Kuo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:32:
Zeker voor je voorspelbare dagelijkse woon-werk (als de Corona-maatregelen versoepeld worden) kan je het makkelijk toepassen bij het dagelijks laden om te vermijden, dat er telkens tot 100% geladen wordt.
Zoals ik eerder al zei, als je meer capaciteit nodig hebt, moet je ook gewoon meer laden. Dat is helemaal niet erg. Het is alleen iets beter voor de accu om niet telkens tot 100% geladen te worden, als je niet dagelijks een grote afstand hoeft te rijden. Volgens mij hebben de meeste EV-rijders namelijk niet dagelijks de hele 100% van de accu nodig.
Er zijn ook leaserijders, die het helemaal niet interessant vinden, want de auto wordt over 4-5 jaar toch weer ingewisseld voor een andere.
Ik vind het alleen uit een milieutechnisch oogpunt beter om een accu goed te behandelen, zodat ook de rijders na jou meer plezier hebben van de accu. Het gaat toch om eindige materialen, waarbij het volgens mij een hele kleine moeite is om standaard de maximale laadlimiet op 70 of 80% in te stellen voor de dagelijkse laadbeurten.
Daar heb ik inderdaad wat moeite mee.
Als dat echt zo is, dan moet men ook maar met een actieradius gaan adverteren van 80%.
Juist bij mijn Model 3 kan ik er ook maar niet over uit dat als iktot 100% laad, ik meldingen krijg dat ik dat niet moet doen.
Toen ik hem uitkoos vertelede de verkoper ook niet dat ik de actiedradius eigenlijk -10% moet doen.
Maar helemaal omdat ik structureel 250-300km uit een long range lading van 90% haal en Tesla geen verder onderzoek wil doen, heb ik inderdaad het gevoel: na mij de zondvloed.
Nu met Corona tijden laad ik tot 80% omdat het makkelijk uit kan. Laadpalen zijn onbezet, dus geen enkel probleem. Maar als ik weer ga rijden, wordt het weer 90%.
Ik heb geen eigen parkeergelegenheid en ben dus afhankelijk van publiek laden. Waarom zou ik mijzelf dan onnodig beperken door tot 80% te laden?
Maar ook steeds vaker denk ik tot 100% te gaan laden, omdat ik een beetje klaar ben met Tesla "service". Ze willen niet verder onderzoeken.
Gisteren ook weer. Ik laad 2 dagen geleden tot 81%
2 stukken gereden in 2 dagen.
Zet hem gisterenavond met warme accu (geen puntjes meer links) weg met 71%
Gereden sinds laden naar 81%: 25km met 180wh/km gemiddeld.
Ik weet dat ik nog een keer een lang stuk moet rijden, maar dit soort getallen, ben er wel een beetje klaar mee.
Edit: Misschieen morgen een lang stuk rijden, misschien dat ik hem dan ook een keer naar 100% laad. 280km voor de boeg.