Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 04-05 12:14
kameel30 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:52:
[...]

Daar heb je wel een punt. Er zit alleen al een verdeelkast met 8 groepen en 2 als naast de basis die vrij oud is. Maar ja, het is nu toch al een zooitje in die meterkast. Totdat ik de hele boel grondig aanpak is het wel een optie er nog een verdeelkastje bij te plaatsen. Ik zie dat die ook bestaan voor 4 modi, dan kan ik er vrij eenvoudig 2 groepen bijplaatsen. Zal wel wat meer kosten dan € 30 voor 2 groepen en een als. Alleen een als is al gauw € 40.
Tja zal wel aan mij liggen maar ik begrijp echt niet dat als je een EV van een paar 10-duizenden euro gaat kopen of voor honderden euro met maand gaat leasen je voor de elektrische veiligheid dan gaat kniezen op een paar tientjes. Het is een eenmalige investering in je eigen veiligheid.

[Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 01-04-2020 18:23]

• kameel30
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23-05 16:01
IvoB2 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:20:
[...]

Tja zal wel aan mij liggen maar ik begrijp echt niet dat als je een EV van een paar 10-duizenden euro gaat kopen of voor honderden euro met maand gaat leasen je voor de elektrische veiligheid dan gaat kniezen op een paar tientjes. Het is een eenmalige investering in je eigen veiligheid.
Waarom ik nu niet te veel wil investeren heb ik uitgelegd in mijn eerste post hieromtrent, wellicht heb je die niet gelezen. Ik zoek nu even een oplossing voor een half jaar tot een jaar en ben daarin, zoals ik alles wat ik aanschaf, kostenbewust. Ik vind het zonde om honderden euro's uit te geven voor iets dat ik niet nodig heb.

Los daarvan vind ik het overigens wat ver gaan om door een wat rommelige meterkast (door de 2 en mogelijk straks 3 losse verdeelkasten ipv 1 grote) gelijk te stellen dat ik wil besparen op mijn eigen veiligheid. Of het nou mooi is of niet het wordt uiteraard keurig netjes aangesloten.

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 05:57
Inspired schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:16:
[...]

- Hoofdschakeler plaatsen voor 3 fase en zorgen dat meterkast voorbereid is voor 3 fase, inclusief verdeling van de groepen.
- Stedin langs laten komen voor aanpassen naar 3 fase en doorverbinding van de hoofdschakelaar eraf halen.
- Laadpaal laten installeren.

Dit is de gewenste volgorde.
Die laadpaal kan je gelijk met het aanpassen van de meterkast naar 3f laten installeren. Hoeft echt niet later nog eens een monteur voor terug te komen.

Fase 2 en 3 in de groepenkast los laten en je kan zelfs direct al laden met 3,7 kw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
kameel30 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:01:
[...]

Waarom ik nu niet te veel wil investeren heb ik uitgelegd in mijn eerste post hieromtrent, wellicht heb je die niet gelezen. Ik zoek nu even een oplossing voor een half jaar tot een jaar en ben daarin, zoals ik alles wat ik aanschaf, kostenbewust. Ik vind het zonde om honderden euro's uit te geven voor iets dat ik niet nodig heb.
Ok,

Maak een groep vrij, leg alvast 3 fasenkabel en netwerk naar een goed buitenstopcontact.
Sluit daar je stekkerlader op aan. Uurtje of 10 laden is plm 120km rijbereik erbij.

Wise enough to play the fool

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Nu online
Makrolon schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:11:
[...]

Die laadpaal kan je gelijk met het aanpassen van de meterkast naar 3f laten installeren. Hoeft echt niet later nog eens een monteur voor terug te komen.

Fase 2 en 3 in de groepenkast los laten en je kan zelfs direct al laden met 3,7 kw
Dat kan zeker. Maar ging er even vanuit dat de paal in opdracht van een LM komt. Antwoord van Stedin klopt in ieder geval niet. Ze kunnen gewoon eerst komen.

• Mesque
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 07:53
Ik heb binnenkort het ‘geluk’ een eigen parkeerplek te hebben en wil graag ook een laadpaal laten installeren. Ik kan dit via mijn werkgever laten regelen via evbox, dit kost mij EUR 1600 in extra eigen bijdrage leasetarief (dit is ex installatie). Ik zou de laadpaal na de lease termijn in bezit krijgen.

Wat ik mij afvraag, is dit een prima deal aangezien ik effectief slechts 60% van de laadpaal betaal of kan dit veel goedkoper? Vereiste is wel dat de paal koppeling moet kunnen maken met de evbox druppel, de Tesla laadpaal kan ik dus bijvoorbeeld niet gebruiken.

• Spockz
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 06-05 09:05

Spockz

Live and Let Live

Mesque schreef op woensdag 1 april 2020 @ 23:31:
Ik heb binnenkort het ‘geluk’ een eigen parkeerplek te hebben en wil graag ook een laadpaal laten installeren. Ik kan dit via mijn werkgever laten regelen via evbox, dit kost mij EUR 1600 in extra eigen bijdrage leasetarief (dit is ex installatie). Ik zou de laadpaal na de lease termijn in bezit krijgen.

Wat ik mij afvraag, is dit een prima deal aangezien ik effectief slechts 60% van de laadpaal betaal of kan dit veel goedkoper? Vereiste is wel dat de paal koppeling moet kunnen maken met de evbox druppel, de Tesla laadpaal kan ik dus bijvoorbeeld niet gebruiken.
Ik heb net een offerte gekregen voor een TNM Advanced paal inclusief installatie voor €1600.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
5d3 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• eltron
  • Laatst online: 27-05 23:56
@Spockz en @Mesque 1600 incl installatie is dus al beter dan excl installatie.
Als dit bedrag incl. btw is dan moet de werkgever dat kunnen verrekenen en daalt het bedrag naar ca. 1300 ofwel netto bijdrage van ca 16/mnd (gerekend over 48mnd). Dat is te overzien m.i.
In elk geval ook afspreken dat de paal dan daarna van jou is aangezien je hem dan helemaal hebt betaald, en dus ook de bijdrage daarna weer vervalt. Je kunt ook een langere termijn en daarmee een lager maandbedrag afspreken, zelfs langer dan leasetermijn, er van uitgaande dat je EV zult blijven rijden ook bij volgende auto.

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• Inspired
  • Nu online
Installatie is natuurlijk erg afhankelijk van de situatie thuis. Daarbij is EUR 1600,- met installatie wel weinig. Hier komt neem ik aan nog abonnement en eventueel LB bij.

Mijn offerte;

TNM Paal 1029,-
Installatie 990,- (10 meter graven waarvan 10 meter ook door bestrating.)
Zorgeloos laden 480,- (60 x 8,-)
DLB 248,- (60 x 4,13)
Verlengde garantie 3 jaar 300,-
3-fase module LB 82,-

(Alles ex BTW ook nog.)

Bij mij gewoon allemaal in budget dus boeide me verder niet zo.

• eltron
@Inspired Dat onderstreept inderdaad maar weer dat het individueel maatwerk is en dat de kosten uiteen kunnen lopen van enkele honderden tot enkele duizenden Euro.

Ik heb mijn Zappi gewoon zelf aan de muur geschroefd en was dus incl installatie en 12m kabel en MID meter, iets van 1.250 kwijt. incl btw, geen gedoe met extra kosten abonnement en DLB.

• Inspired
  • Nu online
eltron schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:42:
@Inspired Dat onderstreept inderdaad maar weer dat het individueel maatwerk is en dat de kosten uiteen kunnen lopen van enkele honderden tot enkele duizenden Euro.

Ik heb mijn Zappi gewoon zelf aan de muur geschroefd en was dus incl installatie en 12m kabel en MID meter, iets van 1.250 kwijt. incl btw, geen gedoe met extra kosten abonnement en DLB.
Ik had persoonlijk liever gewoon een TWC gehad met aparte kWh meter. Had ik zelf ook nog wel kunnen installeren. Maar goed, voor de WG geen optie helaas. Ik heb verder geen eigen bijdrage dus heb er verder maar geen punt van gemaakt.

• kameel30
daemonix schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:12:
Vergeet niet dat je een Type B ALS nodig hebt, die is een heel stuk duurder.
Voor een buiten stopcontact in combinatie met granny charger op 10A? Ik kan mij voorstellen dat het wel handig is als je meer dan 16A per fase gaat laden

Of bedoelde je dat ik een type B ALS later nodig zal hebben als ik de hele boel grondiger aan wil pakken?

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
kameel30 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:09:
[...]

Voor een buiten stopcontact in combinatie met granny charger op 10A? Ik kan mij voorstellen dat het wel handig is als je meer dan 16A per fase gaat laden

Of bedoelde je dat ik een type B ALS later nodig zal hebben als ik de hele boel grondiger aan wil pakken?
Je hebt een type B ALS later nodig als je de boel beter aanpakt. Een ALS heeft op zich niets te maken met de stroom btw, hij moet alleen grotere stromen dan je automaat toelaten. De automaat is daarbij overigens ook verplicht, alamat met type B bestaat niet voor zover hier bekend. ;)

Ik ga er maar even van uit dat je geen ouderwetse stoppen gaat toepassen trouwens. ;)

[Voor 6% gewijzigd door daemonix op 03-04-2020 12:15]

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• kameel30
daemonix schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:15:
[...]

Je hebt een type B ALS later nodig als je de boel beter aanpakt. Een ALS heeft op zich niets te maken met de stroom btw, hij moet alleen grotere stromen dan je automaat toelaten. De automaat is daarbij overigens ook verplicht, alamat met type B bestaat niet voor zover hier bekend. ;)

Ik ga er maar even van uit dat je geen ouderwetse stoppen gaat toepassen trouwens. ;)
Ja ik ken het principe van de ALS inderdaad. Maar bedankt voor de tip, ik wist niet dat een type B benodigd was, ik zie het nu overigens op Vekto.nl. Ik zal tzt overigens een elektricien inschakelen hoor, voor een goede samenstelling en installatie.

• daemonix
  • Niet online
Helaas zijn niet alle elektriciens even goed op de hoogte. Vertrouwen is goed, controle is beter.
Er zijn ook laadpalen die de type B al hebben ingebouwd of een 6 mA verklaring hebben. In dat geval is type B niet nodig.

[Voor 38% gewijzigd door daemonix op 03-04-2020 12:25]

• kameel30
daemonix schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:23:
Helaas zijn niet alle elektriciens even goed op de hoogte. Vertrouwen is goed, controle is beter.
Er zijn ook laadpalen die de type B al hebben ingebouwd of een 6 mA verklaring hebben. In dat geval is type B niet nodig.
Ja, die ervaring heb ik helaas in vele branches, je moet overal bij zijn, je kunt niet altijd uitgaan van bepaalde logica of netheid in afwerking.

• daemonix
  • Niet online
Vraag voor de kenners:

Mogen er nu wel of niet 2 EV laadpalen op 1 type B ALS als die op verschillende fases zitten (enkelfase laadpalen)? En bij 3 fase aansluitingen?

Ik kreeg de indruk dat iedere laadpaal op een eigen type B moet als ze 3 fase aangesloten zijn.

• Makrolon
  • Laatst online: 05:57
daemonix schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:12:
Vraag voor de kenners:

Mogen er nu wel of niet 2 EV laadpalen op 1 type B ALS als die op verschillende fases zitten (enkelfase laadpalen)? En bij 3 fase aansluitingen?

Ik kreeg de indruk dat iedere laadpaal op een eigen type B moet als ze 3 fase aangesloten zijn.
Een 1 fase eindgroep mag sowieso niet achter een 3 fase als.

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 21:57

Bart ®

Moderator Spielerij

I make the fucking Wooshnoise!

daemonix schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:12:
Vraag voor de kenners:

Elk laadpunt moet zijn eigen aardlekbeveiliging hebben.

Aldus de NEN 1010.

[Voor 7% gewijzigd door Bart ® op 04-04-2020 22:25]

I have the cape.

• daemonix
  • Niet online
Bart ® schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:20:
[...]

Elk laadpunt moet zijn eigen aardlekbeveiliging hebben.

[Afbeelding]
Aldus de NEN 1010.
Fijn. Kost weer wat extra. ;) Kunnen we rekening mee gaan houden in ons nieuwe huis.

[Voor 8% gewijzigd door daemonix op 04-04-2020 23:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eltron
daemonix schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 23:22:
[...]
Fijn. Kost weer wat extra. ;) Kunnen we rekening mee gaan houden in ons nieuwe huis.
Dat valt wel mee als je laadpaal neemt met ingebouwde DC lekstroombeveiliging. :)
Maar je neemt wellicht huidige paal/palen mee waar dat niet in zit(?).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
eltron schreef op zondag 5 april 2020 @ 08:22:
[...]

Dat valt wel mee als je laadpaal neemt met ingebouwde DC lekstroombeveiliging. :)
Maar je neemt wellicht huidige paal/palen mee waar dat niet in zit(?).
Precies. Tenminste 1 laadpaal moet mee, de EVBox. Ik heb geen idee of het daar in zit. De Zappi kunnen we vervangen door het nieuwe model en de oude met het huis mee verkopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:35
Makrolon schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:16:
[...]

Een 1 fase eindgroep mag sowieso niet achter een 3 fase als.
Is dat recent aangepast :? Ik weet niet beter dat in het verleden vaak zat verdeelkasten werden geplaatst met 3f aardlek en gewoon 1f groepen erachter :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:07

timovd

Voorsprong door techniek

Maar dan zit die verdeelkast achter een aardlekautomaat.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
ybos schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:43:
[...]

Is dat recent aangepast :? Ik weet niet beter dat in het verleden vaak zat verdeelkasten werden geplaatst met 3f aardlek en gewoon 1f groepen erachter :?
Zo zit de groepenkast bij ons wel in elkaar. stuk of 12 (waarvan 1 3 fasegroep) groepen op 3 ALS'en inclusief de EV groepen...

Snapte die elektricien er dan zo weinig van? Vorig jaar de enkelfase EV groepen toegevoegd aan 3 fase ALS, niet eens type B. Huis is van 2012.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:35
daemonix schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:46:
[...]

Zo zit de groepenkast bij ons wel in elkaar. stuk of 12 (waarvan 1 3 fasegroep) groepen op 3 ALS'en inclusief de EV groepen...

Snapte die elektricien er dan zo weinig van? Vorig jaar de enkelfase EV groepen toegevoegd aan 3 fase ALS, niet eens type B. Huis is van 2012.
Volgens mij mag het gewoon.
Type B ALS kan ik me voorstellen dat een hoop elektriciens dit (nog) niet weten.

• Niro-E
  • Laatst online: 28-05 13:07
Voor bezitters van een 1 fase AC ladende EV, en een thuisaansluiting met 3x25A, die toch graag op 7,4kW willen laden:

https://ferroamp.com/en/ace-2/

Deze sluit je op de 3 fasen aan, en zal de belasting op een enkele fase verdelen over de andere fasen.
Hoe ze hierbij omgaan met selectiviteit is me nog even onduidelijk. (een actieve fase balanceerder is nergens benoemd in de normen voor zover ik weet)

Deze is overigen ook direct te koppelen met DC zijde van zonnepanelen en thuisopslag. Ziet er veelbelovend uit.

• eltron
Niro-E schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:41:
Voor bezitters van een 1 fase AC ladende EV, en een thuisaansluiting met 3x25A, die toch graag op 7,4kW willen laden:

https://ferroamp.com/en/ace-2/

Deze sluit je op de 3 fasen aan, en zal de belasting op een enkele fase verdelen over de andere fasen.
Hoe ze hierbij omgaan met selectiviteit is me nog even onduidelijk. (een actieve fase balanceerder is nergens benoemd in de normen voor zover ik weet)

Deze is overigen ook direct te koppelen met DC zijde van zonnepanelen en thuisopslag. Ziet er veelbelovend uit.
Interessant wat betreft techniek. Ben wel benieuwd of het ook in NL wordt ondersteund en wat prijskaartje is. Het verschil tussen 5,7kW of 7,4kW laden is niet heel groot en als je 10u of meer tijd hebt om te laden niet zo relevant. Oftewel het zou behoorlijk goedkoop moeten zijn om ook financieel interessant te zijn.

Er zijn ook nog andere oplossingen om meerdere fasen te combineren om zo sneller te laden, o.a. Ratio heeft zoiets meen ik en je hebt nog de magnum smart charger. Die laatste is zelfs mobiel en zou interessant kunnen zijn om met 7,4 kW te kunnen laden aan een 11kW paal. Dan kan het wel relevant zijn als je bijvoorbeeld maar 2u tijd hebt, is het verschil tussen 3,7kW (1 fase) of 7,4kW significant. Een kleine 100km er bij of een kleine 50km er bij.

[Voor 3% gewijzigd door eltron op 07-04-2020 11:44]

• Niro-E
eltron schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:42:
[...]

Interessant wat betreft techniek. Ben wel benieuwd of het ook in NL wordt ondersteund en wat prijskaartje is. Het verschil tussen 5,7kW of 7,4kW laden is niet heel groot en als je 10u of meer tijd hebt om te laden niet zo relevant. Oftewel het zou behoorlijk goedkoop moeten zijn om ook financieel interessant te zijn.

Er zijn ook nog andere oplossingen om meerdere fasen te combineren om zo sneller te laden, o.a. Ratio heeft zoiets meen ik en je hebt nog de magnum smart charger. Die laatste is zelfs mobiel en zou interessant kunnen zijn om met 7,4 kW te kunnen laden aan een 11kW paal. Dan kan het wel relevant zijn als je bijvoorbeeld maar 2u tijd hebt, is het verschil tussen 3,7kW (1 fase) of 7,4kW significant. Een kleine 100km er bij of een kleine 50km er bij.
Prijskaartje ligt in zweden rond de 2400 euro.

5,4kW redt je alleen op 25A volledig, en ben je in principe niet meer selectief. met je hoofdzekering. Dat kan een keuze zijn, maar is volgens de norm niet toegestaan. (ook niet met load balancer, wat je veel tegenkomt als argument, maar dat heeft niets met selectiviteit te maken, en ook geldt selectiviteit niet alleen voor smeltpatronen wa je vaak hoort)

Het is een dure oplossing voor een beetje extra, dat is een feit, maar mochten er gevallen zijn (bijv. in een VVE) waar meerdere laders nodig zijn, dan wordt dit wel interessant.

De andere opties, zoals de magum smart charger combineren eigenlijk 2 fases aan elkaar, Dit werkt wel, maar zorgt voor een enorme fase onbalans in het net.

maar zoals gezegd, de echte voordelen zittn hem in de combinatoe met zonnepanelen en thuisopslag.

• daemonix
  • Niet online
Is het ding wel toegestaan in Nederland? Het lijkt bijzonder interessant voor ons, heb de use case hiervoor.

@Niro-E Loadbalancing heeft wel degelijk met selectiviteit te maken. De loadbalancing zorgt er namelijk voor dat de schakeling selectief is oftewel nooit boven de max afname kan komen.

Heb je een verwijzing dat loadbalancing niet mag om selectiviteit te bereiken?

• Niro-E
daemonix schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:11:
Is het ding wel toegestaan in Nederland? Het lijkt bijzonder interessant voor ons, heb de use case hiervoor.

@Niro-E Loadbalancing heeft wel degelijk met selectiviteit te maken. De loadbalancing zorgt er namelijk voor dat de schakeling selectief is oftewel nooit boven de max afname kan komen.

Heb je een verwijzing dat loadbalancing niet mag om selectiviteit te bereiken?
Selectiviteit heeft niets met afname of vermogen te maken. Selectivitet wil zeggen dat je hoofdzekering nooit aangesproken mag worden door een te grote belasting of kortsluiting in een enkele groep zonder dat de beveiliging van die groep eerst afschakeld. Een kortsluiting kan nog steeds (ook met load balancer) ervoor zorgen dat je hoofdzekering trip zonder dat de voorliggende beveiliging tript. Selectiviteit wil volgens de norm zoveel zeggen, dat de afschakelcurves van de hoofdbeveiliging en de onderliggende beveiliing elkaar met zowel de thermisch, als magnetische afschakelcurves elkaar nergens mogen overlappen. (is vaak aangegeven op datasheet van een beveiligingsautomaat) En een load balancer veranderd alleen de belasting, en veranderd niet de afschakelcurves. Ook veranderd een load balancer niets aan kortsluitstromen en tijdsduur daarvan.

Loadbalancing zorgt er enkel voor dat het totaal aan stromen van de verschillende groepen op en of meerdere fases niet boven de hoofdzekering komt, het is geen middel (ook al werkt het wel)
Vandaar dat ik me ook hardop afvroeg of een apparaat als deze Ferroamp Energyhub binnen de norm wel zou mogen, je kunt dan ineens 32A achter een 20A groep hangen. Het e.e.a. is dus afhankelijk hoe deze een eventuele kortsluitstroom door de Hub heen, en richting de hoofdzeering weet te beveiligen.

• daemonix
  • Niet online
Je begrijpt de werking van loadbalancing niet. Het is een innovatieve manier om te zorgen dat er juist wel selectiviteit wordt bereikt.

Ik vroeg om een bron, heb je die? Wat ik nu zie is alleen je mening.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niro-E
daemonix schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:36:
Je begrijpt de werking van loadbalancing niet. Het is een innovatieve manier om te zorgen dat er juist wel selectiviteit wordt bereikt.

Ik vroeg om een bron, heb je die? Wat ik nu zie is alleen je mening.
Sorry, maar je zit mis. Loadbalancing is een innovatieve manier om ervoor te zorgen dat je meerdere (selectieve groepen, dus bijv. 16/20A achter een 25A) kan toevoegen, met samen een totale piek belasting groter dan de hoofdzekering) groepen zwaarder kunt belasten dan de hoofdzekering is. Je mag dus wel meerdere 16/20A automaten toevoegen onder een enkele 25A automaat, en door een load balancer kun je deze gelijktijdig zwaarder belasten zonder dat de hoofdzekering tript. Het is echter niet zo dat je hierdoor een grotere automaat mag kiezen die niet selectief is met de hoofzekering.

Uit de NEN1010:
710.535.1 Selectiviteit tussen beveiligingstoestellen tegen overstroom

Selectiviteit moet zijn gewaarborgd: bij een kortsluiting in een eindgroep mogen de ingaande stroomketens
van de voorliggende schakel- en verdeelinrichting niet worden onderbroken.

Zoals gezegd, een load balancer is geen bescherming tegen kortsluiting. Als je je kabel naar je laadpaal zou doorknippen terwijl deze in bedrijf is, load balancer of niet, zal je hoofdzekering kunnen trippen i.p.v. je ladpaal beveiliging.

Ook op deze site staat interresante info.
https://www.ew-installati...iviteit-van-beveiligingen

In de NEN1010: 722 - specifiek voor EV laadstations: 722.535.3 Selectiviteit tussen toestellen voor aardlekbeveiliging

Waar dit nodig is voor de bedrijfszekerheid van de stroomvoorziening, moet de selectiviteit in stand worden
gehouden tussen het toestel voor aardlekbeveiliging dat een aansluitpunt beschermt en het stroomopwaarts
geplaatste toestel voor aardlekbeveiliging.

Voor de gevraagde gelijktijdigheid (normaal moet 1 worden gehanteerd):
722.311 Hoogste gevraagde vermogen en gelijktijdigheidsfactor

Overwogen moet worden dat bij normaal gebruik elk afzonderlijk aansluitpunt wordt gebruikt met de eraan
toegekende stroom

OPMERKING Bij deze toepassing is de vermogensfactor van de eindgroep die het aansluitpunt voedt (bijvoorbeeldde contactdoos) gelijk aan 1.

Omdat alle aansluitpunten van de installatie tegelijk kunnen worden gebruikt, moet de gelijktijdigheidsfactor
van de distributieketen worden gelijkgesteld aan 1. Deze factor mag echter worden gereduceerd bij
aanwezigheid van een regelsysteem voor de belasting.

Dit zegt dus dat een regeling (load balancer) gebruikt wordt als oplossing om de gelijktijdigheid te reduceren, en niets over selectiviteit.

ps. Ik begrijp wel degeljik hoe een load balancer werkt... en als een engineer met 12 jaar elektrotechnische opleiding en 15 jaar werkervaring in het vak heeft mijn "mening" wel enigzins waarde.

[Voor 3% gewijzigd door Niro-E op 07-04-2020 13:01]

• daemonix
  • Niet online
De NEN 1010 is dubbel te interpreteren. Nogmaals, een bron graag, niet jouw interpretatie (of de mijne, dat is net zo goed een interpretatie). Je kunt loadbalancing prima uitleggen als selectiviteit zoals bedoeld door NEN 1010.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Niro-E
daemonix schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:05:
De NEN 1010 is dubbel te interpreteren. Nogmaals, een bron graag, niet jouw interpretatie (of de mijne, dat is net zo goed een interpretatie). Je kunt loadbalancing prima uitleggen als selectiviteit zoals bedoeld door NEN 1010.
Ben ik niet met je eens.

"Selectiviteit moet zijn gewaarborgd: bij een kortsluiting in een eindgroep mogen de ingaande stroomketens
van de voorliggende schakel- en verdeelinrichting niet worden onderbroken."

Nogmaals, een load balancer beschermt niet tegen kortsluiting in een onderliggende groep (zoals je EV lader)
Dus bovenstaande regel/richtlijn wordt volledig overtreden, andere interpretatie is niet mogelijk. Je kunt me niet geloven, maar dan moet je maar eens een volle sluiting maken en kijken wat er gebeurt.

Een load balancer meet de actuele stroomsterkte in een bepaald circuit, en zal de stroomsterkte naar de laadpaal reduceren om zo niet boven de max. ingestelde stroomsterkte te komen als totaal. prachtig, maar bij een kortsluting (wat in enkele milliseconden plaatsvindt) zal er gewoon een paar 100 ampere gaan lopen door het circuit. Als beide beveiligingen 25A zijn, met een zelfde of vergelijkbare uitschakelcurve dan is het muntje wisselen welke er gaat uitschakelen. (deze is bij C kar. 5 tot 10x de beveiligde stroomsterkte)

• Niro-E
daemonix schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:05:
Maar ter zijde.. bronnen duidelijker als de norm zelf zijn er niet zomaar (tenzij je nog meer meningen aan de discussie wilt toevoegen)

Dus heb ik met een bedrijf contact gezocht die 100-den inspecties per jaar van groote tot kleine installaties, waaronder ook EV laders in parkeergarages en grote zonnestroom installaties doen. Veelal zijn bij deze installaties de inspecties verplicht door de verzekeraars, en deze mensen weten alle ins en uit''s van de betreffende regelgeving. https://e-ii.nl/nl/installatie-inspectie.html

Je hoort het als ik antwoord heb.

• daemonix
  • Niet online
Top!

• Kymoza
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 28-05 22:47
Kymoza schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:18:
Op aanraden van mijn installateur stelt hij de wallbox pulsar plus van 22 Kw voor.
Die kan momenteel aangesloten worden op 1 fase en tegelijkertijd is die reeds in orde voor de latere 3 fasige aansluiting.
Op 1 fase aangesloten zou die wallbox (22 Kw) dezelfde capaciteit leveren als de 1 fasige lader van 7,4 Kw.
Dan doen we dit maar.

PS: onze zekeringskast heeft een hoofdzekering van 63A. Ruim voldoende volgens de installateur.
Dit is toch mogelijk hoop ik?

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

Kymoza schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:01:
[...]

Dit is toch mogelijk hoop ik?
Als jij 32A over hebt aan vermogen, en een 32A groep beschikbaar hebt, dan kan het.

I have the cape.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

Niro-E schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:14:
[...]

Ben ik niet met je eens.

"Selectiviteit moet zijn gewaarborgd: bij een kortsluiting in een eindgroep mogen de ingaande stroomketens
van de voorliggende schakel- en verdeelinrichting niet worden onderbroken."

Nogmaals, een load balancer beschermt niet tegen kortsluiting in een onderliggende groep (zoals je EV lader)
Dus bovenstaande regel/richtlijn wordt volledig overtreden, andere interpretatie is niet mogelijk. Je kunt me niet geloven, maar dan moet je maar eens een volle sluiting maken en kijken wat er gebeurt.

Een load balancer meet de actuele stroomsterkte in een bepaald circuit, en zal de stroomsterkte naar de laadpaal reduceren om zo niet boven de max. ingestelde stroomsterkte te komen als totaal. prachtig, maar bij een kortsluting (wat in enkele milliseconden plaatsvindt) zal er gewoon een paar 100 ampere gaan lopen door het circuit. Als beide beveiligingen 25A zijn, met een zelfde of vergelijkbare uitschakelcurve dan is het muntje wisselen welke er gaat uitschakelen. (deze is bij C kar. 5 tot 10x de beveiligde stroomsterkte)
Je zit nu zelf je eigen interpretatie aan de NEN 1010 te geven. Artikel 710 gaat over Medisch Gebruikte Ruimten. Ik weet natuurlijk niet waar jij je laadpaal hebt staan, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat daar operaties worden uitgevoerd.

Voor wat betreft selectiviteit in je installatie voor EV-charging, geldt het volgende:
Waar dit nodig is voor de bedrijfszekerheid van de stroomvoorziening

Als dit dus niet nodig is voor de bedrijfszekerheid, hoef je niet selectief te zijn. Ergo, als jij het niet erg vindt als je koffiezetapparaat uitvalt omdat de automaat van je laadpaal niet selectief is ten opzichte van je hoofdzekering, dan hoeft die automaat niet selectief te zijn.

Overigens is de NEN 1010 wel degelijk op genoeg punten dubbel te interpreteren hoor. Maar ik ben het wel met je eens dat een loadbalancer niets toevoegt qua selectiviteit.

[Voor 4% gewijzigd door Bart ® op 07-04-2020 20:47]

I have the cape.

• daemonix
  • Niet online
Dank je @Bart ®

• conbla
  • Laatst online: 16:52
Ga waarschijnlijk een Wallbox Pulsar kopen voor mijn E-Niro 2020.
Ik ben alleen nog aan het twijfelen tussen de Pulsar & Pulsar plus, waarbij het voornaamste verschil eigenlijk de DC lekstroom beveiliging is.
https://wallbox.com/nl_nl...ype-2-5m-11kw-drie-fasige
https://wallbox.com/nl_nl/pulsar-type-2-5m-11kw-drie-fasige

Ik vind het lastig in te schatten of de lekstroom beveiliging nodig is. Zijn er kenmerken aan het huis waarbij dit persé nodig is?
Woon in een nieuwbouwhuis van 6j oud waar al 3F aanwezig is.

• daemonix
  • Niet online
Ja, het is perse nodig want het is een EV. :+

Bij een EV en bij zonnepanelen is of een 6 mA verklaring of een type B ALS verplicht. Het is dus handig als die in de laadpaal zit.

• Inspired
  • Nu online
DC lekstroom is verplicht. Dus zou de plus nemen. Of een andere paal. :) Zappi v2 lijkt wat voordeliger, met name als je LB wilt. Kan wel handig zijn bij 3x25. Bij mij schakelt hij nog wel eens terug.

[Voor 60% gewijzigd door Inspired op 07-04-2020 20:37]

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

conbla schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:26:
Ik ben alleen nog aan het twijfelen tussen de Pulsar & Pulsar plus, waarbij het voornaamste verschil eigenlijk de DC lekstroom beveiliging is.

Ik vind het lastig in te schatten of de lekstroom beveiliging nodig is. Zijn er kenmerken aan het huis waarbij dit persé nodig is?
Het is per se nodig; als het niet in je lader ingebouwd zit, moet het in je aardlekbeveiliging zitten (waardoor die dus van het type B moet zijn). Dit staat overigens gewoon in de OP, dus ik snap niet waarom dat lastig in te schatten is...

[Voor 3% gewijzigd door Bart ® op 07-04-2020 20:37]

I have the cape.

• eltron
conbla schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:26:

Beetje vaag apparaat die Wallbox, ik word althans niet goed wijs uit de info in beide links. Ook al of niet DC lekstroombeveiliging is mij niet duidelijk. Is in elk geval wel nodig.
De Kia staat niet in de lijst met suitable vehicles. Het zusje Hyundai Kona wel, dus misschien werkt het toch. Maar waarom zou je risico nemen?
Kabel van 5m is niet al te veel, maar als het genoeg is geen probleem.
Zijn er mensen die dit apparaat hebben en ervaringen kunnen melden?

• conbla
Heb de vermelding van de lekstroom beveiliging in de OP inderdaad gemist. Duidelijk.

Suitable vehicle lijst was niet volledig volgens de sales afdeling inderdaad, E-Niro wordt gewoon ondersteund.

• daemonix
  • Niet online
Maar waarom niet een Zappi of een Fivari? Er valt niet veel in te stellen aan die Wallbox zo te zien.

• conbla
daemonix schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:54:
Maar waarom niet een Zappi of een Fivari? Er valt niet veel in te stellen aan die Wallbox zo te zien.
Zolang er 11kw kan worden geladen en ik basale inzage heb in het verbruik, is het voor mij al snel prima voor zover ik nu kan beoordelen. Ik hoef niet te verrekenen, dus SIM niet nodig.
Prijs en uitstraling is dus voor mij eigenlijk belangrijker en ik moet zeggen dat die Fivari apparaten niet echt aantrekkelijk zijn, daarnaast zijn die Wallbox apparaten vrij schappelijk geprijsd.

• Niro-E
Bart ® schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:22:
[...]
Je zit nu zelf je eigen interpretatie aan de NEN 1010 te geven. Artikel 710 gaat over Medisch Gebruikte Ruimten. Ik weet natuurlijk niet waar jij je laadpaal hebt staan, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat daar operaties worden uitgevoerd.

Voor wat betreft selectiviteit in je installatie voor EV-charging, geldt het volgende:
Waar dit nodig is voor de bedrijfszekerheid van de stroomvoorziening

Als dit dus niet nodig is voor de bedrijfszekerheid, hoef je niet selectief te zijn. Ergo, als jij het niet erg vindt als je koffiezetapparaat uitvalt omdat de automaat van je laadpaal niet selectief is ten opzichte van je hoofdzekering, dan hoeft die automaat niet selectief te zijn.

Overigens is de NEN 1010 wel degelijk op genoeg punten dubbel te interpreteren hoor. Maar ik ben het wel met je eens dat een loadbalancer niets toevoegt qua selectiviteit.
Sorry, was niet de bedoeling specifiek artikel 710 te gebruiken. Ik zie dat bij artikel 535 die er over gaat, er staat "in bewerking" ga nog wel even achteraan wat daar hoort/komt te staan.

• Inspired
  • Nu online
conbla schreef op woensdag 8 april 2020 @ 07:38:
[...]

Zolang er 11kw kan worden geladen en ik basale inzage heb in het verbruik, is het voor mij al snel prima voor zover ik nu kan beoordelen. Ik hoef niet te verrekenen, dus SIM niet nodig.
Prijs en uitstraling is dus voor mij eigenlijk belangrijker en ik moet zeggen dat die Fivari apparaten niet echt aantrekkelijk zijn, daarnaast zijn die Wallbox apparaten vrij schappelijk geprijsd.
Je hebt ook geen LB nodig? Je laadt alleen 's nachts?

• conbla
Inspired schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:31:
[...]

Je hebt ook geen LB nodig? Je laadt alleen 's nachts?
Klopt. Koken nog op gas en de enige grootverbruikers zijn de droger en wasmachine, maar die worden niet gebruikt 's nachts.
Ik rij vrij weinig km's, max 100 per dag, dus zal wat laaduren betreft ook niet de hele nacht bezig zijn..

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20:15
Ik denk dat de meeste 3x25A aansluitingen zonder loadbalancing met 3x16A(11kW) laadpaal kunnen werken.
's nachts hebben mensen niet snel 9A (=2100W) op een fase in gebruik. Overdag ook niet.

Veel 3,7kW (1x16A) laadpalen zijn ook zonder LB geinstalleerd. En met uitzondering van een electrische CV en een warmtepomp zijn zware huishoudelijke verbruikers (wasmachine, vaatwasser, Qooker, Oven, Kookplaat) apparaten die kortdurend (paar minuten) een hoog vermogen vragen.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Inspired
  • Nu online
BarryH schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:32:
Ik denk dat de meeste 3x25A aansluitingen zonder loadbalancing met 3x16A(11kW) laadpaal kunnen werken.
's nachts hebben mensen niet snel 9A (=2100W) op een fase in gebruik. Overdag ook niet.

Veel 3,7kW (1x16A) laadpalen zijn ook zonder LB geinstalleerd. En met uitzondering van een electrische CV en een warmtepomp zijn zware huishoudelijke verbruikers (wasmachine, vaatwasser, Qooker, Oven, Kookplaat) apparaten die kortdurend (paar minuten) een hoog vermogen vragen.
Zeker, meeste tijd niet nodig. Maar ik zie mijn TNM paal wel degelijk regelmatig terugschakelen. Is LB nodig? Nee, maar wel makkelijk. Net zoals veel andere dingen makkelijk zijn in het leven tegenwoordig. :)

• jelmervb
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19-05 17:52
Toch snap ik het nog niet helemaal.

Ik heb een ioniq, dus volgens mij met een éénfase lader, en op dit moment éénfase aansluiting met max 35A
Volgens mij heb ik dan niet zoveel aan een 3-fasen aansluiting (3x25A), behalve dat ik in totaal veel meer Ampere's vrij heb t.o.v nu. Maar laden van mijn ioniq gaat dan gaat nooit sneller dan met 16A = 3.7KWh, toch?

Dan kan ik - met een lader met load balancing- toch net zo goed op één fase blijven? En zo ja,hoe zie ik dan wat mijn hoofdzekering is? En is het mogelijk/verstandig om die te laten ophogen naar bijv 32A, zodat ik met 25A kan laden?

Simpele vragen misschien, maar ik geloof dat ik -als kersverse EV-rijder- net het bos tussen de bomen door zie piepen maar nog niet veel meer...

• Inspired
  • Nu online
jelmervb schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:03:
Toch snap ik het nog niet helemaal.

Ik heb een ioniq, dus volgens mij met een éénfase lader, en op dit moment éénfase aansluiting met max 35A
Volgens mij heb ik dan niet zoveel aan een 3-fasen aansluiting (3x25A), behalve dat ik in totaal veel meer Ampere's vrij heb t.o.v nu. Maar laden van mijn ioniq gaat dan gaat nooit sneller dan met 16A = 3.7KWh, toch?

Dan kan ik - met een lader met load balancing- toch net zo goed op één fase blijven? En zo ja,hoe zie ik dan wat mijn hoofdzekering is? En is het mogelijk/verstandig om die te laten ophogen naar bijv 32A, zodat ik met 25A kan laden?

Simpele vragen misschien, maar ik geloof dat ik -als kersverse EV-rijder- net het bos tussen de bomen door zie piepen maar nog niet veel meer...
Je kunt beter op 1f blijven en een 7.2kW paal met load balancing nemen. Als er verder geen verbruik is kun je gewoon met 7.2kW laden.

• jelmervb
Dank je, dat dacht ik al. Maar moet ik dan mijn hoofdzekering laten vervangen?

• daemonix
  • Niet online
In principe kan een Ioniq met 32 A laden, maar daar is normaliter geen noodzaak voor. Onze Ioniq is ook met 16 A in 1 nacht van leeg naar vol.

Een 2020 model kan 3 fase laden, en heeft een 10 kWh grotere accu, die heeft met 16 A iets van 11 uur nodig om van leeg naar vol te gaan. Volgens mij nog steeds geen probleem. 's Avonds om 19.00 uur aan de lader en hij is om 7.00 uur 's morgens weer vol.

[Voor 47% gewijzigd door daemonix op 09-04-2020 12:58]

• jelmervb
daemonix schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:11:
Een 2020 model kan 3 fase laden, en heeft een 10 kWh grotere accu, die heeft met 16 A iets van 11 uur nodig om van leeg naar vol te gaan. Volgens mij nog steeds geen probleem. 's Avonds om 19.00 uur aan de lader en hij is om 7.00 uur 's morgens weer vol.
Ik heb een 2020 ioniq, maar dat klopt toch niet? kona wel, ioniq niet? of ben ik verkeerd voorgelicht bij de garage...

• daemonix
  • Niet online
Klopt, je hebt gelijk. De Ioniq laadt enkelfase. Volg het advies van @Inspired met een lader met loadbalancing, hoewel je met 16 A prima uit de voeten, uh, batterijen kunt. ;)

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 04-05 12:14
daemonix schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:11:
In principe kan een Ioniq met 32 A laden, maar daar is normaliter geen noodzaak voor. Onze Ioniq is ook met 16 A in 1 nacht van leeg naar vol.

Uiteraard is er in het tweede geval geen probleem als er al geen probleem is in het eerste geval. :)
Voor de gebruiker is het aantal bijgeladen kWh in een bepaalde tijdspanne het uitgangspunt. Niet of de (al dan niet grotere batterij) vol is. Een 10 kWh grotere accu-inhoud zal aan 16A even snel (zelfs sneller als hij later afknijpt) het vereiste aantal kWh bijladen als zijn kleinere broertje. Of hij dan wel of niet "vol" is maakt niet uit.

• daemonix
  • Niet online
Vanwege de range anxiety ga ik uit van het ergste geval: bijna lege accu naar vol. Dat lukt ruim met een Ioniq. Bij een Kona wordt dat een ander verhaal, en ik zal dan ook voor mezelf een 3x 35A moeten gaan regelen als ik verder van mijn werk ga wonen, of zekerheid hebben dat ik aan destination charging (liefst op 32 A, oftewel een 22 kW paal) kan doen.

• eltron
jelmervb schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:10:
Dank je, dat dacht ik al. Maar moet ik dan mijn hoofdzekering laten vervangen?
Nee, je kunt prima op 32A laden als je een hoofdzekering van 35A hebt. Dat vereist dan wel loadbalancing om te voorkomen dat je totale verbruik over de 35A heen gaat. Maar als je 's nachts laad en vrijwel alles staat uit, dan kom je wel in de buurt van die 32A (7,4 kW).

• jelmervb
Top, dan doe ik niets, behalve de laadpaal laten installeren op 1 fase en dan zie ik wel hoe snel ik in de praktijk oplaad. Heel erg bedankt allemaal!

• eltron
jelmervb schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:11:
Top, dan doe ik niets, behalve de laadpaal laten installeren op 1 fase en dan zie ik wel hoe snel ik in de praktijk oplaad. Heel erg bedankt allemaal!
PM: de laadpaalgroep zou dan installatieautomaat van 32A moeten hebben icm loadbalancing en de laadpaal moet beschikken over DC lekstroom beveiliging, anders is een aparte ALS met type B lekstroombeveiliging nodig.
(Als je de paal op een normale 16A aansluit dan klapt die er waarschijnlijk voortdurend uit als de auto op 32A probeert te laden).

[Voor 12% gewijzigd door eltron op 09-04-2020 19:21]

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 21:46
daemonix schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:53:
Vanwege de range anxiety ga ik uit van het ergste geval: bijna lege accu naar vol. Dat lukt ruim met een Ioniq. Bij een Kona wordt dat een ander verhaal, en ik zal dan ook voor mezelf een 3x 35A moeten gaan regelen als ik verder van mijn werk ga wonen, of zekerheid hebben dat ik aan destination charging (liefst op 32 A, oftewel een 22 kW paal) kan doen.
Of een aparte 1x40A aansluiting. Is stuk goedkoper dan een 3x35A aansluiting..

• eltron
Harvest2002 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:46:
[...]

Of een aparte 1x40A aansluiting. Is stuk goedkoper dan een 3x35A aansluiting..
Heb ik ook geprobeerd, maar dan moest ik ook een apart huis er naast zetten. Er is maar één aansluiting per huis toegestaan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 21:46
Ik hoefde er geen nieuw huis naast te zetten.Maar dat wist je volgens mij al.

Harvest2002 in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

• f.h
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 28-05 21:47
daemonix schreef op maandag 13 januari 2020 @ 07:41:
Ja, dat gaat minstens net zo goed, en nee, je verliest Domoticz niet. Met een telefoon splitter (1 pootje afknijpen, bij voorkeur die van de laadpaal) kun je beide voeden met informatie.

Zoek even welk pootje, ik meen nummer 6.
Ik heb sinds donderdag ook een laadpunt thuis (Alfen Single Pro-line 22kW met active load balacing via p1) en ik zit hier ook mee. Ik had op deze site gelezen dat ik 1 pootje moest afknijpen.

Ik had pootje 2 op de aansluiting van de energiemeter (een ICS-2000 van Kaku in mijn geval) afgeknepen. Nu vroeg ik me af waarom jij je voorkeur uitspreekt om juist die van de laadpaal af te knijpen?

• daemonix
  • Niet online
f.h schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:32:
[...]

Ik heb sinds donderdag ook een laadpunt thuis (Alfen Single Pro-line 22kW met active load balacing via p1) en ik zit hier ook mee. Ik had op deze site gelezen dat ik 1 pootje moest afknijpen.

Ik had pootje 2 op de aansluiting van de energiemeter (een ICS-2000 van Kaku in mijn geval) afgeknepen. Nu vroeg ik me af waarom jij je voorkeur uitspreekt om juist die van de laadpaal af te knijpen?
Langste kabel... Meeste verliezen.

• f.h
daemonix schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:39:
[...]

Langste kabel... Meeste verliezen.
Ah duidelijk, thanks.

Helaas maakt het voor mij geen verschil. Het laadpunt krijgt wel zowel direct als via de splitter signaal binnen van de slimme meter.
Echter zodra ik stekker 3 er bij plug krijgt het laadpunt geen signaal meer binnen, de energiemeter wel. De energiemeter doet het zowel als master en als slave (wat mij doet vermoeden dat ik wel de juiste pin loskoppel). Kabel- en poortcombinaties etc. heb ik geprobeerd.

Ben ik dan direct 'veroordeeld' tot dit soort splitters? Of zijn er nog andere tips.

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:38
f.h schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:10:
[...]

Ah duidelijk, thanks.

Helaas maakt het voor mij geen verschil. Het laadpunt krijgt wel zowel direct als via de splitter signaal binnen van de slimme meter.
Echter zodra ik stekker 3 er bij plug krijgt het laadpunt geen signaal meer binnen, de energiemeter wel. De energiemeter doet het zowel als master en als slave (wat mij doet vermoeden dat ik wel de juiste pin loskoppel). Kabel- en poortcombinaties etc. heb ik geprobeerd.

Ben ik dan direct 'veroordeeld' tot dit soort splitters? Of zijn er nog andere tips.
Ik heb niet helemaal terug gelezen. Je spreekt over stekker 3. Dan mag er maar 1 master zijn, de overige twee moeten een “losse” poot hebben zodat ze automatisch de slave rol gaan vervullen. Als je wat concept volgt en het werkt niet aan zitten er misschien teveel kabels aan waardoor er teveel weerstand op de output komt?

De master rol is een 5v signaal. Die kan je het beste zo kort mogelijk houden, bv naar de ICS.

De eerste keer knipte ik de splitter (praxis) verkeerd, spiegelbeeld, weet je zeker dat je de juiste poot hebt geknipt?

Je kunt het testen. Als je alleen de ics aansluit moet hij het alleen doen op de master poort. Als je op de slave poort (aanname; knip in splitter) wel signaal hebt. Zit er iets fout in je pin telling. Met alleen een slave aangesloten komt het 5v signaal voor “stuur de data maar” nooit aan bij de meter, en ontvang je niets.

[Voor 11% gewijzigd door wopper op 11-04-2020 14:25]

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

• f.h
wopper schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 14:22:
[...]

Ik heb niet helemaal terug gelezen. Je spreekt over stekker 3. Dan mag er maar 1 master zijn, de overige twee moeten een “losse” poot hebben zodat ze automatisch de slave rol gaan vervullen. Als je wat concept volgt en het werkt niet aan zitten er misschien teveel kabels aan waardoor er teveel weerstand op de output komt?

De master rol is een 5v signaal. Die kan je het beste zo kort mogelijk houden, bv naar de ICS.

De eerste keer knipte ik de splitter (praxis) verkeerd, spiegelbeeld, weet je zeker dat je de juiste poot hebt geknipt?

Je kunt het testen. Als je alleen de ics aansluit moet hij het alleen doen op de master poort. Als je op de slave poort (aanname; knip in splitter) wel signaal hebt. Zit er iets fout in je pin telling. Met alleen een slave aangesloten komt het 5v signaal voor “stuur de data maar” nooit aan bij de meter, en ontvang je niets.
Ik heb de volgende splitter:

De volgende scenario's heb ik geprobeerd:
  1. ICS-2000 op master | laadpunt op slave -> ICS krijgt signaal via p1, laadpunt geeft geen waarde via p1
  2. ICS-2000 op slave | laadpunt op master -> ICS krijgt signaal via p1, laadpunt geeft geen waarde via p1
  3. ICS-2000 op master | laadpunt op master -> ICS krijgt signaal via p1, laadpunt geeft geen waarde via p1
  4. ICS-2000 niet aangesloten | laadpunt rechtstreeks op slimme meter -> laadpunt krijgt signaal via p1
  5. ICS-2000 niet aangesloten | laadpunt via master op splitter op slimme meter -> laadpunt krijgt signaal via p1

• wopper
f.h schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:38:
[...]

Ik heb de volgende splitter:
[Afbeelding]

De volgende scenario's heb ik geprobeerd:
  1. ICS-2000 op master | laadpunt op slave -> ICS krijgt signaal via p1, laadpunt geeft geen waarde via p1
  2. ICS-2000 op slave | laadpunt op master -> ICS krijgt signaal via p1, laadpunt geeft geen waarde via p1
  3. ICS-2000 op master | laadpunt op master -> ICS krijgt signaal via p1, laadpunt geeft geen waarde via p1
  4. ICS-2000 niet aangesloten | laadpunt rechtstreeks op slimme meter -> laadpunt krijgt signaal via p1
  5. ICS-2000 niet aangesloten | laadpunt via master op splitter op slimme meter -> laadpunt krijgt signaal via p1
Dat is opmerkelijk, test 2 laat namelijk zien dat je laadpunt wel de master spanning van 5 volt geeft en er data uit de P1 port komt, via slave. Dan is het wel heel bijzonder dat je laadpunt zelf geen data laat zien.

Heb je een account voor de Alfen software, kan je daar bv logs zien? Hoe lang is de kabel die naar het laadpunt loopt, ik denk aan corruptie/CRC oid.

Heb je er een versterker tussen zitten? Heb je een UTP kabeltester, is er niet een twist ontstaan die je moet ont-twisten door een connector gespiegeld te monteren?

Zou je deze nog eens los willen uitvoeren, maximaal 1 device in de splitter per test?

ICS-2000 aangesloten op master?
ICS-2000 aangesloten op slave?
Alfen aangesloten op master?
Alfen aangesloten op slave?

[Voor 10% gewijzigd door wopper op 11-04-2020 20:14]

• littlewouter
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:27
Hoeveel meter is de P1 draad naar je laadpaal?
Het is een TTL signaal dus die kun je niet zo ver verlengen. Als je 2 apparaten tegelijk het signaal laat uitlezen, kan het zijn dat het voltage op de datalijn dusdanig inzakt dat het laadpunt deze niet meer kan uitlezen. Dan zul je toch zo'n actieve splitter moeten kopen die het signaal versterkt.

• f.h
Thanks voor het meedenken beide!
wopper schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:08:
[...]

Dat is opmerkelijk, test 2 laat namelijk zien dat je laadpunt wel de master spanning van 5 volt geeft en er data uit de P1 port komt, via slave. Dan is het wel heel bijzonder dat je laadpunt zelf geen data laat zien.

Heb je een account voor de Alfen software, kan je daar bv logs zien?

Zou je deze nog eens los willen uitvoeren, maximaal 1 device in de splitter per test?

ICS-2000 aangesloten op master?
ICS-2000 aangesloten op slave?
Alfen aangesloten op master?
Alfen aangesloten op slave?
ICS-2000 aangesloten op master - ICS-2000 heeft wel verbinding via p1
ICS-2000 aangesloten op slave - ICS-2000 heeft geen verbinding via p1
Alfen aangesloten op master - Alfen heeft wel verbinding via p1
Alfen aangesloten op slave - Alfen heeft geen verbinding via p1

Meldingen in de log van de ACE tool:

Geen verbinding (in alle gevallen dat de Alfen geen verbinding heeft, krijg ik dezelfde melding)

Wanneer er weer verbinding is:
https://tweakers.net/i/_17ci-U4yysqJKNzGoaxX7WzGR0=/f/image/2LgLRGUGwR8p1CemhJf908xG.jpg

Wanneer er langere tijd geen P1 verbinding is schakelt het systeem over op 9A safe modus (dit is verwacht gedrag en volgens mijn ingestelde waarden). Zodra er weer verbinding is lossen deze errors direct op.
https://tweakers.net/i/NLpvLQOVzJSEp7dlaYKAV4HEeOA=/f/image/TpdtRAklg6YzS4bf3IQ1I6Lw.jpg
littlewouter schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 21:28:
Het is een TTL signaal dus die kun je niet zo ver verlengen. Als je 2 apparaten tegelijk het signaal laat uitlezen, kan het zijn dat het voltage op de datalijn dusdanig inzakt dat het laadpunt deze niet meer kan uitlezen. Dan zul je toch zo'n actieve splitter moeten kopen die het signaal versterkt.
wopper schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:08:
Hoe lang is de kabel die naar het laadpunt loopt, ik denk aan corruptie/CRC oid.

Heb je er een versterker tussen zitten? Heb je een UTP kabeltester, is er niet een twist ontstaan die je moet ont-twisten door een connector gespiegeld te monteren?
De kabel is ~15 meter. Het betreft een Cat6A kabel waar hij op beide uiteinden een RJ45 female stekker heeft gemaakt. Daarin klikken wederom aan weerszijden 2 korte kabeltjes met RJ11 stekkers.

RJ11-stekker - 20 cm kabel (4 aders) - RJ11-stekker - RJ45 female stekker - 15 meter Cat6A kabel - RJ45 female stekker - RJ11-stekker - 20 cm (4 aders) kabel - RJ11-stekker

De elektriciën heeft die kabels gemaakt en hij heeft kabeltesters gebruikt heb ik gezien. En ik vermoed dus dat de kabel(s) wel correct zijn aangezien er direct weer P1 verbinding is zodra ik de Alfen rechtstreeks aansluit.

• wopper
f.h schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:30:
Thanks voor het meedenken beide!

[...]

ICS-2000 aangesloten op master - ICS-2000 heeft wel verbinding via p1
ICS-2000 aangesloten op slave - ICS-2000 heeft geen verbinding via p1
Alfen aangesloten op master - Alfen heeft wel verbinding via p1
Alfen aangesloten op slave - Alfen heeft geen verbinding via p1

Meldingen in de log van de ACE tool:

Geen verbinding (in alle gevallen dat de Alfen geen verbinding heeft, krijg ik dezelfde melding)
[Afbeelding]

Wanneer er weer verbinding is:
[Afbeelding]

Wanneer er langere tijd geen P1 verbinding is schakelt het systeem over op 9A safe modus (dit is verwacht gedrag en volgens mijn ingestelde waarden). Zodra er weer verbinding is lossen deze errors direct op.
[Afbeelding]

[...]

[...]

De kabel is ~15 meter. Het betreft een Cat6A kabel waar hij op beide uiteinden een RJ45 female stekker heeft gemaakt. Daarin klikken wederom aan weerszijden 2 korte kabeltjes met RJ11 stekkers.

RJ11-stekker - 20 cm kabel (4 aders) - RJ11-stekker - RJ45 female stekker - 15 meter Cat6A kabel - RJ45 female stekker - RJ11-stekker - 20 cm (4 aders) kabel - RJ11-stekker

De elektriciën heeft die kabels gemaakt en hij heeft kabeltesters gebruikt heb ik gezien. En ik vermoed dus dat de kabel(s) wel correct zijn aangezien er direct weer P1 verbinding is zodra ik de Alfen rechtstreeks aansluit.
littlewouter schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 21:28:
Daar zat ik ook aan te denken, alle signalen zijn groen. Behalve als je beide devices tegelijk aansluit, dan beïnvloeden ze elkaar blijkbaar(?). Dat maakt het tot een complexe puzzel...

Ik heb de versterker ertussen die ik hier ook genoemd heb in het topic, heel fijn ding, je hoeft hem nooit te rebooten oid. Let wel dat hij 6 aders nodig heeft van uit je meter, ivm voeding voor de versterker. Je zult de splitter een aanvoer kabel om moeten bouwen naar 6 aders.

Kan geen kwaad om dat te testen, 14 dagen internet retour. Je zou ook nog een alternatief voor de ICS-2000 kunnen proberen, een smart P1 kabel van AliExpress naar USB. Ik lees DSMR reader uit met een Pi op USB die het daarna in een database zet op een andere server.

• f.h
wopper schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:12:
[...]

Ik heb de versterker ertussen die ik hier ook genoemd heb in het topic, heel fijn ding, je hoeft hem nooit te rebooten oid. Let wel dat hij 6 aders nodig heeft van uit je meter, ivm voeding voor de versterker. Je zult de splitter een aanvoer kabel om moeten bouwen naar 6 aders.
Voor de volledigheid: jij hebt deze versterker toch?

Ik overweeg deze splitter (of deze zelfde principe volgens mij) ook nog, juist omdat zowel de Alfen als de energiemeter afzonderlijk van elkaar wel werken. Mijn gedachtengang is dan dat als ze 'beter' gesplitst worden en dus niet met elkaar in contact zijn het mogelijk wel kan werken. Goedkoper alternatief om te testen en anders kan ik alsnog die versterker uitproberen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wopper
f.h schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:26:
[...]

Voor de volledigheid: jij hebt deze versterker toch?

Ik overweeg deze splitter (of deze zelfde principe volgens mij) ook nog, juist omdat zowel de Alfen als de energiemeter afzonderlijk van elkaar wel werken. Mijn gedachtengang is dan dat als ze 'beter' gesplitst worden en dus niet met elkaar in contact zijn het mogelijk wel kan werken. Goedkoper alternatief om te testen en anders kan ik alsnog die versterker uitproberen.
Valide punt, idd die versterker is degene die ik heb. Wat je wel nog in ogenschouw moet nemen is dat P1 tot een meter of 3-5 te verlengen is. Alhoewel ik dat ook niet helemaal feitelijk onderbouwd heb gevonden, via de versterker company kreeg ik deze info.

Die Iungo voelt wel het meest modern, ik ben benieuwd naar je resultaten.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@f.h Als je de alfen of de ICS als slave aansluit, zit er dan iets op de master?

En nog wat extra leesvoer over P1 poorten :Y
https://www.netbeheernede...e_meter_15_a727fce1f1.pdf

• f.h
teacher schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:40:
@f.h Als je de alfen of de ICS als slave aansluit, zit er dan iets op de master?
Normaal gesproken wel, maar bij mijn laatste tests niet vanwege @wopper's verzoek "maximaal 1 device in de splitter per test".
En nog wat extra leesvoer over P1 poorten :Y
https://www.netbeheernede...e_meter_15_a727fce1f1.pdf
Thanks! Heb het niet allemaal gelezen, maar het heeft in ieder geval bevestigd dat ik wel de juiste pin heb 'geknipt' tijdens mijn tests.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Alleen een slave doet natuurlijk niets... :)

• f.h
teacher schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:27:
Alleen een slave doet natuurlijk niets... :)
Eens, als alles goed is aangesloten normaal gesproken niet en dat lijkt gelukkig het geval te zijn :)

• adjego
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22:23
f.h schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:50:
[...]

Eens, als alles goed is aangesloten normaal gesproken niet en dat lijkt gelukkig het geval te zijn :)
Is het niet mogelijk dat de splitter aan de “slave” kant niet per ongeluk het verkeerde pinnetje onderbroken is? Dus niet de 5 volt los, maar bijvoorbeeld de tx of rx?

Ik heb zelf ook zo’n splitter gehad en dat werkte prima. Wel over een beduidend kortere afstand.

[Voor 11% gewijzigd door adjego op 12-04-2020 18:40]

Domoticz | 2900 Wp PVOutput | Tesla Model 3 SR+ | Tesla Referral

Acties:
  • +1Henk 'm!

• f.h
adjego schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:39:
[...]
Is het niet mogelijk dat de splitter aan de “slave” kant niet per ongeluk het verkeerde pinnetje onderbroken is? Dus niet de 5 volt los, maar bijvoorbeeld de tx of rx?
Is/was een mogelijkheid ja, maar ik denk dat dus ontkracht te hebben doordat de energiemeter het wel doet op de slave zodra het laadpunt op de master zit.

• Niro-E
Antwoord gekregen van het keuring en inspectiebedrijf wat ik had aangeschreven:

"We hanteren de regel dat een installatie altijd selectief moet zijn. Achterliggende beveiligingen mogen met dezelfde waarde, mits de thermische(overbelasting) en electromagnetische(kortsluiting) uitschakelcurves elkaar niet kruisen. Een load balancer veranderd in principe niets aan de uitschakelcurve van de beveiliging maar heeft wel een beschrermende werking op het overbelastingscomponent. Het electromagnetische deel is echter dan nog steeds niet selectief.

Indien dit zo in een installatie wodt aangetroffen, is dit een afwijking, en wordt de instsllatie afgekeurd. "

Ter informatie : Interpretatie dus even los gelaten, dit is hoe een nistallatie inspectie bedrijf er tegenaan kijkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• f.h
wopper schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:51:
[...]

Valide punt, idd die versterker is degene die ik heb. Wat je wel nog in ogenschouw moet nemen is dat P1 tot een meter of 3-5 te verlengen is. Alhoewel ik dat ook niet helemaal feitelijk onderbouwd heb gevonden, via de versterker company kreeg ik deze info.

Die Iungo voelt wel het meest modern, ik ben benieuwd naar je resultaten.
Zojuist de Iungo splitter aangesloten en het lijkt te werken. Heb nu zowel signaal op de ICS-2000 als op de laadpaal.
Heb nog niet hoeven laden dus de actieve p1 connectie tijdens het laden nog niet kunnen testen, maar ziet er voorlopig goed uit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

Niro-E schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:54:
[...]

Antwoord gekregen van het keuring en inspectiebedrijf wat ik had aangeschreven:

"We hanteren de regel dat een installatie altijd selectief moet zijn. Achterliggende beveiligingen mogen met dezelfde waarde, mits de thermische(overbelasting) en electromagnetische(kortsluiting) uitschakelcurves elkaar niet kruisen. Een load balancer veranderd in principe niets aan de uitschakelcurve van de beveiliging maar heeft wel een beschrermende werking op het overbelastingscomponent. Het electromagnetische deel is echter dan nog steeds niet selectief.

Indien dit zo in een installatie wodt aangetroffen, is dit een afwijking, en wordt de instsllatie afgekeurd. "

Ter informatie : Interpretatie dus even los gelaten, dit is hoe een nistallatie inspectie bedrijf er tegenaan kijkt.
Apart keuringsbedrijf, als ze ook installaties afkeuren die aan de norm voldoen. Tevens neem ik een keuringsbedrijf dat zo ontzettend veel taalfouten maakt, ook niet echt serieus. Maar dat is misschien een vreemde eigenschap van mij.

I have the cape.

• Niro-E
Bart ® schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:25:
[...]

Apart keuringsbedrijf, als ze ook installaties afkeuren die aan de norm voldoen. Tevens neem ik een keuringsbedrijf dat zo ontzettend veel taalfouten maakt, ook niet echt serieus. Maar dat is misschien een vreemde eigenschap van mij.
Je kunt ervan vinden wat je wilt. Iedereen die daadwerkelijk in het vak zit zal je 9 van de 10x vertellen dat je installatie selectief moet zijn. Dat de norm hier door sommigen anders geinterpreteerd word moet je zelf weten.
Ik heb alleen om de professionele mening van een keuringsbedrijf gevraagd, die per jaar enkele 100den installaties inspecteer in opdracht voor o.a. verzekeringen. En die keuren hem dus af.

Maar jij zal het vast beter weten, je hebt vast ook 20 jaar ervaring in het vak en jarenlange elektrotechnische opleiding.

Ik zou zeggen, veel succes ermee, het is jouw installatie, en jouw huis.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

Niro-E schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:28:
Maar jij zal het vast beter weten, je hebt vast ook 20 jaar ervaring in het vak en jarenlange elektrotechnische opleiding.
Geen 20 jaar ervaring, wel al flink wat jaren (circa 15), en inderdaad ook een elektrotechnische opleiding en cursussen NEN3140 e.d. :).

edit: Daarnaast werk ik ook in de laadpalenbusiness.

[Voor 9% gewijzigd door Bart ® op 15-04-2020 10:41]

I have the cape.

• daemonix
  • Niet online
Zit je zelf in het vak @Niro-E? Ik twijfel daar namelijk een beetje aan.

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21:24
Ik heb sinds gisteren een EV Box Homeline 1x32A op mijn 35A installatie aangesloten.

De hoofdzekering bestaat uit een C40 automaat en de B32 automaat voor de laadpaal.

Bij een kortsluiting zal de B32 automaat uitschakelen tussen de 96 en de 160 Ampere en de C40 automaat tussen de 200 en de 400 Ampere.

Wellicht maar 1 dag ervaring maar lijkt me prima zo.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Bitaktus19
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:23
Ik ben me ook aan het inlezen. Voor een Kia e-niro (3 fase laden) kijk ik naar een laadoplossing.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Ratio Smart box:
- 3 fase
- kwh-teller;
- load balancing;
- dc lek beveiliging.

Hij lijkt alles te hebben. Iemand ervaring met deze laadpaal?

• daemonix
  • Niet online
Zo te zien prima laadpaal, maar hou rekening met leveringsproblemen:

[quote]I.v.m. het Corona Virus in China is de levering van deze specifieke Ratio Smart lader zeer vertraagd. Dit specifieke laadstation kan pas weer eind april geleverd worden is de verwachting.
[quote]

Bron: https://www.acculaders.nl...32a-3-fase-kwh-meter.html

• Niro-E
daemonix schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:25:
Zit je zelf in het vak @Niro-E? Ik twijfel daar namelijk een beetje aan.
Jazeker.. LTS, MTS en HTS elektrotechniek, en al 20 jaar technicus/engineer en nu projectleider in elektrotechnisch bedrijf.

• BlakHawk|IA
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 30-04 08:43
Vandaag mijn eesrte credit nota ontvangen, maar ik snap het niet helemaal.

Ik heb hem ingesteld op 34 cent per kWh, maar ik ontvang maar 28 cent per kWh van TNM.
Waar blijft de rest?

Hebben jullie ervaring met een laadpunt als "openbaar laadpunt" instellen met TNM?

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

• daemonix
  • Niet online
TNM steekt de BTW in eigen zak blijkbaar.

• BlakHawk|IA
daemonix schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:08:
TNM steekt de BTW in eigen zak blijkbaar.
Maar ik heb toch al BTW betaald over die stroom, aan de leverancier?

Ik heb geen BV, eenmanszaak of whatever, ben uitsluitend particulier.

Ik heb een leaseauto van de zaak, met bijbehorende laadpas.

Mijn idee was:
Ik betaal de laadpaal uit eigen zak en probeer die een beetje terug te verdienen door in het begin 34 cent per kWh te rekenen en daarna terug te laten zakken naar zo'n 25 cent per kWh.

Maar ik snap denk ik BTW niet zo goed...

In de mail van TNM staat dat ze enkel incl. BTW kunnen overmaken als ik een BTW nummer overhandig. Dit heb ik uiteraard niet als particulier.

Maar mijn rekensommetje gaat een beetje mank op deze manier :+

[Voor 14% gewijzigd door BlakHawk|IA op 15-04-2020 14:12]

• Snarf70
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 19:28
BlakHawk schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:11:
[...]

Maar ik heb toch al BTW betaald over die stroom, aan de leverancier?

Ik heb geen BV, eenmanszaak of whatever, ben uitsluitend particulier.

Ik heb een leaseauto van de zaak, met bijbehorende laadpas.

Mijn idee was:
Ik betaal de laadpaal uit eigen zak en probeer die een beetje terug te verdienen door in het begin 34 cent per kWh te rekenen en daarna terug te laten zakken naar zo'n 25 cent per kWh.

Maar ik snap denk ik BTW niet zo goed...

In de mail van TNM staat dat ze enkel incl. BTW kunnen overmaken als ik een BTW nummer overhandig. Dit heb ik uiteraard niet als particulier.

Maar mijn rekensommetje gaat een beetje mank op deze manier :+
BTW staat bij mij op 0, ik heb €0,26 per kWh ingesteld en krijg dat volledig vergoed van TNM. Wellicht zit een plafond aan wat ze max vergoeden aan particulieren?

LR - Midnight Silver - Zwart - 19" - Geleverd: 19/12

• BlakHawk|IA
Snarf70 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:38:
[...]

BTW staat bij mij op 0, ik heb €0,26 per kWh ingesteld en krijg dat volledig vergoed van TNM. Wellicht zit een plafond aan wat ze max vergoeden aan particulieren?
Wil je dat eens controleren, bij mij staat dit in de mail:

"Let op, aanpassing bij vergoeding voor gastgebruik!

Eerder dit jaar hebben wij u geïnformeerd over een wijziging met betrekking tot het vergoeden van gastgebruik en btw.
Om te voldoen aan de wettelijke regelgeving, kunnen wij alleen een vergoeding inclusief het btw bedrag overmaken wanneer wij beschikken over uw btw nummer.
Voor automatisch vergoeden wordt nooit btw berekend.

Geen btw ontvangen en uw laadpunt aanwezig op een zakelijke locatie?
U kunt uw BTW nummer toevoegen of aanpassen in uw account op my.newmotion.com.

Uw laadpunt aanwezig op een prive locatie?
Ga naar my.newmotion.com, koppel uw laadpas aan uw laadpunt voor ontvangst van een maandelijkse onkostenvergoeding [automatische vergoeding]."

Dat laatste is wel van mij van toepassing, maar ik heb de pas niet aan mijn paal gekoppeld, omdat die pas van de leasemij is.

Ik heb TNM gebeld, maar die (eerste lijn) konden het ook niet echt uitleggen.

Edit:
BTW op de factuur staat ook op 0

Pagina: 1 ... 10 ... 15 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True