €500-600 voor 11kWh. Deze hebben dan geen features als load-balancing of automatisch verrekenen aan de hand van RFID. Wil ik dit wel zitten we al aan de €1000.

Daarnaast heb ik ook zonnepanelen. Straks als saldering niet meer mogelijk is wordt het in principe interessant om direct te zonne energie te gebruiken.
Volgens mij heb je de Zappi gemist, die regelmatig in dit forum langsgekomen is. Deze doet aan loadbalancing zonder abonnement en heeft voorziening voor zonnepanelen (volgens mij kan je instellen, dat auto alleen geladen wordt, als de panelen genoeg energie leveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
Kuo schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:51:
[...]

Volgens mij heb je de Zappi gemist, die regelmatig in dit forum langsgekomen is. Deze doet aan loadbalancing zonder abonnement en heeft voorziening voor zonnepanelen (volgens mij kan je instellen, dat auto alleen geladen wordt, als de panelen genoeg energie leveren)
Is die Zappi nu eigenlijk kwaliteit? Ik weet dat ie veel features biedt voor relatief weinig geld, maar zitten er kwaliteitsonderdelen in, en zit ie degelijk in elkaar? Iets zegt me dat het nog altijd een beetje een hobbytoestel is te opzichte van een pakweg Alfen of ABB. Maar dat wil dan weer niet hoofdzakelijk zeggen dat het geen kwaliteit is.

Weet @GoldenSample daar misschien al iets over te zeggen, ik dacht dat hij wel de nodige kennis heeft daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Die zit prima in elkaar. Ik vind hem beter in elkaar zitten dan de 'professionele' EVBox die we ook hebben hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Giesber schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:49:
[...]

Is die Zappi nu eigenlijk kwaliteit? Ik weet dat ie veel features biedt voor relatief weinig geld, maar zitten er kwaliteitsonderdelen in, en zit ie degelijk in elkaar? Iets zegt me dat het nog altijd een beetje een hobbytoestel is te opzichte van een pakweg Alfen of ABB. Maar dat wil dan weer niet hoofdzakelijk zeggen dat het geen kwaliteit is.

Weet @GoldenSample daar misschien al iets over te zeggen, ik dacht dat hij wel de nodige kennis heeft daarvoor?
Met de zappi relatief weinig te maken gehad, wat ik er van oordelen kan is dat het een niet zo volwassen product is maar met een wel Willende fabrikant (hoewel anderen waarschijnlijk meer over de aftersales kunnen zeggen).

Lage volwassenenheid zie je terug in grotere kans op;
- onverklaarbare storingen
- edge cases die niet functioneren/problemen veroorzaken
- auto's waarmee het laadpunt niet werkt
- kortere levensduur
- grotere kans op fouten in installatie (of gebruikt)
- veiligheidsissue; werkt de 6mA DC leakage detectie echt in elke situatie? Ook als het erg koud en droog is, of juist warm en vochtig?

Zie het een beetje alsof je een handgebouwde sportwagen bij Lotus koopt of een Fiat die met 100.000den van de band rold. De hoeveelheid tijd, geld en moeite die in de Fiat gestoken is om alle mogelijkheden, scenario's en issues te voorkomen en te testen is veel groter.

Of de originele 'spec' beter is dan wat aansluit bij je wensen (misschien is de ontwerp levensduur van die fiat maar 5 jaar terwijl het bij de lotus 20 is?), Dat is een ander verhaal. Bij bijvoorbeeld een Alfen, Webasto of een Keba tov. Een Zappi is het verschil een stuk kleiner dan bij Lotus tov. bijvoorbeeld een Fiat, maar het verschil is er zeker.

Overigens zegt de 'grootte' (in de zin van aantal al verkochte laadpunten) niet altijd veel. Voor een betrouwbaar en volwassen product heb je volume en/of diepe zakken nodig tijdens de ontwikkeling nodig, dat is handig als je groter/ervarener bent maar je kan ook 'groot' en 'ervaren' zijn en nogsteeds troep bouwen. Ik zou van sommige bekende laadpaal leveranciers nog geen vuilniszakken kopen.

Overigens is alles tot nu toe nog gewoon relatief onvolwassen meuk. Ik heb de nieuwe ABB wallbox nog niet gezien, misschien is dat wel een stap verder. Als iemand die koopt en open maakt zie ik graag foto's van het interieur!

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 30-03-2020 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

eltron schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:14:
[...]

Dat zijn nogal een hoop opmerkingen/vragen :)

Om te beginnen kun je met een aparte kWh meter (MID gecertificeerd) van een paar tientjes, plus granny die neem ik aan bij de auto zit, voorlopig wel uit de voeten.

Op termijn kom je ook met twee EV of hybrids met één paal ook een eind. Mits ze niet beide dagelijks 400km+ rijden. Je kunt ze om beurten aanleggen of één aan de granny en de ander aan de normale paal. Door loadbalancing zal de granny maximaal laden en pakt de paal de rest.
Ik zit inderdaad hieraan te denken. Helaas heb ik geen WCD buiten dus moet de granny door het raam of de voordeur open. In het voorjaar / de zomer geen probleem maar als het kouder is toch niet fijn.
en sommetje voor het weekend gaat ook anders uitpakken als je EV met grotere batterij hebt. Dan zit je al snel een factor 6 hoger.
Ok. Maar hoeveel mensen rijden hun accu van 60-70kWH helemaal op in het weekend én weten dat te produceren terwijl de auto dan vervolgens weer thuis staat? Ik wek met 4500Wp op een goede dag 30-35kWh op. Dus dan bespaar je je nog steeds maximaal 20kWh=€2. (Ik verbruik op een standaard weekend dag ongeveer 10kWh.)
en de coronacrisis heeft geleerd dat je ook door de week best thuis kunt werken en laden. Ik zat op ca. 1.000km/week en haal dat nu in een maand niet als dit zo door gaat. Terwijl het grootste deel van het werk wel doorloopt.
Maar als je dan thuis werkt rij je je accu ook niet leeg dus hoeft hij ook niet opgeladen. :)
BarryH schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:33:
@Spockz Ratio heeft een LB lader die je volgens mij ook kan doorlussen (samen LB)
Automatisch verrekenen kost al snel eur 5 per maand. Dan is een kwh meter met de hand aflezen (1 maal per jaar ) ook een optie :)
Dat is inderdaad ook nog een mooie oplossing.
Kuo schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:51:
[...]

Nee hoor, die heb ik niet gemist. Ik twijfel aan de rekensom. Zeker als je gaat kijken dat saldering nog tot 2023 blijft gelden en daarna voor 89% en 78% wordt vergoed vraag ik mij af of extra geld uitgeven loont of dat het verstandiger is om 5 jaar te wachten totdat de techniek veel volwassener is. Dus vandaar dat ik wil vragen of iemand het ook daadwerkelijk heeft uitgerekend wat het ze zou besparen door een Zappi te gebruiken.
nannoe schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:55:
@Spockz In aanvulling op Inspired: zorg wel dat je de infrastructuur aanlegt met upgraden in gedachten.

Dus een 3-fasen kabel van de juiste dikte (waarvan je nu dus maar één fase aansluit) en minimaal één UTP-kabel voor uitwisseling data voor loadbalancing en eventuele verrekening. Dan hoef je voor 3F-32A laden (maximaal 22 kW) in de toekomst enkel wat kabels om te zetten.
Inderdaad, goed plan. Dit ben ik van plan en dan voor nu een simpele laadpaal met eventueel load-balancing te nemen. De Passat trekt toch niet zoveel en niet zo lang. Daar heb ik op de 1x40A hoofdgroep nog voldoende ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
@Spockz WCD buiten is zo aangelegd, opbouw of inbouw, er zijn zelfs exemplaren met een slotje.

BEV door de week leeg rijden en in weekend dan 60kWh laten zou prima kunnen m.i.
zolang salderen nog (deels) mogelijk is, lijkt de financiële businesscase nog wel vrij mager. Maar indirect draag je ook bij aan betere balans in het netwerk en als velen dat doen is er een minder grote investering in de infrastructuur van het elektriciteitsnet nodig. Daar betaal je uiteindelijk via je netbeheerkosten ook aan mee.

En het kan nog mooier worden als technologie Vehicle to Grid en Vehicle to Anything wordt doorontwikkeld, maar dan zijn we nog wel wat meer jaren verder.

Mogelijk krijgen we ook nog tarieven die per kwartier kunnen wijzigen afhankelijk van de vraag. De slimme meter is daar o.a. voor bedoeld. Dan heb je een paal nodig die daar weer mee om kan gaan.
Zappi heeft een dergelijke mogelijkheid, maar helaas niet voor NL systeem maar voor UK systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

@eltron Het zou inderdaad interessant zijn om Vehicle to Grid/Home te krijgen. Zeker als je de accu kunt gebruiken om je eigen verbruik te bufferen. Misschien dan interessanter om *alle* auto's mee te nemen die aan een paal staan in een wijk en niet alleen die bij iemand's eigen huis staan.

Ik vraag mij af hoe dat in de toekomst gaat als we tarieven krijgen die per 15m wisselen. Wie snapt er dan nog wat van? Torenhoge rekening omdat je net op het verkeerde moment je inductieplaat aan hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-09 20:28
Hallo allen. Ik zoek een tijdelijke laadoplossing voor onze Leaf 2 thuis. Tijdelijk in de zin van dat ik overweeg op een later moment (half jaar tot een jaar) over te stappen op een 3-fase aansluiting. Niet omdat ik 3-fase wil laden, want dat kan niet eens met de Leaf, maar dan wel wat makkelijker de boel kan verdelen door bijvoorbeeld 1 fase volledig kan toewijzen aan een laadpunt. En daarnaast zou ik nog wel eens zonnepanelen willen in de toekomst, ik hoop nog in 2020.

Maar goed, dan wil je tot die tijd wel makkelijk kunnen laden, snelheid is niet super belangrijk, maar kan uiteraard praktisch zijn. Ik dacht eerst aan een soort afsluitbaar buiten stopcontact aan te sluiten op een bestaande groep, dit zou een groep zijn met nog voldoende ruimte hiervoor qua belasting. Nu zijn er vrij weinig afsluitbare stopcontacten te vinden als de stekker erin zit, maar ik kwam er een paar tegen, waarvan deze mij het meest aanspreekt; Woox smart stopcontact want ip66 (Woox website).

Maar ja, dan denk je iets verder en kijk je eens naar een CEE wandcontactdoos. Globaal wel 2x zo snel laden en komt allemaal wat degelijker over. Hiervoor zou ik wel een aanpassing in de meterkast nodig hebben aangezien ik geen vrije ruimte meer heb in mijn huidige groepenkast. Maar eenmaal aangepast schroef je dit net zo makkelijk op de buitengevel. Ik dacht zelf om in de meterkast een werkschakelaar te installeren zodat je van binnenuit de stroom eraf zou kunnen halen als je op vakantie gaat of iets dergelijks. Qua CEE wandcontactdoos lijkt zoiets mij een prima oplossing; CEE wandcontactdoos. Bewust deze gekozen aangezien dit exemplaar vrij hoog belast kan worden (32A) en derhalve prima langdurig op 16A belast kan worden.

Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben zijn jullie ervaringen met het laden op een buiten stopcontact, hoe gaat dit bijvoorbeeld als het regent en stormt met de stekker erin? E|n hoe zijn de ervaringen met een 'dom' CEE punt?
Zie ik iets over het hoofd...? Misschien kan iemand mij helpen een keuze te maken.

Oh ja, waarom geen laadpaal? Ik zoek nu dus naar een tijdelijke oplossing, een laadpaal zou prima zijn als ik in de toekomst naar 3-fase ben overgestapt en een vernieuwde meterkast heb. En daarnaast, wij gebruiken de auto alleen privé, ik zie dan eigenlijk niet gelijk het voordeel van een laadpaal tov een domme CEE wandcontactdoos? Het ziet er wat strakker uit dat moet ik toegeven ;-)

edit: fout in de linkjes

[ Voor 11% gewijzigd door kameel30 op 31-03-2020 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:22
[b]kameel30 in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."
Maar goed, dan wil je tot die tijd wel makkelijk kunnen laden, snelheid is niet super belangrijk, maar kan uiteraard praktisch zijn. Ik dacht eerst aan een soort afsluitbaar buiten stopcontact aan te sluiten op een bestaande groep, dit zou een groep zijn met nog voldoende ruimte hiervoor qua belasting. Nu zijn er vrij weinig afsluitbare stopcontacten te vinden als de stekker erin zit, maar ik kwam er een paar tegen, waarvan deze mij het meest aanspreekt; Woox smart stopcontact want ip66 (Woox website).
Ik heb de Woox aan de muur hangen, want ik wilde een degelijker stopcontact dan een Gamma gammel IP44 ding. Het Smart gedeelte heb ik echter gebypassed omdat dit na zeer korte tijd niet meer werkte, ik denk dat het sonoff achtige printje niet zo goed tegen langdurige belasting door de granny loader kan.

Overigens is de CEE waarnaar je verwijst volgens mij een combi van een 5 polige cee (die voor 3 fasen) en een "normale" schuko plug. Ik weet niet of die schuko persé landurig 16 ampere kan. Voor landurig 16 Ampere zou je een blauwe "camping" CEE moeten hebben.

Overigens hebben ze van die blauwe camping aansluiting ook zogenaamde interlocked uitvoeringen (in Nederland slecht te krijgen, maar prima in de UK), waar geen stroom op staat als de stekker er uit is.

Zie: https://www.amazon.co.uk/...mps&qid=1585683720&sr=8-3

En ter aanvulling, daar kan dan zo'n lader op bijvoorbeeld:
https://www.laadkabeldisc...e-2-naar-cee-6-meter.html

Overigens is bovenstaande uiteindelijk niet persé goedkoper dan een Lolo o.i.d. van Marktplaats.

[ Voor 29% gewijzigd door wvanommen op 31-03-2020 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:51
@kameel30
Een EV heeft buiten elektriciteit ook een signaal nodig om te weten hoeveel stroom hij uit het 'stopcontact' mag gebruiken.
Vandaar dat er in uw granny charger een doosje zit die hem dat 'vertelt'.
Granny is voor een huis tuin en keuken stopcontact tot +/-12A.
Wens je sneller te laden, dan heb je zwaarder geschut nodig op 230V en dan gebruikt men normaal gezien een wallbox, in Nederland meestal laadpaal genoemd. Daar zit eenzelfde stukje elektronica in om tegen de EV te vertellen dat de huisinstallatie zwaarder werd uitgevoerd en dat 16A, 32A (Per voor 3f) fase gebruikt kan worden.

Je kan een wallbox 3f ten alle tijden aansluiten op een 1f huisinstallatie (maar je bent dan toekomstgericht) en indien je de juiste wallbox kiest dan kan je die instellen welke maximale stroom hij kan benutten van de huisinstallatie.
Een 3f 32A wallbox kan dus als 1f 12A ingesteld worden, gelijk aan een granny tot de huisinstallatie is aangepast of uitgebreid.

Wallboxen met RFID en je hebt niets anders nodig om hem aan/uit te zetten onder uw controle

[ Voor 12% gewijzigd door bruneelm op 31-03-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
wvanommen schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:35:
[...]

Ik heb de Woox aan de muur hangen, want ik wilde een degelijker stopcontact dan een Gamma gammel IP44 ding. Het Smart gedeelte heb ik echter gebypassed omdat dit na zeer korte tijd niet meer werkte, ik denk dat het sonoff achtige printje niet zo goed tegen langdurige belasting door de granny loader kan.

Overigens is de CEE waarnaar je verwijst volgens mij een combi van een 5 polige cee (die voor 3 fasen) en een "normale" schuko plug. Ik weet niet of die schuko persé landurig 16 ampere kan. Voor landurig 16 Ampere zou je een blauwe "camping" CEE moeten hebben.

Overigens hebben ze van die blauwe camping aansluiting ook zogenaamde interlocked uitvoeringen (in Nederland slecht te krijgen, maar prima in de UK), waar geen stroom op staat als de stekker er uit is.

Zie: https://www.amazon.co.uk/...mps&qid=1585683720&sr=8-3

En ter aanvulling, daar kan dan zo'n lader op bijvoorbeeld:
https://www.laadkabeldisc...e-2-naar-cee-6-meter.html

Overigens is bovenstaande uiteindelijk niet persé goedkoper dan een Lolo o.i.d. van Marktplaats.
Bedankt voor je reactie. Goed om te lezen dat de Woox bevalt. Ik zag dat er ook een domme variant van dit exemplaar verkrijgbaar is, onder andere bij Amazon.de; Exing De levertijd is dan alleen erg lang. Enige wat mij een beetje tegenstaat is dat er een gewoon binnen stopcontact in lijkt te zitten. De behuizing ziet er goed uit, maar wat er in zit lijkt wat simpel met op het oog geen hele solide schroefverbindingen voor de kabel en overall lijkt het binnendeel dus meer geschikt voor in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
bruneelm schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:39:
@kameel30
Een EV heeft buiten elektriciteit ook een signaal nodig om te weten hoeveel stroom hij uit het 'stopcontact' mag gebruiken.
Vandaar dat er in uw granny charger een doosje zit die hem dat 'vertelt'.
Granny is voor een huis tuin en keuken stopcontact tot +/-12A.
Wens je sneller te laden, dan heb je zwaarder geschut nodig op 230V en dan gebruikt men normaal gezien een wallbox, in Nederland meestal laadpaal genoemd. Daar zit eenzelfde stukje elektronica in om tegen de EV te vertellen dat de huisinstallatie zwaarder werd uitgevoerd en dat 16A, 32A (Per voor 3f) fase gebruikt kan worden.

Je kan een wallbox 3f ten alle tijden aansluiten op een 1f huisinstallatie (maar je bent dan toekomstgericht) en indien je de juiste wallbox kiest dan kan je die instellen welke maximale stroom hij kan benutten van de huisinstallatie.
Een 3f 32A wallbox kan dus als 1f 12A ingesteld worden, gelijk aan een granny tot de huisinstallatie is aangepast of uitgebreid.

Wallboxen met RFID en je hebt niets anders nodig om hem aan/uit te zetten onder uw controle
Bedankt voor de uitleg. Er is dus altijd wel een vorm van sturing nodig, Dus het is granny of wallbox/laadpaal. Dan lijkt mij iets als de Woox voor nu het meest praktisch, en dan later een wallbox toch wel het handigst.

Ik kwam deze ook nog tegen als alternatief voor de Woox; Interbar. Is alleen maar ip44. Het hele gevaarte ziet er wel degelijk uit moet ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@kameel30 Als je naar 3 fasen gaat heb je niet meteen een 3 fase paal nodig. Uit je post lijkt een beetje naar voren te komen dat je denkt dat dit wel nodig is? Als je de komende tijd alleen de Leaf, en 1 x 16 voldoende is, zou je ook nog een gebruikte lolo met 1x16 kunnen overwegen. Die kun je nu gewoon aan je 1 fase kast hangen, en ook straks op 1 van de 3 fasen als je over bent naar 3 fasen. Die staan te koop tussen de EUR 175,- en 250,- Heb je een prima oplossing zou ik zeggen. Is ook maar de vraag of het nodig is te investeren in 3 fase.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 01-04-2020 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kameel30
Inspired schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:53:
@kameel30 Als je naar 3 fasen gaat heb je niet meteen een 3 fase paal nodig. Uit je post lijkt een beetje naar voren te komen dat je denkt dat dit wel nodig is? Als je de komende tijd alleen de Leaf, en 1 x 16 voldoende is, zou je ook nog een gebruikte lolo met 1x16 kunnen overwegen. Die kun je nu gewoon aan je 1 fase kast hangen, en ook straks op 1 van de 3 fasen als je over bent naar 3 fasen. Die staan te koop tussen de EUR 175,- en 250,- Heb je een prima oplossing zou ik zeggen. Is ook maar de vraag of het nodig is te investeren in 3 fase.
Bedankt voor je bericht. Ik weet inderdaad dat je een 1 fase punt op een 3 fase aansluiting kan aansluiten inderdaad. Ik had meer zoiets, als ik een wallbox/laadpaal aanschaf dit met oog op de toekomst wellicht gelijk een 3 fase variant te nemen. Desondanks is wat jij schetst ook erg handig en vind ik het niet verkeerd om 1 fase toe te wijzen aan een 1 fase laadpaal zodat deze altijd vol belast kan worden zonder gedoe met load balancing etc. Ik denk dat ik voor het moment wel voor een degelijk buiten stopcontact ga ivm kostenbesparing. Voor een laadpaal zal ik een nieuwe groep moeten maken en mijn huidige meterkast zit helemaal vol, k zou dan een aanpassing moeten doen die mij tussen de € 150 en € 200 zal kosten. Daar bovenop nog een laadpaal en je zit al snel op € 400. Terwijl ik met een stopcontact voor max. € 50,- klaar ben en het volledig zelf kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Maar niet meer dan 12 A uit dat stopcontact halen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:43

ChillPascal

In the end...

Halverwege februari is bij mij een 11 kW lader geplaatst. Helaas bleek tijdens de installatie dat ik geen 3x25A aansluiting had, maar (slechts) een 1x35A huisaansluiting. Dit in tegenstelling tot wat mijn netleverancier mij telefonisch had doorgegeven.

Hoe dan ook is in Maart de aansluiting verzwaard naar 3x25A en zijn de klemmen van de Loadbalancer op F2 en F3 geplaatst.

Echter geeft mijn EV (Tesla Model 3 SR+) het onderstaande aan tijdens het laden en mijn vermoeden is dat dit niet helemaal correct is bij een 11 kW lader.
- 230 V
- 10/10A
- 47 km/u

De meter in de meterkast geeft een live-verbruik van ongeveer 8 á 9.5 kWh aan.

Klopt mijn vermoeden dat dit niet juist is?

EDIT:
Contact gehad met NewMotion. Mijn vermoedden kloptte. Bij de initiele installatie hebben ze de laadpaal afgeknepen, totdat de huisaansluiting verzwaard was. Dit restrictie wordt er deze week afgehaald.

[ Voor 13% gewijzigd door ChillPascal op 01-04-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
kameel30 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:45:
Voor een laadpaal zal ik een nieuwe groep moeten maken en mijn huidige meterkast zit helemaal vol, k zou dan een aanpassing moeten doen die mij tussen de € 150 en € 200 zal kosten. Daar bovenop nog een laadpaal en je zit al snel op € 400. Terwijl ik met een stopcontact voor max. € 50,- klaar ben en het volledig zelf kan doen.
Dan plaats je toch gewoon een extra verdeelkastje met de zekeringen voor de laadpaal naast je bestaande kast? (10-30 euro voor een kastje voor 8-12 modi).
Je verdeelkast aanpassen van 1f naar 3f gaat je iets meer kosten dan die extra verdeelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:40
Even een vraag aan experts, Stedin zou de omzetting van meterkast in gang moeten zetten, door corona is dat on hold gezet. Maar toen ik het woord laadpaal liet vallen gaven ze aan dat ik die beter eerst kon installeren en dat er een hoofdschakelaar in meterkast aangepast moest worden. Want anders zouden ze 2 draden over houden? Ik vond het een warrig verhaal, maar wat kan ik het beste doen? Laadpaal installeren en dan in eerste instantie op 1 fase laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
AnthonyR schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:06:
Even een vraag aan experts, Stedin zou de omzetting van meterkast in gang moeten zetten, door corona is dat on hold gezet. Maar toen ik het woord laadpaal liet vallen gaven ze aan dat ik die beter eerst kon installeren en dat er een hoofdschakelaar in meterkast aangepast moest worden. Want anders zouden ze 2 draden over houden? Ik vond het een warrig verhaal, maar wat kan ik het beste doen? Laadpaal installeren en dan in eerste instantie op 1 fase laden?
- Hoofdschakeler plaatsen voor 3 fase en zorgen dat meterkast voorbereid is voor 3 fase, inclusief verdeling van de groepen.
- Stedin langs laten komen voor aanpassen naar 3 fase en doorverbinding van de hoofdschakelaar eraf halen.
- Laadpaal laten installeren.

Dit is de gewenste volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
IvoB2 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:29:
[...]

Dan plaats je toch gewoon een extra verdeelkastje met de zekeringen voor de laadpaal naast je bestaande kast? (10-30 euro voor een kastje voor 8-12 modi).
Je verdeelkast aanpassen van 1f naar 3f gaat je iets meer kosten dan die extra verdeelkast.
Daar heb je wel een punt. Er zit alleen al een verdeelkast met 8 groepen en 2 als naast de basis die vrij oud is. Maar ja, het is nu toch al een zooitje in die meterkast. Totdat ik de hele boel grondig aanpak is het wel een optie er nog een verdeelkastje bij te plaatsen. Ik zie dat die ook bestaan voor 4 modi, dan kan ik er vrij eenvoudig 2 groepen bijplaatsen. Zal wel wat meer kosten dan € 30 voor 2 groepen en een als. Alleen een als is al gauw € 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Vergeet niet dat je een Type B ALS nodig hebt, die is een heel stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Heeft iemand van jullie ervaring met Total eDrive? Ik wil er wel klant worden (heb je die prijzen gezien?), maar een offerte komt niet echt. :/

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zie https://laadpastop10.nl. Je levert jezelf helemaal over aan Total, ook je thuis omgeving wordt overgezet naar Total. Wil je dat? Volgens mij is het in dit topic al een paar keer aan de orde geweest, gebruik de zoekfunctie.

[ Voor 77% gewijzigd door daemonix op 01-04-2020 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ja thanks, die ken ik. Mijn 'hebben jullie die prijzen gezien?' was meer bedoeld als guys, vet goedkoop! bedoeld dan iets anders. En het probleem dat ik met ze heb is niet de prijs, maar dat ik heb gevraagd om klant te worden, maar zij er niet echt haast mee lijken te maken.. Ik kan bij mij in de buurt (binnen 10min rijden in principe) niet echt laden, dus een laadpaal zou wel fijn zijn ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Bomen, bos.. Ik ga me in dat andere topic melden.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Floor-is schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:56:
[...]

Bomen, bos.. Ik ga me in dat andere topic melden.
In dat linkje staat de waarschuwing...

Pagina: 1 ... 9 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen