Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 121 Laatste
Acties:
  • 840.290 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:49
In verband met de discussie over 'laadkabels over de stoep': heeft er iemand weet van een oplossing waarbij de kabel niet over stoep loopt (bedekt met een mat of kabelbrug), maar een drietal meter boven de stoep hangt? Je zou kunnen denken aan een paal met een zwenkarm die de kabel boven de stoep tot bij de auto zou kunnen brengen.
Ik kan mij voorstellen dat dit wel toegestaan is, maar of het het straatbeeld mooier maakt is een ander verhaal ;)

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 20:24
gribo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:16:
VW is trouwens van plan afgedankte Li-ion accus te gaan recyclen:

https://www.volkswagenag....ganese-to-manganese.html#
Ziet er uit als niets meer dan een geweldig stukje marketing wat allang gedaan wordt :?
Nu worden oude leaf accu's ook al gebruikt als energy storage en accu's worden al sinds jaar en dag gerecycled. Niks nieuws onder de zon volgens mij.

edit: bijvoorbeeld door:
https://www.peperzeel.nl/

(nee, geen aandelen, via oud werkgever ken ik deze partij)

[ Voor 10% gewijzigd door ybos op 06-05-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
marvel27 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:20:
Ik kan mij voorstellen dat dit wel toegestaan is, maar of het het straatbeeld mooier maakt is een ander verhaal ;)
Dat is meestal ook niet toegestaan. Je mag niet zo maar kabels over de openbare weg hangen.

Dat gezegd hebbende heb ik al diverse keren (op verschillende plekken) een EV zien laden met een kabel die via een boom bij een parkeerplek kwam.

Wellicht wordt daar minder snel op gehandhaafd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeldaBKS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-10-2022
Het verbaast mij dat thuisladen uit het gewone stopcontact op dit forum wordt omschreven als eigenlijk niet geschikt omdat het te langzaam zou gaan.

Dit zijn de laadsnelheden die genoemd worden in het openingstopic:
16A*230V = 3,7 kW = ~ 15km/h
32A*230V = 7,4 kW = ~ 30 km/h
3*16A*230V = 11 kW = ~ 45km/h
3*32A*230V = 22kW = ~ 90km/h

Aangezien een gewoon stopcontact 2,3 kW levert ging ik ervan uit dat de Tesla met ruim minder dan 15km/h zou opladen. Mede daarom heb ik voor mijn Tesla Model 3 SR+ werd geleverd alvast een loze leiding besteld voor mijn vaste parkeerplek op het parkeerterrein van onze VvE. Nadeel was dat ik dan nog veel extra kosten voor een intelligente laadpaal en het VvE beheer zou moeten maken, en niet direct vanuit mijn zonnepanelen kon laden. Maar ja, met ongeveer 10km per uur laden schiet niet op dus heb ik de leiding a 750 euro alvast maar laten graven.

Wat blijkt nu, vanuit het stopcontact in de schuur laadt de M3 al met 20-21 km/u. De schuur grenst aan de parkeerplek dus dat gaat prima. Als ik dus na mijn werk om 18:00 inplug, heb ik de volgende ochtend om 8:00 al minimaal 280 km bijgeladen. Als je niet op 1% lading begint en je wil niet meer dan 80% laden is dat voor mijn SR+ gewoon meer dan genoeg. Een laadpaal, zelfs als die 11 kW zou halen (wat onwaarschijnlijk is) heeft dus geen enkele meerwaarde.

Als je minder dan 140 km van je werk woont, is het stopcontact thuis genoeg. Veel mensen kunnen bovendien laden op hun werk of bij klanten. Als je meer dan 280 km per dag rijdt, moet je sowieso regelmatig naar de supercharger.

Die ene zeldzame keer dat ik mijn auto volledig leegrijd en dan thuis heel snel 100 km moet bij laden, ga ik wel naar een supercharger. Thuis zou het sowieso niet heel snel gaan, ook niet met een paal.

Ik ga dus geen paal bestellen, maar die 750 euro voor de leiding ben ik al kwijt. Misschien heb ik het gemist maar zijn er meer mensen voor wie thuis laden aan het gewone stopcontact meer dan snel genoeg is?

Ben ik de enige die de meerwaarde van een dure laadpaal niet echt ziet (iig voor een M3 SR+)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
@ZeldaBKS veel "krijgen" een laadpaal als onderdeel van lease. Daarnaast is het een stuk gemak. Ik woon op 10km van mijn werk. Maar vind de 11kW paal toch wel lekker. Echt nodig? Nee. Maar als ik na een familiebezoek thuis kom met 15% is het lekker dat hij binnen een paar uur weer op 80% zit. Steeds met de UMC rommelen is ook niet alles. Plus, een TWC heb je voor EUR 500,-. Kun je ook 11kW laden. Weet ook even niet wat onwaarschijnlijk zou zijn aan 11kW laden? Of in je eigen situatie?

Ook is de km laadsnelheid obv rated range. In de winter kun je daar zo 25-30% vanaf halen.

[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 07-05-2020 09:22 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:41
@ZeldaBKS Ikzelf heb ook een laadpaal aangelegd die 11 KW kan laden, en achteraf zou je kunnen stellen dat het misschien niet nodig was geweest. Kan veel op kantoor laden (nu wel thuiswerken), en de keren dat ik thuis laad, heb ik uren de tijd. Maar stel ik zou er voor gekozen hebben om maar met een gewoon stopcontact te laden, dan zou ik dit vanuit mijn berging hebben moeten pakken. Deze zit verbonden met mijn woonkamer, en daarmee dus niet het enige op die groep. Dan zit je toch wel net wat beperkter, maar over het algemeen zou dit inderdaad wel gewoon prima geweest zijn.

Ik ben overigens wel blij met mijn laadpaal, als het wel een keer nodig is, ben ik binnen een paar uurtjes weer helemaal vol.

Overigens geeft een Tesla Model 3 SR+ ongeveer 75 km/u laden bij 11 KW.

[ Voor 5% gewijzigd door adjego op 07-05-2020 09:57 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gribo
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-03 09:13
@ZeldaBKS Ik heb voor ik een eigen laadpunt in de garage had een keer of 10 bij een 11kw laadpaal opgeladen en daar kwam - voor mijn E-up - 30 km/uur uit. Dat is dus al merkelijk minder dan de 45 km/uur die je noemt in je tabel. Het varieert dus kennelijk nogal. Ik heb zelf de zaken nogal drastisch aangepakt: 3,7 kw laadpunt + nieuwe meterkast met aparte groep voor het laadpunt. Naast snelheid van laden had ik nog een overweging.

Langdurig 10A trekken op een gewoon stopcontact is niet geheel zonder risico op te warm worden. Althans dat leerde ik van het internet. Voor wat het waard is natuurlijk. In mijn geval kwam daar nog bij dat mijn wasmachine en droger op de garage groep hingen en dan is 16A max ook (te) krap. Toch zou ik het met granny laden (=10A) wellicht toch ook wel gered hebben. Op zondag ben ik meestal thuis en draaien wasser en droger niet en dus zou ik de hele dag tegen daltarief hebben kunnen laden. Raad wel aan te onderzoeken hoe je situatie (brand)verzekeringstechnisch zit.

Dat is trouwens ook een puntje in jouw oplaadschema, je betaalt deels piektarief. Maar ja, wellicht heb je helemaal geen dubbele meter, dus tja,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@gribo e-Up kan ook geen 3x16 laden. Die komt tot 2x16 vandaar de lagere laadsnelheid in kms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
@ Inspired. Ja precies mijn laadpunt is ook 1-fase. Zij het dat het ook naar 3-fase gezet kan worden, net als mijn nieuwe meterkast!

Ik heb de hele exercitie ook gezien als een soort investering in mijn huis (lees: de garage). Bij verkoop kan de nieuwe eigenaar ook met een heel andere e-auto toch makkkelijker uit de voeten. Daarbij: het geld was spaargeld met 0 procent rente en belast met 1.2 procent. Daarom ook maar meteen zonnepanelen op het dak van de garage.

[ Voor 8% gewijzigd door gribo op 07-05-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-06 12:34
Kuo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Misschien klopt je berekening van cycli niet helemaal.
Is 250km van 100-0% dus de opgegeven maximale bereik van de e-Up? (Ik ken de e-Up niet zo goed)
In dat geval heb je bij 75-25% een cyclus van 50% en dus 125 km per cyclus en kom je dus op 80 cycli voor 10.000 km.
Voor zover mij bekend is dit dus niet het geval 1 cyclus is een volledige accu depletion en gaat dus altijd over 100% capaciteit. 50 leegtrekken en weer opladen en dat 2 keer is dus 1 cyclus. Het aantal cycli is dus 10K km delen door range van 1 lading. dat is dus wel degelijk 40 cycli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-05 06:41

Kuo

Ik had het over de vergelijking met de testresultaten van Li-ion accu, waarbij getest werd bij verschillende cycli van laden-ontladen. Daarbij werden getest bij o.a. 100-40% en 85-25%.
Misschien is het iets handiger om eerst goed te lezen, waar het over gaat? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Laatst online: 10-06 12:34
Kuo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:23:
Ik had het over de vergelijking met de testresultaten van Li-ion accu, waarbij getest werd bij verschillende cycli van laden-ontladen. Daarbij werden getest bij o.a. 100-40% en 85-25%.
Misschien is het iets handiger om eerst goed te lezen, waar het over gaat? :9
Dat maakt niet uit. Een cyclus is genormaliseerd op 100% capaciteit. Als je van steeds van 100% naar 80% gaat kost het alleen 5 keer laden om 1 cyclus vol te maken. In die grafiek is dan ook niet het aantal keer laden zichtbaar, maar het aantal cycli. Hierdoor heb je een gestandaardiseerd gegeven wat constant is, waardoor je daadwerkelijk nog nuttige dingen over de resultaten kunt plotten.

Dit heeft men gedaan zodat het ook makkelijker is om wat over de levensduur van het apparaat te kunnen zeggen. Stel dat die 1000 cycli rated heeft voor deze aan vervanging toe is en het zou op jouw manier gaan dan kun je dus beter altijd 100-0% doen, want dan haal je er het meeste uit (immers 1000*250km). Zou je altijd tussen 80 en 40% SoC blijven zitten dan zou je als je dat exact goed doet dus nog maar 1000 * (250km * 0.4) = 62.500 km kunnen rijden. Dat zou dus niet handig zijn aangezien gebruikers daarmee dus sneller door hun accu heen gaan (terwijl het tegenovergestelde waar is). Vandaar dus dat een cyclus altijd rekent a.d.h.v. verbruik. Derhalve klopt jouw definitie van een cyclus niet en klopt je berekening dus ook niet.

Het is dus niet 125Km per cyclus, maar gewoon de volle 250, omdat er 2 laadsessies in een cyclus gaan. Het klopte nog toen je zei "je hebt een cyclus van 50%" als je daarmee tenminste bedoelde dat je nog een halve cyclus had te gaan. Het stuk wat er achteraan kwam maakte echter snel duidelijk dat je dat niet bedoelde. Waar jij het over hebt is het aantal keren van laden. Dat noemt men laadsessies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 20:24
ZeldaBKS schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:09:
Ben ik de enige die de meerwaarde van een dure laadpaal niet echt ziet (iig voor een M3 SR+)?
Nope, hier nog eentje.
Ondanks dat ik alle kosten op mijn eigen zaak zou kunnen boeken en dat het daarbij dan netto minder dan de helft kost, kost het mij dan nog steeds meer dan nu met de granny.
Ik kan laden bij mijn opdrachtgever, en daarmee kom ik rond de 55% thuis (vanaf 80%), dus de volgende dag naar kantoor red ik ook prima. Ookal heb ik storingsdienst, dan nog red ik de heenweg naar de storing makkelijk (wel plug ik hem thuis dan aan de granny).
Maar, ben er allang achter, mocht je onderweg een keertje moeten laden, even tussen de 5 en 10 minuten aan de supercharger en je red het 99% van de keren wel tot thuis (geen 50kW van fastned pakken).
Oftewel, met de tijd die je normaal ook kwijt bent van tanken red je he praktisch altijd wel om thuis te komen.
Al eerder aangegeven maar ik heb wel een mobiele lader in de kofferbak liggen zodat ik bij een 16A of 32A ceeform ook kan inprikken. Bij veel klanten kan ik op die manier nog gratis laden ook (wie t kleine niet eert O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

gribo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:42:

Langdurig 10A trekken op een gewoon stopcontact is niet geheel zonder risico op te warm worden. Althans dat leerde ik van het internet. Voor wat het waard is natuurlijk. In mijn geval kwam daar nog bij dat mijn wasmachine en droger op de garage groep hingen en dan is 16A max ook (te) krap. \
Een granny charger niet op een aparte groep is natuurlijk niet slim, vooral als je daar ook nog een wasmachine en droger op hebt hangen en 1 van die 2 aanzet terwijl je aan het laden bent. Dat is IMO vragen om problemen.

Granny charger op een aparte groep kan je prima 10A constant trekken.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
Ik heb ook wel getwijfeld tussen granny lader en laadpunt. Beiden hebben voordelen en kosten vele honderden euros, al is een laadpunt wel duurder. Als de granny bij de auto had gezeten had ik het heus wel geprobeerd maar dat zat hij niet. Wel een laadkabel voor (publieke) laadpunten. Heb na rijp beraad toch voor een laadpunt (met extra vaste kabel) gekozen. Heb daar geen spijt van. Laadpunt heeft toch wel wat meer mogelijkheden, bvb 1 fase 3,7 of 3 fase 11 kw, bvb het feit dat je binnenin via dipswitches ongeveer elke stroom van de range als max kunt instellen, bvb dat je op afstand het laden kunt starten of op afstand kunt schakelen tussen 2 vermogens. Daarnaast vind ik het ook vervelend om mensen die ik bezoek te belasten met mijn granny. Als ik daar spijt van krijg koop ik hem misschien toch nog wel eens. In de grote steden stikt het van de laadpalen maar op het platteland moet je ze toch soms nog met een lantaarntje zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

supersnathan94 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:46:
[...]
Dat maakt niet uit. Een cyclus is genormaliseerd op 100% capaciteit. Als je van steeds van 100% naar 80% gaat kost het alleen 5 keer laden om 1 cyclus vol te maken. In die grafiek is dan ook niet het aantal keer laden zichtbaar, maar het aantal cycli. Hierdoor heb je een gestandaardiseerd gegeven wat constant is, waardoor je daadwerkelijk nog nuttige dingen over de resultaten kunt plotten.
Ik weet niet, waar je het over hebt. In het artikel staat een link naar hoe er getest is voor DST:
Dynamic Stress Test Cycling
In addition to the calendar and cycle aging test data, the manufacture provided a set of Dynamic Stress Test (DST) battery test results in order to illustrate the battery’s performance in mixed-cycle operations. For each test, the cell first starts at a set SoC level and the DST profile is applied repetitively until the set stop level is reached. The cell is then recharged back to the starting level at a 1 C-rate to finish one test cycle.

Daar blijkt heel duidelijk uit, dat de DST cycle niets te maken heeft met een cyclus van 100% capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

gribo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:42:
@ZeldaBKS Ik heb voor ik een eigen laadpunt in de garage had een keer of 10 bij een 11kw laadpaal opgeladen en daar kwam - voor mijn E-up - 30 km/uur uit. Dat is dus al merkelijk minder dan de 45 km/uur die je noemt in je tabel. Het varieert dus kennelijk nogal. Ik heb zelf de zaken nogal drastisch aangepakt: 3,7 kw laadpunt + nieuwe meterkast met aparte groep voor het laadpunt. Naast snelheid van laden had ik nog een overweging.

Langdurig 10A trekken op een gewoon stopcontact is niet geheel zonder risico op te warm worden. Althans dat leerde ik van het internet. Voor wat het waard is natuurlijk. In mijn geval kwam daar nog bij dat mijn wasmachine en droger op de garage groep hingen en dan is 16A max ook (te) krap. Toch zou ik het met granny laden (=10A) wellicht toch ook wel gered hebben. Op zondag ben ik meestal thuis en draaien wasser en droger niet en dus zou ik de hele dag tegen daltarief hebben kunnen laden. Raad wel aan te onderzoeken hoe je situatie (brand)verzekeringstechnisch zit.

Dat is trouwens ook een puntje in jouw oplaadschema, je betaalt deels piektarief. Maar ja, wellicht heb je helemaal geen dubbele meter, dus tja,
Ik ken jouw installatie niet, maar 10A over een standaard 2,5mm2 VD draad levert hooguit een paar graden temperatuurverschil op. Echt helemaal niks om je zorgen over te maken. :)
Een grannycharger doet wat mijn beleving betreft ook 16A, niet 10. Het is geen granny met een looprekje, ze heeft een fatsoenlijke rollator ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:38

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Floor-is schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 01:17:
[...]

Ik ken jouw installatie niet, maar 10A over een standaard 2,5mm2 VD draad levert hooguit een paar graden temperatuurverschil op. Echt helemaal niks om je zorgen over te maken. :)
Een grannycharger doet wat mijn beleving betreft ook 16A, niet 10. Het is geen granny met een looprekje, ze heeft een fatsoenlijke rollator ;)
Hoop modellen doen maar 10A met granny charging.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Kuo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:32:

Ik vind het alleen uit een milieutechnisch oogpunt beter om een accu goed te behandelen, zodat ook de rijders na jou meer plezier hebben van de accu. Het gaat toch om eindige materialen, waarbij het volgens mij een hele kleine moeite is om standaard de maximale laadlimiet op 70 of 80% in te stellen voor de dagelijkse laadbeurten.
Hier zo'n leaserijder. Nu is het met de IONIQ ook makkelijk in te stellen. Het is ook het nieuwe model, dus zelf nu ik vooral 120/130 rij haal ik ongeveer 260 km met 100%, dus 156 km 80->20. En zeker zolang een van de twee openbare oplaad plekken, die bijna voor de deur staan, vrij is, kan ik makkelijk bij laden als het nodig is. Ben wel benieuwd hoe ik het ga doen als ik weer woon - werk verkeer heb. Dat wordt weer even puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

@Diablow
Rijd je in Nederland nu nog steeds met 120/130, of woon je in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Kuo schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:23:
@Diablow
Rijd je in Nederland nu nog steeds met 120/130, of woon je in België?
Rijd nu, als ik rijd, voornamelijk na 19 uur, vandaar. Dat zal veranderen als er woon/werk verkeer bij komt. Dan wordt de voorspelde range waarschijnlijk ook iets groter. Maar geen idee in hoeverre, wordt waarschijnlijk combi van auto en trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Kuo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:32:
Zeker voor je voorspelbare dagelijkse woon-werk (als de Corona-maatregelen versoepeld worden) kan je het makkelijk toepassen bij het dagelijks laden om te vermijden, dat er telkens tot 100% geladen wordt.

Zoals ik eerder al zei, als je meer capaciteit nodig hebt, moet je ook gewoon meer laden. Dat is helemaal niet erg. Het is alleen iets beter voor de accu om niet telkens tot 100% geladen te worden, als je niet dagelijks een grote afstand hoeft te rijden. Volgens mij hebben de meeste EV-rijders namelijk niet dagelijks de hele 100% van de accu nodig.

Er zijn ook leaserijders, die het helemaal niet interessant vinden, want de auto wordt over 4-5 jaar toch weer ingewisseld voor een andere.

Ik vind het alleen uit een milieutechnisch oogpunt beter om een accu goed te behandelen, zodat ook de rijders na jou meer plezier hebben van de accu. Het gaat toch om eindige materialen, waarbij het volgens mij een hele kleine moeite is om standaard de maximale laadlimiet op 70 of 80% in te stellen voor de dagelijkse laadbeurten.
Daar heb ik inderdaad wat moeite mee.
Als dat echt zo is, dan moet men ook maar met een actieradius gaan adverteren van 80%.

Juist bij mijn Model 3 kan ik er ook maar niet over uit dat als iktot 100% laad, ik meldingen krijg dat ik dat niet moet doen.
Toen ik hem uitkoos vertelede de verkoper ook niet dat ik de actiedradius eigenlijk -10% moet doen.

Maar helemaal omdat ik structureel 250-300km uit een long range lading van 90% haal en Tesla geen verder onderzoek wil doen, heb ik inderdaad het gevoel: na mij de zondvloed.

Nu met Corona tijden laad ik tot 80% omdat het makkelijk uit kan. Laadpalen zijn onbezet, dus geen enkel probleem. Maar als ik weer ga rijden, wordt het weer 90%.
Ik heb geen eigen parkeergelegenheid en ben dus afhankelijk van publiek laden. Waarom zou ik mijzelf dan onnodig beperken door tot 80% te laden?
Maar ook steeds vaker denk ik tot 100% te gaan laden, omdat ik een beetje klaar ben met Tesla "service". Ze willen niet verder onderzoeken.

Gisteren ook weer. Ik laad 2 dagen geleden tot 81%
2 stukken gereden in 2 dagen.
Zet hem gisterenavond met warme accu (geen puntjes meer links) weg met 71%
Gereden sinds laden naar 81%: 25km met 180wh/km gemiddeld.

Ik weet dat ik nog een keer een lang stuk moet rijden, maar dit soort getallen, ben er wel een beetje klaar mee.

Edit: Misschieen morgen een lang stuk rijden, misschien dat ik hem dan ook een keer naar 100% laad. 280km voor de boeg.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

BlakHawk schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:15:
[...]
Daar heb ik inderdaad wat moeite mee.
Als dat echt zo is, dan moet men ook maar met een actieradius gaan adverteren van 80%.
Bij adverteren zal men altijd de zaken zo gunstig mogelijk belichten. Zo is het WLTP-bereik ook zeker niet haalbaar, als je alleen maar op de snelweg rijdt. Hetzelfde geldt toch ook voor de geadverteerde verbruikscijfers van de fossiele brandstofauto's. Die zijn voor de meeste mensen in de praktijk toch ook nooit haalbaar? Toch wordt daar ook al tientallen jaren mee geadverteerd.

Dat kan je misschien niet leuk vinden, maar dat is de huidige realiteit. Je kan niet blindelings geloven, dat wat in een advertentie staat, ook echt geldt in de dagelijkse praktijk. Daarom zijn er ook vele "onafhankelijke" testen, die vaak iets realistischer zijn dan, wat in de advertentie staat.

Ik ga bij aanschaf van spullen ook nooit alleen af op, wat er in advertenties staat. Het bestaan van forums zoals deze is toch ook juist om kennis en ervaring te delen. Hier kan je achter de werkelijke resultaten komen van echte gebruikers in echte omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Kuo schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:31:
[...]

Bij adverteren zal men altijd de zaken zo gunstig mogelijk belichten. Zo is het WLTP-bereik ook zeker niet haalbaar, als je alleen maar op de snelweg rijdt. Hetzelfde geldt toch ook voor de geadverteerde verbruikscijfers van de fossiele brandstofauto's. Die zijn voor de meeste mensen in de praktijk toch ook nooit haalbaar? Toch wordt daar ook al tientallen jaren mee geadverteerd.

Dat kan je misschien niet leuk vinden, maar dat is de huidige realiteit. Je kan niet blindelings geloven, dat wat in een advertentie staat, ook echt geldt in de dagelijkse praktijk. Daarom zijn er ook vele "onafhankelijke" testen, die vaak iets realistischer zijn dan, wat in de advertentie staat.

Ik ga bij aanschaf van spullen ook nooit alleen af op, wat er in advertenties staat. Het bestaan van forums zoals deze is toch ook juist om kennis en ervaring te delen. Hier kan je achter de werkelijke resultaten komen van echte gebruikers in echte omstandigheden.
Zeker en op basis van al die ervaringen mocht ik geen actieradius van 250-280km verwachten voor een Long range. Maar zoals gezegd: Tesla "service" doet het allemaal af als volstrekt normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
BlakHawk schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:43:
[...]

Zeker en op basis van al die ervaringen mocht ik geen actieradius van 250-280km verwachten voor een Long range. Maar zoals gezegd: Tesla "service" doet het allemaal af als volstrekt normaal.
Dat is inderdaad wel erg weinig en valt me tegen. Ik haal met de Kona op 80% zeker 300 km, en vaak meer. Het zal met warmer weer wel stukken beter worden met de Tesla.

Gister hoorde ik van een Etron rijder dat die ook niet verder komt dan 300 km...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:53:
[...]

Dat is inderdaad wel erg weinig en valt me tegen. Ik haal met de Kona op 80% zeker 300 km, en vaak meer. Het zal met warmer weer wel stukken beter worden met de Tesla.

Gister hoorde ik van een Etron rijder dat die ook niet verder komt dan 300 km...
@BlakHawk rijdt met name veel korte stukjes over lange periode. Nu met 100 en beter weer haal ik op een lang stuk 155-160 Wh/km. Van 90%-10% kun je dan prima 350km halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Inspired schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:57:
[...]

@BlakHawk rijdt met name veel korte stukjes over lange periode. Nu met 100 en beter weer haal ik op een lang stuk 155-160 Wh/km. Van 90%-10% kun je dan prima 350km halen.
Maar dit is in 2 dagen, wel kleine stukken, maar acceptabel verbruik en maar 2 dagen:

Gisteren ook weer. Ik laad 2 dagen geleden tot 81%
2 stukken gereden in 2 dagen.
Zet hem gisterenavond met warme accu (geen puntjes meer links) weg met 71%
Gereden sinds laden naar 81%: 25km met 180wh/km gemiddeld.

Morgen hopelijk een lang stuk.
Wat sommigen nu eigenlijk zeggen is dat de Model 3 zeer ongeschikt is voor kleine stukken, alleen een goede auto voor vakanties en veel kilometers, maar als tweede auto compleet ongeschikt.

Als je alle laadverliezen erbij neemt verbruikt hij echt gigantisch veel. Al die veel te rooskleurige berekeningen kunnen nog wel eens negatief gaan uitpakken voor EV rijders in de toekomst, omdat de overheid de accijns verliezen wil compenseren en misschien die veel te rooskleurige cijfers gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
Valt wel mee hoor: mijn ioniq: over 100k km: 16.229 kWh geladen, waarvan een deel laden door regeneratie.

Dus minder dan 162Wh per km en rij gewoon met het verkeer mee.
Gisteren 1 keer achter vrachtwagen gereden: over 150km (bij mooi weer natuurlijk) 95Wh per km verbruikt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Bart ® schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 06:01:
[...]

Hoop modellen doen maar 10A met granny charging.
Bijna allemaal. Dit vanwege de 10A die je non stop uit een gewoon stopcontact mag/kan trekken.

En inderdaad, het kiezen van een geschikte lader is van veel variabelen afhankelijk, maar je laadbehoefte is een belangrijke. Feit is dat de meeste auto's echt wel een paar uur stilstaan s'nachts en met je stekkerlader kan je makkelijker de 50-75 km woonwerkrit bijladen die er gemiddeld gereden wordt per dag.

Ik snap ook dat er soms meer features nodig zijn, of dat een zappi gewoon cool is.. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
BarryH schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:38:
Valt wel mee hoor: mijn ioniq: over 100k km: 16.229 kWh geladen, waarvan een deel laden door regeneratie.

Dus minder dan 162Wh per km en rij gewoon met het verkeer mee.
Gisteren 1 keer achter vrachtwagen gereden: over 150km (bij mooi weer natuurlijk) 95Wh per km verbruikt.
Ik laad dus op de laadpaal 75kWh en rijd daar met de Model 3 ongeveer 250km mee netto.
Wel lang stilstaan, kleine stukken rijden.
Gemiddelde verbruik op die 250km volgens de auto: 180wh/km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BlakHawk schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:10:
[...]

Ik laad dus op de laadpaal 75kWh en rijd daar met de Model 3 ongeveer 250km mee netto.
Wel lang stilstaan, kleine stukken rijden.
Gemiddelde verbruik op die 250km volgens de auto: 180wh/km
En dan heb je sentry mode aan staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
daemonix schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:14:
[...]

En dan heb je sentry mode aan staan?
Nee uit, maar nu ook.
Ik zet hem gisteren warm weg met 71%

Het is 22 graden buiten en ik heb 3 puntjes links op de balk staan.

Hij moet wakker worden, want pincode intoetsen kan niet gelijk.

Maar ik vertrek met 66%

Hoe dan?!

Edit:
Na 2 minuten rijden: alle puntjes weg en nog steeds 66%

Edit2:
Vooral iedere keer na contact met Tesla word ik een beetje recalcitrant.
Dan kan krijg ik het gevoel: “ik ga lekker iedere dag tot 100% laden” en wens je veel succes met de accu.
Not my probleem, want lease.

En reken maar dat ik hem gewoon voor je deur zet Tesla Den Haag.

Ik kan mij nog goed de reactie bij een collega van de leasemij herinneren.

“Tja, ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar je zou hem bijna -per ongeluk- door de pui naar binnen rijden bij Tesla” :X

[ Voor 43% gewijzigd door BlakHawk op 08-05-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BlakHawk schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:21:
[...]

Nee uit, maar nu ook.

Maar ik vertrek met 66%

Hoe dan?!

Edit:

Edit2:
Dan kan krijg ik het gevoel: “ik ga lekker iedere dag tot 100% laden” en wens je veel succes met de accu.

“Tja, ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar je zou hem bijna -per ongeluk- door de pui naar binnen rijden bij Tesla” :X
Ik kan me de ergernis voorstellen. De vampire drain is wel erg hoog, er staat vast iets onverwachts aan, en ik zou toch maar eens checken of die vampire drain niet veroorzaakt wordt door sentry, die zit wel in dat bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
daemonix schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:09:
[...]

Ik kan me de ergernis voorstellen. De vampire drain is wel erg hoog, er staat vast iets onverwachts aan, en ik zou toch maar eens checken of die vampire drain niet veroorzaakt wordt door sentry, die zit wel in dat bereik.
Die staat echt uit.
Als ik de app open zegt hij "wakker maken".

Vanochtend de app niet geopend, maar duurt het 10-20 seconden voordat ik de code kan invoeren en de airco aangaat.

Dat is een teken dat hij écht slaapt.

Ja ik vermoed ook een drain, maar je komt bij Tesla geen steek verder. Je schiet een afspraak in en die wordt geannuleerd met het commentaar dat alles normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Langsrijden bij 1 van de betere SeC's (dus niet Amsterdam) een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
BlakHawk schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:21:
[...]

Nee uit, maar nu ook.

Maar ik vertrek met 66%

Hoe dan?!

Edit:

Edit2:

Wifi uitzetten, geen andere apps/apis gebruiken je met je Tesla account verbinden.

Ik heb die van mij vanaf half maart 2,5 week voor de deur gehad zonder te rijden en ik was 4% kwijt

[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 08-05-2020 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@BlakHawk 5 procent drain is teveel in zo'n korte tijd. Zou eens beginnen met een password reset en dan eens testen zonder Sentry. Password alleen in je app van Tesla invullen en verder nergens.

Excuus. Dacht dat we ook in het Tesla topic zaten..

[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 08-05-2020 14:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dit is ook meer iets voor de tesla topics overigens :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
teacher schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:52:
Dit is ook meer iets voor de tesla topics overigens :Y
Daar worden ze gek van mij ;)
Ik ben soms iets te negatief daar, omdat ik er echt moedeloos van wordt.

Maar het past hier idd ook niet, zal erover ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik snap je punt hoor, ik heb je posts ook gelezen. Is een tweakblog niet een optie? Daar kan je vrijer rantenschrijven, en er zitten zat tweakers die in de comments met je meedenken... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
ZeldaBKS schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:09:
Aangezien een gewoon stopcontact 2,3 kW levert ging ik ervan uit dat de Tesla met ruim minder dan 15km/h zou opladen.
Het laden in km/h uitdrukken is helemaal niet handig omdat je daarmee onderling niet kan vergelijken. Stel dat je een laad mogelijkheid hebt die 2 kWh per uur in je auto kan stoppen. Een auto die 1 kWh nodig heeft om 5 km ver te komen kan dan 10 km/h laden. Maar als je een auto hebt die met 1 kWh wel 7 km kan rijden kan op dezelfde plek dus 14 km/h laden. Dat soort verschillen worden alleen maar hoger als de hoeveelheid stroom die de laadplek kan leveren groter wordt. Stel je kan 10 kWh in 1 uur laden dan kan de ene auto met 50 km/h laden en de ander met 70 km/h.

Ik weet eerlijk gezegd niet of een Tesla ook rekening houdt met het rijgedrag van de bestuurder bij het tonen van de laadsnelheid in km/h. Als jij toevallig een zuinige rijder bent dan kan je dus ook meer km/h laden, ook al is de hoeveelheid energie gelijk.

NB als jij nu met 10A laadt dan zou je met een 11kW laadpaal dus zo'n 95 km/h kunnen laden.
Ik heb collega's die hun EV vrijwel alleen laden op het werk met de zogenaamde granny charger. Voor hun werkt dat prima. Af en toe ik het weekend zetten ze hem nog wel eens aan een openbare laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tesla geeft laadsnelheid in rated range of kW weer. 11kW is bij een LR DM ongeveer 67km/h. In de zomer kan dat in de praktijk ~50-60km/h zijn en in de winter ~30-40km/h. Vergelijken blijft altijd lastig. Granny kan tot 13a bij Tesla. Iets van 18km/h bij de LR DM. De RWD modellen halen iets meer omdat de rated range hoger ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Misschien moet ik de topicstart een beetje uitbreiden mbt laadsnelheid; die heb ik nu expres simpel en heel behoudend gehouden voor de absolute beginner, maar wellicht iets te simpel.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 09-05-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:01
Feit is dat die grannycharger overal ingeplugd kan worden, ook in een oud huis waar de bedrading eerst door 4 lasdozen gaat voor ie in de meterkast uit komt. Een slechte verbinding geeft risico op brand.

En er is nu eenmaal geen enkel apparaat die zo lang zoveel stroom trekt als een electrische auto laden, dus het is wel een risico wat je neemt.
In een nieuwbouwhuis zal t wel meevallen, al heb ik daar ook al een wcd heet zien worden omdat daarin de kabel naar de schuur afgetakt werd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik loop nogal vast in het uitwerken van een scenario waarin zowel zonnepanelen worden geplaatst als ze ook een laadpaal. De zonnepanelen worden eerst geplaatst en een aantal weken later de laadpaal. Het betreft een
Alfen Eve Single Pro-Line (3x25A) voor een Polestar 2 (11KW/16A).

Kort gezegd zit onze meterkast dus danig ongunstig dat er geen mogelijkheid is om kabels naartoe te trekken zonder dit op een hele lelijke en zichtbare manier aan te pakken. De beste oplossing voor nu is midden in de hal een kabel voor zowel de omvormer als ook een kabel voor de laadpaal de muur in te laten gaan richting de garage. Op een later moment zal ik deze dan in laten frezen en de muur opnieuw stuccen.

Er is echter een alternatief en dat is de beschikbaarheid van een losse groep voor de wasmachine. Deze groep wordt niet gebruikt en zit in het washok dat zich naast de garage bevindt.

De perfecte oplossing voor mij zou zijn om deze groep te gebruiken. Dit betekent dat de omvormer hier op aangesloten wordt. Ik weet niet wat voor bekabeling momenteel door de leiding loopt, maar ik vermoed dat het 3x2.5mm zal zijn. Voor de installatie van de zonnepanelen zouden we er op deze manier uit kunnen komen. Ik wil echter dat als de installateur voor de laadpaal vervolgens komt niet te horen krijgen dat we een andere keuze hadden kunnen maken voor de zonnepanelen waardoor alles op deze groep zou kunnen. Daarom hoop ik dat jullie advies voor mij hebben waar ik bij de installatie rekening mee moet houden om ook voorbereid op de laadpaal te zijn.

Kan ik bijvoorbeeld een PV verdeler op de wasmachine groep plaatsen waar de omvormer 3680 watt) op komt alsook de laadpaal?

Of is de bekabeling terug naar de meterkast niet geschikt (en daarmee sowieso de zwakste schakel)?

Ik heb er dit topic over aangemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:01
Aghanim schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:59:
Ik loop nogal vast in het uitwerken van een scenario waarin zowel zonnepanelen worden geplaatst als ze ook een laadpaal. De zonnepanelen worden eerst geplaatst en een aantal weken later de laadpaal. Het betreft een
Alfen Eve Single Pro-Line (3x25A) voor een Polestar 2 (11KW/16A).

Kort gezegd zit onze meterkast dus danig ongunstig dat er geen mogelijkheid is om kabels naartoe te trekken zonder dit op een hele lelijke en zichtbare manier aan te pakken. De beste oplossing voor nu is midden in de hal een kabel voor zowel de omvormer als ook een kabel voor de laadpaal de muur in te laten gaan richting de garage. Op een later moment zal ik deze dan in laten frezen en de muur opnieuw stuccen.

Er is echter een alternatief en dat is de beschikbaarheid van een losse groep voor de wasmachine. Deze groep wordt niet gebruikt en zit in het washok dat zich naast de garage bevindt.

De perfecte oplossing voor mij zou zijn om deze groep te gebruiken. Dit betekent dat de omvormer hier op aangesloten wordt. Ik weet niet wat voor bekabeling momenteel door de leiding loopt, maar ik vermoed dat het 3x2.5mm zal zijn. Voor de installatie van de zonnepanelen zouden we er op deze manier uit kunnen komen. Ik wil echter dat als de installateur voor de laadpaal vervolgens komt niet te horen krijgen dat we een andere keuze hadden kunnen maken voor de zonnepanelen waardoor alles op deze groep zou kunnen. Daarom hoop ik dat jullie advies voor mij hebben waar ik bij de installatie rekening mee moet houden om ook voorbereid op de laadpaal te zijn.

Kan ik bijvoorbeeld een PV verdeler op de wasmachine groep plaatsen waar de omvormer 3680 watt) op komt alsook de laadpaal?

Of is de bekabeling terug naar de meterkast niet geschikt (en daarmee sowieso de zwakste schakel)?

Ik heb er dit topic over aangemaakt.
Je kan niet 11 kw laden op 3 draden, dan moeten er 5 draden door de buis getrokken worden. Als dit lukt dan zou het kunnen, een kleine onderverdeler op de plek van het stopcontact van de wasmachine en dan naar je omvormer en lader. Je wasmachine kan je dan niet meer gebruiken op die groep, of je moet zorgen dat je beide niet tegelijk doet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je mag helemaal de EV groep niet combineren met iets anders. Ook de zonnepanelen moeten op een eigen groep of met een omschakelaar gebruiken zodat je niet tegelijkertijd de zonnepanelen en de wasmachine kunt gebruiken.

3x 2,5 mm2 is wat aan de lichte kant.

Ook heeft de laadpaal een aparte aardlekschakelaar nodig als die geen 6 mA verklaring of een type B ALS heeft. De omvormer van de zonnepanelen heeft dat ook nodig, maar die heeft waarschijnlijk die verklaring wel. Let op, er zijn veel prutsers actief in deze markt, die zonder blikken of blozen foute installaties bouwen. Ik ga er wel even vanuit dat we over een Nederlandse aansluiting spreken, de Belgische situatie is anders.

Er rest je maar 1 ding: aparte bekabeling aanleggen voor zowel de zonnepanelen als de laadpaal. @Bart ® of zo kan je er veel meer van vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Zonnepanelen ben ik niet heel erg in thuis. Eventueel zelf even artikel 712 van de NEN 1010 doorspitten. Artikel 722 gaat over EV-laadpunten, en bepaalt dat elk laadpunt zijn eigen overstroombeveiliging en eigen lekstroombeveiliging moet hebben. Een laadpunt mag dus niet een eindgroep delen met een ander apparaat.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bedankt @Bart ® @daemonix @Makrolon dan zit er niks anders op dan aparte bekabeling vanuit de meterkast trekken. Moet deze verplicht omringd worden door een pvc pijp als deze door een paar bakstenen muurtjes gaat of is dat niet nodig en mag de kabel los door de muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Aghanim schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:05:
Bedankt @Bart ® @daemonix @Makrolon dan zit er niks anders op dan aparte bekabeling vanuit de meterkast trekken. Moet deze verplicht omringd worden door een pvc pijp als deze door een paar bakstenen muurtjes gaat of is dat niet nodig en mag de kabel los door de muur?
Kabel mag los door de muur; draad niet, dat moet in een buis. Of het aan te raden is om kabel zonder buis in een muur te leggen, is een tweede.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart ® op 10-05-2020 20:09 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
Modbreak:Mensen, er zijn een hoop verschillende EV-topics. Probeer het daarom ontopic te houden. In de topicwaarschuwing staat uitgebreid waar wat thuis hoort. In dit topic dus NIET
  • Geklaag over het bereik
  • Gezeur over 80/20 normen
  • Hoe ver je wel niet kan rijden
  • Hoe je je een wasmachine, droger, inductiekookplaat, zonnepanelen en een laadpaal op dezelfde groep krijgt
  • Niet crossposten tussen verschillende topics.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
  • Laatst online: 13-05 00:26
We hebben sinds december een tweedehands Renault Zoe Q210 uit 2013 als tweede auto en ik ben sinds december bezig om een werkende laadpaal op onze oprit te krijgen.

Bij een aantal bedrijven een offerte opgevraagd en uiteindelijk gekozen voor de offerte van 50Five / Groenopladen die de Evbox Elvi adviseerde als beste oplossing voor de Renault Zoe i.c.m. niet zakelijk opladen.

De eerste keer dat ze langs kwamen wilde ze de kabel niet door de kruipruimte trekken omdat ze de kruipruimte te vochtig vonden, dat heb ik toen opgelost, Bij het tweede en derde bezoek kwamen ze met hun betonboor niet door onze buitenmuur heen. Bij het vierde bezoek hebben ze een bedrijf ingehuurd dat beton doorboringen doet en lukte het wel om alles aan te sluiten.

De Evbox Elvi heeft echter nooit gewerkt. De laadsessie wordt vrijwel direct afgebroken. Evbox heeft op afstand allerlei instellingen aangepast omdat de Zoe heel kieskeurig zou zijn, maar dat heeft allemaal niet geholpen.

Bij een vijfde bezoek heeft de installateur de Evbox Elvi voor een andere Elvi vervangen. Bij deze ging de LED-ring wel direct groen branden, iets wat bij de andere nooit het geval was. Maar ook aan deze Elvi wil de Zoe niet opladen, ook niet na net veelvuldig aanpassen van de instellingen door Evbox.

De conclusie van Evbox en installateur is dat de Zoe de oorzaak is, die breekt de laadsessie af en zou een software-update nodig hebben. Ik heb een afspraak gemaakt bij de Renault dealer om te controleren of de software idd verouderd is. Bij het uitlezen vonden ze 7 foutmeldingen in de Zoe die volgens hen komen door een probleem met het laadpunt. Ze hebben dit opgelost alsmede de software ge-update.

Als leenauto kreeg ik een nieuwe Renault Zoe R135 Edition One mee. Ik heb deze thuis aan de Evbox Elvi gehangen en deze wilde ook niet opladen aan de Evbox Elvi. Na een aantal pogingen geeft de Zoe de melding "AC laden niet mogelijk". Als deze Zoe het ook niet met de Evbox Elvi doet mag het wel duidelijk zijn dat het niet aan onze auto ligt.

De installateur stelt nu voor om de Evbox Elvi te vervangen door een Evbox Homeline. Ik heb alleen niet veel vertrouwen meer in de producten van Evbox en deze installateur. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ander merk laadpaal nemen, hoewel je kans hebt dat de andere EVBox Homeline beter ondersteund zal zijn. Die wordt veel meer verkocht.

Als ik de berichten hier lees dan kan de Zoe inderdaad nogal kieskeurig zijn door de manier van laden.

Edit: even zoeken levert op dat Engie aanraadt om de Homeline te gebruiken. Disclaimer: Engie is eigenaar van EVBox, die zullen dus geen ander merk aanraden.

https://www.engie.nl/laad...l-advies/renault-zoe-q210

Fivari geeft op het Renault forum aan dat aarding vaak een probleem is. https://www.renaultforum....dprobleem-zoe-t19619.html

(Fivari maakt zelf laadpalen en weet er echt wel wat van).

[ Voor 48% gewijzigd door daemonix op 11-05-2020 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Yosemite schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:34:
We hebben sinds december een tweedehands Renault Zoe Q210 uit 2013 als tweede auto en ik ben sinds december bezig om een werkende laadpaal op onze oprit te krijgen.

Bij een aantal bedrijven een offerte opgevraagd en uiteindelijk gekozen voor de offerte van 50Five / Groenopladen die de Evbox Elvi adviseerde als beste oplossing voor de Renault Zoe i.c.m. niet zakelijk opladen.

De eerste keer dat ze langs kwamen wilde ze de kabel niet door de kruipruimte trekken omdat ze de kruipruimte te vochtig vonden, dat heb ik toen opgelost, Bij het tweede en derde bezoek kwamen ze met hun betonboor niet door onze buitenmuur heen. Bij het vierde bezoek hebben ze een bedrijf ingehuurd dat beton doorboringen doet en lukte het wel om alles aan te sluiten.

De Evbox Elvi heeft echter nooit gewerkt. De laadsessie wordt vrijwel direct afgebroken. Evbox heeft op afstand allerlei instellingen aangepast omdat de Zoe heel kieskeurig zou zijn, maar dat heeft allemaal niet geholpen.

Bij een vijfde bezoek heeft de installateur de Evbox Elvi voor een andere Elvi vervangen. Bij deze ging de LED-ring wel direct groen branden, iets wat bij de andere nooit het geval was. Maar ook aan deze Elvi wil de Zoe niet opladen, ook niet na net veelvuldig aanpassen van de instellingen door Evbox.

De conclusie van Evbox en installateur is dat de Zoe de oorzaak is, die breekt de laadsessie af en zou een software-update nodig hebben. Ik heb een afspraak gemaakt bij de Renault dealer om te controleren of de software idd verouderd is. Bij het uitlezen vonden ze 7 foutmeldingen in de Zoe die volgens hen komen door een probleem met het laadpunt. Ze hebben dit opgelost alsmede de software ge-update.

Als leenauto kreeg ik een nieuwe Renault Zoe R135 Edition One mee. Ik heb deze thuis aan de Evbox Elvi gehangen en deze wilde ook niet opladen aan de Evbox Elvi. Na een aantal pogingen geeft de Zoe de melding "AC laden niet mogelijk". Als deze Zoe het ook niet met de Evbox Elvi doet mag het wel duidelijk zijn dat het niet aan onze auto ligt.

De installateur stelt nu voor om de Evbox Elvi te vervangen door een Evbox Homeline. Ik heb alleen niet veel vertrouwen meer in de producten van Evbox en deze installateur. Wat zouden jullie doen?
Lukt thuis opladen met de granny charger wel?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:43:
[...]

Dat zal vast wel goed gaan, in het linkje in mijn edit werd ook gesuggereerd dat enkelfase laden veel minder problemen oplevert. Logisch ook gezien de opbouw van de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

daemonix schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:55:
[...]

Dat zal vast wel goed gaan, in het linkje in mijn edit werd ook gesuggereerd dat enkelfase laden veel minder problemen oplevert. Logisch ook gezien de opbouw van de lader.
Jup dit, neem een gerenomeerd/ander merk laadpaal, zorg dat je normaal gesproken meer dan 12Ampere laad op 3 fasen en het zou redelijk goed moeten werken.

De Zoës met Chameleon lader blijven tricky maar een Keba P30 en Alfen Eve Mini heb ik bijvoorbeeld vaak zat die dingen betrouwbaar dag in dag uit zien opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:16
Floor-is schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 01:17:
[...]

Volgens mij is vooral de warmteontwikkeling in (de bedrading in) het stopcontact de zwakste plek, niet zozeer in de VD-draden onderweg daarheen. Ik heb weleens granny-chargers in wcd's vastgesmolten zien zitten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
BarryH schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:43:
[...]

Een granny charger heb ik niet maar bij alle publieke laadpalen hier in Noord-Holland (allemaal van Pitpoint) heb ik geen enkel probleem met opladen. Ook snelladen is geen probleem.

We hebben trouwens een 3 fase (3x25) aansluiting. Die was al langer aanwezig, een jaar geleden voor de nieuwe keuken aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
daemonix schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:37:
Ander merk laadpaal nemen, hoewel je kans hebt dat de andere EVBox Homeline beter ondersteund zal zijn. Die wordt veel meer verkocht.
Wellicht de installateur dan toch maar een Homeline laten plaatsen. Het is wel de laatste kans die ze krijgen want als dit ook niet werkt mogen ze het wat mij betreft allemaal mee terug nemen en schakel ik iemand anders in.
daemonix schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:37:
Fivari geeft op het Renault forum aan dat aarding vaak een probleem is. https://www.renaultforum....dprobleem-zoe-t19619.html
De laatste installateur heeft ook nog specifiek naar de aarding gekeken en volgens mij ook nog getest of aarding via de gasleiding beter werkte, maar dat maakte niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Yosemite
Je geeft aan dat de auto soms wel en soms niet laadt.
een hypothese: de renault is ook kritisch op het voltage (? ik heb geen idee), en daardoor is bij overdag laden de netspanning te hoog (omdat er aardig wat PV invoeding plaatsvind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

@Yosemite:
Je hebt gemerkt dat de lader in de ZOE erg kieskeurig is. Dat ligt aan twee zaken die gevoelig zijn afgesteld in de ZOE: 1) aarding moet in orde zijn, dat wordt eerst gecheckt; en 2) het amperage moet direct hoog starten en niet aan opbouwen doen.

Van een gevoeligheid voor voltage heb ik nog niet gehoord. Wel meerdere malen bij een 22 kW-paaltje van e-laad/Liander gestaan in de Betuwe dat in de ramp-up-fase duidelijk te traag was voor de ZOE, waardoor 'de rode neus' (het rode ZE-logo) verscheen en het laden nooit is gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
De Zoe laadt alleen niet op aan de Evbox Elvi die bij ons is geïnstalleerd. Bij publieke laadpalen (hier in Noord-Holland) en bij snelladers aan de snelweg heb ik geen problemen ervaren.

Het amperage hebben ze inderdaad zo ingesteld dat deze meteen hoog begint, volgens mij bij 12,5A. De installateur zegt dat hij de aarding gecontroleerd heeft en dat deze goed was. Hij heeft de aarding ook nog via de gasleiding aangesloten, maar dat maakte ook geen verschil.

Ik heb nog nooit gezien dat het ZE logo rood werd. Bij onze Elvi laadpaal komt het niet voorbij de status dat het blauw knippert en de dashboard 'Controle bezig" aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
en al een keer met een andere laadkabel getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
De Evbox Elvi die geïnstalleerd is heeft een vaste kabel van 8 meter, dus niet echt de mogelijkheid om een andere kabel te testen.

De installateur heeft de Elvi tijdens het laatste bezoek voor een andere Elvi vervangen en zowel de vaste laadkabel van de oude als de nieuwe Elvi gebruikt, maar dat maakte geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dit is toch een bijzonder misterie
En niet- ZOEs, kunnen die wel succesvol laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:40
Het moet in de paal/aarding zitten. Als zowel de nieuwe als de oude Zoe niet kunnen laden, lijkt met het duidelijk dat het niet in de auto zit. Uit welke regio kom je? Wellicht dat er nog een 3e ZOE getest kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
Heb geen ander merk auto uitgeprobeerd, maar als twee Zoe's niet willen opladen lijkt het me niet aan de auto te liggen.

De Renault dealer constateerde onderstaande storingen bij het uitlezen. Bij elke storing hebben ze beschreven wat er mis gaat. Volgens hen allemaal te wijten aan de laadpaal.
  1. S2-relais: Laad relais in laadpunt sluit niet -> laden niet mogelijk
  2. Identificatie boordnetwerk: Zoe detecteert open circuit fase 1 -> laden niet mogelijk
  3. Boordnetwerk zonder spanning: Gevolg van de vorige storing. Gaat niet laden.
  4. Inconsistent driefasig netwerk (2x): signaal onder specifiek bereik -> meestal levert de laadpaal te weinig stroom. Zoe heeft minimaal 10A nodig om te beginnen met laden. Lager dan 10A -> niet laden
  5. Condensatormodule: weerstand laadpaal boven de verwachte waarde -> niet laden
  6. Vergrendeling laadaansluiting: vergrendeling in laadpaal sluit niet -> niet laden
Dus of de Evbox Elvi is niet geschikt voor de Zoe of de installateur heeft toch iets verkeerd gedaan. Alle fouten zijn uit de Zoe en de software is volgens de dealer geüpdatet.

Nadat de auto terug is van de garage heb ik 'm ook niet opnieuw aan de laadpaal gehangen om te voorkomen dat er weer allemaal storingen ontstaan. Denk ook niet dat het veel zin heeft om het nog met een andere Zoe te proberen.

[ Voor 0% gewijzigd door Yosemite op 12-05-2020 10:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

Yosemite schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:12:
Heb geen ander merk auto uitgeprobeerd, maar als twee Zoe's niet willen opladen lijkt het me niet aan de auto te liggen.
Kan toch juist wel ook aan het model liggen toch? Ik heb alleen over de Zoe verhalen gehoord dat deze enorm kritisch is op hoe de laadpaal geïnstalleerd is.
Maar goed, heb je niks aan als je een Zoe hebt om te weten dat een ander model wel prima kan laden..

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-05-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
Bij de intake heb ik aangegeven welk type auto ik heb, dan mag je verwachten dat een installateur een laadpaal adviseert die goed met de Renault Zoe werkt.

Ik geloof best dat de Evbox Elvi bij de meeste merken geen problemen geeft, anders was het ding al lang van de markt gehaald. Bedoel dat het niet aan mijn specifieke Zoe ligt, als een andere (nieuwe) Zoe er ook niet kan laden. Evbox / installateur was er namelijk van overtuigd dat het aan onze Zoe ligt want volgens hen wekt het met de door hen ingevoerde instellingen bij alle andere Zoe's wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:32
Yosemite schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:39:
[...]Evbox / installateur was er namelijk van overtuigd dat het aan onze Zoe ligt want volgens hen wekt het met de door hen ingevoerde instellingen bij alle andere Zoe's wel.
Laat 'ie dan een Zoe meenemen, om dat te bewijzen.
Jij hebt er al 2 die niet op de paal laden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• littlewouter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-05 09:04
@Yosemite Renault heeft zijn eigen certificering genaamd Z.E. Ready. Een laadpaal kan hiermee gecertificeerd zijn, wat min of meer moet bewijzen dat hij een Zoe kan opladen.
Ik zie zo snel niet in de documentatie van de Elvi staan dat deze Z.E. Ready is, in de Homeline wel.
In sommige laadpalen moet je nog expliciet configureren dat ze Z.E. Ready moeten zijn, bijvoorbeeld omdat de timing net iets andere eisen heeft dan het standaard Mode 3 protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
Op de website van Evbox heb ik de specificaties nu ook gevonden van de Homeline. In de PDF staat inderdaad Renault Z.E. Ready. Dit staat trouwens bij de Autostart versie de Homeline niet vermeld.

Dan lijkt het voorstel van de installateur om de Elvi voor een Homeline te vervangen wel het proberen waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yosemite
De installateur laat nu weten dat EVBox het probleem achterhaald heeft en dat het komt doordat er geen kWh meter in deze Elvi laadpaal zit. Hierdoor krijgt de Zoe niet de juiste waarden van het laadpunt en wil daardoor niet starten met laden. Essentieel omdat de DC lekstroom detectie instelbaar moet zijn. Voorstel is nu om de Elvi nu te vervangen door een Elvi met kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-05-2024
Hallo Mede-tweakers,

Ik heb een Tweedehandse New Motion Lolo 3 aangeschaft.

Mijn vragen:
- Welke aansluitingen zijn er perse nodig? Stroom lijkt me logisch. Maar moet dit perse op de slimme meter?

- UTP kabel
Is deze perse nodig of kan het ook op WiFi? Want we hebben vorige week namelijk de paal (waarop de laadpaal moet komen hangen) al in de beton gestort, waardoor ik nu niet meer 1,2,3 een kabel erbij kan trekken.

Dus als het op WiFi kan, wordt het dat!

Wat ik al gevonden heb
Ze hebben het ook over de slimme meter in huis (Het enige punt waar alles binnenkomt in huis & schuur), moet hij daar perse op aangesloten worden? Of mag het overal op de stroomgroep bijv. in de schuur, waar ook een groepenkast hangt.

De Simkaart, die is alleen voor back Office van New Motion nodig neem ik aan.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

@R. Smael : * Op hoeveel ampere ga je Lolo3 aansluiten?

Vervolgvraag indien dat meer dan 10A is:
* Ga je loadbalancing gebruiken?

Als daar het antwoord ja is: dan kan je niet af met wifi, moet je een utp kabel leggen (en waarschijnlijk twee, één voor slimme meter, één om te kunnen communiceren). De simkaart verzorgt het communiceren met de backend van newmotion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Er zit sowieso geen WIFI op die paal toch? Als je verder niks met backoffice doet en geen LB afneemt zou je wellicht zonder UTP kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

R. Smael schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:50:
- UTP kabel
Is deze perse nodig of kan het ook op WiFi? Want we hebben vorige week namelijk de paal (waarop de laadpaal moet komen hangen) al in de beton gestort, waardoor ik nu niet meer 1,2,3 een kabel erbij kan trekken.
Daarom dus altijd kabels in een mantelbuis doen als je ze in beton stort, dan kun je er altijd nog een tweede bij doen (of een nieuwe, mocht de kabel stuk gaan of te kort zijn). Tip voor de volgende keer ;). En voor anderen die palen in beton willen storten.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
R. Smael schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:50:
Hallo Mede-tweakers,

Ik heb een Tweedehandse New Motion Lolo 3 aangeschaft.

Mijn vragen:
- Welke aansluitingen zijn er perse nodig? Stroom lijkt me logisch. Maar moet dit perse op de slimme meter?

- UTP kabel

Dus als het op WiFi kan, wordt het dat!

Wat ik al gevonden heb
Ze hebben het ook over de slimme meter in huis (Het enige punt waar alles binnenkomt in huis & schuur), moet hij daar perse op aangesloten worden? Of mag het overal op de stroomgroep bijv. in de schuur, waar ook een groepenkast hangt.

De Simkaart, die is alleen voor back Office van New Motion nodig neem ik aan.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Alvast bedankt!
Een lolo moet op een "eigen groep". Dat kan 1 of 3 fasen zijn, maar hij gaat dus wel flink stroom trekken. Maak je gebruik van bestaande bedrading, moet je wel zekerheid hebben over de integriteit van die bekabeling en evt. koppelingen. Ik zou nieuw trekken, dan weet je zeker dat je goed zit.

Enneh... een lolo met wifi? sure? Nee dus. of 4g via de ingebouwde simkaart, of via ethernet. (daar zou je wel weer een wifi bridge aan kunnen hangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
teacher schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:34:
[...]

Enneh... een lolo met wifi? sure? Nee dus. of 4g via de ingebouwde simkaart, of via ethernet. (daar zou je wel weer een wifi bridge aan kunnen hangen).
En dat gaat weer niet werken voor de loadbalancing, daar zal vast de P1 poort nodig zijn, die doet weer niets met TCP/IP of zelfs met ethernet maar alleen serieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-05 01:29
Ik heb door deze topic gescrolled. Ik heb een Tesla Model S en een Volvo V60 PIH. Ik gebruik tot nu toe een buiten stopcontact op te laden en dit gaat eigenlijk wel prima.

Alleen heb ik geen extra meter of iets dergelijjks. Het stopcontact zit ook niet op een eigen groep. Ik dacht dus, ik rij nu en de komende jaren electrisch, laat ik het dus iets professioneler aanpakken:

Mijn shortlist bestaat uit de Zappi V2 en de EVBOX (home of business). De Zappi lijkt hier het populairste, klopt dat? Komt dat vooral omdat het zonder abonnement werkt? OF zitten er andere geinige dingen op?

Het doel is dus om de stroomkosten straks netjes af te kunnen schrijven en om het geheel beter gebalanceerd te krijgen met de rest van het stroomverbruik.

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Wij hebben beide, een EVBox Homeline en een Zappi (V1). Geef mij de Zappi maar, daar kun je zelf alles in instellen, de EVBox is een gesloten ding waar alleen EVBox iets mee kan. Bovendien kan de Zappi loadbalancing doen, de EVBox niet. Het is dat mijn werkgever mij de keuze gaf tussen laden zelf betalen of verrekenen met de EVBox anders was die er niet ingekomen.

Esthetiek speelt ook een rol, de Zappi is stukken eleganter dan de EVBox.

Er zijn meer laadpalen die zelf aan loadbalancing kunnen doen hoor, niet alleen de Zappi kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Thanks @daemonix !

Heeft iemand hier ervaring van de originele Tesla thuislader t.o.v. de Zappi v2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
Bart ® schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:26:
[...]

Daarom dus altijd kabels in een mantelbuis doen als je ze in beton stort, dan kun je er altijd nog een tweede bij doen (of een nieuwe, mocht de kabel stuk gaan of te kort zijn). Tip voor de volgende keer ;). En voor anderen die palen in beton willen storten.
Ik ben er dus al vanuit gegaan dat voor de UTP de paal weer uit de grond moet, dus dan leg ik ook gelijk andere bekabeling denk ik.

Wat kunnen jullie mij aanbevelen?

Ik heb dus een lege stroomgroep met extra schakelaar (die nog geplaatst moet worden.

Deze zou naar de ene stroomkast in de schuur kunnen (Dichtstbijzijnde) of naar de stroomkast in huis (+- 20 meter verder, wel met een slimme meter)

Maar wat voor stroomkabel zou ik het beste aan kunnen leggen? Ik heb momenteel een Mitsubishi Outlander uit 2015 (oudere type) & een Lolo 3 Advanced

Zoals ik jullie reactie heb gelezen, kan ik het beste 2 UTP’s neerleggen, 1 naar het modem & 1 naar de slimme meter, klopt dat?!

Dus eigenlijk is mijn vraag: wat zouden jullie neerleggen?

Want de bedoeling is dat de plaats (waar de kabels komen te liggen) ook in het beton worden gezet, dus ik moet wel in de toekomst denken, maar ik heb helemaal géén verstand van elektra.

Graag jullie advies!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 23:08
Ik heb dit draadje met interesse doorgenomen. Ik ben zelf van plan om voor het eind van het jaar over te stappen op elektrisch rijden ivm de gunstige bijtelling. Het gaat om een leasecontract dus ben eea aan het uitzoeken geweest.

Mijn werkgever werkt samen met twee lease maatschappijen en die hanteren m.b.t. laadpunten beiden andere regels. Wat wel gelijk is is de stelpost van pakweg 2500 euro voor paal + installatie, wat ik persoonlijk aardig aan de prijs vind. Wij wonen in een nieuwbouwwoning waar al 3x 25A aanwezig is. Ik heb een loze leiding naar de garage lopen waar een kabel doorheen kan. Dus mijns inziens is het niet veel meer werk dan een gaatje prikken, kastje ophangen en de kabels aansluiten. Maar zou een installateur / leasemaatschappij echt (veel) lagere kosten berekenen wanneer de installatie mee valt, iemand ervaring mee?

De tweede optie zou zijn om de paal zelf te regelen, klinkt aantrekkelijk. Ik zou een wall charger van marktplaats kunnen plukken en ophangen. Mijn vader is elektricien geweest dus kan de boel in de meterkast in orde maken of evt vraag ik daar even een specialist bij. Kabeltjes trekken en dingetjes ophangen kan ik prima zelf. Ben je voor pak 'm beet 750 euro (minder waarschijnlijk) klaar en is het punt ook nog gewoon van jezelf. Integreert ook goed met de auto (model 3) voor zover dat uit maakt.

Beide leasemaatschappijen vinden dat prima, echter slechts 1 vd 2 biedt de mogelijkheid om via een abonnementje de stroomkosten automatisch te verwerken. Bij de andere is dat geen mogelijkheid en moet je dat zelf met je werkgever gaan uitvechten wat natuurlijk aan beide kanten weer wat administratie met zich mee brengt.

Al met al vind ik het een hoop gedoe en krijg ik tot nu toe ook niet het idee dat die maatschappijen alles echt lekker helder op orde hebben. Een derde optie zou overigens nog zijn om de auto in private lease te nemen en alles zelf te regelen, maar dat is voor dit topic misschien niet helemaal relevant. Moet de kosten daarvan nog eens goed bekijken irt bijtelling etc.

Mochten er hier mensen zijn die soortgelijke keuzes hebben moeten maken, dan hoor ik graag wat je uiteindelijk gekozen hebt en hoe goed dat wel of niet bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Als je met je werkgever kan afspreken dat je je stroomkosten kan declareren obv een foto van de kWh meter van de laadpaal, dan is dat het efficientste:
- geen maandabonnement nodig
- laadpaal voor ca. 400,- tot 800,- nieuw kopen
- als je 1 fase /16A laden voldoende snel vind (is het in veel gevallen) kan je op MP ofzo voor 100-150 wel een laadpaal kopen

Ik ben geen electricien en heb eigen BV, dus was (in 2017) eur 1000,- kwijt voor geinstalleerde 24A 1 fase laadpaal (onzichtbaar: kast in de garage, kabel door de muur naar buiten). Declareer 1 keer per jaar obv de meterstand van de kwh meter in de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Yosemite schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:43:
De installateur laat nu weten dat EVBox het probleem achterhaald heeft en dat het komt doordat er geen kWh meter in deze Elvi laadpaal zit. Hierdoor krijgt de Zoe niet de juiste waarden van het laadpunt en wil daardoor niet starten met laden. Essentieel omdat de DC lekstroom detectie instelbaar moet zijn. Voorstel is nu om de Elvi nu te vervangen door een Elvi met kWh meter.
Wel nette feedback. Ik zou zelf nu zeggen 'alleen als jullie kunnen garanderen dat het dan is opgelost'. Een homeline of van mijn part een ander merk (Alfen bijvoorbeeld) zou anders de voorkeur hebben; let wel even op het prijsverschil :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

R. Smael schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:46:
[...]

Ik ben er dus al vanuit gegaan dat voor de UTP de paal weer uit de grond moet, dus dan leg ik ook gelijk andere bekabeling denk ik.

Wat kunnen jullie mij aanbevelen?

Ik heb dus een lege stroomgroep met extra schakelaar (die nog geplaatst moet worden.

Deze zou naar de ene stroomkast in de schuur kunnen (Dichtstbijzijnde) of naar de stroomkast in huis (+- 20 meter verder, wel met een slimme meter)

Maar wat voor stroomkabel zou ik het beste aan kunnen leggen? Ik heb momenteel een Mitsubishi Outlander uit 2015 (oudere type) & een Lolo 3 Advanced

Zoals ik jullie reactie heb gelezen, kan ik het beste 2 UTP’s neerleggen, 1 naar het modem & 1 naar de slimme meter, klopt dat?!

Dus eigenlijk is mijn vraag: wat zouden jullie neerleggen?

Want de bedoeling is dat de plaats (waar de kabels komen te liggen) ook in het beton worden gezet, dus ik moet wel in de toekomst denken, maar ik heb helemaal géén verstand van elektra.

Graag jullie advies!

Alvast bedankt!
1. Leg een mantelbuis, gewoon gelijk een 50mm ofzo. Daarin kan je de stroomkabel en UTP trekken, deze kan je eventueel dan ook vervangen mocht het nodig zijn.
2. Een extra stroompunt in zeg de schuur is helemaal niet zo'n slecht idee. Kosten vallen op zich ook mee. (Een DoktorVolt kastje met wat automaten heb je voor onder de €200, heb je gelijk wat 240V aansluitingen in je schuur erbij ;))
3. Zorg voor een lader die zelf kWh voor je kan meten/bijhouden etc.
4. Als je vanaf de lader naar de schuur gaat, dan moet vanaf de schuur naar de slimme meter ook een UTP in nagenoeg alle gevallen. Houdt daar goed rekening mee (en trouwens: een AccessPoint in de garage kan heel fijn zijn)
5. Als je loadbalancing gaat doen, dan is een verbinding naar de meterkast noodzakelijk. Verschillende partijen hebben verschillende oplossingen: kijk goed naar wat voor kabel nodig is en wat de maximale lengte mag zijn. (Mijn BlueCurrent doet het via WiFi of Ethernet, maar dat doen ze niet allemaal)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:45

timovd

Voorsprong door techniek

Alfa159 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:14:
...
Heeft iemand hier ervaring van de originele Tesla thuislader t.o.v. de Zappi v2?
De Tesla heeft geen DC lekstroom beveiliging, dus de installatie wordt duurder en out of the box heb je geen Load Balancing (Kan wel als je een beetje handig bent).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Ik heb nu een offerte van 1500,- excl BTW voor de installatie van de Zappi (en hub). Er komt natuurlijk een nieuwe 3 fase groep bij. Leiding gaat via de kruipruimte en is iets van 6 meter lang. 6 uurtjes werk volgens de offerte.

Is dit een beetje in lijn met wat jullie (de eigenaren van de zappi) hebben betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Lijkt mij geen slechte deal hoor!

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
Floor-is schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:32:
[...]

1. Leg een mantelbuis, gewoon gelijk een 50mm ofzo. Daarin kan je de stroomkabel en UTP trekken, deze kan je eventueel dan ook vervangen mocht het nodig zijn.
2. Een extra stroompunt in zeg de schuur is helemaal niet zo'n slecht idee. Kosten vallen op zich ook mee. (Een DoktorVolt kastje met wat automaten heb je voor onder de €200, heb je gelijk wat 240V aansluitingen in je schuur erbij ;))
3. Zorg voor een lader die zelf kWh voor je kan meten/bijhouden etc.
4. Als je vanaf de lader naar de schuur gaat, dan moet vanaf de schuur naar de slimme meter ook een UTP in nagenoeg alle gevallen. Houdt daar goed rekening mee (en trouwens: een AccessPoint in de garage kan heel fijn zijn)
5. Als je loadbalancing gaat doen, dan is een verbinding naar de meterkast noodzakelijk. Verschillende partijen hebben verschillende oplossingen: kijk goed naar wat voor kabel nodig is en wat de maximale lengte mag zijn. (Mijn BlueCurrent doet het via WiFi of Ethernet, maar dat doen ze niet allemaal)
1. Ik ga ook een mantelbuis van 50mm aanleggen vanaf de paal naar binnen (schuur) toe, daar gaat alles (1x stroom, 2x UTP) naar boven en via de zolder en dan naar beneden de meterkast + slimme meter.

Maar hoe sluit je hem precies aan op de slimme meter? Ik heb iets gelezen over een P1 stekker, klopt dat? En dan heb ik nog een vraag: mag je de laadpaal zelf aansluiten op de Slimme meter?

En daar ook nog een aansluiting overhouden voor in de toekomst eventueel zonnepanelen aan te koppelen.

Op de slimme meter, heb je toch een 2de kWh meter, om de verbruikte kWh af te lezen. Maar niet voor een 3de aansluiting.

2. Ik heb nog lege stroomgroepen in de schuur. Dus lijkt me niet echt dat ik nog stroomkasten aan moeten leggen, toch?

3. Het bijhouden van de laadpaal gaat via New Motion.

4. In de schuur hangen 2 Ubiquiti Ap’s aan het plafond op de zolder.

5. Loadbalancing lijkt me wel een hele goede om te gebruiken, vandaar dat ik tóch maar rechtstreeks naar de meterkast van het huis ga.

Maar wat voor kabel kan je het beste aanleggen, voor nu en in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
4 of beter nog 6 mm2 3 fase, dus 4 aders grondkabel met scherm gebruiken als kabel.
Laadpaal moet op eigen groep en moet dus rechtstreeks naar de meterkast. Als de laadpaal geen 6 mA verklaring of een DC detectie heeft dan is een Type B (let op, geen karakteristiek B) aardlek schakelaar voor die laadpaal verplicht. Je mag ook niets anders op die ALS aansluiten.
Ook de zonnepanelen moeten op een eigen groep onder dezelfde soort condities hoewel de meeste omvormers tegenwoordig een 6 mA verklaring hebben.
Je mag de P1 poort zelf aansluiten, dat is simpel. Je kunt de slimme meter niet gebruiken om je verbruik op je laadpaal bij te houden want de andere gebruikers zitten ook op diezelfde slimme meter.

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 14-05-2020 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hidde555
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-05-2020
*knip*
Welkom op Tweakers. Voor enquêtes lees even dit en kijk eens hier: (Af)studeeronderzoeken en -enquetes - post ze hier.

[ Voor 106% gewijzigd door tweakduke op 14-05-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoticeNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:51
Goedemiddag allen,

Na een tijdje wikken en wegen ben ik voornemens om een nieuwe Renault Zoe aan te schaffen. Deze zal ik voornamelijk gaan gebruiken om van en naar mijn werk (100 km per (werk)dag in totaal) te rijden. Qua laden denk ik hierom voldoende te hebben aan een stekker-lader/granny-charger. Deze wordt echter niet standaard bij de auto geleverd, dus ik ben een rond gaan Googelen, en er zijn er (naast de originele van Renault) nogal wat te koop.

Nu hoopte ik dat ik met een beetje zoekwerk in dit topic wel wat aanbevelingen of ervaringen kon vinden met betrekking tot welke van deze 'mobiele laders' het beste werken en/of kwalitatief het beste zijn. Of anders tips met betrekking tot waarop te letten bij aanschaf. Helaas niks daarover op kunnen duikelen, dus bij dezen de vraag: heeft er iemand advies welke mobiele lader ik het beste (in het algemeen of specifiek in combinatie met een Renault Zoe) aan kan schaffen?

Twee mogelijkheden die ik zelf heb gevonden:

https://www.accu-machine....-2-mennekes-8ah-10ah.html
Hierbij valt vooral op dat de prijs echt laag is ten opzichte van de concurrentie, zonder dat er ingeleverd lijkt te worden op de mogelijkheden (schakelen tussen 8-10-13-16A, kWh-meter etc)

https://www.laadkabeldisc...meter.html#product-tabs-m
Iets meer mogelijkheden (oa laden op 110-240V) en langere kabel, maar wel dus gelijk een stuk duurder dan bovenstaande

Mocht iemand bovenstaande opties kunnen aan- of afraden, of juist tips hebben voor een andere mobiele-/stekker-/granny-lader: ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Doe jezelf een lol en sla alle granny chargers over die claimen op 16 A te kunnen laden. Die zijn inherent onveilig aan een gewoon stopcontact (stroom is veel te groot en je stopcontact zal waarschijnlijk smelten). Koop geen Chinese prullaria. 13 A is echt het maximum, beter nog om altijd op 10A te laden.

Goedkoop is duurkoop! (Brand)Veiligheid staat voorop.

Ik heb dan meer vertrouwen in iets als https://www.laadkabeldisc...-naar-schuko-4-meter.html als dat het goede type is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
daemonix schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:07:
4 of beter nog 6 mm2 3 fase, dus 4 aders grondkabel met scherm gebruiken als kabel.
Laadpaal moet op eigen groep en moet dus rechtstreeks naar de meterkast. Als de laadpaal geen 6 mA verklaring of een DC detectie heeft dan is een Type B (let op, geen karakteristiek B) aardlek schakelaar voor die laadpaal verplicht. Je mag ook niets anders op die ALS aansluiten.
Ook de zonnepanelen moeten op een eigen groep onder dezelfde soort condities hoewel de meeste omvormers tegenwoordig een 6 mA verklaring hebben.
Je mag de P1 poort zelf aansluiten, dat is simpel. Je kunt de slimme meter niet gebruiken om je verbruik op je laadpaal bij te houden want de andere gebruikers zitten ook op diezelfde slimme meter.
Dan ga ik naar een 4 x 6mm, heb jij daar goede opties in of zit daar maar weinig verschil in?

Hoe kom ik er achter of de Lolo 3 een 6 mA verklaring heeft? Er zit wel vanuit de vorige eigenaar een schakelaar bij.

Om die P1 poort te gebruiken moet je wel een omvormer kopen, toch? Zijn daar goede opties in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoticeNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:51
daemonix schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:54:
Doe jezelf een lol en sla alle granny chargers over die claimen op 16 A te kunnen laden. Die zijn inherent onveilig aan een gewoon stopcontact (stroom is veel te groot en je stopcontact zal waarschijnlijk smelten). Koop geen Chinese prullaria. 13 A is echt het maximum, beter nog om altijd op 10A te laden.

Goedkoop is duurkoop! (Brand)Veiligheid staat voorop.

Ik heb dan meer vertrouwen in iets als https://www.laadkabeldisc...-naar-schuko-4-meter.html als dat het goede type is.
Dank voor je reactie! Dit is inderdaad de soort informatie waar ik naar op zoek ben. Waar moet ik dan op letten (behalve common sense bij bijvoorbeeld een prijs die heel laag ligt) om te weten of een lader goed of prut is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
NoticeNL schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:00:
[...]

Dank voor je reactie! Dit is inderdaad de soort informatie waar ik naar op zoek ben. Waar moet ik dan op letten (behalve common sense bij bijvoorbeeld een prijs die heel laag ligt) om te weten of een lader goed of prut is?
Waarom geen originele Renault? Dan weet je waar je terecht kunt als het niet werkt. Zie de ervaringen met laadpaal van EVBox eerder in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
R. Smael schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:55:
[...]

Dan ga ik naar een 4 x 6mm, heb jij daar goede opties in of zit daar maar weinig verschil in?

Hoe kom ik er achter of de Lolo 3 een 6 mA verklaring heeft? Er zit wel vanuit de vorige eigenaar een schakelaar bij.

Om die P1 poort te gebruiken moet je wel een omvormer kopen, toch? Zijn daar goede opties in?
Ik zou gewoon even met NM bellen. De klantenservice is best ok. De opvolger heeft wel DC lekstroom, weet niet of deze dat ook heeft. Is ook niet echt zo snel een datasheet van te vinden.

Kan zijn dat ik niet meer wakker ben maar je hebt toch 5 aders nodig? L1/L2/L3/N en PE. Of ben je een Belg?

Voor DLB heb je bij NM een speciale module nodig volgens mij. Die heb ik tenminste wel. En het kost een paar EUR per maand bovenop backoffice abonnement. Ook het DLB verhaal kan NM wel uitleggen.

Als de kabel (gedeeltelijk) in de grond gaat zonder mantelbuis dan één met aardscherm nemen. Mocht iemand ooit een schep erin jassen.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 14-05-2020 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
Inspired schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:08:
[...]

Ik zou gewoon even met NM bellen. De klantenservice is best ok. De opvolger heeft wel DC lekstroom, weet niet of deze dat ook heeft. Is ook niet echt zo snel een datasheet van de vinden.

Kan zijn dat ik niet meer wakker ben maar je hebt toch 5 aders nodig? L1/L2/L3/N en PE. Of ben je een Belg?

Voor DLB heb je bij NM een speciale module nodig volgens mij. Die heb ik tenminste wel. En het kost een paar EUR per maand bovenop backoffice abonnement. Ook het DLB verhaal kan NM wel uitleggen.
Dat heb gisteren ook gedaan maar degene die ik aan de lijn kreeg, kon mij helaas niets vertellen. Bij het doorverbinden 30 min. aan de lijn gehangen zonder maar ook iemand gesproken te hebben, toen toch maar eens de hoorn opgehangen.

Ja, klopt. Mijn fout, 5 aderige kabel.

Ik ga DLB gebruiken en ga dit dus ook met NM regelen.

De paal is zojuist uit de grond gehaald met de shovel. Kabel kan ik er zo op en neer trekken. maar of ik er 3 terug in krijg?!
Pagina: 1 ... 13 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen