Yes!Untouchablezz20 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:53:
[...]
Thanks voor het snelle antwoord. Dus in de toekomst zou ik de EV via 3-fase kunnen laden?
[Afbeelding]
Het correctere antwoord is: je huisaansluiting laat dat toe, nu de EV nog.Untouchablezz20 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:53:
[...]
Thanks voor het snelle antwoord. Dus in de toekomst zou ik de EV via 3-fase kunnen laden?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ok, ik krijg net een bedrag door voor de stelpost in mijn lease voor aansluiten van een Alfen Eve proline model met vaste kabel. Die moeten ze komen hangen en aansluiten. Denk maximaal 10 meter kabel, wandmontage.
IK heb gezorgd voor een gat in de buitenmuur en heb een mantelbuis gelegd geschikt voor de stroom + UTP van de meterkast naar het punt waar het laadpunt moet komen.
Enige dat daadwerkelijk moet gebeuren is dus het wandpunt ophangen, de kabels door de buis voeren en de stroom aansluiten.
Het stelpostbedrag hiervoor is 3337,64... is dat niet behoorlijk ruim genomen?
IK heb gezorgd voor een gat in de buitenmuur en heb een mantelbuis gelegd geschikt voor de stroom + UTP van de meterkast naar het punt waar het laadpunt moet komen.
Enige dat daadwerkelijk moet gebeuren is dus het wandpunt ophangen, de kabels door de buis voeren en de stroom aansluiten.
In of ex BTW? Ze hanteren standaard bedragen voor <10 meter bijvoorbeeld. Ook zit in de stelpost het abonnement voor 48 maand of soms 60 maand. Je kunt als het goed is op de quote wel meer specificaties zien.Tarz schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:41:
Ok, ik krijg net een bedrag door voor de stelpost in mijn lease voor aansluiten van een Alfen Eve proline model met vaste kabel. Die moeten ze komen hangen en aansluiten. Denk maximaal 10 meter kabel, wandmontage.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Los van in of ex BTW is dit toch gewoon diefstal of niet? Als ze de materialen opsturen sluit ik alles nog zelf aan ook, kwestie van paar gaten boren in de baksteen muur en kabels trekken en aansluiten.Inspired schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:19:
[...]
In of ex BTW? Ze hanteren standaard bedragen voor <10 meter bijvoorbeeld. Ook zit in de stelpost het abonnement voor 48 maand of soms 60 maand. Je kunt als het goed is op de quote wel meer specificaties zien.
Los van wat abonnementen kosten, dit is alleen voor de installatie
16 uur monteur: 1000 euroTarz schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:22:
[...]
Los van in of ex BTW is dit toch gewoon diefstal of niet? Als ze de materialen opsturen sluit ik alles nog zelf aan ook, kwestie van paar gaten boren in de baksteen muur en kabels trekken en aansluiten.
Laadpaal: 1500 euro
Kabel, kleinmateriaal, installatieautomaat, evt aardlek: 500 euro
BTW: 20%
Totaal: 3600 euro
Cunning linguist.
16 uur monteur? Comfort Partners (installateur van Allego) gaf aan een ochtend werk, dus 4 a 5 uur. Laadpunt dat ik krijg kost via een handelaar al 1200 euro. Materiaal en BTW is uiteraard logisch.Bart ® schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:33:
[...]
16 uur monteur: 1000 euro
Laadpaal: 1500 euro
Kabel, kleinmateriaal, installatieautomaat, evt aardlek: 500 euro
BTW: 20%
Totaal: 3600 euro
Dit mag toch nooit boven de 2500 komen?
Als het 5 uur werk is, kun je daarna niet nog een andere klus inplannen voor die ploeg. Vaak moet je in kruipruimtes, dus moet je met 2 man zijn. Dus dan ben je als bedrijf gewoon 16 uur monteur kwijt. Die worden dan ook doorberekend.Tarz schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:35:
[...]
16 uur monteur? Comfort Partners (installateur van Allego) gaf aan een ochtend werk, dus 4 a 5 uur.
Installateur mag er ook nog wat winst op maken he. Plus handelingkosten, opslag, etc.Laadpunt dat ik krijg kost via een handelaar al 1200 euro. Materiaal en BTW is uiteraard logisch.
Dat weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat het bijna altijd onderschat wordt door opdrachgevers.Dit mag toch nooit boven de 2500 komen?
Cunning linguist.
Nou, mantelbuis heb ik zelf al gedaan, dus doorschuiven naar buiten is 10 minuten werk. Gat is er al. Heb geen kruipruimte. Het kan zijn dat ik het onderschat, maar dan klopt de gemiddelde stelpost nietBart ® schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:37:
[...]
Als het 5 uur werk is, kun je daarna niet nog een andere klus inplannen voor die ploeg. Vaak moet je in kruipruimtes, dus moet je met 2 man zijn. Dus dan ben je als bedrijf gewoon 16 uur monteur kwijt. Die worden dan ook doorberekend.
[...]
Installateur mag er ook nog wat winst op maken he. Plus handelingkosten, opslag, etc.
[...]
Dat weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat het bijna altijd onderschat wordt door opdrachgevers.
Wat betreft de winstmarge op materiaal, die maakt een handelaar ook
[ Voor 4% gewijzigd door Tarz op 30-04-2020 12:41 ]
Gemiddeld zal het dus misschien wel kloppen, maar als jij allemaal voorwerk hebt gedaan, dan is het in jouw situatie dus een veel te hoge stelpost. Maar je krijgt de werkelijk gemaakte kosten toch in rekening? Dus dat zal dan een stuk lager zijn.Tarz schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:40:
[...]
Nou, mantelbuis heb ik zelf al gedaan, dus doorschuiven naar buiten is 10 minuten werk. Gat is er al. Heb geen kruipruimte. Het kan zijn dat ik het onderschat, maar dan klopt de gemiddelde stelpost niet
Klopt, maar als de installateur het ook bij die handelaar koopt, zit daar dus ook nog een marge op.Wat betreft de winstmarge op materiaal, die maakt een handelaar ook
Cunning linguist.
Toch weer 21%. Dus wel handig om te weten. Plus, wat zit hier precies in? Alleen installatie lijkt me sterk. Hoe weet je zeker dat hier geen abonnementskosten inzetten voor 60 maand? Dat zit namelijk wel vaak in de offerte.Tarz schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:22:
[...]
Los van in of ex BTW is dit toch gewoon diefstal of niet? Als ze de materialen opsturen sluit ik alles nog zelf aan ook, kwestie van paar gaten boren in de baksteen muur en kabels trekken en aansluiten.
Mijn offerte ex BTW;
Paal 1030
Installatie 985 (Standaard post voor <10 meter.)
Configuratie 55
Abonnement voor 60 maand 480
LB module 82
LB abonnement voor 60 maand 250
Dus ~ 2882 ex BTW.
Als het bij jou zonder BTW 3330 is en ook nog zonder abonnement is het wel erg prijzig.
[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 30-04-2020 13:49 ]
Ik zou zelf voor een KEBA P30 gaan icm mijn domotica installatie van Loxone.GoldenSample schreef op zondag 12 januari 2020 @ 23:58:
Ik mis nog de Keba's imho een degelijke oplossing welke via modbus ook 'blackout protection' kan doen.
Heb zonnepanelen liggen én 3 fazen (3x25A).
Wie kan mij over dit geheel wat meer vertellen?
Kan ik loadbalancing doen?
Kan rekening gehouden worden met de opbrengst van de zonnepanelen?
Bedankt!
@Floor-is Ik ben ondertussen de draad kwijt of je nu wel of niet met een RFID pasje wil werken omdat je bezoekers die van jou wel mogen laden apart wil afrekenen.
Wat volgens mij nog niet als alternatief is opgegeven is een laadpaal zonder pasjes systeem maar die je zelf met een schakelaar uit en aan kan zetten. Maar dan kan je dus geen bezoekers apart laten factureren, ik weet niet of je dat erg vind. Hoe vaak zal dat gebeuren en is die paar euro dan echt de moeite?
Ik snap wel dat je controle wil houden over je laadpaal, maar ik snap de vragen die hier over komen ook wel. Als je aan een drukke doorgaande weg woont betekent dat niet automatisch dat mensen dan 3 uur voor je deur gaan staan om te laden. Dat is natuurlijk anders als mensen binnen 10 minuutjes lopen een bestemming hebben die ze bezoeken.
Afhankelijk hoe je het organiseert moet je dan wellicht wel een extra kabel leggen om de laadpaal uit en aan te kunnen zetten. Bijvoorbeeld als je binnen een gewone schakelaar wil. Maar als je een 3 fasen schakelaar ook prima vind (die zien er meestal nogal industrieel uit) of makkelijk in de groepenkast de groep van de laadpaal uit/aan kan schakelen dan hoeft het weer niet. Al is een groep natuurlijk niet echt ontworpen om als schakelaar gebruikt te worden.
Je hoeft dan niet met pasjes in de weer maar je moet natuurlijk wel iedere keer de schakelaar bedienen.
Wat volgens mij nog niet als alternatief is opgegeven is een laadpaal zonder pasjes systeem maar die je zelf met een schakelaar uit en aan kan zetten. Maar dan kan je dus geen bezoekers apart laten factureren, ik weet niet of je dat erg vind. Hoe vaak zal dat gebeuren en is die paar euro dan echt de moeite?
Ik snap wel dat je controle wil houden over je laadpaal, maar ik snap de vragen die hier over komen ook wel. Als je aan een drukke doorgaande weg woont betekent dat niet automatisch dat mensen dan 3 uur voor je deur gaan staan om te laden. Dat is natuurlijk anders als mensen binnen 10 minuutjes lopen een bestemming hebben die ze bezoeken.
Afhankelijk hoe je het organiseert moet je dan wellicht wel een extra kabel leggen om de laadpaal uit en aan te kunnen zetten. Bijvoorbeeld als je binnen een gewone schakelaar wil. Maar als je een 3 fasen schakelaar ook prima vind (die zien er meestal nogal industrieel uit) of makkelijk in de groepenkast de groep van de laadpaal uit/aan kan schakelen dan hoeft het weer niet. Al is een groep natuurlijk niet echt ontworpen om als schakelaar gebruikt te worden.
Je hoeft dan niet met pasjes in de weer maar je moet natuurlijk wel iedere keer de schakelaar bedienen.
Volgens mij is de kans op misbruik echt nihil. Als je lang afwezig bent haal je gewoon de automaat om waar de laadlaap op zit. Enige is dat je wellicht voor bezoek met verrekening wilt werken. Maar dan kun je alsnog wisselen tussen plug & charge en met pas. Zo doe ik het ook. In principe altijd plug & charge tenzij ik weet dat er iemand komt met een EV. Dit laatste komt nog niet zo vaak voor.
Zie de manual op de site van Keba.S2000jan schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:25:
[...]
Ik zou zelf voor een KEBA P30 gaan icm mijn domotica installatie van Loxone.
Heb zonnepanelen liggen én 3 fazen (3x25A).
Wie kan mij over dit geheel wat meer vertellen?
Kan ik loadbalancing doen?
Kan rekening gehouden worden met de opbrengst van de zonnepanelen?
Bedankt!
Ik heb gekozen voor een systeem waarbij je ofwel een pas/druppel kunt gebruiken of een app.JeroenE schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:54:
@Floor-is Ik ben ondertussen de draad kwijt of je nu wel of niet met een RFID pasje wil werken omdat je bezoekers die van jou wel mogen laden apart wil afrekenen.
Heb ook nagedacht over een systeem met een schakelaar, maar dat is het om redenen die ik me nu niet terug kan halen toch niet geworden.Wat volgens mij nog niet als alternatief is opgegeven is een laadpaal zonder pasjes systeem maar die je zelf met een schakelaar uit en aan kan zetten. Maar dan kan je dus geen bezoekers apart laten factureren, ik weet niet of je dat erg vind. Hoe vaak zal dat gebeuren en is die paar euro dan echt de moeite?
Ik woon in een pittoresk dorpje met ±850 inwoners, de 'drukke' weg betekent eenvoudigweg de drukste weg in het dorpIk snap wel dat je controle wil houden over je laadpaal, maar ik snap de vragen die hier over komen ook wel. Als je aan een drukke doorgaande weg woont betekent dat niet automatisch dat mensen dan 3 uur voor je deur gaan staan om te laden. Dat is natuurlijk anders als mensen binnen 10 minuutjes lopen een bestemming hebben die ze bezoeken.
We hebben één ander persoon met een eigen laadpaal in het dorp. Daarvoor moet je de dijk af, over een heel smal ventweggetje om vervolgens voor zijn deur, in zijn tuin te parkeren. Dat is al meerdere keren door mensen gedaan
[quote]Afhankelijk hoe je het organiseert moet je dan wellicht wel een extra kabel leggen om de laadpaal uit en aan te kunnen zetten. Bijvoorbeeld als je binnen een gewone schakelaar wil. Maar als je een 3 fasen schakelaar ook prima vind (die zien er meestal nogal industrieel uit) of makkelijk in de groepenkast de groep van de laadpaal uit/aan kan schakelen dan hoeft het weer niet. Al is een groep natuurlijk niet echt ontworpen om als schakelaar gebruikt te worden.
Vind het erg tof dat je met me meedenkt, maar ik denk dat een schakelaar me ook niet echt gelukkig zou maken.Je hoeft dan niet met pasjes in de weer maar je moet natuurlijk wel iedere keer de schakelaar bedienen.
Bericht hierboven
Dat is echt buitensporig.Tarz schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:41:
De EVE Mini Single Pro Line 11kW met kabel (7.5m) heb je, inclusief laadpaal met sokkel, loadbalancing en RFID voor ongeveer €2.000 inclusief BTW bij de eerste aanbieder die ik nog in mijn bookmarks had. Installatie moet dan €1300 kosten?
Waarom is dat hier €750 en hier €760 en hier €500?
[ Voor 19% gewijzigd door Floor-is op 30-04-2020 23:53 ]
Bericht hierboven
bij mij nemen ze de paal op in de lease, mits je een eigen parkeerplaats hebt in je tuin. Zo niet dan houden ze de kosten van de paal alsnog in omdat je duurder laadt in het openbaar. Eerlijke regeling van ze opzich. Misschien kan je dit nog voorstellen bij je werkgever?ZveenT schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:31:
Frustratie alom hier.
Heb ik de gemeente Amersfoort braaf een bericht gestuurd over laden voor het huis- met een 1,8meter lange kabel over de stoep - mailt men mij nu dat dit überhaupt niet is toegestaan.
**wijziging; omdat ik een elektrische auto wil gaan (laten) leasen door mijn werkgever en ik géén eigen parkeerplaats heb maar wel genoeg ruimte voor de deur.
Een overzicht m.b.t. het onderwerp:
https://decentrale.regelg...oort/401819/401819_1.html
En de bekendmaking- richtlijn document:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-41919.html
Citaat uit dit document:
Opladen elektrische voertuigen vanuit woning of bedrijf
In de praktijk komt het voor dat mensen die een elektrisch voertuig hebben deze vanuit hun woning of bedrijf opladen met een snoer dat over het trottoir (en andere delen van de openbare weg) wordt uitgerold. Dit kan tot gevaarlijke situaties aanleiding geven, zeker als er geen direct toezicht wordt gehouden tijdens het opladen door degene die het snoer heeft uitgerold. Het gebruik van afdekmatten over de snoeren kan het gevaar beperken en wordt dan ook voorgeschreven.. In de APV is geen specifieke bepaling opgenomen over het hebben van snoeren op/boven de openbare weg. Eventueel kan het facultatieve APV art. 2:15 ‘Hinderlijke beplanting of gevaarlijk voorwerp’ worden gebruikt. Als een dergelijke bepaling niet is opgenomen in de APV, dan biedt art. 5 WVW 1994 (het zogenaamde ‘kapstok-artikel’) de mogelijkheid om handhavend op te treden.
Er staat niet dat dit niet mag- dit typt mijn contactpersoon bij de gemeente mij in de mail. Als het NIET zou mogen zou dit toch verwerkt moeten zijn in bovenstaande publicatie (al dan niet met een addendum)?
Hoe zouden jullie hier mee om gaan? Meeveren? Of gewoon een paal neer zetten?![]()
Mijn werkgever stelt een eigen laadpaal als verplichte voorwaarde om de kosten in de perken te houden.
Groet,
Tim
Vroeger werden alle palen, ook die van particulieren op eigen terrein, aangemeld als “publieke” laadpaal zodat ze op apps te vinden waren.Floor-is schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:42:
[...]
We hebben één ander persoon met een eigen laadpaal in het dorp. Daarvoor moet je de dijk af, over een heel smal ventweggetje om vervolgens voor zijn deur, in zijn tuin te parkeren. Dat is al meerdere keren door mensen gedaan
Dat is tegenwoordig opt-in. Dat verklaart mogelijk waarom men die afgelegen locatie toch wist te vinden (in een tijd dat laadpalen nog schaars waren).
De kans dat vreemden tegenwoordig je paal weten te vinden en dan ook nog denken er gebruik van te mogen maken is dan ook nihil.
Dat kan ook nog ja. Immers is budget- budget. Hoe je het verdeeld zou niet uit moeten maken.AMARONE schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:52:
[...]
bij mij nemen ze de paal op in de lease, mits je een eigen parkeerplaats hebt in je tuin. Zo niet dan houden ze de kosten van de paal alsnog in omdat je duurder laadt in het openbaar. Eerlijke regeling van ze opzich. Misschien kan je dit nog voorstellen bij je werkgever?
Ik ben inmiddels nog in dubio ivm eigen bijdrage bij partime werken.
Heb offertes maar wil mijn eigen bijdrage er uit poetsen. Betaal die nu ook niet namelijk, zoals afgesproken toen ik er kwam werken (part of the deal zeg maar). Nu vind ik daar met m'n nieuwe auto ook van uit mag gaan. Dus wacht nog even op het juiste moment
maar dat is offtopic
Buitensporig is ook wat overdreven. Er zit waarschijnlijk nog 60x4 backoffice bij en garantieuitbreiding tot 3/4 jaar. Kan het goedkoper? Zeker, maar bij een paal via de LM zijn er meerdere partijen die willen verdienen en gemak kost ook geld. Anders kun je altijd nog zelf een TWC ophangen met een seperate kWH meter. Ben je voor EUR ~ 750,- klaar. Moet alleen je WG dit willen.Floor-is schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:46:
[...]
Dat is echt buitensporig.
De EVE Mini Single Pro Line 11kW met kabel (7.5m) heb je, inclusief laadpaal met sokkel, loadbalancing en RFID voor ongeveer €2.000 inclusief BTW bij de eerste aanbieder die ik nog in mijn bookmarks had. Installatie moet dan €1300 kosten?
Waarom is dat hier €750 en hier €760 en hier €500?
De bewuste paal is minder dan 9 maanden in gebruik en niet aangemeld. Ik heb voor de mijne ook gekozen om niet aan te melden.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 08:07:
[...]
Vroeger werden alle palen, ook die van particulieren op eigen terrein, aangemeld als “publieke” laadpaal zodat ze op apps te vinden waren.
Dat is tegenwoordig opt-in. Dat verklaart mogelijk waarom men die afgelegen locatie toch wist te vinden (in een tijd dat laadpalen nog schaars waren).
De kans dat vreemden tegenwoordig je paal weten te vinden en dan ook nog denken er gebruik van te mogen maken is dan ook nihil.
Hier in het buitengebied is het blijkbaar een beetje anders dan op veel andere locaties. Men verwacht dat het maar prima is om elkaars spullen te gebruiken. Mijn buitenkraan is ook niet echt zichtbaar omdat die achter een kliko zit, maar die wordt ook zo'n beetje wekelijks door racefietsers gebruikt om hun water bij te vullen. "Merk je niks van man, doe niet zo moeilijk" is de reactie als ik mensen er op aanspreek.
Daarom besloot ik om het eenvoudigweg niet mogelijk te maken, liever voorkomen dan met nog meer asociaal volk te maken te krijgen.
Als we niet weten wat er in de offerte/stelpost zit, is het moeilijk om een oordeel te hebben dat ben ik wel met je eens. We doen allemaal een aanname over wat de inhoud is en ik heb de paal al tot z'n extreme aangekleed, wat in dit soort stelposten eigenlijk nooit gebeurd.Inspired schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:10:
[...]
Buitensporig is ook wat overdreven. Er zit waarschijnlijk nog 60x4 backoffice bij en garantieuitbreiding tot 3/4 jaar. Kan het goedkoper? Zeker, maar bij een paal via de LM zijn er meerdere partijen die willen verdienen en gemak kost ook geld. Anders kun je altijd nog zelf een TWC ophangen met een seperate kWH meter. Ben je voor EUR ~ 750,- klaar. Moet alleen je WG dit willen.
Nu had ik een paal bij Total aangevraagd, ik zal even de prijzen op een rijtje zetten (inclusief BTW mind you):
• Alfen EVE Mini Single Pro Line zonder vaste kabel - €1.999
• Extra groep plaatsen - €125,42
• Extra kabel (6m) - €72,60
• Paal inclusief montage op paal - €275
• Dynamic loadbalancing - €199
• Korting - €124
• Gratis basis installatie
Totaal: €2.547
Bovendien benodigd:
• Smart servicepakket à €6/mnd
• Onderhoudspakket à €5,50/mnd
Totaal: €138/jr
Er zouden nog kosten bijkomen voor het monteren van de kabel aan mijn brug, voor het ingraven van de kabel (1m), voor het ingraven van de paal en voor de sokkel die voor de paal nodig is. Die extra groep zou overigens weer wegvallen, dus dat maakt het nog een beetje goed
[ Voor 5% gewijzigd door Floor-is op 01-05-2020 11:08 ]
Bericht hierboven
Werkelijk? Dat vind ik wel erg opmerkelijk. Je schrijft in een andere post dat die paal nergens in een app staat; Maar hoe weten andere mensen dan dat die paal daar is? Ik bedoel: je kan hem vanaf de doorgaande weg niet zien (neem ik aan) en het lijkt onwaarschijnlijk dat mensen met een bijna lege EV maar lukraak een rondje rijden in ieder dorp waar ze langs rijden om te zien of daar misschien een laadpaal is. Zijn het niet mensen uit het dorp die het weten omdat ze er regelmatig langsrijden?Floor-is schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:42:
Wellicht heb ik makkelijk kletsen omdat er hier al jaren een laadpaal op minder dan 50 meter afstand staat en er ondertussen binnen 500 meter lopen al iets van 8 zitten. Het wisselt wel een beetje, want niet iedere laadpaal staat in iedere app (en ja dit zijn alleen de openbare, prive zijn het er nog veel meer).
Je kan hem in ieder geval droog bedienen en hoeft niet in de regen met een pasje te klooien. Maar als je gastgebruik van je eigen bezoek wil verrekenen is het zeker geen handige oplossing want dan moet je eerst naar binnen om de laadpaal aan te zetten en dan weer naar buiten om een pasje er voor te houden.Vind het erg tof dat je met me meedenkt, maar ik denk dat een schakelaar me ook niet echt gelukkig zou maken.
Je kan een schakelaar op zich ook automatiseren natuurlijk. Iets als "telefoon heeft verbinding met wifi, dan schakelaar aan" of dat soort dingen. Maar dat maakt het wel weer ingewikkelder, geeft gedoe als je telefoon zonder stroom zit etc.
Laden is toch iets fundamenteel anders dan even een bidon vullen... Ik denk niet dat je je daar veel zorgen over hoeft te maken.
Je kunt hem zien, zeker in het donker. Er zitten leds op die best wel fel zijn. Ik meen groen als hij aan het laden is en blauw als hij vrij is.JeroenE schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:25:
[...]
Werkelijk? Dat vind ik wel erg opmerkelijk. Je schrijft in een andere post dat die paal nergens in een app staat; Maar hoe weten andere mensen dan dat die paal daar is? Ik bedoel: je kan hem vanaf de doorgaande weg niet zien (neem ik aan) en het lijkt onwaarschijnlijk dat mensen met een bijna lege EV maar lukraak een rondje rijden in ieder dorp waar ze langs rijden om te zien of daar misschien een laadpaal is. Zijn het niet mensen uit het dorp die het weten omdat ze er regelmatig langsrijden?
We hebben in het dorp überhaupt maar 2 mensen met een EV, misschien wel een paar met een PH, maar het was niet iemand uit het dorp die aan de lader hing.
Hier dus niet, mijn paal heeft helaas vertraging bij PostNL, maar ergens komende week kan ik met 22kW gaan laden schijntWellicht heb ik makkelijk kletsen omdat er hier al jaren een laadpaal op minder dan 50 meter afstand staat en er ondertussen binnen 500 meter lopen al iets van 8 zitten. Het wisselt wel een beetje, want niet iedere laadpaal staat in iedere app (en ja dit zijn alleen de openbare, prive zijn het er nog veel meer).
Inmiddels heb ik natuurlijk een andere oplossing gekocht, maar misschien dat iemand anders dit wel een aantrekkelijk idee vindt[...]
Je kan hem in ieder geval droog bedienen en hoeft niet in de regen met een pasje te klooien. Maar als je gastgebruik van je eigen bezoek wil verrekenen is het zeker geen handige oplossing want dan moet je eerst naar binnen om de laadpaal aan te zetten en dan weer naar buiten om een pasje er voor te houden.
Je kan een schakelaar op zich ook automatiseren natuurlijk. Iets als "telefoon heeft verbinding met wifi, dan schakelaar aan" of dat soort dingen. Maar dat maakt het wel weer ingewikkelder, geeft gedoe als je telefoon zonder stroom zit etc.
Bericht hierboven
Nee, want ze moeten een pas aanbieden nudaemonix schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:40:
Laden is toch iets fundamenteel anders dan even een bidon vullen... Ik denk niet dat je je daar veel zorgen over hoeft te maken.
Bericht hierboven
De verlichting van mijn laadpaal is uitgeschakeld als er niet wordt geladen (en de paal niet is geactiveerd met een pas), dus je kunt niet zien dat hij werkt. Kan vast bij jouw laadpaal ook worden ingesteld.
Verlichting brandt (volgens EVBox wettelijk) verplicht als hij wel laadt. Geel als hij wacht op laden en blauw bij daadwerkelijk laden.
Verlichting brandt (volgens EVBox wettelijk) verplicht als hij wel laadt. Geel als hij wacht op laden en blauw bij daadwerkelijk laden.
Meestal betekent blauw laden en groen dat er niet wordt geladen. Op zich hoeft de laadpaal dan nog niet eens vrij te zijn, alleen de gekoppelde auto is dan niet aan het laden.Floor-is schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:40:
Je kunt hem zien, zeker in het donker. Er zitten leds op die best wel fel zijn. Ik meen groen als hij aan het laden is en blauw als hij vrij is.
De meeste palen hebben ook nog geel; dan heb je de laadkabel al aangesloten maar je pas er nog niet bij gehouden en/of je pas is nog niet geaccepteerd. En natuurlijk rood voor kabel zit niet goed/pas niet geaccepteerd/storingen enz.
Ik blijf het heel bijzonder vinden, maar als jij blijkbaar in een gedeelte van Nederland woont waar dit gebeurt dan kan ik me heel goed voorstellen dat je dat wil voorkomen.We hebben in het dorp überhaupt maar 2 mensen met een EV, misschien wel een paar met een PH, maar het was niet iemand uit het dorp die aan de lader hing.
Andersom dan, ik had de kleuren goed iigJeroenE schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 08:04:
[...]
Meestal betekent blauw laden en groen dat er niet wordt geladen. Op zich hoeft de laadpaal dan nog niet eens vrij te zijn, alleen de gekoppelde auto is dan niet aan het laden.
De meeste palen hebben ook nog geel; dan heb je de laadkabel al aangesloten maar je pas er nog niet bij gehouden en/of je pas is nog niet geaccepteerd. En natuurlijk rood voor kabel zit niet goed/pas niet geaccepteerd/storingen enz.
Bericht hierboven
Ik heb sinds kort een vw e-up en in mijn vrijstaande garage een 16A laadpunt met externe autorisatie. Dwz als ik in de garage de auto aansluit op het laadpunt, het opladen pas start (of weer stopt) als ik in huis een schakelaartje aan (of weer uit) zet. Ik wil bij voorkeur het laden starten om 21.00 (hier begin daluren) of 24.00 (bedtijd) om relatief zeker te zijn dat mijn hoofdzekering (=25A, wordt 35A) heel blijft. Uit om 8.00 zodat ik koffie en thee kan zetten.
Nu vroeg ik me af of er (betaalbare) schakelaars zijn met (programmeerbare) tijdklok en zo ja hoe heet zo een ding en waar is het te koop. Liefst die je in een stopcontact steekt maar met voeding is ook goed. Ik bedoel uiteraard niet zo een schakelklok voor je lampen voor als je niet thuis bent, ook al zou je die wellicht (!!) kunnen ombouwen.
Nu vroeg ik me af of er (betaalbare) schakelaars zijn met (programmeerbare) tijdklok en zo ja hoe heet zo een ding en waar is het te koop. Liefst die je in een stopcontact steekt maar met voeding is ook goed. Ik bedoel uiteraard niet zo een schakelklok voor je lampen voor als je niet thuis bent, ook al zou je die wellicht (!!) kunnen ombouwen.
[ Voor 3% gewijzigd door gribo op 02-05-2020 16:20 ]
Gewoon de allergoedkoopste tijdschakelaar een degelijk relais laten schakelen, veel goedkoper dan dat gaat t niet wordengribo schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:18:
Ik heb sinds kort een vw e-up en in mijn vrijstaande garage een 16A laadpunt met externe autorisatie. Dwz als ik in de garage de auto aansluit op het laadpunt, het opladen pas start (of weer stopt) als ik in huis een schakelaartje aan (of weer uit) zet. Ik wil bij voorkeur het laden starten om 21.00 (hier begin daluren) of 24.00 (bedtijd) om relatief zeker te zijn dat mijn hoofdzekering (=25A, wordt 35A) heel blijft. Uit om 8.00 zodat ik koffie en thee kan zetten.
@gribo in de auto/app kun je dit niet regelen? Anders zoiets voor in de groepenkast; https://www.amazon.nl/The...ogrammering/dp/B076BZTMDR
Of als je de granny gebruikt gewoon een simpele tijdschakelaar voor in de WCD. (https://www.allekabels.nl...digitale-schakelklok.html)
Of als je de granny gebruikt gewoon een simpele tijdschakelaar voor in de WCD. (https://www.allekabels.nl...digitale-schakelklok.html)
[ Voor 33% gewijzigd door Inspired op 02-05-2020 16:53 ]
Er vanuitgaande dat het het zelfde is als de Citigo (ik gebruik voor de auto via bluetooth de VW app, remote is wel Skoda) kan je ook de apps gebruiken om te regelen wanneer de auto moet laden. Zo kan je instellen: percentage dat direct moet worden geladen, laadstroom, dag/tijd dat de auto klaar moet zijn met laden en met hoeveel procent en wellicht het belangrijkste de dal-uren.
Edit: YouTube: Pros. and cons. about Maps+more app on VW e-UP! vanaf ongeveer 04:45
Edit: YouTube: Pros. and cons. about Maps+more app on VW e-UP! vanaf ongeveer 04:45
[ Voor 16% gewijzigd door bite op 02-05-2020 17:05 ]
Bij mij zit er een eenvoudige klikaanklikuit inbouwdoos in de laadpaal die de voeding van de EVSE schakelt (dus een laag vermogen schakelt, niet het hele vermogen van de laadpaal).gribo schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:18:
Bij deze kan je een AB kopen waarin je een tijdschema programmeert.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De boel hangt, de auto laadt.Floor-is schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:10:
[...]
Ja, ik heb het misschien niet lekker verwoord deze keer.
Er is authenticatie bij de Zappi, maar dan kan ik hem niet hidden installeren. Dus dan moet die aan de buitenmuur.
Als ik hem wel verborgen/binnen wil installeren, dan moet ik elke keer de garage in om de authenticeren en daar ga ik me aan ergeren.
Voor de goede orde, het volgende is besteld:
• Blue Current U:Move Hidden, inclusief 15m kabel en type2 stekker
• 10m YMVK-mb 5x6mm2 kabel + montagespul voor binnen en buiten (de kabel is nodig binnen, liever overbemeten dan tekort)
• Wandverdeler met 1xCEE (32A) en 2x schuko
• Aardlekautomaat 3x25A+N, B-karakteristiek <- Dat is de verkeerde. dit is de goede
• 2x Installatieautomaat 240V 1P+N 16A (B-kar)
• WCD voor elders in de schuur
Als het goed is zit bij de U:Move iets als deze ophangbeugel. Die zit er NIET bij, tegenvaller. Vooralsnog geen loadbalancing
In de hidden is héél weinig ruimte voor de voedingskabel, daar moet je goed rekening mee houden. 6mm2 aders is echt gepiel. De laadkabel komt met aderhoezen, die zorgen ervoor dat de kabel niet door een 18mm gat past én dat de kabel zelf niet in de hidden kan worden aangesloten
Bericht hierboven
@inspired en bite
Ik heb ook de maps en more app en het laden onderdeel maar ik vind dat niet eenvoudig uitzien en ook niet self evident hoe en wat je moet doen. Mijn laadpunt heeft de aan/uit op afstand optie en een datakabel lag er al dus dat leek me eenvoudiger. Maar ik kan me zeer goed vergissen.
Mijn hoofdpijnpunt bij de app is als volgt. Tijd auto klaar is mooi. Dat zag ik ook bij app van de up. Dan kan ik zorgen dat hij voor de koffie/thee (elk zo een beetje 7 ampere!) klaar is of althans stopt met laden. Mijn angst en onzekerheid zit hem in het begin. Kan ik voorkomen dmv programmeren dat hij voor 21.00 flink stroom trekt ook als ik het programma maak, bvb rond 18.00 uur of 20.00 uur? Mijn boekje is hier akelig summier en onduidelijk over. Zag eigenlijk geen beginpunt instelling. Niet goed gekeken? Zou de citiga/mii app beter / duidelijker / anders zijn dan die van de e-up?
Kennen jullie een link naar meer detail informatie. Heb al flink gegoogeld maar kan niks vinden.
@overigen: bedankt voor de suggestie(s)
Ik heb ook de maps en more app en het laden onderdeel maar ik vind dat niet eenvoudig uitzien en ook niet self evident hoe en wat je moet doen. Mijn laadpunt heeft de aan/uit op afstand optie en een datakabel lag er al dus dat leek me eenvoudiger. Maar ik kan me zeer goed vergissen.
Mijn hoofdpijnpunt bij de app is als volgt. Tijd auto klaar is mooi. Dat zag ik ook bij app van de up. Dan kan ik zorgen dat hij voor de koffie/thee (elk zo een beetje 7 ampere!) klaar is of althans stopt met laden. Mijn angst en onzekerheid zit hem in het begin. Kan ik voorkomen dmv programmeren dat hij voor 21.00 flink stroom trekt ook als ik het programma maak, bvb rond 18.00 uur of 20.00 uur? Mijn boekje is hier akelig summier en onduidelijk over. Zag eigenlijk geen beginpunt instelling. Niet goed gekeken? Zou de citiga/mii app beter / duidelijker / anders zijn dan die van de e-up?
Kennen jullie een link naar meer detail informatie. Heb al flink gegoogeld maar kan niks vinden.
@gribo ik heb geen e-Up of Citigo maar volgens mij kun je gewoon de offpeak hours gebruiken. Die instellen van 00:00 tot 7 uur oid en dan zou hij in dat window gaan laden. Met 16a is de accu sowieso voor 7 uur wel klaar.
En laat je nu via de thuislader in een WCD of met een type 2 laadkabel/laadpaal.
En laat je nu via de thuislader in een WCD of met een type 2 laadkabel/laadpaal.
[ Voor 15% gewijzigd door Inspired op 02-05-2020 18:40 ]
Je bent veel te bang voor je hoofdzekering. Als de auto 16A trekt, en de rest van je huis nog eens 4, dan trek je dus totaal 20A. Ga je nu koffie zetten (of thee, of zelfs beide tegelijk) dan schiet je een paar minuten over de 25A heen. Geen probleem. Pas na meer dan 20 minuten over de 35A zal de zekering ploffen. De thee is dan al lang aan de kook, en de koffie klaar.gribo schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:29:
@inspired en bite
In mijn vorige woning draaide ALLES op 1x25. Dat alles was: Wasmachine/droger/vaatwasser/oven/magneteron/divers huishoudelijk/schuur met veel apparatuur waaronder lasapparaat/grote haakse slijper/electrische kachel.
Ik heb nog NOOIT rekening gehouden met de hoofdzekering en hij is ook nog NOOIT gesprongen. Terugrekenend weet ik zeker dat er momenten zijn geweest met 38+ ampere.
[ Voor 11% gewijzigd door hesselbeertje op 02-05-2020 19:31 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
@ inspired ga het zeker nog verder uitzoeken of uitproberen. Ben in NL een van de weinige met een e-up met de nieuwe radio-smartphone bediening. Kan altijd ook nog eens op een Duits forum gaan kijken. Daar rijden toch net wat meer mensen VW dan in Nederland 
Ik heb nu een 1 fase 16A laadpunt van Mennekes dat op een aparte groep hangt. Mijn slimme meter zei steeds dat ik tijdens het opladen "maar" 2,5 kw verbruikte. Snapte daar niks van want 16A is 3,7 kw". Overwoog al een post hier bij e-autos totdat jullie opmerkingen over de app kwamen. Ik heb die (oplaad)app verkend maar kon er geen touw aan vast knopen. Meen me nu wel ineens te herinneren dat ik toen huiverend wat schuifmetertjes naar 10A heb gezet. Dat zou die 2,5 kw wel verklaren!
@ hesselbeertje
Je slaat de spijker op de kop: ben een angsthaas. Ben bezig met het aanvragen van een 35A hoofdzekering, wat gratis is!. Denk je dat ik daardoor terug kan boeren? Ik bedoel dat ik ook al gezien had via google dat je een 25A zekering best flink kunt overbelasten als het maar niet te lang duurt. Stel dat de 35A zekering niet overbelast kan worden dan zou je theoretisch achteruit kunnen boeren bij overgang van 25 naar 35A zekering. Of zijn dit ook weer (andere) muizenissen?
Ik heb nu een 1 fase 16A laadpunt van Mennekes dat op een aparte groep hangt. Mijn slimme meter zei steeds dat ik tijdens het opladen "maar" 2,5 kw verbruikte. Snapte daar niks van want 16A is 3,7 kw". Overwoog al een post hier bij e-autos totdat jullie opmerkingen over de app kwamen. Ik heb die (oplaad)app verkend maar kon er geen touw aan vast knopen. Meen me nu wel ineens te herinneren dat ik toen huiverend wat schuifmetertjes naar 10A heb gezet. Dat zou die 2,5 kw wel verklaren!
@ hesselbeertje
Je slaat de spijker op de kop: ben een angsthaas. Ben bezig met het aanvragen van een 35A hoofdzekering, wat gratis is!. Denk je dat ik daardoor terug kan boeren? Ik bedoel dat ik ook al gezien had via google dat je een 25A zekering best flink kunt overbelasten als het maar niet te lang duurt. Stel dat de 35A zekering niet overbelast kan worden dan zou je theoretisch achteruit kunnen boeren bij overgang van 25 naar 35A zekering. Of zijn dit ook weer (andere) muizenissen?
35A is beter dan 25A
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Gelukkig dat de logica geldt. Ben trouwens wel blij met de e-up (accu 32 kwh en radius 260 km. Dat past nog net lekker bij 1 fase 16A en hoofdzekering 25/35A en vraagt geen extra eenmalige of vaste electra kosten.BarryH schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:41:
35A is beter dan 25A
35A kun je ook rustig een half uurtje 25% overbelasten. Dus dan ben je helemaal van het 'probleem' af. En je zult zien dat je in de praktijk prima toe kunt met laden op 10A. Mocht je toch een keer snel willen, kun je zo naar 16A 'schuiven'.
[ Voor 40% gewijzigd door hesselbeertje op 02-05-2020 20:48 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Prachtig! Gelukkig duren enkele belangrijke stroomvreters zoals koffie,thee inderdaad niet zo lang. Mogelijk valt zelfs het verbruik van een oven, boiler, wasmachine en droger een beetje mee in die zin dat ze het maximale vermogen maar gedurende korte tijd vragen. Alles tegelijk aanzetten zal wel riskant zijn maar de kans dat je dat doet is niet zo groot. Heb wel bvb de wasmachine en droger op een groep en de 16A zekering vloog er in het begin uit. Oplossing: 60 graden was heeft voorrang, de droger staat dan nog uit. Daarna: 40 graden was en drogen tegelijk geen probleem.hesselbeertje schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:47:
35A kun je ook rustig een half uurtje 25% overbelasten. Dus dan ben je helemaal van het 'probleem' af.
35A hoofdzekering gratisgribo schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:39:
@ hesselbeertje
@ybos Ga zelf maar even met google bij de netbeheerder kijken....
Dat laat ik aan TS overBarryH schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:15:
@ybos Ga zelf maar even met google bij de netbeheerder kijken....
(just trying to help)
Als je onjuiste informatie verstrekt, mag je dat zelf even rectificeren.
Even gekeken bij Stedin, mijn netbeheerder maar daar is het niet helemaal duidelijk:Harvest2002 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:25:
Als je onjuiste informatie verstrekt, mag je dat zelf even rectificeren.
TRANSPORT VERGOEDING
Naast de periodieke vergoeding voor de aansluiting betaalt u ook transportvergoeding (tabel 3). Deze transportvergoeding bestaat uit het transportonafhankelijk tarief (vastrecht transport) en het transportafhankelijk tarief (capaciteitstarief). Bij afnemers die uitsluitend terug leveren over hun aansluiting brengt Stedin geen capaciteitstarief in rekening.
Tabel 3 - Transportvergoeding
Aansluitcapaciteit Vastrecht transport in € per jaar In € incl. BTW per jaar Capaciteitstarief
in € per jaar
In € incl. BTW
per jaar
LS geschakeld 0,5400 0,6534 1,6560 2,0038
t/m 1 × 10A 18,0000 21,7800 16,5600 20,0376
> 1 × 10A t/m 3 × 25A 18,0000 21,7800 132,4800 160,3008
> 3 × 25A t/m 3 × 35A 18,0000 21,7800 662,4000 801,5040
Bij Enexis geldt het laagtarief t/m 3*25A of 1*80A. Dus bij Enexis zijn de netwerkosten van 1 * 35A net zo hoog als 3 *25A. Lijkt me ook logisch want 3*25A is meer dan 1*35A.
https://www.enexis.nl/con...iefbladen-netwerktarieven
https://www.enexis.nl/con...iefbladen-netwerktarieven
De leverancier van mijn laadpunt en mijn netbeheerder - idd Enexis - hebben bevestigd dat het voor mij wel gratis is.
[ Voor 6% gewijzigd door gribo op 03-05-2020 10:17 ]
32 kwh accu die je met ~3,3 kw vollaad (lichte laadverliezen heb je altijd), is in ~10 uur uiterlijk wel vol (helemaal leeg naar helemaal vol). Als jij dan om 21.00 gaat laden, is de accu rond 7 uur in de ochtend helemaal vol. En anders om 10u in de ochtend als je pas rond 00.00 wilt gaan laden, maar dan moet je de accu wel helemaal leeggereden hebben. indien de accu voor 1/3 vol is, en al zou je tot 100% laden, dan gaat er ~21 kwh in. Kortom, binnen ~7 uur volgeladen. Een enkele keer ga je dit misschien niet redden, maar dan trekt die zekering zoals gezegd wel die paar minuten overbelasting van een koffieapparaat.gribo schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:46:
[...]
Gelukkig dat de logica geldt. Ben trouwens wel blij met de e-up (accu 32 kwh en radius 260 km. Dat past nog net lekker bij 1 fase 16A en hoofdzekering 25/35A en vraagt geen extra eenmalige of vaste electra kosten.
@ergo stijn
Ja dit soort sommetjes had ik ook al vooraf gemaakt. Het was een van de redenen om de 10A granny kabel a raison van vele honderden euros NIET aan te schaffen. Denk dat ik voorlopig zolang ik 25A heb twee keer in de week ga opladen, mogelijk toch nog even met 10A maar ik heb dus een 16A laadpunt en wil dat ook tzt gaan gebruiken.
Mijn punt is dat ik het laden in de daluren (hier 21.00 tot 7.00, 8.00 mag van mij ook) wil begrenzen. Als de VW M&M (oplaad)app daar uitkomst in geeft ben ik waar ik wezen wil. Zoniet, zal het met mijn schakelaartje moeten. Heb bedacht dat 24.00 uur niet hoeft want tussen 20.00 en 21.00 de laatste keer koffie en/of thee. Ik weet niet zeker of het klopt maar mijn slimme meter laat zien dat na 21.00 uur mijn huis nog maar een paar honderd watt (tussen 200 en 400 Watt) gebruikt, kortom 1 a 2 ampere en dus veilig laag.
Ja dit soort sommetjes had ik ook al vooraf gemaakt. Het was een van de redenen om de 10A granny kabel a raison van vele honderden euros NIET aan te schaffen. Denk dat ik voorlopig zolang ik 25A heb twee keer in de week ga opladen, mogelijk toch nog even met 10A maar ik heb dus een 16A laadpunt en wil dat ook tzt gaan gebruiken.
Mijn punt is dat ik het laden in de daluren (hier 21.00 tot 7.00, 8.00 mag van mij ook) wil begrenzen. Als de VW M&M (oplaad)app daar uitkomst in geeft ben ik waar ik wezen wil. Zoniet, zal het met mijn schakelaartje moeten. Heb bedacht dat 24.00 uur niet hoeft want tussen 20.00 en 21.00 de laatste keer koffie en/of thee. Ik weet niet zeker of het klopt maar mijn slimme meter laat zien dat na 21.00 uur mijn huis nog maar een paar honderd watt (tussen 200 en 400 Watt) gebruikt, kortom 1 a 2 ampere en dus veilig laag.
Ik zag in deze draad verschillende keren het begrip "load balancing" voorbij komen. Heb dat ook overwogen maar toch van afgezien mede o.g.v. deze link: https://laadkompas.nl/load-balancing-laadpaal/
Ze noemen drie qualificatie eisen waaraan je alledrie moet voldoen wil je er verstandig aan doen voor load-balancing te kiezen. (1) auto alleen geschikt voor 1-fase opladen (2) relatief groot accupakket en (3) relatief veel km maken. Aan (1) voldoet de VW e-up maar aan (2) en (3) niet want 32 kwh (=260 km) is maar 1/3 van een tesla accu en ik vind zelf de 250 km die ik per week rijd met een dagmaximum van 85 km lekker veel maar het is natuurlijk peanuts.
Ze noemen drie qualificatie eisen waaraan je alledrie moet voldoen wil je er verstandig aan doen voor load-balancing te kiezen. (1) auto alleen geschikt voor 1-fase opladen (2) relatief groot accupakket en (3) relatief veel km maken. Aan (1) voldoet de VW e-up maar aan (2) en (3) niet want 32 kwh (=260 km) is maar 1/3 van een tesla accu en ik vind zelf de 250 km die ik per week rijd met een dagmaximum van 85 km lekker veel maar het is natuurlijk peanuts.
85km per dag is plm 8,5 uur laden op 10 ampere.
Als je om een uurtje of 11 het laden start ben je in de ochtend vol.
Als je om een uurtje of 11 het laden start ben je in de ochtend vol.
Wise enough to play the fool
Het artikel heeft een hoog WC-Eend gehalte: vraag ons advies. Waar ze volledig aan voorbij gaan is de combinatie met PV. Denk aan de Zappi. Load balancing is meer dan het maximum van je installatie vergen zonder die op te blazen.gribo schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:50:
Ik zag in deze draad verschillende keren het begrip "load balancing" voorbij komen. Heb dat ook overwogen maar toch van afgezien mede o.g.v. deze link: https://laadkompas.nl/load-balancing-laadpaal/
In die link van laadkompas kwam ik wel interessante informatie tegen:
- EVBox is van ENGIE (sinds 2017), wist ik niet
- Smappee kan EVBox slim aansturen
Iemand dat laatste al werkend? Ik ga daar maandag achteraan, mogelijkheden al een keer opgevraagd bij EVBox (mogelijkheid staat ergens op hun website maar noemt Smappee niet), maar nooit reactie op gehad.
- EVBox is van ENGIE (sinds 2017), wist ik niet
- Smappee kan EVBox slim aansturen
Iemand dat laatste al werkend? Ik ga daar maandag achteraan, mogelijkheden al een keer opgevraagd bij EVBox (mogelijkheid staat ergens op hun website maar noemt Smappee niet), maar nooit reactie op gehad.
Volgens Smappee moet dat ook kunnen. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Binnenkort wel met Smappee en Alfen, eerste test staat op de planning.
Cunning linguist.
@ teacher
Ja hoor! Waar ik een beetje van droom is om maar 1 x per week te hoeven opladen. Maar zelfs dat lijkt haalbaar. Zondag ben ik meestal thuis en kan ik de hele dag opladen op daltarief. Zaterdag is wasdag
@ marcva
Ik vind de link tamelijk genuanceerd. Juist bij de wat juichende verhalen over load balancing op internet had ik de indruk van "laten wij dat product nu net ook graag leveren". Ik geloof dat mennekes ook een laadpaal levert met load balancing maar die is wel iets van 700 euro duurder dan de mennekes die ik nu heb. Verder betwijfel ik inderdaad of load balancing in mijn geval nodig is.
Je opmerking over combinatie met PV begrijp ik niet helemaal. Onder het motto waar je begint weet je maar niet waar je ophoudt, heb ik ook maar meteen PV's op mijn garage laten leggen. Toevallig leveren die precies wat mijn e-up in een jaar (12000 km) gaat verbruiken nl 1800 kwh. Laadpunt, zonnecellen en een nieuwe meterkast zijn tegelijk door een leverancier geplaatst en werken goed. De zonnecellen zitten net als het laadpunt ook op een aparte groep. Ik heb verder niet de indruk dat het op deze manier gelijktijdig hebben van PV's en een laadpunt ook maar voor de geringste complicatie heeft gezorgd. In mijn geval uiteraard.
Ja hoor! Waar ik een beetje van droom is om maar 1 x per week te hoeven opladen. Maar zelfs dat lijkt haalbaar. Zondag ben ik meestal thuis en kan ik de hele dag opladen op daltarief. Zaterdag is wasdag
@ marcva
Ik vind de link tamelijk genuanceerd. Juist bij de wat juichende verhalen over load balancing op internet had ik de indruk van "laten wij dat product nu net ook graag leveren". Ik geloof dat mennekes ook een laadpaal levert met load balancing maar die is wel iets van 700 euro duurder dan de mennekes die ik nu heb. Verder betwijfel ik inderdaad of load balancing in mijn geval nodig is.
Je opmerking over combinatie met PV begrijp ik niet helemaal. Onder het motto waar je begint weet je maar niet waar je ophoudt, heb ik ook maar meteen PV's op mijn garage laten leggen. Toevallig leveren die precies wat mijn e-up in een jaar (12000 km) gaat verbruiken nl 1800 kwh. Laadpunt, zonnecellen en een nieuwe meterkast zijn tegelijk door een leverancier geplaatst en werken goed. De zonnecellen zitten net als het laadpunt ook op een aparte groep. Ik heb verder niet de indruk dat het op deze manier gelijktijdig hebben van PV's en een laadpunt ook maar voor de geringste complicatie heeft gezorgd. In mijn geval uiteraard.
Zappi is meer op de toekomst gericht als de saldering wordt afgeschaft, dan kun je het laden laten sturen uit het aanbod van de zonnepanelen (dus niet terugleveren het net in).
Nu heeft het nog niet veel toegevoegde waarde, later wel.
Nu heeft het nog niet veel toegevoegde waarde, later wel.
Ik heb begrepen dat het terugleveren nog 2 jaar in tact blijft en dan in een jaar of 7 afgebouwd wordt maar dan uiteindelijk nog steeds aardig wat oplevert, zij het niet het volle pond van nu.
Ik vind 10 jaar trouwens ook een tamelijk lange periode om vooruit te kijken.
Ik vind 10 jaar trouwens ook een tamelijk lange periode om vooruit te kijken.
Het begint dus over 2 jaar rendabel te worden, zeker als je maar 1x per week laadt. Gratis is goedkoper dan bijna gratis tenslotte.
Iedereen moet die afweging voor zichzelf maken.
Wij moeten 2 EV's laden, dus dan is het handig.
Wij moeten 2 EV's laden, dus dan is het handig.
[ Voor 26% gewijzigd door daemonix op 03-05-2020 16:28 ]
TNM zal het issue niet zijn. Eerder de installatiepartner. Maar het zal geen storm lopen nu. Twee maand moet zeker lukken. Maar bel ze eens. Ze kunnen je wel laten weten welke installatiepartner in je regio het werk moet doen en dan zou je die anders kunnen bellen voor een indicatie.IUser schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:58:
Weet iemand wat de gemiddelde wachttijd is bij the new motion? Ik heb een laadpaal nodig eind juli.
TNM doet veel met; https://www.comfort-partners.nl/
[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 04-05-2020 10:05 ]
Inmiddels veel gelezen en geleerd, waarvoor dank! Toch wil ik mijn situatie even voor jullie schetsen voor wat gedegen advies.
Deze zomer willen wij een (3-fase) EV aanschaffen. Voorafgaand in juni worden bij ons zonnepanelen geïnstalleerd. Die komen op het dak van de (dubbele) garage te liggen en compenseren ruim het verbruik van EV + thuisverbruik. Binnen twee a drie jaar willen we de tweede auto vervangen door een PH (of zelfs een tweede EV). In eerste instantie hebben we dus één laadpunt nodig, maar een dubbel laadpunt behoort ook tot de opties. De laadpunten worden binnen in de garage geïnstalleerd en zijn niet openbaar.
De zonnepanelen en het (dubbele) laadpunt liggen op meer dan 25 meter kabellengte van de meterkast. De meterkast met 3x25A aansluiting bevindt zich in het souterrain van het oude gedeelte van het huis. Daar is geen kruipruimte aanwezig. De kabel(s) wil de installateur vanuit de meterkast laten lopen via de waterleidingen die zichtbaar onder het plafond van het souterrain doorlopen (stuk van 10 meter) en in het aangebouwde modernere gedeelte van het huis via de muur naar beneden de kruipruimte in laten lopen tot in de garage (nog eens bijna 15 meter).
Zowel de EV als de laadpunten worden zakelijk aangeschaft. De laadkosten wil ik dus bij mijn bedrijf indienen en fiscus-proof maken.
Ik had mijn oog aanvankelijk laten vallen op een Charge Amps Aura lader. Ik vind hier echter weinig Nederlandse ervaringen over en het is mij niet duidelijk of er een abonnementsvorm aan deze lader gekoppeld is (kan ik mij nog meer in verdiepen). Wat mij erg aanspreekt van deze lader is de voorbereiding op V2G compatibiliteit. Ik begrijp echter dat het qua load balancing niet goed mogelijk is een afstand van 25 meter af te leggen tussen laadpunt en meterkast. Daarnaast houdt deze laadpaal geen rekening met de opgewekte zonne-energie voor zover ik kan nagaan. Correct me if I’m wrong voor bovenstaande aannames svp!
Ik leerde op dit forum dat er qua zonnepanelen interactie niets boven Zappi gaat. Die lijkt ideaal voor mijn situatie: Zappi in de garage, 6 CT klemmen in de meterkast (3 op het algemene systeem en 3 op het zonnesysteem), twee kabels van 10 meter tot aan het overgangspunt tussen oude en nieuwe gedeelte woning, daar twee Harvi’s en een hub installeren en voilá (in de meterkast lijkt me te ver weg; teveel muren die zorgen voor interferentie/verzwakking signaal). Daarnaast kan er later een tweede Zappi als slave aan de eerste worden gekoppeld als lader voor de PH. Is er dan een probleem? Ik voorzie dat de fiscus op een gegeven moment niet meer genoegen neemt met screenshots van mijn KWh verbruik door de Zappi. Ik kan namelijk niet aantonen dat ik de enige ben die gebruik maakt van dit laadpunt.
M.a.w.: voor mij lijkt een zappi met een pasjessysteem ideaal voor mijn situatie. Zo’n V3 staat voor zover ik weet niet op stapel. Van andere palen die rekening houden met de opbrengst van zonnepanelen en die wél pasjesfunctionaliteit bieden weet ik het bestaan niet af.
Zie ik nog zaken over het hoofd? Klopt mijn redenatie een beetje?
Deze zomer willen wij een (3-fase) EV aanschaffen. Voorafgaand in juni worden bij ons zonnepanelen geïnstalleerd. Die komen op het dak van de (dubbele) garage te liggen en compenseren ruim het verbruik van EV + thuisverbruik. Binnen twee a drie jaar willen we de tweede auto vervangen door een PH (of zelfs een tweede EV). In eerste instantie hebben we dus één laadpunt nodig, maar een dubbel laadpunt behoort ook tot de opties. De laadpunten worden binnen in de garage geïnstalleerd en zijn niet openbaar.
De zonnepanelen en het (dubbele) laadpunt liggen op meer dan 25 meter kabellengte van de meterkast. De meterkast met 3x25A aansluiting bevindt zich in het souterrain van het oude gedeelte van het huis. Daar is geen kruipruimte aanwezig. De kabel(s) wil de installateur vanuit de meterkast laten lopen via de waterleidingen die zichtbaar onder het plafond van het souterrain doorlopen (stuk van 10 meter) en in het aangebouwde modernere gedeelte van het huis via de muur naar beneden de kruipruimte in laten lopen tot in de garage (nog eens bijna 15 meter).
Zowel de EV als de laadpunten worden zakelijk aangeschaft. De laadkosten wil ik dus bij mijn bedrijf indienen en fiscus-proof maken.
Ik had mijn oog aanvankelijk laten vallen op een Charge Amps Aura lader. Ik vind hier echter weinig Nederlandse ervaringen over en het is mij niet duidelijk of er een abonnementsvorm aan deze lader gekoppeld is (kan ik mij nog meer in verdiepen). Wat mij erg aanspreekt van deze lader is de voorbereiding op V2G compatibiliteit. Ik begrijp echter dat het qua load balancing niet goed mogelijk is een afstand van 25 meter af te leggen tussen laadpunt en meterkast. Daarnaast houdt deze laadpaal geen rekening met de opgewekte zonne-energie voor zover ik kan nagaan. Correct me if I’m wrong voor bovenstaande aannames svp!
Ik leerde op dit forum dat er qua zonnepanelen interactie niets boven Zappi gaat. Die lijkt ideaal voor mijn situatie: Zappi in de garage, 6 CT klemmen in de meterkast (3 op het algemene systeem en 3 op het zonnesysteem), twee kabels van 10 meter tot aan het overgangspunt tussen oude en nieuwe gedeelte woning, daar twee Harvi’s en een hub installeren en voilá (in de meterkast lijkt me te ver weg; teveel muren die zorgen voor interferentie/verzwakking signaal). Daarnaast kan er later een tweede Zappi als slave aan de eerste worden gekoppeld als lader voor de PH. Is er dan een probleem? Ik voorzie dat de fiscus op een gegeven moment niet meer genoegen neemt met screenshots van mijn KWh verbruik door de Zappi. Ik kan namelijk niet aantonen dat ik de enige ben die gebruik maakt van dit laadpunt.
M.a.w.: voor mij lijkt een zappi met een pasjessysteem ideaal voor mijn situatie. Zo’n V3 staat voor zover ik weet niet op stapel. Van andere palen die rekening houden met de opbrengst van zonnepanelen en die wél pasjesfunctionaliteit bieden weet ik het bestaan niet af.
Zie ik nog zaken over het hoofd? Klopt mijn redenatie een beetje?
Ik zou niet zo goed weten waarom je niet meer dan 25m tussen het laadpunt en de meterkast mag hebben. De laadkabel naar de auto mag voor zover ik weet niet meer dan 20m zijn vanwege de extra 1mm2 ader erin. Maar tussen je laadpunt en de meterkast kan je gewoon een SFTP kabel trekken en die kunnen in principe gewoon >25m zijn.
Die Aura is prachtig trouwens! Ik heb helemaal geen verstand van EV's icm zonnepanelen dus ga me daar niet aan wagen
Die Aura is prachtig trouwens! Ik heb helemaal geen verstand van EV's icm zonnepanelen dus ga me daar niet aan wagen
Bericht hierboven
@n0zem Ik zou in dit geval zeker 6 mm2 kabel gebruiken, op zich is er niet zo veel mis met wat grotere afstanden. Met je bedrijf bedoel je je eigen bedrijf? Volgens mij is er in dat geval niets mis met screenshots, en als je echt geen gezeur wilt plaats je nog een MID gecertificeerde meter (die zal niet echt afwijken van de Zappi trouwens.
. Je laadpunten kunnen toch niet voor iets anders dan het laden van een EV gebruikt worden, en je laadpalen staan in een afgesloten ruimte.
Zappi kent voor zover ik weet nog geen pasjes systeem. Je kunt eens met de distributeur van Zappi contact opnemen over de 25 m afstand tussen de CT klemmen en de Zappi.
V2G wordt nog niet echt ondersteund door EV's (met enkele uitzonderingen), dus daar zou ik me niet te druk over maken.
Zappi kent voor zover ik weet nog geen pasjes systeem. Je kunt eens met de distributeur van Zappi contact opnemen over de 25 m afstand tussen de CT klemmen en de Zappi.
V2G wordt nog niet echt ondersteund door EV's (met enkele uitzonderingen), dus daar zou ik me niet te druk over maken.
@n0zem hoeveel panelen ga je op het dak leggen?
Hoezo kan je dat niet? Je zegt net zelf dat de laadpunten in een afgesloten garage komen.n0zem schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:13:
Ik voorzie dat de fiscus op een gegeven moment niet meer genoegen neemt met screenshots van mijn KWh verbruik door de Zappi. Ik kan namelijk niet aantonen dat ik de enige ben die gebruik maakt van dit laadpunt.
Als de fiscus dan al niet gelooft dat je geen anderen daar laat laden waarom zou een pasjes systeem dan wel helpen?
Dan moet jij zeker gaan aantonen dat je het laadpasje nooit hebt uitgeleend of gebruikt om de auto van een ander te laden?

Dat heeft met het signaal van de slimme meter module te maken, nodig voor de loadbalancing. Hoe langer de kabel hoe zwakker het signaal wordt. Na 25m is het signaal te zwak. Daar is vast wel wat op te vinden, er bestaan extenders die het signaal via UTP of draadloos kunnen overbrengen.Floor-is schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:19:
Ik zou niet zo goed weten waarom je niet meer dan 25m tussen het laadpunt en de meterkast mag hebben.
Floor-is schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:19:
Ik zou niet zo goed weten waarom je niet meer dan 25m tussen het laadpunt en de meterkast mag hebben. De laadkabel naar de auto mag voor zover ik weet niet meer dan 20m zijn vanwege de extra 1mm2 ader erin. Maar tussen je laadpunt en de meterkast kan je gewoon een SFTP kabel trekken en die kunnen in principe gewoon >25m zijn.
Zo had ik het ook begrepen. Vandaar dat de Harvi’s bij de Zappi een goede tussenoplossing zouden kunnen zijn!CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:21:
[...]
Dat heeft met het signaal van de slimme meter module te maken, nodig voor de loadbalancing. Hoe langer de kabel hoe zwakker het signaal wordt. Na 25m is het signaal te zwak. Daar is vast wel wat op te vinden, er bestaan extenders die het signaal via UTP of draadloos kunnen overbrengen.
Thanks voor het kabeladvies. Bedrijf is eigen bedrijf idd. Screenshots zijn zeker een optie. Evt kan ik een extra MID meter nog overwegen, dus. Ik zal de accountant ook eens vragen!daemonix schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:34:
@n0zem Ik zou in dit geval zeker 6 mm2 kabel gebruiken, op zich is er niet zo veel mis met wat grotere afstanden. Met je bedrijf bedoel je je eigen bedrijf? Volgens mij is er in dat geval niets mis met screenshots, en als je echt geen gezeur wilt plaats je nog een MID gecertificeerde meter (die zal niet echt afwijken van de Zappi trouwens.. Je laadpunten kunnen toch niet voor iets anders dan het laden van een EV gebruikt worden, en je laadpalen staan in een afgesloten ruimte.
V2G voorbereiding is momenteel nog niet nuttig, maar wellicht over enkele jaren wel (met de tweede EV), dus dan kan het handig zijn om het alvast te hebben. Ik voorzie er maar beperkt gebruik van te maken de komende 5 a 10 jaar, dus het zal zéker geen dealbreaker zijn!
Floor-is schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:19:
Zo had ik het ook begrepen. Vandaar dat de Harvi’s bij de Zappi een goede tussenoplossing zouden kunnen zijn!CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:21:
[...]
Dat heeft met het signaal van de slimme meter module te maken, nodig voor de loadbalancing. Hoe langer de kabel hoe zwakker het signaal wordt. Na 25m is het signaal te zwak. Daar is vast wel wat op te vinden, er bestaan extenders die het signaal via UTP of draadloos kunnen overbrengen.
Thanks voor het kabeladvies. Bedrijf is eigen bedrijf idd. Screenshots zijn zeker een optie. Evt kan ik een extra MID meter nog overwegen, dus. Ik zal de accountant ook eens vragen!daemonix schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:34:
@n0zem Ik zou in dit geval zeker 6 mm2 kabel gebruiken, op zich is er niet zo veel mis met wat grotere afstanden. Met je bedrijf bedoel je je eigen bedrijf? Volgens mij is er in dat geval niets mis met screenshots, en als je echt geen gezeur wilt plaats je nog een MID gecertificeerde meter (die zal niet echt afwijken van de Zappi trouwens.. Je laadpunten kunnen toch niet voor iets anders dan het laden van een EV gebruikt worden, en je laadpalen staan in een afgesloten ruimte.
V2G voorbereiding is momenteel nog niet nuttig, maar wellicht over enkele jaren wel (met de tweede EV), dus dan kan het handig zijn om het alvast te hebben. Ik voorzie er maar beperkt gebruik van te maken de komende 5 a 10 jaar, dus het zal zéker geen dealbreaker zijn!
Een Zappi gebruikt de P1 poort niet maar CT klemmen.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:21:
[...]
Plusminus 10k Wp in eerste instantie.
Hahaha, true. Ok, ik maak me wrsch druk om niets!JeroenE schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 07:34:
[...]
Hoezo kan je dat niet? Je zegt net zelf dat de laadpunten in een afgesloten garage komen.
Als de fiscus dan al niet gelooft dat je geen anderen daar laat laden waarom zou een pasjes systeem dan wel helpen?
Dan moet jij zeker gaan aantonen dat je het laadpasje nooit hebt uitgeleend of gebruikt om de auto van een ander te laden?
Overigens zou een andere optie nog kunnen zijn om de meterkast te verplaatsen naar een plek dichter bij de garage, of daar een soort tweede elektriciteitshub te plaatsen. Ik zal dat met mijn installateur opnemen.
Hier op het forum geen ervaringen met de Aura (of überhaupt met Charge Amps)?
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Zappi en stroom verrekenen via de werkgever/LM?.
I.v.m. de zonnepanelen op het dak, en zo veel mogelijk eigen stroom willen 'verbruiken', zit ik erg naar een zappi te kijken. Maar helaas zit er bij die laadpaal gaan verrekening optie mogelijk (anders dan met een geijkte MID kwh meter.
Maar geen van de andere laadpalen die wel kunnen verrekenen, die ik heb kunnen vinden, heeft de mogelijkheid om alleen 'eigen' stroom te verbruiken.
Ik moet ook mijn werkgever nog even emailen, hoe hij hier in staat.
I.v.m. de zonnepanelen op het dak, en zo veel mogelijk eigen stroom willen 'verbruiken', zit ik erg naar een zappi te kijken. Maar helaas zit er bij die laadpaal gaan verrekening optie mogelijk (anders dan met een geijkte MID kwh meter.
Maar geen van de andere laadpalen die wel kunnen verrekenen, die ik heb kunnen vinden, heeft de mogelijkheid om alleen 'eigen' stroom te verbruiken.
Voor particulieren kan je niet zo maar een tweede elektriciteitsaansluiting nemen. Als dat wel had gekund dan zouden veel meer mensen dat doen. Bijvoorbeeld 3x 25A is (ongeveer) 230 euro per jaar bij onze netbeheerder, maar als je 3x 50A neemt moet je (ongeveer) 1288 euro per jaar betalen. Voor die prijs kan je bijna 4 losse 3x 25A aansluitingen nemen en dan heb je dus 2 keer zo veel stroom.n0zem schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:06:
Overigens zou een andere optie nog kunnen zijn om de meterkast te verplaatsen naar een plek dichter bij de garage, of daar een soort tweede elektriciteitshub te plaatsen. Ik zal dat met mijn installateur opnemen.
Je kan wel een onderverdeler in de garage laten maken, maar in principe heb je daar weinig aan. De load-balancing is bedoeld om je hoofdzekering te beschermen en die zit nu eenmaal in je meterkast en niet in de garage. Dus je moet toch die gegevens hebben anders weet je niet hoe snel je de EV kan laten laden.
Waarom zou het voor je werkgever uitmaken of je de stroom die in zijn EV gaat koopt bij Marieke, Fleur, Janny of toevallig zelf opwekt? Ik bedoel: jij krijgt 25 cent (of 35 of wat je dan ook afspreekt) per kWh en waar die stroom vandaan komt maakt toch niet uit voor de kosten van de werkgever?Thyzz schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:34:
Ik wil mijn Zoe (Q210) op 11 kW (3x16A) gaan laden thuis. Helaas heb ik daar een laadkabel van 20 meter voor nodig. Volgens mij is dat ook de maximale lengte die technisch haalbaar is.
Om spanningsval te voorkomen en dus laadproblemen bij de Zoe (sowieso gevoelige auto qua laden) overweeg ik een 3x32A-kabel te nemen. Dikkere aders zorgen immers voor minder weerstand en dus een kleinere spanningsval.
Of is dat overbodig en wordt het 'gewoon' 20 meter 3x16A-kabel?
Ik weet dat ik beter dichterbij kan laden; maar er is geen andere oplossing zonder buren te hinderen.
edit: even gerekend: 16A (2,5mm2)-kabel heeft een weerstand van 0,14 Ohm per voor 20 meter. U = P x I, dus een spanningsval van 2,2 Volt. Heen-en-terug, dus 4,4 Volt. Grondkabel naar de paal (ook ca.20 meter) wordt met 4mm2-kabel uitgevoerd, dat is 2x 1,38 Volt. In totaal 7,2 Volt. Dat is 3% (5% is maximaal toegestaan). Of gaat blindvermogen hier nog iets aan toevoegen?
Klopt mijn conclusie dat 3x16A-kabel gewoon gaat werken?
Om spanningsval te voorkomen en dus laadproblemen bij de Zoe (sowieso gevoelige auto qua laden) overweeg ik een 3x32A-kabel te nemen. Dikkere aders zorgen immers voor minder weerstand en dus een kleinere spanningsval.
Of is dat overbodig en wordt het 'gewoon' 20 meter 3x16A-kabel?
Ik weet dat ik beter dichterbij kan laden; maar er is geen andere oplossing zonder buren te hinderen.
edit: even gerekend: 16A (2,5mm2)-kabel heeft een weerstand van 0,14 Ohm per voor 20 meter. U = P x I, dus een spanningsval van 2,2 Volt. Heen-en-terug, dus 4,4 Volt. Grondkabel naar de paal (ook ca.20 meter) wordt met 4mm2-kabel uitgevoerd, dat is 2x 1,38 Volt. In totaal 7,2 Volt. Dat is 3% (5% is maximaal toegestaan). Of gaat blindvermogen hier nog iets aan toevoegen?
Klopt mijn conclusie dat 3x16A-kabel gewoon gaat werken?
[ Voor 28% gewijzigd door Moons op 05-05-2020 20:07 . Reden: berekening gemaakt ]
Bij Enexis kan dat in ieder geval wel.JeroenE schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:10:
[...]
Voor particulieren kan je niet zo maar een tweede elektriciteitsaansluiting nemen. Als dat wel had gekund dan zouden veel meer mensen dat doen. Bijvoorbeeld 3x 25A is (ongeveer) 230 euro per jaar bij onze netbeheerder, maar als je 3x 50A neemt moet je (ongeveer) 1288 euro per jaar betalen. Voor die prijs kan je bijna 4 losse 3x 25A aansluitingen nemen en dan heb je dus 2 keer zo veel stroom.
Harvest2002 in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."
Hier werkt load balancing tot nu toe prima, 33 meter kabel van alfen paal naar meterkast.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:21:
[...]
Dankzij de suggestie hierboven heb ik me nog eens flink in de maps and more (oplaad) app van mijn VW e-up verdiept. Eenvoudig is de app zeker niet maar "uitgesteld laden" met als randvoorwaarde "daluren tarief en dus laden van 21.00 tot 07.00" lijkt gelukt te zijn. Zojuist is het laden van de auto succesvol om 21.00 uur gestart. Erg leuk dat het buiten de laatste kw stuipen van mijn huis "koffie/thee" en "boiler voor de vaat" kan en op zijn voordeligst kan. Dank nogmaals voor de suggesties.
In het oplaadprogramma staat o.a. een "minimale ladingsgraad van de accu". Die stond op 30% maar heb ik op 20% gezet. Als je nl. daaronder komt wordt de accu altijd onmiddellijk opgeladen tot aan die minimale ladingsgraad en wordt dus het dalurenvenster (deels) genegeerd. Dat wil ik vermijden vandaar.
Er staat ook een maximale ladingsgraad in die stond op 100% en ik heb die op 90% gezet. Heeft dat wel zin?
Ik heb ergens gelezen dat de accu vanzelf/automatisch nooit zijn hele capaciteit gebruikt omdat dat slecht voor de levensduur is (helemaal vol en helemaal leeg) en dus dat 100% 10 of 20 % minder is dan 100%. Heeft het dan nog zin om in het programma 90% te kiezen of mag ik hem gewoon op 100% programmeren?
Iemand een idee?
In het oplaadprogramma staat o.a. een "minimale ladingsgraad van de accu". Die stond op 30% maar heb ik op 20% gezet. Als je nl. daaronder komt wordt de accu altijd onmiddellijk opgeladen tot aan die minimale ladingsgraad en wordt dus het dalurenvenster (deels) genegeerd. Dat wil ik vermijden vandaar.
Er staat ook een maximale ladingsgraad in die stond op 100% en ik heb die op 90% gezet. Heeft dat wel zin?
Ik heb ergens gelezen dat de accu vanzelf/automatisch nooit zijn hele capaciteit gebruikt omdat dat slecht voor de levensduur is (helemaal vol en helemaal leeg) en dus dat 100% 10 of 20 % minder is dan 100%. Heeft het dan nog zin om in het programma 90% te kiezen of mag ik hem gewoon op 100% programmeren?
Iemand een idee?
Daltarief is in de meeste provincies vanaf 23.00 uur. En je accu heeft inderdaad een overcapaciteit die niet gebruikt wordt.gribo schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:23:
Dankzij de suggestie hierboven heb ik me nog eens flink in de maps and more (oplaad) app van mijn VW e-up verdiept. Eenvoudig is de app zeker niet maar "uitgesteld laden" met als randvoorwaarde "daluren tarief en dus laden van 21.00 tot 07.00" lijkt gelukt te zijn. Zojuist is het laden van de auto succesvol om 21.00 uur gestart. Erg leuk dat het buiten de laatste kw stuipen van mijn huis "koffie/thee" en "boiler voor de vaat" kan en op zijn voordeligst kan. Dank nogmaals voor de suggesties.
Iemand een idee?
Cunning linguist.
@gribo accu op 90% laden is beter voor de levensduur. Als het je eigen auto is zou ik nog wat lager gaan als je daarmee uit de voeten kunt.
Als je de extra capaciteit tot 100% niet nodig hebt, dan is het beter voor de accu om tot 80% op te laden. Uit onderzoeken van Li-Ion accu's is gebleken, dat accu's duidelijk langer mee gaan, als je de uitersten van ontladen en volledig laden vermijdt. Als je de accu meestal tussen de 20% en 80% houdt, is dat beter voor de levensduur van de accu. Natuurlijk kan je de accu af en toe helemaal volladen, als je een lange rit gaat maken, maar het is dan wel verstandig om de accu niet lang op 100% te houden. Je kan dan dus beter met laden timen, dat de accu ongeveer net vol is op het moment, dat je wilt gaan rijden.gribo schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:23:
Iemand een idee?
OK. Dus naast de overcapaciteit die de accu heeft en die ik helemaal niet kan gebruiken is het toch nog nuttig om als het ware een extra overcapaciteit te creeren.
Het is geen punt hoor. Als ik bvb 2 x in de week oplaad ipv 1 x dan is het cap. verlies al opgesopt. Ik vind het alleen een beetje raar dat er ahw een dubbele overcapaciteit gewenst wordt. Nou ja, de eerste over capaciteit gaat buiten je om en de tweede ligt in je macht. Prima. Zal met plezier 80 procent instellen.
Bedankt. Heb een beetje zijn zij gek of ben ik het maar ik houd me altijd aan het "maar zij zijn met meer"
PS Het is mijn eigen auto dus behandel ik hem als "the precious".
Het is geen punt hoor. Als ik bvb 2 x in de week oplaad ipv 1 x dan is het cap. verlies al opgesopt. Ik vind het alleen een beetje raar dat er ahw een dubbele overcapaciteit gewenst wordt. Nou ja, de eerste over capaciteit gaat buiten je om en de tweede ligt in je macht. Prima. Zal met plezier 80 procent instellen.
Bedankt. Heb een beetje zijn zij gek of ben ik het maar ik houd me altijd aan het "maar zij zijn met meer"
PS Het is mijn eigen auto dus behandel ik hem als "the precious".
[ Voor 30% gewijzigd door gribo op 05-05-2020 22:42 ]
Buffers die door de fabrikanten zijn ingesteld is meestal maar iets van 5%. Dat is meestal genoeg om de accu voldoende te laten presteren binnen de garantievoorwaarden. Hoe meer bruikbare capaciteit de fabrikant vrijgeeft, hoe beter de auto scoort op bereik. Daarom zullen de fabrikanten vaak slechts een minimale buffer aanhouden.
Aha. Je kunt (ongeveer) gelijk hebben. E-up formeel 38 kwh, beschikbaar 33 kwh als ik me niet vergis. Dat is iets van 15 procent en dat is 2 x 7,5 dus aardig in de buurt van jouw 5 procent kuo.
Ga jullie advies zeker volgen!
Ga jullie advies zeker volgen!
[ Voor 3% gewijzigd door gribo op 05-05-2020 22:48 ]
11,4% voor een e-Up.Kuo schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:41:
Buffers die door de fabrikanten zijn ingesteld is meestal maar iets van 5%. Dat is meestal genoeg om de accu voldoende te laten presteren binnen de garantievoorwaarden. Hoe meer bruikbare capaciteit de fabrikant vrijgeeft, hoe beter de auto scoort op bereik. Daarom zullen de fabrikanten vaak slechts een minimale buffer aanhouden.
Cunning linguist.
Nou ja, 11,4 procent is ongeveer 2x5,7 procent en dan heeft kuo wel ongeveer gelijk. Hij heeft het over bufferS!
[ Voor 14% gewijzigd door gribo op 05-05-2020 22:50 ]
@kuo De tip om het laden zo mogelijk te plannen dat hij ongeveer op de gewenste ladingsgraad is tegen het einde van de laadperiode zal ik ook ter harte nemen. Als mijn rij/laad gewoontes een beetje zijn ingesleten moet dat kunnen. Ik had eigenlijk gedacht dat de auto/het programma dat zelf zou doen. Waarom vraagt hij anders om de vertrektijd (die had ik op 0800 uur gezet en dus een uur na einde dalperiode)?
Hij begon meteen om 21.00 uur te laden met de volle 10A (die ik geprogrammeerd had) terwijl ik maar een km of 40 onder max zat. Hij had dus best vannacht om 03.00 of zo kunnen beginnen. Kennelijk vraagt hij de vertrektijd alleen om rekening te houden met de klimatiseer optie. Ik neem aan dat hij het verwarmen of koelen pas een uur of zo voor vertrek doet. Om 21.00 uur daarmee beginnen lijkt me verspilling.
Hij begon meteen om 21.00 uur te laden met de volle 10A (die ik geprogrammeerd had) terwijl ik maar een km of 40 onder max zat. Hij had dus best vannacht om 03.00 of zo kunnen beginnen. Kennelijk vraagt hij de vertrektijd alleen om rekening te houden met de klimatiseer optie. Ik neem aan dat hij het verwarmen of koelen pas een uur of zo voor vertrek doet. Om 21.00 uur daarmee beginnen lijkt me verspilling.
Dat maakt hem niet uit. Het ging me meer om het proces van afrekenen.JeroenE schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:10:
[...]
Waarom zou het voor je werkgever uitmaken of je de stroom die in zijn EV gaat koopt bij Marieke, Fleur, Janny of toevallig zelf opwekt? Ik bedoel: jij krijgt 25 cent (of 35 of wat je dan ook afspreekt) per kWh en waar die stroom vandaan komt maakt toch niet uit voor de kosten van de werkgever?
Nog even wat onderbouwing van langere levensduur bij het vermijden van 100% opladen. Er is best veel getest op het gebied van laden van Li-ion accu's en bijvoorbeeld op BatteryUniversity.com zijn veel interessante artikelen te vinden.
Hieronder nog wat leuke grafieken, die het misschien kunnen verduidelijken. Groen (85-25%) en lichtblauw (75-25%) behouden duidelijk meer capaciteit na bijvoorbeeld 4000 cycli van laden-ontladen dan donkerblauw (100-50%) of rood (100-40%), terwijl je per cyclus hetzelfde (50-60%) verbruikt:
Hieronder nog wat leuke grafieken, die het misschien kunnen verduidelijken. Groen (85-25%) en lichtblauw (75-25%) behouden duidelijk meer capaciteit na bijvoorbeeld 4000 cycli van laden-ontladen dan donkerblauw (100-50%) of rood (100-40%), terwijl je per cyclus hetzelfde (50-60%) verbruikt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/tqy4sjhRzs1zu8wWFPXYKgHs.png?f=user_large)
Interessante informatie. Zeg radius e-up is 250 km dat is dan bij 10.000 km/jaar 40 cycli. Dus na 10 jaar (pas) 400 cycli. De grafieken laten zien dat dan bij ongeveer elke manier van laden het capaciteits verlies nog beperkt is. Gelukkig. Motto dus: voorzichtig zijn met manier van opladen maar niet overdrijven. De set 75%-25% lijken min of meer optimaal. Als je er geen bezwaar tegen hebt om vaker op te laden. 80%-20% lijkt mij ook nog verantwoord en zinvol. Met de natte vinger dat wel en voor mijn geval uiteraard. Duidelijk lijkt me verder dat het wel zinvol is om aan twee kanten een buffer in te bouwen, dus aan de onder en aan de bovenkant.
[ Voor 35% gewijzigd door gribo op 06-05-2020 10:01 ]
Aha, op die manier. Dat is wel handig om te weten of ze per se een laadpas systeem willen hebben of dat foto van de meter maken en dan de gebruikte kWh declareren ook toegestaan is.Thyzz schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 07:45:
Dat maakt hem niet uit. Het ging me meer om het proces van afrekenen.
Misschien klopt je berekening van cycli niet helemaal.gribo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:51:
Interessante informatie. Zeg radius e-up is 250 km dat is dan bij 10.000 km/jaar 40 cycli. Dus na 10 jaar (pas) 400 cycli.
Is 250km van 100-0% dus de opgegeven maximale bereik van de e-Up? (Ik ken de e-Up niet zo goed)
In dat geval heb je bij 75-25% een cyclus van 50% en dus 125 km per cyclus en kom je dus op 80 cycli voor 10.000 km.
@Kuo Zeker klopt mijn berekening niet, het was ook een natte vinger berekening. Mijn voorzichtige "conclusies" gelden ook nog bij 800 cycli na 10 jaar.
[ Voor 15% gewijzigd door gribo op 06-05-2020 10:21 ]
Zeker voor je voorspelbare dagelijkse woon-werk (als de Corona-maatregelen versoepeld worden) kan je het makkelijk toepassen bij het dagelijks laden om te vermijden, dat er telkens tot 100% geladen wordt.
Zoals ik eerder al zei, als je meer capaciteit nodig hebt, moet je ook gewoon meer laden. Dat is helemaal niet erg. Het is alleen iets beter voor de accu om niet telkens tot 100% geladen te worden, als je niet dagelijks een grote afstand hoeft te rijden. Volgens mij hebben de meeste EV-rijders namelijk niet dagelijks de hele 100% van de accu nodig.
Er zijn ook leaserijders, die het helemaal niet interessant vinden, want de auto wordt over 4-5 jaar toch weer ingewisseld voor een andere.
Ik vind het alleen uit een milieutechnisch oogpunt beter om een accu goed te behandelen, zodat ook de rijders na jou meer plezier hebben van de accu. Het gaat toch om eindige materialen, waarbij het volgens mij een hele kleine moeite is om standaard de maximale laadlimiet op 70 of 80% in te stellen voor de dagelijkse laadbeurten.
Zoals ik eerder al zei, als je meer capaciteit nodig hebt, moet je ook gewoon meer laden. Dat is helemaal niet erg. Het is alleen iets beter voor de accu om niet telkens tot 100% geladen te worden, als je niet dagelijks een grote afstand hoeft te rijden. Volgens mij hebben de meeste EV-rijders namelijk niet dagelijks de hele 100% van de accu nodig.
Er zijn ook leaserijders, die het helemaal niet interessant vinden, want de auto wordt over 4-5 jaar toch weer ingewisseld voor een andere.
Ik vind het alleen uit een milieutechnisch oogpunt beter om een accu goed te behandelen, zodat ook de rijders na jou meer plezier hebben van de accu. Het gaat toch om eindige materialen, waarbij het volgens mij een hele kleine moeite is om standaard de maximale laadlimiet op 70 of 80% in te stellen voor de dagelijkse laadbeurten.
@Kuo Deze grafiek vermeld bij de Yas 1C laden (in 1 uur accu volladen en dan meten hoeveel je hebt geladen). Dat is redelijk vergelijkbaar met snelladen en niet zo vergelijkbaar met AC laden.
Met mijn ioniq is 100%-20% ongeveer 150km bereik (@100km/uur snelweg), Dit x 4.000 = 600k (~15-20 jaar) en dan zou ik op (~78% = ) 120km zitten voor 100-20%.
Ik teken ervoor
Met mijn ioniq is 100%-20% ongeveer 150km bereik (@100km/uur snelweg), Dit x 4.000 = 600k (~15-20 jaar) en dan zou ik op (~78% = ) 120km zitten voor 100-20%.
Ik teken ervoor
[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 06-05-2020 10:38 ]
Dit is een grafiek, wat ik even snel opgezocht heb. Ik gaf het als een voorbeeld en het toont duidelijk aan, dat het laden-ontladen met cycli 100-40% slechter is voor levensduur van de accu dan met cycli van 85-25%, terwijl in beide gevallen bij elke cyclus 60% van de accucapaciteit verbruikt wordt.
Ik beweer zeker niet, dat deze testresultaten voor exacte berekeningen gebruikt kan worden, maar het toont wel aan, dat voor een Li-ion accu het beter voor de levensduur is om niet telkens tot 100% te laden. Voor auto's gaat het niet om losse Li-ion cellen maar om pakketten van gekoppelde Li-ion cellen en de exacte samenstelling van deze Li-ion cellen zal ongetwijfeld ook anders zijn. Zelfs per merk, type etc. zijn de accu's vaak al anders qua samenstelling. Dit zal allemaal tot wat andere resultaten leiden, maar dit soort testen toont wel aan, dat het wel degelijk uitmaakt voor de levensduur van Li-ion-accu, hoe de belastingcycli zijn.
Met deze kennis is het dus zeer waarschijnlijk, dat het beter is om laden tot 100% alleen te doen, als je het nodig hebt. Hoeveel capaciteitsverlies je exact hiermee vermijdt, weet je nooit exact, want vrijwel niemand zal altijd dezelfde cycli laden-ontladen en de omgevingstemperatuur zorgt voor veroudering, die met deze testen helemaal niet gemeten wordt. Zulke testen worden in een beperkte tijd gedaan. Dan moet je meer denken in weken of hooguit maanden, terwijl bij auto's ook veroudering in accu's optreedt in de loop der jaren.
@BarryH Je berekening zal dus zeker niet opgaan, omdat er in de werkelijke gebruik van de accu van een EV nog vele factoren (bijvoorbeeld veroudering) zijn, die natuurlijk niet meegenomen zijn in de test. Een test gebeurt meestal in goed herhaalbare omstandigheden, zodat je de uitkomsten (van andere testen in exact dezelfde omstandigheden) goed met elkaar kan vergelijken.
Ik beweer zeker niet, dat deze testresultaten voor exacte berekeningen gebruikt kan worden, maar het toont wel aan, dat voor een Li-ion accu het beter voor de levensduur is om niet telkens tot 100% te laden. Voor auto's gaat het niet om losse Li-ion cellen maar om pakketten van gekoppelde Li-ion cellen en de exacte samenstelling van deze Li-ion cellen zal ongetwijfeld ook anders zijn. Zelfs per merk, type etc. zijn de accu's vaak al anders qua samenstelling. Dit zal allemaal tot wat andere resultaten leiden, maar dit soort testen toont wel aan, dat het wel degelijk uitmaakt voor de levensduur van Li-ion-accu, hoe de belastingcycli zijn.
Met deze kennis is het dus zeer waarschijnlijk, dat het beter is om laden tot 100% alleen te doen, als je het nodig hebt. Hoeveel capaciteitsverlies je exact hiermee vermijdt, weet je nooit exact, want vrijwel niemand zal altijd dezelfde cycli laden-ontladen en de omgevingstemperatuur zorgt voor veroudering, die met deze testen helemaal niet gemeten wordt. Zulke testen worden in een beperkte tijd gedaan. Dan moet je meer denken in weken of hooguit maanden, terwijl bij auto's ook veroudering in accu's optreedt in de loop der jaren.
@BarryH Je berekening zal dus zeker niet opgaan, omdat er in de werkelijke gebruik van de accu van een EV nog vele factoren (bijvoorbeeld veroudering) zijn, die natuurlijk niet meegenomen zijn in de test. Een test gebeurt meestal in goed herhaalbare omstandigheden, zodat je de uitkomsten (van andere testen in exact dezelfde omstandigheden) goed met elkaar kan vergelijken.
Mogelijk gaat je auto langer mee of houdt hij iets meer waarde bij verstandig laden. Dus ik ga het wel doen.
VW is trouwens van plan afgedankte Li-ion accus te gaan recyclen:
https://www.volkswagenag....ganese-to-manganese.html#
VW is trouwens van plan afgedankte Li-ion accus te gaan recyclen:
https://www.volkswagenag....ganese-to-manganese.html#
[ Voor 24% gewijzigd door gribo op 06-05-2020 13:17 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen