Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 121 Laatste
Acties:
  • 839.184 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarf70
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-05 12:43
BlakHawk schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:43:
[...]

Wil je dat eens controleren, bij mij staat dit in de mail:

"Let op, aanpassing bij vergoeding voor gastgebruik!

Eerder dit jaar hebben wij u geïnformeerd over een wijziging met betrekking tot het vergoeden van gastgebruik en btw.
Om te voldoen aan de wettelijke regelgeving, kunnen wij alleen een vergoeding inclusief het btw bedrag overmaken wanneer wij beschikken over uw btw nummer.
Voor automatisch vergoeden wordt nooit btw berekend.

Geen btw ontvangen en uw laadpunt aanwezig op een zakelijke locatie?
U kunt uw BTW nummer toevoegen of aanpassen in uw account op my.newmotion.com.

Uw laadpunt aanwezig op een prive locatie?
Ga naar my.newmotion.com, koppel uw laadpas aan uw laadpunt voor ontvangst van een maandelijkse onkostenvergoeding [automatische vergoeding]."

Dat laatste is wel van mij van toepassing, maar ik heb de pas niet aan mijn paal gekoppeld, omdat die pas van de leasemij is.

Ik heb TNM gebeld, maar die (eerste lijn) konden het ook niet echt uitleggen.

Edit:
BTW op de factuur staat ook op 0
Zelfde brief gehad, maar ik heb wel de laadpas van mijn LM gekoppeld aan de paal. Ik heb dus “officieel” niet de mogelijkheid tot gastgebruik, maar geen haan die er naar kraait als dat wel zou gebeuren, gasten zouden kunnen laden op kosten van mijn baas. Hoef de pas ook niet aan te melden bij de paal, inpluggen en hij gaat lurken. Risico is dat er derden op mijn eigen oprit gaan staan en gaan aankoppelen, maar die kans is wel erg klein (zou wel erg asociaal zijn, maar het kan). Laadpaal staat niet vermeldt op Google Maps of NewMotion app (EV Charging)

M3P - Zwart - Zwart - Levering: 20/12/24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:17
Dit is al vaker behandeld hier @BlakHawk. Is niks aan te doen blijkbaar. Ze geven zelf aan dat je gastverbruik met 21% moet plussen. Het heeft ermee te maken dat ze BTW af moeten dragen omdat je niet een bedrijf bent. Vandaar dat er 21% minder over blijft.

[ Voor 55% gewijzigd door Inspired op 15-04-2020 16:33 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
Snarf70 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:51:
[...]

Zelfde brief gehad, maar ik heb wel de laadpas van mijn LM gekoppeld aan de paal. Ik heb dus “officieel” niet de mogelijkheid tot gastgebruik, maar geen haan die er naar kraait als dat wel zou gebeuren, gasten zouden kunnen laden op kosten van mijn baas. Hoef de pas ook niet aan te melden bij de paal, inpluggen en hij gaat lurken. Risico is dat er derden op mijn eigen oprit gaan staan en gaan aankoppelen, maar die kans is wel erg klein (zou wel erg asociaal zijn, maar het kan). Laadpaal staat niet vermeldt op Google Maps of NewMotion app (EV Charging)
Inspired schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:53:
Dit is al vaker behandeld hier @BlakHawk. Is niks aan te doen blijkbaar. Ze geven zelf aan dat je gastverbruik met 21% moet plussen. Het heeft ermee te maken dat ze BTW af moeten dragen omdat je niet een bedrijf bent. Vandaar dat er 21% minder over blijft.
Okee zojuist iemand met meer verstand van zaken gesproken.
Dit is enkel voor het deel gastverbruik. Omdat je dan zelf een soort dienst levert. Dus BTW afgedragen moet worden. Als je een BTW nummer invult, krijg je wel inclusief btw, maar moet je het zelf weer afdragen aan de belastingdienst, nu doen zij dat.

Wel kan ik de laadpas toevoegen aan de paal (hoeft niet in het account te staan, dan krijg ik alles uitgekeerd, omdat dat als "eigen" laadsessie wordt bestempeld.

Dus ik moet de pas toevoegen aan mijn paal.

Edit:
Zojuist ingesteld in my newmotion.

Laadpaal -> laadpastoegang

Daar de pas toegevoegd, enig puntje is dat je niet meer dan 30 cent per kWh kunt instellen. Scheelt niet zo heel veel met de 28 cent die ik voor gastgebruik kreeg. Maar goed... Prima voor nu.
Moet ik iets meer laden om de kosten van de paal terug te verdienen.

Voordeel hiervan is dan weer wel dat het voor de werkgever 4 cent per kWh goedkoper is en ik krijg 2 cent méér dan bij gastgebruik. klassieke win-win.

[ Voor 12% gewijzigd door BlakHawk|IA op 15-04-2020 18:01 ]

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarf70
BlakHawk schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:05:
[...]

[...]

Okee zojuist iemand met meer verstand van zaken gesproken.
Dit is enkel voor het deel gastverbruik. Omdat je dan zelf een soort dienst levert. Dus BTW afgedragen moet worden. Als je een BTW nummer invult, krijg je wel inclusief btw, maar moet je het zelf weer afdragen aan de belastingdienst, nu doen zij dat.

Wel kan ik de laadpas toevoegen aan de paal (hoeft niet in het account te staan, dan krijg ik alles uitgekeerd, omdat dat als "eigen" laadsessie wordt bestempeld.

Dus ik moet de pas toevoegen aan mijn paal.

Edit:
Zojuist ingesteld in my newmotion.

Laadpaal -> laadpastoegang

Daar de pas toegevoegd, enig puntje is dat je niet meer dan 30 cent per kWh kunt instellen. Scheelt niet zo heel veel met de 28 cent die ik voor gastgebruik kreeg. Maar goed... Prima voor nu.
Moet ik iets meer laden om de kosten van de paal terug te verdienen.

Voordeel hiervan is dan weer wel dat het voor de werkgever 4 cent per kWh goedkoper is en ik krijg 2 cent méér dan bij gastgebruik. klassieke win-win.
Ik vond dat ik met mijn 26 cent al aan de hoge kant zat, ‘s nachts (wat ik voornamelijk doe) laad je namelijk met iets van 21 a 22 cent per kWh op. Ik zag er geen (terug)verdienmodel in; de stroomkosten worden in ieder geval vergoed, daar ging het mij om. De paal is na 4 jaar mijn eigendom, bij jou ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
Snarf70 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:54:
[...]

Ik vond dat ik met mijn 26 cent al aan de hoge kant zat, ‘s nachts (wat ik voornamelijk doe) laad je namelijk met iets van 21 a 22 cent per kWh op. Ik zag er geen (terug)verdienmodel in; de stroomkosten worden in ieder geval vergoed, daar ging het mij om. De paal is na 4 jaar mijn eigendom, bij jou ook?
Er was bij mij geen budget meer voor een paal, dus die heb ik uit eigen zak moeten betalen.
Werkgever heeft er dus niet aan bijgedragen, ik moet iets hoger gaan zitten om break even te spelen.

Wel een tweedehands paal, maar ook installatie kosten, blijft een aardig bedrag.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

conbla schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:26:
Ga waarschijnlijk een Wallbox Pulsar kopen voor mijn E-Niro 2020.
Ik ben alleen nog aan het twijfelen tussen de Pulsar & Pulsar plus, waarbij het voornaamste verschil eigenlijk de DC lekstroom beveiliging is.
https://wallbox.com/nl_nl...ype-2-5m-11kw-drie-fasige
https://wallbox.com/nl_nl/pulsar-type-2-5m-11kw-drie-fasige

Ik vind het lastig in te schatten of de lekstroom beveiliging nodig is. Zijn er kenmerken aan het huis waarbij dit persé nodig is?
Woon in een nieuwbouwhuis van 6j oud waar al 3F aanwezig is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conbla
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-07-2024
Dank voor de heads up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafino
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-05 16:55
Hallo iedereen,

Sinds een week hebben we prive een Ford C-Max Plugin Hybrid in bezit, daarvoor ben ik aan het zoeken naar een laadpaal 3,7kwh. Het is voor mij allemaal nog nieuw, we zijn de eerste in werk/prive sfeer die hiermee te maken.

We maken momenteel gebruik van de thuis-lader, maar voorkeur gaat uit naar vaste laadpaal 3,7kwh voor uitsluitend prive/particulier gebruik op eigen oprit. Hierdoor is verrekenen of bijhouden van verbruik niet vereist.

Stroom wekken we op met zonnepanelen, waardoor de laadkosten hierdoor (bijna) 0,00 zijn.

Laadpalen zijn prijzig in aanschaf, maar zijn vaak ook al te zwaar voor wat wij nodig hebben.
Nu heb ik begrepen dat bij de meeste laadpalen een abonnement vereist is voor het (verplichte) gebruik van de backoffice diensten.

Heeft iemand een suggestie voor een laadpaal zonder fratsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zappi. Fivari.be.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@mafino gebruikte 3.7kW lader? Heb je genoeg aan en lijkt me de voordeligste optie. NM lolo’s staan vaak te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafino
Inspired schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:21:
@mafino gebruikte 3.7kW lader? Heb je genoeg aan en lijkt me de voordeligste optie. NM lolo’s staan vaak te koop.
Ja daar was ik ook naar op zoek, maar volgens mij is daar evengoed een abonnement voor nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
mafino schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:33:
[...]

Ja daar was ik ook naar op zoek, maar volgens mij is daar evengoed een abonnement voor nodig toch?
Nee, die kun je zonder abonnement gebruiken. Wel alleen met basic functies natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-06 17:11
mafino schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:43:
Hallo iedereen,

Stroom wekken we op met zonnepanelen, waardoor de laadkosten hierdoor (bijna) 0,00 zijn.
Mm, niet helemaal waar.

Als je deze stroom óver hebt en dus niet terug gaat leveren, mis je de 11ct / KWh van sommige providers.
Dát is dus wat het je "kost".

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafino
Hansieo schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:50:
[...]

Mm, niet helemaal waar.

Als je deze stroom óver hebt en dus niet terug gaat leveren, mis je de 11ct / KWh van sommige providers.
Dát is dus wat het je "kost".
daarom (bijna) 0,00 :P

Maar je hebt gelijk, we leveren inderdaad stroom terug die over is, deze gaat nu de auto in. Het moet wel nog blijken of dat voldoende is t.o.v. de gereden kilometers/kwh. anders vallen de kosten alsnog laag uit (los gezien van aanschaf van pv installatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafino
Inspired schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:49:
[...]

Nee, die kun je zonder abonnement gebruiken. Wel alleen met basic functies natuurlijk.
Dat is dan heel goed om te weten, ik ga me hierin verdiepen. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Inspired schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:49:
[...]

Dit. Ik gebruik een lolo zonder abo.
Wat heb je dan wel:
online status / starten / stoppen / resetten (een keer getest en dat werkt)

Wat heb je niet: overzicht qua stroomverbruik / laadbeurten, gast toegang, verrekenen laadbeurten.

Ik heb sws een losse dinrail teller in de meterkast voor de laadpaal en verder doet de lader gewoon zijn werk. Aan en afmelden gaat met een newmotion pasje, die sws handig is om te hebben (niet de goedkoopste, maar doet het overal).

En wij hebben hadden ook overschot op de panelen, de eerste 12k kms zijn "gratis" ;)

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 16-04-2020 14:16 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafino
teacher schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:15:
[...]

Dit. Ik gebruik een lolo zonder abo.
Wat heb je dan wel:
online status / starten / stoppen / resetten (een keer getest en dat werkt)

Wat heb je niet: overzicht qua stroomverbruik / laadbeurten, gast toegang, verrekenen laadbeurten.

Ik heb sws een losse dinrail teller in de meterkast voor de laadpaal en verder doet de lader gewoon zijn werk. Aan en afmelden gaat met een newmotion pasje, die sws handig is om te hebben (niet de goedkoopste, maar doet het overal).

En wij hebben hadden ook overschot op de panelen, de eerste 12k kms zijn "gratis" ;)
Dit lijkt er wel op wat ik zoek.

Momenteel hebben we (nog) geen pasje namelijk omdat we alleen thuis gaan laden.
Begrijp dat je dus wel bij elke laadsessie een pasje erbij moet houden, kan dit een willekeurige zijn of specifiek van newmotion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
ik heb een lolo2 en die reageert alleen op aangemelde passen (dat doe je online) van newmotion.
Volgens mij dus specifiek newmotion (denk ik dan). Maar nogmaals, dat is een prima "noodpas". Geen maandelijkse kosten, doet het overal.

Er staan op MP een paar lolo2's, ik zie nog een loloo en een lolo3. Andere tip: https://www.laadpunt.nl/refurbished-laadpaal/

Overigens, ik zocht een "afgeschermde" lader met socket, omdat onze lader aan de straat hangt. Dat betekent dus wel kabel pakken, inpluggen, lader activeren en sochtends weer lader uitzetten, kabel pakken en oprollen, etc. Als je een eigen oprit hebt zou je een nog dommere lader met kabel kunnen overwegen die gewoon start zodra je plugt.

[ Voor 31% gewijzigd door teacher op 16-04-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
teacher schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:03:
ik heb een lolo2 en die reageert alleen op aangemelde passen (dat doe je online) van newmotion.
Volgens mij dus specifiek newmotion (denk ik dan). Maar nogmaals, dat is een prima "noodpas". Geen maandelijkse kosten, doet het overal.

Er staan op MP een paar lolo2's, ik zie nog een loloo en een lolo3. Andere tip: https://www.laadpunt.nl/refurbished-laadpaal/

Overigens, ik zocht een "afgeschermde" lader met socket, omdat onze lader aan de straat hangt. Dat betekent dus wel kabel pakken, inpluggen, lader activeren en sochtends weer lader uitzetten, kabel pakken en oprollen, etc. Als je een eigen oprit hebt zou je een nog dommere lader met kabel kunnen overwegen die gewoon start zodra je plugt.
Kun je bij een NM Lolo niet NM klantenservice vragen hem vast op plug & charge te zetten? (Als je dus een eigen oprit hebt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
voor zover ik begrepen heb is er een "plug & charge" model (home standard) die geen ingebouwde rfid lezer heeft. Daarnaast kan elke andere lolo op plug & charge gezet worden (de laadsessies worden dan vast gekoppeld aan 1 pas), maar dat is een "dienst" waarvoor TNM geld wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:12

f.h

stormfly schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:08:
[...]

Hoe lang is de kabel die naar het laadpunt loopt, ik denk aan corruptie/CRC oid.
Om hier nog op terug te komen, ik zie nu af en toe deze melding in het log van de Alfen. Gebeurt lang niet altijd (vandaag 16-4, in totaal 3x bijvoorbeeld). Overigens iedere keer is in no time de verbinding weer hersteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-djEwhK805FuYyUGm0TwdYH1_k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8gbI22hu9gowpWrRugmK1ZLn.jpg?f=user_large

Kan dit te maken hebben met de lengte van de kabel en/of het aantal gebruikte stekkers? Ik ben niet heel bekend met de oorzaken van dergelijke errors en ik vraag me dan oa af hoe 'serieus' ze zijn gezien het feit dat ze niet zo vaak voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• littlewouter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-05 09:04
Dan is er een bitje in het P1 diagram omgevallen waardoor de laadpaal dat bericht niet vertrouwd. Lijkt mij inderdaad aannemelijk dat dat komt door interferentie op de P1 kabel.
Is op zich geen probleem, afhankelijk van welke DSMR versie krijgt hij tussen de 1 en 10 seconde een nieuw P1 diagram binnen.
Mocht je laadpaal te lang geen valide P1 diagram binnenkrijgen, dan zal hij vanzelf terugvallen op de ingestelde 'safe current'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:12

f.h

littlewouter schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:46:
Dan is er een bitje in het P1 diagram omgevallen waardoor de laadpaal dat bericht niet vertrouwd. Lijkt mij inderdaad aannemelijk dat dat komt door interferentie op de P1 kabel.
Is op zich geen probleem, afhankelijk van welke DSMR versie krijgt hij tussen de 1 en 10 seconde een nieuw P1 diagram binnen.
Mocht je laadpaal te lang geen valide P1 diagram binnenkrijgen, dan zal hij vanzelf terugvallen op de ingestelde 'safe current'.
Thanks je bevestigt in ieder geval mijn gedachtengang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:55
f.h schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:12:
[...]

Thanks je bevestigt in ieder geval mijn gedachtengang.
Toch de versterker :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarf70
teacher schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:02:
voor zover ik begrepen heb is er een "plug & charge" model (home standard) die geen ingebouwde rfid lezer heeft. Daarnaast kan elke andere lolo op plug & charge gezet worden (de laadsessies worden dan vast gekoppeld aan 1 pas), maar dat is een "dienst" waarvoor TNM geld wil zien.
Ik kan dit bevestigen: ik heb de Home standard aan de muur hangen met plug en charge. Wilde de goedkoopste paal van TNM (verplichting van mijn werkgever) zonder fratsen maar wel laadkosten vergoeding. Iets van €1300 inclusief installatie, 1-fase 3,7 kW laden (is voor mij snel genoeg)

[ Voor 16% gewijzigd door Snarf70 op 16-04-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 13:56
Ik heb na lang wikken en wegen (tijdje terug via hier op deze leverancier gekomen) offerte gevraagd bij F1rst (https://www.f1rst.nl/):

Cube Smart Advanced EUR 1.025,- (= met pasje en verrekenen)
Basispakket installatiekosten EUR 595,-
(+ nog wat specifieke kosten voor mijn situatie:)
RVS Gootje: EUR 60,-
Dataservice en onderhoud 2020: 6,75 (per maand).

Alles ex-btw.

Ik vind het toch een van de mooiere oplossingen momenteel met kleine comapcte unit aan de gevel (kleur is gelukkig te bepalen ;))

specificaties
SPECIFICATIES CUBE
Gewicht: 1,3 kg
Afmetingen: 147 x 147 x 110 mm (L x H x B )
Oplaadcapaciteit: 3.7 kW, 11 kW, 22 kW
Aantal laadcontacten: 1
Status indicatie: 5 (pulserende) LED’s
Laadcontact: Type 2
Oplaadmodus: Mode 3
Omgevingstemperatuur: -30oC tot +45oC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5mcajavC5ryIuTG98coMvtsYbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqdoyWZ2YwIFR4dSgaNKyacc.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand met meer technisch inzicht nog op/aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Arnold ik zou persoonlijk niet voor zo'n onbekende lader kiezen. Zit er LB bij? DC Lekstroom beveilig in de Cube? Je wilt geen vaste kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
Inspired schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:01:
@Arnold ik zou persoonlijk niet voor zo'n onbekende lader kiezen. Zit er LB bij? DC Lekstroom beveilig in de Cube? Je wilt geen vaste kabel?
Nouja dat is dus mijn afweging ook, maar alles Nederlands, ze hebben grotere klanten ook staat op de website (https://f1rst.nl/specificaties-cube/), maar particulier lijken ze niet zo sterk nog inderdaad.

Ikheb via mail iets nieuwere brochure gehad maar hier is een online versie met uitleg: https://e-mobilityenergy....n-brochure-e-mobility.pdf

Load balancing aanwezig. DC lekstroom lees ik zo niets over.

Wil liever geen vaste kabel, of doe ik mezelf dan te kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je doet jezelf ernstig tekort zonder vaste kabel. Het gemak van een vaste kabel is echt heel groot, vooral als het koud is en/of regent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 29-05 21:47
Arnold schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:53:
Ik heb na lang wikken en wegen (tijdje terug via hier op deze leverancier gekomen) offerte gevraagd bij F1rst (https://www.f1rst.nl/):

Cube Smart Advanced EUR 1.025,- (= met pasje en verrekenen)
Basispakket installatiekosten EUR 595,-
(+ nog wat specifieke kosten voor mijn situatie:)
RVS Gootje: EUR 60,-
Dataservice en onderhoud 2020: 6,75 (per maand).

Alles ex-btw.

Ik vind het toch een van de mooiere oplossingen momenteel met kleine comapcte unit aan de gevel (kleur is gelukkig te bepalen ;))

specificaties
SPECIFICATIES CUBE
Gewicht: 1,3 kg
Afmetingen: 147 x 147 x 110 mm (L x H x B )
Oplaadcapaciteit: 3.7 kW, 11 kW, 22 kW
Aantal laadcontacten: 1
Status indicatie: 5 (pulserende) LED’s
Laadcontact: Type 2
Oplaadmodus: Mode 3
Omgevingstemperatuur: -30oC tot +45oC

[Afbeelding]

Iemand met meer technisch inzicht nog op/aanmerkingen?
Interessante optie als je schaalbaarheid belangrijk vindt. Blijkbaar kunnen er 4 aansluitpunten op één basisapparaat. Dat kan handig zijn als je meer EV hebt of bijvoorbeeld bij appartementencomplex.
Vraag me wel af of je dan nog apart kunt afrekenen.
Vaste kabel is echt problematisch als dat geen optie is. Dan is gebruiksgemak negatief in vergelijking met alternatieven met wel vaste kabel.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
eltron schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:40:
[...]

Interessante optie als je schaalbaarheid belangrijk vindt. Blijkbaar kunnen er 4 aansluitpunten op één basisapparaat. Dat kan handig zijn als je meer EV hebt of bijvoorbeeld bij appartementencomplex.
Vraag me wel af of je dan nog apart kunt afrekenen.
Vaste kabel is echt problematisch als dat geen optie is. Dan is gebruiksgemak negatief in vergelijking met alternatieven met wel vaste kabel.
Vooral de meer EV's is iets wat ik binnen 2 jaar zie gebeuren en waardoor deze oplossing mij goed leek.
Daarnaast de kleine vorm aan de muur en de Nederlandse levenrancier aardig in de buurt.

Vaste kabel is optie (dacht 150 euro). Niet voor gekozen ivm kabel aan de muur,. Zonder kabel is alles mooi straks (WAF...), maar ik snap dat het minder gemak bied.

[ Voor 3% gewijzigd door Arnold op 20-04-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
Heb een paar tweedehands New Motion Lolo laadpalen overgenomen voor weinig. En kan ze (nog) niet niet aanmelden in de New Motion portal ("Please provide a valid serial number... ")
Betekend dit dat de palen niet afgemeld zijn door de verkoper?
Kan dit komen doordat de palen nog niet op spanning staan?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dan zijn ze idd nog niet afgemeld door de vorige eigenaar.
Even met newmotion bellen :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-06 10:56
@Arnold
Ik heb ook een laadpaal zonder kabel. Heb hem nu 15 maanden. Bevalt prima. Geen last van 'gesmeer' o.i.d.

Vind palen met laadkabel niet erg fraai aan de muur.

Smaken verschillen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het is niet zo zeer een kwestie van smaak maar van gemak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Geen enkel model hang je op omdat hij mooi is lijkt me. Elke dag kabel uit/in de auto is nou niet echt praktisch. Maar ieder zo zijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 14:49
Ik heb een schouwing van Allego (comfort partners) gehad vorige week en sinds donderdag/vrijdag staat er in de berijders portal van Allego dat mijn installatie "in afwachting is van goedkeuring van de wagenparkeigenaar". Ik neem aan dat men hier Leaseplan mee bedoelt.

Omdat ik voordat men kan komen nog wat werkzaamheden moet verrichten (lees heel toilet verbouwen met verlaagd plafond etc) en er nog een gat naar buiten moet worden gemaakt, ben ik benieuwd hoe lang zo'n goedkeuring duurt.

Iemand daar ervaring mee vanuit Allego icm Leaseplan (of andere LM)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tarz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:42:
Ik heb een schouwing van Allego (comfort partners) gehad vorige week en sinds donderdag/vrijdag staat er in de berijders portal van Allego dat mijn installatie "in afwachting is van goedkeuring van de wagenparkeigenaar". Ik neem aan dat men hier Leaseplan mee bedoelt.

Omdat ik voordat men kan komen nog wat werkzaamheden moet verrichten (lees heel toilet verbouwen met verlaagd plafond etc) en er nog een gat naar buiten moet worden gemaakt, ben ik benieuwd hoe lang zo'n goedkeuring duurt.

Iemand daar ervaring mee vanuit Allego icm Leaseplan (of andere LM)?
De offerte gaat ook naar je WG. Die moet uiteindelijk goedkeuring geven omdat dit weer in de lease terug komt. Er is wellicht door LeasePlan een indicatie meegenomen in de offerte maar vaak valt de daadwerkelijke quote voor de paal hoger uit. Dus, dan moet de WG weer eerst akkoord geven.

Je kunt de wagenparkbeheerder van je bedrijf even vragen contact op te nemen met LeasePlan. Bij mij ging het allemaal vrij stroef destijds met de goedkeuring van mijn paal.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 21-04-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
Inspired schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:51:
[...]

De offerte gaat ook naar je WG. Die moet uiteindelijk goedkeuring geven omdat dit weer in de lease terug komt. Er is wellicht door LeasePlan een indicatie meegenomen in de offerte maar vaak valt de daadwerkelijke quote voor de paal hoger uit. Dus, dan moet de WG weer eerst akkoord geven.

Je kunt de wagenparkbeheerder van je bedrijf even vragen contact op te nemen met LeasePlan. Bij mij ging het allemaal vrij stroef destijds met de goedkeuring van mijn paal.
Heb mijn WG al aangegeven wat de status bij Allego is, dat er schouwing is geweest. Ik maak zelf een gat naar buiten, verlaagd plafond en mantelbuis van buitenmuur naar meterkast. Enige is dat de kabel op grondniveau 3 a 4 meter langs de buitenmuur gelegd moet worden en dat kastje op de muur moet komen (hoofdschakelaar meterkast zit er al, dus kwestie van inprikken en kastje bijhangen).

Lijkt me dat een stelpost van 2750 euro toch moet kunnen voor een paar uur werk? Ingrijpend hoeven ze niet veel te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tarz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:56:
[...]

Heb mijn WG al aangegeven wat de status bij Allego is, dat er schouwing is geweest. Ik maak zelf een gat naar buiten, verlaagd plafond en mantelbuis van buitenmuur naar meterkast. Enige is dat de kabel op grondniveau 3 a 4 meter langs de buitenmuur gelegd moet worden en dat kastje op de muur moet komen (hoofdschakelaar meterkast zit er al, dus kwestie van inprikken en kastje bijhangen).

Lijkt me dat een stelpost van 2750 euro toch moet kunnen voor een paar uur werk? Ingrijpend hoeven ze niet veel te doen
Mja, gaat wel hard met zo'n paal allemaal. Bij mij was het 2900 ex BTW. Dat was dan wel met een meter of 8 graafwerk. (Door bestrating.) 3/4m zou dan wel moeten lukken bij 2750 ex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
Inspired schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:01:
[...]

Mja, gaat wel hard met zo'n paal allemaal. Bij mij was het 2900 ex BTW. Dat was dan wel met een meter of 8 graafwerk. (Door bestrating.) 3/4m zou dan wel moeten lukken bij 2750 ex.
Ik krijg een wand laadpunt, dus we zullen zien of ze akkoord gaan met de kosten. Hoop dat ik snel de goedkeuring binnen heb, dan kan ik aan het klussen haha. Mooie bezigheid in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tarz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:58:
[...]

Ik krijg een wand laadpunt, dus we zullen zien of ze akkoord gaan met de kosten. Hoop dat ik snel de goedkeuring binnen heb, dan kan ik aan het klussen haha. Mooie bezigheid in deze tijd.
Heb ik ook. :) Met een paal doel ik op laadpaal. Terwijl dit doorgaans een wandmodel is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 29-05 21:47
Tarz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:56:
[...]

uurtje werk als jij dit goed hebt voorbereid, dan is 2750 (ex btw) nog veel.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
eltron schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:24:
[...]

uurtje werk als jij dit goed hebt voorbereid, dan is 2750 (ex btw) nog veel.
Mja dat is de stelpost in ieder geval. Ik wacht op goedkeuring....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
Nou, dat was apart, zonder dat ik iets gezien heb is mijn aanvraag goedgekeurd door de leasemaatschappij en is de opdracht voor plaatsing gegeven. De hardware is besteld en mijn laadpas is aangevraagd.

Ik word gebeld voor een plaatsingsafspraak... Echt zo tegenstrijdig... maar ja, goedgekeurd is goedgekeurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-06 00:16
Hé het AD positief over EV :+
https://www.ad.nl/economie/nederlander-kan-veel-geld-gaan-verdienen-met-elektrische-auto-en-warmtepomp~a7c42840/
Tennet lanceert platform voor grid balancing met EV's
Kan er op de eigen site nog niks over vinden. Benieuwd of mijn Zappi ook mee mag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Marcva schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:13:
Hé het AD positief over EV :+
https://www.ad.nl/economie/nederlander-kan-veel-geld-gaan-verdienen-met-elektrische-auto-en-warmtepomp~a7c42840/
Kan er op de eigen site nog niks over vinden. Benieuwd of mijn Zappi ook mee mag doen.
Je moet ook een EV hebben die het ondersteund. Zou er zelf niet aan beginnen. Extra slijtage van de cellen voor een paar cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Inspired schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:31:
[...]

Je moet ook een EV hebben die het ondersteund. Zou er zelf niet aan beginnen. Extra slijtage van de cellen voor een paar cent.
V2G moet je auto idd wel ondersteunen. Maar peak shaving kan natuurlijk wel door te laden bij overaanbod van groene energie (lees: weekend of coronacrisis en veel zon en wind. Zoals de laatste weken).
Of dat uit kan weet ik niet. Ken de voorwaarden ook niet. De stroomprijs is de laatste weken al een paar keer negatief geweest volgens mij (https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/stroom-kostte-voor-het-eerst-minder-dan-niks-dankzij-wind-en-corona~b68a7a9d0/). Je kunt daar -anders dan op deze manier- niet van profiteren. Als consument dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 11:21

Floor-is

5.2

Mag ik ook een beetje hulp vragen hier?

Ik wil eigenlijk een lader met vaste kabel, maar er moet best een afstand overbrugd worden.. Ik heb minstens 10m kabel nodig. En ik vind nogal weinig laders met vaste kabel van >10m.

Vraag 1 Heeft iemand een tip voor een laadpaal met een vaste kabel van >10m?
Ik heb gekeken naar de meest gangbare merken: Alfen, New Motion, EVHub, Wallbox, LS24 en nog een aantal.

Situatieschets
Ik woon in een dijkwoning, de manier om mijn huis uit te komen is over een bruggetje van de schuur naar de dijk. Die overspant ongeveer 5,5m en dan is er nog ongeveer 2-2,5m nodig om bij de parkeerplaats van m'n auto te komen. En dat is dus al 8m, ik kan niet echt een kabel strak spannen om de auto maar te laden immers. :)
Noodzakelijk is automatische verrekening en dus een RFID lezer.

Ik heb 2 opties in mijn hoofd:
1. Lader niet aan het huis, maar op een paal.
2. Lader wel aan het huis, maar geen vaste kabel vanwege de lengte.

Optie 1 zou kunnen, ware het niet dat geen enkel installateur bereid lijkt te zijn in de dijk te graven om de paal te plaatsen. (Ook niet als ik hen vergunningen laat zien.) Dat betekent dat ik op een of andere wazige manier de lader op/aan mijn brug moet zien te bevestigen. Nog even los van de hogere installatiekosten ten opzichte van montage aan de buitenmuur.

Optie 2 zou kunnen, ware het niet dat ik dan alsnog geen vaste kabel heb en dus met een 10 of 12 meter kabel moet gaan klootviolen. (Die je wel kunt kopen, LS24 heeft ze voor €280+) Het enige dat ik eigenlijk voorkom is dat ik de paal ergens aan de brug moet monteren..

Vraag 2 Ik begrijp dat de situatie vrij uniek is. Maar zie ik nog een optie over het hoofd misschien?

[ Voor 5% gewijzigd door Floor-is op 23-04-2020 12:37 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:38
@Floor-is als je geen pasjessysteem hoeft en LB kan je bij evchargeking en en denk ik ook bij LS24 wel een lange vaste kabel krijgen.
Maar zoals je je situatie schetst lijkt het me makkelijk om de laadstation kast aan de brugleuning vast te zetten.
Anders ligt er iedere keer een losse kabel over je brug

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlewouter
De reden dat er nogal weinig laders zijn met een kabel >10m is waarschijnlijk de CP draad binnen in de kabel.
Een 3 fase laadkabel bestaat uit 6 draden: 3 fases, 1 aarde, 1 neutraal en 1 CP draad. De CP draad is de dunste draad omdat hier geen stroom over vervoerd hoeft te worden, maar slechts een signaal. Daarmee is het ook de limiterende factor: als deze te verlengt wordt, dan is er een te groot spanningsverval en heb je dus geen (goed) signaal meer.
Er zijn wel kabels van 12 tot 20 meter te koop, dus ik hoop dat deze een hele dikke CP draad hebben, al zijn daar ook limieten aan.
Daarom is de oplossing om je laadpaal dichter bij de auto te plaatsen qua stabiliteit beter.
Een andere oplossing kan zijn om een laadpaal zonder vaste kabel te kopen en een hele lange kabel, dan de laadpaal zo te configureren dat hij de kabel altijd vast houdt, ook als de auto niet ingeplugd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:22

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Floor-is schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:35:
Mag ik ook een beetje hulp vragen hier?

Ik wil eigenlijk een lader met vaste kabel, maar er moet best een afstand overbrugd worden.. Ik heb minstens 10m kabel nodig. En ik vind nogal weinig laders met vaste kabel van >10m.

Vraag 1 Heeft iemand een tip voor een laadpaal met een vaste kabel van >10m?
Ik heb gekeken naar de meest gangbare merken: Alfen, New Motion, EVHub, Wallbox, LS24 en nog een aantal.

Situatieschets
Ik woon in een dijkwoning, de manier om mijn huis uit te komen is over een bruggetje van de schuur naar de dijk. Die overspant ongeveer 5,5m en dan is er nog ongeveer 2-2,5m nodig om bij de parkeerplaats van m'n auto te komen. En dat is dus al 8m, ik kan niet echt een kabel strak spannen om de auto maar te laden immers. :)
Noodzakelijk is automatische verrekening en dus een RFID lezer.

Ik heb 2 opties in mijn hoofd:
1. Lader niet aan het huis, maar op een paal.
2. Lader wel aan het huis, maar geen vaste kabel vanwege de lengte.

Optie 1 zou kunnen, ware het niet dat geen enkel installateur bereid lijkt te zijn in de dijk te graven om de paal te plaatsen. (Ook niet als ik hen vergunningen laat zien.) Dat betekent dat ik op een of andere wazige manier de lader op/aan mijn brug moet zien te bevestigen. Nog even los van de hogere installatiekosten ten opzichte van montage aan de buitenmuur.

Optie 2 zou kunnen, ware het niet dat ik dan alsnog geen vaste kabel heb en dus met een 10 of 12 meter kabel moet gaan klootviolen. (Die je wel kunt kopen, LS24 heeft ze voor €280+) Het enige dat ik eigenlijk voorkom is dat ik de paal ergens aan de brug moet monteren..

Vraag 2 Ik begrijp dat de situatie vrij uniek is. Maar zie ik nog een optie over het hoofd misschien?
Ik zou voor optie 1 gaan, en zelf een mantelbuis ingraven vanaf je huis naar de gewenste locatie van de laadpaal. Hoeft een installateur niet meer te graven, kunnen ze zo de kabel doorheen trekken. Ben je nog goedkoper uit ook.

https://pvcbuis.com/kabel...is-63-52-rol-25-mtr-prod/

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Floor-is
Ik heb even je poetsfoto erbij gepakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cZfKt0xDErRtz4kuuYl96BC0zo=/f/image/juLHLDpdZmvFXf5gNcBklmnO.jpg
Is het een optie om vanaf je schuur langs/aan de brugliggers een mantelbuis te monteren, en bij de brug een paal te monteren met het laadpunt eraan?

Ik weet niet of de grond net na de brug ook van jou is, anders is het idd een laadpunt aan de brug, net als je brievenbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Marcva schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:13:
https://www.tennet.org/be...eservevermogen/index.aspx

[ Voor 26% gewijzigd door joopv op 23-04-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Dat ziet er niet uit als een regeling voor particulieren. Ik denk dat de energiemaatschappijen daarop in kunnen tekenen. Die moeten dat weer consumenten aanhaken.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Marcva schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:42:
[...]

Dat ziet er niet uit als een regeling voor particulieren. Ik denk dat de energiemaatschappijen daarop in kunnen tekenen. Die moeten dat weer consumenten aanhaken.......
offtopic, maar:
Yep. Dit wordt onder andere gebruikt door de sier- en kasbouwteelt. Deze gebruiken in de winter gasturbines om hun kassen te verwarmen, waar ze ongeveer 30 tot 50 keer de stroomprijs krijgen om pieken weg te nemen. Deze slaan enkel aan als het noodzakelijk is deze pieken of dalen in voltage weg te nemen, maar de warmte toe het toevoegt in de kas is voldoende voor een langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

BarryH schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:40:
@Floor-is als je geen pasjessysteem hoeft en LB kan je bij evchargeking en en denk ik ook bij LS24 wel een lange vaste kabel krijgen.
Maar zoals je je situatie schetst lijkt het me makkelijk om de laadstation kast aan de brugleuning vast te zetten.
Anders ligt er iedere keer een losse kabel over je brug
Ik wil juist wel graag een pasjessysteem, ik woon aan een drukke doorgaande weg en heb er weinig zin in dat wildvreemden op mijn kosten gaan laden :P

De brugleuning schijnt nogal een ingewikkeld ding te zijn om het allemaal aan vast te maken. Maar ik heb net gekeken en zou een paal 'voor montage op een betonnen ondergrond' ook op mijn brug kunnen zetten.
littlewouter schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:56:
De reden dat er nogal weinig laders zijn met een kabel >10m is waarschijnlijk de CP draad binnen in de kabel.
Een 3 fase laadkabel bestaat uit 6 draden: 3 fases, 1 aarde, 1 neutraal en 1 CP draad. De CP draad is de dunste draad omdat hier geen stroom over vervoerd hoeft te worden, maar slechts een signaal. Daarmee is het ook de limiterende factor: als deze te verlengt wordt, dan is er een te groot spanningsverval en heb je dus geen (goed) signaal meer.
Er zijn wel kabels van 12 tot 20 meter te koop, dus ik hoop dat deze een hele dikke CP draad hebben, al zijn daar ook limieten aan.
Daarom is de oplossing om je laadpaal dichter bij de auto te plaatsen qua stabiliteit beter.
Een andere oplossing kan zijn om een laadpaal zonder vaste kabel te kopen en een hele lange kabel, dan de laadpaal zo te configureren dat hij de kabel altijd vast houdt, ook als de auto niet ingeplugd staat.
Had nog niet bedacht dat een lange (losse) kabel ook vast kan blijven in het laadstation eigenlijk.

Zonder CP is er niet echt te laden, dus ik moet wel iets :P
Bart ® schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:32:
[...]

Ik zou voor optie 1 gaan, en zelf een mantelbuis ingraven vanaf je huis naar de gewenste locatie van de laadpaal. Hoeft een installateur niet meer te graven, kunnen ze zo de kabel doorheen trekken. Ben je nog goedkoper uit ook.

https://pvcbuis.com/kabel...is-63-52-rol-25-mtr-prod/
Zoals Reacher aangeeft: ik hoef niet te graven. Mijn brug verbindt het huis aan de dijk, bij plaatsing aan de dijkzijde, moet de kabel aan de brug worden bevestigd; zo'n rode of gele buis vind ik dan nogal lelijk :P Je kunt de kabel vrij eenvoudig uit het zicht wegwerken aan de onderzijde bovendien. Kost je wat kabelklemmen, maar dat moest NEN-technisch toch al ;)

Het ging mij bovendien om het ingraven van de paal, maar zoals ik hierboven al ergens schreef: desnoods plaats ik de paal in zijn geheel op de brug.
teacher schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:05:
@Floor-is
Ik heb even je poetsfoto erbij gepakt:
[Afbeelding]
Is het een optie om vanaf je schuur langs/aan de brugliggers een mantelbuis te monteren, en bij de brug een paal te monteren met het laadpunt eraan?

Ik weet niet of de grond net na de brug ook van jou is, anders is het idd een laadpunt aan de brug, net als je brievenbus.
Thanks, dat zal het beeld verhelderen.

Wat ik eigenlijk wilde is inderdaad net zoals de brievenbus, maar dan aan de andere zijde. Zoals ik hierboven zei: de kabel zelf is heel eenvoudig weg te werken. Het bevestigen van de laadunit aan het hekje/paal van hekje is echter een noot die ik nog niet gekraakt krijg. En hoewel de grond tussen de hekjes technisch van mij is én ik toestemming heb om daar te graven, is een paal ingraven daar ook wel weer een ding omdat je technisch gezien in een dijk aan het graven bent.

De brug zelf is overigens net iets meer dan 5m lang, daarna heb ik nog bijna 1,5m eigen grond.

Wat ik kan doen is zelf een paal als deze ingraven, of die van Alfen ;)

Welk topic mag ik me ook weer in melden als het om de laadunit zelf gaat?
Ik wil namelijk de laadunit met een kWh meter, laadpassen en gebruikmaking van e-flux backend.
• EVHub valt af omdat die kWh meter in de meterkast komt en dat niet kan.
• LS24 valt af omdat de niet een e-flux (of ander) backend kunnen gebruiken.
• EV-Box is net zo duur als Alfen en lijkt mij minder uitgebreid.
• Chargepoint is me te duur.
• Smartcharger is me te duur.
• Ecotap te kort (vast) snoer.
• Ratio (zag ik op EV-solutions) ken ik niet, kan wel langere kabel
• Wallbox Pulsar kan geen backend, Copper kan geen vaste kabel..
• Blue Current heeft ofwel een hidden met 7.5m kabel (ik moet dan eigenlijk 17m) of een U:Move kan wel met vaste kabel.
• EVCube valt af omdat de niet een e-flux (of ander) backend kunnen gebruiken.
• Webasto is me te duur, paal is €350 en de unit zelf >€1500)
• Zappi heeft haar website niet eens op orde, schept weinig vertrouwen
• Alfen EVE Mini Single Pro Line kan alles dat ik wil, behalve kabellengte :P

Mis ik nog iets of iemand? :P

[ Voor 91% gewijzigd door Floor-is op 26-04-2020 02:14 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Mijn advies: monteer een eve op het hekje van je brug; die is er immers al. Laat de kabels door een mantelbuis via je brug lopen, dan heb je 0 graafwerk. En bedenk of je, omdat je hem aan de openbare weg hangt, voor een socket wil gaan.

Wil je per se een eve aan je schuur, neem dan contact op met alfen/icu voor een maatwerkkabel.

De boorgaten voor de ophangbeugel:
Horizontaal, bovenzijde: 132mm/Horizontaal, onderzijde: 150mm/Verticaal: 210,5mm

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 23-04-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ik kan de elektra allemaal zelf wel, gebruik ik m’n diploma nog eens :P

Monteren moet ook te doen zijn; heb nog wat mensen in mijn omgeving die erg handig zijn met hout ook, dus eventueel kunnen we nog wel wat op maat maken.

Die installatiehandleiding eens bekijken..

Update: okay, redelijk recht toe recht aan eigenlijk, dat moet te doen zijn als ik een account bij Alfen kan krijgen, anders moet ik alsnog een installateur laten komen.
Ik vind die paal van Alfen wel mooi moet ik zeggen en als ik die toch zelf ingraaf dan kan ik zelfs de mantelbuis van helemaal binnenin de schuur tot in de montagepaal laten lopen; zit ik ook niet met vocht te klooien. Er moet toch ook een UTP in immers voor de backend en loadbalancing mocht ik dat ooit willen hebben.

Dan is m’n probleem nu: 40-42mm gat door buitenmuur maken. :D

[ Voor 54% gewijzigd door Floor-is op 23-04-2020 23:53 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conbla
Ik heb een aantal offertes liggen voor het plaatsen van een New Motion Home Fast. Ik zie dat de kosten van een 3-fase aardlekautomaat nogal uiteenlopen.
Bij de 2 meest interessante offertes kost de automaat bij offerte A € 129, bij offerte B € 209.
Bij beide offertes zijn de installatie onderdelen modulair kan ik zelf ook e.e.a. aanschaffen. Als ik even op internet zoek naar een 3-fase aardlekautomaat, zie ik dat er veel verschillende modellen zijn met bijbehorend verschil in prijs.

Heeft iemand hier wellicht een idee over welke automaat geschikt is voor mijn situatie?
Ga gebruik maken van 11kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
conbla schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:02:
Ik heb een aantal offertes liggen voor het plaatsen van een New Motion Home Fast. Ik zie dat de kosten van een 3-fase aardlekautomaat nogal uiteenlopen.
Bij de 2 meest interessante offertes kost de automaat bij offerte A € 129, bij offerte B € 209.
Bij beide offertes zijn de installatie onderdelen modulair kan ik zelf ook e.e.a. aanschaffen. Als ik even op internet zoek naar een 3-fase aardlekautomaat, zie ik dat er veel verschillende modellen zijn met bijbehorend verschil in prijs.

Heeft iemand hier wellicht een idee over welke automaat geschikt is voor mijn situatie?
Ga gebruik maken van 11kw.
In die paal zit gewoon DC lekstroom beveiliging toch? Een duurdere type B aardlek hoeft dus niet. Misschien moet je dat nog even doorgeven aan de partijen zodat ze de offerte(s) aan kunnen passen. Standaad aardlek hoeft niet meer dan EUR 100,- te kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 25-04-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conbla
Inspired schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:04:
[...]

In die paal zit gewoon DC lekstroom beveiliging toch? Een duurdere type B aardlek hoeft dus niet. Misschien moet je dat nog even doorgeven aan de partijen zodat ze de offerte(s) aan kunnen passen. Standaad aardlek hoeft niet meer dan EUR 100,- te kosten.
Volgens de datasheet wel:
https://nm-store.nl/wp-co...ne_2.1_-_NL___BE_NL-4.pdf

Alles wat tot nu toe in de meterkast zit, is van Hager. Er zijn echter wat specificaties die onbekend zijn voor mij waardoor ik niet weet welk type ik nodig heb.
Zou dit model voldoen?
https://www.groepenkastbe...-polig-nul-16A-B-kar-400V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
conbla schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:47:
[...]

Volgens de datasheet wel:
https://nm-store.nl/wp-co...ne_2.1_-_NL___BE_NL-4.pdf

Alles wat tot nu toe in de meterkast zit, is van Hager. Er zijn echter wat specificaties die onbekend zijn voor mij waardoor ik niet weet welk type ik nodig heb.
Zou dit model voldoen?
https://www.groepenkastbe...-polig-nul-16A-B-kar-400V
Ja. Dat is prima. Heb je ook geen aparte automaat meer nodig.

Of deze; https://www.sandervunderi...kautomaat-3p-n-0-03a.html

Kan zo snel ff niet verschillen zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 25-04-2020 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-06 00:38
Floor-is schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:25:
[...]

.....
• Blue Current heeft ofwel een hidden met 7.5m kabel (ik moet dan 12m) of een U:Move kan wel met vaste kabel.
........

Mis ik nog iets of iemand? :P
Volgens mij is die ook te leveren met langere kabel.
In ieder geval met 15 meter, maar dacht zelfs met 20.

Edit:
https://erp.bluecurrent.n...32a-type-2-336?category=6

[ Voor 18% gewijzigd door JurienW op 25-04-2020 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-05 22:43
JurienW schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:59:
[...]

Edit:
Dat kan inderdaad met 20 meter, maar hij moest dan toen ik er naar vroeg 1640.16 inclusief B.T.W. kosten.
Dat is wel behoorlijk veel geld, tenminste dat vond ik.Sowieso is de prijs die je op hun website ziet ex B.T.W. als je besteld komt de B.T.W. er dan uiteraard wel bij.

[ Voor 9% gewijzigd door wvanommen op 26-04-2020 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

[...]

Edit:
Hang on! Dat is in principe de oplossing! Ik stuur even een mail, want heb nog wel wat vragen.
wvanommen schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:03:
[...]

Dat kan inderdaad met 20 meter, maar hij moest dan toen ik er naar vroeg 1640.16 inclusief B.T.W. kosten.
Dat is wel behoorlijk veel geld, tenminste dat vond ik.Sowieso is de prijs die je op hun website ziet ex B.T.W. als je besteld komt de B.T.W. er dan uiteraard wel bij.
Ik heb een bedrijf, de BTW kan ik sowieso verrekenen en ik ging al uit van een ex BTW prijs ook.
Als ze nu niet al te veel rekenen voor 2m extra kabel (ik had me verrekend) en m'n vragen een beetje fatsoenlijk beantwoorden dan denk ik dat dit hem gaat worden.

Hier is de hidden, met 20m kabel, €1190. Dan kost 12,5m extra kabel gewoon €195 en dat is op zich echt wel een boel, maar het kan dus.
Hoef ik geen mantelbuis (wel een gewone), een veel kleinere doorvoer naar het huis, geen paal ingraven.. Dat scheelt allemaal nogal.

[ Voor 59% gewijzigd door Floor-is op 26-04-2020 02:16 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Floor-is mocht je handig zijn, het leuk vinden en tijd hebben kun je ook zelf wat componenten in de meterkast schroeven en voor zelfbouw gaan. Zou dit zelf zeker gedaan hebben als mijn WG dit toe zou staan. (Obv Smart EVSE.)

Zelf gewoon grondkabel trekken naar een punt en daar op een paaltje een Type 2 socket plaatsen. Kun je gewoon je eigen laadkabel gebruiken.

Vind de H:Move niet heel voordelige trouwens. Standaard geen DC-lekstroom, dus +200 voor aardlek. Verplicht abonnement a minimaal EUR 4 per maand? Geen LB, eventueel wel mogelijk maar met module a 160 EUR en EUR 1,50 per maand.

Kun je ook een normale paal nemen en die in de meterkast zetten. Een Zappi van EUR 1000,- incl. BTW heeft veel meer functionaliteit. Losse kabel erbij en je bent ook nog voordeliger uit. Daarbij zal een Zappi bij eventuele verkoop meer opbrengen dan de H:Move. Een mooie "speciale" Tesla laadkabel erbij en je kunt met het knopje op de laadkabel de port openen en kabel ontgrendelen. Zoals bij SuC.

[ Voor 69% gewijzigd door Inspired op 26-04-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
Floor-is schreef op zondag 26 april 2020 @ 02:03:
[...]

Hang on! Dat is in principe de oplossing! Ik stuur even een mail, want heb nog wel wat vragen.
[...]
Heb hem nu half jaartje in gebruik en prima oplossing.
Alles hangt netjes in mijn meterkast op de kabel na.
Nu zit bij meterkast bij de muur waar ik mijn auto ook parkeer, dus dat kwam heel mooi uit.
Geen box buiten aan de muur alleen een blauwe tuinslang ;)
Gewoon plug en play en alles wordt netjes verrekend met de werkgever via Blue current.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Inspired schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:45:
@Floor-is mocht je handig zijn, het leuk vinden en tijd hebben kun je ook zelf wat componenten in de meterkast schroeven en voor zelfbouw gaan. Zou dit zelf zeker gedaan hebben als mijn WG dit toe zou staan. (Obv Smart EVSE.)

Zelf gewoon grondkabel trekken naar een punt en daar op een paaltje een Type 2 socket plaatsen. Kun je gewoon je eigen laadkabel gebruiken.

Vind de H:Move niet heel voordelige trouwens. Standaard geen DC-lekstroom, dus +200 voor aardlek. Verplicht abonnement a minimaal EUR 4 per maand? Geen LB, eventueel wel mogelijk maar met module a 160 EUR en EUR 1,50 per maand.

Kun je ook een normale paal nemen en die in de meterkast zetten. Een Zappi van EUR 1000,- incl. BTW heeft veel meer functionaliteit. Losse kabel erbij en je bent ook nog voordeliger uit. Daarbij zal een Zappi bij eventuele verkoop meer opbrengen dan de H:Move. Een mooie "speciale" Tesla laadkabel erbij en je kunt met het knopje op de laadkabel de port openen en kabel ontgrendelen. Zoals bij SuC.
1. Vanuit de meterkast naar waar de auto (in de buurt) staat betekent:
• Gat naar buiten in zicht bij de voordeur (ik heb geen kruipruimte bij de meterkast) of mega-schuin naar beneden boren.
• Heb ineens met bestrating te maken
• Aanpassing in meterkast om een 400V groep vrij te maken of aan te leggen

2. Extra complicerend:
• Huis is beschermd dorpsaanzicht, wijziging aan de gevel 'wordt een issue'
• Bestrating voor de deur is van de gemeente, daar mag ik niet aankomen (wat niet weet wat niet deert, maar toch)
• De (schuine zijde van) de dijk is absoluut verboden in te graven en van het waterschap
• Ik moet dan >13m graafwerk doen ipv zegmaar nul.
• Vanwege reeds aanwezige 400V installatie is er érg weinig ruimte in de meterkast. Dan komt de lader of op >2m hoog, of <50cm

In de meterkast is aldus niet echt een (fijne) optie :/

3. Wat de Zappi betreft:
1. Lijkt goedkoop, maar is het niet: er moet nog een hub bij van €100 en er moet een langere kabel aan, wat (waarschijnlijk) ook zomaar €150+ extra kost
2. Loadbalancing staat niet hoog op m'n verlanglijstje, maar okay: is een voordeel!
3. Bij de Zappi moet ik binnen een pas op de lader houden, terwijl ik dat op m'n mobieltje kan doen met de Hidden.. Ik verwacht dat ik me daar aan ga ergeren.
JurienW schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:58:
[...]

Heb hem nu half jaartje in gebruik en prima oplossing.
Alles hangt netjes in mijn meterkast op de kabel na.
Nu zit bij meterkast bij de muur waar ik mijn auto ook parkeer, dus dat kwam heel mooi uit.
Geen box buiten aan de muur alleen een blauwe tuinslang ;)
Gewoon plug en play en alles wordt netjes verrekend met de werkgever via Blue current.
Ik heb mijn eigen bedrijf, dus dat verrekenen is wel prettig ja. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zappi kent geen pasjes systeem, dat kun je oplossen met een code op de lader. Hoezo pas voor de lader houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Floor-is schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:06:
[...]

1. Vanuit de meterkast naar waar de auto (in de buurt) staat betekent:
• Gat naar buiten in zicht bij de voordeur (ik heb geen kruipruimte bij de meterkast) of mega-schuin naar beneden boren.
• Heb ineens met bestrating te maken
• Aanpassing in meterkast om een 400V groep vrij te maken of aan te leggen

2. Extra complicerend:
• Huis is beschermd dorpsaanzicht, wijziging aan de gevel 'wordt een issue'
• Bestrating voor de deur is van de gemeente, daar mag ik niet aankomen (wat niet weet wat niet deert, maar toch)
• De (schuine zijde van) de dijk is absoluut verboden in te graven en van het waterschap
• Ik moet dan >13m graafwerk doen ipv zegmaar nul.
• Vanwege reeds aanwezige 400V installatie is er érg weinig ruimte in de meterkast. Dan komt de lader of op >2m hoog, of <50cm

In de meterkast is aldus niet echt een (fijne) optie :/

3. Wat de Zappi betreft:
1. Lijkt goedkoop, maar is het niet: er moet nog een hub bij van €100 en er moet een langere kabel aan, wat (waarschijnlijk) ook zomaar €150+ extra kost
2. Loadbalancing staat niet hoog op m'n verlanglijstje, maar okay: is een voordeel!
3. Bij de Zappi moet ik binnen een pas op de lader houden, terwijl ik dat op m'n mobieltje kan doen met de Hidden.. Ik verwacht dat ik me daar aan ga ergeren.

[...]

Ik heb mijn eigen bedrijf, dus dat verrekenen is wel prettig ja. :)
De H:Move lijkt ook goedkoop maar is het ook niet. :) DC beveiliging is al + 200. Overigens kun je met een Zappi (of andere laadpaal) of zelfbouw hetzelfde bereiken als de H:Move. En als je geen LB wil zijn er nog wel goedkopere palen. Kun je ook gewoon een 20m kabel aan maken.

Met de H:Move moet je ook boren toch? Idee is om verder niet te graven maar gewoon de 20m aan de geven op te rollen?

Met een Zappi kun je ook nog gewoon lekker alles op 1f laten. Met LB tot 32a laden. Snel zat. Scheelt ook weer 300+ EUR.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 26-04-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

daemonix schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:13:
Zappi kent geen pasjes systeem, dat kun je oplossen met een code op de lader. Hoezo pas voor de lader houden?
Ik heb de hub meteen nodig voor verrekening. Wat ik pertinent niet wil is dat ik naar de lader moet om een pas of iets aan te bieden. Maar ik wil ook geen plug&drive, wel verrekening en de mogelijkheid om bezoek een laadgelegenheid te geven :)
Inspired schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:31:
[...]

De H:Move lijkt ook goedkoop maar is het ook niet. :) DC beveiliging is al + 200. Overigens kun je met een Zappi (of andere laadpaal) of zelfbouw hetzelfde bereiken als de H:Move. En als je geen LB wil zijn er nog wel goedkopere palen. Kun je ook gewoon een 20m kabel aan maken.
Maar ik zie eigenlijk nergens (behalve bij LS24 misschien, als ik het me goed herinner) een laadpaal aangeboden met een dergelijk lange kabel.
Met de H:Move moet je ook boren toch? Idee is om verder niet te graven maar gewoon de 20m aan de geven op te rollen?
Niet helemaal, ik zal een groot deel van de kabel aan de brug monteren, het oprollen doe ik aan het brughekje. Daar heb ik met een 15m kabel iets van 4m over schat ik.
Het boren dat ik aanvankelijk wilde doen was voor een mantelbuis die dan vanaf binnen tot in de laadpaal zou lopen, een mantelbuis is een heel stuk groter dan een kabel natuurlijk. :)
Met een Zappi kun je ook nog gewoon lekker alles op 1f laten. Met LB tot 32a laden. Snel zat. Scheelt ook weer 300+ EUR.
Ik weet niet waar deze vandaan komt, maar:
• Mijn huis is op 3x25A afgezekerd, niet op 32A
• Ik heb al 400V in de schuur, wat het dichtst bij de auto zal zijn; daar heb ik zowel 3x16A als 3x25A groepen, van toen de installatie nog op 3x63A was afgezekerd
• Ik heb de wens om op 11kW te laden, daar heb ik mijn redenen voor en die zijn geen onderwerp van discussie

Kostenvergelijk, uitgaande van 15m kabel.
Een Zappi kost €867 bij 4EV. De benodigde hub kost €99. Een extra lange kabel moet ik zelf in elkaar fröbelen en kost ±€12/m, de connector kan ik vast wel van die 6.5 of 7.5m kabel afhalen, dus dan hebben we het over 15*1=€180. Totaal: €1150-1210
Toevoeging: De Zappi heeft geen geijkte kWh-meter, dat is lachen :(

Een hidden kost €1.080 met 15m kabel, En stel dat ik nog een aardlek moet plaatsen, dan komt daarvoor €88 erbij. Zit ik op €1.170 eenmalig en dan vanaf €4 per maand. Dus de Zappi wordt in de praktijk inderdaad goedkoper, mits je niet hoeft te verrekenen met een geijkte meter.

Als ik nu gek ga doen, dan vervang ik de huidige Halyester wandverdeelkast waarin de 400V (en nog 2 stuks 240V) groepen zijn afgemonteerd. Trek ik gelijk de drie stuks CEE opbouw WCD's van de muur en de WCD waarop de koelkast en vriezer zitten ook.
Installeer ik een nieuwe opbouwkast, eventueel met een chint aardlekautomaat en twee 240V EMTA's. En dan vervang ik hetzelfde type WCD dat nu boven de stortbak zit ook meteen door zo iets. Ben ik in totaal ongeveer €160 kwijt, maar heb ik de boel wel opgeknapt. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Floor-is op 26-04-2020 21:45 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-05 22:43
Floor-is schreef op zondag 26 april 2020 @ 02:03:
[...]

[...]

Ik heb een bedrijf, de BTW kan ik sowieso verrekenen en ik ging al uit van een ex BTW prijs ook.
Als ze nu niet al te veel rekenen voor 2m extra kabel (ik had me verrekend) en m'n vragen een beetje fatsoenlijk beantwoorden dan denk ik dat dit hem gaat worden.

Hier is de hidden, met 20m kabel, €1190. Dan kost 12,5m extra kabel gewoon €195 en dat is op zich echt wel een boel, maar het kan dus.
Hoef ik geen mantelbuis (wel een gewone), een veel kleinere doorvoer naar het huis, geen paal ingraven.. Dat scheelt allemaal nogal.
Ik zie al waar het verschil zit, ik wilde ook loadbalancing (Dynamic Smart Charging), heb jij dat niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

wvanommen schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:49:
[...]

Ik zie al waar het verschil zit, ik wilde ook loadbalancing (Dynamic Smart Charging), heb jij dat niet nodig?
Lijkt me niet echt nodig, maar kan in natuurlijk later nog. Kost het iets van €150 ex en nog €1,50 per maand ofzo toch?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Floor-is schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:49:
Kostenvergelijk, uitgaande van 15m kabel.
Een Zappi kost €867 bij 4EV. De benodigde hub kost €99. Een extra lange kabel moet ik zelf in elkaar fröbelen en kost ±€12/m, de connector kan ik vast wel van die 6.5 of 7.5m kabel afhalen, dus dan hebben we het over 15*1=€180. Totaal: €1150-1210
Toevoeging: De Zappi heeft geen geijkte kWh-meter, dat is lachen :(
MID-meter kost ook weer niet de wereld: https://www.groepenkastbestellen.nl/KWH-meter-3fase-80A-MID

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Kost minder dan een Type B aardlek die nodig is bij de andere oplossing inderdaad. Dat pakket van EUR 88,- zal niet de juist aardlek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En voor een bedrijf volstaat op dit moment een niet-geijkte meter voor de belastingdienst ook volgens de verhalen. De afwijking betreft peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

daemonix schreef op maandag 27 april 2020 @ 08:17:
[...]

En voor een bedrijf volstaat op dit moment een niet-geijkte meter voor de belastingdienst ook volgens de verhalen. De afwijking betreft peanuts.
Ik had laatst weer eens een babbeltje met een grote fabrikant van laadpalen, die wisten me zelfs te vertellen dat MID-gecertificeerde meters vaak gewoon hetzelfde zijn als de niet MID-gecertificeerde varianten, met uitzondering van de certificering. Is natuurlijk goedkoper om maar één type meter te ontwerpen en produceren. Of op z'n minst dezelfde onderdelen te gebruiken.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

En hoe koppel ik die aan de backend voor automatisch verrekenen dan? Of krijg je daar extragratis een paar kabouters bij? 8)7

Allemaal leuk en aardig verder, maar waar mijn grootste issue zit, is in het gebruik van die Zappi versus de Hidden. Ik kan geen plug&charge, ik woon aan een drukke doorgaande weg: de kans dat een wildvreemde denkt “hey handig, laden” is me te groot.
Wat superhelder is bij de Hidden is dat je met zowel een pas/druppel als de app op m’n mobiel de boel kan starten en stoppen.
Het enige dat ik lees over de Zappi is dat je een timer in kunt stellen. Ik wil helemaal geen timer (nouja is wel handig), ik wil een systeem waarbij niemand behalve ik bepaalt wie er laden kan.

Nee de Zappi wordt het niet, sorry mensen :D

[ Voor 48% gewijzigd door Floor-is op 27-04-2020 11:09 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Floor-is schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:53:
[...]

En hoe koppel ik die aan de backend voor automatisch verrekenen dan? Of krijg je daar extragratis een paar kabouters bij? 8)7
Verrekenen doe je uiteraard exact hetzelfde als je zonder die meter zou doen. Je hebt nu alleen een MID meter erbij voor als de Belastingdienst daarom vraagt. Wat ze natuurlijk nooit doen, maar dat is een ander verhaal.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:58
Floor-is schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:53:
[...]

1x per kwartaal een foto maken van de meter.
Ik heb het volgende:
1x Tesla Wall Charger op de kop getikt voor €350,-
1x MID gecertificeerde kWh meter a €79,-
De krachtgroep met vaste kabel uit de gevel weggewerkt vanuit de bouw was €528,-

Eens per kwartaal maak ik een foto van de meter en die declareer ik zakelijk bij mijzelf.
Die ene keer dat bezoek komt geloof ik wel :+ .

Load-balancing kan opgezet worden met de TWC en een raspberry pi dacht ik net als volgens mij een digitale backend eraan maken.
Mocht ik dat dus in de toekomst willen kan dat altijd nog.

mijn quote was vooral gericht op je declaratie stuk, niet om je iets anders aan te smeren :)

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 27-04-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Bart ® schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:09:
[...]

Verrekenen doe je uiteraard exact hetzelfde als je zonder die meter zou doen. Je hebt nu alleen een MID meter erbij voor als de Belastingdienst daarom vraagt. Wat ze natuurlijk nooit doen, maar dat is een ander verhaal.
Hoezo zitten jullie zo hard te douwen op de Zappi? Omdat er loadbalancing in zit en de aardlek, maar waar is de authenticatie voor dat ding dan? Er staat niks op de Zappi website, ik vind er niks over bij de wederverkopers: dat is er niet!

Jullie gaan compleet voorbij aan die harde eis 8)7

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Floor-is schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:13:
[...]

Hoezo zitten jullie zo hard te douwen op de Zappi? Omdat er loadbalancing in zit en de aardlek, maar waar is de authenticatie voor dat ding dan? Er staat niks op de Zappi website, ik vind er niks over bij de wederverkopers: dat is er niet!

Jullie gaan compleet voorbij aan die harde eis 8)7
Euh, mij boeit het geen hol wat voor merk laadpaal jij installeert hoor... Ik geef je alleen een optie voor een MID-meter. Maar neem dan lekker een Alfen. Prima palen, kunnen volgens mij alles wat je wil.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Even teruglezen, ik heb je de hint al gegeven. Sjouwen met pasjes is niet nodig. daemonix in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Daarnaast: hoe groot is de kans dat er een ander gaat laden? Zit je naast een winkelcentrum of is de dijkwoning redelijk op afstand van parkeerplaats etc?

Ervaring leert dat er hoogst zelden gebruik wordt gemaakt van andermans laadpaal.

[ Voor 42% gewijzigd door daemonix op 27-04-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Bart ® schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:20:
[...]

Euh, mij boeit het geen hol wat voor merk laadpaal jij installeert hoor... Ik geef je alleen een optie voor een MID-meter. Maar neem dan lekker een Alfen. Prima palen, kunnen volgens mij alles wat je wil.
Ik kom vragen om hulp, geef een volgens mij best helder verhaal over wat de situatie is en wat m’n eisen zijn. Ik kom op basis daarvan uit bij een bepaalde oplossing, waar -geheel terecht, laten we wel zijn- opmerkingen over gemaakt worden.
Er wordt aangegeven dat een andere oplossing waarschijnlijk beter past, ik onderzoek dat serieus en kom tot de conclusie dat ik twee dingen mis: een geijkte meter en authenticatie. Dan valt die optie voor mij toch af?

Mij lijkt dat vrij logisch, maar nu lijkt het erop dat ik jullie moet gaan overtuigen dat wat jullie voor mij hebben bedacht een cruciale eis niet kan beantwoorden.
daemonix schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:28:
Even teruglezen, ik heb je de hint al gegeven. Sjouwen met pasjes is niet nodig. daemonix in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Daarnaast: hoe groot is de kans dat er een ander gaat laden? Zit je naast een winkelcentrum of is de dijkwoning redelijk op afstand van parkeerplaats etc?

Ervaring leert dat er hoogst zelden gebruik wordt gemaakt van andermans laadpaal.
Een code op de lader is, in mijn geval, alsnog echt extreem onhandig, maar okay: er is een systeem :) Dan moet de paal wel buiten in plaats van binnen geplaatst worden trouwens, want ik heb er verdomd weinig zin in om elke keer de schuur open te moeten doen om te authenticeren.

Er is in een straal van 7km rondom mijn huis geen laadmogelijkheid, ik woon aan een doorgaande weg met de stekker of laadpaal direct in zicht. Mijn ervaring leert bovendien dat mensen asociale honden zijn, ik wil kunnen voorkomen dat ik daar last van ga krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door Floor-is op 27-04-2020 11:37 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Bart ® schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:20:
[...]

Die was afgevallen vanwege de lengte van de kabel, zeker icm de prijs een dingetje.

De enige losse kabel die ik op dit moment zo snel vinden kan is hier en die prijs is zoals verwacht: €12/m. De connectoren die ze aanbieden zijn wel duur trouwens: €120!

Toevoeging:
Als er een MID geijkte meter in de meterkast zit en een niet-geijkte in de lader, moet je ook bewijzen dat ze hetzelfde meten. Het kan niet zijn dat je zegt “ik heb beide, dus het zit wel goed”, je moet toch kunnen aantonen dat het overeenkomt? Mijn compliance verleden verteld me dat twee keer hetzelfde meten ook zorgt voor meer bewijslast en daarmee: gezeik.
(Ja, blijkbaar hoef je geen geijkte meter, toch stel ik de vraag)

[ Voor 28% gewijzigd door Floor-is op 27-04-2020 11:49 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Waarom moet het hetzelfde aangeven? Gewoon aflezen van de MID meter en klaar. Meet je ook meteen laadverliezen in de kabel. Die meet de laadpaal sowieso niet en dus zullen beide ook niet hetzelfde aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
Floor-is schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:32:
[...]
Er is in een straal van 7km rondom mijn huis geen laadmogelijkheid, ik woon aan een doorgaande weg met de stekker of laadpaal direct in zicht. Mijn ervaring leert bovendien dat mensen asociale honden zijn, ik wil kunnen voorkomen dat ik daar last van ga krijgen.
De Hidden kan je ook zo instellen dat je hem via de App moet starten i.p.v. dat die plug and play is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Floor-is Nogmaals: ook de Zappi kent authenticatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Floor-is Dus: eve. Aan de brug (evt met een socket als je bang bent voor vandalisme) of aan de schuur en even met Alfen bellen voor een maatwerkkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Floor-is schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:32:
[...]

Ik kom vragen om hulp, geef een volgens mij best helder verhaal over wat de situatie is en wat m’n eisen zijn. Ik kom op basis daarvan uit bij een bepaalde oplossing, waar -geheel terecht, laten we wel zijn- opmerkingen over gemaakt worden.
Er wordt aangegeven dat een andere oplossing waarschijnlijk beter past, ik onderzoek dat serieus en kom tot de conclusie dat ik twee dingen mis: een geijkte meter en authenticatie. Dan valt die optie voor mij toch af?

Mij lijkt dat vrij logisch, maar nu lijkt het erop dat ik jullie moet gaan overtuigen dat wat jullie voor mij hebben bedacht een cruciale eis niet kan beantwoorden.
Zo kun je het ervaren, maar dat is in ieder geval niet mijn intentie.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

daemonix schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:05:
@Floor-is Nogmaals: ook de Zappi kent authenticatie.
Ja, ik heb het misschien niet lekker verwoord deze keer.

Er is authenticatie bij de Zappi, maar dan kan ik hem niet hidden installeren. Dus dan moet die aan de buitenmuur.
Als ik hem wel verborgen/binnen wil installeren, dan moet ik elke keer de garage in om de authenticeren en daar ga ik me aan ergeren. :)

Voor de goede orde, het volgende is besteld:

• Blue Current U:Move Hidden, inclusief 15m kabel en type2 stekker
• 10m YMVK-mb 5x6mm2 kabel + montagespul voor binnen en buiten (de kabel is nodig binnen, liever overbemeten dan tekort ;))
Wandverdeler met 1xCEE (32A) en 2x schuko
Aardlekautomaat 3x25A+N, B-karakteristiek <- Dat is de verkeerde. dit is de goede
• 2x Installatieautomaat 240V 1P+N 16A (B-kar)
WCD voor elders in de schuur

Als het goed is zit bij de U:Move iets als deze ophangbeugel. Die zit er NIET bij, tegenvaller. Vooralsnog geen loadbalancing :)

[ Voor 56% gewijzigd door Floor-is op 28-04-2020 14:34 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

[...]

Edit:
Waarschuwing: die link hoort het nog niet te doen! Het werkt wel, soort van. Maar het komt niet echt uit waar het moet zijn nog denk ik.

Ik had een mailtje gestuurd, vanmorgen antwoord gehad en weer mailtje teruggestuurd. Kreeg zojuist een belletje van Blue Current om m'n situatie door te spreken en af te stemmen. Wel echt puike service tot heden :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlewouter
Floor-is schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:10:
[...]
Er is authenticatie bij de Zappi, maar dan kan ik hem niet hidden installeren. Dus dan moet die aan de buitenmuur.
Als ik hem wel verborgen/binnen wil installeren, dan moet ik elke keer de garage in om de authenticeren en daar ga ik me aan ergeren. :)
Vraagje: hoe authenticeer je je bij die Blue Current?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
littlewouter schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:11:
[...]

Vraagje: hoe authenticeer je je bij die Blue Current?
Koppelt je laadpas aan de laadpaal.
Via de App kan je dan je laadsessie starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

JurienW schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:25:
[...]

Koppelt je laadpas aan de laadpaal.
Via de App kan je dan je laadsessie starten
Vraag me ineens af of er een mogelijkheid is om met zo'n connector met Teslaknop je ook authenticatie kunt regelen. Nog voordat de stekker de auto in gaat dan wel.

Dat de connector zegmaar weet welke auto zich meldt en alleen aan die auto's op de whitelist een laadmogelijkheid biedt. Zou wel mooi 't einde van de laadpassen zijn in principe. In theorie kan je een RFID-tag bij je laadpoort hebben, dan is het een kwestie van een RFID-lezer in de connector.

De auto geeft nu al kenmerken door aan de laadpaal, dus je zou het op zich moeten kunnen regelen na insteken van de kabel. Dat de laadpaal eenvoudigweg weigert om je stroom te leveren. (Ik heb geen idee of die kenmerken door iemand anders dan Tesla te gebruiken zijn eigenlijk)

[ Voor 21% gewijzigd door Floor-is op 28-04-2020 17:06 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:27
Wij zitten in de oriënterende fase en hebben enkele offertes aangevraagd voor zonnepanelen. Nu willen we wellicht in de toekomst overstappen naar een EV. Nu lees ik dat 3-fase dan belangrijk is, omdat je dan iets sneller thuis kunt laden. Hiervoor moet je meterkast ook aangepast worden van 1-fase naar 3-fase, toch?

Nu vraag ik mij af wat voor meterkast wij hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCOUGTxe9g3Y66xr-8oG-zwvc60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGITlHMPZoqZb0NUImiXTx9v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBlW92-sU-9rRkQ10HFs_7gNdmY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1afvqH45ejjTVH9SSpPX9bWk.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 53% gewijzigd door Untouchablezz20 op 29-04-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Untouchablezz20 3 fase. Zie 3x 380 op de meter, een 4 polige hoofdschakelaar en een 3-fase krachtgroep.
Bij je netbeheerder op de site kun je op basis van je EAN code uitzoeken wat je volgens hen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:27
CyBeRSPiN schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:46:
@Untouchablezz20 3 fase. Zie 3x 380 op de meter, een 4 polige hoofdschakelaar en een 3-fase krachtgroep.
Bij je netbeheerder op de site kun je op basis van je EAN code uitzoeken wat je volgens hen hebt.
Thanks voor het snelle antwoord. Dus in de toekomst zou ik de EV via 3-fase kunnen laden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0G8Ch02pKvvtV4aZ4QDPL0kWNfA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zfOpNZTnxvVPS7lkl0pEOBg6.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 11 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen